Keskustelua hybridiautoista

Eli lataushybridi vaatii polttoainelämmitystä, jotta voi ajaa sähköllä? Eikö tuo ole aika oxymoron. Oma vag lähtöajasta täyteen enne lähtöä ja kabiini lämpimäksi sähköllä, niin ei polttomoottori inahdakaan pakkasilla. Eikö muka Volvosta saa samaa irti?

Webasto on ainakin tuossa mallivuodessa ollut valinnainen lisävaruste, vakiona on sähkölämmitin (HVCH). Long rangeihin ei polttoainelämmitintä enää saa jos nyt oikein muistan. Webasto on tehokkaampi enkä itse näe ongelmaa kuluttaa silloin tällöin kahvikupillista bensaa lämmitykseen kun en pelkällä sähköllä aja kuitenkaan.

"Eikö saa samaa irti" riippuu siis siitä millä valinnoilla auton on ottanut. Jos lämmitin on polttoainekäyttöinen niin ei saa pyhällä hengellä esilämmitystä suoritettua.

Lisäksi oksymoronia en myöskään saa asiasta väännettyä vaikka kuinka yritän, kun kyseessä on hybridi :D Täyssähköauton lämmittämisen bensalla näkisin sellaisena.


Tuohon kyllä tarvittaisiin keskinopeus kaveriksi, että voisi arvioida "Volvolla voi ajaa pakkasessa sähköllä" asiaa.

Oma Skodani pärähtää polttomoottorilla käyntiin aina moottoritien rampissa viimeistään kun pakkasta on -10 astetta tai enemmän. Jonkulainen hissuttelu onnistuu suurin piirtein kävelyvauhdilla, mutta semmoisella vauhdilla ei matka etene eikä moottoritiellekään ole mitään asiaa liikennettä tukkimaan.

Kyllä se menee ainoastaan sähköllä jos laittaa Pure-moodin eikä paina kickdownia pohjaan, mutta tuossa mallissa on niin pienitehoinen sähkömoottori että moottoritielle liittyminen on kelillä kuin kelillä melko riskialtista ilman polttomoottorin apuja.
 
Viimeksi muokattu:
"Eikö saa samaa irti" riippuu siis siitä millä valinnoilla auton on ottanut. Jos lämmitin on polttoainekäyttöinen niin ei saa pyhällä hengellä esilämmitystä suoritettua.

Lisäksi oksymoronia en myöskään saa asiasta väännettyä vaikka kuinka yritän, kun kyseessä on hybridi :D Täyssähköauton lämmittämisen bensalla näkisin sellaisena.

Niin mietin et jos se on roikan päässä joka tapauksessa lataamassa sitä, niin miksei sitä roikan kautta voi myös esilämmittää? Miksi täytyy siihen webastoa käyttää? Ymmärrän jos se on ulkona lataamatta ja akku tyhjänä suurimman osan ajasta, kuten hesalaisilla "hybridautoilijoilla", mutta ymmärsin tekstistä, että sinä ajat sähköllä kuitenkin sen ns maksimit mitä auto antaa.
 
Niin mietin et jos se on roikan päässä joka tapauksessa lataamassa sitä, niin miksei sitä roikan kautta voi myös esilämmittää? Miksi täytyy siihen webastoa käyttää? Ymmärrän jos se on ulkona lataamatta ja akku tyhjänä suurimman osan ajasta, kuten hesalaisilla "hybridautoilijoilla", mutta ymmärsin tekstistä, että sinä ajat sähköllä kuitenkin sen ns maksimit mitä auto antaa.

Omassa hybridissä huomasin että esilämmitys söi rangea vaikka oli latauksessa. Ei ole päässyt niin paljoa testaamaan että lähteekö tuo sitten jossain vaiheessa lataamaan mutta auto siis oli latautunut täyteen, esilämmitys päälle ennen lähtöä ja lähtiessa range pienempi.

Kaiketi lataus jossain vaiheessa käynnistyy mutta vähän typerälle tuo silti tuntui jos saa laulattaa lämmitystä johonkin tiettyyn prosenttiin asti ja vasta sitten ladataan. :hmm:
 
Omassa hybridissä huomasin että esilämmitys söi rangea vaikka oli latauksessa. Ei ole päässyt niin paljoa testaamaan että lähteekö tuo sitten jossain vaiheessa lataamaan mutta auto siis oli latautunut täyteen, esilämmitys päälle ennen lähtöä ja lähtiessa range pienempi.

Kaiketi lataus jossain vaiheessa käynnistyy mutta vähän typerälle tuo silti tuntui jos saa laulattaa lämmitystä johonkin tiettyyn prosenttiin asti ja vasta sitten ladataan. :hmm:

Paljonko se range laskee? Jos mietin taas omaa saksalaisen insinööriyden taidonnäytettä, niin ajastettuna se aina lataa siihen 100% ja sen jälkeen esilämmittää max. 30min. Tämän jälkeen jos lähtee ajamaan, akussa on virtaa n. 98 tai 99% eli se esilämmitys roikassa haukkaa sen yhden tai kaksi prosentti. Tässä on siis vakiona tämä 3.6kW laturi. Jos saman tekee sukolaturilla, niin auto on pierunhaalea (testattu jossain mökillä pakkasilla), muttei se latausprosentti silti alta 98% ole mennyt.
 
Niin mietin et jos se on roikan päässä joka tapauksessa lataamassa sitä, niin miksei sitä roikan kautta voi myös esilämmittää? Miksi täytyy siihen webastoa käyttää? Ymmärrän jos se on ulkona lataamatta ja akku tyhjänä suurimman osan ajasta, kuten hesalaisilla "hybridautoilijoilla", mutta ymmärsin tekstistä, että sinä ajat sähköllä kuitenkin sen ns maksimit mitä auto antaa.

Ilmeisesti mitään sähkövastusta tai mitään muutakaan tapaa lämmittää sähköllä ei ole, eli webasto on ainoa lisälämmitin. Ovat tähän nähtävästi heränneet kun sähkölämmitin tuli saataville (tai myöhemmin ainoaksi mahdolliseksi).

Ja kyllä, auto on aina kotona johdon päässä kiinni :)
 
Paljonko se range laskee? Jos mietin taas omaa saksalaisen insinööriyden taidonnäytettä, niin ajastettuna se aina lataa siihen 100% ja sen jälkeen esilämmittää max. 30min. Tämän jälkeen jos lähtee ajamaan, akussa on virtaa n. 98 tai 99% eli se esilämmitys roikassa haukkaa sen yhden tai kaksi prosentti. Tässä on siis vakiona tämä 3.6kW laturi. Jos saman tekee sukolaturilla, niin auto on pierunhaalea (testattu jossain mökillä pakkasilla), muttei se latausprosentti silti alta 98% ole mennyt.

Tunnetusti en tullut paljoa akun varausta katsoneeksi ja pakkastakin oli jonkin verran. Tuon "hybridin" range ei ole vielä kertaakaan ollut yli 20km talven aikana niin muistaakseni se oli mallia 14km lähtiessä. Prosentuaalisesti tuo on hiukan enemmän kuin 2%. :D

Kunhan se kotilataus nyt ensi talveksi saadaan niin pitää testailla tuota paremmin.
 
Tuo oma saksalaiseksi naamioitu ranskalainen esilämpenee sähköllä ja johonkin -20 asti riittää seinästä tuleva 10A, eikä akun varaus vähene.
Tosin pakkasilla haluaa ainakin kerran päivässä käyttää bensakoneen lämpimäksi, joten tulee pakkaspäivinä 0,1 litran bensan kulutuksia. Tuonne -20 lukemiin ajo tapahtuu ainakin sähköllä kokoajan jos nopeus pysyy alle 80km/h tai ei kick downeja tee. Electric tilaan antaa siirtyä tai ei anna riippuen vähän pakkasen määrästä.
Electric tilassa voi sitten kick downit tehdä rauhassa eikä ala bensakonetta käynnistelemään.
 
Olisi kyllä kiva jos näissä viesteissä kerrottaisiin ihan selkeästi mistä autosta kyse eikä käytettäisi tällaista koodikieltä. :tdown:

Joku Opel vissiin, mutta silti...

Tottahan tuo, me suomalaiset ollaan niin vaatimattomia. Oma "hybridi" josta tässä on puhe on siis -16 MB C350e.
 
Olisi kyllä kiva jos näissä viesteissä kerrottaisiin ihan selkeästi mistä autosta kyse eikä käytettäisi tällaista koodikieltä. :tdown:

Joku Opel vissiin, mutta silti...

Cupra Formentor. Eli käytännössä sama voimalinja kuin Passat GTE, Golf GTE, Seat Leon PHEV, Octavia iV jne.
 
Ilmeisesti mitään sähkövastusta tai mitään muutakaan tapaa lämmittää sähköllä ei ole, eli webasto on ainoa lisälämmitin. Ovat tähän nähtävästi heränneet kun sähkölämmitin tuli saataville (tai myöhemmin ainoaksi mahdolliseksi).

Ja kyllä, auto on aina kotona johdon päässä kiinni :)

Käsittääkseni vanhemmissakin T8 on kilowatin parin sähkövastukset. Kylmissä maissa on sitten webasto kyljessä. Mutta tosiaan esilämmitysmahdollisuutta sähköllä ei ole kuin vasta uudemmissa missä vastusten tehoakin on nostettu.
 
Tällänen yhteenveto jos jotain saattaisi kiinnostaa voisi olla paikallaan talven osalta.

Talveksi lasken nyt Marraskuu - Maaliskuu nykyhetkeen, asun uudellamaalla joten kelit ovat jo lämmenneet säännöllisesti pvä +5 - - 5.

Autona Outlander PHEV -18

Koko talven aikana ajoa tuli 3200km polttoainetta kului n. 80L

Kaikki ajot lähtivät ihan ulkoilmasta, ei katosta tai tallia.

Kaikki pääsääntöiset ajot menivät sähköllä, sähköistä esilämmitystä (10-30min) käyttäen poislukien kaksi aamua jolloin ei suostunut käyttämään sähköä edes 30min lämmityksen jälkeen.
Tällöin auto käynnistyi polttiksella, jolla myös ajeltiin 5-10km matka ja auton herättyä siirtyi sähkölle. Tässä vm ei vielä ole ajoakun lämmitystä, joten sanoisin sen olevan syynä, tällöin auton ei myöskään regeneroinut sähköä akuille, koska ilmeisesti olivat niin jäässä etteivät pystyneet sitä vastaanottamaan.

Range oli talvella 20-30km välissä sisälämpöjen ollessa 20astetta.

Yksi pidempi reissu n.800km tuli tehtyä, tällä reissulla lataus kummassakin päässä täyteen ja kulutus tällä matkalla oli 7L/100km

Melko tyytyväinen saldoon, auto aina ikkunoiltaan sula, sisällä lämmin ja nelivedolla kiva päästellä menemään. Ei jää sutimaan, jumiin ja auraamatonta ohituskaistaakin saa vaan painaa menemään lumet pöllyen.
Oma lämmitin jopa yllätti tehoiltaan, mikään aikaisempi webasto ei edes ole lähelläkään tuota +4kw sisätilanlämmitintä. En skrapannut ikkunoita kertaakaan koko talven aikana. Alusta nyt ainut mikä aika kovahko ja kesärenkailla (18") melko hakeva, talvirenkailla (16") jopa mukavahko.

Summasummarum, ainakin etelässä kun asuu ja omkt pistokkeessa autoa saa ladata niin toimiva konsepti. Jos ajot osuu rangeen/suunta niin en kyllä näkisi järkeä polttikseen mennä. Tällä kun siirtyy kärryssä lehdet, oksat, venetraikku jne kyytiin lasta ja vaunua.

Toki täyssähkö voisi olla vaihtoehto, mutta tähän 15-30k hintahaarukkaan ei kyllä kooltaan, vetokyvyltään ja erityisesti hinnaltaan ole kilpailijoita.
 
Oma lämmitin jopa yllätti tehoiltaan, mikään aikaisempi webasto ei edes ole lähelläkään tuota +4kw sisätilanlämmitintä.

Noissa löpölämmittimissä se teho voi olla helposti enemmänkin, mutta kun sitä lämpöä harvoin tuutataan sellaisenaan kabiiniin, niin 4kW todellista lämpöä tuntuu paljon tehokkaammalta.

Perinteisestihän siitä lämmöstä menee iso osa moottorin lämmittämiseen, mutta käsittääkseni nämä uudemmatkin jotka eivät lämmitä moottoria siirtävät sen lämmön veden kautta joka lisää häviöitä ja hidastaa lämpenemistä.
 
Miten muut plugarihybrideillä ajavat, jaksatteko jäädä odottelemaan auton latausta johonkin pysähdykselle esim. 100-200km matkalla, varsinkin jos määränpäässä ei ole latausmahdollisuutta? Tässä leikittelin ajatuksella että olisin n. 100km ajon jälkeen pysähtynyt eräälle 11kW latauspisteelle kun menen sähköttömälle mökille (kunhan säät sallivat). Tuolta latauspaikalta on n. kymmenen kilometrin matka mökille, joten siinä olisi kaksi täyttä akullista 220km reissulle, niin auttaisihan se vähän. Tässä on ehkä enemmän tällaista ajatusta taustalla että totuttelisi matkalatailuihin, eikä niinkään se valtava polttoaineen säästö. Omassa PHEVissäni on 7,4kW laturi, joten jos täyteen akun tahtoisin, olisi se puolentoista tunnin homma, että saapa nähdä jaksanko. Tietysti jos siinä kävisi syömässä, ja ottaisi vähän Netflixiä autossa jne, eli lomailun kannalta.
 
Miten muut plugarihybrideillä ajavat, jaksatteko jäädä odottelemaan auton latausta johonkin pysähdykselle esim. 100-200km matkalla, varsinkin jos määränpäässä ei ole latausmahdollisuutta? Tässä leikittelin ajatuksella että olisin n. 100km ajon jälkeen pysähtynyt eräälle 11kW latauspisteelle kun menen sähköttömälle mökille (kunhan säät sallivat). Tuolta latauspaikalta on n. kymmenen kilometrin matka mökille, joten siinä olisi kaksi täyttä akullista 220km reissulle, niin auttaisihan se vähän. Tässä on ehkä enemmän tällaista ajatusta taustalla että totuttelisi matkalatailuihin, eikä niinkään se valtava polttoaineen säästö. Omassa PHEVissäni on 7,4kW laturi, joten jos täyteen akun tahtoisin, olisi se puolentoista tunnin homma, että saapa nähdä jaksanko. Tietysti jos siinä kävisi syömässä, ja ottaisi vähän Netflixiä autossa jne, eli lomailun kannalta.
En nyt usko, että odottelua tarvitsee mitenkään harjoitella. Plus, että ei nyt mitkään tuntien lataustauotkaan pitäisi sähköautoille olla normaaleja, niin että niihin tottua pitäisi.

Itse laskisin ihan kuvitteellisen "tuntipalkan" kautta. Jos ilmaisella sähköllä ajelu säästää ~10€/100km verrattuna polttoaineella huristeluun ja sanotaan että 1Kwh sähköä = 5 km ajomatkaa, niin tuollaisessa 7,4 kW latauksessa seisomalla ilmaisella sähköllä säästät 3,7€/h. Jos lataussähkö maksaa vaikka 0.25€/kWh tai auto lataakin vaan 3,6kW niin tienaat 1,85€ tunti. Jos auto kuluttaakin bensaa 15€ edestä per 100km niin 5,55€/h, tai taas maksullisella sähköllä 3,7€/h jne. Eli käytännössä itse sanoisin, ettei tulisi pieneen mieleenkään odotella pluggarin latausta varta vasten, kun ei taida mikään pluggari ladata yli 22kW ja hyvin harva yli 11kW. Se on sitten eri asia jos muutenkin haluaa käydä vaikka syömässä, niin sittenhän se pelkkää plussaa jos samalla voi ladata. Ja jos pelkällä sähköllä haluaa ajaa niin hommaa sähköauton.
 
En nyt usko, että odottelua tarvitsee mitenkään harjoitella. Plus, että ei nyt mitkään tuntien lataustauotkaan pitäisi sähköautoille olla normaaleja, niin että niihin tottua pitäisi.
Kyllä se tällaiselle hätähousulle tekisi joskus ihan hyvää harjoitella.

Itse laskisin ihan kuvitteellisen "tuntipalkan" kautta. Jos ilmaisella sähköllä ajelu säästää ~10€/100km verrattuna polttoaineella huristeluun ja sanotaan että 1Kwh sähköä = 5 km ajomatkaa, niin tuollaisessa 7,4 kW latauksessa seisomalla ilmaisella sähköllä säästät 3,7€/h. Jos lataussähkö maksaa vaikka 0.25€/kWh tai auto lataakin vaan 3,6kW niin tienaat 1,85€ tunti. Jos auto kuluttaakin bensaa 15€ edestä per 100km niin 5,55€/h, tai taas maksullisella sähköllä 3,7€/h jne. Eli käytännössä itse sanoisin, ettei tulisi pieneen mieleenkään odotella pluggarin latausta varta vasten, kun ei taida mikään pluggari ladata yli 22kW ja hyvin harva yli 11kW. Se on sitten eri asia jos muutenkin haluaa käydä vaikka syömässä, niin sittenhän se pelkkää plussaa jos samalla voi ladata. Ja jos pelkällä sähköllä haluaa ajaa niin hommaa sähköauton.
Tämä oli lähinnä tällainen ajatuksella leikittely. Hyvähän se on että ihmisillä on täällä hyvin vahvat mielipiteet. Sivulisänä mietin toki sähköttömällä mökillä oloa, että olisi autossa useampi kilowattitunti akkua mukana, jos sattuu muiden matka-akkujen varaukset käymään vähiin.
 
Kyllä se tällaiselle hätähousulle tekisi joskus ihan hyvää harjoitella.


Tämä oli lähinnä tällainen ajatuksella leikittely. Hyvähän se on että ihmisillä on täällä hyvin vahvat mielipiteet. Sivulisänä mietin toki sähköttömällä mökillä oloa, että olisi autossa useampi kilowattitunti akkua mukana, jos sattuu muiden matka-akkujen varaukset käymään vähiin.
Ei minulla mitään sitä vastaan ole, jos joku haluaa omaksi huvikseen aikaa noin viettää, mutta rahallisesti siitä on vaikea järkeä löytää. Itse tuota huvinakaan pitäisi. Voihan sitä latausta "harjoitella" halutessaan vaikka ihan perinteisellä polttisautolla muuten vaan odottelemalla huoltoaseman pihassa "lataussimulaatiossa" :).

Se toki muuttaa tilannetta, jos tarvitsee virtaa mökillä ja autosta pystyy sitä ottamaan, olettaen että autossa ei ole mahdollisuutta pistää varauksen käyttööä holdiin tai ladata akkua ajon aikana kuten esim. Volvoissa.
 
En! 3,6kW latauksella menee 2,5h että pääsee kesällä 30km ja talvella 7km….

Sähköllä ajelen pätkäajot taajamassa ja bensalla loput.
 
En! 3,6kW latauksella menee 2,5h että pääsee kesällä 30km ja talvella 7km….

Sähköllä ajelen pätkäajot taajamassa ja bensalla loput.
Jos luvut pitäisivät paikkansa, niin talvikulutuksesi (129 kWh/100 km) ylittäisi 40-tonnisen Volvon kesäisen maantiekulutuksen (110 kWh/100 km).

Oletetaan, että 7 km ja 2,5 h ovat oikein. Tuollainen matka tuskin vie talvella enempää energiaa kuin 0,07 * 30 kWh/100 km = 2,1 kWh. Jos sen lataaminen kestää mainitun 2,5 h, niin joko latausteho on korkeintaan 1 kW, tai sitten istut 2,5 h lämpimässä autossa tuupaten suurimman osan energiasta itsesi lämpimänä pitämiseen.

Vertailun vuoksi itse lataan 20 asteen pakkasessa Miin akkuun 7 km rangea tunnissa, vaikka latausteho on vain puolikas (1,8 kW suko). En istu autossa latauksen aikana. Jostain tulee viisinkertainen ero lataustehokkuudessa.
 
Miten muut plugarihybrideillä ajavat, jaksatteko jäädä odottelemaan auton latausta johonkin pysähdykselle esim. 100-200km matkalla, varsinkin jos määränpäässä ei ole latausmahdollisuutta? Tässä leikittelin ajatuksella että olisin n. 100km ajon jälkeen pysähtynyt eräälle 11kW latauspisteelle kun menen sähköttömälle mökille (kunhan säät sallivat). Tuolta latauspaikalta on n. kymmenen kilometrin matka mökille, joten siinä olisi kaksi täyttä akullista 220km reissulle, niin auttaisihan se vähän. Tässä on ehkä enemmän tällaista ajatusta taustalla että totuttelisi matkalatailuihin, eikä niinkään se valtava polttoaineen säästö. Omassa PHEVissäni on 7,4kW laturi, joten jos täyteen akun tahtoisin, olisi se puolentoista tunnin homma, että saapa nähdä jaksanko. Tietysti jos siinä kävisi syömässä, ja ottaisi vähän Netflixiä autossa jne, eli lomailun kannalta.
Lataako se oikeasti kahdesta vaiheesta? Yleensä plugareissa on vain yksivaihelaturi, joten 11kW tolpasta saa sen 3,7kW lataustehoa.

Itse kysymykseen, itse en koskaan lataile matkalla muuten kuin jos on ilmaista sähköä tarjolla ja silloinkin vain sen aikaa mitä pysähdys muutenkin kestää.
 
Lataako se oikeasti kahdesta vaiheesta? Yleensä plugareissa on vain yksivaihelaturi, joten 11kW tolpasta saa sen 3,7kW lataustehoa.
Tässä oli lisävarusteena 7,4kW "high voltage charger", ja kyllä tuo on tähän mennessä toiminut aika hyvin sillä teholla. Muutaman kerran vain olen vaivautunut latailemaan muualla kuin kotona, ja silloin on ollut 11kW tai 22kW tolppia käytössä. Nappasinpa jopa kuvankin tässä kerran Lidlin tolpasta kun latailin:
2022-03-01 08.15.21.jpg

Itse kysymykseen, itse en koskaan lataile matkalla muuten kuin jos on ilmaista sähköä tarjolla ja silloinkin vain sen aikaa mitä pysähdys muutenkin kestää.
Eihän se tosiaan järkevää ole, ja normaalisti en tosiaan moiseen lähtisi, mutta a) lanka oli ollut jo niin kauan hiljaa, ja b) aloin mökille menosta haaveilemaan. :)
 
Ei minulla mitään sitä vastaan ole, jos joku haluaa omaksi huvikseen aikaa noin viettää, mutta rahallisesti siitä on vaikea järkeä löytää. Itse tuota huvinakaan pitäisi. Voihan sitä latausta "harjoitella" halutessaan vaikka ihan perinteisellä polttisautolla muuten vaan odottelemalla huoltoaseman pihassa "lataussimulaatiossa" :).

Se toki muuttaa tilannetta, jos tarvitsee virtaa mökillä ja autosta pystyy sitä ottamaan, olettaen että autossa ei ole mahdollisuutta pistää varauksen käyttööä holdiin tai ladata akkua ajon aikana kuten esim. Volvoissa.
Joskus sitä tulee tehtyä asioita ilman että ne ovat ajallisesti tai rahallisesti optimoituja. :) Autossa toki on "hold-moodi", ja lataa halutessani polttiksella akkua, mutta eihän se olisi yhtä hauskaa!
 
Jos luvut pitäisivät paikkansa, niin talvikulutuksesi (129 kWh/100 km) ylittäisi 40-tonnisen Volvon kesäisen maantiekulutuksen (110 kWh/100 km).

Oletetaan, että 7 km ja 2,5 h ovat oikein. Tuollainen matka tuskin vie talvella enempää energiaa kuin 0,07 * 30 kWh/100 km = 2,1 kWh. Jos sen lataaminen kestää mainitun 2,5 h, niin joko latausteho on korkeintaan 1 kW, tai sitten istut 2,5 h lämpimässä autossa tuupaten suurimman osan energiasta itsesi lämpimänä pitämiseen.

Vertailun vuoksi itse lataan 20 asteen pakkasessa Miin akkuun 7 km rangea tunnissa, vaikka latausteho on vain puolikas (1,8 kW suko). En istu autossa latauksen aikana. Jostain tulee viisinkertainen ero lataustehokkuudessa.

Saihan se TM volvon C40 sähköautolle kulutukseksi 63kWh/100km kun kylmänä lähtivät liikkeelle, se tosin tasaantui kun akunlämmitin lämmitti akun ja virtaa tuli ulos jouhevammin.

Itseasiassa tuo 2,5h latausaika on kesällä. Talvella kylmällä akulla menee tuplaten tuo aika. Countrymanissa 7kWh akku, josta osa on piiloreservissä, mitä ei ikinä käytetä. Mistään ei selviä, paljonko tuo osuus on, mutta ladatessa kesällä olen saanut menemään 6kWh latauspöntön mukaan virtaa tuonne. Osa tuostakin on lataushäviöitä. Omat ajot myös 5-7km pätkäajoa niin polttiksella meni 13l/100km normaalin 8,5l sijaan.

Ja tuo toimintamatka on akku kylmänä, sillä minulla ei ole mahdollisuutta ladata kotona, eikä autossa ei ole akunlämmitystä. 2h lataus ja tunnin ajo eivät ehtineet lämmittää akkua niin paljoa, että ilmoitus tehon rajoittamisesta kylmällä akulla poistuisi.

On myös muistettava, että osa(40% TM mukaan) akun kapasiteetista katoaa pelkästään pakkasen myötä ja osa menee kabiinin lämmitykseen. Ei siihen auton liikuttamiseen energiaa juuri hupene.

Ihanne olosuhteissa pääsee kuitenkin 30km pihistelemättä, mikä on todella lähellä WLTP 36km.
 
Saihan se TM volvon C40 sähköautolle kulutukseksi 63kWh/100km kun kylmänä lähtivät liikkeelle, se tosin tasaantui kun akunlämmitin lämmitti akun ja virtaa tuli ulos jouhevammin.

Itseasiassa tuo 2,5h latausaika on kesällä. Talvella kylmällä akulla menee tuplaten tuo aika. Countrymanissa 7kWh akku, josta osa on piiloreservissä, mitä ei ikinä käytetä. Mistään ei selviä, paljonko tuo osuus on, mutta ladatessa kesällä olen saanut menemään 6kWh latauspöntön mukaan virtaa tuonne. Osa tuostakin on lataushäviöitä. Omat ajot myös 5-7km pätkäajoa niin polttiksella meni 13l/100km normaalin 8,5l sijaan.

Ja tuo toimintamatka on akku kylmänä, sillä minulla ei ole mahdollisuutta ladata kotona, eikä autossa ei ole akunlämmitystä. 2h lataus ja tunnin ajo eivät ehtineet lämmittää akkua niin paljoa, että ilmoitus tehon rajoittamisesta kylmällä akulla poistuisi.

On myös muistettava, että osa(40% TM mukaan) akun kapasiteetista katoaa pelkästään pakkasen myötä ja osa menee kabiinin lämmitykseen. Ei siihen auton liikuttamiseen energiaa juuri hupene.

Ihanne olosuhteissa pääsee kuitenkin 30km pihistelemättä, mikä on todella lähellä WLTP 36km.
Mikä auto? Oma 4 vuotias 100tkm ajettu GTE volkkari menee kesällä pihistelemällä vähän yli 40km, WLTPn mukaan pääsee 47km. Talvella kylmänäkin liikkeelle lähtiessä pääsee sen 20km kun ei lämmityksessä säästele. Kuulostaa aika dramaattiselta pudotukselta tuommoinen 75% rangen katoaminen.
 
Mikä auto? Oma 4 vuotias 100tkm ajettu GTE volkkari menee kesällä pihistelemällä vähän yli 40km, WLTPn mukaan pääsee 47km. Talvella kylmänäkin liikkeelle lähtiessä pääsee sen 20km kun ei lämmityksessä säästele. Kuulostaa aika dramaattiselta pudotukselta tuommoinen 75% rangen katoaminen.
Mini Countryman Cooper SE 2018. Sitä se on, mutta on hyvä muistaa, että ajoni on tosiaan lyhyttä pätkäajoa, missä polttiksellakin ilman esilämmitystä kulutus nousi viisi litraa sadalle.
 
On myös muistettava, että osa(40% TM mukaan) akun kapasiteetista katoaa pelkästään pakkasen myötä ja osa menee kabiinin lämmitykseen. Ei siihen auton liikuttamiseen energiaa juuri hupene.
Katoaako sielä akusta tosiaan energiaa johonkin pakkasessa?

Mä tiedän että noin sanotaan, kun sieltä ei sitä energiaa enää saa samallalailla käyttöön, mutta eikö kyse ole oikeasti vaan sen akun energianluovutuskyvyn heikkenemisestä ja sen energian kulumisesta akun lämmöksi, eikä siitä että se energia mihinkään katoaisi sieltä?

Energiahan ei nykyisen fysiikantuntemuksen mukaan voi kadota mihinkään, eli johonkinhan se päätyy, vaikka se ei nyt tuossa tapauksessa päädykkään toiveiden mukaisesti liikkeeksi.
 
Tässä oli lisävarusteena 7,4kW "high voltage charger", ja kyllä tuo on tähän mennessä toiminut aika hyvin sillä teholla. Muutaman kerran vain olen vaivautunut latailemaan muualla kuin kotona, ja silloin on ollut 11kW tai 22kW tolppia käytössä. Nappasinpa jopa kuvankin tässä kerran Lidlin tolpasta kun latailin:
2022-03-01 08.15.21.jpg


Eihän se tosiaan järkevää ole, ja normaalisti en tosiaan moiseen lähtisi, mutta a) lanka oli ollut jo niin kauan hiljaa, ja b) aloin mökille menosta haaveilemaan. :)

Eikös tuossa se juurikin lataa vain 3,8kW? Joten missä se 7.4kW hyöty sitten näkyy? Yhdestä vaiheesta jos saa 7.4kW niin ei se juurikaan hyödytä about missään ikinä.
 
Kuvassa on 35min aikana ladattu 3,8kwh sähköä. Eli n. 7,2kW latausteho

Ah. Itse luulin, että 35 minsaa ladattu ja latausteho on 3.8kW. En juurikaan ole ikinä katsonut Lidlin laturin ruutua enempää, kuin painamalla "aloita". My bad. Oma moka :).
 
Moro

Onkos porukalla kokemuksia tuollaisista hybridi hatchback Yariksista? Muija tarvis työmatka auton pk-seudulle ja tuollaisia vm. 2018-2019 150-210tkm ajettuja hybridi-Yariksia saisi kohtuu edullisesti. Muijalle varmaan tulee ehkä 10tkm per vuosi, niin noi isot kilsat nyt ei niin haittaa. Noi autot on ilmesesti ihan hyvin huollettuja ja luulisi Toyotan moottorin kestävän. Budjetti 10ke-13ke.

Itsellä vm 2017 farkku hybridi Auris ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. Omalla on ajettu todella vähän verrattuna noihin Yariksiin eli alle 70tkm.
 
Moro

Onkos porukalla kokemuksia tuollaisista hybridi hatchback Yariksista? Muija tarvis työmatka auton pk-seudulle ja tuollaisia vm. 2018-2019 150-210tkm ajettuja hybridi-Yariksia saisi kohtuu edullisesti. Muijalle varmaan tulee ehkä 10tkm per vuosi, niin noi isot kilsat nyt ei niin haittaa. Noi autot on ilmesesti ihan hyvin huollettuja ja luulisi Toyotan moottorin kestävän. Budjetti 10ke-13ke.

Itsellä vm 2017 farkku hybridi Auris ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. Omalla on ajettu todella vähän verrattuna noihin Yariksiin eli alle 70tkm.
Varmaan ihan ok pikkuauto, mutta jos saa kysyä, niin miksi noin uusi mutta paljon ajettu? Itse olen lähinnä priorisoinut toyotoissa kilometrejä, koska ne syövät autoa aikaa enemmän. Lähinnä siis jos olisi vaihtoehtona vaikka 2016 ja 100tkm toisena vaihtoehtona, niin ennemmin sellaisella menisi
 
Varmaan ihan ok pikkuauto, mutta jos saa kysyä, niin miksi noin uusi mutta paljon ajettu? Itse olen lähinnä priorisoinut toyotoissa kilometrejä, koska ne syövät autoa aikaa enemmän. Lähinnä siis jos olisi vaihtoehtona vaikka 2016 ja 100tkm toisena vaihtoehtona, niin ennemmin sellaisella menisi
No sitä mä tässä mietin just, että ottaako uudemman jolla on ajettu paljon vai vanhemman jolla on ajettu vähemmän.

Tässä olis pari paljon ajettua mielestäni kohtuu hintaan vm. 2018-2019 ~200tkm

Tai sitten +2ke lisää vm. 2016 137tkm

Loput karkaa budjetista tai ovat liian kaukana.

Mielestäni tuolla ~70tkm kilometreillä ei ole hirveästi väliä, kun noi on kumminki huollettuja autoja ja muija ei tule paljoo tuolla varmaan ajamaan. Mietin vaan, että missä käytössä noi autot on ollu kun ajettu noin helvetisti lyhyessä ajassa.
 
No sitä mä tässä mietin just, että ottaako uudemman jolla on ajettu paljon vai vanhemman jolla on ajettu vähemmän.

Tässä olis pari paljon ajettua mielestäni kohtuu hintaan vm. 2018-2019 ~200tkm

Tai sitten +2ke lisää vm. 2016 137tkm

Loput karkaa budjetista tai ovat liian kaukana.

Mielestäni tuolla ~70tkm kilometreillä ei ole hirveästi väliä, kun noi on kumminki huollettuja autoja ja muija ei tule paljoo tuolla varmaan ajamaan. Mietin vaan, että missä käytössä noi autot on ollu kun ajettu noin helvetisti lyhyessä ajassa.
Jotain kotihoidon tai jotain muuta vastaavaa ammattimaista ajoa noilla on harjoitettu, todennäköisesti samalta firmalta, kun kummassakin sama dymolla laitettu ohjeteksti mittaristossa. En mä nyt sitten tiedä onko tuo hyvä vai huonopuoli. Kyljessä voi mahdollisesti näkyä jonkun tarran jäljiltä kirkkaampi kohta.
 
Vaikka kilometreillä 137tkm vs 210tkm ei tuntuisi tässä kohtaa olevan itselle suurta merkitystä, niin kannattaa asiaa ajatella auton elinikää ja arvonalenemaa silmällä pitäen. Jos noihin ajaa 50tkm lisää seuraavan 5 vuoden aikana, niin paljonko autoissa on arvo laskenut? Riittääkö 2000e halvempi hinta kattamaan pienemmän arvon ja todennäköiseti suuremmat korjauskustannukset?
 
Jotain kotihoidon tai jotain muuta vastaavaa ammattimaista ajoa noilla on harjoitettu, todennäköisesti samalta firmalta, kun kummassakin sama dymolla laitettu ohjeteksti mittaristossa. En mä nyt sitten tiedä onko tuo hyvä vai huonopuoli. Kyljessä voi mahdollisesti näkyä jonkun tarran jäljiltä kirkkaampi kohta.
On muuten aika rapsakka määrä kilometrejä vuorokautta kohden (nopealla laskulla joka vuorokausi n.170km :D ). Kotihoidon lisäksi tuli mieleen esim. mainostenjako tai joku kuriiripalvelu.

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla aikaisempienkin kommentoijien kanssa, eli suuntaisin katseen ensisijaisesti vähemmän ajettuihin yksilöihin.
 
4 vuotias 210tkm ajettu pikkuauto, ja hintapyynti yli puolet uudesta? No, hyvin näyttää arvo ainakin säilyvän.
 
Hybriditojotissa kannattaa myös huomioida akkutakuu eli 10v ja/tai 300tkm. Akku tosin tuskin on ensimmäisenä hajoamassa, ja tuskin kyllä mikään muukaan. Kuluvat osat vaihtaa niin sillä kai noilla ajaa vaikka kuinka.
 
On muuten aika rapsakka määrä kilometrejä vuorokautta kohden (nopealla laskulla joka vuorokausi n.170km :D ). Kotihoidon lisäksi tuli mieleen esim. mainostenjako tai joku kuriiripalvelu.
No ei tuo 170km tee kuin 57km kierroksen, ei se nyt mielestäni mikään mahdoton matka ole, varsinkin jos on jonkun kunnan käytössä ollut, jolloin niiden asiakkaiden välillä on vähän maantietäkin.
 
Vaikka kilometreillä 137tkm vs 210tkm ei tuntuisi tässä kohtaa olevan itselle suurta merkitystä, niin kannattaa asiaa ajatella auton elinikää ja arvonalenemaa silmällä pitäen. Jos noihin ajaa 50tkm lisää seuraavan 5 vuoden aikana, niin paljonko autoissa on arvo laskenut? Riittääkö 2000e halvempi hinta kattamaan pienemmän arvon ja todennäköiseti suuremmat korjauskustannukset?
2000e maksaa varmaan noi 3-4 vuoden määräaikaishuollot+muuta pientä, että siinä mielessä tuokin on ihan kohtuullisesti rahaa. Itse en arvonalenemaa juuri mieti, kun sitä on hyvin vaikea arvioida. Tuolla on 10v vanhoja hybridi Yariksia ~110-150tkm mittarilukemalla samaan hintaan, kun saa 2019 vuoden 200tkm ajetun. 2019 mallissa on vielä Hybridi akkutakuu voimassa 7 vuotta. Itse taidan kallistua noiden vm.2018-2019 puoleen.

En edes tajunnu, että 10v vanhoista hybridi Yariksista pyydetään +10ke. :lol:

On muuten aika rapsakka määrä kilometrejä vuorokautta kohden (nopealla laskulla joka vuorokausi n.170km :D ). Kotihoidon lisäksi tuli mieleen esim. mainostenjako tai joku kuriiripalvelu.

Olen kyllä vähän samoilla linjoilla aikaisempienkin kommentoijien kanssa, eli suuntaisin katseen ensisijaisesti vähemmän ajettuihin yksilöihin.
Minä taas kallistuin noihin paljon ajettuihin ja uudempiin. Noista 8-10v vanhoista hybridi yariksista pyydetään ihan tolkutonta hintaa. Pitää tietenki käydä paikan päällä katsomassa, että missä kunnossa ovat. Kyllä se aika on myös auton vihollinen eikä pelkästään kilometrit.

Käyttää vaikka Autotohtorilla tarkistuksella jos ei muuta.
 
2000e maksaa varmaan noi 3-4 vuoden määräaikaishuollot+muuta pientä, että siinä mielessä tuokin on ihan kohtuullisesti rahaa. Itse en arvonalenemaa juuri mieti, kun sitä on hyvin vaikea arvioida. Tuolla on 10v vanhoja hybridi Yariksia ~110-150tkm mittarilukemalla samaan hintaan, kun saa 2019 vuoden 200tkm ajetun. 2019 mallissa on vielä Hybridi akkutakuu voimassa 7 vuotta. Itse taidan kallistua noiden vm.2018-2019 puoleen.

En edes tajunnu, että 10v vanhoista hybridi Yariksista pyydetään +10ke. :lol:


Minä taas kallistuin noihin paljon ajettuihin ja uudempiin. Noista 8-10v vanhoista hybridi yariksista pyydetään ihan tolkutonta hintaa. Pitää tietenki käydä paikan päällä katsomassa, että missä kunnossa ovat. Kyllä se aika on myös auton vihollinen eikä pelkästään kilometrit.

Käyttää vaikka Autotohtorilla tarkistuksella jos ei muuta.

Niin, eli huomaat siis itsekin, että markkina arvostaa pieniä kilometrejä ennemmin kuin auton ikää, ainakin tässä 3-10v haarukassa. Vaikka arvonalenemaa ei tarkasti voikaan arvioida, niin virheen tekee, jos jättää arvioinnin tekemättä kokonaan.
 
2020:ko se nyt tuli se uusi Yaris TNGA-B pohjarakenteella ja täysin uudella moottorilla, käytännössä paljon pihimpi kuin edeltäjänsä. Sellaista voisi ehkä ajatellakin isommilla kilometreillä vanhemman hieman vähemmän ajetun sijasta. Noissa vanhan sukupolven facelifteissä 2017-19 taitaa olla lähinnä lisä-safety sense tekniikkaa sun muuta sellaista ja vähän uudistettu ulkomuoto?

Varsin viattomia ja huolettomia nuo hybridi-Yarikset lienee, noin yleisesti ottaen, omassa pikkuautoluokassaan - niin on oma vanhemman sukupolven mallinikin ollut. Tosin takajarrulevyt piti kuitenkin jo vaihtaa - jarruenergian talteenotto taisi tehdä minullekin tepposet kun en jarrutellut riittävän usein riittävän tehokkaasti. Jotain user errorin ja tyyppivian välimaastoa.

Ja käytettyjen hinnat on kyllä tällä hetkellä pilvissä.
 
2000e maksaa varmaan noi 3-4 vuoden määräaikaishuollot+muuta pientä, että siinä mielessä tuokin on ihan kohtuullisesti rahaa. Itse en arvonalenemaa juuri mieti, kun sitä on hyvin vaikea arvioida. Tuolla on 10v vanhoja hybridi Yariksia ~110-150tkm mittarilukemalla samaan hintaan, kun saa 2019 vuoden 200tkm ajetun. 2019 mallissa on vielä Hybridi akkutakuu voimassa 7 vuotta. Itse taidan kallistua noiden vm.2018-2019 puoleen.

En edes tajunnu, että 10v vanhoista hybridi Yariksista pyydetään +10ke. :lol:


Minä taas kallistuin noihin paljon ajettuihin ja uudempiin. Noista 8-10v vanhoista hybridi yariksista pyydetään ihan tolkutonta hintaa. Pitää tietenki käydä paikan päällä katsomassa, että missä kunnossa ovat. Kyllä se aika on myös auton vihollinen eikä pelkästään kilometrit.

Käyttää vaikka Autotohtorilla tarkistuksella jos ei muuta.
Paljonko olet laskenut tuollaisen 200k rullatun Yariksen kuukausikuluksi huoltoineen ja arvonalentumisineen?

Omaan silmään tuntuu aika älyttömiltä nuo hinnat kun uusia saa noilla 10t/vuosi kilsoilla liisattua alle 300e/kk. Tai sitten ostaa sen uuden rahoituksella. Kuten itsekin olet huomannut, nuo pitää arvonsa hyvin, joten noilla kilometreillä ja esim. 3v käytöllä aika edullista ajoa. Uuden huoltaminen on kuitenkin halpaa 200tkm ajettuun verrattuna.
 
Pitää tosin sit muistaa, että uuteen osariin/liisariin täytyy ottaa täyskasko, kun vanhemmassa voi ottaa osakaskon tai mennä pelkällä liikennevakuutuksella.
 
Pitää tosin sit muistaa, että uuteen osariin/liisariin täytyy ottaa täyskasko, kun vanhemmassa voi ottaa osakaskon tai mennä pelkällä liikennevakuutuksella.
Omasta mielestä vähän väärä paikka säästää, jos pelkällä liikennevakuutuksella ajelee. Osakasko toki asia erikseen, jos se sisältää esim. parkkipaikka- ja ilkivaltavakutuuksen.
 
Pitää tosin sit muistaa, että uuteen osariin/liisariin täytyy ottaa täyskasko, kun vanhemmassa voi ottaa osakaskon tai mennä pelkällä liikennevakuutuksella.
Vain jos sen käytetyn ostaa käteisellä. Sitten taas voidaan miettiä onko siinä mitään järkeä.
 
Paljonko olet laskenut tuollaisen 200k rullatun Yariksen kuukausikuluksi huoltoineen ja arvonalentumisineen?

Omaan silmään tuntuu aika älyttömiltä nuo hinnat kun uusia saa noilla 10t/vuosi kilsoilla liisattua alle 300e/kk. Tai sitten ostaa sen uuden rahoituksella. Kuten itsekin olet huomannut, nuo pitää arvonsa hyvin, joten noilla kilometreillä ja esim. 3v käytöllä aika edullista ajoa. Uuden huoltaminen on kuitenkin halpaa 200tkm ajettuun verrattuna.
En ole laskenut yhtään mitään vielä. Kyselin täältä sen takia, että noissa hinnoissa ei mielestäni ollut mitään järkeä. Noi vanhemmat Yarikset on ihan poskettoman hintaisia ja mielestäni tuollainen +200tkm Yaris ei ole pahan hintainen, kun se on noin uusi vielä ja huollettu. Jos vielä kori on hyvässä kunnossa, niin vaikuttaa mielestäni ihan hyvältä.

vm 2012 149tkm 11,5ke

vai

vm 2018 210tkm 11,5ke

En tiedä Yariksen +200tkm huolloista, mutta kun kone on ketjulla ja kohtuu pomminvarmaa tekniikkaa, niin luulisi olevan kohtuu halpaa ajoa. Ei siis välttämättä kannattava ostos, jos tarve on ajaa +30tkm/vuosi tästä 5v eteenpäin. 10tkm/vuosi niin ei ehdi akkutakuut loppua kesken vielä pitkään aikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 259
Viestejä
4 486 945
Jäsenet
74 127
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom