Keskustelua hybridiautoista

Mazda CX-60 valmistunut 20.10, mutta vieläkään ei tietoa milloin noudettavissa. Tuntuu kyllä kestävän rahti pitkään, eikä sinänsä ihme, kun Japanista saakka tulee. :D
 
Kyllä meillä töissä tommosilla kaikki lataa autoja. Se "hätälaturi" tai "apulaturi" menee siis ihan tavalliseen sukotökkeliin.

Ei siinä ole sen enempää hätää tai apua tai tilapäisyyttä, matkalatauslaite tai siirrettävä latauslaite, 8 A lataus normaalista kunnossaolevasta sukorasiasta.
 
Ei siinä ole sen enempää hätää tai apua tai tilapäisyyttä, matkalatauslaite tai siirrettävä latauslaite, 8 A lataus normaalista kunnossaolevasta sukorasiasta.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. :D

Virran vienti riippuu täysin valmistajasta. "Normaali virta" taitaa olla juurikin tuo 8A (eli 230V x 8A = 1,88kW teho), koska ei sulata noita sukorasioita millään aika välillä. Bemarissa voi valita 6,5A, 8A tai 10A.
 
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. :D

Virran vienti riippuu täysin valmistajasta. "Normaali virta" taitaa olla juurikin tuo 8A (eli 230V x 8A = 1,88kW teho), koska ei sulata noita sukorasioita millään aika välillä. Bemarissa voi valita 6,5A, 8A tai 10A.
Itse olen työpaikan pihalla lataillut 16A virralla, hyvin on toiminut! :)
 
Mazda CX-60 valmistunut 20.10, mutta vieläkään ei tietoa milloin noudettavissa. Tuntuu kyllä kestävän rahti pitkään, eikä sinänsä ihme, kun Japanista saakka tulee. :D

On kyllä hiton hieno peli. Millä varustetasolla tulee? Kävin hieromassa takapuolta moiseen ja täytyy sanoa, että aika premium-fiilistä autossa on.
 
On kyllä hiton hieno peli. Millä varustetasolla tulee? Kävin hieromassa takapuolta moiseen ja täytyy sanoa, että aika premium-fiilistä autossa on.

Homura varustetaso convenience & sound sekä driver assistane -paketeilla. Ei vaan taipunut enää tuohon comfort -pakettiin, kun pitää vielä koukkukin asennuttaa. Kävin myös ajamassa autoa elokuun lopulla, kun oli paikallisessa deltassa ajettavana. Ei kyllä pahaa sanottavaa ja tyytyväinen ainakin vielä ratkaisuun. Saa nähdä, miten sitten pidemmällä aikavälillä. Todennäköisesti siirtyminen seuraavaksi täyssähköön, jos saatavuudet paranee ja hinnat asettuu. Kuitenkin varmaan n. 4-5 vuotta tällä.
 
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.

Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.

Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
 
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.

Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.

Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.

Se on Optima missä bensakin. Jos lämpöä haluat kabiiniin, menee aina moottori päälle, kuten kaikissa muissakin KIA-plugareissa. Koeaja vaikka peruskiaa, niin saat sellaisen hyvän käsityksen siitä autosta. Tilaa on, varusteita on. Vähän on vanhentuneen näköinen laitos tuo jo nykyisellään, mutta kelpo auto.
 
  • Tykkää
Reactions: miu
Se on Optima missä bensakin. Jos lämpöä haluat kabiiniin, menee aina moottori päälle, kuten kaikissa muissakin KIA-plugareissa. Koeaja vaikka peruskiaa, niin saat sellaisen hyvän käsityksen siitä autosta. Tilaa on, varusteita on. Vähän on vanhentuneen näköinen laitos tuo jo nykyisellään, mutta kelpo auto.

Tuo on kyllä aikamoinen miinus minun mielestä, jos moottorin pitää olla päälle sisätilan lämmön vuoksi.

Onkohan se jokin sähköinen lämmitysvastus tai ilmalämpöpumppu miten jotkin valmistajat tekevät sisätilan lämmityksen ilman moottorin käyntiä.
 
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.

Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.

Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.

Kuinka ollakaan, tämmöisestä tuli tehtyä juuri kaupat. Tuttu auto sikäli että vaihdokki oli sama auto dieselinä.

Itse päädyin ratkaisuun koska kohtuullinen hinta auton kokoon ja varusteluun nähden, ja oletettavasti arvonalenema vähemmän verrattuna täyspolttikseen. Varsinkin kun tilanne oli se että piti päättää ajaako nykyisen dieselin loppuun vai koittaako päästä siitä vielä eroon vaikka niin sanotusti kakka on jo tuulettimessa. Tarjosin sitä sitten vaihdossa saman malliseen, saman ikäiseen (2019) mutta reilusti vähemmän ajettuun plugariin (115tkm vs 70tkm). Edellisen ostin persaukiseen tyyliin kokonaan ilman käsirahaa, minimierällä ja isolla jämärillä joten loppuvelkaa oli reilusti mutta yllättäen vaihtohyvitys oli miltei loppuvelan suuruinen. Näin tässä tilaisuuden päästä eroon diesel autosta ilman että tuli takkiin hirveästi. Toinen vaihtoehto olisi ollut ajaa paaliin asti. Täyssähköön ei tässä kokoluokassa ole tosiaankaan varaa. En ole vielä päässyt PHEV:n rattiin asti mutta muotoilulta, varusteilta ja laadun tunnulta esim ohjaamossa tarjoaa nämä käytetyt vähän ajetut Optimat kyllä huimaa vastinetta rahalle.
 
Se on Optima missä bensakin. Jos lämpöä haluat kabiiniin, menee aina moottori päälle, kuten kaikissa muissakin KIA-plugareissa. Koeaja vaikka peruskiaa, niin saat sellaisen hyvän käsityksen siitä autosta. Tilaa on, varusteita on. Vähän on vanhentuneen näköinen laitos tuo jo nykyisellään, mutta kelpo auto.

Ja esilämmitykseen pitää sitten asentaa defa, eli pääsee lykkimään kahta piuhaa…
 
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.

Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.

Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Saattaa mennä kysymyksen vierestä, mutta menköön. :) Merkin sisällä katsoisin asiaa siltä kantilta saatko enemmän vastinetta rahalle 2020-2022 Ceed SW:n pidemmästä takuusta, uudistetusta sisustasta ym. verrattuna Optiman tehoon ja kokoon.

Oman käsityksen mukaan Optiman 2 litrainen hybridi on hieman aikaisempaa generaatiota kuin Nirossa/Ioniqissa/Ceed farkussa käytetty 1.6 litrainen hybridi/PHEV.


Each of the major powertrain elements is new or newly optimized for the hybrid application, and features some firsts.

  • The engine added a number of technologies, some Hyundai has not used previously on a hybrid system. The Atkinson cycle engines features head-block split cooling with a hollow exhaust valve, a long stroke, cooled EGR, and low-friction coating. An electric water pump and variable pressure oil pump add to the efficiency of the engine, which also uses an OCV (oil control valve) dual Continuous Variable Valve Timing (CVVT) system.

1669999154216.png


1669998396362.png

Optima kuluttanee matka-ajossa jonkinverran enemmän. 2 litraisessa toki 60hv enemmän yhteistehoa ja sähkövoimalinjan osalta myös marginaalisesti enemmän kapasiteettia ja tehoa. 9.8 kwh/50kw vs 8.9kwh/45kw Ceed SW. Eli voimalinjaa vertaillessa kysymys kuuluu onko kulutus vai huipputeho se suurempi prioriteetti.

Business varusteltuna Ceed -> 2021, missä digimittaristo miellyttää omaa silmää paljon enemmän verrattuna vähän vanhempia Ceed SW/Optima/Niro toteutuksiin. Jotenkin ne ovat vain tylsiä hallintalaitteiltaan, vaikka varusteita löytyykin. Tässä vain esimerkkinä täysin varusteltu vuoden vanha Ceed digimittaristolla. Tuonti auto kyllä, en tiedä onko tuossa 7-vuoden takuu. Uuden esittelyauton hintaan täytyy laittaa vielä 5k lisää. Miksihän noita ei ole enää Kian sivuilla uusien hinnastossa?


Ja huomiona jos sähköajo talvella on ykkösprioriteettina, niin sitten kannattaa katsoa muita merkkejä kuten jo mainittiinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo uusi CEED tilava kontista mutta takapenkiltään naurettavan ahdas. Tavallaan hyvä tuo korealaisten moottorin käyttö niin eivät ruostu kuten jollekin bemarille oli käynyt.
 
Onko kokemusta noista Kian 2018-2020 vuosimallin Optima PHEVeistä? Vähän sellaista kärkkynyt viime päivien ajan mutta koeajolle en ole toistaiseksi liikahtanut. Pitkä takuu ja äärimmäisen kattavat varustetasot kiinnostavat mutta vähän tuo arvonalenema huolettaa… Suomessa hintalappu ollut uutena n. 50000€ ja nyt hinnat pääasiassa 30k€. Aika vauhdilla tultu alaspäin että neljässä vuodessa lähes 50% arvonalenema.

Nettiä kun kolunnut niin aika vähän on mitään tietoa saatavilla että onko kapineessa mitään valuvikoja.

Edit: Jännä myös että käytettyjen jälleenmyyntihinnat lähes 1:1 ruotsin ja saksan vastaavien kanssa.
Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.

Eihän se täydellinen ole, mutta 5-7ke halvempi kuin vastaava facelift passat ja takuuta tällöin 4-5v jäljellä kun vw:ssä se on jo loppu. Kontti on aavistuksen matala suojaverhon alla, mutta riippuu mitä tarvii kuljetella. Sisätilat on todella hyvät ja varusteet yleensä kattavat, mutta kannattaa tarkkaan käydä läpi mitä missäkin käytetyssä on eikä luottaa mallimerkintään.

Talvella bensakone käy (lataa & lämmittää) jos et laita sisälämpötilaa nollaan, mikä nyt ei toimi kuin tosi lyhyellä matkalla. Varmaankin webastolla vähän fiksumpi talviauto.

Auton arvon alenemista en itse pohtinut sillä se nyt laskee kuitenkin ja niin on tehnyt vastaavissa passateissakin. Tyyppivikoja tai muita huolia yritin itsekin ennen ostamista etsiä netistä, mutta en nyt mitään pitkiä ketjuja löytänyt.

Tällä hetkellä ostaisin Optiman uudestaankin.
 
Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.

Eihän se täydellinen ole, mutta 5-7ke halvempi kuin vastaava facelift passat ja takuuta tällöin 4-5v jäljellä kun vw:ssä se on jo loppu. Kontti on aavistuksen matala suojaverhon alla, mutta riippuu mitä tarvii kuljetella. Sisätilat on todella hyvät ja varusteet yleensä kattavat, mutta kannattaa tarkkaan käydä läpi mitä missäkin käytetyssä on eikä luottaa mallimerkintään.

Talvella bensakone käy (lataa & lämmittää) jos et laita sisälämpötilaa nollaan, mikä nyt ei toimi kuin tosi lyhyellä matkalla. Varmaankin webastolla vähän fiksumpi talviauto.

Auton arvon alenemista en itse pohtinut sillä se nyt laskee kuitenkin ja niin on tehnyt vastaavissa passateissakin. Tyyppivikoja tai muita huolia yritin itsekin ennen ostamista etsiä netistä, mutta en nyt mitään pitkiä ketjuja löytänyt.

Tällä hetkellä ostaisin Optiman uudestaankin.
Oletko millaisiin kulutuslukemiin päässyt? Syy miksi itse innostuin Optimasta oli se että kulutuslukemat vaikutti paperilla varsin maltillisilta vaikka ajelisi akku tyhjänäkin. Arkiajoprofiili on itselläni n. 45km työmatkaa joten sen pääsisi todennäköisesti sähköllä ihan komeasti. Se mitä olen PHEVeissä aikaisemmin karsastanut on se pidempi reissu. Säännöllisesti tulee ajeltua 170km/suunta sukulaisiin ja olen meinannut että jos alku mennään sähköllä ja sitten 120km ajellaan 10l/100km bensiinikulutuksella niin ei se kovin houkuttelevalta kuulosta. Versus puhdas nykyaikainen bensiiniauto. Pitkään kiikarissa on ollut vm. 2019-2021 Ford Focus ja siinä kulutus n. 5.5-7.0l/100km.

Mitä tuo kabiinin lämmittäminen käytännössä tarkoittaa talvella? Moottori ns. tyhjäkäynnillä josta ohjataan hukkalämpö sisäilmaan samalla kun akku ja sähkömoottori pyörittää renkaita?

Edit. lisätty maininta focuksesta.
 
Oletko millaisiin kulutuslukemiin päässyt? Syy miksi itse innostuin Optimasta oli se että kulutuslukemat vaikutti paperilla varsin maltillisilta vaikka ajelisi akku tyhjänäkin. Arkiajoprofiili on itselläni n. 45km työmatkaa joten sen pääsisi todennäköisesti sähköllä ihan komeasti. Se mitä olen PHEVeissä aikaisemmin karsastanut on se pidempi reissu. Säännöllisesti tulee ajeltua 170km/suunta sukulaisiin ja olen meinannut että jos alku mennään sähköllä ja sitten 120km ajellaan 10l/100km bensiinikulutuksella niin ei se kovin houkuttelevalta kuulosta. Versus puhdas nykyaikainen bensiiniauto. Pitkään kiikarissa on ollut vm. 2019-2021 Ford Focus ja siinä kulutus n. 5.5-7.0l/100km.

Mitä tuo kabiinin lämmittäminen käytännössä tarkoittaa talvella? Moottori ns. tyhjäkäynnillä josta ohjataan hukkalämpö sisäilmaan samalla kun akku ja sähkömoottori pyörittää renkaita?

Edit. lisätty maininta focuksesta.

Kabiiniin ei tule lämpöä ennenkuin polttomoottori on lämmennyt.Talvella sitä ajetaan kuten mitä tahansa polttomoottorista, sillä erotuksella, että sähkö jeesaa kiihdytyksissä yms.

Tuo tarkoittaa sitä, että esilämmitykseen pitää asentaa webasto/defa.

Polttomoottori kun ei käy = ei lämpöä hyttiin.
 
Itselläkin oli viimeiset pari vuotta tarkoituksena vaihtaa -14 vuotinen diesel octavia ladattavaan hybridiin. Käyttö pääsääntöisesti emännän työmatkaa yhteensä noin 30km päivässä ja sen lisäksi ajelua sukulointia/mökkeilyä jonkun verran vuodessa. Erilaisia plugareja on tullutkin ajeltua tässä ajan saatossa ja laitettua vehkeitä "paremmuusjärjestykseen" oman maun ja vaatimustason mukaan. Farkku oli ehdottomuus meidän tapauksessa ja varusteina adaptiivinen vakkari, polttoainekäyttöinen lisälämppäri ja koukku (osa näistä saattoi tarkentua jonkun koeajon jälkeen).

Ensimmäisenä kävin ajamassa uutta farkku Optimaa, mutta jäi kauppaan oikeastaan siitä syystä, että laatuvaikutelma oli noin samaa (jos sitäkään) tasoa melkein 10 vuotta vanhemman elegance octavian kanssa. Autona ei sinänsä mitään vikaa ja jos en olisi näin turhamainen niin olisi oikeinkin järkevä vaihtoehto.

Seuraavana olikin sitten Outlander joka kiinnosti pitkälti maasturimaisuutensa vuoksi. Mukava auto oli sekin ajaa, mutta tässäkin autossa "muovimaisuus" ja vanhanaikainen ilme hieman latisti fiilistä ja jos olisi halunnut oikeasti hyvät valot, adaptiiviset vakkarit sun muut niin hintaa olisikin tullut melkoisesti lisävarusteista.

Sitten katse Cupra Leonin Sportstoureriin ja koeajolle. Siitä tuli jo fiilistä, että tässä voisi olla kokonaisuutena sellainen jota voisi harkita ostavansa. Ajoltaan hyvinkin jämäkkä ja osittain jopa sporttimainenkin auto. Fiilis ajojen jälkeen oli hyvä, mutta kun luki omistajien kokemuksia ja huomioita esim. helmojen maalin kuoriutumisesta kiveniskemien johdosta, toimimattomat kessy-kahvat ja lukuisat muut "pikkuviat" sai jättämään tämänkin kauppaan toistaiseksi. Vaikka edellä mainitut olisivatkin takuunalaisia hommia niin en jaksaisi (huonolla tuurilla) kuunnella sitä, että emäntä soittaa minulle toiselle puolen Suomea, että taas se paskakasa ei toimi ja kiikuttaa hinurilla huoltoon.

Seuraavaksi kopasemaan sitten uutta Octaviaa. Tutun oloinen kampe kun jo useamman vuoden yhtä sukupolvea vanhemmalla ajanutkin. Olisi ollut turvallinen ja helppo valinta, mutta jälleen kerran oma pikkumaisuus nosti päätään. Kyseisessä yksilössä ei ollut juurikaan mitään uutta/jännää entiseen Octaviaan verrattuna ja eipä tuntunut yhtään sen ihmeellisemmältä. Näin jälkikäteen mietittynä olisi ehkä pitänyt käydä suoraan RS-versiota ajamassa. Mutta jos auto maksaa sen 45k€ ja se on "ihan kiva" niin se sai jarruttamaan ostohousujen vetoa jalkaan vaikka myyjä kaikkensa tekikin, että olisi saanut kiesin myytyä.

Samalla työreissulla millä kävin tuota Octaviaakin ajamassa kävin muutamaa päivää myöhemmin sitten -21 vuoden GTE passattia kokeilemassa. Siitä jäi ihan ensimetreiltä asti tunne, että tässä se auto nyt taitaa olla. Pidempi koeajolenkki ei vähentänyt yhtään tuota fiilistä ja kun digimittariston ja kaikkien avustimien ja dynaamisten valojen kanssa pääsi sinuiksi oli kuin olisi yhtä laitoksen kanssa. Auto ei toki uusi ollut vaan 24tkm ajettu, mutta jatketulla 5 vuoden takuulla ja juuri tuona koeajopäivänä vw:llä huollettu toi omaan makuun lisäarvoa jonkun verran. Kaksi päivää myöhemmin tuo auto sitten seisoikin sitten omassa tallissa. Ja kuten olimmekin laskeskelleet niin emännän työajoihin tuo riittää mainiosti ja kun saa töissä vielä vähän ladattuakin autoa niin säästöä sekin. Pari lenkkiä täältä Savon sydämestä tullut käytyä pääkaupunkiseudulla on mennyt sitten keskikulutuksella 5,8l/100km, kun autoa ei ole päässyt lataamaan kodista lähtemisen jälkeen. Mielestäni varsin maltillinen kulutus näinkin painavalle rotjakkeelle. Toisaalta sillä nyt ole niin merkitystäkään, kun se näyttelee meidän kokonaisuudessa niin pientä kuvaa.

Omaksi onnekseni auton vaihtoon ei ollut kiire ja malttia tehdä hieman taustatutkimusta saattoi toki vaikuttaa valintaan. Nyt auto on meillä ollut noin kuukauden ja en ole kyllä hankintaa katunut hetkeäkään. Joka kerta kun autoon istahtaa ja lähtee liikkeelle niin kyllä tyytyväisyys on läsnä. Toivotaan että edessä olisi huolettomia hetkiä ja kilometrejä sitten.
 
Ostin käytetyn Optima PHEVn vähän aikaa sitten ja mukavalta vaikuttaa muutaman sadan kilometrin jälkeen. Toki itsellä fiilistä nostaa ihan vanhasta bensa-autosta sähköavustettuun siirtyminen kun se on niin välitön liikkeelle lähtiessä.

Eihän se täydellinen ole, mutta 5-7ke halvempi kuin vastaava facelift passat ja takuuta tällöin 4-5v jäljellä kun vw:ssä se on jo loppu. Kontti on aavistuksen matala suojaverhon alla, mutta riippuu mitä tarvii kuljetella. Sisätilat on todella hyvät ja varusteet yleensä kattavat, mutta kannattaa tarkkaan käydä läpi mitä missäkin käytetyssä on eikä luottaa mallimerkintään.

Talvella bensakone käy (lataa & lämmittää) jos et laita sisälämpötilaa nollaan, mikä nyt ei toimi kuin tosi lyhyellä matkalla. Varmaankin webastolla vähän fiksumpi talviauto.

Auton arvon alenemista en itse pohtinut sillä se nyt laskee kuitenkin ja niin on tehnyt vastaavissa passateissakin. Tyyppivikoja tai muita huolia yritin itsekin ennen ostamista etsiä netistä, mutta en nyt mitään pitkiä ketjuja löytänyt.

Tällä hetkellä ostaisin Optiman uudestaankin.

Millainen latausasema sulla on ja oletko käyttänyt paljon ns normi pistoketta? Jos olet niin kauan mahtaa kestää lataus täyteen sellaisesta?

Mitenkäs onko sulla lohkolämppää? Katselin että ovat suht harvinaisia näissä plugareissa ja ilmeisesti moottorit ei ota nokkiinsa kylmäkäynnistyksistä mutta ikkunoiden raappaaminen sisälämpän puutteessa voi olla pitkästä aikaa aika niin sanotusti vituttava kokemus.
 
Kabiiniin ei tule lämpöä ennenkuin polttomoottori on lämmennyt.Talvella sitä ajetaan kuten mitä tahansa polttomoottorista, sillä erotuksella, että sähkö jeesaa kiihdytyksissä yms.

Tuo tarkoittaa sitä, että esilämmitykseen pitää asentaa webasto/defa.

Polttomoottori kun ei käy = ei lämpöä hyttiin.

Eikö bensa sammu muka ollenkaan talvella?

Kyllähän toyotassakin bensa hörähtää talvella herkemmin käyntiin jos pyytää +22c sisälle -10c pakkasessa, mutta ei se moottoria koko ajan käytä.
 
Kommentteja tuonne keskustelun väleihin.
Omasta Optimasta on vasta ~200km kokemusta ja kaikki pikku pakkasella eli vielä täytyy opetella optimaalista käyttöä :).

Latausasemaa ei ole enkä tiedä hommaanko nyt ihan ekana kun omalla ajoprofiililla riittää lataus öisin johon schukolaturi käy hyvin. Lataus taitaa farkkuun kestää sen 5-6h tuolla laturilla ja vaikka hommaa aseman se vain puolittuu kun tuo osaa käyttää vain yhtä vaihetta.

Lämppäriä minulla ei ole, mutta defa ehkä tulee asennettua. Katoksen takia ei tarvitse skrabailla niin hyöty tulisi lähinnä lämpimästä hytistä ja vähän pienemmästä kulutuksesta lämpimällä koneella.

Jos lämmitystä tarvitsee niin polttomoottori tosiaan käy ensin koneen läpimäksi ja sitten sammuu/käynnistyy aina lämpötilatarpeen mukaan (aika herkästi pitää lämpimänäkin päällä). Tällöin siis kone käy reippaan kuuloista tyhjäkäyntiä mikä kuuluu sisällekin eli miinus tuosta äänestä. Tuossa moodissa siis lataa akkua ja tuottaa lämpöä sisälle vaikka hyndai/kia foorumin mukaan vastuskin löytyy. Auto kuitenkin käyttää sähkömoottoria tällöin liikkumiseen jos akussa on virtaa.

Kulutuksesta minulla ei ole vielä kunnon käsitystä, mutta palaan kunhan on kilsoja ja tankkauksia takana. Ilman esilämmitystä muutamien kilsojen päivämatkoilla pakkasessa kaupungissa moottorin käydessä tyhjäkäyntiä hetkellinen kulutus lähtee 10l lukemista ja koneen lämmetessä sitten laskee 7-8l tuntumaan vaikka sähköllä liikutaan. Tuo tuntuu korkealta niin täytyy vahvistaa vielä tankkauksen kautta.

Tässä liitteenä TM:n mittauksia sedanista jossa farkkua pienempi akku.
Screenshot_20221203-184600_Chrome.jpg


Tässä Tuulilasin mittauksia kestotestissä.
Tässä vielä yksi mittaus ja kokemuksia Liisari. Sitten Spritmonitorista löytyy lisää.

Useampi auto tuli itsekin koeajettua ja plugareista passat sopivalla varustuksella, hinnalla ja pitkällä takuulla olisi ollut paras, mutta sellaista ei omalle kohdalle syksyn aikana osunut. Pösön 508 oli hiljaisin ja omaan silmään kaunein, mutta takapenkillä on huonosti jalkatilaa. Seat leon on myös hyvä, mutta vähän pienempi tiloiltaan kuin passat tai optima. Leonissa on kyllä omassa segmentissään hyvin jalkatilaa takana ja samassa hintaluokassa usein uusin sekä 5v takuulla. Pieni ärsytys on lain vaatima jalankulkijoita varoittava pörinä mikä kuuluu sisälle saakka ja rengasmelua ehkä eniten koeajamistani, mutta taisi olla vaan renkaista kiinni kun noita on 17 ja 18" renkailla. Passat oli autona tosi hyvä, mutta omalla kohdalla lisähinta ja pieni riski takuiden suhteen jätti sen kakkoseksi. VW laitteissahan on hyvää mahdollisuus ajaa talvella pelkällä sähköllä ja lämmittää/jäähdyttää etänä latausvirralla/akulla. Uusi Octavia olisi varmaan myös hyvä, mutta hinnassa itselle liikaa ilmaa. Optima on tosiaan vähän muovinen ja vanhahtava sisältä jos vertaa muihin, mutta jälleen itselle riitti kun ei muutkaan mitään super premiumia tarjonneet lisähinnalla.

Itsellä siis auton vaihdossa tilat ja mukavuus olivat määrääviä max 30te hinnan ja alle 60tkm sekä max 5v iän kanssa. Lopulta mietin 2019 40tkm ajetun hyvin varustellun bensa octavian (25te) ja 2020 40tkm ajetun phev optiman välillä (30te). Päädyin jälkimmäiseen ja mietin kyllä, että vielä +5te niin saa taas paremman, mutta oli vaan pakko johonkin laittaa raja sillä aina lisää rahaa laittamalla saa parempaa.
 
Eikö bensa sammu muka ollenkaan talvella?

Kyllähän toyotassakin bensa hörähtää talvella herkemmin käyntiin jos pyytää +22c sisälle -10c pakkasessa, mutta ei se moottoria koko ajan käytä.

Sammuu ainakin XCeedissä kun sisälämpötila noussu haluamaan lukemaan. Sit hörähtää jossain välis käyntiin uudestaan jos lämpö laskee tai sitä tarvii saada lisää. Ajelen tommosta 35 km matkaa pari kertaa päivässä ni kyl se puolet matkasta on sammuneena useimmiten.
 
Sammuu ainakin XCeedissä kun sisälämpötila noussu haluamaan lukemaan. Sit hörähtää jossain välis käyntiin uudestaan jos lämpö laskee tai sitä tarvii saada lisää. Ajelen tommosta 35 km matkaa pari kertaa päivässä ni kyl se puolet matkasta on sammuneena useimmiten.
Eli toimii kuten toyota hybridi... Toki noilla toyotan ei ladattavilla ei ajeta kuin muutama kilometri sähköllä...
 
Kabiiniin ei tule lämpöä ennenkuin polttomoottori on lämmennyt.Talvella sitä ajetaan kuten mitä tahansa polttomoottorista, sillä erotuksella, että sähkö jeesaa kiihdytyksissä yms.

Sama ilmeisesti kaikissa Kian lataushybrideissä. Annoin tuosta koeajon jälkeen palautetta maahantuojalle. En tiedä sitten puuttuuko sieltä kokonaan sähkölämmitin ettei ole edes mahdollista ajaa ilman polttomoottoria kylmällä. Jaa mut eiköhän toi lämpene parkissakin joten varmaan siellä lämmitin on..

Itselle ainakin showstopper kun kaupunkipyörittelyä, jos ajaa pitkiä matkoja niin ei haittaa mitään.

Onko Hyundaissa sama?
 
Tuon Kia Optiman kanssa kulutusta saa talvella tiputettua aika paljon, kun webastolla esilämmittää auton ja ajelee sitten webasto päällä. Sitten ei moottori hörähdä käyntiin vaikka puhaltaa lämmintä sisälle. Polttoainettahan tuollainen webasto ei paljoa käytä verrattuna siihe, että moottorilla lämmitetään auto.

Ainoa huono puoli mihin tässä webaston runsaassa käytössä oon törmännyt on se, että ajoakusta tahtoo virta loppua ja muutaman kerran joutunut antamaan autolle apuvirtaa. Voihan tuossa tuo ajoakku olla myös huonona jo, pitää kokeilla sen vaihtamista uuteen jossain välissä. Tuossa pitäisi olla se asetus päällä, että voi luovuttaa virtaa ajoakulle jos auto havaitsee sen olevan liian tyhjänä, mutta ilmeisesti ei aina toimi oikein.

Mulla nyt on vajaa 10tkm kokemusta tuosta autosta. Kulutus koko ajalta on 3.1l/100km. Tuo sisältää kuitenkin monta yli 400km reissua joilloin akuista ei paljoa hyötyä ole ollut. Parhaimmillaan tuolla on saanut tankillisella ajettua reilun 2000km.
 
Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.

Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.

Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.
 
Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.

Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.

Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.

Sama homma Lexuksessa pätkäajossa, toki se kulutus on silti ihan maltillinen mutta sähköajo jää hyvin vähäiseksi kun on kylmä ja auto ei ehdi lämmetä kunnolla, vaikka olisi esilämmitetty. Maskisuojalla varmasti saisi jotakin apua. Sit jos ajaa vaikka 40min putkeen niin kulutus tippuu dramaattisesti.
 
Sama homma Lexuksessa pätkäajossa, toki se kulutus on silti ihan maltillinen mutta sähköajo jää hyvin vähäiseksi kun on kylmä ja auto ei ehdi lämmetä kunnolla, vaikka olisi esilämmitetty. Maskisuojalla varmasti saisi jotakin apua. Sit jos ajaa vaikka 40min putkeen niin kulutus tippuu dramaattisesti.

Bemarissa ei ole tätä ongelmaa. :cool:
 
Bemarissa ei ole tätä ongelmaa. :cool:
Eikä Mitsussa :cool: Toki se 4kW sähkövastus näkyy myös sähkörangessa.

@Sande_ Kia ei lataa 12v akkua ajossa? Mitsussa 12v akku latautuu auton ollessa A) ajossa B ) latauksessa ja C ) päivittäin ajoakusta lataa klo14 (WLAN/jne laitteiden käyttämän kulutuksen paikkaamiseen) eli ihan huoletta Binaria käyttänyt vaikka 12v melko mini kooltaan.
 
Tuon Kia Optiman kanssa kulutusta saa talvella tiputettua aika paljon, kun webastolla esilämmittää auton ja ajelee sitten webasto päällä. Sitten ei moottori hörähdä käyntiin vaikka puhaltaa lämmintä sisälle. Polttoainettahan tuollainen webasto ei paljoa käytä verrattuna siihe, että moottorilla lämmitetään auto.

Ainoa huono puoli mihin tässä webaston runsaassa käytössä oon törmännyt on se, että ajoakusta tahtoo virta loppua ja muutaman kerran joutunut antamaan autolle apuvirtaa. Voihan tuossa tuo ajoakku olla myös huonona jo, pitää kokeilla sen vaihtamista uuteen jossain välissä. Tuossa pitäisi olla se asetus päällä, että voi luovuttaa virtaa ajoakulle jos auto havaitsee sen olevan liian tyhjänä, mutta ilmeisesti ei aina toimi oikein.

Mulla nyt on vajaa 10tkm kokemusta tuosta autosta. Kulutus koko ajalta on 3.1l/100km. Tuo sisältää kuitenkin monta yli 400km reissua joilloin akuista ei paljoa hyötyä ole ollut. Parhaimmillaan tuolla on saanut tankillisella ajettua reilun 2000km.

Oliko weba mukavuus- vai taloudellisuusmielessä hankittu? Jos taloudellisuus niin muutaman kilometrin varmaan saa ajella, jotta polttoaineen kulutuserolla kuolettaa parin tonnin hankinta-&asennushinnan?


Kovasti tuota sähköä menee auton liikuttamiseen näillä keleillä. Latasin 9kWh tuohon countrymanin akkuun, mihin kesällä saa 6kWh menemään.

Eli 3kWh meni hytin lämmitykseen kun sellaisen olin ohjelmoinut ja vartin lähtöajasta myöhässä autolle saavuin. Oli kivan lämmin sisältä…

7km matka 40…50km/h nopeudella ja n.30kWh/100km näytti kulutusmittari -4C lämpötilassa.

Ei toivoakaan päästä optimiolosuhteiden 15kWh/100km kulutukseen.

Nastarenkaat varmaan vaikuttaa hieman…

Miten muilla kelin kylmeneminen vaikuttaa?
 
Oliko weba mukavuus- vai taloudellisuusmielessä hankittu? Jos taloudellisuus niin muutaman kilometrin varmaan saa ajella, jotta polttoaineen kulutuserolla kuolettaa parin tonnin hankinta-&asennushinnan?


Kovasti tuota sähköä menee auton liikuttamiseen näillä keleillä. Latasin 9kWh tuohon countrymanin akkuun, mihin kesällä saa 6kWh menemään.

Eli 3kWh meni hytin lämmitykseen kun sellaisen olin ohjelmoinut ja vartin lähtöajasta myöhässä autolle saavuin. Oli kivan lämmin sisältä…

7km matka 40…50km/h nopeudella ja n.30kWh/100km näytti kulutusmittari -4C lämpötilassa.

Ei toivoakaan päästä optimiolosuhteiden 15kWh/100km kulutukseen.

Nastarenkaat varmaan vaikuttaa hieman…

Miten muilla kelin kylmeneminen vaikuttaa?
Kesän 17kWh/100km vaihtuu talvisin 21kWh/100km ja autona iso möhkö Mitsun Outlander. ”Tyhjään” (auto jättää noin 30% aina reserviin) akkuun menee sama määrä kesät talvet.

Sähkörange aika lailla sama kesät talvet (-10c asti) jos tuulettimen laittaa pois päältä eli lämmityksen sähkövastus se mikä rangeen lähinnä vaikuttaa.
 
Oliko weba mukavuus- vai taloudellisuusmielessä hankittu? Jos taloudellisuus niin muutaman kilometrin varmaan saa ajella, jotta polttoaineen kulutuserolla kuolettaa parin tonnin hankinta-&asennushinnan?
Käytettynä ostin tuon auton ja siinä oli valmiiksi asennettuna. Hieman säätämistä tuon kanssa tulee jos haluaa mahdollisimman taloudellisesti ajaa. Ennemmin sillä mukavuus puolella tuollaisen investoinnin saisi perustelua itselle.
 
Kyllähän se aika karulta tuntuu jos alla on auto jossa on webasto (tai vast) ja vaihtaa sen autoon jossa vastaavaa esilämmitysmahdolliauutta ei ole.
 
Volvoissa tuo lämmitys on toteutettu juurikin tuolla pienellä bensalämmittimellä.

Silti käynnistää kyllä pirun herkästi tuon moottorin. Tänään näytti keskikulutus 20l sadalle, eli maksimin mitä tuo näyttää. Ajoin siis tankille kilometrin, siitä kauppaan kilometrin, pubiin kaljalle 2km, takaisin kaupalle kilometri ja sitten kotiin kilometrin. Joka sammutuksen jälkeen lähti kone käyntiin. -6 C.

Ja sitten tuo korkeaviritteinen 2L moottori ei varsinaisesti ole ihan pienin kuluttaja.
Riippuu vähän Volvosta, nyt myynnissä oleviin pluggareihin ei taida polttoainekäyttöistä lämmitintä saada rahallakaan tehtaalta.

Mikä on kyllä sääli, koska kyllä tuo esilämmitysmahdollisuus myös ilman akkua/tolppaa lisää mukavuutta aika selvästi.

Hyvänä puolena toki ajelu pelkällä sähköllä onnistuu paremmin. Oletko muuten pakottanut sähkölle tuota? Ainakin itsellä pitää käsin valikoista pakottaa sähkölle jos on vähänkin liukasta, sillä muutoin käynnistää koneen nelivedon takia ja jos se käynnistyy käyttää sitten lämpimäksi. Ja kylmänä tosiaan kuluttaa aikas reippaasti.
 
Pitää nostaa muutama mutuhuomio omasta hybridistä (Q7), jonka käytöksessä ei meinaa olla logikkaa.

Eilen auto töistä lähtiessä latauksessa ja sähköinen lämmitys päällä. Starttinappulasta lähti heti päälle polttis eikä sammunut kotimatkan aikana. Tänään aamulla saman verran pakkasta ja auto ulkoisesti ihan yhtä jäässä kuin eilenkin. Akku täynnä eilisestä latauksesta, kun polttiksella tosiaan se kotimatka. Tällä kertaa laitoin webaston lämmittämään autoa eikä auto ollut latauksessa. Starttinappulasta ei käynnistynyt polttis, mutta auto ilmoitti EV-tilan olenvan poissa käytöstä. Ajelin sitten hybridi-moodilla töihin pelkän sähkön voimin. Eli siis EV-tilassa ei sallinut sähköllä ajoa, mutta hybrdissä antoi ajaa sähköllä.
Muita VAG-konsernin tietäjiä linjoilla, jotka osaisi selittää yllä olevan?

edit*

Mietin asiaa ja ehkäpä yksi selitys voisi olla vaihdelaatikko ja sen lämpötila. Sähkömoottorihan on sijoitettu vaihdelaatikon "taakse", joten jos Webasto lämmittää vaihdelaatikkoa samalla, mutta sähkölämmitys ei ole riittävä siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää nostaa muutama mutuhuomio omasta hybridistä (Q7), jonka käytöksessä ei meinaa olla logikkaa.

Eilen auto töistä lähtiessä latauksessa ja sähköinen lämmitys päällä. Starttinappulasta lähti heti päälle polttis eikä sammunut kotimatkan aikana. Tänään aamulla saman verran pakkasta ja auto ulkoisesti ihan yhtä jäässä kuin eilenkin. Akku täynnä eilisestä latauksesta, kun polttiksella tosiaan se kotimatka. Tällä kertaa laitoin webaston lämmittämään autoa eikä auto ollut latauksessa. Starttinappulasta ei käynnistynyt polttis, mutta auto ilmoitti EV-tilan olenvan poissa käytöstä. Ajelin sitten hybridi-moodilla töihin pelkän sähkön voimin. Eli siis EV-tilassa ei sallinut sähköllä ajoa, mutta hybrdissä antoi ajaa sähköllä.
Muita VAG-konsernin tietäjiä linjoilla, jotka osaisi selittää yllä olevan?

Hybridi on hybridi, jos haluat ajaa pelkällä sähköllä joka tilanteessa, osta sähköauto.
 
En halua ajaa joka tilanteessa sähköllä, jonka takia omistan hybridin.

No mutta mikä tuossa nyt oli sitten ongelma? Joku parametri sanoi ekalla kerralla että moottoria pitää käyttää ja toisella kerralla ei tarvinnut mutta EV-tilaa ei saanut pakotettua päälle, uskoisin että pakkanen.

En minä ikinä seuraa meidän hybridissä millä liikutaan eteenpäin, pääasia että liikutaan...
 
Pitää nostaa muutama mutuhuomio omasta hybridistä (Q7), jonka käytöksessä ei meinaa olla logikkaa.

Eilen auto töistä lähtiessä latauksessa ja sähköinen lämmitys päällä. Starttinappulasta lähti heti päälle polttis eikä sammunut kotimatkan aikana. Tänään aamulla saman verran pakkasta ja auto ulkoisesti ihan yhtä jäässä kuin eilenkin. Akku täynnä eilisestä latauksesta, kun polttiksella tosiaan se kotimatka. Tällä kertaa laitoin webaston lämmittämään autoa eikä auto ollut latauksessa. Starttinappulasta ei käynnistynyt polttis, mutta auto ilmoitti EV-tilan olenvan poissa käytöstä. Ajelin sitten hybridi-moodilla töihin pelkän sähkön voimin. Eli siis EV-tilassa ei sallinut sähköllä ajoa, mutta hybrdissä antoi ajaa sähköllä.
Muita VAG-konsernin tietäjiä linjoilla, jotka osaisi selittää yllä olevan?
Akku kylmä, niin ev ajo ei mahdollista? Lisäksi webasto oli pois päältä, eli moottori "jäässä" ja käynnisti siksi polttomoottorin.

Paluumatkalla kun webasto lämmittää moottorin?, ja sisätilan, niin polttista ei tarvita, vaan hybridi moodilla menee pelkällä sähköllä.


Kia niro hybridissä (ei ladattava) mentiin aina pelkällä bensalla, kun auton sisätilaa piti lämmittää. Eli kulutus oli melko suurehko (lyhyessä ajossa). Viime talvena siis, kun nyt eri auto alla.
 
No mutta mikä tuossa nyt oli sitten ongelma? Joku parametri sanoi ekalla kerralla että moottoria pitää käyttää ja toisella kerralla ei tarvinnut mutta EV-tilaa ei saanut pakotettua päälle, uskoisin että pakkanen.

En minä ikinä seuraa meidän hybridissä millä liikutaan eteenpäin, pääasia että liikutaan...

Ongelma on etten ymmärrä auton logiikkaa EV-tilan käytön osalta. Jos ymmärrän ja tiedän parametrien vaatimukset voin mahdollisesti vaikuttaa siihen. Nyt vaan toimin kuten sinä, että joku joskus kertoi, että paina sitä oikeaa pedaalia, niin todennäköisesti lähtee liikkeelle..
 
Ongelma on etten ymmärrä auton logiikkaa EV-tilan käytön osalta. Jos ymmärrän ja tiedän parametrien vaatimukset voin mahdollisesti vaikuttaa siihen. Nyt vaan toimin kuten sinä, että joku joskus kertoi, että paina sitä oikeaa pedaalia, niin todennäköisesti lähtee liikkeelle..

Toyotassa on EV-nappi, en ole ikinä painanut. Kulutus pyörii siinä 4-5l välillä kesällä ja talvella litran enemmän. En usko että kikkailemalla pääsisi yhtään parempaan tulokseen joten ei jaksa kiinnostaa.

Toki ymmärrän että lataushybridissä mahdollisuus sähköajolle on suurempi, mutta eiköhän tuo pakkanen ole se syy miksi EV-tilaa ei saa päälle.
 
No mutta mikä tuossa nyt oli sitten ongelma? Joku parametri sanoi ekalla kerralla että moottoria pitää käyttää ja toisella kerralla ei tarvinnut mutta EV-tilaa ei saanut pakotettua päälle, uskoisin että pakkanen.

En minä ikinä seuraa meidän hybridissä millä liikutaan eteenpäin, pääasia että liikutaan...
Toisaalta hybridin mittaristosta näkyy helposti, että onko polttis päällä vai sammuksissa.

Hybridin moottorikin kannattaa varmaan esilämmittää sähköllä? Sekä käyttää sähköistä sisätilalämmitintä? Itse en tuo Kian kohdalla jaksanut kytkeä johtoa. Webastoa ei ollut. Mutta jos Webasto löytyy, niin lähdön ajankohta kannattaa ajastaa. Että mukavampi lähteä autoilemaan ja sähköäkin saattaa myös säästyä, hybridi ajo toimii (polttis sammuksissa).
 
Toki ymmärrän että lataushybridissä mahdollisuus sähköajolle on suurempi, mutta eiköhän tuo pakkanen ole se syy miksi EV-tilaa ei saa päälle.
Mutta koska pakkanen oli molemmilla kerroilla sama? No ev tila siis johtui siitä.

Toisaalta sitten hybridi tila oikeasti toimi, kun webastoa oli käytetty. Eli webastoa kannattaa ainakin vag-autoissa käyttää mahdollisesti?
 
Toisaalta hybridin mittaristosta näkyy helposti, että onko polttis päällä vai sammuksissa.

Hybridin moottorikin kannattaa varmaan esilämmittää sähköllä? Sekä käyttää sähköistä sisätilalämmitintä? Itse en tuo Kian kohdalla jaksanut kytkeä johtoa. Webastoa ei ollut. Mutta jos Webasto löytyy, niin lähdön ajankohta kannattaa ajastaa. Että mukavampi lähteä autoilemaan ja sähköäkin saattaa myös säästyä, hybridi ajo toimii (polttis sammuksissa).

Kyllä, mutta vaikka kuinka lämmität niin polttis hörähtää käyntiin ja lämmittää itsensä toimintalämpöön.

Kesällä optimiolosuhteissa polttis ei heti käynnisty, mutta toyotan hybridien akku on niin pieni että maksimi sähköajo yariksessa on luokkaa 4-5km
 
On kyllä taas keskustelua, kun toinen kyselee ladattavan hybridinsä käyttäytymisestä, ja toinen tulee kertomaan itselataavasta hybridistään. :rolleyes:
Kun jo eri konsernien ladattavat hybridit käyttäytyvät ihan eri tavoin, niin soppaan kun heitetään kertomuksia itselataavista, ilman että mainitaan puhuttavan itselataavasta..
 
Kyllä, mutta vaikka kuinka lämmität niin polttis hörähtää käyntiin ja lämmittää itsensä toimintalämpöön.

Kesällä optimiolosuhteissa polttis ei heti käynnisty, mutta toyotan hybridien akku on niin pieni että maksimi sähköajo yariksessa on luokkaa 4-5km
Jep. Tuo Audin webastokin saattaa lämmittää vain sisätilat, ei polttomoottoria. Mutta en toki tiedä miten juuri tuo webasto on suunniteltu toimimaan.

OT:
Omassa polttis Cliossa on 900cc moottori ja vain 300W öljynlämmitin (ns muka lohkolämmitin). Eipä tuokaan lämmitin varmaan juurikaan auta. Ja start stop ei ole toiminut enää pakkasella. Nyt kerran starttasin -18 pakkasessa ilman lämmitystä. Toki moottori varmasti kuluu, jos ei lämmitä ensin 2 tuntia tuolla tuhnu lämmittimellä.


Jatkoa:
Mutta bensa tai diesel Webasto on tosi tehokas ja ainakin sisätilat lämpenee nopeasti. Tämä saattaa auttaa ja hybridi tila (polttis sammuksissa) saattaa toimia.

Edit:
Toisaalta sähköinen lämmitin tai ILP on tehokas myös ja syö ajoakusta saatavan tehon melko nopeasti loppuun? Kun ladattavassa hybridissä ei välttämättä ole kovin isoa ajoakkua.
 
On kyllä taas keskustelua, kun toinen kyselee ladattavan hybridinsä käyttäytymisestä, ja toinen tulee kertomaan itselataavasta hybridistään. :rolleyes:
Kun jo eri konsernien ladattavat hybridit käyttäytyvät ihan eri tavoin, niin soppaan kun heitetään kertomuksia itselataavista, ilman että mainitaan puhuttavan itselataavasta..

Pohjimmiltaan se ladattava hybridi on lähes samanlainen kuin itselataava, ainoa ero on akun koossa mikä mahdollistaa sen 60-100km ajon sähköllä optimi olosuhteissa :facepalm:

Harvassa ladattavassa hybridissä on niin hyvää sähköistä lämmitystä että näin -15c pakkasilla lämpöä riittää +22c pyynnillä, vaan polttis on pakko ottaa avuksi.
 
Pohjimmiltaan se ladattava hybridi on lähes samanlainen kuin itselataava, ainoa ero on akun koossa mikä mahdollistaa sen 60-100km ajon sähköllä optimi olosuhteissa :facepalm:

Harvassa ladattavassa hybridissä on niin hyvää sähköistä lämmitystä että näin -15c pakkasilla lämpöä riittää +22c pyynnillä, vaan polttis on pakko ottaa avuksi.
Akun koon lisäksi eroa löytyy useilla merkeillä polttomoottorin toiminnasta kun harva vielä käyttää Atkinson-kiertoa.
 
Niin kauan, kuin autolle ei etukäteen kerrota reittiä tai ajettavaa matkaa, niin tuo polttiksen pakotettu käyttö on ihan fiksua.
Ainakin päivän/ajosyklin aluksi.
Ettei tule tilannetta, missä tuupataan akku tyhjäksi moottoritiellä 110km/h vauhdissa ja sitten pitäisi lyödä suoraan se moottori tulille ja isoon kuormaan -20 lämmöistä.
Saattaa myös olla ihan laskettu, että kylmä akku ei kykene antamaan tarpeeksi virtaa sekä lämmitykselle ja moottoreille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom