Keskustelua hybridiautoista

Hyötyajoneuvojen kohdalla plugarit eivät taida olla taloudellisesti järkeviä. Nykyiset ahdetut dieselmoottorit mitä hyötyajoneuvoissa on ovat niin taloudellisia kuin mahdollista nykytekniikalla. Ehkä täysähköt tulevat jossain kohtaa läpi hyötyajoneuvoissa, kun asiat vähän kehittyy muutaman vuoden.
Mikä vaan jolla on paljon kaupunki liikennettä hyötyy hybridistä. Ei ole vaan samanlaista veroporkkanaa tarjolla kuin henkilöauto hybrideihin.
 
Mikä vaan jolla on paljon kaupunki liikennettä hyötyy hybridistä. Ei ole vaan samanlaista veroporkkanaa tarjolla kuin henkilöauto hybrideihin.
Kehtaisin olla hiukan eri mieltä. Tai siis tottakai olen siitä samaa mieltä että kaupunkiajossa plugarista on hyötyä. Jos tätä hyötyajoneuvoa pystyy lataamaan aina ns. keikkapaikoilla, niin sitten hyödytään ehdottomasti, mutta useimmiten ei, kun keikkakohteissa autot joudutaan jättämään vähän erikoisempiin paikkoihin. Plugareiden kohdalla se järkevyys tulee juurikin siitä että päivittäisajot vedetään sähköllä ja yöt ladataan. Uskoakseni hyötyajoneuvoilla ajetaan usein helposti päivässä paljon enemmän kuin se 30-50km (vedin tämän hatusta), jolloin sähköisen toimintamatkan osuus jää pieneksi, ja polttisajon osuus kasvaa paljon suuremmaksi --> kulutus nousee. Siinä roudataan mukana akustoa ja sähkömoottoreita jo valmiiksi painavammassa autossa, mutta ilman veroporkkanaa. Toki jos keikkahommat ovat "aamulla pelipaikalle, päivän päätyttyä pois" -ajoa, niin sitten tietysti. Joku remppatyöukko olisi tässä varmaan sellainen, kun ajelee aamuksi työmaalle kaupungin sisällä, ja päivän päätteeksi pois. Oikeaa sähköautoa pystyy lataamaan nopeasti, mutta plugareissa harvemmin on nopeaa latausta. Omassa plugarissani on 7,4kW laturi, ja sekin on todella hidas oikeisiin sähköautoihin verrattuna. Nojuu, kyllä sellaiset ~100km pätkät on aika halpoja, jos ei sitä kaasua polje täysiä, eikä joudu kaupunkiajossa menemään polttiksella.
 
Kun mietin tuollaista alle 20t kuorma-autoa niin siinä saisi olla sen 20kwh akku jotta sen avulla voisi kaupunkiliikenteessa kiihdytellä liikenteen mukana ilman moottoria. Se on sitten hiukan makuasia että laittaako akun illalla lataukseen kun ei siinä säästä kuin 4 litraa dieseliä. Näkisin hybridin edun kaupungissa siinä että moottorin ei tarvitse käydä suurinta osaa ajasta epäoptimaalisella tehoalueella tai tyhjäkäyntiä. Täytyy kyllä sanoa silti että tässä vaikuttaa aika paljon minun vihani raskaanliikenteen tyhjäkäynti ja kiihdytys meteliin ja savukaasuihin. Uusista ei taida tulla enää kuin enkelin pierua mutta kaikki yhtä kamalia kuunnella. Kaupunkien risteysaluiden viihtyvyyteen vaikuttaa kummasti raskaiden diesel ajoneuvojen poistuminen.
 
Kabussilla oli joskus hybridibussi jossa oli superkondensaattorit. Idea oli kai vaan varata sähkö hidastuksessa bussipysäkille, ja purkaa se kiihdytykseen.

Tiedä sitten mitä tuosta olisi tullut, koko kabus lopetettiin kun valtio päätti että linja-autojen elinkaarta pitää lyhentää reilusti ja käyttää ennemmin kiinalaisia kertakäyttöbusseja.
 
Kabussilla oli joskus hybridibussi jossa oli superkondensaattorit. Idea oli kai vaan varata sähkö hidastuksessa bussipysäkille, ja purkaa se kiihdytykseen.

Tiedä sitten mitä tuosta olisi tullut, koko kabus lopetettiin kun valtio päätti että linja-autojen elinkaarta pitää lyhentää reilusti ja käyttää ennemmin kiinalaisia kertakäyttöbusseja.

Yllättävän yleisiä nuo hybridibussit ovat olleet Pohjois-Amerikassa, kumma juttu että eivät sen enempää yleistyneet. Niiden kulta-aika oli ja meni jo 10-15v sitten.

 
Kabussilla oli joskus hybridibussi jossa oli superkondensaattorit. Idea oli kai vaan varata sähkö hidastuksessa bussipysäkille, ja purkaa se kiihdytykseen.
Nuo superkokka suunnitelmat menivät käteen kun Tesla onnistui painamaan akkujen hinnan kymmenessä vuodessa kymmenes osaan.
 
Nuo superkokka suunnitelmat menivät käteen kun Tesla onnistui painamaan akkujen hinnan kymmenessä vuodessa kymmenes osaan.
Pitäisin vielä olennaisempana faktorina sitä että pelkällä regenillä ei tee juuri mitään. Toki ehkä bussikäytössä hieman enemmän kuin tavallisessa henkilöautossa.
 
No kaupunkibussissahan on juuri tuo hidastus-kiihdytys sykli se joka kuluttaa, tuohon tarkoitukseen tuollainen superkonkkaratkaisu on aika tehokas.

Raskaassa bussissa kun aitä regeneroitavaa energiaa tuuttaa niin rajusti että tavallinen litiumakusto pitää olla aika iso että se kykenee sen ottamaan vastaan. Litium titanaatti akut tietysti olisi tuohon hommaan aika optimaalisia.
 
Mitäs mieltä porukka on tästä Nissan Qashqai E-Powerista? Kukaan kokeillut vielä? Mielenkiintoinen tekniikka, bensahybridi mutta tuntuu ihan sähköautolta. Ei vissiin ole vaihdelaatikkoa ja pyöriä vetävät sähkömoottorit, bensalla vaan vissiin avustetaan. One pedal drivekin tästä löytyy. Voisi olla aika hyvä auto sinänsä.
 
En ole päässyt kokeilemaan, mutta ilmeisesti carwown hatchback vertailussa olleessa Honda Civicissä on vastaavaa tekniikkaa.

Ihmettelin ensin, että mitä ihmettä heppu puhuu mutta tosiaan tuossakin etenemiseen käytetään sähkömoottoria ja vaihteita ei ole.
Aika rivakka peli tuntui olevan ja kyllähän tuollainen ratkaisu on hyvä jos voidaan optimaalisella alueella konetta käyttää:
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 17tkm ja keskikulutus tuolle matkalle näyttää nyt 5.5l/100km. Talvella oli korkeampi (6.5l/100km). Auton ilmoittama sähköllä kuljettu matka 4100km tuosta 17tkm (eli siis bensakone sammuksissa kuljettu matka) .

Nyt varattu aika ekaan huoltoon marraskuulle kun auto näyttää öljyn elinajasta 10% jäljellä.

Ihan on tyytyväisiä oltu. Ei mitään vikoja tässä 10kk aikana lukuuottamatta jotain pieniä satunnaisia räpsyjä infotainmentissa tai ajoittaisia mittariston hidasteluja. Jospa nuo softalla häviävät joskus.
 
Mitäs mieltä porukka on tästä Nissan Qashqai E-Powerista? Kukaan kokeillut vielä? Mielenkiintoinen tekniikka, bensahybridi mutta tuntuu ihan sähköautolta. Ei vissiin ole vaihdelaatikkoa ja pyöriä vetävät sähkömoottorit, bensalla vaan vissiin avustetaan. One pedal drivekin tästä löytyy. Voisi olla aika hyvä auto sinänsä.
Mitsubishin (Outlander ja Eclipse Cross) PHEVit tarjoavat saman sillä erotuksella, että niitä voi ladata (ja pikaladata) ja ne on nelivetoja (E-power vain 2wd) mutta niistä puuttuu One pedal drive (säädettävä moottorijarrutus löytyy). Mitsuissa polttomoottori tarvittaessa myös vetää 60-130km/h vauhdissa (1 vaihde ja polttomoottorin kytkeytymistä ei huomaa) ja aina sitä nopeammissa vauhdeissa.

Kun tuohon vaihteettomuuteen tottuu niin vaihteelliset autot tuntuvat kivikautisilta - silti pidän tuota E-poweria hintaansa nähden aika huonona vaihtoehtona.
 
Mitsubishin (Outlander ja Eclipse Cross) PHEVit tarjoavat saman sillä erotuksella, että niitä voi ladata (ja pikaladata) ja ne on nelivetoja (E-power vain 2wd) mutta niistä puuttuu One pedal drive (säädettävä moottorijarrutus löytyy). Mitsuissa polttomoottori tarvittaessa myös vetää 60-130km/h vauhdissa (1 vaihde ja polttomoottorin kytkeytymistä ei huomaa) ja aina sitä nopeammissa vauhdeissa.

Kun tuohon vaihteettomuuteen tottuu niin vaihteelliset autot tuntuvat kivikautisilta - silti pidän tuota E-poweria hintaansa nähden aika huonona vaihtoehtona.
Minusta taas hyvä vaihtoehto PHEV:ille. Ei ainakaan tarvitse murehtia mitä käy polttomoottorille jos sitä ei koskaan käytä ja ajaa vain sähköllä. Ja tosiaan tuossa ei sitä kuluvaa vaihdelaatikkoa ole. Eikä latailla tarvitse.

Hinnasta sen verran että suomalaiset on tottuneet qashqain halpaan hintaan, jota se on edelleen jos valitsee karvalakkimallin.
 
Minusta taas hyvä vaihtoehto PHEV:ille. Ei ainakaan tarvitse murehtia mitä käy polttomoottorille jos sitä ei koskaan käytä ja ajaa vain sähköllä. Ja tosiaan tuossa ei sitä kuluvaa vaihdelaatikkoa ole. Eikä latailla tarvitse.

Hinnasta sen verran että suomalaiset on tottuneet qashqain halpaan hintaan, jota se on edelleen jos valitsee karvalakkimallin.
Mitsuissa auto ”pakottaa” polttomoottorin käynnistymään jos 3kk aikana ei riittävästi käytä ja pakotus ei poistu ennen kuin tankkaa 15l bensaa (ettei tankissa oleva bensa mene vanhaksi). Mitsuissakaan ei vaihdelaatikkoa ole ja jos pelkää 25-45km sähköajon olevan niin paljon, ettei polttomoottorin latausta kaipaa, niin kyllähän se täyssähkö on silloin ihan ehdoton valinta. Ja edelleen - ei Mitsuakaan ole pakko koskaan laittaa lataukseen (niin sitä keskieuroopassa käytettiin kun PHEVien veroedut oli korkealla), sitä voi käyttää kuten tuota E-poweria ja ladata vain polttomoottorilla.

Karvalakki E-power 39k € ja karvalakki Eclipse Cross PHEV 39k €
 
Mitsuissa auto ”pakottaa” polttomoottorin käynnistymään jos 3kk aikana ei riittävästi käytä ja pakotus ei poistu ennen kuin tankkaa 15l bensaa (ettei tankissa oleva bensa mene vanhaksi). Mitsuissakaan ei vaihdelaatikkoa ole ja jos pelkää 25-45km sähköajon olevan niin paljon, ettei polttomoottorin latausta kaipaa, niin kyllähän se täyssähkö on silloin ihan ehdoton valinta. Ja edelleen - ei Mitsuakaan ole pakko koskaan laittaa lataukseen (niin sitä keskieuroopassa käytettiin kun PHEVien veroedut oli korkealla), sitä voi käyttää kuten tuota E-poweria ja ladata vain polttomoottorilla.

Karvalakki E-power 39k € ja karvalakki Eclipse Cross PHEV 39k €
No sit sekin on ihan fiksun kuulonen auto.
 
2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 17tkm ja keskikulutus tuolle matkalle näyttää nyt 5.5l/100km. Talvella oli korkeampi (6.5l/100km). Auton ilmoittama sähköllä kuljettu matka 4100km tuosta 17tkm (eli siis bensakone sammuksissa kuljettu matka) .

Nyt varattu aika ekaan huoltoon marraskuulle kun auto näyttää öljyn elinajasta 10% jäljellä.

Ihan on tyytyväisiä oltu. Ei mitään vikoja tässä 10kk aikana lukuuottamatta jotain pieniä satunnaisia räpsyjä infotainmentissa tai ajoittaisia mittariston hidasteluja. Jospa nuo softalla häviävät joskus.

Oli ihan pakko katsoa mikä ihme on "täyshybridi" ja sehän on siis vain plugin-hybridi ilman ulkoista latausmahdollisuutta eli MHEV+.
 
Tuo qaskain voimalinjahan on siis rakenteeltaan samanlainen mitä esim junissa dieselveturit ovat olleet jotain reilun puoli vuosisataa.

Se on tiedetty jo pitkään että vaihdelaatikon korvaaminen generaattorilla ja sähkömoottorilla on taloudellisempaa, mutta käytännössä polttoaine on aina ollut niin halpaa ettei tuollaisen henkilöauton tekemiselle ole ollut perusteita. Ja itse polttoainehan on oikeastaan edelleenkin miin halpaa ettei tuo sitä kautta ole kannattava, mutta veroporkkanat ja ihmisten kiinnostus sähköautomaiseen autoon sekä tietysti sähköautojen myötä markkinoille tulleet näppärät sähkömoottori paketit tuon ovat mahdollistaneet.

Sitä olen kyllä hieman ihmetellyt että miksi nuo ei ole raskaissa ajoneuvoissa yleistyneet, varsinkin kun niiden vaihdelaatikot ovat aika kömpelöitä laitoksia.
 
Tuo qaskain voimalinjahan on siis rakenteeltaan samanlainen mitä esim junissa dieselveturit ovat olleet jotain reilun puoli vuosisataa.

Se on tiedetty jo pitkään että vaihdelaatikon korvaaminen generaattorilla ja sähkömoottorilla on taloudellisempaa, mutta käytännössä polttoaine on aina ollut niin halpaa ettei tuollaisen henkilöauton tekemiselle ole ollut perusteita. Ja itse polttoainehan on oikeastaan edelleenkin miin halpaa ettei tuo sitä kautta ole kannattava, mutta veroporkkanat ja ihmisten kiinnostus sähköautomaiseen autoon sekä tietysti sähköautojen myötä markkinoille tulleet näppärät sähkömoottori paketit tuon ovat mahdollistaneet.

Sitä olen kyllä hieman ihmetellyt että miksi nuo ei ole raskaissa ajoneuvoissa yleistyneet, varsinkin kun niiden vaihdelaatikot ovat aika kömpelöitä laitoksia.
Pitää vielä tota qashqaita sen verran kommentoida että aika nopea sinänsä kun 7s kiihtyy 0-100. Verrattuna johonki 1,6l bensavapariin. Eikä kulutus juuri päätä huimaa tuossa.
 
Oli ihan pakko katsoa mikä ihme on "täyshybridi" ja sehän on siis vain plugin-hybridi ilman ulkoista latausmahdollisuutta eli MHEV+.
Kevythybridin (MHEV) ja täyshybridin (HEV) erot:
Kevythybridejä ei voi ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla, vaan ne tarvitsevat myös polttomoottoria.
Hybridillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla.
 
Kevythybridin (MHEV) ja täyshybridin (HEV) erot:
Kevythybridejä ei voi ajaa pelkästään sähkömoottorin voimalla, vaan ne tarvitsevat myös polttomoottoria.
Hybridillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla.

Nää termit menee jatkuvasti tähän ketjuun kirjoittelevilla sekaisin, mutta jos se yhtään asiaa auttaa niin Ford itsekin käyttää lisäksi myös tuota Toyotan termiä itselataava.


Kugasta on saatavilla Suomessa kaksi eri sähköistettyä mallia: Itselataava Kuga Hybrid (FHEV, täyshybridi) ja Kuga ladattava hybridi (PHEV)

Nissanin sivuillakin tuo Qashqai e-Powerin ja Juken hybridiversion ero on hyvin selitetty, nämäkin on siis käytännössä molemmat täyshybridejä. Nissan e-POWER - Lisätiedot ja e-POWERIN edut | Nissan

Regeneratiivinen jarrutus, korkeajänniteakku ja täyssähkötoimiset apulaitteet erottaa myös täyshybridin kevythybridistä.
 
Across/Rav4 vähä ihmetellyt ja koeajanutkin, mutta kaipaisi vuonna 2022 kuitenkin jo vähä muuta ajoneuvon mittaristolta/infotainmentilta kuin mitä tuo tarjoaa. Aika lähellä kyl ollut jo hankintaa mut jotenkin vaan saa etomaan tommonen tuulahdus 10vuoden takaa. Ahdistaako muita moinen asia autossa :D?

Nyt näyttäs olevan koeajettava Mazdan CX-60 mikä kyl vaikuttaisi aika makoisalle. Toki tuntuu hinta nousevan aikalailla varustetasojen myötä. Mietteitä Mazdasta?
 
On kyllä sen verran levottoman hintaisia nuo uudet hybriditkin että ei tarvitse edes harkita kun hintaa on 60ke. :dead:

Eikö tuolla mene jo rahoituseräkin lähemmäs tonnia? Tietysti jos on laittaa väliin joku ~40ke auto niin ehkä sitten, ei vaan taida monella olla. :hmm:
 
Across/Rav4 vähä ihmetellyt ja koeajanutkin, mutta kaipaisi vuonna 2022 kuitenkin jo vähä muuta ajoneuvon mittaristolta/infotainmentilta kuin mitä tuo tarjoaa. Aika lähellä kyl ollut jo hankintaa mut jotenkin vaan saa etomaan tommonen tuulahdus 10vuoden takaa. Ahdistaako muita moinen asia autossa :D?

Nyt näyttäs olevan koeajettava Mazdan CX-60 mikä kyl vaikuttaisi aika makoisalle. Toki tuntuu hinta nousevan aikalailla varustetasojen myötä. Mietteitä Mazdasta?
Mä olen nyt reilun 2 v ajelun jälkeen täysin koukuttunut RAV4 plugarin sähköajoon. Ei mitään pykälä vaihteistoja tai viiveitä. Välitön lineaarinen veto ja sähkötehoa on riittävästi normaaliin ajamiseen. Eli n 120 kW lähtee puhtaasti sähköllä ja auto kiihtyy samaan tahtiin, kuin normaaliversio 2,0 L koneella. Ja kun sähköt ajoakusta loppuu, auto käyttäytyy täsmälleen samoin, kuin sähköllä ajaessa. Moottorin käynnistymistä ei edes huomaa. Eli neliveto on aina päällä myös. Ajelee sitten sähköllä, tai hybriditilassa. Vaihteistoja en kyllä kaipaa pätkääkään enää tämän jälkeen.
edittinä vielä, että tuo lineaarinen sähköautomainen vetokoneisto alkoi koukuttaa jo siitä edellisestä tavallisesta hybridi versiosta lähtien. HSD on sen nimitys. Ja kunhan on tarpeeksi vain tehoja takana, niin on se kyllä mainio ajella. Alkupään versiot tuppasi joskus vähän huudattamaan liikaa konetta käskiessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen nyt reilun 2 v ajelun jälkeen täysin koukuttunut RAV4 plugarin sähköajoon. Ei mitään pykälä vaihteistoja tai viiveitä. Välitön lineaarinen veto ja sähkötehoa on riittävästi normaaliin ajamiseen. Eli n 120 kW lähtee puhtaasti sähköllä ja auto kiihtyy samaan tahtiin, kuin normaaliversio 2,0 L koneella. Ja kun sähköt ajoakusta loppuu, auto käyttäytyy täsmälleen samoin, kuin sähköllä ajaessa. Moottorin käynnistymistä ei edes huomaa. Eli neliveto on aina päällä myös. Ajelee sitten sähköllä, tai hybriditilassa. Vaihteistoja en kyllä kaipaa pätkääkään enää tämän jälkeen.
edittinä vielä, että tuo lineaarinen sähköautomainen vetokoneisto alkoi koukuttaa jo siitä edellisestä tavallisesta hybridi versiosta lähtien. HSD on sen nimitys. Ja kunhan on tarpeeksi vain tehoja takana, niin on se kyllä mainio ajella. Alkupään versiot tuppasi joskus vähän huudattamaan liikaa konetta käskiessä.

Oliko tuossa sama 45hv sähkömoottori taka-akselilla kuin corolla cross/prius awd versioissa?
 
Mä olen nyt reilun 2 v ajelun jälkeen täysin koukuttunut RAV4 plugarin sähköajoon. Ei mitään pykälä vaihteistoja tai viiveitä. Välitön lineaarinen veto ja sähkötehoa on riittävästi normaaliin ajamiseen. Eli n 120 kW lähtee puhtaasti sähköllä ja auto kiihtyy samaan tahtiin, kuin normaaliversio 2,0 L koneella. Ja kun sähköt ajoakusta loppuu, auto käyttäytyy täsmälleen samoin, kuin sähköllä ajaessa. Moottorin käynnistymistä ei edes huomaa. Eli neliveto on aina päällä myös. Ajelee sitten sähköllä, tai hybriditilassa. Vaihteistoja en kyllä kaipaa pätkääkään enää tämän jälkeen.

Juu kyllä oikein pätevä kulkine muutoin ja plussaa et sähkö vetää molemmissa päissä.
 
Oliko tuossa sama 45hv sähkömoottori taka-akselilla kuin corolla cross/prius awd versioissa?
En tiedä, mitä nyt ajat takaa, mutta takamoottori on 40 kW tehoinen ja siis symmetriseen etenemiseen AWD moodissa on tarjolla silloin vain 40+40= 80 kW. Melko hyvin sekin on riittänyt. Etumoottorista lähtee 134 kW sähköllä. Akusta ei kuitenkaan saa kuin max 120 kW luokkaa ulos sähköllä, joten loput siihen 225 kW tehoon yhteensä tulee polttiksen ja sähkön kompromissitehosta. Takaveto tulee mukaan mutkaisilla teillä itsekseen tarvittaessa. En tiedä tuleeko se kiihtyvyysanturista, vaiko ratin käännöstä, mutta tulee kuitenkin. Hienosti toimii ainakin hitaammassa ajossa, eikä ole tultua sladiteltua oikeestaan koskaan, jos sitä ajetaan takaa. Ajonhallinta ainakin lopettaa sen välittömästi, jos lipsuttelee joskus alla.
Tuossa on ainakin hyvä veto päällä, kun kelaa sinne puoleenväliin. Ja kyllä meillä on tarpeeseen hyvin pärjätty. Taidettu tuo video just vetääkin pelkällä sähköllä. Oikeestaan se on ihan sama, onko tuo millä modella vedetty, kun se toimii aina AWD päällä. Tai epäilen kyllä, että joku raja nopeudessa on, mutten ole kattonut, että mikä. Ajelen sitten pahemmissa paikoissa Land cruiserin Grawl control päällä, eikä silläkään oikein raaski alkaa off roadia vetämään oikeesti. Normaalia ajelua kärsii ajella RAV4 plugarilla kyllä hyvinkin.

Edittinä vielä. Prius AWD takamoottori on 7 hp, Corolla cross takamoottori 41 hp ja RAV4 takamoottori on 55 hp. Joten ei ne ihan samoja ole.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samoilla linjoilla Euroshopperin kanssa tuon Toyotan voimalinjasta, vaikka oma on vaan nuhapumppu 1.8 perushybridi corolla.
Toi Toyotan täysin portaaton voimalinja on kyllä mukava nyt kun siihen on tottunut, vaikka tällä pikkumoottorilla huutaakin kovemmissa kiihdytyksissä. Mutta käytettiinhän sitä ennenkin vaparikoneissa korkeita kierroksia kun tarvittiin tehoja.
Mutta etenkin nyt tuohon tottuneena joskus ajelee tuttujen perinteisillä automaateilla tai dsg:llä, niin niiden nykimiset ja viipyilyt tuntuu korostuvan.
Toki tämä on tottumis ja mieltymyskysymys.

Tuossa uudessa Corolla Crossissa vähän ihmettelen maavaran rampauttamista, vaikka muuten on korkean maasturimainen.
Maavaraa Corolla Crossissa teknisten tietojen mukaan 160mm eli 16cm
Perus Corollassa Trek varusteisena maavara 155mm eli vain 5mm vähemmän.
Toki normaali Corolla ilman Trek pakettia on sitten aika maanuoliainen 135mm maavarallaan.

Tekniikan maailman nettiartikkelissa Corolla Crossista oli kuva takaapäin ja mainittiin että pakoputki roikkuu epänormaalin matalalla, ja on selkeästi alin osa koko alustassa ja ottaa ensimmäisenä kiinni patteihin.
Sen kuvan perusteella ennustan tuon Corolla Crossin pakoputkelle aika lyhyttä elinikää. Vaikutti aikamoiselle suunnittelukukkaselle.
Vilkaiskaas joku tuo jos käytte Crossia katselemassa livenä.
 

Mielikuva Japanin ladasta vahvistuu näiden Mitsubishien osalta. Jos akun kapasiteetista katoaa 20% parissa vuodessa on kyseessä selvä virhe ja näin kuluttajariitalautakunta oli myös päättänyt. Suosittelen kiertämään nämä kaukaa.


Näistä Japanin ladoista kannattaa pysyä erossa.

Mitä uutta ajattelit tuoda keskusteluun tällä kertaa? Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee.
 

Mielikuva Japanin ladasta vahvistuu näiden Mitsubishien osalta. Jos akun kapasiteetista katoaa 20% parissa vuodessa on kyseessä selvä virhe ja näin kuluttajariitalautakunta oli myös päättänyt. Suosittelen kiertämään nämä kaukaa.
2019-2020 malleissa buginen BMU-softa jonka takia kapasiteetti suorastaan romahtaa, mutta siihen on päivitys ollut jo vuodesta 2019.
 
Valmistaja ei ilmeisesti ole vaivautunut päivittämään näitä?
Takaisinkutsua ei jostain syystä ole, vaatimalla sen saa (omaan päivitys tehtiin 5000km paikkeilla jolloin nousi 91% -> 98%). Päivityksestä huolimatta akku happanee sitä vauhtia että kaikki paljon sähköilevät saavat uuden akun takuuseen (8v/160 000km eli sun Teslan käytöllä akku olisi edelleen 4v jälkeen >90% ja takuu kilometrien takia menetetty).

Nyt 20k km mittarissa ja akun kunto 92%, sähköajoa 18k km. Eiköhän tähänkin uusi akku takuuseen tule.
 
Vähän samoilla linjoilla Euroshopperin kanssa tuon Toyotan voimalinjasta, vaikka oma on vaan nuhapumppu 1.8 perushybridi corolla.
Toi Toyotan täysin portaaton voimalinja on kyllä mukava nyt kun siihen on tottunut, vaikka tällä pikkumoottorilla huutaakin kovemmissa kiihdytyksissä. Mutta käytettiinhän sitä ennenkin vaparikoneissa korkeita kierroksia kun tarvittiin tehoja.
Mutta etenkin nyt tuohon tottuneena joskus ajelee tuttujen perinteisillä automaateilla tai dsg:llä, niin niiden nykimiset ja viipyilyt tuntuu korostuvan.
Toki tämä on tottumis ja mieltymyskysymys.

Tuossa uudessa Corolla Crossissa vähän ihmettelen maavaran rampauttamista, vaikka muuten on korkean maasturimainen.
Maavaraa Corolla Crossissa teknisten tietojen mukaan 160mm eli 16cm
Perus Corollassa Trek varusteisena maavara 155mm eli vain 5mm vähemmän.
Toki normaali Corolla ilman Trek pakettia on sitten aika maanuoliainen 135mm maavarallaan.

Tekniikan maailman nettiartikkelissa Corolla Crossista oli kuva takaapäin ja mainittiin että pakoputki roikkuu epänormaalin matalalla, ja on selkeästi alin osa koko alustassa ja ottaa ensimmäisenä kiinni patteihin.
Sen kuvan perusteella ennustan tuon Corolla Crossin pakoputkelle aika lyhyttä elinikää. Vaikutti aikamoiselle suunnittelukukkaselle.
Vilkaiskaas joku tuo jos käytte Crossia katselemassa livenä.
Joku ulkomaalainen testaaja tuota putkea mittaillut ja tuskin suurta ongelmaa tulee vaikkakin aika huono paikka on.
 
Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?
 
Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?
Kannattaa huomioida että kylmällä säällä hybridi käynnistelee moottoria herkemmin, meidän yariksella ajaa kesällä 4km akun varassa, mutta nyt syksyllä ehkä pari kilometriä ja talvella pakkasella ei edes kilometriä ja yli -10c mennään koko ajan bensakone käynnissä.
 
Kannattaa huomioida että kylmällä säällä hybridi käynnistelee moottoria herkemmin, meidän yariksella ajaa kesällä 4km akun varassa, mutta nyt syksyllä ehkä pari kilometriä ja talvella pakkasella ei edes kilometriä ja yli -10c mennään koko ajan bensakone käynnissä.
Lämpöä oli ulkona yli kymmenen astetta ja tuossa kohtaa olin jo tunnin ajellut niin autokin oli lämmin.
 
Lämpöä oli ulkona yli kymmenen astetta ja tuossa kohtaa olin jo tunnin ajellut niin autokin oli lämmin.

Niin, silti sitä sisätilaa pitää koko ajan aktiivisesti lämmittää ja siihen päälle paljonko pyynti oli sisälämmöksi? Yariksessa olen huomannut että jos pitää sisälämmön 20c niin pääsee aika paljon pidemmälle kuin 22c pyynnillä pelkällä sähköllä.

Enpä mä usko että tuossa oikeasti mitään vikaa oli, Hondan hybridillä ei vain pysty juuri ajamaan sähköllä, kylmä ilma, ehkä väärät rengaspaineet tai jopa huonot renkaat, kaikki tuollainen vaikuttaa.
 
Niin, silti sitä sisätilaa pitää koko ajan aktiivisesti lämmittää ja siihen päälle paljonko pyynti oli sisälämmöksi? Yariksessa olen huomannut että jos pitää sisälämmön 20c niin pääsee aika paljon pidemmälle kuin 22c pyynnillä pelkällä sähköllä.

Enpä mä usko että tuossa oikeasti mitään vikaa oli, Hondan hybridillä ei vain pysty juuri ajamaan sähköllä, kylmä ilma, ehkä väärät rengaspaineet tai jopa huonot renkaat, kaikki tuollainen vaikuttaa.
Hyvät renkaat oikeilla ilmanpaineilla ja 17C.
 
Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?

Jos eivät saa akun kuntoa tsekattua niin jätä ostamatta tai tingi akun uusimisen verran alennusta. Toki jo kyseessä on perusjobbari niin ei niillä varmaan ole välineistöä, mutta ainakin merkkihuollossa pitäisi olla.
 
Jos eivät saa akun kuntoa tsekattua niin jätä ostamatta tai tingi akun uusimisen verran alennusta. Toki jo kyseessä on perusjobbari niin ei niillä varmaan ole välineistöä, mutta ainakin merkkihuollossa pitäisi olla.
Iso autoliikeketju, jolla on töissä Hondan merkkihuollosta heille siirtynyt korjaaja, jonka sanoivat kertoneen ettei pysty testaamaan.

3500€ olisi akun vaihto. Eli todennäköisintä on etten osta ja myyvät täyteen hintaan jollekkin joka ei osaa akkua epäillä.
 
Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?

Kyseessä ilmeisesti tälläinen "täyshybridi" (HEV) eli plugin-hybridi ilman latausmahdollisuutta. Noissa range on mitä on. Mistään en löytänyt tuolle äkkiseltään akkukapasiteettia (brutto/netto). Osaatko sanoa?

Se ettei akun kuntoa pysty selvittämään kuulostaa paska puheelta. Enemmänkin siis siltä ettei tuollaiseen sitä kukaan halua tehdä, koska ei maksa vaivaa.
 
Kyseessä ilmeisesti tälläinen "täyshybridi" (HEV) eli plugin-hybridi ilman latausmahdollisuutta. Noissa range on mitä on. Mistään en löytänyt tuolle äkkiseltään akkukapasiteettia (brutto/netto). Osaatko sanoa?

Se ettei akun kuntoa pysty selvittämään kuulostaa paska puheelta. Enemmänkin siis siltä ettei tuollaiseen sitä kukaan halua tehdä, koska ei maksa vaivaa.

Toyota-täyshybrideissä esim, Camryssä on 1,6kWh akku, eli alle kymmenesosa plug-in täyshybridin vastaavasta. Se ei päästä sitä tyhjäksi koskaan vaan pitää vähintään kolme palkkia akussa virtaa. Myöskään täysiin palkkeihin ei mene kuin sellaisessa harvinaisessa tilanteessa, että valutellaan pitkää mäkeä alas niin, että rekuperaatio täyttää akun. Siinä kohtaa alkaa sitten polttiksen pyöritys ”hullun kiertona” auton hidastamiseksi kun akkuun ei enempää mahdu.

Näissä ainakin saa määraikaishuollosta akkuraportin. Olisi kyllä suuri hämmenys jos Hondalta sitä ei saisi.
 
Kävin koeajamassa Honda Jazz hybridiä. Ennakkotietojen mukaan pitäisi kulkea taajamanopeuksissa pelkällä akulla 2km, mutta mittareita tarkkaillessa näin miten akku oli täysi ja 40km/h tasaisella vauhdilla loivaan alamäkeen kului tyhjäksi noin 500 metrin matkalla... Oletan että akunvaihto on lähellä tuossa yksilössä?

Pyysin myyjäliikettä mittaamaan akun kunnon niin että jos saan paperin käteen minkä mukaan akku on hyvässä hapessa niin ostan auton. Tuolla saisi huonon akun nimittäin helposti virhevastuun piikkiin.

Seuraavana päivänä soittivat kertoen tarinaa miten auto on ihan kunnossa, mutta akun kuntoa ei kuulemma ole mitään tapaa selvittää. Yllätys.

Käsittääkseni akun kunnon pystyy selvittämään ja nyt vaan haluttiin myydä sorkkaeläin säkissä?

Jazzissa on vain 0.8 kwh akku. Vajaalla akulla sieltä ei suuria tehoja kyllä saa ennen kuin polttis on ohjelmoitu käynnistymään. Akkunäytöt itselataavissa hybrideissä on hyvin suuntaa antavia, kannattaa logata koeajolla OBD:sta jos tarkempi sielunelämä kiinnostaa.

Verrokkina Ioniqissa tuplat eli 1.56 kwh akku, josta käytetään normaalisti BMS:n mukaan ~45-70% SoC aluetta. Se on alue joka näytetään grafiikoissa keskikolmanneksena. 60-70 SoC alueella voi ajaa sähköajoa 15-20 kw teholla ennen kuin polttis herää. Ali 50% SoC mennään jo "sukkasillaan" jotain max 5-10 kw.

Sähköllä pääsi 65% -> 51% 54 km/h todellista 2 min 40 sek eli noin 2.4 km (kitkat alla, kesärenkaat rullaa kyllä paremmin). Ihan normaali suoritus, jos valot on suotuisat ja tie tasainen.

Screenshot_20221103-215556.jpg
 
Vähän samoilla linjoilla Euroshopperin kanssa tuon Toyotan voimalinjasta, vaikka oma on vaan nuhapumppu 1.8 perushybridi corolla.
Toi Toyotan täysin portaaton voimalinja on kyllä mukava nyt kun siihen on tottunut, vaikka tällä pikkumoottorilla huutaakin kovemmissa kiihdytyksissä. Mutta käytettiinhän sitä ennenkin vaparikoneissa korkeita kierroksia kun tarvittiin tehoja.
Mutta etenkin nyt tuohon tottuneena joskus ajelee tuttujen perinteisillä automaateilla tai dsg:llä, niin niiden nykimiset ja viipyilyt tuntuu korostuvan.
Toki tämä on tottumis ja mieltymyskysymys.

Tuossa uudessa Corolla Crossissa vähän ihmettelen maavaran rampauttamista, vaikka muuten on korkean maasturimainen.
Maavaraa Corolla Crossissa teknisten tietojen mukaan 160mm eli 16cm
Perus Corollassa Trek varusteisena maavara 155mm eli vain 5mm vähemmän.
Toki normaali Corolla ilman Trek pakettia on sitten aika maanuoliainen 135mm maavarallaan.

Tekniikan maailman nettiartikkelissa Corolla Crossista oli kuva takaapäin ja mainittiin että pakoputki roikkuu epänormaalin matalalla, ja on selkeästi alin osa koko alustassa ja ottaa ensimmäisenä kiinni patteihin.
Sen kuvan perusteella ennustan tuon Corolla Crossin pakoputkelle aika lyhyttä elinikää. Vaikutti aikamoiselle suunnittelukukkaselle.
Vilkaiskaas joku tuo jos käytte Crossia katselemassa livenä.

Aika paljon olen vuokra 1.8 C-HR ja erilaisia Corollia ajanut. Hyviä autoja taloudelliseen kaupunki/taajama/maalaistieajoon, pidän silti enemmän Ioniqin kaksoiskytkimen sähköllä buustatusta tuntumasta. Corolla Cross kyllä nelivetona kiinnostaa, mutta uusien hinnat ei houkuttele.

Laitetaan taas muutama kuva viimepäivien ajotilanteissa, kun löysin myös ajonopeuden ja väännön logattavaksi. :interested:

Ioniqin voimalinjan ohjauslogiikka näyttää olevan hämmästyttävän yksinkertainen. Vaihteistolla säädetään kierrokset eli sopiva keskiteho ja sähkömoottorilla säädetään teho pyörille liikennetilannetta vastaavaksi. Polttis on vain säädetty nakuttamaan optimipisteessä eli ~55% suhteellista vääntöä sen hetkisiin kierroksiin nähden.

Screenshot_20221104-234525.jpg

Sporttimoodilla saa lisää kierroksia ja kaasuvastetta, mutta edelleen polttis pysyy optimialueella. Lisäksi polttomoottoria ei sammuteta jarruttaessa, jos akussa on vielä kapasiteettia ottaa vastaan energiaa. Alla ensin 40 -> 100 -> 80 sportilla, sitten 80 -> 100 normaalilla.

Näyttäisi siltä, että polttiksen tehoa aletaan rajoittamaan jarruttaessakin vasta kun moottorilta ja pyöriltä generoitu yhteisteho menisi yli 20 kw.

Screenshot_20221104-172145.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Across/Rav4 vähä ihmetellyt ja koeajanutkin, mutta kaipaisi vuonna 2022 kuitenkin jo vähä muuta ajoneuvon mittaristolta/infotainmentilta kuin mitä tuo tarjoaa. Aika lähellä kyl ollut jo hankintaa mut jotenkin vaan saa etomaan tommonen tuulahdus 10vuoden takaa. Ahdistaako muita moinen asia autossa :D?

Nyt näyttäs olevan koeajettava Mazdan CX-60 mikä kyl vaikuttaisi aika makoisalle. Toki tuntuu hinta nousevan aikalailla varustetasojen myötä. Mietteitä Mazdasta?

Vähän viiveellä vastausta, mutta eipä toisaalta ole autoakaan vielä. Tilasin siis toukokuun lopussa CX-60:n homura varustetasolla ja parilla lisäpaketilla, hinta n. 65ke. Houkutuksina 0% korko 14e käsittelykuluilla ja nopeampi toimitus vrt täyssähköt. Auto valmistunut tehtaalta 20.10 ja lienee laivattu näinä päivinä. Nyt siis odotellaan autoa vielä sen n. 1-2kk saapuvaksi, japanista tulee. Kävin elokuussa koeajamassa deltassa täysin varusteltua yksilöä ja itse kyllä pidin kovasti. Laitetaan lisää kommenttia, kun auto saapunut.
 
Piti siirtyä sähköautoilijaksi, mutta Ioniq 5:n toimitusaika venyy ja venyy ja en ainakaan itse jaksa kahta vuotta odottaa autoa. Näillä näkymin seuraavaksi autoksi tulee Mini Countryman nykyisen Countrymanin tilalle. Yksityisleasingin hinta nousee ja auto on tuttu, jotain uusia juttuja tulee itselleni kun nykyinen on karvalakkimalli ja uudessa olisi sitten vähän enemmän varusteita. Juttelin myyjän kanssa ja kuulemma Miniltä olisi tulossa pari sähköautomallia vuoden kahden sisään ja sen jälkeen plug-in Countryman lähtee kokonaan mallistosta pois.
 
Tuohan näyttää jopa aika hyvältä ja hevosvoimiaki tarvittaessa entisaikojen hot hatchien luokkaa.

Tuollaista aerodynaamista ja polttismoodissa kuitenkin taloudellista tehoplugaria olenkin odotellut. Hyundai/Kilta menetetty mahdollisuus kun eivät ole istuttaneet 1.6T hybridiä vastaavaan koriin.
1.6T taitaa olla sen verran janoinen, että ei oikein pärjäisi taloudellisuudessa. Isompana menetettynä mahdollisuutena pitäisin sitä, että eivät saaneet vapariplugareiden suorituskykyä olennaisesti paremmaksi kuin vastaavien HEV-mallien.
 
1.6T taitaa olla sen verran janoinen, että ei oikein pärjäisi taloudellisuudessa. Isompana menetettynä mahdollisuutena pitäisin sitä, että eivät saaneet vapariplugareiden suorituskykyä olennaisesti paremmaksi kuin vastaavien HEV-mallien.
Vapaastihengittävissä 1.6 ei ole sähkömoottoreissa kovinkaan suurta tehoeroa. 32 kw vs 44 kw. Yhteistehoksi ilmoittavat saman molemmille malleille, mutta olen ymmärtänyt Ioniq PHEV:in menevän epävirallisesti rivakammin sataseen.

Ei ole 1.6T omakohtaista kokemusta. Noita OBD-käppyröitä kun katsoo niin vapari tuottaa kierroksista riippuen tasaista tehoa normiajossa väliltä 10-20 kw ja silti jää keskimäärin energiaa ladattavaksi. Turbolla voi olla hankala päästä yhtä alhaisiin tehoihin hyvällä hyötysuhteella.

Painavat SUV:it tarvitsee sitten kiihdytyksiin ja muutenkin enemmän tehoa, johon se 1.6T on helpompi tuunata "taloudelliseksi" luokassaan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom