Eli olet lapissa lomalla ja et pysty lataamaan niin ajelet 700km kotiin limb modella?
Meinaat että satasta ajaminen on joku limb mode, jolla on tuskaa ajaa 700 km?
Mainittu 20 kW riittää henkilöautolla motaria/perävaunukäyttöä lukuunottamatta rajoitusten mukaiseen matkantekoon Suomessa. Kun kyseessä on vielä polttomoottori, niin lämmityskin tulee kaupan päälle.
Alamäissä/tasaisella ei tarvita koko tehoa, joten ylimenevällä teholla voi pitää akun varausta riittävällä tasolla. Ylämäissä/päätien risteyksissä/ohituksissa voidaan hetken aikaa tarvita yli 20 kW, jolloin puuttuva teho saadaan akusta. Keskimääräinen teho jää alle 20 kW.
Jos haluaa hahmotella henkilöauton keskimääräistä tehontarvetta matka-ajossa, niin voi testata ABRP:ssa eri kokoisten sähköautojen kulutuksia (huom! lämmityslaite poiskytkettynä, eli @+15 C) eri keskinopeuksilla.
Ideapark-Goodman-Ideapark, satasta, 127 km, 83 min:
Virtaviivainen Tesla Model 3, 15,4 kWh/100 km otettiin akusta, eli moottorista tuli ulos vaikkapa 80 %, eli 12,3 kWh/100 km. Keskinopeus on laskettuna 91,8 km/h, joten keskimääräinen moottoriteho on 11,3 kW.
Muhkumpi perhevankkuri VW ID.4 77 kWh, 20,0 kWh/100 km, joten keskimääräinen moottoriteho on 14,7 kW.
Huomataan, että molempien automallien keskimääräinen moottoriteho on reilusti alle 20 kW, vaikka todellinen keskinopeus oli melko joutuisa 91,8 km/h. Siinä on siis varaa vastatuuleen, tiheämpään ilmaan, vesisateeseen tai lumeen. Muistetaan että pakkasen vaatima lämmitystarve hoituu polttomoottorilla ihan luonnostaan.
Niin että mikä limb mode 20 kW polttomoottori (jolla on sähkö apunaan hetkellisiin tehopiikkeihin) muka olisi?
Edit. Bemarillahan on ollut i3:ssa range extender, eli 2-syl. 0,65 l, 25 kW. Tuolla teholla hoituu jo motariajokin.