Kyllä ja kyllä.
Mikä estää polttiksien ylläpitolaturin käyttöä vastaavalla tavalla? On muuten nykyisin melko suosittu varuste polttoainetoimisen lisälämmittimen kylkeen. Yhtenä argumenttina aikaisemmin oli mainittu AGM-akun kuoleminen 5-vuodessa perinteisessä polttiksessa, koska webastoa huudatetaan paljon ja ajot lyhyitä.
Sitten tuohon väitteeseen, että plugareita ladataan aina ja jatkuvasti: ei ole kauaakaan, kun oli uutinen, että näitä plugareita käytetään useasti, kuin tavallista polttista(puhtaasti verotuksellinen hyöty mielessä). Eli se auto ei todellakaan roiku töpselin jatkona automaattisesti, saati kaikille ole sitä tolppaa, josta ladata.
Se, että uudempiin hybrideihin on tehty parannuksia 12V-akkuun/akun toimintaan kuvastaa siitä, että ei siellä kaikki ole mennyt kuin Tromsöössä. Yleensä kehityksen edellytyksenä on se, että löydetään/nähdään ongelmia ja potentiaalisia kehityskohteita, jotta voidaan tehdä asiat paremmin.
Täälläkin on varmasti useampi plugaristi havahtunut asiaan, että myös polttomoottoria olisi hyvä käyttää säännöllisesti, että ko. järjestelmä säilyisi kunnossa jotta se toimii myös jatkossa(tuskin tämäkään asia olisi tullut esille, jos oltaisiin vaan hyssyttelylinjalla asian suhteen). Osalla tuntuu olevan jatkuva alemmuuskompleksi näiden tekniikoiden osalta