Keskustelua hybridiautoista

Tuollainen kulutus jos moottoritiellä toteutuu niin minun käytössä tuo voisi olla hyvä vaihtoehto. Käytettynä paljon tarjolla joten huomattavasti täyssähkö edullisempi hankkia. Lisäksi tietty pasuunan edut käytännöllisyydessa. Luotettavuus varmaan aika 50/60.
Kannattaa tutustua GTE:n huolto-ohjelmaan. Ajelin kolme vuotta ongelmitta Golf GTE:llä, ja ajettavuudeltaan ja kulutukselta oli kyllä paras mitä mulla on ollut, mutta ei ole mikään halpa ylläpitää.

-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.

Toki ehkä nuo on vielä edullisia jos on tottunut huoltamaan audia ja mersua :D
 
-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.

Hihnanvaihtohuolto oli itellä rontin tonnin aikanaan, samalla tehtiin kyllä kaikkea muutakin kuin pelkkä hihnanvaihto.. DSG:n litkut semmosen 300e. Itsellä ei tule erillistä tarkastushuoltoa kun kilsoja vuodessa tulee sen verran että kerran vuodessa auto käy anyway huollossa. Hihnanvaihtojen kanssa kilpailutus kannattaa erityisesti.
 
Kannattaa tutustua GTE:n huolto-ohjelmaan. Ajelin kolme vuotta ongelmitta Golf GTE:llä, ja ajettavuudeltaan ja kulutukselta oli kyllä paras mitä mulla on ollut, mutta ei ole mikään halpa ylläpitää.

-öljynvaihto 15tkm välein, ajoit sähköllä tai bensalla.
-"tarkastushuolto" kerran vuodessa
-DSG öljynvaihto 60tkm välein, 400-600e
-jakohihna 6v/210tkm, 1400e.

Toki ehkä nuo on vielä edullisia jos on tottunut huoltamaan audia ja mersua :D
Tuo on hyvä pointti minkä välillä aina unohdan. Nykyisiin laitteisiin on huollot tullut tehtyä itse ja se mahdollisuus heikkenee mulla aika rajusti joten pitää ottaa laskelmissa huomioon.
 
Jos koko matkan keskikulutus 4,2 niin polttoaineella ajetun osuuden kulutus oli 5,75?
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
 
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
Mun bensa hybridi BMW menee 80 alueella tuollaisella matkalla alle 5 keskikulutuksella kun sähköllä ajettu lasketaan mukaan. Ja sähkö range on vain noin 20-25 näillä säillä.
 
En nyt ole tämän(kään) perusteella yhtään vakuuttunut "älykkään hybridimoodin" hyvyydestä. Meselle voi varmaan aika turvallisesti olettaa n. 5l/100km kulutuksen maantiellä "tyhjällä akulla" ja siihen suhteutettuna 4,2l/100km ei ole erityisen vähän kun ajoa oli vain 200km.
Ei tuon kokoluokan auto mene millään 5l/100km vaikka puhtaasti dieselillä ajelisi ilman koko hybriditekniikkaa. Spritmonitorin mukaan tuon ikäisen diesel mersun keskikulutus on 6,73l/100km. Muutaman vuoden vanhempi C mersu vie 6,1l/100km dieseliä. Joka tapauksessa tuollaisen plugari hybridin suurin etu ei ole pitkien matkojen alentunut kulutus vaan päivittäiset lyhyemmät ajot puhtaasti sähköllä. Työmatka menee esimerkiksi pelkällä sähköllä kun molemmissa päissä auto on laturissa. Puolella tankilla eli olisiko noin 30l polttoaineella on nyt ajeltu se 850km verran eli kokonaisuudessaan noin 3,5l/100km keskikulutuksella. Sähköistä on makseltu vain kotona lataillessa, työpaikalla ilmainen lataus. Kyllä tuolla halvempi on ajella kuin edellisellä dieselillä. Itsekin ostaisin täyssähkön jos joku järkevä vaihtoehto olisi omiin spekseihin ollut olemassa, mutta tällä hetkellä ei vain ollut. Siksi tämä diesel hybridi saa nyt olla luvan tämän siirtymäkauden auto. Katsotaan muutaman vuoden päästä josko miellyttävä sähkömalli olisi jo tarjolla.
 
Miten ladattavien hybridien jakohihnan/-ketjun vaihtovälin kanssa, kun sehän ei sähköajossa ole lainkaan käytössä, joten olettaisi ettei se kulu? Ladattavia hybridejä ei ole nyt niin kauaa ollut laajalti markkinoilla että olisin tästä kuullut paljonkaan keskustelua. Mietin vain, kun suurin osa omistakin ajoista tulee pelkällä sähköllä, ilman että polttis edes starttaa. Omassa autossani on ketjukone, ja vasta reilu pari vuotta vanha, mutta hyvä tätä on miettiä jos tulee pirssiä pidempään pidettyä. Omassa autossa ei pysty erottelemaan mikä osa ajoista on tullut sähköajolla, ja toki huollossa tarpeen vaatiessa ja oikean ajankohdan tullessa ketjun kunto tarkistetaan, mutta pohdinpahan vain.
 
Oma Passat GTE menee tyhjällä akulla ~6l/100km, oma keskikulutus luokkaa 2,7l/100km, eli sähköllä tulee valtaosa ajokerroista ajettua, bensalla harvemmin ja pidempiä matkoja sitten käytännössä.
Jos päivittäinen ajelu itsellä olisi 100km niin en varmaan tätä valitsisi, motarilla varsinkin akkuajelu on melko paljon lyhyempää.

Toki plugarin kannattavuutta hieman syö, että itsellä porsi DSG-vaihteiston mekatroniikka ja sitä kautta polttoainekustannus säästöt vähän karisee :) (Itsellä yksityisleasing niin ei osunut maksajan rooli itselle onneksi suht rapea hintalappu tuossa oli).

Huoltovälit on kyllä hyvin tiheät, itsellä vaihdelaatikkokin hajosi mukavasti alle kuukausi laajemman huollon jälkeen.
 
Oma Passat GTE menee tyhjällä akulla ~6l/100km, oma keskikulutus luokkaa 2,7l/100km, eli sähköllä tulee valtaosa ajokerroista ajettua, bensalla harvemmin ja pidempiä matkoja sitten käytännössä.
Jos päivittäinen ajelu itsellä olisi 100km niin en varmaan tätä valitsisi, motarilla varsinkin akkuajelu on melko paljon lyhyempää.

Toki plugarin kannattavuutta hieman syö, että itsellä porsi DSG-vaihteiston mekatroniikka ja sitä kautta polttoainekustannus säästöt vähän karisee :) (Itsellä yksityisleasing niin ei osunut maksajan rooli itselle onneksi suht rapea hintalappu tuossa oli).

Huoltovälit on kyllä hyvin tiheät, itsellä vaihdelaatikkokin hajosi mukavasti alle kuukausi laajemman huollon jälkeen.
Oliko paljon ajettu ennen kuin meni?

Vierestä 3.0TDI kytkettyä DSG seurannut ja kyllä se 100tkm välein tielle jättää. Viimeisin taisi olla juuri tuo sama mekatroniikka ja 4k€ laskua.
 
Ei tuon kokoluokan auto mene millään 5l/100km vaikka puhtaasti dieselillä ajelisi ilman koko hybriditekniikkaa. Spritmonitorin mukaan tuon ikäisen diesel mersun keskikulutus on 6,73l/100km. Muutaman vuoden vanhempi C mersu vie 6,1l/100km dieseliä.
Tuollainen ~7l/100km on varmaan ihan realistinen oletus sekalaiseen ajoon tuollaiselle dieselille, mutta kun puhutaan maantieajosta niin menee varmasti vähemmällä. Muistelen että TM mittasi juuri kyseiselle autolle tasan 5l/100km maantiellä plugarivertailussa.
 
Vähän vaikuttaa lyhyeltä. Onko noissa hybrideissä kiinteä öljynvaihtoväli, eikä siis Long Life ohjelmaa?

Ei ole yhtään moottorivalmistajaa jonka moottoriin sopii LL ohjelma, jos ostat auton uutena ja vaihdat sen uuteen 3v välein niin se nyt on sama tekeekö yhtään huoltoa, mutta järkevää se ei ole, kuten ei ole nämä LL ohjelmatkaan...
 
