Ei kai tuo ole mikään kovin harvinainen ominaisuus plugarissa?Muutenhan toi on plugareista yksi kiinnostavimmista, kun ottaa sillä etäohjauksella, että saa ilmastoinnit etänä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai tuo ole mikään kovin harvinainen ominaisuus plugarissa?Muutenhan toi on plugareista yksi kiinnostavimmista, kun ottaa sillä etäohjauksella, että saa ilmastoinnit etänä.
Mikäs bensa-auto Outlanderin kokoluokassa kulkee 3.75l/100km?Ihan **tun paljon, mutta hys hys Unohda Mitsu. Onhan sitä plugareita, mitkä akun "loputtuakin" kuluttaa vaan normaalisti tai normaalia vähempi, eikä 2x vs normiauto.
Mikäs bensa-auto Outlanderin kokoluokassa kulkee 3.75l/100km?
Outlanderissa vaikuttaa vauhti todella paljon eli 80km/h ajolla pääsee alle 7l/100km ja 100km/h menee jo 8l paikkeille.
Onneks ei oo tommosia motareita vaikka kesällä saaki ajaa satasta lähialueilla ja satasen motaria on vähän yli 6 kilsaa kun lähtee maakuntakeskukseenÄlä nyt viitsi. Jos ajetaan pitkää way out of ev-range -matkaa joka päivä niin et sä mitään alle 80 km/h ilman ilmastointia/lämmitystä/mankkaa/valoja jaksa ajaa vaan motarilla ajetaan 120+ km/h. Ja sillon tuolla käy pyörre tankissa siihen malliin, että melkein millä tahansa menee vähempi.
Mikä oli se pääasiallinen tekijä, jonka vuoksi vaihdoit täyssähköstä hybridiin?
Mainitsit tuossa sen ainoan mahdollisesti hyvän puolenplugari vs. sähkö (vailla huolia vaikkei sähköä saatavilla), mutta ilmeisesti et koe/näe seuraavia asioita huonoiksi puoliksi: Energiakulut pitkällä matkalla, huoltokustannukset, käytössä oleva teho sähköajossa, sisä- ja/tai säilytystilat. Edellä mainitut olivat pääsyitä miksi lähipiirissäni ollut plugari sysäsi minut suoraan täyssähköön enkä ole sekuntiakaan katunut.
Rovaniemi - Haaparanta - Rovaniemi, 270km tänään (lähimmäkseen 100km/h aluetta, motaria 23km pätkä) ja mitään pihistelemättä rekkoja ohitellen keskikulutukseksi jäi 6.9l/100km. Alla oli aamuinen 5km työmatka EV-ajoa eli lähtiessä akku noin 90% vaan sillä aika pieni merkitys, kyydissä kolme aikuista ja kaksi lasta. Tuo siis mulle lähin motari jota tulee keskimäärin kerran vuodessa ajettuaÄlä nyt viitsi. Jos ajetaan pitkää way out of ev-range -matkaa joka päivä niin et sä mitään alle 80 km/h ilman ilmastointia/lämmitystä/mankkaa/valoja jaksa ajaa vaan motarilla ajetaan 120+ km/h. Ja sillon tuolla käy pyörre tankissa siihen malliin, että melkein millä tahansa menee vähempi.
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).Ne paljon pelätyt isot kulutukset voi tulla sitten kovilla pakkasilla ja/tai kovassa kuormituksessa, kun autossahan ei ole minkään sortin akun lämmitystä ennen kuin se tuli lisävarusteena saataville v. 2019. Auto ei käytä akkuvirtaa jos akun lämpötila on alle -10 astetta, eli silloin auto toimii yhtä taloudellisesti kuin joku jeesuksen vanha GL-Mersu.
Tosta Outlanderista kahdenlaista tietoa. Jotkut sanoo, että vie yli kympin jos akku loppuu, ja toiset pääsee pitkällä matkalla alle 7l/100km
Mikä on mielestäni aika kohtuullinen lukema tuonkokoiselle ja näköiselle möhkölle.
Jos edes teoriassa miettii niin mikä/mitkä on tällä hetkellä halvimpia plugarihybrideitä? muuten saa olla ihan perusauto tyyliin perinteiset perusjutut löytyy (radio jne) mitä nyt yleensä ns. karvalakkiautoista löytyy. toki persgrillit jne ois kiva olla. Ja toki mahdollisuus esilämmitykselle lähtöajan valiten sähköllä ois plussaa niin ei tarviis mitään sisätilan lämppäreitä yms. asennella.
Nykyinen auto perus halpa vaggilainen auton käyttäjällä, työmatkat niin lyhyitä että plugarilla sähköllä ne tulisi halvemmaksi. Kotilatausaseman käytön kyllä onnistuis opastaa mutta kuski ei ole tekniikan ihmelapsi niin latausasemien käyttö appeineen jne. aika mahdoton yhtälö toteuttaa niin hybridi siksi että satunnaiset harvat sukulaisvierailut yms. voi sit toteuttaa perinteisesti bensalla.
Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.
Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
Jos edes teoriassa miettii niin mikä/mitkä on tällä hetkellä halvimpia plugarihybrideitä? muuten saa olla ihan perusauto tyyliin perinteiset perusjutut löytyy (radio jne) mitä nyt yleensä ns. karvalakkiautoista löytyy. toki persgrillit jne ois kiva olla. Ja toki mahdollisuus esilämmitykselle lähtöajan valiten sähköllä ois plussaa niin ei tarviis mitään sisätilan lämppäreitä yms. asennella.
Nykyinen auto perus halpa vaggilainen auton käyttäjällä, työmatkat niin lyhyitä että plugarilla sähköllä ne tulisi halvemmaksi. Kotilatausaseman käytön kyllä onnistuis opastaa mutta kuski ei ole tekniikan ihmelapsi niin latausasemien käyttö appeineen jne. aika mahdoton yhtälö toteuttaa niin hybridi siksi että satunnaiset harvat sukulaisvierailut yms. voi sit toteuttaa perinteisesti bensalla.
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).
Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.
Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
Jos haluaa pihistellä niin hybridin "charge" -toimintoa kannattaa käyttää maantiellä J O S akku on liki lopussa ja tietää, että joutuu vielä ajamaan jonkin ison kaupungin liikennevalohelvetin läpi. Chargella maantieajossa noussut kulutus on huomattavasti pienempi, kuin liikennevalohelvetissä akku tyhjänä polttomoottorilla 2tn painoisella autolla junnaaminen.
Muuta käyttöä en itsekään "charge" -toiminnolle ole keksinyt, se nostaa kulutusta niin paljon. Mielummin käytän akuston "Hold" -asetusta kun pitää perille jättää vaikkapa matkustamon viilennykselle virtaa, eikä latausmahdollisuutta ole.
Ei ole tosiaan capturkaan halpa auto. Harmillisesti pkugarien hinnat suorastaan pakottaa sähköautoihin (joskin niiden hinnat pääsääntöisesti nousevat vielä enemmän).Jos uutta autoa haet niin halvimpia plugareita tällä hetkellä ovat C-segmentissä Seat Leon, Opel Astra ja Kia Ceed. Jos pikkuauto kelpaa niin listaan voi lisätä vielä Renault Capturin.
Kaikkien hinta on tosin noussut useamman tonnin tässä viimeisen vuoden aikana. Ei ole kovin hyvä aika vaihtaa autoa ellei ole vähän ajettua vaihtoautoa antaa vaihdossa.
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).
Joo -28 on se aika lailla universaali sähköautojen ja hybridien pakkasraja, jos akku on tuon alle niin auto ei liiku. Mutta vaikka pakkanen käväiseekin tuolla 30 asteen toisella puolella Lapissa joka talvi, niin harvoin se sentään ehtii sinne asti akun lämpötilaa viedä.
Se -10 on tosiaan vähän erilainen raja, kuten sanoit niin sen aikana sähköajo ei mene päälle, eli hybridiominaisuudet on pois pelistä ja kulutus suurempaa. Mullakin on kokemusta tuosta vain tältä joululta, silloin lähdettiin ajamaan 40min esilämmityksen jälkeen ja silti sähköajo onnistui vasta melkein tunnin päästä, puolimatkassa Lahdesta Tampereelle. Kulutus ei sillä matkalla noussut yli 8l/100km kun pääsin latailemaan autoa vierailulla ollessa.
Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".
Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.
Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.
Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.
Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".
Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.
Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.
Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.
Jos sinulla on nyt jokin pieni, edullinen perusauto käytössäsi, hintaluokassa ... 5ke (?) niin tolla uuden hybridin hintaerotuksella (+10-12ke) ostat aika huolella polttoainetta. Varmaan vuosikymmenen bensat, varsinkin jos ajelet vain lyhyitä työmatkoja ym. eli jotain ~10tkm vuodessa. Koska ei se plugarikaan 100% sähköllä mene, helposti bensatankillisen kulutus voi olla 2-3L/100km varsinkin jos auton käyttäjä ei jaksa latailla sitä ns. kokoajan (kaupassa käydessä ym ym.).
Yllättävän fiksu systeemi tuollaiseen autoon nähden. Osaatko sanoa, onko tuossa erillistä akun lämmitintä/lämmitystä? Outlanderissa ei tosiaan ole kuin lisävarusteena 2019 lähtien, mutta lataus ja myös esilämmityshän lämmittää siinä samalla akkua.
Täyssähköautoissahan tuo lämmitys on puolipakko olla, kun ei ole mitään polttomoottoria ja generaattoria johon voidaan tukeutua. Outlanderin facebook-palstalla on tuosta rajoituksesta puhuttu ja Lapissa autolla ajavilla ei ole ollut ongelmia, tosin eipä viime vuosina ole mitään kunnon hirmupakkasia ollutkaan. Autohan on ilman anturihuijausta sellainen, että jopa kesäkeleillä joutuu tappelemaan ettei polttomoottori käynnisty itsekseen, ja tekemään kunnon sadetanssin nappien ja valikkojen kanssa käynnistymisen estääkseen.
Joo. Kai se akusto käytössä on jos moottori käynnistyy, sehän käynnistetään ajoakulla. Ainakin noissa Mitsuissa.Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).
Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.
Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
Vanhemmissa ilman EV-nappia voi olla herkempi käynnistelemään polttista. Omissa ei ole ollut tätä ongelmaa mutta nyt on Volvon hybridi huollon vaihtoautona ja tämä kyllä käynnistelee polttista usein. Pure-tila pitää paremmin sähköllä mutta mielestäni ei vastaa Mitsun EV-tilaa.Yllättävän fiksu systeemi tuollaiseen autoon nähden. Osaatko sanoa, onko tuossa erillistä akun lämmitintä/lämmitystä? Outlanderissa ei tosiaan ole kuin lisävarusteena 2019 lähtien, mutta lataus ja myös esilämmityshän lämmittää siinä samalla akkua.
Täyssähköautoissahan tuo lämmitys on puolipakko olla, kun ei ole mitään polttomoottoria ja generaattoria johon voidaan tukeutua. Outlanderin facebook-palstalla on tuosta rajoituksesta puhuttu ja Lapissa autolla ajavilla ei ole ollut ongelmia, tosin eipä viime vuosina ole mitään kunnon hirmupakkasia ollutkaan. Autohan on ilman anturihuijausta sellainen, että jopa kesäkeleillä joutuu tappelemaan ettei polttomoottori käynnisty itsekseen, ja tekemään kunnon sadetanssin nappien ja valikkojen kanssa käynnistymisen estääkseen.
Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.
Täräyttääkö jotkut plugarit/hybridit sitten polttiksen automaattisesti tulille kun auto "käynnistetään" kesällä kohtuullisessa lämpötilassa?
Takaisinpäin Keimolanportilta Etelä-Tampereelle. Nyt akku tyhjänä ja rajoitukset +10km/h adaptiivisella vakkarilla.Takaisin menenkin sitten akku tyhjänä, kun ei ollut yhtäkään ehjää latausruutua vapaana P5ssä
Ei ole tosiaan capturkaan halpa auto. Harmillisesti pkugarien hinnat suorastaan pakottaa sähköautoihin (joskin niiden hinnat pääsääntöisesti nousevat vielä enemmän).
Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.Jos haluaa pihistellä niin hybridin "charge" -toimintoa kannattaa käyttää maantiellä J O S akku on liki lopussa ja tietää, että joutuu vielä ajamaan jonkin ison kaupungin liikennevalohelvetin läpi. Chargella maantieajossa noussut kulutus on huomattavasti pienempi, kuin liikennevalohelvetissä akku tyhjänä polttomoottorilla 2tn painoisella autolla junnaaminen.
En ole eri mieltä, mutta eihän tuota voi kaupunkikulutusta charge kulutukseen vertaamalla laskea. Puuttuu se oleellinen tieto, että kuinka pitkään sillä vaikka 100km charge-ajo-latauksella latauksella ajaa kaupungissa.Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.
Ilmeisesti juuri omalla autolla tuo polttomoottorilla ajoakun lataaminen lisää kulutusta 3l/100km, eli siis jos nyt maantiellä menee niin 5 litran kulutus nousee 8 litraan. Kun kaupunkiajo kuluttaa polttoainetta runsaasti enemmän, kannattaa maksimoida kaupungissa sähköajon määrä.
Tuosta olisi mielenkiintoista nähdä oikeaa dataa eri autoilla. Ei se mikään itsestäänselvyys kai ole, että hold on parempi, muutenhan itselataava hybridi kuluttaisi aina enemmän kuin pelkkä ICE/kevythybridi, jos kerran lataus ei koskaan kannata.Lataaminen voi siis olla järkevää, mutta ainakin omalla autolla ei kaupunkikulutus nosta bensalla ajoa tuota 9 litraa enempää. Ajoakku saa kuitenkin kaupungin jarruttelusta ja liu’uissa liikennevalojen väleissä juuri sen verran lisää virtaa, että saa tehtyä esim. liikkeellelähdöt sähköllä. Tällöin varsinainen polttoainekulutus kaupunkiajossa ei kasva niin paljoa kuin voisi suorilta käsin olettaa.
Parasta olisi jos autosta löytyy tuo kuvattu HOLD-toiminto, eli tila joka säästää ajoakun varauksen halutussa. Tällöin ei tarvitse erikseen lisätä latausta akkuun, mikä kuluttaa polttoainetta kuitenkin reilusti. Ja mukavuustekijöitä on sitten puolestaan se, että näin kesällä jättää ajoakkuun tarpeeksi latausta että ilmastoinnin saa etänä päälle kun autolle on menossa.
Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.
Ilmeisesti juuri omalla autolla tuo polttomoottorilla ajoakun lataaminen lisää kulutusta 3l/100km, eli siis jos nyt maantiellä menee niin 5 litran kulutus nousee 8 litraan. Kun kaupunkiajo kuluttaa polttoainetta runsaasti enemmän, kannattaa maksimoida kaupungissa sähköajon määrä.
Lataaminen voi siis olla järkevää, mutta ainakin omalla autolla ei kaupunkikulutus nosta bensalla ajoa tuota 9 litraa enempää. Ajoakku saa kuitenkin kaupungin jarruttelusta ja liu’uissa liikennevalojen väleissä juuri sen verran lisää virtaa, että saa tehtyä esim. liikkeellelähdöt sähköllä. Tällöin varsinainen polttoainekulutus kaupunkiajossa ei kasva niin paljoa kuin voisi suorilta käsin olettaa.
Parasta olisi jos autosta löytyy tuo kuvattu HOLD-toiminto, eli tila joka säästää ajoakun varauksen halutussa. Tällöin ei tarvitse erikseen lisätä latausta akkuun, mikä kuluttaa polttoainetta kuitenkin reilusti. Ja mukavuustekijöitä on sitten puolestaan se, että näin kesällä jättää ajoakkuun tarpeeksi latausta että ilmastoinnin saa etänä päälle kun autolle on menossa.
Eikös tuo kuulosta nimenomaan siltä että kannattaa ladata bensalla ennemminkin kuin ajaa tyhjällä akulla?Tuo varmaan riippuu autosta. Mini Countryman näyttäisi vievän kaupungissa kun akku on alle 52% ja akun lataustila: Battery Save-mode- aktivoituna:
Sport: 14,2l
MID: 10,0l
GREEN: 9,9l
Akun varaustila kasvoi:
SPORT 4%-> 35% = 31%
MID 53% -> 66%= 13%
GREEN 41%-> 50%= 9%
Nämä ajettu identtisellä reitillä 7km/20min Turun taajamassa n. 3 lämpötila-asteen eron sisällä, samaan kellonaikaan, samana viikonpäivänä eri viikkoina.
Sport lakkaa lataamasta kun 52% varaustila saavutetaan, sen jälkeen kulutus tippuu kasin pintaan.
Ajoin identtiset matkat Turusta Saloon (n. 60km) Battery Save-mode aktivoituna ja GREEN ajotilalla meni 7,1l/100km ja MID-ajotilalla 8,2l/100km. Tuo Battery Save-mode lakkaa lataamasta akkua kun varaustila saavuttaa 92%. Nuo edellä mainitut lukemat pysyivät koko matkan alle tuon, eli polttiksella ladattiin akkua koko matka molemmilla ajotiloilla.
Ei bensalla kannata akkua ladata kuin pakosta, eli jos ei ole kotona latausmahdollisuutta ja tarvitset säännöllisesti akulla tapahtuvaa esilämmitystä, nimittäin osaa se webastokin viedä 0,5l/30min, jonka johdosta päivittäisistä ajoista riippuen voi kulutus helposti nousta päälle kympin satasella.
Eikös tuo kuulosta nimenomaan siltä että kannattaa ladata bensalla ennemminkin kuin ajaa tyhjällä akulla?
Eli ajoit 7 km Sportilla ladaten ja kulutus oli 6,2 l/ 100 km korkeampi, eli bensaa meni 7 km * 6,2 l/100km = 0,434 l ylimääräistä. Tällä saavutettiin 31% akunvarausta. Mini näyttäisi valmistajan ilmoituksen mukaan kulkevan 50 km sähköllä eli 1% = 0,5 km. Eli ladattu kantamana tuo olisi valmistajan ilmoituksella 15,5km. 0,434 l / 15,5 km = 0,28 l/km = 2,8 l / 100km. Eli vaikka todellinen range olisi puolet ilmoitetusta, niin silti tuo ollisi selkeästi kannattavampaa kuin normiajelu jos siinä menee 8l/100km.
Vai mitä nyt ymmäräsin väärin?
Salo casestähän pitäisi tietää paljonko lataustaso kasvoi ja mikä on kulutus tyhjällä akulla, että voisi laskea kannattavuutta.
Toi on kyllä melko mielenkiintoista vertailua, vaatinee vain melkoisen tarkat mittalaitteet sekä laskutoimitukset että saadaan faktaa pöytään. Puhumattakaan eri valmistajien eri järjestelmien eri asetusten vaikutuksista, hehe.
Omat empiiriset kokemukset ovat olleet, että akku tyhjänä oma auto syö 9-10L/100km Helsingin keskustaa viistäen lännestä-itään tai idästä-länteen ajaen (Ruoholahti -> Itäväylä) vaikka systeemi regenroi liikennevaloissa ym. Mutta jos lataan ajonaikana akkua ennen tuota "läpiajoa" vaikkapa Länsiväylällä niin samalle ajorupeamalle (lähtö & päätepiste samat) ajotietokone näyttää paljon pienempää keskikulutusta, jopa 3:lla alkavaa. Riippuen siitä miten täydeksi akun ehtii lataamaan, keskustan läpiajo ottaa noin 8km rangen verran, jälleen riippuen lämpötilasta, ilmastoinnista ym. ym. Prosenteissa en osaa sanoa, akun varaustason viisari näyttää summittaisia prosentteja (polttoainemittarin viisarin tapaan), mutta numeraalista "rangearvoa" on vain helpompi seurata. Tuo rangelukema ei siis ole 1:1 todellisen ajomatkan kanssa!
Toki ajotietokone vs. todellisuus, regenrointi vs. oikeasti polttomoottorilla ladattu energia ym. Mutta ainakin tämän 2,1tn painoisen, nelivetoisen hybridin kanssa puhutaan niin monen litran erosta, että näillä polttoaineen hinnoilla noin toimien säästää jopa köyhänmiehen lounaan verran (per 100km). Toki keskustan läpiajo ei kerralla ole 100km mittainen matka, mutta tuo "ennalta polttiksella lataaminen" on taloudellisempaa & lompakolle järkevämpää.
Tuon lisäksi ainakin omassa bemarissa pystyy ajon aikana säätämään miten täyteen auto polttomoottorilla akun lataa, valinnat ovat 20 - 90%. Jo noin 20-30% latauksella pääsee käytännössä koko stadin ruuhkahelvetin läpi, tosiaan Ruoholahdesta Itäväylälle.
Ei tasamaalla normaalisti ajettaessa mitään regeneroida, taajamassa hieman.
Energia ei häviä, energia ei tule tyhjästä.
Jäätäviä kulutuksia silti. En tosin tiedä minkä kokoisista autoista on puhe, mutta ei tuo Kugakaan ihan pienin ja virtaviivaisin ole. Vasta teimme 1700km reissun Ruotsiin ja siitä ajettiin regeneroidulla sähköllä 550km.
Hurjilta kuulostaa nuo teidän ladattavien hybridien kulutukset akku tyhjänä, eikö nuo regeneroi ollenkaan vai miten tuollaiset lukemat ovat mahdollisia. Meillä on tuollainen 2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 12tkm ja keskikulutus tuolle matkalle 5.7l/100km. Tuo on tippunut tasaisesti tässä kesällä kun talvella oli korkeampi (6.5l/100km). Nyt kesällä tuollaiset perusajot alle 100km/h vauhdeilla ovat olleet järestään 4-5l/100km.
Millaista autobaanaa ajat jos pääset 95 km/h keskinopeuksiin?Oma Grandlandin AWD -plugari hörppäsi lataamatta keskikulutuksena talvella 6,2l/100km. Otanta n. 1000km reissu 95km/h keskinopeutta ja pari kauppareissua pohjoisessa päälle. Kesällä näyttäisi lataamatta 100km/h ajossa vievän 5,9l/100km ja 130km/h 7,9l/100km. Ajonopeudella on merkittävin vaikutus kulutukseen. 140km/h vie jo 9,2 litraa satasella.
Jos laittaa akunlatauksen bensalla päälle, tulee kulutukseen päälle n.2l/100km.
Millaista autobaanaa ajat jos pääset 95 km/h keskinopeuksiin?