- Liittynyt
- 17.03.2019
- Viestejä
- 1 233
Eikö GTE:ssä ole vielä monimutkaisempi vaihteisto ton hybridin kyljessä kuin ns. normi DSG?
Dq400, 6 vaiht. Jossa 3. Kytkin moottorien välissä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö GTE:ssä ole vielä monimutkaisempi vaihteisto ton hybridin kyljessä kuin ns. normi DSG?
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.
Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.
Edellinen Passat GTE sen sijaan lämmitti sähköllä, ja moottori käynnistyi vasta akun loputtua. E-mode myöskin oli ihan oikeasti e-mode, eli ei tarvinnut arvailla missä kohtaa se maksimi sähköteho on käytössä, vaan poljinta sai käyttää vapaasti moottorin käynnistymättä. Jos lisätehoa tarvittiin, niin polkimen alla olevan napin pohjaan painamalla käynnisty moottori.
No joo, onhan nuissa kehittämistä varmasti ja aikamoinen viidakko eri merkkien välillä.
Jos autolla ajaa vain muutaman km:n päivässä, niin varmasti olisi hyvä, jos voisi valita ajon pelkällä sähköllä Tai vaihtoehtoisesti sähköpyörällä
Ei kannata liikaa ressata, vaan naatiskella siitä pirssistä, mikä on tullu hommattua tai on hommaamassa Ainahan joku malli jossakin ominaisuudessa on parempi, ym. Omaan budjettiin sopiva pirssi, nopia tsekkaus Io-Techin foorumilla, ettei ole ihan pommi, huoltokirja syynäys, koeajolle & jos miellyttää, niin kaupat lukkoon Ainahan niistä pääsee tarvittaessa eroon, helposti vaikka autovex.fi.
Volvot lämmittää kabiinin jollain pienikokoisella polttoainelämmittimellä.Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?
Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Kiitoksia erinomaisista pointeista. Ilmeisesti siis plugareissakin on isoja eroja siinä että miten ja milloin polttomoottori käynnistyy/se voidaan käynnistää.
Volvossa ainakin on Charge nappi joka lataa hybriidiakun bensamottorilla:Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?
Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Jos ostaa lataushybridin ajaakseen 90% matkoistaan pelkällä sähköllä, niin on se aika ikävää jos rangea on 50km ja silti 5km matkoillakin polttomoottori käynnistyy lämmittääkseen sisätiloja.
Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.
Edellinen Passat GTE sen sijaan lämmitti sähköllä, ja moottori käynnistyi vasta akun loputtua. E-mode myöskin oli ihan oikeasti e-mode, eli ei tarvinnut arvailla missä kohtaa se maksimi sähköteho on käytössä, vaan poljinta sai käyttää vapaasti moottorin käynnistymättä. Jos lisätehoa tarvittiin, niin polkimen alla olevan napin pohjaan painamalla käynnisty moottori.
Molemmissa on sekä ylläpito, että latausmahdollisuus. En ole tullut tutkineeksi saako siihen asetettua jonkun halutun tason, mutta volkkarissa GTE-ajotila lataa ja ylläpitää akun noin puolillaan, Volvossa Power-ajotila lataa ja ylläpitää noin 25%.Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?
Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
Itse ajelen nyt volvon lataushybridillä, missä on juurikin tuo ominaisuus. Samaten saa olla kaasupolkimen kanssa tarkkana vaikka ajaisi "pure" tilassa, kun polttomoottori käynnistyy herkästi jos polkimen painaa yli puoleen väliin. Vaikka akku olisi täynnä, niin kulutukset lyhyillä matkoilla kylmällä voi olla useita litroja.
Hmm, mulla ajossa T6 versio, erikoista jos noin eri tavalla toimisi. Hybriditilasta pureen vaihtaessa mittarissa näkyvä sähkötehoreservi nousee hieman, mutta silti jo polkimen puoleenväliin painaminen saa mittarin siihen polttista esittävän pisarasymbolin kohdalle.Ainakin vuosimallin 2021 V60 T8 ei käynnistä "Pure"-tilassa polttomoottoria vastakuin kickdowinsta. Kun taas Hybridi-tilassa toimita on kertomasi kaltainen.
Tein vissiin ihan hyvän valinnan, kun myin oman pois 100tkm kohdalla 5v ikäisenä. Sattui vielä hyvä ajotuskin, kun kuukausi myynnin jälkeen käytettyjen hinnat laski 10-20%
Ceedissä (my21) mitä noin yleisesti huomioita on tehnyt, niin ilmansuodatin ei ole mikään maailman paras. Hoitaa hommansa, mutta ei parhaasta päästä mutta en ole toisaalta tsekannut saako sinne vaihdettua jotain laadukkaampaa.
Tässähän tämä olennaisin syy sille, miksi itse vierastan jotain 150-200tkm ajettuja plugareita yli kaiken. Varmasti suurin osa, stetsonista heittäen 90% omistajista ajattelee juuri noin eli käytännössä ei mitään ... "maalaisjärjenkäyttöä".
Tuntuu todella pahalle yhtälölle polttomoottorin jatkuva pätkäkäyttö, kylmänä polettaminen (toisessa postauksessa mainitsemasi jäähdytysneste 37 C = moottoriöljyt puolet siitä, usein ei sitäkään) ja vastaava. Mutta kun kuskina on ihmisiä jotka eivät ymmärrä asioista niin käytetyn plugarin tekninen kunto voi olla jo 150tkm kohdilla ihan mitä tahansa.
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssaSemmonen huomio Kian takuusta: kysyin myyjältä yhden Optiman huoltokirjasta. Siinä öljynvaihtohuolto oli mennyt 3000 km pitkäksi jo ensimmäisessä huollossa, että vaikuttaako takuuseen? Hän selvitti asian maahantuojalta ja sanoi, että joo moottorin osalta takuu on palanut jo ennen ensimmäistä öljynvaihtohuoltoa Jätin sen Optiman ostamatta.
Myyjä sanoi, että "jonkinlainen" ylitys km-rajaan sallitaan, mutta lähtökohtaisesti kannattaa pitää kiinni annetuista huoltoväleistä.
Kysyin asiaa Kia asiakaspalvelusta, niin sieltäkii sain vastaukseksi:
"Takuu on voimassa vain, kun huollot suoritetaan annetun huolto-ohjelman mukaisesti. Jos km-määrät ovat vain vähän ylittyneet, katsotaan asiaa tapauskohtaisesti."
Ehkä varsinkin Plugareiden osalta järkevää käyttää merkkihuoltoa mahdollisten takuucasien osalta
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssa
"3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?"
Kyllä ne molemmat viat olisi kuulemma takuuseen mennyt -jos se olisi ollut voimassa. Auto taisi olla tapahtumahetkellä 4v vanha, joten virhevastuuseen olisi varmasti myyjältä saanut sen 50% hyvityksiä, jota melkein aina tunnutaan soveltavan, mutta ei tosiaan kiinnostanut alkaa korjailemaan vaan laitoin auton kiertoon. Itse ostin juuri sillä, että olisi se pitkä ja kattava takuu taustalla.Niin tuossa ei taida kuluttajariitalautakunnallakaan olla mitään sanomista kun kyseessä on vapaaehtoinen takuu. Virhevastuu kyllä on.
Tosin veikkaan että huolto ei mitenkään liity tuohon penkin vikaantumiseen jos siitä ei ole mitään takaisinkutsua.
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?
onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia
Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?
Mikä merkki, malli ja vuosimalli?
Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi
En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?
onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia
Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?
Mikä merkki, malli ja vuosimalli?
Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi
En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä
onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä?
Minkä kokoista haet?
Renault Captur PHEV itsellä ja ei käynnistä polttista kuin alle -8c pakkasilla.
Puhutaanko tässä siis raitisilmasuodattimesta?
Itse kysyin takuuhuoltoa omaan Kiaan, kun penkistä upposi ristiseläntuki jonnekin penkin uumenin ja sisäilmankierto ei toiminut -> "3:s huolto on mennyt 200km yli huoltoajan, joten autossa ei ole takuuta. Korjataanko sinun laskuun?" -Vastasin ei kiitos, vaihdoin liikettä, autoa ja merkkiä. Eli kyllä, olkaa tarkkoina noiden Kian takuiden kanssa
Nykyään alkaa noita öljyn puutteen aiheuttamia moottorivahinkoja tulla enemmänkin, öljytilavuudet on melko pieniä ja ihmisille on tullut tapa olla ja elää "nollat taulussa," vaikka joku merkkivalo palaakin...
Sinne huoltoasemalle tai autovaraosaliikkeeseen heti kun öljymäärästä varoitetaan, mieluummin kun öljytikun alaraja alkaa lähestyä.
Calix tarjoaa sivuillaan CRDI-dieselmoottorille ihan oletuksena tuota letkulämmitintä, mutta plugarille vaihtoehto on sama kuin Defalla eli tuo lohkoon tuleva "tappi". Muistaakseni tämä on ollut vanhemmissakin korealaiskieseissä sama eli dieselille on tarjolla letkulämmitin ja bensavehkeille lähinnä öljypohjan säteilylämmittimiä. Calixin ja Defan lisäksi noita letkulämppäreitä tarjoaa mm. TT-Thermo. Onkohan siinä joku fiksumpikin syy takana, miksi bensamoottoreille ei ole tarjolla noita letkulämmittimiä noin niin kuin oletuksena?
Letkulämmitin olisi varmaan paras vaihtoehto (tai sitten Webasto), mutta tuo lohkon sisään asennettava tappi lienee jo itsessään huomattavasti parempi kuin öljypohjan säteilylämmitin. Varsinkin kun tärkeintä olisi saada nimen omaan nesteet lämpiämään.
Nykyään alkaa noita öljyn puutteen aiheuttamia moottorivahinkoja tulla enemmänkin, öljytilavuudet on melko pieniä ja ihmisille on tullut tapa olla ja elää "nollat taulussa," vaikka joku merkkivalo palaakin...
Sinne huoltoasemalle tai autovaraosaliikkeeseen heti kun öljymäärästä varoitetaan, mieluummin kun öljytikun alaraja alkaa lähestyä.
Miksi ihmiset ovat niin kiimassa sen sylinterilohkon lämmityksen kanssa? Aikanaan kun lohkolämmittimet tulivat, sen tarkoitushan oli saada se auto käynnistymään luotettavasti, mutta nykyään se moottori kyllä käynnistyy, ja esilämmityksen tarkoitus on säästää moottoria ja polttoainetta, joka tapahtuu käytännössä helpottamalla öljynkiertoa esilämmittämällä öljy.
Osittain tuon ongelman taitaa aiheuttaa hiukkassuodattimien myötä tulleet huonommin voitele at öljyt, jonka takia moottorit ovat alkaneet polttamaan öljyä. Ei 25 vuotta sitten uudehkoon autoon mitään öljyä tarvinnut lisätä, jotain alfaromeota tms lukuunottamatta.
Kyllä mäkin nykyään joudun lisäämään öljyä huoltovälillä, jota en ole joutunut tekemään sitten teini-iän, jolloin auto oli hieman karummassa vedossa noin muutenkin.
Kyllä ne molemmat viat olisi kuulemma takuuseen mennyt -jos se olisi ollut voimassa. Auto taisi olla tapahtumahetkellä 4v vanha,
Passat GTE:llä voi ladata akkua ajon aikana. Tosin eipä siinä juuri järkeä ole, jos ei tiedä että vastassa odottaa pysähtelevä ruuhka, jossa sähköajo on sekä mielekästä, että fiksua energian käyttöä. Jos haluaa seuraavaan lähtöön läpimän auton, niin kannattaa ennemmin käyttää Passatin webastoa, josta bensa muuttuu suoraa lämmöksi, kuin kierrättää bensan energiaa moottorin läpi laturilta akulle ja sitten purkaa akusta lämmitykseen.Pystyykö Volvossa tai entisessä GTE Passatissa kuljettaja itse säätämään & kasvattamaan akun varaustasoa? Esimerkkinä ajat jonnekin ja tulee lisämenoja ja haluatkin, että akkuun saa virtaa "esilämmitystä" varten, voitko jostain valikosta säätää että auto lataa matkalla akustoon vaikkapa 30% virtaa?
Eli ei siis pelkästään "hold energy"-ominaisuus akussa jäljellä olevalle virralle vaan lataa lisää vaikkapa täysin tyhjään akkuun?
No Passat GTE:llä ajaa sujuvasti varsin kovillakin pakkasilla sähköllä, kuten vaikka koko tämän talven. Sähkörange talvella riippunee vuosimallista, pakkasesta ja matkanopeudesta, mutta hattuvakiolla huonoimmillaan se on 25km. Uudemmilla autoilla, esilämmityksellä yms. enemmän. Vetokoukku pomppaa puskurin alta esiin nappia painamalla. Vetokyvyn saat kaivella itse jostain esiin.Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?
onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia
Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?
Mikä merkki, malli ja vuosimalli?
Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi
En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä
Miksi ihmiset ovat niin kiimassa sen sylinterilohkon lämmityksen kanssa? Aikanaan kun lohkolämmittimet tulivat, sen tarkoitushan oli saada se auto käynnistymään luotettavasti, mutta nykyään se moottori kyllä käynnistyy, ja esilämmityksen tarkoitus on säästää moottoria ja polttoainetta, joka tapahtuu käytännössä helpottamalla öljynkiertoa esilämmittämällä öljy.
Täydellisyyttä hipova Plug-in hybridi?
onko nyt sellaista Plugaria, mikä toimisi lyhyet matkat pelkällä sähköllä ja ei lämmittäisi kabiinia polttiksella, vaan pelkällä sähköllä? Minua ei tuo polttiksen käyttö häiritse Optiman osalta, kun pikkuruokanen tuntuu olevan, vaikka kabiinia lämmittääkin. Kiva olisi kuulla kokemuksia
Paljonko tällaisella range talvella ja vetokyky?
Mikä merkki, malli ja vuosimalli?
Nyt saa kaikki mainostaa omaansa, jos kriteerit natsaa ja on käytännössä todennut toimivaksi
En alkanut laiskana kahlaamaan ketjua tarkemmin läpi, joten päätin kysyä
Renaultin plugarit toimii jotakuinkin vastaavasti. Rellu tosin jo jossain 10 asteen pakkasilla ja täydellä akullakin tekee lyhyen lämmityskäytön ilmeisesti syystä että jos voimaa yhtäkkiä tarvittaisiin enemmän kuin mitä sähkömoottorista saa, ei tarvitse kylmää konetta laittaa käymään kierroksilla ja alkaa ottaa voimaa ulos.Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
Renaultin plugarit toimii jotakuinkin vastaavasti. Rellu tosin jo jossain 10 asteen pakkasilla ja täydellä akullakin tekee lyhyen lämmityskäytön ilmeisesti syystä että jos voimaa yhtäkkiä tarvittaisiin enemmän kuin mitä sähkömoottorista saa, ei tarvitse kylmää konetta laittaa käymään kierroksilla ja alkaa ottaa voimaa ulos.
-20c rykäset kaasun pohjaan ja kylmä moottori kiekaisee rajoittajalle, tekee hyvää liukupinnoille!Kaikki VAG-plugarit. Eivät käynnistä moottoria -20C pakkasellakaan jos on akussa virtaa. Plus ei ole mitään idioottirajoitteita, niin kuin valtaosalla muista plugareista.
-20c rykäset kaasun pohjaan ja kylmä moottori kiekaisee rajoittajalle, tekee hyvää liukupinnoille!
No eroaa se sillä että polttomoottori sai olla edes sen 300m käynnissä ja voitelu on jo joka paikassa.Ja tämä eroaa jotenkin siitä, että joku vetää polttiksensa 300m jälkeen suoraan kehä 2:lle kierrokset tapissa?
Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.No eroaa se sillä että polttomoottori sai olla edes sen 300m käynnissä ja voitelu on jo joka paikassa.
Toki kumpikaan tapa ei ole hyvästä moottorilla mutta harvoin se nykyään ketään kiinnostaa, kunhan auto liikkuu ja musiikki soi niin kaikki hyvin.
Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.Onkohan tuo voitelun puute oikea ongelma, eli katoaako voitelu oikeasti pinnoilta, kun kone seisoo jonkin aikaa? Ettei olisi Esson-baarista tämäkin asia kuultu.
- Jos kastan metallin moottoriöljypurkissa, niin ei se öljy siitä mihinkään katoa itsekseen.
- Jos voitelun puute koneen käynnistyessä olisi oikea ongelma, niin kuinka kauan kestää, että asia korjautuu käynnistyksen jälkeen? Kuinka monta kierrosta kone pyörähtää ennen kuin pinnat on voideltu tyhjäkäynnillä tai kiihdytyksessä? Jos se on aikariippuvainen, niin yhden vauhdissa tulevan käynnistuksen aikana kone ehtii kiertää ehkä 3-4 kertaa useammin, kuin käynnistäessä tyhjäkäynnille. Jos voitelu aloitus on sidoksissa kierroslukuun, niin eroa ei ole.
- Toisaalta plugarilla jää paljon mooottorin käynnistyksiä toteutumatta, kun ajaa useimmat päivittäiset ajot sähköllä. Ahkerasti ladatun plugarin moottoria on pyöritetty vain kolmasosa matkamittarin lukemasta ja käynnistyksiä on suhteessa vieläkin vähemmän, sillä moottori pyörii vain pitkillä matkoilla.
Minun on hankala kuvitella, että plugarin kylmäkäynnistykset ajossa olisivat oikea ongelma, jos tapoihin ei kuulu päivittäin polkea moottoria käyntiin motarin rampilla.
Ettei tarvitse mennä Esson-baarin väitteillä ja ringissä asialle nyökyttelyllä, niin onko jotakin lähdettä, josta voisi lukea lisää miten öljy häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan? Mielellään sellainen lähde, jossa vielä osataan antaa tälle merkistys moottorin kierrosluvun mukaan. Muuten voi olla vaara, että joku vielä luulee autotehtaan insinöörien tienneen mitä tekivät, kun sallivat kylmäkäynnistykset ajon aikana.Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.
Eihän se kalvo siitä mihinkään lähde seisonnan aikana ellei seiso kuukausia, lähinnä se että - 20c öljy on aika paksua ja jos moottorin kiekaisee punarajalle tuollaisessa olosuhteissa niin se ohut kerros mikä sinne sylinterinseinään tms on jäännyt, häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan.
Ihan kun vain googleen laitat hakuun "moottorin kylmäkäynnistys" niin ei tarvitse vain nyökytellä.Ettei tarvitse mennä Esson-baarin väitteillä ja ringissä asialle nyökyttelyllä, niin onko jotakin lähdettä, josta voisi lukea lisää miten öljy häviää heti eikä uutta öljyä ehdi tulemaan? Mielellään sellainen lähde, jossa vielä osataan antaa tälle merkistys moottorin kierrosluvun mukaan. Muuten voi olla vaara, että joku vielä luulee autotehtaan insinöörien tienneen mitä tekivät, kun sallivat kylmäkäynnistykset ajon aikana.
En löytäny mitään relevanttia, eli missä olisi kerrottu miten eroaa moottorin käynnistys kylmänä tyhjäkäynnille ja moottorin käynnistys ajon aikana korkeammille kierroksille. Nämä moottorit on suunniteltu käynnistymään vauhdissa. Tietääkseni hybridien moottoreita ole hajoillut mihinkään huonosta voitelusta johtuvaan.Ihan kun vain googleen laitat hakuun "moottorin kylmäkäynnistys" niin ei tarvitse vain nyökytellä.
Lähteitä löytyy ja paljon
Passat GTE:llä voi ladata akkua ajon aikana. Tosin eipä siinä juuri järkeä ole, jos ei tiedä että vastassa odottaa pysähtelevä ruuhka, jossa sähköajo on sekä mielekästä, että fiksua energian käyttöä. Jos haluaa seuraavaan lähtöön läpimän auton, niin kannattaa ennemmin käyttää Passatin webastoa, josta bensa muuttuu suoraa lämmöksi, kuin kierrättää bensan energiaa moottorin läpi laturilta akulle ja sitten purkaa akusta lämmitykseen.
No Passat GTE:llä ajaa sujuvasti varsin kovillakin pakkasilla sähköllä, kuten vaikka koko tämän talven. Sähkörange talvella riippunee vuosimallista, pakkasesta ja matkanopeudesta, mutta hattuvakiolla huonoimmillaan se on 25km. Uudemmilla autoilla, esilämmityksellä yms. enemmän. Vetokoukku pomppaa puskurin alta esiin nappia painamalla. Vetokyvyn saat kaivella itse jostain esiin.
Ei ole pienintäkään käryä keskikulutuksesta. Arkiajossa auto ladataan kahdesti päivässä, niin sähköt riittää talvellakin. Muuten ajellaan sähköllä kunnes se loppuu ja jatketaan bensalla, eikä stressailla sen ihmeemmin.Okei Paljonko on ollut keskikulutus talvella seka-ajossa? Oletko ajanut pääsääntöisesti rangen sisällä EV ajoa, vai myös hybridiajoa pitempiä matkoja?
Hmm, mulla ajossa T6 versio, erikoista jos noin eri tavalla toimisi. Hybriditilasta pureen vaihtaessa mittarissa näkyvä sähkötehoreservi nousee hieman, mutta silti jo polkimen puoleenväliin painaminen saa mittarin siihen polttista esittävän pisarasymbolin kohdalle.