Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.
Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
Toyotan plugarilla viive ei ole ajallisesti yhtään sen pienempi kuin vaikkapa Auriksella. Sen viiveen aikana tosin mennään mielekkäämmin sentään noin puoliteholla (noin 120/225 kW), kun taas Auriksessa viiveaika körötellään vain noin neljäsosateholla (21-25/100 kW).
Toki se RAV4 PHEV:n riittää 60:n nopeudessa, mutta ei se vastaaville täyssähköille pärjää. Tämän Pokkuskin totesi alkuperäisessä väitteessään. Paikaltaan Toyo pysynee paremmin kyydissä, koska silloin ei tarvita niin paljon tehoa kuin liikkeellä.
Esimerkki (en huomioi ilman-/vierinvastusta enkä pyöriviä massoja, koska se ei ole tarpeen näin samanlaisilla autoilla näin hiljaisessa nopeudessa):
Plugari:
RAV4, 225 kW (sähköllä 120 kW), 6,0 s, 1950 kg
Täyssähkö:
Enyaq RS, 225 kW, 6,2 s, 2150 kg
Ensipuraisu@60 km/h kaistanvaihdossa/ohituksessa, eli kiihtyvyys sillä aikaa, kun plugarin polttis käynnistyy ja kerää kierrokset tehoalueelle:
Rav4:
a = (120 000 W / 60 km/h * 3,6) / 1950 kg
a = 3,69 m/s2 (~0,38 G)
Enyaq RS:
a = (225 000 W / 60 km/h * 3,6) / 2150 kg
a = 6,28 m/s2 (~0,64 G)
Tuloksista nähdään, että molempien kiihtyvyys@60 km/h on enemmän kuin riittävä arkiliikenteeseen, mutta täyssähkö lähtee lähes tuplasähäkkyydellä. Muiden kuin Toyotan tapauksessa ero on vielä suurempi, koska muissa on heikommat sähkömoottorit ja lisänä hidas perinteinen vaihteisto polttomoottorille.
Minun osaltani tämä riittää tästä aiheesta.