Keskustelua hybridiautoista

Katoaako sielä akusta tosiaan energiaa johonkin pakkasessa?

Mä tiedän että noin sanotaan, kun sieltä ei sitä energiaa enää saa samallalailla käyttöön, mutta eikö kyse ole oikeasti vaan sen akun energianluovutuskyvyn heikkenemisestä ja sen energian kulumisesta akun lämmöksi, eikä siitä että se energia mihinkään katoaisi sieltä?

Energiahan ei nykyisen fysiikantuntemuksen mukaan voi kadota mihinkään, eli johonkinhan se päätyy, vaikka se ei nyt tuossa tapauksessa päädykkään toiveiden mukaisesti liikkeeksi.

Ilmaisin tosiaan väärin, eihän se kapasiteetti minnekään katoa vaan akku ei vain luovuta virtaa ulos (eikä ota vastaan) kun akku on kylmä ja tästä johtuu toimintamatkat hupeneminen kylmänä.

Muistin lähteenkin väärin siitä maininnasta, että kylmässä katoaa 40%...


Tässä lisää aiheesta. Ensimmäisten kilometrien kohdalla kulutus on kolminkertainen ja tosiaan jos matkat ovat lyhyet, on tuo kolminkertainen kulutus koko ajan normaali. Etenkin lataushybridissä, missä ei ole akunlämmitystä, pysyy akku kylmänä vaikka sitä lataisi. Latasin 2h cittarin lämpöisessä parkkihallissa ja sen jälkeen ajoin tunnin verran kaupungilla/taajamassa, eikä vieläkään poistunut ilmoitus tehonrajoituksista kylmän akun vuoksi -10C lämpötilassa. Tuota ilmoitusta ei tule yli +10C lämpötilassa.:

"Volvo C40 Recharge -täyssähköauto on uinunut ulkona, eikä sitä ole yön aikana ladattu tai ennen ajoon lähtöä esilämmitetty. Kulutus nousee ensimmäisten kilometrien aikana 50:een, jopa 60 kilowattituntiin, eli lähes kolminkertaistuu ilmoitetusta yhdistetyn ajon WLTP-kulutuslukemasta."


Li ion lämpötila.jpeg
 
@tth78 Väitän, että suurin tekijä siinä talvikulutuksen nousussa on lämmitys itsessään, ei akun toiminta.

Kun se ajoviiman -20 C puhuri viilentää peltiseinäistä koppia ja tämä lämpö pitää korvata, niin käytännössä tuo jo selittää ~kolmanneksen kulutuksen nousun, vaikkei se matkantekoon käytettäisi yhtään normaalia enempää sähköä.

Ja heti liikkeellelähdön jälkeen kylmällä autolla kun körötellään 30 km/h kaupunkialueella pysähdellen 20 km/h keskinopeudella niin yhteensä 10kW lämmitys (akku + sisätilan vastus + neljä penkinlämmitintä + ratti + etu ja takalasi + peilit) lisää näennäisesti kulutusta 50kWh/100km.

Hetkellisten suurten kulutuksien kauhistelussa ei oikein ole järkeä, kun niissä mitä suurempi sitä parempi:). Sehän on vain tehon mittausta (joko lämmitys- tai moottori-).
 
Viimeksi muokattu:
Ilmaisin tosiaan väärin, eihän se kapasiteetti minnekään katoa vaan akku ei vain luovuta virtaa ulos (eikä ota vastaan) kun akku on kylmä ja tästä johtuu toimintamatkat hupeneminen kylmänä.

Muistin lähteenkin väärin siitä maininnasta, että kylmässä katoaa 40%...


Tässä lisää aiheesta. Ensimmäisten kilometrien kohdalla kulutus on kolminkertainen ja tosiaan jos matkat ovat lyhyet, on tuo kolminkertainen kulutus koko ajan normaali. Etenkin lataushybridissä, missä ei ole akunlämmitystä, pysyy akku kylmänä vaikka sitä lataisi. Latasin 2h cittarin lämpöisessä parkkihallissa ja sen jälkeen ajoin tunnin verran kaupungilla/taajamassa, eikä vieläkään poistunut ilmoitus tehonrajoituksista kylmän akun vuoksi -10C lämpötilassa. Tuota ilmoitusta ei tule yli +10C lämpötilassa.:

"Volvo C40 Recharge -täyssähköauto on uinunut ulkona, eikä sitä ole yön aikana ladattu tai ennen ajoon lähtöä esilämmitetty. Kulutus nousee ensimmäisten kilometrien aikana 50:een, jopa 60 kilowattituntiin, eli lähes kolminkertaistuu ilmoitetusta yhdistetyn ajon WLTP-kulutuslukemasta."


Li ion lämpötila.jpeg
Jos akusta ei sen kylmyyden ja suuren purkunopeustarpeen takia saa täyttä kapasiteettia ulos, niin silloin lataustarvekin pienenee vastaavasti. Kun sinä kuitenkin joudut talvella 7 km ajon jälkeen lataamaan 3,6 kW-laturilla 2,5 h, joko todellinen latausteho on harvinaisen pieni tai sitten viimeinen tunti on vähän turhaa hidasta liruttelua.

Miissä on noin nelinkertainen akku. Se ottaa monta vuorokautta 15-20 asteen pakkasessa seistyään vastaan täydet 7 kW AC, jolloin SoC nousee 20 %/h. Pikalatauksesta en ole ihan varma, mutta heikoimmillaan on talvella ladannut alkuun 13-15 kW, ja sitten noussut 19-20 tuntumaan. Näiden perusteella tuollainen plugari voisi hyvin ottaa vastaan ainakin 2-4 kW pakkasella, mutta toki valmistajilla on eri näkemyksiä asiasta.

Ensimmäisten kilometrien kolminkertainen kulutus juontuu lähes kokonaan lämmittimien käytöstä ja reissun alkupään hitaista nopeuksista pihoilla ja pikkukaduilla. Jos laittaa auton lämpiämään ja alkaa sitten harjata lumia, niin kWh:ja kuluu mutta kilometrejä ei kerry. Muutama tällainen lyhyt reissu voi tyhjentää heikoimpien plugarien akun. Toisaalta voi miettiä tarvitseeko 2-3 km matkaan lämmittää enempää kuin ihan välttämätön. Ihmiset eivät sillä matkalla ehdi kylmettyä.

Jos on ongelmia huurteen/jään kanssa, niin seuraavista on apua. Lasit kannattaa pitää puhtaana myös sisältä (eikä tupakointia) ja raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa 1-2 vuoden välein. Näin näkyvyyden takia ei tarvitse käyttää niin paljon lämmitystä. Tuulilasissa voi käyttää muutaman euron foliopeitettä, jonka ohuet korvakkeet käännetään etuovien väliin. Silloin tuulilasiin ei tule skrapattavaa/lunta. Peitteen liukkaalta pinnalta lumet liukuvat yhdellä ravistuksella, jonka jälkeen peiterullan voi sujauttaa takakontin reunaan. Kenkien lumet kannattaa kopistella. Kuramattoihin pidemmillä matkoilla sulaneet lumet kannattaa välillä kipata maastoon.

Tehorajoitus kylmällä plugarilla on ymmärrettävää. Ajaessa lämmittimien kera tarvitaan noin 10-25 kW, mikä voi olla jopa 2-3C-purkunopeus pieniakkuisella. Se ei onnistu kylmällä akulla. Uudempien plugarien akut alkavat olla jo 20-25 kWh, jolloin on maltillisempi 1C, eikä tehorajoitus iske niin helposti päälle. Täyssähköisellä Miillä (36,8 kWh) ei ollut ongelmia lähteä@-22 C neljän vuorokauden seisonnasta pihalla ilman piuhaa ajamaan liittymästä Länsiväylää kohti Pikkalaa. Teho oli toki normaalia pienempi, mutta riitti mainiosti liikenteen rytmiin ja maks. 100 km/h rajoituksille.

Ajamiseen ja lämmitykseen kuluva teho on suhteellisen vakio eri autoilla, joten akun koko ratkaisee suhteellisen purkunopeuden, mikä taas vaikuttaa akusta ulos saatavaan kapasiteettiin/tehorajoituksiin kylmällä akulla. Kannattaa panostaa plugarissa suureen akkuun, jos haluaa ajaa sähköllä isoja teitä/pidempää matkaa talvella sähköllä. Kaksinkertaisella akulla saattaa päästä moninkertaisen matkan, jos se pienempi akku on alle 10 kWh ja joutuu ajamaan maantienopeuksia.

Kuvaajassasi kapasiteetti suunnilleen puolittuu kylmällä, koska suhteellinen purkunopeus on suurehko 1,07C. Se tarkoittaa esim. linkkisi Volvolla (78 kWh brutto) ajamista 83,5 kW:n teholla, eli huippunopeudella 180 km/h. Jos sen sijaan ajaa normaalisti matkaa 20 kW teholla (0,25C), niin kapasiteetista saa paljon enemmän ulos.

TLDR: Sähköautoilla toimintamatkan lyheneminen talvella ei juurikaan liity pakkasen vaikutukseen akussa, vaan lämmittimien käyttämään energiaan. Pieniakkuisimmilla plugareilla suhteellinen purkunopeus (C-arvo) on liian suuri pakkasolosuhteisiin, joten joudutaan rajoittamaan tehoa/nopeutta, eikä akusta myöskään saada täyttä kapasiteettia ulos.
 
No sitä mä tässä mietin just, että ottaako uudemman jolla on ajettu paljon vai vanhemman jolla on ajettu vähemmän.

Tässä olis pari paljon ajettua mielestäni kohtuu hintaan vm. 2018-2019 ~200tkm

Tai sitten +2ke lisää vm. 2016 137tkm

Loput karkaa budjetista tai ovat liian kaukana.

Mielestäni tuolla ~70tkm kilometreillä ei ole hirveästi väliä, kun noi on kumminki huollettuja autoja ja muija ei tule paljoo tuolla varmaan ajamaan. Mietin vaan, että missä käytössä noi autot on ollu kun ajettu noin helvetisti lyhyessä ajassa.

Hyi helvetti mitä hintoja :beye:

Mä ostin vuosi sitten Yaris Hybridin Style varusteilla 2018 aj. 25tkm 16k€

Nyt +200tkm ajetusta karvalakista pitäisi maksaa melkein 12k€
 
En minä sitä kauhistele, kone palvelee ihmistä enkä aio palella hytissä vain päästäkseni pari autonmittaa pidemmälle. Lämpötilapyynti on maltillinen +20.

lataustarve vähenee juu, mutta kylmän akun vuoksi menee tupla aika ladatessa eli reilu 4h näytti auton mittari ajaksi 3,6kWh laturiin kytkettäessä. En käynyt laturista katsomassa tuolloin kympin pakkasilla, että millä teholla virtaa työnsi akkuun.

Kyllähän tuo esilämmitys yleensä vie puolet akusta, että saa ikkunat suliksi sillä en aio niitä skrabata. Kokeilin ikkunapeitettä käyttää, mutta suurinpiirtin saman verran se sähköä vei kun kylmällä lähti liikkeelle.

Tuo on hauska kulkine ja olisin ostanut bensan jos sellainen olisi ollut saatavilla vaan ei ollut niin tyydyin phev:iin.

Tuli pari päivää sitten kesken sähköajon ilmoitus, että voimansiirto on viallinen….

Seuraavana päivänä ajoin polttiksella ja kotipihaan päästessäni moottorin vikavalo syttyi…

Nyt on sitten todellinen hybridi kun molemmat voimanlähteet lie rikki? Tiistaina pajalle niin selviää
 
Sattuiskohan keltään löytymään tätä BMW vakiolaturia nurkista tai sopivaa hakusanaa millä internetin ihmeellisestä maailmasta saisi ongittua tuon laturin mitat. Oli mietteissä jotain järkevää telinettä tehdä tallin seinään ja olisi loistavaa jos saisi jostain nyt viikonlopuksi suht tarkat mitat tuosta laatikosta.
 

Liitteet

  • laturibmw.png
    laturibmw.png
    51,8 KB · Luettu: 54
laitetaan tänne omat plugarin eco-tiedot, vaikka eihän tämä kaikkien mielestä edes auto ole. webastolla kabiini ensin lämpöseksi ja sitten duuniin.
eipä ole ollut tarvetta koko ajan olla tankilla, mikäköhän on loppukulutus kun tankki tyhjä :think:
kulutus.png
 
Saa nähdä tuliko lyötyä kädet paskaan, mutta mitta dieselin hintoihin ja verotukseen tuli täyteen. Eli D4 V90 vaihtui 150 000tkm ajettuun XC60 T8 R-Design plugariin, vm. 2019. Takuuhan tuosta on sitten akkujenkin osalta loppu. Auto on ruotsista ja Biliassa huollettu. Pelkällä sähköllä pääsee n. 34-37km. Ihan tyytyväinen olen, hiukan kyllä pelottaa tuo takuun umpeutuminen, mutta riskejä on otettava ja mielestäni sain tuon hyvään hintaan. Toisaalta tuuletettujen ja optimoitujen akkujen luulisi nykyään kestävän kyllä auton käyttöiän, eli sen n. 15-20 vuotta ja 300 000 - 400 000km. Jollakin tesloilla ainakin oli yllättävän vähän tippunut range esim. 8 vuodessa, luokkaa 6%. Toki lataussyklit plugareissa erimoisia ja varmasti akut rasittuu enemmän, toki ajostakin riippuu. Nooh, aika näyttää miten tän kanssa käy, kyyti on kyllä mukavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: ebu
Saa nähdä tuliko lyötyä kädet paskaan, mutta mitta dieselin hintoihin ja verotukseen tuli täyteen. Eli D4 V90 vaihtui 150 000tkm ajettuun XC60 T8 R-Design plugariin, vm. 2019. Takuuhan tuosta on sitten akkujenkin osalta loppu. Auto on ruotsista ja Biliassa huollettu. Pelkällä sähköllä pääsee n. 34-37km. Ihan tyytyväinen olen, hiukan kyllä pelottaa tuo takuun umpeutuminen, mutta riskejä on otettava ja mielestäni sain tuon hyvään hintaan. Toisaalta tuuletettujen ja optimoitujen akkujen luulisi nykyään kestävän kyllä auton käyttöiän, eli sen n. 15-20 vuotta ja 300 000 - 400 000km. Jollakin tesloilla ainakin oli yllättävän vähän tippunut range esim. 8 vuodessa, luokkaa 6%. Toki lataussyklit plugareissa erimoisia ja varmasti akut rasittuu enemmän, toki ajostakin riippuu. Nooh, aika näyttää miten tän kanssa käy, kyyti on kyllä mukavaa.

Itsellä toinen merkki mutta mittautin akun kapasiteetin ennen kauppojen tekoa. Eihän tuo toki takuuta takaisin tuo mutta menossa on autoliikkeestä ostettu vuoden takuu eikä ongelmia ole ilmennyt. Saa nähdä että miten käy kun kilsoja alkaa kertymään enemmän. Kantama tuossa mersun hybridissä ei ole kummoinen muutenkaan ja vielä antavat kesäkelit odottaa itseään että saisi kokeiltua, pääseekö tuo yhtään ylemmäksi.
 
Linkedinnistä poimittua:


Linkkarista bongasin:



”On aika jatkaa aiemmin aloitettua Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridin saagaa. Volvo Group Volvo Cars nyt kannattaa lukea oman merkkinne luotettavuudesta ja nyt kyseenalaistan jo huollonkin ammattitaidonkin!

Tarina tiivistettynä:

Noin 18 viikkoa sitten perheen 152tkm ajettuun Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridiin tuli hybridijärjestelmän vika juuri, kuin vaimo olisi autolla lähtenyt reissuun. Huollon testerillä katsoessa auto meni ajokieltoon maadoitusvian takia. Huoltoon auton saatuamme vikadiagnoosin saaminen kesti ja syytä ei tiedetty missä vika piilee. Alkuun arvottiin KOLME kertaa vian syyksi ilmastoinnin kompressoria ja todellakin niitä kompressoreita vaihdeltiin uudesta uuteen ilman vian poistumista. Sen jälkeen alkoi käsien levittely, mistä vika sitten voisi johtua. No matkan varrella on mukana ollut tehdas, josta ollut etäanalysaattoreita käytössä vian paikantamiseen. Jossain vaiheessa Kuopiossa Avain Vaunulla, joka on Volvon merkkihuolto ilmoitettiin mahdollisuudesta testata toista vastaavaa hybridijärjestelmän akkua. Testin jälkeen ilmoitettiin vian olevan akussa ja hinta akulle olisi reilut 12000€. Tarkemmissa tutkimuksissa todettiin vastusvian olevan akun päävirtakiskojen liittimissä, jotka oli mustaksi menneet(ne näytettiin minulle visiitillä huollossa). Suomeksi sanottuna virtaa ollut aika lailla väärässä paikassa jos tuollaiset osat alkaa mustumaan!
No tuomio oli hybridiakun vaihto ja se "hatutti" itseäni yli kaiken jo hinnankin puolesta, mutta minkäs teet jos siinä vika on. Kuulemma ei valmistaja asiassa tule enää vastaan takuiden päätyttyä, vaikka löysin netistä Volvon insinöörinkin lauseen jossa kerrotaan hybriakun kestävän käytännössä auton eliniän, meidän tapauksessa siis noin 5 vuotta!
No akku tilattiin ja asennettiin paikoilleen, ilmoitettiin nyt auton olevan kunnossa ja Kuopion Avain Vaunu ottaisi huollosta 50% omalle kontolleen, koska huolto on kestänyt kohtuuttomat 18 viikkoa. Saimme auton tasan 27 tuntia sitten käyttöömme ja nyt auto TAAS ilmoittaa hybridijärjestelmän vikaa ja ota yhteys huoltoon. Siis reilu vuorokauden kesti korjaus, jonka hinta oli vielä aika suolainen ilman todellisen syyn ilmoittamista, mikä akun vian oikeasti oli aiheuttanut!

Auto on alunperin valittu koon takia perheelle sillä meillä tarvitaan 7 paikkainen auto, koska on perheessä 7 jäsentä. 18 viikkoa olemme saaneet ajaa veloituksetta Avain Vaunun tarjoamalla laina Volvolla, joka on 5 paikkainen.

Kuinka monen mielestä nyt olisi aika Volvon jo lunastaa tälläinen murheenkryyni omiin tarkempiin tutkimuksiin, miksi tälläinen vika pääsee syntymään? Itseäni on alkanut jo pelottamaan, että näinköhän tuo auto vielä palaa itsestään, jos hybridiakun sisällä alkaa voimavirtakiskot mustumaan suljetussa tilassa. Tämän ikäinen auto on arvoltaan vielä yli 50t€ riippuen varusteista, uutena auton arvo noin 110t€. Maksoimme lopulta huollosta 5214€ ja nyt auto on taas samassa tilassa.”
 
Itsellä toinen merkki mutta mittautin akun kapasiteetin ennen kauppojen tekoa. Eihän tuo toki takuuta takaisin tuo mutta menossa on autoliikkeestä ostettu vuoden takuu eikä ongelmia ole ilmennyt. Saa nähdä että miten käy kun kilsoja alkaa kertymään enemmän. Kantama tuossa mersun hybridissä ei ole kummoinen muutenkaan ja vielä antavat kesäkelit odottaa itseään että saisi kokeiltua, pääseekö tuo yhtään ylemmäksi.
Kyllä se 20% saattaa nousta hyvillä keleillä.
 
Itsellä toinen merkki mutta mittautin akun kapasiteetin ennen kauppojen tekoa. Eihän tuo toki takuuta takaisin tuo mutta menossa on autoliikkeestä ostettu vuoden takuu eikä ongelmia ole ilmennyt. Saa nähdä että miten käy kun kilsoja alkaa kertymään enemmän. Kantama tuossa mersun hybridissä ei ole kummoinen muutenkaan ja vielä antavat kesäkelit odottaa itseään että saisi kokeiltua, pääseekö tuo yhtään ylemmäksi.

Aivan, ei käynytkään tämä mielessä... kyllä on taas fiksu olo. :geek:
 
Linkedinnistä poimittua:


Linkkarista bongasin:



”On aika jatkaa aiemmin aloitettua Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridin saagaa. Volvo Group Volvo Cars nyt kannattaa lukea oman merkkinne luotettavuudesta ja nyt kyseenalaistan jo huollonkin ammattitaidonkin!

Tarina tiivistettynä:

Noin 18 viikkoa sitten perheen 152tkm ajettuun Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridiin tuli hybridijärjestelmän vika juuri, kuin vaimo olisi autolla lähtenyt reissuun. Huollon testerillä katsoessa auto meni ajokieltoon maadoitusvian takia. Huoltoon auton saatuamme vikadiagnoosin saaminen kesti ja syytä ei tiedetty missä vika piilee. Alkuun arvottiin KOLME kertaa vian syyksi ilmastoinnin kompressoria ja todellakin niitä kompressoreita vaihdeltiin uudesta uuteen ilman vian poistumista. Sen jälkeen alkoi käsien levittely, mistä vika sitten voisi johtua. No matkan varrella on mukana ollut tehdas, josta ollut etäanalysaattoreita käytössä vian paikantamiseen. Jossain vaiheessa Kuopiossa Avain Vaunulla, joka on Volvon merkkihuolto ilmoitettiin mahdollisuudesta testata toista vastaavaa hybridijärjestelmän akkua. Testin jälkeen ilmoitettiin vian olevan akussa ja hinta akulle olisi reilut 12000€. Tarkemmissa tutkimuksissa todettiin vastusvian olevan akun päävirtakiskojen liittimissä, jotka oli mustaksi menneet(ne näytettiin minulle visiitillä huollossa). Suomeksi sanottuna virtaa ollut aika lailla väärässä paikassa jos tuollaiset osat alkaa mustumaan!
No tuomio oli hybridiakun vaihto ja se "hatutti" itseäni yli kaiken jo hinnankin puolesta, mutta minkäs teet jos siinä vika on. Kuulemma ei valmistaja asiassa tule enää vastaan takuiden päätyttyä, vaikka löysin netistä Volvon insinöörinkin lauseen jossa kerrotaan hybriakun kestävän käytännössä auton eliniän, meidän tapauksessa siis noin 5 vuotta!
No akku tilattiin ja asennettiin paikoilleen, ilmoitettiin nyt auton olevan kunnossa ja Kuopion Avain Vaunu ottaisi huollosta 50% omalle kontolleen, koska huolto on kestänyt kohtuuttomat 18 viikkoa. Saimme auton tasan 27 tuntia sitten käyttöömme ja nyt auto TAAS ilmoittaa hybridijärjestelmän vikaa ja ota yhteys huoltoon. Siis reilu vuorokauden kesti korjaus, jonka hinta oli vielä aika suolainen ilman todellisen syyn ilmoittamista, mikä akun vian oikeasti oli aiheuttanut!

Auto on alunperin valittu koon takia perheelle sillä meillä tarvitaan 7 paikkainen auto, koska on perheessä 7 jäsentä. 18 viikkoa olemme saaneet ajaa veloituksetta Avain Vaunun tarjoamalla laina Volvolla, joka on 5 paikkainen.

Kuinka monen mielestä nyt olisi aika Volvon jo lunastaa tälläinen murheenkryyni omiin tarkempiin tutkimuksiin, miksi tälläinen vika pääsee syntymään? Itseäni on alkanut jo pelottamaan, että näinköhän tuo auto vielä palaa itsestään, jos hybridiakun sisällä alkaa voimavirtakiskot mustumaan suljetussa tilassa. Tämän ikäinen auto on arvoltaan vielä yli 50t€ riippuen varusteista, uutena auton arvo noin 110t€. Maksoimme lopulta huollosta 5214€ ja nyt auto on taas samassa tilassa.”

Tämän samaisen tarinan jostain luinkin jo. Lisäksi vastaan on tullut netissä vastaava V60:n vika. Jotain mainintaa ruotsalaisillakin forumeilla ollut. Käsittääkseni kaikki tuosta vaivasta kärsineet ovat kuitenkin olleet vm 2016-2018, joten toivon säästyväni sen osalta, mutta saa nähdä. Jotain ovat saaneet "korjattua" softapäivityksillä ja joillakin halvempien osien vaihdolla. Se, että koko akusto pitäisi vaihtaa, lienee harvinaisempaa. Luulisi lisäksi löytyvän jotain tarkastettuja/kunnostettuja kennostoja myös vähän halvemmalla jo. 12k ei pystyisi kyllä maksamaan huollosta... :rolleyes:
 
Puolitutulla on XC60 T8 ja se 4000km mittarissa jumitti heidän mökin pihaan. Eli hinurilla huoltoon. Muistaakseni ei ollut kummepaa ongelmaa myöhemmin. Mut ei todellakaan vakuuta.
 
Puolitutulla on XC60 T8 ja se 4000km mittarissa jumitti heidän mökin pihaan. Eli hinurilla huoltoon. Muistaakseni ei ollut kummepaa ongelmaa myöhemmin. Mut ei todellakaan vakuuta.

Oliko tämä nyt siis ihan tänä vuonna tapahtunut? Kädet ristiin sitten vaan, ettei tulisi mitään. :D
 
Tuli pari päivää sitten kesken sähköajon ilmoitus, että voimansiirto on viallinen….

Seuraavana päivänä ajoin polttiksella ja kotipihaan päästessäni moottorin vikavalo syttyi…

Nyt on sitten todellinen hybridi kun molemmat voimanlähteet lie rikki? Tiistaina pajalle niin selviää

Aivopurkki ajettiin sileäksi ja asennettiin uusin ohjelmisto kun vikakoodeja pukkas vähän sieltä ja täältä. Sähköajo siis kunnossa.

Polttomoottorin seokset oli rikkaalla, siksi moottorin vikavalo.

3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.

Nyt loppu lataaminen, ajan vain bensalla tästä alkaen ja sport-modella niin pitää polttiksen pakotettuna päällä & pienempää vaihdetta & korkeampia kierroksia käytössä.
 
3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.
Mikä on kunnolla lämpimäksi? Montako kilometriä ja millaisella nopeudella?
 
15km sport asennolla, joka käyttää korkeampia kierroksia ja pienempää vaihdetta eli 5-vaihteella(6v zf laatikko) 100km/h nopeudella.
Mututuntumalla aika lyhyt matka, öljyt ehtii ehkä just lämmetä 90 asteeseen. Itse miettisin että pitäisi ajaa vähintään 15km yhteen suuntaan. Yksi tekijä tuossa voi olla myös aika, moottori olisi hyvä saada pidettyä kuumana vähintään tunti yhteen menoon. Tuollaisen 15km ajaa 100km/h kymmenessä minuutissa. Jos miettii paljonko vettä ehtii siinä ajassa haihtumaan kiehuvasta kattilasta niin ei se ole juuri yhtään.
 
Mututuntumalla aika lyhyt matka, öljyt ehtii ehkä just lämmetä 90 asteeseen. Itse miettisin että pitäisi ajaa vähintään 15km yhteen suuntaan. Yksi tekijä tuossa voi olla myös aika, moottori olisi hyvä saada pidettyä kuumana vähintään tunti yhteen menoon. Tuollaisen 15km ajaa 100km/h kymmenessä minuutissa. Jos miettii paljonko vettä ehtii siinä ajassa haihtumaan kiehuvasta kattilasta niin ei se ole juuri yhtään.
Totta turiset. Harvemmin on vain menoja pidemmälle, mutta tunti olisi hyvä minimi. Täytynee muuttaa ajotapoja, sanoivat viherhipit mitä hyvänsä.
 
Aivopurkki ajettiin sileäksi ja asennettiin uusin ohjelmisto kun vikakoodeja pukkas vähän sieltä ja täältä. Sähköajo siis kunnossa.

Polttomoottorin seokset oli rikkaalla, siksi moottorin vikavalo.

3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.

Nyt loppu lataaminen, ajan vain bensalla tästä alkaen ja sport-modella niin pitää polttiksen pakotettuna päällä & pienempää vaihdetta & korkeampia kierroksia käytössä.
Onko syylärineste puhdasta? Ettei vain kansipahvi olisi mennyt
 
Tuota, jos öljyt on kolmen tonnin jälkeen kuralla niin moottorissa on (tai oli) jotain vikaa, ja se pitää korjata, ei kieltäytyä ajamasta sähköllä ja ajaa jotain 100km lenkkejä auton lämmittämiseksi.

Suomi on täynnä autoja joilla ei muuta ajetakaan kuin lyhyttä pätkää ja toimivat hyvin.
 
Aivopurkki ajettiin sileäksi ja asennettiin uusin ohjelmisto kun vikakoodeja pukkas vähän sieltä ja täältä. Sähköajo siis kunnossa.

Polttomoottorin seokset oli rikkaalla, siksi moottorin vikavalo.

3kk/1000km ajetut öljyt olivat kuulemma kuin kermaa, eli liikaa ajettu polttis kylmänä. Kumma juttu, itse olen pitänyt huolta, että ajan vain sähköllä tai bensalla, enkä toyotamaiseen tapaan hybridinä. Kerran viikossa ajan moottorin kunnolla lämpöiseksi vaan ei näyttäisi riitävän.

Nyt loppu lataaminen, ajan vain bensalla tästä alkaen ja sport-modella niin pitää polttiksen pakotettuna päällä & pienempää vaihdetta & korkeampia kierroksia käytössä.
Tämän takia olen tyytyväinen että Toyota käyttää moottoria tiuhaan...
 
Aika pitkältihän tilanne näyttää siltä että vikoja on niin harvakseltaan että kukaan ei osaa korjata autoja.

Perinteisestihän merkkiliikkkeet ovat olleet surkein mahdollinen paikka korjauttaa autoja, mutta näissä sähköisissä laitteissa ongelma on se että ne yksityiset hyvät korjaamot eivät vielä ole perehtyneet noihin, eikä niillä ole vaadittavaa byrokratiaa möyhennettynä.
 
Perinteisestihän merkkiliikkkeet ovat olleet surkein mahdollinen paikka korjauttaa autoja, mutta näissä sähköisissä laitteissa ongelma on se että ne yksityiset hyvät korjaamot eivät vielä ole perehtyneet noihin, eikä niillä ole vaadittavaa byrokratiaa möyhennettynä.
Jos ensin kuvaillaan vikoja joiden korjaamiseen ei ole yleistä osaamista, niin miten perustelet että merkkikorjaamo olisi surkein mahdollinen paikka korjata. Jos merkillä prosessi kunnossa, niin pitäisi olla koko markkinasta käsitys.

Eli eikö niillä pitäisi olla ne parhaat edelletykset korjata, koulutus, prosessit, kanavat. vs että lähtee viemää random sivulliselle opetus välineeksi johonkin harvinaiseen vikaan.

Tässä en siis väitä että merkkiauto huolto tarra tarkoittaa kattavaa harvinaisten vikojen osaamista joka nosturilla, tai edes joka toimipisteessä.
Tai etteikö jossain voisi olla villi toimija jolla osaamista, uskon että merkkien ulkopuolista erikoisosaamista lisääntyy, mutta hakevat markkinarakoa enemmänkin "yleisistä" kalliista vioista.
 
Tuota, jos öljyt on kolmen tonnin jälkeen kuralla niin moottorissa on (tai oli) jotain vikaa, ja se pitää korjata, ei kieltäytyä ajamasta sähköllä ja ajaa jotain 100km lenkkejä auton lämmittämiseksi.

Suomi on täynnä autoja joilla ei muuta ajetakaan kuin lyhyttä pätkää ja toimivat hyvin.

Juu, ei ollut ongelmia samanlaisessa ajossa primeralla viimeisen 15v/210tkm ajalta, tosin sillä ajettiinkin pelkästään polttomoottorilla koko ajan kun muuta voimanlähdettä ei ollut. Kyllä tuo taitaa koskea kaikkia lataushybridejä merkistä riippumatta, että tuollainen pätkäajo & moottorin jatkuva kylmänä/haaleana ajo työntää bensat öljyn sekaan, mikä sitten huuhtoo öljyt pois pinnoilta ja lämpötilan vaihtelun myötä kondenssivesi sitten ruostuttaa moottorin.

Aika pitkältihän tilanne näyttää siltä että vikoja on niin harvakseltaan että kukaan ei osaa korjata autoja.

Perinteisestihän merkkiliikkkeet ovat olleet surkein mahdollinen paikka korjauttaa autoja, mutta näissä sähköisissä laitteissa ongelma on se että ne yksityiset hyvät korjaamot eivät vielä ole perehtyneet noihin, eikä niillä ole vaadittavaa byrokratiaa möyhennettynä.

Enpä tiedä. Noilla kuitenkin on maahantuojan koulutus tuotteisiin ja toistaiseksi noita lataushybridejä ei oikein muualla voi huoltaa kuin merkkiliikkeessä tai takuut yms. tieturvat menevät kun nyrkkipajoilla ei ole pätevyyksiä sähköihin.
 
Jos ensin kuvaillaan vikoja joiden korjaamiseen ei ole yleistä osaamista, niin miten perustelet että merkkikorjaamo olisi surkein mahdollinen paikka korjata. Jos merkillä prosessi kunnossa, niin pitäisi olla koko markkinasta käsitys.

Eli eikö niillä pitäisi olla ne parhaat edelletykset korjata, koulutus, prosessit, kanavat. vs että lähtee viemää random sivulliselle opetus välineeksi johonkin harvinaiseen vikaan.

Tässä en siis väitä että merkkiauto huolto tarra tarkoittaa kattavaa harvinaisten vikojen osaamista joka nosturilla, tai edes joka toimipisteessä.
Tai etteikö jossain voisi olla villi toimija jolla osaamista, uskon että merkkien ulkopuolista erikoisosaamista lisääntyy, mutta hakevat markkinarakoa enemmänkin "yleisistä" kalliista vioista.
Tää ei ole siis mikään sähköisten voimalinjojen juttu, vaan ihan "yleisesti" tunnettu asia autojen korjaamisessa. Se merkkiorganisaatio on tehty tuottamaan valmistajalle ne jälkimarkkinatulot huolloista ja toteuttamaan takuukorjaukset.

Jokaiselle huoltopisteelle vähintään yhden äijän kunnollinen koulutus on aivan liian kallista, sen sijaan tehdas tekee vuokaaviot kuinka vianmääritys-korjausprosessi etenee, käytännössä siis vaihdetaan osat todennäköisyysjärjestyksessä. Tuo on tehtaalle edullisempaa kuin sen äijän kouluttaminen, vaikka tietysti omalla rahalla korjauksesta maksajalle huomattavasti kalliimpaa, jonka takia merkkihuolloissa ei pahemmin autoja enää takuuajan jälkeen korjautetakaan.
 
Tää ei ole siis mikään sähköisten voimalinjojen juttu, vaan ihan "yleisesti" tunnettu asia autojen korjaamisessa. Se merkkiorganisaatio on tehty tuottamaan valmistajalle ne jälkimarkkinatulot huolloista ja toteuttamaan takuukorjaukset.

Jokaiselle huoltopisteelle vähintään yhden äijän kunnollinen koulutus on aivan liian kallista, sen sijaan tehdas tekee vuokaaviot kuinka vianmääritys-korjausprosessi etenee, käytännössä siis vaihdetaan osat todennäköisyysjärjestyksessä. Tuo on tehtaalle edullisempaa kuin sen äijän kouluttaminen, vaikka tietysti omalla rahalla korjauksesta maksajalle huomattavasti kalliimpaa, jonka takia merkkihuolloissa ei pahemmin autoja enää takuuajan jälkeen korjautetakaan.
Jos joka nosturilla, joka toimipisteessä ei ole erikoisosaamista, uskon että niin jotkossakin.

Mutta jos nyt puhuit harvoin esiintyvistä vioista, niin miten jonkin ulkopuolisen ajattelit olevan parempi sitä kantapään kautta opiskeleen, vs huolto jolla on valmistaja organisaation tuki, ja jos prosessit kunnossa niin myös tieto viasta.

Jos se ummikko osuu kerran oikeaan, niin ei se tee ummikoista parempia.

Uskon kyllä jatkossakin siihen että on villejä osaavia toimijoita ja heille taustatukea ja löytävät markkinarakoa varsinkin yleisemmistä asioista. ja uskon että tulevaisuudessakin on "virityspajoja" joilla omin avuin kehitetty korkea osaaminen.
 
Juu, ei ollut ongelmia samanlaisessa ajossa primeralla viimeisen 15v/210tkm ajalta, tosin sillä ajettiinkin pelkästään polttomoottorilla koko ajan kun muuta voimanlähdettä ei ollut. Kyllä tuo taitaa koskea kaikkia lataushybridejä merkistä riippumatta, että tuollainen pätkäajo & moottorin jatkuva kylmänä/haaleana ajo työntää bensat öljyn sekaan, mikä sitten huuhtoo öljyt pois pinnoilta ja lämpötilan vaihtelun myötä kondenssivesi sitten ruostuttaa moottorin.

En nyt yleistäisi, että koskee kaikkia lataushybridejä ainakaan omani kokemuksella, josta 80% on sähköä ja loput 20% (pitkät siirtymät) sitten polttiksella. Ainakin öljynvaihdossa öljy näytti ihan siltä miltä pitikin ja niillä oli ajettu sen 14tkm josta reilu 10tkm pelkkää sähköä. Jos näin olisi, kaikki plugarit olisivat paalikamaa kolmen vuoden iässä.
 
Jokaiselle huoltopisteelle vähintään yhden äijän kunnollinen koulutus on aivan liian kallista, sen sijaan tehdas tekee vuokaaviot kuinka vianmääritys-korjausprosessi etenee, käytännössä siis vaihdetaan osat todennäköisyysjärjestyksessä.
Jaa. Ne merkkikorjaamoiden käyttämät diagnostiikkatyökalut joihin itse olen päässyt tutustumaan, sisältävät kyllä seikkaperäisen vianhaun jolla pyritään rajaamaan ongelma mahdollisimman hyvin ennen kuin ohje käskee vaihtaa yhtäkään osaa. Aina se ei tietenkään onnistu, mutta on rankka yleistys sanoa että osia vain vaihdellaan ja katsotaan milloin vika poistuu.

Juuri tuli vastaan hyvä blogikirjoituskin aiheesta: Leonilla alle 60 000 km mittarissa ja turbo rikki? | POLOinen | Autotie

Monimerkkikorjaamo olisi uusinut koko turboahtimen, mutta merkkihuolto tiesi hukkaportin tangon ruostuvan jumiin ja korjasi vian vaihtamatta turboa.

Varmasti löytyy myös esimerkkejä toisinpäin, mutta mielestäni on väärin yleistää kumpaankaan suuntaan.
 
Jaa. Ne merkkikorjaamoiden käyttämät diagnostiikkatyökalut joihin itse olen päässyt tutustumaan, sisältävät kyllä seikkaperäisen vianhaun jolla pyritään rajaamaan ongelma mahdollisimman hyvin ennen kuin ohje käskee vaihtaa yhtäkään osaa. Aina se ei tietenkään onnistu, mutta on rankka yleistys sanoa että osia vain vaihdellaan ja katsotaan milloin vika poistuu.

Juuri tuli vastaan hyvä blogikirjoituskin aiheesta: Leonilla alle 60 000 km mittarissa ja turbo rikki? | POLOinen | Autotie

Monimerkkikorjaamo olisi uusinut koko turboahtimen, mutta merkkihuolto tiesi hukkaportin tangon ruostuvan jumiin ja korjasi vian vaihtamatta turboa.

Varmasti löytyy myös esimerkkejä toisinpäin, mutta mielestäni on väärin yleistää kumpaankaan suuntaan.
Joo, tietysti se kaavio on tehty niin ettei turhia osia tarvitsisi vaihtaa, mutta perusideahan on siis se että mekaanikko voisi korjata minkä tahansa auton ilman että sillä on siihen mitään sen kummempaa aikaisempaa kokemusta tai koulutusta.

Eikä se että korjaamo ei ole merkkikorjaami tietenkään tarkoita sitä etteikö ne voisi tehdä virheitä, tai ihan alkeellisiakin mokia.

Serkku vei sprinterin yksityiselle, kun meni jatkuvasti limp home tilaan, sanoivat että ahtopaineensäädin paskana ja vaihtoivat sen. Se että ahtopaineletkussa oli peukalon mentävä reikä ei herättänyt huomiota. Tuon olisi osannut korjata kuka tahansa, vaikka ei olisi minkäänlaista aiempaa kokemusta, pelkkä järki riittää sanomaan että selkeästi revennyt letku ei ole normaalia.
 
Monimerkkikorjaamo olisi uusinut koko turboahtimen, mutta merkkihuolto tiesi hukkaportin tangon ruostuvan jumiin ja korjasi vian vaihtamatta turboa.

Varmasti löytyy myös esimerkkejä toisinpäin, mutta mielestäni on väärin yleistää kumpaankaan suuntaan.
Kunpa nämä tietäisi etukäteen ostopäätöksen tueksi. Lexus ei ainakaan tee mitään täsmäkorjauksia vaan heidän ohjeistus on vaihtaa koko osa / isomman kokonaisuuden. Esimerkiksi pelkkä pyöränlaakerin vaihto ei onnistu merkkihuollossa.
 
En nyt yleistäisi, että koskee kaikkia lataushybridejä ainakaan omani kokemuksella, josta 80% on sähköä ja loput 20% (pitkät siirtymät) sitten polttiksella. Ainakin öljynvaihdossa öljy näytti ihan siltä miltä pitikin ja niillä oli ajettu sen 14tkm josta reilu 10tkm pelkkää sähköä. Jos näin olisi, kaikki plugarit olisivat paalikamaa kolmen vuoden iässä.
Toki en tiedä miten pitkään tuossa on seokset rikkaalla olleet, mikä edesauttoi oireiden syntymistä. Auto täyttää viikon päästä 4v joten kerran se täytynyt katsastaa ja varmaan nuo merkkihuollossa katsoivat myös päästöt tammikuussa kun huollossa oli.

Millä autolla itse ajat?
 
Toki en tiedä miten pitkään tuossa on seokset rikkaalla olleet, mikä edesauttoi oireiden syntymistä. Auto täyttää viikon päästä 4v joten kerran se täytynyt katsastaa ja varmaan nuo merkkihuollossa katsoivat myös päästöt tammikuussa kun huollossa oli.

Millä autolla itse ajat?

Toki jos seos ollut jo pitkään (vuoden?) häränpyllyllä, niin tuossa voi olla jotain muutakin jo ongelmana. Itsellä on VAG-lähtöinen auto, jolla täysin sama voimalinja, kuin Volkswagen/Leon/Cupra/Skoda/Passat -akselilla.
 
Toki en tiedä miten pitkään tuossa on seokset rikkaalla olleet, mikä edesauttoi oireiden syntymistä. Auto täyttää viikon päästä 4v joten kerran se täytynyt katsastaa ja varmaan nuo merkkihuollossa katsoivat myös päästöt tammikuussa kun huollossa oli.

Millä autolla itse ajat?
Ei kai 4v autoa vielä ole katsastettu, ellei sitten vaan mielenkiinnosta ole käyty.

Huollossa eivät varmasti päästöjä mittaa, tosin vikavalohan tuollaisesta pitäisi syttyä.
 
Juu, ei ollut ongelmia samanlaisessa ajossa primeralla viimeisen 15v/210tkm ajalta, tosin sillä ajettiinkin pelkästään polttomoottorilla koko ajan kun muuta voimanlähdettä ei ollut. Kyllä tuo taitaa koskea kaikkia lataushybridejä merkistä riippumatta, että tuollainen pätkäajo & moottorin jatkuva kylmänä/haaleana ajo työntää bensat öljyn sekaan, mikä sitten huuhtoo öljyt pois pinnoilta ja lämpötilan vaihtelun myötä kondenssivesi sitten ruostuttaa moottorin.
Siis yhden merkin yhden lataushybridimallin yhdessä autoyksilössä oli vika, niin tästä seuraa että kaikkien merkkien kaikkien mallien lataushybridit ovat viallisia?

En ole kuullut että öljyjen kermaantuminen olisi mikään ongelma lataushybrideissä yhtään sen enempää kuin muissakaan autoissa.
 
Toki jos seos ollut jo pitkään (vuoden?) häränpyllyllä, niin tuossa voi olla jotain muutakin jo ongelmana. Itsellä on VAG-lähtöinen auto, jolla täysin sama voimalinja, kuin Volkswagen/Leon/Cupra/Skoda/Passat -akselilla.

Ei tosiaan hajua, auto ollut vasta 8kk/6tkm.

Ei kai 4v autoa vielä ole katsastettu, ellei sitten vaan mielenkiinnosta ole käyty.

Huollossa eivät varmasti päästöjä mittaa, tosin vikavalohan tuollaisesta pitäisi syttyä.

Eikö autot katsasteta 3v, 5v ja sitten vuosittain vai onko laki taas muuttunut?

Siis yhden merkin yhden lataushybridimallin yhdessä autoyksilössä oli vika, niin tästä seuraa että kaikkien merkkien kaikkien mallien lataushybridit ovat viallisia?

En ole kuullut että öljyjen kermaantuminen olisi mikään ongelma lataushybrideissä yhtään sen enempää kuin muissakaan autoissa.

Eikö tuo ole merkistä riippumaton ilmiö jos ajellaan lyhyttä pätkää niin ettei polttis ehdi koskaan lämpöiseksi niin niitä kylmäkäynnistyksiä tulee reippaasti ja siten rikkaamman seoksen myötä osa bensasta menee öljyn sekaan ohitse männänrenkaiden?
 
Bemaria ei huollon mukaan saa käyttää sähköajossa kun moottori hajoaa.

Joo, näin siis sukulaiselle sanottiin kun plugarin todennäköisesti alle 2000km ajettu moottori meni remontiiin. Autolla oli ajettu jotain 10tkm siinä kohtaa.
 
Eikö autot katsasteta 3v, 5v ja sitten vuosittain vai onko laki taas muuttunut?
Ensimmäinen 4v sen jälkeen joka toinen vuosi (alle 10v) tai kerran vuodessa (yli 10v).
Eikö tuo ole merkistä riippumaton ilmiö jos ajellaan lyhyttä pätkää niin ettei polttis ehdi koskaan lämpöiseksi niin niitä kylmäkäynnistyksiä tulee reippaasti ja siten rikkaamman seoksen myötä osa bensasta menee öljyn sekaan ohitse männänrenkaiden?
Fysiikan lait koskee kaikkia, mutta kyllä autot on suunniteltu kestämään se, että niillä ajetaan ihan normaalisti ilman lämmittelylenkkejä ja se että ladattavaa hybridiä ladataan.
 
No eikö tuo nyt koske aivan kaikkia autoja jos moinen pitäisi paikkansa?

Aivan mahdollista on että perus bensakaaralla ajellaan 1-5km lenkkiä ympäri vuoden eikä se lämpene sen paremmin kuin hybridi.
 
Enpä tiedä. Noilla kuitenkin on maahantuojan koulutus tuotteisiin ja toistaiseksi noita lataushybridejä ei oikein muualla voi huoltaa kuin merkkiliikkeessä tai takuut yms. tieturvat menevät kun nyrkkipajoilla ei ole pätevyyksiä sähköihin.

Esim e-Expert -ketjussa on jo aika monta liikettä, jotka tekevät myös korkeajännitetöitä. Varmaan ovat jossain määrin valikoivia sen suhteen, mitä ottavat työn alle, mutta olen itse säästänyt ihan huomattavasti käyttämällä tätä.
 
Oma Cupra Leon phev meni vaihtoon. Auto jätti 3 kertaa kuukauden sisällä aamulla katokseen. Auto illalla laturiin ja aamulla autolle tullessa koko vehje kuin kivi. Mikään ei toimi.
Hinausauto paikalle ja boosterilla virtaa väkisin, että sai auton liikkeelle. 12v akku syväpurkautunut korkeajänniteakkua ladatessa. 12v akun jännite alle 2v.
Merkkihuolto testailee ja päivittelee ja toteaa ettei tiedä miksi latausprosessi purkaa 12v akun aina silloin tällöin. Aina vaan uutta huoltoaikaa ja siellä testaillaan parametreja.
Annetaan ohjeita ajastetun latauksen testaamisesta ja ladata eri lataustasoilla akkua jne liibalaabaa.
Loppujen lopuksi kehotetaan ajamaan bensalla, jos haluan olla varma ettei auto ole kivi aamulla töihin lähtiessä ja kerrotaan, että soitetaan, kun saadaan ratkaisu.

Parin kuukauden rumban jälkeen soitin automyyjälle etten aio jatkaa betatestaajana ja haluan kaupanpurun. tai vastaavan sijausauton ja he saavat pitää ja testata autoani niin pitkään, että se on varmasti kunnossa.
Pari päivää menee ja maahantuojalta tulee tarjous, jossa Leonista tarjotaan sama mitä itse maksoin miinus kaks tonnia käyttöhyötyä vaihdossa Borniin.
Hyväksyin tarjouksen ja olen nyt sähköauton omistaja. Katsotaan miten tämän kanssa käy.
 
Oma Cupra Leon phev meni vaihtoon. Auto jätti 3 kertaa kuukauden sisällä aamulla katokseen. Auto illalla laturiin ja aamulla autolle tullessa koko vehje kuin kivi. Mikään ei toimi.
Hinausauto paikalle ja boosterilla virtaa väkisin, että sai auton liikkeelle. 12v akku syväpurkautunut korkeajänniteakkua ladatessa. 12v akun jännite alle 2v.
Merkkihuolto testailee ja päivittelee ja toteaa ettei tiedä miksi latausprosessi purkaa 12v akun aina silloin tällöin. Aina vaan uutta huoltoaikaa ja siellä testaillaan parametreja.
Annetaan ohjeita ajastetun latauksen testaamisesta ja ladata eri lataustasoilla akkua jne liibalaabaa.
Loppujen lopuksi kehotetaan ajamaan bensalla, jos haluan olla varma ettei auto ole kivi aamulla töihin lähtiessä ja kerrotaan, että soitetaan, kun saadaan ratkaisu.

Parin kuukauden rumban jälkeen soitin automyyjälle etten aio jatkaa betatestaajana ja haluan kaupanpurun. tai vastaavan sijausauton ja he saavat pitää ja testata autoani niin pitkään, että se on varmasti kunnossa.
Pari päivää menee ja maahantuojalta tulee tarjous, jossa Leonista tarjotaan sama mitä itse maksoin miinus kaks tonnia käyttöhyötyä vaihdossa Borniin.
Hyväksyin tarjouksen ja olen nyt sähköauton omistaja. Katsotaan miten tämän kanssa käy.
Et sitten oppinut?
 
Oma Cupra Leon phev meni vaihtoon. Auto jätti 3 kertaa kuukauden sisällä aamulla katokseen. Auto illalla laturiin ja aamulla autolle tullessa koko vehje kuin kivi. Mikään ei toimi.
Hinausauto paikalle ja boosterilla virtaa väkisin, että sai auton liikkeelle. 12v akku syväpurkautunut korkeajänniteakkua ladatessa. 12v akun jännite alle 2v.
Merkkihuolto testailee ja päivittelee ja toteaa ettei tiedä miksi latausprosessi purkaa 12v akun aina silloin tällöin. Aina vaan uutta huoltoaikaa ja siellä testaillaan parametreja.
Annetaan ohjeita ajastetun latauksen testaamisesta ja ladata eri lataustasoilla akkua jne liibalaabaa.
Loppujen lopuksi kehotetaan ajamaan bensalla, jos haluan olla varma ettei auto ole kivi aamulla töihin lähtiessä ja kerrotaan, että soitetaan, kun saadaan ratkaisu.

Parin kuukauden rumban jälkeen soitin automyyjälle etten aio jatkaa betatestaajana ja haluan kaupanpurun. tai vastaavan sijausauton ja he saavat pitää ja testata autoani niin pitkään, että se on varmasti kunnossa.
Pari päivää menee ja maahantuojalta tulee tarjous, jossa Leonista tarjotaan sama mitä itse maksoin miinus kaks tonnia käyttöhyötyä vaihdossa Borniin.
Hyväksyin tarjouksen ja olen nyt sähköauton omistaja. Katsotaan miten tämän kanssa käy.
Ikävä kuulla. Hyvä että kerrotaan tällaisiakin kokemuksia! Itselläkin oli tuo auto harkinnassa, paino sanalla oli.

Oliko auto sinulla miten pitkään ja ajoitko kuinka paljon? Kuulostaa meinaan siltä, että automyyjä juksasi nyt pahemman kerran, sillä yleensä käyttöhyöty saman suuruinen kuin korko, jonka myyjä on velvollinen maksamaan sinulle kaupanpurkutilanteessa. Ellet sitten aja 50tkm vuodessa, jolloin tietty käyttöhyötynon suurempi
 
Skodissa samaa vikaa ollut ja ainakin yksi syy ollut se et huudattaa mm flektiä koko aika ollessaan kiinni laturissa. Tuohon on päivitys olemassa softapuolella, mutta tunnetusti merkkikorjaamossa ei ikinä muilla ole ollut vastaavaa eikä ikinä oltu kuultu ja tämä just ongelma ekaa kertaa vastassa. Noille kun näyttää sisarmerkkien päivitykset ja käskee tarkastaa joko olisi tällekin saatavilla, tulee näitä "oho siellä olikin päivitystä".

Merkkikorjaamot kyllä pitkälti täyttä paskaa, kun eivät tunnu osaavan mitään ja eivät ole edes tietoisia valmistajan omista kampanjoista, mutta takuun vuoksihan noita on pakko käyttää.
 
Merkkikorjaamot kyllä pitkälti täyttä paskaa, kun eivät tunnu osaavan mitään ja eivät ole edes tietoisia valmistajan omista kampanjoista, mutta takuun vuoksihan noita on pakko käyttää.
luulisi pelkällä alustanumerolla merkkihuollossa löytyvän kampanjat ja softapäivitykset helposti testerillä. tai sitten ei :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 811
Viestejä
4 517 562
Jäsenet
74 478
Uusin jäsen
Veeti Karjalainen
Back
Ylös Bottom