Keskustelua hybridiautoista

Itse en teslaan koskisi vaikka olisi sellaiseen varaa. Keskustelupalstat ja youtube on pullollaan ongelmia joita noissa on. Naurettavaa maksaa autosta yli 100t€(siis jos ostaa ihan uutena) joissa ei listat istu ja muitakin lastentauteja vaikka muille jakaa. Tesla tuntuu olevan varakkaiden leikkikalu joilla näytellä, että on varaa(vähän kuin mikä vain superauto). Sensijaan nissan leaf, hyundai ioniq, volkswagen e-golf jne. on isojen autotehtaiden tekeleitä ja varsinkin leaf on mallina ns. prototyyppivaiheen käynyt läpi. Siinä ei muutenkaan ole mitään teslaan verrattavia vikoja jotka vaatii jatkuvaa pajalla käyntiä, vaikka ne olisikin pieniä vikoja. Toki on mielestäni aika poskettomia hintoja noilla autoilla vielä. E-golf 42t€ hintalapulla on aika kova ja hinta näissä tippuu kuin lehmänhäntä parin ekan vuoden aikana. Jännä nähdä minkälaisia tarjouksia vanhasta leafista saa lähiaikoina. Jotkut ihan oikeasti yrittävät myydä väistyvää leafiä ~40k hintaan uutena. Kuka oikeasti ostaa, kun uusi on saatavilla. Toki vasta julkaisumallina, mutta silti. Parin vuoden päästä voisi vanhan leafin 30kwh akulla olla ihan loistava hankinta.
 
Jos tällä linjalla jatkaa niin hiljattain myös

Mutta tässähän nämä listattuna

Driver's seat won't adjust
Laggy MCU (= passenger door won't open using touch screen)
Rattling from front DU (Drive Unit)
Charge port won't close
Driver's door won't open
Turn signal not working
Left falcon wing door detects phantom obstacle
UMC (universal mobile connector -- charging cable) doesn't open charge port
Tow mode enabled without trailer
Slow supercharger
Corrosion in trailer hitch contact
Rear diffuser fell off
Falcon wing door latch cover broken
Plastic cover on right falcon wing door missing
Driver's seat squeaks or rattles
Tow hitch stuck
Bluetooth microphone not good
Paint wear under falcon wing doors
Squeaking from turning steering wheel
Buttons on one (key) fob not working
Intrusion alarm goes off
First Emergency stop (multiple alerts, car shut off)
Second Emergency stop (multiple alerts, car shut off)
 
Itse en teslaan koskisi vaikka olisi sellaiseen varaa. Keskustelupalstat ja youtube on pullollaan ongelmia joita noissa on. Naurettavaa maksaa autosta yli 100t€(siis jos ostaa ihan uutena) joissa ei listat istu ja muitakin lastentauteja vaikka muille jakaa. Tesla tuntuu olevan varakkaiden leikkikalu joilla näytellä, että on varaa(vähän kuin mikä vain superauto). Sensijaan nissan leaf, hyundai ioniq, volkswagen e-golf jne. on isojen autotehtaiden tekeleitä ja varsinkin leaf on mallina ns. prototyyppivaiheen käynyt läpi. Siinä ei muutenkaan ole mitään teslaan verrattavia vikoja jotka vaatii jatkuvaa pajalla käyntiä, vaikka ne olisikin pieniä vikoja. Toki on mielestäni aika poskettomia hintoja noilla autoilla vielä. E-golf 42t€ hintalapulla on aika kova ja hinta näissä tippuu kuin lehmänhäntä parin ekan vuoden aikana. Jännä nähdä minkälaisia tarjouksia vanhasta leafista saa lähiaikoina. Jotkut ihan oikeasti yrittävät myydä väistyvää leafiä ~40k hintaan uutena. Kuka oikeasti ostaa, kun uusi on saatavilla. Toki vasta julkaisumallina, mutta silti. Parin vuoden päästä voisi vanhan leafin 30kwh akulla olla ihan loistava hankinta.
Ihan kivasti on jo Teslassa tippunut hinta. Huomasin että käytetyn Model S:n hinta olisi jo hyvin lähellä uuden e-Golfin hintaa, jos tilaa Teslan jostain kauempaa? Nissan Leaf taitaa myös olla edullinen mobile.de:ssä.

Toivottavasti hinnat jatkaa laskuaan, niin tulisi paljon käytettyjä Model S:iä suomeenkin. On kumminkin edullista ajoa sähköllä.

Model S, 05/2014, 20 tkm, 44 500 € Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?

kaikki Teslat Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?

Nissan Leaf Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?

Uusi Nissan Leaf 39 300 €
VW e-Golf 42 800 €
Tesla Model S 75D 91 900 €
BMW X5 xDrive40e A, Plug-In Hybrid 85 700 €

alkaein 62 000 € Tesla vaihtoautot - Nettiauto
Teslan hintaa jos vertaa esim BMW X5 malliin, niin hinnat on hyvinkin linjassa
alkaen 57 800 € BMW X5 vaihtoautot - Nettiauto

edit:
Mobile:de:stä löytyy edullisesti toki myös BMW X5 malleja. Suomen hinnat näyttää aika korkeilta?
Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko se ajo Teslalla niin edullista? Jos katsotaan kulut mitkä menee pelkästään sähköön, niin kyllä se on edullista. Jos sensijaan aletaan katsoa kaikkia niitä pikkuvikoja joita autossa voi olla runsaasti, niin sitten asia voikin olla toisin. Toki asiat mitkä kuuluvat takuun/goodwillin piiriin eivät aiheuta ongelmia. Tämänhän näyttää vasta tulevaisuudessa teslan kohdalla miten kohtelevat vanhempia autojaan ja niiden toisia omistajia. Mietitään vanhan leafin vikoja, niin eipä niitä juuri ole. Viaton auto. Vanhaan leafiin akku maksaa ilmeisesti 6t€(24kwh). Mitähän tuo maksaa teslaan? Toki eivät ole suoraan vertailukelpoisia koska kwh määrät ovat ihan eri. Sitten saadaan vertailukohtaa jos lasketaan €/kwh.
Nissan on kyllä luotettava, mutta pieni akku taitaa olla sen ongelma? Tesla sitten sopii "normaali ajoon" ja Teslaa voi verrata johonkin toiseen 80 000 - 90 000 € autoon?

Jos verrataan saman hintaluokan autoja, esim BMW X5 2014 dieseliä, niin luultavasti Teslalla olisi kohtalaisen halpaa ajoa ollut? Toki X5 on parempilaatuinen auto ainakin omasta mielestä?

Nyt bemarilta löytyy myös hybridi malli, jolla on luultavasti myös halpa ajaa ja pieni autovero toki myös.
X5 xDrive40e, 313 hv, kulutus 3.3 l/100 km.

Tai jos vähän halvempi auto kelpaa
BMW 530e, 252 hv, kulutus 1.9 l/100 km, hinta 59 500 €
Volvolta myös hybridi, 407 hv, V90 T8 69 800 €

Mutta sitten kysymys, tohtisinko ostaa käytetyn Teslan? En.
Lisäksi hybridi puolelta löytyy jo vaihtoehtoja Teslalle (tai Leafille)?
 
Ilmeisesti tuleva sähköauton ostotuki 2k euroa, koskee vain uusia autoja?

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Ilmeisesti tuleva sähköauton ostotuki 2k euroa, koskee vain uusia autoja?
Sepä olisikin veikeää, jos tuen saisi käytetylle. Voisi ostaa auton tuella, myydä eteenpäin, ja seuraava voisi taas ottaa tuen. ;)

Tällaisissa tuissahan ideana on uudistaa autokantaa.
 
Sepä olisikin veikeää, jos tuen saisi käytetylle. Voisi ostaa auton tuella, myydä eteenpäin, ja seuraava voisi taas ottaa tuen. ;)

Tällaisissa tuissahan ideana on uudistaa autokantaa.
Voishan sen saada rekisteröintiä vastaa eli jos tuot käytetyn maahan niin saisit tuen.
 
Sepä olisikin veikeää, jos tuen saisi käytetylle. Voisi ostaa auton tuella, myydä eteenpäin, ja seuraava voisi taas ottaa tuen. ;)

Tällaisissa tuissahan ideana on uudistaa autokantaa.
Näin ajattelinkin. Olishan tässä voitu haluta lisätä ekologista autoilua ihan yleisestikin.

Tommonen käytetty leaf kiinnostaisi, mutta maksaa 17k suomessa halvimmillaan. Tarvisi lisähelpotuksia jotta nämä yleistyisi samaa tahtia kuin ulkomailla... Jenkeissä vastaavia saa alle 10k dollarilla, mikä on mielestäni jo aivan loistava diili. -. -

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Teslan 3:sen tuotanto takertelee pahemman kerran ja Musk on joutunut myöntämään, että valmistusmäärät eivät saavuta 5000/vko tavoitetta ennenkuin vasta Q1/18...
 
Mutta onko se ajo Teslalla niin edullista? Jos katsotaan kulut mitkä menee pelkästään sähköön, niin kyllä se on edullista. Jos sensijaan aletaan katsoa kaikkia niitä pikkuvikoja joita autossa voi olla runsaasti, niin sitten asia voikin olla toisin. Toki asiat mitkä kuuluvat takuun/goodwillin piiriin eivät aiheuta ongelmia. Tämänhän näyttää vasta tulevaisuudessa teslan kohdalla miten kohtelevat vanhempia autojaan ja niiden toisia omistajia. Mietitään vanhan leafin vikoja, niin eipä niitä juuri ole. Viaton auto. Vanhaan leafiin akku maksaa ilmeisesti 6t€(24kwh). Mitähän tuo maksaa teslaan? Toki eivät ole suoraan vertailukelpoisia koska kwh määrät ovat ihan eri. Sitten saadaan vertailukohtaa jos lasketaan €/kwh.

Noi Teslat voi olla melko arvottomia kun takuu loppuu. Eikä nyt puhuta mistään akkujen vaihdosta, vaan kaikesta muusta sen akun ympärillä. Varsinki Model X. Niiden ovien huolto/korjaus tulee maksamaan mammonaa.
 
Teslan 3:sen tuotanto takertelee pahemman kerran ja Musk on joutunut myöntämään, että valmistusmäärät eivät saavuta 5000/vko tavoitetta ennenkuin vasta Q1/18...
Joku kirjotti redditissä, että vaikka olisi sanottu, että "Vuoden 2018 lopussa, niin ei usko siltikään" :D
 
Teslan 3:sen tuotanto takertelee pahemman kerran ja Musk on joutunut myöntämään, että valmistusmäärät eivät saavuta 5000/vko tavoitetta ennenkuin vasta Q1/18...
Suomeen ja eurooppaan Tesla Model 3 piti tulla aikaisintaan aivan loppuvuodesta 2018. Nyt luultavasti tulee sitten joskus 2019 alkupuoliskan aikana?

Melko suuria hankaluuksia tuotannossa, kun tuotantomäärät on jääneet aika olemattomiksi.

Jutussa mainitaan sama Q4/17 -> Q1/18.
Esim uusi Nissan Leaf tulee Q1/18 varmasti myyntiin ja luultavasti moni muukin merkki tuo sähköautoja myyntiin ainakin joskus. Ainakin BMW i3 ja VW e-Golf tulee mieleen jo nykyisistä malleista. Toivottavasti tulisi myös jotain hybridejä esim Toyota Yariksen lisäksi pikkuauto luokkaan.
Monet kysyvätkin miten Tesla pystyy tekemään rahaa kilpailun kiristyessä, jos se ei ole tähänkään asti pystynyt tekemään voittoa.
Tesla järjesti sijoittajille ison pettymyksen
AutoSähköautoDigitalousSijoittaminenOsakkeet

KUVA: EPA
Himmeneekö sädekehä sähköautolupauksen ympärillä?

Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Tesla tarjoili sijoittajille odotettuakin ikävämmän pettymyksen julkistaessaan osavuosituloksensa keskiviikkona New Yorkin pörssin sulkeutumisen jälkeen.

Teslan osakekohtainen tulos painui 2,92 dollaria tappiolle, kun analyytikot olivat odottaneet selvästi maltillisempaa 2,29 dollarin tappiota.

Wall Streetille oli laiha lohtu, heinä–syyskuun liikevaihto kohosi 2,98 miljardiin dollariin eli vähän yli 2,95 miljardin dollarin odotusten yläpuolelle.

Tulosjulkistuksen jälkeen Teslan osake sukelsi New Yorkin pörssin iltakaupassa. Noin kello 23:30 Suomen aikaan se oli yli neljän prosentin laskussa 308 dollarissa. Sijoittajat osasivat odottaa yhtiöltä heikkoja lukuja, sillä päiväkaupassa osake oli jo päätynyt 3,2 prosenttia miinukselle 351,08 dollariin. Illalla pudotus kiihtyi edelleen.

Teslan osakkeella oli mainio alkuvuosi. Osake kävi huipussaan syyskuussa 389,61 dollarissa. Siitä on nyt tultu ryminällä alas noin 23 prosenttia. Alkuvuoden nousua siivitti uuden Model 3 -mallin nostattama innostus. Nyt tuosta mallista onkin tullut riippakivi, joka painaa osakekurssia. Teslalla on ollut isoja vaikeuksia Model 3:n tuotannossa, eikä valmistustavoitteita ei ole saavutettu.

Tulosjulkistuksen yhteydessä Tesla arvioi, että se saavuttaa Model 3:n 5 000 auton viikoittaisen tuotantotavoitteensa ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Aikaisemmin yhtiö oli arvioinut tavoitteen toteutuvan jo tämän vuoden aikana.

Kysyntää Teslalla kuitenkin riittää. Yhtiön mukaan Model S ja Model X -mallien tilaukset ja toimitukset tekivät uudet ennätykset heinä–syyskuussa.

Tuotannollisten ongelmien lisäksi Teslan sädekehää on viime aikoina himmentänyt myös se, että yhtiö on joutunut napit vastakkain vaikutusvaltaisen United Auto Workers -ammattiyhdistyksen kanssa irtisanottuaan satamäärin työntekijöitään. Dynaamisen startup-yhtiön toimintakulttuuri on törmännyt perinteisen teollisuuden ay-käytäntöihin.

Tämä on kirpeä herätys sijoittajille, jotka ovat pitäneet Teslaa innovatiivisena uuden ajan digiyhtiönä. Nyt keskustellaankin, onko se sittenkin ”vain” yksi autoyhtiö muiden joukossa. Teslan ainutlaatuisuutta ja etulyöntiasemaa nakertaa lisäksi se, että maailman autojätit ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittautuneet mukaan sähkö- ja robottiautokisaan.

Monet kysyvätkin miten Tesla pystyy tekemään rahaa kilpailun kiristyessä, jos se ei ole tähänkään asti pystynyt tekemään voittoa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-jarjesti-sijoittajille-ison-pettymyksen/kuyP9FfT
 
Myyntiin tulo on vielä kaukana siitä, että saturoisi markkinat ja veisi ne muilta.

Hyundai Ioniq EV on hyvä esimerkki autosta joka on teoriassa myynnissä, mutta jonka valmistusmäärät ovat niin pieniä, ettei sillä juuri ole globaalien sähköautomarkkinoiden kannalta merkitystä.

Elokuun loppuun mennessä ioniq EV:tä on myyty tänä vuonna globaalisti 9586. Noista puolet on toimitettu Etelä-Koreaan, joten koko muuta maailmaa varten on onnistuttu tekemään n. 150 autoa viikossa. Ei kovin häävi tahti ole Hyundaillakaan...
 
Katselin tässä että eipä Leaffia olisi paha tuoda ulkomailta suomeen, kun autovero on noin tonnin luokkaa, jopa alle joissain tapauksissa (tammikuussa 2017 löytyi yksi auto 700€ verolla). Noita näyttää saavan Ranskasta jopa alle kymppitonnilla ja mittarissa 30k.

Ei vaan taida maksaa vaivaa lähteä hakemaan. En ole koskaan autoa ulkomailta hakenut..

Alkaa olla aika houkutteleva hinta meikäläisen työajoon (40km per suunta), sillä polttoaine ja huoltokuluissa pääsisi niin paljon vähemmällä. Äkkiseltään voisin veikata että pelkästään Diesel-kuluissa säästyisi lähes 2000€ / vuosi, puhumattakaan huolloista joista tulee varmaan väh. 500-900€ vuosisäästöt.

Katselin juuri youtubesta videon jossa on tyyppi ajellut 5vuotta Leafilla Calgaryn talvessa, jossa on pahimmillaan -35C joka vuosi. Hyvin on pelittänyt ja huoltokulut viideltä vuodelta 700 kanadan dollaria, ja tämäkin vain siksi koska renkaat piti uusia... tuntuu jopa uskomattoman edulliselta verrattuna tähän perkeleen nykyautoiluun.
Täytyy nyt tutustua mitä tuo Leafin kulutus on kun sen muuntaa polttoainelitroihin.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjat taitaa vetää näistä suurista merkeistä opel ampera. Ei mitään havaintoa koska tuota oikeasti rupeaa saamaan. Vähän sellainen fiilis, että kukaan valmistaja ei ole uskonut, että autoja menisi ja valmistusmäärät ovat sitten aivan onnettomia. Nyt kun menekkiä ilmeisesti olisikin, niin koko homma kaatuu siihen, että autoja ei vaan yksinkertaisesti saa mistään.

Vai voisiko tässä vaikuttaa Opelin myynti PSA-konsernille? Amperahan oli Chevrolet Boltin sisarmalli ja tekniikka on GM:ltä, eikä se välttämättä kuulunut kauppaan...
 
Myyntiin tulo on vielä kaukana siitä, että saturoisi markkinat ja veisi ne muilta.

Hyundai Ioniq EV on hyvä esimerkki autosta joka on teoriassa myynnissä, mutta jonka valmistusmäärät ovat niin pieniä, ettei sillä juuri ole globaalien sähköautomarkkinoiden kannalta merkitystä.

Elokuun loppuun mennessä ioniq EV:tä on myyty tänä vuonna globaalisti 9586. Noista puolet on toimitettu Etelä-Koreaan, joten koko muuta maailmaa varten on onnistuttu tekemään n. 150 autoa viikossa. Ei kovin häävi tahti ole Hyundaillakaan...
Tosiaan Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt) sähköautoa ei tuoda ollenkaan suomeen, vaikka menekkiä olisi? Nythän Opel on jo Peugeot Citroenin omistuksessa, mutta kyse ei varmaankaan ole siitä.

Neljältä automerkiltä löytyy jo ihan hyvin sähköautoja ja Nissan Renault on taas samaa firmaa. Ioniq ev on tosiaan harvinainen ja ehkä muut merkit on muutenkin kiinnostavempia. Itse jättäisin Ioniqin kauppaan, koska valmistajaa ei kiinnosta :)

Nissan 51 kpl Nissan vaihtoautot - Nettiauto
Tesla 29 kpl Tesla vaihtoautot - Nettiauto
BMW i3 13 kpl BMW vaihtoautot - Käytetyt Bemarit edullisesti - Nettiauto
VW 9 kpl Volkswagen vaihtoautot - Nettiauto
Renault Zoe 2 kpl Renault vaihtoautot - Megane ja muut suosikit - Nettiauto
 
Vai voisiko tässä vaikuttaa Opelin myynti PSA-konsernille? Amperahan oli Chevrolet Boltin sisarmalli ja tekniikka on GM:ltä, eikä se välttämättä kuulunut kauppaan...
Opel Ampera-e:tä menee Norjaan ja Saksaan ainakin. Eli PSA kaupat ei varmaankaan haittaa mitään. Selvästi auto kiinnostaa.
Norja on tällä hetkellä johtava sähköautoilumaa Euroopassa, ja Ampera-e:n kysyntä on ollut vuonomaassa hurjaa − peräti 4 000 ihmistä on GM:n tietojen mukaan ennakkovarannut Ampera-e:n. Sama laulua lauletaan ilmeisesti myös muissa Euroopan maissa, joissa Ampera-e:n myynti on tänä vuonna tarkoitus aloittaa. Myös Saksa, Hollanti ja Sveitsi ovat saamassa kukin vain muutama sata autoa per vuosi.
Opel Ampera-e sähköauto jäämässä Euroopassa harvinaisuudeksi − tänä vu
 
Katselin tässä että eipä Leaffia olisi paha tuoda ulkomailta suomeen, kun autovero on noin tonnin luokkaa, jopa alle joissain tapauksissa (tammikuussa 2017 löytyi yksi auto 700€ verolla). Noita näyttää saavan Ranskasta jopa alle kymppitonnilla ja mittarissa 30k.

Alkaa olla aika houkutteleva hinta meikäläisen työajoon (40km per suunta), sillä polttoaine ja huoltokuluissa pääsisi niin paljon vähemmällä. Äkkiseltään voisin veikata että pelkästään Diesel-kuluissa säästyisi lähes 2000€ / vuosi, puhumattakaan huolloista joista tulee varmaan väh. 500-900€ vuosisäästöt.

Katselin juuri youtubesta videon jossa on tyyppi ajellut 5vuotta Leafilla Calgaryn talvessa, jossa on pahimmillaan -35C joka vuosi. Hyvin on pelittänyt ja huoltokulut viideltä vuodelta 700 kanadan dollaria, ja tämäkin vain siksi koska renkaat piti uusia... tuntuu jopa uskomattoman edulliselta verrattuna tähän perkeleen nykyautoiluun.
Täytyy nyt tutustua mitä tuo Leafin kulutus on kun sen muuntaa polttoainelitroihin.

Kuten tuossa jo aiemmin mainittua, niin pitää muistaa, että jos etelämmästä lähdet autoa hakemaan, niin niistä monesti puuttuu sitten akunlämmitin. Tämän tunnistaa siitä, että ei ole lampunpesimiä. Jos on kovempia pakkasia ja akun lämpötila on liian alhainen, niin sehän ei sitten lähde käyntiin, koska suojelee akkua. Voi olla, että ihan etelässä saattaa pärjätä, mutta eihän se mukavaa ole jos on enemmän pakkasta ja et pääse liikkeelle, kun akkua on liian kylmä.

Polttoainekuluja moni raportoinut 0.02€/km. Toki tämä riippuu vähän omasta sähkönhinnasta ja lataanko aina kotona vai saako esim. työnantajan piikkiin sähköjä.

Lisäksi vielä tarkkana Euroopasta hakiessa, että onko kyseessä vuokra-akku vai kuuluuko akku hintaan. Jos aikeissa joskus myydäkin Leaf myös pois, niin kannustaisin tutustumaan 30 kWh malien tarjontaan. Niitäkin varmasti saa 40 kWh tultua jo alle 20000 euron. Toki onhan se tuplasti kympin Leafiin verrattuna ja jos ei tarvitse pidempää toimintamatkaa esim kakkosautolle ja etenkin jos aikomus ajella autolla pitkään, niin sellainen 24 kWh olisi tosiaan kova sana.

Tuossa on kuvina minun Leafini keskikulutukset kuukausittain. Aika hyvin näkyy kuukauden keskilämpötilan vaikutus kulutukseen. Keskinopeus esim. ei selitä likimainkaan yhtä isoa osaa. Jos jostain syystä haluaa laskea kulutuksen suhdelukua polttoaineisiin, niin bensiinilitrassa on muistaakseeni 10 kWh ja diesellitrassa 9 kWh energiaa. Olennaisempi on kuitenkin tuo @Consolefan toteama hinta ajamiselle. Jos olisin kaiken ajamiseen kuluneen sähkön ladannut itse kotona, niin maksamallani sähkön hinnalla ajaminen maksaisi noin 1,65 euroa/100 km. (sisältäen siirtokulut ja kaikki verot)

Näyttökuva 2017-11-2 kello 17.04.31.png Näyttökuva 2017-11-2 kello 17.05.55.png
 
Kannattaa ekselöidä kulut tarkkaan. Näissä jutuissa arvonalenemat pelaa suurta roolia. Lisäksi saa olla melkoisen paska dieselauto että menisi 900 euroa vuodessa enemmän huoltoihin kun Leafiin. Toki mullakin on semmoinen ollut...
Noista huoltokuluista:, nykyisellään 2x öljynvaihto vuoteen suodattimineen on karkeasti jo 600e liikkeessä + mahdoliset muut huollot. Leaffisä puolestaan ei välttämättä tarvi huoltaa mitään?

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Ei se öljynvaihtohuolto 300e maksa jos se on ainoa työ. Omaan Volvon parilitraiseen pataan merkkiliikkeen öljyt 120 euroa, suodatin 15 euroa ja kaikki työt 70e, ei ole eritelty siis öljynvaihtotyötä. Seikka on saletti että Leafinkin huoltoihin saa merkkiliikkeessä palamaan uskomattomia summia.

Koko huolto maksoi toki mullakin noin 300 euroa koska se sisälsi myös kaikki valmistajan määräämät tarkastukset, kun kyseessä oli määräaikaishuolto.

Korjauskuluja sitten polttomoottoriautolle tulee varmasti enemmän, mutta aika hurjalta erolta kuulostaa melko hyväkuntoiselle autolle. Huono tuuri sitten erikseen.
Kirjoitin ajatuksissani väärin, juurikin tuollaista määräaikaishuoltoa meinasin, joka on autossani yleensä ollut about 300e kun kaikenmaailman kulutusosaa pitää vaihtaa. Näitä ei sähkökoslassa taida olla.

Ymmärtääkseni tuossa Leafissa ei juuri mitään huollettavaa ole.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Samat kulutusosathan noissa sähköautoissakin on. Ei sieltä puutu kuin polttomoottorin palikat ja mahdollisesti apulaitehihnat. Muuten siinä on ihan samoja osia kuin polttiksessakin, vähän riippuen siitä miten voimansiirto on toteutettu.

Leafissa on kaikki samat alustan osat, nivelet, jarrut, jäähdytys, ilmalämpöpumppu, ohjaustehostin ja paljon hajoavia sähkö"herkkuja", samoja mitä muissakin autoissa.

Poissa on sitten taas esim. dieseliin verrattuna temppuilevat suuttimet, tukkeutuva dpf, karstoittuva egr ja muut synttärisetit jotka 150-250 tkm ajetussa dieselautossa tulee vuorotellen vastaan ja on yleensä juurikin sen tonnin/laaki.
Jarruja ei tarvi huoltaa juuri ollenkaan kun jarrutus tapahtuu päasiassa sähköllä. Palat ja levyt kestää paaaljon pidenpään sähköautossa.
Alustan huoltoja nyt en kauheasti huomioisi. Omassa dieselissä on 5v aikana vaihdettu yksi pusla ja thats it.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 

Tässä syy, miksi Toyota ei kiirehdi sähköautoissa – "...ei ole tervettä yritystoimintaa"


”Me esittelemme sähköauton, kun olemme valmiita siihen. Kilpailijamme näyttävät hienoja powerpoint-esityksiä tarkoista suunnitelmista pitkälle tulevaisuuteen. Me esittelemme uuden mallin vasta, kun olemme valmiita siihen, kun asiakkaamme voivat sen ostaa.”

Leroy muistuttaa Toyotan pyrkivän taloudelliseen tulokseen ja kasvuun.

”Sähköauton myyminen tuhansien eurojen tappiolla, kuten eräät kilpailijamme tekevät, ei ole meidän mielestämme tervettä yritystoimintaa.”

Tuota en tiennytkään, että sähköautot ovat tappiollista liiketoimintaa...
 
Tässä syy, miksi Toyota ei kiirehdi sähköautoissa – "...ei ole tervettä yritystoimintaa"



Tuota en tiennytkään, että sähköautot ovat tappiollista liiketoimintaa...
Toyota on varmasti pääosin oikeassa. Uuteen teknologiaan siirtyminen on kallista.

Tuolta linkin takaa löytyy ladattava PDF-tiedosto, jossa on aika hyvin käsitelty aihetta.
  • Ehkä nostaisin haasteina: edelleen pienet volyymit.
  • Ehkä nostaisin mahdollisuutena: Nopeasti laskeva akkujen hinta ja nopeasti nouseva kysyntä.
  • Ehkä nostaisin uhkana: jos merkki ei lähde riittävän ajoissa investoimaan sähköautojen tuotantoon, on riskinä, että Tesla, Nissan ja esim BYD vievät markkinaosuuksista suuren osan.
  • Ehkä nostaisin keinona, jolla tuottavuutta jo lisätty: esim. Leafin jatkettu malli-ikä

Electrifying insights: How automakers can drive electrified vehicle sales and profitability | McKinsey & Company

esimerkkikuvassa raportista akkujen hintakehitys ja myynnin kehitys:
Näyttökuva 2017-11-7 kello 6.24.45.png

Nissan ilmoitti muuten vuonna 2013, että Leaf on tuottoisa auto. Toisaalta samalla totesi vielä silloin, että alkuinvestointeja ei ollut katettu. No nyt on mennyt kolme vuotta lisää ja uuden mallin tuotanto alkaa aivan kohta.
Electrifying insights: How automakers can drive electrified vehicle sales and profitability | McKinsey & Company
 
Viimeksi muokattu:
Se kehitystyö on kuitenkin pakko tehdä jo nyt, jos haluaa 10 vuoden kuluttua myydä autoja lainkaan.
 
Se kehitystyö on kuitenkin pakko tehdä jo nyt, jos haluaa 10 vuoden kuluttua myydä autoja lainkaan.
Niinpä.

Tai sitten kaikki ostaa tekniikan teslalta tai nissanilta, kuten lähes kaikki ostaa nyt OLED paneelit LG:ltä.

Taisi volvokin juuri ilmoittaa siirtyvänsä pelkkiin hybrideihin ja sähköihin piakkoin. En nyt puhelimella viitsi etsiä linkkiä aiheeseen.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk
 
Niinpä.
Tai sitten kaikki ostaa tekniikan teslalta tai nissanilta, kuten lähes kaikki ostaa nyt OLED paneelit LG:ltä.

Paitsi että mitään tekniikkaa ei tartte ostaa Teslalta eikä Nissanilta. Ostat sähkömoottorin boschilta ja akut panasonicilta tms :) Siis osatoimittajat ne kamat sinne yhä paketoi, Tesla on ainoa jolla nyt keulii ja yrittää tehdä kaiken itse. Jää nähtäväksi miten menee, mutta tällä hetkellä ei siellä kyllä mitään etumatkaa mun silmään ole näiden osien kanssa. Sähkömoottori on ikivanhaa tekniikkaa. Akkujen sisältö ja paketointi on sitä high techiä. Mutta muut suurjännitekomponentit on peruskauraa kanssa.
 
Car Gurun videoiden perusteella Teslan käyttämissä akkupaketeissa ei ainakaan ole mitään erikoista tai mullistavaa. Sitä en tiedä mitä niiden jo pitkään käytettyjen 18650 akkujen sisällä on, onko siellä oikeasti mitään mullistavaa uutta.
 
Eiköhän se kehitystyö ole sinänsä jo tehty. Odottelevat lähinnä sitä, että tekniikka halpenee.

Kyllähän ainakin akkujen osalta kehitystä nimenomaan pystytään tekemään ja sillä juuri tarkoitin että jos ei lähde nyt kelkkaan niin tekniikka joudutaan ostamaan sitten kilpailijalta.

Forget the Tesla Model 3, Elon Musk teases battery breakthrough – could power next Tesla?

Tuolta lopusta:

Toyota is reportedly developing a vehicle using a solid state battery which Musk seems to be commenting on here.

According to website Illika, solid state batteries have faster charging, increased energy density and cycle life, low leakage currents and aren’t flammable.

The battery in question from Toyota will purportedly recharge in a matter of minutes, although no proof has been shown.

It has not been confirmed how far along Tesla's battery technology is or whether or not it will debut on the Tesla Model Y which is slated to be launched in 2020. "

Nämä kai pohjautuvat pääasiassa huhuihin, koska luonnollisesti nämä yhtiöt eivät liikesalaisuuksiaan paljasta, mutta jotain pohjaahan näillä täytyy olla.
 
Ei tuo huonolta vaikuta mutta kun ei tunnu tuotanto vaa onnistuvan :( muutaman vuoden ikäisenä on varmasti jo ostattavissa hinnoissa
 
Merkittävää, koska ekaa kertaa Model 3 höpinöitä tuottaa henkilö, joka ei ole 110% fanboy ja "Parasta ikinä!!"

Tuolla redditin puolella Doug avasi myös vähän enemmän fiiliksiää, mm.

I was surprised how well it handled, but I have to admit that I didn't drive it on any crazy curves or back roads -- I had to film this, then edit, then get it up all in one 24 hour span, and getting all the quirks/features was a bit more important.

The handling is good but the car has some heft, however body roll is pretty controlled. The steering is oddly responsive. I wasn't able to get the tires loose in any situation, even going fairly fast around corners.

I do think the car holds its own against MB and BMW, except I think it's short on handling and short on that substantial feel those cars have; the Model 3 has a bit more road noise and you feel the road a bit more. With that said, I haven't driven a new C-Class or 3 Series in ages, and tire sizes have increased a lot since then; I find the ride quality in my own personal Mercedes [E63 AMG] to be more punishing than the Tesla.

eli mukaillen lyhyesti yhteenveto: Model 3 on saatu varsin lähelle 3-bemarin ja C-mersun ajettavuutta ja hallittavuutta. Ei kuitenkaan tarjoa mitään mullistuksia tai tajunnan räjäyttävää.
 
Yllättävänkin yksityiskohtainen katsaus Tesla Model 3:n.



Heh, onpa fiksun oloinen auto. Paljon mielenkiintoisempi kuin mikään muu tulossa oleva auto... Kyllä Tesla tekee paljon asioita oikeinkin.

Harmi kun (sähkö)autot maksaa suomessa niin paljon. Aivan samat ongelmat kuin "normi"autojenkin kanssa mitä tulee hintaan.
 
Merkittävää, koska ekaa kertaa Model 3 höpinöitä tuottaa henkilö, joka ei ole 110% fanboy ja "Parasta ikinä!!"

DeMuro on ihan viihdyttävä esittelijä, mutta usein kertoo virheellisiä tietoja autojen ominaisuuksista tai niiden puutteista kun ei ole viitsinyt edes sitä auton käsikirjaa vilkaista. Sillä on se oma tyyli ruotia noita autoja mikä jakaa mielipiteitä, mutta on pohjimmiltaan enempi tollanen showmies kuitenkin ilman mitään teknistä osaamista.
 
Hyvältä kyllä tuo model3 vaikuttaa. Harmi että saatavuus on niin huono. Tosin en nyt uutta ostaisikaan, mutta ehkä käytetyn joidenkin vuosien päästä kunhan niitä nyt joskus alkaa käytettynä saamaan.
 
Mun silmään vois vaihtaa ratin, varmaan paremmat penkit ja lisätä hudin. Tuosta ehkä parissa vuodessa iteroituu kelpo auto. Käyttöliittymä on vielä aika raakile ja selkeästi surkea käyttää. Ja tuo takapenkkien ilmanvaihtohommeli tuossa keskikonsolin takaosassa on kuin jostain ladasta.

Nyt vaan enää hinta ja saatavuus. Ihan mahdoton sanoa mitä muuta parin vuoden päästä on markkinoilla kun noita saa.

DeMuro on ihan viihdyttävä esittelijä, mutta usein kertoo virheellisiä tietoja autojen ominaisuuksista tai niiden puutteista kun ei ole viitsinyt edes sitä auton käsikirjaa vilkaista. Sillä on se oma tyyli ruotia noita autoja mikä jakaa mielipiteitä, mutta on pohjimmiltaan enempi tollanen showmies kuitenkin ilman mitään teknistä osaamista.

Totta. Itse ehkäpä vuoden hänen filmejään nyt olen myös seurannut. Tosi viihdyttävää kamaa ja erilaisia autoja, mutta faktat vähän niin ja näin sinne tänne.
 
Tuli tänään heitettyä reilu vartin koeajo M-B GLC Coupe 350e:llä.

Ajoin ensin Veho Airportin pihasta Tuusulanväylälle, jolta poistuin heti kehä 3:lle itään päin. Kehää pari liittymänväliä ja sitten hetki pikkuteitä, liikenneympyrää ja uukkari Bilteman pihassa. Takaisin ajoin samaa reittiä, mutta ennen Vehoa kiertelin parit pikkutiet. Bensaa paloi 5,0l/100km, mutta valitettavasti unohdin katsoa sähkönkulutuksen.

Ajoin lenkin aika epätaloudellisesti, koska suorituskyky kiinnosti. Kunnolla tuli polkaistua 15-55, 30-85, 70-115, 50-110, 15-60, 10-50 ja 20-50km/h. Auto on nelivetoinen yli kahden tonnin möykky, jolle ilmoitetaan 5,9s 0-100. Kiihtyvyys on erittäin ripeätä ja numeroiden mukaista ainakin 80:een asti, mutta tuossa 70-115 vedossa tuntui ennemmin seitsemän sekunnin autolta. Korkeassa, hiljaisessa ja raskaassa autossa tosin voi helposti hämääntyä :)

Sähkö- ja bensamoottorin yhteispeli ei ihan joka tilanteessa toiminut moitteettomasti. Pari kertaa vaihdelaatikko "jysäytti" töksähtävästi vaihteenvaihdon, kun puolireippaan kiihdytyksen jälkeen päästin nopeasti kaasupolkimen ja taisin hipaista kevyesti jarruakin. Molemmilla kerroilla ajotila oli sport+, eli se saattoi vaikuttaa. Voi olla, että kuski/auto oppisi ajan kanssa toistensa tavoille paremmin. Voimansiirron sulavuus ei siis mielestäni ollut oman '16 Auriksen luokkaa.

Toinen valituksen aihe liittyy auton vähän kaksijakoiseen luonteeseen. Ainakin Eco-tilassa oli vaikeaa liikkua rennon puhdikkaasti. Pelkällä sähköllä sekä sähkö+bensa matalilla kierroksilla tuntui puhdittomalta noin tehokkaaksi autoksi. Sitten pedaalia enemmän painamalla olikin jo täysi rähinä päällä. En osannut ajaa siltä väliltä. Comfort-tilaa ei tullut kokeiltua.

Koeajo oli tosiaan aivan liian lyhyt. Onko 350e:n omistajilla jotain kommenttia tuohon vaihteiston nytkäykseen yllättäen hidastaessa tai ajotiloihin ja kiihtyvyyden säätelyyn?
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuohon Toyotan eCVTn sulavuuteen pääse kuin toisella samanlaisella ratkaisulla. Omassa Nirossakin on vaihteenvaihto ja bensa/sähkö siirtymä huomattavasti töksähtelevämpää johtuen käytetystä kaksoiskytkinaskista.
 
Eikös sportilla juuri ole se juttu, että aski pamauttaa vaihdetta sisään. Tuntuu hyvältä.

Koeajakaa niitä autoja ihan normaalissa moodissa. Eco muuttaa auton usein ihan hirvittäväksi tuhnuksi ja sportilla taas ei välttämättä ole toiminta sulavaa, kun helpoin tapa tehdä siitä sporttinen on hyökätä kaikkiin pedaalin painalluksiin.

Tämä kaikki kyllä täysin ajamatta tuollaista mersun plugaria.
 
Eipä tuohon Toyotan eCVTn sulavuuteen pääse kuin toisella samanlaisella ratkaisulla. Omassa Nirossakin on vaihteenvaihto ja bensa/sähkö siirtymä huomattavasti töksähtelevämpää johtuen käytetystä kaksoiskytkinaskista.
En oikeastaan tarkoittanut sulavuudella sitä, etteivätkö vaihteenvaihdot saisi ollenkaan tuntua.

Noissa minun kahdessa töks-kohdassa olin reippaahkon kiihdytyksen jälkeen juuri hellittänyt kaasun, jonka perään pari sekunnin kymmenystä myöhemmin auto vaihtoi suurempaa vaihdetta. Luulen että auto arvioi kiihdytyksen vielä jatkuvan ja se oli jo tehnyt vaihtopäätöksen yhtä suuremmalle, mutta samalla hetkellä mokoma kuski lopettikin kiihdytyksen. Tai sitten se oli tilanteen tasalla ja vaihtoi tasanopeuteen soveltuvasti pari pykälää suuremmalle. En ole varma vaihtoiko kolmoselle vai neloselle. Ärsytyskynnys ylittyi vaihdon äkäisyyden ja kuuluvan lievän jysähdyksen takia. Pannaan sportplussan piikkiin.

Eikös sportilla juuri ole se juttu, että aski pamauttaa vaihdetta sisään. Tuntuu hyvältä.

Koeajakaa niitä autoja ihan normaalissa moodissa. Eco muuttaa auton usein ihan hirvittäväksi tuhnuksi ja sportilla taas ei välttämättä ole toiminta sulavaa, kun helpoin tapa tehdä siitä sporttinen on hyökätä kaikkiin pedaalin painalluksiin.

Tämä kaikki kyllä täysin ajamatta tuollaista mersun plugaria.

Sportplussalla normaalit ylöspäin vaihdot tuntuivatkin ihan hyviltä sekä normaali- että täyskiihdytyksessä. Kahdessa ongelmatapauksessa sen sijaan sähköpuoli oli juuri siirtynyt moottorijarrutukseen, kun bensapuolen/askin pyörimisenergiat/automaatin virhearvio tömäyttivät pienen impulssin eteenpäin jymähdyksen säestämänä. Sähkö- ja bensapuoli ikäänkuin riitelivät kiihtyvyyden suunnasta jymähdyksen verran. Toyotan eCVT:n sulavuuteen ja yhtenäisyyteen tottuneesta se tuntui ikävältä. Poikkeustapaus siis ja luultavasti ominaisuus, mitä "väärä" ajotila korosti.

Muutenhan M-B oli kaikin puolin ylellinen ja hiljainen peli, eli minun huomiot koskevat vain hybridiajon sulavuutta.
 
Yllättävänkin yksityiskohtainen katsaus Tesla Model 3:n.


Olen sitä mieltä, että Tesloissa on hyviä ratkaisuja. Vastapainoksi löytyy myös huonoja.

Juuri nyt ihmetyttää, myönnän, lähes merkityksetön asia; avainkorttisysteemi tuossa kolmosessa. Miksi se on noin hankalaa, kun homman olisi voinut toteuttaa vanhoilla, hyvillä keinoilla? Ex-ex-ex auto, -06 Ford Focus, avasi keskuslukon minkä vaan oven kahvasta nykäisemällä, kun oli avain taskussa. Toiminnon pystyi vielä halutessaan itse muuttamaan sellaiseksi, että vain kuskin ovi aukesi. Proseduuri oven avaamiseksi ei poikennut mitenkään, oli ovet sitten lukossa tai ei (normaali kahvan nykäisy). Premiumeissa varmaan vastaava toiminto on ollut jo 10-20 vuotta aiemmin. Miksi tämä vaatii puhelinsoftan? Eikö (myös) korttiin olisi voinut ympätä kyseistä toimintoa? En ymmärrä, miksi puhelinsoftan toiminnallisuus sulkisi pois "perinteistä" vaihtoehtoa. Eikö Model S kuitenkin osaa avata ovet (myös) avaimen läsnäolon perusteella?

Ai pointti tässä?
Noh, jotkut ratkaisut vaikuttavat toteutuneen vain ratkaisun poikkeavuuden vuoksi, eikä sen vuoksi, että käyttäjän elämä helpottuisi.

Erilaisuutta ja trendikkyyttä löytyy, kuten myös ns. fanipohjaa. Jotenkin tulee mieleen eräs viihde-elektroniikka-alan yritys.
Applen tuotteet kuitenkin sentään suunnitellaan aidosti käytettävyys edellä. Tuotantolinjakin toimii.
 
Siis niinhän tuokin toimii? Luuri taskussa ja ovi vaan aukeaa?

Tuo avainkortti on vain poikkeustapauksia varten, kuten esim. omassa autossani oleva vara-avain.
 
Tuli tänään heitettyä reilu vartin koeajo M-B GLC Coupe 350e:llä.

Ajoin ensin Veho Airportin pihasta Tuusulanväylälle, jolta poistuin heti kehä 3:lle itään päin. Kehää pari liittymänväliä ja sitten hetki pikkuteitä, liikenneympyrää ja uukkari Bilteman pihassa. Takaisin ajoin samaa reittiä, mutta ennen Vehoa kiertelin parit pikkutiet. Bensaa paloi 5,0l/100km, mutta valitettavasti unohdin katsoa sähkönkulutuksen.

Ajoin lenkin aika epätaloudellisesti, koska suorituskyky kiinnosti. Kunnolla tuli polkaistua 15-55, 30-85, 70-115, 50-110, 15-60, 10-50 ja 20-50km/h. Auto on nelivetoinen yli kahden tonnin möykky, jolle ilmoitetaan 5,9s 0-100. Kiihtyvyys on erittäin ripeätä ja numeroiden mukaista ainakin 80:een asti, mutta tuossa 70-115 vedossa tuntui ennemmin seitsemän sekunnin autolta. Korkeassa, hiljaisessa ja raskaassa autossa tosin voi helposti hämääntyä :)

Sähkö- ja bensamoottorin yhteispeli ei ihan joka tilanteessa toiminut moitteettomasti. Pari kertaa vaihdelaatikko "jysäytti" töksähtävästi vaihteenvaihdon, kun puolireippaan kiihdytyksen jälkeen päästin nopeasti kaasupolkimen ja taisin hipaista kevyesti jarruakin. Molemmilla kerroilla ajotila oli sport+, eli se saattoi vaikuttaa. Voi olla, että kuski/auto oppisi ajan kanssa toistensa tavoille paremmin. Voimansiirron sulavuus ei siis mielestäni ollut oman '16 Auriksen luokkaa.

Toinen valituksen aihe liittyy auton vähän kaksijakoiseen luonteeseen. Ainakin Eco-tilassa oli vaikeaa liikkua rennon puhdikkaasti. Pelkällä sähköllä sekä sähkö+bensa matalilla kierroksilla tuntui puhdittomalta noin tehokkaaksi autoksi. Sitten pedaalia enemmän painamalla olikin jo täysi rähinä päällä. En osannut ajaa siltä väliltä. Comfort-tilaa ei tullut kokeiltua.

Koeajo oli tosiaan aivan liian lyhyt. Onko 350e:n omistajilla jotain kommenttia tuohon vaihteiston nytkäykseen yllättäen hidastaessa tai ajotiloihin ja kiihtyvyyden säätelyyn?
Kommenttini saattaa olla arvoton, koska ei ole hybridit, varsinkaan tehokkaammat, tuttuja.

Tuohon lihavoimaani kohtaan kuitenkin sen verran, että todennäköisesti arvelusi osuu oikeaan. Vähänkään totuttuun nähden erikoisemmin toimiva laitos on itselläni ottanut aikaa, ennenkuin auton tapoihin on tottunut. TDI + DSG otti päiviä, kunnes osasimme toimia yhdessä halutulla tavalla siten, ettei tullut tahattomia rykäisyjä tietyissä tilanteissa. Aikoinaan M3 SMG:llä höystettynä meinasi saada pariin otteeseen penkilleen annoksen sitä itseään, kun tuntui tietyllä kaasun käytöllä siltä, että jotain laukesi just. :D
 
Siis niinhän tuokin toimii? Luuri taskussa ja ovi vaan aukeaa?

Tuo avainkortti on vain poikkeustapauksia varten, kuten esim. omassa autossani oleva vara-avain.
Niin se toimii puhelinsoftalla, mutta miksi homma ei toimi samoin avainkortilla, ilman puhelinta? Kuten sanoin, lähes merkityksetön asia. Ihmetyttää se silti, koska moinen avaimen toiminta taitaa olla nykyään enemmän tai vähemmän standardi.
 
Niin se toimii puhelinsoftalla, mutta miksi homma ei toimi samoin avainkortilla, ilman puhelinta? Kuten sanoin, lähes merkityksetön asia. Ihmetyttää se silti, koska moinen avaimen toiminta taitaa olla nykyään enemmän tai vähemmän standardi.

Näistä älyavaimistahan on ollut juttua, että niiden signaali on melko helposti kopioitavissa tai toistettavissa ja se on johtanut autovarkauksiin. Tämä puhelimen kanssa tehtävä handshake on todennäköisesti turvallisempi.
 
Näistä älyavaimistahan on ollut juttua, että niiden signaali on melko helposti kopioitavissa tai toistettavissa ja se on johtanut autovarkauksiin. Tämä puhelimen kanssa tehtävä handshake on todennäköisesti turvallisempi.
Jos se on hyvin helppoa, siihen nähden kovin pieni varkausaalto on käynyt S- ja 7-sarjan jne. kohdalla. Tai sitten niistä ei uutisoida. Tai ovat lukkojen takana. Kai aidosti osaavia varkaita harvemmin kiinnostaa alle 50k€:n vermeet?

Millaisen yhteyden kautta tuo Teslan systeemi toimii? Tuskin automaattinen, etäisyyteen perustuva, lukituksen avaus ja käynnistyksen salliminen internetin yli toimii. Tuskin myöskään bluetooth-yhteydellä. Eikö siitä tule tämän tästä esille uusia aukkoja? Naapurin 12-vuotias scriptkiddie käy vaikka joka yö ajelulla.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän puhelimessa olevan avain toimi nimenomaan Bluetooth-yhteydellä. Älyavaimissa sitten lienee joku oma radioaalto-tekniikkansa.
 
Jos se on hyvin helppoa, siihen nähden kovin pieni varkausaalto on käynyt S- ja 7-sarjan jne. kohdalla. Tai sitten niistä ei uutisoida. Tai ovat lukkojen takana. Kai aidosti osaavia varkaita harvemmin kiinnostaa alle 50k€:n vermeet?

Millaisen yhteyden kautta tuo Teslan systeemi toimii? Tuskin automaattinen, etäisyyteen perustuva, lukituksen avaus ja käynnistyksen salliminen internetin yli toimii. Tuskin myöskään bluetooth-yhteydellä. Eikö siitä tule tämän tästä esille uusia aukkoja? Naapurin 12-vuotias scriptkiddie käy vaikka joka yö ajelulla.

Myös teslan nykyiset avaimet on Bluetoothin yli. Ne syö pattereita tosi nopeasti, koska esim ne esiin työntyvät kahvat (model
S) ja automaattisesta avautuva ovi (model x). Ehkä tämä on ratkaisu siihen ongelmaan. Puhelimen akku on helpompi ladata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom