- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Niinpä - langatonta sähköä ei h-autoille ole eikä ihan kohta taida olla.Eli talvisin kaksi kaapelia aina kiinni? Kätevää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niinpä - langatonta sähköä ei h-autoille ole eikä ihan kohta taida olla.Eli talvisin kaksi kaapelia aina kiinni? Kätevää.
Onko puolet sähköajoa? Tuo taitaa ilmoittaa kulutuksen niin, että näkee suoraan 2,3 L + 8,01 kWh/100 km. Mulla pitää laskea erikseen sähkö RAV4:lla ja tulee 1,8 L + 13,9 kWh/100 km. Mulla siis sähkön osuus vähän suurempi ja taitaa olla 75 % luokkaa koko 10 kk ajalta.Tuo bensankulutus plugarissa on lämmityskäyttöön toki vaikuttava asia. Itse en ole yhtään talvimatkaakaan pilkkihaalareissa ajellut ja lämpöä on riittänyt auton toimesta. Nyt auton käydessä äskettäin 30000 km huollossa päivitin samalla tähänastiset kulutustiedot. Bensaa palanut 2,3 litraa/100 km ja samalla sähköä 8,01 kWh/100 km. Ei siis päästy valmistajan aikoinaan mainostamaan 1,8 l/100 km eikä pihistelty uusimman vastaavan 1,1 l/100 km lukemiin! Autona siis Hyundai Ioniq.
Tojolla Prius kai lämpenee aika hyvin sähköllä, mutta Rav ei.
Nuo kulutustiedot ovat bensasta mittarilukemista ja sähköstä samoin. Ei autosta suoraan, vaan Exelillä pidetyistä tiedoista. Nyt viimeisen bensatankkausvälin, joka oli 3994 km, bensakulutus oli 0,81 l/100 km ja sähköä 11,3 kWh/100 km. Nyt matka-ajoa 400~km erissä ilman latausmahdollisuutta oli huomattavasti vähemmän.Onko puolet sähköajoa? Tuo taitaa ilmoittaa kulutuksen niin, että näkee suoraan 2,3 L + 8,01 kWh/100 km. Mulla pitää laskea erikseen sähkö RAV4:lla ja tulee 1,8 L + 13,9 kWh/100 km. Mulla siis sähkön osuus vähän suurempi ja taitaa olla 75 % luokkaa koko 10 kk ajalta.
Suurinpiirtein samat kustannukset tulee molemmilla, kun tuo bensan osuus merkkaa melkoisesti. Omalla sain 4,63 €/100 km ja Ioniqilla 4,94 €/100 km.
Sama ilmalämpöpumpputekniikka niissä on molemmissa. Esilämmitys lakkaa lämmittämästä yhtään kun pakkasta on yli -16°C, -10°C:n kohdallakin tarvii 3x20 min lämmitykset oikeasti lämmetäkseen.
Mä kun lähden talvella tallista, niin -10 astetta on raja, jolla RAV4 pysyy lämpimänä koko ajon ajan, eikä käynnistele moottoria. Samoin koko auto akkuineen on valmiiksi +16 asteessa, niin antaa ottaa virtaa akusta ajamiseen paremmin, eikä käynnistele herkästi vaikka laittaisi Auto/HV tilan päälle. Muilla on kyllä tilanne melkoisesti ankeampi, jos pitää aina hangesta lähteä. Pakokaasulämmitinkin on poistettu, mikä tavallisessa hybridissä oli nopeuttamassa lämmitystä. Mutta ei kai se paljon lämmitäkään, jos ei moottorikaan yleensä käy. Tämä saattaa Priuksessa olla toisin, kun se on selvemmin sähköavusteinen bensa auto. RAV4 on omalla kohdalla selvemmin bensa avusteinen sähköauto.Ok. Olen ollut havaitsevinani että netissä aktiivinen Prius PHEV -kuski (tiedän vain yhden) olisi autonsa lämmitysominaisuuksiin hieman tyytyväisempi kuin Ravin omistajat tuntuvat olevan, mutta voin olla väärässäkin.
Oma keskikulutukseni Auriksella on nyt 4.3, 70% tiellä 30% kaupungissa. En kyllä ajele mitenkään _erityisen_ taloudellisesti.
BMW ainakin mainostanut että sellainen olisi tulossa ihan just koht.Niinpä - langatonta sähköä ei h-autoille ole eikä ihan kohta taida olla.
Onko tuota oikeasti saatavilla mersun johonkin malliin vieläkään?Mersulla on ollut tuo langaton lataus jo viisi vuotta.
In 2016, Mercedes plug-in hybrids and EVs will charge wirelessly - MercedesBlog
Onko tuota oikeasti saatavilla mersun johonkin malliin vieläkään?
Tästä auriksesta oli juttua, tai tarkemmi Lexus CTh 200h - yhden tarkanmarkanblogi vai mikähä talousukko se nyt olikaan blogissa. Oli 5,6 l kulutus jollakin 30 000 km, eli kyllä sä ajat jokseenkin taloudellisesti noin pienellä kulutuksella. Itellä se menis takuulla tonne 5.5l tienoille, kun ei jaksa hiljaakaan ajaa.Oma keskikulutukseni Auriksella on nyt 4.3, 70% tiellä 30% kaupungissa. En kyllä ajele mitenkään _erityisen_ taloudellisesti.
No ei ollut kovin tarkanmarkan ukko, jos 5,6 meni. Spritmonitorista löytyy yli tuhat Aurista, ja niiden tankkausten ka. on 5,3.Tästä auriksesta oli juttua, tai tarkemmi Lexus CTh 200h - yhden tarkanmarkanblogi vai mikähä talousukko se nyt olikaan blogissa. Oli 5,6 l kulutus jollakin 30 000 km, eli kyllä sä ajat jokseenkin taloudellisesti noin pienellä kulutuksella. Itellä se menis takuulla tonne 5.5l tienoille, kun ei jaksa hiljaakaan ajaa.
BMW ainakin mainostanut että sellainen olisi tulossa ihan just koht.
Varmaan tuleekin sisätiloihin rajautumaan pitkään ainakin täällä länsi-siperiassa.
Onko kukaan käyttänyt Auriksessa sitä ECO-tilaa? Itsellä melkein vuoden ollut auto ja en ole kokeillut. Onko siitä mitään hyötyä? Nyt kesällä ollut keskikulutus 4,5l-5l lähinnä tässä Kehä3 ympärillä pyörittyä ja muutama mökkireissu.
Eco-tilassa näyttäisi sisäilmankierto välillä menevän automaattisesti päälle, tällä varmaan yritetään ottaa ilmastoinnista kaikki teho irti.
Joskus tuli katteltua, mutta melkoinen pettymys iski kun katoin takapenkille. Ensin mietin omassa käytössä ja sitten vielä jälleenmyytävänä ja kävelin pois. En oikein ymmärrä perheautoksi tuollaista 2 + 2 istuttavaa ja hiljaiseksi kyllä veti takaovea aukoessa. Ei tietysti kaikkia haittaa, mutta kannattaa kuitenkin tutustua hyvin. Poistivat myöhemmissä vähin äänin tuon 4 paikkaisuuden, kun taisi olla melkoinen virhearvio ja ostajat katosivat kunnolla. Oliskohan noissa jo sitten hinnoiteltu tuo 4-paikkaisuus loppuun ja ei enää putoa rivakammin. Mene ja tiedä sitten.Sanokaas, onko nuo modernit plug-in Priukset ihan järjettömiä? Jotenkin houkuttaa suuresti tuo sisustus ja Toyotan yleiset turvaominaisuudet ja tuntuu Toyotaksi hintakin syöksyneen aika tahtia jo pari vuotta vanhoissa malleissa. Esimerkiksi tämä:
On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa. Mutta hiukan tingatulla varustetasolla ois sitten samantien tällainen:
Ei nuo nyt ihan järkyttäviä hintoja ole plug-in hybridi Toyotasta, vai ovatko?
Sanokaas, onko nuo modernit plug-in Priukset ihan järjettömiä? Jotenkin houkuttaa suuresti tuo sisustus ja Toyotan yleiset turvaominaisuudet ja tuntuu Toyotaksi hintakin syöksyneen aika tahtia jo pari vuotta vanhoissa malleissa. Esimerkiksi tämä:
On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa. Mutta hiukan tingatulla varustetasolla ois sitten samantien tällainen:
Ei nuo nyt ihan järkyttäviä hintoja ole plug-in hybridi Toyotasta, vai ovatko?
Joo ei tuollaisessa autossa ole mitään järkeä kun hybridi tekniikan saa muihinkin malleihin. Tilaa on vähemmän kun farkussa, mutta sen on yhtä pitkä auto silti. Itse en ainakaan tule ikinä ostamaan sedania. Hatckback jos ei tarvii tilaa niin auto on myös pieni tai sitten farkku/CUV/SUV niin saa tavaraakin sinne kyytiin.Jeps Priuksien haluttavuus on pudonnut reilusti. Aikanaan Priukset olivat ekohippien ykkösvalinta kun piti päästä pisaralla pisimmälle. Nyt kun täsmälleen sama hybriditekniikka on ollut jonkin aikaa saatavilla Toyotan muissa malleissa, ei tarvitse enää valita rumaa ufoautoa jos toivoo pientä kulutusta
Kas kun eivät pian kuoppaa Priusta kokonaan kun sillä ei ole enää roolia hybridi/sähkö teknologian kärkialustana.
Joo ei tuollaisessa autossa ole mitään järkeä kun hybridi tekniikan saa muihinkin malleihin. Tilaa on vähemmän kun farkussa, mutta sen on yhtä pitkä auto silti. Itse en ainakaan tule ikinä ostamaan sedania. Hatckback jos ei tarvii tilaa niin auto on myös pieni tai sitten farkku/CUV/SUV niin saa tavaraakin sinne kyytiin.
No joo eihän tuo perinteinen sedan ole, mutta aika lähellä. Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan. Nyt taas jos haluaa plug-in Toitsun niin saa oikein valita Priuksen ja varmaan 30ke enemmän maksavan RAV4 välillä!Paitsi jos haluaa plugaritojotan, niin paljon ei ole vaihtoehtoja. Prius ei ole ainakaan sedan, ehkä lähempänä liftbackin ja farkun sekasikiötä. Perusversion takakontti on valtava, mutta plugari on toki paljon rajoittuneempi siltä osin, kun tuossa versiossa akusto on siinä takapenkin yhteydessä.
Tuontiautona tojota on vähän kyseenalainen, hybriditakuuta ei saa voimaan edes merkkihuollon akkutestissä käyttämällä. Harvoinhan ne hajoaakaan, muttamutta...
Ainoastaan 1997 esitelty Prius oli sedan. Nykyinen Prius sen sijaan ei ole sedania nähnytkään, vaan on selvä viistoperä puhekielessä (virallisesti varmaankin fastback). Takaluukku sisältää takalasin, ja luukku alkaa katonrajasta ja yltää takapuskuriin. Liitteenä kuvia, joista voi helposti todeta tavaratilan käytettävyyden olevan jotain ihan muuta kuin sedanissa. Ei tuo juurikaan poikkea esim. Audin farmareista.No joo eihän tuo perinteinen sedan ole, mutta aika lähellä. Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan. Nyt taas jos haluaa plug-in Toitsun niin saa oikein valita Priuksen ja varmaan 30ke enemmän maksavan RAV4 välillä!
Itse olin noin vuosi sitten ostamassa hybridi aurista niin oli helvetillinen työ seuloa ei-Kamux Toyota nettiautosta. Kamux tuo helvetisti jostain ruotsista noita ja eihän niihin hybriditakuuta saa ja en itse sitä riskiä halunnut ottaa. Eikä kiinnosta jotain ruotsalaisia ohjekirjoja lukea, kun en niistä mitään ymmärrä.
Itselläni kelpaisi jopa yksi paikkainen. Kyllä neljä paikkaisille on markkinoita ja onhan kaksi paikkaisia avolavojakin olemassa. Ei nyt liity sinällään aiheeseen mitenkään.Joskus tuli katteltua, mutta melkoinen pettymys iski kun katoin takapenkille. Ensin mietin omassa käytössä ja sitten vielä jälleenmyytävänä ja kävelin pois. En oikein ymmärrä perheautoksi tuollaista 2 + 2 istuttavaa ja hiljaiseksi kyllä veti takaovea aukoessa. Ei tietysti kaikkia haittaa, mutta kannattaa kuitenkin tutustua hyvin. Poistivat myöhemmissä vähin äänin tuon 4 paikkaisuuden, kun taisi olla melkoinen virhearvio ja ostajat katosivat kunnolla. Oliskohan noissa jo sitten hinnoiteltu tuo 4-paikkaisuus loppuun ja ei enää putoa rivakammin. Mene ja tiedä sitten.
Tuo 30 k€ ei pidä paikkaansa Priusin ja Rav4:n välillä, vaan ero on oikeasti 14,6 k€.
Prius PHEV, 40 694,76 €
Rav4 PHEV, 55 336,06 €
Prius tuli Suomeen/Eurooppaan 2000-2003 ja siitä kesti ~10 vuotta saada hybridi tekniikka autoon jossa on edes vähän tilaa kontissa. Harva varmaan vertailee Auris hybridiä ja jotain Mersun Diesel hybridi viritystä. Mersu makso varmaan +20ke enemmän. Minä vertailen Toyotan hybridi tekniikkaa heidän mallistonsa sisällä. Voin lyödä vetoa, että Toyota ei onnistu laittamaan nyky-Priuksesta löytyvää AWD tekniikkaa Corolla hybridi farkkuun. Syitä pitäisi varmaan kysyä Japanista. Olisi aika lyömätön yhdistelmä täällä pohjolassa. Farmari-hybridi-neliveto-Toyota!Ainoastaan 1997 esitelty Prius oli sedan. Nykyinen Prius sen sijaan ei ole sedania nähnytkään, vaan on selvä viistoperä puhekielessä (virallisesti varmaankin fastback). Takaluukku sisältää takalasin, ja luukku alkaa katonrajasta ja yltää takapuskuriin. Liitteenä kuvia, joista voi helposti todeta tavaratilan käytettävyyden olevan jotain ihan muuta kuin sedanissa. Ei tuo juurikaan poikkea esim. Audin farmareista.
"Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan."
Niin no, ongelmia ja ongelmia, Toyota oli hybrideissä markkinoiden ensimmäinen 1997 Priusillaan. Farkuissa M-B ehätti vuoden edelle 2012 E 300 Bluetec diesel-hybridillään (suuri vuotuinen vero, eikä kulutuskaan ihan parasta), mutta farmarikorisista bensiini-hybrideistä Toyota oli markkinoiden ensimmäinen 2013 Auris TS hybridillään. Muilla piteli hiljaista seuraavat kaksi vuotta, kunnes Mersulta tuli 2015 C 350e (PHEV) ja Volkkarilta 2015 Passat GTE (PHEV). SUVeissa ja CUVeissa sitten kestikin, mutta farmari oli mainittu aiheettomasti. Mitsun Outlander taisi tulla jo 2012 ja Rav4 vasta 2016.
Tuo 30 k€ ei pidä paikkaansa Priusin ja Rav4:n välillä, vaan ero on oikeasti 14,6 k€.
Prius PHEV, 40 694,76 €
Rav4 PHEV, 55 336,06 €
Suomen maahantuoja ei anna tuota takuuta tuontiautoille tietääkseni, eli joudut sitten Ruotsin vastaavan kanssa tappelemaan siitä. Voin olla väärässä, mutta näin muistelen kun tutkin asiaa vuosi sitten.Toyotan hybridi takuu taitaa olla aina voimassa, mutta vaatii joka vuosi hyväkystyn tarkistuksen merkkihuollossa
Prius tuli Suomeen/Eurooppaan 2000-2003 ja siitä kesti ~10 vuotta saada hybridi tekniikka autoon jossa on edes vähän tilaa kontissa.
Harva varmaan vertailee Auris hybridiä ja jotain Mersun Diesel hybridi viritystä. Mersu makso varmaan +20ke enemmän. Minä vertailen Toyotan hybridi tekniikkaa heidän mallistonsa sisällä. Voin lyödä vetoa, että Toyota ei onnistu laittamaan nyky-Priuksesta löytyvää AWD tekniikkaa Corolla hybridi farkkuun.
Ei se silti mikään farmari ole. Eikä pyörän laittaminen sinne autoon taida olla se farmarin pointti. Vaan se, että laitat 4-5 tyyppiä sinne autoon istumaan ja heität heidän kamat sinne takakonttiin ja lähdet vaikka mökille.Noissa tokan sukupolven priuksissa (2000-) oli jo ihan hyvin tilaa kontissa. Juuri kuukausi sitten pummasin pyöräni kanssa kaverilta kyydin tuollaisella, hyvin mahtui pyörä heittämällä sisälle.
Niitä kiinnosti kummasti laittaa se AWD nyky-Priukseen? En tiennyt, että se on maasturi nykyään! Ilmeisesti siellä on Toyotalla excelissä joku vika nyt.Ei tällä ole mitään tekemistä minkään onnistumisen kanssa vaan haluamisen kanssa.
Toyotaa ei ole koskaan kiinnostanut tehdä nelivetoa muihin kuin maastureihin, eikä hybridit tai sähköautot muuta tätä yhtään mihinkään. Toyotalla lasketaan, että heidän asiakkaitaan ei vaan kiinnostaisi maksaa siitä nelivedosta normaalissa henkilöautossa niin paljoa kuin mitä sen lisääminen lisäisi heille auton valmistus- ja tuotekehityskustannuksia.
Itse toki siitä nelivedosta tavallisessa henkilöautossa maksaisin jonkin verran (koska mäkinen, talvella liukas mökkitie), mutta tiedostan olevani (liian) pientä vähemmistöä.
Noissa tokan sukupolven priuksissa (2000-) oli jo ihan hyvin tilaa kontissa. Juuri kuukausi sitten pummasin pyöräni kanssa kaverilta kyydin tuollaisella, hyvin mahtui pyörä heittämällä sisälle.
Ei tällä ole mitään tekemistä minkään onnistumisen kanssa vaan haluamisen kanssa.
Toyotaa ei ole koskaan kiinnostanut tehdä nelivetoa muihin kuin maastureihin, eikä hybridit tai sähköautot muuta tätä yhtään mihinkään. Toyotalla lasketaan, että heidän asiakkaitaan ei vaan kiinnostaisi maksaa siitä nelivedosta niin paljon kuin sen lisääminen lisäisi heille auton valmistus- ja tuotekehityskustannuksia.
Ei NiMH, vaan NiH2.Samalla NiMH-akkuihin haetaan uutta tulemista uudella kennorakenteella.
Toyota to Launch All-New Aqua | Toyota | Global Newsroom | Toyota Motor Corporation Official Global Website
Toyota Motor Corporation (Toyota) announced that it will launch its all-new Aqua on July 19, 2021.global.toyota
The all-new Aqua is the world's first vehicle to use a high-output bipolar nickel-hydrogen battery as an electric drive battery*6
Compared to the nickel-hydrogen battery equipped to the previous-generation Aqua, the new battery realizes approximately twice the output; it also delivers improved accelerator responsiveness, and enables smooth, linear acceleration from low speeds.
*5 35.8 km/L refers to the fuel efficiency of the all-new Aqua B grade, under the WLTC test cycle, according to tests conducted by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
*6 Equipped to all grades, excluding B grade
Suomessa Toyotien akkutakuut koskevan vain Toyota Finlandin maahantuomia autoja. Lukee niissä hybrid akkujen takuuehdoissa.On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa.
Niinhän se lukee. Päteekö tälläiset ehdot EU-alueella?
Suomessa Toyotien akkutakuut koskevan vain Toyota Finlandin maahantuomia autoja. Lukee niissä hybrid akkujen takuuehdoissa.
Ei tietenkään Suomen maahantuoja anna mitään takuuta, mutta valmistajan takuun on lain mukaan oltava voimassa koko EU-alueella.Suomen maahantuoja ei anna tuota takuuta tuontiautoille tietääkseni, eli joudut sitten Ruotsin vastaavan kanssa tappelemaan siitä. Voin olla väärässä, mutta näin muistelen kun tutkin asiaa vuosi sitten.
Kyse on siitä 10v/350tkm Toyotan akkutakuusta joka on voimassa aina vuoden kerrallaan kun sen käyttää Toyotalla akkutestissä. Tätä ei Suomen maahantuoja anna tuontiautoille.Ei tietenkään Suomen maahantuoja anna mitään takuuta, mutta valmistajan takuun on lain mukaan oltava voimassa koko EU-alueella.
Tosin ilmeisesti Toyota itse myöntää EU:ssa vain 5v ja 100 000 km akkutakuun, joka ei tuossa esimerkkitapauksessa paljon lämmitä.
Tehdäänkö tuo akkutesti aina huollossa vai pitääkö teettää erikseen?
Corollan kohdalla Eco-tilassa adaptiivinen vakkari toimii pehmeämmin ja sen vuoksi tuota tulee käytettyä. Kaasupoljinvaste taas huononee omasta mielestäni eli ennen puoltaväliä ei tapahdu oikein mitään ja sitten tuleekin niskat nitkauttava nykäys (siinä määrin kun se näillä tehoilla on mahdollista).