Kommentteja tuonne keskustelun väleihin.
Omasta Optimasta on vasta ~200km kokemusta ja kaikki pikku pakkasella eli vielä täytyy opetella optimaalista käyttöä
.
Latausasemaa ei ole enkä tiedä hommaanko nyt ihan ekana kun omalla ajoprofiililla riittää lataus öisin johon schukolaturi käy hyvin. Lataus taitaa farkkuun kestää sen 5-6h tuolla laturilla ja vaikka hommaa aseman se vain puolittuu kun tuo osaa käyttää vain yhtä vaihetta.
Lämppäriä minulla ei ole, mutta defa ehkä tulee asennettua. Katoksen takia ei tarvitse skrabailla niin hyöty tulisi lähinnä lämpimästä hytistä ja vähän pienemmästä kulutuksesta lämpimällä koneella.
Jos lämmitystä tarvitsee niin polttomoottori tosiaan käy ensin koneen läpimäksi ja sitten sammuu/käynnistyy aina lämpötilatarpeen mukaan (aika herkästi pitää lämpimänäkin päällä). Tällöin siis kone käy reippaan kuuloista tyhjäkäyntiä mikä kuuluu sisällekin eli miinus tuosta äänestä. Tuossa moodissa siis lataa akkua ja tuottaa lämpöä sisälle vaikka hyndai/kia foorumin mukaan vastuskin löytyy. Auto kuitenkin käyttää sähkömoottoria tällöin liikkumiseen jos akussa on virtaa.
Kulutuksesta minulla ei ole vielä kunnon käsitystä, mutta palaan kunhan on kilsoja ja tankkauksia takana. Ilman esilämmitystä muutamien kilsojen päivämatkoilla pakkasessa kaupungissa moottorin käydessä tyhjäkäyntiä hetkellinen kulutus lähtee 10l lukemista ja koneen lämmetessä sitten laskee 7-8l tuntumaan vaikka sähköllä liikutaan. Tuo tuntuu korkealta niin täytyy vahvistaa vielä tankkauksen kautta.
Tässä liitteenä TM:n mittauksia sedanista jossa farkkua pienempi akku.
Tässä
Tuulilasin mittauksia kestotestissä.
Tässä vielä yksi mittaus ja kokemuksia
Liisari. Sitten
Spritmonitorista löytyy lisää.
Useampi auto tuli itsekin koeajettua ja plugareista passat sopivalla varustuksella, hinnalla ja pitkällä takuulla olisi ollut paras, mutta sellaista ei omalle kohdalle syksyn aikana osunut. Pösön 508 oli hiljaisin ja omaan silmään kaunein, mutta takapenkillä on huonosti jalkatilaa. Seat leon on myös hyvä, mutta vähän pienempi tiloiltaan kuin passat tai optima. Leonissa on kyllä omassa segmentissään hyvin jalkatilaa takana ja samassa hintaluokassa usein uusin sekä 5v takuulla. Pieni ärsytys on lain vaatima jalankulkijoita varoittava pörinä mikä kuuluu sisälle saakka ja rengasmelua ehkä eniten koeajamistani, mutta taisi olla vaan renkaista kiinni kun noita on 17 ja 18" renkailla. Passat oli autona tosi hyvä, mutta omalla kohdalla lisähinta ja pieni riski takuiden suhteen jätti sen kakkoseksi. VW laitteissahan on hyvää mahdollisuus ajaa talvella pelkällä sähköllä ja lämmittää/jäähdyttää etänä latausvirralla/akulla. Uusi Octavia olisi varmaan myös hyvä, mutta hinnassa itselle liikaa ilmaa. Optima on tosiaan vähän muovinen ja vanhahtava sisältä jos vertaa muihin, mutta jälleen itselle riitti kun ei muutkaan mitään super premiumia tarjonneet lisähinnalla.
Itsellä siis auton vaihdossa tilat ja mukavuus olivat määrääviä max 30te hinnan ja alle 60tkm sekä max 5v iän kanssa. Lopulta mietin 2019 40tkm ajetun hyvin varustellun bensa octavian (25te) ja 2020 40tkm ajetun phev optiman välillä (30te). Päädyin jälkimmäiseen ja mietin kyllä, että vielä +5te niin saa taas paremman, mutta oli vaan pakko johonkin laittaa raja sillä aina lisää rahaa laittamalla saa parempaa.