Keskustelua hybridiautoista

Merkkihuoltohan on ihan viimeinen paikka missä auto kannattaa korjauttaa omaan piikkiin.
Joo onneksi EU:ssa on autoissa jo jonkinverran "right to repair" tyylistä lainsäädäntöä siitä, että myöskin muille kuin merkkihuolloille täytyy tarjota tarvittavia työkaluja jossain määrin järkevään hintaan.

Mutta tällä hetkellä silti minulla on hieman sellainen arvaus että sähkö- tai hybridiautolle saattaa olla hieman perusautoa vaikeampaa löytyä ulkopuolista huoltofirmaa, jos vika on sähköisellä puolella.
 
Mitkähän nyt mahtaisi olla parhaita vaihtoehtoja plug in hybrideistä 20.000e paikkeilla? Tarvisi olla sen verran tilaa, että mahtuisi kaksi koiraakin takakonttiin. Tällä hetkellä Volvo V70 dieseli ja ajoa tulee 20-30tkm vuodessa. Pääasiassa ajot on kuitenkin lyhyttä pätkää 40km päivässä ja mahdollisuus ladata kotona, joten alkanut pohtimaan hybridiä. Passatista kerkesin jo hieman innostua mutta alkoi epäilyttämään, kun luin tuosta dsg vaihteistosta ja sen korjauksen hinnoista mikäli nyt sattuisi huono tuuri käymään.
Noita korjattuja tulee välillä vastaan Nettiautossa. Minulla oli tallennettuna haku missä käytin sitä tekstihakukentässä sanaa "mekatron" (jotta se osuu "mekatroniikka" tai "mekatroniikan osat" jne.), niin kyllä sieltä välillä tuli ilmoituksia missä oli tekstissä "Mekatroniikka vaihdettu/korjattu". Mutta jos sinulla on kiire tuon autonvaihdon kanssa, niin sitten tämä ei ehkä sovellu sinulle, koska ei niitä ihan hirveän usein siellä tule vastaan.
 
Millainen vaihtoehto mahtaisi olla SEAT Leon 1.4 phev? Siis se 2020-2021 rekisteröity auto. Katselin että näitä taitaa olla Saksasta tuotuja myynnissä hieman halvemmalla mutta noin +30k€ hinnalla taitaisi löytyä ihan Suomi auto jossa vielä takuutakin pari kolme vuotta.

Mitään kokemusta ei ole merkistä mutta teho/kulutus ja sähköajo ilmeisesti aika hyvät. Toki huoltoväli 15tkm ja jakohihna löytyy koneesta. DSG vaatii vissiin myös öljynvaihdon usein (60tkm) että tiedä sitten hyötyykö tuollaisen auton ostamisesta mitään jos ajaa sen 30-35tkm vuosi.

Hybrideitä tulee seurailtua niin osui silmiin tämä malli. :hmm:
 
Vastaavalla Cupralla ajanut nyt pari vuotta ja ei mitään pahaa sanottavaa. Kesällä menee 60 kilsaa sähköllä ja näillä keleillä 35-45 riippuen esilämmityksestä. Sähköllä aika vaivatonta ajoa.
 
Millainen vaihtoehto mahtaisi olla SEAT Leon 1.4 phev? Siis se 2020-2021 rekisteröity auto. Katselin että näitä taitaa olla Saksasta tuotuja myynnissä hieman halvemmalla mutta noin +30k€ hinnalla taitaisi löytyä ihan Suomi auto jossa vielä takuutakin pari kolme vuotta.

Mitään kokemusta ei ole merkistä mutta teho/kulutus ja sähköajo ilmeisesti aika hyvät. Toki huoltoväli 15tkm ja jakohihna löytyy koneesta. DSG vaatii vissiin myös öljynvaihdon usein (60tkm) että tiedä sitten hyötyykö tuollaisen auton ostamisesta mitään jos ajaa sen 30-35tkm vuosi.

Hybrideitä tulee seurailtua niin osui silmiin tämä malli. :hmm:

itse ainakin tykännyt, vm21 25tkm ajettu. jaksaa vaa latailla ahkeraan niin aika paljon pääsee sähköllä.
 
Meillä nyt viime kesäkuusta lähtien keskikulutus 4.5l/satku. Auton ajotietokoneesta otettu. Ei mitään hajua paljon sähköä mennyt kun ei kone kerro. V60 T8.
 
Leon ST phevi on ollut kyllä tosi jees. Ärsyttävää vaan käydä noita jatkuvia laadunparannuskamppiksia.. ja toki niitä perus kessy ja softaongelmia mitä kaikissa, mutta pitkä takuu ja nyt on kyllä ihan ok hinnoissakin kun viime kesästä tippunut 5k€+. Itse katsoisin vain suomiautoja kun ei se hinnassa näy ja sitten saa K-Auton kanssa säätää huoletta. Eiköhän tällä kolmisen kesää ainakin vielä ajella ja sitten vaihtoon ennenkuin takuu loppuu.
 
Leon ST phevi on ollut kyllä tosi jees. Ärsyttävää vaan käydä noita jatkuvia laadunparannuskamppiksia.. ja toki niitä perus kessy ja softaongelmia mitä kaikissa, mutta pitkä takuu ja nyt on kyllä ihan ok hinnoissakin kun viime kesästä tippunut 5k€+. Itse katsoisin vain suomiautoja kun ei se hinnassa näy ja sitten saa K-Auton kanssa säätää huoletta. Eiköhän tällä kolmisen kesää ainakin vielä ajella ja sitten vaihtoon ennenkuin takuu loppuu.

Mitäs kessy ongelmia on esiintynyt?
 
Miten tuon Seatin (1.4 Leon phev) huolto hinnat? En löytänyt mistään tietoa mutta varmaan aika yhtenevät Skodan kanssa? RS huolto ainakin kertoo Skodan hinnat jotka sen noin 350-500€ mutta erikoisesti Skoda 30tkm välein huolto. Hihna varmaan sen saman 240tkm/6v ja DSG 60tkm välein noin 300€.

Eniten nuo normi huollot kiinnostaa kun jos se K huolto ainut niin taitaa S-ryhmän kortti sulaa välittömästi. :btooth:
 
Miten tuon Seatin (1.4 Leon phev) huolto hinnat? En löytänyt mistään tietoa mutta varmaan aika yhtenevät Skodan kanssa? RS huolto ainakin kertoo Skodan hinnat jotka sen noin 350-500€ mutta erikoisesti Skoda 30tkm välein huolto. Hihna varmaan sen saman 240tkm/6v ja DSG 60tkm välein noin 300€.

Eniten nuo normi huollot kiinnostaa kun jos se K huolto ainut niin taitaa S-ryhmän kortti sulaa välittömästi. :btooth:

15tkm "huolto" oli 240€ ja 30tkm "huolto" oli Cuprassa 440€. Seuraava on sitten 60tkm ja siihen menee DSG:n ölpät vaihtoon ja hinta-arvio oli jotain 620€? Nämä marmorissa. Toki tuossa saa sitten veloituksetta sijaisauton, et jos se jotain kompensoi...
 
Skodalla (varmaan myös muilla VAG) taitaa olla se n.340 perushinta 30tkm huollolle. 60tkm mihin tulee tuon lisäksi DSG ja haldex mikäli neliveto oli rapiat 750€.
 
Perheelle täytyisi löytää plugari hybridi tai ehkä täyssähkö vanhan diesel farkku BMW 520 tilalle. Tilaa ei saisi olla ainakaan (huomattavasti) vähempää. Taloyhtiöllä on juuri valmistumassa latausmahdollisuus, joten sekin on tässä puoltavana tekijänä. Kilometrejä ei tule paljoa vuodessa (noin 10-15 tkm/vuosi) ja suurin osa ajoista mahtuu menopaluultaan 20 kilometrin sisään. Uuden auton budjetti 30 t€ tienoilla.

Itse olen katsellut tällä hetkellä esimerkiksi passatteja tai Kia Optimaa. En ole kumpaakaan käynyt vielä paikan päällä katsomassa, mutta miten nuo vertautuisi tiloiltaan noin suunnilleen tuohon vanhaan bemariini? Onko jotain muita huomioita kyseisissä autoissa mitä olisi hyvä tietää? Tai olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?
 
Onko jotain muita huomioita kyseisissä autoissa mitä olisi hyvä tietää? Tai olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?

Optima ei taida olla optimi talvella kun eiks noi korealaisten plugarit tykkää aina lämmittää bensalla vaikka ajaa pienen pätkän. Muuten varmaan hyvä peli.

GTE:stä kuullut hyvää ja huonoa.
 
15tkm "huolto" oli 240€ ja 30tkm "huolto" oli Cuprassa 440€. Seuraava on sitten 60tkm ja siihen menee DSG:n ölpät vaihtoon ja hinta-arvio oli jotain 620€? Nämä marmorissa. Toki tuossa saa sitten veloituksetta sijaisauton, et jos se jotain kompensoi...

Kiitoksia tiedosta. Ei tuo nyt ihan mahdoton ole jos se 15tkm välihuolto on selkeästi halvempi. Täytyy toivoa ettei tule sopivia ehdokkaita nettiautoon.... :btooth:
 
Kiitoksia tiedosta. Ei tuo nyt ihan mahdoton ole jos se 15tkm välihuolto on selkeästi halvempi. Täytyy toivoa ettei tule sopivia ehdokkaita nettiautoon.... :btooth:

Tuonne vaan syöttämään rekkareita nettiautosta ja kilometrimäärä niin saa hintoja:


Treellä oma 30tkm huolto maksoi tasan 300€ kun vaihdoin itse raitisilmasuodattimen (5min homma hanskalokeron takana). En jaksanut edes omia öljyjä mistään tokmannilta alkaa säätämään, olisihan silläkin jotain vielä säästänyt.

Onkohan niin että tuolta sivulta voi havaita onko auto muutenkin suomalaisella huoltohistorialla.
 
Perheelle täytyisi löytää plugari hybridi tai ehkä täyssähkö vanhan diesel farkku BMW 520 tilalle. Tilaa ei saisi olla ainakaan (huomattavasti) vähempää. Taloyhtiöllä on juuri valmistumassa latausmahdollisuus, joten sekin on tässä puoltavana tekijänä. Kilometrejä ei tule paljoa vuodessa (noin 10-15 tkm/vuosi) ja suurin osa ajoista mahtuu menopaluultaan 20 kilometrin sisään. Uuden auton budjetti 30 t€ tienoilla.

Itse olen katsellut tällä hetkellä esimerkiksi passatteja tai Kia Optimaa. En ole kumpaakaan käynyt vielä paikan päällä katsomassa, mutta miten nuo vertautuisi tiloiltaan noin suunnilleen tuohon vanhaan bemariini? Onko jotain muita huomioita kyseisissä autoissa mitä olisi hyvä tietää? Tai olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?

Meinasin ehdottaa helppoa takuunalaista upeaa BMW 530e -sarjan autoa, sitten tajusin avainsanasi "farkku" :btooth:

Kandee tosiaan tehdä kotityöt huolella; osassa plugareita polttomoottoria käytetään aina jos halutaan lämpöä kabiiniin. Osassa valmistajia matkustamoa ei saa "esilämmitettyä" ellei auto ole lataustolpassa kiinni. Osalla em. esilämmitys hoidetaan starttamalla polttomoottori siksi aikaa ennen kuin lähdet aamulla ajamaan. Osassa valmistajia ei saa matkustamoa esilämmitettyä ellei ole WIFI-yhteyden sisällä!!! Upealla BMW -merkillä ei ole mitäänem. rajoitteista (idiotismeista) käytössä.

BMW on oiva paketti järkevää, loogista plugaria haluavalle:

-Auton matkustamon saa lämmitetyksi ilman polttomoottorin käyttöä eli kulutus on akun rangen mittaisilla matkoilla oikeasti 0L/100km, eikä 1-2-3 litraa (polttis jauhaa lämpöä kabiiniin).
-Auton matkustamon saa lämmitetyksi ilman, että auton pitää olla latauksessa kiinni.
-Auton matkustamon saa lämmitettyä äppin kautta vaikka toiselta puolelta maailmaa.
-Auton saa asetettua lataamaan akkuaan ajon aikana juuri sille tasolle mitä haluat (30-100%), tämäkin asia puuttuu aivan liian monesta plugarista. Lisäksi joissain on pelkkä "HOLD battery" toiminto jolla ei paljoa energiaa akkuun latailla (esimerkiksi perillä tapahtuvaa matkustamo lämmitystä / viilennystä varten).
-Bonarina äppin kautta saa ovet lukkoon-auki ja monia, monia muitakin asioita (näin varmasti useimmilla, mutta voi olla ettei likimainkaan kaikilla).

Melkoinen soppa toi ensiplugarin hankinta kyllä. Itse päädyin aivan sattumalta bemariin ja kyllä vituttaisi jotkin noista asioista / puutteista joita tossa yllä on. Ja varmasti rajoitteita ja typeryyksiä on vaikka ja mitä lisää, bemarilla ei mitään.
 
Mun työkaveri osti parisen vuotta sitten uutena Hyundai ionig plug in version juurikin siinä toivossa että ajaa työmatkat sähköllä. Kylmien kelien tullessa kirosi että bensaa palaa enemmän kuin vanhassa i20 bensa mallissa. Yhtään ei nauranut kun kerroin mitä vaimon uudempi i20 kuluttaa. Näiden Plugarien kanssa saa kyllä olla tarkkana. PS. Mä siemailen halvan punkun loppuun ja katsahdan nettiautoon.....vaimo kyllä piilottanut ostohousut :btooth:
 
Melkoinen soppa toi ensiplugarin hankinta kyllä. Itse päädyin aivan sattumalta bemariin ja kyllä vituttaisi jotkin noista asioista / puutteista joita tossa yllä on. Ja varmasti rajoitteita ja typeryyksiä on vaikka ja mitä lisää, bemarilla ei mitään.
Saako siinä vielä lämmitettyä penkit ilman kuukausimaksua?
 
Tuostakaan nyt on paha sanoa muuta kuin että vikaa ei ole sen kummemmin varmistettu, kunhan vaan heitetty uusi osa sisään ja katsottu korjaantuisikohan se tuolla. Kertoo lähinnä merkkihuollon tasosta, ei niinkään automallin vikaherkkyydestä. Kyseisessä autossahan ei selvästikään ole vikoja, vaan vika, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ennen kuulumatonta ole, edes toyotassa.

Merkkihuoltohan on ihan viimeinen paikka missä auto kannattaa korjauttaa omaan piikkiin.

Merkkihuolto on kallis paikka korjata, muttei kauheasti taida olla osaamista eri merkkien plugareista merkkikorjaamoiden ulkopuolella...
 
.
Perheelle täytyisi löytää plugari hybridi tai ehkä täyssähkö vanhan diesel farkku BMW 520 tilalle. Tilaa ei saisi olla ainakaan (huomattavasti) vähempää. Taloyhtiöllä on juuri valmistumassa latausmahdollisuus, joten sekin on tässä puoltavana tekijänä. Kilometrejä ei tule paljoa vuodessa (noin 10-15 tkm/vuosi) ja suurin osa ajoista mahtuu menopaluultaan 20 kilometrin sisään. Uuden auton budjetti 30 t€ tienoilla.

Itse olen katsellut tällä hetkellä esimerkiksi passatteja tai Kia Optimaa. En ole kumpaakaan käynyt vielä paikan päällä katsomassa, mutta miten nuo vertautuisi tiloiltaan noin suunnilleen tuohon vanhaan bemariini? Onko jotain muita huomioita kyseisissä autoissa mitä olisi hyvä tietää? Tai olisiko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?

Kian Optimasta PHEV Sportswagon Business Luxury:sta (2018) omakohtaista kokemusta muutaman kuukauden ajalta.

Optima Phev Sportswagonissa on kohtuu tilava peräkontti ja tosi reilut sisätilat. Voi verrata jalka- ja sisätiloja SUV Sorentoon, toki istutaan aika kentissä kun farkku. Tasainen ja hiljainen kyyti. Alusta on sopivan jämäkkä ja luihakka peli ajaa :cool: Vetomassa jarrullinen 1500 kg, joten voi vetää aika monenlaista kiimaliiteriäki halutessaan.

Mulla on käytännössä päivittäinen työmatka ees taas alle 30 km ja voipi ladata töissä ja kotona. Kilsoja tulee vuodessa kans 10-15 tkm.

Talvirange näyttää mittarin mukaan 54-56 km ja aika hyvin se pitää paikkaansa. Tuossa on Eberi ja sillä saa nopeasti moottorin ja hytän lämpimäksi :thumbsup: Joku 20-40 min yleensä riittää riippuu pakkasista.

Taitaa Eberi syödä bensaa joku 0,6l / tunti, joten ei montaa desiä mene esilämmitykseen.

Mitä se haittaa, jos automatiikka kytkee polttomoottorin hetkeksi käyntiin? Pysyy moottori kunnossa, kun ei ole pitkiä aikoja käymättä. Polttomoottorin hyötysuhde soveltuu paremmin lämmöntuottoon, kuin auton liikuttamiseen. Mulla on talven keskikulutus ollu nyt mittarin mukaan 3,8 l/100 km.

Matka-ajossa pakkaskeleillä mahto olla 4,5 litran luokkaa, kun kävi 250 km reissun.

Sähköautoihin/muihin plugareihin nähden Optiman tankki mahtaa olla reilun puoleinen, olikohan 50 litraa, joten tuolla pääsee pitemmänki pätkän kerralla.

Lähi- ja kaukovalot on LED:illä. Lähivalot hyvät, kaukovalot huonot. Keulille ku laitto lisäLEDpalikan + väyläboksin, niin alko näkymään.

Jos haluaa minimoida polttiksen päälläolon, niin säätää sisälämmöt 15,5 ja puhallus lasille/jaloille. Optimassa on sen verran tehokkaat ratin ja penkinlämmittimet, ettei tarvi välttämättä enempää sisälämpöä Jos säätää 20-21, niin ei se paljoa kulutukseen vaikuta. Alin kulutus tainu olla talvella testimielessä nuilla 15,5 säädöillä joku 0,9 l/100 km ;)

Kannattaa hankkia Eberillä/Webastolla oleva malli ehdottomasti (hyvin toimii Appin kautta ajastus ja etäkäyttö Eberissä, varmaan Webastollakin), sillä muuten joudut vetään kahdet roikat, toisen hybridiakulle ja toisen moottorinlämmittimelle. Menee IMO säätämiseksi, eikä välttämättä onnistu kummankin käyttäminen samalla joka paikassa. Se on Optimassa plussaa, että lataa samalla auton omaa 12 V akkua, kun kytkettynä roikkaan, niin ei tarvi Weballe olla ylläpitolaturia, vaikka ajaisi pätkäajoa, kunhan saa roikkaan.

Lisäksi latauksen saa säätää valikosta halutulle vuorokauden ajalle, niin voi hyödyntää pörssisähkösopparilla halpaa yösähköä. Voi valita latauksen vaikka 01-XX päättymään tai alkaa 01 ja lataa täyteen.

Meillä tuli Optima korvaamaan riisseli Sorenton ja ollaan tähän asti oltu tyytyväisoä :D Ei ole ihan yhtään ikävä Sorentoa. Business Luxury varustetasossa kaikki herkut kyllä panoraama katosta lähtien, josta lapsetkin tykänny katsella taivaalle. Ja näitä saa polttoainekäyttöisellä lämppärillä hintaluokka 25-30 te riippuu ajokilsoista.

Ainoa asia, mikä Optimassa on "huonoa", niin loskakeleillä tahtoo kerätä lokasuojiin/kaariin lunta, joita saa olla vähän väliä puhdistamassa. Varmaan sama juttu muissaki farkuissa, mitä ei SUVissa ollu. 4-veto oli kans Sorentossa kiva, mitä nyt Optimassa ei ole, mutta sen kanssa on hyvin pärjännyt ilmanki.

Huh, tulipa pitkä selostus. Toivottavasti jelppaa hankintapäätöstä :geek:
 
Optima ei taida olla optimi talvella kun eiks noi korealaisten plugarit tykkää aina lämmittää bensalla vaikka ajaa pienen pätkän. Muuten varmaan hyvä peli.

GTE:stä kuullut hyvää ja huonoa.

Mitä se haittaa, jos polttista käyttää aluksi? Jos haluaa, että ei lähde polttis päälle, niin kandee hommata täyssähköauto ;)

Optima tosiaan lämmittää hetken, kun kabiini pitää lämmittää.

Kun käyttää Eberiä/Webaa esilämmitykseen (vieköhän noin 0,6 l/tunti, eli käytännössä 0,2-0,3 dl/lämmitys), niin polttis ei lähde välttämättä edes päälle.

Miksi kuluttaa plugarissa sähköä lämmittämiseen ja lyhentää ajorangea (mikä vie taas enemmän bensaa ajossa)? Sanoisin, että polttikselle ihan hyvä, että käy välillä päällä.

Jos haluaa nuukailla niin sisälämmöt 15,5 ja puhallus lasiin/jaloille. Penkin ja ratin lämmitys riittää mainiosti työmatkalle, jos pakko pihistellä :cool: Tällöin päässy testimielessä 0,9 l/100 km kulutukseen pikku pakkasilla.

Ei ole kokemusta muista plugareista.

Tyytyväinen olen Optimaan ollu
 
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.

Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.

Edellinen Passat GTE sen sijaan lämmitti sähköllä, ja moottori käynnistyi vasta akun loputtua. E-mode myöskin oli ihan oikeasti e-mode, eli ei tarvinnut arvailla missä kohtaa se maksimi sähköteho on käytössä, vaan poljinta sai käyttää vapaasti moottorin käynnistymättä. Jos lisätehoa tarvittiin, niin polkimen alla olevan napin pohjaan painamalla käynnisty moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.
Vahvasti tämä. Ikävintä plugareissa on se, ettei myyjätkään tunnu tietävän mikä on paras auto vaihtoehto siihen asiakkaan käyttötarkoitukseen vaan tyrkytetään vain sitä mikä auto on varastossa.

Hyvähän se on että on eroja, kun käyttäjiä ja käyttötapauksia on niin monenlaisia. Pahimmillaan toki plugarin ostaa henkilö käyttöön johon se soveltuu huonosti, jolloin kulut on bensa-auton suuruiset ja joutuu vielä latailemaan (naapuri ajaa outlanderillaan näin, kun häntä ei kiinnosta optimointi...).

Ainakin toivoisin itse, että yhdessä autossa olisi kaikki toiminnot (mm.pieni sähkövastus sekä mahdollisuus lämmittää polttomoottorilla) ja asetuksista saisi sen toimimaan juuri niinkuin haluaa -tai edes nappulat milloin oikeasti mennään vain EV ja milloin bensalla, milloin ladataan, optimoidaanko sähkönkäyttöä navin kohteen mukaan jne
 
Viimeksi muokattu:
Mitä se haittaa, jos automatiikka kytkee polttomoottorin hetkeksi käyntiin? Pysyy moottori kunnossa, kun ei ole pitkiä aikoja käymättä.

Äkkiseltään sanoisin, että se on juuri päin vastoin. Satunnaiset, toistuvat lyhyet käytöt on moottorille kaikkein rasittavimpia kun toimintalämpötilaa hädin tuskin saavutetaan ja sitten taas sammuksiin.

Jos se polttomoottori laitetaan päälle, niin parempi olisi käyttää sitä mahdollisimman pitkä sykli.

Osalla valmistajista asia tuottaa enemmän ongelmia kuin toisilla. Esim. tässäkin ketjussa mainittu Bemarin/Minin kone, josta ruostuu nokka-akselit voitelun puutteellisuuden takia.
 
Kiitoksia erinomaisista pointeista. Ilmeisesti siis plugareissakin on isoja eroja siinä että miten ja milloin polttomoottori käynnistyy/se voidaan käynnistää.
 
Vahvasti tämä. Ikävintä plugareissa on se, ettei myyjätkään tunnu tietävän mikä on paras auto vaihtoehto siihen asiakkaan käyttötarkoitukseen vaan tyrkytetään cain sitä mikä on varastossa.

Hyvähän se on että on eroja, kun käyttäjiä ja käyttötapauksia on niin monenlaisia. Pahimmillaan toki plugarin ostaa henkilö käyttöön johon se soveltuu huonosti, jolloin kulut on bensa-auton suuruiset ja joutuu vielä latailemaan (naapuri ajaa outlanderillaan näin, kun häntä ei kiinnosta optimointi...).

Ainakin toivoisin itse, että yhdessä autossa olisi kaikki toiminnot (mm.pieni sähkövastus sekä mahdollisuus lämmittää polttomoottorilla) ja asetuksista saisi sen toimimaan juuri niinkuin haluaa -tai edes nappulat milloin oikeasti mennään vain EV ja milloin bensalla, milloin ladataan, optimoidaanko sähkönkäyttöä navin kohteen mukaan jne

No joo, onhan nuissa kehittämistä varmasti ja aikamoinen viidakko eri merkkien välillä.

Jos autolla ajaa vain muutaman km:n päivässä, niin varmasti olisi hyvä, jos voisi valita ajon pelkällä sähköllä :thumbsup: Tai vaihtoehtoisesti sähköpyörällä ;)

Ei kannata liikaa ressata, vaan naatiskella siitä pirssistä, mikä on tullu hommattua tai on hommaamassa :cool:Ainahan joku malli jossakin ominaisuudessa on parempi, ym. Omaan budjettiin sopiva pirssi, nopia tsekkaus Io-Techin foorumilla, ettei ole ihan pommi, huoltokirja syynäys, koeajolle & jos miellyttää, niin kaupat lukkoon :D Ainahan niistä pääsee tarvittaessa eroon, helposti vaikka autovex.fi.
 
Äkkiseltään sanoisin, että se on juuri päin vastoin. Satunnaiset, toistuvat lyhyet käytöt on moottorille kaikkein rasittavimpia kun toimintalämpötilaa hädin tuskin saavutetaan ja sitten taas sammuksiin.

Jos se polttomoottori laitetaan päälle, niin parempi olisi käyttää sitä mahdollisimman pitkä sykli.

Osalla valmistajista asia tuottaa enemmän ongelmia kuin toisilla. Esim. tässäkin ketjussa mainittu Bemarin/Minin kone, josta ruostuu nokka-akselit voitelun puutteellisuuden takia.

Ahaa okei.

Kyllä Optima lämmittää ainaki koneen nesteen lämmöt olikohan 37 ja sen jälkeen alkaa lämmittään kabiinia. Ei sammuttane moottoria liian kylmänä.

En tiiä näistä, mikä on terveellistä ja mikä ei.

Merkkinä Kia ollu ainaki varmatoiminen, joten luottoa löytyy ainaki toistaiseksi. Aika näyttää miten kestää :cool:

Ehkä tosi lyhyille pätkäajoille Plug-in hybridi ei olekaan järkevin valinta. Ehkä jopa suoraan sähköauto :thumbsup:
 
Gte passat ja Leon phev kokemuksiin perustuen ainoa järkevä valinta on että alun pääsee kokonaan pelkällä sähköllä ja sitten polttista jos tarvii.

Ja sitten kun miettii että 30k passatissa on huomattavasti mukavempi istua kuin noissa 30k alkaen sähkäreissä niin ei kiitos.
 
Gte passat ja Leon phev kokemuksiin perustuen ainoa järkevä valinta on että alun pääsee kokonaan pelkällä sähköllä ja sitten polttista jos tarvii.

Tämä ehdottomasti! Gte:n heikko kohta on mekatroniikka joka tuntuu menevän valtaosasta jossain kohta. Omasta petti reilun satkun kohdalla vaikka oli dsg öljyt vaihdettu ajallaan.
 
Tämä ehdottomasti! Gte:n heikko kohta on mekatroniikka joka tuntuu menevän valtaosasta jossain kohta. Omasta petti reilun satkun kohdalla vaikka oli dsg öljyt vaihdettu ajallaan.

autojen määrään nähden ongelma ei ole noin laaja mitä netissä toilotetaan. toki ongelma on olemassa, jos ei malta polttista silloin tällöin käynnistella.

oma kokemus 30tkm ajalta ettei ongelmia ole ollut yhtään.
 
autojen määrään nähden ongelma ei ole noin laaja mitä netissä toilotetaan. toki ongelma on olemassa, jos ei malta polttista silloin tällöin käynnistella.

oma kokemus 30tkm ajalta ettei ongelmia ole ollut yhtään.

Tunnen 4 GTE omistajaa ja kahdella niistä on mekatroniikka hajonnut. Toisella jopa pari kertaa. Kaikilla ajettu alle 150tkm. Nelisen tonttua per korjauskerta. Hyvä auto ajaa jne. mutta en koskisi tikullakaan, jos takuuajat ovat ummessa.
 
Vahvasti tämä. Ikävintä plugareissa on se, ettei myyjätkään tunnu tietävän mikä on paras auto vaihtoehto siihen asiakkaan käyttötarkoitukseen vaan tyrkytetään cain sitä mikä on varastossa.

Hyvähän se on että on eroja, kun käyttäjiä ja käyttötapauksia on niin monenlaisia. Pahimmillaan toki plugarin ostaa henkilö käyttöön johon se soveltuu huonosti, jolloin kulut on bensa-auton suuruiset ja joutuu vielä latailemaan (naapuri ajaa outlanderillaan näin, kun häntä ei kiinnosta optimointi...).

Ainakin toivoisin itse, että yhdessä autossa olisi kaikki toiminnot (mm.pieni sähkövastus sekä mahdollisuus lämmittää polttomoottorilla) ja asetuksista saisi sen toimimaan juuri niinkuin haluaa -tai edes nappulat milloin oikeasti mennään vain EV ja milloin bensalla, milloin ladataan, optimoidaanko sähkönkäyttöä navin kohteen mukaan jne

Minissä lämpöpumppu. Saman verran nielee sähköä akusta jos autolla lähtee kylmiltään bensalla liikkeelle tai että esilämmittää akkuvirralla.

Hytin esilämmitys seinäsähköllä vaatii 3,6kW latausaseman. Jos lataus alle tuon tehon, käyttää auto seinäsähköä ja akkuvirtaa...

Äkkiseltään sanoisin, että se on juuri päin vastoin. Satunnaiset, toistuvat lyhyet käytöt on moottorille kaikkein rasittavimpia kun toimintalämpötilaa hädin tuskin saavutetaan ja sitten taas sammuksiin.

Jos se polttomoottori laitetaan päälle, niin parempi olisi käyttää sitä mahdollisimman pitkä sykli.

Osalla valmistajista asia tuottaa enemmän ongelmia kuin toisilla. Esim. tässäkin ketjussa mainittu Bemarin/Minin kone, josta ruostuu nokka-akselit voitelun puutteellisuuden takia.

Jep, ehdottomasti näin. Jos polttis käynnistyy niin ajaa sen kuumaksi, muutoin tulee ongelmia.
 
Sinänsä plugari tosiaan ei tosi lyhyille matkoille välttämättä ole se paras. Mutta toisaalta tuokin on vähän, että paljonko sitä haluaa optimoida ja varsinkin lähteekö liikkeelle ulkoa vai esim. puolilämpimästä tallista. Lisäksi vaikuttaa onko ajot pätkiä odotusajoilla vai mennäänkö muutaman minuutin pysähdyksillä.

Sinänsä omassa Kiassa (CEED) on varmaan about kaikki nuo huonot ominaisuudet, mutta toisaalta kun puolilämpimästä (plussalla, mutta ei paljoa) tallista lähtee niin parin-kolmen kilsan matkat suuntaansa kun menee niin kulutus laskee nopsasti. Polttis myös vain lämmittää kabiinia ja sen vaatima polttoaineen määrä on kuitenkin todella paljon pienempi kuin jos sillä liikutettaisiin autoa. Yleensä päivän eka pätkä kuluttaa hivenen enemmän ja loput sitten vähemmän kun moottori on edelleen hivenen lämmin. Kesällä sitten menee nollalla.

Kokonaiskulutus on kuitenkin itselläni 30k ajettuna rahallisesti bensaan se about 1700e (2,9l/100km*2e/l*kilsat) parin vuoden ajalta (alkaen syksystä) joka on farmarille ihan ok.

Kulutus olisi varmasti paljon isompi jos auto olisi tuolla pakkasessa ja sitten toisaalta täysin nollalla pidemmän päälle kulkevat (jos kaikki ajot ovat lähiajoa) joutuvat sen polttoaineen polttamaan pakotetusti jossain vaiheessa (en nyt muista mikä kuukausimäärä noissa on, mutta auto pakottaa joka tapauksessa kuluttamaan sen polttoaineen ettei vanhene).

100+ kilsan matkat on kuitenkin pikkuplussallakin mennyt talviaikaan hyvänä päivänä johonkin 1.8-1.9 lukemaan ja toisaalta tuo EV moodi on siinä mielessä looginen että sillä pääsee pelkällä sähköllä (lukuunottamatta sitä kabiinin lämmitystä) kunhan pitää kiihdytykset mittarin "sinisellä alueella" eikä mene Power puolelle. Sinänsä koko ajan ei polttis talvellakaan käy vaan vasta kabiinin osalta se lähtee käyntiin kun moottorin lämpötila laskee riittävästi ettei saada enää jämälämmöillä lämmitettyä. Itsellä pyyntönä 19 näin talvella.

Esilämmitys hoituu perus lämppärillä, mutta toisaalta ei se päivän ekan lenkin jälkeen takaisin kiinni mene kuin vasta taas yöksi. Etäohjaus hoituu etäohjattavalla pistorasialla joka on ajastettu että on päällä sen 20 minuuttia päälle laitosta. En koe itse tuota ongelmaksi kun ollaan kuitenkin sisätiloissa. Latauksen ajastus toimii myös, mutta kannattaa pidättäytyä auton infotainmentin kautta ajastusten kohdalla. Itsellä siis lataa auton öisin aina tiettynä ajanjaksona ja laitan ajastuksen pois päältä valikosta sitten erikseen jos pitää päivällä ladata. Tuon voi hoitaa kännykkäsovelluksellakin kyllä, mutta auto satunnaisesti jostain syystä jättää lataamatta jos sovelluksesta ajastaa. Toisaalta vaikka ajastus olisi päällä, niin latauksen voi kyllä aloittaa sovelluksella halutessaan heti ja se tuntuu toimivan kyllä.

Tuo lämmitys latauspiuhan kautta olisi varmaan sellainen mikä olisi mukava, mutta omilla ratkaisuilla ihan ok ilmankin. Sinänsä auto toki menisi nollalla aina -12 keliin asti jos ei laita ilmastointia päälle mutta se ei kauhean järkevää toki yleensä ole. Mutta toimii yhtenä tapana pakottaa auto pelkälle sähkölle jos sitä haluaa/tarvitsee (esim. siirtää autoa, päivittää softaa&navigointia usbitikulta autotallissa tms.). Sinänsä siis "täysin nollallakin" pääsee mutta aletaan mennä näihin "lasit huurussa" tapauksiin mutta kyllähän sillä pari kilsaa menee ns. normikelissä ilman ongelmia.

Paljon näissä on tosiaan eri toteutuksia ja riippuen sitten omista ajoista/käyttökohteista ne voivat harmittaa enemmän tai vähemmän riippuen miten niihin suhtautuu ja/tai kuinka usein niitä tarvitsee. Kontrolli erilaisiin skenaarioihin ajaessa olisi tietty se optimaalisin ratkaisu, mutta loppujen lopuksi halvemmalla ostaminen ja automatiikalla menokin on ihan toimiva ratkaisu.
 
Tunnen 4 GTE omistajaa ja kahdella niistä on mekatroniikka hajonnut. Toisella jopa pari kertaa. Kaikilla ajettu alle 150tkm. Nelisen tonttua per korjauskerta. Hyvä auto ajaa jne. mutta en koskisi tikullakaan, jos takuuajat ovat ummessa.

Täältä kans lapanen pystyyn yhdeltä kohtalontoverilta.. Mekatroniikka meni vähän yli 100tkm, mutta onneksi meni takuuseen ja auto vaihtoon... Vaihtoehtoja koettanut etsiä ja vaikka aina katseet kääntyy Vaggilaiseen, niin kuitenkin takaraivossa on tuo laatikkoasia...
 
Täältä kans lapanen pystyyn yhdeltä kohtalontoverilta.. Mekatroniikka meni vähän yli 100tkm, mutta onneksi meni takuuseen ja auto vaihtoon... Vaihtoehtoja koettanut etsiä ja vaikka aina katseet kääntyy Vaggilaiseen, niin kuitenkin takaraivossa on tuo laatikkoasia...


Onko tämä vain näiden GTE mallien ongelmaa?
 
Onko tämä vain näiden GTE mallien ongelmaa?

Taitaa olla sitä samaa vanhaa dsg-ongelmaa, mikä on ollut jo pitkään Vaggilaisten murheenkryyninä. Oliko joku 6-vaihteinen märkäversio sellainen, missä ongelmaa ei ole ollut, mutta muissa on ollut..
 
Sinänsä plugari tosiaan ei tosi lyhyille matkoille välttämättä ole se paras. Mutta toisaalta tuokin on vähän, että paljonko sitä haluaa optimoida ja varsinkin lähteekö liikkeelle ulkoa vai esim. puolilämpimästä tallista. Lisäksi vaikuttaa onko ajot pätkiä odotusajoilla vai mennäänkö muutaman minuutin pysähdyksillä.

Sinänsä omassa Kiassa (CEED) on varmaan about kaikki nuo huonot ominaisuudet, mutta toisaalta kun puolilämpimästä (plussalla, mutta ei paljoa) tallista lähtee niin parin-kolmen kilsan matkat suuntaansa kun menee niin kulutus laskee nopsasti. Polttis myös vain lämmittää kabiinia ja sen vaatima polttoaineen määrä on kuitenkin todella paljon pienempi kuin jos sillä liikutettaisiin autoa. Yleensä päivän eka pätkä kuluttaa hivenen enemmän ja loput sitten vähemmän kun moottori on edelleen hivenen lämmin. Kesällä sitten menee nollalla.

Kokonaiskulutus on kuitenkin itselläni 30k ajettuna rahallisesti bensaan se about 1700e (2,9l/100km*2e/l*kilsat) parin vuoden ajalta (alkaen syksystä) joka on farmarille ihan ok.

Kulutus olisi varmasti paljon isompi jos auto olisi tuolla pakkasessa ja sitten toisaalta täysin nollalla pidemmän päälle kulkevat (jos kaikki ajot ovat lähiajoa) joutuvat sen polttoaineen polttamaan pakotetusti jossain vaiheessa (en nyt muista mikä kuukausimäärä noissa on, mutta auto pakottaa joka tapauksessa kuluttamaan sen polttoaineen ettei vanhene).

100+ kilsan matkat on kuitenkin pikkuplussallakin mennyt talviaikaan hyvänä päivänä johonkin 1.8-1.9 lukemaan ja toisaalta tuo EV moodi on siinä mielessä looginen että sillä pääsee pelkällä sähköllä (lukuunottamatta sitä kabiinin lämmitystä) kunhan pitää kiihdytykset mittarin "sinisellä alueella" eikä mene Power puolelle. Sinänsä koko ajan ei polttis talvellakaan käy vaan vasta kabiinin osalta se lähtee käyntiin kun moottorin lämpötila laskee riittävästi ettei saada enää jämälämmöillä lämmitettyä. Itsellä pyyntönä 19 näin talvella.

Esilämmitys hoituu perus lämppärillä, mutta toisaalta ei se päivän ekan lenkin jälkeen takaisin kiinni mene kuin vasta taas yöksi. Etäohjaus hoituu etäohjattavalla pistorasialla joka on ajastettu että on päällä sen 20 minuuttia päälle laitosta. En koe itse tuota ongelmaksi kun ollaan kuitenkin sisätiloissa. Latauksen ajastus toimii myös, mutta kannattaa pidättäytyä auton infotainmentin kautta ajastusten kohdalla. Itsellä siis lataa auton öisin aina tiettynä ajanjaksona ja laitan ajastuksen pois päältä valikosta sitten erikseen jos pitää päivällä ladata. Tuon voi hoitaa kännykkäsovelluksellakin kyllä, mutta auto satunnaisesti jostain syystä jättää lataamatta jos sovelluksesta ajastaa. Toisaalta vaikka ajastus olisi päällä, niin latauksen voi kyllä aloittaa sovelluksella halutessaan heti ja se tuntuu toimivan kyllä.

Tuo lämmitys latauspiuhan kautta olisi varmaan sellainen mikä olisi mukava, mutta omilla ratkaisuilla ihan ok ilmankin. Sinänsä auto toki menisi nollalla aina -12 keliin asti jos ei laita ilmastointia päälle mutta se ei kauhean järkevää toki yleensä ole. Mutta toimii yhtenä tapana pakottaa auto pelkälle sähkölle jos sitä haluaa/tarvitsee (esim. siirtää autoa, päivittää softaa&navigointia usbitikulta autotallissa tms.). Sinänsä siis "täysin nollallakin" pääsee mutta aletaan mennä näihin "lasit huurussa" tapauksiin mutta kyllähän sillä pari kilsaa menee ns. normikelissä ilman ongelmia.

Paljon näissä on tosiaan eri toteutuksia ja riippuen sitten omista ajoista/käyttökohteista ne voivat harmittaa enemmän tai vähemmän riippuen miten niihin suhtautuu ja/tai kuinka usein niitä tarvitsee. Kontrolli erilaisiin skenaarioihin ajaessa olisi tietty se optimaalisin ratkaisu, mutta loppujen lopuksi halvemmalla ostaminen ja automatiikalla menokin on ihan toimiva ratkaisu.

Katselin tuossa moottorilämmittimen vaihtoehtoja Kia Ceed Plug-In Hybridiin ja yllätyksekseni ainakin Defan tarjoama vaihtoehto näyttäisi olevan lohkon sisään menevä tappi öljypohjan lämmittimen sijaan. Ihan perinteiseltä vanhan ajan vastukselta tuo ei näytä, mutta jos tuo siirtää lämpöä öljyn sijaan nesteelle, niin vaikutus lienee positiivinen mitä tulee bensankulutukseen talvella.

Lämpö tehdään Kian plugarissa kabiiniin polttomoottorilla, mutta entäs ilmastointi? Toimiiko se täysin sähkön voimalla?
 
Lämpö tehdään Kian plugarissa kabiiniin polttomoottorilla, mutta entäs ilmastointi? Toimiiko se täysin sähkön voimalla?

Jos tarkoitat yleensä puhallusta ja jäähdytystä niin kyllä. Aurinko kun lämmittää sisätiloja niin ei hyrähdä polttis käyntiin ja normikeleillä kun lähtee vaikka mökille EV asetuksella niin 0 kulutuksella saa mennä niin kauan kuin sähköä riittää. Jäähdytys/ilmastointi hoidetaan siis pelkällä sähköllä. Jos ilmastointi on kokonaan pois päältä niin silloin mennään myös kylmillä keleillä pelkällä sähköllä koska auton ei tarvitse lämmittää.

Sinänsä tuo on myös mukavaa että Kian windowssoftalla voi tikkuun ladata infotainment/karttapäivitykset ja itse päivitellä noita. OTA päivityksetkin tosin tulivat jossakin päivityksessä, mutta oletan että tuossa on jotain mallikohtaisia eroja eli välttämättä plugaria ei koske joten voi joutua manuaalisesti päivittämään.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin tuossa moottorilämmittimen vaihtoehtoja Kia Ceed Plug-In Hybridiin ja yllätyksekseni ainakin Defan tarjoama vaihtoehto näyttäisi olevan lohkon sisään menevä tappi öljypohjan lämmittimen sijaan. Ihan perinteiseltä vanhan ajan vastukselta tuo ei näytä, mutta jos tuo siirtää lämpöä öljyn sijaan nesteelle, niin vaikutus lienee positiivinen mitä tulee bensankulutukseen talvella.

Lämpö tehdään Kian plugarissa kabiiniin polttomoottorilla, mutta entäs ilmastointi? Toimiiko se täysin sähkön voimalla?


Vaimon pikku hynyssä samanlainen tappi lohkon kyljessä ja sanoisin että parempi kuin öljypohjalämppäri.

Sellainen huomio myös että kysäisepä Calixin asentajalta mitä saa tai liikkeestä suoraan tietävätkö Calixin lämmittimien tilanteen. Itse aikoinaan asennutin Calixin Hyundain dieseliin kun heiltä sai letkulämmittimen. Siis ihan autokohtainen lämmitin ja sarja.
 
Vaimon pikku hynyssä samanlainen tappi lohkon kyljessä ja sanoisin että parempi kuin öljypohjalämppäri.

Sellainen huomio myös että kysäisepä Calixin asentajalta mitä saa tai liikkeestä suoraan tietävätkö Calixin lämmittimien tilanteen. Itse aikoinaan asennutin Calixin Hyundain dieseliin kun heiltä sai letkulämmittimen. Siis ihan autokohtainen lämmitin ja sarja.

Calix tarjoaa sivuillaan CRDI-dieselmoottorille ihan oletuksena tuota letkulämmitintä, mutta plugarille vaihtoehto on sama kuin Defalla eli tuo lohkoon tuleva "tappi". Muistaakseni tämä on ollut vanhemmissakin korealaiskieseissä sama eli dieselille on tarjolla letkulämmitin ja bensavehkeille lähinnä öljypohjan säteilylämmittimiä. Calixin ja Defan lisäksi noita letkulämppäreitä tarjoaa mm. TT-Thermo. Onkohan siinä joku fiksumpikin syy takana, miksi bensamoottoreille ei ole tarjolla noita letkulämmittimiä noin niin kuin oletuksena?

Letkulämmitin olisi varmaan paras vaihtoehto (tai sitten Webasto), mutta tuo lohkon sisään asennettava tappi lienee jo itsessään huomattavasti parempi kuin öljypohjan säteilylämmitin. Varsinkin kun tärkeintä olisi saada nimen omaan nesteet lämpiämään.
 
Ceedissä (my21) mitä noin yleisesti huomioita on tehnyt, niin ilmansuodatin ei ole mikään maailman paras. Hoitaa hommansa, mutta ei parhaasta päästä mutta en ole toisaalta tsekannut saako sinne vaihdettua jotain laadukkaampaa. Sitten jos auto-hold ominaisuutta haluaa käyttää niin sen joutuu aktivoimaan erikseen uudelleen (ei muista oliko viimeksi päällä vai ei). Ylämäkeen tuntuu pitävän paikallaan ilmankin vaikka jarrun päästää, mutta muuten ryömii. En itse käytä niin ei väliä.
Kun akusto on loppumassa ja on siirtymässä pakotetusti hybriditilaan niin joskus kostealla kelillä tulee joku pieni tuoksahdus ennen hybriditilaan siirtymistä. Ei mikään paha haju sinällään, mutta jännä efekti.
Itsellä kesti yllättävän kauan että hokasin että hei tässähän on suksiluukkukin ja miten väliaikaislaturissa vaihdetaan pohjan napista latausnopeutta kun piuha on schukon päässä seinässä. 12A on mukavan vikkelä (muut 8 ja 10) lataamaan. Tuota voi säätää myös keskinäytöstä jos ei halua laturin säätöjä käyttää. Type2:lla ja voimavirrasta saa toki sen 16A käytettyä.
Akun säästötilaa ei käytännössä ole. Sport tilalla sitä mahdollisesti voi säästää (kerran kokeillut, mutta kulutus nousi sen verran paljon että ajattelin että ihan sama, olkoon) ja toki kun nopeudet nousee niin preferoi polttista mutta avustaa sähköllä usein myös tuota jos nopeus riittävän iso (eli käytännössä jos satasta ajaa niin saattaa avustaa myös sähköllä vaikka on hybriditila päällä). Ei sinänsä itseä häiritse, mutta sähkön loppumisen jälkeen kaupunkipyöritys vie enemmän polttoainetta. Hybriditila kytkeytyy päälle toki ennen kuin akku oikeasti on lopussa joten kaupunkiajoon on aina jonkin verran akustoa jäljellä.

Akku lopussa tehoja on suhteellisen vähän, että mikään tykki ei auto todellakaan ole silloin, mutta noin yleisesti akussa on sen verran virtaa että ajo on mukavaa.

Lähinnä jos kesällä vetää jotain täyteen lastattua kevytperäkärryä satasta niin vähän pidemmällä matkalla korkeajänniteakku ajetaan aivan tyhjiin. Tällöin kannattaa vaihtaa suosiolla sport moodi päälle joka parantaa ajotuntumaa. Koska jos on normi ecotila päällä niin auto avustaa sähköllä vähän väliä mutta koska se loppuu taas heti niin ajosta tulee painavammalla peräkärryllä nykivää. Alemmilla nopeuksilla (esim. 80-90) tai ei-täyteen lastatulla peräkärryllä kovemmissakaan nopeuksissa ei ongelmaa ole.
Hämmensi vaan kerran kun tulin mökiltä täydessä puulastissa niin puolimatkassa auto rupesi vähän kuin nykimään, mutta johtui tuosta kun tosiaan akkunäyttö oli aivan pohjassa mihin se ei normaalisti mene koskaan millään itse testaamalla nopeudella ja/tai auto täyteen lastaamalla. Kulutuskin nousee sitten tuossa kohtaa reippaasti, mutta tosiaan omalla kohdalla käynyt sen kerran niin ei varsinainen ongelma.

Kostealla kelillä auto on myös joskus vähän nuuka tuuletuksen suhteen, eli jos on tosi kosteaa niin saattaa joutua tuuletusta laittamaan pykälän/pari korkeammalle (automaatilla itsellä muuten aina) kun rupeaa menemään kuskin kohdalta ylälaidasta ikkuna huuruun. Tämä tosin tuntuu koskevan vähän kaikkia Kia/Huyndain autoja jossain määrin kun on ollut EV6:ssakin vähän samaa ainakin noissa videotesteissä.
 
Viimeksi muokattu:
Täältä kans lapanen pystyyn yhdeltä kohtalontoverilta.. Mekatroniikka meni vähän yli 100tkm, mutta onneksi meni takuuseen ja auto vaihtoon... Vaihtoehtoja koettanut etsiä ja vaikka aina katseet kääntyy Vaggilaiseen, niin kuitenkin takaraivossa on tuo laatikkoasia...
Tein vissiin ihan hyvän valinnan, kun myin oman pois 100tkm kohdalla 5v ikäisenä. Sattui vielä hyvä ajotuskin, kun kuukausi myynnin jälkeen käytettyjen hinnat laski 10-20% :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom