Noin se WLTP-testi tehdään plugareille eli katsotaan miten pitkälle pääsee sähköllä ja sitten testataan kulutus tyhjällä akulla. Esim. VAG ilmoittaa nykyään kaikki relevantit arvot (sähkörange, yhdistetty kulutus ja kulutus tyhjällä akulla).
Plugareille ilmoitetaan lähes poikkeuksetta bruttokapasiteetti ja täyssähköille aika usein netto...poikkeuksia on paljon ja esim. VW ilmoittaa ID-sarjalle neton, mutta vanhemmille täyssähköille bruton.
Jos noita kulutuksia haluaa miettiä niin e-Golfin netto on 32kWh ja range 232km. 13kWh VAG-plugareiden netto on kai 10,4kWh ja range esim. Golfilla 71km. Noista laskien täyssähkön kulutus 13,8kWh/100km ja plugarin 14,7kWh/100km.
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.
Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.
Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.
Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.
Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.
Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.
Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.