Kävin viime helmikuun pakkasilla Norjassa ja matkalla sinne yövyin lapissa. Muoniossa oli -30 C kun saavuin sinne aamuyöstä akku tyhjänä. Tuon jälkeen auto seisoi normaalin "kotitöpselin" varassa latauksessa noin 26 tuntia (jatkoin matkaani seuraavana aamuna). Sinä aikana akku oli latautunut 100% ja lähtiessä lämpötila näytti -28 C. Esilämmitin ohjaamon ja pakkasesta huolimatta auto käynnistyi "sähkömoodissa", toki laitoin polttomoottorin pakkomoodissa ("Sport" -ajotila) pihassa lämpiämään, mutta ei huonosti. Bemarin sinertävä "sähköajon tehoreservi" -mittari tosin näytti ihan minimaalista "tehoreserviä".
Alla esimerkkikuva jossa tuo "tehoreservin" mittari on hybrid -moodin normaalissa tasossa eli 30%. Yllä mainitsemallani pakkaslukemalla sekä auton esilämmitystä käyttäen (ajastettu lähtö klo.10 -> auto itse päättelee tarvittavan esilämmityksen keston) tuo sininen alue oli kohdassa 5%, eli auto tosiaankin suostui liikkumaan pelkällä sähköllä, toki vain ujoa "peruutusvauhtia" mutta silti. Eikä tarvinnut ajaa kovin pitkää matkaa kun auto liikkui sähköllä normaaleja ajonopeuksia: Mökin pihasta Muonioon oli 10km ja Muoniossa mentiin jo ees-taas pelkän sähkön voimalla vaikka pakkasta tosiaan vähintään -20 C.
Muutenkin tuntuu että tämä bemarin hybridisysteemi on astetta "sähköautomaisempi" kuin monen kilpailijan. Eli auto käynnistyy aina sähköautona, systeemi ei millään tavalla pakota polttomoottoria päälle ellei akku ole lopussa tai ellei ole liian kylmä + kuljettajan haluama tehon määrä ("tehoreservi") ylitä sähköajon mahdollisuuksia.
Esimerkiksi omaa 7-sarjalaista vastaavassa kilpailijassa (Mercedes S-sarja 2013-2019) hybridimalli S500e (ja vastaavat E / C -sarjalaiset) käynnistyi aina polttomoottorilla, ellet erikseen mennyt valikoista kikkailemaan tyyliin "virta päälle -> mene valikkoon X, valitse moodi Y -> uudelleen virrat päälle jarrua painaen ja auton käynnistys". Bemarin logiikka on 100 kertaa järkevämpi, polttomoottoria ei turhanpäiten startata jokaikinen kerta 30-60 sekunniksi ja sitten sammuteta.