Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Noin se WLTP-testi tehdään plugareille eli katsotaan miten pitkälle pääsee sähköllä ja sitten testataan kulutus tyhjällä akulla. Esim. VAG ilmoittaa nykyään kaikki relevantit arvot (sähkörange, yhdistetty kulutus ja kulutus tyhjällä akulla).



Plugareille ilmoitetaan lähes poikkeuksetta bruttokapasiteetti ja täyssähköille aika usein netto...poikkeuksia on paljon ja esim. VW ilmoittaa ID-sarjalle neton, mutta vanhemmille täyssähköille bruton.
Jos noita kulutuksia haluaa miettiä niin e-Golfin netto on 32kWh ja range 232km. 13kWh VAG-plugareiden netto on kai 10,4kWh ja range esim. Golfilla 71km. Noista laskien täyssähkön kulutus 13,8kWh/100km ja plugarin 14,7kWh/100km.
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.

Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.

Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.

Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.


Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.

Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.

Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
 

Liitteet

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
Eiköhän todennäköisempi vaihtoehto ole tuo mitä @Euroshopperi 2 ehdotteli, että muutama kWh jätetään varastoon hybriditilaa varten, ettei auto mopoonnu kun akku ajetaan tyhjiin. Jos akku olisi täysin kuiva, niin autohan ei pystyisi edes hybriditilassa tuottamaan enää täyttä tehoa.

Sama on varmasti osasyy sille, miksi iso osa noista haluaa lämmitellä sitä bensakonetta pakkasilla, että sekin puoli on valmiina jos kuski pyytää yhtäkkiä maksimitehoa (toki toinen syy varmasti on se, että jos ajellaan yli sähkörangen niin tuo on taloudellisempaakin).
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
103
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.

Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.

Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.

Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.


Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.

Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.

Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
Jos käytetään golfia esimerkkinä niin GTE ja e-golffissa sama ilmanvastus ja painokin lienee samaa luokkaa, eli auton liikuttaminen vaatii olennaisesti samanverran tehoa/energiaa.

E-versiossa miltei kolme kertaa niin suuri akkupaketti kuin GTE:ssä, joten akut pääsevät helpommalla ja siten häviöt (lämpö) ovat pienemmät.


Kuvittelisin myös, että käytetyissä komponenteissa voisi olla eroa. Plugareissa voi olla enemmän kustannuspainetta käyttää edullisempia komponentteja sähköisen voimalinjan osalta. Tämä on kuitenkin vain arvailua osaltani.

Joka tapauksessa mielestäni on ihan selvää, että vastaavalla täyssähköllä on alhaisempi kulutus kuin plugarilla, vaikka akut vähän lisäpainoa tuovatkin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Kuvittelisin myös, että käytetyissä komponenteissa voisi olla eroa. Plugareissa voi olla enemmän kustannuspainetta käyttää edullisempia komponentteja sähköisen voimalinjan osalta. Tämä on kuitenkin vain arvailua osaltani.
Ainakaan yhtä tehokasta lämmityslaitetta ei tarvita, koska keulalla olevan moottorin on ajateltu tuottavan hukkalämpöä alhaisissa lämpötiloissa. Onkohan muitakin komponentteja joissa on mitoituseroa, vaikka täysin sähköisestihän kaikki apulaitteet toki toimivat?

Yksi mistä varmasti myös tulee eroa on regeneroinnin tehokkuus. Pienempi akku ei siedä yhtä suuria latausvirtoja kuin mitä isompi akku, ja täyssähkössä voidaan silloin hyödyntää regenerointiakin paljon paremmin.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Uskaltaisi vetää näille normaalin kokoluokan sähköllä liikkuville päätelmän, että kulutus pyörii kaikilla siinä 20 kWh/100 km luokassa. Teslan pienemmät mallit ja nuo muut microautot pääsee sitten 15 kWh/100 km luokkaan. Mulla on mittarit seinällä, joista toisella saan myös kalibrointi tarkkuudella sisään menevän brutto sähkön, joka vastaa tilannetta, jossa tankaan bensaa autoon mittarista. Toyotan moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan 41%, mutta tankatessa pystyy vain ymmärtämään tuon tankkiin menevän bensan määrän. Samaa siis sähkön kanssa. Latausjohdot ja laturit ym lämpenee, mutta sähkönkulutus on kuitenkin kokonaisuudessa se, mitä mittarin läpi menee yhteensä.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Tänään Corollalla ajellessa ajattelin että corollan moottori ei ainakaan kierrosten puutteesta karstoitu kun omalla vakioreitillä on sen puolenkymmentä mäkeä joissa motti huutaa parhaimmillaan yli 4000rpm jotta saa pidettyä sen 100km/h oikeaa nopeutta. CVT kun ei oo mikään vääntöloota vaan käyttää surutta kierroksia.
Tuossahan on käsittääkseni imusarja+suorasuihkutus niin pitäisi kai huuhdella myös venttiilivarret puhtaaksi.

Tänään tankilla noin 470km ajon jälkeen ja laskimella laskettuna kulutus 4,9L/100km.
Pieni tankki tässä niin tankillisen range tuntuu olevan kesällä vähän päälle 800km.
Jollain diesel passatilla varmaan pääsis kusematta kauemmas kairaan, jos sellaista harrastaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Tänään Corollalla ajellessa ajattelin että corollan moottori ei ainakaan kierrosten puutteesta karstoitu kun omalla vakioreitillä on sen puolenkymmentä mäkeä joissa motti huutaa parhaimmillaan yli 4000rpm jotta saa pidettyä sen 100km/h oikeaa nopeutta. CVT kun ei oo mikään vääntöloota vaan käyttää surutta kierroksia.
Tuossahan on käsittääkseni imusarja+suorasuihkutus niin pitäisi kai huuhdella myös venttiilivarret puhtaaksi.

Tänään tankilla noin 470km ajon jälkeen ja laskimella laskettuna kulutus 4,9L/100km.
Pieni tankki tässä niin tankillisen range tuntuu olevan kesällä vähän päälle 800km.
Jollain diesel passatilla varmaan pääsis kusematta kauemmas kairaan, jos sellaista harrastaa.
Luultavasti, ellei Toyotan insinööri ole pahasti mokannut tuon e-CVT ”vaihdelaatikon” ohjaimen ohjelmointia, kierrosten ottaminen säästää aavistuksen verran polttoainetta. Siis, kun kuormaa on tarpeeksi, niin sitten kannattaa ennemmin ”kierrättää” kuin ”väännättää” konetta jotta saadaan se vaadittu teho ulos.

Jos siellä olisi normaalimpi vaihdelaatikko niin tuota ei voisi yhtä helposti tehdä. Se kynnys vaihtaa pykälää pienemmälle pitää säätää melko ylös, jotta laatikko ei turhaan sahaa pykälää edestakaisin juuri sopivan mittaisissa mäissä, joten tuollainen ”alaspäinvaihto” tehdään vain kun se on lähes välttämätön. (Ei-hybridi, robotti-manuaalivaihteilla varustettu ”automaattivaihteinen” Toyota tekee tuota pienemmälle vaihtamista vain pienemmissä vauhdeissa. Todella ärsyttävästi yksi noista osuu juuri tuohon 30 mailin tuntinopeuden kohdalle. Ja, kun se päättää vaihtaa kerran, niin sitten sillä pienemmällä pykälällä mennään pitkään mäen jälkeenkin, jotta vältetään tuo pykälän sahaaminen.)

Hyvä kulutus tuon kokoiselle bensiiniä syövälle perusautolle. Minkälainen ajoprofiili tuossa pätkässä? Jos edustava normaaliajoa, niin hybriditekniikan avulla on tuossa pudotettu kulutus luokkaa tai jopa melkein kahta pienemmän auton tasolle, siis sellaisen kääpiökokoisen kaupunkiauton tasolle.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Luultavasti, ellei Toyotan insinööri ole pahasti mokannut tuon e-CVT ”vaihdelaatikon” ohjaimen ohjelmointia, kierrosten ottaminen säästää aavistuksen verran polttoainetta. Siis, kun kuormaa on tarpeeksi, niin sitten kannattaa ennemmin ”kierrättää” kuin ”väännättää” konetta jotta saadaan se vaadittu teho ulos.

Jos siellä olisi normaalimpi vaihdelaatikko niin tuota ei voisi yhtä helposti tehdä. Se kynnys vaihtaa pykälää pienemmälle pitää säätää melko ylös, jotta laatikko ei turhaan sahaa pykälää edestakaisin juuri sopivan mittaisissa mäissä, joten tuollainen ”alaspäinvaihto” tehdään vain kun se on lähes välttämätön. (Ei-hybridi, robotti-manuaalivaihteilla varustettu ”automaattivaihteinen” Toyota tekee tuota pienemmälle vaihtamista vain pienemmissä vauhdeissa. Todella ärsyttävästi yksi noista osuu juuri tuohon 30 mailin tuntinopeuden kohdalle. Ja, kun se päättää vaihtaa kerran, niin sitten sillä pienemmällä pykälällä mennään pitkään mäen jälkeenkin, jotta vältetään tuo pykälän sahaaminen.)

Hyvä kulutus tuon kokoiselle bensiiniä syövälle perusautolle. Minkälainen ajoprofiili tuossa pätkässä? Jos edustava normaaliajoa, niin hybriditekniikan avulla on tuossa pudotettu kulutus luokkaa tai jopa melkein kahta pienemmän auton tasolle, siis sellaisen kääpiökokoisen kaupunkiauton tasolle.
Ajoprofiili on noin 20% kaupunkia jotain 2-4km pätkää, loput 80% perus maantietä 80-100km/h alueella. Täällä pohjois-savo/kainuu akselilla on aika mäkistä.
Kilometrejä tulee joku vajaa 150km per viikko, eli aika vähällä ajolla on.
Saa nähdä miten käy kulutukselle talvella.
Edellisellä 0.9 tce Renault Cliolla pääsi muistaakseni johonkin 5,1L/100km kulutuksiin samanlaisella ajoprofiililla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.

Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.

Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.

Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.


Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.

Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.

Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
Kyllä kai nuo ilmoitetut nettokapasiteetit pitävät plugareissa paikkansa kohtalaisesti eli jos mitataan tyhjästä täyteen ladatessa energia niin saadaan se nettokapasiteetti + n. 10-20% häviöihin menevää energiaa. Esim. TM:n testeissä mitataan täyslataukseen kuluva energia seinästä ja myös kulutuslukemat seinästä mitattuna.

Minäkin hieman ihmettelin tuota Golfin pitkää rangea, mutta sen pitäisi kyllä olla wltp. En itsekään usko että olisi helppo saavuttaa käytännössä.

Yksi mistä varmasti myös tulee eroa on regeneroinnin tehokkuus. Pienempi akku ei siedä yhtä suuria latausvirtoja kuin mitä isompi akku, ja täyssähkössä voidaan silloin hyödyntää regenerointiakin paljon paremmin.
Kyllä plugareiden akut mahdollistavat jo aika hyvän hidastuvuuden regenillä eli en usko että tästä tulisi mainittavaa eroa ainakaan normaalissa ajossa. Jos testisyklissä on kovia jarrutuksia niin sitten ehkä voi olla jopa mitattavissa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tänään Corollalla ajellessa ajattelin että corollan moottori ei ainakaan kierrosten puutteesta karstoitu kun omalla vakioreitillä on sen puolenkymmentä mäkeä joissa motti huutaa parhaimmillaan yli 4000rpm jotta saa pidettyä sen 100km/h oikeaa nopeutta. CVT kun ei oo mikään vääntöloota vaan käyttää surutta kierroksia.
Tuossahan on käsittääkseni imusarja+suorasuihkutus niin pitäisi kai huuhdella myös venttiilivarret puhtaaksi.

Tänään tankilla noin 470km ajon jälkeen ja laskimella laskettuna kulutus 4,9L/100km.
Pieni tankki tässä niin tankillisen range tuntuu olevan kesällä vähän päälle 800km.
Jollain diesel passatilla varmaan pääsis kusematta kauemmas kairaan, jos sellaista harrastaa.
Ei ne kierrokset välttämättä polttoainekulutusta pilaa, eiköhän ne kierrokset haluta pitää siellä optimaalisella alueella.

Itse ajoin Helsinki Tampere Helsinki välin gps nopeutta 130km/h vakkarin kanssa yariksella kulutuksella 6.3l/100km...
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Itsellä Volvo V60 T8.

5.1 viimeisen vuoden kulutus. Olisi varmaan selkeästi alempi jossei koronan takia olisi tarvinnut matkailla Suomessa. Eli Ahvenanmaa ja Kuopio. Tulee noita kilsoja äkkiä kun täältä itäisestä Suomesta lähtee turkkuseen painaa. Tai lappiin.

Onhan tuo mukava ja ihan vitun tehokas. Tykkään.
Sopii meidän ajoprofiiliin ihan täydellisesti. Eli ajellaan kaupungin ympäristössä normaalisti ihan vaan sähköllä. Rouva kävi juuri tankkaa. Sitä edellinen tankki oli joskus kesäkuun alkupuolella.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Hieman tiukille meni arvailu yhden nettityypin kanssa RAV4 plugarin arviosta 1 1/2 vuotta takaperin, kun pähkäiltiin tulevaa kulutusta sähköllä ajamisesta. Arvioitiin, että saattaisi päästä ympärivuotisessa ajossa ehkä 20 kWh/100 km lukemaan, kun on ajettu kesät ja talvet läpi. No tänä aamuna sitten viimein vaihtui tuo 20,1 kWh/100 km tasan 20,0 kWh lukemaan. Huomennahan tulee vasta 1 vuosi täyteen ja kilometrit on aika tarkkaan 25 000 km meillä vuotuista ajoa.
Olen ottanut myös renkaanvaihdon kulutuksia MPS bensan suhteen. Noista ensimmäinen oli muistaakseni 2,3 L lukemissa kesärenkailla ja talvikulutus 1,9 L. Nyt mennään toista kierrosta kesärenkailla 1,3 L/100 km lukemissa, eikä se tule nyt vuoden sisällä putoamaan enää, mutta saattaa ennen vaihtoa kyllä pudotakin.
Hämmästyttävän hyvin kyllä sai arvioitua, kun se arvioi perustui ainoastaan Priuksen plug in version perusteella RAV4:n sähkönkulutuksen, kun tuolloin ei ollut vielä mitään koeajojakaan kukaan tehnyt.
Tässä on hyvä muistaa, että RAV4 laskee mukaan vain pelkästään EV modessa ajetut kilometrit, ei HV tilassa ajettuja sähköpätkiä. Joskus on HV tilassakin tullut ilmoitus ajon jälkeen, että sähköisen ajon osuus on ollut 48 %, mutta ne eivät siis ole EV ajoa.
Tuota K-arvo yhteensä lukemaa en siis ole nollannut koskaan, joten se näyttää nyt ympärivuotista keskikulutusta. Muutosvauhti on hidastunut siinä jo kuukausi luokkaan tässä kohtaa.
 

Liitteet

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Hieman tiukille meni arvailu yhden nettityypin kanssa RAV4 plugarin arviosta 1 1/2 vuotta takaperin, kun pähkäiltiin tulevaa kulutusta sähköllä ajamisesta. Arvioitiin, että saattaisi päästä ympärivuotisessa ajossa ehkä 20 kWh/100 km lukemaan, kun on ajettu kesät ja talvet läpi. No tänä aamuna sitten viimein vaihtui tuo 20,1 kWh/100 km tasan 20,0 kWh lukemaan. Huomennahan tulee vasta 1 vuosi täyteen ja kilometrit on aika tarkkaan 25 000 km meillä vuotuista ajoa.
Olen ottanut myös renkaanvaihdon kulutuksia MPS bensan suhteen. Noista ensimmäinen oli muistaakseni 2,3 L lukemissa kesärenkailla ja talvikulutus 1,9 L. Nyt mennään toista kierrosta kesärenkailla 1,3 L/100 km lukemissa, eikä se tule nyt vuoden sisällä putoamaan enää, mutta saattaa ennen vaihtoa kyllä pudotakin.
Hämmästyttävän hyvin kyllä sai arvioitua, kun se arvioi perustui ainoastaan Priuksen plug in version perusteella RAV4:n sähkönkulutuksen, kun tuolloin ei ollut vielä mitään koeajojakaan kukaan tehnyt.
Tässä on hyvä muistaa, että RAV4 laskee mukaan vain pelkästään EV modessa ajetut kilometrit, ei HV tilassa ajettuja sähköpätkiä. Joskus on HV tilassakin tullut ilmoitus ajon jälkeen, että sähköisen ajon osuus on ollut 48 %, mutta ne eivät siis ole EV ajoa.
Tuota K-arvo yhteensä lukemaa en siis ole nollannut koskaan, joten se näyttää nyt ympärivuotista keskikulutusta. Muutosvauhti on hidastunut siinä jo kuukausi luokkaan tässä kohtaa.
Saako HV-tilassa tehdystä sähköajosta myös jotain raporttia? Mitsu ilmoittaa sähköajon osuuteen kaiken sen ajon, kun moottori ei ole käynnissä, joten vaunuakin vetäessä sähköajoa on ~20-30% kun tuohon lukeutuu rullailut ja regeneroinnit. Normaalisti tuo on jotain ~40% jos ajellaan maantiellä akku "tyhjänä".
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Saako HV-tilassa tehdystä sähköajosta myös jotain raporttia? Mitsu ilmoittaa sähköajon osuuteen kaiken sen ajon, kun moottori ei ole käynnissä, joten vaunuakin vetäessä sähköajoa on ~20-30% kun tuohon lukeutuu rullailut ja regeneroinnit. Normaalisti tuo on jotain ~40% jos ajellaan maantiellä akku "tyhjänä".
Ajon jälkeen näyttää raportin, jossa sanoo sähköisen ajon osuuden ja hyvä lukema on kyllä 4: lla alkava ollut. Mun mielestä tuo on vähän yhtä tyhjän kanssa, kun sehän on siis ladannut bensalla silloin akkuun ja käyttää sitä sitten ylimääräiset sähköajoon, eli pyrkii käyttämään konetta parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, vaikkei kaikkea tehoa tarvittaisikaan juuri silloin etenemiseen. Sanotaan vaikka, että eteneminen vaatii tehoa 20 kW, mutta moottori on parhaassa vireessä 35 kW tehoilla. Tuostahan siinä on hybriditilassa kyse. Vähän harhaanjohtavaa alkaa puhua mistään sähkölläajon osuudesta. Samaa idiotismia käyttää Toyota myös käyttäessään itse termiä ”Itselataava”. Sama kun sanoisi, että syöty ruoka oli hyvää, mutta tarkasteltuna vessanpöntön reunalta harva pystyy tekemään siitä saman johtopäätöksen, joka edelleen tukee väittämää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Ajon jälkeen näyttää raportin, jossa sanoo sähköisen ajon osuuden ja hyvä lukema on kyllä 4: lla alkava ollut. Mun mielestä tuo on vähän yhtä tyhjän kanssa, kun sehän on siis ladannut bensalla silloin akkuun ja käyttää sitä sitten ylimääräiset sähköajoon, eli pyrkii käyttämään konetta parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, vaikkei kaikkea tehoa tarvittaisikaan juuri silloin etenemiseen. Sanotaan vaikka, että eteneminen vaatii tehoa 20 kW, mutta moottori on parhaassa vireessä 35 kW tehoilla. Tuostahan siinä on hybriditilassa kyse. Vähän harhaanjohtavaa alkaa puhua mistään sähkölläajon osuudesta. Samaa idiotismia käyttää Toyota myös käyttäessään itse termiä ”Itselataava”. Sama kun sanoisi, että syöty ruoka oli hyvää, mutta tarkasteltuna vessanpöntön reunalta harva pystyy tekemään siitä saman johtopäätöksen, joka edelleen tukee väittämää.
Niin, ihan samalla tavalla sillä omalla keskimääräisellä l/100km kulutuksella ei oikein tee kukaan yhtään mitään, mutta ne on nippelitietoja joita on kiva verrata matkasta toiseen nähden. Mitähän tuo tyypillinen sähköajon osuus on normaaleissa (= "itselataavissa") hybrideissä tai sitten näissä rullaavissa 48V kevythybrideissä?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Ajotavoista ja profiilistahan nuo kulutukset vain kertoo kunkin kohdalla. Plugarilla polttoaineen kulutus taas sopivuudesta omaan ajoprofiiliin. Hybrideissä on se mukava puoli, että niillä päästään leikkaamaan siitä polttomoottorilla käynnistä ne pahimmat kuopat kulutuksesta, kun saadaan siirrettyä käyntiä oikealle tehokkuus alueelle, sekä ladattessa, että purkaessa kiihdytettäessä. Lämpövoimakone kun puristaa helposti teholla kaasut karkuun putkesta, mutta sähkö ei. Regenerointi on vähän sama juttu. Mitä vähemmän ajaessa sitä tarvitset, niin sitä pidemmälle pääset akulla ajamaan. Eipä ole sen regeneroinnin mittauskaan sen älykkäämpää ilmaista. Tai ilmaiseehan se ennakoivan ajon olevan joko mahdotonta, tai pielessä muutoin. Alamäkiä ja pakkojarrutuksia nyt tietysti on.
Jos mulla esim vanhalla hybridillä ilmoitti sähköajon osuudeksi 40 %, niin se kertoo, että Atkinson koneessa jäi vielä mukavasti tehoreserviäkin käyttämättä parhaasta hyötysuhteesta. 0% kertoo jo ajetun puhtaasti motaria ja lähtökin pitää tehdä kaasu pohjassa. En muista koskaan ylittäneeni 50 % rajaa, mutta voi ollakin, että mennyt.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
^2-litraisella Corollalla tulee lämpimillä ilmoilla toisinaan yli 50% sähköajoa kaupunkiajossa sekä matkallisesti että ajallisesti. Mikään hyvyysmittari tuo ei kuitenkaan ole eli 1,8-litrainen menisi melko varmasti pienemmällä kulutuksella ja pienemmällä sähköajon osuudella.
Kannattaa katsoa sitä polttoaineen kulutusta kun miettii hybridin hyvyyttä tai kuskin taloudellisuutta.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Kelit kun nyt kylmenee, niin alkaa vaikuttaa jo sähköllä ajamisen kulutukseen jonkun verran. Aamulla ajellessa 40 km matkaa ja akkuun meni takaisin 7,4 kWh sähköä, niin kulutus vielä pysyi tuon 20 kWh/100 km alle, eli 18,5 kWh/100 km. Ennusteet ajamiselle on jo pudonnut tuon 95 km alle pysyvästi, eikä tällä nyt tuota 95 km ole päässyt muutoinkaan. Ennuste aamulla oli 88 km ja 40 km ajon jälkeen oli jäljellä 46 km.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Olen nyt katsellut Passat GTE:n lisäksi A250e:tä. Tai mahdollisesti myös CLA Shooting brakea mutta se on ehkä turhan kallis.

Mersulla ilmeisesti pääsee aika pitkälle sähköllä. Mitens talvella, hoituuko liikkuminen sähköllä? Lähtö kylmästä pihasta mutta piuhaa voi pitää kiinni 24/7. Tosin töissä ei voi yleensä pitää piuhassa ja auto on kylmässä.

Onko kellään mersusta kokemuksia? Tuo Passat kiinnostaisi tilojen puolesta (hinta-tilat suhde aika paljon parempi) mutta mitenkäs paljon sillä akullisella oikeasti pääsee varsinkin talvella?
GTE passat pienemmällä akulla, talvella noin 30km, kesällä reilu 40km. Lähtö tosin lämpimästä tallista.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Eiköhän todennäköisempi vaihtoehto ole tuo mitä @Euroshopperi 2 ehdotteli, että muutama kWh jätetään varastoon hybriditilaa varten, ettei auto mopoonnu kun akku ajetaan tyhjiin. Jos akku olisi täysin kuiva, niin autohan ei pystyisi edes hybriditilassa tuottamaan enää täyttä tehoa.
7.5 GTE Golffissa on käytettävissä ainoastaan bensamoottorin 150 heppaa siinä vaiheessa, kun akku ajetaan tyhjäksi ja moottori hörähtää käyntiin. Aika nopeasti se kuitenkin lataa sinne lisää sen verran, että saa taas sähkömoottorin käyttöön. Lämmitys tapahtuu 100% sähköllä, eli ehkä sitä kapasiteettia on lukittu sinne vähän, ettei lämmitys lopu sähkön loputtua. Vähän enemmän siis kuin on oikeasti ilmoitettu brutto/nettokapasiteeteissa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Plus että ainakaan Toyotan hybrideissä ei ole vaihteistossa erikseen edes peruutusvaihdetta, eli peruutus tapahtuu aina pelkällä sähköllä. Tokihan se motti saa sitä sähköä sinne tehtyä jos tyhjää on, mutta joku hätävara nimenomaan peruutusta varten sinne jää aina.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Plus että ainakaan Toyotan hybrideissä ei ole vaihteistossa erikseen edes peruutusvaihdetta, eli peruutus tapahtuu aina pelkällä sähköllä. Tokihan se motti saa sitä sähköä sinne tehtyä jos tyhjää on, mutta joku hätävara nimenomaan peruutusta varten sinne jää aina.
Itseasiassa sen ei tarvitse jättää akkuun hätävaraa peruutusta varten koska se saa tehtyä sähköä peruuttamisen aikanakin. Planeettavaihteistossa siis moottori ja mg1 pyörii aina yhteen ja samaan suuntaan ja mg2 pyörimissuunnasta riippuen auto kulkee eteen tai taakse. Jos peruuttaessa akku on melkein tyhjä, se ehtii vilauttaa varoituksen kun vaihdekeppiä siirtää N:n yli pakille (autoa ei saa jättää N:lle pitkäksi aikaa, siinä tilassa se ei pysty tekemään sähköä ajoakkuun).
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Jos ajoakku noissa tyhjenee täysin, niin auto ei lähde enää käyntiin ja se pitää viedä pajalle ladattavaksi. Siihen ei pääse tienpäällä käsiksi mitenkään. Sama koskee sitä 12 V akkua. Se ei tyhjänä tietenkään käynnistä tietokonetta, eikä myöskään moottori käynnisty. Sen nyt saa korvattua vaikka powerbankilla tarvittaessa, mutta ajoakun tyhjeneminen vie pajalle. Mulla oli joskus Lexuksen RX, jossa 80 vauhdissa hajonnut 12 V akku sammutti tietokoneet ja auton lähtiessä alamäkeen se sammutti bensamotin, eikä enää uudelleen käynnistynyt. Siinä sitten sähköttömällä auto köntillä äkkiä keksimään paikkaa pysäyttää. Onneksi oli sopivalla liukuetäisyydellä bussipysäkki, johon onnistui vääntää pimeä, tehostiton auto. Tuo vietiin lavetilla Kaivokselaan. Periaatteessa tuon olisi voinut ajaa Powerbankilla huoltoon. Silloin ei vain liiemmin niitä ollut käsillä, enkä tiedä, miten ne kestäisivät autonlaturiin liitettynä takaisinpäin sähkön työntämistä. Tellwinn 13 000 kuitenkin löytyy nykyään jo muiltakin perheenjäseniltä varoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Se on edelleen mysteeri miksei kaikissa hybridiautoissa ole jo Hyundai Ioniqin tapaan 12V akun lataus suoraan ajoakulta muuntamalla. Silloin kun itselläni oli Niro siihen(kin) autoon oli pakko hankkia ylläpitolaturi 12V akulle, koska pätkäajossa talvella akku tyhjeni aina, koska a) akku oli takakontissa, eli se oli talvella aina kylmä ja b) hybridiauton moottori käy sen verran harvakseen, ettei tuo akku lyhyellä matkalla lataudu juuri lainkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Se on edelleen mysteeri miksei kaikissa hybridiautoissa ole jo Hyundai Ioniqin tapaan 12V akun lataus suoraan ajoakulta muuntamalla. Silloin kun itselläni oli Niro siihen(kin) autoon oli pakko hankkia ylläpitolaturi 12V akulle, koska pätkäajossa talvella akku tyhjeni aina, koska a) akku oli takakontissa, eli se oli talvella aina kylmä ja b) hybridiauton moottori käy sen verran harvakseen, ettei tuo akku lyhyellä matkalla lataudu juuri lainkaan.
Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.
Niinhän sitä luulisi, vaan eipä ole.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.
Mulla oli tuo RXn akku juuri sellainen, että vikaa ei edes aluksi saatu selville, vaan asiakas oli väärässä. Akkuteksti meni läpi ja soittivat, että tule hakemaan viaton auto. Hakiessa auto seisoi poikittain Kaivokselan hallin keskellä ja 10 kaveria seisoi konepelti auki ja kaivoi nenää. Oli sammunut kesken peruutuksen pukkipaikalta. Syynä oli, että akun oikosulku kisko nousi irti, kun akku lämpeni, eli totaalinen on/off, eikä mikään hiipuminen. Ensin ne kyllä pitivät asiakasta valehtelijana, kun tuo oli jo 3:s kerta, kun samaa oiretta ilmeni. Nyt vain oli tilanne eri, kun meni totaalisesti kesken ajon kunnon vauhdissa pimeäksi, enkä edes ajatellut enää kokeilla oireiden häviämistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Haluatko kertoa, mistä autoista tuota ei löydy? Tuon Niron lisäksi.
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Onko jotain viitettä mistä ilmenisi, että Kiassa olisi perinteinen 12 voltin laturi polttomoottorin yhteydessä? Pikahaku kertoo, että siellä on HSG, joka lataa ajoakkua ja sitten DC-DC-muunnin. Kialle näyttää yllättäen löytyvän ihan suoraan huolto-ohjeet julkisnetistä ainakin jollekin vuosimallille. Kia Niro : Components and components location : Low Voltage DC/DC Converter (LDC)
Niin Niroahan saa sekä itselataavana, plugarina että sähköautona. Itselataavassa tuota muunninta ei ole. Sähköautossahan se pakosti pitää olla. Plugarista en osaa sanoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ps. voihan olla, että faceliftatussa Niron itselataavassakin tuo jo on. Omassa ensimmäisen sukupolven mallissa (2017) tuota ei ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.
Yritä nyt edes. Kaikki mainitsemasi hybridit joissa on ajoakku ovat ladanneet 12v-akkua dc-dc muuntimella aina kun auton käynnistää ready-tilaan ajoa varten. Niitä ylläpitolatureita asentaa kaikenlaiset vanhemmat ihmiset "varmuuden vuoksi" jotka pitävät tavallistakin autoa talvisin jatkuvasti ylläpitolatauksessa ja koska akku on jostain syystä tyhjentynyt auton seistyä viikkokaupalla. Lisäksi kun sitä akkua kuormitetaan niin vähän, se kestää vuositolkulla ja voi tapahtua äkillinen hiipuminen kun sitä ei ymmärretä vaihtaa ajoissa. Normiautoissa akku sentään alkaa oireilemaan käynnistäessä paljon aikaisemmin kuin se on täysin kaputt ja sen ymmärtää uusia siinä kohtaa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.
Se että onko 12V akun kanssa ongelmia ei varsinaisesti liity siihen että onko perinteinen laturi vai DC-DC -muunnin. Esim. Amperassa jälkimmäinen, mutta silti hieman ongelmia 12V akun kanssa ja porukka käyttää jonkin verran ylläpitolatureita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.
Kyllä se ihan siellä Prius gen 1:ssä asti on se DC-DC-muunnin ollut. Usko pois vaan, ei ne hybridit pysyisi hengissä kahta ajokertaa, jos 12 voltin järjestelmään tuotettaisi energiaa vain polttomoottorin pyöriessä.

Linkittämäni Kia-dokumentti oli nimenomaan vuoden 2017 itselataavaan hybridiin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Asia selvä. Vissiin sitten akun sijoitus ja laatu vaikuttaa siihen, että noita 12v akkuja hiipuu noissa itselataavissa ennätystahtia. Omassa Nirossa se kesti puoli vuotta (ts. ensimmäiseen talveen asti) jonka jälkeen piti asentaa ylläpitolaturi (akku oli siis edelleen kunnossa, se vaan oli mennyt tyhjäksi normaalissa päivittäisessä pätkäajossa).

Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa. Kyllä hybridiauton pitää soveltua myös pätkäajoon.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Toyotan hybrideissä on myös ollut 12v akkuongelmaa mutta se on liittynyt niiden pieneen kapasiteettiin ja kylmempiin lämpötiloihin.

Autoa ei saa käynnistettyä, koska virtaa ei ole riittävästi korkeajänniteakun kytkimistä varten.

12v akun vaihto 3-4 vuoden välein auttaa kummasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Huhujen mukaan ongelmia on voinut olla myös auton keyless-accessissa. Auto on tunnistanut avaimet niin kaukaa että se on herännyt horrostilasta ja siten kuluttanut 12v akun. Uusissa avaimissa olisi jokin ominaisuus mikä sammuttaa niiden pingailun 5-15 min jälkeen jos avaimia ei liikutella.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa.
Tätä riittää. Kian täyssähköautossakin on toki DC-DC muunnin pitämässä 12V akkua latauksessa. Ongelma ei ole sen puute vaan ohjauslogiikka joka mahdollistaa varsin helposti pikkuakun tyhjentämisen. Ei tarvita kuin käyttäjä joka istuu repsikan paikalla siivoilemassa autoa tai lukemassa ohjekirjaa ja miettimässä että napsautanpa autoon virrat että radio soi, onhan sähköautossa iso akku. On, mutta tuossa tilanteessa siitä ajoakusta ei otetakaan mitään vaan tyhjennetään iloisesti 12V akku.

Myös Konan on tosi moni saanut kuolemaan pihaan. Jotain vikaa latauslogiikassa on pakko olla tai sitten niihin on asennettu valtavasti susipaskoja 12V akkuja jotka hajoaa jo takuuaikana.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
12 V akut on nykyään monesti liian kylmiä meidän talvella. Ne on vielä viety sellaisiin paikkoihin, ettei ne vahingossakaan saa lämpöä, kuten entisten polttisten kanssa. Kyllä sähkönsyöjiä riittää silti nykyisissä silti riittävästi , vaikka starttimoottori puuttuukin. Webasto riitti aikanaan jo ongelmien aloitukseen. Nyt tarjolla jo heti Webastot isommalla akun vaihdolla monella merkillä. Eli pienet on marginaalit akuissa meidän oloihin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Asia selvä. Vissiin sitten akun sijoitus ja laatu vaikuttaa siihen, että noita 12v akkuja hiipuu noissa itselataavissa ennätystahtia. Omassa Nirossa se kesti puoli vuotta (ts. ensimmäiseen talveen asti) jonka jälkeen piti asentaa ylläpitolaturi (akku oli siis edelleen kunnossa, se vaan oli mennyt tyhjäksi normaalissa päivittäisessä pätkäajossa).

Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa. Kyllä hybridiauton pitää soveltua myös pätkäajoon.
Auriksissa ylläpitolatureita ja uusia akkuja asenneltiin runsaasti aivan turhaan, koska ei heti tiedetty syytä muutaman päivän seisonnan jälkeen tyhjentyneisiin akkuihin. Oikea syy oli, että autosta poistuessaan ihminen oli vahingossa hipaissut kädellään hätävilkkukatkaisijaa, mikä jätti CAN-väylän aktiiviseksi johtaen akun tyhjenemiseen.


Itselläni on ollut uudesta asti Auris hybrid, ja sen 5,5 vuotta vanha alkuperäinen 12 V -akku toimii edelleen @-22 C monta päivää seisottuaankin. Ajan lyhyttä matkaa ja vain 10 tkm/a. Jännite on uudesta asti ollut totuttua matalampi, mikä on hieman ihmetyttänyt. Ilmeisesti mataluus johtuu pienestä (35 Ah) koosta ja suuresta virrankulutuksesta lukituksen avaamisen jälkeen (jarrujen primerointi ym.), mitkä yhdessä saavat jännitteen niiaamaan tavallista enemmän. Latasin ensimmäisen kerran akkua ulkopuolisella laturilla viiden vuoden kohdalla, koska halusin nähdä CTEKin elvytystoiminnon vaikutuksen. Sain muistaakseni 0,2 V lisää. Onhan 5 vuotta jo sellainen aika, että on hyvä joko vaihtaa uusi akku tai sitten elvyttää vanhaa.

Tuon Auriksen (ja myös äidin '17 Yaris hybrid) latausjännite on noin 14,7 V vaikka polttomoottori ei pyörisi ollenkaan. Se lataa ajoakusta aina kun virrat ovat päällä. Kaverin '13 Auris lataa myös. Calm sanoi vanhojen Priustenkin olevan sammuksissa lataavia. Mikä Toyotan hybridi ei lataa?


Edit. Äidin Yariksessa on alkuperäinen akku (>4v/109 tkm). Kaverilla alkuperäinen akku meni tyhjäksi viime tammi-helmikuussa, eli kahdeksan vuoden kohdalla. Autolle tuli pahimpien 20-25 asteen pakkasten aikaan kolmen viikon ajotauko, jonka jälkeen ei lähtenyt käyntiin eikä lataaminenkaan enää auttanut. Kaveri vaihtoi uuden akun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.
Olet mielipiteinesi yksin, tilastojen mukaan nykyisetkin hybridi-Volvot ovat tehneet kauppansa. XC90 saa päivityksessä kokonaiset 18 km lisää matkaa sähköajoon, sanoisin ettei lisäys ole merkittävä. Autoverokaan ja sitä myöten hinta ei voi montaa tonnia laskea. Mielenkiintoinen päivitys silti kun jo ensi vuodeksi on huhuiltu täysin uutta seuraajaa XC90:lle.

1631099529983.png
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

Tämä on kieltämättä aika kova päivitys varsinkin kun hinta ei nouse. Ravin puolella toki edelleen vähän eri levelillä olevat voimavarat pelkällä sähköllä ja alempi kulutus bensalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

On mielenkiintoinen päivitys. Volvot ei ole aiemmin oikeen kiinnostaneet tuon voimalinjan ja huonon rangen vuoksi, mutta nyt nousee kyllä listalla korkealle.

Tuleeko tuohon kabiinin lämmitykseen myös päivitystä? Olen ymmärtänyt, että aiemmat mallit ovat olleet aika "huonoja" talvella, koska lämmitys toimii lähes pelkästään pa-lämmittimellä?
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Olet mielipiteinesi yksin, tilastojen mukaan nykyisetkin hybridi-Volvot ovat tehneet kauppansa. XC90 saa päivityksessä kokonaiset 18 km lisää matkaa sähköajoon, sanoisin ettei lisäys ole merkittävä. Autoverokaan ja sitä myöten hinta ei voi montaa tonnia laskea. Mielenkiintoinen päivitys silti kun jo ensi vuodeksi on huhuiltu täysin uutta seuraajaa XC90:lle.

En kyllä taida olla ihan yksin ajatuksien kanssa. Tietysti jos jollakin nyt jää oma ” Musta Pekka” käteen niin voihan sen yrittää sitten noinkin kääntää.T8 isolla jäänösarvolla lienee nyt arvossaan, mutta ei kyllä ilahduta montaa muuta. Vanhan T8n kanssa saa kyllä huumoria käyttää, kun sähköllä yrittää puhtaasti pärjätä. 50 kW tehoa ja 26 s 0-100 vastaa 1976 mallin Diesel Hiacen kiihtyvyyttä ja tehokin on sama. Ei noita nyt sisällä olevia tilauksia taida kyllä kaikki olemaan valmiita enää lunastamaan tämän jälkeen ja haluttavuus muutoinkin vaihdokeille kyllä putoaa. Saapahan sitten halvemmalla Premiumia loossista, joten lienee kuitenkin joillekin tilanne paranee. Mutta ehdottomasti kyllä jättäisin, ja jää monelta muultakin, nyt vanha tekniikka ottamatta. Tuo HyPo on nimittäin melkoisen huima parannus ja monet on kyllä jo sähköistyny asian suhteen.
Vielä kerran Volvon puolesta. Hep ja peukkua pystyyn.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Tuleeko tuohon kabiinin lämmitykseen myös päivitystä? Olen ymmärtänyt, että aiemmat mallit ovat olleet aika "huonoja" talvella, koska lämmitys toimii lähes pelkästään pa-lämmittimellä?
Tulee 5kW:n sähkölämmitys ja webasto jää pois. Webastossakin on toki puolensa, mutta kai tätä voi parannuksena pitää.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Tulee 5kW:n sähkölämmitys ja webasto jää pois. Webastossakin on toki puolensa, mutta kai tätä voi parannuksena pitää.
Tämä varmaan tähtää jo tulevia testejä varten ja tulevalla Volvolla pystyy ajamaan oikeasti puhtaasti sähköllä myös pakkasilla. Olkoonkin rangea vaikka vain puolet, mutta silti. Lämpöpumppu on muuten mukava, mutta ei sillä oikein voi muuta kuin pitää lämpöä yllä. Lämmittämiseen se ei oikei esim RAV4:ssa pysty. Toki 5 kW vastus syö akkua rotan lailla, jos aletaan -20:TA lämmittää +20 asteeseen autoa ja akut vielä päälle. Mulle kelpaisi kyllä RAV4:een lisävarusteeksi 5 kW vastukset.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta.

Ei ole nelivetoinen pelkällä sähköllä:
kardaaniakselin poisjättö keventää autoa, mutta voimakkaammassa kiihdytyksessä auto käyttäytyy kuin etuveto ja vastaavasti vain sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen.
Auto myös käyttäytyy vakaammin tasaisemman nelivedon ansiosta. Neliveto vaatii jatkossakin bensiinimoottorin käynnistämisen.

Positiivinen päivitys, tehot ja akun kapasiteetti. Tuollaista S60 T8 voisi melkein harkita.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
En kyllä taida olla ihan yksin ajatuksien kanssa. Tietysti jos jollakin nyt jää oma ” Musta Pekka” käteen niin voihan sen yrittää sitten noinkin kääntää.T8 isolla jäänösarvolla lienee nyt arvossaan, mutta ei kyllä ilahduta montaa muuta. Vanhan T8n kanssa saa kyllä huumoria käyttää, kun sähköllä yrittää puhtaasti pärjätä. 50 kW tehoa ja 26 s 0-100 vastaa 1976 mallin Diesel Hiacen kiihtyvyyttä ja tehokin on sama. Ei noita nyt sisällä olevia tilauksia taida kyllä kaikki olemaan valmiita enää lunastamaan tämän jälkeen ja haluttavuus muutoinkin vaihdokeille kyllä putoaa. Saapahan sitten halvemmalla Premiumia loossista, joten lienee kuitenkin joillekin tilanne paranee. Mutta ehdottomasti kyllä jättäisin, ja jää monelta muultakin, nyt vanha tekniikka ottamatta. Tuo HyPo on nimittäin melkoisen huima parannus ja monet on kyllä jo sähköistyny asian suhteen.
Vielä kerran Volvon puolesta. Hep ja peukkua pystyyn.
Volvohan nosti aiemminkin XC90:n akkukapasiteettia vuonna 2019 faceliftin yhteydessä enkä huomannut käytettyjä autoja selatessani että facelift-mallien hinnat olivat juuri korkeampia. Jos pitää yleensäkään miettiä käytetyn auton jäännösarvoja niin silloin auto on ollut omaan budjettiin liian kallis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom