Ei tuon kokoluokan auto mene millään 5l/100km vaikka puhtaasti dieselillä ajelisi ilman koko hybriditekniikkaa. Spritmonitorin mukaan tuon ikäisen diesel mersun keskikulutus on 6,73l/100km. Muutaman vuoden vanhempi C mersu vie 6,1l/100km dieseliä. Joka tapauksessa tuollaisen plugari hybridin suurin etu ei ole pitkien matkojen alentunut kulutus vaan päivittäiset lyhyemmät ajot puhtaasti sähköllä. Työmatka menee esimerkiksi pelkällä sähköllä kun molemmissa päissä auto on laturissa. Puolella tankilla eli olisiko noin 30l polttoaineella on nyt ajeltu se 850km verran eli kokonaisuudessaan noin 3,5l/100km keskikulutuksella. Sähköistä on makseltu vain kotona lataillessa, työpaikalla ilmainen lataus. Kyllä tuolla halvempi on ajella kuin edellisellä dieselillä. Itsekin ostaisin täyssähkön jos joku järkevä vaihtoehto olisi omiin spekseihin ollut olemassa, mutta tällä hetkellä ei vain ollut. Siksi tämä diesel hybridi saa nyt olla luvan tämän siirtymäkauden auto. Katsotaan muutaman vuoden päästä josko miellyttävä sähkömalli olisi jo tarjolla.
Kyllä tuonkokoisilla dieseleillä voi päästä maantiellä 5 l tai allekin.
Ohessa 2011 MB C 220CDI -farkulla (7G-tronic) Tiiriö-Lommilan Ikea. Keskari 91 km/h ja tietokone näytti 3,7 l/100 km, mutta huijaa 0,4 l/100 km. (Vuoden 2018 ympärivyotinen kulutus oli tankkauksista excelöitynä 5,30 l/100 km.) Maantiellä 3,9-4,5 l/100 km todellista on ihan peruskauraa.
Appiukon MB E 250CDI 4-matic farkku vie maantiellä 200-300 km reissuilla alkaen 4,5 l/100 km ajotietokoneen mukaan, eli silläkin päässee maantiellä viidellä litralla todellista.
Edit. Se ei sellaisenaan ole vielä mitenkään hyvä suoritus, jos diesel-hybridieemelillä kuluu 200 km matkalla 4,2 l/100 km (sähköllä 54 km), koska vanhalla nelivetoisella diesel-eemelilläkin on mennyt vain 4,5 l/100 km ilman mitään ajoakkua. Nopeudet ja ajotapa tai olosuhteet ovat varmasti olleet erilaisia. Kun niistä ei ollut puhetta, niin 4,2 + akullinen ei näytä hyvältä. Tuon perusteella ei voi vielä sanoa hybriditekniikasta olevan mersun kohdalla enemmän hyötyä maantiellä kuin mitä lisäpainosta tulee haittaa.
Toyotan atkinson-hybridistä sen sijaan on ilmiselvästi hyötyä maantiellä (suurin hyöty toki taajamassa). Ostin Auris farkun 2016 (1,8 l Atkinson-vapari + ei-ladattava hybridi). Meni vuoteen 2018 ennenkuin ensimmäinen bensa-auto ilman hybridiä pääsi yhtä pienellä 80-tasanopeutta TM:ssa (4,0 l/100 km todellista). Auto oli muistaakseni MB A sedan, jossa oli monia Auriksesta puuttuvia kulutusta alentavia tekijöitä: 1,3 l, suorasuihkutus, turbo, sylinterinlepuutus = 0,65 l, erittäin aerodynaaminen kori. Veikkaan, että Auris olisi pelkästään tuolla mersun korilla mennyt yhtä vähällä. Siihen päälle noita muita nykyajan herkkuja, niin hybridi olisi luultavasti taas kärjessä.
Ladattavista on vaikeampi saada hyötyä maantiellä, koska lisämassa on paljon suurempi. Muistaakseni
@Euroshopperi 2 :lla ladattava Rav-4 vie ilman sähköä desin pari enemmän kuin edellinen ei-ladattava.