Keskustelua hybridiautoista

Ihan **tun paljon, mutta hys hys :D Unohda Mitsu. Onhan sitä plugareita, mitkä akun "loputtuakin" kuluttaa vaan normaalisti tai normaalia vähempi, eikä 2x vs normiauto.
Mikäs bensa-auto Outlanderin kokoluokassa kulkee 3.75l/100km?

Outlanderissa vaikuttaa vauhti todella paljon eli 80km/h ajolla pääsee alle 7l/100km ja 100km/h menee jo 8l paikkeille.
 
Onko foorumilaisilla kokemuksia Citikan C5 Aircross plugarista? Siinä takatilat kohtaisivat perheen vaatimuksia, joten hieman kiinnostelisi etukäteen kokemukset ennen koeajoa tai hankintapäätöstä.
 
Nyt on ollut viikon ajossa 19 vuosimallin Kia Optima. Joka yöksi olen auton laittanut lataukseen ja seuraavan päivän ajot on onnistuneet sähköllä. Viileämpinä aamuina tuo tosiaan haluaisi polttomoottorin käynnistää auton lämmitystä varten, mutta siitä pääsee eroon painamalla puhalluksen off asentoon. Talvella sisätilat saa sitten eberin avulla lämpimäksi, joten varmaan silloinkin pystyy ihan hyvin sähköllä etenemään. Viikon aikana polttoaineen kulutus on ollut todella pientä, viisari ei ole värähtänyt ollenkaan. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 0,2/100km. 53 kilometriä nyt on pisimmillään pystynyt sähköllä ajamaan. Mulla ajo on lähinnä kaupungissa pyörimistä.

Tuohon optimaan päädyin auton koon takia. Vastaavanlaista ei sähköautona löydy omaan budjettiin. Koira pitää mahtua konttiin ja lapsilla pitää olla tarpeeksi tilaa takapenkeillä. Tätä ennen oli Opel Insignia 18 vuosimallia. Lähinnä kontti pieneni hieman siihen verrattuna.
 
Mikäs bensa-auto Outlanderin kokoluokassa kulkee 3.75l/100km?

Outlanderissa vaikuttaa vauhti todella paljon eli 80km/h ajolla pääsee alle 7l/100km ja 100km/h menee jo 8l paikkeille.

Älä nyt viitsi. Jos ajetaan pitkää way out of ev-range -matkaa joka päivä niin et sä mitään alle 80 km/h ilman ilmastointia/lämmitystä/mankkaa/valoja jaksa ajaa vaan motarilla ajetaan 120+ km/h. Ja sillon tuolla käy pyörre tankissa siihen malliin, että melkein millä tahansa menee vähempi.
 
Älä nyt viitsi. Jos ajetaan pitkää way out of ev-range -matkaa joka päivä niin et sä mitään alle 80 km/h ilman ilmastointia/lämmitystä/mankkaa/valoja jaksa ajaa vaan motarilla ajetaan 120+ km/h. Ja sillon tuolla käy pyörre tankissa siihen malliin, että melkein millä tahansa menee vähempi.
Onneks ei oo tommosia motareita vaikka kesällä saaki ajaa satasta lähialueilla ja satasen motaria on vähän yli 6 kilsaa kun lähtee maakuntakeskukseen
 
Pihistelytesti Grandilla: Lempäälän Ideaparkin nurkilta Helsinki-Vantaalle ~160km.
120 alueella 115 vakkarissa, 100 alueella 105 ja 80 myös 5 yli.
3,7l/100km bensiinä ja 5,2kWh/100km. 6km jäi akkuun perille päästyäni.
Lähdin hybrid tilalla liikkeelle ja vaihdoin kokonaan sähkölle noin 28km kentältä.

Takaisin menenkin sitten akku tyhjänä, kun ei ollut yhtäkään ehjää latausruutua vapaana P5ssä :mad:
 
Grandlandilla vajaa 200km, bensankulutus 6,5 l /100km, sähkö 6,9kWh/100km latauksista laskettuna. Paluumatka 90km 7,2kWh/100km ja 6,0l/100km. Navissa koko matka ja ennen paluumatkan alkua ladattu reilu 2 kWh.
Perässä kuomukärry, jossa menomatkasta reilu 200kg tavaraa. Paluu tyhjänä. Olisikohan ollut 300kg kärry, kun kantavuus 450kg. Pääosin 100km/h rajoitusta ja vakkarissa 100km/h eli 95km/h todellista.
 
Mikä oli se pääasiallinen tekijä, jonka vuoksi vaihdoit täyssähköstä hybridiin?

Mainitsit tuossa sen ainoan mahdollisesti hyvän puolenplugari vs. sähkö (vailla huolia vaikkei sähköä saatavilla), mutta ilmeisesti et koe/näe seuraavia asioita huonoiksi puoliksi: Energiakulut pitkällä matkalla, huoltokustannukset, käytössä oleva teho sähköajossa, sisä- ja/tai säilytystilat. Edellä mainitut olivat pääsyitä miksi lähipiirissäni ollut plugari sysäsi minut suoraan täyssähköön enkä ole sekuntiakaan katunut.

Itselle plugari ollut ehdottomasti paras vaihtoehto. Täällä pk-seudulla varmaan päälle 90% omista ajoista hoituu joko täysin sähköllä tai suurimmaksi osaksi, jolloin polttomoottoria tarvitsevien ajeluiden (kavereille, kauppaan, asioille kun akku ei ole 100% tai sitä ei ole mahdollista / aikaa latailla) osalta kulutusmittari näyttää jotain 2-3 litran kulutusta / 100km. Ja sen ainoan kerran jos / kun tulee ajeltua pidemmälle (mökeille, muualle), ei tippaakaan tarvitse miettiä missä stoppailee että saa ladattua ja entäpäs jos laturit on kaikki viety tai perillä (hotelli ym.) ei olekaan latausmahdollisuutta jne jne.

Minulle autoilu = vapautta, ei mitään ajomatkan ennalta suunnittelua pakollisine / optimoituine latauspysähdyksineen. Eikä minua kiinnosta jos joudun vaikkapa 1,5k välein tankkaamaan ~40 litraa polttoainetta. Tällä hetkellä olen tankannut plugarini edellisen kerran kuukausi ja 2pv takaperin ja noin 42 litran bensatankista on vielä puolet jäljellä. Kilsoja nykyisellä tankillisella takana reilut 1 000km.

Ylivoimaisesti vammaisinta olisi ajaa reissu X tai määränpäähän Y ja valikoida pysähdykset ja muu vastaava sen mukaan, että saa autoa latailtua saatika jos valitussa pysähdys/safkamestassa joutuisi jonottelemaan jotain laturipaikkaa - ei kiitos, ei todellakaan ole mun juttu. Parasta vielä että noi laturimestat ovat käytännössä aina jotain aakkosasemien ja vastaavien skeidahuttua, joissa ei muutenkaan huvita pysähtyä "matkan päällä" syömään. Sähkiskuskit istuvat siellä onnessaan bulkkiskeidaa syöden ja parhaimmillaan vielä sen jälkeen autossaan kännyköitänsä pläräten. Kiitos ei.
 
