Keskustelua hybridiautoista

@Zetbo

Yleiseen takuukeskusteluun:
Itselataavaa hybridiä, ainakaan Toyotaa, en huolestuisi ulkomaantuonnista takuumielessä. Hyvin epätodennäköisessä tilanteessa menee se pari touhutonnia ja sitten on ainakin taas uusi akku. PHEV Priusta kyllä harkitsisin tarkemmin, koska suurempi akku on huomattavasti kalliimpi vikaantuessaan.

Pienen akun hyöty on juuri siinä ettei sen vaihto paljoa maksa ja onnistuu tee se itse mieheltä parissa tunnissa.
 
Ostin Mitsubishin Outlander PHEV (Active Plus varustelu) 2021 mallin ja nyt kotona käsikirjaa lueskellessa aloin pohtimaan pitääkö myyjän puheet ajoakun lämmittämisestä laturilla paikkaansa kun sanoi, että autosta puuttuu ajoakun lämmitysjärjestelmä mutta se lämmitetään laittamalla auto lataukseen.

Ellen käsikirjaa väärin ymmärtänyt niin tuo ajoakun lämmitysjärjestelmä, joka paremmin varustelluista malleista löytyy, toimii juurikin tuolla tavalla eli laittamalla auton lataukseen. Mikäli asia on näin niin miten tästä karvalakkimallista saadaan akku kovilla pakkasilla lämpimäksi? Odotetaan että bensakone tuottaa tarvittavan lämmön? Sen venäläisen Webaston tuohon asennutin, onkohan siitä asian suhteen iloa?

PS: ihan bensa-autoa lähdin ostamaan, mutta tuli sen verran hyvä tarjous tästä hybridistä niin sokkona hyppäsin leikkiin mukaan. 10v olisi tällä tarkoitus ajella noin 15 000km/vuosi ja päivittäin noin 15km työmatka-ajoa mielellään pelkällä akulla - voiko tuon sössiä niin että akku kärsii liiaksi? 10A-laturilla latailen aina kun tarvetta, onko väliä lataanko täyteen kun akku 10%, 30% tai vaikka 60% eli löytyykö joku tekninen sweatspot akun eliniän kannalta?

Lainaus käsikirjasta:
1628270327915.png
 
Ostin Mitsubishin Outlander PHEV (Active Plus varustelu) 2021 mallin ja nyt kotona käsikirjaa lueskellessa aloin pohtimaan pitääkö myyjän puheet ajoakun lämmittämisestä laturilla paikkaansa kun sanoi, että autosta puuttuu ajoakun lämmitysjärjestelmä mutta se lämmitetään laittamalla auto lataukseen.

Ellen käsikirjaa väärin ymmärtänyt niin tuo ajoakun lämmitysjärjestelmä, joka paremmin varustelluista malleista löytyy, toimii juurikin tuolla tavalla eli laittamalla auton lataukseen. Mikäli asia on näin niin miten tästä karvalakkimallista saadaan akku kovilla pakkasilla lämpimäksi? Odotetaan että bensakone tuottaa tarvittavan lämmön? Sen venäläisen Webaston tuohon asennutin, onkohan siitä asian suhteen iloa?

PS: ihan bensa-autoa lähdin ostamaan, mutta tuli sen verran hyvä tarjous tästä hybridistä niin sokkona hyppäsin leikkiin mukaan. 10v olisi tällä tarkoitus ajella noin 15 000km/vuosi ja päivittäin noin 15km työmatka-ajoa mielellään pelkällä akulla - voiko tuon sössiä niin että akku kärsii liiaksi? 10A-laturilla latailen aina kun tarvetta, onko väliä lataanko täyteen kun akku 10%, 30% tai vaikka 60% eli löytyykö joku tekninen sweatspot akun eliniän kannalta?

Lainaus käsikirjasta:
1628270327915.png

Vaikuttaa aika tyhmältä järjestelmältä. Eihän ajoakkua kannata lämittää, jos autolla ei ole tarkoitus lähteä ajamaan. Kyseessä on energian tuhlaus.
 
Vaikuttaa aika tyhmältä järjestelmältä. Eihän ajoakkua kannata lämittää, jos autolla ei ole tarkoitus lähteä ajamaan. Kyseessä on energian tuhlaus.
Akkuhan lämpenee joka tapauksessa kun akkua ladataan. Lämmitin kytkeytyy pois päältä kun akku on optimaalisessa lämpötilassa. Silloin latauskin sujuu nopeammin ja akku tarjoaa enemmän kapasiteettia. En sanoisi että lämmitys menee hukkaan vaikka se olisi päällä kesälläkin, kun ei se turhaan lämmitä jos lämmitystarvetta ei ole. Okei, onhan se hieman hukkaan heitettyä kun akku jäähtyy latauksen jälkeen jos ei ole lähdössä ajamaan, mutta sitten kävisi niin että kylmä akku ei lataudu oikeasti täyteen lämpötilan vaikutuksesta ja ajaessa huomaatkin että miksi prosentit tippuvat liian nopeasti kun se kylmänä jaksoikin latautua vain 80% SoC asti tms.
 
Akkuhan lämpenee joka tapauksessa kun akkua ladataan. Lämmitin kytkeytyy pois päältä kun akku on optimaalisessa lämpötilassa. Silloin latauskin sujuu nopeammin ja akku tarjoaa enemmän kapasiteettia. En sanoisi että lämmitys menee hukkaan vaikka se olisi päällä kesälläkin, kun ei se turhaan lämmitä jos lämmitystarvetta ei ole. Okei, onhan se hieman hukkaan heitettyä kun akku jäähtyy latauksen jälkeen jos ei ole lähdössä ajamaan, mutta sitten kävisi niin että kylmä akku ei lataudu oikeasti täyteen lämpötilan vaikutuksesta ja ajaessa huomaatkin että miksi prosentit tippuvat liian nopeasti kun se kylmänä jaksoikin latautua vain 80% SoC asti tms.
Eli (ilman tuota akun lämmitysjärjestelmää) mun kannattaa toimia samoin kuin tekisin lohkolämmittimen kanssa? Ajottaisin latauksen siten, että se loppuu niillä paikkeilla kun autolla oon liikkeelle lähdössä? Ja sisälämmityksen ja bensamoottorin hoitais webasto? Vaikea ehkä ajottaa jos akkua esim. 90% jäljellä.

Sinänsä kiva systeemi jos työnantaja kieltää auton lataamisen: "en lataa vaan lämmitän akkua" :cool:
 
Ostin Mitsubishin Outlander PHEV (Active Plus varustelu) 2021 mallin ja nyt kotona käsikirjaa lueskellessa aloin pohtimaan pitääkö myyjän puheet ajoakun lämmittämisestä laturilla paikkaansa kun sanoi, että autosta puuttuu ajoakun lämmitysjärjestelmä mutta se lämmitetään laittamalla auto lataukseen.

Ellen käsikirjaa väärin ymmärtänyt niin tuo ajoakun lämmitysjärjestelmä, joka paremmin varustelluista malleista löytyy, toimii juurikin tuolla tavalla eli laittamalla auton lataukseen. Mikäli asia on näin niin miten tästä karvalakkimallista saadaan akku kovilla pakkasilla lämpimäksi? Odotetaan että bensakone tuottaa tarvittavan lämmön? Sen venäläisen Webaston tuohon asennutin, onkohan siitä asian suhteen iloa?

PS: ihan bensa-autoa lähdin ostamaan, mutta tuli sen verran hyvä tarjous tästä hybridistä niin sokkona hyppäsin leikkiin mukaan. 10v olisi tällä tarkoitus ajella noin 15 000km/vuosi ja päivittäin noin 15km työmatka-ajoa mielellään pelkällä akulla - voiko tuon sössiä niin että akku kärsii liiaksi? 10A-laturilla latailen aina kun tarvetta, onko väliä lataanko täyteen kun akku 10%, 30% tai vaikka 60% eli löytyykö joku tekninen sweatspot akun eliniän kannalta?

Lainaus käsikirjasta:
1628270327915.png
Vaikuttaa aika tyhmältä järjestelmältä. Eihän ajoakkua kannata lämittää, jos autolla ei ole tarkoitus lähteä ajamaan. Kyseessä on energian tuhlaus.

Toi on pirullisen kapulakielimäisesti ja hankalasti kirjoitettu manuaaliin. Se lisävarusteena saatavilla oleva akunlämmitin toimii auton ollessa käynnissä kun pakkasta on 10-29 astetta, ja letkun päästä vain kun pakkasta on 30 astetta tai enemmän.

Akku varaa lämpöä yllättävän hyvin, olen kuullut että pitkäkään 30 asteen pakkasjakso ei ole laskenut akun lämpötilaa alle tuon -29 asteen.

Webasto ei taida akkua paljoakaan lämmitellä mutta toki sillä säästää moottoria ja lämmittää kabiinia. Ajoakku lämpenee parhaiten kun sitä käytetään ja ladataan.

Mulla ei ole kuin auton oma Remote Control eli etäkäyttöinen ja ajastettava sähkövastuslämmitys enkä ole ajatellut mitään muuta hankkia. Talvella moottorin on ihan hyvä käynnistyä rauhassa kotona tai työpaikan pihassa ja käydä lämpimäksi, versus tilanne jossa akku on finaalissa ja moottori käynnistetään vain muutama kilometri kotoa.
 
Eli (ilman tuota akun lämmitysjärjestelmää) mun kannattaa toimia samoin kuin tekisin lohkolämmittimen kanssa? Ajottaisin latauksen siten, että se loppuu niillä paikkeilla kun autolla oon liikkeelle lähdössä? Ja sisälämmityksen ja bensamoottorin hoitais webasto? Vaikea ehkä ajottaa jos akkua esim. 90% jäljellä.

Sinänsä kiva systeemi jos työnantaja kieltää auton lataamisen: "en lataa vaan lämmitän akkua" :cool:
Periaatteessa kyllä. Vielä parempi se olisi jos akussa olisi nestekierto ja lämmönvaihdin että esilämmittämällä akkua lämmität samalla lämpövarastoa josta voidaan ottaa lämpöä sisätiloihin eikä tarvitse esilämmittää erikseen moottoria sekä akkua. Niin kuulemma Teslakin tekee ja varmaan muutkin, että kylmällä suurin osa latausenergiasta käytetään itse asiassa akun lämmittämiseen eikä sen lataamiseen - sen nettovaikutus on että range kasvaa nopeammin kuin pelkästään lataamalla, kun lämmin akku jaksaa luovuttaa enemmän kilowattitunteja.
 
Periaatteessa kyllä. Vielä parempi se olisi jos akussa olisi nestekierto ja lämmönvaihdin että esilämmittämällä akkua lämmität samalla lämpövarastoa josta voidaan ottaa lämpöä sisätiloihin eikä tarvitse esilämmittää erikseen moottoria sekä akkua. Niin kuulemma Teslakin tekee ja varmaan muutkin, että kylmällä suurin osa latausenergiasta käytetään itse asiassa akun lämmittämiseen eikä sen lataamiseen - sen nettovaikutus on että range kasvaa nopeammin kuin pelkästään lataamalla, kun lämmin akku jaksaa luovuttaa enemmän kilowattitunteja.

Teslassa ja muissa täyssähköautoissa tuollainen ominaisuus on sen takia, että niissä ei ole polttomoottoria lämpötehon tuottoa varten. Tuskin on ensimmäistäkään hybridiautoa jossa on täyssähköauton tavalla kiinnitetty huomiota akun lämmitykseen ja lämpimänä pysymiseen, kun on vain niin paljon helpompaa rykäistä se polttis käyntiin.
 
Mulla ei ole kuin auton oma Remote Control eli etäkäyttöinen ja ajastettava sähkövastuslämmitys enkä ole ajatellut mitään muuta hankkia. Talvella moottorin on ihan hyvä käynnistyä rauhassa kotona tai työpaikan pihassa ja käydä lämpimäksi, versus tilanne jossa akku on finaalissa ja moottori käynnistetään vain muutama kilometri kotoa.
Näyttäis tuo Remote Control olevan kaikissa varustelutasoissa eli se lämmittää mitä kaikkea? Sähkömoottorit, akut ja sisätilaa? Jääkö mulla tuon webaston tehtäväksi lämmittää bensamoottori? Toki täällä napapiirillä -30c pakkaset aika yleisiä niin pitäähän tuon bensakoneen lämmin olla ennen starttia, tuntuu vaan että menee silti kenties rahat hukkaan webaston kanssa. Jostain tosin luin, että jotkut käyttävät paukkupakkasilla webastoa ihan sisätilan lämmittämiseen kun autosta loppuu puhti omasta takaa, mene ja tiedä.

Auton luovutus alkuviikosta, nyt iski ostokrapula kun tietoa alkanut kaivamaan :D Käyttöopas 500 sivua pitkä ja mihinkään mistä tietoa haluaisin ei tietoa siitä löydy, iPodin asetuksista ja käyttämisestäkin taisi reilu 10 sivua löytyä tarinaa.

Tässä ei kaiketi ole perinteistä automaattivaihteistoa vaan 1 eteen ja 1 taakse (sähkömoottorit) + bensakoneelle oma vaihde jos hyppää leikkiin mukaan? Kuulostaa sen verran yksinkertaiselta että vaihteisto tässä tuskin tulee pettämään mitä ite 2000-luvun alkupuolen automaatti autojen kanssa opin pelkäämään.
 
Näyttäis tuo Remote Control olevan kaikissa varustelutasoissa eli se lämmittää mitä kaikkea? Sähkömoottorit, akut ja sisätilaa? Jääkö mulla tuon webaston tehtäväksi lämmittää bensamoottori? Toki täällä napapiirillä -30c pakkaset aika yleisiä niin pitäähän tuon bensakoneen lämmin olla ennen starttia, tuntuu vaan että menee silti kenties rahat hukkaan webaston kanssa.

Tässä ei kaiketi ole perinteistä automaattivaihteistoa vaan 1 eteen ja 1 taakse (sähkömoottorit) + bensakoneelle oma vaihde jos hyppää leikkiin mukaan? Kuulostaa sen verran yksinkertaiselta että vaihteisto tässä tuskin tulee pettämään mitä ite 2000-luvun alkupuolen automaatti autojen kanssa opin pelkäämään.

Ei mitsun etälämmitys lämmitä kuin sisätiloja. Toki siitä sitten vähän vuotaa lämpöä polttomoottorillekin, sitten kun se käynnistyy. Plugareissa polttikselle tulee joka tapauksessa kylmiä kylmäkäynnistyksiä ihan toimintaperiaatteen vuoksi. Ensin kun ajat 20 km sähköllä ja menet polttikselle, niin sitten se polttomoottori on jo taas jääkalikka, vaikka ennen lähtöä se olisikin esilämmitetty. Pelkkä webaston tilaus ei kerro oikeastaan yhtään mitä se sitten tekee. Oletus nykyään on varmaan pelkkä sisätilojen lämmitys ja siinä heitit rahasi vaan hukkaan tuon auton kanssa.

Ei siinä voi oikein sanoa olevan minkäänlaista vaihteistoa. Sähkömoottorit on suorakytkettyjä ja eteen- ja taaksepäin meno eroaa vaan siinä, että moottoreita pyöritetään eri suuntaan. Yli 65 km/h vauhdissa polttomoottori voi suorakytkeytyä eturenkaisiin sähkömoottorin rinnalle pelkällä kytkimellä.
 
Ei mitsun etälämmitys lämmitä kuin sisätiloja. Toki siitä sitten vähän vuotaa lämpöä polttomoottorillekin, sitten kun se käynnistyy. Plugareissa polttikselle tulee joka tapauksessa kylmiä kylmäkäynnistyksiä ihan toimintaperiaatteen vuoksi. Ensin kun ajat 20 km sähköllä ja menet polttikselle, niin sitten se polttomoottori on jo taas jääkalikka, vaikka ennen lähtöä se olisikin esilämmitetty. Pelkkä webaston tilaus ei kerro oikeastaan yhtään mitä se sitten tekee. Oletus nykyään on varmaan pelkkä sisätilojen lämmitys ja siinä heitit rahasi vaan hukkaan tuon auton kanssa.
Lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen sijasta päädyin tuohon webastoon eli kyllä sillä bensakone ja sisätila lämmitetään. Sikäli mikäli tuon voi laittaa hurisemaan kesken ajon niin tuohan on just hyvä kun voi varautua esilämmittämään polttomoottorin pidemmillä matkoilla.
 
Lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen sijasta päädyin tuohon webastoon eli kyllä sillä bensakone ja sisätila lämmitetään. Sikäli mikäli tuon voi laittaa hurisemaan kesken ajon niin tuohan on just hyvä kun voi varautua esilämmittämään polttomoottorin pidemmillä matkoilla.
Kuulostaa aika turhalta kikkailulta. Olen noin neljä vuotta aika aktiivisesti seurannut Outlanderiin liittyviä foorumeita ja ryhmiä, ei niissä ole tainnut ikinä olla kellään ongelmia polttiksen kanssa. Ja kuten jo todettu, plugarissa se polttis ehtii jää(h)tymään alkulämmityksen jälkeen useasti matkan aikana.
Ja Outlanderissa akun lämpötila tai sisätilan lämmön pyynti on ne ratkaisevat tekijät polttiksen käynnistämiseen. Ei sitä käynnistetä sen takia, että se lämmitettäisiin "valmiiksi".
 
En nyt ihan varmaksi väitä, mutta olen ollut huomaavinani, että tämä RAV4 plugari alkaa valmistella sähkön loppumista n. 1 min ennen ja käynnistää moottorin joillekin vakiokierroksille ja siirtyy sitten vasta ottamaan tehoa kunnolla ulos. Eli käsittäisin tuon niin, että siinä on joku kylmän moottorin tehorajoitus sen minuutin ajan päällä. Saattoi olla myös silloin, kun ajelin Auto HV/EV tilassa, että auto käynnisteli ihan turhan oloisesti, koska pyrki pitämään jo valmiiksi moottorin oikeassa lämmössä, jos käsky tulee, kun polkaisee lattiaan. Kylmän akun käskyttäminen saattoi myös aiheuttaa käsittämättömiä moottorin käynnistymisiä ja silloinkin tarkoitus on sama, mutta suojella akun kuntoa. Eli omalla kohdalla olen alkanut pitämään noita käynnistelyjä ihan olosuhteiden aiheuttamina suojamekanismeina, joiden tarkoitus on suojella sekä moottoria, että akkua.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Corolla hybridissä huomannut että vakkarilla ajaessa ei koskaan tiputa maantiellä 80-100km/h vauhdissa täysin EV-moodiin ja sammuta moottoria niissä paikoissa missä jalkakaasulla ajaessa automatiikka sammuttaa moottorin ja EV-valo syttyy.
Vakkarilla ajaessa näissä samoissa paikoissa kyllä mennään ihan samalla tavalla pelkällä sähköllä, mutta moottori käy tyhjäkäyntiä irrotettuna voimansiirrosta, näkee kun kulutusmittari tippuu melkein nollaan ja energianäytössä näkyy että mennään sähkömoottorilla.

Periaatteessa ihan hyvä vaan että ei turhaan sammuttele ihan tuon tuostaan moottoria maantiellä, kun ei tuossa maantievauhdissa kuitenkaan pitkiä aikoja voi mennä pelkällä sähköllä tällä perushybridillä.
 
Plugarilla on hieman kriittisempää tuon polttiksen kanssa, kun sillä saattaa päästä sähköllä niin pitkään, että moottori kylmenee oikeasti, eikä sen kovempi kuormittaminen ole kovin järkevää täysin kylmästä suoraan. Ja tosiaan tässä RAV4 plugarissa ei ole lämmitykseen oikeen sähköisiä kykyjä ollenkaan, niin lämmitykset jää kiertävän jäähdytysnesteen varaan, kun lämpöpumpun teho loppuu pakkasella nopeasti. Paljon on lämmitettävää, kun akku, lohko ja hytti pitää saada polttiksella pysymään viimassa lämpimänä. Joskus laitoin sen kuvankin, jossa näkee, miten plugari pumppaa -16 asteen pakkasella jo Auto HV/EV tilassa, vaikka akusta löytyisi sähköä ajella. Laitetaan uudestaan muistin virkistämiseksi kunnon pulssiajoa, kun olin päässyt 25 km eteenpäin lämpimästä tallista ja ulkolämpö vaihteli 15-20 asteen välillä. Tuossa siis 15 min jakso ja kulutuksesta voisi melkein päätellä, että lämmityksen takia aina moottori pörisee ja muutamat minuutit välissä sammuksissa.
 

Liitteet

  • 26949EC2-6614-4004-BDA1-1342835D88E4.jpeg
    26949EC2-6614-4004-BDA1-1342835D88E4.jpeg
    196,4 KB · Luettu: 83
Laturina kun on mulla se Accelev 6 kW, niin joku saattaa olla kiinnostunut sen näyttämän tarkkuudesta. Tässä tuli kyllä hieman aikaa latauksen loputtua, kun otin tuon toisen kuvan, mutta ei siinä lienee mahdottomia vuotovirtoja päässyt syntymään. Eli kun Accelev näytti tuon 8,1 kWh, niin todellinen päätyi 8,25 kWh mittarilla . Pientä heittoa kyllä on Accelevin lukemaan, mutta ei paljon haittaa. Kulutuksena tuolta matkalta tulee 18,0 kWh vs todellinen 18,3 kWh/100 km, kun tuli ajettua 45 km ja Rangea jäi vielä 46 km jäljelle. Eli näin näytti. Täytyy kattoa muutama kerta lisää, kuinka tuo todellinen vaihtelee. Lepovirtakin on vielä selvittämättä.
 

Liitteet

  • 1F490E7A-ABAE-4820-A648-54FF9F33EE42.jpeg
    1F490E7A-ABAE-4820-A648-54FF9F33EE42.jpeg
    159,3 KB · Luettu: 16
  • FAD9118B-AE64-4E34-B7F5-6A690E5143BA.jpeg
    FAD9118B-AE64-4E34-B7F5-6A690E5143BA.jpeg
    190,7 KB · Luettu: 23
  • C946E760-512B-4032-91C0-6FF7318F59E5.jpeg
    C946E760-512B-4032-91C0-6FF7318F59E5.jpeg
    237,4 KB · Luettu: 19
Viimeksi muokattu:
Volvo T8 tuo mini webasto käynnistyy aina ja nopeasti jos sisälle tarvii lämpöä. Sen saa valikosta pois päältä niinkuin se nyt pari kuukautta olikin koska kuuma.

Viikko sitten pistin taas täpän että saa käyttää kun aamulla 9 C "lämmintä". Tuohon työmatkaan n.9km niin kulutus näyttää pihassa 0.8l / 100km. Eli auto laskee tuon webaston kulutuksen mukaan vaikka ajaa täydellä sähköllä.
 
Lisää pohdittavaa Mitsubishi Outlander PHEV:n osalta - renkaat ja niiden koko. Mukana tuli speksien mukaiset 18" aluvanteet kesärenkaille, mutta talvirenkaita ei ja ne yleensä ymmärtääkseni 16" aluvanteet. Käsikirja ohjeistaa näin:

rengas1.jpg
rengas2.jpg

Onkohan mitään estettä hankkia 17" vanteet ( 6,5x17, 5x114,3, et 38, 67,1 keskireikä), mennä lähimpään rengasliikkeeseen ostamaan sopivat nastarenkaat ja saada niihin nuo rengaspaineanturit? Edellinen auto 2000-luvun alusta, silloin alle laitettiin sellaiset renkaat "jotka siellä mahtuu pyörimään" eli en näistä mitään ymmärrä.

Tuli tätä kirjoitellessa tämmöiseen törmättyä eli kaiketi onnistuisi:

rengas3.jpg

 
Lisää pohdittavaa Mitsubishi Outlander PHEV:n osalta - renkaat ja niiden koko. Mukana tuli speksien mukaiset 18" aluvanteet kesärenkaille, mutta talvirenkaita ei ja ne yleensä ymmärtääkseni 16" aluvanteet. Käsikirja ohjeistaa näin:

rengas1.jpg
rengas2.jpg

Onkohan mitään estettä hankkia 17" vanteet ( 6,5x17, 5x114,3, et 38, 67,1 keskireikä), mennä lähimpään rengasliikkeeseen ostamaan sopivat nastarenkaat ja saada niihin nuo rengaspaineanturit? Edellinen auto 2000-luvun alusta, silloin alle laitettiin sellaiset renkaat "jotka siellä mahtuu pyörimään" eli en näistä mitään ymmärrä.

Tuli tätä kirjoitellessa tämmöiseen törmättyä eli kaiketi onnistuisi:

rengas3.jpg

Nettiautosta äkkiseltään katsottuna on jopa 16" renkailla noita, etten näkis mitään estettä 17" renkaille.
 
Lisää pohdittavaa Mitsubishi Outlander PHEV:n osalta - renkaat ja niiden koko. Mukana tuli speksien mukaiset 18" aluvanteet kesärenkaille, mutta talvirenkaita ei ja ne yleensä ymmärtääkseni 16" aluvanteet. Käsikirja ohjeistaa näin:

rengas1.jpg
rengas2.jpg

Onkohan mitään estettä hankkia 17" vanteet ( 6,5x17, 5x114,3, et 38, 67,1 keskireikä), mennä lähimpään rengasliikkeeseen ostamaan sopivat nastarenkaat ja saada niihin nuo rengaspaineanturit? Edellinen auto 2000-luvun alusta, silloin alle laitettiin sellaiset renkaat "jotka siellä mahtuu pyörimään" eli en näistä mitään ymmärrä.

Tuli tätä kirjoitellessa tämmöiseen törmättyä eli kaiketi onnistuisi:

rengas3.jpg

Rekisteriotteesta pitäisi löytyä tyyppihyväksytyt vanteet joita saa suoraan käyttää, ja tuossa listassahan on myös 17" vanne. Useimmiten ne kokorajoitukset tulee siitä ettei esim 16" vanne mahdu paikalleen ongelmitta jarruosien takia, ellei ole sopivan sirolla rakenteella, mitä Mitsun omat vanteet ilmeisesti on kun sellaisia tarjotaan. Hankit vain tuon listan mukaiset 17" vanteet ja 215/65 talvirenkaat ja kovaa ajoa.
Mutta itse harkitsisin muitakin rengasmerkkejä kuin MITSUBISHI MOTORS :rofl2:
 
Nettiautosta äkkiseltään katsottuna on jopa 16" renkailla noita, etten näkis mitään estettä 17" renkaille.
Mä tein niin, että vaihdoin 18” talvirengassetin 19” R3 settiin. Aika mukavat on ajella, eikä tunnu miltään lötköiltä alla. Eikös tuo Outlanderkin paina ihan kunnolla, niin en oikein saa langanpäästä kiinni, että miksi pitäisi näihin plugareihin laittaa mitään pullarenkaita. RAV4 plugariin on 235/55-19 ainakin omasta mielestä loistava kumi myös talvella. 2,8 bar oli koko talven keskimäärin paineet R3:ssa ja hyvää pitoa mukavilla ajo-ominaisuuksilla. Toistaiseksi myös pisin trippi sähköllä 91,8 km ajettu R3:lla. Ajotuntumasta pelkkää hyvää yhdeltä talvelta, eikä mitään tunnetta, että sortuisi alta.
 
Mä tein niin, että vaihdoin 18” talvirengassetin 19” R3 settiin. Aika mukavat on ajella, eikä tunnu miltään lötköiltä alla. Eikös tuo Outlanderkin paina ihan kunnolla, niin en oikein saa langanpäästä kiinni, että miksi pitäisi näihin plugareihin laittaa mitään pullarenkaita. RAV4 plugariin on 235/55-19 ainakin omasta mielestä loistava kumi myös talvella. 2,8 bar oli koko talven keskimäärin paineet R3:ssa ja hyvää pitoa mukavilla ajo-ominaisuuksilla. Toistaiseksi myös pisin trippi sähköllä 91,8 km ajettu R3:lla. Ajotuntumasta pelkkää hyvää yhdeltä talvelta, eikä mitään tunnetta, että sortuisi alta.
Langanpäänä raha vaikkakin huono paikka säästää. Nyt löysin hyvän tarjouksen 245/45/19 setistä jossa vanteiden et 50. Onkohan isompia ongelmia tiedossa kun valmistaja suosittelee 235/50 ja vanteiden et 38?
 
Mä tein niin, että vaihdoin 18” talvirengassetin 19” R3 settiin. Aika mukavat on ajella, eikä tunnu miltään lötköiltä alla. Eikös tuo Outlanderkin paina ihan kunnolla, niin en oikein saa langanpäästä kiinni, että miksi pitäisi näihin plugareihin laittaa mitään pullarenkaita. RAV4 plugariin on 235/55-19 ainakin omasta mielestä loistava kumi myös talvella. 2,8 bar oli koko talven keskimäärin paineet R3:ssa ja hyvää pitoa mukavilla ajo-ominaisuuksilla. Toistaiseksi myös pisin trippi sähköllä 91,8 km ajettu R3:lla. Ajotuntumasta pelkkää hyvää yhdeltä talvelta, eikä mitään tunnetta, että sortuisi alta.

Niin toiset arvostaa sitä ilmakumirenkaan tuomaa pehmeyttä kun ajelee näillä Suomen roudan raiskaamilla ja korjausvajeen rapauttamilla teillä. Varsinkin jos autona on tosiaan tuollainen korkeakoppainen katumaasturi, jolla vain masokisti yrittää ajaa jotain uusia ratakierrosennätyksiä.

Mutta makunsa varmaan kullakin.
 
235 leveillä renkailla 55 % profiili on melko kaukana mistään matalaprofiilista ja leveyden lisääntyessä pysyy ilmapatja taas maltillisena, vaikka profiilin prosentit hieman pieneneekin. Ajossa tulee vähän tietysti sellainen kompromissi valittua, jottei ihan lötköä, eikä toisaalta mitään kivijyrääkään kiinnosta ajella. Omalla kohdalla siis pidän 235/55-19 vielä varsin notkeana renkaana.
 
235 leveillä renkailla 55 % profiili on melko kaukana mistään matalaprofiilista ja leveyden lisääntyessä pysyy ilmapatja taas maltillisena, vaikka profiilin prosentit hieman pieneneekin. Ajossa tulee vähän tietysti sellainen kompromissi valittua, jottei ihan lötköä, eikä toisaalta mitään kivijyrääkään kiinnosta ajella. Omalla kohdalla siis pidän 235/55-19 vielä varsin notkeana renkaana.

Juu tuo profiili on varmaan vielä ihan ok. Lähinnä kommentoin yleisesti ihmettelyäsi, että miksi joku haluaisi mahdollisesti jopa pienentää vannekokoa ja kasvattaa rengasprofiilia. Siihen on tässä maassa montakin hyvää syytä, joista nuo edellä mainitut kaikkina vuodenaikoina ja talvella päälle vielä lumipollanteet ja syvät sohjokasat.

Lisäksi korkeammalla rengasprofiililla voi esim. suht turvallisesti ylittää katujen kanttikivet siinä missä matalaprofiilisemmalla tuhoaa vanteensa.
 
Volvo V60 T8 pähkäilyn alla, kuinkas nuo lämmitys/viilennys sydeemit noissa toimii. Webastollahan lämpiää talvella sekä moottori että sisätila??? Kuinkas kesähelteet, saako etäohjauksella/ajastuksella viileäksi?
Suht soiva peli muuten taitaa tuo volvon T8 olla, vaihtoehton olis mersun uus C-sarjan plugari mutta sitä joutus ootteleen tovin käytettyjen markkinoille kun ei vielä ole edes saatavilla. Siinä kutkuttelis se luvattu jopa yli 100 km sähkörange jolla nyt pärjäis omat päivittäiset ajelut, se ~50 km range on siinä ja tässä
 
Eipä oikeestaan ole 330e pohdinnoissa mukana, täyssähköön hyppääminen vois olla vaihtoehto mutta ei hirveesti sopivan kokoista tarjolla. Skodan enyaq vois olla lähellä vaikken oikeen noista katumaasturin tapaisista oikein välitä. Ei taida olla oikein tuloillaankaan puhdasta farkku täyssähköä
 
Volvo V60 T8 pähkäilyn alla, kuinkas nuo lämmitys/viilennys sydeemit noissa toimii. Webastollahan lämpiää talvella sekä moottori että sisätila??? Kuinkas kesähelteet, saako etäohjauksella/ajastuksella viileäksi?
Suht soiva peli muuten taitaa tuo volvon T8 olla, vaihtoehton olis mersun uus C-sarjan plugari mutta sitä joutus ootteleen tovin käytettyjen markkinoille kun ei vielä ole edes saatavilla. Siinä kutkuttelis se luvattu jopa yli 100 km sähkörange jolla nyt pärjäis omat päivittäiset ajelut, se ~50 km range on siinä ja tässä
Volvo alle nyt ja vaihtaa sitten joskus mersuun, kun on paremmin saatavilla, jos tekee mieli?
 
Volvo V60 T8 pähkäilyn alla, kuinkas nuo lämmitys/viilennys sydeemit noissa toimii. Webastollahan lämpiää talvella sekä moottori että sisätila??? Kuinkas kesähelteet, saako etäohjauksella/ajastuksella viileäksi?
Suht soiva peli muuten taitaa tuo volvon T8 olla, vaihtoehton olis mersun uus C-sarjan plugari mutta sitä joutus ootteleen tovin käytettyjen markkinoille kun ei vielä ole edes saatavilla. Siinä kutkuttelis se luvattu jopa yli 100 km sähkörange jolla nyt pärjäis omat päivittäiset ajelut, se ~50 km range on siinä ja tässä
Sovelluksella onnistuu helposti ajastukset ja käynnistykset.
Tuosta webaston moottorinlämmitys asiasta en ole kyllä varma. Ymmärtääkseni päästörajoitusten ja vaadittavien anturien jne. takia ei lämmitä moottoria.
Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta ainakin jossain alle -15 lämpötilassa moottori käynnistyy kun lähden ajamaan ja se käy melko pitkään ja näin ollen lisää kulutusta (ja päästöjä) koska syyt.
Tämä vaikka auto on ollut ajastettuna ja sisätilat lämpimät.

Edit. Ja tietääkseni näissä ei myöskään moottori voi käydä tyhjäkäynnillä ajon aikana vaan on aina veto päällä?
 
Viimeksi muokattu:
Volvo V60 T8 pähkäilyn alla, kuinkas nuo lämmitys/viilennys sydeemit noissa toimii. Webastollahan lämpiää talvella sekä moottori että sisätila??? Kuinkas kesähelteet, saako etäohjauksella/ajastuksella viileäksi?
Suht soiva peli muuten taitaa tuo volvon T8 olla, vaihtoehton olis mersun uus C-sarjan plugari mutta sitä joutus ootteleen tovin käytettyjen markkinoille kun ei vielä ole edes saatavilla. Siinä kutkuttelis se luvattu jopa yli 100 km sähkörange jolla nyt pärjäis omat päivittäiset ajelut, se ~50 km range on siinä ja tässä

Taitaa olla niitä malleja missä webasto ei lämmitä moottoria.
 
Volvossa ei tosiaan moottori lämpiä webastolla. Itsellä ollut MY21 alla nyt 5tkm ja olen kyllä kovasti tykännyt.

Oli myös vaihtoehtoina 330e ja v60 t8. Lopulta valinta oli yllättävänkin helppo, en osaa sanoa suoraa miksi. Koeajoilla bemarista jäi vähän levoton olo.

Jälkikäteen on tullut kokeiltua myös 530e farkku joka olisikin ollut ehdottomasti paras vaihtoehto näin jälkiviisaana.
 
Jatkan eri vaihtoehtojen henkistä läpikäyntiä. Sen pohjalta: onko keskustelijoilla kokemuksia uudesta Tekniikan Maailman vertailunkin voittaneesta Honda Jazzista?
 
Jatkan eri vaihtoehtojen henkistä läpikäyntiä. Sen pohjalta: onko keskustelijoilla kokemuksia uudesta Tekniikan Maailman vertailunkin voittaneesta Honda Jazzista?

Vain koeistumisen verran. Olen 180 cm pitkä ja vissiin melko pitkäjalkainen, kun tässä(kään) B-segmentin autossa ei saanut järkevää ajoasentoa. Joko joutuu ajamaan lattialta tai sitten jalat melkoisen koukussa. Penkin säätövara ei riitä tarpeeksi kauas.

Sama ongelma on ollut monessa muussakin B-segmentin autossa. Oikeastaan vain Fordeissa ja VAGin pikkuautoissa tuntuu olevan kuskin paikka suunniteltu keskimittaisillekin.
 
Varusteet: Etuistuinten säädettävä reisituki, lämmitettävät takapenkit, selkämpi keskinäyttö ja toiminnot sekä myös Skodan malli, en halunnut farmari-autoa enkä normaalia pystyperää mutta halusin suuren takaluukun. Lisäksi tykkäsin Skodan ajettavuudesta ja sisätiloista enemmän
Mitä ajattelit tehdä lämmityksen suhteen, perus lohko+sisätila, weba vai raakana tulille ja antaa lämmetä? Itsellä kaksi duuni-liisari octaviaa takana, ja kolmas, ehkä, edessä ja politiikka pakottaa plugariin, niin vaihtoehtoja kartoittamassa. Saako PHEViä sähköllä lämpimäksi jos akussa on virtaa?
 
Saako PHEViä sähköllä lämpimäksi jos akussa on virtaa?

Olemme kohtalon tovereita. Minä jouduin myös työsuhdeautoilussa siirtymään Skodan PHEV:iin. Sitä ei pysty akkusähköllä esilämmitämään. Vaihtoehdot ovat perinteien lohkolämmitin + sisäpitoke tai talvipaketti jossa tulee webasto.
 
Olemme kohtalon tovereita. Minä jouduin myös työsuhdeautoilussa siirtymään Skodan PHEV:iin. Sitä ei pysty akkusähköllä esilämmitämään. Vaihtoehdot ovat perinteien lohkolämmitin + sisäpitoke tai talvipaketti jossa tulee webasto.

Melko vammasta. Johan siitä on 10 vuotta jo kun tuo oli mahdollista Voltissa.
 
Jatkan eri vaihtoehtojen henkistä läpikäyntiä. Sen pohjalta: onko keskustelijoilla kokemuksia uudesta Tekniikan Maailman vertailunkin voittaneesta Honda Jazzista?
Vain koeistumisen verran. Olen 180 cm pitkä ja vissiin melko pitkäjalkainen, kun tässä(kään) B-segmentin autossa ei saanut järkevää ajoasentoa. Joko joutuu ajamaan lattialta tai sitten jalat melkoisen koukussa. Penkin säätövara ei riitä tarpeeksi kauas.

Sama ongelma on ollut monessa muussakin B-segmentin autossa. Oikeastaan vain Fordeissa ja VAGin pikkuautoissa tuntuu olevan kuskin paikka suunniteltu keskimittaisillekin.

Ajoasentokin on aika yksilöllistä.
Itse noin 175cm ja tähän mennessä kaikissa autoissa, jopa vanhassa yariksessa ja cliossa, on jäänyt penkkiin hyvin säätövaraa niin alaspäin kuin taaksekkinpäin.
Tosin oma mieleinen ajoasento on lähempänä rallikuskeja, eli kädet on koukussa ja keskikonsolin/näytön nappeihin pitää yltää hartioiden irtoamatta penkistä.

Joku muu taas voi tykätä ajaa kädet suorana jolloin penkki pitää olla paljon taaempana.

Kannattaa siis käydä ihan itse koeistumassa ja koeajamassa. Jos itse tykää autosta ja sattuu mahtumaan budjettiin niin laittaa sen, eikä kuuntele muiden mielipiteitä.
 
Ajoasentokin on aika yksilöllistä.
Itse noin 175cm ja tähän mennessä kaikissa autoissa, jopa vanhassa yariksessa ja cliossa, on jäänyt penkkiin hyvin säätövaraa niin alaspäin kuin taaksekkinpäin.
Tosin oma mieleinen ajoasento on lähempänä rallikuskeja, eli kädet on koukussa ja keskikonsolin/näytön nappeihin pitää yltää hartioiden irtoamatta penkistä.

Joku muu taas voi tykätä ajaa kädet suorana jolloin penkki pitää olla paljon taaempana.

Kannattaa siis käydä ihan itse koeistumassa ja koeajamassa. Jos itse tykää autosta ja sattuu mahtumaan budjettiin niin laittaa sen, eikä kuuntele muiden mielipiteitä.

Lisäksi tuo maksimisäätövara tuntuu olevan melko mielivaltainen, eikä mitenkään erityisesti systemaattisesti kasva autoa kasvattamalla. Koeistuminen on ainoa toimiva tapa. Osa isoista autoista on sisältä aivan liian pieniä, ja silti osa pienistä kaupunkiautoista sopii myös selvästi yli keskimittaisille.

Nimittäin näin 187 cm pitkänä, mutta ruotoon nähden ylipitkillä jaloilla ja “apinakäsillä” varustettuna kun esimerkiksi syliväli noin 197 cm, mahtuu silti oikein hyvin jopa (Toyota) Aygoon (ja uskoakseni se penkki menisi jopa vielä kauemmas jos haluaisi, tai ainakaan mielestäni en törmännyt sen liikeradan rajoittajaan ajoasentoa hakiessani). Toki, auton pieni koko näkyy muun muassa siinä, että peruutuspeili on hieman liian alhaalla, vain hieman horisontin yläpuolella näkökentässä (tätä voisi hieman auttaa säätämällä penkkiä nykyistä alemmas, koska sekään ei ole liikeratansa päädyssä, mutta nykyinen korkeus on muutoin parempi, kun siitä näkee helpommin auton kulmat kun sitä pitää ajaa alilevyisillä kaduilla ja miljoonakaupungin aamuruhkassa).
 
Eiköhän se kaikissa näy mitattavassa kiihtyvyydessä. Akuista otetaan tehoa virtarajoitetusti ja täyden ja tyhjän akun jännite-ero on helposti jopa 20%, joten ihan merkittävä tehoero on olemassa täydellä ja tyhjällä akulla.

Ihan toinen asia on sitten se näkyykö se niin mitenkään normaalissa ajossa, jos ei nimenomaan olla mittaamassa maksimikiihtyvyyttä ja mikään muu ei rajoita. Perstuntumalla eroa normaalissa liikenteessä tuskin huomaa.
Tätä tulikin just pähkittyä, kun alkanut huomaaamaan, että rangemittari alkaa loppua kohti vajenemaan jotenkin kiihtyvästi ja viimeiset kilometrit lupsahtaa jo rivakammin alaspäin. Saattaisi syynä olla se, että akun virta muunnetaan converttoreilla sinne sähkömoottoreille ja jännite ja virta pysyy sillä puoliskolla muunninta aina kulloiseenkin tilanteeseen vakiona, eli sen puolen teho on riippumaton akun jännitteestä. Jos jännite laskee akussa, ei se vaikuta ulos saatavaan tehoon, vaan akusta imettävään virran määrään kiihtyvästi. Muutaman kerran on nyt tullut huomattua, että alussa range näyttää 94 km ilmastointi päällä, mutta saanut ajaa sen 4-5 km ennenkuin on ensimmäinen kilometri vajentunut ja näyttää 93 km. Loppupäässä on tilanne taas ihan toinen ja 2-3 km menee välillä hujauksessa pienemmässäkin nyppylässä alaspäin. Mulla on nyt näyttänyt kohta 2 kk putkeen rangeksi 95 km ilman ilmastointia ja ilmastoinnin kanssa vaihtelee 88-95 km välillä, vaikka siis tuo ilman ACtä näyttänyt jatkuvasti sen 95 km. Eli se 95 km on auton limitti näyttämälle. EV tilassa kylläkin pääsee vain sen 80-90 km yleensä.
 

Liitteet

  • 4F1973C3-F768-4DD4-A5D3-31B47A638DD9.png
    4F1973C3-F768-4DD4-A5D3-31B47A638DD9.png
    356,6 KB · Luettu: 48
Viimeksi muokattu:
Vain koeistumisen verran. Olen 180 cm pitkä ja vissiin melko pitkäjalkainen, kun tässä(kään) B-segmentin autossa ei saanut järkevää ajoasentoa. Joko joutuu ajamaan lattialta tai sitten jalat melkoisen koukussa. Penkin säätövara ei riitä tarpeeksi kauas.

Sama ongelma on ollut monessa muussakin B-segmentin autossa. Oikeastaan vain Fordeissa ja VAGin pikkuautoissa tuntuu olevan kuskin paikka suunniteltu keskimittaisillekin.
On tosiaan pitkät jalat kun itse saman pituisena en yltä edes polkimille jos penkki aivan takana? Oliko se penkki nyt varmasti aivan takana?
 
On tosiaan pitkät jalat kun itse saman pituisena en yltä edes polkimille jos penkki aivan takana? Oliko se penkki nyt varmasti aivan takana?

Kyllä se oli, tosin ei aivan ala-asennossa. Lattialla ajamallahan kyllä riittää säätövara, mutta itse tykkään nähdä uloskin.

Nyt tosin kun muistelen niin taisi olla Crosstar-malli. Olisiko siinä sitten jostain syystä lyhyempi säätövara penkin pituussäädössä.
 
Olemme kohtalon tovereita. Minä jouduin myös työsuhdeautoilussa siirtymään Skodan PHEV:iin. Sitä ei pysty akkusähköllä esilämmitämään. Vaihtoehdot ovat perinteien lohkolämmitin + sisäpitoke tai talvipaketti jossa tulee webasto.
Upeeta saatana :facepalm:
Tätä vähän pelkäsinkin kyllä, mutta lohkolämppäri tuntuu dorkalta kun se meinaisi kahta johtoa kiinni autoon parkissa. Nykyisessä ei edes lohkoa ole lainkaan, pelkkä weba, ja varmaan se pitää seuraavaankin sitten ottaa. Toivoin että sähköakusta olisi saanut vähän lämpöä ennen lähtöä.
 
Upeeta saatana :facepalm:
Tätä vähän pelkäsinkin kyllä, mutta lohkolämppäri tuntuu dorkalta kun se meinaisi kahta johtoa kiinni autoon parkissa. Nykyisessä ei edes lohkoa ole lainkaan, pelkkä weba, ja varmaan se pitää seuraavaankin sitten ottaa. Toivoin että sähköakusta olisi saanut vähän lämpöä ennen lähtöä.
Akku on noissa niin pieni että sitä ei ole järkevää käyttää auton lämmittämiseen, toinen johto keulaan tai webasto/eber, sähköllä ajetaan eikä lämmitetä.
 
Akku on noissa niin pieni että sitä ei ole järkevää käyttää auton lämmittämiseen, toinen johto keulaan tai webasto/eber, sähköllä ajetaan eikä lämmitetä.

Eikö Seat Leonissa ja VW:n GTEssä (ainakin passat) saa lämmitettyä sisätilat akulla?
Onko Skoda tosiaan tässä poikkeava?
 
Eikö Seat Leonissa ja VW:n GTEssä (ainakin passat) saa lämmitettyä sisätilat akulla?
Onko Skoda tosiaan tässä poikkeava?
Ainakin 2017 passat antaa lämmittää akulla, sille jopa erillinen valinta asetuksissa, että sallitaanko akun käyttö esilämmityksessä
 
Akku on noissa niin pieni että sitä ei ole järkevää käyttää auton lämmittämiseen, toinen johto keulaan tai webasto/eber, sähköllä ajetaan eikä lämmitetä.

Toisaalta, jos jatkuvasti lähtee paikasta jossa ei ole lämmityspistokkeen tai latauspistokkeen kytkentämahdollisuutta, on ajoakun käyttö lämmitykseen varsin mainio varuste. Talvella kun polttomoottori käy herkästi muutenkin niin ei ehkä kannata pihistellä kulutuksen kanssa viimeiseen asti, vaan antaa moottorin usein käydä lämpimäksi asti jotta kosteus poistuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 652
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom