Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nojoo lopetetaan OT, mutta normaaleja autoja nuo ei ole kuin ehkä kymmenelle prosentille ihmisistä. Sanoisin että hinnalta ja siten ominaisuuksiltaan ylempää keskiluokkaa.Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.
Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.
Ajomukavuutta meluttomuuden kera, niin valinta Ford.Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?
Käys joku päivä testaamassa täyssähköä ilman eco-moodeja.
Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Ei ole ainakaan RAV4:ssa mitään variaattoreita olemassa. Jos lyö paikaltaan lapun lattiaan, niin se sutii asfaltilla heti. Rajoitin kyllä lopettaa sutimisen hetimiten. Siis plugari versiona näin. Eikä Toyotan hybrideissä ole missään variaattoria ihmeteltäväksi.Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.
Ehdotit, että Toyotan valitsemalla pääsisi eroon Pokkuksen mainitsemista plugarin viiveistä vs. täyssähkö.No, Auris ei ole plugari. Sen maksimiteho akusta on jotain 30 kW luokkaa, joten toki se tuntuu tahmeammalta verrattuna täyssähköihin tai plugareihin.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Suomessa joku eri versio myynnissä?Ei ole ainakaan RAV4:ssa mitään variaattoreita olemassa. Jos lyö paikaltaan lapun lattiaan, niin se sutii asfaltilla heti. Rajoitin kyllä lopettaa sutimisen hetimiten. Siis plugari versiona näin. Eikä Toyotan hybrideissä ole missään variaattoria ihmeteltäväksi.
Väärää tietoa Autoexpressin sivuilla. CVT löytyy meilläkin myynnissä olleessa 2,0 L automaatissa. Hybrideissä on e-CVT, joka on kovilla rattailla pyörivä aurinkopyöräinen planeettavaihteisto. Järjettömän hieno mekaaninen systeemi, josta löytyy hyviä videoita runsaasti hakemalla HSD system. RAV4 plugarissa on booster konvertteri lisättynä, jolla saadaan akusta paremmin virtaa noille sähkömoottoreille ja kiihdytys onnistuu 10 s 0-100. Etumoottori on 134 kW ja takana 40 kW, mutta yhteensä noista ei saada tuota 174 kW ulos pelkällä sähköllä ajeluun. 2,0 L RAV4 bensaversio kiihtyy tuon saman 10 s 0-100 urku auki ja tajuttoman huudon säestyksellä, joten epäilen, että lähellä 150 kW voisi kuitenkin saada, kun plugari painaa melkoisesti enemmän kuin bensaversio. Joku ehkä osaisi laskeakin, että paljonko tehoa riittää tuohon 10 s aikaan. Kummasti tuo kuitenkin on riittänyt miellyttävään sähköiseen ajamiseen. Ja aina on oikea vaihde päällä täysin viiveettä.Mitä tämä sitten tarkoittaa? Suomessa joku eri versio myynnissä?
"The new car has a 2.5-litre four-cylinder petrol engine developing 182bhp and linked to a CVT transmission, but the battery and dual-electric motor set-up take centre stage. A large 18.1kWh battery is located beneath the rear seats, while the front motor is rated at 134kW (176bhp) and the rear at 40kW (53bhp). The engine and electric motors don’t produce maximum output at the same time, so peak power is rated at 302bhp."
New Toyota RAV4 plug-in hybrid 2021 review | Auto Express
The ever-popular Toyota RAV4 SUV gets plug-in hybrid power for first timewww.autoexpress.co.uk
Esim. Volvo d6:nen, johon on tehty optimointi. Menee kevyesti alle 6s.Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
Ehdotit, että Toyotan valitsemalla pääsisi eroon Pokkuksen mainitsemista plugarin viiveistä vs. täyssähkö.
Auris todistaa, että Toyotassakin polttiksen mukaan ehtimisessä kestää oma aikansa (polttomoottorin käynnistys ja tehoalueelle nousu) verrattuna vastaavaan täyssähköön. Polttiksen herättyä ja päästyä alueelle Auris kyllä pärjää ja jopa ohittaa Miin, mutta ensimmäisen sekunnin puraisu puuttuu.
Variaattorissa ei ole lukittuja vaihteita mutta pitää sekin säätää oikealle välityssuhteelle, jotta se on oikealla kierrosalueella polttikselle.
Toyotan plugarilla viive ei ole ajallisesti yhtään sen pienempi kuin vaikkapa Auriksella. Sen viiveen aikana tosin mennään mielekkäämmin sentään noin puoliteholla (noin 120/225 kW), kun taas Auriksessa viiveaika körötellään vain noin neljäsosateholla (21-25/100 kW).Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.
Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
Accelevin mittari nollaantui, kun joutui vikakoodilla se palauttamaan tiltistä. Auton mittarit kyllä näyttää oikeaa lukemaa sekä sähkönkulutuksesta, että bensankin suhteen. Jostain käsittämättömästä syystä jopa niin, että sähkön lukema on sama, jonka seinästä näyttää ladatun. Kaikki ajetut matkat on kyllä tallessa GPS karttoineen, jos pitää niitä plärätä. Vähän työlästä kyllä Toyotan seuranta on, mutta kyllä nyt 1 vuosi pitää saada selvitettyä. Verrokkina kuitenkin autot samalla korimallilla hybridi ja plug in. Ajoprofiili on täsmälleen sama ja kuskit jakaa ajamiset kuten ennenkin. Ensimmäisen tankkauksen tarkistin ja viimeisinhän meni 7002 km ja 37,08 L. Ilmaiset lataukset on kokonaan kirjaamatta ja maksullisiakin on joku kerta tullut käytettyä, joten ainoa mitä seuraan on auton kumulatiivinen sähkönkulutus nyt ensimmäinen vuosi ympäri. Joskus tulee laskettua myös oikea sähkönkulutus, jos tuntuu, että pääsee epäilyttävän pitkälle ja Rangea jäljellä runsaasti. Tai oikea ja oikea, mutta kuitenkin se, mitä asema näyttää autoon mahtuneen takaisin.@Euroshopperi 2
Eihän tuo nyt ole vaikeaa, katsot Accelevista ja muualta ladatun sähkön määrän ja tankkauksista tankatun bensan määrän. Sitten katsot ajetun matkan ja sen ajamiseen on mennyt tuo kaikki bensa ja sähkö. Tankkauksistahan sinulla on laskettavissa bensan keskihinta, sähkön määrä ja hinta sekä kotilatauksista että muualla latauksista.
Nuo kaikkihan sinulla on toki tiedossa kun muutenkin niin tarkasti kaikkea seuraat.
E-CVT taitaa työntää autoa vielä huomattavasti tehokkaammin eteenpäin, kun 2,0 L tavallinen CVT. Siinä bensa versiossaan on tehoa 129 kW ja painoa reippaasti vähemmän kuin plugarissa, mutta kiihtyy ihan samaan tahtiin plugarin kanssa EV modessa. Tai sitten täytyy plugarista saada enemmän tehoa ulos, kuin 129 kW.Niin. Toyotan *plugarin* valitsemalla pääsee eroon niistä viiveistä. Noilla latauskelvottomilla hybrideillä akusta saatava teho on niin olematon, että ei ne raketteja ole, vaikka sähkömoottori suoraan vetääkin pyöriä ilman mitään pykälävaihteistoja. RAVissa sieltä akusta otetaan parin tonnin autolle semmoinen 120 kW ja kyllä se riittää ihan hyvin kiihdyttämään menoa vielä 60:n vauhdistakin.
Ei siinä, kyllä se Auriksen eCVT:kin vie normaalia manuaalikepittäjää ihan 100-0, jos johonkin normaaliliikennetilanteeseen lähdetään. Vaikka se hitaampi onkin siihen täyssähköön verrattuna.
Ei ihan, mutta sattumalta osui silmään mainos just tämän luettuani,Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
En tiedä paljonko RAV4 PHEV:n teho sähköajossa oikeasti on. Sen voi kuitenkin haarukoida, että minkätehoista sähkömoottoria + alennusvaihteistoa se käytännössä vastaa.E-CVT taitaa työntää autoa vielä huomattavasti tehokkaammin eteenpäin, kun 2,0 L tavallinen CVT. Siinä bensa versiossaan on tehoa 129 kW ja painoa reippaasti vähemmän kuin plugarissa, mutta kiihtyy ihan samaan tahtiin plugarin kanssa EV modessa. Tai sitten täytyy plugarista saada enemmän tehoa ulos, kuin 129 kW.
Corolla:Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
Itsekin miettinyt vähän uutta/uudehkoa Corollaa kun autonvaihto alkaa hiljalleen olemaan ajankohtainen. Minkälaisena olet kokenut auton äänimaailman? Monessa lähteessä saanut moitteita kovasta, jopa häiritsevästä rengasmelusta.Tuli pari päivää sitten haettua kotiin 2019 vuosimallin corolla touring sports hybrid ja ei voi sanoa muuta ku että onhan tuo jotenkin älyttömän hieno tekele.
Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?Nyt on reilun vuoden ollut Superb iV ajossa ja pitkäaikainen kulutus 1.3-1.5 välillä 15tkm aikana. Paljon lyhyitä matkoja, joten suuren osan voi ajaa pelkällä sähköllä. Tyhjällä akulla isoilla teillä kulutus usein 4.9l/100km paikkeilla, iso auto ja painoa ~1800kg joten en pidä kovin pahana.
Pari sivua taaksepäin oli keskustelua mittarivirheestä, tarkistin eilen sekä GPS:llä että vastaan tulleilla mittaritauluilla omasta lukemiksi (mittari@oikea nopeus) 31@30, 52@50, 104@100 km/h eli aika lineaarisesti ja pienellä heitolla menee tässä yksilössä.
Parasta tässä on ollut todella mukava liikkeelle lähtö (vrt. DSG ilman sähköä) ja useimmiten täysin huomaamaton vaihto bensalle. Kiihdytyskaistalle mennessä, jos huomaa akun olevan aivan tyhjä, kannattaa vaihtaa itse etukäteen hybriditilaan ettei tule turhaa viivettä tehoihin moottorin käynnistyessä.
On siellä sähköä reservissä vaikka sähköajo ei onnistuisi. Auto latailee itse lisää tarpeen mukaan. Yllätyksiä tule polttispuolen viiveistä, jos jostain.Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
Aika hyvin tuohon on tottunut eikä ole aiheuttanut yllätyksiä, tulee akun tilaa seurattua muutenkin kun näkyy kokoajan mittaristossa. Hybriditila menee väkisin päälle vasta kun akku on tyhjä.Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
Eikai sellaista plugaria ole olemassakaan missä akun ilmoitetulla varauksella olisi mitään tekemistä auton kiihtyvyyden kanssa? Ainakin bmw ja mersu kiihtyy täydellä akulla ihan samaa kyytiä kuin ns. Tyhjälläkin akulla.Tuota olen itse miettinyt näissä plugareissa kun vaihtoa dieselistä harkitsen että tuleeko vaaratilanteita tai yllätyksiä esim ohituksissa auto ei lähdekään niinkuin olettaa jos akku onkin tyhjä? Kuinka tässä suberbissa esim hybriditila toimii? Käyttääkö pelkkää sähköä johonkin varaustilaan asti ja sitten jättää sitä reserviin spurttailua varten(ja lataa maantieajossa)?
Eikai sellaista plugaria ole olemassakaan missä akun ilmoitetulla varauksella olisi mitään tekemistä auton kiihtyvyyden kanssa? Ainakin bmw ja mersu kiihtyy täydellä akulla ihan samaa kyytiä kuin ns. Tyhjälläkin akulla.
Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?Hybriditilassa akussa on aina pieni varaus esim. liikkeellelähtöä varten ja lataa akkua aina hidastellessa, asetuksista voi valita akulle minimitason.
Joo jännite-erosta tulee tehoeroa. Toinen case mitä olen miettinyt on -20C pakkanen ja suhteellisen pieni kapasiteettinen akku jolloin jännite kyykkkää tehoa otettasessa. Taitaa näissä kuitenkin olla puskuria alapäässä. Ongelma voi korostua vanhemmiten jos jonkun kennon sisäinen resistanssi kasvaa.Eiköhän se kaikissa näy mitattavassa kiihtyvyydessä. Akuista otetaan tehoa virtarajoitetusti ja täyden ja tyhjän akun jännite-ero on helposti jopa 20%, joten ihan merkittävä tehoero on olemassa täydellä ja tyhjällä akulla.
Ihan toinen asia on sitten se näkyykö se niin mitenkään normaalissa ajossa, jos ei nimenomaan olla mittaamassa maksimikiihtyvyyttä ja mikään muu ei rajoita. Perstuntumalla eroa normaalissa liikenteessä tuskin huomaa.
Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?
Melko varma olen että tuo raja on 130 bemarissa.bmw 225xe ainakin tippuu sähkömoottori pois pelistä kun nopeus nousee yli 120 km/h, sama lienee mineissä, koska sama tekniikka?
Tässä pystyy helposti vertaamaan RAV4 hybridiä ja plug in mallia, koska täsmälleen sama korimalli ja myös bensakoneet on samat 2,5 L. Tavallisessa hybridissä on n, 1 kWh ajoakku, jota se humppaa ladaten ja purkaen. Plugarissa tuon humppaustehon koko on 3,5 kWh, jota ajossa huomaa, että lataus ja purkujaksot on selvästi pidempiä ja tehoreserviä on kiihdytyksiin enemmän. Molemmissa siis tuo akun reservi tarvitaan, jotta auto lähtee yleensäkään käyntiin. Jos ajoakku jostain syystä tyhjenee täysin, pitää auto viedä pajalle korjattavaksi, eikä sitä saa mitenkään tienpäällä käyntiin. En tiedä tarkkaa %-osuutta , minkä sisällä nuo akut humppaavat, mutta kapasiteetit on kyllä selvillä. Muilla merkeillä toiminta lienee täysin vastaavaa ja plugariversioissa se pohjakapasieetti lienee jotain 3 kWh luokkaa kaikilla, jotta saadaan kiihdytyksiin sähkötehoa enemmän.Kiitos vastauksesta! Mitäs tämä minimitaso tarkoittaa konkreettisesti? Eli taso jonka alle varaus ei mene jos on täyssähkö tai hybriditilassa? Ja silloin auto lataa sitä ajossa moottorilla että pysyy tämän tason yläpuolella?
Vaggineissa tämä tarkoittaa, että jos akku putoaa alle asetetun, polttikäytössä osa polttiksen energiasta suuntautuu akun lataamiseen. Voit vaikka ajossa ladata sen 100% asti polttomoottorilla. Vaikka akussa on mittarin mukaan 1%, on siellä silti oikeasti reservi olemassa esim. sähköboostia varten.
Joo jännite-erosta tulee tehoeroa. Toinen case mitä olen miettinyt on -20C pakkanen ja suhteellisen pieni kapasiteettinen akku jolloin jännite kyykkkää tehoa otettasessa. Taitaa näissä kuitenkin olla puskuria alapäässä. Ongelma voi korostua vanhemmiten jos jonkun kennon sisäinen resistanssi kasvaa.
Melko varma olen että tuo raja on 130 bemarissa.