Viimeksi muokattu:
Älä nyt viitsi. Jos ajetaan pitkää way out of ev-range -matkaa joka päivä niin et sä mitään alle 80 km/h ilman ilmastointia/lämmitystä/mankkaa/valoja jaksa ajaa vaan motarilla ajetaan 120+ km/h. Ja sillon tuolla käy pyörre tankissa siihen malliin, että melkein millä tahansa menee vähempi.
Rovaniemi - Haaparanta - Rovaniemi, 270km tänään (lähimmäkseen 100km/h aluetta, motaria 23km pätkä) ja mitään pihistelemättä rekkoja ohitellen keskikulutukseksi jäi 6.9l/100km. Alla oli aamuinen 5km työmatka EV-ajoa eli lähtiessä akku noin 90% vaan sillä aika pieni merkitys, kyydissä kolme aikuista ja kaksi lasta. Tuo siis mulle lähin motari jota tulee keskimäärin kerran vuodessa ajettua :D

Aikasemman viestin lukemat ulkomuistista talvelta täyteen pakatusta autosta suksipokseineen.

Edit: ajelin tänään adaptiivisella vakkarilla nopeusrajoitus +8km/h.
 

Liitteet

  • 861AE39E-6816-437C-9DF2-1E250E41FFF2.jpeg
    861AE39E-6816-437C-9DF2-1E250E41FFF2.jpeg
    2,9 MB · Luettu: 97
  • 689ADF5C-60C5-4A4C-B345-A68F0E7E2F08.jpeg
    689ADF5C-60C5-4A4C-B345-A68F0E7E2F08.jpeg
    3,5 MB · Luettu: 99
  • DD56CC93-93B3-4689-BD71-80B252BEE758.jpeg
    DD56CC93-93B3-4689-BD71-80B252BEE758.jpeg
    4 MB · Luettu: 86
Viimeksi muokattu:
Plugarin bensankulutuksesta pitkällä matkalla, kun akku tyhjänä:

Ajoin helmikuun 2022 lumipyryhelvetissä (uutissa varoitus erittäin huonosta ajokelistä) Inarista Kuusamon kautta kiertäen kaverin mökille Joutsan lähelle ja siitä edelleen seuraavana päivänä kotiin Kirkkonummelle. Autoa latasin Inarissa ja seuraavan kerran yön yli kaverin mökillä. Koko matka oli melkoista lumipyryä, lumivallisia teitä ja 80-alueilla pahimmillaan 60km/h -junnaavien ohittelua. Joutsa -> Kirkkonummi oli sitten paremmassa kelissä, nollassa ja suolatut tiet. Ohessa itse mitatut, ei ajotietokoneen valehtelemat, kulutuslukemat:

Inari - Joutsa (kaverin mökki) 1060km. Hitaampien ohitteluita, paljon lunta, lumipyry, huono ajokeli, -10 C. Kulutus 7,59L/100km.
Joutsa - Kirkkonummi 245km. Nollakeli, suolarapa, puhtaat tiet. Kulutus 6,75L/100km.

Autona BMW 740Le xDrive (neliveto), renkaina 245/45/19 Michelinin nastat.

Ei kovin huonosti omapainoltaan 2100kg autolta, jossa melko pieni, nettokapasiteetiltaan vain 7,4kwh akusto.

Tämmöinen on aivan loistava vehje omaan käyttööni; pk-seudulla asioinnit, työmatkat, sosialisointi ym. menee 90%:sti sähköllä ja ne kerrat kun käy kauempana menee sujuvasti bensalla ilman mitään laturiarpajaisia tai aakkosasemien laturihelveteissä aikaa tuhlaamassa. Ihan sama maksaako bensa 2-3-4e/litra kun autoa tarvitsee omalla ajoprofiililla tankata 1-1,5kk välein ja yksi tankkaus on ~40L.

Autossa on vieläpä todella pienikapasiteettinen akusto, esimerkiksi jollain G30 -sukupolven 5-sarjalaisella ajaa nettikeskusteluiden perusteella jopa 50km sähköllä, sellaisella kestäisi yksi bensatankillinen omassa keskivertokäytössäni helposti reilut 2kk. Eli vuodessa tarvitsisi tankkailla menoista riippuen 6-8krt + satunnaiset pidemmät automatkat. Tuollaisilla ajellessa ei oikein enää kiinnosta bensan tarkka litrahinta.
 
Ne paljon pelätyt isot kulutukset voi tulla sitten kovilla pakkasilla ja/tai kovassa kuormituksessa, kun autossahan ei ole minkään sortin akun lämmitystä ennen kuin se tuli lisävarusteena saataville v. 2019. Auto ei käytä akkuvirtaa jos akun lämpötila on alle -10 astetta, eli silloin auto toimii yhtä taloudellisesti kuin joku jeesuksen vanha GL-Mersu.
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).

Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.

Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
 
Tosta Outlanderista kahdenlaista tietoa. Jotkut sanoo, että vie yli kympin jos akku loppuu, ja toiset pääsee pitkällä matkalla alle 7l/100km
Mikä on mielestäni aika kohtuullinen lukema tuonkokoiselle ja näköiselle möhkölle.

Kulutus on akku ”tyhjänä” maantiellä mielestäni 7-9 litraa 2019 vuosimallilla riippuen monesta tekijästä. Se ei ole ollenkaan paha kun Forester 2 litran koneella vei muistaakseni yli kympin, ja se on vähän pienempi auto.

Ja kun puoliso vahingossa ajoi Subarulla alennusvaihde päällä pari sataa km niin kulutus oli jotain 25 litraa. Oli ihmetellyt kun moottoritiellä on kierrokset tapissa. No ainakin karstat lähti. Naiset! :lol:
 
Jos edes teoriassa miettii niin mikä/mitkä on tällä hetkellä halvimpia plugarihybrideitä? muuten saa olla ihan perusauto tyyliin perinteiset perusjutut löytyy (radio jne) mitä nyt yleensä ns. karvalakkiautoista löytyy. toki persgrillit jne ois kiva olla. Ja toki mahdollisuus esilämmitykselle lähtöajan valiten sähköllä ois plussaa niin ei tarviis mitään sisätilan lämppäreitä yms. asennella.

Nykyinen auto perus halpa vaggilainen auton käyttäjällä, työmatkat niin lyhyitä että plugarilla sähköllä ne tulisi halvemmaksi. Kotilatausaseman käytön kyllä onnistuis opastaa mutta kuski ei ole tekniikan ihmelapsi niin latausasemien käyttö appeineen jne. aika mahdoton yhtälö toteuttaa niin hybridi siksi että satunnaiset harvat sukulaisvierailut yms. voi sit toteuttaa perinteisesti bensalla.
 
Jos edes teoriassa miettii niin mikä/mitkä on tällä hetkellä halvimpia plugarihybrideitä? muuten saa olla ihan perusauto tyyliin perinteiset perusjutut löytyy (radio jne) mitä nyt yleensä ns. karvalakkiautoista löytyy. toki persgrillit jne ois kiva olla. Ja toki mahdollisuus esilämmitykselle lähtöajan valiten sähköllä ois plussaa niin ei tarviis mitään sisätilan lämppäreitä yms. asennella.

Nykyinen auto perus halpa vaggilainen auton käyttäjällä, työmatkat niin lyhyitä että plugarilla sähköllä ne tulisi halvemmaksi. Kotilatausaseman käytön kyllä onnistuis opastaa mutta kuski ei ole tekniikan ihmelapsi niin latausasemien käyttö appeineen jne. aika mahdoton yhtälö toteuttaa niin hybridi siksi että satunnaiset harvat sukulaisvierailut yms. voi sit toteuttaa perinteisesti bensalla.

Jos uutta autoa haet niin halvimpia plugareita tällä hetkellä ovat C-segmentissä Seat Leon, Opel Astra ja Kia Ceed. Jos pikkuauto kelpaa niin listaan voi lisätä vielä Renault Capturin.

Kaikkien hinta on tosin noussut useamman tonnin tässä viimeisen vuoden aikana. Ei ole kovin hyvä aika vaihtaa autoa ellei ole vähän ajettua vaihtoautoa antaa vaihdossa.
 
Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.

Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.

Jos haluaa pihistellä niin hybridin "charge" -toimintoa kannattaa käyttää maantiellä J O S akku on liki lopussa ja tietää, että joutuu vielä ajamaan jonkin ison kaupungin liikennevalohelvetin läpi. Chargella maantieajossa noussut kulutus on huomattavasti pienempi, kuin liikennevalohelvetissä akku tyhjänä polttomoottorilla 2tn painoisella autolla junnaaminen.

Muuta käyttöä en itsekään "charge" -toiminnolle ole keksinyt, se nostaa kulutusta niin paljon. Mielummin käytän akuston "Hold" -asetusta kun pitää perille jättää vaikkapa matkustamon viilennykselle virtaa, eikä latausmahdollisuutta ole.
 
Jos edes teoriassa miettii niin mikä/mitkä on tällä hetkellä halvimpia plugarihybrideitä? muuten saa olla ihan perusauto tyyliin perinteiset perusjutut löytyy (radio jne) mitä nyt yleensä ns. karvalakkiautoista löytyy. toki persgrillit jne ois kiva olla. Ja toki mahdollisuus esilämmitykselle lähtöajan valiten sähköllä ois plussaa niin ei tarviis mitään sisätilan lämppäreitä yms. asennella.

Nykyinen auto perus halpa vaggilainen auton käyttäjällä, työmatkat niin lyhyitä että plugarilla sähköllä ne tulisi halvemmaksi. Kotilatausaseman käytön kyllä onnistuis opastaa mutta kuski ei ole tekniikan ihmelapsi niin latausasemien käyttö appeineen jne. aika mahdoton yhtälö toteuttaa niin hybridi siksi että satunnaiset harvat sukulaisvierailut yms. voi sit toteuttaa perinteisesti bensalla.

Aika pitkälle taskuun joutuu kättä laittamaan, jos haluaa (edes käytetyn) pluginhybridin. Huvikseni selasin nettiautoa ja halvimmat taitaa olla +15ke hintaisia katumaastureita, suht isoja vieläpä:


-Mistään Toyotan pikkuautosta ei taida olla plugariversiota vaikka niissä kaikissa onkin termi "hybrid" mallinimessä.

Jos sinulla on nyt jokin pieni, edullinen perusauto käytössäsi, hintaluokassa ... 5ke (?) niin tolla uuden hybridin hintaerotuksella (+10-12ke) ostat aika huolella polttoainetta. Varmaan vuosikymmenen bensat, varsinkin jos ajelet vain lyhyitä työmatkoja ym. eli jotain ~10tkm vuodessa. Koska ei se plugarikaan 100% sähköllä mene, helposti bensatankillisen kulutus voi olla 2-3L/100km varsinkin jos auton käyttäjä ei jaksa latailla sitä ns. kokoajan (kaupassa käydessä ym ym.).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).

Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.

Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
Jos haluaa pihistellä niin hybridin "charge" -toimintoa kannattaa käyttää maantiellä J O S akku on liki lopussa ja tietää, että joutuu vielä ajamaan jonkin ison kaupungin liikennevalohelvetin läpi. Chargella maantieajossa noussut kulutus on huomattavasti pienempi, kuin liikennevalohelvetissä akku tyhjänä polttomoottorilla 2tn painoisella autolla junnaaminen.

Muuta käyttöä en itsekään "charge" -toiminnolle ole keksinyt, se nostaa kulutusta niin paljon. Mielummin käytän akuston "Hold" -asetusta kun pitää perille jättää vaikkapa matkustamon viilennykselle virtaa, eikä latausmahdollisuutta ole.

Joo -28 on se aika lailla universaali sähköautojen ja hybridien pakkasraja, jos akku on tuon alle niin auto ei liiku. Mutta vaikka pakkanen käväiseekin tuolla 30 asteen toisella puolella Lapissa joka talvi, niin harvoin se sentään ehtii sinne asti akun lämpötilaa viedä.

Se -10 on tosiaan vähän erilainen raja, kuten sanoit niin sen aikana sähköajo ei mene päälle, eli hybridiominaisuudet on pois pelistä ja kulutus suurempaa. Mullakin on kokemusta tuosta vain tältä joululta, silloin lähdettiin ajamaan 40min esilämmityksen jälkeen ja silti sähköajo onnistui vasta melkein tunnin päästä, puolimatkassa Lahdesta Tampereelle. Kulutus ei sillä matkalla noussut yli 8l/100km kun pääsin latailemaan autoa vierailulla ollessa.

Outlanderissa toi charge on tosi hyödyllinen toiminto silloin kun auto on siirtynyt suoravetoon (keltainen nuolisymboli energianäytöllä), koska hyötysuhde on silloin parhaimmillaan. Jossain 70-95 km/h nopeuksilla charge on ihan ok käyttää myös kesken ajon, niin että sen tuottaman sähkön sitten käyttää kun ollaan esim. taajamassa ajamassa.

Jos autossa ei ole sarjahybriditoimintoa ollenkaan, chargen käyttö on perusteltua ehkä vain silloin jos mennään johonkin paikkaan jossa on päästävä kulkemaan vain sähköllä. Muuten se hold/save on paljon parempi toiminne.
 
Jos uutta autoa haet niin halvimpia plugareita tällä hetkellä ovat C-segmentissä Seat Leon, Opel Astra ja Kia Ceed. Jos pikkuauto kelpaa niin listaan voi lisätä vielä Renault Capturin.

Kaikkien hinta on tosin noussut useamman tonnin tässä viimeisen vuoden aikana. Ei ole kovin hyvä aika vaihtaa autoa ellei ole vähän ajettua vaihtoautoa antaa vaihdossa.
Ei ole tosiaan capturkaan halpa auto. Harmillisesti pkugarien hinnat suorastaan pakottaa sähköautoihin (joskin niiden hinnat pääsääntöisesti nousevat vielä enemmän).

Itselle oli merkkttävästi halvempaa myydä auto autoliikkeelle ja ostaa uusi sitten ilman vaihturia.

Muuten, täällä on hyvät tarjoukset ketju, mutta missä voisi keskustella näistä auton hankinnan ja ylläpitämisen kuluista ja niissä säästämisestä? Pitäisikö perustaa uusi lanka siitä?
Edit. Tein uuden ketjun

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).

Joo -28 on se aika lailla universaali sähköautojen ja hybridien pakkasraja, jos akku on tuon alle niin auto ei liiku. Mutta vaikka pakkanen käväiseekin tuolla 30 asteen toisella puolella Lapissa joka talvi, niin harvoin se sentään ehtii sinne asti akun lämpötilaa viedä.

Se -10 on tosiaan vähän erilainen raja, kuten sanoit niin sen aikana sähköajo ei mene päälle, eli hybridiominaisuudet on pois pelistä ja kulutus suurempaa. Mullakin on kokemusta tuosta vain tältä joululta, silloin lähdettiin ajamaan 40min esilämmityksen jälkeen ja silti sähköajo onnistui vasta melkein tunnin päästä, puolimatkassa Lahdesta Tampereelle. Kulutus ei sillä matkalla noussut yli 8l/100km kun pääsin latailemaan autoa vierailulla ollessa.

Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".

Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.

2017_bmw_7-series_iperformance_130_2560x1440.jpg


Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.

Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.
 
Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".

Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.
2017_bmw_7-series_iperformance_130_2560x1440.jpg

Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.

Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.

Näissä on kyllä todella suuria eroja valmistajien välillä hyvässä ja pahassa. Useasti vielä näiden selvittäminen ostotilanteessa on työn ja tuskan takana, koska automyyjäkään ei välttämättä tiedä yksityiskohtia näistä asioista.

Oma Seat Leon FR PHEV vm. 2021 on toiminut tämän osalta melkeinpä täydellisesti. Ainoa tilanne, jossa polttomoottori on lähtenyt päälle turhaan, on ollut talvella todella kylmällä, kun sähköllä tapahtuva esilämmitys on vielä ollut päällä. Näissä tilanteissa pitää vain muistaa laittaa valikosta se pois päältä ennen käynnistystä.
 
Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".

Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.

2017_bmw_7-series_iperformance_130_2560x1440.jpg


Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.

Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.

Yllättävän fiksu systeemi tuollaiseen autoon nähden. Osaatko sanoa, onko tuossa erillistä akun lämmitintä/lämmitystä? Outlanderissa ei tosiaan ole kuin lisävarusteena 2019 lähtien, mutta lataus ja myös esilämmityshän lämmittää siinä samalla akkua.

Täyssähköautoissahan tuo lämmitys on puolipakko olla, kun ei ole mitään polttomoottoria ja generaattoria johon voidaan tukeutua. Outlanderin facebook-palstalla on tuosta rajoituksesta puhuttu ja Lapissa autolla ajavilla ei ole ollut ongelmia, tosin eipä viime vuosina ole mitään kunnon hirmupakkasia ollutkaan. Autohan on ilman anturihuijausta sellainen, että jopa kesäkeleillä joutuu tappelemaan ettei polttomoottori käynnisty itsekseen, ja tekemään kunnon sadetanssin nappien ja valikkojen kanssa käynnistymisen estääkseen.
 
Jos sinulla on nyt jokin pieni, edullinen perusauto käytössäsi, hintaluokassa ... 5ke (?) niin tolla uuden hybridin hintaerotuksella (+10-12ke) ostat aika huolella polttoainetta. Varmaan vuosikymmenen bensat, varsinkin jos ajelet vain lyhyitä työmatkoja ym. eli jotain ~10tkm vuodessa. Koska ei se plugarikaan 100% sähköllä mene, helposti bensatankillisen kulutus voi olla 2-3L/100km varsinkin jos auton käyttäjä ei jaksa latailla sitä ns. kokoajan (kaupassa käydessä ym ym.).

Tässähän tämä tulikin. Tällä hetkellä kilometrejä tulee about 9000 vuodessa ja alla on alle kymppitonnin arvoinen, kymmenisen vuotta vanha peruskatiska, jonka keskikulutus omilla ajoilla pyörii 6,5 litran tienoilla. Omaan tarpeeseen sopivat hybridit maksavat 16-17 tonnista ylöspäin, joten hankinnassa ei kyllä rahallisesti ole järkeä. Työssäni en autoa tarvitse, joten auto saattaa lepäillä katoksessa päiväkausia ilman käyttöä.
 
Yllättävän fiksu systeemi tuollaiseen autoon nähden. Osaatko sanoa, onko tuossa erillistä akun lämmitintä/lämmitystä? Outlanderissa ei tosiaan ole kuin lisävarusteena 2019 lähtien, mutta lataus ja myös esilämmityshän lämmittää siinä samalla akkua.

Täyssähköautoissahan tuo lämmitys on puolipakko olla, kun ei ole mitään polttomoottoria ja generaattoria johon voidaan tukeutua. Outlanderin facebook-palstalla on tuosta rajoituksesta puhuttu ja Lapissa autolla ajavilla ei ole ollut ongelmia, tosin eipä viime vuosina ole mitään kunnon hirmupakkasia ollutkaan. Autohan on ilman anturihuijausta sellainen, että jopa kesäkeleillä joutuu tappelemaan ettei polttomoottori käynnisty itsekseen, ja tekemään kunnon sadetanssin nappien ja valikkojen kanssa käynnistymisen estääkseen.

Riippuu varmaan autosta. Countrymanin akku ei lämmennyt 2,5h täyden tehon latauksen aikana ulkona -10C lämpötilassa, eikä sen päälle ajetun n. 30min kaupunkiajon päätteeksi.

Siis ilmoitus tehonrajoituksesta liian kylmästä akusta johtuen ei poistunut.
 
Vaimolle katseltu Ford Focus ecoboosterin korvaajaa työmatka-autoksia (parikymmentä kilometriä). Fordilla ei oikein ole ollut noita töpselihybridejä. Nyt esillä on tuommoinen Kuga 46 000 euroa. Jotenkin tuo hinta tuntuu kovalta etuvetoisestä, korotetulta Focukselta näyttävästä autosta. Tuntuu että tuohon on ainakin 10-15 tuhatta laitettu hybridilisää.

Taitaa vielä bensa focus pysyä muutaman vuoden meidän talossa kakkosautona.

 
Kyllä se akku taitaa olla käytössä ihan -30c akuston lämpötilaan, sen jälkeen auto ei enää liiku lainkaan. Mun ymmärtääkseni akusto on aina käytössä eli ei kai edes ole mahdollista sitä ohittaa? Kovilla pakkasilla akuston ollessa todella kylmä polttomoottori (=aggregaatti) generaattorin kautta ylläpitolataa akkua josta sähkömoottorit saavat virtansa? Tästä johtuen akku myös ajossa lämpenee mahdollistaen sähköajon myöhemmin (viime jouluna -26c pakkasessa sähköajo aktivoitui 80km ajamisen jälkeen, auto oli seissyt lähes 30h käyttämättömänä paitsi esilämmitys). Tuossakin ajossa kulutus oli vähän reilu 8l/100km (auto ihan täynnä ja suksipoksi, talvinopeudet).

Tyhjällä akulla lähdin tänä kesänä 30km päähän uintireissulle ja huvikseen testasin miten Charge toimii käyttäen sitä koko 60km - tässä kulutus nousi 11.1l/km mutta toisaalta akkukin latautui noin 75%, en oo pähkäillyt homman mielekkyyttä kun tarvetta noin rajulle Chargelle ei koskaan oikeastaan ole.

Muutoin en ikinä ole päässyt yli 9l/100km lukemiin pitemmissä ajoissa.
Joo. Kai se akusto käytössä on jos moottori käynnistyy, sehän käynnistetään ajoakulla. Ainakin noissa Mitsuissa.

Yllättävän fiksu systeemi tuollaiseen autoon nähden. Osaatko sanoa, onko tuossa erillistä akun lämmitintä/lämmitystä? Outlanderissa ei tosiaan ole kuin lisävarusteena 2019 lähtien, mutta lataus ja myös esilämmityshän lämmittää siinä samalla akkua.

Täyssähköautoissahan tuo lämmitys on puolipakko olla, kun ei ole mitään polttomoottoria ja generaattoria johon voidaan tukeutua. Outlanderin facebook-palstalla on tuosta rajoituksesta puhuttu ja Lapissa autolla ajavilla ei ole ollut ongelmia, tosin eipä viime vuosina ole mitään kunnon hirmupakkasia ollutkaan. Autohan on ilman anturihuijausta sellainen, että jopa kesäkeleillä joutuu tappelemaan ettei polttomoottori käynnisty itsekseen, ja tekemään kunnon sadetanssin nappien ja valikkojen kanssa käynnistymisen estääkseen.
Vanhemmissa ilman EV-nappia voi olla herkempi käynnistelemään polttista. Omissa ei ole ollut tätä ongelmaa mutta nyt on Volvon hybridi huollon vaihtoautona ja tämä kyllä käynnistelee polttista usein. Pure-tila pitää paremmin sähköllä mutta mielestäni ei vastaa Mitsun EV-tilaa.
 
Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.

Eli tekee samaa mitä Vagin plugarit tehneet jostain vuodesta 2016 tms.
 
Täräyttääkö jotkut plugarit/hybridit sitten polttiksen automaattisesti tulille kun auto "käynnistetään" kesällä kohtuullisessa lämpötilassa?
 
Takaisin menenkin sitten akku tyhjänä, kun ei ollut yhtäkään ehjää latausruutua vapaana P5ssä :mad:
Takaisinpäin Keimolanportilta Etelä-Tampereelle. Nyt akku tyhjänä ja rajoitukset +10km/h adaptiivisella vakkarilla.
Välillä oli hieman jonoja. Mutta keskinopeus kuitenkin vähintään rajoituksen mukainen.
Ajotietokone näytti perillä 6,5l/100km.
Ihan siedettävä kulutus käytännössä puhtaalle moottoritieajolle akku tyhjänä, kylmästöinti päällä.
 
A6 55 TFSI e quattrolle tuli omaa ajoa 10tkm täyteen. Hybridi on ihan passeli. Tässä range on kesällä luokkaa 50km, talvella 30-40km. Työmatkaa tulee 80km/pv ja se olisi kiva päästä pääosin sähköllä. 10tkm kulutus ajotietokoneesta on 3,8l+13,x kWh/100km.

2024 ilmeisesti tulee se sähköinen a6 seuraaja, myös BMW i5 ja v90 sähköisistä seuraajista on ollut huhuja. Nämä olisi siis saatavana farkkuna.
 
Ei ole tosiaan capturkaan halpa auto. Harmillisesti pkugarien hinnat suorastaan pakottaa sähköautoihin (joskin niiden hinnat pääsääntöisesti nousevat vielä enemmän).

Katselin huvikseen plugarien hintoja ja tällä hetkellä en näe mitään järkeä tilata hybridejä näillä hinnoilla. Tilasin itse Seat Leon hybridin viime elokuussa ja se saapuu aikaisintaan ensi vuonna(JOS saapuu). Kun katselin hintoja läpi niin huomasin että esim Renault Megane hybridin hinta on noussut 11000€!?! viime kesän kampanjahintaan verrattuna, halvin tilattavissa oleva Cupra Leon hybridi maksaa reilut 44t€ joka on yli 10 000€ kalliimpi kun osittain vastaava tilaamani Seat Leon PHEV. "Halvimmat" perheautokokojen hybridit taitavat olla nyt Opelit ja Peugeotit.
 
Jos haluaa pihistellä niin hybridin "charge" -toimintoa kannattaa käyttää maantiellä J O S akku on liki lopussa ja tietää, että joutuu vielä ajamaan jonkin ison kaupungin liikennevalohelvetin läpi. Chargella maantieajossa noussut kulutus on huomattavasti pienempi, kuin liikennevalohelvetissä akku tyhjänä polttomoottorilla 2tn painoisella autolla junnaaminen.
Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.

Ilmeisesti juuri omalla autolla tuo polttomoottorilla ajoakun lataaminen lisää kulutusta 3l/100km, eli siis jos nyt maantiellä menee niin 5 litran kulutus nousee 8 litraan. Kun kaupunkiajo kuluttaa polttoainetta runsaasti enemmän, kannattaa maksimoida kaupungissa sähköajon määrä.

Lataaminen voi siis olla järkevää, mutta ainakin omalla autolla ei kaupunkikulutus nosta bensalla ajoa tuota 9 litraa enempää. Ajoakku saa kuitenkin kaupungin jarruttelusta ja liu’uissa liikennevalojen väleissä juuri sen verran lisää virtaa, että saa tehtyä esim. liikkeellelähdöt sähköllä. Tällöin varsinainen polttoainekulutus kaupunkiajossa ei kasva niin paljoa kuin voisi suorilta käsin olettaa.

Parasta olisi jos autosta löytyy tuo kuvattu HOLD-toiminto, eli tila joka säästää ajoakun varauksen halutussa. Tällöin ei tarvitse erikseen lisätä latausta akkuun, mikä kuluttaa polttoainetta kuitenkin reilusti. Ja mukavuustekijöitä on sitten puolestaan se, että näin kesällä jättää ajoakkuun tarpeeksi latausta että ilmastoinnin saa etänä päälle kun autolle on menossa.
 
Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.

Ilmeisesti juuri omalla autolla tuo polttomoottorilla ajoakun lataaminen lisää kulutusta 3l/100km, eli siis jos nyt maantiellä menee niin 5 litran kulutus nousee 8 litraan. Kun kaupunkiajo kuluttaa polttoainetta runsaasti enemmän, kannattaa maksimoida kaupungissa sähköajon määrä.
En ole eri mieltä, mutta eihän tuota voi kaupunkikulutusta charge kulutukseen vertaamalla laskea. Puuttuu se oleellinen tieto, että kuinka pitkään sillä vaikka 100km charge-ajo-latauksella latauksella ajaa kaupungissa.
Suora vertailu toimii vain jos vastaus on 100 km.
Lataaminen voi siis olla järkevää, mutta ainakin omalla autolla ei kaupunkikulutus nosta bensalla ajoa tuota 9 litraa enempää. Ajoakku saa kuitenkin kaupungin jarruttelusta ja liu’uissa liikennevalojen väleissä juuri sen verran lisää virtaa, että saa tehtyä esim. liikkeellelähdöt sähköllä. Tällöin varsinainen polttoainekulutus kaupunkiajossa ei kasva niin paljoa kuin voisi suorilta käsin olettaa.

Parasta olisi jos autosta löytyy tuo kuvattu HOLD-toiminto, eli tila joka säästää ajoakun varauksen halutussa. Tällöin ei tarvitse erikseen lisätä latausta akkuun, mikä kuluttaa polttoainetta kuitenkin reilusti. Ja mukavuustekijöitä on sitten puolestaan se, että näin kesällä jättää ajoakkuun tarpeeksi latausta että ilmastoinnin saa etänä päälle kun autolle on menossa.
Tuosta olisi mielenkiintoista nähdä oikeaa dataa eri autoilla. Ei se mikään itsestäänselvyys kai ole, että hold on parempi, muutenhan itselataava hybridi kuluttaisi aina enemmän kuin pelkkä ICE/kevythybridi, jos kerran lataus ei koskaan kannata.

Laturin ja sähkömoottorin hyötysuhteethan ovat molemmat aika hyviä, ja polttomoottorin hyötysuhde paranee isommalla kuormalla jos ei ihan maksimiväännölle mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on pitänyt laskea jo kauan omalle autolle.

Ilmeisesti juuri omalla autolla tuo polttomoottorilla ajoakun lataaminen lisää kulutusta 3l/100km, eli siis jos nyt maantiellä menee niin 5 litran kulutus nousee 8 litraan. Kun kaupunkiajo kuluttaa polttoainetta runsaasti enemmän, kannattaa maksimoida kaupungissa sähköajon määrä.

Lataaminen voi siis olla järkevää, mutta ainakin omalla autolla ei kaupunkikulutus nosta bensalla ajoa tuota 9 litraa enempää. Ajoakku saa kuitenkin kaupungin jarruttelusta ja liu’uissa liikennevalojen väleissä juuri sen verran lisää virtaa, että saa tehtyä esim. liikkeellelähdöt sähköllä. Tällöin varsinainen polttoainekulutus kaupunkiajossa ei kasva niin paljoa kuin voisi suorilta käsin olettaa.

Parasta olisi jos autosta löytyy tuo kuvattu HOLD-toiminto, eli tila joka säästää ajoakun varauksen halutussa. Tällöin ei tarvitse erikseen lisätä latausta akkuun, mikä kuluttaa polttoainetta kuitenkin reilusti. Ja mukavuustekijöitä on sitten puolestaan se, että näin kesällä jättää ajoakkuun tarpeeksi latausta että ilmastoinnin saa etänä päälle kun autolle on menossa.

Tuo varmaan riippuu autosta. Mini Countryman näyttäisi vievän kaupungissa kun akku on alle 52% ja akun lataustila: Battery Save-mode- aktivoituna:

Sport: 14,2l
MID: 10,0l
GREEN: 9,9l

Akun varaustila kasvoi:

SPORT 4%-> 35% = 31%
MID 53% -> 66%= 13%
GREEN 41%-> 50%= 9%

Nämä ajettu identtisellä reitillä 7km/20min Turun taajamassa n. 3 lämpötila-asteen eron sisällä, samaan kellonaikaan, samana viikonpäivänä eri viikkoina.

Sport lakkaa lataamasta kun 52% varaustila saavutetaan, sen jälkeen kulutus tippuu kasin pintaan.

Ajoin identtiset matkat Turusta Saloon (n. 60km) Battery Save-mode aktivoituna ja GREEN ajotilalla meni 7,1l/100km ja MID-ajotilalla 8,2l/100km. Tuo Battery Save-mode lakkaa lataamasta akkua kun varaustila saavuttaa 92%. Nuo edellä mainitut lukemat pysyivät koko matkan alle tuon, eli polttiksella ladattiin akkua koko matka molemmilla ajotiloilla.

Ei bensalla kannata akkua ladata kuin pakosta, eli jos ei ole kotona latausmahdollisuutta ja tarvitset säännöllisesti akulla tapahtuvaa esilämmitystä, nimittäin osaa se webastokin viedä 0,5l/30min, jonka johdosta päivittäisistä ajoista riippuen voi kulutus helposti nousta päälle kympin satasella.
 
Tuo varmaan riippuu autosta. Mini Countryman näyttäisi vievän kaupungissa kun akku on alle 52% ja akun lataustila: Battery Save-mode- aktivoituna:

Sport: 14,2l
MID: 10,0l
GREEN: 9,9l

Akun varaustila kasvoi:

SPORT 4%-> 35% = 31%
MID 53% -> 66%= 13%
GREEN 41%-> 50%= 9%

Nämä ajettu identtisellä reitillä 7km/20min Turun taajamassa n. 3 lämpötila-asteen eron sisällä, samaan kellonaikaan, samana viikonpäivänä eri viikkoina.

Sport lakkaa lataamasta kun 52% varaustila saavutetaan, sen jälkeen kulutus tippuu kasin pintaan.

Ajoin identtiset matkat Turusta Saloon (n. 60km) Battery Save-mode aktivoituna ja GREEN ajotilalla meni 7,1l/100km ja MID-ajotilalla 8,2l/100km. Tuo Battery Save-mode lakkaa lataamasta akkua kun varaustila saavuttaa 92%. Nuo edellä mainitut lukemat pysyivät koko matkan alle tuon, eli polttiksella ladattiin akkua koko matka molemmilla ajotiloilla.

Ei bensalla kannata akkua ladata kuin pakosta, eli jos ei ole kotona latausmahdollisuutta ja tarvitset säännöllisesti akulla tapahtuvaa esilämmitystä, nimittäin osaa se webastokin viedä 0,5l/30min, jonka johdosta päivittäisistä ajoista riippuen voi kulutus helposti nousta päälle kympin satasella.
Eikös tuo kuulosta nimenomaan siltä että kannattaa ladata bensalla ennemminkin kuin ajaa tyhjällä akulla?

Eli ajoit 7 km Sportilla ladaten ja kulutus oli 6,2 l/ 100 km korkeampi, eli bensaa meni 7 km * 6,2 l/100km = 0,434 l ylimääräistä. Tällä saavutettiin 31% akunvarausta. Mini näyttäisi valmistajan ilmoituksen mukaan kulkevan 50 km sähköllä eli 1% = 0,5 km. Eli ladattu kantamana tuo olisi valmistajan ilmoituksella 15,5km. 0,434 l / 15,5 km = 0,28 l/km = 2,8 l / 100km. Eli vaikka todellinen range olisi puolet ilmoitetusta, niin silti tuo ollisi selkeästi kannattavampaa kuin normiajelu jos siinä menee 8l/100km.

Vai mitä nyt ymmäräsin väärin?

Salo casestähän pitäisi tietää paljonko lataustaso kasvoi ja mikä on kulutus tyhjällä akulla, että voisi laskea kannattavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo kuulosta nimenomaan siltä että kannattaa ladata bensalla ennemminkin kuin ajaa tyhjällä akulla?

Eli ajoit 7 km Sportilla ladaten ja kulutus oli 6,2 l/ 100 km korkeampi, eli bensaa meni 7 km * 6,2 l/100km = 0,434 l ylimääräistä. Tällä saavutettiin 31% akunvarausta. Mini näyttäisi valmistajan ilmoituksen mukaan kulkevan 50 km sähköllä eli 1% = 0,5 km. Eli ladattu kantamana tuo olisi valmistajan ilmoituksella 15,5km. 0,434 l / 15,5 km = 0,28 l/km = 2,8 l / 100km. Eli vaikka todellinen range olisi puolet ilmoitetusta, niin silti tuo ollisi selkeästi kannattavampaa kuin normiajelu jos siinä menee 8l/100km.

Vai mitä nyt ymmäräsin väärin?

Salo casestähän pitäisi tietää paljonko lataustaso kasvoi ja mikä on kulutus tyhjällä akulla, että voisi laskea kannattavuutta.

Tämä vanhempi versio, eli WLTP 36km, kesällä 30km ja talvella 10km. Joo tuli mokattua tuon Salon reissun kanssa kun en muistan katsoa, miten paljon latasi tuolla matkalla.

En ole vielä päässyt kaupunkiajossa "normiajeluun", sillä olen asiointien yhteydessä pyrkinyt lataamaan. 11kk/7tkm keskikulutus on kuitenkin 6,5l/100km. Moottoritieajossa 300km matkalla tuo on mennyt tasan kuuteen litraan, enkä ole lataillut matkalla.
 
Toi on kyllä melko mielenkiintoista vertailua, vaatinee vain melkoisen tarkat mittalaitteet sekä laskutoimitukset että saadaan faktaa pöytään. Puhumattakaan eri valmistajien eri järjestelmien eri asetusten vaikutuksista, hehe.

Omat empiiriset kokemukset ovat olleet, että akku tyhjänä oma auto syö 9-10L/100km Helsingin keskustaa viistäen lännestä-itään tai idästä-länteen ajaen (Ruoholahti -> Itäväylä) vaikka systeemi regenroi liikennevaloissa ym. Mutta jos lataan ajonaikana akkua ennen tuota "läpiajoa" vaikkapa Länsiväylällä niin samalle ajorupeamalle (lähtö & päätepiste samat) ajotietokone näyttää paljon pienempää keskikulutusta, jopa 3:lla alkavaa. Riippuen siitä miten täydeksi akun ehtii lataamaan, keskustan läpiajo ottaa noin 8km rangen verran, jälleen riippuen lämpötilasta, ilmastoinnista ym. ym. Prosenteissa en osaa sanoa, akun varaustason viisari näyttää summittaisia prosentteja (polttoainemittarin viisarin tapaan), mutta numeraalista "rangearvoa" on vain helpompi seurata. Tuo rangelukema ei siis ole 1:1 todellisen ajomatkan kanssa!

Toki ajotietokone vs. todellisuus, regenrointi vs. oikeasti polttomoottorilla ladattu energia ym. Mutta ainakin tämän 2,1tn painoisen, nelivetoisen hybridin kanssa puhutaan niin monen litran erosta, että näillä polttoaineen hinnoilla noin toimien säästää jopa köyhänmiehen lounaan verran (per 100km). Toki keskustan läpiajo ei kerralla ole 100km mittainen matka, mutta tuo "ennalta polttiksella lataaminen" on taloudellisempaa & lompakolle järkevämpää.

Tuon lisäksi ainakin omassa bemarissa pystyy ajon aikana säätämään miten täyteen auto polttomoottorilla akun lataa, valinnat ovat 20 - 90%. Jo noin 20-30% latauksella pääsee käytännössä koko stadin ruuhkahelvetin läpi, tosiaan Ruoholahdesta Itäväylälle.
 
Toi on kyllä melko mielenkiintoista vertailua, vaatinee vain melkoisen tarkat mittalaitteet sekä laskutoimitukset että saadaan faktaa pöytään. Puhumattakaan eri valmistajien eri järjestelmien eri asetusten vaikutuksista, hehe.

Omat empiiriset kokemukset ovat olleet, että akku tyhjänä oma auto syö 9-10L/100km Helsingin keskustaa viistäen lännestä-itään tai idästä-länteen ajaen (Ruoholahti -> Itäväylä) vaikka systeemi regenroi liikennevaloissa ym. Mutta jos lataan ajonaikana akkua ennen tuota "läpiajoa" vaikkapa Länsiväylällä niin samalle ajorupeamalle (lähtö & päätepiste samat) ajotietokone näyttää paljon pienempää keskikulutusta, jopa 3:lla alkavaa. Riippuen siitä miten täydeksi akun ehtii lataamaan, keskustan läpiajo ottaa noin 8km rangen verran, jälleen riippuen lämpötilasta, ilmastoinnista ym. ym. Prosenteissa en osaa sanoa, akun varaustason viisari näyttää summittaisia prosentteja (polttoainemittarin viisarin tapaan), mutta numeraalista "rangearvoa" on vain helpompi seurata. Tuo rangelukema ei siis ole 1:1 todellisen ajomatkan kanssa!

Toki ajotietokone vs. todellisuus, regenrointi vs. oikeasti polttomoottorilla ladattu energia ym. Mutta ainakin tämän 2,1tn painoisen, nelivetoisen hybridin kanssa puhutaan niin monen litran erosta, että näillä polttoaineen hinnoilla noin toimien säästää jopa köyhänmiehen lounaan verran (per 100km). Toki keskustan läpiajo ei kerralla ole 100km mittainen matka, mutta tuo "ennalta polttiksella lataaminen" on taloudellisempaa & lompakolle järkevämpää.

Tuon lisäksi ainakin omassa bemarissa pystyy ajon aikana säätämään miten täyteen auto polttomoottorilla akun lataa, valinnat ovat 20 - 90%. Jo noin 20-30% latauksella pääsee käytännössä koko stadin ruuhkahelvetin läpi, tosiaan Ruoholahdesta Itäväylälle.

Olispa tuollainen säätö. Sport-asennolla akku latautuu 52%:iin ja SAVE battery modella 92%:iin. Talvella hyvä ajaa sportilla niin on riittävästi akkua esilämmitykseen, toki 30% saattaisi sekin riittää.
 
Hurjilta kuulostaa nuo teidän ladattavien hybridien kulutukset akku tyhjänä, eikö nuo regeneroi ollenkaan vai miten tuollaiset lukemat ovat mahdollisia. Meillä on tuollainen 2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 12tkm ja keskikulutus tuolle matkalle 5.7l/100km. Tuo on tippunut tasaisesti tässä kesällä kun talvella oli korkeampi (6.5l/100km). Nyt kesällä tuollaiset perusajot alle 100km/h vauhdeilla ovat olleet järestään 4-5l/100km.
 
Ei tasamaalla normaalisti ajettaessa mitään regeneroida, taajamassa hieman.

Energia ei häviä, energia ei tule tyhjästä.
 
Ei tasamaalla normaalisti ajettaessa mitään regeneroida, taajamassa hieman.

Energia ei häviä, energia ei tule tyhjästä.

Jäätäviä kulutuksia silti. En tosin tiedä minkä kokoisista autoista on puhe, mutta ei tuo Kugakaan ihan pienin ja virtaviivaisin ole. Vasta teimme 1700km reissun Ruotsiin ja siitä ajettiin regeneroidulla sähköllä 550km.
 
Jäätäviä kulutuksia silti. En tosin tiedä minkä kokoisista autoista on puhe, mutta ei tuo Kugakaan ihan pienin ja virtaviivaisin ole. Vasta teimme 1700km reissun Ruotsiin ja siitä ajettiin regeneroidulla sähköllä 550km.

Oma Grandlandin AWD -plugari hörppäsi lataamatta keskikulutuksena talvella 6,2l/100km. Otanta n. 1000km reissu 95km/h keskinopeutta ja pari kauppareissua pohjoisessa päälle. Kesällä näyttäisi lataamatta 100km/h ajossa vievän 5,9l/100km ja 130km/h 7,9l/100km. Ajonopeudella on merkittävin vaikutus kulutukseen. 140km/h vie jo 9,2 litraa satasella.

Jos laittaa akunlatauksen bensalla päälle, tulee kulutukseen päälle n.2l/100km.
 
Hurjilta kuulostaa nuo teidän ladattavien hybridien kulutukset akku tyhjänä, eikö nuo regeneroi ollenkaan vai miten tuollaiset lukemat ovat mahdollisia. Meillä on tuollainen 2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD ST-Line X (täyshybridi ei ladattava siis) ja sillä on ajeltu nyt vajaa 12tkm ja keskikulutus tuolle matkalle 5.7l/100km. Tuo on tippunut tasaisesti tässä kesällä kun talvella oli korkeampi (6.5l/100km). Nyt kesällä tuollaiset perusajot alle 100km/h vauhdeilla ovat olleet järestään 4-5l/100km.

Kugassa onkin Atkinson kierrolla varustettu polttomoottori, mikä on siis optimoitu hybridikäyttöön.

Minissä taas on sähkörojut heitetty tavallisen polttomoottoritekniikan kylkeen, jolloin akun loputtua tuo vastaa tavispolttista, missä on 500kg ylimääräistä painoa.

Minin omapaino oli muistaakseni 1800kg, mikä on 4,3m eli golf-kokoluokan autolle melkoisesti.

Ajotilat myös vaikuttavat paljon. Motarilla menee menee akku täytenä:
Sport 8l
Mid 7l
Green 6l

Hybriditilaa nykyään välttelen, eli ajan joko sähköllä tai bensalla kun tuolla hybriditilalla ajaessa meni nokka-akselit vaihtoon syöpyneinä 4v/33tkm ajettuina…(löytyy tästä ketjusta aiemmin juttua ja kuvia)
 
Oma Grandlandin AWD -plugari hörppäsi lataamatta keskikulutuksena talvella 6,2l/100km. Otanta n. 1000km reissu 95km/h keskinopeutta ja pari kauppareissua pohjoisessa päälle. Kesällä näyttäisi lataamatta 100km/h ajossa vievän 5,9l/100km ja 130km/h 7,9l/100km. Ajonopeudella on merkittävin vaikutus kulutukseen. 140km/h vie jo 9,2 litraa satasella.

Jos laittaa akunlatauksen bensalla päälle, tulee kulutukseen päälle n.2l/100km.
Millaista autobaanaa ajat jos pääset 95 km/h keskinopeuksiin?
 
Millaista autobaanaa ajat jos pääset 95 km/h keskinopeuksiin?

Ehkä hyvä tosiaan korjata, että vakkari oli asetettu 95:een, mutta keskinopeus tietysti jossain huomattavasti alempana koska kykitty paljolti muiden autojen takana. Helsingistä Jyväskylän kautta Ouluun E75:sta ja sama takas. Tuon lomaviikon osalta keskinopeus näyttäisi olevan Opelin äpissä 76km/h ja 1283km.
 
Niin, mitä nämä ”hurjat” keskikulutukset ovatkaan? Eihän noita nyt ylipäänsä voi verrata kuin ajamalla täysin samat matkat, samoissa olosuhteissa, samoilla ilmastoinnin asetuksilla.

Oman auton valmistajan lupaus uutena ja mainospuheena vuonna 2017 oli 30 kilometriä sähköistä ajoa. Kuitenkin työmatkani ajoprofiili on sellainen, että ajelen kesällä kyseistä ajoa 40 kilometriä pelkällä sähköllä. Ei tämä ole mikään hokkuspokkus ihme, vaan pelkästään työmatka täydellinen sähköajettavaksi (taajamanopeus, ennakoimalla ei lainkaan pysähdyksiä jne). Ilmastointi syö talvella tuosta työmatkan sähkömaksimista 2/5 pois.

Mitä tässä latausta polttomoottorilla vai ei -pohdinnassa nyt olen itse siis pohtinut on, liittyy tilanteeseen jossa ajan pitkän matkan takaa kaupunkivierailulle: kuluttaako se kaupunkia lähestyttäessä polttoaineella lataaminen enemmän vai vähemmän, kuin mitä polttomoottori kuluttaa akku ”tyhjänä” kaupunkiajossa ajaen vs saman ajon pääsisi ajamaan pelkällä sähköllä. Kuten tässä todettua, asian todentaminen vaatisi sen verran tarkkaa laskemista todentamiseksi, että asia kääntyy jo hiusten halkomiseksi.

Talvella nollakeleillä välttelen kaikista mieluiten kylmäkäynnistykset esim. liikennevaloista jos esim vierailun jälkeen on kaupungistä lähdössä pois, joten olen siksi loppusyksyllä-keväällä lataillut akkua reilusti täyteen. Kesäisin en ole koko asiaa edes miettinyt muuten kuin jos olen halunnut jättää ilmastoinnille etäkäynnistys-varaa. Kun polttomoottori lataa akkua lähellä optimia eli maantieajossa / moottoritiellä, latauksesta aiheutuvan lisäkulutuksen määrän pitäisi olla mahdollisimman pieni. Kaupunkiajossa akun loppuessa kulutus on jotain 8-10 litran välillä keskimäärin, akku siis ”tyhjänäkin” auttaa paljon koska myös latautuu kaupungissa paljon.
 
Plugareiden regenerointihyöty hupenee aika pitkälti siihen yksinkertaiseen rajoitteeseen, että regenerointia tapahtuu normaaleilla ajomoodeilla vain nopeuden tai maastonpiirteiden vaihdellessa, ja plugarin akkupaketin paino johtaa tällaisessa vaihtelussa regeneroidun sähkön käyttämiseen niissä kiihdytys- tai ylämäkivaiheissa. Regenerointi siis vähentää kulutusta verrattuna saman plugarin ei-regeneroivaan versioon (jos sellainen olisi olemassa), mutta itselataava hybridi saa samalla regeneroinnilla enemmän "ilmaisia" kilometrejä.

Akun lataaminen polttomoottorilla voisi teoriassa olla kannattavaa maantiellä ennen kaupunkisahaamiseen siirtymistä, koska polttomoottori ei pysty kaupunkiajossa toimimaan hyvän hyötysuhteen alueella kuin ajoittain. Käytännössä epäilen, että generaattorin hyötysuhde ja moottorinohjauksen puutteet johtaa useimmissa tapauksissa plus-miinus nolla -tulokseen verrattuna polttarilla ajamiseen kaupungissa. Joka tapauksessa ero jää erittäin pieneksi puhtaasti polttoaine- ja kustannusnäkökulmilla. Paikallinen saasteettomuus on sitten jo mahdollisesti ihan varteenotettava syy ladata plugaria maantiellä.
 
Itselataavassa voi tulla vastaan akun virranvastaanottokyky.

Oikeastaanhan sitä kannattaisi kaupungissa ladata täysillä, jolloin se moottori toimisi hyvällä hyötysuhteella. Käytännössä vaan tuollainen normaali plugarin voimalinja ei taivu siihen, vaan se pitäisi olla jonkinlainen sarjahybridi.

Toyotan hybridivoimalinjalla tuo olisi kai mahdollista, mutta varmaan ajovoimanannlstelusta tulisi melko hankalaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom