Keskustelua hybridiautoista

^Onhan 200km sähköllä päivässä jonkinlainen haaste aika monelle plugarille, mutta toki menee helposti Ravilla.
 
Kyllä tuo 200 km on ollut vähän työlästä välillä, jos ei satukkaan taukoilu sopivasti. Matkalaturilla ei onnistu, kun alkuun yritin. Mutta 4 x virralla jo yleensä pääsee tuolla Accelevilla. Olisi saattanu talon 3 x 25 A sulakkeet kestää sen 8 kW ja 30 A virrankin vielä. Muita kuormavahteja ei siis ole, kuin latausaseman oma järjestelmä, joka osaa melko hyvin alentaa tehoa, ettei sulakkeet pala. Yhdestä vaiheesta ei tarvitsisi edes yrittää, kun autossa 1-vaiheinen 6,6 kW sisäinen laturi. No täytyy pikkuhiljaa kattella, että minkälaisiin päiväajoihin tuolla pystyy, kun käytännössä lataamiseen menee kuormavahdin takia 3,5 tuntia kerralla ja ajamiset vie se 50 km/h tahtia arkiajoissa. Pääseehän tuolla monesti sen 3 vk putkeekin sähköllä.
 
Miten niin työlästä, onhan siinä RAVissa se hyvä bensakone, eikös sillä mene tuo 200km kevyesti?
 
Miten niin työlästä, onhan siinä RAVissa se hyvä bensakone, eikös sillä mene tuo 200km kevyesti?
Tänään reissun päällä ja matkalaturi on kyllä melko hidas päivätäyttöihin. Kaikki tietää kyllä, että bensakonetta voi käyttää, ettei sitä enää tarvitse alleviivata. Haeskelen toimintarajoja myös matkojen suhteen. Talviset ominaisuudet onkin jo tuttuja ja kesäinen ajelu menossa. 100 km ajoja yhdellä latauksella on jo jotku saanu ajettuakin, mutta omalla kohdalla ei vielä. Päivittäinen ajelu esim 200 km onnistuu myös, jos aikaa ei tarvitse rajoittaa työpäivän <8 h sisään, muutoin voi tulla haastetta liikaa.
 

Liitteet

  • A137EF1C-2F83-489C-BA4E-082AC5AF9551.png
    A137EF1C-2F83-489C-BA4E-082AC5AF9551.png
    396,5 KB · Luettu: 24
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
 
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Omalla kohdalla nautin kyllä erityisesti sähköisestä ajosta, joka vastaa täyssähköistä autoja, ilman mitään vaihteistoja. Lineaarinen pykälätön kiihdytys on hienoa. Lataus nyppii sitä vähemmän, mitä enemmän on tehoa auton sisäisessä laturissa, jos ei suoraa tasavirtaa pysty työntämään akkuun. Autotalli on mukava sekä kesällä, että talvella, jos siis yleensäkään puhutaan mukavuudesta latauksissa ja ajamiseen lähtemisessä. Nautinto lähteä lumettomalla autolla, ei koppuraisilla nahkapenkeillä ja nostaa kiinnijäätymätön latauspistoke luukun viereen pöydälle lähtiessä. -20 asteen pakkasessa auto ja akkukin tietysti on jo eri tasolla nautinto ajaa, kun +15 asteeseen auto läpeensä lämmin. Ja kesällä päivä alkaa tietysti ajamisesta nauttien aina normaalilämpöisellä autolla tallista. Autotalli on kyllä korostanut plugarin kanssa vaivattomuutta, kun tuli latausjohto mukaan. Omalla kohdalla kyllä nautin autoilusta nykyään enemmän, kuin tavallisella hybridillä. Sähköauto ajotuntuma on äärimmäisen koukuttavaa ja omassa autossa ei pysty huomaamaan eroa koska auto käy bensalla, vai meneekö sähköllä. Edes käynnistymistä ei pysty erottamaan muusta kuin mittarin valosta. Lataushommassa on tullut kokeiltua 8 A, 16 A 24 A ja 30 A. 8 A ja 16 A lataus on vähän leikkimisen puolella ja alkaa pattia otsassa nostamaan. Oma 24 A on siinä ja siinä ja julkiset 30 A alkaisi jo melkein kelvata. Laturin teho autossa on suoraan laatuasia mukavuudessa ja siitä pystyy nauttimaan aina, jos tehoa löytyy. Sama koskee vaihteistoa. Toyotan HSD vastaa käytökseltään täysin sähköautoa ja ajaminen jo sinänsä sillä on nautinto. Siirtymä sähköautoon on muutoin, kuin tehon puolesta huomaamaton. No pienemmät moottorit tietysti saattaa vähän huutaa käskiessä, mutta vetonsa puolesta lineaarisuus on jo olemassa. Ja sähköautoissa tietysti tehot toisessa luokassa. BMWssä on kyllä hyvä AWD tekniikka tuosta vaihteistosta johtuen, muttei iiene ihan taloudellisin sähköveto ratkaisu. Volvolla sitten ihan omansa. GLC oli ittellä kyllä vähän aikaa tähtäimessä, muttei sillä mitään sähkörangeja enää löytynyt, kun tavoitteena oli saada ajaa nurkka-ajot puhtaasti sähköllä. Eikä sekään ihan perushintaa kelvannut, niin olisi mennyt Jenejä melkoinen pino jo.
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Tosiaan 330e f30 täällä.

Selkeinä negatiivisina asioina on tuo takakontin pienempi koko. Vähän niinkun matalampi se kontti. 530e kontista en tiedä, oletettavasti isompi. Hyvin oon ite selvinny. 2 lätkäkassiakin sinne saanu tungettua, no problemos. Juhannuksena kylmälaukki piti laittaa takapenkille, kun ei korkeutensä puolesta konttiin mahtunut.

Sitten kanssa se 330e bensatankki on noin 40L. Pitempää matkaa kun ajaa, tai jotain keikkaluontaista hommaa niin aika herkässä saa olla tankkaamassa. Pelkällä sähköllä range omassa 2/2016 versiossa siellä hyvällä säällä max 27km. Mutta en sähköautoksi tätä hankkinutkaan.

Yksi "negatiivinen" mikä tulee mieleen, on sellanen takaraivossa kolkuttava huono omatunto. Kun ei laittanutkaan autoa töissä lataukseen, kun ei jaksanut kävellä 150m enemmän parkkipaikalta toimistolle, kun laturit "väärällä" parkkiksella. Itsellä ei siis kotona mahdollista ladata ollenkaan. Mutta nämä molemmat ovat ihan omia huonoja ratkaisuja.

Muutenkin helposti vainoharhaisena tuijottaa kulutusta, vaikka edessä olisi tyhjää, kameratonta saaristopätkää uudella asfaltilla kiiltelemässä.

Nyt selkeästi vähentynyt itsellä tuijottelu ja tuntuu napsahtavan Sportti+ moodille ja vaihteisto manuaalin puolelle aika herkässä näin nätteinä kesäkeleinä. Kattoluukku auki vaan polttamaan päänahkaa. Ei siinä tietty maailmaa pelasta tai bensaa säästä, mutta eipä sitä aina tarvikkaan.

Kaikki muu onkin autossa ollut positiivista. Hyvin vähällä ollut omat negatiiviset kokemukset vuoden yhteiselon jälkeen. Jos selviää pienemmän bensatankin ja pienemmän kontin kanssa, niin varmasti hyvä vaihtoehto. Sellanen ymmärrys mulla, että noissa uudemmissa malleissa tuota rangeakin huomattavasti enemmän kun oma max 27km.

Itse en niin ole huomannut ylimääräistä massaa. Aikasemmin ollut käytössä audin a3 ja a4 variantti. A3 nyt sellanen kisakippo ettei voi verrata, mutta ei toi 330e nyt mitenkään häiritsevästi painavalta ole itselle tuntunut.

Itse en ole päässyt noihin alle 5l/100km kulutuksiin missään vaiheessa. Toisaalta ollut nyt lyhyitä pyrähdyksiä kaupungissa ja moottoritietä, ilman latauksia (kun on se pistoke niiiiiin kaukana). Huitelee lähempänä 7-9L/100km varmaan todellinen kulutus viime kuukauden ajoilla (vajaa 3000km moottoritietä ja kaupunkia pelkästään). Sportti päällä koska miksei ja kesä.
 
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Tosiaan 330e f30 täällä.

Selkeinä negatiivisina asioina on tuo takakontin pienempi koko. Vähän niinkun matalampi se kontti. 530e kontista en tiedä, oletettavasti isompi. Hyvin oon ite selvinny. 2 lätkäkassiakin sinne saanu tungettua, no problemos. Juhannuksena kylmälaukki piti laittaa takapenkille, kun ei korkeutensä puolesta konttiin mahtunut.

Sitten kanssa se 330e bensatankki on noin 40L. Pitempää matkaa kun ajaa, tai jotain keikkaluontaista hommaa niin aika herkässä saa olla tankkaamassa. Pelkällä sähköllä range omassa 2/2016 versiossa siellä hyvällä säällä max 27km. Mutta en sähköautoksi tätä hankkinutkaan.

Yksi "negatiivinen" mikä tulee mieleen, on sellanen takaraivossa kolkuttava huono omatunto. Kun ei laittanutkaan autoa töissä lataukseen, kun ei jaksanut kävellä 150m enemmän parkkipaikalta toimistolle, kun laturit "väärällä" parkkiksella. Itsellä ei siis kotona mahdollista ladata ollenkaan. Mutta nämä molemmat ovat ihan omia huonoja ratkaisuja.

Muutenkin helposti vainoharhaisena tuijottaa kulutusta, vaikka edessä olisi tyhjää, kameratonta saaristopätkää uudella asfaltilla kiiltelemässä.

Nyt selkeästi vähentynyt itsellä tuijottelu ja tuntuu napsahtavan Sportti+ moodille ja vaihteisto manuaalin puolelle aika herkässä näin nätteinä kesäkeleinä. Kattoluukku auki vaan polttamaan päänahkaa. Ei siinä tietty maailmaa pelasta tai bensaa säästä, mutta eipä sitä aina tarvikkaan.

Kaikki muu onkin autossa ollut positiivista. Hyvin vähällä ollut omat negatiiviset kokemukset vuoden yhteiselon jälkeen. Jos selviää pienemmän bensatankin ja pienemmän kontin kanssa, niin varmasti hyvä vaihtoehto. Sellanen ymmärrys mulla, että noissa uudemmissa malleissa tuota rangeakin huomattavasti enemmän kun oma max 27km.

Itse en niin ole huomannut ylimääräistä massaa. Aikasemmin ollut käytössä audin a3 ja a4 variantti. A3 nyt sellanen kisakippo ettei voi verrata, mutta ei toi 330e nyt mitenkään häiritsevästi painavalta ole itselle tuntunut.

Itse en ole päässyt noihin alle 5l/100km kulutuksiin missään vaiheessa. Toisaalta ollut nyt lyhyitä pyrähdyksiä kaupungissa ja moottoritietä, ilman latauksia (kun on se pistoke niiiiiin kaukana). Huitelee lähempänä 7-9L/100km varmaan todellinen kulutus viime kuukauden ajoilla (vajaa 3000km moottoritietä ja kaupunkia pelkästään). Sportti päällä koska miksei ja kesä.
Kaikki tämä pätee oikeastaan myös omaan 225xe:hen. Takakontti tosin on korkea, mutta lyhyt. Todella lyhyt jos vertaa edelliseen autooni joka oli A6 farmari. Todella pienellä kulutuksella pääsee kun valtaosa ajosta menee pelkällä sähköllä. Työmatka on 30km ja kesällä sinne pääsee nipin napin pelkällä sähköllä, ja lataus kummassakin päässä. Mutta itsekin aika herkästi laitan sporttimoodin päälle jos baana vapaa ja inspiroivan näköinen tiepätkä edessä. Auto on näköistään ripeämpi (n. 6.5s 0-100), mutkaosuuksilla jää tosin kakkoseksi ex-autolle ja varmasti tuolle 330e:lle myös.
Sporttipenkit ovat mielestäni mahtavat, ja herkut kuten lasikatto miellyttää myös, unohtamatta sen kännykkä-apin käytännöllisyyttä (mm. lämmitys/viilennys etänä), vaikka vähän hidas onkin.
 
F30 330e, suppilauta, tenniskassi, mökkikamat ja ruoat mahtui kun penkit kaatoi.

13400km ka kulutus 4.04l/100km. Parasta autossa on ajaa sähköllä ja sitten tehoilla ohitukset jne. Paino kyllä tuntuu. Msport alusta vois olla hyvä.

Edit. Lauta siis rinkassa, mela yms sälä.
Ja itsellä bm3 tehot. Kuten Pokkus asian ilmaisi: nyt tuo kiihtyy kuten tavallinen perheauto, ~5.1s. (Ennen sai hävetä silmät päästä)
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
 
Moro.
Eka postaus tänne.
Piti oikein rekisteröityä, että saa kertoa tietoa uudemmasta 330e mallista, jos joku sattuu kaipailemaan.

Reilu pari kuukautta ollut. On mieluisa peli.
Range näin kesällä parhaimmillaan reilu 60km.
Jos motaria niin 50km tai karvan alle.
Range alkaa olemaan jo ihan hyvä, lähes kaikki normi ajot pääsen sähköllä.
Saa nähdä mitä talvella.
Työreissuja tulee sen verran satunnaisille seuduille, että latureita ei aina satu reissulle. Siksi plugari eikä täyssähkö. No niistä saa kilsat velottaa.

Pidemmällä matkalla kulutus kohtuullinen tehoihin nähden, ohitukset kuitenkin aika rivakasti onnistuu.
Tänään esimerkiksi Oulusta Kalajoelle ja takaisin, lähtiessä akku täynnä mutta perillä ei latausta, tais bensan kulutus olla 4,1 l/100km.
Matkaa siis yhteensä noin 270 km, josta noin 72 km sähköllä.
Tankkauksesta laskettuna ajotietokone näyttänyt aina samalla desillä olevan.

-Masa
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Kia:ssa ei onnistu esilämmitys akulla/omilla systeemeillä vaan joudut asentamaan defan/eberin. Samoin ajossa polttomoottori tuottaa lämmön, joten talvella ajellaan vähemmin sähköllä.
 
Oma mielipiteeni on että kevythybridit ei ole oikeita hybridejä, jos eivät liiku metriäkään pelkällä sähkövoimalla, vaan kaikki auton liikuttelu tapahtuu polttomoottorilla. Tuo kevythybridi on käsittääkseni vaan yhden sortin kehittyneempi versio perinteisestä start-stop järjestelmästä.
 
Oma mielipiteeni on että kevythybridit ei ole oikeita hybridejä, jos eivät liiku metriäkään pelkällä sähkövoimalla, vaan kaikki auton liikuttelu tapahtuu polttomoottorilla. Tuo kevythybridi on käsittääkseni vaan yhden sortin kehittyneempi versio perinteisestä start-stop järjestelmästä.
Tämä. No, taitaahan noista ainakin jotkut liikkua sen metrin tai pari kun vaikka valoista lähdet ja start-stop on sammuttanut polttomoottorin?
 
Suzuki Across hintaa laskettu neljällä tonnilla joten maksaa ”enää” 54k. Jäävät kyllä nykyhinnoilla tuollaiset sähköautojen jalkoihin (kauppaan). Ilmeisesti kyseessä on hyvin samanlainen auto kuin Rav4.
 
Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkinson-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Löytyy uudemmista Mitsubisheista, Lexuksesta ja Suzukista ainakin. Varmaan monessa muussakin joten ei ole mikään Toyotan juttu pelkästään. En ymmärrä mitä tarkoitat epätaloudelisella, moottori on vaan optimoitu eri kierrosalueelle.
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.

MHEV on vain markkinointikusetustermi vähän edistyneemmälle start-stop-systeemille, ei niissä ole mitään hybridiominaisuuksia. Valtion tilastoissakin lasketaan pelkiksi polttomoottoriautoiksi.
 
Löytyy uudemmista Mitsubisheista, Lexuksesta ja Suzukista ainakin. Varmaan monessa muussakin joten ei ole mikään Toyotan juttu pelkästään. En ymmärrä mitä tarkoitat epätaloudelisella, moottori on vaan optimoitu eri kierrosalueelle.

Lexus on Toyota, kuten myös Suzukin Across (RAV4). Ei taida Suzukilla olla Atkinsonia yhdessäkään niiden itse valmistamassa moottorissa?

Ei kyse ole mistään eri kierrosaluelle optimoimisesta, vaan Atkinsonilla saavutetaan ihan fundamentaalisesti parempi hyötysuhde kun efektiivinen puristustahti on lyhempi kuin efektiviinen työtahti; Se, kuinka suuri määrä lämpöenergiasta saadaan muutettua mekaanisesti riippuu ihan suoraan siitä, kuinka moninkertaisesti pakokaasu voi työntötahdin aikana laajentua, mutta liian suuri puristussuhde puristustahdilla taas sekä aiheuttaa ongelmia (potentiaalinen nakutus) että kuluttaa enemmän energiaa pumppaamishäviöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytään toisinpäin: Miksi kaikissa autoissa ei ole Atkinson-moottoria?

Huonompi maksimiteho => huonompi teho-paino-suhde ja huonompi teho-hinta-suhde.

Sopii hyvin hybridiin, jossa sitä hetkellistä tehoa saadaan sähkömoottorista paikkaamaan sen "tehovajautta".

Ja ajalla ennen muuttuvia venttiilinajoituksia oli myös monimutkaisempi..
 
MHEV on vain markkinointikusetustermi vähän edistyneemmälle start-stop-systeemille, ei niissä ole mitään hybridiominaisuuksia. Valtion tilastoissakin lasketaan pelkiksi polttomoottoriautoiksi.

Olen samaa mieltä. Jos ei liiku molemmilla käyttövoimilla niin ei ole hybridi.

Valtion tilastointi on sinällään erikoista, että taitavat laskea lataushybridit sähköautoiksi...
 
Ei kyse ole mistään eri kierrosaluelle optimoimisesta, vaan Atkinsonilla saavutetaan ihan fundamentaalisesti parempi hyötysuhde kun efektiivinen puristustahti on lyhempi kuin efektiviinen työtahti;

Se on vähän miten haluaa asian ymmärtää. Atkinsonissa uhrataan alavääntöä moottorin keskialueen taloudellisuuden puolesta. Kun hybridi liikkuu sähköllä eikä mekaanisella yhteydellä moottoriin niin tuo alaväännön puute ei haittaa.
 
Se on vähän miten haluaa asian ymmärtää. Atkinsonissa uhrataan alavääntöä moottorin keskialueen taloudellisuuden puolesta. Kun hybridi liikkuu sähköllä eikä mekaanisella yhteydellä moottoriin niin tuo alaväännön puute ei haittaa.
Tai kun sähkömoottori avustaa silloin kun alavääntöä tarvitaan. MHEV-järjestelmien teho tai kapasiteetti ei riitä vaan se vaatii täysiverisen järjestelmän sen ympärille.
 
Vaihdoin latausaseman 2- ja 3-vaiheiden paikkaa pistokkeesta ja nyt nousi teho latauksessa 6,0 kW tasolle. Samalla tuo SOP lukema putosi 0,7 :ään. Eli mitä pienempi, sen parempi linja. 4 x 2,5 + 2,5 antoi luokitusta väliltä 1,0-1,2 ennen kaapelointien restaurointeja. Pitää varmaan tarkastaa hieman liitoksia ja pääsulakkeiden kuntoa, kun tuo vaiheiden järjestyksen pyöräytys muutti tilannetta liian selvästi. Ehdotan muillekin tarkastamaan latauksen vedot, jos ampereita hamuaa. Vaikkei mullakaan imuroi kuin alta 15 A 2:sta vaiheesta, niin kyllä noista pääsulakkeista ihan käsikopelolla selviää ilman lämpökameraakin, että mitkä sulakkeet vetää. Nyt muuttui tuo SOP arvo 0,9:stä heti 0,7:ään ja sitä ei pysty nyt jättämään selvittämättä, vaikka alle 1,0 onkin ”Perfect”.
 

Liitteet

  • C3DAD48B-0472-471F-A607-651BFBA82FB8.jpeg
    C3DAD48B-0472-471F-A607-651BFBA82FB8.jpeg
    278,5 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Edit. Lauta siis rinkassa, mela yms sälä.
Ja itsellä bm3 tehot. Kuten Pokkus asian ilmaisi: nyt tuo kiihtyy kuten tavallinen perheauto, ~5.1s. (Ennen sai hävetä silmät päästä)
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.
 
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.

Näin se on kun ajoprofiilin mukaan mennään. En olisi kyllä uskonut, että kavereiden 1.0tsi Octaviat ja 1.8 Corollat vetää ohi mutta näin sitä oppii asioita.
 
Näin se on kun ajoprofiilin mukaan mennään. En olisi kyllä uskonut, että kavereiden 1.0tsi Octaviat ja 1.8 Corollat vetää ohi mutta näin sitä oppii asioita.
Juu, enää ei olla 90-luvulla vaan nykyisin moni perheauto menee noihin lukemiin ihan heittämällä, mutta hyvä juttu, että oppii jotain uutta. Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.
 
Noihin kiihtyvyyksiin sen verran että kaikille sillä ei ole merkitystä niin paljoa.
Omalle corollalle ilmoitetaan 0-100 kiihtyvyydeksi noin 12sec ja aivan hyvin pärjää (IMO) ja on pysynyt muun liikenteen mukana. Renkaathan siinä kuluu jos jollain 300hp sähkötykillä lähte aina valoista nappi tiskissä.
 
Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
 
Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.

Tuoltahan noita löytyy vaikka kuinka, joita ihmiset ostaa ihan normaalisti perheautoksi oman perheen ajoihin. Erikseen on sitten superautot ja tietyt urheiluautot, joita enemmän hankitaan harrasteeksi eikä niinkään pelkkään perhekäyttöön, vaikka ne saattaa siihenkin soveltua, mutta ei välttämättä ainoana autona.

 
Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.

Tuoltahan noita löytyy vaikka kuinka, joita ihmiset ostaa ihan normaalisti perheautoksi oman perheen ajoihin. Erikseen on sitten superautot ja tietyt urheiluautot, joita enemmän hankitaan harrasteeksi eikä niinkään pelkkään perhekäyttöön, vaikka ne saattaa siihenkin soveltua, mutta ei välttämättä ainoana autona.

No kyllä mä tiedän mitkä niitä ovat, olen omistanut noista neljä.
Mutta todella harva normaali ihminen ostelee tuon hintaisia autoja.

Edit. Siis omistanut itse yhden ja pankki kolme. Pointti ei ollut elvistellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta todella harva normaali ihminen ostelee tuon hintaisia autoja.
Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.
 
Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.
Nojoo lopetetaan OT, mutta normaaleja autoja nuo ei ole kuin ehkä kymmenelle prosentille ihmisistä. Sanoisin että hinnalta ja siten ominaisuuksiltaan ylempää keskiluokkaa.

Palataan vaikka aiheeseen, V60 T8 polestar ollut nyt noin 5kk ajossa, 5tkm mittarissa. Kulutus 4.1l/100km, keskinopeus 51km/h.
Ensimmäisen vuoden sähköistä palautusta tulossa tällä hetkellä 106€ (Volvon kampanja).
Kunhan ei liikaa pakkasta ole niin aika vähällä kulkee kun työmatka n. 19km suuntaansa ja latausmahdollisuus vain kotona. Tällä tankillisella menty jo 2000km, ja tuo kulutus on vain laskenut koko ajan talven lukemista jolloin noin alle -15°C lämpötiloissa ei edes pystynyt käyttämään koko akkukapasiteettia koska kone pitää lämmittää.
Täyssähköissä ei meidän tarpeisiin oikein löytynyt mitään niin kokeillaan nyt tälläistä siirtymävaiheen autoa.
Omaan silmään ainakin yksi parhaan näköisistä "normaaliautoista" mitä markkinoilta löytyy ja tarvittaessa lähtee niin perkeleesti.
 
Itselle tulossa syksyllä Octavia IV, työmatka 130 km yhteensä, töissä ei voi ladata eli kesällä puolet matkasta bensalla, talvella enemmän.
Tämäkin meni yli minun 'normaali'-perheauton hinnan (30000 euroa) ja tehoa yli oman tarpeen, pääsääntöisesti ajanut tuollaisilla 80-110 kW tehoisilla autoilla viimeiset 20 vuotta.
Tällä mennään seuraavat 3 vuotta ja katsotaan sitten onko täyssähköissä sopivaa, lähinnä tuo hinta ja tavaratila on nyt esteensä.
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.

Normipäästöjä/kulutuksia vertaamalla octavia aavistuksen taloudellisempi. VAG:lla on ollut jo pidempään sylinterinleputukset ja automaatilla rullaus alamäessä. Käsittääkseni MHEV voi tässä tilanteessa sammuttaa moottorin, kun perus 1.5 tsi dsg jää tyhjäkäynnille.

Itselataavat Toyotat ja Korealaiset sitten taloudellisempia taajama ja max 100 kmh maantie pyörityksessä. Huyndailla/Kialla Toyotoihin verrattavat itselataavat hybridit on 1.6 atkinson vapari (Ioniq/Niro/Kona) ja uusi 1.6T "Smartstream" (Sorento/Tucson) tällä hetkellä vain Rav4:n kokoluokassa. 2.0 atkinson vapari käsittääkseni vain Plugin muodossa Optimassa, joka korvattu nykyisin Ceedin 1.6 Pluginilla.

Tässä eilisen ajelut Ioniq Hybridillä taas oman auton ratissa. Enemmän kokemuksia löytyy allekirjoittaneen nimimerkillä hakutoiminnolla.

80 maanteitä, lähestymät kaupunkia tai hiekkatietä. Ulkona 24 - 27 astetta, ilmastointi 23.

32 km luontopolulle ~tunnin tauko, mittarissa 4.0 l/100km
28 km pikaruokalaan ~ puolen tunnin tauko
9 km Kaupunkiin ~ 3 tunnin tauko
4 km Kauppaan ~ 20 minuutin tauko, mittarissa edelleen 4.0 l/100 km
22 km majoitukseen. Viimeisellä kilometrillä pyöristyi 3.8 -> 3.7 l/100km.

Eiliset ajot, 1 palkki keskikolmanneksella.
20210703_174626.jpg


Parin päivän takaiset ajot: akun varaus 2 palkkia keskikolmanneksella
20210702_170055.jpg
 
Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.

Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
 
Sitten pitää ottaa Toyotan tai Fordin plugari, joissa on sähköinen CVT. Ei tarvi odotella oikeita vaihteita tai kytkeytymisiä ja polttiskin ehtii mukaan.
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?

Käys joku päivä testaamassa täyssähköä ilman eco-moodeja.
 
Auris hybrid '16 on ihan nopea reagoimaan liikennevaloissa/kaistanvaihdoissa verrattuna esim. Mersun momentinmuuntimiin, mutta onhan Mii Electric normaalimoodissaan aivan eri planeetalta. Miin jälkeen Aurista ajaessa tuntuu että joku on käynyt lisäämässä ylimääräistä viivettä, kun kaistanvaihdoissa Hgissä poljinta painaessa ei tunnu tapahtuvan mitään. Eihän se noin hidas ostettaessa ollut, eihän?

Käys joku päivä testaamassa täyssähköä ilman eco-moodeja.

No, Auris ei ole plugari. Sen maksimiteho akusta on jotain 30 kW luokkaa, joten toki se tuntuu tahmeammalta verrattuna täyssähköihin tai plugareihin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom