Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tänään reissun päällä ja matkalaturi on kyllä melko hidas päivätäyttöihin. Kaikki tietää kyllä, että bensakonetta voi käyttää, ettei sitä enää tarvitse alleviivata. Haeskelen toimintarajoja myös matkojen suhteen. Talviset ominaisuudet onkin jo tuttuja ja kesäinen ajelu menossa. 100 km ajoja yhdellä latauksella on jo jotku saanu ajettuakin, mutta omalla kohdalla ei vielä. Päivittäinen ajelu esim 200 km onnistuu myös, jos aikaa ei tarvitse rajoittaa työpäivän <8 h sisään, muutoin voi tulla haastetta liikaa.Miten niin työlästä, onhan siinä RAVissa se hyvä bensakone, eikös sillä mene tuo 200km kevyesti?
Omalla kohdalla nautin kyllä erityisesti sähköisestä ajosta, joka vastaa täyssähköistä autoja, ilman mitään vaihteistoja. Lineaarinen pykälätön kiihdytys on hienoa. Lataus nyppii sitä vähemmän, mitä enemmän on tehoa auton sisäisessä laturissa, jos ei suoraa tasavirtaa pysty työntämään akkuun. Autotalli on mukava sekä kesällä, että talvella, jos siis yleensäkään puhutaan mukavuudesta latauksissa ja ajamiseen lähtemisessä. Nautinto lähteä lumettomalla autolla, ei koppuraisilla nahkapenkeillä ja nostaa kiinnijäätymätön latauspistoke luukun viereen pöydälle lähtiessä. -20 asteen pakkasessa auto ja akkukin tietysti on jo eri tasolla nautinto ajaa, kun +15 asteeseen auto läpeensä lämmin. Ja kesällä päivä alkaa tietysti ajamisesta nauttien aina normaalilämpöisellä autolla tallista. Autotalli on kyllä korostanut plugarin kanssa vaivattomuutta, kun tuli latausjohto mukaan. Omalla kohdalla kyllä nautin autoilusta nykyään enemmän, kuin tavallisella hybridillä. Sähköauto ajotuntuma on äärimmäisen koukuttavaa ja omassa autossa ei pysty huomaamaan eroa koska auto käy bensalla, vai meneekö sähköllä. Edes käynnistymistä ei pysty erottamaan muusta kuin mittarin valosta. Lataushommassa on tullut kokeiltua 8 A, 16 A 24 A ja 30 A. 8 A ja 16 A lataus on vähän leikkimisen puolella ja alkaa pattia otsassa nostamaan. Oma 24 A on siinä ja siinä ja julkiset 30 A alkaisi jo melkein kelvata. Laturin teho autossa on suoraan laatuasia mukavuudessa ja siitä pystyy nauttimaan aina, jos tehoa löytyy. Sama koskee vaihteistoa. Toyotan HSD vastaa käytökseltään täysin sähköautoa ja ajaminen jo sinänsä sillä on nautinto. Siirtymä sähköautoon on muutoin, kuin tehon puolesta huomaamaton. No pienemmät moottorit tietysti saattaa vähän huutaa käskiessä, mutta vetonsa puolesta lineaarisuus on jo olemassa. Ja sähköautoissa tietysti tehot toisessa luokassa. BMWssä on kyllä hyvä AWD tekniikka tuosta vaihteistosta johtuen, muttei iiene ihan taloudellisin sähköveto ratkaisu. Volvolla sitten ihan omansa. GLC oli ittellä kyllä vähän aikaa tähtäimessä, muttei sillä mitään sähkörangeja enää löytynyt, kun tavoitteena oli saada ajaa nurkka-ajot puhtaasti sähköllä. Eikä sekään ihan perushintaa kelvannut, niin olisi mennyt Jenejä melkoinen pino jo.Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?
Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.
Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Tosiaan 330e f30 täällä.Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?
Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.
Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?
Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.
Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Kaikki tämä pätee oikeastaan myös omaan 225xe:hen. Takakontti tosin on korkea, mutta lyhyt. Todella lyhyt jos vertaa edelliseen autooni joka oli A6 farmari. Todella pienellä kulutuksella pääsee kun valtaosa ajosta menee pelkällä sähköllä. Työmatka on 30km ja kesällä sinne pääsee nipin napin pelkällä sähköllä, ja lataus kummassakin päässä. Mutta itsekin aika herkästi laitan sporttimoodin päälle jos baana vapaa ja inspiroivan näköinen tiepätkä edessä. Auto on näköistään ripeämpi (n. 6.5s 0-100), mutkaosuuksilla jää tosin kakkoseksi ex-autolle ja varmasti tuolle 330e:lle myös.Tosiaan 330e f30 täällä.
Selkeinä negatiivisina asioina on tuo takakontin pienempi koko. Vähän niinkun matalampi se kontti. 530e kontista en tiedä, oletettavasti isompi. Hyvin oon ite selvinny. 2 lätkäkassiakin sinne saanu tungettua, no problemos. Juhannuksena kylmälaukki piti laittaa takapenkille, kun ei korkeutensä puolesta konttiin mahtunut.
Sitten kanssa se 330e bensatankki on noin 40L. Pitempää matkaa kun ajaa, tai jotain keikkaluontaista hommaa niin aika herkässä saa olla tankkaamassa. Pelkällä sähköllä range omassa 2/2016 versiossa siellä hyvällä säällä max 27km. Mutta en sähköautoksi tätä hankkinutkaan.
Yksi "negatiivinen" mikä tulee mieleen, on sellanen takaraivossa kolkuttava huono omatunto. Kun ei laittanutkaan autoa töissä lataukseen, kun ei jaksanut kävellä 150m enemmän parkkipaikalta toimistolle, kun laturit "väärällä" parkkiksella. Itsellä ei siis kotona mahdollista ladata ollenkaan. Mutta nämä molemmat ovat ihan omia huonoja ratkaisuja.
Muutenkin helposti vainoharhaisena tuijottaa kulutusta, vaikka edessä olisi tyhjää, kameratonta saaristopätkää uudella asfaltilla kiiltelemässä.
Nyt selkeästi vähentynyt itsellä tuijottelu ja tuntuu napsahtavan Sportti+ moodille ja vaihteisto manuaalin puolelle aika herkässä näin nätteinä kesäkeleinä. Kattoluukku auki vaan polttamaan päänahkaa. Ei siinä tietty maailmaa pelasta tai bensaa säästä, mutta eipä sitä aina tarvikkaan.
Kaikki muu onkin autossa ollut positiivista. Hyvin vähällä ollut omat negatiiviset kokemukset vuoden yhteiselon jälkeen. Jos selviää pienemmän bensatankin ja pienemmän kontin kanssa, niin varmasti hyvä vaihtoehto. Sellanen ymmärrys mulla, että noissa uudemmissa malleissa tuota rangeakin huomattavasti enemmän kun oma max 27km.
Itse en niin ole huomannut ylimääräistä massaa. Aikasemmin ollut käytössä audin a3 ja a4 variantti. A3 nyt sellanen kisakippo ettei voi verrata, mutta ei toi 330e nyt mitenkään häiritsevästi painavalta ole itselle tuntunut.
Itse en ole päässyt noihin alle 5l/100km kulutuksiin missään vaiheessa. Toisaalta ollut nyt lyhyitä pyrähdyksiä kaupungissa ja moottoritietä, ilman latauksia (kun on se pistoke niiiiiin kaukana). Huitelee lähempänä 7-9L/100km varmaan todellinen kulutus viime kuukauden ajoilla (vajaa 3000km moottoritietä ja kaupunkia pelkästään). Sportti päällä koska miksei ja kesä.
Kia:ssa ei onnistu esilämmitys akulla/omilla systeemeillä vaan joudut asentamaan defan/eberin. Samoin ajossa polttomoottori tuottaa lämmön, joten talvella ajellaan vähemmin sähköllä.Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.
Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Nuo jutut ei taida koskea MHEViä.Kia:ssa ei onnistu esilämmitys akulla/omilla systeemeillä vaan joudut asentamaan defan/eberin. Samoin ajossa polttomoottori tuottaa lämmön, joten talvella ajellaan vähemmin sähköllä.
Nuo jutut ei taida koskea MHEViä.
Kyllä.Lasketaanko sekin hybridiksi, vaikkei sillä voi ajaa metriäkään sähköllä? Ei siinäkään taideta akkuvoimalla lämpöä tuotettavan...
Tämä. No, taitaahan noista ainakin jotkut liikkua sen metrin tai pari kun vaikka valoista lähdet ja start-stop on sammuttanut polttomoottorin?Oma mielipiteeni on että kevythybridit ei ole oikeita hybridejä, jos eivät liiku metriäkään pelkällä sähkövoimalla, vaan kaikki auton liikuttelu tapahtuu polttomoottorilla. Tuo kevythybridi on käsittääkseni vaan yhden sortin kehittyneempi versio perinteisestä start-stop järjestelmästä.
Mutta:oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkinson-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.
Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Tämä. No, taitaahan noista ainakin jotkut liikkua sen metrin tai pari kun vaikka valoista lähdet ja start-stop on sammuttanut polttomoottorin?
Löytyy uudemmista Mitsubisheista, Lexuksesta ja Suzukista ainakin. Varmaan monessa muussakin joten ei ole mikään Toyotan juttu pelkästään. En ymmärrä mitä tarkoitat epätaloudelisella, moottori on vaan optimoitu eri kierrosalueelle.
Kysytään toisinpäin: Miksi kaikissa autoissa ei ole Atkinson-moottoria?
MHEV on vain markkinointikusetustermi vähän edistyneemmälle start-stop-systeemille, ei niissä ole mitään hybridiominaisuuksia. Valtion tilastoissakin lasketaan pelkiksi polttomoottoriautoiksi.
Ei kyse ole mistään eri kierrosaluelle optimoimisesta, vaan Atkinsonilla saavutetaan ihan fundamentaalisesti parempi hyötysuhde kun efektiivinen puristustahti on lyhempi kuin efektiviinen työtahti;
Tai kun sähkömoottori avustaa silloin kun alavääntöä tarvitaan. MHEV-järjestelmien teho tai kapasiteetti ei riitä vaan se vaatii täysiverisen järjestelmän sen ympärille.Se on vähän miten haluaa asian ymmärtää. Atkinsonissa uhrataan alavääntöä moottorin keskialueen taloudellisuuden puolesta. Kun hybridi liikkuu sähköllä eikä mekaanisella yhteydellä moottoriin niin tuo alaväännön puute ei haittaa.
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.Edit. Lauta siis rinkassa, mela yms sälä.
Ja itsellä bm3 tehot. Kuten Pokkus asian ilmaisi: nyt tuo kiihtyy kuten tavallinen perheauto, ~5.1s. (Ennen sai hävetä silmät päästä)
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.
Juu, enää ei olla 90-luvulla vaan nykyisin moni perheauto menee noihin lukemiin ihan heittämällä, mutta hyvä juttu, että oppii jotain uutta. Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.Näin se on kun ajoprofiilin mukaan mennään. En olisi kyllä uskonut, että kavereiden 1.0tsi Octaviat ja 1.8 Corollat vetää ohi mutta näin sitä oppii asioita.
Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.
Samaa mietin itsekin kun gti golf menee alta seiskan, eikä se ole normaali perheauto.Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
Tarkoitit varmaan alle 5s, koska väitehän tarkentui muotoon moni menee heittämällä noihin lukemiin ja lukemat oli 5,1s.Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
No annoin vähän siimaa laittamalla 6s kun se on jo aika spesiaali raja.Tarkoitit varmaan alle 5s, koska väitehän tarkentui muotoon moni menee heittämällä noihin lukemiin ja lukemat oli 5,1s.
Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
V60 T8Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
No kyllä mä tiedän mitkä niitä ovat, olen omistanut noista neljä.Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.
Tuoltahan noita löytyy vaikka kuinka, joita ihmiset ostaa ihan normaalisti perheautoksi oman perheen ajoihin. Erikseen on sitten superautot ja tietyt urheiluautot, joita enemmän hankitaan harrasteeksi eikä niinkään pelkkään perhekäyttöön, vaikka ne saattaa siihenkin soveltua, mutta ei välttämättä ainoana autona.
Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.Mutta todella harva normaali ihminen ostelee tuon hintaisia autoja.
Nojoo lopetetaan OT, mutta normaaleja autoja nuo ei ole kuin ehkä kymmenelle prosentille ihmisistä. Sanoisin että hinnalta ja siten ominaisuuksiltaan ylempää keskiluokkaa.Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.
Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.
Ajomukavuutta meluttomuuden kera, niin valinta Ford.Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?
Käys joku päivä testaamassa täyssähköä ilman eco-moodeja.