Keskustelua hybridiautoista

mutta muussa tapauksessa 2020 tai uudempi uusikorimallinen Yaris hybrid. Siihenkin kyllä näyttää saavan 400kg vetomassaa, mutta kärryn kanssa hyötykuorma ei liene kummoinen.

Kannattaa muistaa että tuolla et saa vetää normi 750 kg kärryä edes tyhjänä. Jos ei ole säännökset muuttuneet. Jotain muutoksia tainnut tulla kun tuon kokoisella kärryllä voi nyt ajaa satasta.
 
Kannattaa muistaa että tuolla et saa vetää normi 750 kg kärryä edes tyhjänä. Jos ei ole säännökset muuttuneet. Jotain muutoksia tainnut tulla kun tuon kokoisella kärryllä voi nyt ajaa satasta.
Mitäs sitä taas sekoillaan täällä?

Vai meinaatko jotain niitä superpitkiä onkovapojen kuljetukseen tarkoitettuja 750kg käeryjä jotka itsessään painaa 500kg?

Otteeseen merkitty vetomassa on se todellinen vetomassa joka voidaan todeta vain vaa'alla, se ei ilmene papereista.
 
Ne vetopainotiedot kyllä kannattaa tarkistaa Traficomin sivuilta aina auton hankintaa selvitettäessä, ettei sitten tule yllätyksenä että autolla ei saa vetää mitään tai sallittu vetopaino on parisataa kiloa =pyöränkuljetusteline. Näissä hybrideissä (ja sähköautoissa) on vetopainojen suhteen vaikka mitä kummallisuuksia.

750 kg tarkoittaa yleensä jarrutonta kevytperäkärryä ja suuremmat painot jarrullisia kärryjä.

Tässä esimerkkinä Skoda Superb hybrididin vetomassatiedot:

Vetopaino.jpg
 
Siis se kenttä jossa lukee perävaunumassa jarruitta on se jarruton massa jne... Kyllä se jarrulinen massakin voi olla alle 750kg. Ja kyse on nimenomaan todellisesta sen hetkisestä massasta.

En tiedä onko nykyään tuollaisia autoja markkinoilla, mutta pykälät ei sitä estä.
 
Siis se kenttä jossa lukee perävaunumassa jarruitta on se jarruton massa jne... Kyllä se jarrulinen massakin voi olla alle 750kg. Ja kyse on nimenomaan todellisesta sen hetkisestä massasta.

En tiedä onko nykyään tuollaisia autoja markkinoilla, mutta pykälät ei sitä estä.

On vaikka kuinka ja juuri noissa hybrideissä ja sähköautoissa. Aina saa vetää luonnollisesti myös jarrullisena vähintään saman mitä jarruttomanakin, esim uudessä Yariksessa molemmat jarruton ja jarrullinen on 450kg.
 
@juhat1000 Tuohon aiempaan kommenttiin liittyen. Tällaisella spekseillä katsoisin sitä vanhempaa korimallia. Vetokoukku nyt ei varmaan kannata kriteeriksi laittaa, saanee asennettua jälkikäteenkin?


20220605_132645.jpg

Tuo 112 hv 1.5 i4 vapari käy matalalla kuormalla Atkinson kiertoa, kuten hybriditkin. Automaatin kanssa sillä pääsee rauhallisesti ajaen kohtuu kulutuksella vaikkei hybridi olekkaan. Manuaalilla enemmän kuskista sitten kiinni.

2NR-FKE.
Implements variable valve timing system VVT-iE and engine operation by Miller / Atkinson cycle.[7]

Main differences between 2NR-FE :
  • Max. Output: 109 PS (80 kW; 108 bhp) at 6000 rpm
  • Max. Torque: 136 N⋅m (100 lb⋅ft) at 4400 rpm
  • Compression ratio: 13.5:1
Applications:
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs sitä taas sekoillaan täällä?

Vai meinaatko jotain niitä superpitkiä onkovapojen kuljetukseen tarkoitettuja 750kg käeryjä jotka itsessään painaa 500kg?

Otteeseen merkitty vetomassa on se todellinen vetomassa joka voidaan todeta vain vaa'alla, se ei ilmene papereista.

Hmm mielestäni en sekoile. Eikös poliisi toimi kärryn rekisteriotteen kokonaismassan mukaan, eivät ala punnitsemaan tiellä? Eli jos sulla on auton max vetopaino 400 kg ja 750 kg kokonaismassan kärry tyhjänä niin kuljetus on periaatteessa laiton, en sitten tiedä kuinka usein sakottavat tuosta.

Muistaakseni tämä sama keskustelu on käyty täällä aikaisemminkin.
 
Hmm mielestäni en sekoile. Eikös poliisi toimi kärryn rekisteriotteen kokonaismassan mukaan, eivät ala punnitsemaan tiellä? Eli jos sulla on auton max vetopaino 400 kg ja 750 kg kokonaismassan kärry tyhjänä niin kuljetus on periaatteessa laiton, en sitten tiedä kuinka usein sakottavat tuosta.

Muistaakseni tämä sama keskustelu on käyty täällä aikaisemminkin.

Ajokortin riittävyys katsotaan rekisteriotteen painoista. Itse yhdistelmän laillisuus painojen osalta katsotaan punnitsemalla. Mitään muutoksia ei ole painojen suhteen tullut lakeihin vaan se on noin ollut aina.
 
Sori offtopiciin ohjaamisesta, tällä pitäisi olla selvä. Tuolla Yariksella voi vetää 550 kg vene + kärry yhdistelmää vaikka kärry kestäisi painavammankin veneen.

Screenshot_20220605-141315_Samsung Internet.jpg
 
Joo taisin sekoittaa siihen että ajo-oikeuden osalta tarkastellaan laskennallista kokonaismassaa,
- vaikka yhdistelmä olisi kuormaamaton. Jännä että on eri tulkinta tuossa.

Offtopic off, over and out.
 
Yariksen kohdalla vaan se 2020 tai vanhempi on 10 vuotta vanhaa korimallia ja tuo uusi potenssiin 2 hyppäys eteenpäin. Tämä vielä korostuu hybridissä uuden 1.5 3-sylinterisen kanssa.

Itse sanoisin, että jos tarvitsee koukkua, niin katsoo sen vanhemman generaation käytetyn bensana vähän halvemmalla, mutta muussa tapauksessa 2020 tai uudempi uusikorimallinen Yaris hybrid. Siihenkin kyllä näyttää saavan 400kg vetomassaa, mutta kärryn kanssa hyötykuorma ei liene kummoinen.

1.5 litrainen vanhakorinen Y20 automaatti (ei hybridi) oli kuukauden käyttöautona ja se oli yllättävän pihi ja jämäkkä auto, mutta on tuo uusi korimalli silti paljon parempi. Alla tankkaustilastot tuosta 2000 km ajalta.

Screenshot_20220605-100429_Fuelio.jpg
Hyvä pointti tuo vanhempi korimalli. Uudempaa ehdittomasti, on moottori mikä hyvänsä!
 
Hmm mielestäni en sekoile. Eikös poliisi toimi kärryn rekisteriotteen kokonaismassan mukaan, eivät ala punnitsemaan tiellä? Eli jos sulla on auton max vetopaino 400 kg ja 750 kg kokonaismassan kärry tyhjänä niin kuljetus on periaatteessa laiton, en sitten tiedä kuinka usein sakottavat tuosta.

Muistaakseni tämä sama keskustelu on käyty täällä aikaisemminkin.
On keskustelu käyty ennenkin, ja käydään varmasti velä monesti. :)

Nykyään, kun liikkuvapoliisi on lakkautettu, poliisit voivat kyllä paperistakin katsoa nuo massat, mutta syy on silloin se että poliisi ei tiedä lakia.

Nuo ovat vielä useampaa kertaluokkaa monimutkaisempia raskaalla kalustolla, kuulemma nykyään ne ovat ihan pihalla niistä massoista, ja penalttia tulee vain riittävän yksinkertaisista rikkomuksista.

Tosin, noissa laeissa on myös sellaisia erikoisuuksia joita ei ymmärrä kuin asiaan perehtyneet, esimerkiksi vaikka nämä 3 akseliset 7 tonnin pakettiautot joita saa ajaa vain BE kortilla joka on myönnetty ennen jotain tiettyä päivämäärää.
 
Olisi mietinnässä 19 vuosimallin Kia Optimate plug in hybridi. Onko tuosta porukalla kokemuksia? Tarkoituksenhan olisi tiputtaa polttoaine kuluja paljon. Ajot on suurimmaksi osaksi kaupungissa pyörimistä, päivässä tulee ajettua varmaan 30-50km. Tämän lisäksi satunnaisesti pidempiäkin matkoja, joten sen takia ei vielä tässä välissä siirrytä pelkällä sähköllä ajamiseen.

Kävin yhtä tuollaista koeajamassa. Sillä oli kilometrejä kertynyt n. 80tkm. Sähköllä sain ajettua sen 50km, joten sen puoleen kantama olisi riittävä. Kuinka paljon tuolla tippuu talvella kantama? Kuinka paljon tulee lisää kulutusta, kun tuo ilmeisesti lämmittää polttomoottorilla sisätilat talvella? Ja onko jotain parempaa vaihtoehtoa tuossa 30te hintaluokassa.
 
Kävin yhtä tuollaista koeajamassa. Sillä oli kilometrejä kertynyt n. 80tkm. Sähköllä sain ajettua sen 50km, joten sen puoleen kantama olisi riittävä. Kuinka paljon tuolla tippuu talvella kantama? Kuinka paljon tulee lisää kulutusta, kun tuo ilmeisesti lämmittää polttomoottorilla sisätilat talvella? Ja onko jotain parempaa vaihtoehtoa tuossa 30te hintaluokassa.
Oman (ehkä aika tiukan) tulkintani mukaan plugarin kantama loppuu siinä vaiheessa kun polttis käynnistyy eli Kian tapauksessa kantama tippuu 100%. Voi toki myös ajatella niin että kantama ei juuri lyhene, mutta bensaa menee 2-3l/100km. Itse jättäisin tuollaisen ostamatta ja venyttäisin budjettia sen verran että saisi A-mersun tai sitten puolittaisin budjetin ja ottaisin Amperan. Jos tilaa tarvitaan enemmän niin koeajaisin Passat GTE:n.
 
Uusi mersun C-plugari olisi juurikin sopiva paketti omiin ajoihin (kantama sähköllä reilut 100km). Sen sijaan hinta (alkaen 59ke) ei oikein sovellu omalle lompakolle. Ehkä sitten 3-5v päästä..
 
Ja onko jotain parempaa vaihtoehtoa tuossa 30te hintaluokassa.

Jos ei SUV pelota niin Outlander PHEV faceliftattu malli (2019). Sattaa hyvällä tuurilla jo löytyä tuohon hintaan. Noissa on jäljellä vielä pari vuotta tehdastakuutakin ja akkutakuuta 5 vuotta (160 tkm asti).
 
Näin bensan hintojen kohotessa oon vakavasti alkanut miettimään auton vaihtoa. Tällä hetkellä kuitenkin vaaka kallistuis lataushybridiin. Olen kuitenkin epävarma millä tavalla esim Kia XCeed plugarilla sais lopulta bensamenoja alas.

Työmatkaa tulee päivässä 70 km. Siitä noin 30km on moottoritietä ja 35km on sit tavallista 80/100km tietä ja loput kaupunkiajoa. Vapaa-ajalla sit pääasiassa kauppareissuja ja kaupunkiajoa. Tällä hetkellä lataus onnistuu töissä ja syksyllä sit myös kotona. Mietityttää siis onko tuollasella matkalla oikeesti radikaalia hyötyä lataushybridistä etenkin sitten kun saisi auton ladattua aina töissä sekä kotona? Ihan vielä en ole ehkä valmis kuitenkaan siirtymään täyssähköön. Ilmeisesti motariajoon (130kmh kesällä) tuommonen ei kuitenkaan sovellu niin että sais sähköllä moisia nopeuksia ajeltua? Ei haittais tietenkään jos bensan kulutus olis siinä 2-2.5 litraa satasella mut jos keikkuu siinä 5-6 litran kohdilla ni säästöä ei nykyiseen autoon juuri tule.
 
Näin bensan hintojen kohotessa oon vakavasti alkanut miettimään auton vaihtoa. Tällä hetkellä kuitenkin vaaka kallistuis lataushybridiin. Olen kuitenkin epävarma millä tavalla esim Kia XCeed plugarilla sais lopulta bensamenoja alas.

Työmatkaa tulee päivässä 70 km. Siitä noin 30km on moottoritietä ja 35km on sit tavallista 80/100km tietä ja loput kaupunkiajoa. Vapaa-ajalla sit pääasiassa kauppareissuja ja kaupunkiajoa. Tällä hetkellä lataus onnistuu töissä ja syksyllä sit myös kotona. Mietityttää siis onko tuollasella matkalla oikeesti radikaalia hyötyä lataushybridistä etenkin sitten kun saisi auton ladattua aina töissä sekä kotona? Ihan vielä en ole ehkä valmis kuitenkaan siirtymään täyssähköön. Ilmeisesti motariajoon (130kmh kesällä) tuommonen ei kuitenkaan sovellu niin että sais sähköllä moisia nopeuksia ajeltua? Ei haittais tietenkään jos bensan kulutus olis siinä 2-2.5 litraa satasella mut jos keikkuu siinä 5-6 litran kohdilla ni säästöä ei nykyiseen autoon juuri tule.
Kuulostaa lähes optimaaliselta käyttötapaukselta lataushybridille. Hyvinkin monella onnistuu tuo 130km/h sähköllä, mutta joitain malleja toki karsiutuu pois tuon kriteerin perusteella. Kia olisi ihan hyvä sen aikaa kun lataus on vain toisessa päässä ja ajot eivät mene kuitenkaan pelkällä sähköllä, mutta sitten kun lataus on molemmissa päissä niin haluat sellaisen plugarin, joka ei lämmitä sisätiloja bensamoottorilla.
 
Tällä hetkellä kuitenkin vaaka kallistuis lataushybridiin.

Kannattaa ihan suosiolla kokeilla koeajolla miten eri lataushybridit käyttäytyy. Itselläni on vaggine jolle tuo ei ole ongelma (sähkömoottori on muistaakseni 110hv, joten se jaksaa perustasaisella vetää sähköllä ongelmitta, polttis tulee sitten mukaan ylämäessä jne.). Kian vehkeistä ei ole mitään kokemusta, et miten ne jaksaa tai ei jaksa. Minulla on tolla plugarilla ainakin ~150km matka taittuu kesällä about ~3.0 - 3.5 litran kulutuksella.
 
Kuulostaa lähes optimaaliselta käyttötapaukselta lataushybridille. Hyvinkin monella onnistuu tuo 130km/h sähköllä, mutta joitain malleja toki karsiutuu pois tuon kriteerin perusteella. Kia olisi ihan hyvä sen aikaa kun lataus on vain toisessa päässä ja ajot eivät mene kuitenkaan pelkällä sähköllä, mutta sitten kun lataus on molemmissa päissä niin haluat sellaisen plugarin, joka ei lämmitä sisätiloja bensamoottorilla.

Kiitti! Itsekin mietin tuota et matka ois tosi optimaalinen plugarille mut sit taas testituloksia kulutuksesta on ollu vaikea löytää motarin suhteen. Aina puhutaan vaan 80-100kmh ajoista enkä itse kuitenkaan työmatkalla kesällä haluis kauheesti hidastella. Tuo Kian XCeed menis omaan budjettiin hyvin ja kokemukset Kiasta on olleet positiiviset, joten siitä syystä se malli on ollut framilla. Eilen kävin koeajamassa ja mukavaltahan se tuntui.
 
Näin bensan hintojen kohotessa oon vakavasti alkanut miettimään auton vaihtoa. Tällä hetkellä kuitenkin vaaka kallistuis lataushybridiin. Olen kuitenkin epävarma millä tavalla esim Kia XCeed plugarilla sais lopulta bensamenoja alas.

Työmatkaa tulee päivässä 70 km. Siitä noin 30km on moottoritietä ja 35km on sit tavallista 80/100km tietä ja loput kaupunkiajoa. Vapaa-ajalla sit pääasiassa kauppareissuja ja kaupunkiajoa. Tällä hetkellä lataus onnistuu töissä ja syksyllä sit myös kotona. Mietityttää siis onko tuollasella matkalla oikeesti radikaalia hyötyä lataushybridistä etenkin sitten kun saisi auton ladattua aina töissä sekä kotona? Ihan vielä en ole ehkä valmis kuitenkaan siirtymään täyssähköön. Ilmeisesti motariajoon (130kmh kesällä) tuommonen ei kuitenkaan sovellu niin että sais sähköllä moisia nopeuksia ajeltua? Ei haittais tietenkään jos bensan kulutus olis siinä 2-2.5 litraa satasella mut jos keikkuu siinä 5-6 litran kohdilla ni säästöä ei nykyiseen autoon juuri tule.

Mielenkiinnosta: Miksi et ole valmis siirtymään täyssähköön? Sun ajoprofiili kuulostaa just eikä melkein sähköautoiluun sopivalta.
 
Mielenkiinnosta: Miksi et ole valmis siirtymään täyssähköön? Sun ajoprofiili kuulostaa just eikä melkein sähköautoiluun sopivalta.

En tiiä, ehkä se on jotenkin tiettynä turvana et on viä polttomoottorikin käytössä. Oikeestihan ei varmaan ees oo mitään järkevää perustelua muuta kuin et oon tällänen välimallin tyyppi joka haluu nähdä mihin suuntaan sähköautot kehittyy tässä seuraavan 5v aikana. Kantamaa haluisin kuitenkin sit mahdollisimman paljon ja koon pitäis olla perheelle sopiva ni tuppaa menee yli budjetin just nyt semmoset (sen mitä oon vähän selaillut).
 
Mitä keskusteluja on seurannut niin kauhean harva on ollut tyytyväinen päätökseensä hankkia hybridi kun saivat siinä kummankin huonot puolet. Ovat aika lyhyessäkin aikaa vaihtaneet täyssähköön. Mutta eipä ne tyytyväiset paljoa varmaankaan jaksa huudella niin ei ole niistä sitte niin paljoa luettua.
 
Mitä keskusteluja on seurannut niin kauhean harva on ollut tyytyväinen päätökseensä hankkia hybridi kun saivat siinä kummankin huonot puolet. Ovat aika lyhyessäkin aikaa vaihtaneet täyssähköön. Mutta eipä ne tyytyväiset paljoa varmaankaan jaksa huudella niin ei ole niistä sitte niin paljoa luettua.
Täällä ainakin yksi tyytyväinen. :D Tosin tammikuussa vasta tämän Grandlandin hommasin, eikä sinänsä mitään pahaa sanottavaa. Omasta ajoprofiilistahan se niin riippuu. Itselle sopii mainiosti, kun päivittäisajot menee heittämällä sähköllä, mutta tuonne periferiaan kun lähtee niin on se fossiiliuuni myös mukana. Meidän taloudessa tulee käytyä paikoissa joissa ei ole latausmahdollisuutta, ja reiteilläkään ei niitä usein ole, joten tämä on oikein hyvä. Katsoo sitten muutaman vuoden päästä jos tämän vaihtaisi täyssähköön.
 
Mitä keskusteluja on seurannut niin kauhean harva on ollut tyytyväinen päätökseensä hankkia hybridi kun saivat siinä kummankin huonot puolet. Ovat aika lyhyessäkin aikaa vaihtaneet täyssähköön. Mutta eipä ne tyytyväiset paljoa varmaankaan jaksa huudella niin ei ole niistä sitte niin paljoa luettua.
Täyssähköautoissa on ongelmana rajallinen valikoima. Itselläni oli hakusessa seitsenpaikkainen premium-auto sähköisenä tai hybridinä. Sellaisia ei sähköisenä ollut lainkaan saatavana loppuvuonna 2020, minun mielestä Tesla ei ole premium-auto. MB EQS SUV on varmaan ensimmäinen täyssähköinen kelvollinen vaihtoehto mutta sekään ei ole vielä saatavana.

Kakkosautoksi on hakusessa sähköinen 2-paikkainen urheiluauto hintaluokassa alle 200 000 euroa. Hiljaista on tämänkin suhteen, ensi vuonna julkaistava Porsche Caymanin seuraaja ehkä lunastaa odotukset.
 
No, nyt tuli itsekin tilattua Mazda CX-60. Toimitusaika n. 5-6kk. Täyssähköillä useimmilla 14+kk. Siksi vaihto nyt pois tähän malliin. Lisäksi 0% korko, todellinen vuosikorko 0,53%. Ihan hyvä diili.
 
No, nyt tuli itsekin tilattua Mazda CX-60. Toimitusaika n. 5-6kk. Täyssähköillä useimmilla 14+kk. Siksi vaihto nyt pois tähän malliin. Lisäksi 0% korko, todellinen vuosikorko 0,53%. Ihan hyvä diili.
Eihän tuota ole vielä päässyt koeajamaan missään (suomessa)?
 
Kakkosautoksi on hakusessa sähköinen 2-paikkainen urheiluauto hintaluokassa alle 200 000 euroa. Hiljaista on tämänkin suhteen, ensi vuonna julkaistava Porsche Caymanin seuraaja ehkä lunastaa odotukset.

Tuossa on selkeästi aukko markkinoilla. Luka EV :sta ei ole kuulunut mitään. Eiks Taycan kävis vaiks on liikaa penkkejä?
 
Ei ole, sokkona mennään. Kutosen mazda ollut aikoinaan (2016), josta kyllä pidin. Tuskin kauheasti metsään menee.
Hyvähän tuo on speksien puolesta ja ensimmäisten lehdistäkoeajojen perusteella vaikuttaa hyvältä. Talvi toki sitten paljastaa lopullisen totuuden.
 
Mitä keskusteluja on seurannut niin kauhean harva on ollut tyytyväinen päätökseensä hankkia hybridi kun saivat siinä kummankin huonot puolet. Ovat aika lyhyessäkin aikaa vaihtaneet täyssähköön. Mutta eipä ne tyytyväiset paljoa varmaankaan jaksa huudella niin ei ole niistä sitte niin paljoa luettua.

Täyssähkösta hybridiin vaihtaneena voisin sanoa, ettei hirveästi mitään huonoja puolia ole näkynyt. Pääsee hyvin ajamaan vailla huolia paikoissa, joissa latausta ei vaan ole mahdollista tai mielekästä järjestää (1.8kWh suko ei ole mielekäs) ja täten ei tarvitse miettiä missä ajaa. Normiajot taas menee helposti pelkän sähkön voimin jopa talvisinkin, joten en näe tässä kummankaan huonoja puolia vain ainoastaan kummankin hyviä puolia.
 
Täyssähkösta hybridiin vaihtaneena voisin sanoa, ettei hirveästi mitään huonoja puolia ole näkynyt. Pääsee hyvin ajamaan vailla huolia paikoissa, joissa latausta ei vaan ole mahdollista tai mielekästä järjestää (1.8kWh suko ei ole mielekäs) ja täten ei tarvitse miettiä missä ajaa. Normiajot taas menee helposti pelkän sähkön voimin jopa talvisinkin, joten en näe tässä kummankaan huonoja puolia vain ainoastaan kummankin hyviä puolia.
Mikä oli se pääasiallinen tekijä, jonka vuoksi vaihdoit täyssähköstä hybridiin?

Mainitsit tuossa sen ainoan mahdollisesti hyvän puolenplugari vs. sähkö (vailla huolia vaikkei sähköä saatavilla), mutta ilmeisesti et koe/näe seuraavia asioita huonoiksi puoliksi: Energiakulut pitkällä matkalla, huoltokustannukset, käytössä oleva teho sähköajossa, sisä- ja/tai säilytystilat. Edellä mainitut olivat pääsyitä miksi lähipiirissäni ollut plugari sysäsi minut suoraan täyssähköön enkä ole sekuntiakaan katunut.
 
Mikä oli se pääasiallinen tekijä, jonka vuoksi vaihdoit täyssähköstä hybridiin?

Mainitsit tuossa sen ainoan mahdollisesti hyvän puolenplugari vs. sähkö (vailla huolia vaikkei sähköä saatavilla), mutta ilmeisesti et koe/näe seuraavia asioita huonoiksi puoliksi: Energiakulut pitkällä matkalla, huoltokustannukset, käytössä oleva teho sähköajossa, sisä- ja/tai säilytystilat. Edellä mainitut olivat pääsyitä miksi lähipiirissäni ollut plugari sysäsi minut suoraan täyssähköön enkä ole sekuntiakaan katunut.
Hänestä en tiedä.
Mutta osalla se syy on ollut lataaminen.
Eli optimi olisi kaksiautoa,

Suurinosa ajoista menisi pienellä akkulla (lataushybridi järkevä), mutta on ajoja jotka eivät onnistu tyydyttävästi edes isompiakkuisella sähkiksellä

Mutta miksi ei kahta-autoa? Sille ei ole tiloja, tai muuten kahden pitäminen kalliimpaa.
Tai sitten liikkeelle lähtiessä ei tiedä tarvetta, eli kaksi ajoneuvoa ei edes vaihtoehto.

Yksi syy on työsuhdeauto, voi valita vain yhden ei kahta, ja sillä sitten yritetään mennä kaikki ajot.

Oma joukkonsa on sitten he joita ei sähkis miellyttänyt ja se lataushybridi ei ole järkevä valinta mistään muusta syystä kuin verotuksen takia (verrattuna polttikseen). Se on hyvä että sähkis menee kiertoon sitä tarvitsevalle.

Lataushybridillä todennäköisesti aikanaan parempi jäännösarvo (verrattuna polttikseen).


Edit:
Jos tietää ennen lähtö tarpeet, niin sähkis voi olla pieniakkuinnen, eli pieni kulutus, sopiva siihen, Polttis taasen polttis, tai ei ladattava hybridi, mutta sen polttiskulutuksen mukaan valittu ja optimoitu siihen käyttöön missä sitä tarvitaan. Usein näiden tarpeiden yhdistäminen yhteen on huono suurimmaksi osaksi.
Useamman hengen taloudessa useampi auto voi tuoda muutakin lisäarvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta osalla se syy on ollut lataaminen.
Myös PHEV vaatii lataamista, ja itse asiassa useammin kuin BEV. Ei-ladattavia hybridejä en tässä käsittele, sillä mahdollinen valinta tehdään PHEV/BEV välillä, eikä suinkaan HEV/BEV välillä.

Mutta on ajoja jotka eivät onnistu tyydyttävästi edes isompiakkuisella sähkiksellä.
Ison kärryn tai varsinkin asuntovaunun/veneen vetäminen pitkiä matkoja. Määränpäässä JA lähialueella ei mitään järkevää latausmahdollisuutta. Tuleeko mieleen muita ajoja, jotka eivät onnistu tyydyttävästi isompiakkuisella (WLTP >400 km) sähköautolla?

Oma joukkonsa on sitten he joita ei sähkis miellyttänyt ja se lataushybridi ei ole järkevä valinta mistään muusta syystä kuin verotuksen takia.
Hainkin edelleen niitä syitä miksi sähköauto ei miellyttänyt.

Lataushybridillä todennäköisesti aikanaan parempi jäännösarvo.
Itse veikkaan toisin päin. Lataushybridi on siirtymäkauden tuote, ja ovat Suomessa jo saavuttaneet huippunsa. Kiinnostus kohdistuu täyssähköautoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Myös PHEV vaatii lataamista, ja itse asiassa useammin kuin BEV. Ei-ladattavia hybridejä en tässä käsittele, sillä mahdollinen valinta tehdään PHEV/BEV välillä, eikä suinkaan HEV/BEV välillä.
PHEV (ladattava hybridi), BEV (täyssähkö).
Ladattavaa hybridia , ainakaan kaikkia, ei tarvi ladata.

Käyttökokemuksen kannalta sillä on suurimerkitys. Jos ladattavan hybridin on valinnut sen takia että sillä sähköllä voi ajalle merkittävän osan ajoista, mutta myös ne ajot joita ei voi ajaa ilman täyssähköauton lataamista kesken kaiken.


Ison kärryn tai varsinkin asuntovaunun/veneen vetäminen pitkiä matkoja. Määränpäässä JA lähialueella ei mitään järkevää latausmahdollisuutta. Tuleeko mieleen muita ajoja, jotka eivät onnistu tyydyttävästi isompiakkuisella (WLTP >400 km) sähköautolla?
Vetokoukko ja sen käyttö, se nimenomaan selkeänä mielessä. Mutta toit mieleen pitkän ajomatkat, yhdistettynä heikolla lataus motivaatiolla (tai sen puutteella).

jos haetaan 10km päästä rautakaupasta parit multasäkit, niin siihen riittää se koukku tuki, jos siis ei ole kyse sähköttömästä mökistä.

Itse veikkaan toisin päin. Lataushybridi on siirtymäkauden tuote, ja ovat Suomessa jo saavuttaneet huippunsa. Kiinnostus kohdistuu täyssähköautoihin.

Sori, taisi tulla vääräkäsitys verokista.

Näen vahvasti sen että lataushybridillä on parempi jäännös arvo kuin polttiksella. Lataushybridiä voi käyttää sähköautonakin.


Edit: Lisään korostan vielä yhtä.

Osalla kuljettajia auton tankkaaminen on vastenmielistä, tämä pohjustusta sille että sähkiksen ottaja joutuu hankintaa tehdessä tiedostaan sen että joutuu muuttaan tapojaan. Jos tottunut pitämään polttis autoa kotona roikanperässä, niin voi ajatella että samalla vaivalla sen sähkiksenkin kytkee. Jos ei ole miettinyt asiaan loppuun, niin voi olla pettymys jos se ei omille ajoille riitä. Sähkiksellä on pakko ladata matkalla (jos kotilataus ei riitä) hybridillä voi vedellä pitkät matkat, ja käyttää silloin tällöin viisiminuuttia tankkaamiseen.

Yleensä sähkiksen ostaja homman ostopäätöstä tehdessä tiedostaan, mutta pienelle osalla tarve tulee yllätyksenä. Jos vielä nuukaillut sen sähkiksen kanssa, niin nyky markkinatilanteessa saa uutta hybridiä jopa hyllystä jossa ei joudu mistään tinkimään. Ei kaikki laske elinkaaren km kustannuksia, vaan vedetään tunteella auton hankinta ja sillä sitten sitä moottororikelkkaa ja kesällä avanttia, mönkijää jne. kärryssä. Plugarin tarroilla kehtaa ajella.

Ei sillä väliä vaikka se kelkan vetäminen maksaa euron kilometri, ja kun vedetään töihin plugarisähköllä firman tolpasta, niin ei väliä vaikka Kwh menisi tuplat.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä keskusteluja on seurannut niin kauhean harva on ollut tyytyväinen päätökseensä hankkia hybridi kun saivat siinä kummankin huonot puolet. Ovat aika lyhyessäkin aikaa vaihtaneet täyssähköön. Mutta eipä ne tyytyväiset paljoa varmaankaan jaksa huudella niin ei ole niistä sitte niin paljoa luettua.
kyllä täällä on huudeltu plugareiden puolesta, ainakin omiin päivittäisiin ajoihin sopii :thumbsup:
 
Itselle tuli vuoden alussa tilattua (ei vielä toimitettu) Mersun CLA 250e Shooting Brake AMG ja pääasiassa ajot tulee olemaan pk-seudulla sähköllä ja jonkin verran pitkää matkaa Lappi jne. sitten bensa/sähköllä. Kulutuksen pitäisi pysyä vähäisenä mitä katsonut arvosteluja sekä foorumilta lukenut.

Olisi mahdollisesti tullut hankittua jo nyt täyssähkö, mutta hinnat lähtivät nousemaan turhan kovasti kun pisti parempaa akkua ja varustetasoa.. Mennään tällä nyt 1-2v ja katsotaan tilanne sitten uudestaan.
 
Plugarilla mennään ja tyytyväinen olen, pääsääntöisesti pystyy pelkällä sähköllä päivän ajot ajeleen. Bensan kulutus siinä 1l/100km huitteilla. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä seuraavakin autoni tulee olemaan plugari. Suurinpana syynä farkkujen puute täyssähkis markkinoilta mutta jospa niitäkin alkaa tipahtelemaan markkinoille.
 
Plugarilla mennään ja tyytyväinen olen, pääsääntöisesti pystyy pelkällä sähköllä päivän ajot ajeleen. Bensan kulutus siinä 1l/100km huitteilla. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä seuraavakin autoni tulee olemaan plugari. Suurinpana syynä farkkujen puute täyssähkis markkinoilta mutta jospa niitäkin alkaa tipahtelemaan markkinoille.
Eikö tätä lasketa farmariautoksi?
 
Suurinpana syynä farkkujen puute täyssähkis markkinoilta mutta jospa niitäkin alkaa tipahtelemaan markkinoille.
Polttispuolellakin ovat katoavaa perinnettä, jopa Volvon "farkut" on nykyään jotain viistoperiä, jos farkulla tarkoitat sedanin mitoilla, mutta viisiovea ja pystyperä. Jos ei silmäniloksi, niin sitten valikomaa enemmän.
 
Polttispuolellakin ovat katoavaa perinnettä, jopa Volvon "farkut" on nykyään jotain viistoperiä, jos farkulla tarkoitat sedanin mitoilla, mutta viisiovea ja pystyperä. Jos ei silmäniloksi, niin sitten valikomaa enemmän.
V90 vaikuttaa taas oikeaan suuntaan olevalta mutta siinäkin kun en ole päässyt näkemään jännittää vapaa korkeus ja miten kauas se perä on viistetty. Lisäksi hybridimalleissa ja tulevissa sähköversioissa onko akustotila otettu sisälattiaa vai koko autoa nostamalla

Jaa nyt ku kävin kattomassa muutamia kuvia tarkemmin niin penkit tulee liian nopeasti vastaanjolloin niskatuen ja takalasin väli on lyhyt
 
Viimeksi muokattu:
V90 vaikuttaa taas oikeaan suuntaan olevalta mutta siinäkin kun en ole päässyt näkemään jännittää vapaa korkeus ja miten kauas se perä on viistetty. Lisäksi hybridimalleissa ja tulevissa sähköversioissa onko akustotila otettu sisälattiaa vai koko autoa nostamalla
Volvon hybrideissä akut on kardaanitunnelissa Valmet Automotive assembles batteries for Volvo Cars 60 and 90 series plug-in hybrids | Valmet Automotive

Sähkömalleissa akku on tasainen paketti pohjan alla.
 
Outlanderissa pelkällä sähköllä voi ajaa 0-130km/h (sen jälkeen polttis tulee väkisin mukaan) ja polttomoottori toimii (tarvittaessa, Charge modessa jolla ladataan akkua tai kickdownin myötä) vetävänä 60km/h - 170km/h vauhdissa (yksi vaihde eli välitys säädetty noin). Kesällähän Outlander hyvin ennakoitavissa ja manuaalisesti helppo säätää ajomoodi tilanteen mukaan (EV, akunsäästö ja akunlataus lähinnä, kaikki napin takana) viitaten yllä oleviin BMW omituiksiin (ehkä niissäkin voi manuaalisesti säätää nämä? ).

Oman Outlanderin ostin uutena 2021 osin tuon jännän voimalinjan vuoksi ottaen huomioon, että vikoja niissä ollut todella vähän 2013 alkaen.
Paljonkohan tuollainen uudemmalla voimalinjalla oleva Outlander kuluttaa esim. 200 km matkalla, jos ajaa akunsäästö päällä. Haen tilannetta, jossa ajosuorite on selvästi pidempi kuin 40km tai 100km, jolloin on pakko käyttää polttomoottoria.
 
Paljonkohan tuollainen uudemmalla voimalinjalla oleva Outlander kuluttaa esim. 200 km matkalla, jos ajaa akunsäästö päällä. Haen tilannetta, jossa ajosuorite on selvästi pidempi kuin 40km tai 100km, jolloin on pakko käyttää polttomoottoria.
Akunsäästöhän ei siis tee muuta kuin pitää varauksen samana eli käytännössä muuttaa sen kevythybridiksi. Mitä olen lueskellut niin ainakin vanhemmalla mallilla hyvin aktiivisella ajotavalla on päästy lapinreissussa 6l/100 alle ja vakkarilla toista sataa lasissa jonnekki 11litran yli. Mutta heinäkuun puolivälissä voin kertoa MY18 eli 2.0 koneen 1500 km kokemuksen mistä mennään puhtaasti sähköllä luultavasti alle 300km (laskettu sen mukaan että saa aina öisin ladattua ja päivällä ei lataa ollenkaan).

Tällä hetkellä auto ollut viikon ja ajot on 300km / 0 litraa bensaa, aamulla lapsi hoitoon ja takas kotia töihin + auto laturiin ja iltapäivällä sama juttu, pari ylimääräistä harrastus ja kyläily matkaa lisänä mutta nekin rangen sisällä
 
Paljonkohan tuollainen uudemmalla voimalinjalla oleva Outlander kuluttaa esim. 200 km matkalla, jos ajaa akunsäästö päällä. Haen tilannetta, jossa ajosuorite on selvästi pidempi kuin 40km tai 100km, jolloin on pakko käyttää polttomoottoria.

Ihan **tun paljon, mutta hys hys :D Unohda Mitsu. Onhan sitä plugareita, mitkä akun "loputtuakin" kuluttaa vaan normaalisti tai normaalia vähempi, eikä 2x vs normiauto.
 
Tosta Outlanderista kahdenlaista tietoa. Jotkut sanoo, että vie yli kympin jos akku loppuu, ja toiset pääsee pitkällä matkalla alle 7l/100km
Mikä on mielestäni aika kohtuullinen lukema tuonkokoiselle ja näköiselle möhkölle.

Muutenhan toi on plugareista yksi kiinnostavimmista, kun ottaa sillä etäohjauksella, että saa ilmastoinnit etänä.
 
Outlander toimii normaalin hybridin, ei kevythybridin tapaan kun akku loppuu. Tampereelta Leville ja takas meni tammikuun nollakeleissä 130tkm ajetulla 2014 mallin Outlanderilla 7,5l/100km keskikulutuksella.

Ne paljon pelätyt isot kulutukset voi tulla sitten kovilla pakkasilla ja/tai kovassa kuormituksessa, kun autossahan ei ole minkään sortin akun lämmitystä ennen kuin se tuli lisävarusteena saataville v. 2019. Auto ei käytä akkuvirtaa jos akun lämpötila on alle -10 astetta, eli silloin auto toimii yhtä taloudellisesti kuin joku jeesuksen vanha GL-Mersu.
 
Omat kulutukset Outlanderilla (MY16) ollut noin 300 km reissuilla 6,5 l / 100 km kun akku ladattu ja tyhjällä 7 l / 100 km kun tultiin takaisin. Osittain motaria, joka selkeästi nostaa kulutusta kyllä, mutta niin se tekee muillakin autoilla. Vertailun vuoksi CX-5 2.2 diesel samalla reissulla 7,2 l / 100 km. En ymmärrä mikä toisia hiertää tossa Outlanderissa. Ite oon puolittanut kulutuksen vaihtamalla CX-5:sen tohon. Vielä pienemmät pitokulut siihen päälle. Jos jonkun mielestä GTE on parempi, niin mites ne vaihteisto-ongelmat yms..? Mazdan jälkeen ei kiinnosta enää maksaa itteään kipeäksi autoa korjatessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom