Keskustelua hybridiautoista

No totta kai se akku voi mennä tyhjäksi (latauspuolella jotain häikkää?) tai rikki, mutta ei se näissä mikään yleinen ongelma ole kuten tuossa aiemmin väitettiin.

Tarkoitatko Passatia vai plugareita yleensä? Tietääkseni 12V akku on aika yleinen ongelma plugareissa ja myös täyssähköissä, mutta Passatista en erityisesti tiedä.
 
Tarkoitatko Passatia vai plugareita yleensä? Tietääkseni 12V akku on aika yleinen ongelma plugareissa ja myös täyssähköissä, mutta Passatista en erityisesti tiedä.
Plugareita yleensä. Olisi kiva jos olisi joku lähde tälle väitteelle kun itse en moisesta ole kuullut.
 
Kai se ongelma ylipäätänsä hybrideissä on se että se 12V akku on paljon pienempi kuin perus polttareissa, joten se tyhjenee myös nopeammin.
 
No totta kai se akku voi mennä tyhjäksi (latauspuolella jotain häikkää?) tai rikki, mutta ei se näissä mikään yleinen ongelma ole kuten tuossa aiemmin väitettiin.
Kiemurtele nyt vielä lisää. Latauspuolella ei ollut vikaa, akun jännite vain oli liian alhainen. Ja juuri äsken autopalvelumies (tm) jolta apua sain, kertoi että ongelma on yleinen VAG hybrideissä. Pätkäajo ja alimitoitettu akku ne pääsyyt.

Mahtaako buusteri auttaa jos se on kuollu.
Hyvin auttoi, em. palvelumies (tm) sai auton henkiin boosteriakulla, hyvin samankaltainen kuin tuo Euroshopperi 2:n linkkaama. Riitti että jännite nousi sen verran korkealle että hybriditila käynnistyi - auto liikkeelle - bensamoottori käyntiin ja ajolenkki, ja 12V:n akun varoitusvalo sammui ja maailma on jälleen pelastettu :thumbsup:
 
Kiemurtele nyt vielä lisää. Latauspuolella ei ollut vikaa, akun jännite vain oli liian alhainen. Ja juuri äsken autopalvelumies (tm) jolta apua sain, kertoi että ongelma on yleinen VAG hybrideissä. Pätkäajo ja alimitoitettu akku ne pääsyyt.
En mä mitään kiemurtele. Pysyn yhä edelleen kannassani, että ei ole yleinen ongelma. Olen mm. VAG-areenalla seurannyt GTE-ketjua pitkään, eikä sieltä muistu mieleen mainintoja tällaisesta ongelmasta.

Pätkäajo ei pitäisi olla ongelma kun pätkäajossa autoa myös ladataan usein. Akku ei ole alimitoitettu vaan sopivan kokoinen, koska sillä ei tarvitse autoa startata, niin ei siitä tarvitse isoja virtoja saada ulos. Sinuna menisin vaihdattamaan akun, koska on aika selvää että se ei ole enää kunnossa jos tuolla tavalla pääsi tyhjenemään.

Oliko auto latauksessa tai yrititkö autoa lataamalla saada akkua heräämään?
 
Plugareita yleensä. Olisi kiva jos olisi joku lähde tälle väitteelle kun itse en moisesta ole kuullut.

Amperoissa tuo on varmaan yleisempi kuin kaikki muut ongelmat yhteensä. Myös ainakin korealaisissa on tainnut olla jotain ja jostain mallista taitaa löytyä ihan nappi 12V akun lataukselle, mikä tuntuu aika kivikautiselta ratkaisulta. Amperassa tuo akku on vielä 60Ah, mikä kai on aika normaali koko polttiksissakin. Periaatteessahan 12v akku pääsee näissä tosi helpolla eli nuo ongelmat on aiheutettu typerillä lapsuksilla enkä yhtään ihmettele, jos joissain plugareissa ei olisi mitään ongelmaa.
 
BMW lataa sähköllä ajaessa 12v järjestelmää. Mutta ei paikallaan ollessa, ymmärtääkseni. Eli periaatteessa jos seisottaa autoa pitkään / kylmässä, niin voi olla lataus vähissä. Toisaalta, sama tilanne perinteisellä vehkellä. Harmi vain että ei voi esim jostain pakottaa latausta päälle kun autossa olisi paukkua jäljellä.
 
Pätkäajo ei pitäisi olla ongelma kun pätkäajossa autoa myös ladataan usein. Akku ei ole alimitoitettu vaan sopivan kokoinen, koska sillä ei tarvitse autoa startata, niin ei siitä tarvitse isoja virtoja saada ulos. Sinuna menisin vaihdattamaan akun, koska on aika selvää että se ei ole enää kunnossa jos tuolla tavalla pääsi tyhjenemään.

Oliko auto latauksessa tai yrititkö autoa lataamalla saada akkua heräämään?
Kyllä oli ja kyllä. Ongelmat viittaisi tosiaan väsähtäneeseen akkuun, eli viime talvena kun oli paljon kovia pakkasia niin sisäänrakennetun polttoainelisälämmittimen käyttö oli melko turhaa, kun se muutaman minuutin lämmityksen jälkeen katkaisi mitä ilmeisemmin alentuneen jännitteen vuoksi. Tänään "Webasto" ei ollut päällä mutta auto oli muuten seissyt pitkään, viileä aamu ja ajomatkat ovat olleet hyvin lyhyitä noin ylipäänsä.

Hieman outoa kun auto on mallia 2019 ja ajettu alle 40tkm, että akku olisi jo nyt antautunut mutta huoltoonhan tuo pitää viedä tsekattavaksi. Tai vaihtaa auto parempaan...
 
Ihan puhdasta matematiikkaahan tuo on. Jos lämmitysvastuksen teho on suurempi kuin latauksessa saatava teho, niin osa virrasta tulee tottakai akusta. Hybrideissä harvemmin on muita kuin yksivaihelatureita joten käytännössä tuo lämmitys syö aina akkua jonkin verran, mikä ei toisaalta ole ollenkaan huono juttu koska akku lämpenee samalla kun sitä ladataan. Omassa Outlanderissa on 4,5kW lämmitysvastus ja jos esilämmitän autoa 20min ajan niin auton alkuperäisellä 9,4A teholla lataavalla laturilla menee lämmityksen aloituksesta aika tarkalleen ottaen tunti siihen, että akku on jälleen täysi.
Vaikea uskoa että missään autossa on vastus kiinni suoraan laturissa, vaan joka tapauksessa on iso akusto siellä välipuskurina jolloin sitä myös ladataan lämmityksen aikana. 2.3kW/10A ei vaan tuossa Bemarin tapauksessa riitä lataamaan samaa tahtia mitä vastus sitä syö.
 
BMW lataa sähköllä ajaessa 12v järjestelmää. Mutta ei paikallaan ollessa, ymmärtääkseni. Eli periaatteessa jos seisottaa autoa pitkään / kylmässä, niin voi olla lataus vähissä. Toisaalta, sama tilanne perinteisellä vehkellä. Harmi vain että ei voi esim jostain pakottaa latausta päälle kun autossa olisi paukkua jäljellä.

Juu tämä kai se ongelma nimenomaan on jos autoa seisottaa pitkään ajamatta. Eteenkin kylmillä. Toki sama ongelma kai se voi tulla perus polttiksillakin, tosin niissä on isommat akut.
 
Omasta kokemuksesta puhun että 10A latauksella kuluttaa akkua lämmityksen aikana, mutta ei 16A latauksella. Joten heillä oli luultavasti testissä se 10A matkalaturi.

Ei taida bmw/mini mukana tulla muita kuin se kotilaturi, jossa 6A/7,5A/10A latausvaihtoehdot?

On tietty eriasia jos latausaseman kotiin laittaa niin sitten paukut riittää lataamiseen ja lämmittämiseen.
 
Ei taida bmw/mini mukana tulla muita kuin se kotilaturi, jossa 6A/7,5A/10A latausvaihtoehdot?

On tietty eriasia jos latausaseman kotiin laittaa niin sitten paukut riittää lataamiseen ja lämmittämiseen.
Juu näin on, mutta jos tämä asia painaa kun asettelemassa ostohousuja jalkaan, niin siihen löytyy vastaus hankkimalla tehokkaamman latausaseman.
 
Juu näin on, mutta jos tämä asia painaa kun asettelemassa ostohousuja jalkaan, niin siihen löytyy vastaus hankkimalla tehokkaamman latausaseman.
Ainakaan Minin tapauksessa ei liene järkeä kun 10A taitaa ladata 3h tuon akun täyteen ja latausasemalla 2h, aika mitätön ajansäästö…
 
Ainakaan Minin tapauksessa ei liene järkeä kun 10A taitaa ladata 3h tuon akun täyteen ja latausasemalla 2h, aika mitätön ajansäästö…
No itse tein latausaseman ostopäätöksen tuon ajansäästön lisäksi sillä perusteella että pääsee aamulla lämpimään, täyteen ladattuun autoon. Noiden lisäksi latausasemaan saa pidemmän Type2-kaapelin ja nätimmän asennuksen. Eikä tarvitse käyttää tilapäiskäyttöön tarkoitettua matkalaturia varsinaisena latausasemana.

Minun kohdalla ainakin noissa oli järkeä ihan tarpeeksi. Taitaa päteä kaikki tuo myös Miniin sillä samaa tekniikkaa siinäkin on.
 
No voi päteä ehkä perinteisiin hybrideihin, mutta väittäisin, että lataushybrideissä on kyllä kaikissa 12V akun lataus korkeajännitepuolelta, koska se perinteinen hihnavetoinen laturi puuttuu kokonaan.

PSA:n PHEV:ssä on normaali laturi moottorin kyljessä ja 12v akkuja ladataan myös ajoakun latauksen yhteydessä.
 
Ilmeisesti saattaa BMW ladata 12v akkua kun ajoakku latautuu. Tuo pitää selvittää.
 
Aika erikoista. Oletko aivan varma? Toki kaikki on mahdollista, varsinkin ranskalaisissa autoissa :D

Ainakin siellä saman näköinen mötikkä on. Enkä sille mitään muutakaan selitystä keksinyt. Helmikuisen huollossa vierailun jälkeen ja kun auto sai kasan päivityksiä, niin sanoivat että nyt lataa aina ajoakun yhteydessä myös 12V akut.
 
Ainakin siellä saman näköinen mötikkä on. Enkä sille mitään muutakaan selitystä keksinyt. Helmikuisen huollossa vierailun jälkeen ja kun auto sai kasan päivityksiä, niin sanoivat että nyt lataa aina ajoakun yhteydessä myös 12V akut.

Epäilisin vahvasti että tuo on jotain muuta. Kuitenkin tuo että ladataan HV-akun latauksen yhteydessä 12V akku vaatii DC-DC -muunninta tai toki teoriassa voisi olla myös AC-DC. Yhdellä DC-DC -muuntimella voisi kuitenkin hoitaa latauksen kaikissa tilanteissa (latauksessa, EV-ajossa ja bensalla ajettaessa), joten mikä tahansa muu ratkaisu nostaisi kustannuksia ja toisi uusia potentiaalisia vikakohteita. Luulen ettei perinteisiä latureita löydy edes itselataavista hybrideistä tai en ole sellaisesta ainakaan kuullut.
 
Kyllä oli ja kyllä. Ongelmat viittaisi tosiaan väsähtäneeseen akkuun, eli viime talvena kun oli paljon kovia pakkasia niin sisäänrakennetun polttoainelisälämmittimen käyttö oli melko turhaa, kun se muutaman minuutin lämmityksen jälkeen katkaisi mitä ilmeisemmin alentuneen jännitteen vuoksi. Tänään "Webasto" ei ollut päällä mutta auto oli muuten seissyt pitkään, viileä aamu ja ajomatkat ovat olleet hyvin lyhyitä noin ylipäänsä.

Hieman outoa kun auto on mallia 2019 ja ajettu alle 40tkm, että akku olisi jo nyt antautunut mutta huoltoonhan tuo pitää viedä tsekattavaksi. Tai vaihtaa auto parempaan...
Ei se 12V akun tyhjeneminen tosiaan ole mikään yleinen ongelma missään plugareissa, tai ainakaan sen kummempi ongelma kuin tavan autoissakaan.
Yleistettynä kaikkien plugarien 12V akut latautuu aina kun auto on latauksessa tai Ready -tilassa, joten paljon suuremmalla todennäköisyydellä siinä plugarin 12V akussa on virtaa jos autoa latailee esim. aina kotona.

Jos 12V akusta loppuu mehu, on jossain vikaa, tyypillisesti siinä itse akussa.
Sun kohdalla haiskahtaisi kovasti siltä, että akun hyytyminen on user-errorin ja volkkarin paskan suunnittelun yhteistulos, eli pikkuruinen 12V akku on huudatettu webastolla ja pätkäajolla sököksi parissa talvessa...

Sinänsä jatkossa vastaavaan on helppo varautua, kun hankkii jonkun hinnat alkaen starttibrickin varalle. Potkua ei tarvi juuri nimeksikään, kunhan vaan saa vedettyä HV puolen kontaktorit kiinni ja auton ready-tilaan, jolloin se pysyy "käynnissä" omin voimin (olettaen että HV akussa on virtaa).
 
Viimeksi muokattu:
Ei se 12V akun tyhjeneminen tosiaan ole mikään yleinen ongelma missään plugareissa, tai ainakaan sen kummempi ongelma kuin tavan autoissakaan.
Yleistettynä kaikkien plugarien 12V akut latautuu aina kun auto on latauksessa tai Ready -tilassa, joten paljon suuremmalla todennäköisyydellä siinä plugarin 12V akussa on virtaa jos autoa latailee esim. aina kotona.

Jos 12V akusta loppuu mehu, on jossain vikaa, tyypillisesti siinä itse akussa.
Sun kohdalla haiskahtaisi kovasti siltä, että akun hyytyminen on user-errorin ja volkkarin paskan suunnittelun yhteistulos, eli pikkuruinen 12V akku on huudatettu webastolla ja pätkäajolla sököksi parissa talvessa...

Sinänsä jatkossa vastaavaan on helppo varautua, kun hankkii jonkun hinnat alkaen starttibrickin varalle. Potkua ei tarvi juuri nimeksikään, kunhan vaan saa vedettyä HV puolen kontaktorit kiinni ja auton ready-tilaan, jolloin se pysyy "käynnissä" omin voimin (olettaen että HV akussa on virtaa).
Toyotan hybrideissä on myös 12v akun hyytymisiä ollut. Kahden kokoista akkua siihen on ollut saatavilla ja isompaa käytetään korjaamaan pienemmän hyytymistä ja akkulaturia. Paljon kirjoituksia löytyy netissä ko. Aiheesta. Kaverin hyrbidiin on uusi akku ja laturi laitettu. Tuo pikkuruinen akku maksaa saman verran, kuin perinteisen kokoinen agm-akku.

On kohtuu naurettavaa toimintaa kategorisesti kieltää kaikki ongelmat ja suunnittelun kukkaset(varsinkin, kun ongelma ei itseä millään tavalla kosketa). Omissa piireissä asioista jutellaan kiihkottamasti ja avoimesti(risut ja ruusut tekniikoista riippumatta). Tosin omaan viiteryhmään kuuluu ihmisiä, joille liikkuminen välttämätön paha(kelistä/kellonajasta riippumatta) ja jokainen haluaa vähentää kustannuksia, vaikka valtion politiikka lyö kapuloita rattaisiin jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se helppo kieltää ongelmat kun itsellä ei ole ollut hybridin akun kanssa ikinä mitään ongelmia vaikka akku on vanha ja samoilla autoilla ajelee kuin muutkin. Koska tekniikka ei nyt vaan voi kosmisesti toimia jokaisen kohdalla erilailla, syyn on oltava käyttäjän virheessä. Ei siihen kuulu mitään kiihkoa merkin puolustamiseen.
 
Toyotan hybrideissä on myös 12v akun hyytymisiä ollut. Kahden kokoista akkua siihen on ollut saatavilla ja isompaa käytetään korjaamaan pienemmän hyytymistä ja akkulaturia. Paljon kirjoituksia löytyy netissä ko. Aiheesta. Kaverin hyrbidiin on uusi akku ja laturi laitettu. Tuo pikkuruinen akku maksaa saman verran, kuin perinteisen kokoinen agm-akku.

On kohtuu naurettavaa toimintaa kategorisesti kieltää kaikki ongelmat ja suunnittelun kukkaset(varsinkin, kun ongelma ei itseä millään tavalla kosketa). Omissa piireissä asioista jutellaan kiihkottamasti ja avoimesti(risut ja ruusut tekniikoista riippumatta). Tosin omaan viiteryhmään kuuluu ihmisiä, joille liikkuminen välttämätön paha(kelistä/kellonajasta riippumatta) ja jokainen haluaa vähentää kustannuksia, vaikka valtion politiikka lyö kapuloita rattaisiin jatkuvasti.
Taidat puhua jostain yli 7 vuotta vanhasta asiasta Toyotan kohdalla? Hätävilkkukatkaisimen bugi nimittäin korjattiin 02/2014.



Tietenkin jos kaverisi auto on vanhempi kuin 02/2014, ja hän syystä tai toisesta vierastaa merkkihuoltoa (joka olisi jo ajat sitten päivittänyt tyhjenemisongelman pois), niin saahan sitä vaihdella kaikenkarvaisilla akkupajoilla akkuja ja asennutella ylläpitolatureita.

Omassa 5 v 7 kk vanhassa Auriksessa on edelleen alkuperäinen 12 V akku. Ongelmia ei ole ollut, vaikka ajo on enimmäkseen lyhyttä pätkää, ja auto seisoo pihalla käyttämättä välillä parikin viikkoa. Ajoin kuitenkin CTEK:in recond-ohjelman viiden vuoden kohdalla. Yksi syy oli se, että 5v alkaa olla puolivälissä käyttöikää tai jo vähän yli. Toinen syy oli tavallista alhaisemman jännitteen ihmettely. Paljastui kuitenkin, että se on vain ominaisuus, joka liittyy suurehkoon virrankulutukseen juuri autolle saavuttua (jarrujen primerointi, valot ja tietokoneet) suhteessa akun kokoon. Se ei siis todellakaan ole yhtä "lepojännite" kuin jostain vanhanaikaisen auton 60 Ah:n isosta akusta mitattu. Olin ihmetellyt totuttua alhaisempaa jännitettä jo uutena. Se jäi kaiken toimiessa kuitenkin vain ihmettelyn asteelle, ja ensimmäisen kerran latasin akun viiden vuoden kohdalla.

Kavereiden ja vanhempien Toyota hybridit (Auris, Prius, Yaris, Rav4) ikähaarukassa 3-9 vuotta ovat yhtä lukuunottamatta edelleen alkuperäisellä akulla ja ilman akkuongelmia yhtä lukuunottamatta.

Se yksi poikkeus on kaverin 2013 Auris, jonka 12 V pääsi tyhjäksi alkuvuoden pitkällä 20 C-pakkasjaksolla. Auto oli seissyt lyhyiden pätkäajojen jälkeen ulkona kolme viikkoa täysin käyttämättömänä. Siihen yhdistettynä -20 C ja 8-vuotias alkuperäisakku, niin tyhjäksi pääsi. Kaveri päätti vaihtaa uuden, koska kova pakkanen ja tyhjä lyijyakku eivät ole hyvä juttu. Olihan akulla jo ikääkin.
 
Taidat puhua jostain yli 7 vuotta vanhasta asiasta Toyotan kohdalla? Hätävilkkukatkaisimen bugi nimittäin korjattiin 02/2014.



Tietenkin jos kaverisi auto on vanhempi kuin 02/2014, ja hän syystä tai toisesta vierastaa merkkihuoltoa (joka olisi jo ajat sitten päivittänyt tyhjenemisongelman pois), niin saahan sitä vaihdella kaikenkarvaisilla akkupajoilla akkuja ja asennutella ylläpitolatureita.

Omassa 5 v 7 kk vanhassa Auriksessa on edelleen alkuperäinen 12 V akku. Ongelmia ei ole ollut, vaikka ajo on enimmäkseen lyhyttä pätkää, ja auto seisoo pihalla käyttämättä välillä parikin viikkoa. Ajoin kuitenkin CTEK:in recond-ohjelman viiden vuoden kohdalla. Yksi syy oli se, että 5v alkaa olla puolivälissä käyttöikää tai jo vähän yli. Toinen syy oli tavallista alhaisemman jännitteen ihmettely. Paljastui kuitenkin, että se on vain ominaisuus, joka liittyy suurehkoon virrankulutukseen juuri autolle saavuttua (jarrujen primerointi, valot ja tietokoneet) suhteessa akun kokoon. Se ei siis todellakaan ole yhtä "lepojännite" kuin jostain vanhanaikaisen auton 60 Ah:n isosta akusta mitattu. Olin ihmetellyt totuttua alhaisempaa jännitettä jo uutena. Se jäi kaiken toimiessa kuitenkin vain ihmettelyn asteelle, ja ensimmäisen kerran latasin akun viiden vuoden kohdalla.

Kavereiden ja vanhempien Toyota hybridit (Auris, Prius, Yaris, Rav4) ikähaarukassa 3-9 vuotta ovat yhtä lukuunottamatta edelleen alkuperäisellä akulla ja ilman akkuongelmia yhtä lukuunottamatta.

Se yksi poikkeus on kaverin 2013 Auris, jonka 12 V pääsi tyhjäksi alkuvuoden pitkällä 20 C-pakkasjaksolla. Auto oli seissyt lyhyiden pätkäajojen jälkeen ulkona kolme viikkoa täysin käyttämättömänä. Siihen yhdistettynä -20 C ja 8-vuotias alkuperäisakku, niin tyhjäksi pääsi. Kaveri päätti vaihtaa uuden, koska kova pakkanen ja tyhjä lyijyakku eivät ole hyvä juttu. Olihan akulla jo ikääkin.
Ei herranen aika. Jos sulla ei ollut ongelmia, niin ei muillakaan voi olla? :facepalm: Kaverilla on joko -16 tai -17 vm. Kaikki huollot ja varustamiset(lisävalot, ylläpitolaturit jne.) ovat tehty merkkiliikkeessä. Autoa pidetty, kuin kipeää vit**a, kuten olen joskus aikaisemminkin maininnut. On se kumma, kun osan pulttaa kiinni hybridiin tai sähköautoon, niin se muuttuu kullaksi :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Taidat puhua jostain yli 7 vuotta vanhasta asiasta Toyotan kohdalla? Hätävilkkukatkaisimen bugi nimittäin korjattiin 02/2014.



Tietenkin jos kaverisi auto on vanhempi kuin 02/2014, ja hän syystä tai toisesta vierastaa merkkihuoltoa (joka olisi jo ajat sitten päivittänyt tyhjenemisongelman pois), niin saahan sitä vaihdella kaikenkarvaisilla akkupajoilla akkuja ja asennutella ylläpitolatureita.

Omassa 5 v 7 kk vanhassa Auriksessa on edelleen alkuperäinen 12 V akku. Ongelmia ei ole ollut, vaikka ajo on enimmäkseen lyhyttä pätkää, ja auto seisoo pihalla käyttämättä välillä parikin viikkoa. Ajoin kuitenkin CTEK:in recond-ohjelman viiden vuoden kohdalla. Yksi syy oli se, että 5v alkaa olla puolivälissä käyttöikää tai jo vähän yli. Toinen syy oli tavallista alhaisemman jännitteen ihmettely. Paljastui kuitenkin, että se on vain ominaisuus, joka liittyy suurehkoon virrankulutukseen juuri autolle saavuttua (jarrujen primerointi, valot ja tietokoneet) suhteessa akun kokoon. Se ei siis todellakaan ole yhtä "lepojännite" kuin jostain vanhanaikaisen auton 60 Ah:n isosta akusta mitattu. Olin ihmetellyt totuttua alhaisempaa jännitettä jo uutena. Se jäi kaiken toimiessa kuitenkin vain ihmettelyn asteelle, ja ensimmäisen kerran latasin akun viiden vuoden kohdalla.

Kavereiden ja vanhempien Toyota hybridit (Auris, Prius, Yaris, Rav4) ikähaarukassa 3-9 vuotta ovat yhtä lukuunottamatta edelleen alkuperäisellä akulla ja ilman akkuongelmia yhtä lukuunottamatta.

Se yksi poikkeus on kaverin 2013 Auris, jonka 12 V pääsi tyhjäksi alkuvuoden pitkällä 20 C-pakkasjaksolla. Auto oli seissyt lyhyiden pätkäajojen jälkeen ulkona kolme viikkoa täysin käyttämättömänä. Siihen yhdistettynä -20 C ja 8-vuotias alkuperäisakku, niin tyhjäksi pääsi. Kaveri päätti vaihtaa uuden, koska kova pakkanen ja tyhjä lyijyakku eivät ole hyvä juttu. Olihan akulla jo ikääkin.

Faijalla 2020 Corolla Hybrid ja akku oli tyhjä kun oli seissyt pari viikkoa pakkasessa viime talvena. Laturilla mehua lisää niin lähti tulille. Eli kyllä ne ongelmat siellä vielä on. :)

Mulla kans vastaavaa hybriditekniikkaa Lexuksessa ja aattelin kyllä ihan varalta laturin talveksi ostaa.
 
Faijalla myös kertaalleen akku tyhjä 2016 Auris hypridistä muutaman yön ajamattomuuden jälkeen. Auto lähti vaihtoon alle 1v sen jälkeen niin jatkosta ei tietoa. Akku tuohon silloin uusittiin.
 
Toyotan hybrideissä on myös 12v akun hyytymisiä ollut. Kahden kokoista akkua siihen on ollut saatavilla ja isompaa käytetään korjaamaan pienemmän hyytymistä ja akkulaturia. Paljon kirjoituksia löytyy netissä ko. Aiheesta. Kaverin hyrbidiin on uusi akku ja laturi laitettu. Tuo pikkuruinen akku maksaa saman verran, kuin perinteisen kokoinen agm-akku.

On kohtuu naurettavaa toimintaa kategorisesti kieltää kaikki ongelmat ja suunnittelun kukkaset(varsinkin, kun ongelma ei itseä millään tavalla kosketa). Omissa piireissä asioista jutellaan kiihkottamasti ja avoimesti(risut ja ruusut tekniikoista riippumatta). Tosin omaan viiteryhmään kuuluu ihmisiä, joille liikkuminen välttämätön paha(kelistä/kellonajasta riippumatta) ja jokainen haluaa vähentää kustannuksia, vaikka valtion politiikka lyö kapuloita rattaisiin jatkuvasti.
En tainnut puolella sanallakaan mainita mitään perinteisistä hybrideistä tai kevythybrideistä, joista sinä puhut?

Sisälukutaito on oiva apu nettifoorumeillakin...
 
Toinen syy oli tavallista alhaisemman jännitteen ihmettely. Paljastui kuitenkin, että se on vain ominaisuus, joka liittyy suurehkoon virrankulutukseen juuri autolle saavuttua (jarrujen primerointi, valot ja tietokoneet) suhteessa akun kokoon. Se ei siis todellakaan ole yhtä "lepojännite" kuin jostain vanhanaikaisen auton 60 Ah:n isosta akusta mitattu. Olin ihmetellyt totuttua alhaisempaa jännitettä jo uutena. Se jäi kaiken toimiessa kuitenkin vain ihmettelyn asteelle, ja ensimmäisen kerran latasin akun viiden vuoden kohdalla.

Tässä yksi osa ongelmaa mielestäni. Kun hybridi ei mene enää näistä 12V akulla tehtävistä valmisteluista enää lävitse, on akku hyvin hyvin tyhjänä -> akun kunto heikkenee.

Jos bensa tai diesel ei jaksa kovalla pakkasella pyörittää starttia ei se akku ole välttämättä aivan tyhjä. Lisävirralla käyntiin ja kovaa ajoa.
Webastolla/sisävalolla tai muulla kuluttajalla akku tyhjäksi imu toki asia erikseen.
 
Eikös pienemmän kapasiteetin akku ota myös vähemmän virtaa latauksessa (C arvo), joka sitten kertaantuu kylmillä keleillä pätkäajossa? Lisäksi akku usein sijoitettuna kylmään peräkonttiin vs lämpimän moottorin viereen konehuoneessa.

Esim. Ioniqin 40 Ah tai VW GTE nopealla googlauksella 44 Ah vs 60-72 Ah akku taitaa olla aika perus käynnistysakkukoko? Webaston käytölle pienemmässä akussa on huomattavasti vähemmän reserviä.

Käynyt kyllä mielessä olisiko DC-DC muunnettu eri spekseillä kuin perinteinen AC-DC ja jännitteensäätö lämpötilan mukaan. Priuksessa näytti olevan hieman alhainen 13.8-14.2 jännitealue auton käydessä jonkun foorumipostauksen mukaan. Edit. Toisaalla taas 14.53 eli lämpötilariippuvainen asia tämäkin lienee.
 
Viimeksi muokattu:
Monella plugarillakin loppuu meno, jos 12v akku tyhjä.
Juu, niin tekee, ihan samalla lailla kuin missä tahansa muussakin autossa?
Käytännössä se 12V akku voi plugarissa tyhjentyä vain käyttäjävirheen, lataamattomuuden tai viallisen akun/muun sähkövian takia.

Ihme vänkäämistä asiasta josta ei ole mitään näyttöä. Alalla työskentelevänä väitän vain kokemusperän pohjalta, että paljon vähemmän hybrideissä ja plugareissa tarvii 12V akkuja vaihdella kuin ICEissä.
Väärin mitä tahansa käyttämällä saa varmasti rikki mitä vain.

Ainoa ero 12V akuissa mikä tulee mieleen ICE vs. hybridit on se, ettei hybridin akku paljoa varoittele. Siinä missä polttiksen akun heikkenemisen voi havaita startatessa tai sähkölaitteiden alkaessa vikuroimaan, hybridin apuakku voi vaan joku kaunis aamu olla auton mielestä 0,1V alle vaaditun ja nou-kän-duu, akku vaihtoon...
 
Juu, niin tekee, ihan samalla lailla kuin missä tahansa muussakin autossa?
Käytännössä se 12V akku voi plugarissa tyhjentyä vain käyttäjävirheen, lataamattomuuden tai viallisen akun/muun sähkövian takia.

Ihme vänkäämistä asiasta josta ei ole mitään näyttöä. Alalla työskentelevänä väitän vain kokemusperän pohjalta, että paljon vähemmän hybrideissä ja plugareissa tarvii 12V akkuja vaihdella kuin ICEissä.
Väärin mitä tahansa käyttämällä saa varmasti rikki mitä vain.

Ainoa ero 12V akuissa mikä tulee mieleen ICE vs. hybridit on se, ettei hybridin akku paljoa varoittele. Siinä missä polttiksen akun heikkenemisen voi havaita startatessa tai sähkölaitteiden alkaessa vikuroimaan, hybridin apuakku voi vaan joku kaunis aamu olla auton mielestä 0,1V alle vaaditun ja nou-kän-duu, akku vaihtoon...
Alan ammattilaisena tiedät, että polttisautoja on aika paljonkin enemmän liikenteessäki. Kerrohan miten muuten voi akku tyhjentyä perinteisessä polttisautossakaan? Kyllä on taasen alan ammattilaiset liikenteessä :rofl:
 
Alan ammattilaisena tiedät, että polttisautoja on aika paljonkin enemmän liikenteessäki. Kerrohan miten muuten voi akku tyhjentyä perinteisessä polttisautossakaan? Kyllä on taasen alan ammattilaiset liikenteessä :rofl:
Ehkä sen takia, että hybridissä sitä akkua ei tarvita starttimoottorin pyörittämiseen. Eipä sulle taida päähän mennä kunhan trollaat.
 
Ostakaa Volvoja :rofl: Siinä se ihan ohjekirjan mukaan lataa sitä 12V akkua latauksessa. Plugin hybridi siis. Kohta se on taas talvi, toivotaan ettei 12V akku hajoa. Ihan pihalla joutuu seisomaan reppana.

Viime talven pitkä pakkasjakso meni nätisti mutta se olikin piuhan päässä melkein aina pihassa. miniWebasto pöhisi pariin kertaan vähintään joka päivä.
 
Ostakaa Volvoja :rofl: Siinä se ihan ohjekirjan mukaan lataa sitä 12V akkua latauksessa. Plugin hybridi siis. Kohta se on taas talvi, toivotaan ettei 12V akku hajoa. Ihan pihalla joutuu seisomaan reppana.

Viime talven pitkä pakkasjakso meni nätisti mutta se olikin piuhan päässä melkein aina pihassa. miniWebasto pöhisi pariin kertaan vähintään joka päivä.
Niin lataa myös Kia plugari 12v akkua, jos sille on tarvetta. Saapi nähdä. Toistaiseksi itsellä on ollut tuo vm. 22 ceed 2 päivää. Muita murheita ei suuremmin ole, kuin lataus temppuilee. Ensin taistelin 4 tuntia, en saanut lataamaan. Tänään latasi 35%, lopetti ja pienen lenkin jälkeen latautui täyteen. Voipi olla maanantaikappale. Muuten auto kyllä tuntuu ja vaikuttaa hyvältä. Ilmeisesti tässä pitää kokonaan sammuttaa puhallus, jos haluaa kylmän polttomoottorin sammuksiin... Ymmärrän että jos sieltä olisi lämpö päällä, mutta kai se puhallin vie sitten niin paljon sitä 12v virtaa

Kulutuksesta: "koeajolta" lähdettäessä kotiinpäin tyhjällä akulla, eli 35km ajoa, josta puolet 100kmh, ja melkein kaikki loppumatkasta 80kmh aluetta. Keskikulutus tyhjällä akulla 4,1l/100. Aika näyttää miten pienellä pääsee, kun jaksaa vain latailla akkua
 
Niin lataa myös Kia plugari 12v akkua, jos sille on tarvetta. Saapi nähdä. Toistaiseksi itsellä on ollut tuo vm. 22 ceed 2 päivää. Muita murheita ei suuremmin ole, kuin lataus temppuilee. Ensin taistelin 4 tuntia, en saanut lataamaan. Tänään latasi 35%, lopetti ja pienen lenkin jälkeen latautui täyteen. Voipi olla maanantaikappale. Muuten auto kyllä tuntuu ja vaikuttaa hyvältä. Ilmeisesti tässä pitää kokonaan sammuttaa puhallus, jos haluaa kylmän polttomoottorin sammuksiin... Ymmärrän että jos sieltä olisi lämpö päällä, mutta kai se puhallin vie sitten niin paljon sitä 12v virtaa

Kulutuksesta: "koeajolta" lähdettäessä kotiinpäin tyhjällä akulla, eli 35km ajoa, josta puolet 100kmh, ja melkein kaikki loppumatkasta 80kmh aluetta. Keskikulutus tyhjällä akulla 4,1l/100. Aika näyttää miten pienellä pääsee, kun jaksaa vain latailla akkua

Aika vähällä on mennyt jos atk:n näyttämä pitää paikkansa. Toki tuo 1.6 hybridi on tunnetusti varsin pihi. En oikein jaksa uskoa että tuo puhaltimen viemä teho olisi sinänsä syy polttiksen käynnistymiseen kun esim. penkinlämmittimet vievät luultavasti enemmän. Luulen että tuossa on jotain muuta takana...ehkä esim. halutaan estää veden kondensoitumista ilmanvaihtokanaviin. Puhdasta arvailua, ehkä joku näitä oikeasti tunteva voisi valaista.
 
Ehkä sen takia, että hybridissä sitä akkua ei tarvita starttimoottorin pyörittämiseen. Eipä sulle taida päähän mennä kunhan trollaat.
Sillehän on ihan yksi hailee, mikä käytännön tarkoitus sillä 12v akulla on, jos se tyhjänä kuitenkin estää auton käynnistämisen. Olisi sangen hassua, jos näitä lapsuksia ei olisi korjattu nykyisiin autoihin?
 
Sillehän on ihan yksi hailee, mikä käytännön tarkoitus sillä 12v akulla on, jos se tyhjänä kuitenkin estää auton käynnistämisen. Olisi sangen hassua, jos näitä lapsuksia ei olisi korjattu nykyisiin autoihin?
Kerros nyt ihmeessä että mistä lapsuksista sä oikein horiset. Se että sun kaveris ei osaa käyttää sitä tojotaa oikein ja sinne viritellään tuollainen patentti ettei ko. kahelia autoineen hinata enää kahdeksatta kertaa tyhjän akun kans korjaamolle, ei ole sellainen.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että plugarit/EV:t ja ylipäätään kaikki seinästä ladattavat autot lataa sitä 12V akkua aina kun se auto on latauksessa.
Kerro mulle missä polttiksessa ladataan 12V akku melkein aina parkissa ollessa, ilman erillistä ylläpitolaturia? Plugareissa ja sähköautoissa se apuakun ylläpitolataus on sisäänrakennettu, joten joku isompien akkujen ja ylläpitolaturien asennus plugariin on täyttä huuhaata ja pahimmillaan vahingollista.

Esim. oman plugarin alkuperäinen 12V AGM akku on lepojännitteen puolesta ollut kierrätyskamaa jo kauan. Lepojännite 11,6V ja hyvin porskuttaa kun on joka yö latingissa. Jos jättäisin vaikka viikoksi seisontaan lataamatta niin todennäköisesti ei enää liiku ilman apuvirtaa ja/tai uutta akkua, mutta ihan mielenkiinnosta testaan milloin auto puhaltaa pelin poikki.
Käytännössä yksikään polttis ei enää tuon terveysluokan akulla edes jaksa startata...
 
Viimeksi muokattu:
Sillehän on ihan yksi hailee, mikä käytännön tarkoitus sillä 12v akulla on, jos se tyhjänä kuitenkin estää auton käynnistämisen. Olisi sangen hassua, jos näitä lapsuksia ei olisi korjattu nykyisiin autoihin?
Juu näinhän se on. Jos 12V akku kuolee niin auto on kuollut. Sit vaan hinurilla marmorille tai powerbankilla auto käyntiin. Ja sitten marmorille kyselemään että kuinka sojo tää akku nyt on?
 
Kerros nyt ihmeessä että mistä lapsuksista sä oikein horiset. Se että sun kaveris ei osaa käyttää sitä tojotaa oikein ja sinne viritellään tuollainen patentti ettei ko. kahelia autoineen hinata enää kahdeksatta kertaa tyhjän akun kans korjaamolle, ei ole sellainen.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että plugarit/EV:t ja ylipäätään kaikki seinästä ladattavat autot lataa sitä 12V akkua aina kun se auto on latauksessa.
Kerro mulle missä polttiksessa ladataan 12V akku joka yö, ilman erillistä ylläpitolaturia? Plugareissa ja sähköautoissa se apuakun ylläpitolataus on sisäänrakennettu, joten joku isompien akkujen ja ylläpitolaturien asennus plugariin on täyttä huuhaata ja pahimmillaan vahingollista.

Esim. oman plugarin alkuperäinen 12V AGM akku on lepojännitteen puolesta ollut kierrätyskamaa jo kauan. Lepojännite 11,6V ja hyvin porskuttaa kun on joka yö latingissa. Jos jättäisin vaikka viikoksi seisontaan lataamatta niin todennäköisesti ei enää liiku ilman apuvirtaa ja/tai uutta akkua, mutta ihan mielenkiinnosta testaan milloin auto puhaltaa pelin poikki.
Käytännössä yksikään polttis ei enää tuon terveysluokan akulla edes jaksa startata...
Noniin sieltähän se tuli kun oikein imutti: paskoja 12V akkuja, niinkuin muissakin autoissa. Oliko se niin vaikea myöntää? Mites käy, jos yövyt paikassa, jossa ei saa autoa roikan nokkaan ja pakkanen saavuttaa? Maksellaan sitten korkeampia vakuutusmaksuja(hinauspalvelu), kun ei plugareihin tarvitse uutta akkua tarvitse hankkia, vaikka kuinka jaska olisi... :facepalm: En nyt oikein pääse kiinni tästä ajatusmallista, mutta varmaan mie teen hommat väärin, kun pidän välineet kunnossa.
 
Niin lataa myös Kia plugari 12v akkua, jos sille on tarvetta. Saapi nähdä. Toistaiseksi itsellä on ollut tuo vm. 22 ceed 2 päivää. Muita murheita ei suuremmin ole, kuin lataus temppuilee. Ensin taistelin 4 tuntia, en saanut lataamaan. Tänään latasi 35%, lopetti ja pienen lenkin jälkeen latautui täyteen. Voipi olla maanantaikappale. Muuten auto kyllä tuntuu ja vaikuttaa hyvältä. Ilmeisesti tässä pitää kokonaan sammuttaa puhallus, jos haluaa kylmän polttomoottorin sammuksiin... Ymmärrän että jos sieltä olisi lämpö päällä, mutta kai se puhallin vie sitten niin paljon sitä 12v virtaa

Kulutuksesta: "koeajolta" lähdettäessä kotiinpäin tyhjällä akulla, eli 35km ajoa, josta puolet 100kmh, ja melkein kaikki loppumatkasta 80kmh aluetta. Keskikulutus tyhjällä akulla 4,1l/100. Aika näyttää miten pienellä pääsee, kun jaksaa vain latailla akkua
Uusissa Kioissa vissiin ollut hieman ongelmaa tuon latauksen kanssa. Muutamalla tutulla Nirossa ja Ceedissä lataus toimii täysin tuuripelillä ja molemmat menossa takuuhuoltoon...

Kiaan sen enempää perehtymättä, epäilen että tuo puhallus käynnistää polttiksen koska lämmönpyynti kabiiniin liian korkealla ja lämpö tuotetaan sillä polttiksella. Näin ainakin monessa muussa plugarissa...
Eikö Kiassa muuten ole mitään EV-mode nappulaa joka pakottaa auton käyttämään sähköä?
Noniin sieltähän se tuli kun oikein imutti: paskoja 12V akkuja, niinkuin muissakin autoissa. Oliko se niin vaikea myöntää? Mites käy, jos yövyt paikassa, jossa ei saa autoa roikan nokkaan ja pakkanen saavuttaa? Maksellaan sitten korkeampia vakuutusmaksuja(hinauspalvelu), kun ei plugareihin tarvitse uutta akkua tarvitse hankkia, vaikka kuinka jaska olisi... :facepalm:
Eikai tässä kukaan ole muuta väittänytkään? Samoja akkuja ne on kuin muissakin autoissa, pienemmässä koossa vain koska jäätäviä purkuvirtoja ei tarvita, eikä ajossa luoteta apuakun kapasiteettiin matalajännitelaitteiden käytössä. Plugareissa ne vaan ladataan ajon lisäksi myös parkissa/latauksessa ollessa ja jo teoriassakin pitäisi olla paljon terveellisempää käyttöä akulle.

Sinähän se olet se joka täällä huutelee että paskoja akkuja paskoissa vehkeissä ja paskaa suunnittelua, kun yhtenään joutuu plugareihin apuakkuja uusimaan? Koitas nyt jo päättää mikä se sun argumentti taas olikaan...
Ja nyt kun kysyit niin uusin sen akun ennakkoon jos tulee lähtö tuon kaltaiseen mestaan. Sitä odotellessa mulla on työpaikalla vino pino akkuja valmiina sitä aamua varten kun joutuu powerbankilla herättämään auton sinne pääsemiseksi...
Ei mulle tule yllätyksenä jos 5v vanha AGM sanoo sopimuksen irti. Ex diisselivolvo tuhosi kolme kertaa isomman AGM akun 2-3 vuodessa riippuen kuinka aktiivisesti lämmitteli webastoa...
 
Ei kai se Kia voi vieläkin olla niin paska, että plugarina vaatii 2020-luvulla polttista, jotta kabiiniin tulee lämpöä? Jos jossain Miissä on 5 vai 7kW vastukset lämmittämässä kabiiniin hetkessä lämpimäksi, kuten about jokaisessa vagisaa, niin ei kai se Kia enää toteuta samaa skeidaa mitä oli Optima plugareissa, jossa joku mietti virittämään 12v ulostuloon jotain propellia ettei polttis pärähtäisi viileällä.
 
Uusissa Kioissa vissiin ollut hieman ongelmaa tuon latauksen kanssa. Muutamalla tutulla Nirossa ja Ceedissä lataus toimii täysin tuuripelillä ja molemmat menossa takuuhuoltoon...

Kiaan sen enempää perehtymättä, epäilen että tuo puhallus käynnistää polttiksen koska lämmönpyynti kabiiniin liian korkealla ja lämpö tuotetaan sillä polttiksella. Näin ainakin monessa muussa plugarissa...
Eikö Kiassa muuten ole mitään EV-mode nappulaa joka pakottaa auton käyttämään sähköä?

Eikai tässä kukaan ole muuta väittänytkään? Samoja akkuja ne on kuin muissakin autoissa, pienemmässä koossa vain koska jäätäviä purkuvirtoja ei tarvita, eikä ajossa luoteta apuakun kapasiteettiin matalajännitelaitteiden käytössä. Plugareissa ne vaan ladataan ajon lisäksi myös parkissa/latauksessa ollessa ja jo teoriassakin pitäisi olla paljon terveellisempää käyttöä akulle.

Sinähän se olet se joka täällä huutelee että paskoja akkuja paskoissa vehkeissä ja paskaa suunnittelua, kun yhtenään joutuu plugareihin apuakkuja uusimaan? Koitas nyt jo päättää mikä se sun argumentti taas olikaan...
Ja nyt kun kysyit niin uusim sen akun ennakkoon jos tulee lähtö tuon kaltaiseen mestaan. Sitä odotellessa mulla on työpaikalla vino pino akkuja valmiina sitä aamua varten kun joutuu powerbankilla herättämään auton sinne pääsemiseksi...
En ole kyllä väittänyt niitä plugareiden akkuja sen paskemmaksi, kuin muitakaan. Osa hybridien omistajista vaan väitti, että niiden 12V-akut olisi parempia, kuin polttisten vastaavat, joka nyt täällä sinunki myöntämänä todettiin, ettei pidä paikkaansa. Ihan vastaavalla tavalla polttisautojenkin akkujen ikää voidaan jatkaa ylläpitolaturilla(tai saattohoitaa), kunhan saa johon nokkaan. Pienikapasiteettinen akku noin keskimäärin muutenkin on lyhyempi-ikäinen, jos akun sisuskalut ovat muutoin verrannollisia yhdistettynä Suomen ilmastoon.
 
Ei kai se Kia voi vieläkin olla niin paska, että plugarina vaatii 2020-luvulla polttista, jotta kabiiniin tulee lämpöä? Jos jossain Miissä on 5 vai 7kW vastukset lämmittämässä kabiiniin hetkessä lämpimäksi, kuten about jokaisessa vagisaa, niin ei kai se Kia enää toteuta samaa skeidaa mitä oli Optima plugareissa, jossa joku mietti virittämään 12v ulostuloon jotain propellia ettei polttis pärähtäisi viileällä.
Jaa-a, kaikki on mahdollista. Esim nämä Mitsun Phevit on juuri tuota luokkaa, mutta saivat 17-vm ylöspäin sen EV napin jolla estetään polttiksen käyttö pelkkään lämmitykseen (ainakin tiettyyn pisteeseen saakka). En tiedä, mutta epäilen että Kiassa vastaava optio löytyy myös.
En ole kyllä väittänyt niitä plugareiden akkuja sen paskemmaksi, kuin muitakaan. Osa hybridien omistajista vaan väitti, että niiden 12V-akut olisi parempia, kuin polttisten vastaavat, joka nyt täällä sinunki myöntämänä todettiin, ettei pidä paikkaansa. Ihan vastaavalla tavalla polttisautojenkin akkujen ikää voidaan jatkaa ylläpitolaturilla(tai saattohoitaa), kunhan saa johon nokkaan. Pienikapasiteettinen akku noin keskimäärin muutenkin on lyhyempi-ikäinen, jos akun sisuskalut ovat muutoin verrannollisia yhdistettynä Suomen ilmastoon.
Just edellisellä sivulla paasaat miten plugarimiehet kieltää kaikki ongelmat ja suunnittelukukkaset (joista et muuten vieläkään kertonut että mitä ne kyseiset kukkaset nyt oikein on?). En kyllä yhtään viestiä nähnyt missä olisi väitetty että plugarien akut olisi jotenkin parempia?

Ja koska näiden kanssa tulee paljon puljattua, niin tiedän kyllä että varsinkin saksalaiset tuuttaa noita paskasti suunniteltuja päästökyhäelmiä markkinoille. Vaikka henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä että saksalaisissa autoissa koko kilpien väli on yhtä lapsusta, ei nämäkään ratkaisut suoranaisesti ole mitään suunnitteluvirheitä, vaan enemmänkin vaan edesauttaa sitä käyttäjävirheen johdosta aiheutettua halvaantumista.
Tämäkin on ihan miten sen ottaa, käyttäjälle ilmiselvä vika on saksalaisinsinöörille suunniteltu ominaisuus...
 
Jaa-a, kaikki on mahdollista. Esim nämä Mitsun Phevit on juuri tuota luokkaa, mutta saivat 17-vm ylöspäin sen EV napin jolla estetään polttiksen käyttö pelkkään lämmitykseen (ainakin tiettyyn pisteeseen saakka). En tiedä, mutta epäilen että Kiassa vastaava optio löytyy myös.

Mitsun ominaisuudet olivat tiedossa toki itsellä ja sehän ei ole ongelma uusissa autoissa ollutkaan. Jotenkin vaan tuo Kian plugaripuoli on tuntunut olevan aina vähän jälkeenjäänyt ja pakkopulla, koska muillakin on. Täyssähköthän on päteviä ja polttovehkeet myös hyviä, mutta plugareissa niin omituisia ratkaisuja, ettei järki näihin taivu.
 
Jaa-a, kaikki on mahdollista. Esim nämä Mitsun Phevit on juuri tuota luokkaa, mutta saivat 17-vm ylöspäin sen EV napin jolla estetään polttiksen käyttö pelkkään lämmitykseen (ainakin tiettyyn pisteeseen saakka). En tiedä, mutta epäilen että Kiassa vastaava optio löytyy myös.
Just edellisellä sivulla paasaat miten plugarimiehet kieltää kaikki ongelmat ja suunnittelukukkaset (joista et muuten vieläkään kertonut että mitä ne kyseiset kukkaset nyt oikein on?). En kyllä yhtään viestiä nähnyt missä olisi väitetty että plugarien akut olisi jotenkin parempia?

Ja koska näiden kanssa tulee paljon puljattua, niin tiedän kyllä että varsinkin saksalaiset tuuttaa noita paskasti suunniteltuja päästökyhäelmiä markkinoille. Vaikka henkilökohtaisesti olenkin sitä mieltä että saksalaisissa autoissa koko kilpien väli on yhtä lapsusta, ei nämäkään ratkaisut suoranaisesti ole mitään suunnitteluvirheitä, vaan enemmänkin vaan edesauttaa sitä käyttäjävirheen johdosta aiheutettua halvaantumista.
Tämäkin on ihan miten sen ottaa, käyttäjälle ilmiselvä vika on saksalaisinsinöörille suunniteltu ominaisuus...
Eikö pikkuruinen akku ole suunnittelun kukkanen, kun se voi rampauttaa koko auton?
 
Huomautus - käytä lainaa-toimintoa pitääksesi keskustelu selkeänä, äläkä irrota viestejä asiayhteydestään
En kyllä yhtään viestiä nähnyt missä olisi väitetty että plugarien akut olisi jotenkin parempia?

Paljon normaalia paremmin nuo akut kestää ainakin juuri tuollaisessa Passatissa kuin vastaavassa polttiksessa.
Jeps jeps :rolleyes:
 
Kun katselee näitä ongelmia niin onneksi olen aina omistanut Toyotaa, ei ole ollut yhtään ongelmaa hybridin kanssa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom