Keskustelua hybridiautoista

Hieman tiukille meni arvailu yhden nettityypin kanssa RAV4 plugarin arviosta 1 1/2 vuotta takaperin, kun pähkäiltiin tulevaa kulutusta sähköllä ajamisesta. Arvioitiin, että saattaisi päästä ympärivuotisessa ajossa ehkä 20 kWh/100 km lukemaan, kun on ajettu kesät ja talvet läpi. No tänä aamuna sitten viimein vaihtui tuo 20,1 kWh/100 km tasan 20,0 kWh lukemaan. Huomennahan tulee vasta 1 vuosi täyteen ja kilometrit on aika tarkkaan 25 000 km meillä vuotuista ajoa.
Olen ottanut myös renkaanvaihdon kulutuksia MPS bensan suhteen. Noista ensimmäinen oli muistaakseni 2,3 L lukemissa kesärenkailla ja talvikulutus 1,9 L. Nyt mennään toista kierrosta kesärenkailla 1,3 L/100 km lukemissa, eikä se tule nyt vuoden sisällä putoamaan enää, mutta saattaa ennen vaihtoa kyllä pudotakin.
Hämmästyttävän hyvin kyllä sai arvioitua, kun se arvioi perustui ainoastaan Priuksen plug in version perusteella RAV4:n sähkönkulutuksen, kun tuolloin ei ollut vielä mitään koeajojakaan kukaan tehnyt.
Tässä on hyvä muistaa, että RAV4 laskee mukaan vain pelkästään EV modessa ajetut kilometrit, ei HV tilassa ajettuja sähköpätkiä. Joskus on HV tilassakin tullut ilmoitus ajon jälkeen, että sähköisen ajon osuus on ollut 48 %, mutta ne eivät siis ole EV ajoa.
Tuota K-arvo yhteensä lukemaa en siis ole nollannut koskaan, joten se näyttää nyt ympärivuotista keskikulutusta. Muutosvauhti on hidastunut siinä jo kuukausi luokkaan tässä kohtaa.

Saako HV-tilassa tehdystä sähköajosta myös jotain raporttia? Mitsu ilmoittaa sähköajon osuuteen kaiken sen ajon, kun moottori ei ole käynnissä, joten vaunuakin vetäessä sähköajoa on ~20-30% kun tuohon lukeutuu rullailut ja regeneroinnit. Normaalisti tuo on jotain ~40% jos ajellaan maantiellä akku "tyhjänä".
 
Saako HV-tilassa tehdystä sähköajosta myös jotain raporttia? Mitsu ilmoittaa sähköajon osuuteen kaiken sen ajon, kun moottori ei ole käynnissä, joten vaunuakin vetäessä sähköajoa on ~20-30% kun tuohon lukeutuu rullailut ja regeneroinnit. Normaalisti tuo on jotain ~40% jos ajellaan maantiellä akku "tyhjänä".
Ajon jälkeen näyttää raportin, jossa sanoo sähköisen ajon osuuden ja hyvä lukema on kyllä 4: lla alkava ollut. Mun mielestä tuo on vähän yhtä tyhjän kanssa, kun sehän on siis ladannut bensalla silloin akkuun ja käyttää sitä sitten ylimääräiset sähköajoon, eli pyrkii käyttämään konetta parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, vaikkei kaikkea tehoa tarvittaisikaan juuri silloin etenemiseen. Sanotaan vaikka, että eteneminen vaatii tehoa 20 kW, mutta moottori on parhaassa vireessä 35 kW tehoilla. Tuostahan siinä on hybriditilassa kyse. Vähän harhaanjohtavaa alkaa puhua mistään sähkölläajon osuudesta. Samaa idiotismia käyttää Toyota myös käyttäessään itse termiä ”Itselataava”. Sama kun sanoisi, että syöty ruoka oli hyvää, mutta tarkasteltuna vessanpöntön reunalta harva pystyy tekemään siitä saman johtopäätöksen, joka edelleen tukee väittämää.
 
Ajon jälkeen näyttää raportin, jossa sanoo sähköisen ajon osuuden ja hyvä lukema on kyllä 4: lla alkava ollut. Mun mielestä tuo on vähän yhtä tyhjän kanssa, kun sehän on siis ladannut bensalla silloin akkuun ja käyttää sitä sitten ylimääräiset sähköajoon, eli pyrkii käyttämään konetta parhaalla mahdollisella hyötysuhteella, vaikkei kaikkea tehoa tarvittaisikaan juuri silloin etenemiseen. Sanotaan vaikka, että eteneminen vaatii tehoa 20 kW, mutta moottori on parhaassa vireessä 35 kW tehoilla. Tuostahan siinä on hybriditilassa kyse. Vähän harhaanjohtavaa alkaa puhua mistään sähkölläajon osuudesta. Samaa idiotismia käyttää Toyota myös käyttäessään itse termiä ”Itselataava”. Sama kun sanoisi, että syöty ruoka oli hyvää, mutta tarkasteltuna vessanpöntön reunalta harva pystyy tekemään siitä saman johtopäätöksen, joka edelleen tukee väittämää.

Niin, ihan samalla tavalla sillä omalla keskimääräisellä l/100km kulutuksella ei oikein tee kukaan yhtään mitään, mutta ne on nippelitietoja joita on kiva verrata matkasta toiseen nähden. Mitähän tuo tyypillinen sähköajon osuus on normaaleissa (= "itselataavissa") hybrideissä tai sitten näissä rullaavissa 48V kevythybrideissä?
 
Ajotavoista ja profiilistahan nuo kulutukset vain kertoo kunkin kohdalla. Plugarilla polttoaineen kulutus taas sopivuudesta omaan ajoprofiiliin. Hybrideissä on se mukava puoli, että niillä päästään leikkaamaan siitä polttomoottorilla käynnistä ne pahimmat kuopat kulutuksesta, kun saadaan siirrettyä käyntiä oikealle tehokkuus alueelle, sekä ladattessa, että purkaessa kiihdytettäessä. Lämpövoimakone kun puristaa helposti teholla kaasut karkuun putkesta, mutta sähkö ei. Regenerointi on vähän sama juttu. Mitä vähemmän ajaessa sitä tarvitset, niin sitä pidemmälle pääset akulla ajamaan. Eipä ole sen regeneroinnin mittauskaan sen älykkäämpää ilmaista. Tai ilmaiseehan se ennakoivan ajon olevan joko mahdotonta, tai pielessä muutoin. Alamäkiä ja pakkojarrutuksia nyt tietysti on.
Jos mulla esim vanhalla hybridillä ilmoitti sähköajon osuudeksi 40 %, niin se kertoo, että Atkinson koneessa jäi vielä mukavasti tehoreserviäkin käyttämättä parhaasta hyötysuhteesta. 0% kertoo jo ajetun puhtaasti motaria ja lähtökin pitää tehdä kaasu pohjassa. En muista koskaan ylittäneeni 50 % rajaa, mutta voi ollakin, että mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
^2-litraisella Corollalla tulee lämpimillä ilmoilla toisinaan yli 50% sähköajoa kaupunkiajossa sekä matkallisesti että ajallisesti. Mikään hyvyysmittari tuo ei kuitenkaan ole eli 1,8-litrainen menisi melko varmasti pienemmällä kulutuksella ja pienemmällä sähköajon osuudella.
Kannattaa katsoa sitä polttoaineen kulutusta kun miettii hybridin hyvyyttä tai kuskin taloudellisuutta.
 
Kelit kun nyt kylmenee, niin alkaa vaikuttaa jo sähköllä ajamisen kulutukseen jonkun verran. Aamulla ajellessa 40 km matkaa ja akkuun meni takaisin 7,4 kWh sähköä, niin kulutus vielä pysyi tuon 20 kWh/100 km alle, eli 18,5 kWh/100 km. Ennusteet ajamiselle on jo pudonnut tuon 95 km alle pysyvästi, eikä tällä nyt tuota 95 km ole päässyt muutoinkaan. Ennuste aamulla oli 88 km ja 40 km ajon jälkeen oli jäljellä 46 km.
 
Olen nyt katsellut Passat GTE:n lisäksi A250e:tä. Tai mahdollisesti myös CLA Shooting brakea mutta se on ehkä turhan kallis.

Mersulla ilmeisesti pääsee aika pitkälle sähköllä. Mitens talvella, hoituuko liikkuminen sähköllä? Lähtö kylmästä pihasta mutta piuhaa voi pitää kiinni 24/7. Tosin töissä ei voi yleensä pitää piuhassa ja auto on kylmässä.

Onko kellään mersusta kokemuksia? Tuo Passat kiinnostaisi tilojen puolesta (hinta-tilat suhde aika paljon parempi) mutta mitenkäs paljon sillä akullisella oikeasti pääsee varsinkin talvella?

GTE passat pienemmällä akulla, talvella noin 30km, kesällä reilu 40km. Lähtö tosin lämpimästä tallista.
 
Eiköhän todennäköisempi vaihtoehto ole tuo mitä @Euroshopperi 2 ehdotteli, että muutama kWh jätetään varastoon hybriditilaa varten, ettei auto mopoonnu kun akku ajetaan tyhjiin. Jos akku olisi täysin kuiva, niin autohan ei pystyisi edes hybriditilassa tuottamaan enää täyttä tehoa.
7.5 GTE Golffissa on käytettävissä ainoastaan bensamoottorin 150 heppaa siinä vaiheessa, kun akku ajetaan tyhjäksi ja moottori hörähtää käyntiin. Aika nopeasti se kuitenkin lataa sinne lisää sen verran, että saa taas sähkömoottorin käyttöön. Lämmitys tapahtuu 100% sähköllä, eli ehkä sitä kapasiteettia on lukittu sinne vähän, ettei lämmitys lopu sähkön loputtua. Vähän enemmän siis kuin on oikeasti ilmoitettu brutto/nettokapasiteeteissa.
 
Plus että ainakaan Toyotan hybrideissä ei ole vaihteistossa erikseen edes peruutusvaihdetta, eli peruutus tapahtuu aina pelkällä sähköllä. Tokihan se motti saa sitä sähköä sinne tehtyä jos tyhjää on, mutta joku hätävara nimenomaan peruutusta varten sinne jää aina.
 
Plus että ainakaan Toyotan hybrideissä ei ole vaihteistossa erikseen edes peruutusvaihdetta, eli peruutus tapahtuu aina pelkällä sähköllä. Tokihan se motti saa sitä sähköä sinne tehtyä jos tyhjää on, mutta joku hätävara nimenomaan peruutusta varten sinne jää aina.
Itseasiassa sen ei tarvitse jättää akkuun hätävaraa peruutusta varten koska se saa tehtyä sähköä peruuttamisen aikanakin. Planeettavaihteistossa siis moottori ja mg1 pyörii aina yhteen ja samaan suuntaan ja mg2 pyörimissuunnasta riippuen auto kulkee eteen tai taakse. Jos peruuttaessa akku on melkein tyhjä, se ehtii vilauttaa varoituksen kun vaihdekeppiä siirtää N:n yli pakille (autoa ei saa jättää N:lle pitkäksi aikaa, siinä tilassa se ei pysty tekemään sähköä ajoakkuun).
 
Jos ajoakku noissa tyhjenee täysin, niin auto ei lähde enää käyntiin ja se pitää viedä pajalle ladattavaksi. Siihen ei pääse tienpäällä käsiksi mitenkään. Sama koskee sitä 12 V akkua. Se ei tyhjänä tietenkään käynnistä tietokonetta, eikä myöskään moottori käynnisty. Sen nyt saa korvattua vaikka powerbankilla tarvittaessa, mutta ajoakun tyhjeneminen vie pajalle. Mulla oli joskus Lexuksen RX, jossa 80 vauhdissa hajonnut 12 V akku sammutti tietokoneet ja auton lähtiessä alamäkeen se sammutti bensamotin, eikä enää uudelleen käynnistynyt. Siinä sitten sähköttömällä auto köntillä äkkiä keksimään paikkaa pysäyttää. Onneksi oli sopivalla liukuetäisyydellä bussipysäkki, johon onnistui vääntää pimeä, tehostiton auto. Tuo vietiin lavetilla Kaivokselaan. Periaatteessa tuon olisi voinut ajaa Powerbankilla huoltoon. Silloin ei vain liiemmin niitä ollut käsillä, enkä tiedä, miten ne kestäisivät autonlaturiin liitettynä takaisinpäin sähkön työntämistä. Tellwinn 13 000 kuitenkin löytyy nykyään jo muiltakin perheenjäseniltä varoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Se on edelleen mysteeri miksei kaikissa hybridiautoissa ole jo Hyundai Ioniqin tapaan 12V akun lataus suoraan ajoakulta muuntamalla. Silloin kun itselläni oli Niro siihen(kin) autoon oli pakko hankkia ylläpitolaturi 12V akulle, koska pätkäajossa talvella akku tyhjeni aina, koska a) akku oli takakontissa, eli se oli talvella aina kylmä ja b) hybridiauton moottori käy sen verran harvakseen, ettei tuo akku lyhyellä matkalla lataudu juuri lainkaan.
 
Se on edelleen mysteeri miksei kaikissa hybridiautoissa ole jo Hyundai Ioniqin tapaan 12V akun lataus suoraan ajoakulta muuntamalla. Silloin kun itselläni oli Niro siihen(kin) autoon oli pakko hankkia ylläpitolaturi 12V akulle, koska pätkäajossa talvella akku tyhjeni aina, koska a) akku oli takakontissa, eli se oli talvella aina kylmä ja b) hybridiauton moottori käy sen verran harvakseen, ettei tuo akku lyhyellä matkalla lataudu juuri lainkaan.

Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.
 
Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.

Niinhän sitä luulisi, vaan eipä ole.
 
Ymm, kyllähän se nimeomaan on DC-DC-muuntimella kaikissa hybridiautoissa? Eri asia sitten kaikenkarvaiset softabugit ja muut suunnittelun kukkaset, joilla se akku saadaan pidettyä liian vajaana koko ajan. Myös huonoja akkuja on ollut liikkeellä aika paljon.

Jos hybridiauton 12 volttia tuotettaisi vain polttomoottorin pyöriessä, niin akku olisi ihan jatkuvasti tyhjänä. Auton valot ja apulaitteet kuitenkin toimivat sillä 12 voltilla ja normaali kulutus on kymmeniä ampeereita.
Mulla oli tuo RXn akku juuri sellainen, että vikaa ei edes aluksi saatu selville, vaan asiakas oli väärässä. Akkuteksti meni läpi ja soittivat, että tule hakemaan viaton auto. Hakiessa auto seisoi poikittain Kaivokselan hallin keskellä ja 10 kaveria seisoi konepelti auki ja kaivoi nenää. Oli sammunut kesken peruutuksen pukkipaikalta. Syynä oli, että akun oikosulku kisko nousi irti, kun akku lämpeni, eli totaalinen on/off, eikä mikään hiipuminen. Ensin ne kyllä pitivät asiakasta valehtelijana, kun tuo oli jo 3:s kerta, kun samaa oiretta ilmeni. Nyt vain oli tilanne eri, kun meni totaalisesti kesken ajon kunnon vauhdissa pimeäksi, enkä edes ajatellut enää kokeilla oireiden häviämistä.
 
Haluatko kertoa, mistä autoista tuota ei löydy? Tuon Niron lisäksi.

Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.
 
Onko jotain viitettä mistä ilmenisi, että Kiassa olisi perinteinen 12 voltin laturi polttomoottorin yhteydessä? Pikahaku kertoo, että siellä on HSG, joka lataa ajoakkua ja sitten DC-DC-muunnin. Kialle näyttää yllättäen löytyvän ihan suoraan huolto-ohjeet julkisnetistä ainakin jollekin vuosimallille. Kia Niro : Components and components location : Low Voltage DC/DC Converter (LDC)

Niin Niroahan saa sekä itselataavana, plugarina että sähköautona. Itselataavassa tuota muunninta ei ole. Sähköautossahan se pakosti pitää olla. Plugarista en osaa sanoa.
 
Ps. voihan olla, että faceliftatussa Niron itselataavassakin tuo jo on. Omassa ensimmäisen sukupolven mallissa (2017) tuota ei ollut.
 
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.
Yritä nyt edes. Kaikki mainitsemasi hybridit joissa on ajoakku ovat ladanneet 12v-akkua dc-dc muuntimella aina kun auton käynnistää ready-tilaan ajoa varten. Niitä ylläpitolatureita asentaa kaikenlaiset vanhemmat ihmiset "varmuuden vuoksi" jotka pitävät tavallistakin autoa talvisin jatkuvasti ylläpitolatauksessa ja koska akku on jostain syystä tyhjentynyt auton seistyä viikkokaupalla. Lisäksi kun sitä akkua kuormitetaan niin vähän, se kestää vuositolkulla ja voi tapahtua äkillinen hiipuminen kun sitä ei ymmärretä vaihtaa ajoissa. Normiautoissa akku sentään alkaa oireilemaan käynnistäessä paljon aikaisemmin kuin se on täysin kaputt ja sen ymmärtää uusia siinä kohtaa.
 
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

Se että onko 12V akun kanssa ongelmia ei varsinaisesti liity siihen että onko perinteinen laturi vai DC-DC -muunnin. Esim. Amperassa jälkimmäinen, mutta silti hieman ongelmia 12V akun kanssa ja porukka käyttää jonkin verran ylläpitolatureita.
 
Aika lailla kaikki vähänkin vanhemmat Toyotan ja Lexuksen hybridit. Voit kysellä vaikka Toyota myyjiltä kuinka paljon noihin asennellaan ylläpitolatureita.

En ole tutustunut olisiko uudemmissa Toyotan hybrideissä asia jo korjattu.

Kyllä se ihan siellä Prius gen 1:ssä asti on se DC-DC-muunnin ollut. Usko pois vaan, ei ne hybridit pysyisi hengissä kahta ajokertaa, jos 12 voltin järjestelmään tuotettaisi energiaa vain polttomoottorin pyöriessä.

Linkittämäni Kia-dokumentti oli nimenomaan vuoden 2017 itselataavaan hybridiin.
 
Asia selvä. Vissiin sitten akun sijoitus ja laatu vaikuttaa siihen, että noita 12v akkuja hiipuu noissa itselataavissa ennätystahtia. Omassa Nirossa se kesti puoli vuotta (ts. ensimmäiseen talveen asti) jonka jälkeen piti asentaa ylläpitolaturi (akku oli siis edelleen kunnossa, se vaan oli mennyt tyhjäksi normaalissa päivittäisessä pätkäajossa).

Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa. Kyllä hybridiauton pitää soveltua myös pätkäajoon.
 
Toyotan hybrideissä on myös ollut 12v akkuongelmaa mutta se on liittynyt niiden pieneen kapasiteettiin ja kylmempiin lämpötiloihin.

Autoa ei saa käynnistettyä, koska virtaa ei ole riittävästi korkeajänniteakun kytkimistä varten.

12v akun vaihto 3-4 vuoden välein auttaa kummasti.
 
Huhujen mukaan ongelmia on voinut olla myös auton keyless-accessissa. Auto on tunnistanut avaimet niin kaukaa että se on herännyt horrostilasta ja siten kuluttanut 12v akun. Uusissa avaimissa olisi jokin ominaisuus mikä sammuttaa niiden pingailun 5-15 min jälkeen jos avaimia ei liikutella.
 
Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa.
Tätä riittää. Kian täyssähköautossakin on toki DC-DC muunnin pitämässä 12V akkua latauksessa. Ongelma ei ole sen puute vaan ohjauslogiikka joka mahdollistaa varsin helposti pikkuakun tyhjentämisen. Ei tarvita kuin käyttäjä joka istuu repsikan paikalla siivoilemassa autoa tai lukemassa ohjekirjaa ja miettimässä että napsautanpa autoon virrat että radio soi, onhan sähköautossa iso akku. On, mutta tuossa tilanteessa siitä ajoakusta ei otetakaan mitään vaan tyhjennetään iloisesti 12V akku.

Myös Konan on tosi moni saanut kuolemaan pihaan. Jotain vikaa latauslogiikassa on pakko olla tai sitten niihin on asennettu valtavasti susipaskoja 12V akkuja jotka hajoaa jo takuuaikana.
 
12 V akut on nykyään monesti liian kylmiä meidän talvella. Ne on vielä viety sellaisiin paikkoihin, ettei ne vahingossakaan saa lämpöä, kuten entisten polttisten kanssa. Kyllä sähkönsyöjiä riittää silti nykyisissä silti riittävästi , vaikka starttimoottori puuttuukin. Webasto riitti aikanaan jo ongelmien aloitukseen. Nyt tarjolla jo heti Webastot isommalla akun vaihdolla monella merkillä. Eli pienet on marginaalit akuissa meidän oloihin.
 
Asia selvä. Vissiin sitten akun sijoitus ja laatu vaikuttaa siihen, että noita 12v akkuja hiipuu noissa itselataavissa ennätystahtia. Omassa Nirossa se kesti puoli vuotta (ts. ensimmäiseen talveen asti) jonka jälkeen piti asentaa ylläpitolaturi (akku oli siis edelleen kunnossa, se vaan oli mennyt tyhjäksi normaalissa päivittäisessä pätkäajossa).

Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa. Kyllä hybridiauton pitää soveltua myös pätkäajoon.
Auriksissa ylläpitolatureita ja uusia akkuja asenneltiin runsaasti aivan turhaan, koska ei heti tiedetty syytä muutaman päivän seisonnan jälkeen tyhjentyneisiin akkuihin. Oikea syy oli, että autosta poistuessaan ihminen oli vahingossa hipaissut kädellään hätävilkkukatkaisijaa, mikä jätti CAN-väylän aktiiviseksi johtaen akun tyhjenemiseen.


Itselläni on ollut uudesta asti Auris hybrid, ja sen 5,5 vuotta vanha alkuperäinen 12 V -akku toimii edelleen @-22 C monta päivää seisottuaankin. Ajan lyhyttä matkaa ja vain 10 tkm/a. Jännite on uudesta asti ollut totuttua matalampi, mikä on hieman ihmetyttänyt. Ilmeisesti mataluus johtuu pienestä (35 Ah) koosta ja suuresta virrankulutuksesta lukituksen avaamisen jälkeen (jarrujen primerointi ym.), mitkä yhdessä saavat jännitteen niiaamaan tavallista enemmän. Latasin ensimmäisen kerran akkua ulkopuolisella laturilla viiden vuoden kohdalla, koska halusin nähdä CTEKin elvytystoiminnon vaikutuksen. Sain muistaakseni 0,2 V lisää. Onhan 5 vuotta jo sellainen aika, että on hyvä joko vaihtaa uusi akku tai sitten elvyttää vanhaa.

Tuon Auriksen (ja myös äidin '17 Yaris hybrid) latausjännite on noin 14,7 V vaikka polttomoottori ei pyörisi ollenkaan. Se lataa ajoakusta aina kun virrat ovat päällä. Kaverin '13 Auris lataa myös. Calm sanoi vanhojen Priustenkin olevan sammuksissa lataavia. Mikä Toyotan hybridi ei lataa?


Edit. Äidin Yariksessa on alkuperäinen akku (>4v/109 tkm). Kaverilla alkuperäinen akku meni tyhjäksi viime tammi-helmikuussa, eli kahdeksan vuoden kohdalla. Autolle tuli pahimpien 20-25 asteen pakkasten aikaan kolmen viikon ajotauko, jonka jälkeen ei lähtenyt käyntiin eikä lataaminenkaan enää auttanut. Kaveri vaihtoi uuden akun.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

 
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.
Olet mielipiteinesi yksin, tilastojen mukaan nykyisetkin hybridi-Volvot ovat tehneet kauppansa. XC90 saa päivityksessä kokonaiset 18 km lisää matkaa sähköajoon, sanoisin ettei lisäys ole merkittävä. Autoverokaan ja sitä myöten hinta ei voi montaa tonnia laskea. Mielenkiintoinen päivitys silti kun jo ensi vuodeksi on huhuiltu täysin uutta seuraajaa XC90:lle.

1631099529983.png
 
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.


Tämä on kieltämättä aika kova päivitys varsinkin kun hinta ei nouse. Ravin puolella toki edelleen vähän eri levelillä olevat voimavarat pelkällä sähköllä ja alempi kulutus bensalla.
 
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

On mielenkiintoinen päivitys. Volvot ei ole aiemmin oikeen kiinnostaneet tuon voimalinjan ja huonon rangen vuoksi, mutta nyt nousee kyllä listalla korkealle.

Tuleeko tuohon kabiinin lämmitykseen myös päivitystä? Olen ymmärtänyt, että aiemmat mallit ovat olleet aika "huonoja" talvella, koska lämmitys toimii lähes pelkästään pa-lämmittimellä?
 
Olet mielipiteinesi yksin, tilastojen mukaan nykyisetkin hybridi-Volvot ovat tehneet kauppansa. XC90 saa päivityksessä kokonaiset 18 km lisää matkaa sähköajoon, sanoisin ettei lisäys ole merkittävä. Autoverokaan ja sitä myöten hinta ei voi montaa tonnia laskea. Mielenkiintoinen päivitys silti kun jo ensi vuodeksi on huhuiltu täysin uutta seuraajaa XC90:lle.

1631099529983.png
En kyllä taida olla ihan yksin ajatuksien kanssa. Tietysti jos jollakin nyt jää oma ” Musta Pekka” käteen niin voihan sen yrittää sitten noinkin kääntää.T8 isolla jäänösarvolla lienee nyt arvossaan, mutta ei kyllä ilahduta montaa muuta. Vanhan T8n kanssa saa kyllä huumoria käyttää, kun sähköllä yrittää puhtaasti pärjätä. 50 kW tehoa ja 26 s 0-100 vastaa 1976 mallin Diesel Hiacen kiihtyvyyttä ja tehokin on sama. Ei noita nyt sisällä olevia tilauksia taida kyllä kaikki olemaan valmiita enää lunastamaan tämän jälkeen ja haluttavuus muutoinkin vaihdokeille kyllä putoaa. Saapahan sitten halvemmalla Premiumia loossista, joten lienee kuitenkin joillekin tilanne paranee. Mutta ehdottomasti kyllä jättäisin, ja jää monelta muultakin, nyt vanha tekniikka ottamatta. Tuo HyPo on nimittäin melkoisen huima parannus ja monet on kyllä jo sähköistyny asian suhteen.
Vielä kerran Volvon puolesta. Hep ja peukkua pystyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko tuohon kabiinin lämmitykseen myös päivitystä? Olen ymmärtänyt, että aiemmat mallit ovat olleet aika "huonoja" talvella, koska lämmitys toimii lähes pelkästään pa-lämmittimellä?

Tulee 5kW:n sähkölämmitys ja webasto jää pois. Webastossakin on toki puolensa, mutta kai tätä voi parannuksena pitää.
 
Tulee 5kW:n sähkölämmitys ja webasto jää pois. Webastossakin on toki puolensa, mutta kai tätä voi parannuksena pitää.
Tämä varmaan tähtää jo tulevia testejä varten ja tulevalla Volvolla pystyy ajamaan oikeasti puhtaasti sähköllä myös pakkasilla. Olkoonkin rangea vaikka vain puolet, mutta silti. Lämpöpumppu on muuten mukava, mutta ei sillä oikein voi muuta kuin pitää lämpöä yllä. Lämmittämiseen se ei oikei esim RAV4:ssa pysty. Toki 5 kW vastus syö akkua rotan lailla, jos aletaan -20:TA lämmittää +20 asteeseen autoa ja akut vielä päälle. Mulle kelpaisi kyllä RAV4:een lisävarusteeksi 5 kW vastukset.
 
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta.

Ei ole nelivetoinen pelkällä sähköllä:
kardaaniakselin poisjättö keventää autoa, mutta voimakkaammassa kiihdytyksessä auto käyttäytyy kuin etuveto ja vastaavasti vain sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen.
Auto myös käyttäytyy vakaammin tasaisemman nelivedon ansiosta. Neliveto vaatii jatkossakin bensiinimoottorin käynnistämisen.

Positiivinen päivitys, tehot ja akun kapasiteetti. Tuollaista S60 T8 voisi melkein harkita.
 
En kyllä taida olla ihan yksin ajatuksien kanssa. Tietysti jos jollakin nyt jää oma ” Musta Pekka” käteen niin voihan sen yrittää sitten noinkin kääntää.T8 isolla jäänösarvolla lienee nyt arvossaan, mutta ei kyllä ilahduta montaa muuta. Vanhan T8n kanssa saa kyllä huumoria käyttää, kun sähköllä yrittää puhtaasti pärjätä. 50 kW tehoa ja 26 s 0-100 vastaa 1976 mallin Diesel Hiacen kiihtyvyyttä ja tehokin on sama. Ei noita nyt sisällä olevia tilauksia taida kyllä kaikki olemaan valmiita enää lunastamaan tämän jälkeen ja haluttavuus muutoinkin vaihdokeille kyllä putoaa. Saapahan sitten halvemmalla Premiumia loossista, joten lienee kuitenkin joillekin tilanne paranee. Mutta ehdottomasti kyllä jättäisin, ja jää monelta muultakin, nyt vanha tekniikka ottamatta. Tuo HyPo on nimittäin melkoisen huima parannus ja monet on kyllä jo sähköistyny asian suhteen.
Vielä kerran Volvon puolesta. Hep ja peukkua pystyyn.
Volvohan nosti aiemminkin XC90:n akkukapasiteettia vuonna 2019 faceliftin yhteydessä enkä huomannut käytettyjä autoja selatessani että facelift-mallien hinnat olivat juuri korkeampia. Jos pitää yleensäkään miettiä käytetyn auton jäännösarvoja niin silloin auto on ollut omaan budjettiin liian kallis.
 
Ei ole nelivetoinen pelkällä sähköllä:
kardaaniakselin poisjättö keventää autoa, mutta voimakkaammassa kiihdytyksessä auto käyttäytyy kuin etuveto ja vastaavasti vain sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen.
Auto myös käyttäytyy vakaammin tasaisemman nelivedon ansiosta. Neliveto vaatii jatkossakin bensiinimoottorin käynnistämisen.

Positiivinen päivitys, tehot ja akun kapasiteetti. Tuollaista S60 T8 voisi melkein harkita.
No sitten pitää vetää tykkäykset takaisin. Ei pysty ottamaan autoa, joka ei toimi täysin samalla tavalla riippumatta käytetystä energianlähteestä. RAV4 vetää 4:llä pyörällä ja käyttää sähköä ja bensaa synergisesti. Jos sähkö loppuu, niin muusta ei pysty huomaamaan kuin valon sammumisesta mittarissa, mutta veto jatkuu samalla lineaarisuudella aina. Tästä ei taidakaan jäädä enempää kommentoitavaa.
 
Nuo Volvon lataushybridit ovat kyllä muuten mielenkiintoisia autoja, mutta ainakaan omalla kohdallani en ymmärrä, mitä järkeä olisi maksaa plugarista se vähän vajaa 60 k€, kun samalla rahalla saisin erinomaisen täyssähköauton (esim. Kia EV6 AWD 77 kWh, 325 hevosta). Volvojen hinnoista pitäisi lähteä kymppitonni pois, jotta ne pääsisivät kisaan mukaan.
 
Nuo Volvon lataushybridit ovat kyllä muuten mielenkiintoisia autoja, mutta ainakaan omalla kohdallani en ymmärrä, mitä järkeä olisi maksaa plugarista se vähän vajaa 60 k€, kun samalla rahalla saisin erinomaisen täyssähköauton (esim. Kia EV6 AWD 77 kWh, 325 hevosta). Volvojen hinnoista pitäisi lähteä kymppitonni pois, jotta ne pääsisivät kisaan mukaan.
Ajoprofiili. Jos 77kwh riittää kaikkiin ajoihisi niin mikäs siinä. Itse teen päivittäisiä alle 50km matkoja ja muutaman kerran kuussa 400km kusematta välissä. Ja koska Volvo on parempi auto kuin Kia.
 
Volvohan nosti aiemminkin XC90:n akkukapasiteettia vuonna 2019 faceliftin yhteydessä enkä huomannut käytettyjä autoja selatessani että facelift-mallien hinnat olivat juuri korkeampia. Jos pitää yleensäkään miettiä käytetyn auton jäännösarvoja niin silloin auto on ollut omaan budjettiin liian kallis.
Mitkään mietelmät ei koske siis minua, kun ei Volvo kuulu repertuaariin ollenkaan. Kattelin vain noita muiden mietteitä ja muualta tässä vaiheessa. Jonkunmoista kiroilua joku saattaa esittää. Ja jäähän tuohon nyt sekin, että ei se skitsofreeninen vetokaan sitten muuttunut, niin pieni muutoshan tuo sitten lopulta. No aidosti sähköllä ajettava se ei siis taida olla vieläkään
Ajoprofiili. Jos 77kwh riittää kaikkiin ajoihisi niin mikäs siinä. Itse teen päivittäisiä alle 50km matkoja ja muutaman kerran kuussa 400km kusematta välissä. Ja koska Volvo on parempi auto kuin Kia.
Ajoprofiili juu. Mulla ei kyllä Volvon 3,6 kW laturilla pystyisi samaan mitä RAV4:llä. Ensinnäkin huono range ja latausteho töppää Volvon heti ulos. Tässä on tuo yksi päivä, jolloin auto käynnistyi takaisin tullessa 74 km:n ja autotallin oven avauksen jälkeen ja kulutusta tuli 0,0 L/100 km. Tähän malliin viikot sujuu ja pari kWh olisi kyllä hyvä olla enemmän ja autonlaturi jos olisi 11 kW 3-vaiheinen, niin täydellisyyttä hipoisi.
 

Liitteet

  • 45107FBB-9981-4704-8837-4EA00CFC0633.png
    45107FBB-9981-4704-8837-4EA00CFC0633.png
    339,7 KB · Luettu: 24
  • 6750346C-4B60-43AB-9019-EC958AD239C3.png
    6750346C-4B60-43AB-9019-EC958AD239C3.png
    325,2 KB · Luettu: 25
Ajoprofiili. Jos 77kwh riittää kaikkiin ajoihisi niin mikäs siinä. Itse teen päivittäisiä alle 50km matkoja ja muutaman kerran kuussa 400km kusematta välissä. Ja koska Volvo on parempi auto kuin Kia.

Eli pärjäisit mainiosti täyssähköllä? :p Mutta vakavasti ottaen, kyllähän sellaisia ajoprofiileja tietenkin löytyy, että plugin-Volvo istuu niihin hyvin.

Tuon hiukan harkitsemattoman ensimmäisen kommenttini taustalla oli se, että monet plugarien omistajat vaikuttavat välttävän viimeiseen asti tilanteita, joissa polttomoottori käynnistyy. Ja aina joskus auto varoittelee, että pitäisi bensaa käyttää ettei se vanhene tankkiin. Jos minulla olisi plugari, käyttäytyisin todennäköisesti samoin. Ts. 95% ajokilometreistä ajaisin kaasupoljinta varoen, ikäänkuin plugin-Volvo olisi vain huono täyssähköauto, ja maksaisin siitä kuitenkin hyvän täyssähkön hinnan. Ei oikein pointtia.

Kian ja Volvon paremmuudesta en edes yritä väitellä. En ole autoharrastaja, enkä ole koskaan tehnyt ostopäätöstä merkin perusteella.
 
Volvohan nosti aiemminkin XC90:n akkukapasiteettia vuonna 2019 faceliftin yhteydessä enkä huomannut käytettyjä autoja selatessani että facelift-mallien hinnat olivat juuri korkeampia. Jos pitää yleensäkään miettiä käytetyn auton jäännösarvoja niin silloin auto on ollut omaan budjettiin liian kallis.

Faceliftin yhteydessä akun kapasiteetti taisi nousta noin 1.5kwh ja maskin design muuttui. Kyllä tämä on paljon suurempi ja odotettu muutos.
 
Volvohan nosti aiemminkin XC90:n akkukapasiteettia vuonna 2019 faceliftin yhteydessä enkä huomannut käytettyjä autoja selatessani että facelift-mallien hinnat olivat juuri korkeampia. Jos pitää yleensäkään miettiä käytetyn auton jäännösarvoja niin silloin auto on ollut omaan budjettiin liian kallis.
Tässä uudessahan ei nyt pelkkä akkukapasiteetti ole kyseessä. Takamoottori kun vaihtuu johonkin 107 kW tehoiseen, niin tuleehan tuosta jo sähkölläkin oikea auto. Ja tämä siis on jo aivan erinomainen muutos parempaan. Eli alkuperäinen T8 oli melko puhdas koeversio ja kiireellä vetäisty kasa osia hybridi manian takia. Uutuus kyllä siltä osin siirtyy selvästi ylempään kastiin. AWD on ollut vieläkin liian haastavaa Volvolle saada mukaan niin, että tuo vetojen skitsofrenia olisi saatu kuriin. Joillakin saattaa olla, ettei tuollaisella ole mitään väliä, mutta meidän taloudessa se on täysi Dealbreaker. Vuodesta 1994 ei ole sallittu edes 2 WD autojen hankintaa. Saati sitten jotain AWD/FWD/RWD comboa, jolla tuntuma ajoon vaihtuu vaikka lennosta. No tämä tästä vain omasta mielestä. Muut saa myös reilusti pitää oman mielensä
 
Viimeksi muokattu:
No, se on jokaisen oma valinta ajaako sitä autoa kuin kipeetä **** vai miten. Saa ton Kian hinnalla melkein kaksi vag:n plugariakin. Mielestäni vähän hassua vertailua. Minusta plugarissa hienoa on just se että taajamassa voi ajaa nätisti muun liikenteen mukana sähköllä, tämä onnistuu nykyiselläkin T8:lla ihan helposti. Motarille tai maantielle kääntyessä voi survoa lapun hetkeksi lattiaan siten.
Just näin. Mulle on ainakin ihan sama polttaa bensaa jos haluaa välillä fiilistellä ja kuunnella moottorin murinaa ja motörheadia. Jos haluaisin vaan liikkua a -> b mahdollisimman säästeliäästi ja hajuttomasti/mauttomasti niin valitsisin varmaankin sen sähköauton.
 
Oisko kokemuksia Toyota Auris hybrideistä? Puoliso vaihtoi sairaanhoitopiiriä jossa työskentelee niin työmatkaa kertyy jatkossa se 150km/päivä, joten harkitsen hybridin ostoa työmatka-ajoon, nykyisellä kun menee se 150€/viikko bensoihin. Prius ilmeisesti yksi luotettavimpia hybrideitä mitä tehty, Auris ilmeisesti jatkaa samaa maineikasta linjaa?
 
Prius on luotettavuudessa omassa luokassaan. Se on huhujen mukaan aina ollut ns. "over-engineered" auto, eli se on suunniteltu kestämään huomattavasti enemmän käyttöä kuin henkilöautot keskimäärin. Väitettä tukisi auton varsin kallis hinnoittelu.

Kaikki Toyotan hybridit ovat kuitenkin erittäin luotettavia, varsinkin juuri tuon hybridivoimalinjan osalta. Maantieajossa ne ovat taloudellisia, mutta pihi Diesel tai kaasuauto pesee ne kyllä noilla kilometrimäärillä vielä selvästi käyttökuluissa. Lisäksi Auris ei ole maantieajossa kyllä mikään kaikkein mukavin auto jos vertaa esim. VAGin kulkineisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 112
Viestejä
4 652 377
Jäsenet
76 373
Uusin jäsen
Thouben

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom