Kyllä on toyotalla ajaminen vaikeaa.
On, vaatii vähintään muutaman Esson Baarin vuosikurssin läpäisyn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä on toyotalla ajaminen vaikeaa.
Viime talvena kovilla pakkasilla kuoli pari kertaa -19 vuoden 2.0 farkku siten, ettei matkaa päässyt jatkamaan millään ilveellä ja useamman kerran valitteli hybridi järjestelmän toimintahäiriötä muutoin (vain kylmällä). Nuo olivat tuon jäätyneen releen aiheuttamia.Kokemuksia uudesta Toyota Corollasta 2.0 koneella? Onko ollut vikoja?
Mitkäs plugarit nykyään suostuu pelaamaan talvella pelkällä sähköllä?
Pitäisi saada esilämmitys myös jollain tapaa, oli se sitten eber/weba, lohko/sisätilahaara tai ajoakusta/seinästä lämmittäminen auton omalla lämmityslaitteella. Ja tosiaan jos ei tarvitsisi bensaa polttaa ajomatkalla pl. mahdollinen lämmityslaite.
Optimaalisin olisi jos auto lämmittäisi itsensä ajoakulla tai jos laturi on seinässä niin suoraan sähköverkosta. Polttomoottori käynnistyisi vasta jos itse haluan niin tai sähkö alkaa loppua. Korimalli sais olla mielellään farkku tai viistoperä, katumaasturi pitkin hampain.
Ajo semmoista 20-30 km/päivä taajamassa.
Passat GTE:tä olen katsellut nyt aika pitkään mutta osuuko se näihin spekseihin?
En aja hitaasti mutta hybridin energiaseuranta on erittäin mukavaa ja ajoa jouduttavaa puuhaa ja näin ollen myös iso turvallisuustekijä kun vireystila pysyy hyvänä. Normi polttiksen kanssa meinaa väsymys painaa, mutta jostain syystä energian seurantanäyttö on lumoavaa seurattavaa, ja samoin säädettävän regenin kanssa optimointi on kivaa pelillistämistä.
Eli pidätkö jalkakaasulla nopeuden tasaisena koko ylämäen vai annatko nopeuden laskea? Sillähän se kulutusero selittyy kun alat himmailemaan. Vakkari vs. tasainen nopeus jalkakaasulla tuskin syntyy eroa kulutuksessa.Corollan vakkari antaa vauhdin tipua mäen alkaessa liikaa ja alkaa sitten kiihdyttämään siihen ylämäkeen takaisin säädettyyn nopeuteen, mikä nostaa kulutusta jonkin verran kun turhaan kiihdytetään kaikkien ylämäkien ajan.
Syntyyhän siinä eroa jos vakkari kiihdyttää ylämäkeen, ja jalkakaasulla nopeus on tasainen.Eli pidätkö jalkakaasulla nopeuden tasaisena koko ylämäen vai annatko nopeuden laskea? Sillähän se kulutusero selittyy kun alat himmailemaan. Vakkari vs. tasainen nopeus jalkakaasulla tuskin syntyy eroa kulutuksessa.
Käsi pystyyn kenellä plugarilla kulutus 0,0 L/100 km vuoden ajolla. Tai josko edes joku päässyt koko vuoden kulutuksen siihen WLTP arvoon. Omalla kohdalla WLTP on 0,9 L/100 km ja vuoden ajamisen jälkeen nyt 1,8 L/100 km lukemassa, eli + 100 %. Talvikulutus tuon pilaa automaattisesti meillä. Muutoin pääsisi suurinpiirtein 1/2 WLTP luvusta. No muutamat pidemmät matkat ja alkuun ei ollut kunnollista latausasemaa tuolla aloitus syyskuulla. Mutta näin se on koostunut. Lämmin talli on kyllä lähtiessä, eikä tarvii lumileikkejä harrastaa.Mitkäs plugarit nykyään suostuu pelaamaan talvella pelkällä sähköllä?
Pitäisi saada esilämmitys myös jollain tapaa, oli se sitten eber/weba, lohko/sisätilahaara tai ajoakusta/seinästä lämmittäminen auton omalla lämmityslaitteella. Ja tosiaan jos ei tarvitsisi bensaa polttaa ajomatkalla pl. mahdollinen lämmityslaite.
Optimaalisin olisi jos auto lämmittäisi itsensä ajoakulla tai jos laturi on seinässä niin suoraan sähköverkosta. Polttomoottori käynnistyisi vasta jos itse haluan niin tai sähkö alkaa loppua. Korimalli sais olla mielellään farkku tai viistoperä, katumaasturi pitkin hampain.
Ajo semmoista 20-30 km/päivä taajamassa.
Passat GTE:tä olen katsellut nyt aika pitkään mutta osuuko se näihin spekseihin?
Ei aivan!Käsi pystyyn kenellä plugarilla kulutus 0,0 L/100 km vuoden ajolla. Tai josko edes joku päässyt koko vuoden kulutuksen siihen WLTP arvoon. Omalla kohdalla WLTP on 0,9 L/100 km ja vuoden ajamisen jälkeen nyt 1,8 L/100 km lukemassa, eli + 100 %. Talvikulutus tuon pilaa automaattisesti meillä. Muutoin pääsisi suurinpiirtein 1/2 WLTP luvusta. No muutamat pidemmät matkat ja alkuun ei ollut kunnollista latausasemaa tuolla aloitus syyskuulla. Mutta näin se on koostunut. Lämmin talli on kyllä lähtiessä, eikä tarvii lumileikkejä harrastaa.
Yleensä kaikki energiamittareiden toljottaminen ja "pelillistäminen" on poissa muun liikenteen huomioinnista. Itse en hybridillä ajaessani ainakaan tuijota energiakäyriä tai mittareita (enkä kyllä sähköautollakaan), vaan ajan ennakoivasti ja muut tiellä olevat huomioon rajoitusten mukaan. Tämä kyllä selittää hyvin, miksi ne Tojotat vetää -10km/h siihen nähden miten voi ja ylämäessä mennään 80km/h alueilla sen 66km/h.
Käsi pystyyn kenellä plugarilla kulutus 0,0 L/100 km vuoden ajolla. Tai josko edes joku päässyt koko vuoden kulutuksen siihen WLTP arvoon. Omalla kohdalla WLTP on 0,9 L/100 km ja vuoden ajamisen jälkeen nyt 1,8 L/100 km lukemassa, eli + 100 %. Talvikulutus tuon pilaa automaattisesti meillä. Muutoin pääsisi suurinpiirtein 1/2 WLTP luvusta. No muutamat pidemmät matkat ja alkuun ei ollut kunnollista latausasemaa tuolla aloitus syyskuulla. Mutta näin se on koostunut. Lämmin talli on kyllä lähtiessä, eikä tarvii lumileikkejä harrastaa.
Mä ajelin helmikuusta kesäkuuhun 7002 km ja tankkasin 37,8 L, eli 0,53 L/100 km. Eli talvi ja oikeestaan pakkaset kun laskee alle -10 asteen, niin ei meinaa sähköajo enää onnistua.Oma ennätys 2,8l/100km 1200km matkalla.
Semmoiset stereotypiat sieltä. Ajan kylläkin Mitsubishillä ja GPS nopeutta on aina vakkarissa se +3km/h nopeusrajoituksen päälle, siltikin koen mielekkäänä katsella miten energiankulutus tapahtuu ja miten auto pykälä pykälältä siirtyy sarja- ja rinnakkaishybriditilojen, pelkän rullauksen ja sähköllä ajon välillä esim. ylämäestä alamäkeen tultaessa.
Mulla on kyllä verrokiksi sama auto tavallisena hybridinä ja sen ympärivuoden kulutus päätyi lukemaan 5,3 L/100 km. Nyt näyttää siltä, että tämä plug in versio alkaa ilman sähköä kuluttamaan suurinpiirtein samaa lukemaa, kuin entinen hybridi. Alkuun näytti, että menisi 0,5 L enemmän, mutta nyt en ole enää tuosta lisästä niinkään varma. Ihan kuin olisi pienentynyt kulutus lataamatta hieman.Semmoiset stereotypiat sieltä. Ajan kylläkin Mitsubishillä ja GPS nopeutta on aina vakkarissa se +3km/h nopeusrajoituksen päälle, siltikin koen mielekkäänä katsella miten energiankulutus tapahtuu ja miten auto pykälä pykälältä siirtyy sarja- ja rinnakkaishybriditilojen, pelkän rullauksen ja sähköllä ajon välillä esim. ylämäestä alamäkeen tultaessa.
Sellaiset 8tkm tullut Mitsun mittariin maaliskuun puolivälistä lähtien ja parhaimmillaan on menty 1153km 2,6l/100km kun tuli tosi paljon pätkäajoa, ja pahimmillaan 206km 10,35l/100km asuntovaunun kanssa.
Nämähän on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun ei ne kerro mitään auton kulutuksesta vaan ainoastaan omista ajeluista ja latailuista. Kaikki tarvittava metriikka on johdettavissa kuitenkin kahdesta asiasta eli rangesta sekä keskimääräisestä kulutuksesta kun ei akkua ole ladattu.
Omat kokemukset, ei stereotypiat - pahoitteluni toki jos tein hätäisen päätelmän ajoneuvosta ja ajotyylistä. Toki jokainen tekee tavallaan, mutta itseäni ei edes insinöörinä kiinnosta kyllä pätkääkään onko käytössä sähköveto/polttisveto/hybridiveto vai mikä lie eikä regenerointistatus tai mikään muukaan. Oletan, että auto osaa tehdä sen softansa kautta ja toimii kuten parhaaksi näkee. Ainoa mitä seurailen välillä on travel assistin itsestään tekemät päätelmät esim. kaistoista. Mutta kiva, et on niitäkin joita ne animaatiot kiinnostaa - itse olen käyttänyt niitä lähinnä demoamiseen niille, joilla ei hybridi/sähkökokemusta ole.
Itse noihin plugin-hybrideihin jonkun verran tutustuin ja mielenkiinto lopahti aika tehokkaasti kun kävi ilmi, että suurin osa lämpenee joko auton moottorilla tai erillisellä polttoainelämmitimmellä. Mikä on niin vaikeaa laittaa näihin ilmalämpöpumppua?
Alkaa myös olemaan ihan pirusti tekniikkaa pieneen henkilöautoon, kun polttomoottori järjestelmineen, sähkömoottori ja mahdollisimman iso akku että pääsee ainakin 100km (Ilppi ilman vastuksia (kuten Ravissa) ei ole hyvä sekään. VAG,MB ja BMW kai ovat oikeasti aika toimivia ainakin etelän talvessa. MB:ssä tosin on ilmennyt sitä vikaa että polttista ei käytetä riittävän pitkään, jos se syystä tai toisesta käynnistyy.
Jos nyt omaa kehtaa hieman kehua niin luulen että Ampera on edelleen paras tässä suhteessa muuten paitsi etähallinta sovelluksella puuttuu.
Jos autossa on ilmastointi, niin sittenhän siellä on jo ilmalämpöpumppu.jos sen päälle vielä ilp pitäisi jonnekin mahduttaa
-20 asteinen akkukin on ihan eri asia, kuin +20 asteinen 300 kg Litum kasa. Sama kyllä tietysti pätee kaikkiin plugareihin.
Plugarit jotka on paskottu liian varovaisella bensakoneen käytöllä on jo nyt arkea korjaamoyrittäjille, tuo tulee ilmiönä vain lisääntymään tulevaisuudessa. Vaikka niitä alhaisia kulutuslukemia tavoittelisikin, olisi hyvä päästä käyttämään kone kunnolla kuumaksi vähintään kerran kuussa.
Kyllähän nuo karstoittuu ja kuonaa kertyy polttoainelinjastoihin aivan saatanasti kun kone seisoo puoley vuodesta.
Tätä en kyllä epäile yhtään. Itsellä on tapana tuota hybridiä vetää "sporttimoodilla" muutama kymmenen kilsa viikossa motaria eestaas ihan tämän vuoksi. Parhaimmillaanhan bensamoottori ei muuten käynnistyisi pariin kuukauteen. Kuitenkin se pari hassua litraa bensaa mitä tuohon hassutteluun menee ei tunnu eikä huomaa missään.
Facessa oli taannoin tällainen juttu:Facebookin sähköautoryhmässä joku oikein kehuskeli kuinka Mersussa on vielä 1,5v takaiset myyjän bensat tankissa. En tiedä miten on mahdollista ettei auto pakotetusti käytä vanhaa bensaa pois.
Öljytkin on tuossa vaiheessa melkoista vanukasta kun kondenssivettä sinne pakosti aina muodostuu, eikä kylmän motin kuljettaminen auton keulalla nollan vaiheilla olevissa lämpötiloissa sitä kondensointia ainakaan vähennä. Plugareissa näkee akun käyttötilanteen yleensä OBD-lukijan kautta, mutta milläs tarkistat tuon bensakoneen kanssa nuukailun jos öljytkin on autoon juuri vaihdettu? En tiedä auttaako joku Autotohtorin kuntotarkastus tms. antamaan vihjettä tuollaisesta?
Itselläni on tuo tullut viime talvena vastaan. Pariinkin otteeseen moottorin häiriövalo syttyi, kummallakaan kerralla en huoltoon asti kerennyt (kun ei ollut heti saatavilla) kun itsekseen häipyi se valo. No sitten tuli taas sama ja jonkun aikaa ajelin ja eipä se tuntunut häviävän niin huollossa käytin. Syyksi ilmoittivat just tuon bensan pääsyn moottoriöljyn sekaan joka sen häiriövalon sitten laukaisee. Kuittasivat sen ja öljyt + suodatin vaihdettiin. Kyseessä siis C350eFacessa oli taannoin tällainen juttu:
”Sunnuntai aamupäivällä huomasin lähtiessäni mb a250e pluginillani, että kojelaudassa paloi merkkivalo, joka osoittautui moottoridiagnostiikan varoitusvaloksi. Mietin mitä tehdä ja lähetin mercedes me appin kautta viestin huollolle ja kysyin ohjeita.
Noin tunnin päästä tuli puhelu Tukholmasta, en yleensä vastaa tuntemattomiin puheluihin, mutta nyt tein poikkeuksen. Puhelu oli mersun huollosta ja henkilö kyseli minulta ongelmasta. Puhelun päätteeksi hän sanoi välittävänsä vikailmoituksen päivystävälle mekaanikolle, joka voisi tulla katsomaan tilannetta paikan päälle. En aluksi uskonut että mitään tapahtuisi, olihan sunnuntaipäivä. Toisin kävi, muutaman minuutin päästä mersun päivystävä mekaanikko soitti ja kyseli tilanteesta ja lupasi tulla paikalle. Ja noin tunnin päästä ilmestyi mersun huoltoauto pihallemme ja vikaa alettiin selvittämään. Ja vika oli ilmeisesti se, että bensaa oli päässyt voiteluöljyn sekaan sen verran, että diagnostiikka sen tunnisti ja ilmoitti häiriöstä. Vikakoodi nollattiin ja huoltomies kävi ajamassa lenkin moottorivoimalla. Siis syy tähän vikaan oli ilmeisesti, että olin ajanut liian paljon pelkällä sähköllä, olisi pitänyt silloin tällöin ajaa myös pelkällä polttomoottorilla. Huoltomies suosittelikin kerran viikossa ajamaan polttomoottorilla tälläisen tilanteen estämiseksi. Lopuksi sovittiin, että moottorin öljyt ja suodatin vaihdetaan pikimmiten. Tilasinkin huoltoon ajan sitä varten. Autoni on siis mersu a250e sedan ja se on alle 4 kk:n ikäinen ja ajettu vähän reilu 2 tkm. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Ainakin mersun huoltopalvelu pelaa kiitettävästi, itselläni on huolenpitosopimus(10 tkm/a, 27€/kk).
- Minulla ei ole tuollaisia ongelmia ollut c300e, 1v 50tkm, toki ajan päivittäin myös bensalla. Nyt, kun asiaa ajattelee, niin joka kerta kun laitat viiran päälle, niin bensapumppu pyörii ja tasaa paineen suuttimille. Nyt kun nämä suuttimet on kauan paineistettuna ja kumminkin tulee lämpöeroja, niin varmasti suutin päästää välillä bensaa läpi tai jää vuotaman, kun ei käytetä. Varsinkin jos autolla ajetaan monta kk ilman bensa moottoria.”
Itse noihin plugin-hybrideihin jonkun verran tutustuin ja mielenkiinto lopahti aika tehokkaasti kun kävi ilmi, että suurin osa lämpenee joko auton moottorilla tai erillisellä polttoainelämmitimmellä. Mikä on niin vaikeaa laittaa näihin ilmalämpöpumppua?
Plugareissa näkee akun käyttötilanteen yleensä OBD-lukijan kautta, mutta milläs tarkistat tuon bensakoneen kanssa nuukailun jos öljytkin on autoon juuri vaihdettu? En tiedä auttaako joku Autotohtorin kuntotarkastus tms. antamaan vihjettä tuollaisesta?
Tuskin tästä on mitään kovin isoa ilmiötä odotettavissa eli autonvalmistajat varmaan laittavat softat sellaiseen kuntoon että polttomoottori pysyy kunnossa. MB:llä nyt kävi näin kun tekivät ensimmäiset kunnolliset plugarit.
Eli pidätkö jalkakaasulla nopeuden tasaisena koko ylämäen vai annatko nopeuden laskea? Sillähän se kulutusero selittyy kun alat himmailemaan. Vakkari vs. tasainen nopeus jalkakaasulla tuskin syntyy eroa kulutuksessa.
Plugareissa näkee akun käyttötilanteen yleensä OBD-lukijan kautta, mutta milläs tarkistat tuon bensakoneen kanssa nuukailun jos öljytkin on autoon juuri vaihdettu? En tiedä auttaako joku Autotohtorin kuntotarkastus tms. antamaan vihjettä tuollaisesta?
Jos sillä kuitenkin pääsee lähes 45km 8,7kwh akulla, niin olisin luullut 13kwh akun vievän pidemmälle kuin 51km.Vanhojen GTE mallien rangelupaukset ei ole wltp-mittaustavab mukaisia
Varmaan viekin pidemmälle samanlaisella ajolla.Jos sillä kuitenkin pääsee lähes 45km 8,7kwh akulla, niin olisin luullut 13kwh akun vievän pidemmälle kuin 51km.
Joko liki kaikissa plugareissa on todella korkea kulutus vs. raskaampi täyssähköversio, tai sitten ilmoitetut nettokapasiteetit eivät pidä arjessa paikaansa. Esim, että nettokapa tulee kokonaan käytetyksi vain jos ajaa etanatilassa auton aivan sammuksiin/polttiksen käynnistymiseen asti.Osaako joku selittää tämän: Golf 7.5 GTE mallissa on 8,7kWh (brutto) akku, ja 7,8kWh siitä käytettävissä. Tälle luvataan rangea 49km, itse olen päässyt parhaimmillaan about 43km, mutta lataustakin menee enää 7,2kWh tyhjästä täyteen. Golf 8 lataushybridissä on 13kWh akku, ja tälle luvataan rangea 51km. Todellisesta rangesta en tiedä, enkä onko tuo 13kWh brutto vai nettokapasiteetti.
Vaikka tuo 13kWh olisi bruttokapasiteetti ja netto about 12kWh, niin mistä johtuu noin pieni lisäys kasikoppasen rangeen, kun kapasiteettia on kuitenkin 50% lisää?
Mulla tulee nyt vuosi täyteen 7.9. ajelua RAV4 plugarilla. Sen akku on 18,1 kWh brutto. Olen saanut maksimilla menemäänakkuun takaisin vajaa 14,7 Wh sähköä takaisin ja ajomatkaa sähköllä kertyi 91,8 km. Tuosta saa oman auton minimikulutukseen olleen 16,0 kWh/100 km. Talvella on samalla tavalla pystynyt mittaamaan maksimikulutuksen olevan luokkaa 26 kWh/100 km ja tämä onnistuu vain, jos moottori ei käynnisty ollenkaan, eli -10 asetta on raja. Olen tosin päässyt muutaman kerran myös -13 asteessakin. Akun nettokapasiteetti on siis n 14,5 kWh ja reserviin jää 3,5 kWh tavalliseen hybriditilaankin kiihdyttelyyn täydellä teholla. Kai tuon nyt selville saa muillakin plugareilla, että paljonko näyttää menevän sähköä takaisin tyhjään akkuun. Omalla ajolla on kertynyt kumulatiivinen sähkönkulutus 20,1 kWh/100 km nyt kun ajettu 24 000 km, kun ajetaan pelkällä sähköllä. Sen siis auto näyttää. Bensankulutus on 1,8 L/100 km. Aikaisempi hybridiversio päätyi kauppiaalle 5,3 L/100 km lukemalla ja olen huomannut, että saman auton plugariversio kuluttaa alle 1/2 L/100 km enemmän ajettaessa lataamatta, eli hybriditilassa. 1,8:5,8 x 24 000 km on siis ajettu bensahybrdinä ja loput sähköllä, eli 7450 km bensalla ja 16 550 sähköllä. Kokonaismatkasta on siis sähkönkulutus 16 550:24 000x20,1 kWh/100 km= 13,86 kWh/100 km.Joko liki kaikissa plugareissa on todella korkea kulutus vs. raskaampi täyssähköversio, tai sitten ilmoitetut nettokapasiteetit eivät pidä arjessa paikaansa. Esim, että nettokapa tulee kokonaan käytetyksi vain jos ajaa etanatilassa auton aivan sammuksiin/polttiksen käynnistymiseen asti.
Täyssähköisen e-Golfin WLTP on 13,8 kWh/100 km. Samalla kulutuksella plugarin 51 km WLTP-range tarkoittaisi oudon pientä 7,04 kWh nettokapaa (13,8 kWh / 100 km * 51 km = 7,04 kWh). Joko rehellinen netto on 7 kWh tai jos netto muka onkin esim. 12 kWh, niin sitten WLTP-kulutus olisi aivan posketon 23,5 kWh/100 km. Mulla on sellainen muistikuva, että plugarin NEDC oli noin 11 kWh/100 km ja WLTP noin 13,5-14,5 kWh/100 km, mutta en tänään ehdi tarkistaa sitä.
Joku plugaristi voisi valaista tätä juttua, eli onko kulutus paljon suurempi kuin vastaavalla täyssähköllä, vai juksataanko nettokapasiteetissa ihan simona? Miksi range on niin pieni vs. ilmoitettu nettokapa?
WLTP on plugareissa täysin turha mittari, ei se vain toimi niiden kanssa. Pitäisi tehdä kuten EPA eli testit sähköllä ja bensalla erikseen ja sitten ilmoittaa kuinka pitkälle sähköllä pääsi:
Joku plugaristi voisi valaista tätä juttua, eli onko kulutus paljon suurempi kuin vastaavalla täyssähköllä, vai juksataanko nettokapasiteetissa ihan simona? Miksi range on niin pieni vs. ilmoitettu nettokapa?
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.Noin se WLTP-testi tehdään plugareille eli katsotaan miten pitkälle pääsee sähköllä ja sitten testataan kulutus tyhjällä akulla. Esim. VAG ilmoittaa nykyään kaikki relevantit arvot (sähkörange, yhdistetty kulutus ja kulutus tyhjällä akulla).
Plugareille ilmoitetaan lähes poikkeuksetta bruttokapasiteetti ja täyssähköille aika usein netto...poikkeuksia on paljon ja esim. VW ilmoittaa ID-sarjalle neton, mutta vanhemmille täyssähköille bruton.
Jos noita kulutuksia haluaa miettiä niin e-Golfin netto on 32kWh ja range 232km. 13kWh VAG-plugareiden netto on kai 10,4kWh ja range esim. Golfilla 71km. Noista laskien täyssähkön kulutus 13,8kWh/100km ja plugarin 14,7kWh/100km.
Eiköhän todennäköisempi vaihtoehto ole tuo mitä @Euroshopperi 2 ehdotteli, että muutama kWh jätetään varastoon hybriditilaa varten, ettei auto mopoonnu kun akku ajetaan tyhjiin. Jos akku olisi täysin kuiva, niin autohan ei pystyisi edes hybriditilassa tuottamaan enää täyttä tehoa.Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.
Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.
Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.
Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.
Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.
Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.
Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
Kuvittelisin myös, että käytetyissä komponenteissa voisi olla eroa. Plugareissa voi olla enemmän kustannuspainetta käyttää edullisempia komponentteja sähköisen voimalinjan osalta. Tämä on kuitenkin vain arvailua osaltani.
Tänään Corollalla ajellessa ajattelin että corollan moottori ei ainakaan kierrosten puutteesta karstoitu kun omalla vakioreitillä on sen puolenkymmentä mäkeä joissa motti huutaa parhaimmillaan yli 4000rpm jotta saa pidettyä sen 100km/h oikeaa nopeutta. CVT kun ei oo mikään vääntöloota vaan käyttää surutta kierroksia.
Tuossahan on käsittääkseni imusarja+suorasuihkutus niin pitäisi kai huuhdella myös venttiilivarret puhtaaksi.
Tänään tankilla noin 470km ajon jälkeen ja laskimella laskettuna kulutus 4,9L/100km.
Pieni tankki tässä niin tankillisen range tuntuu olevan kesällä vähän päälle 800km.
Jollain diesel passatilla varmaan pääsis kusematta kauemmas kairaan, jos sellaista harrastaa.
Luultavasti, ellei Toyotan insinööri ole pahasti mokannut tuon e-CVT ”vaihdelaatikon” ohjaimen ohjelmointia, kierrosten ottaminen säästää aavistuksen verran polttoainetta. Siis, kun kuormaa on tarpeeksi, niin sitten kannattaa ennemmin ”kierrättää” kuin ”väännättää” konetta jotta saadaan se vaadittu teho ulos.
Jos siellä olisi normaalimpi vaihdelaatikko niin tuota ei voisi yhtä helposti tehdä. Se kynnys vaihtaa pykälää pienemmälle pitää säätää melko ylös, jotta laatikko ei turhaan sahaa pykälää edestakaisin juuri sopivan mittaisissa mäissä, joten tuollainen ”alaspäinvaihto” tehdään vain kun se on lähes välttämätön. (Ei-hybridi, robotti-manuaalivaihteilla varustettu ”automaattivaihteinen” Toyota tekee tuota pienemmälle vaihtamista vain pienemmissä vauhdeissa. Todella ärsyttävästi yksi noista osuu juuri tuohon 30 mailin tuntinopeuden kohdalle. Ja, kun se päättää vaihtaa kerran, niin sitten sillä pienemmällä pykälällä mennään pitkään mäen jälkeenkin, jotta vältetään tuo pykälän sahaaminen.)
Hyvä kulutus tuon kokoiselle bensiiniä syövälle perusautolle. Minkälainen ajoprofiili tuossa pätkässä? Jos edustava normaaliajoa, niin hybriditekniikan avulla on tuossa pudotettu kulutus luokkaa tai jopa melkein kahta pienemmän auton tasolle, siis sellaisen kääpiökokoisen kaupunkiauton tasolle.
En minä bruttoa ja nettoa sekoita, vaan se ilmoitettu netto hämmentää.
Eilen Tzit sanoi Golf 7.5 GTE:ssä olevan 8,7 bruttoa, josta 7,8 käytettävissä. Tämä johtaa 49 km rangen (NEDC) kanssa tolkuttomaan kulutukseen, 15,9 kWh/100 km. NEDC-kulutuksen pitäisi olla noin 11 kWh/100 km vastaavalla täyssähköllä. Joku mättää ja paljon. Toivon sen olevan nettokapa, joka onkin oikeasti esim. 5,4 kWh. Silloin kulutuslisää vs. täyssähkö ei olisi, ja akussa olisi reilusti käyttämätöntä ääripäissä pidentäen käyttöikää. Sähkölaskukin pysyisi aisoissa.
Tämän palstan Passat GTE -kuskit ovat viime vuosina ilmoittaneet sellaisia nettoja, jotka yhdessä rangen (NEDC tai WLTP) kanssa johtavat aivan hulluun kulutukseen (NEDC tai WLTP) suhteessa täyssähköiseen Golfiin.
Autolehtien ja eri valmistajien ilmoittamat netot johtavat liian suureen kulutukseen vs. vastaava täyssähkö. Tämä on häirinnyt minua lähes viisi vuotta, mutta en ole koskaan jaksanut selvittää asiaa.
Olisiko sinun esimerkkisi vihdoinkin järkevämpi? Sanot isoakkuisen e-Golfin rangen olevan 232 km. Sen on pakko olla WLTP-range, koska ennen WLTP-aikaa Golfia testatessani kyljessä komeili peräti 300 km. Lisäksi kevyempi 32 kWh Mii Electricin WLTP-range on 260 km, niin se on linjassa 232 km:n kanssa. Laskit WLTP-rangen ja nettokapan perusteella WLTP-kulutukseksi 13,8 kWh/100 km, mikä kuulostaa järkevältä.
Sanot plugarin rangen olevan peräti 71 km. En usko sen olevan WLTP. Täyssähkäri laskettiin@WLTP, joten haetaanpa uudelle GTE-plugarille oikea WLTP-range Volkswagen.fi -sivujen uusimmasta esitteestä. Siellä seisoo 52 km WLTP. Arvelit 13 kWh-akun neton olevan 10,4 kWh. Sillä laskettuna WLTP-kulutus on 10,4 / 52 km * 100 = 20 kWh/100 km, missä ei ole päätä eikä häntää, koska raskaampi täyssähköinen Golf kulutti 13,8 kWh/100 km WLTP. Jos lasketaan plugarin netto täyssähkön kulutuksella, niin saadaan 13,8 * 52 km / 100 = 7,18 kWh.
Tuossa ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko plugarin kulutus on 145 % täyssähkön kulutuksesta (20 / 13,8 * 100 %), tai sitten 13 kWh-akun nettokapa on vaivaiset 7,18 kWh. Tuskinpa kukaan löytää noin pieneksi kirjoitettua nettokapaa isompiakkuiselle uudemmalle GTE:lle. Itse toivon, että oikea netto olisi 7,18 kWh.
Yksi mistä varmasti myös tulee eroa on regeneroinnin tehokkuus. Pienempi akku ei siedä yhtä suuria latausvirtoja kuin mitä isompi akku, ja täyssähkössä voidaan silloin hyödyntää regenerointiakin paljon paremmin.
Ei ne kierrokset välttämättä polttoainekulutusta pilaa, eiköhän ne kierrokset haluta pitää siellä optimaalisella alueella.Tänään Corollalla ajellessa ajattelin että corollan moottori ei ainakaan kierrosten puutteesta karstoitu kun omalla vakioreitillä on sen puolenkymmentä mäkeä joissa motti huutaa parhaimmillaan yli 4000rpm jotta saa pidettyä sen 100km/h oikeaa nopeutta. CVT kun ei oo mikään vääntöloota vaan käyttää surutta kierroksia.
Tuossahan on käsittääkseni imusarja+suorasuihkutus niin pitäisi kai huuhdella myös venttiilivarret puhtaaksi.
Tänään tankilla noin 470km ajon jälkeen ja laskimella laskettuna kulutus 4,9L/100km.
Pieni tankki tässä niin tankillisen range tuntuu olevan kesällä vähän päälle 800km.
Jollain diesel passatilla varmaan pääsis kusematta kauemmas kairaan, jos sellaista harrastaa.