Ei ole yhtään moottorivalmistajaa jonka moottoriin sopii LL ohjelma, jos ostat auton uutena ja vaihdat sen uuteen 3v välein niin se nyt on sama tekeekö yhtään huoltoa, mutta järkevää se ei ole, kuten ei ole nämä LL ohjelmatkaan...
Perustuuko tämä johonkin tutkimukseen vai esson baarin keskustelua? Paljon olen puhetta nähnyt miten LL ohjelma on pahasta, mutta vähissä on viittaukset tutkimuksiin. Toki myönnän, että en ole aikoihin edes yrittänyt kaivella aiheesta enää tietoa.
 
Longlife ongelmahan on ensisijaisesti aika ja öljyyn kondensoituva kosteus eikä kilometrit. Ooppelifoorumilla oli joku heppu vetänyt 50tkm öljynvaihtovälillä, eikä tuo tuottanut mitään ongelmaa, koska autolla ajettiin paljon ja öljyt vaihdettiin kuitenkin usein. jotain 8xxtkm siinä muistaakseni oli kun kone hajoitettiin ajamalla öljypohja kiveen tms.
Tuollainen ~7l/100km on varmaan ihan realistinen oletus sekalaiseen ajoon tuollaiselle dieselille, mutta kun puhutaan maantieajosta niin menee varmasti vähemmällä. Muistelen että TM mittasi juuri kyseiselle autolle tasan 5l/100km maantiellä plugarivertailussa.
Ihmisillä on usein erikoisia käsityksiä siitä mitä jokin auto voi vähimmillään kuluttaa perustuen ihan siihen mitä se oma (epätaloudellinen) ajotapa jollain toisella ajoneuvolla vie polttoainetta.
 
Perustuuko tämä johonkin tutkimukseen vai esson baarin keskustelua? Paljon olen puhetta nähnyt miten LL ohjelma on pahasta, mutta vähissä on viittaukset tutkimuksiin. Toki myönnän, että en ole aikoihin edes yrittänyt kaivella aiheesta enää tietoa.
Moottorikoneistamolle kun vein 400tkm ajetun 1.9TDI koneen kantta ja kyselin samalla nokan sekä kuppien kunnosta mielipidettä niin eka kommentti oli että selvästi LL ohjelmalla ajettu joskus. Ei kovin tieteellistä mutta jotain painoarvoa antaisin ammattilaisen mielipiteelle joka noita yläkertoja on nähnyt kymmeniä. Ja tuohon aikaan LL tarkoitti muistaakseni 20tkm.
 
Moottorikoneistamolle kun vein 400tkm ajetun 1.9TDI koneen kantta ja kyselin samalla nokan sekä kuppien kunnosta mielipidettä niin eka kommentti oli että selvästi LL ohjelmalla ajettu joskus. Ei kovin tieteellistä mutta jotain painoarvoa antaisin ammattilaisen mielipiteelle joka noita yläkertoja on nähnyt kymmeniä. Ja tuohon aikaan LL tarkoitti muistaakseni 20tkm.
Taitaa pahempi ongelma olla se 2v vaihtoväli. Ei kilsat.
 
Oliko paljon ajettu ennen kuin meni?

Vierestä 3.0TDI kytkettyä DSG seurannut ja kyllä se 100tkm välein tielle jättää. Viimeisin taisi olla juuri tuo sama mekatroniikka ja 4k€ laskua.
Hajoamishetkellä oli noin 77000 mittarissa, eli ei ihan edes loppuun rullattu vielä.
Tehdas tuli tosiaan vastaan ja maksoi puolet (taitaa tulla aina DSG jutuissa jotka ei ole loppuun rullattuja), siitä kuitenkin olisi jäänyt ~3800€ lasku maksettavaksi.

Eipä ehkä DSG:tä seuraavaan omistusautoon itselle. (Yksi syy ottaa liisarilla oli kun pelotti niin paljon DSG ja TSI+sähkö)
 
Miten ladattavien hybridien jakohihnan/-ketjun vaihtovälin kanssa, kun sehän ei sähköajossa ole lainkaan käytössä, joten olettaisi ettei se kulu? Ladattavia hybridejä ei ole nyt niin kauaa ollut laajalti markkinoilla että olisin tästä kuullut paljonkaan keskustelua. Mietin vain, kun suurin osa omistakin ajoista tulee pelkällä sähköllä, ilman että polttis edes starttaa. Omassa autossani on ketjukone, ja vasta reilu pari vuotta vanha, mutta hyvä tätä on miettiä jos tulee pirssiä pidempään pidettyä. Omassa autossa ei pysty erottelemaan mikä osa ajoista on tullut sähköajolla, ja toki huollossa tarpeen vaatiessa ja oikean ajankohdan tullessa ketjun kunto tarkistetaan, mutta pohdinpahan vain.

Kilometrien tai vuosien perusteella, kumpi ikinä tuleekaan ensimmäisenä täyteen. Ei katsota yhtään millä moodilla on ajettu.
 
Miten ladattavien hybridien jakohihnan/-ketjun vaihtovälin kanssa, kun sehän ei sähköajossa ole lainkaan käytössä, joten olettaisi ettei se kulu? Ladattavia hybridejä ei ole nyt niin kauaa ollut laajalti markkinoilla että olisin tästä kuullut paljonkaan keskustelua. Mietin vain, kun suurin osa omistakin ajoista tulee pelkällä sähköllä, ilman että polttis edes starttaa. Omassa autossani on ketjukone, ja vasta reilu pari vuotta vanha, mutta hyvä tätä on miettiä jos tulee pirssiä pidempään pidettyä. Omassa autossa ei pysty erottelemaan mikä osa ajoista on tullut sähköajolla, ja toki huollossa tarpeen vaatiessa ja oikean ajankohdan tullessa ketjun kunto tarkistetaan, mutta pohdinpahan vain.

Epäilen vahvasti, että plugarihybrideissä (ym.) on jonkin tehtaan palikka laskemassa kilsoja, jotka on liikuttu vain sähköllä. Jolloin jollain testerillä pystyvät (halutessaan) näyttämään toteen, että 100tkm ajetussa autossa on polttomoottorilla ajettu esimerkiksi 72tkm.
 
Kilometrien tai vuosien perusteella, kumpi ikinä tuleekaan ensimmäisenä täyteen. Ei katsota yhtään millä moodilla on ajettu.

Eihän sitä ole katsottu diesel/bensa vermeissäkään, joten hybrideille ei ole tullut mitään uutta ohjeistusta. Ja miksi tulisikaan ?
 
Epäilen vahvasti, että plugarihybrideissä (ym.) on jonkin tehtaan palikka laskemassa kilsoja, jotka on liikuttu vain sähköllä. Jolloin jollain testerillä pystyvät (halutessaan) näyttämään toteen, että 100tkm ajetussa autossa on polttomoottorilla ajettu esimerkiksi 72tkm.
Onhan noissa tuollainen laskuri, mutta miten sen pitäisi vaikuttaa jakohihnan vaihtoväliin? Ei tuo plugarin nokalla liikuttelu välttämättä sille moottorille/jakohihnalle eduksi ole
 
Ei tuon kokoluokan auto mene millään 5l/100km vaikka puhtaasti dieselillä ajelisi ilman koko hybriditekniikkaa. Spritmonitorin mukaan tuon ikäisen diesel mersun keskikulutus on 6,73l/100km. Muutaman vuoden vanhempi C mersu vie 6,1l/100km dieseliä. Joka tapauksessa tuollaisen plugari hybridin suurin etu ei ole pitkien matkojen alentunut kulutus vaan päivittäiset lyhyemmät ajot puhtaasti sähköllä. Työmatka menee esimerkiksi pelkällä sähköllä kun molemmissa päissä auto on laturissa. Puolella tankilla eli olisiko noin 30l polttoaineella on nyt ajeltu se 850km verran eli kokonaisuudessaan noin 3,5l/100km keskikulutuksella. Sähköistä on makseltu vain kotona lataillessa, työpaikalla ilmainen lataus. Kyllä tuolla halvempi on ajella kuin edellisellä dieselillä. Itsekin ostaisin täyssähkön jos joku järkevä vaihtoehto olisi omiin spekseihin ollut olemassa, mutta tällä hetkellä ei vain ollut. Siksi tämä diesel hybridi saa nyt olla luvan tämän siirtymäkauden auto. Katsotaan muutaman vuoden päästä josko miellyttävä sähkömalli olisi jo tarjolla.
Kyllä tuonkokoisilla dieseleillä voi päästä maantiellä 5 l tai allekin.

Ohessa 2011 MB C 220CDI -farkulla (7G-tronic) Tiiriö-Lommilan Ikea. Keskari 91 km/h ja tietokone näytti 3,7 l/100 km, mutta huijaa 0,4 l/100 km. (Vuoden 2018 ympärivyotinen kulutus oli tankkauksista excelöitynä 5,30 l/100 km.) Maantiellä 3,9-4,5 l/100 km todellista on ihan peruskauraa.

Appiukon MB E 250CDI 4-matic farkku vie maantiellä 200-300 km reissuilla alkaen 4,5 l/100 km ajotietokoneen mukaan, eli silläkin päässee maantiellä viidellä litralla todellista.


Edit. Se ei sellaisenaan ole vielä mitenkään hyvä suoritus, jos diesel-hybridieemelillä kuluu 200 km matkalla 4,2 l/100 km (sähköllä 54 km), koska vanhalla nelivetoisella diesel-eemelilläkin on mennyt vain 4,5 l/100 km ilman mitään ajoakkua. Nopeudet ja ajotapa tai olosuhteet ovat varmasti olleet erilaisia. Kun niistä ei ollut puhetta, niin 4,2 + akullinen ei näytä hyvältä. Tuon perusteella ei voi vielä sanoa hybriditekniikasta olevan mersun kohdalla enemmän hyötyä maantiellä kuin mitä lisäpainosta tulee haittaa.

Toyotan atkinson-hybridistä sen sijaan on ilmiselvästi hyötyä maantiellä (suurin hyöty toki taajamassa). Ostin Auris farkun 2016 (1,8 l Atkinson-vapari + ei-ladattava hybridi). Meni vuoteen 2018 ennenkuin ensimmäinen bensa-auto ilman hybridiä pääsi yhtä pienellä 80-tasanopeutta TM:ssa (4,0 l/100 km todellista). Auto oli muistaakseni MB A sedan, jossa oli monia Auriksesta puuttuvia kulutusta alentavia tekijöitä: 1,3 l, suorasuihkutus, turbo, sylinterinlepuutus = 0,65 l, erittäin aerodynaaminen kori. Veikkaan, että Auris olisi pelkästään tuolla mersun korilla mennyt yhtä vähällä. Siihen päälle noita muita nykyajan herkkuja, niin hybridi olisi luultavasti taas kärjessä.

Ladattavista on vaikeampi saada hyötyä maantiellä, koska lisämassa on paljon suurempi. Muistaakseni @Euroshopperi 2 :lla ladattava Rav-4 vie ilman sähköä desin pari enemmän kuin edellinen ei-ladattava.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221014-121741.png
    Screenshot_20221014-121741.png
    1,3 MB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä kerran vertailuna täysin samalla moottorilla varustetut versiot. Hurja ero kyllä tuo tavallisen hybridin ja ilman hybriditekniikkaa olevat luvut, eli 40 MPG vs 30 MPG. Nuo vastaa siis lukemia 5.88 L 100km ja 7.84 L/100 km. Pari litraa siis eroa saa pinnistettyä Toyotan HSD. Plugarilla lasketaan jo 6.19 L/100 km kulutuksia, eli tuo 40 vs 38 MPG tuottaa pikkuisen lisää. Nämä ovat siis EPA kulutuksia ja useimmat kuskit pystyy noista tinkaamaan suht helposti sen 0,5 L pois. Näin ainakin omalla kohdalla on käynyt, kun ajelua on kertynyt se vuosi täyteen, eli kesä/talvi ajaminen tasattuna. Tämä on siitä hyvä vertailu, että moottori on tosiaan täysin sama, joka sitten muuteltu eri versioihin omalla laillaan.


Ja ettei totuus pääsisi unohtumaan tuossa vielä mukana se ensimmäinen 1995 vuoden RAV4, joka myös on ollut ajossa meilläkin. Jotain kehitystä on tapahtunut matkan varrella. Tuolla oli siis EPA kulutus aikanaan vaatimattomat 11.20 L/100 km.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuonkokoisilla dieseleillä voi päästä maantiellä 5 l tai allekin.

Ohessa 2011 MB C 220CDI -farkulla (7G-tronic) Tiiriö-Lommilan Ikea. Keskari 91 km/h ja tietokone näytti 3,7 l/100 km, mutta huijaa 0,4 l/100 km. (Vuoden 2018 ympärivyotinen kulutus oli tankkauksista excelöitynä 5,30 l/100 km.) Maantiellä 3,9-4,5 l/100 km todellista on ihan peruskauraa.
No mun duunipaku (Proace n.3t massaa melkein 2m korkea) menee alle 6l/100km, joten pakkohan minkä tahansa diesel henkilöauton on mennä alle 5l/100km, tai sitten jossain on vikaa. Moni ei vaan tajua että niiden ajotapa on vaan helvetin epätaloudellinen.
 
Ajelin juuri tuossa Volvon V60 T8:lla 120km suuntaansa 80-100kmh rajoituksilla. Lähtiessä oli akku täynnä niin 6.2 kulutus. Paluu matkalla akku aivan tyhjä niin 7.3 näytti ajotietokone. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus 300+ tehoiselle bensakoneelle.
 
Ajelin juuri tuossa Volvon V60 T8:lla 120km suuntaansa 80-100kmh rajoituksilla. Lähtiessä oli akku täynnä niin 6.2 kulutus. Paluu matkalla akku aivan tyhjä niin 7.3 näytti ajotietokone. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus 300+ tehoiselle bensakoneelle.
Mun mielestä tuo 7.3 on jopa aika paljon tuollaiselle autolle.

Ihmiset ei vain muista paljonko perus bensakone aikanaan kulutti.

Mä ajelin 2000-luvun taitteessa w210 automaatti mersulla 250hv alle 7 litran maantiekulutuksia, mutta kaupungissa meni sitten tuplat enemmän...
 
Ajelin juuri tuossa Volvon V60 T8:lla 120km suuntaansa 80-100kmh rajoituksilla. Lähtiessä oli akku täynnä niin 6.2 kulutus. Paluu matkalla akku aivan tyhjä niin 7.3 näytti ajotietokone. Mielestäni ihan kohtuullinen kulutus 300+ tehoiselle bensakoneelle.
Äkkiseltään kova kulutus, rajoitus+5km/h setillä ajaessa menny 140km siirtymä tyhjällä akulla tuohon 6.2l/100km haarukkaan ja akku täynnä litran vähemmän. V60 T8 myös allekirjoittaneella.
 
No mun duunipaku (Proace n.3t massaa melkein 2m korkea) menee alle 6l/100km, joten pakkohan minkä tahansa diesel henkilöauton on mennä alle 5l/100km, tai sitten jossain on vikaa. Moni ei vaan tajua että niiden ajotapa on vaan helvetin epätaloudellinen.
Hyvä jos alle 9 menee oma henkilöauto.

Vaikka sähköautopolte on kova niin käytiin myös hybridejä katsomassa mutta valitettavan laihoin tuloksin ainakin vielä.
-Corolla, liian pieni kaikin puolin
-Rav4/Suzuki mikälie, hyvä kontti mutta ohjaamo liian matala
-3008/Grandland X, liian pieni kontti
-Kuga ei ehditty enää katsomaan mutta ehkä se ei siitä parane?
-Premium merkeissä hinta taitaa sitten taas luisua tuonne sähköautoluokkaan
 
Äkkiseltään kova kulutus, rajoitus+5km/h setillä ajaessa menny 140km siirtymä tyhjällä akulla tuohon 6.2l/100km haarukkaan ja akku täynnä litran vähemmän. V60 T8 myös allekirjoittaneella.
No miulla oli vakkarissa +15 että se saattoi hieman vaikuttaa. Plus lukuisat ohitukset.
 
Tarttis farmari tai pikku SUV tai vast olla.

508 unohdin listalta kun ei täälläpäin ollut yhtään myynnissä. En tiedä onko se Corollaa isompi?

On se 508 nyt Corollaa isompi. Matala kontti taitaa kyllä olla. 308 on Corollan kokoinen. uudessa 308:ssa on muuten ehkä yllättäen tilavampi takakontti kuin 3008:ssa ja 508:ssa.
 
Hyvä jos alle 9 menee oma henkilöauto.

Vaikka sähköautopolte on kova niin käytiin myös hybridejä katsomassa mutta valitettavan laihoin tuloksin ainakin vielä.
-Corolla, liian pieni kaikin puolin
-Rav4/Suzuki mikälie, hyvä kontti mutta ohjaamo liian matala
-3008/Grandland X, liian pieni kontti
-Kuga ei ehditty enää katsomaan mutta ehkä se ei siitä parane?
-Premium merkeissä hinta taitaa sitten taas luisua tuonne sähköautoluokkaan
Koen arvostavani itselataavia hybridejä aika paljon moneen muuhun verrattuna, mutta sanoisin että jos on sähköautokuumetta niin ei tuollaisesta ole korvikkeeksi. Tuotteina ovat kyllä suurelta osin hiottuja toisin kuin moni plugari.
 
Jos tuo on diesel henkilöauto, niin siinä on jotain vikaa silloin, tai sun ajotavassa jotain todella pielessä.
9,2 l/100km on valmistajan ilmoittama maantiekulutus niin hieman sen alle voi mun ajotavalla päästä.

edit: tajusin ettei tuo kakkosautokaan mene millään maantiellä alle 5l/100km, ehkä alle 7 voi päästä.
 
9,2 l/100km on valmistajan ilmoittama maantiekulutus niin hieman sen alle voi mun ajotavalla päästä.

edit: tajusin ettei tuo kakkosautokaan mene millään maantiellä alle 5l/100km, ehkä alle 7 voi päästä.
Mistä kikottimesta me nyt puhutaan? Joku 70 luvun olds 88 diesel?
 
Mersu GL 420cdi ja tuo kakkosauto on A6 3.0tdi quattro.
Okei, jos määritelmä "henkilöauto" otetaan puhtaasti tieliikennelaista niin noiden mukamaastureiden lisäksi sinne lasketaan sitten myös ne ducatot yms joissa on keittiö, paskahuusi ja nukkumapaikat kuudelle.

Neliveto lisää kyllä kulutusta yleensä sen litran satkulla maantiellä, mutta se että puolet pienemmällä ilmanvastuksella menee enemmän löpöä ei kyllä kuulosta kovin hyvältä saavutukselta.
 
Okei, jos määritelmä "henkilöauto" otetaan puhtaasti tieliikennelaista niin noiden mukamaastureiden lisäksi sinne lasketaan sitten myös ne ducatot yms joissa on keittiö, paskahuusi ja nukkumapaikat kuudelle.

Neliveto lisää kyllä kulutusta yleensä sen litran satkulla maantiellä, mutta se että puolet pienemmällä ilmanvastuksella menee enemmän löpöä ei kyllä kuulosta kovin hyvältä saavutukselta.
Jep tuo termi henkilöauto sai lapsellisen mieleni säkenöimään ja siksi vastailin. Nuo nykyajan pakut on vaan mielestäni aika pihejä usein olleet etenkin kun pysytään poissa moottoritieltä eikä viedä täyttä kuormaa Norjan vuoristossa.

Jos vaikka tuota proacea ja tuota mersua vertaa niin kone on Tojossa puolet pienempi, painoa on vähemmän, pienet pyörät joista vain etummaiset vetää, korkeus/leveys/pituus aika samoissa. Ilmanvastuksesta paha sanoa mutta 3 l kulutusero on varmaan ihan oletettua.

Taidetaan olla aika kaukana hybridiautoista tässä jutustelussa mutta toivotaan ettei kukaan huomaa.
 
Jep tuo termi henkilöauto sai lapsellisen mieleni säkenöimään ja siksi vastailin. Nuo nykyajan pakut on vaan mielestäni aika pihejä usein olleet etenkin kun pysytään poissa moottoritieltä eikä viedä täyttä kuormaa Norjan vuoristossa.

Jos vaikka tuota proacea ja tuota mersua vertaa niin kone on Tojossa puolet pienempi, painoa on vähemmän, pienet pyörät joista vain etummaiset vetää, korkeus/leveys/pituus aika samoissa. Ilmanvastuksesta paha sanoa mutta 3 l kulutusero on varmaan ihan oletettua.

Taidetaan olla aika kaukana hybridiautoista tässä jutustelussa mutta toivotaan ettei kukaan huomaa.
No mitoissa ei varmaan kovin merkittävää eroa ole, mutta tuo mun proace on vaa'alla tosiaan sen luokkaa 3 tonnia, mutta maantieajossa tuolla ei suurempaa merkitystä ole.

Jos nyt hilataan takaisin topikkiin, niin yleinen hybridien puute pakurintamalla on ainakin mun mielestä ongelma.

Ainoa hybridi on transit custom plugari, jossa on vain 50km sähkörange ja sen jälkeen mennään yli 10l/100km bensalla. Täyssähköisiä on jotka on tarkoitettu jollekin keskustatsupparille, ainoa ok range on stellantiksen isoakkuisessa jossa virallinen 330km. Tai buzz cargo on kai, mutta aika paljon pienempi, ja tietääkseni ei saa oikeesti mistään.

Jos tuon fordin saisi dieselillä, tai tuplakokoisella akulla se olisi ihan jees laite, nykyisellään se on kyllä melkoinen pettymys, mitään sillä ei saa säästettyä, ellei sitä köytetä ihan pelkkään naapurissa käymiseen.
 
No mitoissa ei varmaan kovin merkittävää eroa ole, mutta tuo mun proace on vaa'alla tosiaan sen luokkaa 3 tonnia, mutta maantieajossa tuolla ei suurempaa merkitystä ole.

Jos nyt hilataan takaisin topikkiin, niin yleinen hybridien puute pakurintamalla on ainakin mun mielestä ongelma.

Ainoa hybridi on transit custom plugari, jossa on vain 50km sähkörange ja sen jälkeen mennään yli 10l/100km bensalla. Täyssähköisiä on jotka on tarkoitettu jollekin keskustatsupparille, ainoa ok range on stellantiksen isoakkuisessa jossa virallinen 330km. Tai buzz cargo on kai, mutta aika paljon pienempi, ja tietääkseni ei saa oikeesti mistään.

Jos tuon fordin saisi dieselillä, tai tuplakokoisella akulla se olisi ihan jees laite, nykyisellään se on kyllä melkoinen pettymys, mitään sillä ei saa säästettyä, ellei sitä köytetä ihan pelkkään naapurissa käymiseen.

Minusta varsinkin plugaripakujen puuttuminen on aika luontevaa kun autoja on usein monta kappaletta saman firman omistuksessa niin niitä voi ottaa tarpeen mukaan x kpl BEV (toki näitäkään ei oikein ole kuten sanoitkin) ja x kpl diesel. Yhdenkin auton omistajilla ajoprofiilit pakulla ovat ehkä monotonisempia kuin henkilöautoilla, mutta vahvaa mutua tässä. HEV:ien puuttumista ihmettelen hieman enemmän...luulisi että joku Toyotan 2.5-litrainen hybridi olisi ihan hyvä voimalinja pakuun.
 
Minusta varsinkin plugaripakujen puuttuminen on aika luontevaa kun autoja on usein monta kappaletta saman firman omistuksessa niin niitä voi ottaa tarpeen mukaan x kpl BEV (toki näitäkään ei oikein ole kuten sanoitkin) ja x kpl diesel. Yhdenkin auton omistajilla ajoprofiilit pakulla ovat ehkä monotonisempia kuin henkilöautoilla, mutta vahvaa mutua tässä. HEV:ien puuttumista ihmettelen hieman enemmän...luulisi että joku Toyotan 2.5-litrainen hybridi olisi ihan hyvä voimalinja pakuun.
Ehkä puhtaasti jossain kuljetusliikkeessä se voi toimia noin, mutta aika usein se paku on jonkinlainen huoltoauto, jolloin sitä autoa ei ole niin simppeliä vaan vaihtaa, koska kyse ei ole tarpeesta liikuttaa ihmistä vaan tavaraa.

Lisäksi ainakin suomessa tuo ero dieselin ja muiden voimalähteiden välillä on hieman erilainen kun käyttövoimavero ei esitä niin isoa osaa.. No tietysti suurimmassa osassa maista tuollaista eroa ei ole alunalkaenkaan.. Eli se bensahybridi pitäisi kuluttaa selvästi vähemmän kuin diesel, varsinkin kun normaalitilanteessa bensan litrahinta on vielä korkeampi kuin dieselin. Nykyisellään ainoa "bensahybridi" on tuo transit custom PHEV, joka kuluttaa ihan helvetisti.
 
Hyötyajoneuvojen kohdalla plugarit eivät taida olla taloudellisesti järkeviä. Nykyiset ahdetut dieselmoottorit mitä hyötyajoneuvoissa on ovat niin taloudellisia kuin mahdollista nykytekniikalla. Ehkä täysähköt tulevat jossain kohtaa läpi hyötyajoneuvoissa, kun asiat vähän kehittyy muutaman vuoden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom