Keskustelua hybridiautoista

Se on totta, oliko 390 litraa penkit ylhäällä, ja lisää tietysti saa jos kaataa penkit. Se olikin yksi kompromissi joka vähän harmitti, kun haluttiin suurempi tavaratila kuin vanhassa sedanissamme. Noh, tavaratila pieneni 70 litraa, mutta semmoista se on.
Eikö farkuissa ole lähes järestään pienempi tuo tavaratila kuin sedanissa sen normimittaustavan mukaan?
 
Eikö farkuissa ole lähes järestään pienempi tuo tavaratila kuin sedanissa sen normimittaustavan mukaan?
Siitä en tiedä, mutta V60/V90 Volvossa olisi ollut suurempi kuin tuossa Opelissa (ja suurempi kuin vanhassa sedanissa). Farkuissa ainakin lastausaukko on järkevämpi, eikä ole niin tiukkaa korkeusrajaa. Toki turvallisuus ennen kaikkea, eikä sitä hattuhyllyä/suojaa kovin helpolla viitsi ottaa pois ei-sedaneissa, mutta kuitenkin.
 
Ei niissä koossa välttämättä suuria eroja ole mutta lastausaukossa tosiaan on. Skoda octaviassa tosin nousee luukku lasia myöten ni se tuo paljon tilaa.
 
Vaikuttaa varsin hyvin viimeistellyltä pienen perheen Crossoverilta tuo uusi Kia Niro. Voimalinjassa tosin olisin kaivannut pientä päivitystä. Corolla crossin tapaan vähän lisätehoa taka-akselille.

Ioniq 5/EV6:ssa taitaa jo olla takapenkkiläisille saatavilla vaihtovirtaa. Niin näköjään tässäkin yksi 230V/200W pistorasia USB-C porttien lisäksi. Tuolla pyörittää jo peliläppäriä tai latailee esim. työkeikkojen välillä laitteistoa. Jos tuollaisen halvalla saa hybridiin/sähköön varusteltua, niin hyvää erottautumista kilpailijoista.

Screenshot_20220212-152428_YouTube.jpg



 
Viimeksi muokattu:
Itse pohtinut tällä hetkellä diesel A4 Allroadin päivittämistä plugariin kun vuotuiset ajokilometrit ovat tippuneet merkittävästi etätöiden takia. Neliveto ja koukku täytyy löytyä joten ensisijaisesti mielenkiintoisena vaihtoehtona ovat olleet G20 330e xDrive tai G30 530e xDrive. Palveluiden äärelle tulee n. 50-60km mutkin matkaa joten ihanne kesäkelissä kauppamatkan kävisi lähestulkoon heittämässä sähkömoottorin voimalla.
Automyyjä kertoi että Sukosta voi toki autoa ladata kotona mutta se ei olisi välttämättä kovinkaan suositeltavinta. Latausyksiköiden hinnat nopealla vilkaisulla tuntuvat pyörivän 600-1000€ väliin keskimäärin. Miten/millä porukka yleisesti lataa plugareita kotona ?
Toinen asia myös mietityttää plugarin hankintaan liittyen kun nyt on tottunut dieseliä lämmittämään webastolla jolloin samalla on lämmennyt moottori ja sisätilat. Nyt plugari Bemarin sisätilat ainakin lämpeäisi etänä mutta se ei ilmeisemmin kuitenkaan samalla lämmitä polttomoottoria. Automyyjä kertoi ettei nykypäivänä enään erikseen moottorinlämmittimiä asenneta kun öljyt ovat kehittyneet jne. Onko porukalla erikseen plugareissa säteilylämmittimiä tai letkulämmittimiä?
 
Itse pohtinut tällä hetkellä diesel A4 Allroadin päivittämistä plugariin kun vuotuiset ajokilometrit ovat tippuneet merkittävästi etätöiden takia. Neliveto ja koukku täytyy löytyä joten ensisijaisesti mielenkiintoisena vaihtoehtona ovat olleet G20 330e xDrive tai G30 530e xDrive. Palveluiden äärelle tulee n. 50-60km mutkin matkaa joten ihanne kesäkelissä kauppamatkan kävisi lähestulkoon heittämässä sähkömoottorin voimalla.
Automyyjä kertoi että Sukosta voi toki autoa ladata kotona mutta se ei olisi välttämättä kovinkaan suositeltavinta. Latausyksiköiden hinnat nopealla vilkaisulla tuntuvat pyörivän 600-1000€ väliin keskimäärin. Miten/millä porukka yleisesti lataa plugareita kotona ?
Toinen asia myös mietityttää plugarin hankintaan liittyen kun nyt on tottunut dieseliä lämmittämään webastolla jolloin samalla on lämmennyt moottori ja sisätilat. Nyt plugari Bemarin sisätilat ainakin lämpeäisi etänä mutta se ei ilmeisemmin kuitenkaan samalla lämmitä polttomoottoria. Automyyjä kertoi ettei nykypäivänä enään erikseen moottorinlämmittimiä asenneta kun öljyt ovat kehittyneet jne. Onko porukalla erikseen plugareissa säteilylämmittimiä tai letkulämmittimiä?
Superschukossa kotilaturi kiinni aina, vain pidempään reissuun heitän mukaan. Ei mitään eri lämmittimiä, hienosti starttaa eikä käy huonosti alkuun tms. Just nyt ei jostain syystä appi yhdistä kun yritän lämmitintä päälle, avaimesta toki saa ~60m etäsyydeltä.
Geneerinen laturi maksoi 200€, ehkä vähän noussut taas. F30 330e.
 
Ioniq 5/EV6:ssa taitaa jo olla takapenkkiläisille saatavilla vaihtovirtaa. Niin näköjään tässäkin yksi 230V/200W pistorasia USB-C porttien lisäksi. Tuolla pyörittää jo peliläppäriä tai latailee esim. työkeikkojen välillä laitteistoa. Jos tuollaisen halvalla saa hybridiin/sähköön varusteltua, niin hyvää erottautumista kilpailijoista.
Tuo on kyllä kätevä. Siirtymien välillä lataamiseen oivallinen, mutta nykyläppäreissä akut ovat jo sitä luokkaa että matkustaessa ei enää juurikaan tarvitse latailla. Hyvänä puolena 230V rasia tukee kaikkia latureita. Käytettynä ostin oman Grandlandin, ja yllätyksekseni huomasin siinäkin olevan pistorasia takapenkkiläisille. USB-liitin sen kaverina on tosin vain A-tyyppiä, mutta peruskännykkää sillä latailee. Näemmä 500 euroa "Charging-paketti" tähän autoon on lisävarusteena maksanut, eli ei kovinkaan suuri summa. Sillä saa tuon 230V pistorasian, takakonttiin 12V virtapistokkeen, sekä langattoman kännykkälaturin keskikonsoliin.
 
Tuo on kyllä kätevä. Siirtymien välillä lataamiseen oivallinen, mutta nykyläppäreissä akut ovat jo sitä luokkaa että matkustaessa ei enää juurikaan tarvitse latailla. Hyvänä puolena 230V rasia tukee kaikkia latureita. Käytettynä ostin oman Grandlandin, ja yllätyksekseni huomasin siinäkin olevan pistorasia takapenkkiläisille. USB-liitin sen kaverina on tosin vain A-tyyppiä, mutta peruskännykkää sillä latailee. Näemmä 500 euroa "Charging-paketti" tähän autoon on lisävarusteena maksanut, eli ei kovinkaan suuri summa. Sillä saa tuon 230V pistorasian, takakonttiin 12V virtapistokkeen, sekä langattoman kännykkälaturin keskikonsoliin.

Hyvä tietää, että tarjolla myös PSA:n tuotteissa. Tuo varmaankin PHEV-mallissa?
 
Toinen asia myös mietityttää plugarin hankintaan liittyen kun nyt on tottunut dieseliä lämmittämään webastolla jolloin samalla on lämmennyt moottori ja sisätilat. Nyt plugari Bemarin sisätilat ainakin lämpeäisi etänä mutta se ei ilmeisemmin kuitenkaan samalla lämmitä polttomoottoria. Automyyjä kertoi ettei nykypäivänä enään erikseen moottorinlämmittimiä asenneta kun öljyt ovat kehittyneet jne. Onko porukalla erikseen plugareissa säteilylämmittimiä tai letkulämmittimiä?

Eipä nuo webastotkaan enää nykyään lämmitä moottoria, joten en murehtisi asiasta.

Sukosta latailemalla häviää latausnopeudessa. Itse latailen sukolla, kun 1,8kw riittää ihan hyvin.
 
Tuo on kyllä kätevä. Siirtymien välillä lataamiseen oivallinen, mutta nykyläppäreissä akut ovat jo sitä luokkaa että matkustaessa ei enää juurikaan tarvitse latailla. Hyvänä puolena 230V rasia tukee kaikkia latureita. Käytettynä ostin oman Grandlandin, ja yllätyksekseni huomasin siinäkin olevan pistorasia takapenkkiläisille. USB-liitin sen kaverina on tosin vain A-tyyppiä, mutta peruskännykkää sillä latailee. Näemmä 500 euroa "Charging-paketti" tähän autoon on lisävarusteena maksanut, eli ei kovinkaan suuri summa. Sillä saa tuon 230V pistorasian, takakonttiin 12V virtapistokkeen, sekä langattoman kännykkälaturin keskikonsoliin.

Faceliftissä on tuo charging paketti. Pre-Faceliftissä 230V ja kontin 12V vakioita ainakin Executive varustelussa.
 
Faceliftissä on tuo charging paketti. Pre-Faceliftissä 230V ja kontin 12V vakioita ainakin Executive varustelussa.
Okei, nää on itelle vähän vieraita. Liekö oma vuoden 2020 Grandlandini Executive-versio jos nuo 230V ja 12V löytyy, vai onko auton uutena ostanut hankkinut ne lisävarusteina? Omastani ei tuota kännykän induktiolatausta löydy.
 
Tuli nyt sitten hommattua vm 21 BMW 530e Xdrive M Sportti plugari. Omat ajot käytännössä lähes pelkästään alle 30km/päivä. Kerran viikossa kuitenkin pidempi työmatka TKU - HKI - TKU. Lähtö tapahtuu lämpimästä tallista täysin ladattuna. Matka suuntaansa noin 160km josta 90% motaria. Työpaikalla olisi mahdollisuus käyttää 15c/Kwh latausta.

Kysymys kuuluukin: maksaako vaivaa ladata autoa työpäivän aikana ts. tuleeko siitä tuolla hinnalla mitään säästöä?
 
Tuli nyt sitten hommattua vm 21 BMW 530e Xdrive M Sportti plugari. Omat ajot käytännössä lähes pelkästään alle 30km/päivä. Kerran viikossa kuitenkin pidempi työmatka TKU - HKI - TKU. Lähtö tapahtuu lämpimästä tallista täysin ladattuna. Matka suuntaansa noin 160km josta 90% motaria. Työpaikalla olisi mahdollisuus käyttää 15c/Kwh latausta.

Kysymys kuuluukin: maksaako vaivaa ladata autoa työpäivän aikana ts. tuleeko siitä tuolla hinnalla mitään säästöä?
Ihan varmasti on halvempi tuolla hinnalla ajaa kuin bensa. Plus että on se aina siistimpi ja sivistyneempi mennä sähköllä.

Edit: 0,15€x20=3€. Olettaen 20kwh/100km kulutus.
2€x6=12€.
Kaupunkiajoa siis.
 
Kyllä tulee plugarilla pitkässä juoksussa hyvinkin säästöä. Viimeinen 12 kk on mennyt bensaa 1,2 L/100 km ja sähkönkulutus nyt noussut talviajon reilun määrän takia lukemaan 20,6 kWh/100 km. Kilometrejä kertynyt 23 000 km. Talvisähkö maksaa sen 15 c/kWh (5,39 c), kun kohtuullinen sopimus tuli vielä syksyllä 24 kk ajalle. WLTP lukema lähestyy omalla kohdalla, joka olisi 1,0 L/100 km. Mutta täytyy sanoa, että on kyllä melkoisen kova oletus lyödä noita WLTP lukuja paperille ajettavaksi monellekin. 20-25 Mm kun vuodessa ajaa, niin yhtään latausmahdollisuutta ei kyllä voi oikein pois jättää ja ilmanlämpö on äärimmäisen suuressa merkityksessä, kuten lämmin tallikin. 90 % sähköajon osuus matkasta on omasta mielestä jo kova lukema, mutta näillä mennään RAV4 plugarilla.
 
Kiitoksia vastauksista. Kai se kannattaa duunissakin sitten laittaa piuhaan niin säästyy euroja takaisintulomatkalla. Miten muuten suosittelette ajamaan tuollaista 160km (90% motaria) plugarilla jos tietää että perillä pääsee piuhalle. EV pakotettuna niin kauan kuin riittää ja sitten polttikselle?
 
Kiitoksia vastauksista. Kai se kannattaa duunissakin sitten laittaa piuhaan niin säästyy euroja takaisintulomatkalla. Miten muuten suosittelette ajamaan tuollaista 160km (90% motaria) plugarilla jos tietää että perillä pääsee piuhalle. EV pakotettuna niin kauan kuin riittää ja sitten polttikselle?
Varmaan itse kokeilemalla löydät parhaan syklin. Äkkiä kuitenkin arvailisin, että taajamasiirtymissä saa parhaan hyödyn sähköajosta ja motarilla tasaisella nopeudella antaa polttiksen jauhaa. Siitähän ei paljon hyötyä liene, jos pitää polttiksella ladata akkua, joka on ajettu ihan zippiin. Kokeile siis onko kikkailusta hyötyä vai onko auto riittävän fiksu optimoimaan.
 
Kiitoksia vastauksista. Kai se kannattaa duunissakin sitten laittaa piuhaan niin säästyy euroja takaisintulomatkalla. Miten muuten suosittelette ajamaan tuollaista 160km (90% motaria) plugarilla jos tietää että perillä pääsee piuhalle. EV pakotettuna niin kauan kuin riittää ja sitten polttikselle?
Autosta navi päälle niin se osaa parhaiten optimoida niin että energiankulutus on minimissä ja akku tyhjä perillä.
 
Autosta navi päälle niin se osaa parhaiten optimoida niin että energiankulutus on minimissä ja akku tyhjä perillä.
Volkkareissa ainakin pitää itse lopulta lyödä e-mode päälle vähän ennakkoon, tai sähköä jää akkuun jonkin verran.
 
Pitemmällä matkalla ilman naviakin bemu hoitaa aika hyvin akun käytön niin, että isolla tiellä polttis, alle 70km/h sähkö ja lopussa joku 4-5% akkua.
edit. tai sit se vain sopii mun ajoihin tuurilla...(?)
 
Kiitoksia vastauksista. Kai se kannattaa duunissakin sitten laittaa piuhaan niin säästyy euroja takaisintulomatkalla. Miten muuten suosittelette ajamaan tuollaista 160km (90% motaria) plugarilla jos tietää että perillä pääsee piuhalle. EV pakotettuna niin kauan kuin riittää ja sitten polttikselle?

Pääprinsiipit ovat ne että sähköllä kannattaa ajaa hitaimmat pätkät ja sähköllä ei kannata lämmittää ellei koko matka mene sähköllä.
 
Tekniikan Maailma vertaili hybridejä uusimmassa talviautovertailussa. Mukana oli myös kaksi mallia ilman hybriditekniikkaa. Vertailun autot olivat:
  • DACIA Sandero Stepway TCe 90 aut Comfort
  • FORD Kuga Titanium X 2,5 PHEV
  • HYUNDAI Tucson 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD 6AT
  • MERCEDES-BENZ C 300 e T A Business
  • NISSAN Qashqai MHEV 158 XTronic Tekna
  • PEUGEOT 308 GT Hybrid 225 EAT8
  • RENAULT Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens
  • ŠKODA Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG
  • TOYOTA Yaris Cross 1,5 Hybrid Style
Arvostelutaulukko alla. Testin mukaan kehitysmaamallit Skoda ja Dacia olivat parempia talviautoja kuin monta kertaa kalliimmat hybridit :hmm:

1645015996695.png
 
^Esilämmityksestä ei saanut lisäpisteitä. C-sarjan mersu vaikuttaa aika hyvältä, vaikka voittoa ei herunutkaan. Kulutuslukemat toki odotetun rumia sitten kun sähkö loppuu, mutta isolla akulla ja hyvillä latausominaisuuksilla saa paljon anteeksi.
 
Sitten kun osuu huono tuuri kohdalle plugarin kanssa…toisaalta bongattu tarina:

”On aika jatkaa aiemmin aloitettua Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridin saagaa. Volvo Group Volvo Cars nyt kannattaa lukea oman merkkinne luotettavuudesta ja nyt kyseenalaistan jo huollonkin ammattitaidonkin!

Tarina tiivistettynä:

Noin 18 viikkoa sitten perheen 152tkm ajettuun Volvo XC90 T8 2016 plug in hybridiin tuli hybridijärjestelmän vika juuri, kuin vaimo olisi autolla lähtenyt reissuun. Huollon testerillä katsoessa auto meni ajokieltoon maadoitusvian takia. Huoltoon auton saatuamme vikadiagnoosin saaminen kesti ja syytä ei tiedetty missä vika piilee. Alkuun arvottiin KOLME kertaa vian syyksi ilmastoinnin kompressoria ja todellakin niitä kompressoreita vaihdeltiin uudesta uuteen ilman vian poistumista. Sen jälkeen alkoi käsien levittely, mistä vika sitten voisi johtua. No matkan varrella on mukana ollut tehdas, josta ollut etäanalysaattoreita käytössä vian paikantamiseen. Jossain vaiheessa Kuopiossa Avain Vaunulla, joka on Volvon merkkihuolto ilmoitettiin mahdollisuudesta testata toista vastaavaa hybridijärjestelmän akkua. Testin jälkeen ilmoitettiin vian olevan akussa ja hinta akulle olisi reilut 12000€. Tarkemmissa tutkimuksissa todettiin vastusvian olevan akun päävirtakiskojen liittimissä, jotka oli mustaksi menneet(ne näytettiin minulle visiitillä huollossa). Suomeksi sanottuna virtaa ollut aika lailla väärässä paikassa jos tuollaiset osat alkaa mustumaan!
No tuomio oli hybridiakun vaihto ja se "hatutti" itseäni yli kaiken jo hinnankin puolesta, mutta minkäs teet jos siinä vika on. Kuulemma ei valmistaja asiassa tule enää vastaan takuiden päätyttyä, vaikka löysin netistä Volvon insinöörinkin lauseen jossa kerrotaan hybriakun kestävän käytännössä auton eliniän, meidän tapauksessa siis noin 5 vuotta!
No akku tilattiin ja asennettiin paikoilleen, ilmoitettiin nyt auton olevan kunnossa ja Kuopion Avain Vaunu ottaisi huollosta 50% omalle kontolleen, koska huolto on kestänyt kohtuuttomat 18 viikkoa. Saimme auton tasan 27 tuntia sitten käyttöömme ja nyt auto TAAS ilmoittaa hybridijärjestelmän vikaa ja ota yhteys huoltoon. Siis reilu vuorokauden kesti korjaus, jonka hinta oli vielä aika suolainen ilman todellisen syyn ilmoittamista, mikä akun vian oikeasti oli aiheuttanut!

Auto on alunperin valittu koon takia perheelle sillä meillä tarvitaan 7 paikkainen auto, koska on perheessä 7 jäsentä. 18 viikkoa olemme saaneet ajaa veloituksetta Avain Vaunun tarjoamalla laina Volvolla, joka on 5 paikkainen.

Kuinka monen mielestä nyt olisi aika Volvon jo lunastaa tälläinen murheenkryyni omiin tarkempiin tutkimuksiin, miksi tälläinen vika pääsee syntymään? Itseäni on alkanut jo pelottamaan, että näinköhän tuo auto vielä palaa itsestään, jos hybridiakun sisällä alkaa voimavirtakiskot mustumaan suljetussa tilassa. Tämän ikäinen auto on arvoltaan vielä yli 50t€ riippuen varusteista, uutena auton arvo noin 110t€. Maksoimme lopulta huollosta 5214€ ja nyt auto on taas samassa tilassa.”
 

Pikainen google kertoi että ei ole ihan ainutlaatuinen vika ja naapurimaassa ovat jo perustaneet "hybrid system failure"-clubin. Näyttäisi esiintyvän XC90- ja XC60-autoissa. Alla olevassa on ilmastoinnin kompuran vaihto auttanut:


Joku oikosulkuhan tuolla on käynyt, löytyneekö sitten tuolta forumilta jotain apuja tarkemmin tutkimalla.

Harvemminhan noita lunastaa taidetaan vaikka kuinka olisi kinkkinen vika, siinä mielessä nämä ovat aina hiukan onnenkauppaa. Vaihtoon vaan jahka joskus kuntoon saavat. 150tkm/6v ajetun auton kohdalla on takuut ja vastaantulot valitettavasti nähty niin monen merkin kohdalla että tuotakin voi jo pitää melko hyvänä tuloksena.

Ja ettei kuulostaisi vahingoniloiselta niin reilu sata tonttua ajetulla samanikäisellä hybridillä itsekin mennään pieni pelko takapuolessa. Vaan minkäs teet kun ei likvideetti riitä uudempaan.
 
Maksoimme lopulta huollosta 5214€ ja nyt auto on taas samassa tilassa

Melkoista, tulee mieleen se XC60 hybridi mikä oli tuonti vissiin hollannista, ja lopulta joku osti se romun pihakoristeeksi tai miksi lie.

Tuollaisella reilu 50ke huollolla tulisi jo mieleen tarkistaa vakuutukset ja kaataa lähin mänty päin autoa.

Tai siis mikä se pistää maksamaan tuollainen summa korjauksista ylipäätään, ei kai siinä jos pinkka on tai oli kunnossa. Mc Larenin vuosihuollosta en ihmettelisi mutta nyt kyllä.
 
Melkoista, tulee mieleen se XC60 hybridi mikä oli tuonti vissiin hollannista, ja lopulta joku osti se romun pihakoristeeksi tai miksi lie.

Tuollaisella reilu 50ke huollolla tulisi jo mieleen tarkistaa vakuutukset ja kaataa lähin mänty päin autoa.

Tai siis mikä se pistää maksamaan tuollainen summa korjauksista ylipäätään, ei kai siinä jos pinkka on tai oli kunnossa. Mc Larenin vuosihuollosta en ihmettelisi mutta nyt kyllä.
Se oli V60, eri tekniikalla kuin nykyiset T8:t.

Huollon hinta oli 5 214€ ja auton arvo 50k€
 
Se oli V60, eri tekniikalla kuin nykyiset T8:t.

Huollon hinta oli 5 214€ ja auton arvo 50k€

Mjoo, kiitos korjauksesta. Vittu mun numerosokeutta, luin oikeasti että yli 50ke :oops: korjauksesta. Tää on vähän kun lukihäiriö, paitsi numeroiden kanssa, ja aiheuttaa aina jotain ongelmaa.
 
Tuo on jotenkin älytöntä että noilla merkkihuolloilla ei ole mitään vastuuta tuosta diagnoosistaan. Jotenkin sitä odottaisi että laskun saisi laittaa vain siitä vian korjaamisesta, ei satunnaisen mahdollisesti viallisen osan vaihtamisesta.

Tuo on vieläpä hullua että tuollainen tuurilla osein vaihtaminen on nimenomaan merkkihuoltojen ongelma, pikkupajat tekee tuota lähinnä tapauksssa jossa se vaihdettava osa on halpa ja vaikuttaa ilmeiseltä.

Melkoista, tulee mieleen se XC60 hybridi mikä oli tuonti vissiin hollannista, ja lopulta joku osti se romun pihakoristeeksi tai miksi lie.

Tuollaisella reilu 50ke huollolla tulisi jo mieleen tarkistaa vakuutukset ja kaataa lähin mänty päin autoa.

Tai siis mikä se pistää maksamaan tuollainen summa korjauksista ylipäätään, ei kai siinä jos pinkka on tai oli kunnossa. Mc Larenin vuosihuollosta en ihmettelisi mutta nyt kyllä.
Se oli niitä ekan polven V60 D6 hybridejä. Se autohan oli jokin hollannissa mällätty ja todettu että akku paskana. Siihen oli jokin purkkapatentti tehty niin että auto luuli jonkin aikaa akun olevan kunnossa, ts. jokintasoinen petos oli tapahtunut jossain siinä matkalla, ja se suomalainen joppari yritti saada sen volvon piikkiin ja nosti siksi hirmuisen metelin.
 
Tuo on jotenkin älytöntä että noilla merkkihuolloilla ei ole mitään vastuuta tuosta diagnoosistaan. Jotenkin sitä odottaisi että laskun saisi laittaa vain siitä vian korjaamisesta, ei satunnaisen mahdollisesti viallisen osan vaihtamisesta.
En jotenkin usko, että joutuu akkua maksamaan jos nyt paljastuu, että sen vaihto oli täysin turha homma. Kyllä huoltoliikkeillä jokin vastuu tekemisistään on.
 
En jotenkin usko, että joutuu akkua maksamaan jos nyt paljastuu, että sen vaihto oli täysin turha homma. Kyllä huoltoliikkeillä jokin vastuu tekemisistään on.
Tuskin tuo merkkihuoltojen toimintametodi mihinkään muuttuu sen akun kohdalla. Noinhan ne toimivat myös ihan perinteisen tekniikan vioissakin.
 
Tuskin tuo merkkihuoltojen toimintametodi mihinkään muuttuu sen akun kohdalla. Noinhan ne toimivat myös ihan perinteisen tekniikan vioissakin.
AKL:n kuluttajariitalautakuntaa neuvovan teknisen johtajan mukaan:

"– Lähtökohtahan on, mitä asiakas tilaa. Yleensä, jos asiakas epäilee jotain vikaa ja korjaus jää hyödyttömäksi, niin silloin työ tehdään asiakkaalle veloituksetta. Korjaamon huolellisuusvelvoite on aika tiukka, AKL:n Sohlberg sanoo."


Kuulostaa aika kohtuuttomalta, että asiakas joutuisi maksamaan 12 000e ehjän akun vaihtamisesta, koska korjaamo ei osannut paikallistaa vikaa 100 euron osaan.
 
Testin jälkeen ilmoitettiin vian olevan akussa ja hinta akulle olisi reilut 12000€. Tarkemmissa tutkimuksissa todettiin vastusvian olevan akun päävirtakiskojen liittimissä, jotka oli mustaksi menneet(ne näytettiin minulle visiitillä huollossa).
Lainausta kommentoidakseni:

Ensinnäkin tuohan on aika tuuhea hinta. Kahdellatoista tonnilla pitäisi saada iso täyssähköauton uusi vaihtoakusto. Ehkä juuri siksi huolto pystyy tulemaan vastaan, koska osien arvo on oikeasti vaikkapa 2800 euroa veroineen. Samaa käytäntöä sovelletaan perinteisesti osittaisiin "vastaantuloihin" kun asiakas maksaa päin vittua suunnitellun paskan vaihtomoottorista tai vaihteistosta "vain" 5 000 euroa kymppitonnin listahinnan sijaan.

Toiseksi luulisi olevan kuin muurahaisia päällekkäin sellaisia erikoiskorjaamoja, jotka voivat kunnostaa parin johtimen kärähtämisen takia muka tuhoutuneen akuston hieman alle 12 000 euron laskuun. Merkkiliike ei tietenkään sellaiseen neuvo.
 
Lainausta kommentoidakseni:

Ensinnäkin tuohan on aika tuuhea hinta. Kahdellatoista tonnilla pitäisi saada iso täyssähköauton uusi vaihtoakusto. Ehkä juuri siksi huolto pystyy tulemaan vastaan, koska osien arvo on oikeasti vaikkapa 2800 euroa veroineen. Samaa käytäntöä sovelletaan perinteisesti osittaisiin "vastaantuloihin" kun asiakas maksaa päin vittua suunnitellun paskan vaihtomoottorista tai vaihteistosta "vain" 5 000 euroa kymppitonnin listahinnan sijaan.

Toiseksi luulisi olevan kuin muurahaisia päällekkäin sellaisia erikoiskorjaamoja, jotka voivat kunnostaa parin johtimen kärähtämisen takia muka tuhoutuneen akuston hieman alle 12 000 euron laskuun. Merkkiliike ei tietenkään sellaiseen neuvo.

Karmea on hinta, mutta litiumin kysyntä on nostanut hintoja. Kiersikö se täällä Kia:n sähköauton uuden akun hinta liki 35k€...

A lithium shortage is coming, and automakers might be unprepared (morningbrew.com)
 
Ei tainnut olla täällä mainintaa, mutta Opel julkaisi viime viikolla uuden plugari-Astran hinnaston ja varustetiedot. Farkku plugarin hinta ok-varusteisena (adaptiivinen vakkari, peruutuskamera, lämmitettävä tuulilasi, Keyless GO) Innovation Plus-mallina noin 35k.
Ensi kuussa voisi olla koeajettavissa.


EDIT: Länsiauto korjasikin, että olisi vasta kesäkuussa koeajettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Karmea on hinta, mutta litiumin kysyntä on nostanut hintoja. Kiersikö se täällä Kia:n sähköauton uuden akun hinta liki 35k€...

A lithium shortage is coming, and automakers might be unprepared (morningbrew.com)
60Ah nmc kennot maksaa 25e laaki alibabassa, eli isoimmankin kian akun voisi kuka tahansa tehdä kennot yksittäin ostamalla n. 25ke.

Tosin äkkiä on vaikea keksiä tilanne että sähköautoon pitäisi koko akku uusiksi laittaa... Siis niin että sille olisi oikeasti tekninen tarve.
 
60Ah nmc kennot maksaa 25e laaki alibabassa, eli isoimmankin kian akun voisi kuka tahansa tehdä kennot yksittäin ostamalla n. 25ke.

Tosin äkkiä on vaikea keksiä tilanne että sähköautoon pitäisi koko akku uusiksi laittaa... Siis niin että sille olisi oikeasti tekninen tarve.
Tuolla summalla saisi Alibabasta tuhat akkua. Yhden kapasiteetti on 3,7 V * 60 Ah = 222 Wh (kertaa tuhat = 222 kWh), joten niistähän riittäisi yhden sijaan peräti kolmeen isoon Kiaan.
 
Täällä on aiemmin valiteltu ettei Volvon hybrideillä pääse sähköllä pakkasessa. Tänään aamulla oli pakkasta 14 astetta, esilämmitin polttamalla hieman bensaa Webastolla 20 minuutin ajan niin ei ollut mitään ongelmaa. 8 km matkan kulki sähköllä käynnistämättä polttomoottoria. Rangea näytti perillä 30 km. Kyseessä "vanha" 2021 T6, eli ei uusi long range.

Screenshot_Volvo Cars.jpg

Omalla kohdalla "ongelma" on lähinnä siinä, että kun on kylmää niin on usein myös liukasta ja haluan hyödyntää nelivetoa... :)
 
Täällä on aiemmin valiteltu ettei Volvon hybrideillä pääse sähköllä pakkasessa. Tänään aamulla oli pakkasta 14 astetta, esilämmitin polttamalla hieman bensaa Webastolla 20 minuutin ajan niin ei ollut mitään ongelmaa. 8 km matkan kulki sähköllä käynnistämättä polttomoottoria. Rangea näytti perillä 30 km. Kyseessä "vanha" 2021 T6, eli ei uusi long range.

Screenshot_Volvo Cars.jpg

Omalla kohdalla "ongelma" on lähinnä siinä, että kun on kylmää niin on usein myös liukasta ja haluan hyödyntää nelivetoa... :)

Tuohon kyllä tarvittaisiin keskinopeus kaveriksi, että voisi arvioida "Volvolla voi ajaa pakkasessa sähköllä" asiaa.

Oma Skodani pärähtää polttomoottorilla käyntiin aina moottoritien rampissa viimeistään kun pakkasta on -10 astetta tai enemmän. Jonkulainen hissuttelu onnistuu suurin piirtein kävelyvauhdilla, mutta semmoisella vauhdilla ei matka etene eikä moottoritiellekään ole mitään asiaa liikennettä tukkimaan.
 
Ainakin -17 gte passatissa mittaristossa on kyllä näkyvissä sähkömoottorin käytössä oleva teho-% ja kun sen ylittää painamalla poljinta niin polttis käynnistyy. Etelän pakkasilla ilman lähdön ajastamista (jolloin siis akku ladataan juuri ennen lähtöä) yleensä käytettävissä 50% tehosta ja omalla kaasujalalla ratkeaa lähteekö polttis päälle. Hyvin on riittänyt maantie nopeuksissa tuokin. Yli 15-asteen pakkasissa jos haluaa sähköllä ajella niin sitten pakko käyttää ajastettua lähtöä ja akussa pitää luonnollisesti olla latausvaraa jotta se ehtii lämmetä tai ajaa n.15min ensin hybrid tilalla jonka jälkeen saa taas ev-tilan käyttöön. Nämä omilla kokemuksilla 3v aikana uudenmaan alueelta.
Lisäsin vielä kuvan tuosta mittaristosta, jossa sinisellä käytettävissä oleva teho
E39D9581-FD82-4A72-BFAF-9392F13AAC03.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Saman tapainen on Skoda Superb 2020:ssäkin. Se käytettävissä oleva teho on vain kovin alhainen kun pakkanenn laskee alle -10 celssiuksen ja sähköllä yrittää ajaa useampana päivänä peräkkäin. Auto on aina roikan nokassa silloin olen kotona.
 
Hyvin pääsee etelässä välttelemään bensamittaria. Tuo 108 km vähän jo kulutti bensaa, kun ei päässyt optimisti lataamaan. Ja vuosikulutuskin on vielä ihan kohdallaan. Tuo 1,2 L/100 km nyt ei oo kuin 21 500 km matkalta, mutta kun enempää ei oo vain nyt kertynyt.
 

Liitteet

  • 2BB41151-5A02-4D4D-A410-820DAD574BEB.png
    2BB41151-5A02-4D4D-A410-820DAD574BEB.png
    382,9 KB · Luettu: 68
  • E6D144DC-7DD6-41AB-8C49-D3D5C31176D3.png
    E6D144DC-7DD6-41AB-8C49-D3D5C31176D3.png
    385,1 KB · Luettu: 71
  • 0AA21CDB-D5F3-469B-AA85-D045C349B53A.png
    0AA21CDB-D5F3-469B-AA85-D045C349B53A.png
    397,4 KB · Luettu: 50
Omalla kohdalla "ongelma" on lähinnä siinä, että kun on kylmää niin on usein myös liukasta ja haluan hyödyntää nelivetoa... :)

Eli lataushybridi vaatii polttoainelämmitystä, jotta voi ajaa sähköllä? Eikö tuo ole aika oxymoron. Oma vag lähtöajasta täyteen enne lähtöä ja kabiini lämpimäksi sähköllä, niin ei polttomoottori inahdakaan pakkasilla. Eikö muka Volvosta saa samaa irti?
 
Eli lataushybridi vaatii polttoainelämmitystä, jotta voi ajaa sähköllä? Eikö tuo ole aika oxymoron. Oma vag lähtöajasta täyteen enne lähtöä ja kabiini lämpimäksi sähköllä, niin ei polttomoottori inahdakaan pakkasilla. Eikö muka Volvosta saa samaa irti?
Samaa mietin.

Kulutuksesta, käynyt vain kerran tankkaamassa tänä vuonna, ei pääse usein päivittämään tilastoja. 3,56 kulutus ja samaa luokkaa jatkot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 794
Viestejä
4 517 035
Jäsenet
74 475
Uusin jäsen
odeTK
Back
Ylös Bottom