.
Perheelle täytyisi löytää plugari hybridi tai ehkä täyssähkö vanhan diesel farkku BMW 520 tilalle. Tilaa ei saisi olla ainakaan (huomattavasti) vähempää. Taloyhtiöllä on juuri valmistumassa latausmahdollisuus, joten sekin on tässä puoltavana tekijänä. Kilometrejä ei tule paljoa vuodessa (noin 10-15 tkm/vuosi) ja suurin osa ajoista mahtuu menopaluultaan 20 kilometrin sisään. Uuden auton budjetti 30 t€ tienoilla.
Itse olen katsellut tällä hetkellä esimerkiksi passatteja tai Kia Optimaa. En ole kumpaakaan käynyt vielä paikan päällä katsomassa, mutta miten nuo vertautuisi tiloiltaan noin suunnilleen tuohon vanhaan bemariini? Onko jotain muita huomioita kyseisissä autoissa mitä olisi hyvä tietää? Tai olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?
Kian Optimasta PHEV Sportswagon Business Luxury:sta (2018) omakohtaista kokemusta muutaman kuukauden ajalta.
Optima Phev Sportswagonissa on kohtuu tilava peräkontti ja tosi reilut sisätilat. Voi verrata jalka- ja sisätiloja SUV Sorentoon, toki istutaan aika kentissä kun farkku. Tasainen ja hiljainen kyyti. Alusta on sopivan jämäkkä ja luihakka peli ajaa
Vetomassa jarrullinen 1500 kg, joten voi vetää aika monenlaista kiimaliiteriäki halutessaan.
Mulla on käytännössä päivittäinen työmatka ees taas alle 30 km ja voipi ladata töissä ja kotona. Kilsoja tulee vuodessa kans 10-15 tkm.
Talvirange näyttää mittarin mukaan 54-56 km ja aika hyvin se pitää paikkaansa. Tuossa on Eberi ja sillä saa nopeasti moottorin ja hytän lämpimäksi
Joku 20-40 min yleensä riittää riippuu pakkasista.
Taitaa Eberi syödä bensaa joku 0,6l / tunti, joten ei montaa desiä mene esilämmitykseen.
Mitä se haittaa, jos automatiikka kytkee polttomoottorin hetkeksi käyntiin? Pysyy moottori kunnossa, kun ei ole pitkiä aikoja käymättä. Polttomoottorin hyötysuhde soveltuu paremmin lämmöntuottoon, kuin auton liikuttamiseen. Mulla on talven keskikulutus ollu nyt mittarin mukaan 3,8 l/100 km.
Matka-ajossa pakkaskeleillä mahto olla 4,5 litran luokkaa, kun kävi 250 km reissun.
Sähköautoihin/muihin plugareihin nähden Optiman tankki mahtaa olla reilun puoleinen, olikohan 50 litraa, joten tuolla pääsee pitemmänki pätkän kerralla.
Lähi- ja kaukovalot on LED:illä. Lähivalot hyvät, kaukovalot huonot. Keulille ku laitto lisäLEDpalikan + väyläboksin, niin alko näkymään.
Jos haluaa minimoida polttiksen päälläolon, niin säätää sisälämmöt 15,5 ja puhallus lasille/jaloille. Optimassa on sen verran tehokkaat ratin ja penkinlämmittimet, ettei tarvi välttämättä enempää sisälämpöä Jos säätää 20-21, niin ei se paljoa kulutukseen vaikuta. Alin kulutus tainu olla talvella testimielessä nuilla 15,5 säädöillä joku 0,9 l/100 km
Kannattaa hankkia Eberillä/Webastolla oleva malli ehdottomasti (hyvin toimii Appin kautta ajastus ja etäkäyttö Eberissä, varmaan Webastollakin), sillä muuten joudut vetään kahdet roikat, toisen hybridiakulle ja toisen moottorinlämmittimelle. Menee IMO säätämiseksi, eikä välttämättä onnistu kummankin käyttäminen samalla joka paikassa. Se on Optimassa plussaa, että lataa samalla auton omaa 12 V akkua, kun kytkettynä roikkaan, niin ei tarvi Weballe olla ylläpitolaturia, vaikka ajaisi pätkäajoa, kunhan saa roikkaan.
Lisäksi latauksen saa säätää valikosta halutulle vuorokauden ajalle, niin voi hyödyntää pörssisähkösopparilla halpaa yösähköä. Voi valita latauksen vaikka 01-XX päättymään tai alkaa 01 ja lataa täyteen.
Meillä tuli Optima korvaamaan riisseli Sorenton ja ollaan tähän asti oltu tyytyväisoä
Ei ole ihan yhtään ikävä Sorentoa. Business Luxury varustetasossa kaikki herkut kyllä panoraama katosta lähtien, josta lapsetkin tykänny katsella taivaalle. Ja näitä saa polttoainekäyttöisellä lämppärillä hintaluokka 25-30 te riippuu ajokilsoista.
Ainoa asia, mikä Optimassa on "huonoa", niin loskakeleillä tahtoo kerätä lokasuojiin/kaariin lunta, joita saa olla vähän väliä puhdistamassa. Varmaan sama juttu muissaki farkuissa, mitä ei SUVissa ollu. 4-veto oli kans Sorentossa kiva, mitä nyt Optimassa ei ole, mutta sen kanssa on hyvin pärjännyt ilmanki.
Huh, tulipa pitkä selostus. Toivottavasti jelppaa hankintapäätöstä