Myös PHEV vaatii lataamista, ja itse asiassa useammin kuin BEV. Ei-ladattavia hybridejä en tässä käsittele, sillä mahdollinen valinta tehdään PHEV/BEV välillä, eikä suinkaan HEV/BEV välillä.
PHEV (ladattava hybridi), BEV (täyssähkö).
Ladattavaa hybridia , ainakaan kaikkia, ei tarvi ladata.
Käyttökokemuksen kannalta sillä on suurimerkitys. Jos ladattavan hybridin on valinnut sen takia että sillä sähköllä voi ajalle merkittävän osan ajoista, mutta myös ne ajot joita ei voi ajaa ilman täyssähköauton lataamista kesken kaiken.
Ison kärryn tai varsinkin asuntovaunun/veneen vetäminen pitkiä matkoja. Määränpäässä JA lähialueella ei mitään järkevää latausmahdollisuutta. Tuleeko mieleen muita ajoja, jotka eivät onnistu tyydyttävästi isompiakkuisella (WLTP >400 km) sähköautolla?
Vetokoukko ja sen käyttö, se nimenomaan selkeänä mielessä. Mutta toit mieleen pitkän ajomatkat, yhdistettynä heikolla lataus motivaatiolla (tai sen puutteella).
jos haetaan 10km päästä rautakaupasta parit multasäkit, niin siihen riittää se koukku tuki, jos siis ei ole kyse sähköttömästä mökistä.
Itse veikkaan toisin päin. Lataushybridi on siirtymäkauden tuote, ja ovat Suomessa jo saavuttaneet huippunsa. Kiinnostus kohdistuu täyssähköautoihin.
Sori, taisi tulla vääräkäsitys verokista.
Näen vahvasti sen että lataushybridillä on parempi jäännös arvo kuin polttiksella. Lataushybridiä voi käyttää sähköautonakin.
Edit: Lisään korostan vielä yhtä.
Osalla kuljettajia auton tankkaaminen on vastenmielistä, tämä pohjustusta sille että sähkiksen ottaja joutuu hankintaa tehdessä tiedostaan sen että joutuu muuttaan tapojaan. Jos tottunut pitämään polttis autoa kotona roikanperässä, niin voi ajatella että samalla vaivalla sen sähkiksenkin kytkee. Jos ei ole miettinyt asiaan loppuun, niin voi olla pettymys jos se ei omille ajoille riitä. Sähkiksellä on pakko ladata matkalla (jos kotilataus ei riitä) hybridillä voi vedellä pitkät matkat, ja käyttää silloin tällöin viisiminuuttia tankkaamiseen.
Yleensä sähkiksen ostaja homman ostopäätöstä tehdessä tiedostaan, mutta pienelle osalla tarve tulee yllätyksenä. Jos vielä nuukaillut sen sähkiksen kanssa, niin nyky markkinatilanteessa saa uutta hybridiä jopa hyllystä jossa ei joudu mistään tinkimään. Ei kaikki laske elinkaaren km kustannuksia, vaan vedetään tunteella auton hankinta ja sillä sitten sitä moottororikelkkaa ja kesällä avanttia, mönkijää jne. kärryssä. Plugarin tarroilla kehtaa ajella.
Ei sillä väliä vaikka se kelkan vetäminen maksaa euron kilometri, ja kun vedetään töihin plugarisähköllä firman tolpasta, niin ei väliä vaikka Kwh menisi tuplat.