Keskustelua hybridiautoista

En kyllä yhtään viestiä nähnyt missä olisi väitetty että plugarien akut olisi jotenkin parempia?


Jeps jeps :rolleyes:
Sillä varmaan viitattiin siihen että niitä akkuja ladataan jatkuvasti. Edelleen, samoja akkuja ne on vissiin kuin polttiksissa.

Tarkistan kohta oman Volvon akun mallin ohjekirjasta niin saadaan varmuus.

Edit. Eli Volvo T8 -20 käynnistysakku.

Akkutyyppi H8 AGM
CCA 850
Koko 353*175*190
Kapasiteetti 95 Ah

Käynnistysakku tarkoittaa siis sitä että sillä käynnistetään auton sähköjärjestelmä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - jätä trollaussyyttelyt pois keskustelusta
En kyllä yhtään viestiä nähnyt missä olisi väitetty että plugarien akut olisi jotenkin parempia?


Jeps jeps :rolleyes:
Miksi lainaat jonkun kontekstista irrotetun lauseen ja väität että siinä sanottaisiin jotain mitä siinä ei sanota?

Mene nyt muualle trollaamaan.
 
Sillä varmaan viitattiin siihen että niitä akkuja ladataan jatkuvasti. Edelleen, samoja akkuja ne on vissiin kuin polttiksissa.
Kyllä ja kyllä.

Mikä estää polttiksien ylläpitolaturin käyttöä vastaavalla tavalla? On muuten nykyisin melko suosittu varuste polttoainetoimisen lisälämmittimen kylkeen. Yhtenä argumenttina aikaisemmin oli mainittu AGM-akun kuoleminen 5-vuodessa perinteisessä polttiksessa, koska webastoa huudatetaan paljon ja ajot lyhyitä.

Sitten tuohon väitteeseen, että plugareita ladataan aina ja jatkuvasti: ei ole kauaakaan, kun oli uutinen, että näitä plugareita käytetään useasti, kuin tavallista polttista(puhtaasti verotuksellinen hyöty mielessä). Eli se auto ei todellakaan roiku töpselin jatkona automaattisesti, saati kaikille ole sitä tolppaa, josta ladata.

Se, että uudempiin hybrideihin on tehty parannuksia 12V-akkuun/akun toimintaan kuvastaa siitä, että ei siellä kaikki ole mennyt kuin Tromsöössä. Yleensä kehityksen edellytyksenä on se, että löydetään/nähdään ongelmia ja potentiaalisia kehityskohteita, jotta voidaan tehdä asiat paremmin.

Täälläkin on varmasti useampi plugaristi havahtunut asiaan, että myös polttomoottoria olisi hyvä käyttää säännöllisesti, että ko. järjestelmä säilyisi kunnossa jotta se toimii myös jatkossa(tuskin tämäkään asia olisi tullut esille, jos oltaisiin vaan hyssyttelylinjalla asian suhteen). Osalla tuntuu olevan jatkuva alemmuuskompleksi näiden tekniikoiden osalta :rolleyes:
 
Kyllä ja kyllä.

Mikä estää polttiksien ylläpitolaturin käyttöä vastaavalla tavalla? On muuten nykyisin melko suosittu varuste polttoainetoimisen lisälämmittimen kylkeen. Yhtenä argumenttina aikaisemmin oli mainittu AGM-akun kuoleminen 5-vuodessa perinteisessä polttiksessa, koska webastoa huudatetaan paljon ja ajot lyhyitä.

Sitten tuohon väitteeseen, että plugareita ladataan aina ja jatkuvasti: ei ole kauaakaan, kun oli uutinen, että näitä plugareita käytetään useasti, kuin tavallista polttista(puhtaasti verotuksellinen hyöty mielessä). Eli se auto ei todellakaan roiku töpselin jatkona automaattisesti, saati kaikille ole sitä tolppaa, josta ladata.

Se, että uudempiin hybrideihin on tehty parannuksia 12V-akkuun/akun toimintaan kuvastaa siitä, että ei siellä kaikki ole mennyt kuin Tromsöössä. Yleensä kehityksen edellytyksenä on se, että löydetään/nähdään ongelmia ja potentiaalisia kehityskohteita, jotta voidaan tehdä asiat paremmin.

Täälläkin on varmasti useampi plugaristi havahtunut asiaan, että myös polttomoottoria olisi hyvä käyttää säännöllisesti, että ko. järjestelmä säilyisi kunnossa jotta se toimii myös jatkossa(tuskin tämäkään asia olisi tullut esille, jos oltaisiin vaan hyssyttelylinjalla asian suhteen). Osalla tuntuu olevan jatkuva alemmuuskompleksi näiden tekniikoiden osalta :rolleyes:
Ylläpitolaturi on jälkiasenteinen lisävaruste ja sinällään "ylimääräinen" rasite pelleillä piuhan kanssa autossa joka ei sitä muuten tarvitse. Lisäksi sellaisen hankkiminen ja käyttö vaatii käyttäjältä oman järjen käyttöä, mikä on nykyautoilijoilta aivan liian paljon vaadittu. Plugarissa "ylläpitolaturi" tulee aina kaupan päälle. Webastoautossa jolla harrastetaan pätkäajoa on ylläpitolaturi lähes pakkovaruste, ellei halua uusia akkua joka toinen vuosi tai havahtua tyhjään akkuun. Autossa jolla ajetaan esim 100km yhteen suuntaan päivittäin, ei ylläpitolaturia tarvita.

Jälleen vetoat siihen että käyttäjäperäinen virheellinen käyttö on jotenkin suunnitteluvika? Ei se polttiskaan liiku jos omistaja jättää sen systemaattisesti tankkaamatta säästö mielessä.
Plugarin lataamattomuus tuhoaa apuakun lisäksi sen ajoakun pitkässä juoksussa, joten 12V akun kyykkääminen tällaisessa liisari/työsuhdeautossa on pienin paha. Jos hankkii plugarin jota ei aio ladata tai ei ole mahdollisuutta sitä ladata, on auton ja säästötoimenpiteiden valinta mennyt täysin metsään. Suomen polttoainehinnoilla tuo kuvailemasi verosäästö on suorastaan idioottimaista, varsinkin plugarissa joka lataamattomana tuppaa kuluttamaan enemmän kuin vastaava polttis.

Se että uudesta automallista joutuu muuttamaan/parantamaan jotain havaittua ongelmaa on täysin normaalia missä tahansa autossa ja millä tahansa merkillä, oli se sitten akkuihin tai muuhun tekniikkaan liittyvää. Sun väittämä että hybrideissä näitä ongelmia on jotenkin korostetusti on täyttä bullshittiä.

Mitä jos lopettaisit tämän olemattomien ongelmien väkipakolla kaivamisen, varsinkin kun sulla ei ilmiselvästi ole hajuakaan miten ko. vehkeet toimii.
Tiesitkö esim. että suurin osa oikein suunnitelluista plugareista käynnistää ICEn väkisin tietyin intervallein, juuri siksi ettei ongelmia ilmene käyttämättömyyden vuoksi? (Ei koske mm. bemaria koska se nimenomainen hätäinen päästökyhäelmä -> mätiä omenoita mahtuu joka säkkiin).
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ja kyllä.

Mikä estää polttiksien ylläpitolaturin käyttöä vastaavalla tavalla? On muuten nykyisin melko suosittu varuste polttoainetoimisen lisälämmittimen kylkeen. Yhtenä argumenttina aikaisemmin oli mainittu AGM-akun kuoleminen 5-vuodessa perinteisessä polttiksessa, koska webastoa huudatetaan paljon ja ajot lyhyitä.

Sitten tuohon väitteeseen, että plugareita ladataan aina ja jatkuvasti: ei ole kauaakaan, kun oli uutinen, että näitä plugareita käytetään useasti, kuin tavallista polttista(puhtaasti verotuksellinen hyöty mielessä). Eli se auto ei todellakaan roiku töpselin jatkona automaattisesti, saati kaikille ole sitä tolppaa, josta ladata.

Se, että uudempiin hybrideihin on tehty parannuksia 12V-akkuun/akun toimintaan kuvastaa siitä, että ei siellä kaikki ole mennyt kuin Tromsöössä. Yleensä kehityksen edellytyksenä on se, että löydetään/nähdään ongelmia ja potentiaalisia kehityskohteita, jotta voidaan tehdä asiat paremmin.

Täälläkin on varmasti useampi plugaristi havahtunut asiaan, että myös polttomoottoria olisi hyvä käyttää säännöllisesti, että ko. järjestelmä säilyisi kunnossa jotta se toimii myös jatkossa(tuskin tämäkään asia olisi tullut esille, jos oltaisiin vaan hyssyttelylinjalla asian suhteen). Osalla tuntuu olevan jatkuva alemmuuskompleksi näiden tekniikoiden osalta :rolleyes:
Ei mikään estä käyttämästä ylläpitolaturia. Itse käytin edellisessä autossa ehkä kerran kuukauteen kylmänä aikana. Todella kylmänä aikana laitoin 1-2vkon välein. Ihan konepelti auki ja hauenleuat kiinni. Ctekin se joku älylaturi tjs. Koska lyhyttä ajoa päivittäin, webasto ja oli mukava istahtaa lämpimään autoon.

No nyt ei ole tarvinnut kun yleensä tuo kaara on johdon päässä kesät talvet. Mutta ei tarvitse konepeltiä aukoa which is nice.
 
Uusissa Kioissa vissiin ollut hieman ongelmaa tuon latauksen kanssa. Muutamalla tutulla Nirossa ja Ceedissä lataus toimii täysin tuuripelillä ja molemmat menossa takuuhuoltoon...

Kiaan sen enempää perehtymättä, epäilen että tuo puhallus käynnistää polttiksen koska lämmönpyynti kabiiniin liian korkealla ja lämpö tuotetaan sillä polttiksella. Näin ainakin monessa muussa plugarissa...
Eikö Kiassa muuten ole mitään EV-mode nappulaa joka pakottaa auton käyttämään sähköä?
2vrk uuden Kian omistaja. Sain akun taisteltua eilen täyteen ja tänään aamulla ilokseni sain huomata "vika hybridijärjestelmässä" ilmoituksen ja siten moottorin vikavalon iloisen loisteen. Ajoin auyon lähimpään ostoketjun autoliikkeeseen ja sieltä selvittävät nyt kaupan purkua. Suuresti harmi, sillä ajoltaan auto on parasta mitä pitkään aikaan olen ajanut. Mihinkään takuurumbaan en kuitenkaan lähde. Auton tärkein ominaisuus (ladattavuus) maksoi 8k€, eikä se selvästi toimi kuten kuuluu
 
Ylläpitolaturi on jälkiasenteinen lisävaruste ja sinällään "ylimääräinen" rasite pelleillä piuhan kanssa autossa joka ei sitä muuten tarvitse. Webastoautossa jolla harrastetaan pätkäajoa on ylläpitolaturi lähes pakkovaruste, ellei halua uusia akkua joka toinen vuosi tai havahtua tyhjään akkuun. Autossa jolla ajetaan esim 100km yhteen suuntaan päivittäin, ei ylläpitolaturia tarvita.

Jälleen vetoat siihen että käyttäjäperäinen virheellinen käyttö on jotenkin suunnitteluvika? Ei se polttiskaan liiku jos omistaja jättää sen systemaattisesti tankkaamatta säästö mielessä.
Plugarin lataamattomuus tuhoaa apuakun lisäksi sen ajoakun pitkässä juoksussa, joten 12V akun kyykkääminen tällaisessa liisari/työsuhdeautossa on pienin paha. Jos hankkii plugarin jota ei aio ladata tai ei ole mahdollisuutta sitä ladata, on auton ja säästötoimenpiteiden valinta mennyt täysin metsään. Munakarvojakaan on huono leikata partakoneella...

Se että uudesta automallista joutuu muuttamaan/parantamaan jotain havaittua ongelmaa on täysin normaalia missä tahansa autossa ja millä tahansa merkillä, oli se sitten akkuihin tai muuhun tekniikkaan liittyvää. Sun väittämä että hybrideissä näitä ongelmia on jotenkin korostetusti on täyttä bullshittiä.

Mitä jos lopettaisit tämän olemattomien ongelmien väkipakolla kaivamisen?
Akkuboosterilla pelleily ja paskan akun vaihtaminen sitten vasta, kun lähtee reissuun on sitten järkevää :facepalm: Ihan vastaavalla tavalla lisävarusteena ostettava tehokkaampi latausasema on lisävaruste. Defan valmis setti, jossa työnnät liittimen paikoilleen hoitaa latauksen on jotenkin vaivailloista? Vastaavasti älykkäästi kuormantasaava latausjärjestelmä uudistuksineen ei ole lisävaruste tai vaivalloinen?

Olet vissiin sitten joku auktoriteetti määrittelemään, miten jokainen omistamaansa autoa saa käyttää?
 
Ei mikään estä käyttämästä ylläpitolaturia. Itse käytin edellisessä autossa ehkä kerran kuukauteen kylmänä aikana. Todella kylmänä aikana laitoin 1-2vkon välein. Ihan konepelti auki ja hauenleuat kiinni. Ctekin se joku älylaturi tjs. Koska lyhyttä ajoa päivittäin, webasto ja oli mukava istahtaa lämpimään autoon.

No nyt ei ole tarvinnut kun yleensä tuo kaara on johdon päässä kesät talvet. Mutta ei tarvitse konepeltiä aukoa which is nice.
Onhan niitä kiinteitä ylläpitolatureita, jotka toimivat tyyliin tökkäämällä Defan/Calixin liittimen kiinni autoon. Konepelti auki ja hauenleuoilla kiinni ei ole fiksuin ratkaisu käytettävyyttä ajatellen, vaan lähinnä satunnaisia tilanteita silmällä pitäen nopeahko ratkaisu useamman kulkuvälineen latauksiin.
 
Varmistan ensi viikolla vielä, mutta ilmeisesti BMW sisäisellä dc-dc älylaturilla lataa 12v järjestelmää kun ajoakku on latauksessa ja ajon aikana.
 
Onhan niitä kiinteitä ylläpitolatureita, jotka toimivat tyyliin tökkäämällä Defan/Calixin liittimen kiinni autoon. Konepelti auki ja hauenleuoilla kiinni ei ole fiksuin ratkaisu käytettävyyttä ajatellen, vaan lähinnä satunnaisia tilanteita silmällä pitäen nopeahko ratkaisu useamman kulkuvälineen latauksiin.
Onhan niitä. Ei vaan jaksanut maksaa. Jaksoin availla konepeltiä ja pistää laturin kiinni.

Ja onhan se vähän sama kuin jaksaako näitä plugareita iskeä tolppaan kesät talvet. Jotkut ei jaksa ja ajelee vaan bensalla.
 
Onhan niitä. Ei vaan jaksanut maksaa. Jaksoin availla konepeltiä ja pistää laturin kiinni.

Ja onhan se vähän sama kuin jaksaako näitä plugareita iskeä tolppaan kesät talvet. Jotkut ei jaksa ja ajelee vaan bensalla.
Itsellä on tuollainen seinäpidike. Melko rutiiniksi tullut napsauttaa siitä piuha auton kylkeen kiinni.
Ja se toki motivoi vähän eri tavalla onko sinulla lämmin auto aamulla vai lämmin auto, ensimmäiset 30km matkaa ja ladattu 12v.

 
Viimeksi muokattu:
Ihme ettei noista 12 voltin paskoista lyijyakuista ole päästy eroon edes lataushybrideissä. Voisiko ne virrat kenties ottaa ajoakusta? Terveisin ei-sähköinsinööri.

Olisi edes 12 voltin agm-akut vakiona..
 
Akkuboosterilla pelleily ja paskan akun vaihtaminen sitten vasta, kun lähtee reissuun on sitten järkevää :facepalm: Ihan vastaavalla tavalla lisävarusteena ostettava tehokkaampi latausasema on lisävaruste. Defan valmis setti, jossa työnnät liittimen paikoilleen hoitaa latauksen on jotenkin vaivailloista? Vastaavasti älykkäästi kuormantasaava latausjärjestelmä uudistuksineen ei ole lisävaruste tai vaivalloinen?

Olet vissiin sitten joku auktoriteetti määrittelemään, miten jokainen omistamaansa autoa saa käyttää?
Niin, kun osaisit taas lukea ja sisäistää mitä muut kirjoittelee niin ei tarvis öyhöttää.
Ja kyllä, moni ostaa webastollisen auton just siksi että sitä ei tarvi saada roikan päähän.
Jos ostaa plugarin ja ahdistaa laittaa se johto kylkeen niin peiliin on katsottava...

Minä en tietääkseni ole määritellyt miten kukakin saa sitö autoaan käyttää, ajakoon vaikka pohjanlahteen jos siltä tuntuu.
Mutta se että sinä uliset täällä miten paskaa suunnittelua kaikki on kun ei voi tehdä mitä lystää ja vehkeet yllättäen pettää?
Ei saatana, mitenhän tuota kukaan pääsi 80- ja 90-luvulla töihin aamulla kun piti ITSE muistaa sammuttaa ajovalot ettei akku tyhjene, onne paskasti suunniteltu...
Ihme ettei noista 12 voltin paskoista lyijyakuista ole päästy eroon edes lataushybrideissä. Voisiko ne virrat kenties ottaa ajoakusta? Terveisin ei-sähköinsinööri.

Olisi edes 12 voltin agm-akut vakiona..
Melkein kaikissa plugareissa apuakku on vakiona nimenomaan AGM
 
Siinä maha missä painitaan. Kävipä lauantaina juurikin tämä 12v akun kuolema Kuga Phevissä. Eli fordissa ainakin niin, että 12v akku tyhjänä ja HV akku täytenä auto on död. No boosterilla sai käyntiin, mutta eipäs ota 12v akku latausta. Ostin vielä ihan akkulaturin ja koitin sillä. Tuli myös opittua, että 12v akkua ladataan aina kun autossa on virrat päällä ja kun HV akkua ladataan pistokkeesta. (source https://www.youtube.com/watch?v=U86rNF164TU). Vähän netistä lueskelin, että saattaa olla tyyppivika, mikä korjataan uudella akulla ja softapäivityksellä. No katsotaan kun pääsee pajalta takaisin.
 
Huomautus - nämä suksimiskehoitukset eivät kuulu asialliseen keskusteluun
Plugareissa ne vaan ladataan ajon lisäksi myös parkissa/latauksessa ollessa ja jo teoriassakin pitäisi olla paljon terveellisempää käyttöä akulle.
Edelleen, ei lataa kaikki plugarit. Ei lataa tuo pihassani istuva Passat GTE kuin ainoastaan ajaessa, kuten jo aiemmin kirjoitin, joten suksitko nyt vaikka helvettiin siitä hölisemästä ehdottomuuksiasi. Osa merkeistä varmasti lataa piuhassa ollessaan, mutta luulenpa että iso osa VAG-konsernin vehkeistä ei tätä temppua osaa, ja jos näin on niin aika iso prosentti tiellä liikkuvista plugareista on hieman vajavaisesti varustettuja tältä osalta.

Akku tuossa omassa yksilössäni on kypsä ja jotta pääsen aamulla vihdoin vaihdattamaan akun, niin ihan perinteinen CTEK piti ottaa käyttöön. Muuten tuo ei liiku senttiäkään, se on nyt kokeiltu.
 
^Ampera lataa 12V akkua vain kun HV-akkua ladataan (eli 12V akun lataus loppuu kun HV-akku on täynnä) ja toki sitten ajon aikana. Tuo ei vaikuta ihan riittävältä tai ainakin 12V akut tuntuvat kestävän paremmin viimeisimmissä vuosimalleissa, joita on muutettu siten että 12V akkua ladataan aina kun auto on piuhassa.
 
Edelleen, ei lataa kaikki plugarit. Ei lataa tuo pihassani istuva Passat GTE kuin ainoastaan ajaessa, kuten jo aiemmin kirjoitin, joten suksitko nyt vaikka helvettiin siitä hölisemästä ehdottomuuksiasi. Osa merkeistä varmasti lataa piuhassa ollessaan, mutta luulenpa että iso osa VAG-konsernin vehkeistä ei tätä temppua osaa, ja jos näin on niin aika iso prosentti tiellä liikkuvista plugareista on hieman vajavaisesti varustettuja tältä osalta.

Akku tuossa omassa yksilössäni on kypsä ja jotta pääsen aamulla vihdoin vaihdattamaan akun, niin ihan perinteinen CTEK piti ottaa käyttöön. Muuten tuo ei liiku senttiäkään, se on nyt kokeiltu.
Missäs tuo Passat GTE:n 12v akku on?
 
Auton valmistajat ovat kehitelleet mielenkiintoisia algoritmejä noiden starttiakkujen lautaukseen. Ne liittyvät polttoaineenkulutuksen standardimittauksiin. Voi olla esimerkiksi niin, että ajoon lähdön jälkeen ei starttiakkua ladata ensimmäisen 50 kilometrin aikana olleenkaan, jos siellä on lähtötilanteessa riittävä lataustaso.
 
Edelleen, ei lataa kaikki plugarit. Ei lataa tuo pihassani istuva Passat GTE kuin ainoastaan ajaessa, kuten jo aiemmin kirjoitin
Lähde tälle väitteelle?

En suostu uskomaan. Eihän tuossa olisi mitään järkeä. Jos sitä akkua voi ladata ajaessa, niin miksi ihmeessä sitä ei ladattaisi myös latauspiuhan päässä seistäessä?

Edit: Otetaas sittenkin aiempi edit pois. Ei tästä ota oikein mitään selkoa. Oikeaa totuutta ei tunnu löytyvän mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista kun googlaa tota 12v akun latausta niin tulee kyllä todella ristiriitaista tietoa. Tuntuu että kukaan ei oikeasti tiedä miten se latautuu/lataako se ollenkaan roikan päässä sitä. :) Autoliikkeestäkin näyttäs tulevan ristiriitaista tietoa.
 
Mielenkiintoista kun googlaa tota 12v akun latausta niin tulee kyllä todella ristiriitaista tietoa. Tuntuu että kukaan ei oikeasti tiedä miten se latautuu/lataako se ollenkaan roikan päässä sitä. :) Autoliikkeestäkin näyttäs tulevan ristiriitaista tietoa.
Vag-areenalla löytyy ainakin yksi viesti, jossa joku oli mitannut akun jännitteen, laittanut latauspiuhan kiinni ja mitannut uudestaan -> akku oli "latauksessa".

Mutta ota näistä nyt selvää. Pitäisi varmaan itsekin mittailla. Ainakin empiirisen kokemuksen mukaan tuon kyllä täytyy latautua aika usein, koska omassakin käytössä tulee usein viikkotolkulla pelkää pätkäajoa eikä vielä ole mitään ongelmia akun kanssa ollut 2,5v aikana - eikä mitään käsitystä kuinka vanha tuo akku on (auto siis vm. '16).
 
Vag-areenalla löytyy ainakin yksi viesti, jossa joku oli mitannut akun jännitteen, laittanut latauspiuhan kiinni ja mitannut uudestaan -> akku oli "latauksessa".

Mutta ota näistä nyt selvää. Pitäisi varmaan itsekin mittailla. Ainakin empiirisen kokemuksen mukaan tuon kyllä täytyy latautua aika usein, koska omassakin käytössä tulee usein viikkotolkulla pelkää pätkäajoa eikä vielä ole mitään ongelmia akun kanssa ollut 2,5v aikana - eikä mitään käsitystä kuinka vanha tuo akku on (auto siis vm. '16).

Joku sanoi että Mitsun PHEVissä on joku "tunnin" aikaikkuna jolloin se jossain välissä "saattaa" sitä 12V akkuakin ladata kun auto on roikassa. :D
 
Joku sanoi että Mitsun PHEVissä on joku "tunnin" aikaikkuna jolloin se jossain välissä "saattaa" sitä 12V akkuakin ladata kun auto on roikassa. :D

Mitsu PHEVit lataa 12V akkua aina kun autoa ladataan. 12V akun latauskin loppuu kun ajoakku tulee täyteen. Tämän lisäksi Mitsuissa on toiminto, joka jokapäivä lataa 12V akkua kello 14.00 paikallista aikaa. Ja tämä lataus suoritetaan myös silloin kun auto ei ole piuhan päässä. Huomiona kuitenkin, että tuo päivittäinen lataus tehdään vain jos auton etäohjaus on käytössä. Ajatuksena ilmeisesti ollut ettei auton WiFi syö akkua tyhjäksi.
 
Asiaton käytös
Edelleen, ei lataa kaikki plugarit. Ei lataa tuo pihassani istuva Passat GTE kuin ainoastaan ajaessa, kuten jo aiemmin kirjoitin, joten suksitko nyt vaikka helvettiin siitä hölisemästä ehdottomuuksiasi. Osa merkeistä varmasti lataa piuhassa ollessaan, mutta luulenpa että iso osa VAG-konsernin vehkeistä ei tätä temppua osaa, ja jos näin on niin aika iso prosentti tiellä liikkuvista plugareista on hieman vajavaisesti varustettuja tältä osalta.

Akku tuossa omassa yksilössäni on kypsä ja jotta pääsen aamulla vihdoin vaihdattamaan akun, niin ihan perinteinen CTEK piti ottaa käyttöön. Muuten tuo ei liiku senttiäkään, se on nyt kokeiltu.
Mitäs jos hölisisit itse sinne vittuusi? Asiayhteydestä irrotettuna saat lainaukset näyttämään miltä vain, aiemmin olin jo maininnut että SUURIN OSA plugareista lataa aina laturin nokassa.
Vaggien suunnittelu nyt on mitä on, mutta Passat GTE valvoo itse 12V akun varaustasoa ja lataa sen automaattisesti HV puolelta, oli auto latingissa tai ei. Saman tiedon voit varmistaa lähimmältä marmoritiskiltä. Jos kaikki on kunnossa, ei 12V akku voi kyykätä, poikkeuksena tyhjäksi ajettu HV akku ja pitkä seisonta...
Joku sanoi että Mitsun PHEVissä on joku "tunnin" aikaikkuna jolloin se jossain välissä "saattaa" sitä 12V akkuakin ladata kun auto on roikassa. :D
Mitsu lataa 12V akkua aina laturissa ja ajossa. Lisäksi joka päviä klo 14 aloittaa 12V akun latauksen riippumatta siitä onko auto latauksessa vai ei ja kunhan ajoakussa on virtaa.
 
Nyt kun asiasta on puhe niin tietääkö joku miten bemarissa tuota akkua ladataan? Jossain mallissa näytti olevan myös 2kpl 12v akkua, yksi kontissa ja toinen pienempi käynnistysakku moottoritilassa. Lähinnä itseäni kiinnostaa 225xe.
 
2vrk uuden Kian omistaja. Sain akun taisteltua eilen täyteen ja tänään aamulla ilokseni sain huomata "vika hybridijärjestelmässä" ilmoituksen ja siten moottorin vikavalon iloisen loisteen. Ajoin auyon lähimpään ostoketjun autoliikkeeseen ja sieltä selvittävät nyt kaupan purkua. Suuresti harmi, sillä ajoltaan auto on parasta mitä pitkään aikaan olen ajanut. Mihinkään takuurumbaan en kuitenkaan lähde. Auton tärkein ominaisuus (ladattavuus) maksoi 8k€, eikä se selvästi toimi kuten kuuluu

Plugari Kia Ceediä itsekin puntaroineena kiinnostaa tietää, että saitko sumplittua kaupan purun vai meneekö takuuleikiksi? Ja tätäkin enemmän kuulla ajatuksia autosta lisää, jos jäi ajoon. :whistling:
 
Mitäs jos hölisisit itse sinne vittuusi? Asiayhteydestä irrotettuna saat lainaukset näyttämään miltä vain, aiemmin olin jo maininnut että SUURIN OSA plugareista lataa aina laturin nokassa.
Vaggien suunnittelu nyt on mitä on, mutta Passat GTE valvoo itse 12V akun varaustasoa ja lataa sen automaattisesti HV puolelta, oli auto latingissa tai ei. Saman tiedon voit varmistaa lähimmältä marmoritiskiltä. Jos kaikki on kunnossa, ei 12V akku voi kyykätä, poikkeuksena tyhjäksi ajettu HV akku ja pitkä seisonta...
Mitsu lataa 12V akkua aina laturissa ja ajossa. Lisäksi joka päviä klo 14 aloittaa 12V akun latauksen riippumatta siitä onko auto latauksessa vai ei ja kunhan ajoakussa on virtaa.
Mitenhän muuten tämä aiempi kommenttisi voitaisiin tulkita kuin että kaikki plugarit lataa 12V akkua?
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että plugarit/EV:t ja ylipäätään kaikki seinästä ladattavat autot lataa sitä 12V akkua aina kun se auto on latauksessa.
Ja ei. Passat GTE latauksessa, HV akussa reilusti virtaa, mutta 12V akku tyhjä. -> Auto ei ladannut 12V akkua. MOT. Ajettaessa latasi toki ihan normaalisti.
Enempää en jaksa jankata aiheesta.

Edit. Ainoa kompromissi mitä voin ajatella on että akku purkaantui nopeammin kuin mitä auto osasi sitä ladata. Toki sitten ihmetyttää että CTEK huimalla 0.5A virralla ei ollut mitään ongelmia ladata akkua. Eikä auton omalla laturilla ajettaessa ollut myöskään ongelmia. Joka tarkottaisi sitä että DC-DC lataus on olemassa, mutta se on kelvottoman tehoton.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ei. Passat GTE latauksessa, HV akussa reilusti virtaa, mutta 12V akku tyhjä. -> Auto ei ladannut 12V akkua. MOT. Ajettaessa latasi toki ihan normaalisti.
Ei tämä todista vielä, että se toimisi aina tuolla tavalla. Voi ihan hyvin olla ohjelmistossa joku bitti ollut poikittain ja lataus ei siksi toiminut tai jotain muuta. Yksittäistapaus.
 
Mitenhän muuten tämä aiempi kommenttisi voitaisiin tulkita kuin että kaikki plugarit lataa 12V akkua?

Ja ei. Passat GTE latauksessa, HV akussa reilusti virtaa, mutta 12V akku tyhjä. -> Auto ei ladannut 12V akkua. MOT. Ajettaessa latasi toki ihan normaalisti.
Enempää en jaksa jankata aiheesta.

Edit. Ainoa kompromissi mitä voin ajatella on että akku purkaantui nopeammin kuin mitä auto osasi sitä ladata. Toki sitten ihmetyttää että CTEK huimalla 0.5A virralla ei ollut mitään ongelmia ladata akkua. Eikä auton omalla laturilla ajettaessa ollut myöskään ongelmia. Joka tarkottaisi sitä että DC-DC lataus on olemassa, mutta se on kelvottoman tehoton.
Tuossa vaiheessa olin jo sanonut useammassa kommentissa että yleistettynä näin.
Loput voidaan kuitata vaikka sillä, että nyt oli puhe autoista, eikä VAG konserni ole sellaisiksi hyvällä omallatunnolla kutsuttavia valmistanut enää moneen vuosikymmeneen...

Miksi tästä pitää vääntää mitään kompromissia? 12V akku oli saatu pätkäajolla ja webaston huudatuksella huonoon kuntoon (jos tämä edes oli se sama, ei jaksa kahlata niin kauas), eikä auton oma latausautomatiikka suostu sitä enää elvyttämään kun akku on ulkona spekseistä. CTEKin tyhmä laturi taas suostui sen lataamaan kun kerran jotain otti vastaan. Siinä se...
 
Plugari Kia Ceediä itsekin puntaroineena kiinnostaa tietää, että saitko sumplittua kaupan purun vai meneekö takuuleikiksi? Ja tätäkin enemmän kuulla ajatuksia autosta lisää, jos jäi ajoon. :whistling:
Auto oli tosiaan hallussa 2vrk ja kokemuksia kertyi 96kilometrin verran. Myyjä oli kyllä todella ymmärtäväinen ja suostui mihin vain:
olisi voitu korjata kaikki viat takuuna, sijausauto liikkeen puolesta, hyvitystä, pari huoltoa kaupan päälle tms.
tai sitten vaihtaa auto kokonaan uuteen yksilöön.

Päädyin perumaan kaupat, joskin myin oman "vaihtoautoni" heille ja ostin toisesta liikkeestä pienikulutuksisen kinnerin tilalle. Katson asiaa uudelleen, kun plugareita on jokaiselta valmistajalta tai ainakin enemmän tarjolla. Toidennäköisesti kuitenkin eri merkiltä, koska:

Ensinnä, meni maku kyseiseen automalliin. Tuo vaan on typerää, että vaikka ei tarvitse lämmistystä, niin puhallin pitää kokonaan sammuttaa, mikäli haluaa ajaa vain sähköllä. Muussa tapauksessa polttomoottori rutkuttaa tyhjäkäyntiä. Muutenkin noissa ilmeisesti on noita latausmurheita ja sen lisäksi itselleni kaiketi sattui vain maanantaikappale, jossa oli sitten kaikenlaista muutakin vikaa. Auto itsessään oli todella hyvä ajaa ja kaikki toimi muuten kuten autolta toivon.

Seuraavassa autossa lataustoiminnon on toimittava 100%, mutta ei haittaa vaikka veisi vähän enemmän bensaa sillä ajaessa, kunhan saa lämmitettyä sisätilat suoraan latauksessa ollessaan ja voi ajaa pelkällä sähköllä (nämä täyttää mm.VAG konsernin laitteet, mutta niiden sähköosien laadusta yleisesti en ole aivan vakuuttunut)
 
^Luulen että hyvä ratkaisu ja luultavasti olet tyytyväisempi sellaiseen autoon, jolla sähköajo onnistuu, vaikka vuositasolla kulutus asettuisikin samaan kuin Kialla. Jos Seatiin saa edelleen 5 vuoden takuun niin Leon olisi mielestäni harkitsemisen arvoinen.
 
^Luulen että hyvä ratkaisu ja luultavasti olet tyytyväisempi sellaiseen autoon, jolla sähköajo onnistuu, vaikka vuositasolla kulutus asettuisikin samaan kuin Kialla. Jos Seatiin saa edelleen 5 vuoden takuun niin Leon olisi mielestäni harkitsemisen arvoinen.
Kiitos näkemyksestä. Merkki kärsii vaan, ainakin vielä, suuresta arvonalenemasta, mutta vähän käytettynä saatan sellaisen hankkiakin.

Kannattaa muuten miettiä se latauspaikkakin ajatuksella, kun plugarin hankkii. Itselle tuli heti vähän ongelmaksi, että lohkolämppäreitä on käytössä 2kpl ja lisäksi autonkin pitäisi saada sähköä
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Yleisesti nuo lyijyakut ovat nykyään herkkiä hajoamaan. Lyijy on kallista, joten akut pyritään tekemään mahdollisimman ohuilla lyijylevyillä, josta seuraa se että ne myös hajoavat herkästi, ja kun akussa on yksi kenno oikarissa, yrittää latausjärjestelmä ladata jäljellä olevat kennot reiluun ylijännitteeseen, jolloin ne loputkin simahtavat hyvin nopeasti, vaikka auto teknisesti muuten voisikin toimia vajaajännitteisenä niillä jäljelläolevilla kennoilla.

Justiin vaihdettiin 2,5 vuotta vanha akku ihan tavalliseen dieseliin, paskaako noille tekee muutakuin hakee uutta tilalle?
 
Vag-areenalla löytyy ainakin yksi viesti, jossa joku oli mitannut akun jännitteen, laittanut latauspiuhan kiinni ja mitannut uudestaan -> akku oli "latauksessa".

Mutta ota näistä nyt selvää. Pitäisi varmaan itsekin mittailla. Ainakin empiirisen kokemuksen mukaan tuon kyllä täytyy latautua aika usein, koska omassakin käytössä tulee usein viikkotolkulla pelkää pätkäajoa eikä vielä ole mitään ongelmia akun kanssa ollut 2,5v aikana - eikä mitään käsitystä kuinka vanha tuo akku on (auto siis vm. '16).
Komppaan kolmen GTE-auton kokemuksella. Säälimätöntä webaston käyttöä ja pätkäajoa kesät talvet ilman mitään ongelmia. Akut kaikissa orkkiksia ja vähintään 4v vanhoja. Tämän perusteella uskon, että lataa ladatessa ajoakkua. Kaiken lisäksi itse lataan 5A teholla, joten autot on johdon päässä kauan ja siten 12V saa varmaan riittävästi latausta.
 
Ei tämä todista vielä, että se toimisi aina tuolla tavalla. Voi ihan hyvin olla ohjelmistossa joku bitti ollut poikittain ja lataus ei siksi toiminut tai jotain muuta. Yksittäistapaus.
Toivotaan niin. Nyt uusi akku paikallaan, toivotaan että kestää pidempään kuin edellinen.

Sivuhuomiona että Passat GTE:ssä näyttää olevan menossa isohko takaisinkutsukampanja, jota en kyllä jostain syystä bongannut Trafin sivuilta:

En tiedä että koskeeko vain osaa autoista. Ongelma liittyy kuulemma HV-akun koteloinnin johonkin mahdolliseen kosteudenpoisto tms. ongelmaan. Ei ihan pieni toimenpide, kun tuohon pitää varata 2 päivää, jolloin HV-akku kuulemma irroitetaan ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Jonotusaika toimenpiteelle on luokkaa kuukausia...
 
V60 T6 (ei long range, jos joku tätä myöhemmin lukee) tuli koeajettua.

Pohdin itse aikaisemmin täällä tuota pluggarin viivettä sähköltä-bensalle siirtyessä, ja kyllähän tuossa oli selvä vähän parin sekuunnin viive, ennen kuin polttis tulee apuun. Sitä ennen ei ihan hirveästi tapahdu. Videolta tarkistettuna:

0,0 s 80 km/h (kaasupoljin pohjaan hybriditilassa sähköllä).
1,0 s 83 km/h
2,0 s 88 km/h
3,0 s 100 km/h
4,0 s 111 km/h

Sähkömoottori toki vetää heti, mutta maantienopeuksissa siitä ei kauheasti apua ole. Sen parin sekuunnin jälkeen sitten alkaa menohaluja löytyä ihan mukavasti.

Harmi että Volvo on poistanut näistä sen ajotilavalitsimen kytkimen kokonaan, eli ajotilat valitaan aina valikosta kosketysnäytön takaa. Tuskinpa noita jaksaisi siis ihan jatkuvasti edes takas vaihdella. Tietyllä tavalla ehkä kermaperseilyä kiinnittää huomiota tälläiseen kun kokonaisuutena kiihtyvyys on enemmän kuin riittävä, mutta itseäni ihmetyttää, että näitä ei kauheasti tunnuta testailevan. Meinaan niissä kiihtyvyysajoissa missä nämä 300 hp+ vehkeet liikkuu niin sillä vasteajalla on melkein enemmän merkitystä vaikka ohitettaessa, kuin sillä onko 0-100 sekunnin pari enemmän vai vähemmän. Saati jos vertaillaan täyssähkiksiin.

Pieni miinus myös sähkömoottorin vikinän äänekkyys talvimaantinopeuksissa (80-90), melkeinpä hiljaisempi kun polttis oli päällä se kun ei kuulunut oikein ollenkaan sisällä muuta kuin kiihdytyksissä.

Mahdollista toki ininä oli jälkimmäinen oli yksilön ominaisuus ja/tai että long range auttaa molempiin vaivoihin. Todella Mukava autohan tuo V60 on noin yleisesti ottaen, ja varustelu montaa kilpailijaa parempi. Ei tuo voimalinjakaan nyt missään nimessä huono ole, mutta viivettömäksi sitä ei kyllä voi hybridinä minusta sanoa (ei se Volvon aski taida nopein olla polttomoottorin kanssakaan, mutta kuitenkin nopeampi).
 
Toivotaan niin. Nyt uusi akku paikallaan, toivotaan että kestää pidempään kuin edellinen.

Sivuhuomiona että Passat GTE:ssä näyttää olevan menossa isohko takaisinkutsukampanja, jota en kyllä jostain syystä bongannut Trafin sivuilta:

En tiedä että koskeeko vain osaa autoista. Ongelma liittyy kuulemma HV-akun koteloinnin johonkin mahdolliseen kosteudenpoisto tms. ongelmaan. Ei ihan pieni toimenpide, kun tuohon pitää varata 2 päivää, jolloin HV-akku kuulemma irroitetaan ja tehdään tarvittavat toimenpiteet. Jonotusaika toimenpiteelle on luokkaa kuukausia...

Tuohon ei mene 2 päivää aikaa. Itselle oli varattu Tammikuulle aika tuohon takaisinkutsuun kun ei aikaisempaa aikaa ollut, tähän samaan otin myös vuosihuollon sekä laajan tarkistushuollon. Alkoi infotainment näyttöön ilmestyä pixeli viivoja eli vaihdatin sen myyjäliikkeen piikkiin VW centerissä vantaalla. Vein auton edellisenä päivänä illalla ja jätin avaimet infotiskille. Huoltopalvelija oli tulkinnut väärin ja teetättänyt pikahuollossa tuon takaisinkutsu huollon ja muutkin huollot. Pahoitteli tilannetta ja myönsi mokansa. Sain hivenen huollosta alennusta vaikka tuo ei itseä haitannut ollenkaan, pikemminkin tuo oli onnen potkaisu kun säästyin käynniltä uudestaan.
Eli ei kyllä mene 2 päivää tuossa, korjasivat pikahuollossa 07-16 välisenä aikana muitten huoltojen lomassa, samalla siis infotainment näyttö uusittiin.
 
Tuohon ei mene 2 päivää aikaa. Itselle oli varattu Tammikuulle aika tuohon takaisinkutsuun kun ei aikaisempaa aikaa ollut, tähän samaan otin myös vuosihuollon sekä laajan tarkistushuollon. Alkoi infotainment näyttöön ilmestyä pixeli viivoja eli vaihdatin sen myyjäliikkeen piikkiin VW centerissä vantaalla. Vein auton edellisenä päivänä illalla ja jätin avaimet infotiskille. Huoltopalvelija oli tulkinnut väärin ja teetättänyt pikahuollossa tuon takaisinkutsu huollon ja muutkin huollot. Pahoitteli tilannetta ja myönsi mokansa. Sain hivenen huollosta alennusta vaikka tuo ei itseä haitannut ollenkaan, pikemminkin tuo oli onnen potkaisu kun säästyin käynniltä uudestaan.
Eli ei kyllä mene 2 päivää tuossa, korjasivat pikahuollossa 07-16 välisenä aikana muitten huoltojen lomassa, samalla siis infotainment näyttö uusittiin.
Ok, hyvä tietää että pääsee vähemmällä. Onko muuten kuinka vanha auto sinulla? Minulla on täsmälleen samoja oireita infotainment näytön kanssa, kaksi pystyraitaa näytössä.
 
2018 malli. Pre facelift. 2017 loppuvuodesta käyttöönotettu.
Alussa oli vain yksi viiva vasemmalla. Aika lailla peruutuskameran vasemman puolen viivan kanssa pystyssä, reklamoin sakalle ja vaihtoivat. Pari viikkoa ennen vaihtoa ilmestyi toinen vastakkaiselle puolelle.
Kävi vianmäärittelyssä, joskus ilmeisesti menee päivityksellä mutta tuossa ainakin täytyi vaihtaa koko näyttö. Saka löysi jostain 2020 vm näytön joka oli ilmeisesti "uusi" autolla oli ilmon mukaan ajettu 100km. Luultavasti kuljetuksessa mennyt lunariin ja siletä uusi näyttö. Saka ilmoitti että käytetty näyttö maksoi piirun alle 400€, vaihtotyön hintaa en tiedä mutta voin päivittää kun juuri odotan soittoa VW centeristä.
Uusi infotainment näyttö on sitten 850€ +työt.

Tuossa tuota soittoa mitä odottelen on juurikin 12V akkuun liittyvä. Asentaja oli kuntoraporttiin laittanut maininnan "purkautunut" mutta DIN arvo oli 444 kun taas raja arvo on 340. Odotin jo viime viikolla yhteydenottoa kun piti asentajalta kysyä mutta ei tullut mitään, nyt päätin itse siis soittaa soittopyynnön. Mitään oireilua ei akun kanssa ole ollut. Toki nyt pari kertaa kaukosäädön ovien avaus on kenkkuillut, aina ei mene lukkoon/avaudu jostain syystä mutta se voi olla avaimen patterista, vaikkakin SAKA ne "vaihtoi" alkuvuodesta kun auton ostin. Veikkaan että jäi vaihto tekemättä tai sitten avain menossa paskaksi...

EDIT: Aika lailla näille kohdin jos ei jopa samoille ilmestyi minulla viivat.
 
2018 malli. Pre facelift. 2017 loppuvuodesta käyttöönotettu.
Alussa oli vain yksi viiva vasemmalla. Aika lailla peruutuskameran vasemman puolen viivan kanssa pystyssä, reklamoin sakalle ja vaihtoivat. Pari viikkoa ennen vaihtoa ilmestyi toinen vastakkaiselle puolelle.
Kävi vianmäärittelyssä, joskus ilmeisesti menee päivityksellä mutta tuossa ainakin täytyi vaihtaa koko näyttö. Saka löysi jostain 2020 vm näytön joka oli ilmeisesti "uusi" autolla oli ilmon mukaan ajettu 100km. Luultavasti kuljetuksessa mennyt lunariin ja siletä uusi näyttö. Saka ilmoitti että käytetty näyttö maksoi piirun alle 400€, vaihtotyön hintaa en tiedä mutta voin päivittää kun juuri odotan soittoa VW centeristä.
Uusi infotainment näyttö on sitten 850€ +työt.

Tuossa tuota soittoa mitä odottelen on juurikin 12V akkuun liittyvä. Asentaja oli kuntoraporttiin laittanut maininnan "purkautunut" mutta DIN arvo oli 444 kun taas raja arvo on 340. Odotin jo viime viikolla yhteydenottoa kun piti asentajalta kysyä mutta ei tullut mitään, nyt päätin itse siis soittaa soittopyynnön. Mitään oireilua ei akun kanssa ole ollut. Toki nyt pari kertaa kaukosäädön ovien avaus on kenkkuillut, aina ei mene lukkoon/avaudu jostain syystä mutta se voi olla avaimen patterista, vaikkakin SAKA ne "vaihtoi" alkuvuodesta kun auton ostin. Veikkaan että jäi vaihto tekemättä tai sitten avain menossa paskaksi...

EDIT: Aika lailla näille kohdin jos ei jopa samoille ilmestyi minulla viivat.
Jep. Samat kaksi raitaa täsmälleen samoilla kohdilla itsellänikin, oma yksilö vuodelta 2018. No, aion vedota virhevastuuseen kun mielestäni alle 40tkm autossa nyt ei ihan pitäisi noin pian tuollaisia vikoja tulla. Saavat ainakin tulla vastaan hinnassa.
 
Toki nyt pari kertaa kaukosäädön ovien avaus on kenkkuillut, aina ei mene lukkoon/avaudu jostain syystä mutta se voi olla avaimen patterista, vaikkakin SAKA ne "vaihtoi" alkuvuodesta kun auton ostin. Veikkaan että jäi vaihto tekemättä tai sitten avain menossa paskaksi...
Nuo avaimet syö kyllä paristoja sitä vauhtia, että alle vuodessa menee vaihtokuntoon. Kai se on se Keyless, joka toimiakseen vaatii, että avain koko ajan lähettää jotain signaalia.
 
Nuo avaimet syö kyllä paristoja sitä vauhtia, että alle vuodessa menee vaihtokuntoon. Kai se on se Keyless, joka toimiakseen vaatii, että avain koko ajan lähettää jotain signaalia.

No jopa Toyota Yaris osaa ilmoittaa että avaimen paristo lopussa? Luulisi että kalliimat myös osaa, vaihtoon menee se 30s ja kerta vuoteen riittää.
 
No jopa Toyota Yaris osaa ilmoittaa että avaimen paristo lopussa? Luulisi että kalliimat myös osaa, vaihtoon menee se 30s ja kerta vuoteen riittää.
Osaa se sitten kun paristo on kokonaan kaput. Mutta ensioireena on aina tuollainen temppuilu.
 
@Yeenoghu

Juuri tulleen tiedon mukaan noin 350-400€ on vaihto tuolle näytölle. Ei paha mutta ei halpakaan.

EDIT: Samalla selvisi että WeConnect on osin/kokonaan alhaalla seuraavat 5 päivää koska Saksassa päivittävät isolla kädellä servereitä sun muita.
 
Hyvä kun sanoit, vaihdoin puhelinta ja on ollu melkoisia haasteita saada seatin appi pelaamaan, luulin et johtuu siitä.
Sain kyllä osittain toimimaan, mut osa toimintoja on tööt, paikannus esim jumittanu auton sijainnin paikkaan, missä se ei ole.
 
Siinä maha missä painitaan. Kävipä lauantaina juurikin tämä 12v akun kuolema Kuga Phevissä. Eli fordissa ainakin niin, että 12v akku tyhjänä ja HV akku täytenä auto on död. No boosterilla sai käyntiin, mutta eipäs ota 12v akku latausta. Ostin vielä ihan akkulaturin ja koitin sillä. Tuli myös opittua, että 12v akkua ladataan aina kun autossa on virrat päällä ja kun HV akkua ladataan pistokkeesta. (source https://www.youtube.com/watch?v=U86rNF164TU). Vähän netistä lueskelin, että saattaa olla tyyppivika, mikä korjataan uudella akulla ja softapäivityksellä. No katsotaan kun pääsee pajalta takaisin.
12V akku oli ok. Vika saatiin korjattua lataamalla akku ja asentamalla softapäivitykset, jotka oli kuulemma unohtuneet tehdä HV akunvaihdon yhteydessä.
 
Uusi hybridiautoilija täällä. Kuinka nopeasti auton pitäisi latautua 3,6kw laturista? Ihmettelen kun alkuun auton lataus näyttäisi onnistuvan noin kolmessa tunnissa, kännykän sovellus näyttää tällöin tehoksi 12a. Kuitenkin noin 30min jälkeen tuo tippuu vain 6a ja latauksessa kestää lähemmäs 5-6h. Vaikuttaako tähän jotenkin, että samassa tolpassa on kaksi autoa? Jännä vain, että alkuun tuota virtaa saa kuitenkin paremmin, vaikka toinenkin auto olisi jo laturissa kiinni. Työpaikan 22kw laturilla menee aina vain noin 2h samalla piuhalla, eli ei pitäisi olla autosta tai piuhasta kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom