Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
näin vähän ajattelinkinEi, koska juurikin se kaupunkiajo on se hybridin "juttu."
Hybridejä on monenlaisia. Jos vain kulutuksen takia niin saa olla aika pihi hybridi että menee alle pieniruokaisen Golffin.onko mitään järkeä vaihtaa 1.4 golffia hybridiin jos vuosikilsat on n. 25tkm?
pääasiassa autolla tulee ajeltua töihin (ees taas 80km) ja toiselle paikkakunnalle (820km ees taas)
kaupunkiajoa ei juuri ole
golffi vie n. 5.6 litraa kun ajelee 110kmh mittariin
Kaikissa se kuitenkin on ja on ollut jostain ainakin 80-luvulta lähtien. Tai en tiedä onko siellä varsinaisesti mitään nappia kaikissa vai onko polkimessa vaan sellanen pykällys minkä yli painaminen aktivoi sen. En ainakaan ite muista koskaan ajaneeni automaattiautolla missä menisi suoraan pohjaan ilman mitään naksausta, tuo naksaushan on jopa monissa manuaalivaihteisissa kun ei jakseta tehdä erilaista toteutusta eri vaihteistojen kanssa, tietenkään manuaalissa siitä ei luonnollisesti tapahdu mitään.En ole ajatellutkaan kick downin olevan mikään volkkarin yksinoikeus, vaan sitä fyysistä nappia en ole aiemmin muissa autoissa havainnut.
Nyt menee jo vähän ohi aiheen, tässä kai ihmeteltiin sitä nappia tänäpäivänä, maalikkona ajatellut että softalla homma hoidetaan. Mutta lukemalla oppii ja luulot karisee.Kaikissa se kuitenkin on ja on ollut jostain ainakin 80-luvulta lähtien.
Jalkapalaute, jalkatuntuma on tärkeä, se että se on helppo hallita, joku kytkin naksu emulointi ei ihan se mitä haluan, enemmän sitä voimapalautetta (siis poljin voima).Kyllähän se softalla hoituisi mutta kyllä se pykälä siellä on ainakin omasta mielestä ihan jees että se nyt ei aina vinguta punarajalle kun kiihdyttää reippaammin.
Omassa plugarissa se myös toimii sähköajossa katkaisijana minkä painaminen ottaa bensakoneen mukaan aina ja varmuudella suoraan pompaten sinne maksimitehon alueelle. ilman sitä pykällystä olisi tosi hankala tietää missä on raja täyden sähkökiihdytyksen ja sen että bensakone tulee mukaan välillä.
Kyllähän se softalla hoituisi mutta kyllä se pykälä siellä on ainakin omasta mielestä ihan jees että se nyt ei aina vinguta punarajalle kun kiihdyttää reippaammin.Nyt menee jo vähän ohi aiheen, tässä kai ihmeteltiin sitä nappia tänäpäivänä, maalikkona ajatellut että softalla homma hoidetaan.
Kick down löytyy vanhoista jenkeistä, ennen energiakriisiä, luullut että se löytyy myös euro/japani automaateista, mutta uskon kyllä jos on tullut kaikkiin vasta myöhemmin.
TM 11/2021 oli Xceed PHEV kestotesti. Moottori todettiin käytännössä uudenveroiseksi, vähemmän kuluneeksi kuin sama kone ei-lataushybridiautossa aiemmassa kestotestissä. Ainoastaan imuventtiileissä oli karstaa.EDIT: tätä omaa keissiä miettiessä täytynee vetää takaisin parjaus Kia/huihai:ta kohtaan kun tuottavat lämmön hyttiin bensan avulla...Ainakin niissä pysyy polttis kunnossa(?)
Kun ajetaan 60tkm vuoteen niin vaikea kuvitella että plugarin polttomoottorin vähäiseen käyttöön liittyvät ongelmat tulisivat ilmi. Uskon kyllä että Kian motti kestää pidemmänkin päälle normaalissa plugarikäytössä, mutta en pidä hölmöä bensalla lämmittämmistä tarpeellisena polttomoottorin keston kannalta.TM 11/2021 oli Xceed PHEV kestotesti. Moottori todettiin käytännössä uudenveroiseksi, vähemmän kuluneeksi kuin sama kone ei-lataushybridiautossa aiemmassa kestotestissä. Ainoastaan imuventtiileissä oli karstaa.
Lataushybridien käyttäjissä on monia jotka eivät ole löytäneet itselleen yhtä mieluisaa sähköautoa, tai ovat ennakkoluuloisia sen suhteen, lisäksi vielä niiden sähkisten saatavuus on mikä on.
Siinä samaa mieltä että jos kerranpuoleen vuoteen tarttee sen poltiksen tuomia ominaisuuksia, niin ehkä monelle sopisi kaksiautoa, jotka valittu kummankin tarpeen mukaan optimiksi, tätä toteutusta rajoittaa se että kaikilla ei ole kohtuuhintaista paikkaa useammalle autolle, vaikka kaikenmailman talliosakkeita on hyvin saatavilla, toinen on sitten työsuhdeautot, silloin yleensä valitaan yksi, ei kahta autoa.
Tuo nappi minua hämmensi. Se kuullosti vähän sellaiselta tehdään tähän systeemin päälle tälläinen teippiviritys.
Ominaisuutta en kritisoi, päinvastoin, ja käytettävyys, palaute tärkeä. Mutta olisi kuvitellut sen ihan sillä samalla anturoinilla tehtävän kuin se poljin muutenkin.
Tosin kuvauksesi ei sitä yksiselitteisesti kumoa.
Sama täällä. 12/2020 olin autoa hommaamassa ja eipä silloin ollut kuin Tesla 3, Bemulla iX3 ja Volvo XC40 oli just esitelty. Tesla ei vain iskenyt, eikä bemun 2-vetoisuus maasturikorissa myöskään ja Volvo ois pitänyt hommata koeajamatta. 06/2021 piti saada auto alle, niin eipä kauheasti voinut odotella. No ajellaan tällä X3:lla nyt 6/2024 asti. Vuotta ennen varmaan pitää sitä sähkäriä nyt sitten ruveta metsästämään. No tulihan toi e-2008 tilattua talouteen tosta kevään tarjouksetsa, että pääsee täyssähkölläkin ajelemaan. Vaan perheen ykkösautoksi ei edelleenkään mitään valtavaan sähkärivalikoimaa ole. Nyt vois kelvata Polestar2, Bemun uusi iX1 näyttää mielenkiintoiselta, samoin i4.Just de. Itse ostin hybridin täyssähköauton sijasta kahdesta syystä, joista kumpikaan ei liittynyt siihen, että olisi mitään vastustusta sähkäreihin;
1. Juurikin saatavuus, viime syksynä kun lähden etsimään autoa Ioniq 5 toimitusajat oli yli vuoden, ja Kia EV6 ei oltu vielä "julkaistu", toimitusajat siinäkin oli samaa luokkaa. Sama juttu Polestar kakkonen. Jos Polestarin olisi saanut syksyllä tilattua puolen vuoden toimitusajalla, olisin ottanut sellaisen kummempia kyselemättä. Teslalla taas ei ole vastaavaa edes jonkinlaisella maavaralla olevaa katumaasturia, jonka maalatut helmat ei ole aivan kaamean näköiset kun autolla jyystää menemään mökkimatkojen ja viikonloppureissujen hiekkateitä. Plugari Grandlandin sai haluamallaan konffiksella 4kk odottelemalla. Auto oli jokatapauksessa pakko saada tammi- helmikuussa, kun vanhan joutui palauttamaan.
2. Taloyhtiön hallin latauspistokkeet oli tulossa, mutta niiden käyttöönottoaikataulu oli vielä auki. Ajanhukka mietitytti, jos vaikka puoli vuotta tai vuoden olisi joutunut käymään lataamassa auton parin kilometrin päässä. Tämä tosin osoittautui ihan turhaksi, työpaikalla olisi saanut aina 80kwh+ akun täyteen työpäivän aikana kolmevaiheesta (11kw), eli kotona ei olisi edes välttämättä tarvinnut latailla.
Omat ajot on varmaan 90% duuniin ja takas 15-20km suunta ja pk -seudun nurkkapyöritystä. Näissä ajoissa polttis ei käynnisty käytännössä koskaan. Viikonloppureissuja 100km suunta ja kesällä kerran kuukaudessa 200km suunta mökille. Tähän tarkoitukseen plugari on ok, 90% ajoista sähköllä, viikonloppureissut ja mökille bensalla. Mutta täyssähkö toimisi silti paremmin, varsinkin kun kotona on latausmahdollisuus. Kesällä menee kuitenkin tankki bensaa (~100e) kuukaudessa noihin pidempiin reissuihin. Vaikka tohon nurkkapyöritykseen joku halpa Leaf olisi varmaan muuten ihan ok, mutta ei siinä oikeen riitä tila kamoille, ja mökille ja takas sillä olis turha yrittää, kun mökillä ei ole minkäänlaista latausmahdollisuutta.
Erilaisia härveleitä Alfasta JDM -twinturboon ja lastutettuun diiseliin omistaneena pakko todeta, että kyllä sähköpelit on nykyaikaa.
En näe mitään järkeä maksaa kahdesta autosta veroa ja ylläpitokuluja, jos kahta autoa ei tarvitse päivittäisessä ajossa. Valitettavasti sähköautoissa ei ollut omaan budjettiin sopivaa vaihtoehtoa, jolla venekin liikkuisi tarvittaessa.
Just de. Itse ostin hybridin täyssähköauton sijasta kahdesta syystä, joista kumpikaan ei liittynyt siihen, että olisi mitään vastustusta sähkäreihin;
1. Juurikin saatavuus, viime syksynä kun lähden etsimään autoa Ioniq 5 toimitusajat oli yli vuoden, ja Kia EV6 ei oltu vielä "julkaistu", toimitusajat siinäkin oli samaa luokkaa. Sama juttu Polestar kakkonen. Jos Polestarin olisi saanut syksyllä tilattua puolen vuoden toimitusajalla, olisin ottanut sellaisen kummempia kyselemättä. Teslalla taas ei ole vastaavaa edes jonkinlaisella maavaralla olevaa katumaasturia, jonka maalatut helmat ei ole aivan kaamean näköiset kun autolla jyystää menemään mökkimatkojen ja viikonloppureissujen hiekkateitä. Plugari Grandlandin sai haluamallaan konffiksella 4kk odottelemalla. Auto oli jokatapauksessa pakko saada tammi- helmikuussa, kun vanhan joutui palauttamaan.
2. Taloyhtiön hallin latauspistokkeet oli tulossa, mutta niiden käyttöönottoaikataulu oli vielä auki. Ajanhukka mietitytti, jos vaikka puoli vuotta tai vuoden olisi joutunut käymään lataamassa auton parin kilometrin päässä. Tämä tosin osoittautui ihan turhaksi, työpaikalla olisi saanut aina 80kwh+ akun täyteen työpäivän aikana kolmevaiheesta (11kw), eli kotona ei olisi edes välttämättä tarvinnut latailla.
Omat ajot on varmaan 90% duuniin ja takas 15-20km suunta ja pk -seudun nurkkapyöritystä. Näissä ajoissa polttis ei käynnisty käytännössä koskaan. Viikonloppureissuja 100km suunta ja kesällä kerran kuukaudessa 200km suunta mökille. Tähän tarkoitukseen plugari on ok, 90% ajoista sähköllä, viikonloppureissut ja mökille bensalla. Mutta täyssähkö toimisi silti paremmin, varsinkin kun kotona on latausmahdollisuus. Kesällä menee kuitenkin tankki bensaa (~100e) kuukaudessa noihin pidempiin reissuihin. Vaikka tohon nurkkapyöritykseen joku halpa Leaf olisi varmaan muuten ihan ok, mutta ei siinä oikeen riitä tila kamoille, ja mökille ja takas sillä olis turha yrittää, kun mökillä ei ole minkäänlaista latausmahdollisuutta.
Erilaisia härveleitä Alfasta JDM -twinturboon ja lastutettuun diiseliin omistaneena pakko todeta, että kyllä sähköpelit on nykyaikaa.
Aika vähän taitaa olla voimalinjassa yhtäläisyyksiä ja millä tavalla boostattu? Nopeasti vilkaisin niin Grandland = polttomoottoriauto sähkömoottorilla (8 vaihteinen automaatti) ja Outlander sähköauto polttomoottorilla (ei perinteistä vaihteistoa, eteen/taakse/vapaa/parkki). Grandlandin nelivedot 49k € alkaen, ei taida oikein millään sektorilla olla Outlanderille vaihtoehto?Grandland PHEV vaikuttaa olevan boostattu Outlander PHEV. Ei kestänyt Opelilla kuin 9 vuotta kauemmin tuoda markkinoille. Kohtalaisen edullisesti hinnoiteltu obelixi niin eiköhän se myy.
Sivunoottina, ainakin AWD Grandland PHEVissä on taka-akselilla sähkömoottori, joka ei vaihteistoa käytä. Sähkömoodissa lähtökohtaisesti takavetoinen, ellei polje poljinta pohjaan asti, pito meinaa lähteä, tai laitat nelivedon päälle, jolloin etuakselin sähkömoottori tulee mukaan. Etuakselin sähkömoottori vissiin käyttää vaihteistoa(?). Se on vähän mystinen kombo siinä.Aika vähän taitaa olla voimalinjassa yhtäläisyyksiä ja millä tavalla boostattu? Nopeasti vilkaisin niin Grandland = polttomoottoriauto sähkömoottorilla (8 vaihteinen automaatti) ja Outlander sähköauto polttomoottorilla (ei perinteistä vaihteistoa, eteen/taakse/vapaa/parkki). Grandlandin nelivedot 49k € alkaen, ei taida oikein millään sektorilla olla Outlanderille vaihtoehto?
Outlanderissa pelkällä sähköllä voi ajaa 0-130km/h (sen jälkeen polttis tulee väkisin mukaan) ja polttomoottori toimii (tarvittaessa, Charge modessa jolla ladataan akkua tai kickdownin myötä) vetävänä 60km/h - 170km/h vauhdissa (yksi vaihde eli välitys säädetty noin). Kesällähän Outlander hyvin ennakoitavissa ja manuaalisesti helppo säätää ajomoodi tilanteen mukaan (EV, akunsäästö ja akunlataus lähinnä, kaikki napin takana) viitaten yllä oleviin BMW omituiksiin (ehkä niissäkin voi manuaalisesti säätää nämä? ).Sivunoottina, ainakin AWD Grandland PHEVissä on taka-akselilla sähkömoottori, joka ei vaihteistoa käytä. Sähkömoodissa lähtökohtaisesti takavetoinen, ellei polje poljinta pohjaan asti, pito meinaa lähteä, tai laitat nelivedon päälle, jolloin etuakselin sähkömoottori tulee mukaan. Etuakselin sähkömoottori vissiin käyttää vaihteistoa(?). Se on vähän mystinen kombo siinä.
Jännä tuo Outlander PHEV:
"Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt." Enpä tiennytkään että siinä on moinen ratkaisu.
On kyllä ihan totta että erittäin erilaiset autot jo tekniikoiltaan, mutta omassa päässäni myös muutenkin. Katselimme Outlanderia ennen Grandlandin ostoa, mutta kovin oli iso möhkö, eikä omaa silmääni miellyttänyt, kun oli vähän ehkä vanhan muotoilun painolastia.
Aika vähän taitaa olla voimalinjassa yhtäläisyyksiä ja millä tavalla boostattu? Nopeasti vilkaisin niin Grandland = polttomoottoriauto sähkömoottorilla (8 vaihteinen automaatti) ja Outlander sähköauto polttomoottorilla (ei perinteistä vaihteistoa, eteen/taakse/vapaa/parkki). Grandlandin nelivedot 49k € alkaen, ei taida oikein millään sektorilla olla Outlanderille vaihtoehto?
Eihän toyotakaan liiku taakse päin kuin sähköllä...Sivunoottina, ainakin AWD Grandland PHEVissä on taka-akselilla sähkömoottori, joka ei vaihteistoa käytä. Sähkömoodissa lähtökohtaisesti takavetoinen, ellei polje poljinta pohjaan asti, pito meinaa lähteä, tai laitat nelivedon päälle, jolloin etuakselin sähkömoottori tulee mukaan. Etuakselin sähkömoottori vissiin käyttää vaihteistoa(?). Se on vähän mystinen kombo siinä.
Jännä tuo Outlander PHEV:
"Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt." Enpä tiennytkään että siinä on moinen ratkaisu.
On kyllä ihan totta että erittäin erilaiset autot jo tekniikoiltaan, mutta omassa päässäni myös muutenkin. Katselimme Outlanderia ennen Grandlandin ostoa, mutta kovin oli iso möhkö, eikä omaa silmääni miellyttänyt, kun oli vähän ehkä vanhan muotoilun painolastia.
Mites nuo Grandlandin takatilat? Mahtuuko kolme matkustamaan niin, ettei synny sotaa istuinpaikoista? Kuvissa keskipaikka näyttäisi olevan paremmin muotoiltu kuin sisarmallissa 3008:ssa.Täälläkin tuli Grandland hommattua talvella, mutta hiukan eri syistä. Sähköautoon ei mitään muuta kammoa ollut, kuin että usein tuonne Lapin perukoille suuntautuu pitkiä viikonloppu- ja kesäreissuja, eikä siellä oikein ole järkeviä latauspaikkoja, tai ainakaan niillä alueilla mihin tulee itsellä mentyä. Päivittäisajot menee käytännössä aina sähköllä, ja tuon plugarin kulutus jää hämmentävän pieneksi pidemmilläkin matkoilla auto täyteen pakattuna. Laitatin superschukon parkkipaikalle, joten 16A lataus onnistuu mukavasti. Nopeasti laskien tässä tämän vuoden ajojen polttoaineenkulutus kaiken kaikkiaan on ollut n. 2,3l/100km. Tuossa siis kaikki ajot, sähköiset ja fossiiliset yhteensä.
Moni saattaa ajatella että a) kahden eri voimalinjan myötä molempien ongelmat, ja b) mukavako sitä polttomoottoria siinä mukana on raahata jos sähköllä menee, mutta omaan käyttöön tämä Grandland on ollut aivan loistava. Neliveto on toiminut vallan mainiosti, ja tämä on myös hämmentävän nopea kulkemaan jos kova kiire iskee yllättäen. 20kkm ajettuna hintakin oli oikein kohdallaan, ja takuuta reilusti jäljellä. Tarpeeksi suuriakkuisesta sähköautosta SUV-kokoluokassa olisi joutunut pulittamaan reilusti enemmän. Harvemmin nämä autohommat tuottoisia investointeja ovat, mutta tärkeintä että jokaiselle löytyy se passeli menopeli.
Sivunoottina, ainakin AWD Grandland PHEVissä on taka-akselilla sähkömoottori, joka ei vaihteistoa käytä. Sähkömoodissa lähtökohtaisesti takavetoinen, ellei polje poljinta pohjaan asti, pito meinaa lähteä, tai laitat nelivedon päälle, jolloin etuakselin sähkömoottori tulee mukaan. Etuakselin sähkömoottori vissiin käyttää vaihteistoa(?). Se on vähän mystinen kombo siinä.
Ps. Itselläni tulossa Kia Sportage AWD plug in GT-Line. Tuurilla ja nopeesti, kun vuoden vanha autoni meni kaupanpurkuun ts. sutena takaisin niin keissiautona tehtaalta Sportage pitäs valmistua alle 2 viikossa (oli maahantuoja
Myyjä tiesi, mutta ei halunnut kertoa. Polttis käy Kiassa aina, kun ilmanvaihtolaite on päällä! Ihan sama tuleeko sieltä kylmää, kuumaa tai haaleaa ilmaaKävin koeajamassa tuon talvella ja tykkäsin kojelaudasta, näytti modernilta. Mistään muusta en sitten oikein tykännytkään. Ainakin talvirenkailla äänekäs ja jotain tosi tahmaista ajettavuudessa. Rattikin oli vinossa, olisko ollut joku maanantaikappale. Pienempikin on kuin Outlander vaikka hinta samoissa, toki uudempi ja enemmän hilavitkuttimia vakiona.
Myyjä ei osannut kertoa onko tuossa sama kuin muissa korealaisissa hybrideissä ettei pysty talvella ajamaan pelkällä sähköllä? Eli lämmitys käynnistää bensamoottorin. En pystynyt testaamaan kun oli tyhjä akku.
Sorento Plug-in oli loistava ajaa ja hiljainen mutta maksaa liikaa.
Tänään ajoin Kia liikkeen ohi ja siellä oli ihan hyvä rivi EV kutosia pihalla, olisko tuotantovaikeudet vähän helpottaneet.
Itsellä oli kia plugari omien ongelmiensa takia vain 2 päivää ja nekin talvella, niin sen tarkemmin en tiedä. Täällä mielestäni joku kertoi, että talvella ei saa ajettua ilman että polttis käynnistyy pelkällä sähköllä, kuin vaan tuuletin off asennossa. Se että se käy vaan lämpimäksi, riittää jo siihen että ainakin omat pääasiassa alle 2km ajot kerralla polttis kävisi aina...Juu lämmitys käynnistää polttiksen sillon kun ei saa enää vedestä lämpöä. Ihan hyvä asia, että polttis käy. Eipä sitä huomannut, piti kysyä myyjältä parkkihallissa et onks se päällä vai ei ja olihan se. Ei se polttis ainakaan pari viikkoa sitten lämpimällä kelillä koeajolla käynyt kuin hetken liikkeelle lähdöstä tyyliin muutama minuutti (lähdin kylmästä parkkihallista ja pyynti oli 22, laskin myöhemmin risteyksessä 21:een kun lämmin keli niin polttomoottori sammui) ja sit ajelin 60 min sähköillä ev-tilassa Vihdintiet, Kehä 3, motaria, Lepuski, Vanha Turuntie jne. Jäähdytys toimii ilman polttista. 45 km jäi ev-rangea kun parin minsaa päälle tunteroisen ajelin ja tosiaan sportillakin kokeilin kiihdytellä (kylmällä moottorilla vähän karkee ääni kyllä...) ja motarilla rajoitusten mukaan + vähän päälle. Keskikulutus koeajolle oli 1,9 / 100 km.
Huhtikuun alussa tuli ekat koeajoautot plugarina joten kovin talvella @kuoris et ole ajanut, vai ajoitko itselataavan 230 hp version vai minkä? Toi oli 19" 235/50/19 Michelin Primacyilla ainaskin todella hiljanen ja mukava ajella, erittäin helppo ja rentouttava. Parempi ku Sorento imo, tuntuu ihan yhtä isolta ja helpolta ajossa mutta selkeesti näppärämpi ja reagoivampi / on harpannut tosi paljon eteenpäin Kia tän myötä. Toki mielipidekysymys, mutta ei tota suotta oo kehuttu ulkomaan lehdistöissä ja Youtuberevikoissa. Ite diggaan myös ja kelpas mulle keissiautoksi.
Naapurilla kia optima phev ja siinä latausjohto&defa usein kiinni…
Nämä on taas mielipideasioita ja toisia ei haittaa yhtään mutta tuntisin itseni hölmöksi jos olisin ostanut uuden hybridiauton joka ei osaa ladata kaikkia akkuja yhdellä kaapelilla...
Myös lämmitys muualla kuin verkkosähkön piirissä on ollut käyttövoimasta riippumatta vaatimus jo yli 10 vuotta mutta kukin tavallaan
Huhtikuun alussa tuli ekat koeajoautot plugarina joten kovin talvella @kuoris et ole ajanut, vai ajoitko itselataavan 230 hp version vai minkä?
mulla on niron plugarissa webasto täyskierrolla (lämmittää moottorin ja sisätilat), ajoakun lataus ajoitettu niin että lataa samalla tarvittaessa12v akkua kun webastolla esilämmitän autoa. ei tyhjene sekään webaston takia. myös ajon aikana webastolla kun lämmittää niin pystyy pitää hyvin lämmitystä päällä, eikä polttis hörähdä käyntiin.Omassakin oli lohkolämmitin + sisätilan lämmitin asennettuna ostaessa. Webastoa kyselin niin asennusliike vastasi että ei ole saatavissa koska akun jäähdytys voi mennä sekaisin. Ilmeisesti siinä sitten syy, kyllä tuossa akulla voi lämmittää sisätilat mutta tuntui pelaavan sen verran oikukkaasi (vaatii ilmeisesti latauksessa olon ja tähdet oikeaan asentoon koska ei lämmennyt edes latauksessa) ja autosta säädettävä kello tuntuu melko vanhanaikaiselta niin en jaksanut itsekään leikkiä vaan tyrkkäsin auton suosiolla lämpeämään lohkolla+sisätilalla.
mulla on niron plugarissa webasto täyskierrolla (lämmittää moottorin ja sisätilat), ajoakun lataus ajoitettu niin että lataa samalla tarvittaessa12v akkua kun webastolla esilämmitän autoa. ei tyhjene sekään webaston takia. myös ajon aikana webastolla kun lämmittää niin pystyy pitää hyvin lämmitystä päällä, eikä polttis hörähdä käyntiin.
sopii hyvin omiin ajo sykleihin noilla jutuilla. nyt kulutus 0.2l/3650 km ajettu ja helmikuussa viimeksi tankattu, valitettavasti talvilaatua vielä 1/2 tankkia jäljellä.
Se erillisen napin takana oleva huurteenpoisto tosiaan lähes aina pakottaa polttomoottorin päälle, logiikka lienee varmistaa lämmintä ilmaa piisaavan. Tuon kun tiedostaa niin ongelmaa ei ole, käyttää vaikka tuulilasi+jalat moodia mikäli ikkuna huurtuu. Cruisen lohdalla en logiikkaa ymmärrä, mutta EV-mode estää tosiaan sen käytön.Joku outo juttu Outlanderissakin kun laittaa ilmastoinnin johonkin tiettyyn tilaan (huurteen tehokas poisto lasista tjms) niin ei suostu ajamaan pelkällä sähköllä. Oli joskus jäänyt vahingossa päälle ja ihmettelin. Cruise kans pudottaa EV-tilan päältä.
Onhan niitä joo, ja vaihtelee hurjasti merkistä, mallista, ja näemmä jopa yksilöstä riippuen. Omalla Grandlandilla ovat sähköajot onnistuneet lähes poikkeuksetta kovillakin pakkasilla. Oli yksi aika kun oli ongelmia, mutta sekin ratkesi ohjelmistopäivityksellä huollon yhteydessä.Yllättävän paljon on eroja sähköajolla pakkasella. Minillä pääsi hyvin sähköllä alle -10C talvipakkasillakin, mutta jonnekin +5C asti valitti akun olevan liian kylmä, joilloin teho&toimintamatka on rajoittunut.
Outlanderilla olen ajellut -24c EV-modessa eli ulkolämpötilalla ei väliä vaan akuston lämpötilalla - akusto ei kylmene samaa tahtia ulkolämpötilan kanssa (ja lataaminen + esilämmitys lämmittää akkua).Yllättävän paljon on eroja sähköajolla pakkasella. Minillä pääsi hyvin sähköllä alle -10C talvipakkasillakin, mutta jonnekin +5C asti valitti akun olevan liian kylmä, joilloin teho&toimintamatka on rajoittunut.
Etkö sä jossain vaiheessa paljastanut ajavasi kotoa lämpimästä tallista töihin lämpimään talliin. Meinaan vaikuttanee ihan oleellisesti siihen mikä on moottorin, sisätilojen ja akun lämpötila ja lämmitystarve.Mä olen ajanut nyt reilut 1 1/2 vuotta RAV4 plugarilla ja 90 % ajamisista on ajettu sähköllä. Mittarissa on 39000 km ja kulutusta on 1,3 L/100 km tahtiin. Syyskuun alkuun pitää odotella, että tulee tasaava jakso myös ajettua, niin näkee pääseekö siihen 1,0 L/100 km lukemaan 2:n vuoden ajamisilla. Joskus käynnistyy kylmällä ja joskus ei. Tammikuun ajot meni 1500 km ja bensaa 0,3 L/100 km.
En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat nelivedosta hyötymisellä. RAV4 plugari on yhtä kyvykäs nelivedolla, ajat sitten sähköllä, tai hybriditilassa. Eli neliveto moodi on aina päällä.Etkö sä jossain vaiheessa paljastanut ajavasi kotoa lämpimästä tallista töihin lämpimään talliin. Meinaan vaikuttanee ihan oleellisesti siihen mikä on moottorin, sisätilojen ja akun lämpötila ja lämmitystarve.
Jos hankkisit sähköauton voisit joskus hyötyä siitä nelivedostakin.
Ah sorry. Piti ihan tarkastaa ja minulla oli väärä kuva, että sähkömoottori on vain taka-akselilla. Seison korjattuna.. tai siis istun.En nyt ymmärrä, mitä tarkoitat nelivedosta hyötymisellä. RAV4 plugari on yhtä kyvykäs nelivedolla, ajat sitten sähköllä, tai hybriditilassa. Eli neliveto moodi on aina päällä.
Isäukolla yaris kiikarissa. Vuodessa kilsoja noin 10tkm eli lähinnätyömatkat(osa-aika eläkkeellä) ja mökkeily matkat. Kysymyksenä on, että ostaisiko hybridin vai pelkkä polttomoottorilla(bensa)? Ja millaista säästöä tuo jos uuden sijasta ostaa 2-3v vanhan käytetyn? Hänellä on autojen vaihtovälit yleensä 10-15v iässä.
Outlanderilla olen ajellut -24c EV-modessa eli ulkolämpötilalla ei väliä vaan akuston lämpötilalla - akusto ei kylmene samaa tahtia ulkolämpötilan kanssa (ja lataaminen + esilämmitys lämmittää akkua).
Itse näkisin että käytetty, koska takuun vaikutus häviää noin pitkällä pitoajalla. Bensiinimalli vs hybridi hinnaneroa kannattaa laskea ajokilometrien perusteella. Erotus kulutuksessa ei varmasti ole iso, joten jos kilsojakaan ei juuri tule, niin aika yhdentekevää kumman valitsee10v vaihtovälillä katsoisin vain uusia, koska noin pitkällä pidolla arvonalenemalla ei niin ole merkitystä ja takuun voimassaolon merkitys korostuu.
Itse katsosin hybridiä ja hylkäisin pelkällä polttomoottorilla olevat.
Toyotalta katsoisin normaalin Yariksen lisäksi uuden Yaris Crossin.
Voisi olla ikääntyvälle mökkimatkaajalle pidemmänpäälle mukavampi kuin matalampi ja pienempi perus Yaris.
Yariksen kohdalla vaan se 2020 tai vanhempi on 10 vuotta vanhaa korimallia ja tuo uusi potenssiin 2 hyppäys eteenpäin. Tämä vielä korostuu hybridissä uuden 1.5 3-sylinterisen kanssa.Itse näkisin että käytetty, koska takuun vaikutus häviää noin pitkällä pitoajalla. Bensiinimalli vs hybridi hinnaneroa kannattaa laskea ajokilometrien perusteella. Erotus kulutuksessa ei varmasti ole iso, joten jos kilsojakaan ei juuri tule, niin aika yhdentekevää kumman valitsee