Keskustelua hybridiautoista

Pääsulakke on varmaankin 3x25A?

Jos pyydät sähkömiestä vaihtamaan parin kotipistorasian vaihetta samalla kun asennuttaa latauslaitteen / paremman pistorasian, niin voi varmaan aika huoletta uhrata yhden vaiheen ~kokonaan sähköautolle ja asennuttaa sen 20A latauksen, jolla akku nyt täyttyy sentään jotain vauhtia.

Jos päivittäiset ajot ylittävät toistuvasti 200km, niin 40kWh akullinen auto ei ole varmaan se paras hankinta ykkösautoksi, ainakin jos sitä ei saa ladattua kahdessa paikassa pidempiä aikoja.
Mun piti ihan tarkistaa omat ajot. Viime vuonna ajoin vain 36 päivänä 200 km tai yli, vaikka yhteensä tuli noin 40 tkm.
Tuo on varmaan aika oikea toteamus, että jos tulee usein yli 200km, niin 40 kWh on herkästi hiukan pieni.

40 kWh Leafi toimii hyvin suurella varmuudella talven kylmimpinäkin aikoina esim vielä 150 km/suunta työmatkaa pendelöivällä, jos saa töissä 6 kWh latauksen ja auto saa olla parkissa sen työpäivän ajan. Silloin toki pystyy päivässä kertymään helposti säännöllisesti yli 300km suoritteitakin. Tosi tärkeää on, että sähköautoa harkitseva pystyy suorittamaan päivittäiset työmatka-ajot sekä säännöllisesti toistuvat mökki/mummolamatkatkin mieluiten ilman välilatauksia. Silloin sähköautolla ajaminen on todella mukavaa, vaivatonta ja halpaa. Muussa tapauksessa pitää olla jo aika harrastunut sähköautoiluun, kuten vaikka itse tunnustan olevani.
 
Pääsulakke on varmaankin 3x25A?

Jos pyydät sähkömiestä vaihtamaan parin kotipistorasian vaihetta samalla kun asennuttaa latauslaitteen / paremman pistorasian, niin voi varmaan aika huoletta uhrata yhden vaiheen ~kokonaan sähköautolle ja asennuttaa sen 20A latauksen, jolla akku nyt täyttyy sentään jotain vauhtia.

Mulla on just noin ja 20A on tosiaan aivan eri kuin 8A pistorasialataus.
Ekana talvena kaksi kertaa paukahti yksi vaihe pääsulakkeista, kun oli vielä täysi 20A latinki menossa autoon ja maalämpöpumpun teho loppui ja meni sielläkin kolmivaihevastus päälle. Sen kolmen vuoden kylmimmän tammikuun jälkeen ei ole toistunut. Toisaalta mulla onkin puukiuas helpottamassa kuormaa 3x25A pääsulakkeilta.
 
Uutta Leafia on tilattu jo ihan hyvä määrä. 13 000 tilausta.
Useat kuulemma nykyisen Leaf: in omistajia.
Noinko on tuo Eco-uudessa? Niin väitettiin vanhastakin, mutta todensin sen ihan videollekin ja taitaa edelleen juutuubi-tililtänikin löytyä, että ei nykyisessä ainakaan vaikut ECO-valinta ilmastointiin eikä regenerointiin. No, jos noin on muuttunut, niin en tykkää... Mutta kuulemma lähes kaikkeen tottuu :D
Muuta tietoa ei ole kuin valmistajan ilmoitus:"ECO-ajotila on erittäin tehokas tapa säästää virran kulutusta. Sen aktivointi rajoittaa moottorin ja ilmastoinnin tehoa ja lisää jarrutusenergian talteenottoa. Yhdessä nämä pidentävät toimintamatkaa jopa kymmenellä prosentilla. Kaikken pisimmän toimintamatkan uudella Nissan LEAFillä saat yhdistämällä B- ja ECO-ajotilat".
Silti, on aivan kurko juttu! Aina lämmin auto/viileä auto. Näkee lataustilanteen, kun aina joskus vähän kauemmas jäänyt hidaslataukseen.
Tuo on kyllä paljon käyttömukavuutta lisäävä asia.:tup:
Kai sinäkin käyt katsomassa uutta Leaf: ia vai onko jo uusi tilattu?
 
Tuo korkeilla kierroksilla konetta käyttävä regenerointi johtunee pitkälti siitä voimansiirtolinjasta, jossa polttomoottori ja sähkömoottori ovat aina yhteydessä toisiinsa. Ainakaan mun tietääkseni siellä ei ole mitään jarrua jolla moottorin voisi pakottaa paikalleen, vaan se pyörii alkaa väkisinkin pyöriä kun regenerointia tehostetaan.
Puhutaanko eri asioista? :)
Toyotissa ei ole mitään tehostetun regeneroinnin tilaa. Plugineista en tiedä, löytyykö niistä jotain tuollaista. Ja tuo PSD härveli käsittääkseni sallii sähkömoottorin ja polttomoottorin erottamisen toisistaan, eli voivat toimia täysin itsenäisesti. Täten mahdollistaen moottorijarrutuksen kun on kytketty B-tila päälle.
 
Kai sinäkin käyt katsomassa uutta Leaf: ia vai onko jo uusi tilattu?
Juu kävin tsekkaamassa silloin kun se Japanin versio kävi Helsingissä päivän näytillä. Tilasin siitä kotiinpäin ajellessa. Luovutus sovittu just ennen pääsiäistä.
 

Liitteet

  • 6C2020BB-C988-41C1-875D-8ECBBC4D22E6.jpeg
    6C2020BB-C988-41C1-875D-8ECBBC4D22E6.jpeg
    1,4 MB · Luettu: 152
Juu kävin tsekkaamassa silloin kun se Japanin versio kävi Helsingissä päivän näytillä. Tilasin siitä kotiinpäin ajellessa. Luovutus sovittu just ennen pääsiäistä.
Hieno juttu! :tup:Enää 2kk: ta vanhalla Leaf: lla.
Tulossa ilmeisesti se lanseerausversio 2.0?
Laittele sitten tänne havaintoja. Itseä kiinnostaa Leaf: in ohella myös Kia Niro EV, mutta tulossa vasta loppuvuodesta.
Jossain oli sanottu että Leaf tulisi Suomessa kauppoihin helmi,- maaliskuun vaihteessa, ilmeisesti näin?
 
40 kWh Leafi toimii hyvin suurella varmuudella talven kylmimpinäkin aikoina esim vielä 150 km/suunta työmatkaa pendelöivällä, jos saa töissä 6 kWh latauksen ja auto saa olla parkissa sen työpäivän ajan.
Todennäköisesti, mutta tuossa tapauksessa kannattaa ensin vaihtaa asuntoa lähemmäs työpaikkaa, vaihtaa työpaikkaa tai jos mikään muu ei auta niin vaihdattaa pää siihen ruumiiseen, ettei koko kroppa kärsi siitä tyhmästä osasta...
 
Toyotissahan tuo käyttää tehokkaammin moottorijarrutusta, eikä pelkästään regenerointia. Eli jos on paljon jyrkkää alamäkeä, tuo kannattaa kytkeä päälle, ts. Suomessa melko tarpeeton.

Suomessa tosiaan ihan tarpeeton vaihde, eikä normaalitilassakaan moottorijarrutus juuri ikinä aktivoidu. Saariselän Kiilopäältä ja Iso-Syötteen päältä hitaasti laskeutuessa on mennyt moottorijarrutukselle (vakkarilla), nopeammilla teillä ei ikinä. Norjassa B-vaihteella oli käyttöä. Nordkapp-tunnelissa vauhti nousi silläkin eteläänpäin 80->100 ennen pohjaa.
 
Puhutaanko eri asioista? :)
Toyotissa ei ole mitään tehostetun regeneroinnin tilaa. Plugineista en tiedä, löytyykö niistä jotain tuollaista. Ja tuo PSD härveli käsittääkseni sallii sähkömoottorin ja polttomoottorin erottamisen toisistaan, eli voivat toimia täysin itsenäisesti. Täten mahdollistaen moottorijarrutuksen kun on kytketty B-tila päälle.

Ymmärsin tuon B-tilan väärin. Luulin että se tarkoittaa juurikin jotain tehostettua regenerointia toyotan hybridissä.
 
Tulossa ilmeisesti se lanseerausversio 2.0?
Jep, musta. Tuon kuvan kaltaista teippausta suunnittelin myös, jossa katto ja peilien taustat ainakin olisivat mustaan sointuvan sähkön sinisiä, mutta taidan jättää väliin sittenkin. Todellisuudessa menee mun mittapuussa vähän turhamaisuuden puolelle.

Laittele sitten tänne havaintoja.
Jossain oli sanottu että Leaf tulisi Suomessa kauppoihin helmi,- maaliskuun vaihteessa, ilmeisesti näin?
Juu eiköhän siitäkin sitten taasen alussa kiihtyvässä määrin riitä kokemuspohjaista kirjoiteltavaa blogiin. Ja tapojeni mukaan varmasti kirjoitan jatkossakin umpirehellisesti. Parhaillaan odottelen jo kuumeisesti, että saisin maahantuojan koeajoautoa raportoitavaksi.

Tarinaa siis tulossa joka tapauksessa :)
 
Ymmärsin tuon B-tilan väärin. Luulin että se tarkoittaa juurikin jotain tehostettua regenerointia toyotan hybridissä.
Tuulilasi-lehti ainakin on kunnostautunut väärän tiedon levittämisessä Toyotan B-tilasta. Ovat moneen kertaan ja usemmassa eri numerossa kehottaneet käyttämään B-tilaa, koska se muka parantaisi polttoainetaloudellisuutta. Yritin lähettää s.postia Vesa Eskolalle, mutta viesti ei jostain syystä mennyt perille. Herjasi väärästä osoitteesta. Puhelinnumeroita ei löytynyt lehdestä. Alla viestini viime kesältä.


Terve,

Ajan itse -16 Auris hybridillä ja minua on häirinnyt useammankin kerran Tuulilasi-lehdessä toistunut virhe koskien taloudellista ajotapaa Toyotan hybrideillä. Näissä artikkeleissa kehotetaan tehostamaan jarrutusenergian talteenottoa käyttämällä vaihteiston B-asentoa. Viimeksi näin on kehotettu tekemään lehdessä 8/2017 s.46.

Käyttöohjeen mukaan B-asentoa (engine-Braking) tulee käyttää vain vuoristoteillä jarrujen säästämiseksi. Lisäksi mainitaan tämän asennon heikentävän polttoainetaloudellisuutta.

B-asennossa käytetään generaattorijarrutuksen lisäksi polttomoottorin moottorijarrutusta, mikä muuttaa kineettistä energiaa painehäviöiden ja kitkan kautta lämmöksi. Tämän hukkaenergian saisi ohjattua parempaan paikkaan, eli akkuun käyttämällä normaalia D-asentoa ja painamalla jarrupoljinta tarpeen mukaan samalla tarkkaillen kojelaudan CHG-mittaria (Charge). CHG-arvo ei saisi mennä yli asteikon, koska tällöin aletaan käyttämään auton tavallisia jarruja ja energia menee harakoille.

Suomessa ei siis tarvita ollenkaan B-asentoa. Jos johonkin oikein jyrkkään alamäen kohtaan generaattori ei riitä, niin tekee vain hyvää saada hybridin jarruille kerrankin käyttöä. Kaverini osti samaan aikaan Avensiksen ja hänellä on jarrulevyt aina kirkkaammat vaikka hän ajaa erittäin taloudellisesti (spritmonitorin sijoitus vastaavien Avensisten top5).

Toivoisin, että tekisitte lehdessä riittävän näkyvän oikaisun, ettei vaihteiston epätaloudellinen käyttötapa pääse leviämään. Näppituntumalla sanoisin, että vuodessa poltetaan turhaan vähintään 20 000 litraa bensaa per 1 000 erehdytettyä hybridiautoilijaa. Yksi tehokas tapa saada oikea tieto lukijoille olisi tehdä kunnon artikkeli taloudellisesta ajotavasta hybrideillä (ja lataushybrideillä). Alla olevassa linkissä on materiaalia jutun pohjaksi.

Toyota Prius/Driving tricks - Wikibooks, open books for an open world

Hyvää juhannusta!


Olisko jollain heittää toimivaa s.postiosoitetta tai muuta kanavaa Tuulilasiin? Johan tässä on taas 7 kk tuotettu turhaa CeeOokakkosta harhaanjohdettujen hybridistien toimesta.

Ja vielä loppuun muistutus Toyota kuskeille. Älkää käyttäkö Suomessa B-tilaa tai älkää ainakaan kuvitelko sen pienentävän kulutusta! Mukavuussyistä saa käyttää, jos on heikko pohje jarrujalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vielä loppuun muistutus Toyota kuskeille. Älkää käyttäkö Suomessa B-tilaa tai älkää ainakaan kuvitelko sen pienentävän kulutusta! Mukavuussyistä saa käyttää, jos on heikko pohje jarrujalassa.

Eikai sitä kukaan jaksa normaalisti käyttää, kun vaatisi erillistä vaihdekepin vispaamista ja sitten vakkari ei mene päälle..
 
Jossain päin Saksaa voidaan vaatia tulevaisuudessa (jo 2023) sähköautojen älykästä latausta, tai sähköverkon parantamista.

Sähköä Saksassa riittää mutta nykyiset pienjänniteverkot eivät kestä odotettavissa olevia kulutuspiikkejä. Jos suuri määrä sähköautoja kytketään samanaikaisesti lataukseen, sähkö katkeaa.

Kriittiseksi tilanne muodostuu kun sähköautojen osuus nousee kolmannekseen koko ajoneuvokannasta. Näin saattaa käydä jo viiden vuoden päästä suurkaupungeissa, kuten Berliinissä, Frankfurtissa ja Münchenissä, missä sähköautojen määrä kasvaa eniten.

Jos suuntaus jatkuu, saattaa sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuus nousta yli kymmeneen prosenttiin jo kahden vuoden päästä. Lähivuosina sähköauto saattaa jopa ohittaa huonomaineisen dieselin myyntitilastoissa.
Sähköautot haastavat lujasti Saksan sähköverkkoa - verkkoyhtiöiden on pakko investoida miljardeja
 
Lähipiiri hankki käyttöönsä Lexus CT200h hybridiauton. Vuosimalli on 2015. Hieman mietityttää mittariston kieli, kun sitä ei saa kuulemma suomeksi; nyt valittu englanti. Näin väittivät paikallisessa Toyota huollossa. Onko todella? Navigaattori yms. keskikonsolissa on suomen kielellä, mutta sen kielivalinta ei vaikuta mittaristoon. Lähin Lexus jälleenmyyjä on 150 km päässä. Voi olla, että paikallisen Toyota jälleenmyyjän tiedot on vääriä.:confused: Auton mukana tuli 600 sivuinen käyttöohjekirja.:) Siihen pitänee tutustua.

Edit: Sain Lexus asiantuntijalta tiedon, että mittariston kielivaihtoehtoja ei ole kuin muutamalle isolle kieliryhmälle; kuten englanti, ranska, saksa
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tiimalasi alkaa tyhjetä, tämä on tulossa jo Suomeenkin näytille keväällä, myynti lähtee käyntiin loppuvuodesta. Jaguar I-PACE Overview
Miksi tämä Teslan tiimalasiin vaikuttaisi? Saattaako käydä myös niin, että sähkö-Jaggen myynti on pois polttomoottorisilta kalliimman luokan autoilta? Voiko tässä olla vaihtoehto asiakkaille, joille eri syistä Tesla ei ole ollut mieleinen, mutta haluaa sähköauton? No aika näyttää.
 
Teslan tiimalasi alkaa tyhjetä, tämä on tulossa jo Suomeenkin näytille keväällä, myynti lähtee käyntiin loppuvuodesta. Jaguar I-PACE Overview

Paljonko tuon hinta on 3 vuoden liisingin jälkeen, kun mittarissa on se 70tkm-100tkm? Jos sitten olis varaa ostaa, kun uutena veikattiin jotain 100ke hintaa. Ymmärtääkseni vielä ilman mitään ihmeellisiä tingeltongeleita! Takavalot näyttää aika paskoilta Suomen talveen ainakin, mutta muuten näyttää kyllä hyvältä. Jos liikaa rahaa olisi ja voisi jossain tuon koslan ladata niin kyllähän tuollaisen vois ostaa! :D
 
Miksi tämä Teslan tiimalasiin vaikuttaisi? Saattaako käydä myös niin, että sähkö-Jaggen myynti on pois polttomoottorisilta kalliimman luokan autoilta? Voiko tässä olla vaihtoehto asiakkaille, joille eri syistä Tesla ei ole ollut mieleinen, mutta haluaa sähköauton? No aika näyttää.
I-Pacen ovien väliä ei pysty näkemään Marssista...selvä etu Teslalle!
 
Jos tuo hinta-arvio 60-85k£ pitää paikkansa, niin voihan tuo olla aika kova kilpailija S-modelle.
Varsinkin jos siinä ei ole käytetty valmituksessa ameriikantoleransseja ja materiaaleja vaan edes vähän klassista Jaguarin tyyliä ja laatua (joka sekin ollut välillä hyvinkin kateissa) tallella.
Oleellista on myös valmistusmäärät / kapasiteetti. Model S:ää ja X:ää myydään n. 100 000kpl vuodessa, joten aika paljon pitäisi Jaggea saada rakennettua, jotta se kilpailisi esim. saatavuuden puolesta Teslan kanssa.
 
Oleellista on myös valmistusmäärät / kapasiteetti. Model S:ää ja X:ää myydään n. 100 000kpl vuodessa, joten aika paljon pitäisi Jaggea saada rakennettua, jotta se kilpailisi esim. saatavuuden puolesta Teslan kanssa.

Jos Teslan laatuongelmat on todellakin tuota, niin eipä jätä kahta sanaa, niin ja ne toimitusongelmat. En nyt kyllä ole kauheasti noihin perehtynyt. Jagge taas vähän isompana firmana voi iskeä nopeasti luun kurkkuun, helppohan sitä on Teslan tekniikkaa kopioida tai ottaa siitä mallia, ja tehdä laadukkaampi auto.
Sitten taas jotenkin imo Jaguar ei brittinä kovin suurta luottamusta herätä myöskään sen laadun osalta. Mutta näyttää että Teslalla on jotain mennyt pieleen suunnittelussa, markkinoinnissa ja toteutuksessa.

Ehkä joku muu pistää vielä paremmaksi kun nyt tuota kilpailua näyttää syntyvän ja kaikki ei selviä.
 
Jotenkin itsellä sellainen olo, että ei mitään kiinnostusta koskeakaan näihin nykyisiin hybridi-/sähköautoihin. Omalta osaltaan johtuu varmasti oman auton olemisesta verrattain tuore, mutta suurimmaksi osaksi johtuu nykyisestä akkuteknologiasta. Odotuksia solid state -akkukennojen suuntaan on kohtuullisesti. Ja todennäköisesti latausverkostokin on tuolloin hieman eri tolalla, kuin tällä hetkellä. Mutta sähköautoilemaan täällä sitten ~5v (?) päästä!
 
Teslan tiimalasi alkaa tyhjetä, tämä on tulossa jo Suomeenkin näytille keväällä, myynti lähtee käyntiin loppuvuodesta. Jaguar I-PACE Overview
Pidetään peukkuja että juuri noin käy. Jaguar tulee myyntiin varmaan 2019 ja Model S 2012, eli olisihan jagge 7 vuotta tuoreemman näköinenkin. I-pace:n ominaisuudet näyttää olevan tosi hyvät, jos vain hinta on kilpailukykyinen?
 
Näytäisi viime vuonna Jaguar Range Rover pukanneen 1,7 miljoonaa autoa pihalle, että eiköhän sieltä sitä kapasiteettia tuottaa autoja ihan riittävästi löydy.
Mistä huuhaamediasta kaivoit tuon luvun? Edit: löytyi 2016-2017 Jaguar-rangeroverin vuosikirja puhuu 600 000 kappaleen vuosituotannosta ja siitä vain 170 000 on Jaguaria ja loput noita rangerovereita.

Jaguar Land Rover - Annual Report 2016/17

Rajoittava tekijä on todennäköisesti akkupakettien valmistus ja se tulee lähes varmasti rajaamaan menekkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin itsellä sellainen olo, että ei mitään kiinnostusta koskeakaan näihin nykyisiin hybridi-/sähköautoihin. Omalta osaltaan johtuu varmasti oman auton olemisesta verrattain tuore, mutta suurimmaksi osaksi johtuu nykyisestä akkuteknologiasta. Odotuksia solid state -akkukennojen suuntaan on kohtuullisesti. Ja todennäköisesti latausverkostokin on tuolloin hieman eri tolalla, kuin tällä hetkellä. Mutta sähköautoilemaan täällä sitten ~5v (?) päästä!
SItte ku Leafin saa johku 15k niin voisi ostaa kakkosautoksi.
 
Saksasta saa 24kWh Leaffeja 14000e:llä ja siihen tonni tullimaksuja päälle, pitäisi piisata.

Ylläpitokulujen pitäisi olla varsin minimaaliset kauppakassina kun kulutus on ihan mitätön ja kuluvia osia, öljynvaihtoja jne. on vähemmän.

Uudemmista 30kWh malleista saa maksaa vielä vähän enemmän (2016 30kWh alkaen 21000e nopeasti kun katsoin) ja 40kWh mallilla tietty kestää vielä 4-5v, että alkaa irrota tuohon rahaan.
 
Tarkotin uutena..

Eiköhän tuohon hintaluokkaan päästä, kun kaikilta valmistajilta tulee pieni sähköauto, akkutekniikka jne. kehittyy ja halpenee. 5-10v
 
Eiköhän nuo laatuongelmat ole nyt takanapäin, kun Jaguar on nykyään Intialainen automerkki.:shifty:

No totta tuokin, Suzuki osittain tulee Intiasta ja ties mitä muita merkkejä. Lista olisi varmaan aika pitkä.

Indian Car Brands Names - List And Logos Of Indian Cars

Tai ei se nyt kovin pitkä ole, tosin linkkikään ei tuoreimmasta päästä, eka mikä tuli vastaan. Silti Mazda, Toyota, Opel. jne... ja oho

Automotive industry in India - Wikipedia

E: paljon muutakin tunnettuja ja vähemmän tunnettuja.
 
Tarkotin uutena..

Eiköhän tuohon hintaluokkaan päästä, kun kaikilta valmistajilta tulee pieni sähköauto, akkutekniikka jne. kehittyy ja halpenee. 5-10v
Nissan Pulsarin saisi lähes 15k. 18 200 € ja ilman autoveroa 15 300 €.

Uusi Nissan Leaf 36 100 € ja ilman autoveroa 34 800 €.
Pari Pulsaria olisi siis 30 600 + 4200.

Saattaa siis olla että 10 vuotta ei vielä riitä, vaan joutuu odottamaan 20 vuotta? Vanha Leaf tuli jo 8 vuotta sitten 2010, eikä auton hinta ole juurikaan muuttunut? Uudessa moottori on tehokkaampi ja akku isompi.
Pienempi Nissan Micra laskee hintaa noin 3000 €.
 

Tätä menoa Teslalla on kohta pikkusen kiire saada tuotantolinjat ja laatuongelmat kuntoon jos kuvittelevat autoja jatkossakin tehdä. Toistaiseksi Tesla on omassa luokassaan saanut olla kohtuullisen rauhassa kilpailun suhteen, mutta jo nyt on tiedossa seuraavan parin vuoden sisään usealta perinteisen autoteollisuuden merkiltä useita sähköautoja moneen eri segmenttiin.
 
Noita keski-euroopan Leaf:jä miettiessä kannattaa varmistaa kuuluuko akku hintaan, siellä on myyty autoja joiden akut kuuluu leasing firmalle ja auton hintaan ne ei tule mukaan, vaan niistä on maksettava erikseen.
Jaggesta sen verran ettei nekään varmaan niitä akkuja taivaasta saa vaan voipi olla kapasitetti ongelmia sielläkin.
Lisäksi Brittiautojen sähköt on perinteisesti olleet aika heikkolaatuisia joten kokonaan sähköinen auto sieltä voipi olla ongelmallinen.
Lisäksi on muistettava että mainoksissa voidaan vilautella mitä huvittaa mutta kunhan autoja alkaa olla oikeasti myynnissä niin sittenhän se totuus valkenee (saatavuuden ja hinnan osalta).
 


Eikö Norjassa ole myynnissä mäkilähtöavustimella varustettuja autoja, vai mikä homma? Kuski sanoo että polttiksella toi mäkistartti olisi "painajainen".

Hauskaa kun aina vähän väliä joku sähköauton ominaisuus on täysin uusi ja ihmeellinen vaikka se on ollut olemassa polttisautoissa viimeiset 20 vuotta.


Tuo e-Pedal on myös paljon muuta, kuin pelkkä mäkilähtöavustin vain. Tuohan mahdollistaa sen ettei jarrupolkimeen tarvitse tavallisesti ajettaessakaan välttämättä koskea ollenkaan. e-Pedal
 
Mä en oikein ymmärrä mikä noissa systeemeissä on niin hienoa. Mikä hyöty siitä tulee, että ajamiseen käytetään vain yhtä poljinta? Näin yhtäkkiä tuntuisi että hankalampaahan se on kun pitää yhdellä polkimella hallita kaasua ja jarrua. Joutuu paljon tarkemmin miettimään että miten nopeasti voi kaasun nostaa jos auto alkaa dramaattisesti hidastumaan jos nostaa jalan kokonaan pois tai toisaalta jos pelkällä kaasun nostamisella auto ei hidastu tarpeaksi nopeasti niin sitten pitää miettiä milloin on syytä painaa oikeaa jarrupoljinta. Jossain hätätilanteessa varsinkin tuntuisi jopa aika riskialttiilta, jos pitäisi äkkiä reagoida ja muistaa painaa sitä jarrua, sen jälkeen kun on tottunut ajamaan yhdellä polkimella.

Jotain akkujen lataamistoimintoja tuohon varmaan liittyy, mutta eikö nekin voisi rakentaa jarrupolkimeen? Miksi ei jarrupoljin voisi olla sellainen, että kun painat poljinta kevyesti niin hidastuminen hoidetaan lataamalla akkuja ja vasta kun kunnolla painaa niin mekaaniset jarrut aktivoituu?
 
Viimeksi muokattu:
Tuota regenerointiahan tuossa käytännössä kaasupolkimella hallitaan.

No totta tuokin, Suzuki osittain tulee Intiasta ja ties mitä muita merkkejä. Lista olisi varmaan aika pitkä.

Indian Car Brands Names - List And Logos Of Indian Cars

Tai ei se nyt kovin pitkä ole, tosin linkkikään ei tuoreimmasta päästä, eka mikä tuli vastaan. Silti Mazda, Toyota, Opel. jne... ja oho

Automotive industry in India - Wikipedia

E: paljon muutakin tunnettuja ja vähemmän tunnettuja.

Ei esim Toyotasta tule Intialaista autoa sillä että sillä on tehdas siellä, se on japanilainen koska itse yhtiö on Japanilainen. Ihan samoin kuin Jaguar/Land Rover on Intialainen.

Lisäksi Brittiautojen sähköt on perinteisesti olleet aika heikkolaatuisia joten kokonaan sähköinen auto sieltä voipi olla ongelmallinen.

Joo, brittiautojen sähköt on huonot, Volkkari tekee vaan ilmajäähdytteisiä autoja ja Japanilaiset tekevät halpoja kopioita länsituotteista..

Vai pitäisikö tulla pois sieltä 60-luvulta?

Varsinaisia Brittiautojahan ei enää edes ole olemassa, ellei lasketa jotain marginaalisia spesiaalivehkeitä kuten Morgan.



Eikö Norjassa ole myynnissä mäkilähtöavustimella varustettuja autoja, vai mikä homma? Kuski sanoo että polttiksella toi mäkistartti olisi "painajainen".

Hauskaa kun aina vähän väliä joku sähköauton ominaisuus on täysin uusi ja ihmeellinen vaikka se on ollut olemassa polttisautoissa viimeiset 20 vuotta.


Sähköautothan ovat toiminnallisesti automaattivaihteisia, eikä automaatilla mikään mäkilähtö ole ikinä olut mikään "painajainen".
 
Tuo e-pedal myös käyttää auton normaaleja jarruja, ei pellästään sähkömoottorin jarrua.
Minusta tosi näppärä keksintö, kun jarrupoljinta ei välttämättä tarvita ollenkaan.
Nissanin mukaan etenkin kaupunkiajossa e-poljin vähentää kaasun ja jarrupolkimen käytön tarvetta ja yksinkertaistaa ajokokemusta. Voimakkaissa jarrutustilanteissa Nissan suosittelee polkaisemaan perinteisesti jarrupoljinta
Nissan tuo seuraavaan Leafiin uuden ominaisuuden – yksi poljin hoitaa kiihdytyksen ja jarrutuksen
 
Tuo e-pedal myös käyttää auton normaaleja jarruja, ei pellästään sähkömoottorin jarrua.
Minusta tosi näppärä keksintö, kun jarrupoljinta ei välttämättä tarvita ollenkaan.

Nissan tuo seuraavaan Leafiin uuden ominaisuuden – yksi poljin hoitaa kiihdytyksen ja jarrutuksen
Joo, sen kyllä tajusin että käyttää myös normaaleja jarruja. Mutta millä tavalla tuo yhden polkimen käyttö on kätevämpää kuin kahden? Eikö jarrun ja kaasun hallinta ole tarkempaa kun kummallakin on oma poljin? Eikö kuitenkin tavallistakin jarrupoljinta tarvita esim. hätätilanteissa?
 
Uudemmista 30kWh malleista saa maksaa vielä vähän enemmän (2016 30kWh alkaen 21000e nopeasti kun katsoin) ja 40kWh mallilla tietty kestää vielä 4-5v, että alkaa irrota tuohon rahaan.

Samaa mehustelin itse. Talvipaketillisia 30kwh oli autoscoutissa 20k€ alkaen. Eihän siinä rahallisesti ole tolkkua vieläkään, mutta ainakaan sähköautoharrastus ei olisi olennaisesti kalliimpaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom