Erinomaista pohdintaa täällä ollut sähköautoon varautumisesta rakennurprojektissa. En ole sähkömies, en yhtään. Niinpä keskityn kirjoittamaan muutaman seikan sähköautoilijan kokemuksesta.
Kuten on hyvin tunnistettu, mielekkään sähköautoilun perusedellytys on vaivaton ja riittävän nopea kotilataus. Mikä sitten on riittävän nopea? Silloin puhutaan joka tapauksessa hitaammasta AC-latauksesta, jolloin lataaminen tapahtuu schuko-pistorasiasta, sinisestä CEE-pistorasiasta, punaisesta kolmivaiheisesta ns työmaapistokkeesta tai sitten erikseen asennetusta latauslaitteesta. Itse käytän jälkimmäistä, eli kiinteästi asennettua latauslaitetta, johon sähkö on vedetty suoralla vedolla pääkeskuksesta.
Minulla on 3x25A pääsulakkeet omakotitalossani ja olen säätänyt tuon latauslaitteen käyttämään 1x20A latausvirtaa. Tämä siksi, että Leafin sisäinen laturi on vain yksivaiheinen ja sain järjesteltyä yhden vaiheen muut kuormat siten, että tuon verran pystyn ottamaan. 1x20A tarkoittaa noin 4 kW:n lataustehoa, eli täysin tyhjästä 24 kWh Leafini akku täyttyisi noin kuudessa tunnissa. Toisaalta esim. 40 km työmatkani jäljiltä akku täyttyy täyteen noin 1,5 tunnin aikana. Tuo ei ole ongelma kuin silloin, jos pitää päästä työpäivän jälkeen lähtemään nopeasti Keski-Suomeen, johon ei vieläkään pääse pikalatausverkostoa hyödyntäen.
Olen jo tilannut seuraavan sähköautoni, Nissan Leaf 40 kWh:n, jossa tuotakaan haastetta ei siten enää ole. Vaikka ajaisin töistä kotiin, niin pääsen edelleen perille Jyväskylään. Tai jos ajan 287km matkan mökille, niin silti riittää yksi pikalataus reitillä. Eli akkukoon kasvaessa oikeastaan kotilatauksen nopeuden merkitys laskee. Jos minulla olisi 80 kWh akku, niin koskaan en olisi tarvinnut vuorokauden aikana yhtään lisälatausta yli 100 000 km sähköautoiluni aikana. Sekään ei ole käytännön tilanteissa koskaan rajoite, jos ei 80 kWh akku ehtisi yöllä kotona ollessa täyttyä kokonaan, koska akussa olevalla varaustasolla pärjää varmasti seuraavan vuorokauden ja lisää sähköä saa kaupassa käydessä, töissä ollessa tai sitten nopeasti julkisista DC-pikalatureista vaikka yhden lounaan aikana.
@Nomber pieni nyanssi tarkennus sanoihin. Pikalatausta tuskin kukaan haluaa rakentaa omaan taloonsa. Pikalataus tarkoittaa 50 kW tai nopeampaa DC-pikalatausta, jota saa CHAdeMO, CCS tai Teslan SuperChargereista latureista.
Eli, itse suosittelen ehdottomasti varautumaan kiinteistöä rakentaessa tai remontoidessa sähköautoiluun. Siihen tosiaan kokemukseni mukaan riittää erinomaisesti esim. sellaisen kaapelin veto, joka mahdollistaa esim. 3x20A latausrvirran käytön enimmillään, mutta luultavasti kaapelivaihtoehdot ovat sellaiset, että 3x25A esim. on se järkevä veto. Pääkeskuksen pitäisin alussa 3x25A, ellei muuta syytä ole isompaan mennä. Siihen kaapelin päähän haluamaani kohtaan sitten asentaisin tässä vaiheessa punaisen kolmivaiheisen työmaapistokkeen, ellei olisi vielä sähköautoa. Perus schukolle ei suositella pääosin jatkuvaa pitkäaikaista rasitetta edes 10A-virralla, joten vähintään sininen CEE tai tuo punainen pistoke ovat parempia vaihtoehtoja.
Tarvitaanko edes kiinteää latauslaitetta vaikka jo on sähköauto? Itselläni vaihtuu seuraavassa Leafissani pistoke Type1:stä Type2:seen ja olen nyt tässä vaiheessa hiukan sitä mieltä, että en modaa nykyistä latauslaitetta Type2-kaapelille. En ehkä myöskään osta uuteen autooni sopivaa kiinteää latauslaitetta kotiini. Taidan etsiä netistä edullisen latausvirran säädöllä varustetun kaapelin, jolla saa punaisesta työmaapistokkeesta otettua suoraan latauksen. Teen sille kaapelille sitten hyvin yksinkertaisen telineen autokatoksen seinälle. Se saa sitten toimia kotioloissa "latauslaitteena kiinteällä kaapelilla" ja kun on sitten joskus lähtö lappiin edessä, niin heitän kaapelin peräkonttiin ja saan uuden Leafini mahdollistaman max 1x32A latausvirran pyytämällä lähes mistä tahansa kaupan tms punaisesta työmaapistokkeesta, jos akuutti hätä tulee, eikä julkisia DC-latureita olekaan tarjolla reitillä.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että jos nyt itse rakentaisin, niin samaan rahoitukseen mitoittaisin melko mittavan aurinkoenergiajärjestelmän sekä pienen akkuvaraston.
Arvelen, että näillä molemmilla: sähköauton hyvällä latausmahdollisuudella sekä aurinkojärjestelmällä on tulevaisuudessa vaikutusta myös kiinteistön houkuttelevuuteen myyntivaiheessa ja ehkä jopa markkina-arvoon.