Keskustelua hybridiautoista

Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.
 
Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.
Ei ole ainakaan RAV4:ssa mitään variaattoreita olemassa. Jos lyö paikaltaan lapun lattiaan, niin se sutii asfaltilla heti. Rajoitin kyllä lopettaa sutimisen hetimiten. Siis plugari versiona näin. Eikä Toyotan hybrideissä ole missään variaattoria ihmeteltäväksi.
 
Aika tarkkaan 9 litraa vei Outlander PHEV moottoritiellä akku tyhjänä (no ei se oikeasti ole koskaan ihan tyhjä). Kolme henkilöä, katolla pieni kuorma ja ilmastointi päällä kun hellettä. Varmaan pihistämällä pääsisi lähemmäksi kasia. Mittari näytti noin 50 kw kun moottori käy motarinopeudella. En tiedä onko tuo sitten generaattorin tuotto vai pyörille menevä teho.
 
No, Auris ei ole plugari. Sen maksimiteho akusta on jotain 30 kW luokkaa, joten toki se tuntuu tahmeammalta verrattuna täyssähköihin tai plugareihin.
Ehdotit, että Toyotan valitsemalla pääsisi eroon Pokkuksen mainitsemista plugarin viiveistä vs. täyssähkö.

Auris todistaa, että Toyotassakin polttiksen mukaan ehtimisessä kestää oma aikansa (polttomoottorin käynnistys ja tehoalueelle nousu) verrattuna vastaavaan täyssähköön. Polttiksen herättyä ja päästyä alueelle Auris kyllä pärjää ja jopa ohittaa Miin, mutta ensimmäisen sekunnin puraisu puuttuu.

Pokkus ja Poppamies puhuivat noin viiden sekunnin plugareista, T8, 300e, 330e jne. Noiden sähkömoottorit ovat muistaakseni 65-90 kW ja massaa on parin tonnin luokkaa. Ennen polttiksen heräämistä, kierroksille nousua ja vaihteiston oikean pykälän hakua nuo eivät tunnu kaasuvasteeltaan viiden sekunnin täyssähköiltä, vaan ovat pykälää laiskempia kuin 61 kW/1235 kg Mii Electric.

Itsellä on kokemusta tehokkaista plugareista vain MB GLC Coupe 350e. Mii reagoi aivan eri sähäkkyydellä (eli se eka sekunti) äkillisiin nopeuden nostoihin kaistanvaihdoissa ja risteysten/liikenneympyröiden jälkeen. Ero on vielä suurempi täyssähkön hyväksi, jos vertaan vastaavaan, eli kaverin Tesla Model S 85 (5,6 s).


@Euroshopperi 2 paikaltaan ei tarvitakaan hitaasta nopeudesta johtuen paljon tehoa, joten Rav4:n plugariksi erittäin tehokkaat sähkömoottorit ajavat asiansa. Tilanne on toinen, jos ajetaan sähköllä 50-60 km/h ja tehdään nopea kaistanvaihto eteen tai maantieohitus. Silloin vastaava noin kuuden sekunnin sähkis tuntuu ensimmäisen sekunnin ajan paljon sähäkämmältä.
 
Ei ole ainakaan RAV4:ssa mitään variaattoreita olemassa. Jos lyö paikaltaan lapun lattiaan, niin se sutii asfaltilla heti. Rajoitin kyllä lopettaa sutimisen hetimiten. Siis plugari versiona näin. Eikä Toyotan hybrideissä ole missään variaattoria ihmeteltäväksi.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Suomessa joku eri versio myynnissä?

"The new car has a 2.5-litre four-cylinder petrol engine developing 182bhp and linked to a CVT transmission, but the battery and dual-electric motor set-up take centre stage. A large 18.1kWh battery is located beneath the rear seats, while the front motor is rated at 134kW (176bhp) and the rear at 40kW (53bhp). The engine and electric motors don’t produce maximum output at the same time, so peak power is rated at 302bhp."

 
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Suomessa joku eri versio myynnissä?

"The new car has a 2.5-litre four-cylinder petrol engine developing 182bhp and linked to a CVT transmission, but the battery and dual-electric motor set-up take centre stage. A large 18.1kWh battery is located beneath the rear seats, while the front motor is rated at 134kW (176bhp) and the rear at 40kW (53bhp). The engine and electric motors don’t produce maximum output at the same time, so peak power is rated at 302bhp."

Väärää tietoa Autoexpressin sivuilla. CVT löytyy meilläkin myynnissä olleessa 2,0 L automaatissa. Hybrideissä on e-CVT, joka on kovilla rattailla pyörivä aurinkopyöräinen planeettavaihteisto. Järjettömän hieno mekaaninen systeemi, josta löytyy hyviä videoita runsaasti hakemalla HSD system. RAV4 plugarissa on booster konvertteri lisättynä, jolla saadaan akusta paremmin virtaa noille sähkömoottoreille ja kiihdytys onnistuu 10 s 0-100. Etumoottori on 134 kW ja takana 40 kW, mutta yhteensä noista ei saada tuota 174 kW ulos pelkällä sähköllä ajeluun. 2,0 L RAV4 bensaversio kiihtyy tuon saman 10 s 0-100 urku auki ja tajuttoman huudon säestyksellä, joten epäilen, että lähellä 150 kW voisi kuitenkin saada, kun plugari painaa melkoisesti enemmän kuin bensaversio. Joku ehkä osaisi laskeakin, että paljonko tehoa riittää tuohon 10 s aikaan. Kummasti tuo kuitenkin on riittänyt miellyttävään sähköiseen ajamiseen. Ja aina on oikea vaihde päällä täysin viiveettä.
Edittinä. Mulla on siis nytkin myös 2011 mallinen CVT 2,0 L ajossa myös, joka siis ihan rehellinen CVT vaihteisto versio.
 
Saavuttiin siis taas sen perinteisen kiistakapulan äärelle. Toisille mikä tahansa portaattomasti välityssuhdetta vaihtava voimansiirto on variaattori. Kun taas toisen koulukunnan mielestä noista vain ne toteutukset joissa on hihna tai lamelliketju siirtämässä voimaa, ovat variaattoreita.

Kuka sitten on oikeassa, jaa-a, mutta aina siitä väittelyn saa aikaan.
 
Ei kyllä jaksa noita jankkaamisia enää. Mulle lisäarvo ei todellakaan ole se 5,1 0-100 koska en sitä ehkä koskaan tule käyttämään. Se mikä on hyvä, niin merkittävästi kasvanut vääntö, ei tässä keskustelussa vaan koko kierrosalueella. Huikea ero.
 
No olkoon mikä ero tahansa niin itselle sillä ei ole mitään merkitystä.

Vuodesta 1978 asti ollut erilaisia autoja, bensiini, diesel, kaasu, plugari ja aina tehot ja väännöt riittäneet, ei ole voiman puutetta ollut koskaan => tämä riippuu ihan siitä mitä autolta vaatii ja minkälainen on oma ajotyyli.
Ihan turha vääntää kiihtyvyydestä, väännöstä, hinnasta, 'siitä mikä on kenellekin normaali', jne, suurin osa porukasta ostaa sen auton mihin on varaa (tai kuinka paljon haluaa siihen sijoittaa vaikka olisikin varaa) ja mikä on itselle siihen hetkeen sopiva ajettavuudeltaan, tiloiltaan jne. Joillekin se on 1000 euron käytetty ja joillekin toisille ei ole mitään väliä mitä se maksaa kunhan on oikean väriset tikkaukset nahkapenkissä ja jalopuuta oikeissa paikoissa (tilat ja mukavuus on sivuseikka).
 
Ehdotit, että Toyotan valitsemalla pääsisi eroon Pokkuksen mainitsemista plugarin viiveistä vs. täyssähkö.

Auris todistaa, että Toyotassakin polttiksen mukaan ehtimisessä kestää oma aikansa (polttomoottorin käynnistys ja tehoalueelle nousu) verrattuna vastaavaan täyssähköön. Polttiksen herättyä ja päästyä alueelle Auris kyllä pärjää ja jopa ohittaa Miin, mutta ensimmäisen sekunnin puraisu puuttuu.

Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.

Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
 
Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.

Ja kun säädetään sähköllä, eikä hihnalla, niin se säätö on melkoisen välitön. Ja kun vetävä sähkömoottori on joka tapauksessa kytketty suoraan renkaisiin, niin sille mitään vaihteistosäätöä ei edes tarvi tehdä. Polttis vaan tulee mukaan sitten kun ehtii.
 
Mitenkähän ihmeessä tämän nykyisen plugarin käyttökulut ajamiselle saisi laskettua.
98 E tankannut molempiin ja päivän hinnaksi tulee nyt 1,74 €. Vanhan kulut oli helppo laskea, kun bensaa meni tarkkaan tiedetty lukema, eli vanhalla seuraavasti.
27 000 km kumulatiivinen kulutus oli 5,3 L/100 km, eli 9,222 €/100 km.
Plugarilla 20 000 km jälkeen 1,9 L/100 km ja muutoin sitten ajellen 20,5 kWh/100 km. Tuosta tulee pienoinen mietintä, kun auto ilmoittaa sähkönkulutuksen vain niiltä kilometreiltä, kun on ajettu EV tilassa, mutta polttoaineen koko ajohistorialle jaettuna. Kulutus on arviolta n. 0,5 L/100 km enemmän, eli 5,8 L/100 km. Osaako joku laskea tuosta hinnan/100 km.
Sain tuon 20,5 kWh/100 km jaettua koko matkalle ja se teki 13,78 kWh/100 km. Ynnäämällä sitten pääsin 1,9 x 1,74 + 13,78 x 0,12, eli 4,96 €. Liikkumiseen menee plugarilla 1/2 mitä vastaavalla hybridillä. Ei taida kyllä rahassa ketään heilauttaa, mutta päästöissä kyllä hyvinkin.
 
Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.

Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
Toyotan plugarilla viive ei ole ajallisesti yhtään sen pienempi kuin vaikkapa Auriksella. Sen viiveen aikana tosin mennään mielekkäämmin sentään noin puoliteholla (noin 120/225 kW), kun taas Auriksessa viiveaika körötellään vain noin neljäsosateholla (21-25/100 kW).

Toki se RAV4 PHEV:n riittää 60:n nopeudessa, mutta ei se vastaaville täyssähköille pärjää. Tämän Pokkuskin totesi alkuperäisessä väitteessään. Paikaltaan Toyo pysynee paremmin kyydissä, koska silloin ei tarvita niin paljon tehoa kuin liikkeellä.


Esimerkki (en huomioi ilman-/vierinvastusta enkä pyöriviä massoja, koska se ei ole tarpeen näin samanlaisilla autoilla näin hiljaisessa nopeudessa):

Plugari:
RAV4, 225 kW (sähköllä 120 kW), 6,0 s, 1950 kg

Täyssähkö:
Enyaq RS, 225 kW, 6,2 s, 2150 kg

Ensipuraisu@60 km/h kaistanvaihdossa/ohituksessa, eli kiihtyvyys sillä aikaa, kun plugarin polttis käynnistyy ja kerää kierrokset tehoalueelle:

Rav4:
a = (120 000 W / 60 km/h * 3,6) / 1950 kg
a = 3,69 m/s2 (~0,38 G)

Enyaq RS:
a = (225 000 W / 60 km/h * 3,6) / 2150 kg
a = 6,28 m/s2 (~0,64 G)

Tuloksista nähdään, että molempien kiihtyvyys@60 km/h on enemmän kuin riittävä arkiliikenteeseen, mutta täyssähkö lähtee lähes tuplasähäkkyydellä. Muiden kuin Toyotan tapauksessa ero on vielä suurempi, koska muissa on heikommat sähkömoottorit ja lisänä hidas perinteinen vaihteisto polttomoottorille.

Minun osaltani tämä riittää tästä aiheesta.
 
@Euroshopperi 2
Eihän tuo nyt ole vaikeaa, katsot Accelevista ja muualta ladatun sähkön määrän ja tankkauksista tankatun bensan määrän. Sitten katsot ajetun matkan ja sen ajamiseen on mennyt tuo kaikki bensa ja sähkö. Tankkauksistahan sinulla on laskettavissa bensan keskihinta, sähkön määrä ja hinta sekä kotilatauksista että muualla latauksista.
Nuo kaikkihan sinulla on toki tiedossa kun muutenkin niin tarkasti kaikkea seuraat.
 
@Euroshopperi 2
Eihän tuo nyt ole vaikeaa, katsot Accelevista ja muualta ladatun sähkön määrän ja tankkauksista tankatun bensan määrän. Sitten katsot ajetun matkan ja sen ajamiseen on mennyt tuo kaikki bensa ja sähkö. Tankkauksistahan sinulla on laskettavissa bensan keskihinta, sähkön määrä ja hinta sekä kotilatauksista että muualla latauksista.
Nuo kaikkihan sinulla on toki tiedossa kun muutenkin niin tarkasti kaikkea seuraat.
Accelevin mittari nollaantui, kun joutui vikakoodilla se palauttamaan tiltistä. Auton mittarit kyllä näyttää oikeaa lukemaa sekä sähkönkulutuksesta, että bensankin suhteen. Jostain käsittämättömästä syystä jopa niin, että sähkön lukema on sama, jonka seinästä näyttää ladatun. Kaikki ajetut matkat on kyllä tallessa GPS karttoineen, jos pitää niitä plärätä. Vähän työlästä kyllä Toyotan seuranta on, mutta kyllä nyt 1 vuosi pitää saada selvitettyä. Verrokkina kuitenkin autot samalla korimallilla hybridi ja plug in. Ajoprofiili on täsmälleen sama ja kuskit jakaa ajamiset kuten ennenkin. Ensimmäisen tankkauksen tarkistin ja viimeisinhän meni 7002 km ja 37,08 L. Ilmaiset lataukset on kokonaan kirjaamatta ja maksullisiakin on joku kerta tullut käytettyä, joten ainoa mitä seuraan on auton kumulatiivinen sähkönkulutus nyt ensimmäinen vuosi ympäri. Joskus tulee laskettua myös oikea sähkönkulutus, jos tuntuu, että pääsee epäilyttävän pitkälle ja Rangea jäljellä runsaasti. Tai oikea ja oikea, mutta kuitenkin se, mitä asema näyttää autoon mahtuneen takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Rav4 tuntuu olevan ylivertainen hybridi siis.

Itselle tuli nyt 4kk täyteen passat gte:llä. Kuopio-Suomussalmi-Kuopio meni 2 henkeä ja 3 päivän vaelluskamoilla 5,17/100km, kohteessa ei ollut latausmahdollisuutta joten mentiin pelkällä hybridimoodilla ja välillä auto automaattisesti lataili ajoakkua.

Nurkka-ajossa päässyt viime tankillisella 1370km kulutuksella 3.7/100km + 14,6kwh/100km.

Varsin tyytyväinen volkkarin voimalinjaan, oikeastaan jos moitittavaa keksii niin ensimmäinen kylmän koneen käynnistys hybriditilassa on sellainen jonka huomaa, sen jälkeen varsin pehmeillä vaihdoilla menee.
 
Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.

Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
E-CVT taitaa työntää autoa vielä huomattavasti tehokkaammin eteenpäin, kun 2,0 L tavallinen CVT. Siinä bensa versiossaan on tehoa 129 kW ja painoa reippaasti vähemmän kuin plugarissa, mutta kiihtyy ihan samaan tahtiin plugarin kanssa EV modessa. Tai sitten täytyy plugarista saada enemmän tehoa ulos, kuin 129 kW.
Tai itseasiassa manuaali 2,0 ja 129 kW kiihtyy sen saman kuin plugari 9,9 s ja CVT menee 11 s.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
Ei ihan, mutta sattumalta osui silmään mainos just tämän luettuani,
Sitten pitäisi vertailla varusteita että näkisi onko sillä 20e lisämaksulla mitään merkitystä
 
E-CVT taitaa työntää autoa vielä huomattavasti tehokkaammin eteenpäin, kun 2,0 L tavallinen CVT. Siinä bensa versiossaan on tehoa 129 kW ja painoa reippaasti vähemmän kuin plugarissa, mutta kiihtyy ihan samaan tahtiin plugarin kanssa EV modessa. Tai sitten täytyy plugarista saada enemmän tehoa ulos, kuin 129 kW.
En tiedä paljonko RAV4 PHEV:n teho sähköajossa oikeasti on. Sen voi kuitenkin haarukoida, että minkätehoista sähkömoottoria + alennusvaihteistoa se käytännössä vastaa.

RAV4:
-Omamassa 1910-1980 kg riippuen varustetasosta
-kiihtyvyys pelkällä sähköllä kuulemma 10 s 0-100 km/h


Sähkömoottori + alennusvaihteisto:

1. 109 kW/1966 kg -> 10,9 s (ID.4 Pure)

2. 125 kW/1966 kg -> 9,0 s (ID.4 Pure Performance)

3. 132 kW/1965 kg -> 8,7 s (Enyaq iV 60)


Tehopaino, kg/kW:

1. 18,04

2. 15,73

3. 14,89


Tehopaino/s:

1. 18,04/10,9 s = 1,655

2. 1,748

3. 1,711


Keskiarvo, tehopaino/s:

1,705


RAV4:
1910 kg:

P = 1910 kg / 10 s / 1,705
P = 112 kW

1980 kg:

P = 1980 kg / 10 s / 1,705
P = 116 kW

RAV4 PHEV:n painoinen auto vaatisi alennusvaihteiston kaveriksi noin 115 kW:n sähkömoottorin, jotta 0-100 sujuisi 10 sekunnissa. RAV4:ssä on kuitenkin planeettapyörästöt ennen alennusvaihteistoa. Itse planeettapyörät eivät kaiketi pyöri pelkässä sähköajossa, mutta suuren kehäpyörän takia alennusvaihteistoon tulee mahdollisesti yksi ylimääräinen hammaskosketus. Tämän takia RAV4 PHEV:n sähköteho luultavasti on lähempänä 120 kW:a.
 
Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
Corolla:

UUSI! Corolla TS 1.8. Hybrid vuodeksi alkaen 289 €/kk - Metroauto Oy
 
Tuli pari päivää sitten haettua kotiin 2019 vuosimallin corolla touring sports hybrid ja ei voi sanoa muuta ku että onhan tuo jotenkin älyttömän hieno tekele. Vanha auto oli tietty 17 vuotta vanha toyota yaris eli varmasti moni tuon auton '"luksus" ominaisuus on ollut jo vakikauraa autoissa pitkän aikaa. Mut kulutus ja päästöt edellä (ja oman budjetin rajoissa) päädyttiin Toyotan hybrideihin ja alunperin valikoitu 2018 vm Auris vaihtu Corollaan koeajon jälkeen koska onhan toi Corolla selvästi kaikin puolin parempi ja modernimpi auto kuin Auris. Nyt noin 80 km sekalaista taajama-ajoa ja kaupunkiajoa ehtiny tehdä ja 3.8 l/100 km kulutus. Kulutuksen lisäksi tuo voimalinjan ja vaihteiston saumaton ja viipyilemätön toiminta on kyllä kans tehny vaikutuksen.
 
Nyt on reilun vuoden ollut Superb iV ajossa ja pitkäaikainen kulutus 1.3-1.5 välillä 15tkm aikana. Paljon lyhyitä matkoja, joten suuren osan voi ajaa pelkällä sähköllä. Tyhjällä akulla isoilla teillä kulutus usein 4.9l/100km paikkeilla, iso auto ja painoa ~1800kg joten en pidä kovin pahana.

Pari sivua taaksepäin oli keskustelua mittarivirheestä, tarkistin eilen sekä GPS:llä että vastaan tulleilla mittaritauluilla omasta lukemiksi (mittari@oikea nopeus) 31@30, 52@50, 104@100 km/h eli aika lineaarisesti ja pienellä heitolla menee tässä yksilössä.

Parasta tässä on ollut todella mukava liikkeelle lähtö (vrt. DSG ilman sähköä) ja useimmiten täysin huomaamaton vaihto bensalle. Kiihdytyskaistalle mennessä, jos huomaa akun olevan aivan tyhjä, kannattaa vaihtaa itse etukäteen hybriditilaan ettei tule turhaa viivettä tehoihin moottorin käynnistyessä.
 
Tuli pari päivää sitten haettua kotiin 2019 vuosimallin corolla touring sports hybrid ja ei voi sanoa muuta ku että onhan tuo jotenkin älyttömän hieno tekele.
Itsekin miettinyt vähän uutta/uudehkoa Corollaa kun autonvaihto alkaa hiljalleen olemaan ajankohtainen. Minkälaisena olet kokenut auton äänimaailman? Monessa lähteessä saanut moitteita kovasta, jopa häiritsevästä rengasmelusta.

Tietty jos kävisi jossain välissä tuollaisen hakemassa koeajoon, niin saisi omakohtaista käsitystä asiasta.

Mazda 3 houkuttaisi sisätilojen ja ulkonäön puoleen (jälkimmäinen pienin varauksin), mutta farkkumallin puute ja Toyotan koestetumpi tekniikka kääntää kovasti vaakakuppia Corollan suuntaan.
 
Nyt on reilun vuoden ollut Superb iV ajossa ja pitkäaikainen kulutus 1.3-1.5 välillä 15tkm aikana. Paljon lyhyitä matkoja, joten suuren osan voi ajaa pelkällä sähköllä. Tyhjällä akulla isoilla teillä kulutus usein 4.9l/100km paikkeilla, iso auto ja painoa ~1800kg joten en pidä kovin pahana.

Pari sivua taaksepäin oli keskustelua mittarivirheestä, tarkistin eilen sekä GPS:llä että vastaan tulleilla mittaritauluilla omasta lukemiksi (mittari@oikea nopeus) 31@30, 52@50, 104@100 km/h eli aika lineaarisesti ja pienellä heitolla menee tässä yksilössä.

Parasta tässä on ollut todella mukava liikkeelle lähtö (vrt. DSG ilman sähköä) ja useimmiten täysin huomaamaton vaihto bensalle. Kiihdytyskaistalle mennessä, jos huomaa akun olevan aivan tyhjä, kannattaa vaihtaa itse etukäteen hybriditilaan ettei tule turhaa viivettä tehoihin moottorin käynnistyessä.
Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
 
Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
On siellä sähköä reservissä vaikka sähköajo ei onnistuisi. Auto latailee itse lisää tarpeen mukaan. Yllätyksiä tule polttispuolen viiveistä, jos jostain.
 
Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
Aika hyvin tuohon on tottunut eikä ole aiheuttanut yllätyksiä, tulee akun tilaa seurattua muutenkin kun näkyy kokoajan mittaristossa. Hybriditila menee väkisin päälle vasta kun akku on tyhjä.

Moottori lähtee joka tapauksessa käyntiin vaikka akku on täynnä ja ajetaan pelkällä sähköllä, jos polkaisee kaasun normaalia enemmän pohjaan (pieni pykälä polkimessa joten ei mene vahingossa yli). Käyntiinlähtöviive ei ole iso kun moottoria ei käynnistä perinteinen starttimoottori, asian kyllä huomaa kiihdyttäessä mutta en sanoisi vaaralliseksi.

Hybriditilassa akussa on aina pieni varaus esim. liikkeellelähtöä varten ja lataa akkua aina hidastellessa, asetuksista voi valita akulle minimitason. Sporttimoodissa käytetään molempia voimanlähteitä reippaammin yhtäaikaa ja vaihteistokin taitaa kierrättää korkeammalle.
 
Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
Eikai sellaista plugaria ole olemassakaan missä akun ilmoitetulla varauksella olisi mitään tekemistä auton kiihtyvyyden kanssa? Ainakin bmw ja mersu kiihtyy täydellä akulla ihan samaa kyytiä kuin ns. Tyhjälläkin akulla.
 
bmw 225xe ainakin tippuu sähkömoottori pois pelistä kun nopeus nousee yli 120 km/h, sama lienee mineissä, koska sama tekniikka?
 
Eikai sellaista plugaria ole olemassakaan missä akun ilmoitetulla varauksella olisi mitään tekemistä auton kiihtyvyyden kanssa? Ainakin bmw ja mersu kiihtyy täydellä akulla ihan samaa kyytiä kuin ns. Tyhjälläkin akulla.

Eiköhän se kaikissa näy mitattavassa kiihtyvyydessä. Akuista otetaan tehoa virtarajoitetusti ja täyden ja tyhjän akun jännite-ero on helposti jopa 20%, joten ihan merkittävä tehoero on olemassa täydellä ja tyhjällä akulla.

Ihan toinen asia on sitten se näkyykö se niin mitenkään normaalissa ajossa, jos ei nimenomaan olla mittaamassa maksimikiihtyvyyttä ja mikään muu ei rajoita. Perstuntumalla eroa normaalissa liikenteessä tuskin huomaa.
 
@eldee

Näyttää ainakin Superb IV kiihtyvän vajaan sekunnin ilmoitettua rivakammin sataseen puolitäydellä akulla. Tällöin mittaristossa lukee boost. Tehtaan ilmoittama kiihtyvyys mitattu "tyhjällä" akulla. Jos akun ajaa sähkömoodissa tyhjäksi, tippuisiko tämä boost toiminto pois päältä?

Mitä ohituskiihvytyyksiin tulee PHEV versio näistä diiseliä rivakampi, erityisesti jos vertaa nelivetoon. Toki PHEV kannattaa polttis käynnistää valmiiksi hetki ennen ohitusta sillä sporttimoodilla. Kuitenkin Superb ja Tucscon videoiden perusteella edes moottorin käynnistymisellä ei ole suurta vaikutusta täyskiihdytyksessä hybridillä.

PHEV farkku

TDI sedan

TDI Scout 4x4



Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid AWD
 
Hybriditilassa akussa on aina pieni varaus esim. liikkeellelähtöä varten ja lataa akkua aina hidastellessa, asetuksista voi valita akulle minimitason.
Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?
 
Eiköhän se kaikissa näy mitattavassa kiihtyvyydessä. Akuista otetaan tehoa virtarajoitetusti ja täyden ja tyhjän akun jännite-ero on helposti jopa 20%, joten ihan merkittävä tehoero on olemassa täydellä ja tyhjällä akulla.

Ihan toinen asia on sitten se näkyykö se niin mitenkään normaalissa ajossa, jos ei nimenomaan olla mittaamassa maksimikiihtyvyyttä ja mikään muu ei rajoita. Perstuntumalla eroa normaalissa liikenteessä tuskin huomaa.
Joo jännite-erosta tulee tehoeroa. Toinen case mitä olen miettinyt on -20C pakkanen ja suhteellisen pieni kapasiteettinen akku jolloin jännite kyykkkää tehoa otettasessa. Taitaa näissä kuitenkin olla puskuria alapäässä. Ongelma voi korostua vanhemmiten jos jonkun kennon sisäinen resistanssi kasvaa.
 
Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?

Vaggineissa tämä tarkoittaa, että jos akku putoaa alle asetetun, polttikäytössä osa polttiksen energiasta suuntautuu akun lataamiseen. Voit vaikka ajossa ladata sen 100% asti polttomoottorilla. Vaikka akussa on mittarin mukaan 1%, on siellä silti oikeasti reservi olemassa esim. sähköboostia varten.
 
Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?
Tässä pystyy helposti vertaamaan RAV4 hybridiä ja plug in mallia, koska täsmälleen sama korimalli ja myös bensakoneet on samat 2,5 L. Tavallisessa hybridissä on n, 1 kWh ajoakku, jota se humppaa ladaten ja purkaen. Plugarissa tuon humppaustehon koko on 3,5 kWh, jota ajossa huomaa, että lataus ja purkujaksot on selvästi pidempiä ja tehoreserviä on kiihdytyksiin enemmän. Molemmissa siis tuo akun reservi tarvitaan, jotta auto lähtee yleensäkään käyntiin. Jos ajoakku jostain syystä tyhjenee täysin, pitää auto viedä pajalle korjattavaksi, eikä sitä saa mitenkään tienpäällä käyntiin. En tiedä tarkkaa %-osuutta , minkä sisällä nuo akut humppaavat, mutta kapasiteetit on kyllä selvillä. Muilla merkeillä toiminta lienee täysin vastaavaa ja plugariversioissa se pohjakapasieetti lienee jotain 3 kWh luokkaa kaikilla, jotta saadaan kiihdytyksiin sähkötehoa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Vaggineissa tämä tarkoittaa, että jos akku putoaa alle asetetun, polttikäytössä osa polttiksen energiasta suuntautuu akun lataamiseen. Voit vaikka ajossa ladata sen 100% asti polttomoottorilla. Vaikka akussa on mittarin mukaan 1%, on siellä silti oikeasti reservi olemassa esim. sähköboostia varten.

Matka-ajossa rajoittaisin SOC sinne 50-70 tuntumaan ja käyttöisin loppuun loppumatkasta/hitaammilla pätkillä. Tai antaisin vain auton navigaattorin hoitaa, eikös niissäkin käytetä reittiä hyväksi akun käytön optimointiin?

Joo jännite-erosta tulee tehoeroa. Toinen case mitä olen miettinyt on -20C pakkanen ja suhteellisen pieni kapasiteettinen akku jolloin jännite kyykkkää tehoa otettasessa. Taitaa näissä kuitenkin olla puskuria alapäässä. Ongelma voi korostua vanhemmiten jos jonkun kennon sisäinen resistanssi kasvaa.

Taas jos puhutaan matka-ajosta se polttomoottorin hukkalämpö kyllä lämmittää akut käyttölämpötilaan. Korealaisissa kabiinin kautta, VAGeissä käsittääkseni nestekierto. Jos on tarkoitus ajaa sähköisen rangen kattava matka ja kone on kylmä jättäisin täyskiihdytysohitukset tekemättä, koska ajassa et juuri mitään voita...
 
Jos turvallisuuden rakentaa täyskiihdytyksien varaan ollaan jo aika heikoilla jäillä. Normiajossa bensiini mottori yksin kyllä rittää mainioisti. Kannattaa huolestua omasta ajotyylistä jos plug-in:n kiihtyvyydet ei riitä.
 
Jeps, hyvin on pelkällä sähkölläkin ehtinyt motarille liikenteen sekaan, ainoastaan akku tyhjänä käynnistytän moottorin mieluummin ennen ramppia kuin kesken kiihdytyksen.
 
Melko varma olen että tuo raja on 130 bemarissa.

Voi ohittaessa tuntua jännältä kun 90hv tehoja katoaa...

"Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa."

 
Voi ohittaessa tuntua jännältä kun 90hv tehoja katoaa...

"Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa."

No eipä tuota huomaa jos vakkarilla kruisailee motarilla. Veikkaan että he jotka tarvitsevat kunnolla tehoja 130--> km/h ajelevat joillain muulla autolla.
 
Voi ohittaessa tuntua jännältä kun 90hv tehoja katoaa...

"Sähkömoottori kykenee 125 kilometrin tuntinopeuteen, sitä lujempaa BMW kulkee vain fossiilisella energialla – ja silloin tehoa on vain 136 hevosvoimaa."


Kykenee yksin liikkumaan sähköllä tuohon asti. Boosti kyllä toimii kovemmissakin vauhdeissa että ei sieltä mitään tehoja tipu veke.
 
Kykenee yksin liikkumaan sähköllä tuohon asti. Boosti kyllä toimii kovemmissakin vauhdeissa että ei sieltä mitään tehoja tipu veke.
Eikö tuo tieto boostista ole ristiriidassa tuon kanssa, että sähkömoottori lakkaa toimimasta 125km/h jälkeen?
 
Eikö tuo tieto boostista ole ristiriidassa tuon kanssa, että sähkömoottori lakkaa toimimasta 125km/h jälkeen?
Ainakaan 330e se ei lopeta, täyssähköajo tippuu joo silloin pois mutta ei mitään tehojen äkkinäistä putoamista ole havaittavissa ja mittariston boost valo palaa.

Uskoisin että 225xe olisi aika samantapainen systeemi kun samaa firmaa ja saman aikakauden vekotin?


Tässä videossa esim näkee aika hyvin että boostaa huippunopeuteen asti ja näköjään akku tyhjenee aika ripeetä vauhtia siinä touhussa.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, hyvin on pelkällä sähkölläkin ehtinyt motarille liikenteen sekaan, ainoastaan akku tyhjänä käynnistytän moottorin mieluummin ennen ramppia kuin kesken kiihdytyksen.

Sähköllä kyllä pärjää hyvin silloin kun tiedostaa että ajaa sähköllä. Noissa on semmoinen ansa joka on ainakin itseni säikäyttänyt pari kertaa, että kun ajaa pidempää matkaa poltomoottorilla hybriditilassa ja pysähtyy huoltoasemalle tai muusta syystä, niin se uudelleen liikkeelle lähtö tapahtuu aina pelkällä sähköllä.

Minulle on käynyt pari kertaan että en ole huomannut kytkeä hybrid/sport-tilaa takaisin päälle ja ensimmäisen kerran kun lähtee ohittamaan rekkaa niin siinä vaiheessa vastaa huomaa että auto ei kiihdykkään normaalisti. Tokihan se aika nopeasti lähtee polttomoottori vetämään kun sen siinä manuaalisesti kytkee päälle, mutta sekunteja siinä kyllä menee hukkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Jos turvallisuuden rakentaa täyskiihdytyksien varaan ollaan jo aika heikoilla jäillä. Normiajossa bensiini mottori yksin kyllä rittää mainioisti. Kannattaa huolestua omasta ajotyylistä jos plug-in:n kiihtyvyydet ei riitä.
Luotettavasti tuleva teho toisi turvallisuutta esim ohitustilanteessa kärry perässä ylämäkeen. Tulee paljon ajettua matkaa kuomukärryn kanssa. Toki nykyisessä diiselissa vaan 120hp. olen katsellut esim Passat gte jossa pelkässä polttomoottorissa taitaa olla 150hp eli ehkä sillä pärjää:D
 
Sähköllä kyllä pärjää hyvin silloin kun tiedostaa että ajaa sähköllä. Noissa on semmoinen ansa joka on ainakin itseni säikäyttänyt pari kertaa, että kun ajaa pidempää matkaa poltomoottorilla hybriditilassa ja pysähtyy huoltoasemalle tai muusta syystä, niin se uudelleen liikkeelle lähtö tapahtuu aina pelkällä sähköllä.

Minulle on käynyt pari kertaan että en ole huomannut kytkeä hybrid/sport-tilaa takaisin päälle ja ensimmäisen kerran kun lähtee ohittamaan rekkaa niin siinä vaiheessa vastaa huomaa että auto ei kiihdykkään normaalisti. Tokihan se aika nopeasti lähtee polttomoottori vetämään kun sen siinä manuaalisesti kytkee päälle, mutta sekunteja siinä kyllä menee hukkaan.
Eikö kick-down käynnistä polttista?
 
Eikö kick-down käynnistä polttista?

Ei ainakaan tuo Superb silloin kun käytössä on se eco-täyssähkötila, joka on aina oletuksena käytössä kun auto "käynnistetään" ja lähdetään liikeelle.

Talvella tokin käynnistelee hyvinkin herkästi vaikka ei olisi edes tarve käynnistää.
 
Hmm, minulla käynnistää kyllä Superb polttiksen eco-tilassa jos painaa kaasua normaalin liikeradan yli, jalassa tuntee selkeän kynnyksen tuossa kohtaa, tullut testailtua jokunen kerta kiihdytyskaistoilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom