Keskustelua hybridiautoista

Ainakaan 330e se ei lopeta, täyssähköajo tippuu joo silloin pois mutta ei mitään tehojen äkkinäistä putoamista ole havaittavissa ja mittariston boost valo palaa.

Uskoisin että 225xe olisi aika samantapainen systeemi kun samaa firmaa ja saman aikakauden vekotin?


Tässä videossa esim näkee aika hyvin että boostaa huippunopeuteen asti ja näköjään akku tyhjenee aika ripeetä vauhtia siinä touhussa.

225xe on käytännössä Mini, joten siinä on eri tekniikka ja ihan eri polttomoottorikin kuin isommissa Bemareissa. Suurin ero siinä, että 330e sähkömoottori on vaihteistossa momentinmuuntimen paikalla ja 225xe sähkömoottori on suoraan taka-akselilla omalla alennusvaihteellaan. Tästä syystä se esim. käynnistää polttiksen talvella, jos takarenkaat vähänkään sutaisee, vaikka tilanne ei sikäli välttämättä vaatisikaan etupyörien vetoapua. Eli takasähkömoottori ei voi 225xe:n kohdalla pyöriä kuin mitä se nyt pyöriikään tuossa 125km/h nopeudessa, kun taas 330e sähkömoottori pyörii vaihteiston ansiosta samaa tahtia kuin hitaammilla nopeuksilla (samat kiekat kuin polttiksella).

Mitä tulee 330e kiihtyvyyteen, on sen huippunopeus näemmä sama kuin omalla 320i:llä eli ei se sähkö kyllä taida siinäkään "mitään" tehdä kovemmissa nopeuksissa.
 
Hmm, minulla käynnistää kyllä Superb polttiksen eco-tilassa jos painaa kaasua normaalin liikeradan yli, jalassa tuntee selkeän kynnyksen tuossa kohtaa, tullut testailtua jokunen kerta kiihdytyskaistoilla.

Minä vielä testaan tuon omasta autosta kun seuraavan kerran ajan. Ei se ainakaan rekan ohituksessa ole käynnistänyt, mutta testaan vielä.
 
Ei ainakaan tuo Superb silloin kun käytössä on se eco-täyssähkötila, joka on aina oletuksena käytössä kun auto "käynnistetään" ja lähdetään liikeelle.

Talvella tokin käynnistelee hyvinkin herkästi vaikka ei olisi edes tarve käynnistää.

Mistä tiedät ettei ole tarvetta käynnistää?

Tulisi mieleen että talvella halutaan lämmittää tiettyjä asioita mielummin polttomoottorilla kuin pienellä akulla?
 
Mistä tiedät ettei ole tarvetta käynnistää?

Tulisi mieleen että talvella halutaan lämmittää tiettyjä asioita mielummin polttomoottorilla kuin pienellä akulla?

Akun varaustilan, ajon ja lämmityksen osalta ei olisi tarve käynnistää, mutta käynnistää kuitenkin. Syitä voi vain arvailla. Ulkolämpötilalla tuntuu olevan merkittävä osa käynnistyksen herkistymisessä.
 
Akun varaustilan, ajon ja lämmityksen osalta ei olisi tarve käynnistää, mutta käynnistää kuitenkin. Syitä voi vain arvailla. Ulkolämpötilalla tuntuu olevan merkittävä osa käynnistyksen herkistymisessä.
Tuotahan harrastetaan paljon Outlandereissa että huijataan autoa luulemaan että ulkona on todellista lämpimämpää juurikin siitä syystä ettei "turhaan" käynnistelisi polttista.
 
Akun varaustilan, ajon ja lämmityksen osalta ei olisi tarve käynnistää, mutta käynnistää kuitenkin. Syitä voi vain arvailla. Ulkolämpötilalla tuntuu olevan merkittävä osa käynnistyksen herkistymisessä.
Olisikohan syynä moottorin kestävyyden takaaminen, ettei tilanteissa joissa sitä sitten oikeasti tarvitsee ole täysin kylmänä. Esim. ajonvakautukseen liittyvät asiat tai kick down.
 
Akun varaustilan, ajon ja lämmityksen osalta ei olisi tarve käynnistää, mutta käynnistää kuitenkin. Syitä voi vain arvailla. Ulkolämpötilalla tuntuu olevan merkittävä osa käynnistyksen herkistymisessä.
Akkua myös pitää lämmittää, moottorin olisi myös hyvä olla lämmin ennen kuin motarilla ekan kerran avaa kaasun, kyllä sille ihan syy on miksi pienellä akulla olevalla hybridillä konetta käytetään pakkasella herkästi, lämmitys vaatii paljon sähköä.
 
Luotettavasti tuleva teho toisi turvallisuutta esim ohitustilanteessa kärry perässä ylämäkeen. Tulee paljon ajettua matkaa kuomukärryn kanssa. Toki nykyisessä diiselissa vaan 120hp. olen katsellut esim Passat gte jossa pelkässä polttomoottorissa taitaa olla 150hp eli ehkä sillä pärjää:D

Sittenhän tarvii enää miettiä miksi vitussa pitäisi ohittaa kuomukärryn kanssa ylämäkeen.
 
Itsekin miettinyt vähän uutta/uudehkoa Corollaa kun autonvaihto alkaa hiljalleen olemaan ajankohtainen. Minkälaisena olet kokenut auton äänimaailman? Monessa lähteessä saanut moitteita kovasta, jopa häiritsevästä rengasmelusta.

Tietty jos kävisi jossain välissä tuollaisen hakemassa koeajoon, niin saisi omakohtaista käsitystä asiasta.

Mazda 3 houkuttaisi sisätilojen ja ulkonäön puoleen (jälkimmäinen pienin varauksin), mutta farkkumallin puute ja Toyotan koestetumpi tekniikka kääntää kovasti vaakakuppia Corollan suuntaan.
Törmäsin itse aivan samoihin asiohin kun arvosteluja Corollasta/Auriksesta etukäteen lueskelin. Kannattaa aivan ehdottomasti käydä jokin Corolla koeajamassa koska tuo meluasia on varmasti aika subjektiivinen tapaus. Mielestäni tuo auto on riittävän hiljainen, mutta hyvin paljon riippuu kyllä asvaltin kunnosta. Tuossa on alla eco-renkaat jotka tuppaavat olemaan aika kovia renkaita alhaisen vierintävastuksen saamiseksi ja jos alvaltti on todella vanhaa ja kulunutta niin rengasmelu saattaa olla silloin melkoinen. Mutta toisaalta taas uudemmalla tiellä rengasmelu on melko maltillista ja parhaimmillaan eteneminen on melkein äänetöntä kun menee uudella tiellä ja pelkällä sähköllä. Millään muotoa äänimaailma ei ole missään kohtaa ajonautintoa vielä pilannut. Jos sulla tulee mieleen enemmän kysymyksiä niin heitä vaikka yv:tä niin koitan vastailla.
 
Sittenhän tarvii enää miettiä miksi vitussa pitäisi ohittaa kuomukärryn kanssa ylämäkeen.

Ohituskaistat ovat monesti rakennettu ylämäkiin ja kevytkärryjä saa nykyisin vetää 100 km/h, joten kyllä siitä 70 km/h ylämäkeen puskevasta rekkajonosta tekee mieli menne edelle, mieluiten ihan reippaasti.
 
Mitä tulee 330e kiihtyvyyteen, on sen huippunopeus näemmä sama kuin omalla 320i:llä eli ei se sähkö kyllä taida siinäkään "mitään" tehdä kovemmissa nopeuksissa.
Pari videota kun katseli niin 330e ottaa 100-200kmh noin 10 sekuntia nopeammin kuin 320i niin kyllä se sähkö jotain siellä tekee.
 
Itsekin miettinyt vähän uutta/uudehkoa Corollaa kun autonvaihto alkaa hiljalleen olemaan ajankohtainen. Minkälaisena olet kokenut auton äänimaailman? Monessa lähteessä saanut moitteita kovasta, jopa häiritsevästä rengasmelusta.

Tietty jos kävisi jossain välissä tuollaisen hakemassa koeajoon, niin saisi omakohtaista käsitystä asiasta.

Mazda 3 houkuttaisi sisätilojen ja ulkonäön puoleen (jälkimmäinen pienin varauksin), mutta farkkumallin puute ja Toyotan koestetumpi tekniikka kääntää kovasti vaakakuppia Corollan suuntaan.
Törmäsin itse aivan samoihin asiohin kun arvosteluja Corollasta/Auriksesta etukäteen lueskelin. Kannattaa aivan ehdottomasti käydä jokin Corolla koeajamassa koska tuo meluasia on varmasti aika subjektiivinen tapaus. Mielestäni tuo auto on riittävän hiljainen, mutta hyvin paljon riippuu kyllä asvaltin kunnosta. Tuossa on alla eco-renkaat jotka tuppaavat olemaan aika kovia renkaita alhaisen vierintävastuksen saamiseksi ja jos alvaltti on todella vanhaa ja kulunutta niin rengasmelu saattaa olla silloin melkoinen. Mutta toisaalta taas uudemmalla tiellä rengasmelu on melko maltillista ja parhaimmillaan eteneminen on melkein äänetöntä kun menee uudella tiellä ja pelkällä sähköllä. Millään muotoa äänimaailma ei ole missään kohtaa ajonautintoa vielä pilannut. Jos sulla tulee mieleen enemmän kysymyksiä niin heitä vaikka yv:tä niin koitan vastailla.

Ainakin tuo oma Corolla Sports Touring Trek-varustelulla (muovirumistukset ja jopa 2cm korkeampi "maastoalusta") tuntuu olevan aika herkkä sille miten tasaisella asfaltilla mennään.
Kuopiossa jossa tein ensimmäisen koeajon tuli ajeltua tietöiden keskellä todella kuluneella asfaltilla ja rengasmelu oli tosiaankin huomattavan kova, tuntui jopa meluisammalta kuin pienempi Renault Clio jolla kurvailin tuohon koeajoon.
Mutta kuitenkin Corolla läksi sitten mukaan ja nyt hieman pohjoisempana tasaisemmilla pinnoilla on sitten taas hiljaisempi kuin Clio oli samoilla reiteillä.
Tosin kyllä tuolla mielellään pysyttelee täälläkin poissa pahimmista urista, mikä taas aiheuttaa sen että kaistallapitoavustinta ei voi käyttää ollenkaan kun se haluaisi ajaa juuri niissä karkeissa urissa.
Mistä päästäänkin aiheeseen, miten syvät urat maanteillä kohta alkaakaan olemaan kun kaikki jyystää avustimet ja autopilotit päällä kokoajan samoja uria. No jääpähän enemmän tasaista pintaa meille ilman avustimia ajaville että voidaan ajaa siinä urien vieressä hiljaisuudesta nauttien.
 
Sittenhän tarvii enää miettiä miksi vitussa pitäisi ohittaa kuomukärryn kanssa ylämäkeen.
Miksi ei pitäisi? pitäisikö mielummin jäädä junnamaan rekkojen perään satasen alueella ja vaikeuttaa siinä samalla muun liikenteen sujuvuutta? Kärryn kanssa saa ajaa nykyään satasta ja ohituskaistat on usein ylämäkeen.
 
Mistä päästäänkin aiheeseen, miten syvät urat maanteillä kohta alkaakaan olemaan kun kaikki jyystää avustimet ja autopilotit päällä kokoajan samoja uria. No jääpähän enemmän tasaista pintaa meille ilman avustimia ajaville että voidaan ajaa siinä urien vieressä hiljaisuudesta nauttien.

Vähän skeptisesti suhtautuisin siihen, että kaikki jyystää avustimet päällä. Mitä tässä taas kesälomalla tuli muutamakin tuhat kilometriä Suomen teitä ajettua, niin eteen sattui ehkä noin kaksi autoa, jotka menivät selvästi edes vakkari päällä.

RAV4 PHEVillä ei tunnu oikeastaan huomaavan eroa rengasmelussa ajaako karkeissa urissa vaiko sileällä vieressä. Talvella huollon sijaisautona ollut Corolla hatchback nastarenkailla sen sijaan oli kyllä ihan toivoton rengasmelun suhteen. Ihan samantien paikaltaan kun sillä paljaalla asfaltilla lähti liikkeelle ropina oli armoton.
 
Vähän skeptisesti suhtautuisin siihen, että kaikki jyystää avustimet päällä. Mitä tässä taas kesälomalla tuli muutamakin tuhat kilometriä Suomen teitä ajettua, niin eteen sattui ehkä noin kaksi autoa, jotka menivät selvästi edes vakkari päällä.

RAV4 PHEVillä ei tunnu oikeastaan huomaavan eroa rengasmelussa ajaako karkeissa urissa vaiko sileällä vieressä. Talvella huollon sijaisautona ollut Corolla hatchback nastarenkailla sen sijaan oli kyllä ihan toivoton rengasmelun suhteen. Ihan samantien paikaltaan kun sillä paljaalla asfaltilla lähti liikkeelle ropina oli armoton.
RAV4 on myös kalliimman hintaluokan auto niin varmasti se hintaero Corollaan jossain ominaisuuksissa myös näkyy. KaaraTV:n Corollan koeajossa verrattiin Corollaa juurikin tuohon RAV4:ään ja siinä kans todettiin että hintaero näkyy jo ihan perus ajotuntumassa.
 
Ohituskaistat ovat monesti rakennettu ylämäkiin ja kevytkärryjä saa nykyisin vetää 100 km/h, joten kyllä siitä 70 km/h ylämäkeen puskevasta rekkajonosta tekee mieli menne edelle, mieluiten ihan reippaasti.
Miksi ei pitäisi? pitäisikö mielummin jäädä junnamaan rekkojen perään satasen alueella ja vaikeuttaa siinä samalla muun liikenteen sujuvuutta? Kärryn kanssa saa ajaa nykyään satasta ja ohituskaistat on usein ylämäkeen.

Ai me puhuttiinkin nyt sitten ohituskaistalla ohittamisesta? No jos ei millä tahansa nykyautolla pääse kärryn kanssa ohituskaistaa käyttäen rekkojen ohitse ylämäkeen niin vika on kyllä sitten ohittajassa.
 
Ai me puhuttiinkin nyt sitten ohituskaistalla ohittamisesta? No jos ei millä tahansa nykyautolla pääse kärryn kanssa ohituskaistaa käyttäen rekkojen ohitse ylämäkeen niin vika on kyllä sitten ohittajassa.
No ei nyt ihan millä tahansa autolla. Tule kokeilemaan kun laitetaan 4 henkilöä auton kyytiin, viikon mökkitavarat takakonttiin ja remonttitavaraa muutama satakiloa kärryyn ja sitten työnnetään nelostiellä vaikka petomäessä rekkojen ohi ilman että tutkitaan muun liikenteen sujuvuutta. Ei tässä nyt erityisesti ohituskaistoista puhuttu mutta useimmin siellä mennään ohi. Vielä enemmän tehoa tarvitaan ilman ohituskaistaa jotta tilanne pysyy turvallisena. Olkoon tämä offtopic tässä.
 
Ai me puhuttiinkin nyt sitten ohituskaistalla ohittamisesta? No jos ei millä tahansa nykyautolla pääse kärryn kanssa ohituskaistaa käyttäen rekkojen ohitse ylämäkeen niin vika on kyllä sitten ohittajassa.

Ja toisaalta, jos autossa ei puhti riitä rekan ohittamiseen ylämäessä, niin onko pakko ohittaa alkuunkaan? Eikös silloin ole ihan hyvä ajaa samaa tahtia rekkojen kanssa. Voi tehdä autossa jo moni muukin asia tiukkaa siinä tilanteessa kun moottoristakin puhti loppuu.
 
Voitaisko mennä asiaan, skodillacin iV phev octavia mietinnässä. Koukullista mietin, onko millainen max sallittu vetopaino?
 
Omasta mielestä ja kuten valinnankin tein, Ocu ei anna 3k erolla lähtöhinnassa SEAT Leonin vastaavaan mitään hyötyä // huonommat varusteet kalliimpi auto.
 
RAV4 on myös kalliimman hintaluokan auto niin varmasti se hintaero Corollaan jossain ominaisuuksissa myös näkyy. KaaraTV:n Corollan koeajossa verrattiin Corollaa juurikin tuohon RAV4:ään ja siinä kans todettiin että hintaero näkyy jo ihan perus ajotuntumassa.

Ei se kyllä sinänsä näy, mutta onneksi edes kuuluu. Eroja on lähinnä siinä, että RAV4 painaa enemmän ja on neliveto ja ohjaus on himpun raskaampi kuin Corollassa. Ja tehoa tietysti on PHEVissä rutkasti enemmän kuin missään Corollan versiossa. Ohjaamo, mittaristo ja muut infotainment-ominaisuudet ovat nykyversioissa käytännössä ihan 1:1 samat.
 
Opelkin julkaisi taas pitkästä aikaa uuden Astran, josta tulossa tietysti plugari. Farkkukin pitäisi tulla. Samalla pohjallahan tuo on kuin Peugeot 308, mutta ainakin ilmastoinnin napit pitäisi olla fyysisiä, eikä kosketusnäytössä. Hinta ei varmaankaan tule olemaan Octavian yläpuolella, joten itseäni houkuttelee kyllä.

 
Opelkin julkaisi taas pitkästä aikaa uuden Astran, josta tulossa tietysti plugari. Farkkukin pitäisi tulla. Samalla pohjallahan tuo on kuin Peugeot 308, mutta ainakin ilmastoinnin napit pitäisi olla fyysisiä, eikä kosketusnäytössä. Hinta ei varmaankaan tule olemaan Octavian yläpuolella, joten itseäni houkuttelee kyllä.

Ainakin muotoilussa Opel on menossa oikeaan suuntaan. Omaan silmään sopii. Sopivasti tuleen mieleen Ioniq 5 tuosta keulasta.
 
Hieman kokemuksia ja raporttia Ford Kuga PHEV:stä

Seuranta: 21.4.- 14.7.

Ajettu yhteensä (23435 - 18550) = 4885 km
Bensalla ajettu 995 km
Sähköllä ajettu 3890 km

Bensaa tankattu 32,05 + 34,57 = 66,62L (tankki on ehkä neljäsosan plussalla vs. ostohetki)
Kotilaturista ladattu: 546,5 kWh

Ajotietokoneesta:
kulutus: 4.6 L/100km
sähkön kulutus tuntuu huitelevan 13-18 kWh/100km tienoilla

Lyhyitä ajoja, josta paljon sähköllä. Helsinkiin menoja ~35km/suunta ja tässä pääkaupunkiseudulla pyörimistä. Pyrin lataamaan aina kun järkevää. Latailen helsingissä, jos mahdollista esim. Virta latureilla, koska parkkimaksu hoituu helposti samalla. Pari mökille ajoa mukana 80km. WLPT lukema sähköllä 56km. Usein pääsee yli 60km, joskus jopa yli 70km. Jos ei tule motaria paljon ajettua, niin WLPT lukeman yli pääsee helposti. Jos ei kummempaa kiirettä ole, niin pyrin optimoimaan reittiä niin, että pelkällä sähköllä pääsee. Yleensä se meinaa tuusulantietä ajamista vs. nopeampaa, mutta kiertävää lahden motaria.

Ostin vuoden verran ajettuna, uusilla akuilla. On ollut kyllä mukava auto ajaa! Suosittelen. Laturina kotona pikku-accelev. Mitä myyjän puheista ymmärsin, niin jakaa tekniikkaa Toyotien kanssa.

Lappiin reissua tulossa, täytyy seurata kulutusta.
 

Liitteet

  • test.jpg
    test.jpg
    72,4 KB · Luettu: 98
  • index.jpg
    index.jpg
    56,7 KB · Luettu: 97
Passat GTE:stä putosi pakoputki. Mielenkiintoinen materiaalivalinta ruuveille, sillä ympäröivät metalliosat ja pakoputki itsessään olivat aivan siistin näköisiä. Putkea ilmeisesti katalysaattorissa kiinni pitäneet kaksi ruuvia sen sijaan muistuttivat koostumukseltaan ruokamultaa.
 
Passat GTE:stä putosi pakoputki. Mielenkiintoinen materiaalivalinta ruuveille, sillä ympäröivät metalliosat ja pakoputki itsessään olivat aivan siistin näköisiä. Putkea ilmeisesti katalysaattorissa kiinni pitäneet kaksi ruuvia sen sijaan muistuttivat koostumukseltaan ruokamultaa.

Nyt on hyvä tsänssi laittaa vaikka supersprintin putki, joutuu vaa takahelmaa modaamaa
 
Mikä kallisti vaaan Octavian puolelle?

Varusteet: Etuistuinten säädettävä reisituki, lämmitettävät takapenkit, selkämpi keskinäyttö ja toiminnot sekä myös Skodan malli, en halunnut farmari-autoa enkä normaalia pystyperää mutta halusin suuren takaluukun. Lisäksi tykkäsin Skodan ajettavuudesta ja sisätiloista enemmän
 
Viimeksi muokattu:
Auton mukana tuli järjetön 3 x 32 A Anakonda, eli varoiksi 22 kW hinausvaijeri, vaikka on 1-vaiheinen 6,6 kW laturi. Kävin Motonetista hakemassa 7,5 m ja 1 x 32 A kaapelin, niin kylläpä käytettävyys muuttui melkoisesti. Törkeä hinta tietysti, mutta elämä on. Täytyy ihmetellä, että miten pystyy rakentamaan niin kömpelön kaapelin, kuin se auton mukana tullut oli. Kovaa kuin kivi väännellä kylmänä ja kolisee jo auton pelteihinkin osuessa. Vähemmän kyllä jo heti nyppii nyt lataamiseen laitto julkisilla tuon uuden kanssa. Voi helposti suositella 1-vaiheiseen 32 A tarpeeseen.

 
Auton mukana tuli järjetön 3 x 32 A Anakonda, eli varoiksi 22 kW hinausvaijeri, vaikka on 1-vaiheinen 6,6 kW laturi.

Ostin jo ennakkoon 5-metrisen kierrekaapelin, 190 €. Pakkaantuu puolimetriseksi yhdellä taitolla, eikä roiku kurassa. 7,5 metrin suora kaapeli meni kotilatausaseman kaapeliksi, se on siihen juuri hyvä. Kummallinen valinta kyllä laittaa mukaan 22 kW kaapeli 1x30 A käyttävään autoon.

pihtipudas
 
Mä kattelin myös jotain pidempää dzoiguraa, mutta päädyin tuohon 7,5 m kun sillä pystyy ajamaan auton kumminpäin tahansa noihin asiointi loosseihin, eikä johto raavi auton pintaa yli vedellessäkään. Kotona nostan piuhan pöydän päältä pistokkeeseen alta 1/2 m liikkeellä
 
Mitäs plugareita on tällä hetkellä markkinoilla, jotka saa myös esilämmitettyä lataussähköllä? Ainakin vissiin kaikki Kian ja Hyundain plugarit lämpiää vain bensalla?

Mites VAG konsernin autot?

Muut?
 
Seat käsittääkseni lämpenee johdon perässä sisäisen laturin maksimikuormalla (max 3,6 kW) ja omalla akullaan 6 kW teholla. Oletan olevan sama muillakin konserniautoilla.
 
Skoda Suberb 2020 hybrid lämpenee latausjohdon perässä esilämmityksen bensalla (talvipaketti = webasto), joka toki on pelkästään hyvä asia.
 
Joo webaston kanssa toki polttoaineella lämmitys on järkevää, mutta mietin vaan että miten noi Kiat ja Hyundait on tarkoitettu esilämmitettävän? Lohkolämppäriin kiinni yhdellä kaapelilla ja lataukseen toisella? Kätevää :D
 
Mitsut lämpenee sähkövastuksella jos sellainen on ruksittu lisävarusteeksi. Sehän on tärkein varuste jos autolla Suomen talvessa ajaa. Lisäksi tulee mahdollisuus ajastaa esilämmitys ja -jäähdytys myös mikäli auto ei ole piuhan perässä. Tämän tietää siitä että autossa on Remote Control-valikko.

Tässäkin on sama juttu että lämmityslaitteen teho ylittää latauksesta saatavan tehon, joten akku kuluu vaikka auto on latauksessa, toki se hupenee silloin hitaammin.
 
Mersut ja PSA:n plugarit taitavat myös lämmetä sähköllä. Ai niin ja Ford. Renaultista en ole ihan varma, mutta luulen että lämmittää polttiksella. Tojolla Prius kai lämpenee aika hyvin sähköllä, mutta Rav ei.
 
Tuo bensankulutus plugarissa on lämmityskäyttöön toki vaikuttava asia. Itse en ole yhtään talvimatkaakaan pilkkihaalareissa ajellut ja lämpöä on riittänyt auton toimesta. Nyt auton käydessä äskettäin 30000 km huollossa päivitin samalla tähänastiset kulutustiedot. Bensaa palanut 2,3 litraa/100 km ja samalla sähköä 8,01 kWh/100 km. Ei siis päästy valmistajan aikoinaan mainostamaan 1,8 l/100 km eikä pihistelty uusimman vastaavan 1,1 l/100 km lukemiin! Autona siis Hyundai Ioniq.
 
Kysymys oli auton esilämmittämisestä ennen ajoon lähtöä. Ei kukaan lämmitä plugaria ennen ajoa moottoria käyttämmällä. Tai voi käyttääkin, mutta siinä ole oikein mitään järkeä.

Seuraavat (ajastettavat) esilämmityslämmitystavat voivat olla mahdollisia:

1. Esilämmitys sähkövastuksilla joko aukkua tyhjentäen tai latausvirtaa hyödyntäen
2. Erillinen webasto joka käyttä dieseliä tai bensaa
3. Erillinen perinteinen lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin
 
Oma autoni (Ampera) käynnistää esilämmityksen yhteydessä polttomoottorin joksikin aikaa vuosimallista riippuen, kun pakkasta on enemmän kuin 4 tai 10 astetta, mutta lämmitykseen käytetään samalla myös sähköä akusta ja/tai laturista. Hölmö ominaisuus sinänsä, koska sähkölämmityksen teho riittää kovemmillakin pakkasilla. Toki muuttuu sitten taas järkevän puolelle, jos ajetaan enemmän kuin akun kantama ja autohan ei tiedä ennakkoon, mihin olet menossa. Onhan pelkkä polttiksen kaukokäynnistyskin sinänsä ihan mukava ominaisuus, mutta ehkä tyhjäkäyntisäännösten vastainen.
 
Tuo bensankulutus plugarissa on lämmityskäyttöön toki vaikuttava asia. Itse en ole yhtään talvimatkaakaan pilkkihaalareissa ajellut ja lämpöä on riittänyt auton toimesta. Nyt auton käydessä äskettäin 30000 km huollossa päivitin samalla tähänastiset kulutustiedot. Bensaa palanut 2,3 litraa/100 km ja samalla sähköä 8,01 kWh/100 km. Ei siis päästy valmistajan aikoinaan mainostamaan 1,8 l/100 km eikä pihistelty uusimman vastaavan 1,1 l/100 km lukemiin! Autona siis Hyundai Ioniq.

Millä siis esilämmität auton? Lataussähköllä se kun ei onnistu tuossa autossa.
 
Millä siis esilämmität auton? Lataussähköllä se kun ei onnistu tuossa autossa.
Autossa on lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin verkkovirralle. Näille on ajastuspistorasia. Etäohjattava, että voi tökätä samalla kuin latausvirtajohdonkin!
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 587
Viestejä
4 509 815
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom