Keskustelua hybridiautoista

No eipä noilla plugin-hybrideillä näköjään kovin alhaisiin kulutuksiin pääse jos päivittäiset ajomatkat on pidempiä (yli 50km). Esim. omilla 150-200km päiväajoilla 30km sähköstä ei juuri hyötyä saa, varsinkin kun ostohinnat on kovia.

Lähinnä ehkä hyöty realisoituu paremmin noissa kalliimmissa autoissa, joissa veroalennuksella saa merkittävää hyötyä uutta ostettaessa.

Huvittavia sinänsä nämä co2 lukemat näille plugin-hybrideille, kun todellisuudessa kulutukset on paljon isompia kuin viralliset lukemat antaa ymmärtää. Ikäänkuin noilla nyt sitten parannetaan maailmaa enemmän kuin esim. pienikokoisilla ja vähän kuluttavilla normaaleilla bensa-autoilla.
 
Jep, ostohinnassa (autoverossa) suurin ero, mutta kyllä mulla myös käyttökulut laski tuntuvasti. Edellinen saman kokoinen diiseli vei samassa ajossa 7-8 litraa satasella kaupungissa ja motarilla, maantiellä ehkä 6-7. Tämä hörppii työmatkalla bensaa (n. 40km päivässä) suunnilleen litran ja pitkällä matkalla 6-7.
 
Onko kellään heittää arvauksia, että paljon tollanen uus Leafi maksaisi 3-4 vuoden jälkee kun mittarissa olisi n. 100tkm? 25ke? Ei noilla vanhoilla Leafeilla ainakaan paljoa ajeta, kun katsoo noita kilometrejä nettiautosta. Mielestäni menee noin "kallis" auto hukkaan, kun ajetaan noin perkeleen vähän. Eikös noista joudu jotain käyttövoimaveroakin maksamaan vuodessa?
 
Onko kellään heittää arvauksia, että paljon tollanen uus Leafi maksaisi 3-4 vuoden jälkee kun mittarissa olisi n. 100tkm? 25ke? Ei noilla vanhoilla Leafeilla ainakaan paljoa ajeta, kun katsoo noita kilometrejä nettiautosta. Mielestäni menee noin "kallis" auto hukkaan, kun ajetaan noin perkeleen vähän. Eikös noista joudu jotain käyttövoimaveroakin maksamaan vuodessa?

15 000e?

Nissan Leaf *LOISTAVA* Acenta Solar 80 kW. Aut. Tarkastettuna, Rahoituksella, Kotiin toimitettuna! Viistoperä 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto - kiva vähennys alunalkujaa neljän kympin autosta.
 
Huvittavia sinänsä nämä co2 lukemat näille plugin-hybrideille, kun todellisuudessa kulutukset on paljon isompia kuin viralliset lukemat antaa ymmärtää. Ikäänkuin noilla nyt sitten parannetaan maailmaa enemmän kuin esim. pienikokoisilla ja vähän kuluttavilla normaaleilla bensa-autoilla.

WLTP-testin pitäisi ottaa paremmin kantaa näihin ja antaa totuudenmukaisempia arvoja sähkö- ja PHEV-autoille. Nyt on tällä hetkellä NEDC-testistä voinut korjauskerrointa käyttämälllä saaha totuudenmukaisempia ajomatkalukemia, esim. Passat GTE:n ajomatka sähköllä on 40km mikä pitää testien mukaan kutinsa. Korjauskerrottu ajomatka uudelle Leafille on puolestaan 280km.
 
Huvittavia sinänsä nämä co2 lukemat näille plugin-hybrideille, kun todellisuudessa kulutukset on paljon isompia kuin viralliset lukemat antaa ymmärtää. Ikäänkuin noilla nyt sitten parannetaan maailmaa enemmän kuin esim. pienikokoisilla ja vähän kuluttavilla normaaleilla bensa-autoilla.

Mille autolle ne pitää paikkansa? Eikö noissa pienissä polttiksissa ollut ongelmana sitten ne hiukkaspäästöt?
 
No eipä noilla plugin-hybrideillä näköjään kovin alhaisiin kulutuksiin pääse jos päivittäiset ajomatkat on pidempiä (yli 50km). Esim. omilla 150-200km päiväajoilla 30km sähköstä ei juuri hyötyä saa, varsinkin kun ostohinnat on kovia.

Lähinnä ehkä hyöty realisoituu paremmin noissa kalliimmissa autoissa, joissa veroalennuksella saa merkittävää hyötyä uutta ostettaessa.

Huvittavia sinänsä nämä co2 lukemat näille plugin-hybrideille, kun todellisuudessa kulutukset on paljon isompia kuin viralliset lukemat antaa ymmärtää. Ikäänkuin noilla nyt sitten parannetaan maailmaa enemmän kuin esim. pienikokoisilla ja vähän kuluttavilla normaaleilla bensa-autoilla.

Plugareilla kulutuksen ilmoittaminen on sikäli hankalaa, että päivittäinen ajomäärä ja latausmahdollisuus vaikuttaa siihen merkittävästi. (Bensan)Kulutus kun voi vaihdella 0-7l/100km. Tai mitä nyt mikin auto kuluttaa edetessään pelkällä bensalla. Esim. omilla ajoilla pääsisin melkein aina sähköllä, jolloin bensaa menisi varmaan hyvinkin se ilmoitettu alle 1l/100km.
 
Mille autolle ne pitää paikkansa? Eikö noissa pienissä polttiksissa ollut ongelmana sitten ne hiukkaspäästöt?
Eiköhän tuossa tarkoitettu pientä autoa jossa on polttis, ei että se polttomoottori olisi minikokoa.

Tosin eipä se polttomoottorin pieni koko niitä hiukkaspäästöjä aiheuta.
 
Eiköhän tuossa tarkoitettu pientä autoa jossa on polttis, ei että se polttomoottori olisi minikokoa.

Tosin eipä se polttomoottorin pieni koko niitä hiukkaspäästöjä aiheuta.

Ei varmaan joo, mutta nykyään tuo suuntaus näkyy olevan kohti pienikokoisia ahdettuja bensakoneita, ja näiden kohdalla olen ymmärtänyt hiukkaspäästöjen olevan ongelma.

Ja edelleen: vaikka se moottori olisi mikä, niin samalla tavallahan ne luvatut vs toteutuneet co2 -päästöt (= kulutus) menee, luvataan kulkevan pienemmällä kuin oikeasti kulkee.
 
Ja edelleen: vaikka se moottori olisi mikä, niin samalla tavallahan ne luvatut vs toteutuneet co2 -päästöt (= kulutus) menee, luvataan kulkevan pienemmällä kuin oikeasti kulkee.

Osin menee, osin ei. Tiedän myös ihmisiä, jotka pääsevät hyvin lähelle luvattuja kulutuksia. Toki se vaatii niiltä säntillistä ajotapaa, mutta.. (Tämä siis turbobensalla, noilla hybrideillä epäilen tuskin kenenkään normaaliajossa pääsevän ilmoitettuun.)
 
Osin menee, osin ei. Tiedän myös ihmisiä, jotka pääsevät hyvin lähelle luvattuja kulutuksia. Toki se vaatii niiltä säntillistä ajotapaa, mutta.. (Tämä siis turbobensalla, noilla hybrideillä epäilen tuskin kenenkään normaaliajossa pääsevän ilmoitettuun.)

Tässä nyt taas sitten vertailet mustikoita ja puolukoita? Tunnet ihmisiä jotka "säntillisellä ajotavalla" pääsee hyvin lähelle luvattuja kulutuksia (turbobensalla), mutta samaan hengenvetoon epäilet "normaaliajossa" kenenkään pääsevän hybrideillä luvatuihin kulutuksiin? :D No minä epäilen "normaaliajossa" kenenkään pääsevän sillä turbobensalla ilmoitettuihin kulutuksiin ;)

Lehdissä oli vasta juttua toimittajien kokeiluista: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ugvk9ExT?ref=ampparit:c659&ext=ampparit

Mitä plugareihin tulee, niinkuin salamoi sanoi, niiden kulutus riippuu niin paljon sähköajon osuudesta. Olen omalla phevillä ajanut nyt ~29400km ja siitä sähköllä on auton mukaan menty 15215km. Kulutus tuolla matkalla on ~3.4l/100km ja parhaillaan tankillisen kulutus on jäänyt arvoon 2.1l/100km - joka on sama kuin autolle ilmoitettu yhdistetty kulutus.
 
Tässä nyt taas sitten vertailet mustikoita ja puolukoita? Tunnet ihmisiä jotka "säntillisellä ajotavalla" pääsee hyvin lähelle luvattuja kulutuksia (turbobensalla), mutta samaan hengenvetoon epäilet "normaaliajossa" kenenkään pääsevän hybrideillä luvatuihin kulutuksiin? :D No minä epäilen "normaaliajossa" kenenkään pääsevän sillä turbobensalla ilmoitettuihin kulutuksiin ;)

Lehdissä oli vasta juttua toimittajien kokeiluista: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ugvk9ExT?ref=ampparit:c659&ext=ampparit

Mitä plugareihin tulee, niinkuin salamoi sanoi, niiden kulutus riippuu niin paljon sähköajon osuudesta. Olen omalla phevillä ajanut nyt ~29400km ja siitä sähköllä on auton mukaan menty 15215km. Kulutus tuolla matkalla on ~3.4l/100km ja parhaillaan tankillisen kulutus on jäänyt arvoon 2.1l/100km - joka on sama kuin autolle ilmoitettu yhdistetty kulutus.

Pakko myöntää olleeni väärässä. Näköjään noillakin pääsee oikein ajamalla taloudellisesti. Noilla ei tainnut edes olla mitään kikkailua, olisi mennyt luvattuun ilman sitä alun sähkölenkkiäkin..

Eli korjaan: nykyautoillakin pääsee luvattuun kulutukseen kunhan ajaa järkevästi. (Jostain syystä esim. TM toimitus saa ”litratolkulla” enemmän kulutettua satasella kuin tolkullisesti ajavat tyypit.
 
"volvo" julkas nyt sit uuden sähkiksen/hybridin: Polestar 1
Polestar 1 | Polestar

Nyt menee kyllä jo niin ökyilyyn että en uskalla edes kuvitella hintaa... öhlins alustaa ja hiilikuitu koria :cool:

Specifications
Engine Type
2 litre In-line 4-cyl. supercharged and turbocharged
Electric Motors
2 rear axle electric machines + Crank ISG
Power
600 hp
Torque
1000 Nm
Electric Range
150 km (NEDC)
Batteries
34kWh arranged in 3 Battery stacks (2 packs)
Suspension
Öhlins CESi + Double Wishbone (Front) / Integral Link (Rear)
Brakes
Akebono 6-Piston Calipers (Front) / Conti EPB (Rear)
Body type
CFRP + Steel Compound Body
Tyre size
275/30 R21 (Front) / 295/30 R21 (Rear)
 
"volvo" julkas nyt sit uuden sähkiksen/hybridin: Polestar 1
Polestar 1 | Polestar

Nyt menee kyllä jo niin ökyilyyn että en uskalla edes kuvitella hintaa... öhlins alustaa ja hiilikuitu koria :cool:

Specifications
Engine Type
2 litre In-line 4-cyl. supercharged and turbocharged
Electric Motors
2 rear axle electric machines + Crank ISG
Power
600 hp
Torque
1000 Nm
Electric Range
150 km (NEDC)
Batteries
34kWh arranged in 3 Battery stacks (2 packs)
Suspension
Öhlins CESi + Double Wishbone (Front) / Integral Link (Rear)
Brakes
Akebono 6-Piston Calipers (Front) / Conti EPB (Rear)
Body type
CFRP + Steel Compound Body
Tyre size
275/30 R21 (Front) / 295/30 R21 (Rear)
Litrateho kohdillaan :D vittu et on kyllä hyvännäkönen auto
 
Täytyy kyllä myöntää, että nykyinen Volvon muotoilu on jotenkin todella freesi ja puoleensa vetävä. Harmi, että hinnat on jotain ihan tavan tallaajan ulottumattomissa olevaa.
 
Nyt on ajot normalisoituneet ja nyt on menty 4,4l/100km viimeiset 320 km, josta 165km oli heti 2h maantiesiirtymä ihan kelvollista vauhtia. Autona siis V90 T8.
 
V90 alkaen 45k ja kohta kun tulee uudet S/V 60 ja 40 sarjat pihalle niin kyllä sieltä tavan tallaajallekin löytyy vaihtoehdot. :comp: Toki T8-koneella ei välttämättä silti. :D
45ke tavan tallaajan auto? No toki jos tavan tallaajalla on netto-omaisuutta se vähintään puoli milliä niin ehkä sitten... :btooth:
 
Puoli milliä? Riippuu varmaan kans siitä mihin autoansa käyttää. Itse kun ajelen paljon niin joku 500e/kk raharin lyhennys ei tunnu niin paljoa, auton hintaluokka on 30k.

Toki jos käteiskaupoista puhutaan, mutta ei siinä kyllä ole mitään järkeä ostaa uutta autoa ilman rahoitusta.

OT

Olisko Zighillä ollut tuossa ajatuksena, että 45ke:n auton ensimmäisten parin-kolmen vuoden vuotuinen noin 4-6ke:n arvonalennus on siedettävä 1/10 - 1/5 tuottavan omaisuuden kokonaistuotosta vasta kun omaisuutta on vähintään 500ke. Esim. sadantonnin osakesalkun liki koko tuotto osinkoineen arvonnousuineen hupenisi tuollaisen 45ke auton arvonalennukseen, joten niin kallista autoa ei kannata hankkia, jos on tarkoituksena vaurastua. Suurin osa tuotosta pitäisi laittaa kasvattamaan koronkoron lumipalloa. Tuollainen 1/10-1/5 tuotosta peltilehmään ei vielä pahemmin sabotoi boltsin kasvua.

Tuollaisista "säännöistä" voi ja kannattaa poiketa, jos ei pyri vaurastumaan tai auto on selkeästi työkalu/tulonhankkimisväline.


Olen eri mieltä tuosta käteiskaupan järkevyydestä. Mulla ei ollut varaa ostaa uutta 31ke Auris TS hybridiä rahoituksella, joten se oli käytännössä pakko ostaa käteisellä. Kuulostaa oudolta, mutta näin se oli. Tiesin autoa noutaessa ja maksaessa joutuvani nostamaan asuntolainaa 2kk myöhemmin. Autolainat ovat selvästi asuntolainaa lyhyemmällä takaisinmaksuajalla, 5v vs. 25v, mikä tekee kk-eristä suurehkoja lainan kokoon nähden. Noin 25ke autolaina olisi siksi luultavasti alentanut pienillä tuloillani myönnettävää asuntolainan määrää 80-100ke. Näiden erotuksen (55-75ke) olisin sitten joutunut irrottamaan osakesalkusta ja sitomaan reaalituottamattomiin omiin seiniin enemmän kuin on välttämätöntä.

Ostamalla auton 25ke rahoituksella olisin pysyvästi menettänyt yli 2ke jokavuotisia netto-osinkoja sekä toisen mokoman keskimääräistä vuotuista arvonnousua. Olisi ollut aika hiton kallis rahoitus koroista tai hoitomaksun suuruudesta riippumatta.

Edit. Mulla auton "raharin" osuus on 110e/kk, jos laskisi 30ke rahoitusmäärällä. Näin pieni siis on kk-erä vs. Diazin 500e/kk, kun rahoitus tapahtuu ensin autokaupoilla käteisellä ja myöhemmin asuntolainan muodossa. Tuosta 110e:sta voi vielä ottaa pari kolikkoa pois, kun huomioi pienen asuntolainan korkovähennyksen.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko Zighillä ollut tuossa ajatuksena, että 45ke:n auton ensimmäisten parin-kolmen vuoden vuotuinen noin 4-6ke:n arvonalennus on siedettävä 1/10 - 1/5 tuottavan omaisuuden kokonaistuotosta vasta kun omaisuutta on vähintään 500ke. Esim. sadantonnin osakesalkun liki koko tuotto osinkoineen arvonnousuineen hupenisi tuollaisen 45ke auton arvonalennukseen, joten niin kallista autoa ei kannata hankkia, jos on tarkoituksena vaurastua. Suurin osa tuotosta pitäisi laittaa kasvattamaan koronkoron lumipalloa. Tuollainen 1/10-1/5 tuotosta peltilehmään ei vielä pahemmin sabotoi boltsin kasvua.

Tuollaisista "säännöistä" voi ja kannattaa poiketa, jos ei pyri vaurastumaan tai auto on selkeästi työkalu/tulonhankkimisväline.
Oot kyllä hyvin samalla aaltopituudella :tup:

Itse pidän auton/autojen ehdottomana maksimiarvona 5% nettovarallisuudesta. Sillä ei oikeastaan ole merkitystä mitä tuo varallisuus on - asunto, osakesalkku, käteistä. Perusteena on ihan se, että käyttöauto on hyödyke, jonka arvo laskee rajulla vauhdilla, jolloin siihen investoiminen (lainalla tai käteisellä) kovin suurella summalla suhteessa arvon säilyttävään (tai tuottavaan) omaisuuteen täytyy pitää sellaisena, ettei tuo arvon alenema vaikuta merkittävästi koko omaisuuden yhteisarvoon.

Jos yllä oleva menee yli hilseen, niin asiaa voi tarkastella siltäkin kannalta, että jos autoon upottaisikin vaikka 300e/kk vähemmän, niin kuinka suurta asuntolainaa samalla summalla hoitaisi? Sitten etuovi/oikotie auki ja katsomaan kuinka paljon lisäneliöitä sillä saisi.

No, se tästä off-topicista minun osaltani.
 
Jos yllä oleva menee yli hilseen, niin asiaa voi tarkastella siltäkin kannalta, että jos autoon upottaisikin vaikka 300e/kk vähemmän, niin kuinka suurta asuntolainaa samalla summalla hoitaisi? Sitten etuovi/oikotie auki ja katsomaan kuinka paljon lisäneliöitä sillä saisi.
Entä jos ei tarvitse tai halua niitä lisäneliöitä, mutta tarvitsee hyvän ja luotettavan auton kun ajaa paljon? Väärin eletty?
 
Tässä nyt taas sitten vertailet mustikoita ja puolukoita? Tunnet ihmisiä jotka "säntillisellä ajotavalla" pääsee hyvin lähelle luvattuja kulutuksia (turbobensalla), mutta samaan hengenvetoon epäilet "normaaliajossa" kenenkään pääsevän hybrideillä luvatuihin kulutuksiin? :D No minä epäilen "normaaliajossa" kenenkään pääsevän sillä turbobensalla ilmoitettuihin kulutuksiin ;)

Tässä perinteisessä eu syklissä ne lähtee lenkille akku täynnä ja akku on tyhjänä kun ollaan lopussa. Kun kyseessä on hybridi, jossa moottorilla kuintekin ladataan se sähkö sinne akkuun, niin tuon virallisen eu kulutuksen toteutuminen normi ajossa on kyllä helvetin hankalaa nimenomaan hybridi autolla.

45ke tavan tallaajan auto? No toki jos tavan tallaajalla on netto-omaisuutta se vähintään puoli milliä niin ehkä sitten... :btooth:

Jos V90 on 45ke hintaisena se malliston isoin henkilöauto, niin eikö voisi odottaa että nyt julkaistava pieni v40 olisi myös huomattavasti edullisempi ja siten tavujen tallaajankin ostettavissa?

Tosin pitkällä pätkällä tuon 45ke hintaisen auton pystyy oikeastaan kuka tahansa työssäkäyvä hommaamaan, mutta se on myös prioriteeteista kiinni. Harva viitsii venyttää jokaisen pennin soikeaksi vaan siksi että pääsee ajelemaan uudella autolla.
 
...

Jos V90 on 45ke hintaisena se malliston isoin henkilöauto, niin eikö voisi odottaa että nyt julkaistava pieni v40 olisi myös huomattavasti edullisempi ja siten tavujen tallaajankin ostettavissa?

Tosin pitkällä pätkällä tuon 45ke hintaisen auton pystyy oikeastaan kuka tahansa työssäkäyvä hommaamaan, mutta se on myös prioriteeteista kiinni. Harva viitsii venyttää jokaisen pennin soikeaksi vaan siksi että pääsee ajelemaan uudella autolla.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt karvalakkien ostajia. Tuo V90 48k€ on ihan vakio lussuimmalla koneella. Järkevillä varusteilla hinta on ihan jotain muuta.
 
Mä en ole ikinä ymmärtänyt karvalakkien ostajia. Tuo V90 48k€ on ihan vakio lussuimmalla koneella. Järkevillä varusteilla hinta on ihan jotain muuta.
No jos tarttee paljon tilaa eikä ole massipäällikkö niin miksi ei? Tuolla D3 koneellakin kyllä pärjää Suomessa ja kaikki ei muutenkaan arvosta kaikenmaailman hilavitkuttimia.
 
Itsellekin riittäisi Volvolta D3 automaattina, koska hinta on kovempi parhaalla moottorilla. Toki hintaeroa pienentää pieni autovero.

S90 D3 Business aut 46 900 €
Hybridi:
S90 T8 Twin Engine AWD Business Plus aut 71 000 €

Tilojen puolesta riittäisi kyllä vaikka Toyota Yaris tai Seat Ibiza. Seat on varmaan parempi ajettava. 17 400 € on seatilla hintaa ja hybridinä sitä ei saa kuten vaikka Yarista.

Volvolla taas autojen hintaero on 24 100 €, jolla saisi helposti pienen auton litraisella turbo koneella ja jäisikin vielä 6700 €.
 
Auto pitää olla, ajan mieluummin mukavalla. Hautaan en niitäkään rahoja saa joten ei haittaa, jos sen joutuu ostamaan lainalla ja menettää näin sijoitustuottoja!

Oma pointtinsa tässäkin... Tokihan nettipankissa näkyvät numerot tuottavat jonkinlaista mielihyvää, mutta joskus on ehkä kuitenkin hyvä miettiä sitäkin, voisiko numerot konvertoida toiseen muotoon, joka tuottaisi kokonaisuuden kannalta vahvempaa mielihyvää.

Oleellista olisi kai hankkia ajan mittaan pääomaa, jota voisi joskus käyttää johonkin kivaan. Jos laittaa vaikka 500€/kk sivuun, niin 5 v välein voi tehdä 30 k€ hankinnan, joka ei näy arjessa mitenkään.
 
No jos tarttee paljon tilaa eikä ole massipäällikkö niin miksi ei? Tuolla D3 koneellakin kyllä pärjää Suomessa ja kaikki ei muutenkaan arvosta kaikenmaailman hilavitkuttimia.

Tuli kyllä kommentoitua Volvon kohdalla hätäisesti, siinä näyttää olevan iso läjä tarpeellisista "lisä" varusteista vakiona noissa malleissa.
 
Auto pitää olla, ajan mieluummin mukavalla. Hautaan en niitäkään rahoja saa joten ei haittaa, jos sen joutuu ostamaan lainalla ja menettää näin sijoitustuottoja!

Ihan oikea periaate.

Jos kilsoja tulee paljon, niin ihan varmasti pistäisin jokaisen liikenevän sentin autoon, jotta ei tarvitse kärsiä meluavassa kopissa huonoilla penkeillä, varallisuudesta riippumatta.

Nyt kilsoja ei tule paljoa, työmatka on lyhyt ja mahdollista jopa pyörällä (jos vaan jaksaisi). Monelle vastaavassa tilanteessa asunto on se ykkös sijoitus, ja täysin ymmärrettävä sellainen. Ennemmin mukava iso kämppä rauhalliselta alueelta ja pihalle se vanha ooppeli satunnaisia ajoja varten. Minulla vaan on bensaa veressä, ja vaikka ajot ovat vähäiset niin haluan autolta paljon, joka ei tosiaan ole halvin taktiikka.

Onneksi en elä kädestä suuhun, palkkapussi on ihan kiva. Pankkitilillä on hyvä pitää pesämunaa, niin ei tarvitse stressata mitään odottamattomia isompiakaan rahamenoja.
 
WLTP-testin pitäisi ottaa paremmin kantaa näihin ja antaa totuudenmukaisempia arvoja sähkö- ja PHEV-autoille. Nyt on tällä hetkellä NEDC-testistä voinut korjauskerrointa käyttämälllä saaha totuudenmukaisempia ajomatkalukemia, esim. Passat GTE:n ajomatka sähköllä on 40km mikä pitää testien mukaan kutinsa. Korjauskerrottu ajomatka uudelle Leafille on puolestaan 280km.

Alle 50g/km hiilidioksipäästötason alittaville autoille on suunniteltu muita automalleja pitempi siirtymäaika (2022?). Syyn voi varmaan arvata :D
 
Tuo V90 on vissiin enemmän kuitenkin poikkeus Volvon mallistossa. Vanhemmissa malleissa perusvarustelu edusti melko lailla BMW/Mersu/Audi linjaa eli neljä pyörää joista kaksi kääntyy.

Tämä varmaan johtuu ihan maahantuojan valinnoista. Nuo saksalaismerkit ainakin saa varusteltua just niinkuin haluaa, ja tollaisena kulimallina niitä markkinoidaan jotta saadaan malliston hinnat alkaen -hinta kilpailukykyisen näköiseksi. Maahantuoja sitten ottaa ihan paljaan mallin hinnat alkaen -malliksi, ja siitä sitten täällä keskustellaan että miksi kaikki varusteet pitää ostaa erikseen :).
 
Tämä varmaan johtuu ihan maahantuojan valinnoista. Nuo saksalaismerkit ainakin saa varusteltua just niinkuin haluaa, ja tollaisena kulimallina niitä markkinoidaan jotta saadaan malliston hinnat alkaen -hinta kilpailukykyisen näköiseksi. Maahantuoja sitten ottaa ihan paljaan mallin hinnat alkaen -malliksi, ja siitä sitten täällä keskustellaan että miksi kaikki varusteet pitää ostaa erikseen :).

No näinhän se tietty menee, ja johtuu tietysti ihan siitä, että täällä lisävarusteista menee niistäkin (törkeän korkea) autovero täysmääräisenä. Hyvin varusteltuna näiden premiumautojen hinta karkaa äkkiä käsistä.
 
Volvon maahantuoja on suomessa jättänyt ne ihan karuimmat versiot tuontiohjelman ulkopuolelle. Uitettuna voi olla myynnissä joitain keytettyjä autoja todella karuilla varusteilla, mutta uutena niille ei ilmeisesti ole riittävää kysyntää.

Vaikka usein huippuverusteltua halpaa käytettyä metsästävät jaksavat itkeä siitä kuinka suomalaiset ostaa pelkkiä perusmalleja, niin tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa. Tietysti esim Mersuja on suomessa aika paljon karuilla varusteilla, mutta siinäkin on taustalla taksikäyttö, Veho tilaa tehtaalta "valmiita" takseja, joiden verustetaso on riittävä taksikäyttöön, mutta varsinaisia lisävarusteita ei pahemmin ole, ja toisaalta hinta saadaan painettua hyvin edulliseksi. Näitä huonosti varusteltuja, paljon ajettuja, mutta siistejä ja tarkasti huollettuja autoja on sitten paljon myynnissä käytettynä.

Itselleen uutta hieman arvokkaampaa autoa ostava harvoin ostaa hinnat alkaen perusmallia, koska nimenomaan se varusteiden valinta mahdollisuus on se yksi suurimpia perusteita ostaa uusi auto. Perusautoa myydään tietysti perusvarusteilla enemmän, mutta siinä merkittävä tekijä on toimitusaika, arvokkaampia autoja ei muutenkaan ole varastossa, joten sen varustepaketin räätälöiminen ei pahemmin vaikuta siihen. Tosin usein niitä perusautojakaan ei minimi varustein ole varastossa, vaan jokin yleistasoinen varustepaketti niissäkin on.
 
Nyt on viimeiset 3 päivää ajettu ilman, että polttomoottori olisi käynnistynyt kertaakaan yhteensä 140km matka ja lämpötila on ollut 0 molemmin puolin, joten kyllä näillä plugareilla pärjää talvellakin täällä etelämmässä, missä lämpötila on 11kk alimmillaan -5. Autona siis V90 T8. Kokonaiskulutus on nyt 6,3l/100km 2700km matkalla ja on laskusuuntaan, kun sähköllä tulee ajettua paljon.
 
Nyt on viimeiset 3 päivää ajettu ilman, että polttomoottori olisi käynnistynyt kertaakaan yhteensä 140km matka ja lämpötila on ollut 0 molemmin puolin

Sama homma Oulussa. Päivässä tulee viitisenkymmentä kilsaa, ja sähköllä on menty edelleen. Joku aamu oli -6.5c, tänään ei ollut kuin -4c. Vielä ei ole niin kylmä että juuri vaikuttaisi akkukäyttöön - joskin auto on ollut ajastetussa lämmityksessä jo tovin.
 
Ullatus että ST1 ketjun mies ei pidä sähköautoista. Mutta tuo idea saharan metsityksestä on kyllä kiehtova. :D
Ei se pidä enää öljystäkään mutta hyvin sanoi docventures juttelu osiossa että pitää ne rahat öljyttömään tekniikkaan/kehitykseen tehdä jollain eli tässä tapauksessa öljyllä :lol:
 
...Kokonaiskulutus on nyt 6,3l/100km 2700km matkalla...

Itsellä tuli juuri 4 viikkoa Opel Amperalla täyteen, työmatka 40km suuntaan. 2600km ajettu ja keskikulutus tällä hetkellä 0,5L (2624km ja 13L):D Kaiken näköistä ja tehoista autoa on ollut, mutta tulee melko varmasti seuraavakin auto olemaan joko täys sähkis tai Opelin kaltainen ''hybridi'' jolla pääsee työmatkat sähköllä mutta mahis ajaa myös pitkää matkaa bensan avulla.
 
Saharahan on lähes Venäjän kokoinen mesta, eli siellä lääniä kyllä piisais vaikka muille jakaa. Ja ku se on päiväntasaajalla, ni siitä vois ihan hyvin tehdä semmossen ns. ''puhdistamon''. On totta, että maailmassa on balanssi vähän mennyt keturalleen, biologinen puhdistuskyky, eli kasvit, eivät riitä päästöille joita tulee. Ja asiaan ei auta sekään, että maailman väestönmäärä on rajussa nousussa, johan täältä happi loppuu, ku liikaa kuluttajia.

Sahara ei ole päiväntasaajalla vaan kauriin kääntöpiirillä ja on olemassa ihan syynsä, miksi kääntöpiireillä on lähinnä aavikkoa joka paikassa maailmassa. (Vinkki, liittyy sademäärään ja jakaumaan)
 
Sinne saharaan pitäisi kyllä veden lisäksi saada jotain muutakin kuin kiviä puiden kasvualustaksi.
Sinänsä ajatus on mahdollinen, mutta kuka tuollaisen rahoittaisi? Vaikka maapallon kuolema tuijottaisi viikon päässä vääjäämättömänä, niin tuollaiselle projektille ei löytyisi rahoitusta.

Muutenkin äkkiseltään ajattelisi että sen sähkön käyttö suoraan hiilidioksidin ilmasta keräämiseen olisi tehokkaampaa kuin tuo saharan metsittäminen. Lisäksi mulla on ainakin mielikuva että aavikoilla on jokin lämpöä avaruuteen heijastava vaikutus, eli senkään puolesta tuon aavikon metsitys ei olisi niin järkevä veto.
 
Ajatus olisi tehdä tulevaan autokatokseen valmius kahdelle sähköautolle tulevaisuutta varten samalla kun katoksen rakentelee. Kuinka järeä syöttökaapeli noille pisteille kannattaa laittaa (vedän siis vain pelkän piuhan valmiiksi hoodeille suoraan keskukselta)? Jostain myös luin että jos tulee kaksi pistettä niin kummallekin pitää olla oma syöttö, onkohan näin?
 
Ajatus olisi tehdä tulevaan autokatokseen valmius kahdelle sähköautolle tulevaisuutta varten samalla kun katoksen rakentelee. Kuinka järeä syöttökaapeli noille pisteille kannattaa laittaa (vedän siis vain pelkän piuhan valmiiksi hoodeille suoraan keskukselta)? Jostain myös luin että jos tulee kaksi pistettä niin kummallekin pitää olla oma syöttö, onkohan näin?
2 erillistä 5x2,5 neliöistä johtoa molemmille 16A sulake. Ainakin Bemarin nopeempi lataus on noille spekseille.
 
Ennemmin 5x10 neliön touvi niin riittää. Kuka se tietää mut Teslassa on enimmillään 22 kW laturi autossa jos sit on oma latauslaite niin se voi sit olla vielä isompi.
 
Pelkästään varauksen vuoksi tuota 10mm² kaapelia on jo vähän arvokkaampi vetää, varsinkin jos matka on yhtään pidempi. Jos ajattelee ettei se 11kW riitä kotilatauspisteen tehoksi, niin ehkä sen voi kaapeloida sitten vasta kun tarvetta tulee oikeasti. Se alkaa sähkölaitoskin kysyä ylimääräistä rahaa jos alkaa supercharger pistettä pykäämään kotipihalleen.
 
Ajatus olisi tehdä tulevaan autokatokseen valmius kahdelle sähköautolle tulevaisuutta varten samalla kun katoksen rakentelee. Kuinka järeä syöttökaapeli noille pisteille kannattaa laittaa (vedän siis vain pelkän piuhan valmiiksi hoodeille suoraan keskukselta)? Jostain myös luin että jos tulee kaksi pistettä niin kummallekin pitää olla oma syöttö, onkohan näin?

Mulla juuri projekti päällä ja talotoimittajan pyysin vetämään vastaavasti kaapelin valmiuteen katokseen. Siellä on nyt näköjään kiepillä 5x10mm2 kaapeli odottelemassa.

Jos uutta teet, niin pidä huoli, että myös syöttö on riittävä. Normisti sulakkeet omakotitalojen keskuksissa on 3x25A. 3x35A riittää paremmin ahneempaankin lataukseen.
 
Mulla juuri projekti päällä ja talotoimittajan pyysin vetämään vastaavasti kaapelin valmiuteen katokseen. Siellä on nyt näköjään kiepillä 5x10mm2 kaapeli odottelemassa.

Jos uutta teet, niin pidä huoli, että myös syöttö on riittävä. Normisti sulakkeet omakotitalojen keskuksissa on 3x25A. 3x35A riittää paremmin ahneempaankin lataukseen.

Just näin! Syötöt ja kaikki kannattaa varmistella ihan alusta asti, tosi halpaa rakentaa kerralla kuntoon.

Sähköauton latauksessa pääsee tosi pitkälle kun vetää yhden 3-vaiheisen voimavirtapistokkeen per auto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom