- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 2 235
Hieman tiukille meni arvailu yhden nettityypin kanssa RAV4 plugarin arviosta 1 1/2 vuotta takaperin, kun pähkäiltiin tulevaa kulutusta sähköllä ajamisesta. Arvioitiin, että saattaisi päästä ympärivuotisessa ajossa ehkä 20 kWh/100 km lukemaan, kun on ajettu kesät ja talvet läpi. No tänä aamuna sitten viimein vaihtui tuo 20,1 kWh/100 km tasan 20,0 kWh lukemaan. Huomennahan tulee vasta 1 vuosi täyteen ja kilometrit on aika tarkkaan 25 000 km meillä vuotuista ajoa.
Olen ottanut myös renkaanvaihdon kulutuksia MPS bensan suhteen. Noista ensimmäinen oli muistaakseni 2,3 L lukemissa kesärenkailla ja talvikulutus 1,9 L. Nyt mennään toista kierrosta kesärenkailla 1,3 L/100 km lukemissa, eikä se tule nyt vuoden sisällä putoamaan enää, mutta saattaa ennen vaihtoa kyllä pudotakin.
Hämmästyttävän hyvin kyllä sai arvioitua, kun se arvioi perustui ainoastaan Priuksen plug in version perusteella RAV4:n sähkönkulutuksen, kun tuolloin ei ollut vielä mitään koeajojakaan kukaan tehnyt.
Tässä on hyvä muistaa, että RAV4 laskee mukaan vain pelkästään EV modessa ajetut kilometrit, ei HV tilassa ajettuja sähköpätkiä. Joskus on HV tilassakin tullut ilmoitus ajon jälkeen, että sähköisen ajon osuus on ollut 48 %, mutta ne eivät siis ole EV ajoa.
Tuota K-arvo yhteensä lukemaa en siis ole nollannut koskaan, joten se näyttää nyt ympärivuotista keskikulutusta. Muutosvauhti on hidastunut siinä jo kuukausi luokkaan tässä kohtaa.
Saako HV-tilassa tehdystä sähköajosta myös jotain raporttia? Mitsu ilmoittaa sähköajon osuuteen kaiken sen ajon, kun moottori ei ole käynnissä, joten vaunuakin vetäessä sähköajoa on ~20-30% kun tuohon lukeutuu rullailut ja regeneroinnit. Normaalisti tuo on jotain ~40% jos ajellaan maantiellä akku "tyhjänä".