Keskustelua hybridiautoista

Joo no kaikkia autoja ei voi itse omistaa niin uskoo mitä niistä koeajoissa kirjoitetaan. Ja kumma kun ensimmäinen ratin takana arvostelu niin heti on kommentoitu talviajoa näin....

'' Mittaristo näyttää, että sähköllä ajaisi 5km. Varsinaista sähköajoa ei juuri päästä testaamaan. Liikkeelle kuitenkin lähdetään sähköllä. Passat lähtee liikkeelle aina sähköajotilassa, ellei tietty akku ole aivan tyhjä tai ulkolämpötila ole alle -10°C. ''


joo ei minun tarvi ratintakaa arvosteluita uskoa, riittää kun itse auton omistavana tiedän että toimii sähköajo myös alle -10 asteen lämpötiloissa.
 
Kerran tänätalvena on pakottanut polttiksen päälle, auto seisoi silloin kaksi päivää 18-20 pakkasessa. Outlander seisoo pihalla, ei katosta tai mitää.
 
Kerran tänätalvena on pakottanut polttiksen päälle, auto seisoi silloin kaksi päivää 18-20 pakkasessa. Outlander seisoo pihalla, ei katosta tai mitää.
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...

''
Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.

Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa. ''
 
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...

Selailin hieman tuota ja huomasin että moittivat myös vakkarin käytön haittaavan ev-ajoa. Muistelen kuulleeni että Ravissa on kans sellainen ongelma että kun auto hidastaa adaptiivisella vaikkarilla niin polttis käynnistyy ja käy aika pitkään sen jälkeen. Onko tullut sulla vastaan tämmöistä?
 
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...

''
Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.

Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa. ''


En tiedä kyseisen testin vm tai auton versiota, mutta muutaman vuoden ollut jo kyseisessä autossa erikseen nappi sähköajolle. Siksi sanoinkin, että kerran ollut pakkaset tänätalvena että halusi sähköajosta huolimatta polttiksen sytyttää, tällöin akun lämpötila oli liian alhainen pelkästään sähköllä ajeluun. Ajoakun lämmitin on uudemmissa, itsellä välimalli että ev-nappi on, mutta ajoakun lämmitintä ei ole ääriolosuhteisiin.

Muutkin vakkari ei toimi sähköllä jne ovat paskapuhetta ja kertoo testaajien ammattitaidosta. Jos esilämmitys on puhelinapilla naps päälle, silti ajellaa ilman sitä niin samapa tuo.
Vähänku ei skrapattais ikkunaa, sit valitetaan kun ei nää autosta ulos ekojen kilometrien aikana.
 
Selailin hieman tuota ja huomasin että moittivat myös vakkarin käytön haittaavan ev-ajoa. Muistelen kuulleeni että Ravissa on kans sellainen ongelma että kun auto hidastaa adaptiivisella vaikkarilla niin polttis käynnistyy ja käy aika pitkään sen jälkeen. Onko tullut sulla vastaan tämmöistä?
Näin olen lukenut, itsellä ei ole tapahtunut kun täälläpäin ei hirveästi liikennettä ole niin ei adaptiivisellä ole tehnyt isoja hidastuksia vaan lähinnä vaan jonossa ajoa. Mutta tässä voi ajaa myös normivakkarilla jos tuollaista jatkuvasti sattuisi. Moottori mitä itsellä on käynnistynyt niin se käy 5-10 min, sen verta että lämpeää kone.
Edit: Siis mitä itse olen ymmärtänyt niin RAV saattaa käynnistyä kun adaptiivisellä vakkarilla ajaa ja auto tekee äkkinäisen jarrutuksen, ei normaalilla hidastamisella.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kyseisen testin vm tai auton versiota, mutta muutaman vuoden ollut jo kyseisessä autossa erikseen nappi sähköajolle. Siksi sanoinkin, että kerran ollut pakkaset tänätalvena että halusi sähköajosta huolimatta polttiksen sytyttää, tällöin akun lämpötila oli liian alhainen pelkästään sähköllä ajeluun. Ajoakun lämmitin on uudemmissa, itsellä välimalli että ev-nappi on, mutta ajoakun lämmitintä ei ole ääriolosuhteisiin.

Muutkin vakkari ei toimi sähköllä jne ovat paskapuhetta ja kertoo testaajien ammattitaidosta. Jos esilämmitys on puhelinapilla naps päälle, silti ajellaa ilman sitä niin samapa tuo.
Vähänku ei skrapattais ikkunaa, sit valitetaan kun ei nää autosta ulos ekojen kilometrien aikana.

2019 mallin autolla oli testattu...
 
2019 mallin autolla oli testattu...

Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka osaamaton koeajaja ei osaa auton ominaisuuksia käyttää.

Kyseiset asiat kaikki, pystyisi yhdellä napin painalluksella korjaamaan toisenlaisen ajotilan valitsemalla.

Tää on tätä, ku kylmänä jostai joku auto, napista käymään ja hanaa, sit itketään asioista mitkä ovat omaa tyhmyyttä/auton varusteiden käyttämättömyyttä.

Näitä ei kannattaisi ihan sokeana uskoa.
 
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka osaamaton koeajaja ei osaa auton ominaisuuksia käyttää.

Kyseiset asiat kaikki, pystyisi yhdellä napin painalluksella korjaamaan toisenlaisen ajotilan valitsemalla.

Tää on tätä, ku kylmänä jostai joku auto, napista käymään ja hanaa, sit itketään asioista mitkä ovat omaa tyhmyyttä/auton varusteiden käyttämättömyyttä.

Näitä ei kannattaisi ihan sokeana uskoa.
Siis miten tuossa se ev ajo valitaan? Ravissa se on aina oletuksena EV vaikka aiemmin olisi valittu joku muu? Vai miten eivät ole osanneet käyttää? Pitääkö EV nappia aina painaa ennen käynnistystä vai heti käynnistyksen jälkeen ennen kuin moottori käynnistyy vai miten? Jos kerta on testissä tekenyt sitä jatkuvasti?
 
Autoon pitäisi laittaa ACC-virrat päälle, valita kytkimestä ev-mode ja sitten käynnistää auto.

Auto oletuksena käyttää normal/comfort tilaa jolloin ilman sähköistä esilämmitystä se polttiksen käynnistää sisälämpötilan saavuttamiseksi mahdollisimman nopeasti.

Tämän olisi voinut välttää esilämmityksellä tai valitsemalla eco-moden tai valitsemalla ev-moden jolloin auto olisi käyttänyt sähköistä lämmitintä polttomoottorin sijaan.

Autossa on melkeen 5kw vastus, joten kyllä sillä lämpöä saadaan koppiin, plus tietty ratin ja penkkien lämppärit.

Autolla on koeajo ajettu ajotilalla, jossa todennäköisesti reilummasta kaasunkäytöstä se avittaa polttomoottorilla, lisäksi adapt vakkarilla kun edessä oleva vaikka lähtee tieltä se käyttää silloin kaiken kapasiteetin saavuttaakseen halutun nopeuden.

Eco-tila olisi jo esimerkiksi optimoinut kaasun käyttöä/kiihtyvyyttä ekologisemmaksi ilman polttista ja ev-mode toki myös olisi käyttänyt pelkkää sähköä.
 
Autoon pitäisi laittaa ACC-virrat päälle, valita kytkimestä ev-mode ja sitten käynnistää auto.

Auto oletuksena käyttää normal/comfort tilaa jolloin ilman sähköistä esilämmitystä se polttiksen käynnistää sisälämpötilan saavuttamiseksi mahdollisimman nopeasti.

Tämän olisi voinut välttää esilämmityksellä tai valitsemalla eco-moden tai valitsemalla ev-moden jolloin auto olisi käyttänyt sähköistä lämmitintä polttomoottorin sijaan.

Autossa on melkeen 5kw vastus, joten kyllä sillä lämpöä saadaan koppiin, plus tietty ratin ja penkkien lämppärit.

Autolla on koeajo ajettu ajotilalla, jossa todennäköisesti reilummasta kaasunkäytöstä se avittaa polttomoottorilla, lisäksi adapt vakkarilla kun edessä oleva vaikka lähtee tieltä se käyttää silloin kaiken kapasiteetin saavuttaakseen halutun nopeuden.

Eco-tila olisi jo esimerkiksi optimoinut kaasun käyttöä/kiihtyvyyttä ekologisemmaksi ilman polttista ja ev-mode toki myös olisi käyttänyt pelkkää sähköä.
No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä:D Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpää:D
 
No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä:D Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpää:D

Eipä tuo ole mikään ongelma, virtanappulaa painaa ilman jarrua, painaa ev-nappia ja käynnistää auton virtanapista jarru pohjassa.
Tulee itellä ainakin rutiininomaisesti sekunneissa.

Käytössä silloin jos ajot tulee olemaan niin pientä että tiedän pelkän sähkön tähän riittävän. Jos ajot on reilumpaa, ettei sähkö siihen tule riittämään painan vain auton virrat päälle, ecotilan käyttöön ja miettiköön auto itse missä nopeudessa ja milloin kannattavampaa käyttää sähköä ja milloin polttista.
 
Mut edelleen seison puheitteni takana että ei kannata liikaa haaveilla täydestä sähköajosta kun sen plugarin ostaa. Niin paljon niistä on juttua ja testiä. Todella tarkkaan kannattaa tutustua ettei mielikuvat sitten romahda käytännössä.
Toi TM testi kannattaa lukea ensimmäisenä...Ettei sitten tule sanomista kuten parissa esimerkissä toisessa linkissä.


 
No arvostetaan sinun kantaasi, tosiasia kuitenkin se että olen tässä nyt viimeiset kaksi viikkoa käynyt kaupungilla 10km päässä ja isossa kaupassa pelkällä sähköllä omalla hybridillä, oli pakkasta tai ei.

Toki sana hybridikin jo pitää sisällään oletuksen että pelkällä sähköllä ei kaikkea ajoa pääse, sillä kyseessä ei ole sähköauto.

Ja pelkästää jos polttoaineen kulutusta miettii niin edellinen peugeot 308 1.2 puretech automaatti vei 6.6l/100km kun nykyinen passat gte vie samoilla ajoilla 3.8l/100km
 
No arvostetaan sinun kantaasi, tosiasia kuitenkin se että olen tässä nyt viimeiset kaksi viikkoa käynyt kaupungilla 10km päässä ja isossa kaupassa pelkällä sähköllä omalla hybridillä, oli pakkasta tai ei.

Toki sana hybridikin jo pitää sisällään oletuksen että pelkällä sähköllä ei kaikkea ajoa pääse, sillä kyseessä ei ole sähköauto.

Ja pelkästää jos polttoaineen kulutusta miettii niin edellinen peugeot 308 1.2 puretech automaatti vei 6.6l/100km kun nykyinen passat gte vie samoilla ajoilla 3.8l/100km
Kyllä nyt RAVikin menee noin lyhen matkan kaupungissa jos mä kylmästäkin tallista lähden ja pakkasta ulkona reilut -15. Mut mä olen puhunut pidemmistä matkoista ja akun tyhjäksi ajamisesta, ja myös 80 vauhdeista.
 
Mut edelleen seison puheitteni takana että ei kannata liikaa haaveilla täydestä sähköajosta kun sen plugarin ostaa. Niin paljon niistä on juttua ja testiä. Todella tarkkaan kannattaa tutustua ettei mielikuvat sitten romahda käytännössä.
Toi TM testi kannattaa lukea ensimmäisenä...Ettei sitten tule sanomista kuten parissa esimerkissä toisessa linkissä.


Uudet LR Volvot vaikuttavat aika hyviltä sähköajon suhteen. Itsellä myös aika kovat odotukset uuden C-sarjan suhteen kun vanhempikin on aika hyvä ja uudessa on kai panostettu akun lämmönhallintaan.
 
Selailin hieman tuota ja huomasin että moittivat myös vakkarin käytön haittaavan ev-ajoa. Muistelen kuulleeni että Ravissa on kans sellainen ongelma että kun auto hidastaa adaptiivisella vaikkarilla niin polttis käynnistyy ja käy aika pitkään sen jälkeen. Onko tullut sulla vastaan tämmöistä?

Vaikka ei suoranaisesti liitykään Plugari Raviin, niin Camry tekee jossin kohtaa niin, että hidastamisen tehostamiseksi pyörittää sähkömoottorilla (MG1) polttista vastuksena kun akku on täynnä eikä voi hidastaa generoimalla virtaa akkuun. Tuo on aiemmin tullut itsellä vastaan pidemmissä alamäissä, lähinnä lapissa, mutta eilen teki tuon myös adptiivisella vakkarilla. Tosin akku oli silloinkin yhtä palkkia vajaa täysi. En tiedä voiko plugarissa isolla akulla olla vastaava ominaisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä:D Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpää:D
Siinä nappuloinnissa on se järki, että eihän auto muuten voi tietää ajatko juuri sillä kerralla sähköisen rangen sisällä. Jos ajatkin yli rangen ja lähdit kylmästä, niin polttis kannattaa käynnistää heti alussa tekemään lämpöä sisätiloihin ja vastaamaan kiihdytyksestä matkanopeuteen. Näin akkusähköä säästyy sille sopivampiin kevyempiin hommiin, jolloin pidemmällä matkalla sähköajon osuus tulee suuremmaksi, mikä mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen.

Toki auto voisi oppia käyttäjän tottumuksia, mutta silti menisi välillä pieleen (saikkupäivät ym. poikkeamat). En usko Toyotassa olevan tuollaista kalenterin oppivaa EV-tilaa.

Määränpään asettaminen aina naviin olisi hieman työlästä, mutta ei vaatisi kokenutta käyttäjää.

Nappi on simppeli ja nopea tapa kertoa autolle, että tälle reissulle riittää pelkkä sähkö. Haittana on se, että käyttäjän pitää tietää olosuhteiden ja käyttötavan vaikutukset sähkörangeen. Jos hänen arvionsa menee pieleen eikä range riitäkään, niin parempi olisi ollut olla painamatta nappia ja antaa vaan pöristä alkuun.

EV-mode oletuksena tuottaa huonomman lopputuloksen pidemmillä matkoilla, vaikka lyhyillä matkoilla onkin hyvä ja vaivaton käyttäjälle.
 
Siinä nappuloinnissa on se järki, että eihän auto muuten voi tietää ajatko juuri sillä kerralla sähköisen rangen sisällä. Jos ajatkin yli rangen ja lähdit kylmästä, niin polttis kannattaa käynnistää heti alussa tekemään lämpöä sisätiloihin ja vastaamaan kiihdytyksestä matkanopeuteen. Näin akkusähköä säästyy sille sopivampiin kevyempiin hommiin, jolloin pidemmällä matkalla sähköajon osuus tulee suuremmaksi, mikä mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen.

Toki auto voisi oppia käyttäjän tottumuksia, mutta silti menisi välillä pieleen (saikkupäivät ym. poikkeamat). En usko Toyotassa olevan tuollaista kalenterin oppivaa EV-tilaa.

Määränpään asettaminen aina naviin olisi hieman työlästä, mutta ei vaatisi kokenutta käyttäjää.

Nappi on simppeli ja nopea tapa kertoa autolle, että tälle reissulle riittää pelkkä sähkö. Haittana on se, että käyttäjän pitää tietää olosuhteiden ja käyttötavan vaikutukset sähkörangeen. Jos hänen arvionsa menee pieleen eikä range riitäkään, niin parempi olisi ollut olla painamatta nappia ja antaa vaan pöristä alkuun.

EV-mode oletuksena tuottaa huonomman lopputuloksen pidemmillä matkoilla, vaikka lyhyillä matkoilla onkin hyvä ja vaivaton käyttäjälle.

Vai olisko se helpompi vaan painaa sitä autossa olevaa AUTO EV nappia jos pidemmälle on menossa et sähkö ei riitä, jolloin auto päättää miten se sähkö on järkevin käyttää. Kyllä se järkevin on et oletuksena auto käynnistyy EV tilassa.
 
Autoon pitäisi laittaa ACC-virrat päälle, valita kytkimestä ev-mode ja sitten käynnistää auto.

Auto oletuksena käyttää normal/comfort tilaa jolloin ilman sähköistä esilämmitystä se polttiksen käynnistää sisälämpötilan saavuttamiseksi mahdollisimman nopeasti.

Tämän olisi voinut välttää esilämmityksellä tai valitsemalla eco-moden tai valitsemalla ev-moden jolloin auto olisi käyttänyt sähköistä lämmitintä polttomoottorin sijaan.

Tämä oli maailman idioottimaisin logiikka / tapa.

Myös W222-korimallin S-sarjan Mercedes plugari (kävin koeajelemassa vm.2015 ja vm.2016) käynnistyi aina polttomoottorilla. Sitten sen pystyi sammuttamaan valitsemalla "E-tilan". Piti ihan googlesta tutkia niin joo-o, noin koodattu. Starttaa aina oletuksena polttomoottorilla. Tekee hyvää sammuttaa se käsin heti perään noin ... 600-800krt vuodessa, joo-o :D

Sen sijaan hankkimani BMW 740Le plugari ei käynnistä polttomoottoriaan ennen kuin akku on tyhjä. Auto "käynnistyy" kuten sähköauto, eli lähtee liikkeelle aina sähköllä. Oli auto "esilämmitetty" tai ei. Mielestäni 100x järkevämpää lähteä liikkeelle sähköllä ja vasta sen loputtua käynnistellä polttista. Auton saa erikseen käynnistämään polttomoottorinsa heti valitsemalla Start -napin painalluksen jälkeen SPORT-ajomoodin päälle.

Auto myös osaa saapua perille oletusarvoisesti sähköllä, tyylikkäästi, hienostuneesti, edustuksellisesti. Tämän tehokas käyttö tosin edellyttää sitä, että auto tietää minne ollaan menossa eli navin käyttöä, mutta muutenkin oletusarvoisesti auto ajaa "maantienopeudet" polttomoottorilla ja varailee akkuunsa 1-2km rangea lähiöihin / perille saapumista varten.

Toki auto voisi oppia käyttäjän tottumuksia ...

Kaiken lisäksi autoon saa valikoista ruksittua "oppimismoodin" erikseen päälle, jossa se kirjaimellisesti opettelee käyttäjänsä tottumuksia eli ajamisesi taustalla useimmat ajamasi reitit (koti - työ, koti - lähikauppa, koti - harrastus, koti - lapsen hoitopaikka ym.) itsekseen ja osaa toimia niiden mukaan eli maksimoida taloudellinen ajo. Lisäksi jos käytät navia, auto myös opettelee suosittelemiensa navigaatioiden poikkeusreittisi ja ehdottelee 2-3 poikkeuksen jälkeen seuraavalla kerralla suoraan käyttämääsi poikkeusreittiä.

Esimerkiksi oma kauppareittini; kerran viikossa "kylille" ruokakaupoille noin 4-5km päähän. Auton navi suositteli alkuvaiheessa tiettyä reittiä X, johon itse halusin tehdä katuvalinnan Y jotta pääsen suoraan kauppakeskuksen kattoparkkiin enkä sen etuovien lapsiperheiden "ruuhkaparkkiin". Nykyään systeemi ohjaa minut suoraan tuolle "omalle reitilleni".

... digitaaliset palvelut navigointiin, pysäköintiin ja lataamiseen integroidaan täydessä laajuudessa ja käyttäjäystävällisesti BMW Mapsin pilvipohjaiseen järjestelmään. Keskeinen toiminto on ”oppiva navigointi”: BMW ID -tunnukseesi linkitettyjen tottumusten perusteella BMW Maps oppii ja olettaa, mihin määränpäähän olet todennäköisesti ajamassa. Kaikilla säännöllisesti ajetuilla reiteillä ja erityisesti päivittäisillä työmatkoilla uutta määränpään syöttöä ei tarvita.

Kaikenkaikkiaan upea auto.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä oli maailman idioottimaisin logiikka / tapa.

Auto käynnistyy polttiksella vain silloin, jos ulkona on reilummin pakkasta ja sisälämpötilanpyynti on korkea eikä autoa ole esilämmitetty.

Tämän siis saa myös toki vältettyä painamalla ev-nappia ennen käynnistystä.

En nyt ymmärrä, et mikä ongelma on yhdellä painikkeella määritellä millaisen ajotilan haluaa? Eihän se ole monimutkaisempaa kun vaikka painaa perseenlämmitin tai vakionopeudesäädin päälle?

Mielestäni juuri ajotiloilla, akun latauksilla/säästömodeilla juuri optimoidaan omaan käyttöön halutessa hybridin hyviä ominaisuuksia.
 
Auto käynnistyy polttiksella vain silloin, jos ulkona on reilummin pakkasta ja sisälämpötilanpyynti on korkea eikä autoa ole esilämmitetty.

Tämän siis saa myös toki vältettyä painamalla ev-nappia ennen käynnistystä.

En nyt ymmärrä, et mikä ongelma on yhdellä painikkeella määritellä millaisen ajotilan haluaa? Eihän se ole monimutkaisempaa kun vaikka painaa perseenlämmitin tai vakionopeudesäädin päälle?

Mielestäni juuri ajotiloilla, akun latauksilla/säästömodeilla juuri optimoidaan omaan käyttöön halutessa hybridin hyviä ominaisuuksia.

Ööhh ... ?

Vielä aiemmin sanoit että ensiksi pitää saada ACC eli "virrat päällä" -moodi päälle painamalla Start -napista ilman että jalka on jarrulla, sitten valita toisella napilla ajotilaksi "Sähköinen", sitten "käynnistää auto" painamalla uudelleen Start-napista tällä kertaa jalka jarrulla?

BnV hoitaa kaiken tämän kun painat kerran Start -nappia, kuin täyssähköauto ikään.

Bemariin saa toki asetettua vaikkapa ulkolämpötilan (pakkasta), jonka alittuessa ratin- ja penkinlämmittimet menevät automaattisesti päälle. Tai kesällä hellelämpötilan jonka ylittyessä istuintuuletus menee automaattisesti päälle. Eli niitä(kään) nappeja ei tarvitse enää valikoista itse painella.

Unohtamatta sitä valintaa, että kuinka monta prosenttia (%) kuljettaja tai kuka tahansa matkustaja haluaa istuinlämmittimen lämmittävän takapuolta suhteessa selkänojaan ja kyynernojiin (autossa yhteensä 6 lämpiävää kyynärnojaa).

BMW = Bayerin Mäster Wörke.

:comp2:
 
Ööhh ... ?

Vielä aiemmin sanoit että ensiksi pitää saada ACC eli "virrat päällä" -moodi päälle painamalla Start -napista ilman että jalka on jarrulla, sitten valita toisella napilla ajotilaksi "Sähköinen", sitten "käynnistää auto" painamalla uudelleen Start-napista tällä kertaa jalka jarrulla?

BnV hoitaa kaiken tämän kun painat kerran Start -nappia, kuin täyssähköauto ikään.

Bemariin saa toki asetettua vaikkapa ulkolämpötilan (pakkasta), jonka alittuessa ratin- ja penkinlämmittimet menevät automaattisesti päälle. Tai kesällä hellelämpötilan jonka ylittyessä istuintuuletus menee automaattisesti päälle. Eli niitä(kään) nappeja ei tarvitse enää valikoista itse painella.

Unohtamatta sitä valintaa, että kuinka monta prosenttia (%) kuljettaja tai kuka tahansa matkustaja haluaa istuinlämmittimen lämmittävän takapuolta suhteessa selkänojaan ja kyynernojiin (autossa yhteensä 6 lämpiävää kyynärnojaa).

BMW = Bayerin Mäster Wörke.

:comp2:

Tietysti vähän epäreilua verrata 3 kertaa arvokkaampaa edustusautoa peruskotturaan. :btooth:
 
Tietysti vähän epäreilua verrata 3 kertaa arvokkaampaa edustusautoa peruskotturaan. :btooth:

Edustuskottura sai jo pataan Lexukseltakin sisätilojen ruumiinlämpöjen seurantanokittelussa, se hierttää yhä mieleä :btooth:

Lisäksi erään nimeltämainitsemattoman ämpärimuovi-Mustang jehun mukaan BMW 700-sarja = perustoyotan hintainen eli käytännössä sama juttu.
 
Vielä aiemmin sanoit että ensiksi pitää saada ACC eli "virrat päällä" -moodi päälle painamalla Start -napista ilman että jalka on jarrulla, sitten valita toisella napilla ajotilaksi "Sähköinen", sitten "käynnistää auto" painamalla uudelleen Start-napista tällä kertaa jalka jarrulla?
Tuon voi hoitaa noin, tai jos tarpeeksi vikkelästi painaa EV-painiketta auton käynnistämisen jälkeen, niin polttis ei ehdi pyörähtää käyntiin. Itsellä tulee jo aika selkärangasta painaa auto päälle ja samantien EV-painiketta. Jopa silloinkin, kun tietää että tulee ajettua reilusti yli sähkörangen.. ja sitten pitää erikseen napauttaa ev-tila pois. :)

Hölmöähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse, mutta ei nyt mahdoton deal breakker. IMO.
 
Tuon voi hoitaa noin, tai jos tarpeeksi vikkelästi painaa EV-painiketta auton käynnistämisen jälkeen, niin polttis ei ehdi pyörähtää käyntiin. Itsellä tulee jo aika selkärangasta painaa auto päälle ja samantien EV-painiketta. Jopa silloinkin, kun tietää että tulee ajettua reilusti yli sähkörangen.. ja sitten pitää erikseen napauttaa ev-tila pois. :)

Hölmöähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse, mutta ei nyt mahdoton deal breakker. IMO.

Kyllä, nimenomaan hölmöä, sitä ajoin tässä takaa. Jopa "superlatiivi"-Mercedes S-sarjan hölmöä. Siinä ei ole mitään mieltä tai logiikkaa ellei hybridin akku ole aivan typötyhjä. Mutta ainakin jo mainitun BMW:n sähköaivo osaa jättää käyttöakustoon jonkinlaisen reservin sen suhteen, että vaikka mittaristossa sähkörange näyttäisi 0km kun ajat parkkiin niin auto lähtee seuraavalla kerralla liikkeelle sähköllä. Ei toki pitkää matkaa, minun lähiössä mentiin pari sataa metriä mutta silti. Ja tämä siis esilämmittämättömänä pk-seudun pikkupakkasessa.
 
Vai olisko se helpompi vaan painaa sitä autossa olevaa AUTO EV nappia jos pidemmälle on menossa et sähkö ei riitä, jolloin auto päättää miten se sähkö on järkevin käyttää. Kyllä se järkevin on et oletuksena auto käynnistyy EV tilassa.
Ilman muuta on helpompi, jos käynnistyisi EV-tilassa. Minun sanoin: "...lyhyillä matkoilla hyvä ja vaivaton.".

Mutta jos lähteekin talvella yli akun rangen matkalle ulkoa, niin bensankulutus tulee olemaan suurempi, koska sähköä tuhlattiin alussa auton lämmitykseen. Tuhlauksen takia sähköä ei myöhemmin riitä kevyempiin hommiin, kuten lämmenneen auton tasanopeuden ylläpitoon ja lähellä määränpäätä pikkuteille. Polttomoottori ottaisi akun tyhjennyttyä liikaa roolia noissa kevyissä hommissa, mikä ei ole järkevä työnjako.

Esim. Paluumatka Rav4:llä (18,1 kWh brutto, ~13 kWh käytettävissä) talvella@-8 C, 30 km, akku on puolillaan (6,5 kWh nettoa jäljellä, millä ajaisi kesällä 30-40 km) ja auto on kylmennyt pari tuntia ulkona:

A) Lähdetään liikkeelle kotia kohti sähköllä. Pienimpiä teitä ei ole ehditty höylätä kunnolla, joten vierinvastus on normaalia suurempi. Ajetaan ensimmäiset 2 km taajamanopeuksia. Auto lämmittää kylmiä sisätiloja lämpöpumpun ja mahdollisten vastusten avulla täydellä teholla.

Seuraavaksi kiihdytetään isolle tielle satasen matkanopeuteen. Akkua on alkumatkasta kulunut paljon suhteessa ajettuun reilu 2 km matkaan. Tämän seurauksena se puolikas akkua loppuu esim. 24 km kohdalla, joten polttis pärähtää käyntiin ison tien loppuun, eli 28 km kohdalle asti.

Loput 2 km taajamaa ajetaan hybridinä 1 km polttiksella ja 1 km sähköllä. Perillä polttis oli juuri ehtinyt hieman varata lämpöä. Koska kuitenkin oltiin jo perillä, niin se lämpömäärä ohjattiin lämpöpumpun ja vastusten kuorman helpottamisen sijaan parkkipaikan harakoille ja lumen puolittaiseen sulattamiseen konepelliltä (tämä lumijääkuori pitää joskus käydä sulattamassa lämpimässä hallissa/tallissa tai muuten Cw-arvo kasvaa).

Polttis kävi >=2 käyntijaksossa yhteensä 5 km ja vei mitä vei.


B) Käyttäjä tietää, että puolikkaalla akulla ei ajeta kylmenneellä autolla kahdeksan asteen pakkasessa kotiin 30 km. Hän kertoo tämän autolle/muuten saa auton käynnistymään polttiksella. Ensimmäiset reilut 2 km ajetaan taajamanopeuksia heikosti höylättyjä teitä. Polttis käy tämän aikaa tuottaen lämpöä ja samalla ladaten sitä puolikasta akkua. Viimeisenä hommanaan polttis kiihdyttää auton satasen matkavauhtiin.

Tämän jälkeen joko auto itsestään/käyttäjä kertoo autolle, että nyt sähkö voi jatkaa. Sähköpuoli jaksaakin loput vajaat 28 km yksinään, koska:
-ei jouduttu tekemään alkulämmitystä akkusähköllä
-ei jouduttu kiihdyttämään sähköllä sataseen
-polttisjakson aikana ladattiin akkuun lisää energiaa
-polttiksen käydessä syntynyt lämpömäärä vähensi akkulämmitystarvetta ison tien alkupuolella

Perillä polttis oli luovuttanut kaiken lämpönsä lämmityslaitteiden työn helpottamiseksi ja loput ajoviiman vietäväksi. Harakat joutuivat olemaan viluissaan. Kylmä moottori ei jäänyt sulattamaan ollenkaan lunta konepellille, joten halli-/tallireissua ei tarvittu, koska pakkaslumet lähtevät pienellä sipaisulla vahatulta konepelliltä.

Polttis kävi yhdessä käyntijaksossa yhteensä reilut 2 km ja vei mitä vei, mutta vähemmän kuin A-kohdassa.


Sekalaisia pointteja:
-EV-tila oletusasetuksena on kätevä ja mukava
-talvella se kuitenkin kasvattaa kulutusta, kun ajetaan yli sähkörangen
-lämpöpumppu (Rav4) tosin pienentää tätä penaltya
-Taasen kesällä EV-oletuksena toimii yli sähkörangenkin matkoilla ihan hyvin, mutta silloinkin parempaan polttoaineenkulutukseen pääsee pakottamalla polttiksen käyntiin jo isolla tiellä vaikka akkua vielä olisikin jäljellä. Tällöin akkua säästyy lähellä määränpäätä oleviin hitaampiin nopeuksiin, missä polttiksen ominaiskulutus olisi suurempi kuin siellä isolla tiellä.
-auto ei voi varmasti tietää milloin aiotaan ajaa yli sähkörangen, jos sitä ei sille kerrota
-kertomistapoja ovat manuaalisesti napilla/ajotiloilla tai navilla
-polttiksen heiniä ovat: lämmitys, pidemmät auraamattomat tiepätkät, ylämäet, suurimmat nopeudet, kiihdytys matkanopeuteen
-sähköllä ei edellämainittuja kannata tehdä, ellei matka ole niin lyhyt, että riittää silti perille asti
-hytisevät harakat (kylmä polttomoottori) perillä ovat merkki taloudellisesta energiankäytöstä


Edit. @jepsfrost luin osittain väärin viestisi. Lyhyitä ajoja on suurin osa. Siksi olen samaa mieltä, että EV olisi kätevin oletustila, ja sitten manuaalisesti saa koneen käyntiin, jos tietää olevan pidempi matka.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti vähän epäreilua verrata 3 kertaa arvokkaampaa edustusautoa peruskotturaan. :btooth:
Öö, toi pihassa oleva yaris käynnistyy aina sähköllä. Toki bensa hörähtää melko nopeasti käyntiin koska tuota ei ole tarkoitettu pelkällä sähköllä liikkuvaksi kun optimi olosuhteissa sähköllä pääsee vain 4km.
 
Öö, toi pihassa oleva yaris käynnistyy aina sähköllä. Toki bensa hörähtää melko nopeasti käyntiin koska tuota ei ole tarkoitettu pelkällä sähköllä liikkuvaksi kun optimi olosuhteissa sähköllä pääsee vain 4km.
25 asteen pakkasella?

Pakkasistahan tässä puhuttiin, kyllähän melkein kaikki sähköllä starttaa lämpimällä.
 
25 asteen pakkasella?

Pakkasistahan tässä puhuttiin, kyllähän melkein kaikki sähköllä starttaa lämpimällä.
Tuo yaris komentti on ihan totta, mutta täysin epäolennaista. Kuten Auriskin, hörähtää polttis about heti hätiin. En tosin itse kokeillut sellaisessa tilanteessa EV nappia, mutta noilla "täyshybrideillä" tuo nappi on kyllä hyvin lähellä tarpeetonta
 
Tuo yaris komentti on ihan totta, mutta täysin epäolennaista. Kuten Auriskin, hörähtää polttis about heti hätiin. En tosin itse kokeillut sellaisessa tilanteessa EV nappia, mutta noilla "täyshybrideillä" tuo nappi on kyllä hyvin lähellä tarpeetonta
No kuulostaa melkeimpä IMO hölmöltä jos näin on, ainakin itse soisin tuollaisessa itselataavassa, että sitä polttista aletaan lämmittää heti kovilla pakkasilla kun sitä varmasti tullaan tarvimaan.
 
25 asteen pakkasella?

Pakkasistahan tässä puhuttiin, kyllähän melkein kaikki sähköllä starttaa lämpimällä.
Kyllä, pakkasella.

Jos ei ole lämmitetty niin minuutin sisään lyö koneen käyntiin, jos lämmitetty niin pysyy pidempää pelkällä sähköllä.

Talvella vain yleensä jo pelkkä liikkuminen vaatii enemmän voimaa jolloin polttomoottori käynnistyy helpommin että hangessa pääsee etenemään.

Yarista ei kannata liikaa sotkea plugareihin koska pieni akku rajoittaa paljon pelkällä sähköllä toimimista.
 
Oli tänään -15 pakkasta niin tui ajettua n. .20 km kaupunkiajoa pelkällä sähköllä kun lähdin kylmästä tallista. Eco oli ajovalintana ja toki EV kun starttasi auton. Vielä jäi mittariin n.40km kun ajelin n. 20 km kaupungissa. Itse huomannut et jos ajaa matka-ajoa sillä 80km/h tunnissa niin vie vähempi mitä kaupunkiajossa. Mut testaillaan, talven kulutuksen jo tietää ja kuinka pakkasella toimii...Nyt kesää mielenkiinnolla odotetaan:) Autona siis RAV4 PHEV.
 
Oli tänään -15 pakkasta niin tui ajettua n. .20 km kaupunkiajoa pelkällä sähköllä kun lähdin kylmästä tallista. Eco oli ajovalintana ja toki EV kun starttasi auton. Vielä jäi mittariin n.40km kun ajelin n. 20 km kaupungissa. Itse huomannut et jos ajaa matka-ajoa sillä 80km/h tunnissa niin vie vähempi mitä kaupunkiajossa. Mut testaillaan, talven kulutuksen jo tietää ja kuinka pakkasella toimii...Nyt kesää mielenkiinnolla odotetaan:) Autona siis RAV4 PHEV.
-18 oli illalla pakkasta ja lähtö lämpimästä tallista. Moottori lähti käyntiin jossain 5 km jälkeen ja rupesi pumppaamaan ihan rehellisesti pakkasen takia lämpöä kiertoon. Moottorivalo sammui ja syttyi sykleissä käyntiin vakiokierroksilla. Samat kokemukset jo aikaisemminkin RAV4 osalta ja limitti aloituksella on ollut -13 asteessa, jolloin nuo 1 min tauot useammin ja pidempiäkin. -10 on vasta varma raja tallista lähtiessä, että pystyy pelkällä sähköllä ajamaan akun tyhjäksi.
Tämä on siis 80 alueella kotiin tullessa ja viimeinen palkki auton seistessä.
 

Liitteet

  • 51389D31-ADF9-4FC4-8BD1-6D0AA5BBD7BF.jpeg
    51389D31-ADF9-4FC4-8BD1-6D0AA5BBD7BF.jpeg
    169,1 KB · Luettu: 69
Euroopan unioni kiristää ladattavien hybridiautojen päästötestejä – ”Käyttökerrointa muutetaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Euroopan unioni kiristää ladattavien hybridiautojen päästötestejä – ”Käyttökerrointa muutetaan”

Hybridiautojojen WLTP mittaukset uudistuvat 2025. Syynä on se, että nykyisenen mittausjärjestelmä antaa mittaustuloksia, jotka ovat vain neljäsosa todellisista päästöistä ja kulutuksesta.

Kenelle tämä tulee yllätyksenä?
Verotus arvot vaan bensakoneen päästöjen mukaan kaikista reiluinta, niin loppuu tuo veronkierto. Töissäkin tyrkytti jotakin plugaria ja olis i pitänyt vielä maksaa siitä että voit työtä tehdä. Toki kieltäydyin ja sanoin että ajelen firman autolla kuten tähänkin asti enkä puutu rahallisesti firman asioihin. Halvin vaihtoehto että haen firman auto tallista aamulla ja palautan sen iltapäivällä.
 
Kenelle on reilua ja kenelle ei. Tässä sitten häviävät ne, ketkä ajavat hybrideillään pääasiassa sähköllä ja alittavat jo nykyisetkin päästö- ja kulutuslukemat.

Polttaineen hinnassa se verotus on kaikkein yksinkertaisinta tehdä oikeudenmukaisesti, maksetaan sen mukaan mitä käytetään. Ja lopetetaan nämä "käyttöetu" "vapaa autoetu"-tyyppiset työsuhdeautosopparit missä polttoaineet kuuluu kuukausihintaan. Tai ainakin rajataan polttoaineet ulos tästä. Varmaan alkaa työsuhdeautoilijatkin enemmän latailemaan autoa, kun alkaa tuntumaan omassa kukkarossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän juu tuolla plugarilla pihistikin pääsee jos vaan jaksat ladata sitä ja siinähän sitten häviävät juurikin nuo latailijat. Firma autoilijoilla todenähöisesti johdot vielä muoveissa paksissa ja ei lataukset paljon kinosta..
 
Kaksi eri kirjoittajaa toivoo muita ihmisiä kuin itseään koskevia etuja pois, perus suomimeininkiä :D

PS. Auton käyttöetu tarkoittaa, että työnantaja ei maksa polttoaineiden kustannuksia.
 
Kaksi eri kirjoittajaa toivoo muita ihmisiä kuin itseään koskevia etuja pois, perus suomimeininkiä :D

PS. Auton käyttöetu tarkoittaa, että työnantaja ei maksa polttoaineiden kustannuksia.
Homman nimi on vaan se, että verotus ei ole millään tavalla ennakoitavissa. Toisille 50k€ voi olla taskurahoja, mutta suurelle osalle porukasta se on todella iso raha. Olkoot verotus kuinka idioottimainen tahansa, mutta ennakoitavissa sen täytyy olla.
 
Kaksi eri kirjoittajaa toivoo muita ihmisiä kuin itseään koskevia etuja pois, perus suomimeininkiä :D

PS. Auton käyttöetu tarkoittaa, että työnantaja ei maksa polttoaineiden kustannuksia.
Jeps, meni ristiin termit. Vapaata autoetua tarkoitin siis. Harva siinä jaksaa johdon kanssa puljata, kun lataamisesta koituu vaivaa ja kuluja säästön sijaan.
 
Jeps, meni ristiin termit. Vapaata autoetua tarkoitin siis. Harva siinä jaksaa johdon kanssa puljata, kun lataamisesta koituu vaivaa ja kuluja säästön sijaan.

Olen itsekin sitä mieltä että plugin-hybridin käyttäminen ilman säännöllistä lataamista pitäisi kieltää, mutta en sentään lähtisi vapaata autoetua ottamaan pois.

Jollain tavalla pitäisi velvoittaa sellaisen hankkinut (varsinkin työsuhdeautona) lataamaan säännöllisesti.

Lisäys: omaa olen ladannut kotona keskimäärin 130 kWh/kk.
 
Olen itsekin sitä mieltä että plugin-hybridin käyttäminen ilman säännöllistä lataamista pitäisi kieltää, mutta en sentään lähtisi vapaata autoetua ottamaan pois.

Jollain tavalla pitäisi velvoittaa sellaisen hankkinut (varsinkin työsuhdeautona) lataamaan säännöllisesti.

Miten ajattelit tuollaisen toteuttaa ja kuka sitä valvoisi?
 
Miten ajattelit tuollaisen toteuttaa ja kuka sitä valvoisi?

Ei varmaan käytännössä mitenkään, mutta ilmaisin kantani asiaan. Silkkaa väärinkäyttöä ja kieltämättä myös veronkiertoa kun ei käytetä autoa niin kuin sitä on tarkoitettu.

Autot kyllä rekisteröivät matkamittarilukeman tapaan hyvin tarkkaa dataa niiden latauksista, joten seuraaminen olisi periaatteessa mahdollista.
 
Ei varmaan käytännössä mitenkään, mutta ilmaisin kantani asiaan. Silkkaa väärinkäyttöä ja kieltämättä myös veronkiertoa kun ei käytetä autoa niin kuin sitä on tarkoitettu.

Autot kyllä rekisteröivät matkamittarilukeman tapaan hyvin tarkkaa dataa niiden latauksista, joten seuraaminen olisi periaatteessa mahdollista.

Tosi hyvä idea. Mitä siitä sitten seuraisi, jos ajelet ilman latausta?
 
Tosi hyvä idea. Mitä siitä sitten seuraisi, jos ajelet ilman latausta?

Niin turhaa vänkäämistä että en jaksa enää vastata tämän enempää. Kirjoitin jo, että ei varmaan käytännössä onnistu, ja että vain ilmaisin kantani asiaan liittyen (eli siis pidän vääryytenä ajella plugin-hybridillä lataamatta sitä).
 
Niin turhaa vänkäämistä että en jaksa enää vastata tämän enempää. Kirjoitin jo, että ei varmaan käytännössä onnistu, ja että vain ilmaisin kantani asiaan liittyen (eli siis pidän vääryytenä ajella plugin-hybridillä lataamatta sitä).

Tuosta olen samaa mieltä, mutta tuota on ihan mahdoton valvoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 283
Viestejä
4 487 530
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom