Keskustelua hybridiautoista

Myös teslan nykyiset avaimet on Bluetoothin yli. Ne syö pattereita tosi nopeasti, koska esim ne esiin työntyvät kahvat (model
S) ja automaattisesta avautuva ovi (model x). Ehkä tämä on ratkaisu siihen ongelmaan. Puhelimen akku on helpompi ladata.
Ihmettelin myös tuota avainhommaa.

Miksei voisi olla perinteistä avainta, itse en ainakaan ole kiinnostunut siitä että älypuhelimella tehdään kaikki. Jossainhan oli juttua Model S:stä, että auto ei käynnistynt jossain landella, kun ei ollut verkkoa. Ehkä tuo on nykyään jo huomioitu :)

Olikohan BMW uudessa 5-sarjassa, kun laitat avaimen sille tarkoitetulle paikalle vaihdekepin edessä niin siinä on langatonlataus joka pitää huolen että ei tarvitse pattereita vaihtaa.
 
Olikohan BMW uudessa 5-sarjassa, kun laitat avaimen sille tarkoitetulle paikalle vaihdekepin edessä niin siinä on langatonlataus joka pitää huolen että ei tarvitse pattereita vaihtaa.

Tjooh, jos otat lisävarusteena langattoman latauksen ja display key -kosketusnäytöllisen avaimen, niin sitten voit sellaista ladata langattomasti autossa. Mutta toi display key on juurikin bemarin puhelin applikaation takia aika turha -- kaiken saman (ja enemmän) voit tehdä etänä puhelimesta, ei tartte olla avaimen kantamalla. Normaali avain on sitten siinä kaikessa lopussa ihan yhtä hyvä ja pienempi.

Auton mukana tulee onneksi myös kaksi ihan normaalia avainta, pattereilla.

4yduCNq.jpg
 
Ihmettelin myös tuota avainhommaa.

Miksei voisi olla perinteistä avainta, itse en ainakaan ole kiinnostunut siitä että älypuhelimella tehdään kaikki. Jossainhan oli juttua Model S:stä, että auto ei käynnistynt jossain landella, kun ei ollut verkkoa. Ehkä tuo on nykyään jo huomioitu :)

Olikohan BMW uudessa 5-sarjassa, kun laitat avaimen sille tarkoitetulle paikalle vaihdekepin edessä niin siinä on langatonlataus joka pitää huolen että ei tarvitse pattereita vaihtaa.

Mulla oli aikoinaan e39-mallinen 5-sarjan bemari, vuosimallia 2001 ja jo siinä oli avaimelle langaton lataus. Avain siis latautui virtalukossa ollessaan, eikä pattereita tarvinut vaihtaa kertaakaan. Todella kätevää.
 
Mulla oli aikoinaan e39-mallinen 5-sarjan bemari, vuosimallia 2001 ja jo siinä oli avaimelle langaton lataus. Avain siis latautui virtalukossa ollessaan, eikä pattereita tarvinut vaihtaa kertaakaan. Todella kätevää.
On kyllä. Nykyään kun ei enää avainta saa noissa mihinkään kiinni.
 
Entisessä e mersussa avainten patterit kesti sen mitä auto oli minulla,eli 10v.
Hieman aiheutti ihmetystä kun sedän 2v vanhassa skodassa molemmat avaimet kuoleentuivat aikalailla samaan aikaan. Autossa oli avaimeton käynnistys, joten autoa ei saanut edes käyntiin. En nyt muista mitä siihen piti kikkailla, mutta 30min piti huollon kanssa soitella että auton sai liikkeelle. Muutama ärräpää pääsi skodan laadusta.
Näköjään laatu koskee myös avaimia.
 
Hieman aiheutti ihmetystä kun sedän 2v vanhassa skodassa molemmat avaimet kuoleentuivat aikalailla samaan aikaan. Autossa oli avaimeton käynnistys, joten autoa ei saanut edes käyntiin.
Avaimeton käynnistys syö pattereita paljon nopeammin kuin perinteinen kaukosäädin, sille ei vaan voi mitään.

Jos ei autoa saanut käyntiin ilman puolen tunnin soittelusessiota huollon kanssa, niin se on sitten ihan omaa tyhmyyttä. Ohjekirja kertoo kyllä konstit, ellei niitä muuten tiedä. (avain on siis vietävä kiinni starttinappiin jotta ajoneston siru saadaan luettua, aivan kuten perinteinen avain virtalukossaan)
 
Avaimeton käynnistys syö pattereita paljon nopeammin kuin perinteinen kaukosäädin, sille ei vaan voi mitään.

Jos ei autoa saanut käyntiin ilman puolen tunnin soittelusessiota huollon kanssa, niin se on sitten ihan omaa tyhmyyttä. Ohjekirja kertoo kyllä konstit, ellei niitä muuten tiedä. (avain on siis vietävä kiinni starttinappiin jotta ajoneston siru saadaan luettua, aivan kuten perinteinen avain virtalukossaan)

Kyllähän siinä aika typerä olo tuli,kun ei autoa saanut käyntiin.
Heti ekana kokeilin tuota kikkaa, mikä myös ohjekirjassa oli varsin selkeästi selitetty.
Vasta kolmas huollosta kiinni saamanani kaveri osasi neuvoa miten auton sai käyntiin, tuttu homma kuulemma.
Ikäväähän tuo olisi jos se sattuisi vkl, tai kännykästä olisi akku loppu.
 
Mutta onko sopivia latausasemia riittävästi?

Jep.. miten on luotettavuus, kestääkö se käyttöä, missä lähin huolto, kestääkö kaikki korikorjaukset 3 kk osien saatavuuden takia kuten muillakin tesloilla. On tässä avoimia kysymyksiä teslan rekkahommien kanssa vielä.
 
No, käytännössä ainakin alkuvaiheessa noita käytetään jossain sataman ja terminaalin välisessä sukkuloinnissa, jolloin se latausasema hankitaan auton kanssa - tai pari autoa/asema tjsp.

Käytännössä ne on ne huoltoseisokit joita tullaan tuijottamaan todella tarkkaan noissa ensimmäisissä liikenteeseen tulevissa autoissa.
 
500 mailin kantama on about 800km, eikö se nyt piisaa aika moneen muuhunkin kuin pelkkään sataman ja sipoon välillä rullaamiseen?

Toki euroopan halki ei oikein voi posotella, mutta ei kait sitä hirveästi tuon pidempään edes saisi päivässä ajaa?

Pitäisi varmaan noilta palstan rekkamiehiltä kysellä päivittäisistä ajosuorituksista jne.
 
500 mailin kantama on about 800km, eikö se nyt piisaa aika moneen muuhunkin kuin pelkkään sataman ja sipoon välillä rullaamiseen?

Toki euroopan halki ei oikein voi posotella, mutta ei kait sitä hirveästi tuon pidempään edes saisi päivässä ajaa?

Pitäisi varmaan noilta palstan rekkamiehiltä kysellä päivittäisistä ajosuorituksista jne.

Voidaanhan sillä tietysti muutakin väliä ajaa, mutta tuollaisessa ajossa se sähkörekka on tehokkaimmillaan. Tasaisessa maantieajossa sähkörekan energiatehokkuusetu pienenee, jonka lisäksi sellainen ympäri maata tapahtuva seikkailu ei onnistu ainakaan aluksi, kun sitä latausinfraa ei ole.

Tuossa uutisessa ei ollut mitään mainintaa miten tuota lämmitetään. Jos auto ei ole vuorotyössä, niin tuollainen pitkänmatkan auto toimii sitten asuntona. Lakisääteisen tauon pitäminen vaatii myös energiaa, ja jos akku vetää viimeisiään, niin että se riittäisi juuri 50km päässä olevalle latausasemalle, niin jonkun 12h paikallaanolon jälkeen sillä ei enää ajeta mihinkään. Kun tunnit on täynnä, niin laki kieltää ajamasta autolla mihinkään. Tosin mä en näe mitään syytä miksei tuollaista rekkaa voisi ladata myös normaalilla laturilla, sen tauonajan.

Kuskin kannalta tuollaisen sähkörekan ajaminen on tietysti vielä vittumaisempaa. Jo nykyisellään tauto ja levot pidetään silloin kuin kello sanoo, eikä silloin kun niille olisi tarvetta, tuohon vielä lisätään se että ne tauot joutuu sovittamaan auton tarpeiden mukaan, niin kyskin kannalta se säännöllinen satama-ajo kuulostaa aina vaan paremmalta.

Maansiirto työssä tuo voisi rangen puolesta kyllä toimia, ajettavat yhden suuntaiset matkat on harvoin kovin pitkiä ja niissä hommissa auton vuorokausisuoritteet ovat käytännössä max 800km, mutta kykeneekö tuo auto muuten siihen työhön on sitten eri asia.
 
Nyt tuli köyhyys, tili kuivaks kun maksoin tuon Teslan kertarykäsyllä, tosin pankkiin menee vielä 2v lyhennyksiä :cigar2: niin ja veroarpajaiset vielä edessä, viimeeksi kesti 3kk sähköauton verotuspäätöksen tekeminen.
 
Nyt tuli köyhyys, tili kuivaks kun maksoin tuon Teslan kertarykäsyllä, tosin pankkiin menee vielä 2v lyhennyksiä :cigar2: niin ja veroarpajaiset vielä edessä, viimeeksi kesti 3kk sähköauton verotuspäätöksen tekeminen.
Paljos tuohon teslaan on noin tulossa veroa ?
 
Oletus on 2015 43000km. S P85D. Lähes kaikilla herkuilla noin 4200-4400 eur.
 
Itselläni on ollut Opel Ampera nyt käytössä viimeiset 4 vuotta ilman suurempia vikoja. Vielä en uskaltaisi ihan täys-sähköautoiluun siirtyä. Tesla olisi kyllä kovasti mielessä, mutta ihan vielä ei rahat moiseen riitä. Kilsoja tulee kuitenkin about 75-80t vuodessa. Miten kävisi Teslan hinnan, jos kilsoja alkaa kertyä. Itsellä kesti tuon 4 vuotta hankkia myös oma latauspiste. Mutta onneksi tuli hieman odoteltua ja varmuuden vuoksi ostin 3-vaiheisen rasiamallin latauspisteen jos joskus vaihtaisi Teslaan tai vastaavaan jossa ois 3-vaihe lataus. Onneksi on nuo latauspisteiden hinnat tulleet hieman alas muutaman vuoden takaisesta, niin malttoi hankkia. Oli kohtuu hintainen https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi verkkokaupassa.
 
Teslan latauslaite on 530€ mut myydään vain Teslan omistaville. Tuossa autos on siis takuu päällä 4 v tai 80000km on täysi takuu joten viat menee ilmaiseksi Teslan piikkiin. Akuston, moottorin ja ohjaus elektroniikan takuu 8v ilman kilometrirajaa. Noilla kilometreillä kannattaa Tesla jos saat kilometrikorvauksia, minä laskin sähkön hinnaksi kotona ladattaessa 2,40-2,5€/100km kuluiksi. Aika vähän 2T painoon ja 380 heppaiseen autoon.
 
En oo uskaltanu laskea mutta jos 1,5v pitää ja saa myytyä hyvään hintaan niin alenema ei pitäis olla kun 2-4 k€ niveliä ei vielä pitoäis tuossa ajassa mennä, renkaat ehkä pitää vaihtaa.
 
Entisessä e mersussa avainten patterit kesti sen mitä auto oli minulla,eli 10v.
Hieman aiheutti ihmetystä kun sedän 2v vanhassa skodassa molemmat avaimet kuoleentuivat aikalailla samaan aikaan. Autossa oli avaimeton käynnistys, joten autoa ei saanut edes käyntiin. En nyt muista mitä siihen piti kikkailla, mutta 30min piti huollon kanssa soitella että auton sai liikkeelle. Muutama ärräpää pääsi skodan laadusta.
Näköjään laatu koskee myös avaimia.

Vag osaa näköjään kusta tuonki ominaisuuden, omassa auto ilmoitti kiltisti että patteri loppumassa avaimesta, no vaihdoin patterin ja taas mennään.

Sama kun se että mikä Handsfree systeemi se on että ovet pitää laittaa erikseen kahvasta lukkoon? Omassa riittää kun kävelee pois niin auto lukitsee itsensä automaattisesti.
 
Luukkosella kenties Renault? :think: Siinä kyl toi avaimettomuus on toteutettu täydellisesti, ilmoitus ajotietokoneen näyttöön kun patteri alkaa hiipumaan, ovet aukeaa kun tarttuu kahvaan ja lukittuu poistuessa, ei ikänä tarvi miettiä jäikö ovet auki kun poistuu autolta.
 
Luukkosella kenties Renault? :think: Siinä kyl toi avaimettomuus on toteutettu täydellisesti, ilmoitus ajotietokoneen näyttöön kun patteri alkaa hiipumaan, ovet aukeaa kun tarttuu kahvaan ja lukittuu poistuessa, ei ikänä tarvi miettiä jäikö ovet auki kun poistuu autolta.
Noinhan sen kuuluisi mennä. En vieläkään ymmärrä, miksi tässä Mazdassa pitää lukituksen avaus hoitaa kahvassa olevaa nappia painamalla.
 
Luukkosella kenties Renault? :think: Siinä kyl toi avaimettomuus on toteutettu täydellisesti, ilmoitus ajotietokoneen näyttöön kun patteri alkaa hiipumaan, ovet aukeaa kun tarttuu kahvaan ja lukittuu poistuessa, ei ikänä tarvi miettiä jäikö ovet auki kun poistuu autolta.

Kyllä ja tuo antaa äänimerkin kun sulkee ovet eli ei tarvitse edes kattoa autoon päin kun kuulee että ovet meni lukkoon. Kyllähän tuo muutaman kerran on sekoillut ettei ole avannut ovia kahvasta tai sulkenut niitä kun kävellyt pois, mutta jos vuoden aikana 3-4krt näin on käynnyt niin ei paljoa haittaa.

Paras olisi silti puhelinsovellus, vihaan kun pitää kantaa ylimääräisiä avaimia mukana, vaikka rellussa on ohut kortti, niin miksi sitä kantaa mukana kun puhelinkin olisi aina valmiina.
 
Teslan latauslaite on 530€ mut myydään vain Teslan omistaville. Tuossa autos on siis takuu päällä 4 v tai 80000km on täysi takuu joten viat menee ilmaiseksi Teslan piikkiin. Akuston, moottorin ja ohjaus elektroniikan takuu 8v ilman kilometrirajaa. Noilla kilometreillä kannattaa Tesla jos saat kilometrikorvauksia, minä laskin sähkön hinnaksi kotona ladattaessa 2,40-2,5€/100km kuluiksi. Aika vähän 2T painoon ja 380 heppaiseen autoon.

Et siis ostanut Teslalta CPO-autoa? Siinähän olisi tullut silloin hyvin jatkopätkää tuohon uuden takuuseen samalla.

Nyt on kyllä rautaiset hermot herralla, täytyy myöntää, ja onneksi olkoon! :kippis:
 
Vapailla markkinoilla enemmän tarjontaa ja suoralla kaupalla saa tinkastua hintaa alas. Myös myyjälle helppo kauppa kun autossa takuu päällä, ei rahoituskuvioita, eikä vaihtoromua mistä pitäisi päästä eroon.
 
Lisäksi CPO autojen myynti Suomeen on ollut vaikeaa ja siinä on ollu ylimääräistä säätämistä, vaikka EU:ssa PITÄISI olla tavaran ja työvoiman vapaa liikkuvuus. Niin käytäntö ei aina olekkaan näin yksinkertaista.
 
Hyvältä näyttää uusi Leaf! Ainoa mikä häiritsee on "Zero emission" -merkki takana. Häiritsee itseasiassa niin kovin etten voisi sen takia ostaa.
Saahan merkit pois jos haluaa. Hyvältä näyttää kyllä, tosin itseäni häiritsee tuo latausluukku, tuota kun pitää yön auki niin aamulla se on täynnä lunta ja jäätä niin meneekö edes kiinni jos tuo kaapeli/liitin lämpiää tuossa sopivasti ja sulattaa lumen joka sitten jäätyy kaikkien saranoiden yms. väliin. Hajoaa saranat tommosesta aika nopeasti.
 
Saahan merkit pois jos haluaa. Hyvältä näyttää kyllä, tosin itseäni häiritsee tuo latausluukku, tuota kun pitää yön auki niin aamulla se on täynnä lunta ja jäätä niin meneekö edes kiinni jos tuo kaapeli/liitin lämpiää tuossa sopivasti ja sulattaa lumen joka sitten jäätyy kaikkien saranoiden yms. väliin. Hajoaa saranat tommosesta aika nopeasti.
Ei se merkki ulkonäöllisesti häiritse, vaan aattellisesti. "Emissions Elsewhere" olisi hyväksyttävämpi slogan.
 
Saahan merkit pois jos haluaa. Hyvältä näyttää kyllä, tosin itseäni häiritsee tuo latausluukku, tuota kun pitää yön auki niin aamulla se on täynnä lunta ja jäätä niin meneekö edes kiinni jos tuo kaapeli/liitin lämpiää tuossa sopivasti ja sulattaa lumen joka sitten jäätyy kaikkien saranoiden yms. väliin. Hajoaa saranat tommosesta aika nopeasti.

Muutaman talven kokemuksella Leafista voin sanoa:
  • ei lämmitä lataaminen tuota kyllä yhtään havaittavasti.
  • Nykyisessäkin Leafissani on lumipyryillä ongelma muutaman kerran talvessa. Yleensä on selvinnyt ihan käsineellä lumet poistamalla.
  • Ehkä kaksi kertaa 110 tkm aikana olen joutunut kuumavesipussilla sulattamaan jäätyneet tiivisteet. Nekin johtuivat pesun jälkeen kovalla pakkasella laiminlyödystä tiivisteiden kuivaamisesta.
  • Pari kertaa olen TRE:eellä valinnut lämpimän parkkihallin vain sulattaakseni luukun, mutta silloinkin muu auto on kaivannut vielä kipeämmin salatusta. Autoni on nimittäin aina taivasalla.
  • Kun tiedän kovan lumipyryn tulevan, heitän toisinaan pienen vanhan räsymaton luukun päälle lataukseen kytkemisen jälkeen. Tuolla yksinkertaisella konstilla vaivaa ei edes tule uuteenkaan Leafiin
 
Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin
Kyllä tuolla teslalla vaa on kova usko omaan tekemiseensä, "Muskin kerrotaan heittäneen juhlissa ilmoille väitteen, jonka mukaan autot olisivat kahdessa vuodessa valmiita ajamaan täysin itsenäisesti. Kolmessa vuodessa autot olisivat vuorostaan kertaluokkaa parempia kuskeja kuin ihmiset. "
Tuossa omassa piirissähän on takana kehitystyössä itse Jim Keller joka siis käväsi tuon Zen piirinkin AMDlle pyöräyttämässä, eli aivan mahdollista että sielä olisi jotain hyvää tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Varman päälle tehny tavis auto, hinta kun vielä saataisiin kohtaamaan niin löytyisi omasta käytöstäkin.
 
Varman päälle tehny tavis auto, hinta kun vielä saataisiin kohtaamaan niin löytyisi omasta käytöstäkin.
Jos hinnat tippuvat samaa vauhtia kuin edellisillä leaffeilla, niin 2021 alkuvuodesta saat jo suhteellisen järkevään hintaan 60tkm ajetun käytetyn.
 
Ei se merkki ulkonäöllisesti häiritse, vaan aattellisesti. "Emissions Elsewhere" olisi hyväksyttävämpi slogan.
Todellakin.. jos keskimäärin 60000km pitää ajaa puhtaalla lataussähköllä, ennen kuin ollaan kurottu umpeen polttomoottoriauton pienemmät valmistuspäästöt.

Elon Musk vahvisti – Aikoo kehittää oman piirin itsestään ajaviin autoihin
Kyllä tuolla teslalla vaa on kova usko omaan tekemiseensä, "Muskin kerrotaan heittäneen juhlissa ilmoille väitteen, jonka mukaan autot olisivat kahdessa vuodessa valmiita ajamaan täysin itsenäisesti. Kolmessa vuodessa autot olisivat vuorostaan kertaluokkaa parempia kuskeja kuin ihmiset. "
Tuossa omassa piirissähän on takana kehitystyössä itse Jim Keller joka siis käväsi tuon Zen piirinkin AMDlle pyöräyttämässä, eli aivan mahdollista että sielä olisi jotain hyvää tulossa.
Usko on kova, jos 100v päästä Marsissakin asuu miljoona ihmistä :)

No itsestään ajava auto ei ole niin kaukana.
 
Todellakin.. jos keskimäärin 60000km pitää ajaa puhtaalla lataussähköllä, ennen kuin ollaan kurottu umpeen polttomoottoriauton pienemmät valmistuspäästöt.

Missä tämä on laskettu? Ne laskelmat mitä itse olen nähnyt ei ota huomioon, että polttomoottoriautoon menee toistasataa erilaista osaa enemmän kuin sähköautoon ja useimmissa on myös unohdettu, että se polttoaineen pumppaaminen, jalostus ja kuljetuskin tuottaa päästöjä ennen kuin se on siellä huoltiksen bensapumpussa.

En väitä, etteikö varmaan noiden akkujen ja isojen kestomagneettien valmistaminen olisi melko ympäristörikollista nykyään, mutta tuo 60tkm vaikuttaa todella isolta lukemalta kun ottaa nuo ylläolevat faktat huomioon.
 
Minusta taas 60 tkm ajomäärä kuulostaa aika pieneltä ja todenmukaiselta. Koska polttis autossa on paljon alkeellisempi tekniikka, koska ajoakkua ei ole. Ja siis polttis auto on myös huomattavasti kevyempi, eli valmistusmateriaalia on vähemmän. Ajoakkua siis pitää myös käyttää, että syntyy säästöä polttikseen verrattuna.

Jos ajaisi 10 tkm vuodessa, niin säästöä luonnolle tulisi 6 vuoden jälkeen. Seuraavat 7 vuotta säästyisi luontoa, jos pitää autoa vaikka 13 vuotta yhteensä.

Jos ajaisikin 13 vuodessa 350 tkm eli noin 26.9 tkm vuodessa, niin luontoa säästyisi paljon nopeampaan tahtiin.
 
Missä tämä on laskettu? Ne laskelmat mitä itse olen nähnyt ei ota huomioon, että polttomoottoriautoon menee toistasataa erilaista osaa enemmän kuin sähköautoon ja useimmissa on myös unohdettu, että se polttoaineen pumppaaminen, jalostus ja kuljetuskin tuottaa päästöjä ennen kuin se on siellä huoltiksen bensapumpussa.

En väitä, etteikö varmaan noiden akkujen ja isojen kestomagneettien valmistaminen olisi melko ympäristörikollista nykyään, mutta tuo 60tkm vaikuttaa todella isolta lukemalta kun ottaa nuo ylläolevat faktat huomioon.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...-ennen-kuin-se-on-dieselia-puhtaampi/xcARb9tV
 
Minkä kokoista vertailuautoa tuossa on käytetty? Luulisi että silläkin on merkitystä kuluttaako vertailu auto 6l vai 12l/100km polttoainetta.

Lisäksi sekin pitäisi määritellä missä vertailtavat autot ajavat. Jos sähkö tuotetaan kivihiilellä, ilman että sen kivihiilen poltolla on muuta tarkoitusta, siinä käy niinpäin ettei auton elinkaari enää riitä siihen kompensointiin. Toisaalta jos auto kulkee pelkällä vesi/tuuli tms sähköllä, niin tilanne kääntyy toisinpäin edulliseksi.

Saakeli kun tuon raflaavan 60tkm otsikon taustoja ei tiedä tuon paremmin.

E: Vai onko tuo Norjalaisen sähkön mukaan laskettu, niillähän on valtaosa sähköstä vesivoimalla tuotettu.

E2: Tuota laskelmaa kyllä osittain vääristää se että niissä tuskin otetaan huomioon akun kierrätystä. Jotkut kännyköiden ja läppärdeiden li-ion akut kierrätetään varsin huonosti, mutta auton akku on niin iso möykky että kierrätysprosentti tulee olemaan lähellä 100.

Vähän sama kuin esim sähkötrukkien kanssa. Normi henkilöauton lyijyakku voi unohtua johonkin nurkkiin, eikä sitä koskaan viedä kierrätettäväksi, mutta satoja kiloja painava sähkötrukin vanha akku kierrätetään käytännössä aina kun se uusitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi ettei kauppalehden jutussa ollut linkkiä tuohon tutkimukseen.. ei jaksa alkaa etsiskelee.

Esimerkiksi Trondheimin yliopiston laskelmien mukaan Nissan Leaf tuotti valmistusvaiheessa 13,1 tonnia hiilidioksidia, kun dieselmoottorilla varustettu Mercedes-Benz A -malli vai 6,6 tonnia. Sähköautolla pitää tässä vertailussa ajaa 60 000 kilometriä ennen kuin se oli dieseliä puhtaampi.

tuossa siis jotain tietoja autoista.

Tuossa kyllä maininta että volyymit yhä pieniä sähköautoissa ja ehkä tuota tuotantoa voidaan hieman tehostaa, mutta suurimmat saastuttajat on koboltti ja litium noissa akuissa.
 
Öljyn pumppaus ja jalostus kyllä vie valavat määrät energiaa, paljonkos tollanen öljytankkeri tupruttaa raskasta öljyä polttaessa taivaalle tavaraa? Isoilla vesillä kun ei paljoa päästörajoituksia ole. Noiden kokonaispäästöjen vertailu on kyllä yhtä tyhjän kanssa, se on varmaa että sähköautosta ajaessa ei tule mitää pihalle jos vielä EUlla tai ydinvoimalla ladataan niin päästöt käytöstä on todella pienet.
 
Samalla tavalla se sähköntuotannon polttoaineen tekeminen ja polttaminen tekee myös.
Kyllä mutta siihen on muitakin tapoja kuin polttaminen, ja jos halutaan voidaan polttamisen päästöt suodattaa hyvin vähäsiksi. Taviksen polttomoottorin päästöt eivät enää nykyisestä ilman järjettömän kalliita laitteistoja saadaa merkittävästi alemmas, miksi laittaa jokaiseen autoon huonot laitteet kuin voisi keskittää päästöt yhteenpaikkaan ja panostaa niiden hoitamiseen?
 
Missä tämä on laskettu? Ne laskelmat mitä itse olen nähnyt ei ota huomioon, että polttomoottoriautoon menee toistasataa erilaista osaa enemmän kuin sähköautoon
Mitä ##""# väliä sillä on montako _osaa_ autoon tarvitaan yhtään minkään kannalta?

En väitä, etteikö varmaan noiden akkujen ja isojen kestomagneettien valmistaminen olisi melko ympäristörikollista nykyään, mutta tuo 60tkm vaikuttaa todella isolta lukemalta kun ottaa nuo ylläolevat faktat huomioon.

Miten niin "nykyään"? Ellei kehitetä uudenlaisia akkukemioita, oleellisin tekijä ympäristökuormitusten kannalta on tuotantoon tarvittavat materiaalivirrat ja varsinkin sellaiset aineet, joiden tuottaminen on vaikeaa (ts. ympäristöä kuluttavaa). Valmistustekniikalla on toki oma osansa, mutta materiaalivirtojen volyymit on eräänlainen perälauta, josta on erittäin vaikeaa petrata olennaisesti.

Esim. nikkelin tuottamisesta ja tuotannon ympäristövaikutuksista meillä on ihan omaakin kokemusta. Miten arvelet ympäristövaikutusten kehittyvän, jos kysyntä 10-100-kertaistuu? Akkujen kannalta koboltti on nikkeliäkin kriittisempi materiaali. Varsinaisia kobolttikaivoksia on hyvin vähän ja kobolttia tuotetaan lähinnä muiden metallien ohessa. Zairen lapsille riittää töitä, kun sähköautot yleistyvät.
 
Uraani nousee kyllä melko ilmaiseksi hiileen ja öljyyn verrattuna, koska sitä tarvitaan mitättömän pieniä määriä saman energiamäärän aikaansaamiseksi.

Tosiaan ei oltu tuota tutkimusta linkattu, joten oletan että siinäkin on unohdettu polttoaineen tuotannosta tulevat päästöt, mahdollisesti toki myös sähköntuotannosta tulevat.

Kynnyskysymykseksi tässä elinkaariajattelussa tulee varmaan akkujen kierrätys ja hyötykäyttö. Sitä on pakko tehostaa siksikin, että litiumin ja koboltin varannot ovat varsin rajalliset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom