Näitä ei taida olla ollut uutena saatavilla muutamaan vuoteen....Onnistuu kyllä Voltilla/Amperalla tuo sähköajo ilman mitään kurjistelua noinkin kylmällä. Range toki voi sitten jäädä jopa alle 30 kilometriin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näitä ei taida olla ollut uutena saatavilla muutamaan vuoteen....Onnistuu kyllä Voltilla/Amperalla tuo sähköajo ilman mitään kurjistelua noinkin kylmällä. Range toki voi sitten jäädä jopa alle 30 kilometriin.
Joo no kaikkia autoja ei voi itse omistaa niin uskoo mitä niistä koeajoissa kirjoitetaan. Ja kumma kun ensimmäinen ratin takana arvostelu niin heti on kommentoitu talviajoa näin....
'' Mittaristo näyttää, että sähköllä ajaisi 5km. Varsinaista sähköajoa ei juuri päästä testaamaan. Liikkeelle kuitenkin lähdetään sähköllä. Passat lähtee liikkeelle aina sähköajotilassa, ellei tietty akku ole aivan tyhjä tai ulkolämpötila ole alle -10°C. ''
Volkswagen Passat Variant GTE
Halusin koeajaa ensimmäiseksi hybridiksi Toyota Corollan. Toyotalla on maailman pisimpään kokemusta kaupallisesta toiminnasta hybridiautojen kanssa. Mutta miwww.ratintakaa.fi
Juu ei. Toisaalta oli uutena sen verran kallis että en suosittelisi, vaikka olisikin saatavilla. 10-15 tuhannen hintaisena taas ihan hyvä hankinta.Näitä ei taida olla ollut uutena saatavilla muutamaan vuoteen....
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...Kerran tänätalvena on pakottanut polttiksen päälle, auto seisoi silloin kaksi päivää 18-20 pakkasessa. Outlander seisoo pihalla, ei katosta tai mitää.
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...
Noo, eiköhän tämä riitä mun puolesta tämä intos. Moottori lehden testi Outlanderista sanoo näin...
''
Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.
Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa. ''
Näin olen lukenut, itsellä ei ole tapahtunut kun täälläpäin ei hirveästi liikennettä ole niin ei adaptiivisellä ole tehnyt isoja hidastuksia vaan lähinnä vaan jonossa ajoa. Mutta tässä voi ajaa myös normivakkarilla jos tuollaista jatkuvasti sattuisi. Moottori mitä itsellä on käynnistynyt niin se käy 5-10 min, sen verta että lämpeää kone.Selailin hieman tuota ja huomasin että moittivat myös vakkarin käytön haittaavan ev-ajoa. Muistelen kuulleeni että Ravissa on kans sellainen ongelma että kun auto hidastaa adaptiivisella vaikkarilla niin polttis käynnistyy ja käy aika pitkään sen jälkeen. Onko tullut sulla vastaan tämmöistä?
En tiedä kyseisen testin vm tai auton versiota, mutta muutaman vuoden ollut jo kyseisessä autossa erikseen nappi sähköajolle. Siksi sanoinkin, että kerran ollut pakkaset tänätalvena että halusi sähköajosta huolimatta polttiksen sytyttää, tällöin akun lämpötila oli liian alhainen pelkästään sähköllä ajeluun. Ajoakun lämmitin on uudemmissa, itsellä välimalli että ev-nappi on, mutta ajoakun lämmitintä ei ole ääriolosuhteisiin.
Muutkin vakkari ei toimi sähköllä jne ovat paskapuhetta ja kertoo testaajien ammattitaidosta. Jos esilämmitys on puhelinapilla naps päälle, silti ajellaa ilman sitä niin samapa tuo.
Vähänku ei skrapattais ikkunaa, sit valitetaan kun ei nää autosta ulos ekojen kilometrien aikana.
2019 mallin autolla oli testattu...
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria.moottori.fi
Siis miten tuossa se ev ajo valitaan? Ravissa se on aina oletuksena EV vaikka aiemmin olisi valittu joku muu? Vai miten eivät ole osanneet käyttää? Pitääkö EV nappia aina painaa ennen käynnistystä vai heti käynnistyksen jälkeen ennen kuin moottori käynnistyy vai miten? Jos kerta on testissä tekenyt sitä jatkuvasti?Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka osaamaton koeajaja ei osaa auton ominaisuuksia käyttää.
Kyseiset asiat kaikki, pystyisi yhdellä napin painalluksella korjaamaan toisenlaisen ajotilan valitsemalla.
Tää on tätä, ku kylmänä jostai joku auto, napista käymään ja hanaa, sit itketään asioista mitkä ovat omaa tyhmyyttä/auton varusteiden käyttämättömyyttä.
Näitä ei kannattaisi ihan sokeana uskoa.
No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpääAutoon pitäisi laittaa ACC-virrat päälle, valita kytkimestä ev-mode ja sitten käynnistää auto.
Auto oletuksena käyttää normal/comfort tilaa jolloin ilman sähköistä esilämmitystä se polttiksen käynnistää sisälämpötilan saavuttamiseksi mahdollisimman nopeasti.
Tämän olisi voinut välttää esilämmityksellä tai valitsemalla eco-moden tai valitsemalla ev-moden jolloin auto olisi käyttänyt sähköistä lämmitintä polttomoottorin sijaan.
Autossa on melkeen 5kw vastus, joten kyllä sillä lämpöä saadaan koppiin, plus tietty ratin ja penkkien lämppärit.
Autolla on koeajo ajettu ajotilalla, jossa todennäköisesti reilummasta kaasunkäytöstä se avittaa polttomoottorilla, lisäksi adapt vakkarilla kun edessä oleva vaikka lähtee tieltä se käyttää silloin kaiken kapasiteetin saavuttaakseen halutun nopeuden.
Eco-tila olisi jo esimerkiksi optimoinut kaasun käyttöä/kiihtyvyyttä ekologisemmaksi ilman polttista ja ev-mode toki myös olisi käyttänyt pelkkää sähköä.
No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpää
Kyllä nyt RAVikin menee noin lyhen matkan kaupungissa jos mä kylmästäkin tallista lähden ja pakkasta ulkona reilut -15. Mut mä olen puhunut pidemmistä matkoista ja akun tyhjäksi ajamisesta, ja myös 80 vauhdeista.No arvostetaan sinun kantaasi, tosiasia kuitenkin se että olen tässä nyt viimeiset kaksi viikkoa käynyt kaupungilla 10km päässä ja isossa kaupassa pelkällä sähköllä omalla hybridillä, oli pakkasta tai ei.
Toki sana hybridikin jo pitää sisällään oletuksen että pelkällä sähköllä ei kaikkea ajoa pääse, sillä kyseessä ei ole sähköauto.
Ja pelkästää jos polttoaineen kulutusta miettii niin edellinen peugeot 308 1.2 puretech automaatti vei 6.6l/100km kun nykyinen passat gte vie samoilla ajoilla 3.8l/100km
Uudet LR Volvot vaikuttavat aika hyviltä sähköajon suhteen. Itsellä myös aika kovat odotukset uuden C-sarjan suhteen kun vanhempikin on aika hyvä ja uudessa on kai panostettu akun lämmönhallintaan.Mut edelleen seison puheitteni takana että ei kannata liikaa haaveilla täydestä sähköajosta kun sen plugarin ostaa. Niin paljon niistä on juttua ja testiä. Todella tarkkaan kannattaa tutustua ettei mielikuvat sitten romahda käytännössä.
Toi TM testi kannattaa lukea ensimmäisenä...Ettei sitten tule sanomista kuten parissa esimerkissä toisessa linkissä.
Miten lataushybridit toimivat pakkasessa? Kahdeksan töpseliautoa testannut TM: ”Tuntuu utopistiselta ajatukselta”
Töpselihybridin polttomoottorin käynnistyminen talviajossa on käytännössä väistämätöntä, kirjoittaa talvisen lataushybriditestinsä juuri julkaissut Tekniikan Maailma.www.is.fi
Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja
Kuluttajariitalautakunta ja Autoalan Keskusliitto patistavat myyjiä kertomaan avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista.yle.fi
Selailin hieman tuota ja huomasin että moittivat myös vakkarin käytön haittaavan ev-ajoa. Muistelen kuulleeni että Ravissa on kans sellainen ongelma että kun auto hidastaa adaptiivisella vaikkarilla niin polttis käynnistyy ja käy aika pitkään sen jälkeen. Onko tullut sulla vastaan tämmöistä?
Siinä nappuloinnissa on se järki, että eihän auto muuten voi tietää ajatko juuri sillä kerralla sähköisen rangen sisällä. Jos ajatkin yli rangen ja lähdit kylmästä, niin polttis kannattaa käynnistää heti alussa tekemään lämpöä sisätiloihin ja vastaamaan kiihdytyksestä matkanopeuteen. Näin akkusähköä säästyy sille sopivampiin kevyempiin hommiin, jolloin pidemmällä matkalla sähköajon osuus tulee suuremmaksi, mikä mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen.No jos on asia noin niin ei ihme että ei osaa tuollaisia, eihän tuossa ole mitään järkeä Laittaa auto aina virtatilaan ensin ja nappuloida ajovalinta sähkölle ja sitten taas startata...Eka kertaa tuollaisesta systeemistä kuulen. Miksei siinä ole EV oletuksena niin olisi pikkasen järkevämpää
Siinä nappuloinnissa on se järki, että eihän auto muuten voi tietää ajatko juuri sillä kerralla sähköisen rangen sisällä. Jos ajatkin yli rangen ja lähdit kylmästä, niin polttis kannattaa käynnistää heti alussa tekemään lämpöä sisätiloihin ja vastaamaan kiihdytyksestä matkanopeuteen. Näin akkusähköä säästyy sille sopivampiin kevyempiin hommiin, jolloin pidemmällä matkalla sähköajon osuus tulee suuremmaksi, mikä mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen.
Toki auto voisi oppia käyttäjän tottumuksia, mutta silti menisi välillä pieleen (saikkupäivät ym. poikkeamat). En usko Toyotassa olevan tuollaista kalenterin oppivaa EV-tilaa.
Määränpään asettaminen aina naviin olisi hieman työlästä, mutta ei vaatisi kokenutta käyttäjää.
Nappi on simppeli ja nopea tapa kertoa autolle, että tälle reissulle riittää pelkkä sähkö. Haittana on se, että käyttäjän pitää tietää olosuhteiden ja käyttötavan vaikutukset sähkörangeen. Jos hänen arvionsa menee pieleen eikä range riitäkään, niin parempi olisi ollut olla painamatta nappia ja antaa vaan pöristä alkuun.
EV-mode oletuksena tuottaa huonomman lopputuloksen pidemmillä matkoilla, vaikka lyhyillä matkoilla onkin hyvä ja vaivaton käyttäjälle.
Autoon pitäisi laittaa ACC-virrat päälle, valita kytkimestä ev-mode ja sitten käynnistää auto.
Auto oletuksena käyttää normal/comfort tilaa jolloin ilman sähköistä esilämmitystä se polttiksen käynnistää sisälämpötilan saavuttamiseksi mahdollisimman nopeasti.
Tämän olisi voinut välttää esilämmityksellä tai valitsemalla eco-moden tai valitsemalla ev-moden jolloin auto olisi käyttänyt sähköistä lämmitintä polttomoottorin sijaan.
Toki auto voisi oppia käyttäjän tottumuksia ...
Tämä oli maailman idioottimaisin logiikka / tapa.
Auto käynnistyy polttiksella vain silloin, jos ulkona on reilummin pakkasta ja sisälämpötilanpyynti on korkea eikä autoa ole esilämmitetty.
Tämän siis saa myös toki vältettyä painamalla ev-nappia ennen käynnistystä.
En nyt ymmärrä, et mikä ongelma on yhdellä painikkeella määritellä millaisen ajotilan haluaa? Eihän se ole monimutkaisempaa kun vaikka painaa perseenlämmitin tai vakionopeudesäädin päälle?
Mielestäni juuri ajotiloilla, akun latauksilla/säästömodeilla juuri optimoidaan omaan käyttöön halutessa hybridin hyviä ominaisuuksia.
Ööhh ... ?
Vielä aiemmin sanoit että ensiksi pitää saada ACC eli "virrat päällä" -moodi päälle painamalla Start -napista ilman että jalka on jarrulla, sitten valita toisella napilla ajotilaksi "Sähköinen", sitten "käynnistää auto" painamalla uudelleen Start-napista tällä kertaa jalka jarrulla?
BnV hoitaa kaiken tämän kun painat kerran Start -nappia, kuin täyssähköauto ikään.
Bemariin saa toki asetettua vaikkapa ulkolämpötilan (pakkasta), jonka alittuessa ratin- ja penkinlämmittimet menevät automaattisesti päälle. Tai kesällä hellelämpötilan jonka ylittyessä istuintuuletus menee automaattisesti päälle. Eli niitä(kään) nappeja ei tarvitse enää valikoista itse painella.
Unohtamatta sitä valintaa, että kuinka monta prosenttia (%) kuljettaja tai kuka tahansa matkustaja haluaa istuinlämmittimen lämmittävän takapuolta suhteessa selkänojaan ja kyynernojiin (autossa yhteensä 6 lämpiävää kyynärnojaa).
BMW = Bayerin Mäster Wörke.
Tietysti vähän epäreilua verrata 3 kertaa arvokkaampaa edustusautoa peruskotturaan.
Tuon voi hoitaa noin, tai jos tarpeeksi vikkelästi painaa EV-painiketta auton käynnistämisen jälkeen, niin polttis ei ehdi pyörähtää käyntiin. Itsellä tulee jo aika selkärangasta painaa auto päälle ja samantien EV-painiketta. Jopa silloinkin, kun tietää että tulee ajettua reilusti yli sähkörangen.. ja sitten pitää erikseen napauttaa ev-tila pois.Vielä aiemmin sanoit että ensiksi pitää saada ACC eli "virrat päällä" -moodi päälle painamalla Start -napista ilman että jalka on jarrulla, sitten valita toisella napilla ajotilaksi "Sähköinen", sitten "käynnistää auto" painamalla uudelleen Start-napista tällä kertaa jalka jarrulla?
Tuon voi hoitaa noin, tai jos tarpeeksi vikkelästi painaa EV-painiketta auton käynnistämisen jälkeen, niin polttis ei ehdi pyörähtää käyntiin. Itsellä tulee jo aika selkärangasta painaa auto päälle ja samantien EV-painiketta. Jopa silloinkin, kun tietää että tulee ajettua reilusti yli sähkörangen.. ja sitten pitää erikseen napauttaa ev-tila pois.
Hölmöähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse, mutta ei nyt mahdoton deal breakker. IMO.
Ilman muuta on helpompi, jos käynnistyisi EV-tilassa. Minun sanoin: "...lyhyillä matkoilla hyvä ja vaivaton.".Vai olisko se helpompi vaan painaa sitä autossa olevaa AUTO EV nappia jos pidemmälle on menossa et sähkö ei riitä, jolloin auto päättää miten se sähkö on järkevin käyttää. Kyllä se järkevin on et oletuksena auto käynnistyy EV tilassa.
Öö, toi pihassa oleva yaris käynnistyy aina sähköllä. Toki bensa hörähtää melko nopeasti käyntiin koska tuota ei ole tarkoitettu pelkällä sähköllä liikkuvaksi kun optimi olosuhteissa sähköllä pääsee vain 4km.Tietysti vähän epäreilua verrata 3 kertaa arvokkaampaa edustusautoa peruskotturaan.
25 asteen pakkasella?Öö, toi pihassa oleva yaris käynnistyy aina sähköllä. Toki bensa hörähtää melko nopeasti käyntiin koska tuota ei ole tarkoitettu pelkällä sähköllä liikkuvaksi kun optimi olosuhteissa sähköllä pääsee vain 4km.
Tuo yaris komentti on ihan totta, mutta täysin epäolennaista. Kuten Auriskin, hörähtää polttis about heti hätiin. En tosin itse kokeillut sellaisessa tilanteessa EV nappia, mutta noilla "täyshybrideillä" tuo nappi on kyllä hyvin lähellä tarpeetonta25 asteen pakkasella?
Pakkasistahan tässä puhuttiin, kyllähän melkein kaikki sähköllä starttaa lämpimällä.
No kuulostaa melkeimpä IMO hölmöltä jos näin on, ainakin itse soisin tuollaisessa itselataavassa, että sitä polttista aletaan lämmittää heti kovilla pakkasilla kun sitä varmasti tullaan tarvimaan.Tuo yaris komentti on ihan totta, mutta täysin epäolennaista. Kuten Auriskin, hörähtää polttis about heti hätiin. En tosin itse kokeillut sellaisessa tilanteessa EV nappia, mutta noilla "täyshybrideillä" tuo nappi on kyllä hyvin lähellä tarpeetonta
Kyllä, pakkasella.25 asteen pakkasella?
Pakkasistahan tässä puhuttiin, kyllähän melkein kaikki sähköllä starttaa lämpimällä.
-18 oli illalla pakkasta ja lähtö lämpimästä tallista. Moottori lähti käyntiin jossain 5 km jälkeen ja rupesi pumppaamaan ihan rehellisesti pakkasen takia lämpöä kiertoon. Moottorivalo sammui ja syttyi sykleissä käyntiin vakiokierroksilla. Samat kokemukset jo aikaisemminkin RAV4 osalta ja limitti aloituksella on ollut -13 asteessa, jolloin nuo 1 min tauot useammin ja pidempiäkin. -10 on vasta varma raja tallista lähtiessä, että pystyy pelkällä sähköllä ajamaan akun tyhjäksi.Oli tänään -15 pakkasta niin tui ajettua n. .20 km kaupunkiajoa pelkällä sähköllä kun lähdin kylmästä tallista. Eco oli ajovalintana ja toki EV kun starttasi auton. Vielä jäi mittariin n.40km kun ajelin n. 20 km kaupungissa. Itse huomannut et jos ajaa matka-ajoa sillä 80km/h tunnissa niin vie vähempi mitä kaupunkiajossa. Mut testaillaan, talven kulutuksen jo tietää ja kuinka pakkasella toimii...Nyt kesää mielenkiinnolla odotetaan Autona siis RAV4 PHEV.
Verotus arvot vaan bensakoneen päästöjen mukaan kaikista reiluinta, niin loppuu tuo veronkierto. Töissäkin tyrkytti jotakin plugaria ja olis i pitänyt vielä maksaa siitä että voit työtä tehdä. Toki kieltäydyin ja sanoin että ajelen firman autolla kuten tähänkin asti enkä puutu rahallisesti firman asioihin. Halvin vaihtoehto että haen firman auto tallista aamulla ja palautan sen iltapäivällä.Euroopan unioni kiristää ladattavien hybridiautojen päästötestejä – ”Käyttökerrointa muutetaan” - Autot - Ilta-Sanomat
Euroopan unioni kiristää ladattavien hybridiautojen päästötestejä – ”Käyttökerrointa muutetaan”
Hybridiautojojen WLTP mittaukset uudistuvat 2025. Syynä on se, että nykyisenen mittausjärjestelmä antaa mittaustuloksia, jotka ovat vain neljäsosa todellisista päästöistä ja kulutuksesta.
Kenelle tämä tulee yllätyksenä?
Homman nimi on vaan se, että verotus ei ole millään tavalla ennakoitavissa. Toisille 50k€ voi olla taskurahoja, mutta suurelle osalle porukasta se on todella iso raha. Olkoot verotus kuinka idioottimainen tahansa, mutta ennakoitavissa sen täytyy olla.Kaksi eri kirjoittajaa toivoo muita ihmisiä kuin itseään koskevia etuja pois, perus suomimeininkiä
PS. Auton käyttöetu tarkoittaa, että työnantaja ei maksa polttoaineiden kustannuksia.
Jeps, meni ristiin termit. Vapaata autoetua tarkoitin siis. Harva siinä jaksaa johdon kanssa puljata, kun lataamisesta koituu vaivaa ja kuluja säästön sijaan.Kaksi eri kirjoittajaa toivoo muita ihmisiä kuin itseään koskevia etuja pois, perus suomimeininkiä
PS. Auton käyttöetu tarkoittaa, että työnantaja ei maksa polttoaineiden kustannuksia.
Jeps, meni ristiin termit. Vapaata autoetua tarkoitin siis. Harva siinä jaksaa johdon kanssa puljata, kun lataamisesta koituu vaivaa ja kuluja säästön sijaan.
Olen itsekin sitä mieltä että plugin-hybridin käyttäminen ilman säännöllistä lataamista pitäisi kieltää, mutta en sentään lähtisi vapaata autoetua ottamaan pois.
Jollain tavalla pitäisi velvoittaa sellaisen hankkinut (varsinkin työsuhdeautona) lataamaan säännöllisesti.
Miten ajattelit tuollaisen toteuttaa ja kuka sitä valvoisi?
Ei varmaan käytännössä mitenkään, mutta ilmaisin kantani asiaan. Silkkaa väärinkäyttöä ja kieltämättä myös veronkiertoa kun ei käytetä autoa niin kuin sitä on tarkoitettu.
Autot kyllä rekisteröivät matkamittarilukeman tapaan hyvin tarkkaa dataa niiden latauksista, joten seuraaminen olisi periaatteessa mahdollista.
Tosi hyvä idea. Mitä siitä sitten seuraisi, jos ajelet ilman latausta?
Niin turhaa vänkäämistä että en jaksa enää vastata tämän enempää. Kirjoitin jo, että ei varmaan käytännössä onnistu, ja että vain ilmaisin kantani asiaan liittyen (eli siis pidän vääryytenä ajella plugin-hybridillä lataamatta sitä).