Keskustelua hybridiautoista

Bemaria ei huollon mukaan saa käyttää sähköajossa kun moottori hajoaa.

Joo, näin siis sukulaiselle sanottiin kun plugarin todennäköisesti alle 2000km ajettu moottori meni remontiiin. Autolla oli ajettu jotain 10tkm siinä kohtaa.
Mikä bemari, millä tekniikalla?
 
luulisi pelkällä alustanumerolla merkkihuollossa löytyvän kampanjat ja softapäivitykset helposti testerillä. tai sitten ei :hmm:

Luulisi kyllä. Usein nuo eivät löydä edes asiaa jonka kirjallisena heille esittää, esim. jokin vieras ääni jossain tietyssä tilanteessa tai miten softabugin saa aikaiseksi. Aina tulee vakio "ei voitu todentaa" ym. Kerran pyysin huoltojampan ja näytin sitten itse, jolloin sain takaisin vain lehmäsilmäisen tyhjän katseen ja "ai... kylä toi virhe on varmaan joo..". Lähinnä merkkihuollossa on tuo välinpitämätön asenne ja täysi kykenemättömyys omien aivojen käyttöön enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
 
Bemaria ei huollon mukaan saa käyttää sähköajossa kun moottori hajoaa.
Muistelen että tässä ketjussa on aiemmin ollut juttua jostain automallista (malleista) jossa jokin softa versio ei hanskaa polttispuolen hyvänäpitoa omatoimisesti. (ja oliko joku malli mihin ei korjaavaa päivitystä)

Se mistä kyse, niin kuvailtiin aika seikka peräisesti.
Joo, näin siis sukulaiselle sanottiin kun plugarin todennäköisesti alle 2000km ajettu moottori meni remontiiin. Autolla oli ajettu jotain 10tkm siinä kohtaa.
Tyyppi, vuosimalli. koska
2000km siis polttiksella ajomäärä.

Häntä ei ilmeisesti olltu luovutuksen yhteydessä perehdetetty.

Ja muistelen että ongelma koski nimenomaan heitä jotka vetävät pitkät pätkät pelkällä sähköllä, eli polttista ei oltu käytetty lainkaan, muistanko oikein että riski saatto realisoitua joissain tilanteissa missä polttislähti mukaan.

Suunnittelu virhe kyseessä, ei siis hybridin ominaisuus, jos postauksesi oli tarkoitus hybridejä yleisesti mollata.
 
...Eikö autot katsasteta 3v, 5v ja sitten vuosittain vai onko laki taas muuttunut?

Näin jos auto on otettu käyttöön ennen x päivä toukokuuta 2018 Tuon jälkeen tuli uuteen autoon neljän vuoden väli.


Oma Cupra Leon phev meni vaihtoon. Auto jätti 3 kertaa kuukauden sisällä aamulla katokseen. Auto illalla laturiin ja aamulla autolle tullessa koko vehje kuin kivi. Mikään ei toimi.
Hinausauto paikalle ja boosterilla virtaa väkisin, että sai auton liikkeelle. 12v akku syväpurkautunut korkeajänniteakkua ladatessa. 12v akun jännite alle 2v.
Merkkihuolto testailee ja päivittelee ja toteaa ettei tiedä miksi latausprosessi purkaa 12v akun aina silloin tällöin. Aina vaan uutta huoltoaikaa ja siellä testaillaan parametreja.
Annetaan ohjeita ajastetun latauksen testaamisesta ja ladata eri lataustasoilla akkua jne liibalaabaa.
Loppujen lopuksi kehotetaan ajamaan bensalla, jos haluan olla varma ettei auto ole kivi aamulla töihin lähtiessä ja kerrotaan, että soitetaan, kun saadaan ratkaisu.

Parin kuukauden rumban jälkeen soitin automyyjälle etten aio jatkaa betatestaajana ja haluan kaupanpurun. tai vastaavan sijausauton ja he saavat pitää ja testata autoani niin pitkään, että se on varmasti kunnossa.
Pari päivää menee ja maahantuojalta tulee tarjous, jossa Leonista tarjotaan sama mitä itse maksoin miinus kaks tonnia käyttöhyötyä vaihdossa Borniin.
Hyväksyin tarjouksen ja olen nyt sähköauton omistaja. Katsotaan miten tämän kanssa käy.

Mikähän näissä phev-autojen virtajärjestelmissä on vikana, kun ainakin Ford, Hyny ja joku muukin merkki on hyytynyt tuon tyhjentyneen 12V akun takia?
 
Muistelen että tässä ketjussa on aiemmin ollut juttua jostain automallista (malleista) jossa jokin softa versio ei hanskaa polttispuolen hyvänäpitoa omatoimisesti. (ja oliko joku malli mihin ei korjaavaa päivitystä)

Se mistä kyse, niin kuvailtiin aika seikka peräisesti.

Tyyppi, vuosimalli. koska
2000km siis polttiksella ajomäärä.

Häntä ei ilmeisesti olltu luovutuksen yhteydessä perehdetetty.

Ja muistelen että ongelma koski nimenomaan heitä jotka vetävät pitkät pätkät pelkällä sähköllä, eli polttista ei oltu käytetty lainkaan, muistanko oikein että riski saatto realisoitua joissain tilanteissa missä polttislähti mukaan.

Suunnittelu virhe kyseessä, ei siis hybridin ominaisuus, jos postauksesi oli tarkoitus hybridejä yleisesti mollata.
Suunnitteluvirhehän tuo tietysti on, ja nimenomaan sellaisessa kauppakassikäytössä jossa todella harvoin lähtee bensakone tulille. Tarkoitus ei ole dissata plugaria vaan bemaria joka on ryssinyt homman, joka on tietysti asiakkaan vika.

Ja olisiko se auto ollu mini clubman...

Luovutuksen yhteydessä varmaankin isäntä perehdytetty, mutta sairastui ja kuoli, jonka takia niitä kilometrejäkin tuli hyvon rauhallisesti. Leski sillä nykyään ajaa, sillä onneksi jämpti sukulaismies joka estää ettei bmw ihan 6-0 vedätä.
 
Mikähän näissä phev-autojen virtajärjestelmissä on vikana, kun ainakin Ford, Hyny ja joku muukin merkki on hyytynyt tuon tyhjentyneen 12V akun takia?

Ajetaan liikaa pätkäajoa ja akku ei ehdi koskaan latautua kunnolla, varsinkin kylmällä jos pikkuakku on takana? Tosin jotkut plugarit lataa pikkuakkuakin roikassa.
 
Tuntematta asiaa tarkemmin mietin, että mikä sitä 12V akkua lataa sähköllä ajettaessa? Siis pistoke hybridillä.
 
Tuntematta asiaa tarkemmin mietin, että mikä sitä 12V akkua lataa sähköllä ajettaessa? Siis pistoke hybridillä.

Auton oma DC-DC -muunnin, kuten täyssähköissä ja myös normaaleissa hybrideissä. Mitään tavanomaista hihnavetoista laturia näissä ei ole käytetty.
 
Ja olisiko se auto ollu mini clubman...
Vai Countryman ?
Oliko 2021, vai joku vanhempi ?
Menikö takuuseen?

Mutta tuon 80% sähköllä on kyllä hyvä esimerkki missä lataushybridi on osunut kohteeseen, sillä oletuksella että tuossa 2000km pätkässä ne harvat pitkät vedeot.
En tosiaankaan tiedä, mietin vaan todennäköisintä skenaariota miksi pikkuakut hyytyy, huomaa kysymysmerkki ensimmäisen toteamuksen perässä. :)
Muistelen jonkin mallin kohdalla kritiikkiä että ei ladannut, ja/tai piti olla 12v akussa riittävästi potkua että lataa isoa puolta.
En siis tiedä, jotkin kertoo että lataa plugaria ladatessa tarvittaessa myös pikkuakun.

Syyrin ongelma noissa kai se että ovat pieniä ja sen varassa on kriittisiä toiminnallisuuksia ja jos ei kykyä isoltapuolelta tarvittaessa auttaa.

Mutuilussani sekoittuu hybridit ja lataushybridit.
 
Kaikki plugarit ei lataa sitä pikkuakkua joka käänteessä, vaan esim. vain ajossa, ja sit jos ajot tulee pätkissä niin ihmekös tuo jos auto sippaa. Kyllähän sen pitäisi latautua aina kun autoa ladataan, sekä päivittäin ylläpitolatauksena isosta akusta, jossa reserviä riittää vaikka kuinka.
 
Mikähän näissä phev-autojen virtajärjestelmissä on vikana, kun ainakin Ford, Hyny ja joku muukin merkki on hyytynyt tuon tyhjentyneen 12V akun takia?

Testauksen puute ja erityisesti talvitestauksen puute pohjoisissa olosuhteissa. Kiireesi kyhättyjä viritelmiä nämä kaikki phev:it on ja samoin nyt markkinoille pikaisesti dumpattavat uudet täyssähköautot.

Poikkeuksiakin tietenkin on, mutta kyllä se on testauksen ja säätöjen puutetta jos muutaman tuhannen kilometrin jälkeen on polttomoottorin öljyt täynnä vettä ja polttoainetta. Sama homma jos pikkuakku pitää uusia joka vuosi.
 
Taisi olla clubmanin sijaan countryman kun ainoastaan sitä saa phev:nä.

Kyselin tarkennuksia ja huollossa tosiaan öljykorkissa tuo kermalikööri, ei öljyjen seassa.

Auto on nyt ohjelmoitu niin, ettei pitäisi vastaavaa kondenssiongelmaa syntyä. En silti tiedä tohtiiko tuolla ajaa hybridinä vaan parempi pakottaa polttis aina käymään.

Kurkkasin missä kunnossa on jäähdytysnesteet ja öljyt ja kaikki ok, paitsi nokka-akseli näyttää mielestäni vaurioituneelta.

Kunnon syöpymät ja urat mitkä selvästi tuntee kynnellä ja sitten tuossa matta-kohdassa alkavaa ruostetta?

B486BCDA-9B64-4F57-A651-65FB3EB4C729.jpeg


Auto otettu käyttöön tämän kuun lopulla 2018, joten katsastukse
 
Auto otettu käyttöön tämän kuun lopulla 2018, joten katsastukse
...
Auto on nyt ohjelmoitu niin, ettei pitäisi vastaavaa kondenssiongelmaa syntyä. En silti tiedä tohtiiko tuolla ajaa hybridinä vaan parempi pakottaa polttis aina käymään.
Ok, ja voi varmaan olettaa tai ainakin toivoa että tuo 2021 vuosimallinen ei kärsi samoista haasteista.

Onko hajua onko ongelma laajempikin vanhemilla saman konsernin tuotoksilla (BMW).

Edit:
Sori, taitaa olla eri nimimerki, ehkä eri autokin.

Mini Countryman Cooper SE 2018. Sitä se on, mutta on hyvä muistaa, että ajoni on tosiaan lyhyttä pätkäajoa, missä polttiksellakin ilman esilämmitystä kulutus nousi viisi litraa sadalle.
 
Viimeksi muokattu:
Kurkkasin missä kunnossa on jäähdytysnesteet ja öljyt ja kaikki ok, paitsi nokka-akseli näyttää mielestäni vaurioituneelta.

Kunnon syöpymät ja urat mitkä selvästi tuntee kynnellä ja sitten tuossa matta-kohdassa alkavaa ruostetta?
Maallikon silmiin tuo näyttää normaalilta. Nokka ei ole pikkunaarmuista mitenkään moksiskaan, ei tunnu missään ennen kuin puhutaan jostain millimetrin kulumasta. Nokkien kuormitus on sen verran kevyt. Mahdollisesti tuossakin on sitten voitelu ollut heikompaa ajoprofiilista ja sähköajosta johtuen.
Saisipa katsottua miltä polttoaineen korkeapainepumpun nokka näyttää, siinä voimat ja kuluminen on aivan eri luokkaa.
 
Ok, ja voi varmaan olettaa tai ainakin toivoa että tuo 2021 vuosimallinen ei kärsi samoista haasteista.

Onko hajua onko ongelma laajempikin vanhemilla saman konsernin tuotoksilla (BMW).

Edit:
Sori, taitaa olla eri nimimerki, ehkä eri autokin.

Jos saksa taipuu tai keksit miten google kääntäjä toimii (itse en keksinyt) niin tuossa oli jotain, muistaakseni kampiakselin laakerointi. Sama moottori siis kuin näissä hybrideissä eli 3-syl 1,5l 136hv/220nm.

 
Omassa tapauksessa kyseessä oli siis, että korkeajänniteakkua ladatessa se PURKI latauksen 12v akusta syväpurkautuneeksi asti eikä ladannut sitä
Auto oli mulla yli vuoden ja kilsoja reilusti yli 20tkm.
Kilsoista 95% matka-ajossa tulleita ja polttomoottori kyllä kävi joka ajolla lämpimäksi asti ja öljyt kunnossa.
 
Jännä nähdä mikä on totuus, mutta kovasti merkkihuollossa sanoivat että oma Grandland AWD PHEV lataisi 12V akkuja samalla kun ajoakkujakin ladataan seinästä. Toki lataa polttisajossakin, mutta niitä ei itselläni tule kuin muutaman viikon välein. On tässä useampi kuukausi nyt takana ilman ongelmia siihen liittyen. Pakkasilla auto tykkää aina polttiksen käynnistää päivän ensimmäisen ajon alussa, hyrryttelee tyhjäkäynnillä sen minuutin-pari, ja sitten sammuttaa. Loppumatka ja -päivä meneekin pelkällä sähköllä, eikä polttis käynnisty jos varausta vaan riittää. Tuollaisessa idlaamisessa ei 12V akku ehdi mitenkään latautumaan, joten voisin ainakin kuvitella että marmorin poikien puheet pitävät paikkansa.
 
Jännä nähdä mikä on totuus, mutta kovasti merkkihuollossa sanoivat että oma Grandland AWD PHEV lataisi 12V akkuja samalla kun ajoakkujakin ladataan seinästä.
muistaakseni lataa johdolla vain etu 12v akkua niin kauan kun ajoakku latautuu ja pieni 12v takana oleva akku latautuu vain"ready"-tilassa.
 
Jännä nähdä mikä on totuus, mutta kovasti merkkihuollossa sanoivat että oma Grandland AWD PHEV lataisi 12V akkuja samalla kun ajoakkujakin ladataan seinästä. Toki lataa polttisajossakin, mutta niitä ei itselläni tule kuin muutaman viikon välein. On tässä useampi kuukausi nyt takana ilman ongelmia siihen liittyen. Pakkasilla auto tykkää aina polttiksen käynnistää päivän ensimmäisen ajon alussa, hyrryttelee tyhjäkäynnillä sen minuutin-pari, ja sitten sammuttaa. Loppumatka ja -päivä meneekin pelkällä sähköllä, eikä polttis käynnisty jos varausta vaan riittää. Tuollaisessa idlaamisessa ei 12V akku ehdi mitenkään latautumaan, joten voisin ainakin kuvitella että marmorin poikien puheet pitävät paikkansa.

Samaa kerrottiin itselle, kun reilu vuosi sitten kun tuo keulan 12V akku meni sen verran tyhjäksi, että auto lähti lavalla huoltoon ja sai kasan päivityksiä.
 
Itse tulee ajettua RAV 4 Plugarilla enimmäkseen semmosta n. 3 km työmatkaa sähköllä edes takas arkena, tuossa lataan noin kerran viikkoon. Sit noin kerran viikossa 80km matkan josta bensalla hieman reilut 10 km näin talvella ja perillä lataus täyteen ja samalla tyylillä takasi. 8kk aikana tuon lisäksi noin 3 pidempää noin 500km matkaa ajettuna. Nyt mittarissa 8000km ja öljyt on normaalit, ei vikoja tai hälyjä ja ei ole 12V akunkaan kans ollut mitään ongelmaa.
 
Samaa kerrottiin itselle, kun reilu vuosi sitten kun tuo keulan 12V akku meni sen verran tyhjäksi, että auto lähti lavalla huoltoon ja sai kasan päivityksiä.
Onko ollut mitään ongelmia keulan 12V akun kanssa sen jälkeen, vai hoituiko homma huollossa tuolloin? Mietin vain että onko tässä odotettavissa potentiaalisia ongelmia, vai olenko turvassa kun auto on nyt viimeisimpiin softiin päivitetty.
 
Onko ollut mitään ongelmia keulan 12V akun kanssa sen jälkeen, vai hoituiko homma huollossa tuolloin? Mietin vain että onko tässä odotettavissa potentiaalisia ongelmia, vai olenko turvassa kun auto on nyt viimeisimpiin softiin päivitetty.

Ei ole ollut muutakuin, että tänä talvena muutamia kertoja kovemmilla -20 pakkasilla jättänyt energian säästön takia tervetulovalot pois päältä.
Autoon on myös viime kesänä vaihdettu akkuvahdit tjsp. Eli kummankin 12V akun luona olevat boksit.
 
Tuli itsellekin tuollainen Grandland X PHEV AWD -20.
Täytynee kesän kynnyksellä käydä kyselemässä onko tähän tehty jo kaikki kampanjat ja päivitykset.
Onneksi on takuuta vielä kolmisen vuotta, niin eiköhän tuon kanssa pärjää :cautious:
 
Omassa tapauksessa kyseessä oli siis, että korkeajänniteakkua ladatessa se PURKI latauksen 12v akusta syväpurkautuneeksi asti eikä ladannut sitä
Auto oli mulla yli vuoden ja kilsoja reilusti yli 20tkm.
Kilsoista 95% matka-ajossa tulleita ja polttomoottori kyllä kävi joka ajolla lämpimäksi asti ja öljyt kunnossa.

Aika outoa. Itselläni on Formentor samalla voimalinjalla ja siinähän tosiaan se 12V akku latautuu aina kun johto seinässä ja sitten ilmeisesti myös ajon aikanakin. Oliko sulla softapäivityksiä vedetty ineen? Mikä oli infotainmentin versio? Ainakin ennen versiota 18XX tuota tapahtui sisarmerkeillä myös, mutta tuon jälkeen ei.
 
Tuli itsellekin tuollainen Grandland X PHEV AWD -20.
Täytynee kesän kynnyksellä käydä kyselemässä onko tähän tehty jo kaikki kampanjat ja päivitykset.
Onneksi on takuuta vielä kolmisen vuotta, niin eiköhän tuon kanssa pärjää :cautious:
Kolmisen vuotta vielä jäljellä? Onko sinun Grandlandisi 2020 loppuvuodesta valmistettu/myyty? Muistelisin että omassa 3/2020 rekisteröidyssä Grandlandissa on vain kolmen vuoden takuu, eli vajaa vuosi enää jäljellä. Kuulin myös että takuuta pidennettiin 2020 loppuvuodesta 3 vuotta --> 5 vuotta. Olisin toki tavattoman iloinen jos olen väärässä. :D
 
Aika outoa. Itselläni on Formentor samalla voimalinjalla ja siinähän tosiaan se 12V akku latautuu aina kun johto seinässä ja sitten ilmeisesti myös ajon aikanakin. Oliko sulla softapäivityksiä vedetty ineen? Mikä oli infotainmentin versio? Ainakin ennen versiota 18XX tuota tapahtui sisarmerkeillä myös, mutta tuon jälkeen ei.

Joo kyllä sitä päiviteltiin ja tutkittiin joka kerta, kun se tuon teki, mutta kukaan ei osannut varmaksi sanoa vieläkö se tekee sitä vai ei ja satunnaisesti se aina teki tuon.
Se vaan joskus välillä alkoi vaan purkaa ladatessa sen 12v akun tyhjäksi eikä ladannut.
Eli toimi päinvastoin kuin piti.
 
Kolmisen vuotta vielä jäljellä? Onko sinun Grandlandisi 2020 loppuvuodesta valmistettu/myyty? Muistelisin että omassa 3/2020 rekisteröidyssä Grandlandissa on vain kolmen vuoden takuu, eli vajaa vuosi enää jäljellä. Kuulin myös että takuuta pidennettiin 2020 loppuvuodesta 3 vuotta --> 5 vuotta. Olisin toki tavattoman iloinen jos olen väärässä. :D

Tehdastakuuta ei sinänsä ole pidennetty vaan se on edelleenkin 2v.
Omakin on maaliskuussa 2020 käyttöönotettu ja vaihtoehdot oli silloin 2v kilometri rajaton tai 3v/90tkm. Sai itse valita. Tuo 3v/90tkm on siis 2v tehdastakuu + 1v/30tkm FlexCare
 
Takuun edellytys ei todellakaan ole merkkikorjaamon käyttö.

Auton takuu ei pakota autoilijaa huollattamaan autoaan merkkiliikkeessä

Auton takuu ei pakota autoilijaa huollattamaan autoaan merkkiliikkeessä - Mikan & Anssin Autohuolto Oy

Joo ei toki, mutta mikäli itselläni tulee joku keikka joka vaatii tehtaan vastaantuloa yms. en halua kuluttaa minuuttiakaan enempää aikaa tapellessani Suomen kankean ja huonon jälleenmyynti/maahantuontiorganisaation kanssa. Tuossa vehkeessä on kuitenkin myyjältä 5 vuoden takuu, joten helpommalla pääsee näin.
 
Joo ei toki, mutta mikäli itselläni tulee joku keikka joka vaatii tehtaan vastaantuloa yms. en halua kuluttaa minuuttiakaan enempää aikaa tapellessani Suomen kankean ja huonon jälleenmyynti/maahantuontiorganisaation kanssa. Tuossa vehkeessä on kuitenkin myyjältä 5 vuoden takuu, joten helpommalla pääsee näin.
Mä olen aina huollattanut autoni (siis uudetkin) ihan lähimmässä halvassa huollossa. Enpä ole muutamaa kertaa enempää merkkaria käyttänyt koskaan. Uusia autoja ollut vuodesta 1999 ja koskaan ei yhdenkään kohdalla takuucaseissa ollut minkäänlaista ongelmaa. Takuuajan jälkeenkin on tultu hyvin vastaan. No kokemuksia nyt ihmisillä lienee laidasta laitaan..
 
Mä olen aina huollattanut autoni (siis uudetkin) ihan lähimmässä halvassa huollossa. Enpä ole muutamaa kertaa enempää merkkaria käyttänyt koskaan. Uusia autoja ollut vuodesta 1999 ja koskaan ei yhdenkään kohdalla takuucaseissa ollut minkäänlaista ongelmaa. Takuuajan jälkeenkin on tultu hyvin vastaan. No kokemuksia nyt ihmisillä lienee laidasta laitaan..

En epäile etteikö näin olisi. Esimerkiski Fiat 500X joka oli... 7 vuoden ajan huollettu "vakipajalla" uudesta pitäen ei ikinä Deltaa/Autokeskusta nähnyt. Silti takuukeissit hoitui (piti pari pulttia vaihtaa jne. pientä). Mutta sen mitä lukenut ja nähnyt muiden kokemuksia TSI/DSG johdannaisista, niin itse en ko. riskiä halua ottaa. Kuten sanoin, jos minulla ei olisi pitkää takuuaikaa tässä hybridissä, niin veisin sen jonnekin missä osataan tehdä asioita.
 
Se 'pelko' monimerkkikorjaamoissa on, että uusissa autoissa huolto on suurimmalta osalta asioiden tarkastuksia. Keksittynä esimerkkä vaikka jakopää, sen kunnon tarkastaminen kuuluu monella merkillä huolto-ohjelmaan. Jos monimerkkikorjaamo sen katsoo ja myöhemmin se pettääkin, niin korvaako moottorin korjauksen tarkastuksen tehnyt korjaamo vai takuu? Kuluttaja voi jäädä ikävään välikäteen, jos molemmat yritykset levittelevät käsiin ja siirtävät vastuuta itseltään pois. Kuluttajariitalautakunnalta voi pyytää näkemystä, mutta sen odottelussa voi kestää vuoden verran ja jos autoa tarvii ennen sitä, niin korjaus pitää maksaa itse. Lautakunnan päätös ei myöskään sido ketään ja vuoden jälkeen voi olla tilanteessa, että jos oikeasti haluaa rahansa takaisin, niin pitäisi joku haastaa oikeuteen. Siinä riskeeraa paljon rahaa ja yhä on epäselvää kuka on se oikea taho maksamaan.

Toinen juttu on, kerta hybridiketjussa ollaan, niin korkeajänniteakun tarkastus. Pitkien akkutakuiden vaatimus on, että ne säännöllisesti testataan valmistajan spekseillä. Epäilen, että useimmilla monimerkkikorjaamoilla on oikeita laitteita siihen.

Useat kuluttajat tykkäävät käydä yhdellä tiskillä juuri sen takia, että on selvä taho joka vastaa asioista. Goodwillikin toimii paremmin kun on näyttää täysi sarja merkkikorjaamon leimoja.

Offtopic: ihmiset ovat laiskistuneet muutenkin. Kun tehdään keittiö tai kylppäriremppaa, niin se halutaan ostaa avaimet käteen toimituksella yhdeltä myyjältä. Neuvotellaan kerralla hinta ja aikataulu ja myyjän ongelmaksi jääköön eri toimijoiden kilpailutus ja tarkempi aikataulutus. Kuluttajaa ei kiinnosta yksittäisen alihankkijan töpeksintä, myyjää vastaa siitä, että aikataulu pitää alkuperäisellä hinnalla. Ongelmatilanteissa kanssa otetaan siihen alkuperäiseen myyjään yhteyttä ja hän hoitakoon asiat.
 
En nyt sanoisi että jokin saneeraushomma kiinteistössä olisi suoraan verrattavissa auton huoltoon.

Saneerauksissahan merkittävä osa sen onnistumista on se aikataulutus ja eri osapuolten töiden sovitus.
 
Bmw/mini tarjoaa ilmaisen tiepalvelun&sijaisauton sekä huoltojen sijaisauton kun käyttää merkkihuollossa.

Edellisen auton kanssa eri korjaamoilla käynneissä jäi liki aina jotain tekemättä.
 
Bmw/mini tarjoaa ilmaisen tiepalvelun&sijaisauton sekä huoltojen sijaisauton kun käyttää merkkihuollossa.

Edellisen auton kanssa eri korjaamoilla käynneissä jäi liki aina jotain tekemättä.
Toi sijaisautokin on aikalailla tapauskohtainen hyöty. Kun on etätöissä, niin toi 1.5km päässä oleva huolto ja sieltä/sinne kävely voittaa 15km päässä olevan Laakkosen, vaikka sieltä nyt auton alle saisikin..
 
Bmw/mini tarjoaa ilmaisen tiepalvelun&sijaisauton sekä huoltojen sijaisauton kun käyttää merkkihuollossa.

Edellisen auton kanssa eri korjaamoilla käynneissä jäi liki aina jotain tekemättä.
Kyllähän vastaavaa tiepalvelua ja sijaisautoa mainostavat nämä monimerkkiketjutkin.

Se mitä jää tekemättä taitaa loppupeleissä olla kiinni siitä yksittäisesta huoltohenkilöstä kiinni. Mä en ole määräaikaishuollossa käyttänyt kuin merkkiliikkeissä, ja perkohtainen kokemus on että toytota ja deltan ainainen fiat jätti asioita tekemättä. Pösön huollossa asiat on hoidettu asiallisesti, ja joskus yli odotusten, vaikka mä en ole ikinä peugeotiaefes omistanut.
 
Ketjun aihe on keskustelua hybridiautoista, mutta.... Varsinkaan uutta hybridiautoa ei tulisi mieleenkään viedä mihinkään monimerkkiketjun korjaamolle jossa ei ole valmistajan omaa diagnostiikkaa. Autoissa on todella paljon softaa ja pieniä lastentauteja ym. "ominaisuuksia" korjaavia päivityksiä tulee jatkuvalla syötöllä. Varsinkin ensimmäiset vuodet otan mielelläni auton ajan tasalle kerran vuodessa. Täyssähköistä nyt puhumattakaan joita on työnnetty suunnilleen beta-versioina tehtaalta ulos.
 
Esim VAG jatkotakuut ja muistaakseni akkutakuu vaatii merkkiliikkeen aukottoman huoltohistorian. Samaten Toyotan akkutakuu ei ole voimassa ajoneuvon takuuajan jälkeen ilman merkkihuoltoja.
 
Esim VAG jatkotakuut ja muistaakseni akkutakuu vaatii merkkiliikkeen aukottoman huoltohistorian. Samaten Toyotan akkutakuu ei ole voimassa ajoneuvon takuuajan jälkeen ilman merkkihuoltoja.
Jeps. Tosin ainakin Toyotan kyseinen 10v akkutakuu aktivoituu taas uudelleen jos se merkkihuolletaan ja akku on kunnossa.
 
Esim VAG jatkotakuut ja muistaakseni akkutakuu vaatii merkkiliikkeen aukottoman huoltohistorian. Samaten Toyotan akkutakuu ei ole voimassa ajoneuvon takuuajan jälkeen ilman merkkihuoltoja.

Ainakin vanhassa Toyotan ikiliikkujahybridissä riitti akkutakuun voimassaoloon, että oli korkeintaan vuoden vanha todistus hyväksytystä akun tarkastuksesta. Se annettiin merkkihuollonkin yhteydessä erikseen ja kai sen olisi voinut erikseenkin ostaa ilman muuta huoltoa. Lisäksi tuon puuttumisen takia loppunut akkutakuu aktivoitui uudestaan tarkastuksella, jos vain meni läpi.
 
Ketjun aihe on keskustelua hybridiautoista, mutta.... Varsinkaan uutta hybridiautoa ei tulisi mieleenkään viedä mihinkään monimerkkiketjun korjaamolle jossa ei ole valmistajan omaa diagnostiikkaa. Autoissa on todella paljon softaa ja pieniä lastentauteja ym. "ominaisuuksia" korjaavia päivityksiä tulee jatkuvalla syötöllä. Varsinkin ensimmäiset vuodet otan mielelläni auton ajan tasalle kerran vuodessa. Täyssähköistä nyt puhumattakaan joita on työnnetty suunnilleen beta-versioina tehtaalta ulos.
Tää on muuten erinomainen pointti. Ainakin ne valmistajan hiljaiset takaisinkutsu-päivitykset tulee merkkihuollossa ajettua sisään.
 
Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.
 
Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.

Melkoiselta säätämiseltä kuulostaa. Oletko kokeillut ajaa vain ihan puhtaasti automaattimoodissa ja katsoa onko vaikutusta kulutukseen?
 
Melkoiselta säätämiseltä kuulostaa. Oletko kokeillut ajaa vain ihan puhtaasti automaattimoodissa ja katsoa onko vaikutusta kulutukseen?

Prius käyttää ns. hybriditilassa kyllä akkua silloin, kun ei tarvitse paljoa tehoa. Silloin on kuitenkin samalla myös hold-tilassa, eli se lataa ajossa sen kulutetun sähkön määrän takaisin, eli se ei sitä akkua kovinkaan paljoa silloin käytä. Kun on itse painanut EV-ajon päälle, silloin auto ei lataa sitä akkua takaisin siihen tilaan kuin se oli.
 
Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.

Itse ajan kaikki lähiajot eli ~50km säteellä olevat sähköllä aina. Pitkät matkat VAGin automaatio tekee päätökset puolestani ja käyttää akkua ja polttomoottoria kuten parhaaksi näkee. En optimoi ajoa mitenkään, menen aina mittarinopeus + ylitys = oikea nopeus sen enempää ajattelematta. En toimi tien tukkeena, en säästele kiihdytyksiä, en ajele rekkojen imussa vaan annan auton kulkea just kuten haluan. Kiroan eniten Nissaneita ja muita sähkövatkaimia jotka köröttelee jossain motarin alamäessä 80km/h. Pitkällä matka-ajolla en edes harkitse plugarin latausta, koska sisäinen 3.6kW laturi on ns. hyttysen kusi meressä kokonaisuutta ajatellen ja mitään 2-3h taukoja sen 1l per 100km säästön vuoksi en edes harkitse tekeväni.
 
Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.

Kone palvelee ihmistä, ei päinvastoin. Lähiajoihin bensalla moottori kuumaksi ja loput sähköllä, koska jo nyt 33tkm ajetussa on liikaa bensaa ja vettä öljyjen seassa ja syöpymiä sisuskaluissa kun on ajettu liian vähän polttiksella.
 
Miten taloudellisesti tekkiläiset ajaa plug-in hybrideillä? Jos on lyhyt edestakaisin matka, jonka pääsee kokonaan sähköllä, niin en sähköä säästele. Sain maaliskuun alussa sähköauton latauspaikan taloyhtiöltä, joten nykyään kotilatauskin onnistuu.

Mutta jos pitää ajaa pidemmälle, kuten nyt pääsiäisenä etelästä Pohjois-Savoon, niin sitten tulee ajettua taloudellisemmin. Kiihdytykset tavoitenopeuteen tulee tehtyä bensan voimalla, jolla myöskin 100+ km/h nopeudet tulee ajettua. Jos ei ole kiire, niin sitten voi myöskin ajaa rekan imussa hieman hitaammin. Mutta sitten 80km/h nopeuksilla tulee ajettua tasaista tietä tai alamäkeen sähköllä, ylämäkeen taas polttomoottori käyttöön, kun alkaa mennä liikaa tehoa. 60km/h nopeudet tai alle tulee pääsääntöisesti ajettua sitten koko ajan sähköllä. Pyrin myös pysähtymään kerran syömään matkalla, jolloin voi auto olla kwh-perusteisessa latauksessa. Siihen kun yhdistää vielä koiran ulkoilutuksen, niin tunnissa onkin jo kerennyt akku täyttymään jonkin verran.

Autona siis Toyota Prius PHV -18.

Outlanderin plugarilla ei ole tullut vielä koskaan (onnistuneesti) pysähdyttyä pikalaturille lounas/kahvi/kusi/koirienlenkitystauolla, pari yritystä on ollut mutta Chademo on ollut joko varattuna tai rikki (esim. Iin Autokeidas). Isoin osa pysähdyspaikoista on sellaisia että Chademoa ei edes ole saatavilla tai jos on, se on poskettoman kallis à la K-Latauksen 50kW peruslaturit.

Ainoa poikkeus on ilmaiset laturit, ABC-latauksen 25c/kWh ja K-Latauksen 30c/kWh HPC:t, joille voisi ehkä pysähtyäkin. Mutta kuten @Awelonian tuossa ilmaisi niin ihan sulaa hulluutta lähteä pitkiä lataustaukoja viettämään tien päällä muutaman hassun bensalitran säästämiseksi, varsinkin kun se oma vapaa-aika on yleensä aina kortilla niinä päivinä kun tulee pidempiä reissuja. Varsinkin Lappiin ja sieltä takaisin tullessa sekä työreissujen yhteydessä, ei vuorokaudessa ole yhtään ylimääräisiä tunteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 819
Viestejä
4 517 677
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom