Keskustelua hybridiautoista

Tuo bensankulutus plugarissa on lämmityskäyttöön toki vaikuttava asia. Itse en ole yhtään talvimatkaakaan pilkkihaalareissa ajellut ja lämpöä on riittänyt auton toimesta. Nyt auton käydessä äskettäin 30000 km huollossa päivitin samalla tähänastiset kulutustiedot. Bensaa palanut 2,3 litraa/100 km ja samalla sähköä 8,01 kWh/100 km. Ei siis päästy valmistajan aikoinaan mainostamaan 1,8 l/100 km eikä pihistelty uusimman vastaavan 1,1 l/100 km lukemiin! Autona siis Hyundai Ioniq.
Onko puolet sähköajoa? Tuo taitaa ilmoittaa kulutuksen niin, että näkee suoraan 2,3 L + 8,01 kWh/100 km. Mulla pitää laskea erikseen sähkö RAV4:lla ja tulee 1,8 L + 13,9 kWh/100 km. Mulla siis sähkön osuus vähän suurempi ja taitaa olla 75 % luokkaa koko 10 kk ajalta.
Suurinpiirtein samat kustannukset tulee molemmilla, kun tuo bensan osuus merkkaa melkoisesti. Omalla sain 4,63 €/100 km ja Ioniqilla 4,94 €/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Tojolla Prius kai lämpenee aika hyvin sähköllä, mutta Rav ei.

Sama ilmalämpöpumpputekniikka niissä on molemmissa. Esilämmitys lakkaa lämmittämästä yhtään kun pakkasta on yli -16°C, -10°C:n kohdallakin tarvii 3x20 min lämmitykset oikeasti lämmetäkseen.
 
Onko puolet sähköajoa? Tuo taitaa ilmoittaa kulutuksen niin, että näkee suoraan 2,3 L + 8,01 kWh/100 km. Mulla pitää laskea erikseen sähkö RAV4:lla ja tulee 1,8 L + 13,9 kWh/100 km. Mulla siis sähkön osuus vähän suurempi ja taitaa olla 75 % luokkaa koko 10 kk ajalta.
Suurinpiirtein samat kustannukset tulee molemmilla, kun tuo bensan osuus merkkaa melkoisesti. Omalla sain 4,63 €/100 km ja Ioniqilla 4,94 €/100 km.
Nuo kulutustiedot ovat bensasta mittarilukemista ja sähköstä samoin. Ei autosta suoraan, vaan Exelillä pidetyistä tiedoista. Nyt viimeisen bensatankkausvälin, joka oli 3994 km, bensakulutus oli 0,81 l/100 km ja sähköä 11,3 kWh/100 km. Nyt matka-ajoa 400~km erissä ilman latausmahdollisuutta oli huomattavasti vähemmän.
 
Sama ilmalämpöpumpputekniikka niissä on molemmissa. Esilämmitys lakkaa lämmittämästä yhtään kun pakkasta on yli -16°C, -10°C:n kohdallakin tarvii 3x20 min lämmitykset oikeasti lämmetäkseen.

Ok. Olen ollut havaitsevinani että netissä aktiivinen Prius PHEV -kuski (tiedän vain yhden) olisi autonsa lämmitysominaisuuksiin hieman tyytyväisempi kuin Ravin omistajat tuntuvat olevan, mutta voin olla väärässäkin.
 
Tuo Ioniq on täysin vastaava talousajossa, kuin Prius. Eli voi valita ajaako esim 4-4,5 L vai jotain 16 kWh kustannuksilla 100 km. Kaikki ajot menee siis 2-8 € haarukassa ja sähkö osuus määrää tahdin. Plugarilla pääsee kyllä kohtuu edullisesti ja varsinkin Ioniq ja Prius on etunenässä.
 
Ok. Olen ollut havaitsevinani että netissä aktiivinen Prius PHEV -kuski (tiedän vain yhden) olisi autonsa lämmitysominaisuuksiin hieman tyytyväisempi kuin Ravin omistajat tuntuvat olevan, mutta voin olla väärässäkin.
Mä kun lähden talvella tallista, niin -10 astetta on raja, jolla RAV4 pysyy lämpimänä koko ajon ajan, eikä käynnistele moottoria. Samoin koko auto akkuineen on valmiiksi +16 asteessa, niin antaa ottaa virtaa akusta ajamiseen paremmin, eikä käynnistele herkästi vaikka laittaisi Auto/HV tilan päälle. Muilla on kyllä tilanne melkoisesti ankeampi, jos pitää aina hangesta lähteä. Pakokaasulämmitinkin on poistettu, mikä tavallisessa hybridissä oli nopeuttamassa lämmitystä. Mutta ei kai se paljon lämmitäkään, jos ei moottorikaan yleensä käy. Tämä saattaa Priuksessa olla toisin, kun se on selvemmin sähköavusteinen bensa auto. RAV4 on omalla kohdalla selvemmin bensa avusteinen sähköauto.
 
Viimeksi muokattu:
Oma keskikulutukseni Auriksella on nyt 4.3, 70% tiellä 30% kaupungissa. En kyllä ajele mitenkään _erityisen_ taloudellisesti.

No kyllä sä aika taloudellisesti ajat kun meidän Yariksessa kulutus pyörii siellä 4.5-5l välillä. Toki tuolla ajetaan koko ajan vain kehä 3 sisäpuolella ja minä en sitä sääli sitten mitenkään, rampissa mennään aina kaasupohjassa ym. Emäntä saa tuolla kulutuksen sinne 4l ja jopa alle, mutta mua ei kiinnosta olla muiden tulppana.

Mikään raketti toi vanhakoppainen Yaris ei ole, mutta silti rampeissa 99% autoista on edessä :facepalm:
 
Bemarilla tuo on kun ryhmää tänään katsoin, Kiinassa ovat noita tehneet parkkihalliin ja lisää tulee kokoajan.
 
Oma keskikulutukseni Auriksella on nyt 4.3, 70% tiellä 30% kaupungissa. En kyllä ajele mitenkään _erityisen_ taloudellisesti.
Tästä auriksesta oli juttua, tai tarkemmi Lexus CTh 200h - yhden tarkanmarkanblogi vai mikähä talousukko se nyt olikaan blogissa. Oli 5,6 l kulutus jollakin 30 000 km, eli kyllä sä ajat jokseenkin taloudellisesti noin pienellä kulutuksella. Itellä se menis takuulla tonne 5.5l tienoille, kun ei jaksa hiljaakaan ajaa.
 
Tästä auriksesta oli juttua, tai tarkemmi Lexus CTh 200h - yhden tarkanmarkanblogi vai mikähä talousukko se nyt olikaan blogissa. Oli 5,6 l kulutus jollakin 30 000 km, eli kyllä sä ajat jokseenkin taloudellisesti noin pienellä kulutuksella. Itellä se menis takuulla tonne 5.5l tienoille, kun ei jaksa hiljaakaan ajaa.
No ei ollut kovin tarkanmarkan ukko, jos 5,6 meni. Spritmonitorista löytyy yli tuhat Aurista, ja niiden tankkausten ka. on 5,3.

Tässä eräs kärkipään pihistelijä farkullaan:

Pystyisit varmasti saamaan ympärivuotisen kulutuksen 5,5:een - etenkin lyhyillä matkoilla. Pidemmällä matkalla se vaatii kovaa keskaria. Olen pidemmällä matkalla vain kerran saanut kulutuksen yli tuon. Ajoin silloin 137 km/h vakkarissa 70 % koko matkasta, mikä vei alamäkivoittoisella reitillä 5,8 tietokoneen mukaan. Perillä lukemat olivat silti desin alle 5,5.

Omalle '16 farkulle tulee niin paljon lyhyttä ajoa, että 52 tkm kulutus on tankkauksista 4,98. Jos ajaisin nätimmin, enkä leikkisi, se voisi olla 4,7-4,8. Jos ajaisin enemmän pidempiä matkoja, se voisi olla 4,0-4,5. Jos talveakaan ei olisi, niin 3,8-4,3. Jos ajaisin pelkkää pitkää taajamasiivua, niin noin 3,0-3,5. Jos ajaisin pelkkää ruuhkatonta 30-50 taajamaa, niin 2,86 l/100 km (tietska 2,5). Liitteessä kyseistä ajoa niin, että akku oli perillä täydempi ja nousua 5 m. Tuulta ei ihmeemmin ollut, eikä se noissa nopeuksissa juuri vaikutakaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210730-221914.png
    Screenshot_20210730-221914.png
    232,2 KB · Luettu: 34
Varmaan tuleekin sisätiloihin rajautumaan pitkään ainakin täällä länsi-siperiassa.

Ja merkkiriippumatonhan tuosta pitäisi saada, että voisi julkisena yleistyä. Sehän olisikin kun parkkihallissa saisi etsiä sitä oman merkin aluetta. Omaan autotalliin tuollainen voisi toki bemarimiehelle toimiakin.
 
Onko kukaan käyttänyt Auriksessa sitä ECO-tilaa? Itsellä melkein vuoden ollut auto ja en ole kokeillut. Onko siitä mitään hyötyä? Nyt kesällä ollut keskikulutus 4,5l-5l lähinnä tässä Kehä3 ympärillä pyörittyä ja muutama mökkireissu.

EDIT: Home | My Car - Gas Log, Mileage Tracker & Car Manager Itsellä tuo appi käytössä johon merkkaan tankkaukset+huollot jne. Mielestäni erittäin pätevä ja premiumi maksaa jotain 10e/vuosi tjsp

EDIT2: Suomalaisten kehittämä sovellus tuo vieläpä
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan käyttänyt Auriksessa sitä ECO-tilaa? Itsellä melkein vuoden ollut auto ja en ole kokeillut. Onko siitä mitään hyötyä? Nyt kesällä ollut keskikulutus 4,5l-5l lähinnä tässä Kehä3 ympärillä pyörittyä ja muutama mökkireissu.

Jokseenkin aina noita tojotan hybridejä on tullut ajettua eco-tilassa. Saa mukavamman kaasupoljinvasteen ja puhallin ei puhalla turhan kovalla. Bensankulutukseen tuskin vaikuttaa kuin nimellisesti. Oikeastaan vaan kovimmilla talvipakkasilla tulee käytettyä normal-modea, kun näissä uusimmissa saa tarvittaessa puhalluksen kovemmalle erillisestä napista.
 
Corollan kohdalla Eco-tilassa adaptiivinen vakkari toimii pehmeämmin ja sen vuoksi tuota tulee käytettyä. Kaasupoljinvaste taas huononee omasta mielestäni eli ennen puoltaväliä ei tapahdu oikein mitään ja sitten tuleekin niskat nitkauttava nykäys (siinä määrin kun se näillä tehoilla on mahdollista).
 
Eco-tilassa näyttäisi sisäilmankierto välillä menevän automaattisesti päälle, tällä varmaan yritetään ottaa ilmastoinnista kaikki teho irti.

Ei se taida eco-tilasta riippua, vaan siitä, että auton sisälämpötila on reippaasti enemmän kuin ilmastoinnin asetuslämpötila. Suomen kesässäkin lähes aina huono valinta. Mutta sen saa asetuksista pois päältä niinkin täydellisen loogisesti nimetystä asetuksesta kuin 'Tehotuuletus'.
 
Sanokaas, onko nuo modernit plug-in Priukset ihan järjettömiä? Jotenkin houkuttaa suuresti tuo sisustus ja Toyotan yleiset turvaominaisuudet ja tuntuu Toyotaksi hintakin syöksyneen aika tahtia jo pari vuotta vanhoissa malleissa. Esimerkiksi tämä:


On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa. Mutta hiukan tingatulla varustetasolla ois sitten samantien tällainen:


Ei nuo nyt ihan järkyttäviä hintoja ole plug-in hybridi Toyotasta, vai ovatko?
 
Sanokaas, onko nuo modernit plug-in Priukset ihan järjettömiä? Jotenkin houkuttaa suuresti tuo sisustus ja Toyotan yleiset turvaominaisuudet ja tuntuu Toyotaksi hintakin syöksyneen aika tahtia jo pari vuotta vanhoissa malleissa. Esimerkiksi tämä:


On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa. Mutta hiukan tingatulla varustetasolla ois sitten samantien tällainen:


Ei nuo nyt ihan järkyttäviä hintoja ole plug-in hybridi Toyotasta, vai ovatko?
Joskus tuli katteltua, mutta melkoinen pettymys iski kun katoin takapenkille. Ensin mietin omassa käytössä ja sitten vielä jälleenmyytävänä ja kävelin pois. En oikein ymmärrä perheautoksi tuollaista 2 + 2 istuttavaa ja hiljaiseksi kyllä veti takaovea aukoessa. Ei tietysti kaikkia haittaa, mutta kannattaa kuitenkin tutustua hyvin. Poistivat myöhemmissä vähin äänin tuon 4 paikkaisuuden, kun taisi olla melkoinen virhearvio ja ostajat katosivat kunnolla. Oliskohan noissa jo sitten hinnoiteltu tuo 4-paikkaisuus loppuun ja ei enää putoa rivakammin. Mene ja tiedä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Sanokaas, onko nuo modernit plug-in Priukset ihan järjettömiä? Jotenkin houkuttaa suuresti tuo sisustus ja Toyotan yleiset turvaominaisuudet ja tuntuu Toyotaksi hintakin syöksyneen aika tahtia jo pari vuotta vanhoissa malleissa. Esimerkiksi tämä:


On tosin Ruotsin tuontia, joten en tiedä onko Toyotan takuut voimassa. Mutta hiukan tingatulla varustetasolla ois sitten samantien tällainen:


Ei nuo nyt ihan järkyttäviä hintoja ole plug-in hybridi Toyotasta, vai ovatko?

Matriisiledit tuon hintaluokan Toyotassa ainakin itselle iso plussa. Plugarissa häviää tavaratilasta akuille ~1/3. Taloudellisuudessa tuo korimalli Pluginina tai ilman kärjessä, käyttötarkoitushan sen määrittää onko tilaa riittävästi teidän tarpeisiin.

Haluttavuutta ja sen myötä hintaa laskee mielestäni tuo muotoilu. Nyt kun Toyotalta on tullut kautta malliston tarpeeksi vähän kuluttavat hybridit on Prius jäänyt rumaksi ankanpoikaseksi. Mutta on se silti malliston teknologiademoalusta eli varusteita löytyy hyvin ja käytettynä kohtuu hintaan. Itselataavassa ollut jo tovin sähköinen neliveto, mikä tulossa uuteen Yaris Crossiin.

Tuosta puuttunee Android Auto/Applen vastaava, joka paikkaa uudemmissa navin ja soittimen puutteita. Rehellisesti en ole Toyotan omaa navia vuokra-autoissa edes kokeillut, kun Android Auto löytyy. Ulkoasultaan vaan jo niin kökkö ja luontaantyöntävä.

2020/2021 malleissa alkaa olemaan kaistalle keskittävää avustinta (LTA), jonka puuttuminen harmittaisi itseä. Myös adaptiivinen vakkari pitää selvästi pidempää turvaväliä tällaisissa malleissa.

Merkkihuollon akkutestissä ehkä neuvottelisin käytettäväksi ennen ostoa tuontiautolla. Ilmeisesti niin saa akkutakuut taas voimaan, kunhan auto testit läpäisee.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps Priuksien haluttavuus on pudonnut reilusti. Aikanaan Priukset olivat ekohippien ykkösvalinta kun piti päästä pisaralla pisimmälle. Nyt kun täsmälleen sama hybriditekniikka on ollut jonkin aikaa saatavilla Toyotan muissa malleissa, ei tarvitse enää valita rumaa ufoautoa jos toivoo pientä kulutusta ;)
Kas kun eivät pian kuoppaa Priusta kokonaan kun sillä ei ole enää roolia hybridi/sähkö teknologian kärkialustana.
 
Jeps Priuksien haluttavuus on pudonnut reilusti. Aikanaan Priukset olivat ekohippien ykkösvalinta kun piti päästä pisaralla pisimmälle. Nyt kun täsmälleen sama hybriditekniikka on ollut jonkin aikaa saatavilla Toyotan muissa malleissa, ei tarvitse enää valita rumaa ufoautoa jos toivoo pientä kulutusta ;)
Kas kun eivät pian kuoppaa Priusta kokonaan kun sillä ei ole enää roolia hybridi/sähkö teknologian kärkialustana.
Joo ei tuollaisessa autossa ole mitään järkeä kun hybridi tekniikan saa muihinkin malleihin. Tilaa on vähemmän kun farkussa, mutta sen on yhtä pitkä auto silti. Itse en ainakaan tule ikinä ostamaan sedania. Hatckback jos ei tarvii tilaa niin auto on myös pieni tai sitten farkku/CUV/SUV niin saa tavaraakin sinne kyytiin.
 
Joo ei tuollaisessa autossa ole mitään järkeä kun hybridi tekniikan saa muihinkin malleihin. Tilaa on vähemmän kun farkussa, mutta sen on yhtä pitkä auto silti. Itse en ainakaan tule ikinä ostamaan sedania. Hatckback jos ei tarvii tilaa niin auto on myös pieni tai sitten farkku/CUV/SUV niin saa tavaraakin sinne kyytiin.

Paitsi jos haluaa plugaritojotan, niin paljon ei ole vaihtoehtoja. Prius ei ole ainakaan sedan, ehkä lähempänä liftbackin ja farkun sekasikiötä. Perusversion takakontti on valtava, mutta plugari on toki paljon rajoittuneempi siltä osin, kun tuossa versiossa akusto on siinä takapenkin yhteydessä.

Tuontiautona tojota on vähän kyseenalainen, hybriditakuuta ei saa voimaan edes merkkihuollon akkutestissä käyttämällä. Harvoinhan ne hajoaakaan, muttamutta...
 
Paitsi jos haluaa plugaritojotan, niin paljon ei ole vaihtoehtoja. Prius ei ole ainakaan sedan, ehkä lähempänä liftbackin ja farkun sekasikiötä. Perusversion takakontti on valtava, mutta plugari on toki paljon rajoittuneempi siltä osin, kun tuossa versiossa akusto on siinä takapenkin yhteydessä.

Tuontiautona tojota on vähän kyseenalainen, hybriditakuuta ei saa voimaan edes merkkihuollon akkutestissä käyttämällä. Harvoinhan ne hajoaakaan, muttamutta...
No joo eihän tuo perinteinen sedan ole, mutta aika lähellä. Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan. Nyt taas jos haluaa plug-in Toitsun niin saa oikein valita Priuksen ja varmaan 30ke enemmän maksavan RAV4 välillä! :D

Itse olin noin vuosi sitten ostamassa hybridi aurista niin oli helvetillinen työ seuloa ei-Kamux Toyota nettiautosta. Kamux tuo helvetisti jostain ruotsista noita ja eihän niihin hybriditakuuta saa ja en itse sitä riskiä halunnut ottaa. Eikä kiinnosta jotain ruotsalaisia ohjekirjoja lukea, kun en niistä mitään ymmärrä.
 
No joo eihän tuo perinteinen sedan ole, mutta aika lähellä. Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan. Nyt taas jos haluaa plug-in Toitsun niin saa oikein valita Priuksen ja varmaan 30ke enemmän maksavan RAV4 välillä! :D

Itse olin noin vuosi sitten ostamassa hybridi aurista niin oli helvetillinen työ seuloa ei-Kamux Toyota nettiautosta. Kamux tuo helvetisti jostain ruotsista noita ja eihän niihin hybriditakuuta saa ja en itse sitä riskiä halunnut ottaa. Eikä kiinnosta jotain ruotsalaisia ohjekirjoja lukea, kun en niistä mitään ymmärrä.
Ainoastaan 1997 esitelty Prius oli sedan. Nykyinen Prius sen sijaan ei ole sedania nähnytkään, vaan on selvä viistoperä puhekielessä (virallisesti varmaankin fastback). Takaluukku sisältää takalasin, ja luukku alkaa katonrajasta ja yltää takapuskuriin. Liitteenä kuvia, joista voi helposti todeta tavaratilan käytettävyyden olevan jotain ihan muuta kuin sedanissa. Ei tuo juurikaan poikkea esim. Audin farmareista.


"Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan."

Niin no, ongelmia ja ongelmia, Toyota oli hybrideissä markkinoiden ensimmäinen 1997 Priusillaan. Farkuissa M-B ehätti vuoden edelle 2012 E 300 Bluetec diesel-hybridillään (suuri vuotuinen vero, eikä kulutuskaan ihan parasta), mutta farmarikorisista bensiini-hybrideistä Toyota oli markkinoiden ensimmäinen 2013 Auris TS hybridillään. Muilla piteli hiljaista seuraavat kaksi vuotta, kunnes Mersulta tuli 2015 C 350e (PHEV) ja Volkkarilta 2015 Passat GTE (PHEV). SUVeissa ja CUVeissa sitten kestikin, mutta farmari oli mainittu aiheettomasti. Mitsun Outlander taisi tulla jo 2012 ja Rav4 vasta 2016.


Tuo 30 k€ ei pidä paikkaansa Priusin ja Rav4:n välillä, vaan ero on oikeasti 14,6 k€.

Prius PHEV, 40 694,76 €

Rav4 PHEV, 55 336,06 €
 

Liitteet

  • Screenshot_20210802-100110.png
    Screenshot_20210802-100110.png
    650,5 KB · Luettu: 88
  • Screenshot_20210802-100213.png
    Screenshot_20210802-100213.png
    1 MB · Luettu: 91
  • Screenshot_20210802-100307.png
    Screenshot_20210802-100307.png
    1,3 MB · Luettu: 96
  • Screenshot_20210802-100353.png
    Screenshot_20210802-100353.png
    1,3 MB · Luettu: 91
Kiitoksia vastauksista. Yritän kokoajan päässäni miettiä tuolle Toyota Corollan (2019->) hankinnalle korvaajaa, jossa olisi samat turvasysteemit ja laatulupaus. Ei vaan tunnu muita tuossa 25k luokassa löytyvän käytettyjenkään markkinoilta, varsinkin kun arvostan erityisesti noita turvasysteemejä ja esimerkiksi älykästä parkkiavustinta. Lisäksi tuohon 2019 malliin saa jo Apple Carplayn päivitettyä käyttöön, joka on iso plussa.
 
Joskus tuli katteltua, mutta melkoinen pettymys iski kun katoin takapenkille. Ensin mietin omassa käytössä ja sitten vielä jälleenmyytävänä ja kävelin pois. En oikein ymmärrä perheautoksi tuollaista 2 + 2 istuttavaa ja hiljaiseksi kyllä veti takaovea aukoessa. Ei tietysti kaikkia haittaa, mutta kannattaa kuitenkin tutustua hyvin. Poistivat myöhemmissä vähin äänin tuon 4 paikkaisuuden, kun taisi olla melkoinen virhearvio ja ostajat katosivat kunnolla. Oliskohan noissa jo sitten hinnoiteltu tuo 4-paikkaisuus loppuun ja ei enää putoa rivakammin. Mene ja tiedä sitten.
Itselläni kelpaisi jopa yksi paikkainen. Kyllä neljä paikkaisille on markkinoita ja onhan kaksi paikkaisia avolavojakin olemassa. Ei nyt liity sinällään aiheeseen mitenkään.
 
Ainoastaan 1997 esitelty Prius oli sedan. Nykyinen Prius sen sijaan ei ole sedania nähnytkään, vaan on selvä viistoperä puhekielessä (virallisesti varmaankin fastback). Takaluukku sisältää takalasin, ja luukku alkaa katonrajasta ja yltää takapuskuriin. Liitteenä kuvia, joista voi helposti todeta tavaratilan käytettävyyden olevan jotain ihan muuta kuin sedanissa. Ei tuo juurikaan poikkea esim. Audin farmareista.


"Toyotalla on aina ollut vähän ongelmia noiden hybridi-mallien kanssa, kun farkku/suv/cuv hybridin tuonti markkinoille kesti tuhottoman kauan."

Niin no, ongelmia ja ongelmia, Toyota oli hybrideissä markkinoiden ensimmäinen 1997 Priusillaan. Farkuissa M-B ehätti vuoden edelle 2012 E 300 Bluetec diesel-hybridillään (suuri vuotuinen vero, eikä kulutuskaan ihan parasta), mutta farmarikorisista bensiini-hybrideistä Toyota oli markkinoiden ensimmäinen 2013 Auris TS hybridillään. Muilla piteli hiljaista seuraavat kaksi vuotta, kunnes Mersulta tuli 2015 C 350e (PHEV) ja Volkkarilta 2015 Passat GTE (PHEV). SUVeissa ja CUVeissa sitten kestikin, mutta farmari oli mainittu aiheettomasti. Mitsun Outlander taisi tulla jo 2012 ja Rav4 vasta 2016.


Tuo 30 k€ ei pidä paikkaansa Priusin ja Rav4:n välillä, vaan ero on oikeasti 14,6 k€.

Prius PHEV, 40 694,76 €

Rav4 PHEV, 55 336,06 €
Prius tuli Suomeen/Eurooppaan 2000-2003 ja siitä kesti ~10 vuotta saada hybridi tekniikka autoon jossa on edes vähän tilaa kontissa. Harva varmaan vertailee Auris hybridiä ja jotain Mersun Diesel hybridi viritystä. Mersu makso varmaan +20ke enemmän. Minä vertailen Toyotan hybridi tekniikkaa heidän mallistonsa sisällä. Voin lyödä vetoa, että Toyota ei onnistu laittamaan nyky-Priuksesta löytyvää AWD tekniikkaa Corolla hybridi farkkuun. Syitä pitäisi varmaan kysyä Japanista. Olisi aika lyömätön yhdistelmä täällä pohjolassa. Farmari-hybridi-neliveto-Toyota!

Heitin lonkalta nuo PHEV hinnat kun en jaksanut katsoa. En muistanu, että tuo Prius PHEV on noin helvetin kallis ja muistelin, että tuo RAV4 PHEV maksaa ~60ke. En tiedä onko varusteissa miten paljon eroa.
 
Toyotan hybridi takuu taitaa olla aina voimassa, mutta vaatii joka vuosi hyväkystyn tarkistuksen merkkihuollossa
Suomen maahantuoja ei anna tuota takuuta tuontiautoille tietääkseni, eli joudut sitten Ruotsin vastaavan kanssa tappelemaan siitä. Voin olla väärässä, mutta näin muistelen kun tutkin asiaa vuosi sitten.
 
Prius tuli Suomeen/Eurooppaan 2000-2003 ja siitä kesti ~10 vuotta saada hybridi tekniikka autoon jossa on edes vähän tilaa kontissa.

Noissa tokan sukupolven priuksissa (2000-) oli jo ihan hyvin tilaa kontissa. Juuri kuukausi sitten pummasin pyöräni kanssa kaverilta kyydin tuollaisella, hyvin mahtui pyörä heittämällä sisälle.

Harva varmaan vertailee Auris hybridiä ja jotain Mersun Diesel hybridi viritystä. Mersu makso varmaan +20ke enemmän. Minä vertailen Toyotan hybridi tekniikkaa heidän mallistonsa sisällä. Voin lyödä vetoa, että Toyota ei onnistu laittamaan nyky-Priuksesta löytyvää AWD tekniikkaa Corolla hybridi farkkuun.

Ei tällä ole mitään tekemistä minkään onnistumisen kanssa vaan haluamisen kanssa.

Toyotaa ei ole koskaan kiinnostanut tehdä nelivetoa muihin kuin maastureihin, eikä hybridit tai sähköautot muuta tätä yhtään mihinkään. Toyotalla lasketaan, että heidän asiakkaitaan ei vaan kiinnostaisi maksaa siitä nelivedosta normaalissa henkilöautossa niin paljoa kuin mitä sen lisääminen lisäisi heille auton valmistus- ja tuotekehityskustannuksia.

Itse toki siitä nelivedosta tavallisessa henkilöautossa maksaisin jonkin verran (koska mäkinen, talvella liukas mökkitie), mutta tiedostan olevani (liian) pientä vähemmistöä.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa tokan sukupolven priuksissa (2000-) oli jo ihan hyvin tilaa kontissa. Juuri kuukausi sitten pummasin pyöräni kanssa kaverilta kyydin tuollaisella, hyvin mahtui pyörä heittämällä sisälle.
Ei se silti mikään farmari ole. Eikä pyörän laittaminen sinne autoon taida olla se farmarin pointti. Vaan se, että laitat 4-5 tyyppiä sinne autoon istumaan ja heität heidän kamat sinne takakonttiin ja lähdet vaikka mökille.

Ei tällä ole mitään tekemistä minkään onnistumisen kanssa vaan haluamisen kanssa.

Toyotaa ei ole koskaan kiinnostanut tehdä nelivetoa muihin kuin maastureihin, eikä hybridit tai sähköautot muuta tätä yhtään mihinkään. Toyotalla lasketaan, että heidän asiakkaitaan ei vaan kiinnostaisi maksaa siitä nelivedosta normaalissa henkilöautossa niin paljoa kuin mitä sen lisääminen lisäisi heille auton valmistus- ja tuotekehityskustannuksia.

Itse toki siitä nelivedosta tavallisessa henkilöautossa maksaisin jonkin verran (koska mäkinen, talvella liukas mökkitie), mutta tiedostan olevani (liian) pientä vähemmistöä.
Niitä kiinnosti kummasti laittaa se AWD nyky-Priukseen? En tiennyt, että se on maasturi nykyään! Ilmeisesti siellä on Toyotalla excelissä joku vika nyt.
 
Noissa tokan sukupolven priuksissa (2000-) oli jo ihan hyvin tilaa kontissa. Juuri kuukausi sitten pummasin pyöräni kanssa kaverilta kyydin tuollaisella, hyvin mahtui pyörä heittämällä sisälle.



Ei tällä ole mitään tekemistä minkään onnistumisen kanssa vaan haluamisen kanssa.

Toyotaa ei ole koskaan kiinnostanut tehdä nelivetoa muihin kuin maastureihin, eikä hybridit tai sähköautot muuta tätä yhtään mihinkään. Toyotalla lasketaan, että heidän asiakkaitaan ei vaan kiinnostaisi maksaa siitä nelivedosta niin paljon kuin sen lisääminen lisäisi heille auton valmistus- ja tuotekehityskustannuksia.

Uudesta Yariksestahan on jo Priuksen kaltainen neliveto Japanin markkinoilla, eli nelivedon profilointi Yaris Crossiin täysin markkinointi/business lähtöistä. Pienestä katumaasturista saa pyytää enemmän preemiota kuin kaupunkiautosta. Toki corolla Farkulle lienee Japanissa pienemmät markkinat.

Samalle TNGA-B:lle julkaistiin myös uusi Aqua eli Prius C, johon saatavina sama neliveto piakkoin japanissa. Tuossa on aika mielenkiintoinen hatchback, kun WLTP kulutus saatu puristettua (etuvedossa) 2.8l/100km. Samalla NiMH-akkuihin haetaan uutta tulemista uudella kennorakenteella.

 
Julkaisussa sanotaan myös vanhassa Aquassa olleen Nikkeli-Vety -akku, eli termit menee lähteessäkin sekaisin. Pointtina lähinnä, että Nikkeliakkuja jatkokehitetään -> jää enemmän Lithiumia PHEV ja sähkökäyttöön. En ihmettele, jos korvaavat tulevaisuudessa esim Yariksen Lithium-akut taas tuolla tyypillä.

Julkaisusta voi myös tulkita, että uutta akkutyyppiä ei tuossa WLTP 2.8 mallissa edes käytetä. Onkohan kulutus uudella akulla (ja kasalla varusteita) enemmän vai vähemmän. Vai onko tässäkin julkaisussa asiavirhe?

The all-new Aqua is the world's first vehicle to use a high-output bipolar nickel-hydrogen battery as an electric drive battery*6
Compared to the nickel-hydrogen battery equipped to the previous-generation Aqua, the new battery realizes approximately twice the output; it also delivers improved accelerator responsiveness, and enables smooth, linear acceleration from low speeds.

*5 35.8 km/L refers to the fuel efficiency of the all-new Aqua B grade, under the WLTC test cycle, according to tests conducted by the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
*6 Equipped to all grades, excluding B grade
 
Voipi olla että julkaisun kirjoittajalla on käynyt freudilainen lipsahdus ja mennyt hydrogen ja hydride sekaisin.
 
Suomen maahantuoja ei anna tuota takuuta tuontiautoille tietääkseni, eli joudut sitten Ruotsin vastaavan kanssa tappelemaan siitä. Voin olla väärässä, mutta näin muistelen kun tutkin asiaa vuosi sitten.
Ei tietenkään Suomen maahantuoja anna mitään takuuta, mutta valmistajan takuun on lain mukaan oltava voimassa koko EU-alueella.

Tosin ilmeisesti Toyota itse myöntää EU:ssa vain 5v ja 100 000 km akkutakuun, joka ei tuossa esimerkkitapauksessa paljon lämmitä.
 
Ei tietenkään Suomen maahantuoja anna mitään takuuta, mutta valmistajan takuun on lain mukaan oltava voimassa koko EU-alueella.

Tosin ilmeisesti Toyota itse myöntää EU:ssa vain 5v ja 100 000 km akkutakuun, joka ei tuossa esimerkkitapauksessa paljon lämmitä.
Kyse on siitä 10v/350tkm Toyotan akkutakuusta joka on voimassa aina vuoden kerrallaan kun sen käyttää Toyotalla akkutestissä. Tätä ei Suomen maahantuoja anna tuontiautoille.
 
Corollan kohdalla Eco-tilassa adaptiivinen vakkari toimii pehmeämmin ja sen vuoksi tuota tulee käytettyä. Kaasupoljinvaste taas huononee omasta mielestäni eli ennen puoltaväliä ei tapahdu oikein mitään ja sitten tuleekin niskat nitkauttava nykäys (siinä määrin kun se näillä tehoilla on mahdollista).

@Zetbo

Se eco-normal-sport tuntuu lähinnä siirtävän kaasupolkimen tarkkaa aluetta. Korealaisissa kaksoiskytkinvaihteiston kanssa moodien erot tulevat mielestäni esille paljon loogisemmin.

Helppo testata aluksi ECOlla kaasu tasaisena eco alueen 1/4 kohdalla.
-> normal: nousee ~1/2 ecoalueesta. Siinä ja siinä käynnistyykö moottori.
-> Sport: varmasti moottori käynnistyy. Ei juuri tarkkuutta täyssähköajoon.

ECO:a tulee käytettyä pääasiassa, helpompi ajaa alle 50 kilometrin alueella täyssähköllä, kun viisarin saa pysäytettyä ECO-alueen puolenvälin alapuolelle. Painamalla poljinta syvemmälle on samat tehot käytössä, joten en näe muille moodeille, varsinkin kun sen vaihtaminen ajotietokoneesta "hankalaa". Tasanopeuksissa maantiellä kytken heti vakkarin päälle, jolloin tarkkuutta tehoalueella ei tarvita. Sopivaan alamäkeen vakkari pois -> alamäen optiminti täyssähköllä ja vakkari takaisin päälle.

Suuressa pitkässä ylämäessä 80+ alueella kaasu ja moottorin kierrokset heittelee ärsyttävästi, tällaisessa paikassa ehkä normal tai sport parempi, mutta saman toteuttaa vakkari.

Yleiseen takuukeskusteluun:
Itselataavaa hybridiä, ainakaan Toyotaa, en huolestuisi ulkomaantuonnista takuumielessä. Hyvin epätodennäköisessä tilanteessa menee se pari touhutonnia ja sitten on ainakin taas uusi akku. PHEV Priusta kyllä harkitsisin tarkemmin, koska suurempi akku on huomattavasti kalliimpi vikaantuessaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom