Katoaako sielä akusta tosiaan energiaa johonkin pakkasessa?
Mä tiedän että noin sanotaan, kun sieltä ei sitä energiaa enää saa samallalailla käyttöön, mutta eikö kyse ole oikeasti vaan sen akun energianluovutuskyvyn heikkenemisestä ja sen energian kulumisesta akun lämmöksi, eikä siitä että se energia mihinkään katoaisi sieltä?
Energiahan ei nykyisen fysiikantuntemuksen mukaan voi kadota mihinkään, eli johonkinhan se päätyy, vaikka se ei nyt tuossa tapauksessa päädykkään toiveiden mukaisesti liikkeeksi.
Ilmaisin tosiaan väärin, eihän se kapasiteetti minnekään katoa vaan akku ei vain luovuta virtaa ulos (eikä ota vastaan) kun akku on kylmä ja tästä johtuu toimintamatkat hupeneminen kylmänä.
Muistin lähteenkin väärin siitä maininnasta, että kylmässä katoaa 40%...
Sähköauton toimintamatkasta katoaa kylmällä jopa 40 prosenttia – riitoja on luvassa, kun käytetyt tulevat markkinoille
Kun sähköautolla ajetaan kylmässä, toimintamatkat ja latausajat tulevat edelleen osalle sähköautoiluun siirtyneistä yllätyksinä.
www.is.fi
Tässä lisää aiheesta. Ensimmäisten kilometrien kohdalla kulutus on kolminkertainen ja tosiaan jos matkat ovat lyhyet, on tuo kolminkertainen kulutus koko ajan normaali. Etenkin lataushybridissä, missä ei ole akunlämmitystä, pysyy akku kylmänä vaikka sitä lataisi. Latasin 2h cittarin lämpöisessä parkkihallissa ja sen jälkeen ajoin tunnin verran kaupungilla/taajamassa, eikä vieläkään poistunut ilmoitus tehonrajoituksista kylmän akun vuoksi -10C lämpötilassa. Tuota ilmoitusta ei tule yli +10C lämpötilassa.:
"Volvo C40 Recharge -täyssähköauto on uinunut ulkona, eikä sitä ole yön aikana ladattu tai ennen ajoon lähtöä esilämmitetty. Kulutus nousee ensimmäisten kilometrien aikana 50:een, jopa 60 kilowattituntiin, eli lähes kolminkertaistuu ilmoitetusta yhdistetyn ajon WLTP-kulutuslukemasta."
Kylmästä käyntiin – näin kasvaa sähkö-Volvon vauhdikkaammaksi veistetyn version kulutus talvisessa pätkäajossa
Volvo lähti mukaan SUV-coupé-muotiin.
www.kauppalehti.fi