Keskustelua hybridiautoista

Plugareissako ei ole tyhjällä akulla samanlaista latausmekanismia kun Toitsun "itselataavissa" hybrideissä? Eli jos haluat jotakin hyötyä sähköstä, pitää olla aina latinkia? Onko sitten myös niin että auton kaikkia tehoja ei saa käyttöön jos akku menee tyhjäksi ennen seuraavaa latausta?

On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkinson-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkinson-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.

edit: korjattu atkins => atkinson, mainittu honda crv
 
Viimeksi muokattu:
Plugareissako ei ole tyhjällä akulla samanlaista latausmekanismia kun Toitsun "itselataavissa" hybrideissä? Eli jos haluat jotakin hyötyä sähköstä, pitää olla aina latinkia? Onko sitten myös niin että auton kaikkia tehoja ei saa käyttöön jos akku menee tyhjäksi ennen seuraavaa latausta?
Tossa fordin ja opelin esimerkissä moottoritekniikka on eri. Ford on atkinson kierrolla, eli optimoitu hybridikäyttöön kun taas opelissa on tavis polttis, johon on lykätty sähkötavarat kylkeen.
 
On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaan vain Toyotissa on atkins-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkins-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.

Hondalla ainakin CRV:ssä on myös atkins.
 
On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkins-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkins-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.
Hondalla ainakin CRV:ssä on myös atkins.


OT: mutta "Atkins" on ketoosi-dieettejä, karppausta, ja "Atkinson" on se polttomoottori :whistling:
 
Eilen ei ihan ehtinyt lataamaan välissä ja piti ottaa kesken irti ja meni 0,3 L kulutuksella sitten. Enkä himmaillut yhtään.
 

Liitteet

  • AEC30896-F8D0-4292-846C-F1811075CBE4.png
    AEC30896-F8D0-4292-846C-F1811075CBE4.png
    402,5 KB · Luettu: 104
  • 0C6B4D1D-F522-47E5-BDC1-2C99400A08EF.png
    0C6B4D1D-F522-47E5-BDC1-2C99400A08EF.png
    391,9 KB · Luettu: 102
Ymmärsinkö nyt oikein, ajoit eilen 215km ja bensaa kului n. 0,6 litraa (0,3l/100km) ja akku ei ollut lähtiessä edes täysi? Jos näin on niin en valitettavasti usko tuohon kulutuslukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Päivittäinen ajomäärä pätkissä, joiden välillä pystyn aina laittamaan auton seinään. Nyt jäi viimeisestä latauksesta harmittavasti kesken ja kertyi vain alta 60 km latausta, kun piti taas lähteä. Ei kerinnyt 6 kW laturilla pysymään perässä ajoihin nähden tällä kertaa. Matkalaturia ei viitsi muuten oikeestaan edes laittaa, kuin korkeintaan yön yli, mutta Accelev menee aina kiinni autoon heti.
 
No eihän noissa luvuissa ole sitten mitään sellaista ihmeellistä että ne lukemat tänne pitää postata, kyllähän tuollaisiin pääsee jos lataa monta kertaa päivässä jolloin akku on melkein aina täysi ja sitten ajomatkat päivittäin sellaisia että sähkö riittää useimmin niihin.
 
^Onhan 200km sähköllä päivässä jonkinlainen haaste aika monelle plugarille, mutta toki menee helposti Ravilla.
 
Kyllä tuo 200 km on ollut vähän työlästä välillä, jos ei satukkaan taukoilu sopivasti. Matkalaturilla ei onnistu, kun alkuun yritin. Mutta 4 x virralla jo yleensä pääsee tuolla Accelevilla. Olisi saattanu talon 3 x 25 A sulakkeet kestää sen 8 kW ja 30 A virrankin vielä. Muita kuormavahteja ei siis ole, kuin latausaseman oma järjestelmä, joka osaa melko hyvin alentaa tehoa, ettei sulakkeet pala. Yhdestä vaiheesta ei tarvitsisi edes yrittää, kun autossa 1-vaiheinen 6,6 kW sisäinen laturi. No täytyy pikkuhiljaa kattella, että minkälaisiin päiväajoihin tuolla pystyy, kun käytännössä lataamiseen menee kuormavahdin takia 3,5 tuntia kerralla ja ajamiset vie se 50 km/h tahtia arkiajoissa. Pääseehän tuolla monesti sen 3 vk putkeekin sähköllä.
 
Miten niin työlästä, onhan siinä RAVissa se hyvä bensakone, eikös sillä mene tuo 200km kevyesti?
 
Miten niin työlästä, onhan siinä RAVissa se hyvä bensakone, eikös sillä mene tuo 200km kevyesti?
Tänään reissun päällä ja matkalaturi on kyllä melko hidas päivätäyttöihin. Kaikki tietää kyllä, että bensakonetta voi käyttää, ettei sitä enää tarvitse alleviivata. Haeskelen toimintarajoja myös matkojen suhteen. Talviset ominaisuudet onkin jo tuttuja ja kesäinen ajelu menossa. 100 km ajoja yhdellä latauksella on jo jotku saanu ajettuakin, mutta omalla kohdalla ei vielä. Päivittäinen ajelu esim 200 km onnistuu myös, jos aikaa ei tarvitse rajoittaa työpäivän <8 h sisään, muutoin voi tulla haastetta liikaa.
 

Liitteet

  • A137EF1C-2F83-489C-BA4E-082AC5AF9551.png
    A137EF1C-2F83-489C-BA4E-082AC5AF9551.png
    396,5 KB · Luettu: 24
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
 
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Omalla kohdalla nautin kyllä erityisesti sähköisestä ajosta, joka vastaa täyssähköistä autoja, ilman mitään vaihteistoja. Lineaarinen pykälätön kiihdytys on hienoa. Lataus nyppii sitä vähemmän, mitä enemmän on tehoa auton sisäisessä laturissa, jos ei suoraa tasavirtaa pysty työntämään akkuun. Autotalli on mukava sekä kesällä, että talvella, jos siis yleensäkään puhutaan mukavuudesta latauksissa ja ajamiseen lähtemisessä. Nautinto lähteä lumettomalla autolla, ei koppuraisilla nahkapenkeillä ja nostaa kiinnijäätymätön latauspistoke luukun viereen pöydälle lähtiessä. -20 asteen pakkasessa auto ja akkukin tietysti on jo eri tasolla nautinto ajaa, kun +15 asteeseen auto läpeensä lämmin. Ja kesällä päivä alkaa tietysti ajamisesta nauttien aina normaalilämpöisellä autolla tallista. Autotalli on kyllä korostanut plugarin kanssa vaivattomuutta, kun tuli latausjohto mukaan. Omalla kohdalla kyllä nautin autoilusta nykyään enemmän, kuin tavallisella hybridillä. Sähköauto ajotuntuma on äärimmäisen koukuttavaa ja omassa autossa ei pysty huomaamaan eroa koska auto käy bensalla, vai meneekö sähköllä. Edes käynnistymistä ei pysty erottamaan muusta kuin mittarin valosta. Lataushommassa on tullut kokeiltua 8 A, 16 A 24 A ja 30 A. 8 A ja 16 A lataus on vähän leikkimisen puolella ja alkaa pattia otsassa nostamaan. Oma 24 A on siinä ja siinä ja julkiset 30 A alkaisi jo melkein kelvata. Laturin teho autossa on suoraan laatuasia mukavuudessa ja siitä pystyy nauttimaan aina, jos tehoa löytyy. Sama koskee vaihteistoa. Toyotan HSD vastaa käytökseltään täysin sähköautoa ja ajaminen jo sinänsä sillä on nautinto. Siirtymä sähköautoon on muutoin, kuin tehon puolesta huomaamaton. No pienemmät moottorit tietysti saattaa vähän huutaa käskiessä, mutta vetonsa puolesta lineaarisuus on jo olemassa. Ja sähköautoissa tietysti tehot toisessa luokassa. BMWssä on kyllä hyvä AWD tekniikka tuosta vaihteistosta johtuen, muttei iiene ihan taloudellisin sähköveto ratkaisu. Volvolla sitten ihan omansa. GLC oli ittellä kyllä vähän aikaa tähtäimessä, muttei sillä mitään sähkörangeja enää löytynyt, kun tavoitteena oli saada ajaa nurkka-ajot puhtaasti sähköllä. Eikä sekään ihan perushintaa kelvannut, niin olisi mennyt Jenejä melkoinen pino jo.
 
Viimeksi muokattu:
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Tosiaan 330e f30 täällä.

Selkeinä negatiivisina asioina on tuo takakontin pienempi koko. Vähän niinkun matalampi se kontti. 530e kontista en tiedä, oletettavasti isompi. Hyvin oon ite selvinny. 2 lätkäkassiakin sinne saanu tungettua, no problemos. Juhannuksena kylmälaukki piti laittaa takapenkille, kun ei korkeutensä puolesta konttiin mahtunut.

Sitten kanssa se 330e bensatankki on noin 40L. Pitempää matkaa kun ajaa, tai jotain keikkaluontaista hommaa niin aika herkässä saa olla tankkaamassa. Pelkällä sähköllä range omassa 2/2016 versiossa siellä hyvällä säällä max 27km. Mutta en sähköautoksi tätä hankkinutkaan.

Yksi "negatiivinen" mikä tulee mieleen, on sellanen takaraivossa kolkuttava huono omatunto. Kun ei laittanutkaan autoa töissä lataukseen, kun ei jaksanut kävellä 150m enemmän parkkipaikalta toimistolle, kun laturit "väärällä" parkkiksella. Itsellä ei siis kotona mahdollista ladata ollenkaan. Mutta nämä molemmat ovat ihan omia huonoja ratkaisuja.

Muutenkin helposti vainoharhaisena tuijottaa kulutusta, vaikka edessä olisi tyhjää, kameratonta saaristopätkää uudella asfaltilla kiiltelemässä.

Nyt selkeästi vähentynyt itsellä tuijottelu ja tuntuu napsahtavan Sportti+ moodille ja vaihteisto manuaalin puolelle aika herkässä näin nätteinä kesäkeleinä. Kattoluukku auki vaan polttamaan päänahkaa. Ei siinä tietty maailmaa pelasta tai bensaa säästä, mutta eipä sitä aina tarvikkaan.

Kaikki muu onkin autossa ollut positiivista. Hyvin vähällä ollut omat negatiiviset kokemukset vuoden yhteiselon jälkeen. Jos selviää pienemmän bensatankin ja pienemmän kontin kanssa, niin varmasti hyvä vaihtoehto. Sellanen ymmärrys mulla, että noissa uudemmissa malleissa tuota rangeakin huomattavasti enemmän kun oma max 27km.

Itse en niin ole huomannut ylimääräistä massaa. Aikasemmin ollut käytössä audin a3 ja a4 variantti. A3 nyt sellanen kisakippo ettei voi verrata, mutta ei toi 330e nyt mitenkään häiritsevästi painavalta ole itselle tuntunut.

Itse en ole päässyt noihin alle 5l/100km kulutuksiin missään vaiheessa. Toisaalta ollut nyt lyhyitä pyrähdyksiä kaupungissa ja moottoritietä, ilman latauksia (kun on se pistoke niiiiiin kaukana). Huitelee lähempänä 7-9L/100km varmaan todellinen kulutus viime kuukauden ajoilla (vajaa 3000km moottoritietä ja kaupunkia pelkästään). Sportti päällä koska miksei ja kesä.
 
Hybridi vähän kiinnostaisi, mutta käytännössä vasta auton kanssa eläessä selviää häiritsevätkö ne negatiiviset jutut niin paljon. Koeajo on kuitenkin vain koeajo. Eli alkaako jatkuva latausjohdon kytkeminen pänniä suhteessa hyötyyn, tottuuko ylimääräisen massan muuttamaan ajotuntumaan ja onko menetettyä konttitilaa kaipaillut usein?

Positiivisena sitten tulisi vaivattomampi ja välittömämpi kiihtyvyys pienillä nopeuksilla joissa pienet turbo koneet eivät ole parhaimmillaan, pienet verot sekä mahdollinen polttoainesäästö.

Bemarin 330e ja 530e lähinnä kiikarissa. Haen enemmänkin sellaisten ihmisten kokemuksia jotka ajoittain voivat autoilusta jopa nauttia.
Tosiaan 330e f30 täällä.

Selkeinä negatiivisina asioina on tuo takakontin pienempi koko. Vähän niinkun matalampi se kontti. 530e kontista en tiedä, oletettavasti isompi. Hyvin oon ite selvinny. 2 lätkäkassiakin sinne saanu tungettua, no problemos. Juhannuksena kylmälaukki piti laittaa takapenkille, kun ei korkeutensä puolesta konttiin mahtunut.

Sitten kanssa se 330e bensatankki on noin 40L. Pitempää matkaa kun ajaa, tai jotain keikkaluontaista hommaa niin aika herkässä saa olla tankkaamassa. Pelkällä sähköllä range omassa 2/2016 versiossa siellä hyvällä säällä max 27km. Mutta en sähköautoksi tätä hankkinutkaan.

Yksi "negatiivinen" mikä tulee mieleen, on sellanen takaraivossa kolkuttava huono omatunto. Kun ei laittanutkaan autoa töissä lataukseen, kun ei jaksanut kävellä 150m enemmän parkkipaikalta toimistolle, kun laturit "väärällä" parkkiksella. Itsellä ei siis kotona mahdollista ladata ollenkaan. Mutta nämä molemmat ovat ihan omia huonoja ratkaisuja.

Muutenkin helposti vainoharhaisena tuijottaa kulutusta, vaikka edessä olisi tyhjää, kameratonta saaristopätkää uudella asfaltilla kiiltelemässä.

Nyt selkeästi vähentynyt itsellä tuijottelu ja tuntuu napsahtavan Sportti+ moodille ja vaihteisto manuaalin puolelle aika herkässä näin nätteinä kesäkeleinä. Kattoluukku auki vaan polttamaan päänahkaa. Ei siinä tietty maailmaa pelasta tai bensaa säästä, mutta eipä sitä aina tarvikkaan.

Kaikki muu onkin autossa ollut positiivista. Hyvin vähällä ollut omat negatiiviset kokemukset vuoden yhteiselon jälkeen. Jos selviää pienemmän bensatankin ja pienemmän kontin kanssa, niin varmasti hyvä vaihtoehto. Sellanen ymmärrys mulla, että noissa uudemmissa malleissa tuota rangeakin huomattavasti enemmän kun oma max 27km.

Itse en niin ole huomannut ylimääräistä massaa. Aikasemmin ollut käytössä audin a3 ja a4 variantti. A3 nyt sellanen kisakippo ettei voi verrata, mutta ei toi 330e nyt mitenkään häiritsevästi painavalta ole itselle tuntunut.

Itse en ole päässyt noihin alle 5l/100km kulutuksiin missään vaiheessa. Toisaalta ollut nyt lyhyitä pyrähdyksiä kaupungissa ja moottoritietä, ilman latauksia (kun on se pistoke niiiiiin kaukana). Huitelee lähempänä 7-9L/100km varmaan todellinen kulutus viime kuukauden ajoilla (vajaa 3000km moottoritietä ja kaupunkia pelkästään). Sportti päällä koska miksei ja kesä.
Kaikki tämä pätee oikeastaan myös omaan 225xe:hen. Takakontti tosin on korkea, mutta lyhyt. Todella lyhyt jos vertaa edelliseen autooni joka oli A6 farmari. Todella pienellä kulutuksella pääsee kun valtaosa ajosta menee pelkällä sähköllä. Työmatka on 30km ja kesällä sinne pääsee nipin napin pelkällä sähköllä, ja lataus kummassakin päässä. Mutta itsekin aika herkästi laitan sporttimoodin päälle jos baana vapaa ja inspiroivan näköinen tiepätkä edessä. Auto on näköistään ripeämpi (n. 6.5s 0-100), mutkaosuuksilla jää tosin kakkoseksi ex-autolle ja varmasti tuolle 330e:lle myös.
Sporttipenkit ovat mielestäni mahtavat, ja herkut kuten lasikatto miellyttää myös, unohtamatta sen kännykkä-apin käytännöllisyyttä (mm. lämmitys/viilennys etänä), vaikka vähän hidas onkin.
 
F30 330e, suppilauta, tenniskassi, mökkikamat ja ruoat mahtui kun penkit kaatoi.

13400km ka kulutus 4.04l/100km. Parasta autossa on ajaa sähköllä ja sitten tehoilla ohitukset jne. Paino kyllä tuntuu. Msport alusta vois olla hyvä.

Edit. Lauta siis rinkassa, mela yms sälä.
Ja itsellä bm3 tehot. Kuten Pokkus asian ilmaisi: nyt tuo kiihtyy kuten tavallinen perheauto, ~5.1s. (Ennen sai hävetä silmät päästä)
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
 
Moro.
Eka postaus tänne.
Piti oikein rekisteröityä, että saa kertoa tietoa uudemmasta 330e mallista, jos joku sattuu kaipailemaan.

Reilu pari kuukautta ollut. On mieluisa peli.
Range näin kesällä parhaimmillaan reilu 60km.
Jos motaria niin 50km tai karvan alle.
Range alkaa olemaan jo ihan hyvä, lähes kaikki normi ajot pääsen sähköllä.
Saa nähdä mitä talvella.
Työreissuja tulee sen verran satunnaisille seuduille, että latureita ei aina satu reissulle. Siksi plugari eikä täyssähkö. No niistä saa kilsat velottaa.

Pidemmällä matkalla kulutus kohtuullinen tehoihin nähden, ohitukset kuitenkin aika rivakasti onnistuu.
Tänään esimerkiksi Oulusta Kalajoelle ja takaisin, lähtiessä akku täynnä mutta perillä ei latausta, tais bensan kulutus olla 4,1 l/100km.
Matkaa siis yhteensä noin 270 km, josta noin 72 km sähköllä.
Tankkauksesta laskettuna ajotietokone näyttänyt aina samalla desillä olevan.

-Masa
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.
Kia:ssa ei onnistu esilämmitys akulla/omilla systeemeillä vaan joudut asentamaan defan/eberin. Samoin ajossa polttomoottori tuottaa lämmön, joten talvella ajellaan vähemmin sähköllä.
 
Oma mielipiteeni on että kevythybridit ei ole oikeita hybridejä, jos eivät liiku metriäkään pelkällä sähkövoimalla, vaan kaikki auton liikuttelu tapahtuu polttomoottorilla. Tuo kevythybridi on käsittääkseni vaan yhden sortin kehittyneempi versio perinteisestä start-stop järjestelmästä.
 
Oma mielipiteeni on että kevythybridit ei ole oikeita hybridejä, jos eivät liiku metriäkään pelkällä sähkövoimalla, vaan kaikki auton liikuttelu tapahtuu polttomoottorilla. Tuo kevythybridi on käsittääkseni vaan yhden sortin kehittyneempi versio perinteisestä start-stop järjestelmästä.
Tämä. No, taitaahan noista ainakin jotkut liikkua sen metrin tai pari kun vaikka valoista lähdet ja start-stop on sammuttanut polttomoottorin?
 
Suzuki Across hintaa laskettu neljällä tonnilla joten maksaa ”enää” 54k. Jäävät kyllä nykyhinnoilla tuollaiset sähköautojen jalkoihin (kauppaan). Ilmeisesti kyseessä on hyvin samanlainen auto kuin Rav4.
 
Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkinson-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Löytyy uudemmista Mitsubisheista, Lexuksesta ja Suzukista ainakin. Varmaan monessa muussakin joten ei ole mikään Toyotan juttu pelkästään. En ymmärrä mitä tarkoitat epätaloudelisella, moottori on vaan optimoitu eri kierrosalueelle.
 
Kia ceed tai Skoda octavia mietinnässä. Molemmat farkkuina ja MHEV. Isommalla 1.5 koneella, jos sillä jotain merkitystä.

Onko näiden hybridiominaisuuksissa jotain olellista eroa, muistelisin että täällä ketjussa aiemmin oli Kia-hybrideistä juteltu, mutta en nyt äkkiseltään löydä.

MHEV on vain markkinointikusetustermi vähän edistyneemmälle start-stop-systeemille, ei niissä ole mitään hybridiominaisuuksia. Valtion tilastoissakin lasketaan pelkiksi polttomoottoriautoiksi.
 
Löytyy uudemmista Mitsubisheista, Lexuksesta ja Suzukista ainakin. Varmaan monessa muussakin joten ei ole mikään Toyotan juttu pelkästään. En ymmärrä mitä tarkoitat epätaloudelisella, moottori on vaan optimoitu eri kierrosalueelle.

Lexus on Toyota, kuten myös Suzukin Across (RAV4). Ei taida Suzukilla olla Atkinsonia yhdessäkään niiden itse valmistamassa moottorissa?

Ei kyse ole mistään eri kierrosaluelle optimoimisesta, vaan Atkinsonilla saavutetaan ihan fundamentaalisesti parempi hyötysuhde kun efektiivinen puristustahti on lyhempi kuin efektiviinen työtahti; Se, kuinka suuri määrä lämpöenergiasta saadaan muutettua mekaanisesti riippuu ihan suoraan siitä, kuinka moninkertaisesti pakokaasu voi työntötahdin aikana laajentua, mutta liian suuri puristussuhde puristustahdilla taas sekä aiheuttaa ongelmia (potentiaalinen nakutus) että kuluttaa enemmän energiaa pumppaamishäviöihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytään toisinpäin: Miksi kaikissa autoissa ei ole Atkinson-moottoria?

Huonompi maksimiteho => huonompi teho-paino-suhde ja huonompi teho-hinta-suhde.

Sopii hyvin hybridiin, jossa sitä hetkellistä tehoa saadaan sähkömoottorista paikkaamaan sen "tehovajautta".

Ja ajalla ennen muuttuvia venttiilinajoituksia oli myös monimutkaisempi..
 
MHEV on vain markkinointikusetustermi vähän edistyneemmälle start-stop-systeemille, ei niissä ole mitään hybridiominaisuuksia. Valtion tilastoissakin lasketaan pelkiksi polttomoottoriautoiksi.

Olen samaa mieltä. Jos ei liiku molemmilla käyttövoimilla niin ei ole hybridi.

Valtion tilastointi on sinällään erikoista, että taitavat laskea lataushybridit sähköautoiksi...
 
Ei kyse ole mistään eri kierrosaluelle optimoimisesta, vaan Atkinsonilla saavutetaan ihan fundamentaalisesti parempi hyötysuhde kun efektiivinen puristustahti on lyhempi kuin efektiviinen työtahti;

Se on vähän miten haluaa asian ymmärtää. Atkinsonissa uhrataan alavääntöä moottorin keskialueen taloudellisuuden puolesta. Kun hybridi liikkuu sähköllä eikä mekaanisella yhteydellä moottoriin niin tuo alaväännön puute ei haittaa.
 
Se on vähän miten haluaa asian ymmärtää. Atkinsonissa uhrataan alavääntöä moottorin keskialueen taloudellisuuden puolesta. Kun hybridi liikkuu sähköllä eikä mekaanisella yhteydellä moottoriin niin tuo alaväännön puute ei haittaa.
Tai kun sähkömoottori avustaa silloin kun alavääntöä tarvitaan. MHEV-järjestelmien teho tai kapasiteetti ei riitä vaan se vaatii täysiverisen järjestelmän sen ympärille.
 
Vaihdoin latausaseman 2- ja 3-vaiheiden paikkaa pistokkeesta ja nyt nousi teho latauksessa 6,0 kW tasolle. Samalla tuo SOP lukema putosi 0,7 :ään. Eli mitä pienempi, sen parempi linja. 4 x 2,5 + 2,5 antoi luokitusta väliltä 1,0-1,2 ennen kaapelointien restaurointeja. Pitää varmaan tarkastaa hieman liitoksia ja pääsulakkeiden kuntoa, kun tuo vaiheiden järjestyksen pyöräytys muutti tilannetta liian selvästi. Ehdotan muillekin tarkastamaan latauksen vedot, jos ampereita hamuaa. Vaikkei mullakaan imuroi kuin alta 15 A 2:sta vaiheesta, niin kyllä noista pääsulakkeista ihan käsikopelolla selviää ilman lämpökameraakin, että mitkä sulakkeet vetää. Nyt muuttui tuo SOP arvo 0,9:stä heti 0,7:ään ja sitä ei pysty nyt jättämään selvittämättä, vaikka alle 1,0 onkin ”Perfect”.
 

Liitteet

  • C3DAD48B-0472-471F-A607-651BFBA82FB8.jpeg
    C3DAD48B-0472-471F-A607-651BFBA82FB8.jpeg
    278,5 KB · Luettu: 26
Viimeksi muokattu:
Edit. Lauta siis rinkassa, mela yms sälä.
Ja itsellä bm3 tehot. Kuten Pokkus asian ilmaisi: nyt tuo kiihtyy kuten tavallinen perheauto, ~5.1s. (Ennen sai hävetä silmät päästä)
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.
 
Jep, varmasti riittää kaikkeen ajamiseen Suomessa, mutta kiihtyvyytenä tuo on nykyisin ihan normaalin perheauton lukemissa. Kulutushan sulla on jopa törkeän korkea.

Näin se on kun ajoprofiilin mukaan mennään. En olisi kyllä uskonut, että kavereiden 1.0tsi Octaviat ja 1.8 Corollat vetää ohi mutta näin sitä oppii asioita.
 
Näin se on kun ajoprofiilin mukaan mennään. En olisi kyllä uskonut, että kavereiden 1.0tsi Octaviat ja 1.8 Corollat vetää ohi mutta näin sitä oppii asioita.
Juu, enää ei olla 90-luvulla vaan nykyisin moni perheauto menee noihin lukemiin ihan heittämällä, mutta hyvä juttu, että oppii jotain uutta. Plugareissa toki on se huono puoli, että niiden käytännön suorituskyky on vielä lukemia heikompi verrattuna täyssähköön, kun pitää odotella oikean vaihteen kytkeytymistä ja sitten vielä polttomoottorin kierrätystä sopiville kierroksille. Etenkin nuo vaihteiston viiveet ovat ärsyttäviä kun on tottunut täyssähkön välittömään reagointiin.
 
Noihin kiihtyvyyksiin sen verran että kaikille sillä ei ole merkitystä niin paljoa.
Omalle corollalle ilmoitetaan 0-100 kiihtyvyydeksi noin 12sec ja aivan hyvin pärjää (IMO) ja on pysynyt muun liikenteen mukana. Renkaathan siinä kuluu jos jollain 300hp sähkötykillä lähte aina valoista nappi tiskissä.
 
Kävin ihan mielenkiinnosta tällä viikolla kokeilemassa Suzuki Swace 1.8 hybrid. Auto on siis aikalailla sama kuin Toyota Corolla paitsi eri logolla. Ajelin sillä muutaman kymmentä kilometriä erilaisilla teillä ja kulutus autoa palauttaessa oli 3,9 l/100km. Autoverkkokauppa noita kauppaa 295 e/kk vuoden diileillä ja enkä kyllä näkisi itse mitään estettä moiselle jos olisi tarvetta ja 15k vuodessa riittäisi. Corollaa ei taida saada samaan rahaan.
 
Mitäs ne "normaalit perheautot" on mitkä vaikkapa alle 6s kiihtyy 0-100?
Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.

Tuoltahan noita löytyy vaikka kuinka, joita ihmiset ostaa ihan normaalisti perheautoksi oman perheen ajoihin. Erikseen on sitten superautot ja tietyt urheiluautot, joita enemmän hankitaan harrasteeksi eikä niinkään pelkkään perhekäyttöön, vaikka ne saattaa siihenkin soveltua, mutta ei välttämättä ainoana autona.

 
Teslat, ID4 GTX, Q4 50, EV6, Ioniq 5, Leon Cupra, R-mallit Volkkarilta, T8 Volvot, Superb 280, ST Focus, Audilta useampia malleja jne.

Tuoltahan noita löytyy vaikka kuinka, joita ihmiset ostaa ihan normaalisti perheautoksi oman perheen ajoihin. Erikseen on sitten superautot ja tietyt urheiluautot, joita enemmän hankitaan harrasteeksi eikä niinkään pelkkään perhekäyttöön, vaikka ne saattaa siihenkin soveltua, mutta ei välttämättä ainoana autona.

No kyllä mä tiedän mitkä niitä ovat, olen omistanut noista neljä.
Mutta todella harva normaali ihminen ostelee tuon hintaisia autoja.

Edit. Siis omistanut itse yhden ja pankki kolme. Pointti ei ollut elvistellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta todella harva normaali ihminen ostelee tuon hintaisia autoja.
Ei kai se auton hinta tai ajajan persaukisuus mitenkään määrittele onko kyseessä perheautoa vai ei. Ainakin pk-seudulla tuollaisia autoja tulee ihan joka kulmalla vastaan niin kuka niitä sitten ostaa, jos ei normaalit ihmiset? Mutta alkaa jo karata pahasti aiheesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 074
Viestejä
4 650 999
Jäsenet
76 363
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom