Keskustelua hybridiautoista

Täällä etelässä vielä pärjätty talvellakin. Joulukuu meni ihmeen vähällä. RAV4 plugarilla siis näin päässyt nyt ja viime joulukuu tuplasti tuon. Eikä meillä nyt kyllä paleltukaan ajellessa pahemmin. Nyt tulee siis vasta 32 000 km mittariin 7.9.2020 alkaen ja keskikulutus pyörii tuossa luokassa. Lataukset näyttää edelleen törkeää lähes 90 km ilman 80 km ilmastoinnin kanssa, muttei paljon yli 50 km useinkaan pääse, kun lämmitys imuroi sähköä. Taitaa vissiin lämmittää jo akkuakin ittekseen varoiksi.
Edittinä vielä kuvakin
 

Liitteet

  • E8D1383F-9976-44FA-9D86-E91B1041B552.png
    E8D1383F-9976-44FA-9D86-E91B1041B552.png
    1,5 MB · Luettu: 72
  • 1C3F77F6-220C-4269-B92F-86B53BEFE580.png
    1C3F77F6-220C-4269-B92F-86B53BEFE580.png
    1,5 MB · Luettu: 72
  • 74BE8D4C-9D5A-45E0-AD9F-01C856E1EF06.png
    74BE8D4C-9D5A-45E0-AD9F-01C856E1EF06.png
    366,9 KB · Luettu: 51
Viimeksi muokattu:
Itsellä 17.6.2021 saatu X3 30e hybridi, jolla nyt 8000km mittarissa ja ajotietokone näyttää tolle matkalle 2.1l/100km keskikulutusta. Aika hyvin osuu omaan ajoprofiiliin siis toi. Kesän jokun mökkimatka 160km suuntaansa on pisimmät ajot. Muuten aikalailla pk-seudulla pyörimistä. Toki näin talvella toi sähkön kantama on jo aika pieni. Muutama -15 asteen päivä ja range ollut 20-25km, ja ekat kilsat menty polttiksella.

Ja onhan toi nyt vaan mahtavaa, kun aina kotoa lähtiessä on auto lämmin. Ja usein myös salilta tms. myös, kunhan vain muistaa napauttaa lämmityksen päälle ennen lähtöä. Kotona sen muistaa kyllä aina.
 
Kian kanssa kannattaa muistaa se, että se lämmittää vain polttomoottorilla. Eli pelkällä sähköllä et aja lämmöt päällä edes plussakelissä. Kesäkulutuksia on turha kuvitella saavuttavansa näin keskellä talvea.
Joo ei oo harhakuvitelmii ollu tästä. Tyämatka menee n. 3ltr/suunta näil pikkupakkasil. Ja se tosa Kias on just se huano toi lämmitys pelkästää polttiksel. Mut se on tiätyst eri juttu, kuin paljon siit mukavuudest viittii maksaa. -20 passattii kattellu. 24k ajettu.
 
Onkos mielipiteitä puolesta tai vastaan näistä plug in kulkineista?

- BMW 225xe
- Volvo XC40
- Ford Kuga
- Toyota Rav4

Adaptiivinen vakkari pitäisi olla ja tutkat edessä/takana + peruutuskamera. Mutta noi nyt jakautuu jokaisessa erilliseen pakettiin vähän erilailla yleisesti, mutta onko mahdollisesti jollain useammasta näistä kokemuksia tai muuten tiedossa jotain mihin ei kannata erityisesti sotkeutua. Sähköllä kulkumatkaltaan Volvo on kyllä epäilyttävän pieni muihin verrattuna. Rav4 toki hieman kaikkia näitä isompi auto. Fordikin olisi aika mielenkiintoinen tapaus, toki kaikki näistä pitäisi koeajaa että saisi parasta kuvaa mikä parhaiten sopii käteen.

Silti mielelläni kuuntelen jos on jotain mielipiteitä suuntaan tai toiseen näihin liittyen.
Juuri ennen joulua 2020 Kuga PHEV St-line X, kaikki varusteet paitsi kattoluukku (saako edes Suomessa?) 90% ajosta n. 90km työmatkaa, josta 60km 100km/h, mahdollisuus ladata työpaikalla. Bensan kulutus 4.7l/100km koko ajalta, akku ladattu 90% täyteen ennen lähtöjä. Jonkin verran myös kaupunkiajoa, tällä pakkasella kuitenkin lähinnä bensiinimoottorilla mennyt alle 5km siirtymät, vaikka toki esilämmitetty piuhan päässä. Auto on tilava, mukava ajaa. Massan toki tuntee varsinkin kaarteissa, mutta ei mitenkään pahasti. Latausluukku, bensaluukku toimivat hyvin, vaikka räntä sateessakin ladattu niin ei ole jäätynyt kiinni.

Ainoa huono asia, että auto kävi pinnoituksessa ja kuivumassa ollessaan 12 voltin akku otti ja kuoli. 19.1 vasta huoltoaika ja pahoin pelkään, etteivät ole edes tajunneet tilata akkua valmiiksi, toivottavasti löytyy varastosta. Ja myös kuumottaa onko jotain muutakin vikaa aiheuttanut, kun moottorin vikavalo paloi auton lähdettyä käytiin boosterin avustuksella :grumpy:

Kuga PHEV 12volt battery draining overnight anyone get...
eli tuossa ketjussa viesti #4 tavalla oirehti tyhjensi akun.
Vaimo ei ole tykännyt kaistavahdista, tykkää ajaa autoa itse. Meidän ensimmäinen auto, missä adaptiivinen vakkari, molemmat tyytyväisiä sen toimintaan. Itse en ole vielä ajanut pimeällä moottoritiellä niin en osaa sanoa miten hyvin nuo ledi valot sitten reagoi vastaantuleviin, vaimo tykkää tuotakin itse säätää jostain syystä.

E: ja ostettiin siis esittelykäytössä ollut n. 15tkm ajettu auto, uuden vastaavan hinnasta n. 10t€ pois.
 
Juuri ennen joulua 2020 Kuga PHEV St-line X, kaikki varusteet paitsi kattoluukku (saako edes Suomessa?) 90% ajosta n. 90km työmatkaa, josta 60km 100km/h, mahdollisuus ladata työpaikalla. Bensan kulutus 4.7l/100km koko ajalta, akku ladattu 90% täyteen ennen lähtöjä. Jonkin verran myös kaupunkiajoa, tällä pakkasella kuitenkin lähinnä bensiinimoottorilla mennyt alle 5km siirtymät, vaikka toki esilämmitetty piuhan päässä. Auto on tilava, mukava ajaa. Massan toki tuntee varsinkin kaarteissa, mutta ei mitenkään pahasti. Latausluukku, bensaluukku toimivat hyvin, vaikka räntä sateessakin ladattu niin ei ole jäätynyt kiinni.

Ainoa huono asia, että auto kävi pinnoituksessa ja kuivumassa ollessaan 12 voltin akku otti ja kuoli. 19.1 vasta huoltoaika ja pahoin pelkään, etteivät ole edes tajunneet tilata akkua valmiiksi, toivottavasti löytyy varastosta. Ja myös kuumottaa onko jotain muutakin vikaa aiheuttanut, kun moottorin vikavalo paloi auton lähdettyä käytiin boosterin avustuksella :grumpy:

Kuga PHEV 12volt battery draining overnight anyone get...
eli tuossa ketjussa viesti #4 tavalla oirehti tyhjensi akun.
Vaimo ei ole tykännyt kaistavahdista, tykkää ajaa autoa itse. Meidän ensimmäinen auto, missä adaptiivinen vakkari, molemmat tyytyväisiä sen toimintaan. Itse en ole vielä ajanut pimeällä moottoritiellä niin en osaa sanoa miten hyvin nuo ledi valot sitten reagoi vastaantuleviin, vaimo tykkää tuotakin itse säätää jostain syystä.

E: ja ostettiin siis esittelykäytössä ollut n. 15tkm ajettu auto, uuden vastaavan hinnasta n. 10t€ pois.
Noissa fordin plugareissa toyotan systeemit elikkä tuon akun ongelmat varmasti siellä pienessä releessä? mutta näin stetson menetelmällä haettuna ?
 
Noissa fordin plugareissa toyotan systeemit elikkä tuon akun ongelmat varmasti siellä pienessä releessä? mutta näin stetson menetelmällä haettuna ?
Ei se relevika 12v akkua tapa. Yllättävän kova kulutus kyllä Kugalla, kun kuitenkin latausmahdollisuus töissä ja kotona. Paljonko kilsoja vuoden aikana yhteensä?
 
Ihan normiarkea kaikille hybrideille että aamulla syystä x on 12v akku täysin tyhjä ettei edes ovet aukea.
 
Ihan normiarkea kaikille hybrideille että aamulla syystä x on 12v akku täysin tyhjä ettei edes ovet aukea.
Eivätkö kaikki hybridiautot lataa myös 12v akkua kun ajoakkua ladataan? Eli joka aamu pitäisi olla molempien akkujen täynnä kunhan auto on yön piuhan päässä. Näin olen ymmärtänyt ainakin Volvon hybridien toimivan.
 
Nuo kaikki samat viat olleet kaikissa hybrideissä missä akku takana. feat. toyota.. eli pikku rele ei vedä kärkiä yhteen milloin tulee käsky vetää high voltage systeemit käyntiin... Hybridi lataa heti kun siellä ruudussa lukee ready.
 
Eivätkö kaikki hybridiautot lataa myös 12v akkua kun ajoakkua ladataan? Eli joka aamu pitäisi olla molempien akkujen täynnä kunhan auto on yön piuhan päässä. Näin olen ymmärtänyt ainakin Volvon hybridien toimivan.
Suuri osa plugareista ei ole piuhan päässä kotona joten en osaa sanoa, ja vaativat vähän apuvirtaa. jokatapauksessa auto ei osaa tiettyjä hyundain malleja lukuunottamatta antaa itselleen apuvirtaa.
 
Suuri osa plugareista ei ole piuhan päässä kotona joten en osaa sanoa, ja vaativat vähän apuvirtaa. jokatapauksessa auto ei osaa tiettyjä hyundain malleja lukuunottamatta antaa itselleen apuvirtaa.

Puhut varmaan vain omasta puolestasi. Eivä plugarissa ole mitään järkeä jos se ei ole joka yö latauksessa.
 
Puhut varmaan vain omasta puolestasi. Eivä plugarissa ole mitään järkeä jos se ei ole joka yö latauksessa.
Plugarissa on aivan helvetisti järkeä vaikka ei lataisi koskaan. Autovero olematon, käyttövoimavero olematon, todellinen kulutuskin tosi paljon pienempi kuin vastaavantehoisella pelkällä bensalla. Lisäksi saa ajaa länsiväylää ruuhkan ohi bussikaistaa.
Sensijaan mitään muuta ku plugaria ei kannata ostaa, ellei täyssähköä osta.
 
Ei se relevika 12v akkua tapa. Yllättävän kova kulutus kyllä Kugalla, kun kuitenkin latausmahdollisuus töissä ja kotona. Paljonko kilsoja vuoden aikana yhteensä?
Vasta pari viikko ehti ajossa olla, alimmillaan pakkasta taisi olla -5 celsiusta ja tuolloin meni 41km/90km täyssähköllä. Vaimo ei ole se taloudellisin kuljettaja, itse taas pyrin taloudelliseen ajoon. Itse sain pelkällä polttomoottorilla n 15km moottoritieajoa ja 6km taajamassa 5,3l/100km. Varsin tyytyväinen lukemiin, kun ottaa huomioon että tää Kuga selvästi isompi kuin meidän edellinen Ecosport dieseli ja jo nyt talvella kilometrit edullisempia, veroissa myös säästää n 450€/vuodessa :tup:

kunhan saisi auton takaisin ajoon eikä tarttis mitään ylimääräisiä huoltoja tehdä:nb:
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Plugarissa on aivan helvetisti järkeä vaikka ei lataisi koskaan. Autovero olematon, käyttövoimavero olematon, todellinen kulutuskin tosi paljon pienempi kuin vastaavantehoisella pelkällä bensalla. Lisäksi saa ajaa länsiväylää ruuhkan ohi bussikaistaa.
Sensijaan mitään muuta ku plugaria ei kannata ostaa, ellei täyssähköä osta.

En tiedä paljonko 2-litraisen bensaturbon kulutus olisi ilman plugaria jos se sähkön kanssa on yli 10l/100. :dead:

Olisivat edes laittaneet sen kokoisen tankin ettei tarvitse jatkuvasti olla laittamassa ainetta.

Juu, ei ole vielä toistaiseksi mahdollista laittaa yöksi laturiin, ensi kesänä on. Vero on kuitenkin 122e/v.
 
Mun mielestä plugarien ostajille pitäisi lätkäistä joku lisävero jos sitä ei lataile. Ja jos olisin työnantaja niin ottaisin vapaan autoedun pois heti jos kulutuslukemat olisi jatkuvasti jotain kympin korvilla.

Täysin vastuutonta hommata auto, jota käyttää täysin eri tavalla kuin mihin se on suunniteltu.
 
Mun mielestä plugarien ostajille pitäisi lätkäistä joku lisävero jos sitä ei lataile. Ja jos olisin työnantaja niin ottaisin vapaan autoedun pois heti jos kulutuslukemat olisi jatkuvasti jotain kympin korvilla.

Täysin vastuutonta hommata auto, jota käyttää täysin eri tavalla kuin mihin se on suunniteltu.

Jepjep, ihanhan sitä kiusallaan ollaan lataamatta. Työpaikan tolpista on lataus vähemmän yllättäen kielletty kun infra kestä. Kotona auto on julkisessa parkkihallissa jossa taitaa olla peräti neljä latauspistettä eli aika hiljaista että auton saisi sinne aina kotiin palatessa. Niin paljon taas ei ole urheiluhenkeä että lähtisin tuntikausiksi pihalle etsimään latauspaikkoja, on valitettavasti muutakin tekemistä.

Vaan kuten sanottu, ensi kesänä tulee katospaikka ja toivon mukaan latauslaite tulevia vehjaksia varten niin tilanne korjaantunee jonkin verran.

Kulutus nyt ei plugareissa koskaan ole luvatun kaltainen joten sen puoleen on turha keulia.
 
Jepjep, ihanhan sitä kiusallaan ollaan lataamatta. Työpaikan tolpista on lataus vähemmän yllättäen kielletty kun infra kestä. Kotona auto on julkisessa parkkihallissa jossa taitaa olla peräti neljä latauspistettä eli aika hiljaista että auton saisi sinne aina kotiin palatessa. Niin paljon taas ei ole urheiluhenkeä että lähtisin tuntikausiksi pihalle etsimään latauspaikkoja, on valitettavasti muutakin tekemistä.

Vaan kuten sanottu, ensi kesänä tulee katospaikka ja toivon mukaan latauslaite tulevia vehjaksia varten niin tilanne korjaantunee jonkin verran.

Kulutus nyt ei plugareissa koskaan ole luvatun kaltainen joten sen puoleen on turha keulia.

Niin lähinnä kysymys herää miksi hankittu plugari jos sitä ei voi ladata, eikä esim. Dieseliä tai Kaasuautoa? Toki jos on ollut tiedossa, että latausmahdollisuus tulee piakkoin niin se on jotenkin ymmärrettävää.

Plugarien kulutushan on ihan siitä kiinni millainen ajoprofiili on ja paljonko latailee. Sen voi saada jopa alle luvatun jos ajo on lyhyttä pätkää ja saa ladattua riittävän usein.
 
Niin lähinnä kysymys herää miksi hankittu plugari jos sitä ei voi ladata, eikä esim. Dieseliä tai Kaasuautoa? Toki jos on ollut tiedossa, että latausmahdollisuus tulee piakkoin niin se on jotenkin ymmärrettävää.

Plugarien kulutushan on ihan siitä kiinni millainen ajoprofiili on ja paljonko latailee. Sen voi saada jopa alle luvatun jos ajo on lyhyttä pätkää ja saa ladattua riittävän usein.

Siksi ettei huvittanut enää maksella ~800e/v veroa joka dieselissä oli. :smile:

Kaasuautoa ei näillä leveyksillä saa tankattua senkään vertaa kuin sähköautoa.

Eikä ole vain jos vaan kun, uudiskohde ei valitettavasti valmistu tuon nopeammin.

Ehkä voisi täydentää että minun ajoprofiilillani kulutus tuskin on koskaan edes luvatunlainen saati pienempi. Silti laskin että tälläkin plugarilla tulen jatkossa käymään töissä pelkällä sähköllä joten eiköhän kulutus siitä tipu. :tup:
 
En tiedä paljonko 2-litraisen bensaturbon kulutus olisi ilman plugaria jos se sähkön kanssa on yli 10l/100. :dead:
Tuossahan on se pointti, että ilman sähkömoottorin avustusta samaan suorituskykyyn pitäisi olla isompi kuin 2-litrainen moottori, mutta plugaritekniikka sinänsä ei juuri alenna bensamoottorin kulutusta. Toisaalta ei nostakaan, kuten usein väitetään.
 
Opel Ampera:lla ajettiin kaverin kanssa Salo-Hki-Salo ja kulutus oli alle 5l sadalle, siinähän on vielä motariakin se matka. Yli 90% koko matka bensalla siis. Eikös se ole aika hyvä kulutus, oma mersu kuluttaisi noin tuplat samalla matkalla.

Toyotan "itselataava" hybridi veisi varmaan about saman, ehkä vähän enemmänkin, kun motarilla on niin paljon ajoa.
 
Tuossahan on se pointti, että ilman sähkömoottorin avustusta samaan suorituskykyyn pitäisi olla isompi kuin 2-litrainen moottori, mutta plugaritekniikka sinänsä ei juuri alenna bensamoottorin kulutusta. Toisaalta ei nostakaan, kuten usein väitetään.

Juu, näinhän se on. Ilmoitettu kulutus on 2,1l/100 joka ei kyllä ole täyttynyt vielä kertaakaan edes puolittain, lisäksi range on sen verran olematon että akku saisi olla lataamassa ainakin talvikelissä jatkuvasti.

Järjestelmä avustelee pllisummalla tehoasetuksella (Comfort) mutta kone ei enää suuremmin sammu kun laittaa sportin päälle.

Vaan nämä nyt olivat tiedossa ja autoa ei hankittu kulutuksen takia vaan ihan muiden ominaisuuksien vuoksi. Vuosittaiset kilometrit ovat sen verran vähäiset että eipä tuolla niin suurta väliä olekaan. Katsotaan että miksi kulutus muuttuu kun saa yöksi laturiin.
 
Juu, näinhän se on. Ilmoitettu kulutus on 2,1l/100 joka ei kyllä ole täyttynyt vielä kertaakaan edes puolittain, lisäksi range on sen verran olematon että akku saisi olla lataamassa ainakin talvikelissä jatkuvasti.

Järjestelmä avustelee pllisummalla tehoasetuksella (Comfort) mutta kone ei enää suuremmin sammu kun laittaa sportin päälle.

Vaan nämä nyt olivat tiedossa ja autoa ei hankittu kulutuksen takia vaan ihan muiden ominaisuuksien vuoksi. Vuosittaiset kilometrit ovat sen verran vähäiset että eipä tuolla niin suurta väliä olekaan. Katsotaan että miksi kulutus muuttuu kun saa yöksi laturiin.
Kyseessä bmw 330e?
Oma näyttää keskikulutukseksi 3,8l.
Käytännössä lähes kokonaan taajamapyöritystä ja latauksessa aina yön yli.
Edellisellä e61 3l bensakoneella kulutus olisi helposti lähes kolminkertainen.
 
Kyseessä bmw 330e?
Oma näyttää keskikulutukseksi 3,8l.
Käytännössä lähes kokonaan taajamapyöritystä ja latauksessa aina yön yli.
Edellisellä e61 3l bensakoneella kulutus olisi helposti lähes kolminkertainen.

MB C-plugari.

Eniten tuota kulutusta tällä hetkellä nostaa tuo latauksen puute. Vaan sillä säästyneellä 650e/v ostelee jo muutaman tankin bensaa.
 
Bensan kulutus 4.7l/100km koko ajalta, akku ladattu 90% täyteen ennen lähtöjä.

Miksi vain 90% täyteen? Ei plugari mikään alkuaikojen tesla ole, aina vaan akku täyteen asti. Siellä on iso puskuri yläpäässä käyttäjältä piilossa joka tapauksessa.
 
Meillä ayksyllä ostettu BMW 225xe vm -17 (pikkuakku). Mukava, tilava ja erittäin etenemiskykyinen - ajoit etuvedolla (moottori) tai takavedolla (sähkö) niin auto on neliveto päällä jo ennen kuin huomaat mitään luistoa - eikä nykäise. Halpahan tuo on bemariksi, edullisempi kuin kumpikaan VW GTE kaikissa ikäluokissa.

Miinusta on vähän kovat jouset, vähäinen range talvella ja korkea kulutus koneella. Oikeasti, kun meillä on tolppa vasta tulossa ja talvella ollut paljon moottoritieajoa niin keskikulutus on ollut jopa 6,4l/100km. Tosin olen talvella pyrkinyt ajamaan koneen lämpimäksi jo ennen moottoritietä . Koeajolla muistan että päästiin vastaladatulla autolla pitkäkälti kolmattakymmentä kilsaa mutta kylmän tulle range laskenut, kova pakkanen plus 10 min esilämmitys akulla jättää vain muutaman kilsan rangea. Siksi bensaa kuluu. Peräkoukuttomuus on myös miinusta.
 
Niin lähinnä kysymys herää miksi hankittu plugari jos sitä ei voi ladata, eikä esim. Dieseliä tai Kaasuautoa? Toki jos on ollut tiedossa, että latausmahdollisuus tulee piakkoin niin se on jotenkin ymmärrettävää.

Plugarien kulutushan on ihan siitä kiinni millainen ajoprofiili on ja paljonko latailee. Sen voi saada jopa alle luvatun jos ajo on lyhyttä pätkää ja saa ladattua riittävän usein.

No esimerkiksi siksi, ettei kyseistä merkkiä&mallia saa muulla tekniikalla kuin lataushybridinä…

Kuten ylempänä 225xe tapauksessa niin myös omassa Countrymanissa pakkasilla pääsee ehkä 10km sen wltp 36km sijaan.

Kesällä pääsi 30km. Meillekin tuli peräti 10A/2,3kW latauspaikat, joissa hinta kWh:lle liki 70c, niin ajan sitten bensalla kun tulee halvemmaksi ja latailen asiointien yhteydessä jos tolppia on vapaana/ehjinä.

Latauspaikkojen määrä&-toimivuus saisi olla parempi. Tässä oma otanta elokuu-joulukuu 2021

Lataus onnistui 23/40 = 57%
Lataus epäonnistui 17/40 = 43%

(Laturi rikki 8/40)
(Laturi varattu 9/40)

Ja bensaa on kulunut 8,5l/100km nyt kun olen ladannut akkua bensalla, jotta voi akkuvirralla esilämmittää.

Nyt olen ajanut tankillisen ilman esilämmitystä ja pitänyt peitettä estämässä ikkunoiden jäätymistä niin täytyy päivitellä kulutuslukemia kunhan käyn tankkaamassa.
 
Ot: latausasemista mulla kertynyt kokemista: eParking 100% (on sisällä Triplan kellarissa), K-kauppa 100% ja lähin eli Virta - toimii kun toimii, ollut välillä viikon tai pari pois käytöstä. Pieni akku tuntuu vievän sen pari tuntia täyteen riippumatta auton latausasetuksista. Mökillä on ladattu shuko-pistokkeesta auton mukana tulleella laturilla.
 
Lämmin autotalli on kyllä merkittävä tekijä plugarin kanssa. Pidempiä ajolenkkejä kun ei ole nyt tullut, niin pysyy kulutukset ja sähköajon osuus hyvin hanskassa. 80% näkyy meillä olevan tuo sähköajon osuus aika pitkälläkin keskiarvolla. 1,5 L/100 km nyt ennustaa toistaiseksi melko pientä kulutusta kesää kohti käännyttäessä, kun taitaa olla vain puolet viimevuoden vastaavaan aikaan olleesta.
 

Liitteet

  • 4EC13AF2-6BD2-4D1D-BFCA-51F902F5159A.png
    4EC13AF2-6BD2-4D1D-BFCA-51F902F5159A.png
    386 KB · Luettu: 92
  • 74AD23F8-6BAD-41F7-81D4-36E895ED2CB3.png
    74AD23F8-6BAD-41F7-81D4-36E895ED2CB3.png
    387,2 KB · Luettu: 92
Lämmin autotalli on kyllä merkittävä tekijä plugarin kanssa. Pidempiä ajolenkkejä kun ei ole nyt tullut, niin pysyy kulutukset ja sähköajon osuus hyvin hanskassa. 80% näkyy meillä olevan tuo sähköajon osuus aika pitkälläkin keskiarvolla. 1,5 L/100 km nyt ennustaa toistaiseksi melko pientä kulutusta kesää kohti käännyttäessä, kun taitaa olla vain puolet viimevuoden vastaavaan aikaan olleesta.

johtuu varmaan tästä että kun vie pakkasesta halliin ja alkaa lataamaan, niin MyBMW:n ennakoima latauksen päättymisaika on ensin pitkä ja lyhenee sitten akun lämmetessä. Akun lämpeneminen on talvella hyvä ja kesällä paha.
.
Ajan muuten tuota bemaria koko ajan ituhippiasetuksilla. Tämä johtuu siitä että a) olen pihi ituhippi ja välitän kulutuksesta ja renkaiden (kitka) kulumisesta b) siitä että suorituskyky on riittävä varovaiseen ajoon ja jos polkaisee niin sitä löytyy lisää.
 
johtuu varmaan tästä että kun vie pakkasesta halliin ja alkaa lataamaan, niin MyBMW:n ennakoima latauksen päättymisaika on ensin pitkä ja lyhenee sitten akun lämmetessä. Akun lämpeneminen on talvella hyvä ja kesällä paha.
.
Ajan muuten tuota bemaria koko ajan ituhippiasetuksilla. Tämä johtuu siitä että a) olen pihi ituhippi ja välitän kulutuksesta ja renkaiden (kitka) kulumisesta b) siitä että suorituskyky on riittävä varovaiseen ajoon ja jos polkaisee niin sitä löytyy lisää.
Johtuu siitä, että auto on kauttaaltaan tarpeeksi lämmin lähtiessä. Eli sisätilat ja erityisesti akku ei tarvii lämpötilan nostoa, vaan esim RAV4:ssa lämpöpumppu riittää kohtuudella pitämään lämpöjä yllä. Kylmän auton lämmittäminen ei kyllä lämpöpumpulla onnistu ja muita lämmittimiä ei oikeestaan edes kunnolla ole, kuin polttomoottori. Saahan sen ratin ja penkin ja vielä lasitkin vastuksilla, mutta se on täysin eri juttu kiriä takaisin, joku -20 asteeseen kylmennyt malmikasa, kuin jos se on jo valmiiksi +20 asteessa ja mitään noista edellä mainituista ei tarvita ollenkaan. Akun turvamekanismitkin taitaa estää täyden virran ottamisen kylmästä akusta, eli se alkaa myös lämmittää itteään omalla virralla. Joskus tullut huomattua ajellessa EV tilassa pakkasilla, että käskettäessä auto käynnistääkin moottorin, koska virtaa pyydetään yli turvarajan. Kesällä saa helposti antaa kenkää ja sähkötila pysyy päällä vaikka 140 asti. Melko hyvä asia sinänsä tuokin. 120 kW pyydettäessä 18,1 kWh akusta ulos, pitää olosuhteiden olla kunnossa, tai akku joutuu liian koville.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan normiarkea kaikille hybrideille että aamulla syystä x on 12v akku täysin tyhjä ettei edes ovet aukea.

Samalla lailla se on "normi arkea" myös polttisautoissa.

Nykyaikaiset akut hajoavat usein vertämällä äkillisesti kennon oikariin, mutta yön lautauksessa olevassa plugarissa sitä ei välttämättä tajua heti, jos aamustartti tehdään hybridijärjestelmän akulla, jolloin se keittää sitä akkua oikein huolella ja sitten siellä onkin useampi kenno oikarissa, jolloin mikään ei toimi. Pelkällä polttiksella jo se yksi oikarikenno estää aamustartin, mutta ovet yleensä aukee.

Mun mielestä plugarien ostajille pitäisi lätkäistä joku lisävero jos sitä ei lataile. Ja jos olisin työnantaja niin ottaisin vapaan autoedun pois heti jos kulutuslukemat olisi jatkuvasti jotain kympin korvilla.

Täysin vastuutonta hommata auto, jota käyttää täysin eri tavalla kuin mihin se on suunniteltu.

Ja niille plugarin omistajille pitäisi antaa jokin veronpalautus jotka eivät aja koskaan polttoaineella?

Niin lähinnä kysymys herää miksi hankittu plugari jos sitä ei voi ladata, eikä esim. Dieseliä tai Kaasuautoa? Toki jos on ollut tiedossa, että latausmahdollisuus tulee piakkoin niin se on jotenkin ymmärrettävää.

Plugarien kulutushan on ihan siitä kiinni millainen ajoprofiili on ja paljonko latailee. Sen voi saada jopa alle luvatun jos ajo on lyhyttä pätkää ja saa ladattua riittävän usein.

Yksi hyvä syy hankkia tuo plugari on se että se on halvempi kuin vastaava kikotin pelkällä polttiksella?

Se ilmoitettu kulutushan ei ole mikään "luvattu".

Tuo plugareiden kulutuslukemahan ei tarkoita sitä että valmistaja lupaisi että tuollaisella kulutksella sillä ajellaan, vaan se on vertailuarvo jolla sen auton polttoaineen kulutusta tai hiilidioksidi päästöjä voi verrata muihin vastaaviin ajoneuvoihin, ja ensisijainen tarkoitus on toimia verotuksen pohjana.

Ilman sähkötekniikkaa olevissa autoissa tuon lukeman pohjimmainen tarkoitus on tuo sama, vaikka se nyt yleensä myös korreloi jollain tasolla sen toteutuvankin kulutuksen kanssa, kun muuttujia on paljon vähemmän.

Tuossahan on se pointti, että ilman sähkömoottorin avustusta samaan suorituskykyyn pitäisi olla isompi kuin 2-litrainen moottori, mutta plugaritekniikka sinänsä ei juuri alenna bensamoottorin kulutusta. Toisaalta ei nostakaan, kuten usein väitetään.

Kyllä se plugari menee ilman lataustakin erityisesti kaupunkiajossa pienemmällä. Aiemmin tietysti kun se citymaasturi kulki dieselillä, niin siihen verrattuna se plugari ei vähempää kuluta, mutta bensakoneinen maasturi vetää keskusta-ajelussa ihan järjettömästi ainetta. Pienissä autoissa tuo ero ei tietysti niin iso ole kuin jossain täysverisissä maastureissa, mutta ainakin jos autot on suorituskyvyllisesti samalla hehtaarilla niin kyllä se plekkä bensakiulu enemmän vie.
 
Laitetaan esimerkki kulutuksista, jotta tulee parempi käsitys luulojen tilalle. Laitoin nyt tuon RAV4 sen takia, että kaikissa käytetään samaa moottoria ja vireasteen säätö hoidetaan tietokoneavusteisesti. Muista autoista on hieman vaikeampi löytää samanlaista sarjaa. Ei kannata sanoa, ettei ole mitään hyötyä hybriditekniikasta. EPA lukema onkin siitä hyvä, että siihen yleensä pystyy kaikki pääsemään omassa ajossaan. WLTP on jo löysempi testi ja vaatii siis kuskilta hillitympää ajelua, kuin monet on tottunu. Melkoinen ero kuitenkin tulee jo bensa/hybridille, joiden suorituskyky on viritetty samalle tasolle. Plugari sitten karkaa jo kunnolla eroon porukasta, vaikka tehoja lisätään +50%. Lataamatta jättäminenkin on mukana 40 vs 38 lukemilla, joka oman kokemuksen mukaan pitää paikkansa molempia malleja n 30 000 km ajeltuani perätysten verrokiksi.

 
Ot: latausasemista mulla kertynyt kokemista: eParking 100% (on sisällä Triplan kellarissa), K-kauppa 100% ja lähin eli Virta - toimii kun toimii, ollut välillä viikon tai pari pois käytöstä. Pieni akku tuntuu vievän sen pari tuntia täyteen riippumatta auton latausasetuksista. Mökillä on ladattu shuko-pistokkeesta auton mukana tulleella laturilla.

Virran laitteet on ainoita, missä on ollut ongelmia tai ovat olleet rikki.

Tuo latausaika riippuu akun lämpötilasta. Kesällä 2h 15min, kympin pakkasilla näytti neljää tuntia täydellä 3,6kW teholla.

Lämmin autotalli on kyllä merkittävä tekijä plugarin kanssa. Pidempiä ajolenkkejä kun ei ole nyt tullut, niin pysyy kulutukset ja sähköajon osuus hyvin hanskassa. 80% näkyy meillä olevan tuo sähköajon osuus aika pitkälläkin keskiarvolla. 1,5 L/100 km nyt ennustaa toistaiseksi melko pientä kulutusta kesää kohti käännyttäessä, kun taitaa olla vain puolet viimevuoden vastaavaan aikaan olleesta.

Tuo on kyllä huikean hyvä kulutus
 
Eikö GTE:ssä ole ollut myös paljon perus DSG-ongelmia, eli rikkoutunutta mekatroniikkaa ja sen semmoista. Tiedän ainakin 2 GTE:n omistajaa jolla ollut ongelmia ton kanssa. Toisekseen tuo yhdistelmä saa ainaki mun niskakarvat pystyyn, eli TSI+DSG+hybridiakku. Huoltokirja kannattaa ainakin katsoa herkällä silmällä läpi. Toivottavasti on korjattu jotakin noista. Hyvä auto kyllä ajaa, oon testannu.
Olin alkujaan hakemassa Golf GTE:tä, upea ajaa ja näppärä mutta hirveän vähän tavaratilaa. Yllättävän samoissa hinnoissa on Passat jossa taas tilaa paljon. Yhtä paljon ajetut 225XE:t tuntui olevan halvempia ja yhtä tilavia.

Jos saan veikata niin hybridiautossa nuo dsg:t ehkä kestävät paremmin? Myös. 7-vaihteisessa tuntuis olevan enemmän vikaa kuin 6-vaihteisessa mutta osasyy saattaa olla se että 7-vaihteisen huoltoon ei kuulu öljynvaihto, 6-vaihteisen kuuluu.

En pelköisi tuota Tsi-konettakaan: todennäköisyys hajoamiselle on pienehkö ja jos ei lintsaa öljynvaihdoista eikä säästä filttereistä eikä aja pelkästään nurkka-ajoa niin eiköhän se kestä. Toisaalta Tsi on kyllä erittäin miellyttävä ja pihi kone.
 
Niin lähinnä kysymys herää miksi hankittu plugari jos sitä ei voi ladata, eikä esim. Dieseliä tai Kaasuautoa? Toki jos on ollut tiedossa, että latausmahdollisuus tulee piakkoin niin se on jotenkin ymmärrettävää.

Plugarien kulutushan on ihan siitä kiinni millainen ajoprofiili on ja paljonko latailee. Sen voi saada jopa alle luvatun jos ajo on lyhyttä pätkää ja saa ladattua riittävän usein.
Koska plugari on usein paljon edullisempi kuin Diesel/kaasu saati sitten bensa samoilla teholuvuilla. Lisäksi lisävarusteissa ei ole niin paljon veroa. Nahkapenkithän tunnetusti saastuttavat enemmän isokoneisessa vs pikkukone joten pitää rangaista veroilla.
Osalla merkeistä plugari on myös malliston tehokkain huippumalli joten jos haluaa parhaan niin ei ole vaihtoehtoja.
 
Virran laitteet on ainoita, missä on ollut ongelmia tai ovat olleet rikki.

Tuo latausaika riippuu akun lämpötilasta. Kesällä 2h 15min, kympin pakkasilla näytti neljää tuntia täydellä 3,6kW teholla.



Tuo on kyllä huikean hyvä kulutus
Suurin syy pieneen lukemaan tulee, kun viime helmikuun alkupuolelta ajelin johonkin touko-, tai kesäkuulle 7002 km ja tankkasin 37,8 L. Tuosta kertyi jotain 0,53 L/100 km. Auto syö sähköä luokkaa 20 kW/100 km. Nykyinen lukema on noussut 20,3 kWh/100 km, kun talvikausi painaa päälle. Tämä on tietysti kumulatiivinen lukema jostain vuoden ajalta vähintään. Alusta asti siis nollaamatta mulla nuo lukemat nyt 32 000 km ajon jäljiltä. WLTP pitäisi olla 1,0 L/100 km, jonka mukaan olen veroni maksanut. Saa nähdä pääseekö koskaan tuohon lukemaan.
 
Näitä perusteluja kun kuuntelee niin se päästökauppa ja bensan hinta kolmeen euroon litralta alkaa kuulostamaan jo ihan järkevältä päätökseltä.
 
Näitä perusteluja kun kuuntelee niin se päästökauppa ja bensan hinta kolmeen euroon litralta alkaa kuulostamaan jo ihan järkevältä päätökseltä.

3-litraisesta dieselistä kun siirtyy hybridiin niin ei viitsi ihan mopoa ostaa. :asif:

Vielä tuo käytettynä halvempi oli kuin sellaiset täyssähköt jotka itselle kelpaisi, Model S:ään olisi saanut latoa vielä ~15k lisää pöytään.

Tänään Lidlissä käydessä olisi voinut ladata autoa mutta vähemmän yllättäen ei vapaita paikkoja. Mietin taas siinä kohtaa että ei ihan heti taida tulla täyssähköä. :dead:

Infra ei vaan yksinkertaisesti ole sillä tasolla että viitsisi alkaa leikkimään. Olkoon hybridi siis nyt välimuotona jonkin aikaa.

E. Siis hinnat alkaen model s.
 
Kyllä se plugari menee ilman lataustakin erityisesti kaupunkiajossa pienemmällä. Aiemmin tietysti kun se citymaasturi kulki dieselillä, niin siihen verrattuna se plugari ei vähempää kuluta, mutta bensakoneinen maasturi vetää keskusta-ajelussa ihan järjettömästi ainetta. Pienissä autoissa tuo ero ei tietysti niin iso ole kuin jossain täysverisissä maastureissa, mutta ainakin jos autot on suorituskyvyllisesti samalla hehtaarilla niin kyllä se plekkä bensakiulu enemmän vie.

Isompia bensa-autoja on testattu tosi vähän esim. TM:n toimesta eli testatut olivat käytännössä kaikki dieseleitä ennen plugariaikaa. TM:n mittausten perusteella voisi ehkä sanoa että pelkissä bensa-autoissa kaupunkulutus on 1,5-kertainen maantiekulutukseen verrattuna kun taas 2-litraisissa turboplugareissa se on 1,4-kertainen. Kunnollisissa itselataavissa hybrideissä kaupunkikulutus on sama kuin maantiekulutus tai jopa pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ollut muutaman päivän OBD-lähetin tuossa Ioniq Hybridissä ajodataa keräämässä. Hämmästyttävän taisaista vakiotehoa nakuttaa polttis tasanopeuksissa sähkömoottorin hoitaessa kuormantasauksen. Ajoin 100 km/h pääosin vakkarilla ja käytännössä +-1 kw heittää polttiksen teho sähkömoottorin sahatessa -20 kw:n regenin ja 20 kw:n avustuksen välillä. +20-35 kw:n avustuksessa on jo pientä liikennetilanteen vaatimaa kiihdytystäkin mukana, mutta polttis jauhaa edelleen liki vakiotehoa.

Menomatkalla oli 4-5 m/s vastatuulta, joka näkyi kulutuksessa reilun puoli litraa nostavasti. Kuskille tuo näkyy, kun ei tahdo ylimääräinen energia riittää EV-tilan käyttöön.
Meno:
meno_motari_vastatuuli.jpg

Paluu:
paluu_motari.jpg

EV-moodiin tuo vaihtaa päälle yleensä loivaan alamäkeen, jos varausta on akussa riittävästi.
vakkari_EV_mode.jpg

SOC_EV_mode.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Otetaas tämäkin talteen tuolta toiselta alueelta:

Näin lämpiää hybridissä nesteet kevyessä kehätiekurvailussa. Rampeissa tulee käännettyä joskus sporttille, muuten normaalilla. Erityisesti jäähdytysnesteen lämpötila myös laskee nopeasti, jos pääsee ajamaan täyssähköpätkää.
Screenshot_2.jpg
Näin toimii kuormanjako polttomoottorin ja sähkömoottorin välillä sport moodissa kiihdytettäessä. Ei tarvitse mennä kaasupolkimen power alueelle vaan eco-alueen puolessa välissä pysytään. Kaasuvasteen tuntuma on hyvä, kun sähkömoottori kääntyy regenistä avustamaan ja samalla annetaan polttomoottorille lisää tehopyyntöä. Polttikselta tuossakin kiihdytyksessä otettiin vain 27 kw, kun sähkömoottori avusti samanmoisella määrällä. Juuri tämän takia tuollainen atkinsonvaparihybridi pysyy taloudellisena, vaikka sitä vähän polkeekin kaupunkinopeuksissa. Moottoritienopeuksissa kevyestä hidastuksesta tulee jo +20 kw:n regenpiikki, joka on käytettävissä seuraavassa kiihdytyksessä tai kaupunkiajossa sähköllä.

Screenshot.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Volvo kyllä näköjään tiputtanut ainakin joidenkin hintoja. Itsellä siis pari vuotta vanha V60 T8 josta uutena pyydettiin 63k.

Kävin tuossa kaljapäissäni juuri Volvon sivuilla niin V60 T8 (isommalla akulla ja tehoilla) 56k. Ja tehoja 60 enemmän eli 455.

edit. akku vissiin puolitoista tai reilu isompi ja sähkömoottori taka-akselille jotain tuplaten tehokkaampi.

edit2. Ja mini webasto on poistunut eli 4kW sähkölämmitin tilalla.
 
Volvo kyllä näköjään tiputtanut ainakin joidenkin hintoja. Itsellä siis pari vuotta vanha V60 T8 josta uutena pyydettiin 63k.

Kävin tuossa kaljapäissäni juuri Volvon sivuilla niin V60 T8 (isommalla akulla ja tehoilla) 56k. Ja tehoja 60 enemmän eli 455.

edit. akku vissiin puolitoista tai reilu isompi ja sähkömoottori taka-akselille jotain tuplaten tehokkaampi.

edit2. Ja mini webasto on poistunut eli 4kW sähkölämmitin tilalla.
Tuo volvo olisi kyllä upea jos oikeat tehot menisi taka-akselille ja etupää olisi vaan sähköavusteinen.
 
Onkohan joku muukin kiinnittänyt huomiota myynti-ilmoituksia selaillessaan siihen, että aika usein kojelautakuvissa plugarien akun varaustila näyttää täysin tyhjää. Säilyttävätkö autokaupat autoja tosiaan akut tyhjänä, joskus viikkojenkin ajan? Ymmärtääkseni akkuja ei koskaan tulisi säilyttää tyhjänä tai lähes tyhjänä paria-kolmea viikkoa pitempään, jotta ne eivät pysyvästi vaurioidu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom