Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä meillä töissä tommosilla kaikki lataa autoja. Se "hätälaturi" tai "apulaturi" menee siis ihan tavalliseen sukotökkeliin.
Ei siinä ole sen enempää hätää tai apua tai tilapäisyyttä, matkalatauslaite tai siirrettävä latauslaite, 8 A lataus normaalista kunnossaolevasta sukorasiasta.
Itse olen työpaikan pihalla lataillut 16A virralla, hyvin on toiminut!Rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Virran vienti riippuu täysin valmistajasta. "Normaali virta" taitaa olla juurikin tuo 8A (eli 230V x 8A = 1,88kW teho), koska ei sulata noita sukorasioita millään aika välillä. Bemarissa voi valita 6,5A, 8A tai 10A.
Mazda CX-60 valmistunut 20.10, mutta vieläkään ei tietoa milloin noudettavissa. Tuntuu kyllä kestävän rahti pitkään, eikä sinänsä ihme, kun Japanista saakka tulee.
On kyllä hiton hieno peli. Millä varustetasolla tulee? Kävin hieromassa takapuolta moiseen ja täytyy sanoa, että aika premium-fiilistä autossa on.
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.
Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.
Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Se on Optima missä bensakin. Jos lämpöä haluat kabiiniin, menee aina moottori päälle, kuten kaikissa muissakin KIA-plugareissa. Koeaja vaikka peruskiaa, niin saat sellaisen hyvän käsityksen siitä autosta. Tilaa on, varusteita on. Vähän on vanhentuneen näköinen laitos tuo jo nykyisellään, mutta kelpo auto.
On.Onkohan se jokin sähköinen lämmitysvastus tai ilmalämpöpumppu miten jotkin valmistajat tekevät sisätilan lämmityksen ilman moottorin käyntiä.
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.
Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.
Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Se on Optima missä bensakin. Jos lämpöä haluat kabiiniin, menee aina moottori päälle, kuten kaikissa muissakin KIA-plugareissa. Koeaja vaikka peruskiaa, niin saat sellaisen hyvän käsityksen siitä autosta. Tilaa on, varusteita on. Vähän on vanhentuneen näköinen laitos tuo jo nykyisellään, mutta kelpo auto.
Saattaa mennä kysymyksen vierestä, mutta menköön. Merkin sisällä katsoisin asiaa siltä kantilta saatko enemmän vastinetta rahalle 2020-2022 Ceed SW:n pidemmästä takuusta, uudistetusta sisustasta ym. verrattuna Optiman tehoon ja kokoon.Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.
Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.
Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.
Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.
Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Oletko millaisiin kulutuslukemiin päässyt? Syy miksi itse innostuin Optimasta oli se että kulutuslukemat vaikutti paperilla varsin maltillisilta vaikka ajelisi akku tyhjänäkin. Arkiajoprofiili on itselläni n. 45km työmatkaa joten sen pääsisi todennäköisesti sähköllä ihan komeasti. Se mitä olen PHEVeissä aikaisemmin karsastanut on se pidempi reissu. Säännöllisesti tulee ajeltua 170km/suunta sukulaisiin ja olen meinannut että jos alku mennään sähköllä ja sitten 120km ajellaan 10l/100km bensiinikulutuksella niin ei se kovin houkuttelevalta kuulosta. Versus puhdas nykyaikainen bensiiniauto. Pitkään kiikarissa on ollut vm. 2019-2021 Ford Focus ja siinä kulutus n. 5.5-7.0l/100km.Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.
Eihän se täydellinen ole, mutta 5-7ke halvempi kuin vastaava facelift passat ja takuuta tällöin 4-5v jäljellä kun vw:ssä se on jo loppu. Kontti on aavistuksen matala suojaverhon alla, mutta riippuu mitä tarvii kuljetella. Sisätilat on todella hyvät ja varusteet yleensä kattavat, mutta kannattaa tarkkaan käydä läpi mitä missäkin käytetyssä on eikä luottaa mallimerkintään.
Talvella bensakone käy (lataa & lämmittää) jos et laita sisälämpötilaa nollaan, mikä nyt ei toimi kuin tosi lyhyellä matkalla. Varmaankin webastolla vähän fiksumpi talviauto.
Auton arvon alenemista en itse pohtinut sillä se nyt laskee kuitenkin ja niin on tehnyt vastaavissa passateissakin. Tyyppivikoja tai muita huolia yritin itsekin ennen ostamista etsiä netistä, mutta en nyt mitään pitkiä ketjuja löytänyt.
Tällä hetkellä ostaisin Optiman uudestaankin.
Oletko millaisiin kulutuslukemiin päässyt? Syy miksi itse innostuin Optimasta oli se että kulutuslukemat vaikutti paperilla varsin maltillisilta vaikka ajelisi akku tyhjänäkin. Arkiajoprofiili on itselläni n. 45km työmatkaa joten sen pääsisi todennäköisesti sähköllä ihan komeasti. Se mitä olen PHEVeissä aikaisemmin karsastanut on se pidempi reissu. Säännöllisesti tulee ajeltua 170km/suunta sukulaisiin ja olen meinannut että jos alku mennään sähköllä ja sitten 120km ajellaan 10l/100km bensiinikulutuksella niin ei se kovin houkuttelevalta kuulosta. Versus puhdas nykyaikainen bensiiniauto. Pitkään kiikarissa on ollut vm. 2019-2021 Ford Focus ja siinä kulutus n. 5.5-7.0l/100km.
Mitä tuo kabiinin lämmittäminen käytännössä tarkoittaa talvella? Moottori ns. tyhjäkäynnillä josta ohjataan hukkalämpö sisäilmaan samalla kun akku ja sähkömoottori pyörittää renkaita?
Edit. lisätty maininta focuksesta.
Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.
Eihän se täydellinen ole, mutta 5-7ke halvempi kuin vastaava facelift passat ja takuuta tällöin 4-5v jäljellä kun vw:ssä se on jo loppu. Kontti on aavistuksen matala suojaverhon alla, mutta riippuu mitä tarvii kuljetella. Sisätilat on todella hyvät ja varusteet yleensä kattavat, mutta kannattaa tarkkaan käydä läpi mitä missäkin käytetyssä on eikä luottaa mallimerkintään.
Talvella bensakone käy (lataa & lämmittää) jos et laita sisälämpötilaa nollaan, mikä nyt ei toimi kuin tosi lyhyellä matkalla. Varmaankin webastolla vähän fiksumpi talviauto.
Auton arvon alenemista en itse pohtinut sillä se nyt laskee kuitenkin ja niin on tehnyt vastaavissa passateissakin. Tyyppivikoja tai muita huolia yritin itsekin ennen ostamista etsiä netistä, mutta en nyt mitään pitkiä ketjuja löytänyt.
Tällä hetkellä ostaisin Optiman uudestaankin.
Kabiiniin ei tule lämpöä ennenkuin polttomoottori on lämmennyt.Talvella sitä ajetaan kuten mitä tahansa polttomoottorista, sillä erotuksella, että sähkö jeesaa kiihdytyksissä yms.
Tuo tarkoittaa sitä, että esilämmitykseen pitää asentaa webasto/defa.
Polttomoottori kun ei käy = ei lämpöä hyttiin.
Eikö bensa sammu muka ollenkaan talvella?
Kyllähän toyotassakin bensa hörähtää talvella herkemmin käyntiin jos pyytää +22c sisälle -10c pakkasessa, mutta ei se moottoria koko ajan käytä.
Eli toimii kuten toyota hybridi... Toki noilla toyotan ei ladattavilla ei ajeta kuin muutama kilometri sähköllä...Sammuu ainakin XCeedissä kun sisälämpötila noussu haluamaan lukemaan. Sit hörähtää jossain välis käyntiin uudestaan jos lämpö laskee tai sitä tarvii saada lisää. Ajelen tommosta 35 km matkaa pari kertaa päivässä ni kyl se puolet matkasta on sammuneena useimmiten.
Kabiiniin ei tule lämpöä ennenkuin polttomoottori on lämmennyt.Talvella sitä ajetaan kuten mitä tahansa polttomoottorista, sillä erotuksella, että sähkö jeesaa kiihdytyksissä yms.
En tiedä sitten puuttuuko sieltä kokonaan sähkölämmitin ettei ole edes mahdollista ajaa ilman polttomoottoria kylmällä. Jaa mut eiköhän toi lämpene parkissakin joten varmaan siellä lämmitin on..
Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.
Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.
Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.
Sama homma Lexuksessa pätkäajossa, toki se kulutus on silti ihan maltillinen mutta sähköajo jää hyvin vähäiseksi kun on kylmä ja auto ei ehdi lämmetä kunnolla, vaikka olisi esilämmitetty. Maskisuojalla varmasti saisi jotakin apua. Sit jos ajaa vaikka 40min putkeen niin kulutus tippuu dramaattisesti.
Eikä Mitsussa Toki se 4kW sähkövastus näkyy myös sähkörangessa.Bemarissa ei ole tätä ongelmaa.
Tuon Kia Optiman kanssa kulutusta saa talvella tiputettua aika paljon, kun webastolla esilämmittää auton ja ajelee sitten webasto päällä. Sitten ei moottori hörähdä käyntiin vaikka puhaltaa lämmintä sisälle. Polttoainettahan tuollainen webasto ei paljoa käytä verrattuna siihe, että moottorilla lämmitetään auto.
Ainoa huono puoli mihin tässä webaston runsaassa käytössä oon törmännyt on se, että ajoakusta tahtoo virta loppua ja muutaman kerran joutunut antamaan autolle apuvirtaa. Voihan tuossa tuo ajoakku olla myös huonona jo, pitää kokeilla sen vaihtamista uuteen jossain välissä. Tuossa pitäisi olla se asetus päällä, että voi luovuttaa virtaa ajoakulle jos auto havaitsee sen olevan liian tyhjänä, mutta ilmeisesti ei aina toimi oikein.
Mulla nyt on vajaa 10tkm kokemusta tuosta autosta. Kulutus koko ajalta on 3.1l/100km. Tuo sisältää kuitenkin monta yli 400km reissua joilloin akuista ei paljoa hyötyä ole ollut. Parhaimmillaan tuolla on saanut tankillisella ajettua reilun 2000km.
Kesän 17kWh/100km vaihtuu talvisin 21kWh/100km ja autona iso möhkö Mitsun Outlander. ”Tyhjään” (auto jättää noin 30% aina reserviin) akkuun menee sama määrä kesät talvet.Oliko weba mukavuus- vai taloudellisuusmielessä hankittu? Jos taloudellisuus niin muutaman kilometrin varmaan saa ajella, jotta polttoaineen kulutuserolla kuolettaa parin tonnin hankinta-&asennushinnan?
Kovasti tuota sähköä menee auton liikuttamiseen näillä keleillä. Latasin 9kWh tuohon countrymanin akkuun, mihin kesällä saa 6kWh menemään.
Eli 3kWh meni hytin lämmitykseen kun sellaisen olin ohjelmoinut ja vartin lähtöajasta myöhässä autolle saavuin. Oli kivan lämmin sisältä…
7km matka 40…50km/h nopeudella ja n.30kWh/100km näytti kulutusmittari -4C lämpötilassa.
Ei toivoakaan päästä optimiolosuhteiden 15kWh/100km kulutukseen.
Nastarenkaat varmaan vaikuttaa hieman…
Miten muilla kelin kylmeneminen vaikuttaa?
Käytettynä ostin tuon auton ja siinä oli valmiiksi asennettuna. Hieman säätämistä tuon kanssa tulee jos haluaa mahdollisimman taloudellisesti ajaa. Ennemmin sillä mukavuus puolella tuollaisen investoinnin saisi perustelua itselle.Oliko weba mukavuus- vai taloudellisuusmielessä hankittu? Jos taloudellisuus niin muutaman kilometrin varmaan saa ajella, jotta polttoaineen kulutuserolla kuolettaa parin tonnin hankinta-&asennushinnan?
Riippuu vähän Volvosta, nyt myynnissä oleviin pluggareihin ei taida polttoainekäyttöistä lämmitintä saada rahallakaan tehtaalta.Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.
Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.
Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.
Pitää nostaa muutama mutuhuomio omasta hybridistä (Q7), jonka käytöksessä ei meinaa olla logikkaa.
Eilen auto töistä lähtiessä latauksessa ja sähköinen lämmitys päällä. Starttinappulasta lähti heti päälle polttis eikä sammunut kotimatkan aikana. Tänään aamulla saman verran pakkasta ja auto ulkoisesti ihan yhtä jäässä kuin eilenkin. Akku täynnä eilisestä latauksesta, kun polttiksella tosiaan se kotimatka. Tällä kertaa laitoin webaston lämmittämään autoa eikä auto ollut latauksessa. Starttinappulasta ei käynnistynyt polttis, mutta auto ilmoitti EV-tilan olenvan poissa käytöstä. Ajelin sitten hybridi-moodilla töihin pelkän sähkön voimin. Eli siis EV-tilassa ei sallinut sähköllä ajoa, mutta hybrdissä antoi ajaa sähköllä.
Muita VAG-konsernin tietäjiä linjoilla, jotka osaisi selittää yllä olevan?
Hybridi on hybridi, jos haluat ajaa pelkällä sähköllä joka tilanteessa, osta sähköauto.
En halua ajaa joka tilanteessa sähköllä, jonka takia omistan hybridin.
Akku kylmä, niin ev ajo ei mahdollista? Lisäksi webasto oli pois päältä, eli moottori "jäässä" ja käynnisti siksi polttomoottorin.Pitää nostaa muutama mutuhuomio omasta hybridistä (Q7), jonka käytöksessä ei meinaa olla logikkaa.
Eilen auto töistä lähtiessä latauksessa ja sähköinen lämmitys päällä. Starttinappulasta lähti heti päälle polttis eikä sammunut kotimatkan aikana. Tänään aamulla saman verran pakkasta ja auto ulkoisesti ihan yhtä jäässä kuin eilenkin. Akku täynnä eilisestä latauksesta, kun polttiksella tosiaan se kotimatka. Tällä kertaa laitoin webaston lämmittämään autoa eikä auto ollut latauksessa. Starttinappulasta ei käynnistynyt polttis, mutta auto ilmoitti EV-tilan olenvan poissa käytöstä. Ajelin sitten hybridi-moodilla töihin pelkän sähkön voimin. Eli siis EV-tilassa ei sallinut sähköllä ajoa, mutta hybrdissä antoi ajaa sähköllä.
Muita VAG-konsernin tietäjiä linjoilla, jotka osaisi selittää yllä olevan?
No mutta mikä tuossa nyt oli sitten ongelma? Joku parametri sanoi ekalla kerralla että moottoria pitää käyttää ja toisella kerralla ei tarvinnut mutta EV-tilaa ei saanut pakotettua päälle, uskoisin että pakkanen.
En minä ikinä seuraa meidän hybridissä millä liikutaan eteenpäin, pääasia että liikutaan...
Ongelma on etten ymmärrä auton logiikkaa EV-tilan käytön osalta. Jos ymmärrän ja tiedän parametrien vaatimukset voin mahdollisesti vaikuttaa siihen. Nyt vaan toimin kuten sinä, että joku joskus kertoi, että paina sitä oikeaa pedaalia, niin todennäköisesti lähtee liikkeelle..
Toisaalta hybridin mittaristosta näkyy helposti, että onko polttis päällä vai sammuksissa.No mutta mikä tuossa nyt oli sitten ongelma? Joku parametri sanoi ekalla kerralla että moottoria pitää käyttää ja toisella kerralla ei tarvinnut mutta EV-tilaa ei saanut pakotettua päälle, uskoisin että pakkanen.
En minä ikinä seuraa meidän hybridissä millä liikutaan eteenpäin, pääasia että liikutaan...
Mutta koska pakkanen oli molemmilla kerroilla sama? No ev tila siis johtui siitä.Toki ymmärrän että lataushybridissä mahdollisuus sähköajolle on suurempi, mutta eiköhän tuo pakkanen ole se syy miksi EV-tilaa ei saa päälle.
Toisaalta hybridin mittaristosta näkyy helposti, että onko polttis päällä vai sammuksissa.
Hybridin moottorikin kannattaa varmaan esilämmittää sähköllä? Sekä käyttää sähköistä sisätilalämmitintä? Itse en tuo Kian kohdalla jaksanut kytkeä johtoa. Webastoa ei ollut. Mutta jos Webasto löytyy, niin lähdön ajankohta kannattaa ajastaa. Että mukavampi lähteä autoilemaan ja sähköäkin saattaa myös säästyä, hybridi ajo toimii (polttis sammuksissa).
Jep. Tuo Audin webastokin saattaa lämmittää vain sisätilat, ei polttomoottoria. Mutta en toki tiedä miten juuri tuo webasto on suunniteltu toimimaan.Kyllä, mutta vaikka kuinka lämmität niin polttis hörähtää käyntiin ja lämmittää itsensä toimintalämpöön.
Kesällä optimiolosuhteissa polttis ei heti käynnisty, mutta toyotan hybridien akku on niin pieni että maksimi sähköajo yariksessa on luokkaa 4-5km
On kyllä taas keskustelua, kun toinen kyselee ladattavan hybridinsä käyttäytymisestä, ja toinen tulee kertomaan itselataavasta hybridistään.
Kun jo eri konsernien ladattavat hybridit käyttäytyvät ihan eri tavoin, niin soppaan kun heitetään kertomuksia itselataavista, ilman että mainitaan puhuttavan itselataavasta..
Akun koon lisäksi eroa löytyy useilla merkeillä polttomoottorin toiminnasta kun harva vielä käyttää Atkinson-kiertoa.Pohjimmiltaan se ladattava hybridi on lähes samanlainen kuin itselataava, ainoa ero on akun koossa mikä mahdollistaa sen 60-100km ajon sähköllä optimi olosuhteissa
Harvassa ladattavassa hybridissä on niin hyvää sähköistä lämmitystä että näin -15c pakkasilla lämpöä riittää +22c pyynnillä, vaan polttis on pakko ottaa avuksi.