Tesla järjesti sijoittajille ison pettymyksen
AutoSähköautoDigitalousSijoittaminenOsakkeet
KUVA: EPA
Himmeneekö sädekehä sähköautolupauksen ympärillä?
Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Tesla tarjoili sijoittajille odotettuakin ikävämmän pettymyksen julkistaessaan osavuosituloksensa keskiviikkona New Yorkin pörssin sulkeutumisen jälkeen.
Teslan osakekohtainen tulos painui 2,92 dollaria tappiolle, kun analyytikot olivat odottaneet selvästi maltillisempaa 2,29 dollarin tappiota.
Wall Streetille oli laiha lohtu, heinä–syyskuun liikevaihto kohosi 2,98 miljardiin dollariin eli vähän yli 2,95 miljardin dollarin odotusten yläpuolelle.
Tulosjulkistuksen jälkeen Teslan osake sukelsi New Yorkin pörssin iltakaupassa. Noin kello 23:30 Suomen aikaan se oli yli neljän prosentin laskussa 308 dollarissa. Sijoittajat osasivat odottaa yhtiöltä heikkoja lukuja, sillä päiväkaupassa osake oli jo päätynyt 3,2 prosenttia miinukselle 351,08 dollariin. Illalla pudotus kiihtyi edelleen.
Teslan osakkeella oli mainio alkuvuosi. Osake kävi huipussaan syyskuussa 389,61 dollarissa. Siitä on nyt tultu ryminällä alas noin 23 prosenttia. Alkuvuoden nousua siivitti uuden Model 3 -mallin nostattama innostus. Nyt tuosta mallista onkin tullut riippakivi, joka painaa osakekurssia. Teslalla on ollut isoja vaikeuksia Model 3:n tuotannossa, eikä valmistustavoitteita ei ole saavutettu.
Tulosjulkistuksen yhteydessä Tesla arvioi, että se saavuttaa Model 3:n 5 000 auton viikoittaisen tuotantotavoitteensa ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Aikaisemmin yhtiö oli arvioinut tavoitteen toteutuvan jo tämän vuoden aikana.
Kysyntää Teslalla kuitenkin riittää. Yhtiön mukaan Model S ja Model X -mallien tilaukset ja toimitukset tekivät uudet ennätykset heinä–syyskuussa.
Tuotannollisten ongelmien lisäksi Teslan sädekehää on viime aikoina himmentänyt myös se, että yhtiö on joutunut napit vastakkain vaikutusvaltaisen United Auto Workers -ammattiyhdistyksen kanssa irtisanottuaan satamäärin työntekijöitään. Dynaamisen startup-yhtiön toimintakulttuuri on törmännyt perinteisen teollisuuden ay-käytäntöihin.
Tämä on kirpeä herätys sijoittajille, jotka ovat pitäneet Teslaa innovatiivisena uuden ajan digiyhtiönä. Nyt keskustellaankin, onko se sittenkin ”vain” yksi autoyhtiö muiden joukossa. Teslan ainutlaatuisuutta ja etulyöntiasemaa nakertaa lisäksi se, että maailman autojätit ovat yksi toisensa jälkeen ilmoittautuneet mukaan sähkö- ja robottiautokisaan.
Monet kysyvätkin miten Tesla pystyy tekemään rahaa kilpailun kiristyessä, jos se ei ole tähänkään asti pystynyt tekemään voittoa.