Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
111
En ymmärrä tuota veronkierto juttua. Jos henkilö haluaa säästää niin eikö silloin nimenomaan haluta ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Eikä nämä nyt paljon hitaammin kulje vaikka polttomoottori ei pyöri? Tiedän että keskimääräisillä io-tekkiläisillä on hyvät palkat mutta onhan se pari-kolme sataa kuussakin nyt jotain, vastaa jotain 500 euron korotusta.
Itse olen laskeskellut että vaikka ajan hybridillä niin mahdolliset sähköllä ajamisen säästöt ovat mitättömiä huomioiden autoilun kokonaiskulut. Alla Volvo XC90 T8 joka maksoi varusteineen vähän yli 100 000 euroa. Tuosta olen arvioinut arvon alennuksen 10 000 euroa vuosi. Kilometrejä vuodessa tulee noin 15 000 ja jos lasketaan 10 litran kulutuksella 1,6 euron litrahinnalla niin polttoainekulut vuodessa 2 400 euroa. Lisäksi huolto- ja rengaskulut tulevat tuon päälle, samoin vakuutukset. Sanoisin että polttoainekulut vaikka en autoa koskaan lataisi ovat aivan mitätön summa autoilun kokonaiskuluissa.

Minulla suurin "säästö" hybridistä on lunastettu jo ostotilanteessa autoveron ollessa noin 4 000 euroa. Verrokkina ollut BMW X7 olisi sisältänyt noin 37 000 euroa autoveroa (aneemisella diesel-moottorilla).
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
399
Tuli ihan heittämällä mieleen esim eräs Rangeri, joka maksaa 200 000 € ja plugariversiona saa 60 000 € halvemmalla. Työsuhdeautoksi otettuna työnantaja maksaa bensat, muttei sähköä. Joku saa kyllä veroedut, mutta onko sen peruste toteutunut sitten oikeasti. EU on nyt älähtänyt tästä samasta asiasta ja suunnittelee plugareiden hävittämistä koko järjestelmästä. Omalla kohdalla, kun on oma auto, niin on tullut huomattua, että WLTP veroperuste 1,0 L/100 km on erittäin haastava saavuttaa. Nyt mennään oikeestaan pelkkä talvikausi ajettuna 2.0 L/100 km lukemassa 16 000 km ajettuna ja kirittävää riittää. Tosin helpottaa hieman, kun kohta tulee 3 kk täyteen kulutuksella 0,6 L/100 km ja talvipiikki alkaa tasoittua vauhdilla. Mun mielestä, jos hankitaan tuollainen veroalennettu, niin se sitten pitää ansaitakin, tai se on valittu väärin ajatuksin. Ehkä omat ajelut ei sitten sovi alkuunkaan niihin rajoihin, mitä plugareilla tulee väistämättä reunaehdoiksi. Uskon, että monet ajattelevat niin, että yrittävätkin ansaita ne huojennukset ja homma silloin Bueno. Tunnen kyllä parikin sellaista, jotka tuumivat lähinnä, että ”mitäs antoivat” mulle. Kumpikaan ei kuitenkaan ottanut sähköautoa. No nämä nyt vain kuriositeettina ja eniten harmittaa tuo, jos EU pääsee dissaamaan koko plugarien idean jollain keplottelu argumenteilla.
Onhan sitä porukkaa tietysti joita ei se kulutuksen/päästöjen vähentäminen kiinnosta paskan vertaa. Monissa malleissa minkään muun ku plugarin ostamisessa ei vaan ole yhtään mitään järkeä kiinnosti se kulutus tai ei kiitos suomen autoveropelleilyn.
Ostin itsekin plugarin ihan vaan koska samalla rahalla sai niin paljon enemmän eikä rahat haihtunut veroihin. Pienempi kulutus on plussa mutta ei ollut mitenkään ratkaiseva.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Seat Mii:tä on saanut alle 20 000€ uutena. En tiedä mikä on saatavuuden tilanne.
Loppuunmyyty ja listahintakin tätä nykyä pitkälle yli 20 k€. Hyvällä tuurilla voi tulla vielä jonkun peruuttama tilaus tarjolle, mutta ymmärtääkseni viedään jo aikalailla viimeisiä maahantuotavia autoja, joten voi olla hiljaista niidenkin suhteen. Vähän käytetty ja liikkeestä ulos ajettuja on jonkin verran tarjolla 20 k€ tuntumaan. VW e-up lienee ainoa enää uutena tarjolla, mutta nykyinen 25++ k€ hinnoittelu on jotain koomisen ja mielipuolisen väliltä, hintaero esim. id.3 aivan liian pieni, että e-up kävisi järkeen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
203
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
25
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
259
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
994
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
399
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 379
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Plugarissahan paljon se kulutus riippuu miten ne ajelut sopivat siihen sähkön rangeen. Tuollaisiin alle 1 litran keskikulutuksiin tarkoittaneen että harvoin sillä autolla pidempiä matkoja ajetaan.

Itsellä huhtikuun keskikulutus oli 3,0 l/100km . Nykyisen tankillisen keskikulutus on 2,9 l/100km. Nuo kulutuslukemat ei mielestäni autosta johdu vaan ajoprofiilista. Viime viikko ma-la puhtaasti sähköllä 70km. Sunnuntai 197km. Viikon keskikulutus 3,0 l/100km. Edellisellä bensaturbolla samanlaisella ajolla keskikulutus oli koko kolmelta vuodelta 5,7 l/100km. Nyt phev:llä 3,5 l/100km ensimmäinen vuosi. Polttoainekulut tullut alas muutaman euron per 100km. Niin ja nuo viikonloppureissujen keskinopeudet on sitten 80-90 km/h välillä (talvella alemman rajalla ja muuten ylemmän), joten tuokin ei mikään optimaalinen hybridille ole.
Tuo ajoprofiili onkin merkittävä tekijä. Mutta, jos olisi range esim hieman päältä 100 km, niin sillä kyllä tulisi jo lähes se 0 L lukema omalla kohdalla.
Tässähän voikin laittaa tuon oman profiilin helposti esille.
Ajot tosiaan sattuu n.30-200 max haarukkaan, jos tulee mökille lähdettyä Land cruiserilla.
60-80 alue on merkittävä ympäristö. Keskinopeus on hieman päälle 50 km/h ja laitan vielä motari prosentit mukaan, huippunopeuksien lisäksi, niin tulee melko kattava kuva ajeluista.
0,5 L/100 km on päädytty näin. Laitoin myös samalta päivältä180 + km ajot ja kulutukset, kun ne olisi kyllä pystynyt ajelemaan sähkölläkin, mutta muutama kilometri jäi loppupäästä. LIDL n laturilla oli tietysti Tesla varastamassa AC sähköä taas kerran, eikä karvalakki päässyt mittarille. Tuo toiseksi viimeinen on siis moottoritien osuus matkoista, kun teksti puuttuu yläosasta.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
539
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
338
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mercedeksen uusi C-sarja taitaa olla ihan hyvä valinta, jos pelkkään rangeen on katsominen. Ja siis hinnassa jäänee aika paljon X5:n alapuolelle.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
Edittinä siis että käytössä oleva kapasiteetti on 14,5 kWh, joten 80 km olisi 18,125 kWh/100 km, joka kyllä on saavutettavissa kohtuu hyvin omissa ajeluissa.
2A5E2BEF-BD78-4C91-9BFB-22046CB62363.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
770
Mulla on nyt nuo Rangen lupaukset jatkuvasti yli 90 km täydellä latauksella, mutta haastavaa on päästä talvella jo yli 60 km. Pakkasta jos on alle -10 asteen, niin moottori tuppaa käynnistymään väkisin. Rangea luvataan tällä RAV4:lla kyllä mukavasti, mutta 80 km jo on hyvä saavutus. Toisaalta melkoista uteliaisuutta pukkaa, että mihin asti saa tuon lupauksen venymäänkään omilla ajamisilla, kunhan kelit kunnolla lämpenee. Tänään taas tällaisia lupauksia.
Kaikilla ei ole lämmintä tallia. Eli sikäli nuo kulutuslukemat koskee vain harvoja, jotka pääsee lähtemään lämpimästä tallista.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
17
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
77
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Mukavaa kun on ollut keskustelua ihan todellisista kulutuksista. Monilla on todella alhaisia kulutuksia, kateeksi käy. Meille hankittiin viime keväänä Outlander PHEV (vm 2016), vajaassa vuodessa kilometreja on tullut n. 25 tkm. Haluttiin isohko auto jossa on neliveto ja sillä pääsee hiukan huonomallakin tiellä eteenpäin, autossa piti mahtua myös nukkumaan. Lisäksi minua kiinnosti hybridi, sähköauto ei sovi millään meidän tarpeisiin. Viime kesäkuun alusta alkaen olen kirjannut Fuelioon kaikki tankkaukset. Tällä hetkellä bensan kulutus on ollut 5,2l/100km, eli ollaan todella kaukana siitä mainoksen lukemasta. Talvella kulutus oli todella masentava, korkein lukema oli yli 9l/100km, tämä oli kovilla pakkasilla kun ajettiin pitkää matkaa eikä lataamaan päästy. Viime kesänä parhaimmillaan kuukaudessa tuli 2,5tkm n. 2l/100km kulutuksella. Meillä arkiajot ovat todella lyhyitä näin korona-aikana ja normaaliaikanakin sähköllä päästäisiin valtaosa arkiajoista. Mutta se mikä nostaa meillä tuon keskikulutuksen korkeaksi on pohjoisen reissut, viime reisulla ajettiin n. 4tkm lähes tulkoon lataamatta kun paikkoja ei yksinkertaisesti ollut missä oltaisiin parkissa useita tunteja. Sähköä kulkine on tähän mennessä saanut 339 kertaa, yhteensä sisään on mennyt n. 1900 kWh. Ollaan oltu todella tyytyväisiä autoon ja mikä tärkeintä se on emännänkin mielestä todella helppo ajettava. Isoin miinus joka varmaan koskee lähes kaikkia hybridejä on tuo hidas lataus, se sulki viime kesänä halvemman bensan aikaan myös aikaveloitteiset laturit pois laskuista. Pikalataus on taasen mukava lisä mutta sen käyttö onkin vasta harvinaista herkkua juuri tuon aikaveloituksen ja maksimissaan n. 20kW lataustehon vuoksi. Eilen pääsin lataamaan Motonetillä pikalatauksella hintaan 10c/kWh, muualla ei taidakkaan olla mitenkään järkevää Lidliä lukuunottamatta jota tulee vähemmän harrastettua että oikeat sähköautoilijat pääset lataamaan. Niin ja itse olen päässyt tällä vehkeellä 45km sähköllä kun olen pihistellyt kaiken mahdollisen irti.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
168
Tuli hankittua tuollainen BMW 225xe, ja nyt mietin näitä latausasioita. Työpaikkalatausta varten hommasin perus type 2 - type 2 kaapelin, ja auton mukana tuli 10A suko-kaapeli, jolla nyt olen kotona lataillut. Jatkanko tuolla, vai onko jotain hyviä perusteluita investoida ~1000e oikeaan latausasemaan? Auto tukisi max. 16A latausta (1 vaihe), mutta latausnopeuden kannalta siinä ei mielestäni ole mitään järkeä koska yön aikana saa kyllä rauhassa latailla kuitenkin. Ehkä nuo asemat ovat hiukan kätevimpiä mutta yhtä lailla voin tuon nykyisenkin suko-laturin ripustaa seinälle...

(Koetin aiheesta löytää omaa ketjua mutta näytti löytyvän vain 12V akun lataamisesta ketju).
Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
259
Taitaa oikeasti iso osa pelkästään plugareilla ajelevista tehdä juuri noin, eli käyttää sitä "tilapäis" latauslaitetta. Varsinkin kun auto ei voi hyödyntää useampaa vaihetta.
Ok, tulee välillä vastaan kehotuksia välttää tilapäislaturin käyttöä mutten vielä ole oikein ymmärtänyt että miksi...
Itsekin alkuun mietin vain todetakseni että en saa tuolla noin tonnilla oikeen mitään hyötyä niin jäi hommaamatta. Sitten joskus kun täyssähköön päivittää niin varmaan pitää panostaa.
Joo ehkä vähän samoilla linjoilla ollaan. Mietin että pitäisikö asentaa voimavirtapistoke valmiiksi hollille ja siihen 3vaihe-1vaihe adapteri, tuolla saisin nostettua virran --> 16A (jos löytyy 16A sukolaturia) ja olisi valmiina tuki pikalatausasemalle jos sille tulee joskus tarvetta.
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.

Se latauslaitekin on vanhenevaa rautaa, kun V2G-tekniikka tekee tuloaan, joten sellaista ei mielestäni kannata etukäteen hankkia. Muutenkin näissä latauslaitteissa markkina on aika villiä, on kaiken maailman helppoheikkimyyjiä jotka ei tuo hyötyjä ja haittoja saati laitteiston takaisinmaksuaikaa esille valistuneesti.
Uusi termi mulle tuo V2G mutta pitää tutkia.
Mietin kanssa oman GTE:n kanssa noita latausasemia, mutta päätin ostaa aliexpressistä pelkän säädettävän piuhan kotosalle (8A-16A). Tuumasin, että laitan aseman vasta sitten joskus kun täyssähköön siirryn.

Buy Products Online from China Wholesalers at Aliexpress.com
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 829
Jep, sama juttu. Ainoa hyöty voisi olla tuo 10A (yleisimmin 8A) -> 16A lisäteho, mutta siitä ei ole pätkääkään lisähyötyä muuten kuin tilanteissa joissa keskellä päivää autoa ladataan kotona, esim. töistä tultua ja ennen seuraavaa menoa, ja silloinkin vain jos akku ei riitä päivän loppuihin ajoihin.
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 829
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...

Ehkä parempikin, että linkki ei toimi.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
259
Itse ainakin huomannut, että matkalaturilla on talvella ihan turha yrittää ladata ja lämmittää autoa samaan aikaan (ajastettu lähtö). Mutta latausaseman 16A riittää tuohon hyvin.
Totta tämä on hyvä pointti. Tänään koetin ensimmäistä kertaa sitä ajastettua lähtöä jolloin auto esilämmittää valmiiksi lähtöajankohdan mukaan, ja varaus oli tämän ansiosta tippunut 6%.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
612
En kyllä uskaltaisi mitään Aliexpressistä tilattua virtalähdettä laittaa kotona pistorasian perään, mutta kukin tyylillään...
En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
274
En tiedä voiko noita lataussäätimiä oikein edes kutsua virtalähteeksi, mutta ehkä esim. tämän casen https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon jälkeen ei ole kovin houkuttelevaa alkaa minkään sähkölaitteen maahantuojaksi eli ehkä mieluummin maksaa sen ~100€ ekstraa siitä että joku toinen on tuonut laitteen EU-alueelle.
Sähän et muuten "ala maahantuojaksi" ennen kuin myyt laitteen eteenpäin. Sitä ennen olet vaan kuluttaja joka on ostanut laitteen ulkomailta.

Mä välttäisin kanssa kyllä kumpaakin vaihtoehtoa latauslaitteiden osalta mutta ero on tärkeää vastuu- ja vakuutus mielessä. Maahantuojalla on ihan eri velvoitteet kuin kuluttajalla.

Sen takia kannattaa myös olla tosi tarkkana jos myy eteenpäin tuotteen, joka on hankittu EU-markkinaalueen ulkopuolelta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
168
Miksi siis tarvitset virransäätöä kotiin?
Ei näytä linkki toimivan?
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 379
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
Ite tilasin myös asiointilatauskaapelin 88€ ja 8A-16A säädettävän matkalaturin 127€ omalle hybridille Aliexpressistä. Ihan tasan samoja piuhoja myydään Suomessa puolet kalliimmalla niin liekö tuossa mitään isompaa riskiä, ja näitä on moni suositellut ja jo monta vuotta käyttänytkin kun kokemuksia kyselin Outlanderin Face-ryhmässä. Eikä ne mistään Kiinasta tule suoraan vaan EU-välivarastoista Saksasta tai Puolasta joten veroseuraamuksia ei tule.

Onhan niitä joitain keissejä missä se pistorasia on kärynnyt.
Mun auton mukana tulleen alkuperäislaturin pistoke oli ottanut sen verran osumaa että vaihdatin sen sähköliikkeessä uuteen. Nopea homma, ja peräti 5€ ottivat maksua. Pistorasiat ja pistotulpat ovat kuluvia osia ja niiden lämpötilaa kyllä kannattaa tarkkailla, mutta ylipäätään on fiksua jättää tilapäislaturi kiinteästi pistorasiaan kiinni, ettei liitokset löysty, pölyynny ja kulu.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
71
Kolme vuotta ladattu täyssähköautoa kotona schuko-laturilla 10A virralla. Laturi on ollut kiinni pistorasiassa koko ajan eikä sitä ole irroteltu muuta kuin satunnaista tarkastamista varten pari kertaa vuodessa. En ole huomannut liitoksessa löystymistä enkä pistorasian lämpenemistä.

Aikeissa on kyllä ostaa "oikea" laturi sitten kun autokin vaihtuu isompi akkuiseen.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
259
No eipä tuo virransäätö mikään välttämättömyys ole, mutta ajattelin kun ihan normaalista pistorasiasta latailen, että yön yli lataukset on hyvä tehdä pienemmillä virroilla ja iltapäivän satunnaiset "pikalataukset" tuolla 16A - virralla.

Eipä juu jostain syystä nyt enää toimikkaan linkki, mutta vähän päältä satasella sieltä saa tuon piuhan: Sähköauton latauslaite Type 2
Ok. Mulla on autossa itsessään tuo virtavalinta, mutta ehkä se olisi näppärämpi vaihtaa piuhasta.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
259
Kunhan nyt vain muistaa, että se latausrasia pitäisi vetää taululta asti ihan omana vetona ja käyttää siihen oikeaa rasiaa. Vaihtoehtoina on ns karavaanari, tai supershuko. Nämä on molemmat speksattu jatkuvan 16 A virran kanssa ilman mitään aikarajoituksia. Samoin nuo teollisuusrasiat, eli voimavirta on nimellisvirrallaan tarkoitettu kestämään ilman aikarajoitusta. CEE16A rasia on hyvä vetää jo samantien, jos pitää veto tehdä. Siihen saa sukolle sovittimia ja latauslaitteitakin saa 1-vaiheisia 3-vaihe pistokkeella. On sitten valmiina jo tulevaa varten. Kotiin riittää helposti 3 x 16 A ja täyssähköisillä pärjää, kun niissä on kunnolla kuminauhaa akussa. Omalla kohdalla on tilanne, että yö jää kokonaan käyttämättä latauksessa, kun jo 6 kW laturilla päivittäin max 3 tuntia ja 14,5 kWh on ladattu. 10 tuntia jää vähintään joka yö käyttämättä.
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
17
Toiselta kantilta ajatellen, eikö 5,2 todellinen kulutus ole melko kohtuullinen tilavalle, nelivetoiselle ja epäaerodynaamiselle katumaasturille? Etenkin kun mukana on noita pitkiäkin reissuja.

Kaukana se on markkinointilukemista, mutta niin on ajoprofiilikin. Ennen vastaavalla autolla olisi mennyt kokonainen ämpäri bensaa, nyt riittää puolikas.
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.
Onko jo kokemusta tällaisesta Boxista? Vaikuttaisi ihan täsmäkorjaukselta juuri Mitsulle. Ainakin tuossa Accelevin latausasemassa on oma ohjelma juuri johonkin tiedettyyn akkujen kunnon kohennustarpeeseen Mitsulle. Tuo sähkönappi lienee vanhemmissa toinen puute, joka korjattu myöhemmissä malleissa. Ei ainakaan hinnankiroissa ja hienot selostukset toiminnasta.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 379
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
Onko sulla ollut maskisuoja keulalla? Tuon pitäisi olla monellakin eri tapaa hyödyllinen talvella, kulutuksen pienentämisen, kabiinin lämpimänä pysymisen ja ylipäätään sähköajon mahdollistamisen kanssa. Sain oman Outlanderin maaliskuun puolessavälissä joten kokemuksia ei ole kunnon pakkasista juurikaan.

Akkuhan ei ota sähköä vastaan kovalla pakkasella kovinkaan hyvin kun ei siinä ole lämmitystä, joten kulutus on senkin takia sitten varmasti suurempi. (Joissain uudemmissa malleissa on akunlämmitin mutta se ilmeisesti kytkeytyy päälle vain todella kovissa pakkasissa.) Voi myös olla että samasta syystä suoravetoa ei kytketä, koska akku ei kestäisi "liian hyvää" sähköntuottoa, sehän tuottaa sitä ihan mukavasti tuolla 80-90km/h nopeuksissa. Olet myös ihan oikeassa tuon akun varaustason kanssa, suosituksena on esim. asuntovaunua tai raskaampaa kärryä vetäessä, ettei akkua saata ihan tyhjäksi vaan pitää n. 10km rangea yllä.

Maaliskuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin ajeltiin n. 1000km 4l/100km kulutuksella, ja nyt seuraavan tankkauksen kanssa on varmaankin vastaava kulutus tulossa, tosin tässä on Tampere-Lahti-Tampere -reissu ilman minkäänlaisia välilatauksia mukana. Auto on meillä ulkona autokatoksessa ja noin joka toisessa lähdössä alle 5 asteen lämpötiloissa on kabiinin esilämmitystä käytetty.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Jep luulen että asennutan CEE16A rasian seinään, ja siihen suko-sovitin.
Tuohon saa myös combirasioita, joissa on Suko mukana. Se tosin ei välttämättä ole supershuko vaikka sininen onkin. Tällainen taas on varmuudella käypäinen ja laippakoko on 50x50 mm, joka muistaakseni menee juuri esim Garon combin reikäänkin tilalle.


Tuossa vielä noita muitakin, joista saa sähkönumerot, jos tulee tarvetta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 530
Löytyykö sellaisia plugareita joilla Suomen talvessakin pääsisi luotettavasti 22km työmatkan edes-takaisin yhdellä latauksella? Toistaiseksi tullut vastaan lähinnä BMWn x5 jolla hinnat alkaen jostain 80k tienoilta, pikkuisen vähemmän saisi tietysti maksaa mutta esim tuo BMW 225xe:n ~10-15km kantama talvella on melkein vitsin tasoa.
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Miksi pitää 100% päästä aina toi matka? Jos nyt muutama päivä vuodessa tai muutamana kuukaudessa menee muutama kilometri bensalla, niin mikä on ongelma?

Eiköhän uudet 320e/330e/530e mene 90% kerroista ton 44km latauksella? Varmasti -25 keleillä ei mene, mutta onko noita nyt niin paljon?
Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
95
Kyllähän se on ja pääosin olenkin tyytyväinen keskikulutukseen. Tuo kovien pakkasten kulutus oli vaan aika järkytys. Auto ei koskaan kovalla pakkaselle kytke moottoria suoraan etupyörille vaan toimii pelkästään generaattorina. Tuo on vielä hiukan epäselvää itselle että mitkä seikat siihen vaikuttaa mutta näin käy viimeistään kun ulkolämpötila laskee alle -5°C. Normaalisti tuo suoraveto kytkeytyy n. 65km/h tietämillä käyttöön mikäli polttomoottoria käytetään.
Monesti olen pohtinut myöskin sitä että tuliko väärä auto valittua, mutta mielestäni ei sitten lopulta kuitenkaan. Liikumme paljon pk-seudulla ja taajamissa jolloin päästään sähköllä eteenpäin ja usein näissä arkiajoissa olen kartoittanut latauspisteet ja näitä pyritään hyödyntämään. Usein ne pysähdykset ovat niin nopeita ettei montaa kilometria kerkeä akkuun samaan. Mutta aina ladataan kun se on mahdollista.

Olen tuosta vähän lueskellut. Lähinnä käsittääkseni lisää ainoastaan puhtaan sähköajon joka jo periaatteessa on kun ajaa nätisti, jonka lisäksi tuolla voi muuttaa ilmeisesti kaasupolkimen vastetta. Tulin näillä tiedoin siihen lopputulokseen ettei se tuo minulle mitään hyötyä.
Yleensä kun ajan pitkää matkaa niin maantie pätkät yms. kova vauhtiset ajan polttomoottorilla ja sitten alle 60km/h pätkät pyrin ajamaan sähköllä. Olen huomannut (tai ainakin luulen näin) että kun akussa pitää reilumpaa varausta niin bensan kulutus on alhaisempi. Olettamus on ollut se että silloin polttomoottoria kuormitetaan tilanteissa joissa tarvitaan runsaasti tehoa vähemmän kun akusta saadaan apuja ja kun kuormitustilanne on ohi auto latailee akkuun takaisin sähköä. <- En tiedä meneekö homma näin todellisuudessa mutta tuommoinen näppituntuma on tullut kun olen seuraillut kulutuksia.
Siis tämä toiminnallisuus käsittääkseni lisättiin juuri 2016 mallin jälkeisiin asiakkaiden toiveesta. Onhan tuossa luettelossa melkoisia parannuksia moneenkin toimintaan. Akun kunnosta lähtien. Eli käsittääkseni nostaa nuo -2016 malliset tekniikaltaan tuon osalta uudempia lähemmäs, tai jopa tasolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 530
Ei varmasti mene ainakaan näillä leveysasteilla. Riittää kun lämpötila putoaa lähelle nollaa niin range putoaa reippaasti. Ellei aja ilman lämppäriä, penkin lämmittimiä yms. Sitten kun pakkasta on enemmän kuin 10 astetta niin pelkkä EV-moodi ei ole edes käytettävissä. Lämpimästä tallista em. pakkasella n. 500m ajon jälkeen hörähtää bensakone käyntiin "väkisin". Näin ainakin omien kokemusten perusteella.

Olisipa täälläkin talvet +10 astetta alimmillaan niin tilanne olisi täysin toinen.
Kyllä ainakin uudet BMW:t menee pakkasellakin pelkällä sähköllä. -10-(-15) onnistuu ainakin. BMW:llä ei ole mitään "virallista" pakkasrajaa sähköajolle.

Tossa keskustelussa jotain:

G20 330e - Sivu 8 -BMWforum.fi

Tai TM:n talvivertailu

2021-05-04 13_55_02-36 - 04_2021 näköislehti - Näköislehti.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
770
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
274
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Toyotan tuotteet ovat tuossa yleensä olleet parhaimpia (Prius ja RAV PHEV) Niissä käytetään Atkinson moottoria ja akustoa hyödyksi tehokkaasti vaikka akusto on loppu. Mutta ne ovat kyllä Bensakoneita että pienikulutuksellinen diesel on helposti kuitenkin halvin vaihtoehto.

Diesel hybridit taas eivät yleensä ole olleet erityisen pienikulutuksisia jos akku on loppu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 379
Pelkkä diesel on vielä toistaiseksi pitkälle matkalle huolettomin vaihtoehto. Tosin jos oikein pitkää siivua vetää niin täyssähköhän maksaa itsensä takaisin polttoainekulujen kanssa, jos vaan pätäkkää riittää hankintahintaan / maksueriin ja latauspaikkoja löytyy omien reittien varrelta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 530
Onko muuten vielä hybridiä, joka olisi optimoitu pitkälle matkalle ja toisi apua kulutukseen? Eli käytännössä toisi parannusta moderniin diisseliin? Aikaisemmin >100km/h nopeudet on olleet myrkkyä sähkötekniikalle.
Ei kai se nopeus hybridissä merkkaa mitään? Puhtaissa sähköautoissa kun ei yleensä ole vaihteistoa, niin saattaa vaikuttaa? Toki >100km/h nopeudet nyt on myrkkyä mille vain tekniikalle kulutuksen suhteen, kun ilmanvastus alkaa olemaan aika suuri..

Mutta eiköhän hybrideissä sähkömoottori(t) usein ole ennen vaihteistoa, joten sähköä voi syöttää eri pyörimisnopeuksilla?
 
Liittynyt
04.06.2020
Viestejä
32
Hybridi se on kaasuautokin. Pihalla yksi sellainen ja olen ollut todella tyytyväinen. Nyt kroonisen autokuumeen vuoksi pitäisi päivittää ko rakkine. Onko tietoa mikä lienee kaasuautojen tulevaisuus; co-päästöt kuitenkin yli 90g joten jatkossa jkl sanktiota tulossa. Vai tuleeko? Audi a5 g-tron olisi kiikarissa, siitä automallista kellään kokemusta?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
127 801
Viestejä
2 489 693
Jäsenet
49 797
Uusin jäsen
MiikkaN

Hinta.fi

Ylös Bottom