Keskustelua hybridiautoista

Jos viimeksi olet tankannut helmikuussa, niin eipä sille polttoainemotille ole paljoa ollut käyttöä. 65k€ tuosta jokseenkin järjetön hinta. Käsittääkseni tuo auton 8” kosketusnäyttö on parhaimmillaan 2000 luvun alkupuolta?
Pari tonnia lisää niin saisi 545e bemarin mikä jotain ihan muuta.
 
Kyllä sille aina välillä käyttöä tulee. Vajaa 20 000 km ajettu ja kulutustakin ollut jo 1,9 L/100 km, niin ei meillä pelkällä sähköllä olla vielä liikuttu. Omalla kohdalla täyssähköön siirtyminen tulee mahdolliseksi muutaman vuoden päästä kyllä, muttei nyt. Pääsee kuitenkin nytkin aika paljon puhtaasti sähköllä arkiajot.
Yksi 419km matka minkä kesäkäytössä isompi akkuisella sähkärillä selvittäisi ilman latausta:)
 
Pari tonnia lisää niin saisi 545e bemarin mikä jotain ihan muuta.
BMW:n huomattavasti pienempi tavaratila, Toyotaa lyhyempi ajomatka sähköllä, matalampi maavara, lyhyempi takuu ja epäkäytännöllisyys lapsien kanssa tosiaan ovat jotain aivan muuta. BMW 545e on varmaan amattikoulupudokkaan märkä päiväuni mutta perheelliselle, mökin omistajalle tai harrastavalle ihmiselle RAV4 voi olla parempi vaihtoehto.
 
Jaa. No hyvä kuitenkin, että jotkut saa sellaisen auton kun itte haluaa. Mä tilasin RAV4 plugarin helmikuussa 2020. Sopii kattoa tarjontaa tuolta marraskuusta 2019 alkaen, että mitä mahtoi olla. BMW ei nyt omaan makuun oikein ole muut kuin X6 ollut ikinä. Joten melkoisen sama, mitä hintaa noilla pitävät. Mersun GLC oli hetken aikaa kyllä ajatuksissa, mutta ei sitäkään saanut sopimaan omiin haluihin tekniikkansa puolesta. RAV4 on mukava auto, jolla pystyy ajelemaan täysin sähköisesti miellyttävästi. Se käyttäytyy tehonsa puolesta juuri kuin sähköauto ja omaan käyttöön kiihtyvyys sähköllä on se juttu. 0-100 mene 10 s ja rangea saa mukavasti muulloin kuin talvella sen 80 km vähintään. Ja vetopuoli on omaan makuun aivan ylivoimainen ykkönen. Eli tuntuma on täysin sähköautoa vastaava, jota pidän loistavana ominaisuutena. Kumulatiivinen sähkönkulutus koko 20 000 km ajamisella on pudonnut nyt 20,6 kWh/100 km ja sisältää siis myös talviajot. Se on melko lähellä esim VW ID4 AWD lukuja. Kesäinen ajelu kustantaa sähköllä nurkissa 2 €/100 km. Pidemmät matkat sitten sen alta 10 €/100 km. Halusin hieman nostaa edellisestä RAV4 hybridistä tasoa ja hyvältä tuntuu. Sillä ajelin 27 000 km. Olin oikein tyytyväinen myös edelliseen 2019 malliin ja uskalsin tilata plugarin 8 kk ennen kuin edes ensimmäistäkään oli koeajettavissa. Hyvin menee edelleen omasta mielestä.
 
Minä selvitin noita BMW:n 330e ja muita BMW hybridejä toissa vuonna ja viime vuonnakin. Minulle ongelma oli että niihin ei ensin saanut laittaa vetokoukkua ollenkaan ja sitten kun sai niin vetokyky oli aivan onneton. Jonkun pyöränkuljetustelineen siihen vetokoukkuun olisi saanut laittaa mutta se ei vastannut minun tarvetta.
 
Minä taas tulen luopuneeksi e61:tä vetokoukulla ensi viikolla ja tilalle tulee tuo 330e. Ne harvat kerrat kun tulee kärryä tarvinneeksi voinee korvata pakun vuokraamalla.
 
Skoda Superb akkutesti 5.3.2021. Lämpötila -2c. Kova lumisade. Aloitus omakotialuelta. Alkumatka noin 6 km kaupunkialueella, liikennevalopysähdyksiä. Sen jälkeen moottoritie 100 km/h nopeusrajoituksella niin pitkälle kuin pääsee.

Toteutunut ajomatka sähköllä auton matkamittarin mukaan oli 36,1 km
Keskinopeus 52 km/h.

Toteutunut kulutus akun tyhjäksi ajon jälkeen. Ajomatka yhteensä 47 km, 0,45h, sähköä 18,7 kWh/100 km ja bensaa 1,4 l/100km

Kävin ajamassa tuon akkutestin sama reitti, nyt lämpötila +21 celssiusta. Toteutunut ajomatka pelkästään sähköllä oli 51 km.

1624880199392.jpeg
 
No siinä viestissä oli linkki tuollaiseen ihan tavalliseen kombirasiaan ja kerroit asennuttaneesi vastaavan.

Mistä saa ostettua kombirasian jossa on valmiiksi supersuko?
Paikallinen sähköasennusfirma sen minulle hommasi ja asensi. Oletin että kyseessä supersuko koska vaatimuksena oli jatkuva 16A ja koska se siltä näyttää (sininen. Voi toki olla että ovat vaihtaneet sen halpiksen oikeaan supersukoon, pitäisi katsoa laskun erittely läpi.

"Vastaavalla" tarkoitin lähinnä rasiaa josta löytyy sekä suko- että voimavirtapistoke.
 
Oletin että kyseessä supersuko koska vaatimuksena oli jatkuva 16A ja koska se siltä näyttää (sininen.
Kannattaa tosiaan tarkistaa jostakin että ovat todella vaihtaneet sen rasian jos aiot kuormittaa sitä jatkuvalla 16A virralla. Kyllähän sen pystyy vaihtamaan, mutta hinta on sitten ihan eri ja pistorasian kannen väri ei liity asiaan mitenkään joten siitä sitä ei voi päätellä.
 
Taas näitä kulutuspäivityksiä, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Eka oikeasti pidempi reissu ajettu nyt corolla touring sports 1.8 hybridillä.
Pohjois-Savosta Kilpisjärvelle ja takaisin. Noin 1600km lenkki.
Neljän tankkauksen (tapana tankata kun tankki noin puolillaan) keskiarvona kulutus 4,8L/100km trippimittarin ja tankattujen litrojen mukaan laskettuna. Ei mitään ekotyylin ajoa vaan normaalia matkavauhtia rajoitusten mukaan muun liikennevirran mukana.
 
Taas näitä kulutuspäivityksiä, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Eka oikeasti pidempi reissu ajettu nyt corolla touring sports 1.8 hybridillä.
Pohjois-Savosta Kilpisjärvelle ja takaisin. Noin 1600km lenkki.
Neljän tankkauksen (tapana tankata kun tankki noin puolillaan) keskiarvona kulutus 4,8L/100km trippimittarin ja tankattujen litrojen mukaan laskettuna. Ei mitään ekotyylin ajoa vaan normaalia matkavauhtia rajoitusten mukaan muun liikennevirran mukana.
Mukavat aloituslukemat jo alkaa olla. Pääsee Dieselin kulutuksiin, ilman lisämaksuja. Kaupunkiajot vielä mukaan, niin pääsee jo 4,5 L lukuihin. Hybridillä ja varsinkin Toyotalla oli joskus melko erikoinen fiilis, kun huomasi, että entinen kaupunkikulutus kääntyi täysin päälaelleen. Vanhalla 2011 RAV4 mallilla meni aina yli 10 L kaupungissa ja melkein tuplatehoisella uusimmalla pääsi 4:lla alkaviin lukuihin. Se oli jotain aivan käsittämätöntä alkuunsa. Eikä aikaisemmin muutenkaan välittänyt kulutuksesta oikeestaan yhtään, mutta nykyään sen seuraamisesta on tullut melkein pakkomielle, että kuinka alas pystyy pääsemään.
Hauskoja kilometrejä sinne myös.
 
Se on tosiaan mielenkiintoista, kuinka ekoautoilusta tulee tapa. Alkaa seuramaan edellä olevaa liikennettäkin tarkemmin, ettei suotta kiihdyttele turhaan valoissa seisovan autojonon perään. Uskoisin, että se on samalla myös turvallisempaa, kun tulee kiinnitettyä enemmän huomiota muuhun liikenteeseen.

Itsellä vaihtui puolipakosta Niro hybridi kaasu-Skodaan, mutta kyllä tälläkin ekoautoilua voi harrastaa. Sen verran huuruilla menee. Kunnon ruuhkassa kulutus nousee reippaasti yli hybridien, mutta rauhallisessa taajama-ajossa mennään about samoilla lukemilla ja maantiellä sitten vielä jonkin verran hybridejä pienemmällä. Valtio toki muistaa kiittää kaasuekoilijaa 200€ käyttövoimaverolla vuosittain, mutta tässä tapauksessa siitä vastaa työnantaja (käyttöetu), joten ei harmita.

Se mitä hybridistä jäi ehkä eniten kaipaamaan on hiljainen ja sujuva risteysajelu. Skodassa tulee kytkettyä start/stop aina heti pois päältä, koska sen toiminta on karkeaa ja äänekästä hirnahtelua, ja ohjaustehostinkin menee pois päältä moottorin sammuessa.
 
Mukavat aloituslukemat jo alkaa olla. Pääsee Dieselin kulutuksiin, ilman lisämaksuja. Kaupunkiajot vielä mukaan, niin pääsee jo 4,5 L lukuihin. Hybridillä ja varsinkin Toyotalla oli joskus melko erikoinen fiilis, kun huomasi, että entinen kaupunkikulutus kääntyi täysin päälaelleen. Vanhalla 2011 RAV4 mallilla meni aina yli 10 L kaupungissa ja melkein tuplatehoisella uusimmalla pääsi 4:lla alkaviin lukuihin. Se oli jotain aivan käsittämätöntä alkuunsa. Eikä aikaisemmin muutenkaan välittänyt kulutuksesta oikeestaan yhtään, mutta nykyään sen seuraamisesta on tullut melkein pakkomielle, että kuinka alas pystyy pääsemään.
Hauskoja kilometrejä sinne myös.

Näissä on vaan vähän huono tapa kun alkaa valuttelemaan liikennevaloihin satoja metrejä ennen päämäärää. Takana olevat saattaa ärsyyntyä. Tullut Lexuksella syyllistyttyä tuohon kun koittaa optimoida latausaikoja maksimiin. :)


IS 300h:lla sekalaisessa ajossa 5.6l/100 näyttää. Reilu tonni ajanut sitten resetoinnin. Lyhyet matkat edelleen myrkkyä koska ilmastointi ottaa aina osansa.
 
Suosittelen että optiomoitte siellä liikenteessä sen sujuvuuden edelle ja sitten vasta kulutuksen, mikään ei ärsytä niin paljon kuin edessä hidasteleva hybridi/sähköauto kun pitää regeneroida/säästää sähköä :facepalm:
 
ohjaustehostinkin menee pois päältä moottorin sammuessa
Mihin, oi mihin sitä ohjaustehostinta tarvitsee Skodassa moottori sammutettuna, vai onko kaasu-Octaviassa olevinaan erilainen start-stop, joka toimii myös liikkeellä ollessa? Koska bensaversiossa se sammuu vasta kun auto on paikallaan, ja liikkeelle lähtiessä ehtii alamäessäkin valua ehkä puoli metriä jarrun päästäessä niin hyrähtää käyntiin. Vai onko suurinta hupia pyöritellä rattia liikennevaloissa nivelten anellessa lopettamaan
 
jatketaan sen verran että ajan itsekkin välillä hybridillä (yaris) ja se menee mun ajossa 4,5-5l/100km ja emäntä saa sitten menemään neljällä ja vähän päälle. Toki sen saa menemään kolmosella alkaviin, mutta 100% fakta on se että silloin olet kaikkien edessä hidastelemassa ja siihen en ala.

Normaali arkiliikenne ei ole mikään pisaralla pisimmälle kisa.
 
Suosittelen että optiomoitte siellä liikenteessä sen sujuvuuden edelle ja sitten vasta kulutuksen, mikään ei ärsytä niin paljon kuin edessä hidasteleva hybridi/sähköauto kun pitää regeneroida/säästää sähköä :facepalm:

Joo miettisin että pitäiskö lyhyille kauppareissuille akku ladata vaan 90% täyteen niin saa jarrutustehon talteen ensi kilometreista lähtien. Säästäisi siinäkin! Taloudellisesti kuitenkin lienee parempi laittaa regen nollaan ja antaa rullata niin ei tule muunnoshäviötä.

Jarrut menee toki äkkiä huonoksi jos ei niitä käytä.
 
Eihän sitä nyt ehdointahdoin pidä Urpoilla muiden kustannuksella. Voi ottaa ihan yksinäisillä ajoilla vain tavaksi ajaa mahdollisimman tasaisesti. Pian oppii sen ECO viisarin ohjaamana aivan normaaliin ajamiseen. Kukaan huomaa mitään ajamisen erikoisuuksia, kun alkaa autoon olla tottunut. Ylämäkien ajelu on ehkä kaikkein haastavinta oppia. Pitää ensin saada tuntuma auton tehosta takaraivoon, että miten pystyy tasaisen nopeuden pitämään. Jos nopeus putoaa 1-2 km, niin sitä ei pidä kiriä takaisin ylämäessä. Sen saaminen perstuntumaan ei ole ihan helppoa. Vakkarin käyttö pilaa koko taloudellisuusajon muutoin kuin tasaisella baanalla, enkä käytä sitä kovinkaan paljon yleensä. Mun mielestä pyrkimys ajella taloudellisesti on ihan jees, kunhan muut ei huomaa.
 
Ensimmäinen akkutesti uudella autolla, entisellä passat gte -17 pääsin sen ~30km kesällä.
Nykyinen siis octavia phev. En tiedä mikä tota noin suurta eroa selittää, akkujen koossa ei kuitenkaan aivan hirveä ero (9.9kwh vs 13kwh).
61AE992A-2D5B-4D28-8B77-8E365CC6EABE.jpeg
 
Ensimmäinen akkutesti uudella autolla, entisellä passat gte -17 pääsin sen ~30km kesällä.
Nykyinen siis octavia phev. En tiedä mikä tota noin suurta eroa selittää, akkujen koossa ei kuitenkaan aivan hirveä ero (9.9kwh vs 13kwh).
61AE992A-2D5B-4D28-8B77-8E365CC6EABE.jpeg

eiköhän se muu tekniikka siinä ympärillä ole vähän parantunut myös, ei apulaitteet kuluta enää sähköä niin paljon + isompi akku
 
^^Tulkitsenko oikein että pääsit siis 70km? Aika pieneksi jäisi akun nettokapasiteetti 12.7*0.7=~9kWh.
Skoda ilmoittaa tuolle uudemmalle akulle netoksi 10.4kWh ja vanhassa Passatissa se on ollut 8.7kWh eli uudessa on enemmän puskuria. Miltäs Passatissa näyttivät nuo atk:n lukemat kun olit päässyt sen ~30km?
 
Käytännössä ajetaan kauppaan, lounaalle, harrastuksiin ja kaikki on 2-14km päässä ja eri aikaan. Nyt mökille yms et se sit tekee sen et kuluu 3l/100km.

Asensin bootmod3 stage 1 (98) softan. Lähinnä tulee mieleen, että miten tämä on mahdollista. Että auto kiihtyy eleettömästi kuin juna johonkin 170km/ja ilman kick downia. 2000rpm on jo niin messevästi vääntöä, että siitä sit lähdetään.

Mulla ollut joku 3kk F30 330e, ajotietokone näyttää 2.0L/100km. Ajelen lyhyitä matkoja ja auto aina firmassa kiinni latausasemassa. Ajaminen halpaa (varmaan 2e/100km koska töissä ilmaiset sähköt) mutta auto oli toki kallis (27ke)
Hetkinen, siis bootmod3 on siis joku jonka voi softata itse? Nyt alkoi kiinnostamaan, mistäs tuo nimenomaan stage 1 98 hommataan?
Auto on vm 2017 mutta laakkoselta haettuna sai 2v BPS takuun, jonka ehdoista siis ei ole tietoa. Kannattaneekohan virittää :hmm:
 
Suosittelen että optiomoitte siellä liikenteessä sen sujuvuuden edelle ja sitten vasta kulutuksen, mikään ei ärsytä niin paljon kuin edessä hidasteleva hybridi/sähköauto kun pitää regeneroida/säästää sähköä :facepalm:

Tottakai. Toki jos se takana oleva haluaa päästä niihin edessä oleviin punaisiin seisomaan pidemmäksi aikaa niin sitten se joko menee ohitse tai on voi voi.

Mihin, oi mihin sitä ohjaustehostinta tarvitsee Skodassa moottori sammutettuna, vai onko kaasu-Octaviassa olevinaan erilainen start-stop, joka toimii myös liikkeellä ollessa? Koska bensaversiossa se sammuu vasta kun auto on paikallaan, ja liikkeelle lähtiessä ehtii alamäessäkin valua ehkä puoli metriä jarrun päästäessä niin hyrähtää käyntiin. Vai onko suurinta hupia pyöritellä rattia liikennevaloissa nivelten anellessa lopettamaan

Sammuu jo jonkin verran ennen kuin auto pysähtyy. Ei tuosta nyt niin hirveästi haittaa ole, mutta ärsyttäähän se jos tulee tilanne jossa melkein pysähdyt valoihin, mutta sitten vaihtuvatkin justiinsa vihreiksi ja pitäisi heti kääntää risteykseen, varsinkin kun ei se sammutusautomatiikka ihan raketin lailla sitä autoa uudestaan käyntiin saa.
 
^^Tulkitsenko oikein että pääsit siis 70km? Aika pieneksi jäisi akun nettokapasiteetti 12.7*0.7=~9kWh.
Skoda ilmoittaa tuolle uudemmalle akulle netoksi 10.4kWh ja vanhassa Passatissa se on ollut 8.7kWh eli uudessa on enemmän puskuria. Miltäs Passatissa näyttivät nuo atk:n lukemat kun olit päässyt sen ~30km?
Kulutusmittarivirhe pitää huomioida. Jos käyttää kymmentä prosenttia, niin netoksi tulisi 70 km / 100 * 12,7 kWh/100 km * 1,1 = 9,8 kWh.

Vieläkin jää 0,6 kWh vajaaksi vs. ilmoitettu 10,4 kWh. Lopun selittänee se, että auto todennäköisesti olisi liikkunut vielä muutamia kilometrejä sähköllä vaikka range näyttikin 0 km.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Hetkinen, siis bootmod3 on siis joku jonka voi softata itse? Nyt alkoi kiinnostamaan, mistäs tuo nimenomaan stage 1 98 hommataan?
Auto on vm 2017 mutta laakkoselta haettuna sai 2v BPS takuun, jonka ehdoista siis ei ole tietoa. Kannattaneekohan virittää :hmm:
Tuolta sen voi ostaa ja sieltä näkee myös ohjeet kuinka homma menee: bootmod3 B48 B46 - BMW Fxx Gxx 120i 125i 220i 225i 320i 330i 330e 420i 430i 520i 530i X3 X4 20i 25i 30i Tune
Käytännössä tarvitset siis läppärin tai puhelimen ja sopivan ENET adapterin. ENET on muutenkin hyvä olla, niin saa luettua vikakoodit ja koodailtua autoon kaikkea kivaa. Fläshäyksen jälkeen on syytä ajaa muutama sata kilsaa hissukseen/normaalisti (bensalla siis), jotta DME (ja TCU) adaptoituu uusille tehoille ja sen jälkeen tehdä muutama täyskaasu kiihdytys logittaen ja katsoa että kaikki näyttää hyvältä.

Voimansiirron takuulle/good willille saa sitten sanoa hyvästit, jos virittää. Viritys näkyy välittömästi testeriin kytkettäessä ja evää takuun automaattisesti vaikka palauttaisi vakioksi ennen huoltoon vientiä. Varoituksena siis takuunalaiseen autoon laitettessa. Omassa 320i (N20) 2014 vuosimallisessa on ollut nyt stage 1 95 oktaaninen versio ja tuo lisää tehoa ihan mukavasti siihenkin. Hybridin tapauksessa toki vielä sähkökoneen vääntö päälle.

Kulutusmittarivirhe pitää huomioida. Jos käyttää kymmentä prosenttia, niin netoksi tulisi 70 km / 100 * 12,7 kWh/100 km * 1,1 = 9,8 kWh.

Vieläkin jää 0,6 kWh vajaaksi vs. ilmoitettu 10,4 kWh. Lopun selittänee se, että auto todennäköisesti olisi liikkunut vielä muutamia kilometrejä sähköllä vaikka range näyttikin 0 km.
Omassa autossa (bensa toki) kulutusmittari näyttää 0-0,2 desiä liikaa, ei siis koskaan liian vähän. Tämä yli 100tkm tankkauksista laskettuna. Nollaan siis mittarin aina tankatessa ja pidän siitä exceliä.
 
^^Tulkitsenko oikein että pääsit siis 70km? Aika pieneksi jäisi akun nettokapasiteetti 12.7*0.7=~9kWh.
Skoda ilmoittaa tuolle uudemmalle akulle netoksi 10.4kWh ja vanhassa Passatissa se on ollut 8.7kWh eli uudessa on enemmän puskuria. Miltäs Passatissa näyttivät nuo atk:n lukemat kun olit päässyt sen ~30km?
Juu 70km pääsin, ehkä hitusen enemmän olisi vielä mennyt vaikka range näytti 0km. En muista paljon se passatissa oli, ainoa muistissa oleva ajo on toukokuun alusta jolloin lämpötila oli 8c ja lukemat 26,2km/25,2kwh.
 
Juu 70km pääsin, ehkä hitusen enemmän olisi vielä mennyt vaikka range näytti 0km. En muista paljon se passatissa oli, ainoa muistissa oleva ajo on toukokuun alusta jolloin lämpötila oli 8c ja lukemat 26,2km/25,2kwh.
12,7 kWh/100 km on tajuttoman kova lukema. Sillä pesee jo Teslan ja muutkin sähköautot samassa kokoluokassa. Mulla on tuolla RAV4 plugarilla päässyt parhaimmillaan n. 16 kWh/100 km. Kesäiset ajot kyllä näyttää sujuvan plugareillakin oikein mainiosti ja saa hienosti kirittyä kulutusta talvea vasten pienemmäksi. Mulla on nyt syyskuusta lähtien kertynyt kulutus 1,9 L/100 km ja kesää on vielä edessä kunnolla. Pidemmät reissut alkanu jo melkein nyppiä, että pitää lähteä. No 1 vuosi täyteen ja sitten saa jäädä kyttääminen. Kevyesti kulkee Skoda ja onnea ja menestystä sille.
 
Mulla ollut joku 3kk F30 330e, ajotietokone näyttää 2.0L/100km. Ajelen lyhyitä matkoja ja auto aina firmassa kiinni latausasemassa. Ajaminen halpaa (varmaan 2e/100km koska töissä ilmaiset sähköt) mutta auto oli toki kallis (27ke)
Hetkinen, siis bootmod3 on siis joku jonka voi softata itse? Nyt alkoi kiinnostamaan, mistäs tuo nimenomaan stage 1 98 hommataan?
Auto on vm 2017 mutta laakkoselta haettuna sai 2v BPS takuun, jonka ehdoista siis ei ole tietoa. Kannattaneekohan virittää :hmm:
330e on kyllä upea vehje vaikkei olekaan mikään ultimaattinen säästöpossu eikä yritäkään olla. Facelift f30 malleista tuntuisi liikenteessä olevan joku +50% noita plugareita.
Menee yllättävän pienellä vaikka ei latailisi ollenkaan, reilu 6l/100km mikä on aika hyvin raskaaahkolle ja kohtuu tehokkaalle.

Takuu loppuu ainakin koneen ja voimansiirron osalta siihen hetkeen kun softaat, vaikka poistaisit softan.
Todennäköisyys että hajoaa on kyllä aika minimaalinen jos ei kokoajan lappulattiassa ajele. Tuossa oleva bensakone on ilmeisen varma tekele.
 
.....Kesäiset ajot kyllä näyttää sujuvan plugareillakin oikein mainiosti ja saa hienosti kirittyä kulutusta talvea vasten pienemmäksi. Mulla on nyt syyskuusta lähtien kertynyt kulutus 1,9 L/100 km ja kesää on vielä edessä kunnolla. Pidemmät reissut alkanu jo melkein nyppiä, että pitää lähteä. No 1 vuosi täyteen ja sitten saa jäädä kyttääminen. Kevyesti kulkee Skoda ja onnea ja menestystä sille.
Itselle tulossa Skoda IV Style syksyllä enkä kyllä aikonut kulutusta mitenkään seurata ja ajamista himmailla.
Lämpöpyyntö kesät/talvet 22 astetta, ilmastointi aina päällä, penkin- yms. lämmittimet tarpeen mukaan päälle, nopeus rajoitusten mukaan (vakkariin tai mittariin +5-+7 km/h enemmän kuin sallittu), aina yöksi autotallissa latautumaan, bensaa menee sitten mitä menee, kuitenkin vähemmän kuin nyt.
 
Itselle tulossa Skoda IV Style syksyllä enkä kyllä aikonut kulutusta mitenkään seurata ja ajamista himmailla.
Lämpöpyyntö kesät/talvet 22 astetta, ilmastointi aina päällä, penkin- yms. lämmittimet tarpeen mukaan päälle, nopeus rajoitusten mukaan (vakkariin tai mittariin +5-+7 km/h enemmän kuin sallittu), aina yöksi autotallissa latautumaan, bensaa menee sitten mitä menee, kuitenkin vähemmän kuin nyt.
19 astetta on talvella ollut hyvä ja tänään piti nostaa jo 24 asteeseen, kun alkoi olla hieman vilpoista. Ei pystyny pitämään 22 asteessa.
 
Itselle tulossa Skoda IV Style syksyllä enkä kyllä aikonut kulutusta mitenkään seurata ja ajamista himmailla.
Lämpöpyyntö kesät/talvet 22 astetta, ilmastointi aina päällä, penkin- yms. lämmittimet tarpeen mukaan päälle, nopeus rajoitusten mukaan (vakkariin tai mittariin +5-+7 km/h enemmän kuin sallittu), aina yöksi autotallissa latautumaan, bensaa menee sitten mitä menee, kuitenkin vähemmän kuin nyt.

Minulla on tuo sama ollut nyt vuoden. Supeb IV siis. Autoilusta en tietenkään ole maksanut mitään kun työsuhdesopimuksesta on kysymys. Laturissa aina kun auto on parkissa. Keskikulutus vuoden aikana on ollut noin 4-5 litraa / 100 km. Niin ja lataussähköstäkään en maksa mitään omasta pussista.

Vakkariin saa plussata 10-15 km/h kun on tienpäällä. Sen verran tuo ajotietokone valehtelee gps-nopeuteen verrattuna että kun tuon verran kun laittaa plussaa niin tienpäällä ei tule sakkoja ja matka joutuu.
 
Minulla on tuo sama ollut nyt vuoden. Supeb IV siis. Autoilusta en tietenkään ole maksanut mitään kun työsuhdesopimuksesta on kysymys. Laturissa aina kun auto on parkissa. Keskikulutus vuoden aikana on ollut noin 4-5 litraa / 100 km. Niin ja lataussähköstäkään en maksa mitään omasta pussista.

Vakkariin saa plussata 10-15 km/h kun on tienpäällä. Sen verran tuo ajotietokone valehtelee gps-nopeuteen verrattuna että kun tuon verran kun laittaa plussaa niin tienpäällä ei tule sakkoja ja matka joutuu.

Outoa että VW/Skoda ei siis ole vieläkään laittanut mittareita näyttämään edes sinnepäin oikein. Kaikilla VW/Skoda logollisilla pirsseillä joilla olen ajanut on niin nopeusmittari kuin kulutusmittarikin olleet lähinnä viitteellisiä. 100 alueella saa ajella vähintään 120 mittarissa että ollaan oikeassa satasessa, ja kulutusmittariin pitää lisätä vähintään 0,5L/100km lisää että on lähelläkään oikeaa kulutusta.
Kuitenkin esim. saman konsernin Seatissa molemmat mittarit on pitäneet todella paremmin paikkansa, nopeusmittari heittänyt 1-2km/h ja kulutus pitänyt desin tarkkuudella paikkansa. Kokemusta kaikista kolmesta merkistä useamman yksilön verran, niin omana kuin perheen/tuttujen autojen kautta.
 
Mitä omaan Passat GTEhen tulee niin ei tuollaisia heittoja ainakaan ole nopeusmittarissa. Toki tuo varmaan kärjistetty mutta oma 120kmh mittarinopeudessa on GPS mukaan 118kmh. Että aika pienellä heitolla mennään, tuosta kulutus mittarista en tiedä kun en kertaakaan ole vielä tankannut.
 
330e on kyllä upea vehje vaikkei olekaan mikään ultimaattinen säästöpossu eikä yritäkään olla. Facelift f30 malleista tuntuisi liikenteessä olevan joku +50% noita plugareita.
Menee yllättävän pienellä vaikka ei latailisi ollenkaan, reilu 6l/100km mikä on aika hyvin raskaaahkolle ja kohtuu tehokkaalle.

Takuu loppuu ainakin koneen ja voimansiirron osalta siihen hetkeen kun softaat, vaikka poistaisit softan.
Todennäköisyys että hajoaa on kyllä aika minimaalinen jos ei kokoajan lappulattiassa ajele. Tuossa oleva bensakone on ilmeisen varma tekele.

Olen kyllä todella paljon autosta tykännyt. Itseäni ei hirveästi lyhyt 25km range haittaa kun valtaosa ajoista menee sen sisään. Sitten kun lähden heittämään 200km reissua seututeille niin selviän 4,5-4,7 L/100km lukemilla.
En mikään kovin rauhallinen kuski aiemmin ole ollut, mutta nyt hybridillä on kyllä korostunut "sukkasillaan" ajaminen. Sen puoleen ei haittaa, ettei takuun alla kannata softata.
Bensamoottori varmaan on kestävä vekotin, tosin omaan autooni on edellisen omistajan aikana vaihdettu kone 88tkm kohdalla, syytä en tiedä.
 
No onhan tuokin jo melkoinen säästöpossu, jos 4,5 L/100 km lukuihin menee lataamatta. Porukka tuntuu unohtaneen melkein järjestään, että mitä ne kulutukset oli, kun otetaan rinnalle samantehoinen, vanhan tekniikan polttis verrokiksi. Hybrideillä päästään jo puoleen niistä kulutuksista. Mulla on tälläkin hetkellä 2011 mallin RAV4, jossa jo tuli Valvematic 2,0 L moottori ja tehoa 156 hp. Kaupungissa menee iloisesti 10 L ja muutoinkin tuo menee +8 L lukemilla. Plugarissa tehoa 306 hp ja maantiellä pääsee sen alta 6 L/100 km, jos ei tule ladattua. Entinen 2019 hybridi oli 222 hp ja kulutusta kertyi koko omistusajalle 5,3 L/100 km. Kyllä hybriditekniikalla saadaan melkoinen askel eteenpäin. 2017 mallin RAV4 hybridi kulutti 6,3 L/100 km 43 000 km aikana, kun vein vaihtoon edellistä edeltävää. Kehitys on kyllä kehittynyt ja mulla on katkeamaton kokemus RAV4 historiasta vuodesta 1995 eteenpäin. Suomen 1:nen RAV4 => nykyinen Plugari.
 
Minulla Octavissa (2020) heittää mittari niin että kun mittari näyttää 107 niin TomTom kännykässä näyttää nopeutta 103, saman eron saa tien varressa olevissa mittauspisteissä. Sama ollut myös 2 edellisessä Octaviassa. Renkaat kaikissa 205/55 R16
 
Minulla Octavissa (2020) heittää mittari niin että kun mittari näyttää 107 niin TomTom kännykässä näyttää nopeutta 103, saman eron saa tien varressa olevissa mittauspisteissä.
Onko jotain lisävarusterengasta valittuna?
Itsellä 2019 TSI Octavia, ja siinä mittaristo on melko järkevästi aina 10% yläkanttiin, eli oli rajoitus sitten 50, 70 tai 100, niin aina mittariin 55, 77 tai 111 niin oikea nopeus on kilsan tai max kaks yli rajotuksesta. Tuo on duuniauto, eli ihan perusmallin renkailla, niillä mitkä hintaan kuuluu
 
No onhan tuokin jo melkoinen säästöpossu, jos 4,5 L/100 km lukuihin menee lataamatta. Porukka tuntuu unohtaneen melkein järjestään, että mitä ne kulutukset oli, kun otetaan rinnalle samantehoinen, vanhan tekniikan polttis verrokiksi. Hybrideillä päästään jo puoleen niistä kulutuksista. Mulla on tälläkin hetkellä 2011 mallin RAV4, jossa jo tuli Valvematic 2,0 L moottori ja tehoa 156 hp. Kaupungissa menee iloisesti 10 L ja muutoinkin tuo menee +8 L lukemilla. Plugarissa tehoa 306 hp ja maantiellä pääsee sen alta 6 L/100 km, jos ei tule ladattua. Entinen 2019 hybridi oli 222 hp ja kulutusta kertyi koko omistusajalle 5,3 L/100 km. Kyllä hybriditekniikalla saadaan melkoinen askel eteenpäin. 2017 mallin RAV4 hybridi kulutti 6,3 L/100 km 43 000 km aikana, kun vein vaihtoon edellistä edeltävää. Kehitys on kyllä kehittynyt ja mulla on katkeamaton kokemus RAV4 historiasta vuodesta 1995 eteenpäin. Suomen 1:nen RAV4 => nykyinen Plugari.

Onhan tuo hybridi taloudellinen, toisissa autoissa. Opelin liki 11l/100km lataamatta ei taida poiketa tavispolttiksesta juuri lainkaan.

Kuga grandland phev kulutus.jpg
 
Tuohon edelliseen viestiini jo lisäsin että normaalit 205/55 R16 renkaat kaikissa 3 ollut. Minulla yleensä mittariin 55,87 ja 107
 
Tuohon edelliseen viestiini jo lisäsin että normaalit 205/55 R16 renkaat kaikissa 3 ollut. Minulla yleensä mittariin 55,87 ja 107
Jees, et itsekään kerrasta ole oppinut, itsellä 2015 ja 2019 mallit olleet, TSI 1.5 koneiset perusrenkailla molemmat. Nyt pitäisi iV ottaa seuraavaksi, jos ei täyssähköön uskalla hypätä.
 
Plugareissako ei ole tyhjällä akulla samanlaista latausmekanismia kun Toitsun "itselataavissa" hybrideissä? Eli jos haluat jotakin hyötyä sähköstä, pitää olla aina latinkia? Onko sitten myös niin että auton kaikkia tehoja ei saa käyttöön jos akku menee tyhjäksi ennen seuraavaa latausta?
 
Plugareissako ei ole tyhjällä akulla samanlaista latausmekanismia kun Toitsun "itselataavissa" hybrideissä? Eli jos haluat jotakin hyötyä sähköstä, pitää olla aina latinkia? Onko sitten myös niin että auton kaikkia tehoja ei saa käyttöön jos akku menee tyhjäksi ennen seuraavaa latausta?

On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkinson-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkinson-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.

edit: korjattu atkins => atkinson, mainittu honda crv
 
Viimeksi muokattu:
Plugareissako ei ole tyhjällä akulla samanlaista latausmekanismia kun Toitsun "itselataavissa" hybrideissä? Eli jos haluat jotakin hyötyä sähköstä, pitää olla aina latinkia? Onko sitten myös niin että auton kaikkia tehoja ei saa käyttöön jos akku menee tyhjäksi ennen seuraavaa latausta?
Tossa fordin ja opelin esimerkissä moottoritekniikka on eri. Ford on atkinson kierrolla, eli optimoitu hybridikäyttöön kun taas opelissa on tavis polttis, johon on lykätty sähkötavarat kylkeen.
 
On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaan vain Toyotissa on atkins-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkins-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.

Hondalla ainakin CRV:ssä on myös atkins.
 
On niissä. Kyllä ne lataa sitä akkua bensasta saadusta energiasta ihan yhtä hyvin kuin huonommat töpselittömät hybridit.

Mutta: oikeastaanmelkein vain Toyotissa on atkins-cyclellä toimivia moottoreita, monien muiden hybridien moottori on epätaloudellisempi bensan polttamisessa. Edit: Hondan CRVssä myös.

Toytotan hybridien kulutushyödystä maantieajossa oleellinen osa tulee tuosta atkins-cyclestä.

Jarrutusenergian talteenotto, moottorin sammuttaminen liian pienellä kuormituksella yms. hybridijärjestelmän hyödyt tuntuu lähinnä kaupunkiajossa.
Hondalla ainakin CRV:ssä on myös atkins.


OT: mutta "Atkins" on ketoosi-dieettejä, karppausta, ja "Atkinson" on se polttomoottori :whistling:
 
Eilen ei ihan ehtinyt lataamaan välissä ja piti ottaa kesken irti ja meni 0,3 L kulutuksella sitten. Enkä himmaillut yhtään.
 

Liitteet

  • AEC30896-F8D0-4292-846C-F1811075CBE4.png
    AEC30896-F8D0-4292-846C-F1811075CBE4.png
    402,5 KB · Luettu: 104
  • 0C6B4D1D-F522-47E5-BDC1-2C99400A08EF.png
    0C6B4D1D-F522-47E5-BDC1-2C99400A08EF.png
    391,9 KB · Luettu: 102
Ymmärsinkö nyt oikein, ajoit eilen 215km ja bensaa kului n. 0,6 litraa (0,3l/100km) ja akku ei ollut lähtiessä edes täysi? Jos näin on niin en valitettavasti usko tuohon kulutuslukemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Päivittäinen ajomäärä pätkissä, joiden välillä pystyn aina laittamaan auton seinään. Nyt jäi viimeisestä latauksesta harmittavasti kesken ja kertyi vain alta 60 km latausta, kun piti taas lähteä. Ei kerinnyt 6 kW laturilla pysymään perässä ajoihin nähden tällä kertaa. Matkalaturia ei viitsi muuten oikeestaan edes laittaa, kuin korkeintaan yön yli, mutta Accelev menee aina kiinni autoon heti.
 
No eihän noissa luvuissa ole sitten mitään sellaista ihmeellistä että ne lukemat tänne pitää postata, kyllähän tuollaisiin pääsee jos lataa monta kertaa päivässä jolloin akku on melkein aina täysi ja sitten ajomatkat päivittäin sellaisia että sähkö riittää useimmin niihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom