Keskustelua hybridiautoista

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.

Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.

Edellinen Passat GTE sen sijaan lämmitti sähköllä, ja moottori käynnistyi vasta akun loputtua. E-mode myöskin oli ihan oikeasti e-mode, eli ei tarvinnut arvailla missä kohtaa se maksimi sähköteho on käytössä, vaan poljinta sai käyttää vapaasti moottorin käynnistymättä. Jos lisätehoa tarvittiin, niin polkimen alla olevan napin pohjaan painamalla käynnisty moottori.
Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?

Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
No joo, onhan nuissa kehittämistä varmasti ja aikamoinen viidakko eri merkkien välillä.

Jos autolla ajaa vain muutaman km:n päivässä, niin varmasti olisi hyvä, jos voisi valita ajon pelkällä sähköllä :thumbsup: Tai vaihtoehtoisesti sähköpyörällä ;)

Ei kannata liikaa ressata, vaan naatiskella siitä pirssistä, mikä on tullu hommattua tai on hommaamassa :cool:Ainahan joku malli jossakin ominaisuudessa on parempi, ym. Omaan budjettiin sopiva pirssi, nopia tsekkaus Io-Techin foorumilla, ettei ole ihan pommi, huoltokirja syynäys, koeajolle & jos miellyttää, niin kaupat lukkoon :D Ainahan niistä pääsee tarvittaessa eroon, helposti vaikka autovex.fi.
Tässähän tämä olennaisin syy sille, miksi itse vierastan jotain 150-200tkm ajettuja plugareita yli kaiken. Varmasti suurin osa, stetsonista heittäen 90% omistajista ajattelee juuri noin eli käytännössä ei mitään ... "maalaisjärjenkäyttöä".

Tuntuu todella pahalle yhtälölle polttomoottorin jatkuva pätkäkäyttö, kylmänä polettaminen (toisessa postauksessa mainitsemasi jäähdytysneste 37 C = moottoriöljyt puolet siitä, usein ei sitäkään) ja vastaava. Mutta kun kuskina on ihmisiä jotka eivät ymmärrä asioista niin käytetyn plugarin tekninen kunto voi olla jo 150tkm kohdilla ihan mitä tahansa.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 653
Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?

Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Volvot lämmittää kabiinin jollain pienikokoisella polttoainelämmittimellä.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Kiitoksia erinomaisista pointeista. Ilmeisesti siis plugareissakin on isoja eroja siinä että miten ja milloin polttomoottori käynnistyy/se voidaan käynnistää.
OLeppa hyvä. Suosittelen lämpöisesti BMW 330e / 530e -ajoneuvoja jollei farmarikori ole ehdoton.

Hieman yllättäen myös tämmöinen saattaisi mennä budjettiisi? Linkissä ei siis todellakaan nettiauton halvin vastaava vaan ihan randomilla napattu:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
158
Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?

Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Volvossa ainakin on Charge nappi joka lataa hybriidiakun bensamottorilla:

1677841023589.png
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.

Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.

Edellinen Passat GTE sen sijaan lämmitti sähköllä, ja moottori käynnistyi vasta akun loputtua. E-mode myöskin oli ihan oikeasti e-mode, eli ei tarvinnut arvailla missä kohtaa se maksimi sähköteho on käytössä, vaan poljinta sai käyttää vapaasti moottorin käynnistymättä. Jos lisätehoa tarvittiin, niin polkimen alla olevan napin pohjaan painamalla käynnisty moottori.
Juuri näin. Bemarissa "Eco Pro" -ajomoodilla ajaessa kaasupolkimessa on ehkä "puolivälissä" teennäinen kynnys, jonka yli painamalla auto starttaa polttomoottorin. Jos valittuna on "MAX Edrive" -ajomoodi, niin kaasupoljin pitää painaa oikeasti voimalla pohjaan, että polttis käynnistyy.

Molempien em. asioiden toimintaan vaikuttaa huomattavasti auton malli, vuosimalli, sähkömoottorien ja akuston koko. Systeemi toimii aivan erilailla esimerkiksi vm.2015 330e -autossa kuin jossain vm.2021 545e -autossa. Jälkimmäisessä mennään melko tehokkailla sähkömoottoreilla huomattavasti ripeämmin ennen tarvetta polttomoottorin käynnistymiselle kuin noissa bemarin "alkupään hybrideissä".
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?

Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Molemmissa on sekä ylläpito, että latausmahdollisuus. En ole tullut tutkineeksi saako siihen asetettua jonkun halutun tason, mutta volkkarissa GTE-ajotila lataa ja ylläpitää akun noin puolillaan, Volvossa Power-ajotila lataa ja ylläpitää noin 25%.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.
Ainakin vuosimallin 2021 V60 T8 ei käynnistä "Pure"-tilassa polttomoottoria vastakuin kickdowinsta. Kun taas Hybridi-tilassa toimita on kertomasi kaltainen.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
863
Ainakin vuosimallin 2021 V60 T8 ei käynnistä "Pure"-tilassa polttomoottoria vastakuin kickdowinsta. Kun taas Hybridi-tilassa toimita on kertomasi kaltainen.
Hmm, mulla ajossa T6 versio, erikoista jos noin eri tavalla toimisi. Hybriditilasta pureen vaihtaessa mittarissa näkyvä sähkötehoreservi nousee hieman, mutta silti jo polkimen puoleenväliin painaminen saa mittarin siihen polttista esittävän pisarasymbolin kohdalle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
Tein vissiin ihan hyvän valinnan, kun myin oman pois 100tkm kohdalla 5v ikäisenä. Sattui vielä hyvä ajotuskin, kun kuukausi myynnin jälkeen käytettyjen hinnat laski 10-20% :D
Ei itsellänikään ihan huonosti käynyt, ajoin n. 35tkm/1,5v ja möin Autovexin kautta reipas 4k€ kalliimmalla mitä itse maksoin :)

edit. Ja näyttäisi vieläkin olevan nettiautossa myynnissä vielä näin 7kk jälkeen 6t€ halvemmalla mitä autoliike siitä maksoi...
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Ceedissä (my21) mitä noin yleisesti huomioita on tehnyt, niin ilmansuodatin ei ole mikään maailman paras. Hoitaa hommansa, mutta ei parhaasta päästä mutta en ole toisaalta tsekannut saako sinne vaihdettua jotain laadukkaampaa.
Puhutaanko tässä siis raitisilmasuodattimesta?
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Tässähän tämä olennaisin syy sille, miksi itse vierastan jotain 150-200tkm ajettuja plugareita yli kaiken. Varmasti suurin osa, stetsonista heittäen 90% omistajista ajattelee juuri noin eli käytännössä ei mitään ... "maalaisjärjenkäyttöä".

Tuntuu todella pahalle yhtälölle polttomoottorin jatkuva pätkäkäyttö, kylmänä polettaminen (toisessa postauksessa mainitsemasi jäähdytysneste 37 C = moottoriöljyt puolet siitä, usein ei sitäkään) ja vastaava. Mutta kun kuskina on ihmisiä jotka eivät ymmärrä asioista niin käytetyn plugarin tekninen kunto voi olla jo 150tkm kohdilla ihan mitä tahansa.
Joo varmasti on monenlaista kuskia liikenteessä & monenkuntoista Plugaria, kun kilsoja yli 100 tkm mittarissa. Mieki ostin takuuaikaisen auton.

Sen takia hommasin myös Eberillisen Plugarin, että sitä polttoainekäyttöistä lämmitintä on todennäköisemmin myös käytetty, kun helpompi käyttää mitä lohkolämppäriä.

Kiassa toki se vähän auttaa, että tehdastakuu 150 tkm tai 7 vuotta.

Ainahan käytetyn auton osto on jonninmoinen riski.

Semmonen huomio Kian takuusta: kysyin myyjältä yhden Optiman huoltokirjasta. Siinä öljynvaihtohuolto oli mennyt 3000 km pitkäksi jo ensimmäisessä huollossa, että vaikuttaako takuuseen? Hän selvitti asian maahantuojalta ja sanoi, että joo moottorin osalta takuu on palanut jo ennen ensimmäistä öljynvaihtohuoltoa :D Jätin sen Optiman ostamatta.

Myyjä sanoi, että "jonkinlainen" ylitys km-rajaan sallitaan, mutta lähtökohtaisesti kannattaa pitää kiinni annetuista huoltoväleistä.

Kysyin asiaa Kia asiakaspalvelusta, niin sieltäkii sain vastaukseksi:

"Takuu on voimassa vain, kun huollot suoritetaan annetun huolto-ohjelman mukaisesti. Jos km-määrät ovat vain vähän ylittyneet, katsotaan asiaa tapauskohtaisesti."

Ehkä varsinkin Plugareiden osalta järkevää käyttää merkkihuoltoa mahdollisten takuucasien osalta :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Aikanaan olen kuullut Skodasta että 10% saisi ylittyä. Tämä tieto sukulaiselta kenellä oli useita Leasingvehkeitä.

Kiasta tiedän että tarkka huoltojen suhteen, tytärpuoli osti uuden pikku Kian ja myyjä erikseen painotti että ei se 15tkm vaan se että jos rekisteröity maaliskuussa niin huolto tehdään maaliskuussa.

Sikäli jännä että Hyundain huollossa ei kukaan ole koskaan sanonut mitään ja kun kysyin niin vain että "joo kun ne nyt on suurinpiirtein ajallaan"

Vähän ohi aiheen mutta kyllä se noissa hybrideissä ainakin korostuu kun on akkua, sähköä, bensaa ja erilaista kuskia.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Semmonen huomio Kian takuusta: kysyin myyjältä yhden Optiman huoltokirjasta. Siinä öljynvaihtohuolto oli mennyt 3000 km pitkäksi jo ensimmäisessä huollossa, että vaikuttaako takuuseen? Hän selvitti asian maahantuojalta ja sanoi, että joo moottorin osalta takuu on palanut jo ennen ensimmäistä öljynvaihtohuoltoa :D Jätin sen Optiman ostamatta.

Myyjä sanoi, että "jonkinlainen" ylitys km-rajaan sallitaan, mutta lähtökohtaisesti kannattaa pitää kiinni annetuista huoltoväleistä.

Kysyin asiaa Kia asiakaspalvelusta, niin sieltäkii sain vastaukseksi:

"Takuu on voimassa vain, kun huollot suoritetaan annetun huolto-ohjelman mukaisesti. Jos km-määrät ovat vain vähän ylittyneet, katsotaan asiaa tapauskohtaisesti."

Ehkä varsinkin Plugareiden osalta järkevää käyttää merkkihuoltoa mahdollisten takuucasien osalta :cool:
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssa
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssa

Oho....nyt ymmärrän myyjän kommentit Kiasta. Täytyy muistuttaa tyttöä, hän kun ajaa sen noin 10-15tkm vuosi että ei päästä pitkäksi.

Hyundaista vielä se että mulla on vaihdettu aikojen saatossa "umpiota, akkua, hehkua, kameraa, töötti, kaasuläppä" ja kaikki nämä kuitattu allekirjoituksella. Umpio jopa niin että huoltomies itse ehdotti vaihtoa. Mukautuva vakkarikin meni kun puskuri piti vaihtaa ja totesivat vaan että "joo se on vakuutuksen tai takuun piikkiin"

Toki merkkihuollettuja olleet kaikki Hyundait mutta on kyllä erikoinen suhteessa Kiaan. Tai sitten sattunut sopiva huoltomies :whistling:
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Plugareista sen verran että Tuota Seatin Leonia kun olen katsellut niin näyttää olevan yksi niitä autoja joita paljon 2020 rekisteröity mutta myydään 2021 mallisena. Myös Saksa ja Ruotsi tuontejakin tullut vastaan.

Ihan vaan sillä että jos joku muukin katselee niin kannattaa olla tarkkana.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 291
"3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?"
Niin tuossa ei taida kuluttajariitalautakunnallakaan olla mitään sanomista kun kyseessä on vapaaehtoinen takuu. Virhevastuu kyllä on.

Tosin veikkaan että huolto ei mitenkään liity tuohon penkin vikaantumiseen jos siitä ei ole mitään takaisinkutsua.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Niin tuossa ei taida kuluttajariitalautakunnallakaan olla mitään sanomista kun kyseessä on vapaaehtoinen takuu. Virhevastuu kyllä on.

Tosin veikkaan että huolto ei mitenkään liity tuohon penkin vikaantumiseen jos siitä ei ole mitään takaisinkutsua.
Kyllä ne molemmat viat olisi kuulemma takuuseen mennyt -jos se olisi ollut voimassa. Auto taisi olla tapahtumahetkellä 4v vanha, joten virhevastuuseen olisi varmasti myyjältä saanut sen 50% hyvityksiä, jota melkein aina tunnutaan soveltavan, mutta ei tosiaan kiinnostanut alkaa korjailemaan vaan laitoin auton kiertoon. Itse ostin juuri sillä, että olisi se pitkä ja kattava takuu taustalla.

-Ei kuulu varsinaisesti hybridiautoihin tai ehkä muutenkaan tähän ketjuun, mutta kerron nyt kuitenkin viimeisimmän kokemukseni Kamuxista kun ostin tämän Plugin priuksen kun nyt on alla-:
Auto on 9v vanha ja tuli 140tkm ajettuna Kamux:sta. Sovittiin että määräaikaishuolto 0e, eli kuuluu kauppaan. Siellä todettiin että etujarrut on loppumassa, vaikka kyllä niillä vuoden vielä ajaisi ->myyjä kysyi minulta "mitä sanoivat huollossa ja onko kaikki muuten ok?", kerroin jarruista, johon myyjä totesi, että me maksetaan puolet tuosta rempasta, onko ok? En itse meinannut niille nyt tehdä mitään, mutta laitettiin ne nyt samalla kuntoon, niin ei katsastusta ainakaan tarvitse jännittää.

Eli 600e jarrurempasta jäi maksettavaa 300e (summa saattoi olla pienempikin, en enää varmaksi muista). Olen enemmän kuin tyytyväinen -kun en edes kysynyt Kamuxilta vastaantuloa, vaan tarjosivat sitä itse. Soitin myös auton entiselle omistajalle, kun auto oli ollut vain 6kk hänellä ja hänkin oli ostanut auton Kamuxista. Hänellä oli Kamux maksanut 100% takajarrurempasta, kun oli ollut kauppahetkellä katsastuksessa kiikunkaakun. Onpahan nyt jarrut viimesenpäälle
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?

onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia :tongue:

Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?

Mikä merkki, malli ja vuosimalli?

Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi :cool:

En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä :smile:
 
Liittynyt
11.07.2019
Viestejä
162
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?

onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia :tongue:

Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?

Mikä merkki, malli ja vuosimalli?

Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi :cool:

En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä :smile:
Minkä kokoista haet?

Renault Captur PHEV itsellä ja ei käynnistä polttista kuin alle -8c pakkasilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 341
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?

onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia :tongue:

Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?

Mikä merkki, malli ja vuosimalli?

Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi :cool:

En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä :smile:
Ei oma mutta jonkiverran ajellut bemarin 545e plugarilla.
En keksinyt siitä oikeastaan mitään huonoa, paitsi ehkä nykybemarien jotenkin tunnoton ohjaus. Kovilla pakkasilla en ajellut mutta perus pk-seutu talvessa reilua 50km näytti täydellä latauksella.
Ison bensakoneen kanssa suorituskykyäkin on melko riittävästi, lisäksi moottori kuulostaa hyvältä toisinku suurimmassa osassa plugareista.

Niin ja lämmittää ja viilentää pelkällä sähkölläkin ja tehokkaasti niin tekeekin, kuten ilmeisesti kaikki bemarin plugarit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Puhutaanko tässä siis raitisilmasuodattimesta?
Juu, eli jonkun verran tulee hajuja enemmän kuin edellisellä vanhalla rellulla.

Outlander ei ollut itselle vaihtoehto, kun tyhjällä akulla kulutus on aika kova kuitenkin ja halusin auton jolla voi tehdä tarvittaessa pidempiäkin siivuja kohtuu edullisesti vaikka ei lataisikaan.

Uudemmat RAVit ilmeisesti menevät jo inhimillisillä kulutuslukemilla akku tyhjänäkin, mitä noi vanhemmat eivät tuntuneet tekevän.

Sinänsä oma CEED väittää 62 kilometriä pääsevän akustolla, mutta en ole kyllä oikeaa matkaa oikeasti mitannut joten en lähde sanomaan kuinka realistinen tuo oikeasti on. Mikään kovin iso akku ei ole, mutta vähän matalampi auto vs. nämä SUV malliset auttaa kyllä.

Renaultia käytiin myös koeajamassa niin oli selkeästi pirteämpi, mutta jotenkin ei niin miellyttävä sitten kuitenkaan. Takalasista ei nähnyt mitään, vaihteen valitsin oli jotenkin hankalasti käytettävä ja oli siinä jotain muutakin ärsyttävää (jota en enää muista).

Sinänsä isompi latausteho plugariin kelpaisi kyllä. Esim. joku 7kw olisi jees varsinkin reissussa niin akkua saisi lyhemmälläkin pysähdyksellä ladattua vähän enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssa
Melkoista pelisilmän puutetta merkkiorganisaatiolta. Hyvä tietää mistä merkistä pysyä kaukana...
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 468
Nykyään alkaa noita öljyn puutteen aiheuttamia moottorivahinkoja tulla enemmänkin, öljytilavuudet on melko pieniä ja ihmisille on tullut tapa olla ja elää "nollat taulussa," vaikka joku merkkivalo palaakin...

Sinne huoltoasemalle tai autovaraosaliikkeeseen heti kun öljymäärästä varoitetaan, mieluummin kun öljytikun alaraja alkaa lähestyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Nykyään alkaa noita öljyn puutteen aiheuttamia moottorivahinkoja tulla enemmänkin, öljytilavuudet on melko pieniä ja ihmisille on tullut tapa olla ja elää "nollat taulussa," vaikka joku merkkivalo palaakin...

Sinne huoltoasemalle tai autovaraosaliikkeeseen heti kun öljymäärästä varoitetaan, mieluummin kun öljytikun alaraja alkaa lähestyä.
Valitettava nykysuuntaus on se mikä omassa minissäkin; ei ole öljytikkua mistä tarkastaa. Valikoiden kautta kaivamalla tietokone näyttää vain OK, eikä kerro todellista määrää.

Sama juttu moottorin lämpöjen kanssa, mittari näyttää OK kun viisari on noussut asteikon 1/4 kohdalle. Korkeimmillaan tuo on 2/4, yli en saanut edes jääradalla…
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Kialla (CEED phev) on sentään kunnon manuaali mukana, missä kerrotaan kaikki mahdollinen käytetyistä nesteistä ja öljyistä lähtien. En tiedä ilmoitetaanko noita kuinka aktiivisesti vastaavan hintaluokan autoissa mutta esim. pikku sitikassa saa lähinnä qr koodin jolla saa jotain perustietoa missä eri toiminnot sijaitsevat ratin ympäristössä. Kiassa moottorin lämpötila näytetään myös ihan mittaristossa palkkipinona n. 50 asteesta ylöspäin.

Öljyntaso sanotaan vain ok tai en ainakaan muista että määrää näkisi jostain.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Calix tarjoaa sivuillaan CRDI-dieselmoottorille ihan oletuksena tuota letkulämmitintä, mutta plugarille vaihtoehto on sama kuin Defalla eli tuo lohkoon tuleva "tappi". Muistaakseni tämä on ollut vanhemmissakin korealaiskieseissä sama eli dieselille on tarjolla letkulämmitin ja bensavehkeille lähinnä öljypohjan säteilylämmittimiä. Calixin ja Defan lisäksi noita letkulämppäreitä tarjoaa mm. TT-Thermo. Onkohan siinä joku fiksumpikin syy takana, miksi bensamoottoreille ei ole tarjolla noita letkulämmittimiä noin niin kuin oletuksena?

Letkulämmitin olisi varmaan paras vaihtoehto (tai sitten Webasto), mutta tuo lohkon sisään asennettava tappi lienee jo itsessään huomattavasti parempi kuin öljypohjan säteilylämmitin. Varsinkin kun tärkeintä olisi saada nimen omaan nesteet lämpiämään.
Miksi ihmiset ovat niin kiimassa sen sylinterilohkon lämmityksen kanssa? Aikanaan kun lohkolämmittimet tulivat, sen tarkoitushan oli saada se auto käynnistymään luotettavasti, mutta nykyään se moottori kyllä käynnistyy, ja esilämmityksen tarkoitus on säästää moottoria ja polttoainetta, joka tapahtuu käytännössä helpottamalla öljynkiertoa esilämmittämällä öljy.

Nykyään alkaa noita öljyn puutteen aiheuttamia moottorivahinkoja tulla enemmänkin, öljytilavuudet on melko pieniä ja ihmisille on tullut tapa olla ja elää "nollat taulussa," vaikka joku merkkivalo palaakin...

Sinne huoltoasemalle tai autovaraosaliikkeeseen heti kun öljymäärästä varoitetaan, mieluummin kun öljytikun alaraja alkaa lähestyä.
Osittain tuon ongelman taitaa aiheuttaa hiukkassuodattimien myötä tulleet huonommin voitele at öljyt, jonka takia moottorit ovat alkaneet polttamaan öljyä. Ei 25 vuotta sitten uudehkoon autoon mitään öljyä tarvinnut lisätä, jotain alfaromeota tms lukuunottamatta.

Kyllä mäkin nykyään joudun lisäämään öljyä huoltovälillä, jota en ole joutunut tekemään sitten teini-iän, jolloin auto oli hieman karummassa vedossa noin muutenkin.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Miksi ihmiset ovat niin kiimassa sen sylinterilohkon lämmityksen kanssa? Aikanaan kun lohkolämmittimet tulivat, sen tarkoitushan oli saada se auto käynnistymään luotettavasti, mutta nykyään se moottori kyllä käynnistyy, ja esilämmityksen tarkoitus on säästää moottoria ja polttoainetta, joka tapahtuu käytännössä helpottamalla öljynkiertoa esilämmittämällä öljy.



Osittain tuon ongelman taitaa aiheuttaa hiukkassuodattimien myötä tulleet huonommin voitele at öljyt, jonka takia moottorit ovat alkaneet polttamaan öljyä. Ei 25 vuotta sitten uudehkoon autoon mitään öljyä tarvinnut lisätä, jotain alfaromeota tms lukuunottamatta.

Kyllä mäkin nykyään joudun lisäämään öljyä huoltovälillä, jota en ole joutunut tekemään sitten teini-iän, jolloin auto oli hieman karummassa vedossa noin muutenkin.

Kyllä se nykyisinkin taitaa paljon olla moottorista kiinni. 1.6 diesel Hyundai (polttava hiukkassuodatin) nyt reilu 29tkm edellisestä huollosta ja öljyn pinta noin 2-3 milliä ylämerkin yläpuolella eli siinä missä se on aina ollutkin. Väri tosin pikimustaa mutta on ainakin kiertänyt moottorissa :cool: Tai sitten kusee dieseliä joukkoon niin paljon että se korvaa kuluneen öljyn :btooth:

Mä tässä olen ihmetellyt näitä hybridin huolto juttuja, miksi esim. Seat 15tkm välein mutta Skoda 30tkm? Jostain myös muistan että jollain merkillä oli 2v mutta suositus että vaihdetaan vuosittain jos ei aja 30tkm.

Taitaa olla paras kun ei mieti huoltoja vaan odottaa kun auto ilmoittaa, niin no Hyundailla ei voi luottaa siihenkään kun viimeksi oli laitettu kilsoihin noin 10tkm ylimääräistä :btooth:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 291
Kyllä ne molemmat viat olisi kuulemma takuuseen mennyt -jos se olisi ollut voimassa. Auto taisi olla tapahtumahetkellä 4v vanha,
Niin mun pointti oli lähinnä se Kian naurettavan pieni kilometrien ylitys joka johti takuun eväämiseen. Eihän sitä huoltoakaan aina saa heti kun haluaa. No onneksi näitä lataushybrideitä löytyy nykyään melkein joka merkiltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?

Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Passat GTE:llä voi ladata akkua ajon aikana. Tosin eipä siinä juuri järkeä ole, jos ei tiedä että vastassa odottaa pysähtelevä ruuhka, jossa sähköajo on sekä mielekästä, että fiksua energian käyttöä. Jos haluaa seuraavaan lähtöön läpimän auton, niin kannattaa ennemmin käyttää Passatin webastoa, josta bensa muuttuu suoraa lämmöksi, kuin kierrättää bensan energiaa moottorin läpi laturilta akulle ja sitten purkaa akusta lämmitykseen.

Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?

onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia :tongue:

Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?

Mikä merkki, malli ja vuosimalli?

Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi :cool:

En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä :smile:
No Passat GTE:llä ajaa sujuvasti varsin kovillakin pakkasilla sähköllä, kuten vaikka koko tämän talven. Sähkörange talvella riippunee vuosimallista, pakkasesta ja matkanopeudesta, mutta hattuvakiolla huonoimmillaan se on 25km. Uudemmilla autoilla, esilämmityksellä yms. enemmän. Vetokoukku pomppaa puskurin alta esiin nappia painamalla. Vetokyvyn saat kaivella itse jostain esiin.
 
Viimeksi muokattu:

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Miksi ihmiset ovat niin kiimassa sen sylinterilohkon lämmityksen kanssa? Aikanaan kun lohkolämmittimet tulivat, sen tarkoitushan oli saada se auto käynnistymään luotettavasti, mutta nykyään se moottori kyllä käynnistyy, ja esilämmityksen tarkoitus on säästää moottoria ja polttoainetta, joka tapahtuu käytännössä helpottamalla öljynkiertoa esilämmittämällä öljy.
Täällä ole kukaan nähdäkseni ollut kiimassa, vaan kyse lähinnä oli siitä, että Kian hybridi tekee sisätilan lämmöt polttomoottorin avulla. Tottahan siinä vaiheessa nesteen lämmöllä on merkitystä bensan kulutuksen osalta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?

onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia :tongue:

Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?

Mikä merkki, malli ja vuosimalli?

Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi :cool:

En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä :smile:
Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 688
Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
Renaultin plugarit toimii jotakuinkin vastaavasti. Rellu tosin jo jossain 10 asteen pakkasilla ja täydellä akullakin tekee lyhyen lämmityskäytön ilmeisesti syystä että jos voimaa yhtäkkiä tarvittaisiin enemmän kuin mitä sähkömoottorista saa, ei tarvitse kylmää konetta laittaa käymään kierroksilla ja alkaa ottaa voimaa ulos.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
Renaultin plugarit toimii jotakuinkin vastaavasti. Rellu tosin jo jossain 10 asteen pakkasilla ja täydellä akullakin tekee lyhyen lämmityskäytön ilmeisesti syystä että jos voimaa yhtäkkiä tarvittaisiin enemmän kuin mitä sähkömoottorista saa, ei tarvitse kylmää konetta laittaa käymään kierroksilla ja alkaa ottaa voimaa ulos.
Vaggineissa on ilmeisesti joku "käynnistä moottori kerran pariin/kolmeen viikkoon" myös olemassa, koska se starttaa sen ja lämmittää käyttölämpötilaan ja sitten taas mennään sähköllä. Tämän se tekee riippumatta lämpötilasta tms.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
-20c rykäset kaasun pohjaan ja kylmä moottori kiekaisee rajoittajalle, tekee hyvää liukupinnoille! :tup:
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
-20c rykäset kaasun pohjaan ja kylmä moottori kiekaisee rajoittajalle, tekee hyvää liukupinnoille! :tup:
Ja tämä eroaa jotenkin siitä, että joku vetää polttiksensa 300m jälkeen suoraan kehä 2:lle kierrokset tapissa?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ja tämä eroaa jotenkin siitä, että joku vetää polttiksensa 300m jälkeen suoraan kehä 2:lle kierrokset tapissa?
No eroaa se sillä että polttomoottori sai olla edes sen 300m käynnissä ja voitelu on jo joka paikassa.

Toki kumpikaan tapa ei ole hyvästä moottorilla mutta harvoin se nykyään ketään kiinnostaa, kunhan auto liikkuu ja musiikki soi niin kaikki hyvin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 548
No tuo on valitettava tosiasia, mutta poislukien tämänkin foorumin jäsenet, niin suurin osa ei välitä autolla mitenkään mistään vaan ajaa just kuin itse haluaa. Valtaosa myös vetää autonsa harjapesun läpi pari kertaa vuodessa ja se onkin ainoa ulkopuolinen huomio mitä sekin saa. Sisätilat on imuroitu ehkä vaihtoautokaupassa tms. Valtaosalle ihmisistä se auto on vain esine.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
No eroaa se sillä että polttomoottori sai olla edes sen 300m käynnissä ja voitelu on jo joka paikassa.

Toki kumpikaan tapa ei ole hyvästä moottorilla mutta harvoin se nykyään ketään kiinnostaa, kunhan auto liikkuu ja musiikki soi niin kaikki hyvin.
Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.
- Jos kastan metallin moottoriöljypurkissa, niin ei se öljy siitä mihinkään katoa itsekseen.
- Jos voitelun puute koneen käynnistyessä olisi oikea ongelma, niin kuinka kauan kestää, että asia korjautuu käynnistyksen jälkeen? Kuinka monta kierrosta kone pyörähtää ennen kuin pinnat on voideltu tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksessä? Jos se on aikariippuvainen, niin yhden vauhdissa tulevan käynnistuksen aikana kone ehtii kiertää ehkä 3-4 kertaa useammin, kuin käynnistäessä tyhjäkäynnille. Jos voitelu aloitus on sidoksissa kierroslukuun, niin eroa ei ole.
- Toisaalta plugarilla jää paljon mooottorin käynnistyksiä toteutumatta, kun ajaa useimmat päivittäiset ajot sähköllä. Ahkerasti ladatun plugarin moottoria on pyöritetty vain kolmasosa matkamittarin lukemasta ja käynnistyksiä on suhteessa vieläkin vähemmän, sillä moottori pyörii vain pitkillä matkoilla.

Minun on hankala kuvitella, että plugarin kylmäkäynnistykset ajossa olisivat oikea ongelma, jos tapoihin ei kuulu päivittäin polkea moottoria käyntiin motarin rampilla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.
- Jos kastan metallin moottoriöljypurkissa, niin ei se öljy siitä mihinkään katoa itsekseen.
- Jos voitelun puute koneen käynnistyessä olisi oikea ongelma, niin kuinka kauan kestää, että asia korjautuu käynnistyksen jälkeen? Kuinka monta kierrosta kone pyörähtää ennen kuin pinnat on voideltu tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksessä? Jos se on aikariippuvainen, niin yhden vauhdissa tulevan käynnistuksen aikana kone ehtii kiertää ehkä 3-4 kertaa useammin, kuin käynnistäessä tyhjäkäynnille. Jos voitelu aloitus on sidoksissa kierroslukuun, niin eroa ei ole.
- Toisaalta plugarilla jää paljon mooottorin käynnistyksiä toteutumatta, kun ajaa useimmat päivittäiset ajot sähköllä. Ahkerasti ladatun plugarin moottoria on pyöritetty vain kolmasosa matkamittarin lukemasta ja käynnistyksiä on suhteessa vieläkin vähemmän, sillä moottori pyörii vain pitkillä matkoilla.

Minun on hankala kuvitella, että plugarin kylmäkäynnistykset ajossa olisivat oikea ongelma, jos tapoihin ei kuulu päivittäin polkea moottoria käyntiin motarin rampilla.
Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.
Ettei tarvitse mennä Esson-baarin väitteillä ja ringissä asialle nyökyttelyllä, niin onko jotakin lähdettä, josta voisi lukea lisää miten öljy häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan? Mielellään sellainen lähde, jossa vielä osataan antaa tälle merkistys moottorin kierrosluvun mukaan. Muuten voi olla vaara, että joku vielä luulee autotehtaan insinöörien tienneen mitä tekivät, kun sallivat kylmäkäynnistykset ajon aikana.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.
Niin ja pahempi voi olla se että paineet lyö stefat ulos. En tiedä onko pikku autonmoottoreissa todellinen ongelma mutta paksu öljy niin paineensäätö voi olla tiukilla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ettei tarvitse mennä Esson-baarin väitteillä ja ringissä asialle nyökyttelyllä, niin onko jotakin lähdettä, josta voisi lukea lisää miten öljy häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan? Mielellään sellainen lähde, jossa vielä osataan antaa tälle merkistys moottorin kierrosluvun mukaan. Muuten voi olla vaara, että joku vielä luulee autotehtaan insinöörien tienneen mitä tekivät, kun sallivat kylmäkäynnistykset ajon aikana.
Ihan kun vain googleen laitat hakuun "moottorin kylmäkäynnistys" niin ei tarvitse vain nyökytellä.

Lähteitä löytyy ja paljon :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Ihan kun vain googleen laitat hakuun "moottorin kylmäkäynnistys" niin ei tarvitse vain nyökytellä.

Lähteitä löytyy ja paljon :tup:
En löytäny mitään relevanttia, eli missä olisi kerrottu miten eroaa moottorin käynnistys kylmänä tyhjäkäynnille ja moottorin käynnistys ajon aikana korkeammille kierroksille. Nämä moottorit on suunniteltu käynnistymään vauhdissa. Tietääkseni hybridien moottoreita ole hajoillut mihinkään huonosta voitelusta johtuvaan.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
104
Passat GTE:llä voi ladata akkua ajon aikana. Tosin eipä siinä juuri järkeä ole, jos ei tiedä että vastassa odottaa pysähtelevä ruuhka, jossa sähköajo on sekä mielekästä, että fiksua energian käyttöä. Jos haluaa seuraavaan lähtöön läpimän auton, niin kannattaa ennemmin käyttää Passatin webastoa, josta bensa muuttuu suoraa lämmöksi, kuin kierrättää bensan energiaa moottorin läpi laturilta akulle ja sitten purkaa akusta lämmitykseen.


No Passat GTE:llä ajaa sujuvasti varsin kovillakin pakkasilla sähköllä, kuten vaikka koko tämän talven. Sähkörange talvella riippunee vuosimallista, pakkasesta ja matkanopeudesta, mutta hattuvakiolla huonoimmillaan se on 25km. Uudemmilla autoilla, esilämmityksellä yms. enemmän. Vetokoukku pomppaa puskurin alta esiin nappia painamalla. Vetokyvyn saat kaivella itse jostain esiin.
Okei:thumbsup: Paljonko on ollut keskikulutus talvella seka-ajossa? Oletko ajanut pääsääntöisesti rangen sisällä EV ajoa, vai myös hybridiajoa pitempiä matkoja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Okei:thumbsup: Paljonko on ollut keskikulutus talvella seka-ajossa? Oletko ajanut pääsääntöisesti rangen sisällä EV ajoa, vai myös hybridiajoa pitempiä matkoja?
Ei ole pienintäkään käryä keskikulutuksesta. Arkiajossa auto ladataan kahdesti päivässä, niin sähköt riittää talvellakin. Muuten ajellaan sähköllä kunnes se loppuu ja jatketaan bensalla, eikä stressailla sen ihmeemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 107
Hmm, mulla ajossa T6 versio, erikoista jos noin eri tavalla toimisi. Hybriditilasta pureen vaihtaessa mittarissa näkyvä sähkötehoreservi nousee hieman, mutta silti jo polkimen puoleenväliin painaminen saa mittarin siihen polttista esittävän pisarasymbolin kohdalle.
Minullakaan ei 2021-mallin T6 käynnistänyt pure-moodilla moottoria kuin vasta kickdownilla. Bensamoottori ei käynnisty kovillakaan pakkasilla jos muistaa tehdä esilämmityksen (polttoainelämmittimellä, tämä oli aiemmin joillekin kommentoijille aivan karmeaa kun hybridi polttaa esilämmitykseen kahvikupillisen verran bensaa).

Lisäksi en jaksa etsiä lainauksia mutta väärää tietoa levitettiin pari sivua sitten: jo 22-mallivuoteen tuli polttoainelämmittimen tilalle sähkölämmitin, tämän korvaaminen polttoainelämmittimellä oli muutaman satasen arvoinen lisävaruste.

Käsittääkseni 23-mallivuoteen polttoainelämmittimen piti poistua kokonaan mutta jouduttiin ottamaan komponenttipulan takia takaisin joihinkin malleihin lyhyeksi aikaa. Nyt jos menette katsomaan uusien hybridi-Volvojen hinnastoja niin ei siellä mitään polttoainelämmitintä ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 108
Viestejä
4 191 539
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom