Ymmärrän kyllä huolen. Ja (ainakin yritän ja uskon ymmärtäväni) myös valmistajan huolen minkä takia tuota tehdään. Jokaisella valmistajalla on vähän erilaiset näkemykset miten tuo lataushybridin käytännön toteutus ajajan näkökulmasta tehdään. Toki olisi mukavaa että saisi valita vivusta "Olen kuski XYZ, joka haluaa ajella pelkällä akulla, ja lupaan kautta kiven ja kannon että en polje kylmänä polttista käyntiin, vaan teen herätysaktivoinnin", tai jotain vastaavaa. Moni lataushybridin ns. tavallinen perusjamppakuski ei varmaan koskaan ajattele että käykö polttis nyt vai ei, niin ilmeisesti pakko ollut laittaa tuollainen lämmittely pakkaskeleihin. Kuten Pekka tuossa mainitsi, 4WD- ja hybridimoodissa polttis tulee kyllä mukaan kun vähänkään reippaamin polkee, eikä kyseessä tarvitse edes olla ns. hätäkiihdytys, vaan vähän reippaampi valoista lähteminen kun ei halua viereistä penaria päästää edelle.
Voisi varmasti olla fiksumminkin toteutettu, mutta voi olla että valmistaja ei halunnut liikaa moodeja valittavaksi.
Itse ajelen talvella kelistä riippuen joko Electric- tai 4WD-moodilla kun mennään akkurangen rajoissa, mutta pidemmät matkat 4WD:llä (jos pitoa tarvitsee enemmän) tai hybridimoodissa, jossa jälkimmäisessä automatiikka päättää miten polttista ja akkua käytetään. Toki neliveto kytkeytyy hybridimoodissakin tarpeen tullen, mutta lähtökohtaisesti menee etuvetoisena.
Onneksi kone ei ruksuta tai haise, eikä sitä oikein tyhjäkäynnillä (jollaista se aamun ensimmäinen käynnistys on) edes huomaa kuin pienestä hyrinästä vasemmassa kädessä, kun pidän sitä oven käsinojaa vasten. Vaikka kone käynnistyy, sähkömoottorit hoitavat vetämisen. Mitä olen katsonut kulutusta, niin sellaisen desilitran verran polttoainetta menee. Viimeksi on tullut tankattua tuo joulukuussa. Silloin tankkaamisen jälkeen oli n. 150km matkaa vielä jäljellä akku tyhjänä, ja nyt on vieläkin lähes puoli tankillista.
Voihan se olla että kone hajoaakin paljon nopeammin tällaisessa toiminnassa, tai sitten ei. Varmasti valmistaja tietää enemmän kuin minä (se ei ole kovinkaan iso saavutus), ja siellä on tehty sopiva kompromissi. Tuntuisi ainakin hullulta että on sellainen toiminta säädetty joka rikkoisi koneen ennen aikojaan. Mutta mistäpä sitä tietää.