Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Olen nyt ajellut hetken vm. 12 Opel Amperalla (Chevy Volt) ja onhan se nyt jo selvää, että täyssähkö tulee olemaan seuraava hankinta. Mutta täytyy kyllä sanoa, että GM:N insinöörit on onnistuneet tekemään kymmenen vuotta sitten todella hyvän auton. Sähkörange vaihtelee kelien mukaan n. 25km-70km ja tämäkin auto on vain nelipaikkainen. Tässäkin saa lämmityksen/viilennyksen avaimesta päälle 10min ja löytyy tutkat ja peruutuskamera jne.

Ei toki ole ainoaksi autoksi kolmen lapsen perheelle sopiva, joten meilläkin on tilavampi polttisauto perheen kanssa liikkumiseen. Mutta onhan tuo omaan lyhyeen työmatkan ajoon ihan omiaan ja kauppareissuille myös. Lataan autoa vain kotona. Akkutakuut jne. on toki jo ummessa mutta hankintahinta oli sen verran edullinen, että tuon riskin pystyin ottamaan. Näissä ei kuitenkaan laajoja akkuongelmia ole ollut ja monilla on ajeltu ongelmitta reilusti yli 250tkm. Omalla yksilöllä nyt mittarissa vähän reilu 100tkm.

Mutta tosiaan, vaikka autoon olen toistaiseksi täysin tyytyväinen, niin tunnen itseni sen verran hyvin, että ihmettelen jos en ole sitä vuoden sisällä vaihtanut vähän ripeämpään täyssähköön. Siinä vaan on jotain hienoa, kun käyttöauto kiihtyy hyvin mutta hiljaisuuden saattelemana. Harrastevehkeet siten saavatkin olla äänekkäämpiä ja vielä vähän ripeämpiä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Akkutakuut jne. on toki jo ummessa mutta hankintahinta oli sen verran edullinen, että tuon riskin pystyin ottamaan. Näissä ei kuitenkaan laajoja akkuongelmia ole ollut ja monilla on ajeltu ongelmitta reilusti yli 250tkm. Omalla yksilöllä nyt mittarissa vähän reilu 100tkm.
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.

 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.

Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)

Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Tuo oli lähinnä yleinen nosto, koska harvemmin missään on näyttää ns. mustaa valkoisella paljonko akun vaihto todellisuudessa maksaa. Omasta mielestä tuo on myös riski jonka voisin itsekkin ottaa.

Onko tiedossa jotain km. määrää, jossa Amperan akku on lähes varmasti jo vaihdettu/vaihtokunnossa?
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Juuri näin. Poikkeustapauksia ja yleensä takuun kattamia, kuten myös tuossa ilmoituksen autossa. Aika harva varmaan alkaa omaan piikkiin tekemään tuollaista 9k€ korjausta 10-15k€ autoon, vaan yrittää minimoida tappionsa jollain muulla tavalla. Niin itse ainakin tekisin.

Jos Ampera-kokemukset enemmän kiinnostaa, niin suosittelen liittymään Facessa Opel Ampera Suomi ryhmään. Siellä on hyvää keskustelua ja myös akkuvaihtoja läpikäyneet on sinne tuosta prosessista kirjoitellut.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Nettiautossa on muuten myynnisssä ainakin yksi Ampera johon vaihdettu akku (ilmoituksessa kuva kuitista). 9000€ näyttäisi tulevan töineen hintaa.

Aika moneenkin on marmolilla vaihdettu akku takuuaikana, koska se on käytännössä ainoa toimenpide, mitä osaavat (tai haluavat) siellä tehdä, jos jotain on vialla. Tiedossani ei ole, että kukaan (tämän lisäksi) olisi omalla rahallaan vaihdattanut koko akkua, eli noita voi korjata suhteellisen edullisesti muutamilla näihin erikoistuneilla korjaamoilla takuun jälkeen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.
 
Liittynyt
14.08.2021
Viestejä
8
Kuitenkin esim Peugeot antaa uuden 308 hybridin akustolle takuuksi 160 000km tai 8 vuotta. Akustolla on vähintään oltava 70% uuden vastaavan kapasiteetista käytössä. Eli 7v päästä vaikkapa 29% pudotus on "ihan ok". Kyllä ne kulutusosia ovat akutkin. Siinä missä uusi polttomoottori on paljon halvempi vrt akusto, on polttiksen hyötysuhdekin varmasti vielä samaa luokkaa, mitä uutena. Kauhea kupla tämä sähköautoilukin on...
Vajaa 15 vuotta sitten, puolimoottorin vaihto 5 vuotta vanhaan Focukseen, maksoi töineen n. 5000€. Työ tehtiin pärnäsellä, merkkiliikkeessä hinta olisi ollut ihan toinen. Saksalaiseen premiumiin uutta tehdasmoottoria et saa 10000€:lla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Eiköhän ne suurimmassa osassa autoja mene kierrätykseen samassa kohtaa kuin koko autokin, kuten kaikissa muissakin hybrideissä. Nämä kesken auton eliniän akkujen vaihdot on poikkeustapauksia ihan siinä missä koko moottorin vaihto polttiksissa.

Ts. ei voida sanoa mitään tiettyä kilsamäärää missä akku on "vaihtokunnossa". Ne ei ole mitään kulutusosia.
Mikä sinun autonelinikä ?

Mikä on kulutusosa sanan määritelmä.

Käynnistysakku on kulutusosa. ainakin niin ole ymmärtänyt, voi kestää pitkään, mutta suomen keskimääräisillä romotus iellä ne on kyllä vaihdettu , usein useammankin kerran.

Hybriakku, sähköauton akkut, ne on kuluvia, jos eivät hajoa niin kuluvat, ominaisuudet happanee. Käyttö siis heikkenee.

Toyota Prius, ehkä hyvä esimerkki (valmistettu yli 20v), mikä on niiden romotusikä, ja onko se akku kestänyt sinne asti.

Se tiedetään että markkinoilla on ollut hybridejä jotka vanhentuneet keskenkaiken ja tekninen toteutus sellainen että ajot loppuu siihen.

Eli se kysymys, 10v, vai 20v ? Jos sanot 10v, niin uskon että kestää, jos suunniteltu ja valmistettu oikein.


Tiedetään polttisautoja ja niiden moottoreita joiden suunniteltu elinikä on reilusti alle 200tkm
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Mikä sinun autonelinikä ?

Mikä on kulutusosa sanan määritelmä.

Käynnistysakku on kulutusosa. ainakin niin ole ymmärtänyt, voi kestää pitkään, mutta suomen keskimääräisillä romotus iellä ne on kyllä vaihdettu , usein useammankin kerran.

Hybriakku, sähköauton akkut, ne on kuluvia, jos eivät hajoa niin kuluvat, ominaisuudet happanee. Käyttö siis heikkenee.

Toyota Prius, ehkä hyvä esimerkki (valmistettu yli 20v), mikä on niiden romotusikä, ja onko se akku kestänyt sinne asti.

Se tiedetään että markkinoilla on ollut hybridejä jotka vanhentuneet keskenkaiken ja tekninen toteutus sellainen että ajot loppuu siihen.

Eli se kysymys, 10v, vai 20v ? Jos sanot 10v, niin uskon että kestää, jos suunniteltu ja valmistettu oikein.


Tiedetään polttisautoja ja niiden moottoreita joiden suunniteltu elinikä on reilusti alle 200tkm
Ylivoimaisesti suurin osa Priuksista rullaa helposti 300+ tkm alkuperäisellä akulla jos kori ja muut osat kestää sen. Käynnistysakulla ja sen kestävyydellä ei ole mitään tekemistä hybridiakkujen kanssa.

Varsinkin ei-ladattavissa hybrideissä käytetään akusta yleensä kapasiteettia välillä 25-75%, eli akkua ei päästetä koskaan täysin tyhjäksi ja pyritään siihen, että se ei myöskään ole koskaan täynnä. Lataushybrideissäkin on "puskuria", eli akku ei oikeasti ole tyhjä silloin kun latausmittari näyttää nollaa ja auto siirtyy käyttämään polttista. Tämä pidentää käyttöikää.

Toki akkujen maksimikapasiteetti voi hieman pienentyä iän myötä, mutta hybrideissä se ei juuri haittaa. Bensankulutus voi nousta jokusia prosentteja. Täyssähköissä toki jo jonkun 20% kapasiteetin lasku näkyy rangessa selvästi, mutta tässä puhutaankin nyt hybrideistä eikä täyssähköistä.

Usko pois nyt vaan, että hybridiakun vaihtaminen ei ole mikään normaali huoltotoimenpide, johon autoa ostaessa tarvii varautua. Ainakaan jos et osta mitään puolta miljoona kilometriä rullattua.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Ylivoimaisesti suurin osa Priuksista rullaa helposti 300+ tkm alkuperäisellä akulla jos kori ja muut osat kestää sen. Käynnistysakulla ja sen kestävyydellä ei ole mitään tekemistä hybridiakkujen kanssa.
Mielikuva tosiaan ollut että ovat kestäneet hyvin sen mitäpikkuautot kestää.

Numerot sinänsä kiinnostaisi, tosin noita vanhoja ilmeisesti vähän (Suomessa), joka heikentää yleisteystä.

Varsinkin ei-ladattavissa hybrideissä käytetään akusta yleensä kapasiteettia välillä 25-75%, eli akkua ei päästetä koskaan täysin tyhjäksi ja pyritään siihen, että se ei myöskään ole koskaan täynnä. Lataushybrideissäkin on "puskuria", eli akku ei oikeasti ole tyhjä silloin kun latausmittari näyttää nollaa ja auto siirtyy käyttämään polttista. Tämä pidentää käyttöikää.



Toki akkujen maksimikapasiteetti voi hieman pienentyä iän myötä, mutta hybrideissä se ei juuri haittaa. Bensankulutus voi nousta jokusia prosentteja. Täyssähköissä toki jo jonkun 20% kapasiteetin lasku näkyy rangessa selvästi, mutta tässä puhutaankin nyt hybrideistä eikä täyssähköistä.
Katse tänäpäivänä lataus hybreideissä ja kustannusten kannalta se akkukapasiteetti on tärkeä ja varsinkin kun jo lähdössä (uutenakin) niukat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Saatat yllättyä kun menet kysymään, mitä se uusi polttomoottori maksaisi. Juuri missään tuotteessa oletettu elinikä ei ole samaa kuin takuuaika. Ei myöskään sähköauton tai hybridin akussa.
Juu ei ole, mutta tuskin polttiksen höytysuhteesta on ok, jos 30% katoaa 8 vuodessa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Juu ei ole, mutta tuskin polttiksen höytysuhteesta on ok, jos 30% katoaa 8 vuodessa.
Käytännössä virhevastuu (ei takuu) määrittelee sen, mikä on ok ja mikä ei. Jos polttis on 8-vuotias ja vaikka 200tkm ajettu niin virhevastuuta ei enää käytännössä ole eli sikäli eroa töpseliautoihin ei ole. Aivan pienimmillä akuilla olevat täyssähköt alkavat kieltämättä olla lähellä käyttökelvotonta, jos kapasiteetista lähtee 30%, mutta monen range riittäisi vielä monenlaiseen käyttöön aivan hyvin. En pidä kovin hyvänä tuota rinnastusta polttiksen hyötysuhteeseen. Toki olisi toisaalta asian vähättelyä verrata ihan vaan polttiksen tankin kokoon.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Käytännössä virhevastuu (ei takuu) määrittelee sen, mikä on ok ja mikä ei. Jos polttis on 8-vuotias ja vaikka 200tkm ajettu niin virhevastuuta ei enää käytännössä ole eli sikäli eroa töpseliautoihin ei ole.
Tuossa varmaan pohdit uutena ostettua, maahantuojan vastuuta.

Mutta välillä pohdittu käytetyn pateriautojen(+hybridi) hyvitysarvon kehitystä.

Käytettyjen kauppias on virhevastuussa tuon ikäisiä polttiksia myydessä, jos akku lisää riskiä, niin toki se vaikuttaa hyvitysarvoihin.

Vaikeuttaa sen hybridin/sähköauton (rahoitus)kustannusten arviointia., pitää muistaa ettei se ole helppoa fosiilipolttiksillakaan, joissa varmanpäälle oletus että 5-10v päästä voivat olla arvottomia, tai lähinnä riippuu paljonko tankissa ainetta + rengastus. (lokiikka se että vielä vuosikymmenen vaihteessa myyty niin paljon polttiksia että riittää kaikille halukkaille)

Aivan pienimmillä akuilla olevat täyssähköt alkavat kieltämättä olla lähellä käyttökelvotonta, jos kapasiteetista lähtee 30%, mutta monen range riittäisi vielä monenlaiseen käyttöön aivan hyvin. En pidä kovin hyvänä tuota rinnastusta polttiksen hyötysuhteeseen. Toki olisi toisaalta asian vähättelyä verrata ihan vaan polttiksen tankin kokoon.
Täysähköautojen ajomatkat uutenakin on suomalaiseen talveen lyhyitä.
Talvikäyttössä energiaa vie myös lämmitys
Jos kapasiteetista leikataan se 30-40% jäljellejäävästä käytetään "kiinteä" osa lämmitykseen, niin iskee juurkin siihen kantamaan. Vanha raato voi olla myös kuluttaa enemmän (sähkiksissä moni optimointeja, joista osa voi kärsiä kulumisen/ikääntymisen myötä).

Se totta että polttisauoillakkin jotka ovat "yliajalla", niin mutuilen että käyttö on siinä kotinurkissa ja vaikka tankillisella pääsisikin kaukasi, niin riskien takia vältellään. Jos ei uutta pitkän matkan autoo, niin julkiset tai vuokra-auto. Eli tapa liikkua voi myös kehittyä.

Jos ja kun fosiilipolttis ei ole tulevaisuduessa järkevä viikottaiseen käyttöön, niin täysähköille ja lataushybrideille joissa ehjät akut on kysyntää.

Jos ja kun tuotantorajoitteet ohitetaan, niin käytettyjen kilpailijoita on uudet autot, ja noita vanhoja voi käyttää noihin muutaman kilometrin ajoihin. Isossa roolissa verotus, ja vakuutus tarjonta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Käytettyjen kauppias on virhevastuussa tuon ikäisiä polttiksia myydessä, jos akku lisää riskiä, niin toki se vaikuttaa hyvitysarvoihin.
Jos viittaat @P.T mainitsemaan 8v/200tkm ajettuun, niin kyllä se kauppiaan virhevastuu on tosiaan hyvin rajattu tuossa kohtaa. Jossei nyt heti liikkeen ovella porsi, niin saa varautua viasta riippuen maksamaan hyvinkin huomattavan osan korjauskuluista ihan omasta pussista. KKV on näitä aika hyvin linjannut.

Lainaus KKV sivuilta Virhevastuu ja takuu autokaupassa – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
"50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Jep järjetöntä kun miettii millainen lasku tuosta tulee jos se hajoaa. Toki VOI mennä virhevastuuseen (vai mikä se on) vaikka ei olisi takuuta. Kai noitakin joku ostaa kun Kia oli jossain tilastossa myyntikärjessä Suomessa.
Kia Sportagessa se MHEV akun kapasiteetti on n. puolet mitä se perinteinen starttiakku on... No tuo ei ole niin helppo hahmottaa kun lyijyakku on muilta ominaisuuksiltaan niin erilainen, mutta jos sanotaan että akkukäyttöisen ruohonleikkurin akku on n. puolet MHEV akusta, ja teknisesti ihan samanlainen. Ryobi ruohonleikkuriin akut maksaa ~150e.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tänään Lidlissä käydessä olisi voinut ladata autoa mutta vähemmän yllättäen ei vapaita paikkoja. Mietin taas siinä kohtaa että ei ihan heti taida tulla täyssähköä. :dead:

Infra ei vaan yksinkertaisesti ole sillä tasolla että viitsisi alkaa leikkimään. Olkoon hybridi siis nyt välimuotona jonkin aikaa.

E. Siis hinnat alkaen model s.
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Joo onhan niitä jokunen vaihdettu ja hintataso on kyllä tiedossa. Kuten sanoin, niin tämän riskin uskalsin ottaa, tehtyäni melko kattavan taustatukimuksen ennen auton hankintaa ;)

Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
Sinänsä huipaisaa, että noita mainostetaan uusina sillä usein nuo vaihdetut akkupaketit on edellisiä korkanneita ja ehjäksi rakennettuja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tämä on kyllä yksi syy miksi en pidä sähköauton hankintaa nykypäivänä minään ekotekona. Noissa vanhemmissa akkutakuun ohittaneissa tuppaa tulemaan autosta aika pitkälti kasa jätettä, jos akusto kunnolla korkkaa.
Eihän se koko akusto korkkaa kuin tulipalossa.

Eikä auto sinänsä jätteenäkään mikään kauhea ympäristöongelma ole, aika vähän jää autosta materiaalia jota ei kierrätetä mitenkään. Ekologisinta olisi tietysti kierrättää se auto mahdollisimman pitkälle sellaisenaan valmiina komponentteina, mutta poliittinen näkemys on että se pitää mahdollisimman nopeasti purkaa perusraaka-aineeksi.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.
Jotta infra voidaan katsoa riittäväksi, latauspaikkoja tulee olla tarjolla siellä missä niitä tarvitaan, silloin kun niitä tarvitaan. RealityBites:n kohdalla näin ei ollut, joten infra oli riittämätöntä. Miksi puolustelet sitä, että Lidl ei ole hoitanut hommaa kunnolla?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autosta

Edit. Siis lähinnä hinta. 33k on liikaa tuosta, kun 29k saa helposti
Lähde: Toyota Corolla TS 1.8. Hybrid Prestige vuodeksi 299 €/kk - Metroauto Oy
"Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Prestige Edition 28.391,39 € sis. talvirengasyhdistelmä ja toimituskulut. "
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Kaveri ainakin tykännyt muilta osin mutta kuukauden jälkeen vei äänieristykseen ja uusien hifien laittoon. Nyt on kuulemma hyvä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Katsopa hieman taaempaa tästä ketjusta oma postaukseni ko.autosta

Edit. Siis lähinnä hinta. 33k on liikaa tuosta, kun 29k saa helposti
Koukusta tulee tonni, väristä 800e, defapaketista n. 700e, matoista, roiskeläpistä, konttisuojasta ja talvirengaspaketista n. 400e, eli lähtöhinta ilman noita 30ke. Kysyin hinnan vielä myös ilman vaihtoautoa, tuo 33ke oli siis vaihtoauton kanssa.
 

Janttura

Tukijäsen
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
88
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Ota vaan suorilta 2L mukavampi ajella kun 60hp enemmän. Tollasella kohta vuoden päivät kohta ajeltu ja melua motari nopeuksissa ei paljon muuta valittamista. :tup:
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Ota vaan suorilta 2L mukavampi ajella kun 60hp enemmän. Tollasella kohta vuoden päivät kohta ajeltu ja melua motari nopeuksissa ei paljon muuta valittamista. :tup:
Kaupunkiajoa lähes kaikki niin ihan turhaa tuo teho siellä. 1.8 kuluttaa kuitenkin vähemmän. Koeajossa 1.8 oli riittävä. 2.0 akut on vissii jotai vanhempaa tekniikkaa ja vie enemmän tilaa, 1.8 ne on litiumia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Koukusta tulee tonni, väristä 800e, defapaketista n. 700e, matoista, roiskeläpistä, konttisuojasta ja talvirengaspaketista n. 400e, eli lähtöhinta ilman noita 30ke. Kysyin hinnan vielä myös ilman vaihtoautoa, tuo 33ke oli siis vaihtoauton kanssa.
Oma 1.8 siis 28.300 sisältäen kumimatot, talvirenkaat ja prestigepaketin, sekä 1 huollon (15tkm). Väri tosiaan tuo tarjousvalkoinen. Vaihtoautoa ei mene, joten se selittänee hintaeroa? Pointtina oli kuitenkin, että kysy ihmeessä vielä muualtakin tarjous samasta autosta
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 263
Oma 1.8 siis 28.300 sisältäen kumimatot, talvirenkaat ja prestigepaketin, sekä 1 huollon (15tkm). Väri tosiaan tuo tarjousvalkoinen. Vaihtoautoa ei mene, joten se selittänee hintaeroa? Pointtina oli kuitenkin, että kysy ihmeessä vielä muualtakin tarjous samasta autosta
Joo pitää kattoa eka et mikä on käteistarjouksen hinta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Kaupunkiajoa lähes kaikki niin ihan turhaa tuo teho siellä. 1.8 kuluttaa kuitenkin vähemmän. Koeajossa 1.8 oli riittävä. 2.0 akut on vissii jotai vanhempaa tekniikkaa ja vie enemmän tilaa, 1.8 ne on litiumia.
2 litraisessa hybridiakku on suurempi, 1,5kWh vs. 1.8 litraisen 0,75kWh. Ja ellen aivan väärin muista niin nimenomaan tuo pienempi akku edustaa vanhempaa tekniikkaa?
Kaupunkiajossa luulisi juuri tuon isomman akun olevan parhaimillaan?
Kulkupuoli noissa on aivan eri tasolla, 2 litrainen myös kuulostaa kovemmissa kiihdytyksissä huomattavasti sivistyneemmältä.
Kumpaakaan mallia en omista, kokemusta vain suht lyhyen koeajon verran ja ihan ok peli tuo pienempi koneinenkin on, hinteroa tulee myös samoilla varusteilla suht paljon.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Onko tuo nyt yllätys, että lähtökohtaisesti vajaaksi käyttäjämäärin nähden mitoitettu ilmainen laturi on jatkuvasti käytössä. Kyllä maksullisia latureita on hyvin tarjolla, joten puheet infran riittämättömyydestä on pötyä.
Eipä ole ja useammassa viestissä jo tulee esille että harvemmin edes yritän julkisesta ladata. Paikkoja on tarjolla mutta itse olen sen verran mukavuudenhaluinen etten lähde lataamaan autoa muualle kuin sinne johon olen muutenkin menossa. Ja kuten jo moneen kertaan todettu, ajattelin ladata auton jatkossa kotona ja mahdollisesti työpaikalla jahka siihen tarjoutuu uuden asunnon ja uuden toimipaikan myötä mahdollisuudet.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
2 litraisessa hybridiakku on suurempi, 1,5kWh vs. 1.8 litraisen 0,75kWh. Ja ellen aivan väärin muista niin nimenomaan tuo pienempi akku edustaa vanhempaa tekniikkaa?
Kaupunkiajossa luulisi juuri tuon isomman akun olevan parhaimillaan?
Isompi kone vie enemmän kaupungissa, vaikka akkukin on tosiaan isompi. Akuista; 2.0 akku on varmasti vanhempaa (battery 3= nimh) tekniikkaa. 1.8 voi olla ilmeisesti kumpaa vaan, riippuen valmistuspaikasta tms (tämä selviää ilmeisesti konepellistä. Nimh lukee siellä tarrassa)?

201.6 Volt Sealed NiMH Battery*1
207.2 Volt Sealed Li-ion Battery*2
216.0 Volt Sealed NiMH Battery*3

Lähde: https://www.toyota-tech.eu/HYBRID/HVDM/EN/Corolla ZWE211 MZEH12_hvdm.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Mikäs on raadin näkemys uudesta Corollasta Touringina? Käytiin ajamassa ja oli kyllä hauskaa se hybridin hiljaisuus pikkuvauhdeissa ja kiva kun voi esim. siirtää autoa pelkällä sähköllä. Näkyisi tuossa Hybrid Prestige mallissa olevan kaikki varusteet mitä voi toivoa ja uutena 1.8 motilla kaksilla renkailla ja kalleimmalla erityisvärillä ja lämmityslaitteella ja koukulla nyt 33ke. Ei tälle mahda olla kilpailijaa. Saako ostaa? :D Samassa hintaluokassa pyörii muutamia 1.4 phev Octavioita täysin karvalakkivarusteilla, eli niitä ei viitti katella. Corollan kanssa vastaavasti varustellut on sit +40ke.
Muistaakseni olisi kyse täysin eri moottorilla varustetusta autosta 1,8 L ja 2,0 L versioiden välillä. Dynamic Force on 2,0 L uusinta teknologiaa ja 1,8 L kopioitu Auriksesta. En mene täysin varmaksi sanomaan, mutta silloin olisi myös hybridivaihteisto ja muutakin eri ajalta. Itse ottaisin automaattisesti 2,0 L version.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Muistaakseni olisi kyse täysin eri moottorilla varustetusta autosta 1,8 L ja 2,0 L versioiden välillä. Dynamic Force on 2,0 L uusinta teknologiaa ja 1,8 L kopioitu Auriksesta. En mene täysin varmaksi sanomaan, mutta silloin olisi myös hybridivaihteisto ja muutakin eri ajalta. Itse ottaisin automaattisesti 2,0 L version.
Tällaisesta olisi kyllä kiva saada faktaa, joskin oma valintani oli ja on silti 1.8, koska kulutus on pienempi :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Tietääkseni 1.8 mallista puuttuu myös lämmönvaihdin jolla auto lämpeää nopeammin, 2.0 mallissa tosiaan harmillisesti akku takana kylmässä ja releongelmia siellä akun luona myös, noita on takuuseen vaihdeltu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Tietääkseni 1.8 mallista puuttuu myös lämmönvaihdin jolla auto lämpeää nopeammin, 2.0 mallissa tosiaan harmillisesti akku takana kylmässä ja releongelmia siellä akun luona myös, noita on takuuseen vaihdeltu.
Ilmankos ei tuutannut koeajoauto kunnolla lämmintä lävistään ja tuulilasi meinasi huurtua. Luulin kyllä vain yksilön ominaisuudeksi, kun kesällä ajaessa ilma tuntui liikkuvan paljon paremmin eikä hiki ainakaan tullut
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Tällaisesta olisi kyllä kiva saada faktaa, joskin oma valintani oli ja on silti 1.8, koska kulutus on pienempi :D
No tässä on faktaa. 1,8 L family moottoreista


Ja alkaen Yaris 1,5 L dynamic Force sarja


Olisihan noista hyvä kertoa erot, ettei nyt suoraan verrata, että vaivaiset 1,8 L ja 2,0 L on marginaalinen tilavuusero. Tekniikka on vähän sama kuin RAV4 kohdallakin, että eroa löytyy melkoisesti hybridin kohdalla vanhan 2,5 L 2AR-FXE moottorin ja 2019 mallin A25A-FXS välillä.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
203
Kirjoitinkin jo toiseen ketjuun, mutta ehkäpä täällä on enemmän kokemusta.

Onko kenelläkään kokemusta Mersun CLA 250 e Shooting Brake Business AMG mallista? Lähinnä plussat ja miinukset. Mitä nopeasti lukenut arvosteluja, niin pikalatausta ei kannattaisi harrastaa sen kalliin hinnan vuoksi vs "hidasta latausta". Muuten tuntuivat kehuvan autoa.

Koeajosta jäi itselle positiivinen kuva. En kovin syvällisesti ole perehtynyt, mutta onko tuohon hintaan / segmenttiin muuta vastaavaa ehdottaa?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Jotta infra voidaan katsoa riittäväksi, latauspaikkoja tulee olla tarjolla siellä missä niitä tarvitaan, silloin kun niitä tarvitaan. RealityBites:n kohdalla näin ei ollut, joten infra oli riittämätöntä. Miksi puolustelet sitä, että Lidl ei ole hoitanut hommaa kunnolla?
Ainakin ne Lidlit missä olen ladannut on kaikki tarjonneet vaihtoehtoisia latureita enintään kilsan päästä joten edelleen infran riittämättömyys on paskapuhetta. Jos tarve on että vapaa (ilmainen) laturi on aina nenän edessä, kun itsellä on tarve niin kannattaa tosiaan jatkaa sen polttomoottorin kanssa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Ainakin ne Lidlit missä olen ladannut on kaikki tarjonneet vaihtoehtoisia latureita enintään kilsan päästä joten edelleen infran riittämättömyys on paskapuhetta. Jos tarve on että vapaa (ilmainen) laturi on aina nenän edessä, kun itsellä on tarve niin kannattaa tosiaan jatkaa sen polttomoottorin kanssa.
Jooen kävele kilometriä minkään laturin takia kauppakassien kanssa. :D

Mutta hyvä jos tällaista viitseliäisyyttä löytyy, arvostan. :tup:

E. Et sitten ilmeisesti ole ladannut täällä Lidlissä. Useampia noita on kaupungissa mutta tasan yhdessä on latauspiste.

Ilmaista laturia ei löydy kilometrien säteeltä mutta toki toiselta puolelta tieto voi onneansa kokeilla Mäkkärin maksulliselta laturilta. Silloin tosin on jo helpompi asioida lähempänä olevassa S-marketissa.

Jaksan minä myöskin siitä latauksesta sen vajaan euron maksaa mutta yleensä nuo on myös yhdellä lailla varattuja tai vähintäänkin appi on kirjannut pihalle ja yhdistelemisessä menee aikaa.

Kotilatausta varten hybridi on itselle hankittu ja lataillaan sitten kun se löytyy. Auto on muuten tänään ladattu viimeksi täyteen, eikä tarvinnut etsiä latauspistettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
2.0 versiossa kannattaa varautua siihen surullisen kuuluisaan releongelmaan joka on riesa koska akku on takakontissa ja jatkuvasti kylmänä talvella, aiheuttaen ongelmaa tähän releeseen joka jumittuessaan aiheuttaa että auto ei liiku mihinkään. Eteenkin jos autoa pidetään ulkona kesät/talvet.

Mulla on Lexuksessa kans takana pikkuakku mutta en ole kuullut mistään releongelmista niissä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
2.0 versiossa kannattaa varautua siihen surullisen kuuluisaan releongelmaan joka on riesa koska akku on takakontissa ja jatkuvasti kylmänä talvella, aiheuttaen ongelmaa tähän releeseen joka jumittuessaan aiheuttaa että auto ei liiku mihinkään. Eteenkin jos autoa pidetään ulkona kesät/talvet.

Mulla on Lexuksessa kans takana pikkuakku mutta en ole kuullut mistään releongelmista niissä.
Yllättävän ikävä moka jäänyt Toyotaan. Miten korjaavat sen?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Mitä nopeasti lukenut arvosteluja, niin pikalatausta ei kannattaisi harrastaa sen kalliin hinnan vuoksi vs "hidasta latausta". Muuten tuntuivat kehuvan autoa.
Pikalatureilla suuntaus on aikaveloituksesta pois. Esim. ABC-latauksen 25snt/kWh on oikein sopiva hinta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Yllättävän ikävä moka jäänyt Toyotaan. Miten korjaavat sen?
Vaihtavat releen kun auto tulee huoltoon. Tai asiakas voi erikseen pyytää sen vaihtoa. Mitään yleistä takaisinkutsua siitä ei ole kun se ei vaikuta turvallisuuteen. Saatavuusongelmia on siinäkin kuulemma ollut eli ei kannata lähteä ad-hoc tarkistukseen varaamatta aikaa etukäteen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
Ainakin ne Lidlit missä olen ladannut on kaikki tarjonneet vaihtoehtoisia latureita enintään kilsan päästä joten edelleen infran riittämättömyys on paskapuhetta. Jos tarve on että vapaa (ilmainen) laturi on aina nenän edessä, kun itsellä on tarve niin kannattaa tosiaan jatkaa sen polttomoottorin kanssa.
No voi hyvänen aika. Jos Suomeen kaipaa lisää latauspaikkoja, niin sitten sitä on mielestäsi jonkinlainen saamaton velliperse? Tämä selvä, infran rakentaminen voidaan lopettaa. :tup:
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
No voi hyvänen aika. Jos Suomeen kaipaa lisää latauspaikkoja, niin sitten sitä on mielestäsi jonkinlainen saamaton velliperse? Tämä selvä, infran rakentaminen voidaan lopettaa. :tup:
Kaikki lähti siitä, ettei sähköautoa voi ostaa kun Lidlin ilmainen laturi on useimmiten varattu.. Infraa tulee jatkuvasti lisää ja maksulliset laturit on lähes poikkeuksetta vapaana. Kyllä siellä Lidlilläkin tilaa alkaa olemaan, kun muuttuu maksulliseksi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Kaikki lähti siitä, ettei sähköautoa voi ostaa kun Lidlin ilmainen laturi on useimmiten varattu.. Infraa tulee jatkuvasti lisää ja maksulliset laturit on lähes poikkeuksetta vapaana. Kyllä siellä Lidlilläkin tilaa alkaa olemaan, kun muuttuu maksulliseksi.
Ne maksulliset on täällä ihan yhtälailla varattuja, muuten hyvin. Pikkuisen turhan epävarmaa touhua vielä, siitä ei kyllä pääse mihinkään vaikka miten perustelisi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom