Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö auto seuraa sitä sun puolesta?Sähkön kulutusta en seuraa.
Eikö auto seuraa sitä sun puolesta?
Kuinkas tuo on muuten toiminut?Puutteita tai jopa vikoja? Harkinnassa tuommoinen.Vihdoin tuli käytyä tankilla. 1242km, 35 litraa 98, 2,84l/100km.
BMW F30 330e.
Sähkön kulutusta en seuraa.
Sähköinen automaatti-ilmastointi kellolla ja appi/avain käynnistyksellä on hyvä ja tehokas. Joskus Apin käskyt ei mene läpi, ongelma on vähentynyt.Kuinkas tuo on muuten toiminut?Puutteita tai jopa vikoja? Harkinnassa tuommoinen.
Mistä tällä hetkellä kannattaa kotilaturia tsekata plugarille ns. avaimet käteen pääkaupunkiseudulla? Kaapeli on valmiina maassa ja teknisessä tilassa, eli laite tolppinenen, asennukset ja tarvittavat kytkennät. Varmasti kannattaa kerralla ottaa tehokas laturi jolla sitten pärjää myös sähkövehkeen kanssa tulevaisuudessa. Onko 11kw riittävä vai kannattaako suoraan panostaa 22kw?
Mullahan on tuossa RAV4 plugarissa 18,1 kWh akku, josta käyttökelpoista energiaa saa 14,5 kWh puhtaaseen sähköllä ajoon. Laturi on 6 kW tehoinen ja sillä kyllä pärjäisi jo helposti suuremmalla akulla. Nämä pieni akkuiset plugarit kaipaa nopeampaa latausta ja omasta mielestä täyssähkön akkukoko sallii helpommin kuminauhaa. Plugari pitäisi aina saada täyteen, kun taas yöstä jää latausaikaa käyttämättä aina luokkaa >75%. Sähköautolla saisi koko yön sähköt aina ladattua 100 %. 22 kW kotilataus kuulostaa jo ongelmalta, kun vaatii käytännössä vähintään 3 x 50 A liittymän taloon. Meillä esim tulisi vuositasolla maksamaan jo 600 € pelkät maksut ja siis tuplahinta auton sähköihin. 3-vaiheinen sisäinen laturi on jo naurettavan helppo saada pidettyä 3x 25 A sulakkeilla toimivana systeeminä ja virtaa riittää taatusti jopa 11 kW kotilatauksella. Siitäkin on varaa tinkiä ampereita luultavasti vielä 1/2:een. Tai siis hyvin monella olisi tilanne luultavasti tämä. Sähköliittymä tulee ensin kattona vastaan noilla yli 11 kW latureilla ja plugareilla nämä 1-vaiheiset sisäiset on /C:stä.Mistä tällä hetkellä kannattaa kotilaturia tsekata plugarille ns. avaimet käteen pääkaupunkiseudulla? Kaapeli on valmiina maassa ja teknisessä tilassa, eli laite tolppinenen, asennukset ja tarvittavat kytkennät. Varmasti kannattaa kerralla ottaa tehokas laturi jolla sitten pärjää myös sähkövehkeen kanssa tulevaisuudessa. Onko 11kw riittävä vai kannattaako suoraan panostaa 22kw?
No nyt viimein tuli hankittua VW Passat GTE 2018 farkku mallisena ruotsista tuotuna. 52tkm ajettuna, täydellisellä huoltohistorialla ja akut tehdastakuun alaiset.
Ainut mikä vähän jäi askaruttamaan oli DSG laatikon öljynvaihto jo 48tkm kohdalla. Mutta en kyllä huomannut mitään vikaa laatikossa vaikka yritin kaikkeni. Samalla tuossa oli tehty normi huolto.
Löytyy webasto, digimittaristo, sähköinen takapaksi, koukku, ne parhaimmat valot ja vaalea nahkasisusta.
Nyt sitten toivotaan niitä helppoja ja halpoja kilometrejä.
Isännöitsijältä kun kysyin niin meille on mahdollista omaan lukuun asennuttaa lataus piste shukolla. Eli tulee nykyisen tolpan sivuun asennettuna ja mittarilla jonka mukaan taloyhtiö sitten laskutta jokusen kerran vuodessa. Laite 350€ ja asennuksineen 500€, uskoisin sen lataavan tuon 3,6kw. Vaikka sillä niin väliä kun öisin lataa. Enkä tiedä mikä laatikko tuo on, ei merkkiä tiedossa.
Mulla on siis 2 vaihetta yhdistävä Accelev. Tuo 6 kW saadaan siis 400 V muuntajalla 13 A + 13 A = 24 A yhdistelmällä. 11 kW laitteesta saadaan siis vain 3,6 kW teho yhteen vaiheeseen. Sisäiseen 2-vaiheiseen autonlaturiin sen sijaan irtoaa jo 7,2 kW. Accelev, joka yhdistää 2 vaihetta on melko törkeän hintainen, kun puhutaan 1 500 € hintaluokasta. Mutta vähissä on vaihtoehdot, jos haluaa tehoa kotilataukseen 1-vaiheiseen autonlaturiin.Kiitos kommenteista! Sähkömies ja laturi sitten erikseen ja 11kw saa riittää.
Onko kenelläkään tullut vastaan hyvää kauppaa josta 11kw laturia joka sopii tolppaan asennettavaksi löytyy sopuisaan hintaan?
Pistä tarkempaa tietoa kun asia etenee jos vain jaksat.No nyt viimein tuli hankittua VW Passat GTE 2018 farkku mallisena ruotsista tuotuna. 52tkm ajettuna, täydellisellä huoltohistorialla ja akut tehdastakuun alaiset.
Ainut mikä vähän jäi askaruttamaan oli DSG laatikon öljynvaihto jo 48tkm kohdalla. Mutta en kyllä huomannut mitään vikaa laatikossa vaikka yritin kaikkeni. Samalla tuossa oli tehty normi huolto.
Löytyy webasto, digimittaristo, sähköinen takapaksi, koukku, ne parhaimmat valot ja vaalea nahkasisusta.
Nyt sitten toivotaan niitä helppoja ja halpoja kilometrejä.
Isännöitsijältä kun kysyin niin meille on mahdollista omaan lukuun asennuttaa lataus piste shukolla. Eli tulee nykyisen tolpan sivuun asennettuna ja mittarilla jonka mukaan taloyhtiö sitten laskutta jokusen kerran vuodessa. Laite 350€ ja asennuksineen 500€, uskoisin sen lataavan tuon 3,6kw. Vaikka sillä niin väliä kun öisin lataa. Enkä tiedä mikä laatikko tuo on, ei merkkiä tiedossa.
Jos lataat auton mukana tulleella "tilapäis"-/matkalaturilla, niin niissä teho on rajoitettu 8A / ~1,8kW. Erikseen löytyy kyllä säädettäviäkin Schuko-latauslaitteita joissa on mahdollisuus ottaa täydet 16A mutta normaali Schuko-rasia ei kestä tuota kuormaa yhtäjaksoisesti monta tuntia.
Yön aikana plugari kuin plugari latautuu kyllä täyteen tuolla 8A tehollakin, lähinnä päivän aikana voisi ekstratehoa tarvita jotta akku kerkeää latautua nopeammin kotona käydessä.
Tällainen on tolppa joka siis asennetaan rinnan nykyiseen lämmitystolppaan. Se hyvä puoli on että parkkipaikalla on kaksi taloyhtiötä, mutta meidän tolpat on uusittu noin 10v sitten ja pareanneltu johtoja ja suurennettu lähtöjä.
8MMO466S - Harju Elekter Oy
Edit: Olisiko jollain laittaa linkkiä "matkalaturiin" joka lataa vaikka sen 3,6kw 16A rasiasta? Emännälle tulossa ID4 ja hänellä on ihan 11kw lataustolppa jo valmiina. Emme vain vielä ole ihan heittäneet lusikoita samaan laatikkoon niin sanotusti . Tuollainen laturi olisi varmaan hyvä ID4llekkin. EN toki tiedä paljon sen matkalaturi antaa.
Ihan totta, olettaen että koti paikkakunnalla ajelle. Mutta jos lähtee esim mökille ilman pysähdyksiä ID4 niin akkua noin 10-15% laskentatavasta riippuen jäljellä, kiteellä ei ole latauspaikkoja eli mökillä ihan schukosta otettava virta. Ja sitten kestää jos vaan 10A mennään.
Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.Ihan totta, olettaen että koti paikkakunnalla ajelle. Mutta jos lähtee esim mökille ilman pysähdyksiä ID4 niin akkua noin 10-15% laskentatavasta riippuen jäljellä, kiteellä ei ole latauspaikkoja eli mökillä ihan schukosta otettava virta. Ja sitten kestää jos vaan 10A mennään.
EDIT: Uskaltaako AliExpressiltä tilata noita? Toki euroopasta saa toimituksen moniin ja hinta kuitenkin melkein puolet tuosta suomesta tilatusta.
Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.
Seinäpistorasia Easy & Safe - CUE416-6+R/UJP, 6h,16A,IP44
6h. 16A. IP44. 3P+N+E 240/415V. Pinta. 1.5-4mm2 Schukoverkkokauppa.slo.fi
Suosittelen 3-vaiheista 11 kW matkalaturia, eli pistokkeella seinästä irroitettavaa. Salamat voi vierailla mökillä, vaikkei itse olisi edes paikalla ja tuollainen irtovehje ei juurikaan paljoa kustanna.Täytyy emännän veljen kanssa keskustella kun hänelle tulossa Enyaq. Ja on sähköinssi tarpeellisilla luvilla. Eli asennus omasta takaa ei ongelma.
Mökki on enemmänkin hirsi omakotitalo järven rannakka. Kaikki mukavuudet yms löytyy.
Pitää harkita joko tuollaista schukoa tai jos asennuttaa ihan 11-/22kW Type2 laturin ihan sinne.
Vihdoin tuli käytyä tankilla. 1242km, 35 litraa 98, 2,84l/100km.
BMW F30 330e.
Sähkön kulutusta en seuraa.
Mitä sulla kuluttaa? Jotain 5.6?Onko tässä niinkun suurimmaksi osaksi sitten kaupunki ajoa, tuon 22km rangen sisällä? Taino pakkohan se on.
Itse samanmoisella ladannut kesäkuun aikana 1 kerran. Tullut ajeltua pidempää matkaa ja motaria, niin ei voi kun haaveilla tollasesta 3l/100km
Nyt näytti keskikulutus 7,6. Mutta siinä käytännössä sitten 3/5 kaupunkia ja 2/5 motaria. Viime pidemmällä maantie reissulla oli just jotain 5,6l/100km kun matkaa oli 400km.Mitä sulla kuluttaa? Jotain 5.6?
Asennutin vastaavan kotiin. Voi huoletta päästellä 16A shuko-laturilla, ja on pelivaraa jos tulee esim. sähköauton myötä tarve liittää laturi voimavirtaan.Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.
Seinäpistorasia Easy & Safe - CUE416-6+R/UJP, 6h,16A,IP44
6h. 16A. IP44. 3P+N+E 240/415V. Pinta. 1.5-4mm2 Schukoverkkokauppa.slo.fi
Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.Asennutin vastaavan kotiin. Voi huoletta päästellä 16A shuko-laturilla
Voi ollakin, mutta sen rasian veto on jo kelpuullinen jatkuvalle 16 A virralle ja sisäinen johdotus kunnossa. Jos haluaa, niin tuohon saa ruuvattua tuolla samalla laippamitalla myös virallisen rasian kiinni. Eli tämä laippa menee suoraan reikään. Tuonhan voisi oikeastaan luokitella ” Työmaakeskukseksi”, jos huumoria riittää.Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.
Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Suko-rasian kontaktipinnat ei muutenkaan ole kovin suotuisat vaikka rasia itsessään olisi millainen tahansa. Kannattaa suosiolla asentaa se voimavirtarasia, jos on tarkoitus ladata autoa usein ja/tai pitkiä aikoja. Tai sitten tehdä se kiinteä asennus.Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.
Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Supersuko siinä on ja sehän on tarkoitettu jatkuvalle 16A virralle, kaapelit vedetty pinta-asennuksena talon seinää pitkin.Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.
Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Meinaat että alle 20 eurolla saa tuollaisen kombirasian jossa on supersuko, kun erillinen supersuko maksaa melkein satasen?Supersuko siinä on
Ei CEE16 rasiaa saa asentaa siten, ettei se kestä virtaluokitustaan. Eli kun vetää oman vedon, se ei mene lämpöeristeissä, eikä vanhoista jakorasioissa.
Käytännössä ajetaan kauppaan, lounaalle, harrastuksiin ja kaikki on 2-14km päässä ja eri aikaan. Nyt mökille yms et se sit tekee sen et kuluu 3l/100km.Nyt näytti keskikulutus 7,6. Mutta siinä käytännössä sitten 3/5 kaupunkia ja 2/5 motaria. Viime pidemmällä maantie reissulla oli just jotain 5,6l/100km kun matkaa oli 400km.
Minkä tyyppisellä ajolla tuo 2,85l/100km siis tullut? Aika tiuhaan oot lataillu kuitenkin, niin siitä oletin tuon kaupunki kruisailuksi "lyhyitä stinttejä".
Edit. ja tuo 7,6 tosiaan käytänössä ilman latauksia
Mitä tuolla tulee tehoksi? joku 350hp ja varmaankin aika reippaat väännöt? Osaako auton tehonäyttö tajuta uudet hevosvoimat?Käytännössä ajetaan kauppaan, lounaalle, harrastuksiin ja kaikki on 2-14km päässä ja eri aikaan. Nyt mökille yms et se sit tekee sen et kuluu 3l/100km.
Asensin bootmod3 stage 1 (98) softan. Lähinnä tulee mieleen, että miten tämä on mahdollista. Että auto kiihtyy eleettömästi kuin juna johonkin 170km/ja ilman kick downia. 2000rpm on jo niin messevästi vääntöä, että siitä sit lähdetään.
Mitä tuolla tulee tehoksi? joku 350hp ja varmaankin aika reippaat väännöt? Osaako auton tehonäyttö tajuta uudet hevosvoimat?
Loppuu omasta takuu tuossa jonkinajan päästä ja pakko se on tuollainen hommata heti.
Ainahan siinä on (tiedostettu) riski kun rupeaa virittämään.Liikaa ei kannata tuosta 330e:stä (tai muista vastaavalla bensakoneella) olevista tehoa repiä. Noita on useampikin tapaus, joissa ohjelmoidun koneen männät sulaneet.
BMW 3-Series and 4-Series Forum (F30 / F32) | F30POST
Forum for BMW 1-Series 3-Series 5-Series 7-Series M3 M5 M6 Z4 X1 X3 X5 X6 Z2 Z4 325i 330i 335i 535i 550i 755i BMW Forumsf30.bimmerpost.com
Mistä tiedät paljonko minun rasiani maksoi?Meinaat että alle 20 eurolla saa tuollaisen kombirasian jossa on supersuko, kun erillinen supersuko maksaa melkein satasen?
Se läppäkannen sininen väri ei tee pistorasiasta supersukoa.
Liikaa ei kannata tuosta 330e:stä (tai muista vastaavalla bensakoneella) olevista tehoa repiä. Noita on useampikin tapaus, joissa ohjelmoidun koneen männät sulaneet.
BMW 3-Series and 4-Series Forum (F30 / F32) | F30POST
Forum for BMW 1-Series 3-Series 5-Series 7-Series M3 M5 M6 Z4 X1 X3 X5 X6 Z2 Z4 325i 330i 335i 535i 550i 755i BMW Forumsf30.bimmerpost.com
No siinä viestissä oli linkki tuollaiseen ihan tavalliseen kombirasiaan ja kerroit asennuttaneesi vastaavan.Mistä tiedät paljonko minun rasiani maksoi?
Jos viimeksi olet tankannut helmikuussa, niin eipä sille polttoainemotille ole paljoa ollut käyttöä. 65k€ tuosta jokseenkin järjetön hinta. Käsittääkseni tuo auton 8” kosketusnäyttö on parhaimmillaan 2000 luvun alkupuolta?Mulla oli just sama tilanne tammikuussa 2020, kun rupesin kattelemaan ittelle plugaria. Täyssähkö on ittellä poissuljettu, koska se ei salli välttämättä seinästä repimistä kesken latauksen, jos on pakko lähteä mihin aikaa vuorokautta tahansa. Eikä puhettakaan, että vähän sitten pystyisi täyttelemään sähköllä kesken ajamisen. Bensa vielä täyttönä onnistuu, muttei lataileminen. 2020 tammikuussa ei ollut kummoisia vaihtoehtoja noilta oikeilta autonvalmistajilta edes olemassa, enkä Teslaa kelpuuta mukaan muutenkaan. Erikoista olettaa, että täyssähköinen kävisi jokaiselle automaattisesti ottaa omaksi kulkineeksi. Meikäläisellä oli ja on ainoa vaihtoehto laittaa plugarit viivalle ja ottaa siitä sitten ittelle paras. Vähän sama tilanne omalla kohdalla, kuin joku ulkopuolinen tulisi 316 BMW kuskille, joka haluaisi vaihtaa M3:een maksamalla 10 K€ lisää, että väärin tehty.
Tykkään ajella tällä RAV4:lla ja mulle sopii plugari erinomaisesti.