Keskustelua hybridiautoista

Heh, tuohon RE85:een jatkokysymys, paljonko sen tuottaminen tuottaa päästöjä? :D
 
Laskeskelin että Teslan hinta laskisi 21 300 € per vuosi, kolmen vuoden aikana. En toki tiedä milloin tuo vaihtohyvitys hinta on laskettu.

Yllättävän kallis on ollut uutena ja ehkä käytettyjen hinnatkin ovat suht maltillisia. Suomen Tesla hinnat noin 60 000 ja ulkomailta haettuna vähän vähemmän.

Nyt myös Nissan Leaf 40 kWh on ilmoitettu hinta, alk 36 080 €. Siinä ei pääse hinta laskemaan niin nopeasti. Miinus 2000 € hankintatuki = alk 34 080 €.

Tesla s85p 2015 hankintahinta 138 000
2017 / 28 000 km
Tarjottu vaihtohinta uuteen teslaan 74 000

Tesla vaihtoautot

Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
 
Juu kyllä ainakin Teslan lataamiseen tuo aurinkopaneeli on melko kuollut ajatus, 3x16A pistokkeestakin menee yli 8 tuntia lataukseen jos akku on tyhjä ja harvemmin se aurinko yöllä paistaa. Tai itse asiassa tässä Lappeenrannan seudulla ei Joulukuussa tainnu olla auringonpaistetta kun tunnin verran kokonaisuudessaan.
 
Heitetäämpä vielä yksi lusikka tähän kokonaispäästösoppaan:

Löytyykö mistään päästölaskelmaa auton valmistuksen ja eliniän päästöjen lisäksi myös auton elinkaaren loppumisen jälkeisiin päästöihin?
Hyvänä esimerkkinä BMW i3 (ja toki suurelta osin muutkin sähköautot) jonka kori on lähes täysin hiilikuituinen. Hiilikuitu ja epoksi erillään vielä kierrättyisi, mutta valmis komposiitti = kierrätyskelvotonta ongelmajätettä ainakin tällä hetkellä...
 
Aurinkoisella seuduilla jos olisi talon katto paneeleja täynnä ja välivaraukseen kiinteä akusto niin voisi kai silläkin pärjäilla mutta tuo ekologisuus ei varmasti päätä huimaa. Fortumin vesisähkölllä ajellaan täällä ja Imatran voimalaitos jauhaa sitä vaan lissää.
 
Eipä tuota sähköä päivällä paljon kulu kun molemmat käy töissä ja öljylämmitys on talossa, kiertovesipumppu, kylmälaitteet, öljypoltin sekä salaojakaivon pumppu taitaa olla ne jotka päivän aikana sitä kulutusta määrittelee kun edes ilmanvaihto ei ole koneellinen tuossa vanhassa murjussa.

Laskeskelin tuossa että nyt talvisikaan Teslan kulutus on ollu keskimäärin 240Wh/km jolloin kotilatauksen hinnaksi tulee 2,54€/100km ei mitenkään paha kun ajattelee auton painoa ja teholukemia. Tuohan vastaa n.1,9L/100km kulutusta jos bensalla pitäisi samaan hintaan päästä.
Tosin en kyllä laskenut noita kuukausimaksuja mukaan kun ne pitää kuitenkin maksaa vaikka ei sähköautolla ajelisikaan. Enkä tietysti laskenut investoinille mitään arvoa =)
 
Menee vähän trollauksen puolelle, mutta mitenköhän Kainuussa pärjäillään sähköautoilla, sikäli että siellä sellaisia on. Kaikki varmaan lukeneet uutisia että tuhansilta sähköt poikki ja jopa evakuonteihin on varauduttu.
Eikä sitä taksiakaan voi soittaa jos ei ole kännyssä virtaa, tai tukiasema on pimeänä.

Edes Kainuuseen ei tarvi mennä, kaveri asuu tästä katsottuna noin 20km päässä melko landella, ja sielläkin on tämän tästä sähköt poikki tykkylumen takia, toki katkot ei kovin kauaa kestä ja jos patterissa on yhtään virtaa niin työmatkat pystyy kulkemaan ja töissä on mahdollisuus ladata.
 
Kainuussa ei varmaan sähköautoja ole vielä yhtään. Eikä ole kyllä täälläkään sähköautoja, vaikka sähköt on aina toimineetkin. Pisin katko on joku vuosi sitten ollut muutama tunti.

Bensaa/dieseliä saa säilättyä hätävarana, mutta sähkön varastoiminen ei ole järkevää.
 
No kyllähän ne polttomoottoriautotkin tuolloin hyytyy, kun ei saa säiliöistä pumpattua polttoainetta autoihin, että siinämielessä +-0.

Pääseehän polttiksella kainuusta pois sellaiselle asemalle missä pumput toimii, ja samalla jerrykannuun polttoainetta. Olettaen että tankki ei ole tyhjä liikkeelle lähdettäessä. Hybrideitähän tämä ei niin vaivaa kun sähköllä nyt ajelee hissukseen lähimpään paikkaan missä nestettä saa.

Juu, sori OT ja kainuun seudusta en tiedä mitään.
 
Pääseehän polttiksella kainuusta pois sellaiselle asemalle missä pumput toimii, ja samalla jerrykannuun polttoainetta. Olettaen että tankki ei ole tyhjä liikkeelle lähdettäessä. Hybrideitähän tämä ei niin vaivaa kun sähköllä nyt ajelee hissukseen lähimpään paikkaan missä nestettä saa.

Juu, sori OT ja kainuun seudusta en tiedä mitään.
Ei se sähköauton akku tyhjene jos sähköt katkevat. Yhtälailla sillä pääsee todennäköisesti sellaiselle asemalle, missä latauspisteet toimii.
 
Ei se sähköauton akku tyhjene jos sähköt katkevat. Yhtälailla sillä pääsee todennäköisesti sellaiselle asemalle, missä latauspisteet toimii.

Totta tuokin ja eihän koko alue ole kuitenkaan täysin sähkötön, no melko marginaalinen ongelma tuo on. Ja sitten kun sähköyhtiöllä olisi varaa kaivaa ne kaapelit maan alle, tai edes kaataa ne saamarin puut linjojen läheltä niin ongelma poistuisi kokonaan. Siirtomaksu varmaan juoksee vaikkei sähkö liikkuisikaan. No sepä siitä.
 
Toisaalta tuosta vesisähköstä tuli mieleen. Että jos hommaat katon täyteen niitä paneleita auton takia ja tuotat käyttäen sähköä silloin kun auto ei ole lataukses muuhun. Kun sitten autoa lataat ostosähköllä siirrät laskennallisesti sen muuhun käytetyn aurinkosähkön autolle. Aivan kuten sähkölaitokset myy sinulle tuota vesisähköä tai tuulisähköä. Eli sitoutuvat tuottamaan sen verran sähköä kun käytät vaikket juuri sillä hetkellä käyttäisi vesi tai tuulisähköä.

Järkeähän sitä aurinkosähköä ei ole varastoida akkuihin jos muuta sähkökulutusta. Mutta monelleko tuo laskennallinen malli kelpaa että voi sanoa itse tuotetulla sähköllä ladatuksi jos yön aikana ladannut käyttäen ostosähköä yhtä paljon kuin päivällä säästettiin muualla ostosähköä aurinkopaneelilla.
Ongelma on se, että sähköllä on eri arvo riippuen siitä, että koska se on tuotettu. Sähkö joka tuotetaan tehopulan aikaan on arvokasta ja sähkö jota tuotetaan silloin kun siitä on ylitarjontaa on arvotonta.

Jos aurinkopaneeleita on verkossa paljon, muuttuu keskipäivän sähkö arvottomaksi, koska sitä tuotetaan paljon enemmän kuin sille on tarvetta. Ja vastaavasti ne talvi-iltojen tunnit ovat edelleen kalliita kun aurinkopaneelit eivät tuota mitään.
 
On kyl paljon rullattu mutta ei tiedä onko tuolla suurta merkitystä, akussa ja moottorissa on kuitenkin 8v täystakuu joten voi olla hyväkin ostos.
 
Eiköhän se kohta tule myyntiin kympin korkeammalla hinnalla. Kysymys kuuluu, että kuka myi oman Teslan Deltalle 30 kilolla :think:
 
Meni niin nopeasti että tais olla bulvaanihomma.

Enpäs tiennyt että tossa on xenonit?
Noi lisävarusteet on kyllä nettiautossa ihan sattumanvaraisesti aina ruksittu. Tuntuu ettei millään autokauppiaalle ole mitään tietoa niistä. Todella monessa esim. xenon tai led valoilla varustetussa autossa ei ole kumpiakaan ruksittu, joka tietysti heikentää niiden parametrien käyttöä haussa millään tavalla.
 
Ihmettelen sähköautojen hinnoittelua, varsinkin suomessa mutta myös euroopassa yleisesti. Miten nuo on niin kalliita täällä verrattuna esim. jenkkilään, vaikka näillä on useimmiten lievempi verotus ja joskus jopa valtio avustaa hankinnassa?

Esimerkkinä käytetty Nissan Leaf:

Jenkeissä: 5000-7000€ noin suurinpiirtein
Saksassa: 9000-11000€
Suomessa: 17000-20000€

Uusi Nissan leaf 2018:

Suomessa: 37000-41000 €
Jenkeissä: 30000-36000$ = kallein malli n. 30 000€ eli kallein versio 7 tonttua halvempi kuin suomessa perusmalli.

Eihän näitä nyt voi suoraan verrata pelkästää jo eri valuuttojenkin takia mutta vähän perspektiiviä.

Saksasta suomeen tuotuna autovero on noin tonnin luokkaa, joten ottaako autoliikkeet sitten vain sen verran enemmän katetta heti kättelyssä?

Käytännössä hinnat on täällä sellaisia ettei noiden hankkimisessa ole matemaattisesti mitään järkeä, verrattuna halvempaan polttomoottoriautoon. Jenkeissä kun Leafin saa vaikkapa 7k hintaan niin se on aivan älyttömän kova diili.

Sanonpahan vaan että ei nämä tule täällä yleistymään kun hinnat pidetään pääosin korkeampina kuin vastaavien perinteisten autojen...

Edit: näköjään nettiautoon ilmestynyt alle 15k€ Leaffi myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös noista uusien autojen jenkkihinnoista puutu aina alv, koska alv on osavaltiokohtainen.

Ja jenkeissä saa Nissan Muranon tuon Leafin hinnalla. Eli ei se Leaf sielläkään halpa ole muihin autoihin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, veroistahan se ero suurimmaksi osaksi tulee, vaikka toki vähän suomilisääkin on mukana. Halvin Leaf Suomessa reilu 28ke ilman veroja ja verottomia hintojahan nuo jenkkilän ilmoitetut hinnat on. Niihin sitten sales tax päälle, joka tietty sekin on huomattavasti pienempi mitä Suomen ALV.
 
Ihmettelen sähköautojen hinnoittelua, varsinkin suomessa mutta myös euroopassa yleisesti. Miten nuo on niin kalliita täällä verrattuna esim. jenkkilään, vaikka näillä on useimmiten lievempi verotus ja joskus jopa valtio avustaa hankinnassa?

Esimerkkinä käytetty Nissan Leaf:

Jenkeissä: 5000-7000€ noin suurinpiirtein
Saksassa: 9000-11000€
Suomessa: 17000-20000€

Uusi Nissan leaf 2018:

Suomessa: 37000-41000 €
Jenkeissä: 30000-36000$ = kallein malli n. 30 000€ eli kallein versio 7 tonttua halvempi kuin suomessa perusmalli.

Yksi syy tuon käytetyn Leafin hintatasoon voi olla se että sillä ajamisella ei säästä samalla tavalla kuin täällä. Suomessahan yksi hintaa nostava tekijä on odotusarvo edullisesta käytöstä. Tietysti myös alunperin maksetut verot seuraavat mukana auton arvossa.

Uusien autojen hintatasossa on mainittujen verottomien hintojen lisäksi vaikuttavana tekijänä se että siellä on työvoimakulut alhaisemmat, joka osaltaan pitää jakeluportaan kuluja kurissa. Lisäksi volyymit ovat suurempia.

Kysyntä ja tarjonta, päälle autojen yleinen hintataso on korkeampi täällä skutsissa. Jossain briteissäkin taidetaan ajaa Euroopan uusimmilla autoilla, ja siellä käytettyjen hinnat on todella alhaalla ihan jo tarjonnan määrästä johtuen. Johonkin ne uudet autot menee ekan omistajansa jälkeen kumminkin... Vastaavasti paalausikä on matalampi kuin Suomessa.

En nyt sano faktaksi mutta jos jenkeissä saa Leafin 7000 dollarilla niin vastaava polttis on siinä kohtaa jotain 3000-4000 dollaria.

Eräs tuttu asuu briteissä, ja sanoi että siellä kulttuuri (ainakin keskiluokalla) on sellainen, että on autoja, ja käytettyjä autoja. Käytetty auto on lähtökohtaisesti jotain sellaista jota ei kukaan kehtaa ostaa kasvojaan menettämättä. Jotain noloa siinä kai on.

Briteissä käytettyjen autojen hinnat ovat taas todella edulliset, koska niitä ei viedä maasta. Monissa korkean tulotason länsieuroopan maasta viedään paljon käytettyjä autoja ulkomaille, joka pitää tietyn hintatason käytetyilläkin autoilla, mutta kukaan ei ole ulkomailla kiinnostunut ostamaan brittiautoja. Romutettavaksi niitä menee paljon, koska komponentit ovat samoja myös oikeanpuoleisen liikenteen autoissa.
 
Nyt on alkanu noita model 3 videoita tulemaan tubeen, tämä kaveri kun on ajellu kaikella mahdollisella ja oli silti positiivisesti vakuuttunu halppis teslasta. Yllätävästi kiihtyvyys on aika reilustikkin alle luvatun: 0-60mph 4.4 sek :eek:
 
Voisikohan tulla jo 2019 aikana? Ei ole kyllä vielä suomen hinnastoa olemassa model 3:selle.

Nissan Leaf saatiin aika nopeasti. Ilmeisesti kuukauden päästä pääsee koeajamaan.
 
Uusi Nissan Leaf saattaa viedä myyntiä uudelta Tesla Model 3:selta. Jos siis halua sähköauton, niin Leafin saa paljon (vuoden?) Nopeammin.

The new Nissan Leaf might make you cancel your Tesla Model 3 order | British GQ
Uusi Leaf vaikuttaa kyllä ihan järkipeliltä. Luulen kyllä, että Model 3:n kohdalla haetaan kuitenkin jossain määrin wau-efektiä varsinkin suorituskyvyn osalta. Nykyinen Bemari/Audi-kuski voi hankkia Model 3:n, mutta ei välttämättä kiinnostu Leafista.
 
Uusi Leaf vaikuttaa kyllä ihan järkipeliltä. Luulen kyllä, että Model 3:n kohdalla haetaan kuitenkin jossain määrin wau-efektiä varsinkin suorituskyvyn osalta. Nykyinen Bemari/Audi-kuski voi hankkia Model 3:n, mutta ei välttämättä kiinnostu Leafista.
Tai sitten bmw-audi-mersu kuski voisi jo nyt vaihtaa uuteen leafiin ja vasta myöhemmin Model 3:een, kunhan hinnat ja saatavuus on tiedossa.

Uusi Leaf taitaa olla ulkonäoltään vähän uuden Nissan Micran näköinen, mutta isompi. Yksi Micra olikin valkoisena parkkipaikalla ja näytti ihan hyvältä.

Bemari/Audi kuski varmasti vaihataisi uuteen Teslaan, mutta itse epäilen että Model 3 hinta voi nousta aika korkealle. Nissan siis voisi olla se järkivalinta, vaikka merkkinä ei olekaan niin kuuma. Erona nyt ainakin, että tesla on takaveto ja nissan etuveto. Mersusta tai bemarista olisi siis "helppo" vaihtaa teslaan.

Muistakseni Leaf:iin tulisi isompi akku joskus toiseksi vaihtoehdoksi. Hyvä että pientä kilpailua on jo olemassa sähköautoissakin.
 
Leaf on varmaan ihan vouhakka, mut taitaa nelivedon puute olla turnoff aika monelle audi/bemari -kuskille. Tesla 3 saattaa saada sen anteeksi tehojen takia.
Leaf itsessään kelvannee kyllä kaikille muille kuskeilla, alkaa olla ulkonäkökin kohdillaan. Toivottavasti käytettyjen arvo laskee, niin voi joskus 5-8v päästä itsekin päästä tuollaiseen käsiksi..

Jos Tesla ei saa "järkihintaista" (noh vaikka alle 60k) 4WD mallia ulos, niin oma mutu on että Audi, BMW ja Mersu menevät ohi tekemällä 4WD mallin, joka on sekä käytännöllinen (hatchback + peräkoukku/hinaus mahdollisuus) että "riittävän nopea".
Joku BMW 4-sarjan GranCoupe ois aivan killeri sähkösenä.

Mielenkiinnolla kehitystä seuraten.:cigar2:
 
Ei edes vanhan audin kuskin Tesla ole kiinnostava vaikkei rahallisesti saavutettamattomissa. Ylihypetetty ja laatuongelmat edellisissä päällimmäinen syy. Edes ulkolinjoja ole saatu nätisti vaan repsottaneet miten sattuu.
Kieltämättä 4 vuotta vanha Audi voisi olla kiinnostavampi kuin vanha Tesla.

59 000 € Tesla vaihtoautot
60 000 € Audi A8 vaihtoautot

Jotain huhua luin, että Teslakaan ei ottaisi vaihdossa vanhaa Teslaa? Muistaakseni raja oli jotain 10/2015. Ja että aika paljon laatuongelmia noissa alkupään model S malleissa. Uudet (esim 2018) model S ja X on taas paranneltuja ja laatu on ollut jo aivan hyvä.

Sitten taas Nissan Leaf on ollut ilmeisesti alusta lähtien tosi luotettava ja "laadukas". Pois lukien ensimmäisen mallin ulkonäkö :)
 
Tuli tuossa taannoin nähtyä kadulla pysäköitynä vuoden 2017 Tesla Model S P100D:n. Ulkonäön ja koon puolesta ei ihan heti uskoisi, että auto lähtee kuin hauki rannasta.
 
Ihan kinnostava toi Nissani Leaf onkin. Mutta onko se sitten kannattavaa sähköön panostaa vielä niin on mielipiteitä vaikka kuinka. Kaikki kulut kun ei ole pelkästää energian hinnasta kyse.
Aika paljon täytyy sähköautolla ajaa, että suuremmasta ostohinnasta johtuva arvon alenema kuittaantuu. Tai sitten jos vain haluaa olla edelläkäviä ja ajaa sähköautolla.

Leafin plussana malli on aivan uusi ja auton saatavuus on hyvä. Monet ilmeisesti tykkäävät sähköauton moottorin ajettavuudesta.

Jos vertaa saman kokoisia, niin hintaeroa on. Mutta eihän Leaf kovin kallis ole (eikä iso), jos vaikka vertaa joskus kauan sitten 100 000e maksaneeseen harrasteeseen. Hinnat siis laskee melko nopeasti, jos vaan jaksaa käytettyjä odottaa.

Uusi nissan leaf alk 35 900 € sähköauton hankintatuki -2000 €
Nissan pulsar alk 18 200 €

Tesla model s alk 92 000 €
 
Tuli tuossa taannoin nähtyä kadulla pysäköitynä vuoden 2017 Tesla Model S P100D:n. Ulkonäön ja koon puolesta ei ihan heti uskoisi, että auto lähtee kuin hauki rannasta.
Ei tosiaan juuri yhtään näytä urheiluautolta. Ovenkahvathan siinä on hienot, kun tulevat itsestään ulos oven tasosta. Ja auto on aika leveä. Tosi harvoinhan noita kalliita ja melko uusia autoja missään näkyy. Teslan huoltokin on ainoastaan Vetokujalla Vantaalla.

Tuossa muutamia vaihtoehtoja vaikka Teslalle.
76 000 € Myydään Porsche hybridiautot - Nettiauto
58 000 € BMW 5-sarja hybridi vaihtoautot - Nettiauto
66 000 € Mercedes-Benz GLC hybridi vaihtoautot - Nettiauto
60 000 €, maks 90 tkm Tesla vaihtoautot - Nettiauto
+
27 000 € Myydään Mitsubishi hybridiautot - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoissa on kehitys sen verran hurjaa, että niihin tulee vähän tuollaista vanhan kulutuselektroniikan kaltaista efektiä mukaan. Siihen kun yhdistää vielä pikkuhiljaa tippuvat hinnat niin arvonalenema on aika raju. Hinnat alkaen Leafista puuttuu tosiaan aika paljon olennaista, mutta jo heti seuraavassa varustelutasossa onkin sitten jo lämpöpumppu, navi, adaptiivinen vakkari, yms olennaiset varusteet. Tuon tason ylimenevät varusteet on sitten jo lähinnä hifistelyä.

Uuden Leafin rangekin on jo sitä luokkaa, että omat arkiajot sillä menisi lähes kaikki ihan vaan kotona yöllä lataamalla. Loputkin onnistuisi pienellä reittisuunnittelulla. Siitä huolimatta vielä tuota ei kannattavaksi saa. Hyvin mahdollista silti, että kolmen vuoden päästä tuollainen käytetty Leaf, josta on suurin arvonalenema takana on jo oikeasti varteenotettava vaihtoehto. Ihan mielenkiinnosta täytyisi varmaan tuollaista käydä joskus koittamassa kun en ole vielä koskaan sähköauton rattiin päässyt. On se varmasti niin erilainen ajokokemus perinteisen auton jälkeen.
 
Yksi iso ongelma noissa sähköautoissa on myös toimintamatkan alentuminen reilusti kylmällä ilmalla. What Car:n testissä uudella Leafilla saatiin 170km toimintamatka 5 asteen lämpötilassa. Pakkasella pudotaan vielä selkeästi tuosta.

Esim. Itellä tarkoittaisi keskellä päivää pysähtymistä lataamaan lasten harrastuspäivinä. Sellaiseen ei oikeen ole aikaa muutenkin kiireisinä päivinä.
 
Uuden Leafin rangekin on jo sitä luokkaa, että omat arkiajot sillä menisi lähes kaikki ihan vaan kotona yöllä lataamalla.
Suurin ongelma vain on ettei uusikaan Leaf tue 3- vaihelatausta (ainakaan aluksi), jolloin latausaika tavallisesta suko- pistorasiasta kotona täyteen on n.26 tuntia (kun akku on tyhjä).
Yksi iso ongelma noissa sähköautoissa on myös toimintamatkan alentuminen reilusti kylmällä ilmalla. What Car:n testissä uudella Leafilla saatiin 170km toimintamatka 5 asteen lämpötilassa. Pakkasella pudotaan vielä selkeästi tuosta.

Esim. Itellä tarkoittaisi keskellä päivää pysähtymistä lataamaan lasten harrastuspäivinä. Sellaiseen ei oikeen ole aikaa muutenkin kiireisinä päivinä.
Vaikuttaa myös ajonopeus ja onko Eco /+ B ajotilat käytössä. Kannattaa tietysti verkkosähköllä lämmittää/ viilentää etukäteen.
Nissan1.JPG
Nissan 2.JPG
Lähde Nissan:
Toimintamatka ja lataaminen
 
Jos Tesla ei saa "järkihintaista" (noh vaikka alle 60k) 4WD mallia ulos, niin oma mutu on että Audi, BMW ja Mersu menevät ohi tekemällä 4WD mallin, joka on sekä käytännöllinen (hatchback + peräkoukku/hinaus mahdollisuus) että "riittävän nopea".

En aidosti tiedä, mutta hinaako eurooppalainen peruskuski mitään vetokoukussa näin yleisesti? Mitä olen itse euroopassa pörrännyt niin aika vähissä ovat olleet "hyvät" autot joiden perässä roikkuu jotain? Jos on venettä, prätkää tms. niin ne ovat olleet pakujen, maasturien yms. perässä. Tuntuu että 50ke auto ja perässä majava täynnä halkoja on aika suomalainen "tein itse ja säästin" ratkaisu.
 
Kiitos suomalaisten hintojen niin ihmiset joutuvat hankkimaan sen yhden auton minkä pitää hoitaa kaikki tehtävät.
Oikea totuus on se, että jengi asuu kaupungeissa, eikä heillä ole veneitä tai mitään puuliitereitä tai ylipäätään tarvetta vetokoukuille.
 
Suurin ongelma vain on ettei uusikaan Leaf tue 3- vaihelatausta (ainakaan aluksi), jolloin latausaika tavallisesta suko- pistorasiasta kotona täyteen on n.26 tuntia (kun akku on tyhjä).

Tuo 3-vaihelatauksen puuttuminen on kyllä harmillinen puute muissakin sähköautoissa (pl Tesla ja Zoe). Lisäksi esim Ioniq Electricin käyttämä CCS-pikalataus mahdollistaa tuplanopean DC-latauksen.
  • Pistorasiasta 8A kaapelilla ladaten jokseenkin noin, kuten kirjoitit.
  • Itsellä esimerkiksi kotona nytkin 20A säädetty kiinteästi asennettu latauslaite, josta täysin tyhjästä akku täyttyisi 10h aikana.
  • Kauppakeskusten, työpaikan ym latauslaitteista saa 6,6 kW:n tehoista latausta Leafiinkin, joten vähän reilussa kuudessa tunnissa olisi akku täysin tyhjästä käytännössä täynnä. (tuolla Nissanin sivuilla mainittu 7,5 johtuu siitä, niitä aivan viimeisiä prosentteja latauksessa sähköauto hieroo todella hitaasti tasaillen kennojen jännitteitä. Se voi tapahtua rauhassa esim yöllä latauksessa ja itsellä töissä, mutta kun on lähdettävä johonkin, niin sitä ei kannata jäädä odottelemaan).
  • CHAdeMOlla 40-60 minuuttia 80% tasolle tyhjästä
Tuo akun koon kasvaminen kuitenkin toimii esimerkiksi itsellä niin päin, että lataustehon tarve laskee.
Tämä taasen johtuu siitä, että nykyistä 24 kWh akkua on pitänyt töistä kotiin saapuessa nopeasti lataamaan ruokailun aikana, jotta pääsee viemään lapsia harrastuksiin, kauppaan jne. Nyt 40 kWh akku riittää hyvin iltojen ajoihin ilmankin. Toki pari seikkaa vaikuttaa taustalla, joskin vähän eri suuntiin. Saan töissä maksua vastaan akun aina täyteen ladattua ennen kotiin lähtöä. Toisaalta taidan ajaa sähköautollani hieman keskivertoautoilijaa enemmän, noin 40 tkm/v.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa myös ajonopeus ja onko Eco /+ B ajotilat käytössä. Kannattaa tietysti verkkosähköllä lämmittää/ viilentää etukäteen.

Kyllä, just näin.

Ainakin nykyisellä Leafilla ECO-tila vaikuttaa lähinnä kaasuvasteeseen. Itse tulee ajettua aina ECO-tila päällä, vain siksi, että kaasuun vastaaminen on pehmeämpi. Ainakaan nykyisessä Leafissa ECO-valinta ei vaikuta esim. lämmityksen riittävyyteen ym, kuten on joissain muissa sähköautoissa.

B-ajotila vaikuttaa ainakin nykyisessä Leafissa regeneroinnin määrään ja sitä kautta moottorijarrutuksen voimakkuuteen. Itse tulee ajettua aina B-ajotila päällä, koska pidän voimakkaasta moottorijarrutuksesta (motoristi :-) ). Oikeasti taloudellisempaa olisi ajaa mahdollisimman paljon vapaasti rullaten tilanteisiin, mutta se ei sovi omaan ajotyyliini millään, joten mieluummin otan hidastuksissa energiaa talteen.

Ja tosiaan aina kannattaa sähköauto esilämmittää vielä laturissa ollessaan. Jo 15 min lämmitys saa auton yllättävän mukavaksikin, koska Leafinkin lämmityslaite on 6 kW:n tehoinen ja nopeasti reagoiva. HUOM! jos joku täällä harkitsee uutta Leafia, niin kannustan hyvin painokkaasti skippaamaan halvimman aloitusmallin, koska siinä lämmityslaite ei ole energiatehokkaampi ilmalämpöpumppu.
 
B-ajotila vaikuttaa ainakin nykyisessä Leafissa regeneroinnin määrään ja sitä kautta moottorijarrutuksen voimakkuuteen. Itse tulee ajettua aina B-ajotila päällä, koska pidän voimakkaasta moottorijarrutuksesta (motoristi :) ). Oikeasti taloudellisempaa olisi ajaa mahdollisimman paljon vapaasti rullaten tilanteisiin, mutta se ei sovi omaan ajotyyliini millään, joten mieluummin otan hidastuksissa energiaa talteen.
Tämä toimii siis eritavalla kuin Toyotan hybridien B-tila. Jota usein kuulee sanottavan tehostetuksi regeneroinniksi... vaikka asia on päinvastoin.
Toyotissahan tuo käyttää tehokkaammin moottorijarrutusta, eikä pelkästään regenerointia. Eli jos on paljon jyrkkää alamäkeä, tuo kannattaa kytkeä päälle, ts. Suomessa melko tarpeeton.
 
Tuo 3-vaihelatauksen puuttuminen on kyllä harmillinen puute muissakin sähköautoissa (pl Tesla ja Zoe). Lisäksi esim Ioniq Electricin käyttämä CCS-pikalataus mahdollistaa tuplanopean DC-latauksen.
Leaf tulee nyt kuulemma tyyppi2- liitäntällä, mutta laturi edelleen 1- vaiheinen. Varmaan jossain vaiheessa päivittyy.
  • Pistorasiasta 8A kaapelilla ladaten jokseenkin noin, kuten kirjoitit.
  • Itsellä esimerkiksi kotona nytkin 20A säädetty kiinteästi asennettu latauslaite, josta täysin tyhjästä akku täyttyisi 10h aikana.
Itselle saisin helposti 3x16A: n. Muut vaatii reilua pääsulakekoon nostoa -> perusmaksuun +30€/kk.
Ainakin nykyisellä Leafilla ECO-tila vaikuttaa lähinnä kaasuvasteeseen. Itse tulee ajettua aina ECO-tila päällä, vain siksi, että kaasuun vastaaminen on pehmeämpi. Ainakaan nykyisessä Leafissa ECO-valinta ei vaikuta esim. lämmityksen riittävyyteen ym, kuten on joissain muissa sähköautoissa.
Tässä uudessa Eco- tila vaikuttaa myös ilmastointilaitteeseen + tehostaa jarruenergian keräämistä.
Ja tosiaan aina kannattaa sähköauto esilämmittää vielä laturissa ollessaan. Jo 15 min lämmitys saa auton yllättävän mukavaksikin, koska Leafinkin lämmityslaite on 6 kW:n tehoinen ja nopeasti reagoiva.
Käytät ilmeisesti Nissan connect EV: tä? Miten on toiminut yhteydenpito? Toimii ilmeisesti Bluetoothilla?
HUOM! jos joku täällä harkitsee uutta Leafia, niin kannustan hyvin painokkaasti skippaamaan halvimman aloitusmallin, koska siinä lämmityslaite ei ole energiatehokkaampi ilmalämpöpumppu.
Juu, kyllä seuraava auto toimii sähköllä 100%.
 
Itselle saisin helposti 3x16A: n. Muut vaatii reilua pääsulakekoon nostoa -> perusmaksuun +30€/kk.
Pääsulakke on varmaankin 3x25A?

Jos pyydät sähkömiestä vaihtamaan parin kotipistorasian vaihetta samalla kun asennuttaa latauslaitteen / paremman pistorasian, niin voi varmaan aika huoletta uhrata yhden vaiheen ~kokonaan sähköautolle ja asennuttaa sen 20A latauksen, jolla akku nyt täyttyy sentään jotain vauhtia.

Jos päivittäiset ajot ylittävät toistuvasti 200km, niin 40kWh akullinen auto ei ole varmaan se paras hankinta ykkösautoksi, ainakin jos sitä ei saa ladattua kahdessa paikassa pidempiä aikoja.

Kustannuksiahan tulee, mutta kun autoilusta puhutaan niin tuleehan niitä muutenkin. Joko kotona latausten järjestelyistä tai bensapumpulla.

Sähkösaunojalla voi olla pientä valinnan vaikeutta, mutta kyllä senkin pitäisi olla sovitettavissa. Ja aika harvoin saunaa varmaan lämmitellään samalla kun on aivan pakko pikaladata autoa, jotta päästään lähtemään pian pois?
 
Viimeksi muokattu:
Pääsulakke on varmaankin 3x25A?
Näin on. Kaapelin/ keskuksen puolesta 3x63A on mahdollinen.
Jos pyydät sähkömiestä vaihtamaan parin kotipistorasian vaihetta samalla kun asennuttaa latauslaitteen / paremman pistorasian, niin voi varmaan aika huoletta uhrata yhden vaiheen ~kokonaan sähköautolle ja asennuttaa sen 20A latauksen, jolla akku nyt täyttyy sentään jotain vauhtia.
Hyvä vinkki, mutta ei auta tässä tapauksessa, kun on sähkölämmityskin (+LV- varaaja, kiuas 10kW, liesi, yms.).
 
Uutta Leafia on tilattu jo ihan hyvä määrä. 13 000 tilausta.

Pohjoismaissa on halpaa sähköä, niin sähköautoja ostetaan paljon?
Jotakin sähköautojen nousevasta potentiaalista kertoo se, että tuoreimmasta Leafista on tehty kolmessa kuukaudessa 13 000 tilausta. Melkein puolet niistä on tullut Pohjoismaista, etenkin Norjasta.

Leaf voi jo ennestään komeilla maailman myydyimmän sähköauton tittelillä. Autoja on myyty 283 000 kappaletta vuodesta 2010 lähtien.
Maailman suosituinta sähköautoa voi ajaa yhdellä polkimella – Näin se on mahdollista - Aamulehti
 
Tämä toimii siis eritavalla kuin Toyotan hybridien B-tila. Jota usein kuulee sanottavan tehostetuksi regeneroinniksi... vaikka asia on päinvastoin.
Toyotissahan tuo käyttää tehokkaammin moottorijarrutusta, eikä pelkästään regenerointia. Eli jos on paljon jyrkkää alamäkeä, tuo kannattaa kytkeä päälle, ts. Suomessa melko tarpeeton.

Tuo korkeilla kierroksilla konetta käyttävä regenerointi johtunee pitkälti siitä voimansiirtolinjasta, jossa polttomoottori ja sähkömoottori ovat aina yhteydessä toisiinsa. Ainakaan mun tietääkseni siellä ei ole mitään jarrua jolla moottorin voisi pakottaa paikalleen, vaan se pyörii alkaa väkisinkin pyöriä kun regenerointia tehostetaan.

Pääsulakke on varmaankin 3x25A?

Jos pyydät sähkömiestä vaihtamaan parin kotipistorasian vaihetta samalla kun asennuttaa latauslaitteen / paremman pistorasian, niin voi varmaan aika huoletta uhrata yhden vaiheen ~kokonaan sähköautolle ja asennuttaa sen 20A latauksen, jolla akku nyt täyttyy sentään jotain vauhtia.

Sähkösaunojalla voi olla pientä valinnan vaikeutta, mutta kyllä senkin pitäisi olla sovitettavissa. Ja aika harvoin saunaa varmaan lämmitellään samalla kun on aivan pakko pikaladata autoa, jotta päästään lähtemään pian pois?

Esim tavallisen 6kW sähkökiukaan voi yleensä muuttaa toimimaan kahdella vaiheellakin, jos syöttökaapelointi on mitoitettu 10,5kW kiukaalle, kuten se melko usein onkin, mutta maa- tai vesi-ilmalämpöpumppu voi olla hankalampi tapaus, niissä kun on yleensä kolmivaihe moottorit. Tosin harvemmin niissäkään sen moottorin teho niin ihmeellinen on, suurin ilmoitettu teho on kuitenkin sen suoran sähkölämmityksen teho jota käytetään pakkasilla, johtuu sitten siitä miten se on toteutettu voiko sen muuttaa 2 vaiheelle vai ei - ja tietysti siitä onko koneen takuu vielä voimassa.

Yleisesti ottaen kuintenkin asunnon sähkön voi muutaa toimimaan kahdella vaiheella, jos kyseessä on suora sähkölämmitys niin sen voi toteuttaa suht yksinkertaisestikin.
 
Tässä uudessa Eco- tila vaikuttaa myös ilmastointilaitteeseen + tehostaa jarruenergian keräämistä.
Käytät ilmeisesti Nissan connect EV: tä? Miten on toiminut yhteydenpito? Toimii ilmeisesti Bluetoothilla?
Juu, kyllä seuraava auto toimii sähköllä 100%.

Noinko on tuo Eco-uudessa? Niin väitettiin vanhastakin, mutta todensin sen ihan videollekin ja taitaa edelleen juutuubi-tililtänikin löytyä, että ei nykyisessä ainakaan vaikut ECO-valinta ilmastointiin eikä regenerointiin. No, jos noin on muuttunut, niin en tykkää... Mutta kuulemma lähes kaikkeen tottuu :D

Siis juu sitä Nissan EV -appia käytän ihan jatkuvasti iPhonesta, joka siis Appstoressa NissanConnect-nimellä löytyy. (en muista mikä on muilla alustoilla nimeltään). Toimii siis vain autossa olevan SIM-liittymän kautta. Joskus kun siinä oli toistuvia katkoksia, niin kaipasin kyllä BT-vaihtoehtoa, mutta sitä ei siis ole tarjolla lainkaan.

Niin ja ja siis tuo yhteys on nyt jo noin vuoden toiminut hyvin. Tai niin hyvin kuin sen nyt voi olettaa. Käytettävyys ei ole paras mahdollinen. Pitkillä viiveillä vastaa ja käyttökokemus ei ole Appstoren yleisesti totutulla tasolla monelta muultakaan osin. Silti, on aivan kurko juttu! Aina lämmin auto/viileä auto. Näkee lataustilanteen, kun aina joskus vähän kauemmas jäänyt hidaslataukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom