Taidat puhua jostain yli 7 vuotta vanhasta asiasta Toyotan kohdalla? Hätävilkkukatkaisimen bugi nimittäin korjattiin 02/2014.
Toyota has developed a permanent solution to the 12 volt flat battery issue that has left some owners unable to start their Toyota Auris models.
mag.toyota.co.uk
Tietenkin jos kaverisi auto on vanhempi kuin 02/2014, ja hän syystä tai toisesta vierastaa merkkihuoltoa (joka olisi jo ajat sitten päivittänyt tyhjenemisongelman pois), niin saahan sitä vaihdella kaikenkarvaisilla akkupajoilla akkuja ja asennutella ylläpitolatureita.
Omassa 5 v 7 kk vanhassa Auriksessa on edelleen alkuperäinen 12 V akku. Ongelmia ei ole ollut, vaikka ajo on enimmäkseen lyhyttä pätkää, ja auto seisoo pihalla käyttämättä välillä parikin viikkoa. Ajoin kuitenkin CTEK:in recond-ohjelman viiden vuoden kohdalla. Yksi syy oli se, että 5v alkaa olla puolivälissä käyttöikää tai jo vähän yli. Toinen syy oli tavallista alhaisemman jännitteen ihmettely. Paljastui kuitenkin, että se on vain ominaisuus, joka liittyy suurehkoon virrankulutukseen juuri autolle saavuttua (jarrujen primerointi, valot ja tietokoneet) suhteessa akun kokoon. Se ei siis todellakaan ole yhtä "lepojännite" kuin jostain vanhanaikaisen auton 60 Ah:n isosta akusta mitattu. Olin ihmetellyt totuttua alhaisempaa jännitettä jo uutena. Se jäi kaiken toimiessa kuitenkin vain ihmettelyn asteelle, ja ensimmäisen kerran latasin akun viiden vuoden kohdalla.
Kavereiden ja vanhempien Toyota hybridit (Auris, Prius, Yaris, Rav4) ikähaarukassa 3-9 vuotta ovat yhtä lukuunottamatta edelleen alkuperäisellä akulla ja ilman akkuongelmia yhtä lukuunottamatta.
Se yksi poikkeus on kaverin 2013 Auris, jonka 12 V pääsi tyhjäksi alkuvuoden pitkällä 20 C-pakkasjaksolla. Auto oli seissyt lyhyiden pätkäajojen jälkeen ulkona kolme viikkoa täysin käyttämättömänä. Siihen yhdistettynä -20 C ja 8-vuotias alkuperäisakku, niin tyhjäksi pääsi. Kaveri päätti vaihtaa uuden, koska kova pakkanen ja tyhjä lyijyakku eivät ole hyvä juttu. Olihan akulla jo ikääkin.