Keskustelua hybridiautoista

Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?

Akun kunnon pystyy tarkastuttamaan E-expert korjaamoilla.
 
Akun kunnon pystyy tarkastuttamaan E-expert korjaamoilla.
Kiitoksia tiedosta! Seuraavan kerran hybridiä hankkiessa voin laittaa kaupan toteutumisen ehdoksi tuolla tehdyn akkutestin. On vielä luotettavampi ulkopuolisen suorittamana!

Omien kokemusten mukaan ei ole autokauppiasta epärehellisempää ammattikuntaa edes olemassa.
 
Kiitoksia tiedosta! Seuraavan kerran hybridiä hankkiessa voin laittaa kaupan toteutumisen ehdoksi tuolla tehdyn akkutestin. On vielä luotettavampi ulkopuolisen suorittamana!

Omien kokemusten mukaan ei ole autokauppiasta epärehellisempää ammattikuntaa edes olemassa.
Kun jättää kamuxit ja rintajuopot ja vastaavat jobbarit pois ja ostaa maahantuojalta niin ei ole pahaa sanottavaa autokauppiaista.
 
Piti siirtyä sähköautoilijaksi, mutta Ioniq 5:n toimitusaika venyy ja venyy ja en ainakaan itse jaksa kahta vuotta odottaa autoa. Näillä näkymin seuraavaksi autoksi tulee Mini Countryman nykyisen Countrymanin tilalle. Yksityisleasingin hinta nousee ja auto on tuttu, jotain uusia juttuja tulee itselleni kun nykyinen on karvalakkimalli ja uudessa olisi sitten vähän enemmän varusteita. Juttelin myyjän kanssa ja kuulemma Miniltä olisi tulossa pari sähköautomallia vuoden kahden sisään ja sen jälkeen plug-in Countryman lähtee kokonaan mallistosta pois.

Tuo on toisaalta sääli, että phev jää pois valikoimista. Oli alunperin tuloillaan 322hv phev, mutta saa tosiaan kirvesta ja parin vuoden päästä pitäisi täyssähköinen Countryman tulla. Itsellä 2018- malli ja ainoat harmistukset tuossa on, että on pari kk liian vanha niin ei pysty puhelimella hallinnoimaan esilämmitystä tms. ja pienen 7kWh akun takia toimintamatka sähköllä on 7-25km ja viimeisenä ajomelu ja verhoiluiden narina&nitinä yms äänet, joita on enemmän kuin edellisessä primerassa.
 
Mikä olisi se the auto kun työmatka 35km/suunta ja budjetti 35k€? Työpaikalla latausmahdollisuus.
 
Löytyy myös kotoa.

Mites nuo Passatit tai 530e Bemarit?

Maksaako vain merkki, miten 100tkm ajetut, onko akut jo menettänyt kapasiteettinsa?
Mun mielestä keskeisin kysymys PHEV:in kanssa on se, että haluatko sähköauton aggregaatilla jolloin saat sähköauton edut (esim. vaihteettomuus) ja polttomoottorin edut (esim. nopea tankkaus) vaiko polttomoottoriauton sähköavusteisena poimien molempien tekniikoiden haitat?
 
Mun mielestä keskeisin kysymys PHEV:in kanssa on se, että haluatko sähköauton aggregaatilla jolloin saat sähköauton edut (esim. vaihteettomuus) ja polttomoottorin edut (esim. nopea tankkaus) vaiko polttomoottoriauton sähköavusteisena poimien molempien tekniikoiden haitat?
Sikäli kysymys ei ole kovin keskeinen tuossa 35k€:n hintaluokassa että ykköskategorian tuotteita ei käytännössä ole tarjolla. Tai no ehkä uusimmat Mitsut, mutta niissä alkaa näkyä se että tekniikka on 10 vuotta vanhaa. Käytettynä varmaan ok ostos alle 20k€:n hintaluokassa. Halvemmista i3 rex ja ampera toki olisivat myös hyviä vehkeitä tuohon käyttöön.

Mites nuo Passatit tai 530e Bemarit?
Kun kerran lataus löytyy molemmista päistä niin pitäisin noita suhteellisen hyvinä vaihtoehtoina. Lämpenevät sähkövastuksilla ja varmaan kulkevat hieman paremmin sähköllä kuin vaikka Prius, jossa on varsin heikko sähkömoottori ja lisäksi haittapuolena ilppi. Bemarin pitää olla kai aika uusi (luokkaa 2020->) että range on minkäänlainen.

Leon olisi varma valinta, mutta ehkä itsekin saattaisin hieman tinkiä sähkörangesta ja etsiä mukavampaa vaihtoehtoa, kuten mainitsemasi luokkaa isommat autot.
 
Sikäli kysymys ei ole kovin keskeinen tuossa 35k€:n hintaluokassa että ykköskategorian tuotteita ei käytännössä ole tarjolla. Tai no ehkä uusimmat Mitsut, mutta niissä alkaa näkyä se että tekniikka on 10 vuotta vanhaa. Käytettynä varmaan ok ostos alle 20k€:n hintaluokassa. Halvemmista i3 rex ja ampera toki olisivat myös hyviä vehkeitä tuohon käyttöön.
Tuo 10 vuotta vanha tekniikka Mitsuissa on jännä heitto ajatellen sitä, että se polttomoottorin ympärille rakennettu sähköavusteinen PHEV on tuplasti vanhempi ja tekniikaltaan haukutuin tapa toteuttaa PHEV? Eli ne sähkö- ja polttomoottorin huonot puolet yhdistettynä?

2019 malleista (isompi akku ja atkinson polttis) alkaen löytyy Mitsuja tuohon 35k € vaikkakin todella hyvin hintansa nähtävästi säilyttäneet. Keväällä tulossa pienempi ASX PHEV joka vaikuttaa mielenkiintoiselta autolta.
 
Tuo 10 vuotta vanha tekniikka Mitsuissa on jännä heitto ajatellen sitä, että se polttomoottorin ympärille rakennettu sähköavusteinen PHEV on tuplasti vanhempi ja tekniikaltaan haukutuin tapa toteuttaa PHEV? Eli ne sähkö- ja polttomoottorin huonot puolet yhdistettynä?

2019 malleista (isompi akku ja atkinson polttis) alkaen löytyy Mitsuja tuohon 35k € vaikkakin todella hyvin hintansa nähtävästi säilyttäneet. Keväällä tulossa pienempi ASX PHEV joka vaikuttaa mielenkiintoiselta autolta.
Kerro toki lisää noista tuplasti vanhemmista (eli 20 vuotta sitten tehdyistä) pheveistä :D

No leikki sikseen...itsellänikin on Ampera ja tykkään tuosta kovasti verrattuna rinnakkaishybrideihin.
 
Löytyy myös kotoa.

Mites nuo Passatit tai 530e Bemarit?

Maksaako vain merkki, miten 100tkm ajetut, onko akut jo menettänyt kapasiteettinsa?

BMW 530e 2019 sähkökantama kesällä 30-37km. Talvella nyt näyttäisi olevan puolet tuosta eli sellaset 15-20km. Kesälläkään et todennäköisesti pääse koko 35km matkaa pelkällä sähköllä. Sukolla lataaminen on 6,5A, 8A tai 10A ja säädettävissä autosta käsin. Type2:lla vain 16A. Autossa siis 3.7kw AC-laturi eikä ole pikalatausyhteensopiva.
 
Mikä olisi se the auto kun työmatka 35km/suunta ja budjetti 35k€? Työpaikalla latausmahdollisuus.
Kehtaisin Opel Grandlandia tuohon suositella. Itselläni on moinen nelivetoversio, ja eilen viimeksi menin 35km pätkän pelkällä sähköllä. Vuoden 2020 mallit menevät tuohon mainitsemaasi hintaluokkaan, ja itse olen ainakin tavattoman paljon tykännyt. Tehoa ja vääntöä riittää, ja nelivedolla ei jää paikalleen raapimaan. AGR-penkit ovat tavattoman mukavat, ja ainakin omasta mielestäni on kovin mukava auto ajaa muutenkin. Ei välttämättä paras lajissaan (varmasti tulee eriäviä mielipiteitä), mutta tällaisiin pätkäajoihin ollut oikein hyvä, ja ainakin yksi mitä kannattanee käydä koeajamassa.

::edit::
Ja siis toki pidempiäkin pätkiä tulee Grandlandilla ajeltua, eikä pelkästään nurkka-ajoa. Siksi tämä hankittiinkin että kaupunkipyörittelyyn riittää sähkö, ja pidemmillä matkoilla sitten polttis. Usein tulee ajeltua paikkoihin missä latausmahdollisuuksia ei käytännössä ole, niin plugari oli tähän tilanteeseen hyvä valinta. Ajotietokoneen mukaan viimeisen 6000km polttoainekulutus on ollut jotain 2,5l/100km. Lukema olisi toki pienempi, jos mukana ei olisi paria ~1300km keikkaa sekä muutamia 100-300km reissuja.
 
Viimeksi muokattu:
Ja siis toki pidempiäkin pätkiä tulee Grandlandilla ajeltua, eikä pelkästään nurkka-ajoa. Siksi tämä hankittiinkin että kaupunkipyörittelyyn riittää sähkö, ja pidemmillä matkoilla sitten polttis. Usein tulee ajeltua paikkoihin missä latausmahdollisuuksia ei käytännössä ole, niin plugari oli tähän tilanteeseen hyvä valinta. Ajotietokoneen mukaan viimeisen 6000km polttoainekulutus on ollut jotain 2,5l/100km. Lukema olisi toki pienempi, jos mukana ei olisi paria ~1300km keikkaa sekä muutamia 100-300km reissuja.
Juuri optimi-tilanne hybridiauton käytölle. Itsellä vähän vanhempi phev eli töpselilataus-hybridi, saksalainen laatumerkki. Loistava auto ajaa ja mukava kuin mikä, mutta akku vähän nafti näin talvella arkiajoon. Tämä auto tuli hankittua muutama vuosi sitten, oikeastaan perheen lisäyksen ja toisaalta mielenkiinnosta sähköautoilun maailmaan. Porttiteoria siitä että hybridistä tekee mieli vaihtaa seuraavaksi sähköön pitää omalla kohdalla paikkansa, ja ainakin arkiajoissa ärsyttää maksaa "turhaan" bensasta, sähkömoottorin ollessa niin ylivoimainen ajomukavuudeltaan (käytännössä viiveetön vaste) ja jo äänimaailmaltaankin.

Latasinkin itse asiassa tänään ensimmäistä kertaa kauppareissun yhteydessä abc-latauksella ostosten aikana autoa. 45 minuutin aikana autoon latautui vähän "liikaa" energiaa tarpeeseen nähden, mutta onhan tuo 25c/kwh hinta niin halpa hinta sähköstä verrattuna saman määrän ostamiseen polttonesteenä, että tässä voitti nyt jo yhdellä kauppareissulla . Vaivaton oli tuo latauksen aloittaminen, uskon että kun tulee tavaksi niin koko proseduuria ei tarvitse edes ajatella. Lataan siis jatkossakin.

Kamalissa hinnoissa nämä autot käytettynäkin vaan tällä hetkellä ovat. Oma käytetty nostanut arvoaan tuhansilla pyyntihintojen osalta. Tuli siinä mielessä ostettua juuri oikeaan aikaan tämä auto. Harmi vaan sinänsä, että kun se varmasti riittävä wltp-lukema olisi siellä 50km nurkilla, niin auton hankinta jossa tuo lukema täyttyisi karkaa aivan pilviin siihen nähden miten paljon tuosta konkreettisesti rahallisesti hyötyisi. Onneksi näissä hybrideissä akut kestävät aika hyvin, ja nykyisellä autolla kun pärjää mainiosti, sen pienen ketutuksen sähköajon vaihtumisesta bensa-ajoon sietää kun miettii miten halpaa täysin maksetun ja hyvin huolletun auton pitäminen on vielä vuosiksi eteenpäin.

Tosin on tässä tulevaisuuden "järkevän autoilun" hintakehityksen arvioinnissa sekin puoli, että hybridi voi olla erittäin fiksu valinta jatkossakin. Uudemmilla hybrideillä sähköinen kantama alkaa olla jopa 80 wltp-kilometriä, mikä talvella riittää jo käytännössä useimmille ihmisille edestakaisiin työmatkoihin. Verotuksien kevennys hybrideille on merkittävä verrattuna polttomoottoriautoihin, enkä usko että sähköisen auton veroetu kovin kauaa jatkuu sellaisenaan. Arvioin siis tuonkin puolesta olevan pian lähellä toisiaan valita hybridin ja sähköauton välillä. Tällä hetkellä vastaavan kokoisen sähköauton vs hybridi hintaero on aika valtava, hankintahinnassa säästää hybridinä hurjan määrän rahaa, mikä itsessään perustelee jo monen ostopäätöksiä.

Ehkä eniten olen itse yllättynyt siitä, miten paljon sähköautoissakin riittää huollettavaa sen perusteella, mitä olen seurannut somefoorumeja esim. teslan osalta. Puhumattakaan siitä miten keskeneräistä se sähköautoilun perusosaaminen on vaikkapa vag-konsernin autoilla. Kamala määrä bugeja ja ensimmäiset käyttäjät joutuvat kärsimään kaikista lastentaudeista.
 
Harmi vaan sinänsä, että kun se varmasti riittävä wltp-lukema olisi siellä 50km nurkilla, niin auton hankinta jossa tuo lukema täyttyisi karkaa aivan pilviin siihen nähden miten paljon tuosta konkreettisesti rahallisesti hyötyisi.
Amperahan on about halvin plugari ;) Virallista WLTP-lukemaa ei ole, mutta menee oikeasti tuon 50km.

Tällä hetkellä vastaavan kokoisen sähköauton vs hybridi hintaero on aika valtava, hankintahinnassa säästää hybridinä hurjan määrän rahaa, mikä itsessään perustelee jo monen ostopäätöksiä.
Esimerkkejä on mielestäni löydettävissä molempiin suuntiin. Jos hybridillä haluaa ajaa arkiajot pelkällä sähköllä niin käyttökokemus ei välttämättä vastaa hintapistettä eli esim. lämmitys voi olla hieman heikko ja/tai suorituskyky vaisu.
 
Jos hybridillä haluaa ajaa arkiajot pelkällä sähköllä niin käyttökokemus ei välttämättä vastaa hintapistettä eli esim. lämmitys voi olla hieman heikko ja/tai suorituskyky vaisu.

Tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. Suorituskyky on sen ~110 hevosta mikä riittää taajama-ajoon mallikkaasti. Sitten on näitä jotka pöräyttää polttista jos lämpöä haluaa tai jos tehon tarve on yli 20kW. Jotkut BMW:n hybridit sen 15km plugarirangensa kanssa talvisin ovat aika surkuhupaisia. Mersullakin osataan tehdä, mutta siinä se koko voimalinja on vähän sellainen päälleliimattu niissä vanhemmissa vehkeissä. Uusimmat toki best of both worlds pitkälti.
 
Tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. Suorituskyky on sen ~110 hevosta mikä riittää taajama-ajoon mallikkaasti. Sitten on näitä jotka pöräyttää polttista jos lämpöä haluaa tai jos tehon tarve on yli 20kW. Jotkut BMW:n hybridit sen 15km plugarirangensa kanssa talvisin ovat aika surkuhupaisia. Mersullakin osataan tehdä, mutta siinä se koko voimalinja on vähän sellainen päälleliimattu niissä vanhemmissa vehkeissä. Uusimmat toki best of both worlds pitkälti.
Ehkä poikkeuksia löytyy, mutta ei ne VAGitkaan sähköllä kulje jos akuston lämpötila alle -10c ?
 
Tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. Suorituskyky on sen ~110 hevosta mikä riittää taajama-ajoon mallikkaasti. Sitten on näitä jotka pöräyttää polttista jos lämpöä haluaa tai jos tehon tarve on yli 20kW. Jotkut BMW:n hybridit sen 15km plugarirangensa kanssa talvisin ovat aika surkuhupaisia. Mersullakin osataan tehdä, mutta siinä se koko voimalinja on vähän sellainen päälleliimattu niissä vanhemmissa vehkeissä. Uusimmat toki best of both worlds pitkälti.
Pakko tähän kommentoida taas Grandlandin osalta. :D Totta on, että pakkassäällä se pyöräyttää polttiksen käyntiin päivän ensimmäisessä lähdössä, ja kuluttaa 0,1l polttoainetta kokonaisuudessaan, mutta siitä eteenpäin kaiken tekee sähköllä (kunhan akkua riittää). Toki syö rangea jos haluaa kabiinin tulikuumaksi, mutta ei ainakaan nelivetoversiossa tehoa puutu pelkällä sähköllä ajettaessa. Sähkömoodin saa pakotettua päälle (kunhan polttis on alun käynnistyksen jälkeen sammunut), ja tehoa per akseli on se +80kW. Normaalisti sähkömoodissa takavetoinen, mutta vähän reippaammin kun polkee, tulee etuakselikin mukaan. Jos aivan vähämielisenä kenkii sähkömoodissa yllättävässä tilanteessa, höräyttää polttiksen päälle että saadaan täydet 220kW irti, mutta tässä olen onnistunut vuoden aikana vasta kaksi kertaa. Edelleen, eihän tuo täydellinen ole, ja moni ei edes Opeliin päin katsoisi, mutta on tuossa moni juttu ihan näppärästi toteutettu.

Helppohan tässä on tuon lämmityksen osalta itselläni puhua kun yöksi laitan johtoon, ja kun lämpimäksi aamulla haluaa, niin akkua ei juurikaan kulu, vaan ottaa tarvittavan pistorasiasta (16A). Kaikkein kovimmilla pakkasilla syönee hiukan akkua, mutta itselläni oli viime talvena vain 8A lataus käytössä, joten voisin kuvitella että tällä 16A virralla akun varaus säilyy. Ainakin tähän mennessä kymmenen asteen pakkasella esilämmittäessä akku pysyy täytenä jos auto vain on johdon päässä.
 
Ohan Grandland ja Pösö 3008 aika makioita pelejä 300-heppasena nelivetona, oli polttis päällä tai ei... Pösö varsinki kunnon Ritari Ässä kun mittarissa numerotkin vilisee kuin KITTissä konsanaan :D VAGgineet aika hajuttomia ja majuttomia 3008 GT:n jälkeen, varsinki hierovat AGR-penkit, night vision jne. niin avot.
 
No jos auto yön ulkona -27 ast, ilman piuhaa ni eiköhä se akku ole yhtä kylmä kuin ambient
Ei ole, joissakin autoissa menee pitkään sen ison akun kylmenemiseen. Faktaa löytyisi toki manuaalista, mutta melkoisen työn takana sellainen löytää ellei autoa omista.
 
Eli auto jos yön yli on kolmenkympin pakkasessa niin akku on lämpimämpi kuin -10? Jos 14h seisoo ulkona.
 
Eli auto jos yön yli on kolmenkympin pakkasessa niin akku on lämpimämpi kuin -10? Jos 14h seisoo ulkona.
Eli johonkin omakohtaiseen kokemukseen yhdestä VAGista nojaten julistat ”tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. ”

Mutuilut mutuiluna, kyllä tuohon VAGin omistaja faktat käyttöoppaasta löytää (muille oppaan hankkiminen tehty kyllä työlääksi, jostain FB-ryhmästä luultavasti löytyis näppärästi).
 
Eli johonkin omakohtaiseen kokemukseen yhdestä VAGista nojaten julistat ”tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. ”

Mutuilut mutuiluna, kyllä tuohon VAGin omistaja faktat käyttöoppaasta löytää (muille oppaan hankkiminen tehty kyllä työlääksi, jostain FB-ryhmästä luultavasti löytyis näppärästi).

No näitä kokemuksia voit tulla lukemaan esim gte facebook ryhmästä, tervetuloa mukaan. En jaksa mutuilla kun tietoakin on saatavilla.
 
No näitä kokemuksia voit tulla lukemaan esim gte facebook ryhmästä, tervetuloa mukaan. En jaksa mutuilla kun tietoakin on saatavilla.
Tarkempi ryhmän nimi? Tässä Golfin GTE:n käyttäytymistä -10c ja -27c eli ”täyssähkön” rajana tuo -10c ja akku ylipäänsä käytettävissä -27c asti:


Edit: tässä lisää - ”koskeeko vain GTE:tä” :

 
Viimeksi muokattu:
Ainakin itselläni karsi VAG-laiset kokonaan listalta se öljynvaihtoväli 15 tkm / vuosi. Ei sillä etten autoa haluaisi huoltaa, päinvastoin. Moni asia varmasti kunnossa VAG-laisissa, en ole niitä käytännössä kovinkaan paljoa itse ajanut. Pidän jotenkin heikompina autoina ja muotoilu ei miellytä. Makuasioita tietty viimeinen.
 
Ainakin itselläni karsi VAG-laiset kokonaan listalta se öljynvaihtoväli 15 tkm / vuosi. Ei sillä etten autoa haluaisi huoltaa, päinvastoin. Moni asia varmasti kunnossa VAG-laisissa, en ole niitä käytännössä kovinkaan paljoa itse ajanut. Pidän jotenkin heikompina autoina ja muotoilu ei miellytä. Makuasioita tietty viimeinen.

VAGgikakit kannattaa jättää suosiolla välistä. Visuaalisesti siistejä yms. mutta mekaanisesti laadutonta paskaa. Parempia vaihtoehtoja on olemassa noitten hintaluokassa.
 
VAGgikakit kannattaa jättää suosiolla välistä. Visuaalisesti siistejä yms. mutta mekaanisesti laadutonta paskaa. Parempia vaihtoehtoja on olemassa noitten hintaluokassa.
En itse sanoisi että jokin valmistaja pitäisi kokonaan jättää väliin. Vähän priorisointikysymys millaisia autoja haluaa ajaa ja mitä siitä haluaa maksaa. Hinta-laatu -suhde on tosi henkilökohtainenkin asia. Mutta joo, henk. koht. samaa mieltä kanssasi pääosin. Skoda on tuossa konsernissa se ainoa järkevä vaihtoehto, audi kun on vain se luksus-volkkari.

Sähköisen ja hybridiautoilun puolella tuo yksi kirjoittaja pitää hyvänä sähköisen linjan lämpöpumppuja, mikä on hyvä asia rangen kasvattamisen kannalta. Jostain kumman syystä tosiaan tuo lyhyt huoltoväli. Toisaalta, en ihmettele että tämä väli on lyhyt, kun juuri volkkareista on kyse.

Ihan sähköautojen puolella tosi karmaisevaa lukea niitä kaikkia esim. id4 omistajien kokemuksia auton omistamisesta. Keskeneräistä tekniikkaa, kummallisia ratkaisuja hipaisukytkimineen ja softabugeja, kiva siinä kalliin auton omistajana ihmetellä miksi on betatestaajana kehittämässä autoilua eteenpäin. Ei volkkarit tässä tosin yksin ole, kyllä se Teslakin kärsiin aivan kummallisista automaattisten pyyhkimien softapäivityksistä, ja laatu voi olla tosi heikkoa tuotantolinjalta. Tässäkin mielessä hybridin omistaminen ja perehtyneesti tehty merkki ja mallivalinta säästää joiltakin vaivoilta.
 
Hybridi-Lexus ainakin huutaisi viimasuojaa pakkasilla. Sähköajon määrä aika pieni kylmällä kelillä ja kulutus sitä myöten nousee >1l/100km.
 
Tämä on varmasti totta ja vältettävissä jos tietää mitä ostaa. Itselleni vaan tuli aikoinaan yllärinä, että esim. VAG hybridit on "ainoat" fiksut. Sähköllä voi ajaa aina. Lämmintä tulee aina. Suorituskyky on sen ~110 hevosta mikä riittää taajama-ajoon mallikkaasti. Sitten on näitä jotka pöräyttää polttista jos lämpöä haluaa tai jos tehon tarve on yli 20kW. Jotkut BMW:n hybridit sen 15km plugarirangensa kanssa talvisin ovat aika surkuhupaisia. Mersullakin osataan tehdä, mutta siinä se koko voimalinja on vähän sellainen päälleliimattu niissä vanhemmissa vehkeissä. Uusimmat toki best of both worlds pitkälti.

Enpä tiedä, polttis on tavallinen eikä Atkinson kierrolla, kuten toyota, ford ja mit


Tarkempi ryhmän nimi? Tässä Golfin GTE:n käyttäytymistä -10c ja -27c eli ”täyssähkön” rajana tuo -10c ja akku ylipäänsä käytettävissä -27c asti:


Edit: tässä lisää - ”koskeeko vain GTE:tä” :


Tästä oli iltapäivälehdessä juttua Suomestakin kun -28c lämpötilassa auto ei liiku sähköllä eikä polttiksella..
 
Tuli hankittua Audi Q7 e-tron (-18) ja nyt reilun kuukauden ollut ajossa. Rangea lupailevat 50km, mutta todellisuudessa 35km, mikä kyllä riittää mainiosti arkiajot keskustassa pyörittämään. Omaan tarpeeseen bonuksena tämä malli on vielä diesel-versiona, niin matka-ajot menevät kohtuu kulutuksella (6,5L/100km) täydellä lastilla. Jälkeenpäin ainoastaan harmittaa, ettei tullut hankittua aikaisemmin.
Ootko ollu tyytyväinen? Paljonko sun akku ottaa sähköö vastaan? Mulla on -17 vuosimalli samasta autosta ja range oli kyllä pieni pettymys. Mulla ottaa tyhjästä täyteen 10,4 kWh, joten alkuperäisestä nettokapasiteetista ollaan tipahdettu jonkin verran. Muuten kyllä erinomainen auto ollut ja dieselin kulutus auton massaan nähden (2,5t) suorastaan erinomainen.
 
Ootko ollu tyytyväinen? Paljonko sun akku ottaa sähköö vastaan? Mulla on -17 vuosimalli samasta autosta ja range oli kyllä pieni pettymys. Mulla ottaa tyhjästä täyteen 10,4 kWh, joten alkuperäisestä nettokapasiteetista ollaan tipahdettu jonkin verran. Muuten kyllä erinomainen auto ollut ja dieselin kulutus auton massaan nähden (2,5t) suorastaan erinomainen.
Täytyy osoittaa tietämättömyyttäni, mutta mistä tuon tiedon löytää? Latailen vielä ainakin toistaiseksi ilmaiseksi, joten en ole kiinnittänyt tuohon asiaan lainkaan.
Itse autoon olen ollut tyytyväinen, mutta kyllä tuo hybridi on omalla kohdalla toiminut porttiteoriana täyssähköön - Q8 e-tronia odotellessa.

Muutamia huonoja puolia, joka jäänyt vaivaamaan:

  • Auton ovet ovat todella hyvin tiivistetty ja nyt tiivisteet ja saranat narisevat (kaipaa todennäköisesti vain huoltoa)
  • avaimeton kulku puuttuu, joka oli edellisessä A6:ssa
  • ajon aikainen latauksen pakotus
    • Järjestelmä osaa ladata navin avulla sähköä vain minimimäärän, mutta sitä ei pysty pakottamaan päälle täyteen latinkiin. Volvossa tämä on on parempi

edit:
Jostain luin jonkun artikkelin, että akun kapasiteettia voisi käydä mittaamassa ja Audilla pitäisi akkutakuun myötä säilyttää tietty määrä kapasiteetista 8 vuotta ja 160 000km. Täytyy käydä vilkaisemassa tarkemmin, että mitkä ne kriteerit on.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy osoittaa tietämättömyyttäni, mutta mistä tuon tiedon löytää? Latailen vielä ainakin toistaiseksi ilmaiseksi, joten en ole kiinnittänyt tuohon asiaan lainkaan.
Itse autoon olen ollut tyytyväinen, mutta kyllä tuo hybridi on omalla kohdalla toiminut porttiteoriana täyssähköön - Q8 e-tronia odotellessa.

Muutamia huonoja puolia, joka jäänyt vaivaamaan:

  • Auton ovet ovat todella hyvin tiivistetty ja nyt tiivisteet ja saranat narisevat (kaipaa todennäköisesti vain huoltoa)
  • avaimeton kulku puuttuu, joka oli edellisessä A6:ssa
  • ajon aikainen latauksen pakotus
    • Järjestelmä osaa ladata navin avulla sähköä vain minimimäärän, mutta sitä ei pysty pakottamaan päälle täyteen latinkiin. Volvossa tämä on on parempi

edit:
Jostain luin jonkun artikkelin, että akun kapasiteettia voisi käydä mittaamassa ja Audilla pitäisi akkutakuun myötä säilyttää tietty määrä kapasiteetista 8 vuotta ja 160 000km. Täytyy käydä vilkaisemassa tarkemmin, että mitkä ne kriteerit on.
Menee tyhjällä akulla latauspisteelle ja katsoo lopuksi paljonko meni sähköä. Tai sitten kotona lataillessa laittaa mittarin pistorasian ja laturin väliin (tässä varmaan tulee mitattua kapasiteetin lisäksi myös laturin häviö..).

Akkutakuuta olisi itselläkin vielä jäljellä ja olinkin kerran jo yhteydessä k-autoon. Uhkailivat että jos eivät totea akkua ”vialliseksi” niin joudun maksamaan jonkin älyttömän useamman tonnin laskun heidän mittailuistaan. Eivät kuitenkaan kertoneet että mitkä mahtavat olla heidän kriteerit akuston vialliseksi toteamiseksi.
Netissähän epävirallisissa lähteissä lukee, että jos kapasiteetti on 70% tai alle alkuperäisestä niin pitäisi mennä takuuseen. En ole vielä toistaiseksi jaksanut vängätä k-auton kanssa asiasta sen enempää.
 
Menee tyhjällä akulla latauspisteelle ja katsoo lopuksi paljonko meni sähköä. Tai sitten kotona lataillessa laittaa mittarin pistorasian ja laturin väliin (tässä varmaan tulee mitattua kapasiteetin lisäksi myös laturin häviö..).

Akkutakuuta olisi itselläkin vielä jäljellä ja olinkin kerran jo yhteydessä k-autoon. Uhkailivat että jos eivät totea akkua ”vialliseksi” niin joudun maksamaan jonkin älyttömän useamman tonnin laskun heidän mittailuistaan. Eivät kuitenkaan kertoneet että mitkä mahtavat olla heidän kriteerit akuston vialliseksi toteamiseksi.
Netissähän epävirallisissa lähteissä lukee, että jos kapasiteetti on 70% tai alle alkuperäisestä niin pitäisi mennä takuuseen. En ole vielä toistaiseksi jaksanut vängätä k-auton kanssa asiasta sen enempää.

Laittelin k-autolle viestiä, että akun kunto huolettaa. Katsotaan minkälaisen vastauksen antavat.
 
Tässä ajatellut, että josko keväällä vaihtelisi -07 farkku-Astran johonkin uudempaan autoon. Alkaa tuo sen verran jo lahoamaan/ruostumaan käsiin, että saanee käyttää määrän x että saisi kesällä taas katsastukseen.

Toyotallahan on pitkä kokemus itselataavista hybrideistä, mutta muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Kotona/töissä ei ole latausmahdollisuutta (vain töpselipaikat), joten plugari tai sähkö ei oikein toimi. Vaikkakin ajojen puolesta varmaankin riittäisi, vuodessa ehkä jotain 10 - 15 000 km tulee ajeltua (pääasiassa työmatkoja, vajaat 10 km/suunta).
 
Laittelin k-autolle viestiä, että akun kunto huolettaa. Katsotaan minkälaisen vastauksen antavat.

@kapo Soittivat k-autolta. Sanoi, että mittaus voidaan suorittaa, mutta se ei anna välttämättä mitään tulosta. Ja jos ei saa mitään tulosta mittauksesta, niin he eivät tiedä akun kuntoa. Kysyin sitten, että mitä pitää tehdä, että se saadaan, niin kuulemma akku pitää tyhjentää ja täyttää niin monta kertaa, kunnes mittaus antaa tuloksen. Antoi esimerkin, että siellä oli joku auto ollut 2 viikkoa mittavana..
 
Tässä ajatellut, että josko keväällä vaihtelisi -07 farkku-Astran johonkin uudempaan autoon. Alkaa tuo sen verran jo lahoamaan/ruostumaan käsiin, että saanee käyttää määrän x että saisi kesällä taas katsastukseen.

Toyotallahan on pitkä kokemus itselataavista hybrideistä, mutta muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Kotona/töissä ei ole latausmahdollisuutta (vain töpselipaikat), joten plugari tai sähkö ei oikein toimi. Vaikkakin ajojen puolesta varmaankin riittäisi, vuodessa ehkä jotain 10 - 15 000 km tulee ajeltua (pääasiassa työmatkoja, vajaat 10 km/suunta).
Tuossa nyt varmaan toimisi periaatteessa mikä vaan bensa-auto kun kilometrit on noin pienet. Minkä takia erityisesti hybridi kiinnostaa? En mieltäisi noita mitenkään omaksi ryhmäkseen eli pitäisin ihan kaikkia automaattivaihteisia bensa-autoja samalla viivalla ja valitsisin mieleisen.
 
Tässä ajatellut, että josko keväällä vaihtelisi -07 farkku-Astran johonkin uudempaan autoon. Alkaa tuo sen verran jo lahoamaan/ruostumaan käsiin, että saanee käyttää määrän x että saisi kesällä taas katsastukseen.

Toyotallahan on pitkä kokemus itselataavista hybrideistä, mutta muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Kotona/töissä ei ole latausmahdollisuutta (vain töpselipaikat), joten plugari tai sähkö ei oikein toimi. Vaikkakin ajojen puolesta varmaankin riittäisi, vuodessa ehkä jotain 10 - 15 000 km tulee ajeltua (pääasiassa työmatkoja, vajaat 10 km/suunta).

Ottaisin itse silti sähköauton siitä huolimatta, että ei ole kotona tai töissä latausmahdollisuutta. Omalla kohdalla niitä alkaa olemaan tarvittavissa paikoissa (kaupat, uimahallit, yleiset parkkipaikat, parkkitalot ja huoltoasemat), joten sen saa kyllä ladattua.

Kannattaa laittaa ihan exceliin vartailuun bensa, diesel, hybrid, itselataava ja sähkö vertailuun katsoa viivan alle tullut lukema.
 
Tässä ajatellut, että josko keväällä vaihtelisi -07 farkku-Astran johonkin uudempaan autoon. Alkaa tuo sen verran jo lahoamaan/ruostumaan käsiin, että saanee käyttää määrän x että saisi kesällä taas katsastukseen.

Toyotallahan on pitkä kokemus itselataavista hybrideistä, mutta muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Kotona/töissä ei ole latausmahdollisuutta (vain töpselipaikat), joten plugari tai sähkö ei oikein toimi. Vaikkakin ajojen puolesta varmaankin riittäisi, vuodessa ehkä jotain 10 - 15 000 km tulee ajeltua (pääasiassa työmatkoja, vajaat 10 km/suunta).

Töpselipaikat? Plugareita ja sähköautoja voi ladata ihan tavallisesta töpselistakin tosin saattaa kestää vain hetken joten täyssähköä en suosittelisi. Lataako niitä sitten ihan luvan kanssa töissä tahi kotona on eri asia.
 
Kannattaa laittaa ihan exceliin vartailuun bensa, diesel, hybrid, itselataava ja sähkö vertailuun katsoa viivan alle tullut lukema.
Arvon alenemaan (tai nousuun :D) liittyy niin paljon epävarmuutta että en vaivautuisi excelöimään millään kymppitonnin vuosisuoritteella. Jos on liisari tai takaisinostosopimus niin siinä tapauksessa toki voi.
 
Töpselipaikat? Plugareita ja sähköautoja voi ladata ihan tavallisesta töpselistakin tosin saattaa kestää vain hetken joten täyssähköä en suosittelisi. Lataako niitä sitten ihan luvan kanssa töissä tahi kotona on eri asia.

Riippuu täysin as oy säännöistä, saako ladata. Meillä kaupungin vuokratalossa saa polttiksen esilämmittää 8A sulakkeen takaa, muttei ladata 6A virralla, koska paloturvallisuusriski.
 
Töpselipaikat? Plugareita ja sähköautoja voi ladata ihan tavallisesta töpselistakin tosin saattaa kestää vain hetken joten täyssähköä en suosittelisi. Lataako niitä sitten ihan luvan kanssa töissä tahi kotona on eri asia.
Eli sellaiset parin tunnin ajastimella varustetut pistorasiat, joilla voidaan lohkolämmitintä lämmitellä. Luulen, ettei ole kovinkin hyväksyttävää alkaa nuihin alkaa fiksailemaan mitään omia yrityksiä
 
Eli sellaiset parin tunnin ajastimella varustetut pistorasiat, joilla voidaan lohkolämmitintä lämmitellä. Luulen, ettei ole kovinkin hyväksyttävää alkaa nuihin alkaa fiksailemaan mitään omia yrityksiä

Kyllä meillä töissä tommosilla kaikki lataa autoja. Se "hätälaturi" tai "apulaturi" menee siis ihan tavalliseen sukotökkeliin. Tai näin on siis kahvilantytöt kertonut et töissä kaikki latailee. Pelkkä huhu siis, ei faktaa vaan kuulopuheita.

Kotona sitten ei kannata kokeilla. Asutko kerrostalossa vai millanen tilanne? Kerrostaloissa nimittäin ei ole lupaa käyttää kiinteistösähköä auton lataukseen.
 
@kapo Soittivat k-autolta. Sanoi, että mittaus voidaan suorittaa, mutta se ei anna välttämättä mitään tulosta. Ja jos ei saa mitään tulosta mittauksesta, niin he eivät tiedä akun kuntoa. Kysyin sitten, että mitä pitää tehdä, että se saadaan, niin kuulemma akku pitää tyhjentää ja täyttää niin monta kertaa, kunnes mittaus antaa tuloksen. Antoi esimerkin, että siellä oli joku auto ollut 2 viikkoa mittavana..
Eivät vaatineet siis mitään maksua tästä mittailusta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom