Eikö jossain hehkutettu, että ei tarvita vaihteistoa, mistä voisi olettaa, että välityssuhde olisi kiinteä?
Noin periaatteessahan sähkömoottorista saa maksimiväännön nollakierroksilla, mikä varmaan helpottaa hankalissa paikoissa operointia mutta mahtaako vääntöä sittenkään olla tarpeeksi jyrkkiin ramppeihin ja jyrkimpiin tienkohtiin? Toinen mahdollinen ongelma sitten on moottorin jäähdytys: nollakierroksilla moottori tuottaa nollatehon mutta sen ottoteho on kaikkea muuta kuin nolla. Hitaassa operoinnissa syntyy siis runsaasti hukkalämpöä.
Model S P85D kulkee 250 km/h. Kokonaisvälitys on 9,73:1. Perusrenkaiden (245/45R19) halkaisija on 0,7 m. Tällöin moottorin kierrosluku huippunopeudella on 250 km/h / (0,7 m * 3,14 * 3,6 / 60 / 9,73), eli 18,4 krpm.
Oletan, että Semissä käytettävät Model 3:n moottorit ovat yhtä iloisia kiertäjiä. Aiemmin arvioin täyden kuorman kiihtyvyyden perusteella, että tarvitaan 25:1 alennusvaihde. Siinä käytin vetäville pyörille pienehköä 0,8 m halkaisijaa niiden koteloinnin takia. Nyt asiaan, eli epäilit Pakanan kanssa voiman riittävyyttä jyrkemmissä kohdissa.
massa yht. 48 000 kg
välityssuhde 25:1
renkaan halk. 0,8 m
moott. vääntö 4*430 Nm
Voima renkaasta tiehen: 4 * 430 Nm * 25 / (0,8 m / 2) = 107,5 kN
Mäen maksimijyrkkyys: tan(arcsin (107500 / 48000 * 9,8)) * 100 = 23,5 %
Huippunopeus: 0,8 m * 3,14 * 3,6 * 18400 rpm / 60 / 25 = 111 km/h
Teho, 65 mph@5%: (48000 * 9,8 * (0,05 + 0,007 (vierinvastusk.) * 65 * 1,609 / 3,6 / 1000 = 779 kW + 40,7 kW (ilmanvastukseen, 0,36 Cw, 7,2m2, 1,3kg/m3) = 820 kW + 30 kW (alennusvaihde) = 850 kW
Ei Semillä ihan Levin mustia rinteitä ajeta ylös, mutta 23,5% riittää kyllä normiajoon ja luiskiin. Huippunopeus on myös riittävä tuolla 25:1 alennusvaihteella. Ainoastaan mäennousu 65 mph@5% näyttää mahdottomalta neljällä 192 kW moottorilla. Joko niistä otetaan hiukan enemmän ulos tai sitten se ilmoitettu 36 tn ei ollutkaan perävaunun massa kuormineen vaan koko yhdistelmän massa. Tätä pähkäilin aiemmin saunassa. Nyt nupin massa olisikin "vain" 9-10 tn.
Joku veikkaili akun kapasiteetiksi 1000-2000 kWh. Tesla ilmoittaa kulutukseksi alle 125 kWh/100km. Isompiakkuiselle luvataan toimintamatkaa 800 km, joten akun kapasiteetti on silloin juuri alle 1000 kWh. Megacharger on aika osuva nimi tuollaisen 1 MWh möykyn lataamiseen sopivalle laturille. Akun massa olisi noin 6 tn, eli muu nuppi sähkömotteineen painaisi 3-4 tn. Mahdollinen.