Keskustelua hybridiautoista

Täyssähkö on poissuljettu. Taloyhtiön enemmistö ei haluaa infraa ja työpaikalla ei ole myös mahdollisuutta ladata.
Siinä tapauksessa polttoainekulu kyllä laskee, mutta arvonalenema kasvaa. Eli aika vaikea perustella vaihtoa oikeasti taloudellisesti. Mutta lähes aina kalliimman auton arvo laskee halvempaa enemmän ajan funkiona, joten jos uudempi auto kiinnostaa niin kiinni vaan. Jos taas haluaa vain pihistellä, niin ajaa vanhalla ja vähentää ajoja/kulkee enemmän hyötyliikuntana (jättää auton kaummas kaupasta tms) tai vaihtaa micraan, mutta hyvästi mukavuus ja turvallisuus... Ehkä tuo plugarin hankinta sinun tilanteessa on kuitenkin se yleisesti järkevimmäksi mielletty vaihtoehto :)
 
Lyhyen 1,5v kokemuksen perusteella sanoisin, että skippaa phev ja osta sähkö tai sitten aja dieselillä. Plugarissa molemmat teknologiat kyllä kyydissä, mutta tuolla budjetilla ei taida löytyä mm. mersun plugaria, millä pääsee 100km sähköllä.

Kun akku loppuu, tulee sähkövermeistä kuollutta painoa rahdattavaksi. Minissä 1800kg omapaino ja polttis 135hv/220nm, mikä tarkoittaa, että bensaa kuluu...

Plugareissa ei kovin monessa ole akunlämmitintä, mikä meinaa, ettei talvella luovuta/vastaanota virtaa, jolloin latausaika voi tuplaantua ja toimintamatka olla mitä tahansa 30%-90% WLTP lukemista.

t: Minin talvikulutus 9-12l/100km ja mietin dieseliin vaihtamista...
Ekan Phev Priuksen talven keskikulutus 4,2l bensaa, josta 1/3 ajoa maantietä, 1/3 moottoritietä ja 1/3 kaupunkia. Kaupunkiajot oikeastaan pääsee akulla, mutta toisaalta ajan villasukat jalassa ja pipo päässä nyt pakkasilla silloin kun ajelen vain sähköajoja. Muuten nuo 2km matkat vie juuri kuvaamallasi tavalla bensaa lähes 10l/100. Eli keskikulutukseni talvella olisi varmaan lähempänä 6l jos haluaisi lämmitellä moottoria turhaan eikä itse optimoisi lainkaan tuolla EV ajolla

Edit. Kesällä aion päästä alle 3,5l keskikulutukseen
 
Mut ajatuksena työpaikan vaihto lähemmäs rangen sisäpuolelle. Kotona pystyy käyttämään 16A sukoa lataamisen
 
Mut ajatuksena työpaikan vaihto lähemmäs rangen sisäpuolelle. Kotona pystyy käyttämään 16A sukoa lataamisen
Mika se uusi tyomatka on? Onko tietoa voiko uudessa tyopaikassa ladata? Silla samalla 16A sukolla voi ladata myos tayssahkoa.
 
Täyssähkö on poissuljettu. Taloyhtiön enemmistö ei haluaa infraa ja työpaikalla ei ole myös mahdollisuutta ladata.

Tietääkö taloyhtiön enemmistö ja isännöitsijä mitä tapahtuu nykylain mukaan jos tehdään esim putki- tai kattoremonttia yhtiössä tulevina vuosina?

Ihan sama minkälaisia jarrumiehiä tai naisia yhtiössä asustaa. :smoke:
 
Tietääkö taloyhtiön enemmistö ja isännöitsijä mitä tapahtuu nykylain mukaan jos tehdään esim putki- tai kattoremonttia yhtiössä tulevina vuosina?

Ihan sama minkälaisia jarrumiehiä tai naisia yhtiössä asustaa. :smoke:
Ei ne ymmärrä vaikka miten koitan perustella. Ne semmosia et jos investointi ei ole pakollinen tai välttämätön nii se on turhaa rahanmenoa.
 
Tietääkö taloyhtiön enemmistö ja isännöitsijä mitä tapahtuu nykylain mukaan jos tehdään esim putki- tai kattoremonttia yhtiössä tulevina vuosina?

Ihan sama minkälaisia jarrumiehiä tai naisia yhtiössä asustaa. :smoke:

Jos latauspistevalmiuden toteuttamista meinaat niin ei kai putki- tai kattoremontti sitä laukaise?
 
Mitä ihmiset on mieltä plug-in hybridien tulevaisuudeesta, kannattaako investoida 20-30k semmoseen? Työmatkaa kertyy 120km/suunta pari kertaa viikossa (22 000km/v) ja lähiajelua kauppoihin ja harrastuksiin 8000km/v. Nyt meillä on 10v vanha diesel volvo.

Ja onko tohon hintaan fiksuja vaihtoehtoja? Ainoa kriteeri et luotettava ja pitää mahtua 2 muksua ja koira.

Täyssähkö on poissuljettu. Taloyhtiön enemmistö ei haluaa infraa ja työpaikalla ei ole myös mahdollisuutta ladata.

Kyllähän tämä huutaa itselataavaa hybridiä.
Tai sitten jatkaa tuolla dieselillä.

Riittääkö uudemmassa hybridi farkku-Corollassa tilat vai onko se koira hevosen kokoinen?

Ajettavuus on parantunut takavuosista ja Corolla on selvästi isompi mitä edellinen Auris oli. Perusluotettavaa tekniikkaa ja jos ekstratehoa kaipaa verkkaisen 1.8:n sijaan niin 2.0 versiosta sitä löytyy jo kohtuullisesti.
 
Kyllähän tämä huutaa itselataavaa hybridiä.
Tai sitten jatkaa tuolla dieselillä.

Riittääkö uudemmassa hybridi farkku-Corollassa tilat vai onko se koira hevosen kokoinen?

Ajettavuus on parantunut takavuosista ja Corolla on selvästi isompi mitä edellinen Auris oli. Perusluotettavaa tekniikkaa ja jos ekstratehoa kaipaa verkkaisen 1.8:n sijaan niin 2.0 versiosta sitä löytyy jo kohtuullisesti.
Mutta jos ajaa isompia teitä ja takapenkkiläisten kanssa jutustelee, niin aika huono vaihtoehto tuo corolla. Itsellä oli siis vm.22 kuukauden ja lähti melun takia ja plugin prius tilalle
 
Kyllähän tämä huutaa itselataavaa hybridiä.
Tai sitten jatkaa tuolla dieselillä.

Riittääkö uudemmassa hybridi farkku-Corollassa tilat vai onko se koira hevosen kokoinen?

Ajettavuus on parantunut takavuosista ja Corolla on selvästi isompi mitä edellinen Auris oli. Perusluotettavaa tekniikkaa ja jos ekstratehoa kaipaa verkkaisen 1.8:n sijaan niin 2.0 versiosta sitä löytyy jo kohtuullisesti.
Kyllähän tämä huutaa itselataavaa hybridiä.
Tai sitten jatkaa tuolla dieselillä.

Riittääkö uudemmassa hybridi farkku-Corollassa tilat vai onko se koira hevosen kokoinen?

Ajettavuus on parantunut takavuosista ja Corolla on selvästi isompi mitä edellinen Auris oli. Perusluotettavaa tekniikkaa ja jos ekstratehoa kaipaa verkkaisen 1.8:n sijaan niin 2.0 versiosta sitä löytyy jo kohtuullisesti.
Keskikokoinen koira. Ollaan mietittyy corollaa ja aurista. Passat on kuulema kans pätevä vehje.
 
Ekan Phev Priuksen talven keskikulutus 4,2l bensaa, josta 1/3 ajoa maantietä, 1/3 moottoritietä ja 1/3 kaupunkia. Kaupunkiajot oikeastaan pääsee akulla, mutta toisaalta ajan villasukat jalassa ja pipo päässä nyt pakkasilla silloin kun ajelen vain sähköajoja. Muuten nuo 2km matkat vie juuri kuvaamallasi tavalla bensaa lähes 10l/100. Eli keskikulutukseni talvella olisi varmaan lähempänä 6l jos haluaisi lämmitellä moottoria turhaan eikä itse optimoisi lainkaan tuolla EV ajolla

Edit. Kesällä aion päästä alle 3,5l keskikulutukseen

Prius on aavistuksen aerodynaamisempi kuin tiiliskiven mallinen Countryman, onhan siinä priuksessa myös 100hv vähemmin tehoa. Siinä myös atkinson kierrolla oleva polttis, mikä takaa, ettei akun loputtua kulutus hyppää hurjaksi.

Itsellä ilmastointi automaatilla ja lämpöpyynti +20. Tulee myös ajettua paljon sportilla, koska se nyt vain on kivaa…
 
Ei ne ymmärrä vaikka miten koitan perustella. Ne semmosia et jos investointi ei ole pakollinen tai välttämätön nii se on turhaa rahanmenoa.
On nyt hieman offtopikkia, mutta jos tuo on sun oma osake, suosittelen sen myymistä. Tuolla metodilla hoidetut taloyhtiöt ovat juuri niitä joille remontin tullessa pakolliseksi pankki ilmoittaa että vakuudet ei riitä.
 
Mitäs näitä nyt on, isoja ja tilavia hybrideitä perhekäyttöön jos överihintaiset Audit ym jätetään pois? Mieleen tulee lähinnä Skodalta Superb IV ja Octavia, sekä ehkä Kia Optima. Paino sanalla tilava, joskushan ulkomuodoiltaan isokin auto voi olla sisätiloiltaan ahdas tai muuten käytännöllisyydeltään ei-niin-hyvin toteutettu. Eli pitäis mahtua parin muksun turvaistuimet, tavaraa maan perkuleesti ja vielä 190 senttisen kuljettajan istumaan mukavasti. Plussaa vielä jos löytyy neliveto, mutta mutu-tuntuma sanoo että sellaisia ei taida juuri olla tarjolla tähän konseptiin.

Pääasiallinen ajo tuollaista 15km siivua taajamassa, päälle sitten satunnaiset pidemmät ajomatkat. Siksipä hybridit houkuttaa, kun nämä päivittäiset lyhyet ajelut hoituisi varmaan kokonaan sähköllä. Lähinnä plugari kai se fiksuin vaihtoehto on, jos kotona (okt) on mahdollisuus lataukseen ja kenties myös esim. työpaikan päässä.

Pitääpä tutkailla millainen tuo uusi Astra farkku on tiloiltaan :hmm: edit: Jaa, ei sitä taida vielä edes saada ainakaan suomesta.

Itsekkin olen paininut vähän saman ongelman edessä, kun olen noita PHEVejä koittanut etsikellä ja kun maasturia ei huolisi. Meillä perheessä 1. autona kolmos octavia combi ja perheen soittoharrastuksen vuoksi ei oikein alta 600 litraa voisi takapaksi olla. PHEVstä tohon osuu oikeastaan vain Volvon XC90 ja Audin Q7. Farkuista Volgan V90 tulee aika lähelle, jos olisi valmis 60 litran niistoon. Suberbissa olisi 100 litran tiputus ja Passatissa jo 130 litran tiputus. Toisille saattaa toki naftisti tuo 500 litraa riittää ja silloinhan vaihtoehtoja jo on useammalta valmistajalta ja voi muiden tarpeiden mukaan jo valita. Monelle neliveto olisi aina erittäin iso plussa, mitä taas ei vaggilaisiin (pl. audi) ja korealaisiin saa. Että melkeinpä joutuu vaan odottamaan noita täyssähköjen kehitystä ja hypätä PHEVit yli, kun eivät jaksa autovalmistajat noita PHEVejä kehittää itselle tarpeellisilla ominaisuuksilla. Tai sitten pitäisi siirtyä PHEVin yhteydessä samalla suksiboksien ihmeelliseen maailmaan.
 
Millaisia tavaroita soittoharrastuksessa tulee kuljetettua? Luulisi, että V90/Superb vino takaikkuna voisi vaikuttaa käytännöllisyyteen ja kuormattavuuteen paljon enemmän kuin puuttuvat litrat. Tai vaatii ainakin kokeilua käytännössä, että meneekö tarvittavat tavarat sinne oikeasti.
 
Millaisia tavaroita soittoharrastuksessa tulee kuljetettua? Luulisi, että V90/Superb vino takaikkuna voisi vaikuttaa käytännöllisyyteen ja kuormattavuuteen paljon enemmän kuin puuttuvat litrat. Tai vaatii ainakin kokeilua käytännössä, että meneekö tarvittavat tavarat sinne oikeasti.

Koteloissaan: Kitara, mandoliini, 3 viulua, 2 kanteletta, nuottitelineitä 4 kpl, 2 repullista nuotteja, repullinen eväitä . Soittoleireillä lisäksi 4 hlö vaatteet. (Ei siis onneksi esim. läskibassoa ja sellokin tekisi tiukkaa.) Ja meillä on vielä oman käsityksen mukaan aika niukasti tota vaatetavaraa (yleensä n. selkärepullinen per matkustaja).
Meillä ei saa kuormata sen takapaksin peitteen yli kuin äärimmäisessä poikkeustilanteessa ja silloinkin ns. keveitä tavaroita esim. pelastusliivejä, vaikka rullaverkko onkin vielä takapenkin selkänojassa jonka saa kattoon kiinni. Meillä siis V90 toimisi muotonsa puolesta, jos litrat riittäisi, mutta jos on sitä koulukuntaa, että se suojapeite ei ole maks. raja, niin Suberb / V90 ja miksei V60 toimisi, jos etsii tilavaa. Meilläkin jos emäntä antaisi henkisesti periksi, että ei ole pakko olla litralleen min 600l, niin Volvo.. Ja eihän noita nyt montaa kertaa vuoteen ole, ehkä 3 - 4 kpl plus juhannus, että tarvii olla täyteen asti pakattuna. Paitsi, että omaan silmään V90 ja Superb on aika valtavia valtamerialuksia.
 
Meillä ei saa kuormata sen takapaksin peitteen yli kuin äärimmäisessä poikkeustilanteessa ja silloinkin ns. keveitä tavaroita esim. pelastusliivejä, vaikka rullaverkko onkin vielä takapenkin selkänojassa jonka saa kattoon kiinni.

Sittenhän on vielä käyttämättä halpa tapa saada lisää tilaa. Osta teräksinen koiraverkko sinne penkin taakse.
 
Ekan Phev Priuksen talven keskikulutus 4,2l bensaa, josta 1/3 ajoa maantietä, 1/3 moottoritietä ja 1/3 kaupunkia. Kaupunkiajot oikeastaan pääsee akulla, mutta toisaalta ajan villasukat jalassa ja pipo päässä nyt pakkasilla silloin kun ajelen vain sähköajoja. Muuten nuo 2km matkat vie juuri kuvaamallasi tavalla bensaa lähes 10l/100. Eli keskikulutukseni talvella olisi varmaan lähempänä 6l jos haluaisi lämmitellä moottoria turhaan eikä itse optimoisi lainkaan tuolla EV ajolla

Edit. Kesällä aion päästä alle 3,5l keskikulutukseen

Siis miten pieni akku autossasi on vai etkö pysty latailemaan sitä kotosalla vai ajeletko koko päivän 2km matkoja, eli mitä tässä ajetaan takaa? Minua hämmentää se, etteikö plugariautosi akku riitä toistuviin 2-3km matkoihin kaupungissa / lähiöissä, ellei niitä ajele 10-15 kertaa päivässä ilman lataamista.
 
Siis miten pieni akku autossasi on vai etkö pysty latailemaan sitä kotosalla vai ajeletko koko päivän 2km matkoja, eli mitä tässä ajetaan takaa? Minua hämmentää se, etteikö plugariautosi akku riitä toistuviin 2-3km matkoihin kaupungissa / lähiöissä, ellei niitä ajele 10-15 kertaa päivässä ilman lataamista.
Hyvä kysymys. Tuo tyypillinen kaupunkinajoni on 2km kaupunkia suuntaansa (koti-päiväkoti-kauppa välit) ja niitä näinä etätyöaikoina ajoista on 4/5 kaikista ajoista (kappalemäärällisesti). Nämä menevät käytännössä tietenkin aina sähköllä, mutta loput 1/5 ajoista ovat kerta-ajoja, eli työmatkoja n.2x50km joka taas pääasiassa maantietä/moottoritietä huristaen. Suuremmissa nopeuksissa tuosta talvisesta 14km akkurangesta ei ole merkittävää hyötyä tällä autolla (sähköajo menee muutenkin maks.85kmh asti 1st gen priuksella)
 
Tietääkö taloyhtiön enemmistö ja isännöitsijä mitä tapahtuu nykylain mukaan jos tehdään esim putki- tai kattoremonttia yhtiössä tulevina vuosina?
Ihan sama minkälaisia jarrumiehiä tai naisia yhtiössä asustaa. :smoke:

No jaa.
Kiinteistö liitto tuumailee:
"Latausvalmiutta taloyhtiöissä koskeva lainsäädäntö velvoittaa taloyhtiöt, joilla on vähintään viisi pysäköintipaikkaa, asentamaan autopaikoille latausvalmiuden seuraavan rakennuslupaa edellyttävän, autopaikkoja tai niiden sähköjärjestelmää koskevan laajemman korjaushankkeen yhteydessä. Velvoitetta ei ole latauspisteiden asentamiseen, vaan valmiuden toteuttamiseen."

Laki taasen sanoo:
" Sellaisen laajamittaisen korjauksen kohteena olevan asuinrakennuksen yhteyteen, jossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan myöhemmin asentaa latauspiste. "

Jos kyse on muusta kuin asuinrakennuksesta niin vaateet on järeämpiä.

Mutta joo, valmiutta edellytetään, mutta itse latauslaitteita tuo ei velvoita laittamaan.
 
Siis miten pieni akku autossasi on vai etkö pysty latailemaan sitä kotosalla vai ajeletko koko päivän 2km matkoja, eli mitä tässä ajetaan takaa? Minua hämmentää se, etteikö plugariautosi akku riitä toistuviin 2-3km matkoihin kaupungissa / lähiöissä, ellei niitä ajele 10-15 kertaa päivässä ilman lataamista.
PHEV priuksessa taitaa olla 8.8 kWh akku ja lupaavat 40km rangeksi, joka talvella putoaa sitten reilusti ja jos pyynti sisälämpötilassa on se 22c tai enemmän niin moottoria käytetään hyvin aktiivisesti koska muuten sitä lämpöä ei saada sinne niin tehokkaasti.

Itse huomannut normi hybridissä että 20c pyynti sisälämpötilassa on hyvä kompromissi koska ei turhaan yritä lämmittää autoa, mutta tarpeeksi että talvellakin tarkenee.
 
PHEV priuksessa taitaa olla 8.8 kWh akku ja lupaavat 40km rangeksi
Niin on, prius plugin generaatiossa 2. Se myös menee max. 135kmh pelkällä sähköllä. Minulla tosiaan aiempaa generaatiota ja siten 4,8kwh akku.

Piti ostaa vanhempaa mallia, kun tuohon uudempaan ei mahdu takalaatikkoon edes kauppakassi sovittelematta. Näiden kanssa joutuu kyllä kovasti tekemään kompromisseja -kuten aiemmin mainittukin. Mitään tehohirviöitä eivät priukset ole, eivätkä myöskään näteimmästä päästä, mutta toimivat ja menevät pienellä polttoaineenkulutuksella
 
Niin on, prius plugin generaatiossa 2. Se myös menee max. 135kmh pelkällä sähköllä. Minulla tosiaan aiempaa generaatiota ja siten 4,8kwh akku.

Piti ostaa vanhempaa mallia, kun tuohon uudempaan ei mahdu takalaatikkoon edes kauppakassi sovittelematta. Näiden kanssa joutuu kyllä kovasti tekemään kompromisseja -kuten aiemmin mainittukin. Mitään tehohirviöitä eivät priukset ole, eivätkä myöskään näteimmästä päästä, mutta toimivat ja menevät pienellä polttoaineenkulutuksella
Uusin prius on kyllä tyylikäs ja tehokas, mutta hinta toki karkaa.

En minäkään ostanut hybridi yarista kuin tasan sen takia että mahdollisimman pieni kulutus, mahdollisimman pienet pakolliset menot ja mahdollisimman luotettava auto.

LandCruiser hoitaa sitten kaiken muun, mahdollisimman kalliilla :beye:

Toki mahtuu yariksen konttiin pari koiraakin lyhyille matkoille ja 26" maastopyöräkin mahtui kun otti eturenkaan irti ja kaatoi penkit.
 
Mutta jos ajaa isompia teitä ja takapenkkiläisten kanssa jutustelee, niin aika huono vaihtoehto tuo corolla. Itsellä oli siis vm.22 kuukauden ja lähti melun takia ja plugin prius tilalle
Jep. Lisäksi tuo "itselataava" ei ole erityisen taloudellinen maantiellä. Tehokkaampi perus bensa menee aivan samoilla kulutuslukemilla. Itselataavan edut ovat nimenomaan kaupunkiajossa, noissa nopeuksissa juttelukin edestä/taakse vielä onnistuu, toisin kuin motarilla.
Edit. Omaa kokemusta pari vuotta käytetystä leasing Corollasta (1.8 hybrid) ja verrokkina 10 vuotta vanha 1.4 tsi volkkari.
 
Viimeksi muokattu:
Itse huomannut normi hybridissä että 20c pyynti sisälämpötilassa on hyvä kompromissi koska ei turhaan yritä lämmittää autoa, mutta tarpeeksi että talvellakin tarkenee.

+18c on talvella varsin riittävä pyynti IMO. Toppatakki päällä ja pipo päässä pienempikin riittää.

Persgrilliä, rattigrilliä, tuulilasigrilliä ynnä muuta lisäksi päälle sopivasti annostellen olosuhteista riippuen.

Itsellä tosin esilämmitys ahkerassa käytössä. 10 minuuttia nollakeleissä ja pikkupakkasilla. Kovemmilla pakkasilla sitten 20 min.

YMMV
 
+18c on talvella varsin riittävä pyynti IMO. Toppatakki päällä ja pipo päässä pienempikin riittää.

Persgrilliä, rattigrilliä, tuulilasigrilliä ynnä muuta lisäksi päälle sopivasti annostellen olosuhteista riippuen.

Itsellä tosin esilämmitys ahkerassa käytössä. 10 minuuttia nollakeleissä ja pikkupakkasilla. Kovemmilla pakkasilla sitten 20 min.

YMMV
Mulla ei meinaa pysyä lasit auki jos lasken lämpöä tuosta 20c, vaan alkaa menemään huuruun.
 
Itse pidän leonissa 19-20 pyynnin talvella, kesällä sitten 21-22. Aika henk.kohtasta että kuka tarkenee milläkin lämmöllä.

Leonissa kyllä pysyny ikkunat auki koko talven, gte passat taas joskus huurustaa takasivulasit jostai syystä.
 
+18c on talvella varsin riittävä pyynti IMO. Toppatakki päällä ja pipo päässä pienempikin riittää.

Persgrilliä, rattigrilliä, tuulilasigrilliä ynnä muuta lisäksi päälle sopivasti annostellen olosuhteista riippuen.

Itsellä tosin esilämmitys ahkerassa käytössä. 10 minuuttia nollakeleissä ja pikkupakkasilla. Kovemmilla pakkasilla sitten 20 min.

YMMV

On se lämmön puolesta varmaan riittävä. Minissä ei sivulasit sula noin kylmällä. Nippanappa 20C lämmössä sulaa.

Ihan sama käyttääkö esilämmitykseen 30% akkua vai lähtee kylmänä. 7km työmatkalla menee 30% akkua, vaikka ajaisi polttis pakotettuna päälle. Hytin lämmitys syö sähköt.
 
Mulla ei meinaa pysyä lasit auki jos lasken lämpöä tuosta 20c, vaan alkaa menemään huuruun.

:hmm:

Kokeileppa leikkiä sen puhalluksen nopeuden kanssa. Ainakin saksalaisissa, dynaamisissa MÄSTER-automerkeissä muu ilmastointiautomatiikka pysyy toiminanssa vaikka kuljettaja säätäisi puhalluksen nopeutta.

Itse ajelen kesät talvet samoilla lämpötiloilla, koska mielestäni auton ajaminen on noin 10x mukavampaa kun sen voi tehdä ilman hanskoja, pipoa tai toppatakkia. Oma työmatka, noin 25min, menee vielä takki päällä mutta tumput ja pipot ei todellakaan. Tota pidemmille matkoille ota rotsin pois päältä -> paljon miellyttävämpää.
 
:hmm:

Kokeileppa leikkiä sen puhalluksen nopeuden kanssa. Ainakin saksalaisissa, dynaamisissa MÄSTER-automerkeissä muu ilmastointiautomatiikka pysyy toiminanssa vaikka kuljettaja säätäisi puhalluksen nopeutta.

Pystyy siitä nopeutta lisäämään niin että muu automaatio pysyy, mutta en jaksa... Olkoot pyynti 20c ja automaatti päällä...
 
+18c, puhallusta pari napsua ja ilman ohjaus tuulilasille ja ketaroille.

Näillä mennään koko talvi.

Ainoa poikkeus on parkkihalliin ajot, kun viileähkö lasipinta kohtaa kostean ilmamassan. Silloin valinta on +20c ja puhallusta kolme napsua.
 
Itsellä on tuulilasin lämmitys niin laitan ennen parkkihalliin ajoa yleensä sen päälle, jos autolla on ajettu vasta vähän aikaa (eli siis sisällä on kenkien mukana tullutta kosteutta yms. höyrystämässä laseja).
 
Itsellä on tuulilasin lämmitys niin laitan ennen parkkihalliin ajoa yleensä sen päälle, jos autolla on ajettu vasta vähän aikaa (eli siis sisällä on kenkien mukana tullutta kosteutta yms. höyrystämässä laseja).

Tuulilasigrilli itselläkin, täytyypä testailla sitä seuraavissa parkkihallitaisteluissa.
 
Taitaa lataushybridien kulta-aika olla ohitse. Kyselin tarjouksia autovex-palvelusta. Syksyllä olisi saanut 2018 37tkm ajetusta countrymanistä 27k€ ja nyt 41 tkm ajetusta enää 19k€...
 
Taitaa lataushybridien kulta-aika olla ohitse. Kyselin tarjouksia autovex-palvelusta. Syksyllä olisi saanut 2018 37tkm ajetusta countrymanistä 27k€ ja nyt 41 tkm ajetusta enää 19k€...

Eipä oo nuo minit kovin kysyttyjä kamppeita.. Edelleen esim. Optimat ja GTE passatit liikkuu hyvin, tietty kovin hintapiikki mennyt näissäkin ohitse.
 
Taitaa lataushybridien kulta-aika olla ohitse. Kyselin tarjouksia autovex-palvelusta. Syksyllä olisi saanut 2018 37tkm ajetusta countrymanistä 27k€ ja nyt 41 tkm ajetusta enää 19k€...
En tiedä lataushybridistä, mutta yariksesta maksoin 2v ja 25tkm sitten 16k€, nyt tarjosivat 50tkm ajettuna 16k€...
 
Taitaa lataushybridien kulta-aika olla ohitse. Kyselin tarjouksia autovex-palvelusta. Syksyllä olisi saanut 2018 37tkm ajetusta countrymanistä 27k€ ja nyt 41 tkm ajetusta enää 19k€...

Vähän saman suuntaista oman hybridin kanssa. autovexiin jaksoi oikein yksi liike tarjota autosta. Uudestaan en taida jaksaa kokeilla vaan tuo lähtee myyntitilillä eteenpäin. sieltä hyvitys on sentään edes sinne päin. Kalliiksi on joka tapauksessa hybridikokeilu tullut vuodessa. Auto siis -16 MB C350e 128tkm.
 
Ei kannata vetää liian suuria johtopäätöksiä käyttövoiman suhteen yksittäisistä autojen hyvityshinnoista. Alkuvuodesta tuli myytyä alunperin noin 28t€ neliveto Diesel, ja hinta oli pudonnut kolmen vuoden ja noin 60tkm aikana noin 6000€. Ainakin dieselin kuoleman kohkaamiseen verrattuna koin yksilön hinnan kehittyneen erittäin maltillisesti. Syynä luultavasti hyvä vetokyky: Mitään korvaavaa ei ole markkinoilla ja uusiakaan ei oikein tule.

Automarkkinoilla hyvityshinnat tuntuvat elävän automallien maineen ja yleisen haluttavuuden mukaan erittäin nopeasti. Luultavasti massojen suosimat mallit, kuten Yaris, pitävät hyvin hintansa ja kaikki riskialttiiksi paljastuvat mallit tai kokoonpanot, kuten esim. Volvo V60 hybridit vm XX asti ja DSG:t vm XX asti sitten taas romahtavat todella nopeasti.
 
Automarkkinoilla hyvityshinnat tuntuvat elävän automallien maineen ja yleisen haluttavuuden mukaan erittäin nopeasti. Luultavasti massojen suosimat mallit, kuten Yaris, pitävät hyvin hintansa ja kaikki riskialttiiksi paljastuvat mallit tai kokoonpanot, kuten esim. Volvo V60 hybridit vm XX asti ja DSG:t vm XX asti sitten taas romahtavat todella nopeasti.

Eli nyt olisi hyvä hetki ostaa esim tuo v60, olettaen että sen tyyppistä hakee. Se kompuraongelmahan on nykyään selvitetty.
 
Eli nyt olisi hyvä hetki ostaa esim tuo v60, olettaen että sen tyyppistä hakee. Se kompuraongelmahan on nykyään selvitetty.

Niin. Tosin kysymys on sitten että miten sen hinta tulee jatkossa kehittymään (lähitulevaisuudessa vaihdetteessa) ja minkälaiset juoksevat kustannukset ovat (pidemmällä omistuksella).

Tälläiset teknologiamuutosvaiheet ovat aina mielenkiintoisia optimoinnin kannalta, kun antavat mahdollisuuksia merkittäviin hyötyihin.

Tosin itse olen huomannut että valtavirrasta poikkeaminen helposti hyödyttää eniten kun valtio ja verottaja lähtevät lisää kassavirtaa hakemaan.
 
Joo ainakin Toyotan hybridit ovat kauheissa hinnoissa edelleen. Pari vuotta ei ole laskenut arvoa yhtään, joissain tapauksissa päinvastoin.

Riippunee kaupasta ja siitä mihin sitä toyotaa on vaihtamassa.
Tuossa parista kaupasta vaihdatellut hybridi corollaa -> tesla model 3:een.
Corollan hyvityshinnan kuultua naurahdin, käännyin ja poistuin kaupasta. Sen verran paljon oli alakanttiin, kun vertaa siihen mitä vastaavan ikäisistä ja ajetuista pyydetään ja millä niitä myydään.
Tuossa kai vaikuttaa teslan hinnanalenukset. Kaupat hankkineet teslaa sisään ja nyt niiden arvo on "romahtanut" kun tesla tiputti uusien hintoja.
 
Mistä vuodesta lähtien tuo on ratkennut?
Siis pari vuotta sitten keksivät mikä hommassa kusee, itse autossa ei varsinaista vikaa ollut.

Ilmastoinnin kylmäaineen hidas vuoto on normaalia kaikissa autoissa, kun kylmäaineet tulevat kumiletkuista läpi, autot toimivat niin pitkään kun siellä kiersi tehtaalla täytetty aine, mutta kun systeemi piti täyttää ne hajosi. Syyksi paljastui normaalissa mekaanisesti pyöritettävässä kompurassa käytetty öljy sulatti sähköisen ilmastoinnin johtimet ja sai aikaan vuotovirtaa. "Korjaus" on käyttää oikeaa voiteluöljyä, ja jos sinne on väärää öljyä päässyt, koko järjestelmä pitää huuhdella huolella.
 
Tarkennuksena vielä jos se ei ole selvää, niin tuo kompuravika koski näitä mk1 V60 D5/D6 diesel-plugareita, eli uudemmissa bensa-plugareissa (T6/T8) ei tuota vikaa ole ollut.
 
Tarkennuksena vielä jos se ei ole selvää, niin tuo kompuravika koski näitä mk1 V60 D5/D6 diesel-plugareita, eli uudemmissa bensa-plugareissa (T6/T8) ei tuota vikaa ole ollut.
Noissa uudemmissa lie ollut jotain mysteerivikoja:
906B7F6A-10BB-4AE2-81D9-C92616B5E45D.jpeg
 
Noissa uudemmissa lie ollut jotain mysteerivikoja:

Surullinen tapaus, mutta kaikilla merkeillä lienee yksittäisiä maanantaikappaleita. T6- ja T8-mallin bensiinihybrideitä on eri Volvon eri koreissa myyty todella suuria määriä enkä lähtisi tuon postauksen perusteella kirjoittamaan että "uudemmissa on ollut mysteerivikoja".

Edit, oli pakko mennä stalkkaamaan kun postaus on julkisena edelleen kommentteineen, siellä olikin joku kommentoinut asiaa järkiperustein:
Kommentoin yleisesti. Olen työskennellyt sekä automaahantuojan takuuosastolla että jälleenmyyjällä aikaisemmassa elämässäni. Kommenttiketjua lukiessani lähtötilanne vaikuttaa olevan tämä:

- Auto on ostettu käytettynä maahantuotuna yksityiseltä maahantuojalta (Novoset Oy). Tällöin Suomen Volvo ei ole saanut pennin latia maahantuojana autosta, eli ns. Goodwill-rahaa ei ole autolle varattu. Normaalissa tilanteessa, Suomesta uutena ostettuun autoon maahantuojalla olisi varattuna euroja, joilla tällainen tapaus hoidettaisiin kuntoon erittäin pienin kustannuksin, joskus asiakkaalle jopa veloituksetta.

- Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Tämä on oleellista nykyisen omistajan kannalta. Tällä on iso painoarvo, kun Avain Vaunu keskustelee maahantuonnin kanssa ja maahantuoja keskustelee tehtaan edustajien kanssa. Vaikka tehdas harvoin ottaa kantaa yksittäisiin tapauksiin, heitä kiinnostaa jo lainkin vaatimana autojensa turvallisuus, ja tällaisista mahdollisesti auton turvallisuuteen vaikuttavista tapauksista luodaan turvallisuuskampanja, jossa tehdas vastaa kustannuksista jopa 100%:sti

- Auton vika on harvinainen. Vaikka ko. tekniikalla on myyty autoja useita kymmeniä tuhansia vuoden 2014 jälkeen, ei tällaista vikaa ole aiemmin esiintynyt. Tämä aiheuttaa sen, ettei suoraa korjausohjetta ole vielä jälkimarkkinassa syntynyt. Ymmärrettävää on, että Kuopiossa työtään tekevä mekaanikko kohtaa tämän ongelman ensimmäistä kertaa, eikä ole sähkötekniikan insinööri, kuten Vesa aiemmin mainitsi, ei hänellä näin ollen ole kyvykkyyttä tätä yksin ratkaista. Silloin korjaus on usein etänä tapahtuvan neuvonnan avulla tehtävää osien vaihtoa ja testausta.

Hienoa, että olet antanut paikalliselle Volvo liikkeelle mahdollisuuden ja ymmärryksen tehdä parhaansa autosi korjaamisessa. Ikäväähän se on, että huolto on kestänyt kohtuuttoman kauan, eikä tällaista epävarmaa odottelua ja toivo kenellekään. Hyvää on se, että tosiaan korjauksella on takuu ja vaihdetuilla osilla varaosatakuu, joten jatkotutkimukset menevät jälleenmyyjän/tehtaan piikkiin sen mukaan, missä virhe on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa uudemmissa lie ollut jotain mysteerivikoja:
906B7F6A-10BB-4AE2-81D9-C92616B5E45D.jpeg
Tuostakaan nyt on paha sanoa muuta kuin että vikaa ei ole sen kummemmin varmistettu, kunhan vaan heitetty uusi osa sisään ja katsottu korjaantuisikohan se tuolla. Kertoo lähinnä merkkihuollon tasosta, ei niinkään automallin vikaherkkyydestä. Kyseisessä autossahan ei selvästikään ole vikoja, vaan vika, joka nyt ei kuitenkaan mitenkään ennen kuulumatonta ole, edes toyotassa.

Merkkihuoltohan on ihan viimeinen paikka missä auto kannattaa korjauttaa omaan piikkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom