Keskustelua hybridiautoista

Jollakin kokemuksia Volvon pluggarien (T4-T8) sähkölämppäreistä (HVCH) käytännössä? Polttoaine lämppäriin tottuneena tuo tuntuu vähän askeleelta taaksepäin kun pitää olla tolpassa että esilämmitys hoituu, mutta kuinka nopeasti tuo käytännössä auton lämmittää ja lasit sulattaa, onnistuuko Webaston simulointi kaukokäynnistyksellä jos ei ole tolpassa vai onko huono vehjes?
 
Eikö auto seuraa sitä sun puolesta?

Jep, kuukausittain tai tapahtumittain. Tai tripissä viimeisen ajon kulutukset. Mutta tietääkseni ei nollaa esim tankkauksen yhteydessä että voisin ynnätä sen kulutuslukemiin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210621-000103.jpg
    Screenshot_20210621-000103.jpg
    119,7 KB · Luettu: 104
Kuinkas tuo on muuten toiminut?Puutteita tai jopa vikoja? Harkinnassa tuommoinen.
Sähköinen automaatti-ilmastointi kellolla ja appi/avain käynnistyksellä on hyvä ja tehokas. Joskus Apin käskyt ei mene läpi, ongelma on vähentynyt.
Tavaratila on pieni, itselläni ei ole ristiseläntuen säätöä etupenkeissä (perus nahka sportti), painoa on akun takia ja se toki tuntuu jos mutkatietä kaahailee.

B48 on hiukan kierroskone jota sähkömoottori kivasti tasaa alaväännöllä. Täysledivalot poistaa polttimorumban, sähköinen akku + autom ilmastointi webasto ongelmat, samaten akun lataus / startti ongelmat talvella (aina on sen verran virtaa että auto käynnistyy). Kaistavahti on melko turha, dynaaminen vakkari oikein mainio.

Vaatii aktiivista latausta, muuten menee enemmän bensaa. Mutta vaikka pakkasella auto käynnistää väkisin bensakoneen, niin pitää muistaa että jos sähköllä on lämmittänyt auton ja se kuitenkin avustaa liikkumista vaikka kone käy, niin pelkällä bensalla kulutus olisi merkisttävästi vielä isompi.
 
Mistä tällä hetkellä kannattaa kotilaturia tsekata plugarille ns. avaimet käteen pääkaupunkiseudulla? Kaapeli on valmiina maassa ja teknisessä tilassa, eli laite tolppinenen, asennukset ja tarvittavat kytkennät. Varmasti kannattaa kerralla ottaa tehokas laturi jolla sitten pärjää myös sähkövehkeen kanssa tulevaisuudessa. Onko 11kw riittävä vai kannattaako suoraan panostaa 22kw?
 
Mistä tällä hetkellä kannattaa kotilaturia tsekata plugarille ns. avaimet käteen pääkaupunkiseudulla? Kaapeli on valmiina maassa ja teknisessä tilassa, eli laite tolppinenen, asennukset ja tarvittavat kytkennät. Varmasti kannattaa kerralla ottaa tehokas laturi jolla sitten pärjää myös sähkövehkeen kanssa tulevaisuudessa. Onko 11kw riittävä vai kannattaako suoraan panostaa 22kw?

Fiksuinta on ostaa laturi erikseen ja sähkäri erikseen. Näin saa monta satasta säästettyä. Ite hommasin VW:n laturin, kun siihen saa 11kW maksimissaan ja itse laturi maksaa alta 600€ johtoineen kaikkineen. Sen asennus oli sähkäriltä (ei edes tuttu tai kaveri) reilun tunnin homma, kun oli johdot ja muut valmiita ja maksoi 270€. 22kW laturi sitten maksaakin enempi, mutta ei tuo juurikaan asennushintaan vaikuta.
 
Mistä tällä hetkellä kannattaa kotilaturia tsekata plugarille ns. avaimet käteen pääkaupunkiseudulla? Kaapeli on valmiina maassa ja teknisessä tilassa, eli laite tolppinenen, asennukset ja tarvittavat kytkennät. Varmasti kannattaa kerralla ottaa tehokas laturi jolla sitten pärjää myös sähkövehkeen kanssa tulevaisuudessa. Onko 11kw riittävä vai kannattaako suoraan panostaa 22kw?
Mullahan on tuossa RAV4 plugarissa 18,1 kWh akku, josta käyttökelpoista energiaa saa 14,5 kWh puhtaaseen sähköllä ajoon. Laturi on 6 kW tehoinen ja sillä kyllä pärjäisi jo helposti suuremmalla akulla. Nämä pieni akkuiset plugarit kaipaa nopeampaa latausta ja omasta mielestä täyssähkön akkukoko sallii helpommin kuminauhaa. Plugari pitäisi aina saada täyteen, kun taas yöstä jää latausaikaa käyttämättä aina luokkaa >75%. Sähköautolla saisi koko yön sähköt aina ladattua 100 %. 22 kW kotilataus kuulostaa jo ongelmalta, kun vaatii käytännössä vähintään 3 x 50 A liittymän taloon. Meillä esim tulisi vuositasolla maksamaan jo 600 € pelkät maksut ja siis tuplahinta auton sähköihin. 3-vaiheinen sisäinen laturi on jo naurettavan helppo saada pidettyä 3x 25 A sulakkeilla toimivana systeeminä ja virtaa riittää taatusti jopa 11 kW kotilatauksella. Siitäkin on varaa tinkiä ampereita luultavasti vielä 1/2:een. Tai siis hyvin monella olisi tilanne luultavasti tämä. Sähköliittymä tulee ensin kattona vastaan noilla yli 11 kW latureilla ja plugareilla nämä 1-vaiheiset sisäiset on /C:stä.
 
tässä on nyt piharemppa valmistunut, ja autoa on reilun viikon päivät saanut latailtua omasta pisteestä. Viimeisimmän 350km bensankulutus on ollut 0,7l/100 km, tässä on pari pidempää maantiepätkää. Sähköä on latauksiin kotipihassa mennyt ~30kWh; hintaan 15cnt kWh. Muuten lataukset ilmaisissa julkisissa paikoissa.
 
Kiitos kommenteista! Sähkömies ja laturi sitten erikseen ja 11kw saa riittää.

Onko kenelläkään tullut vastaan hyvää kauppaa josta 11kw laturia joka sopii tolppaan asennettavaksi löytyy sopuisaan hintaan?
 
No nyt viimein tuli hankittua VW Passat GTE 2018 farkku mallisena ruotsista tuotuna. 52tkm ajettuna, täydellisellä huoltohistorialla ja akut tehdastakuun alaiset.
Ainut mikä vähän jäi askaruttamaan oli DSG laatikon öljynvaihto jo 48tkm kohdalla. Mutta en kyllä huomannut mitään vikaa laatikossa vaikka yritin kaikkeni. Samalla tuossa oli tehty normi huolto.
Löytyy webasto, digimittaristo, sähköinen takapaksi, koukku, ne parhaimmat valot ja vaalea nahkasisusta.

Nyt sitten toivotaan niitä helppoja ja halpoja kilometrejä.

Isännöitsijältä kun kysyin niin meille on mahdollista omaan lukuun asennuttaa lataus piste shukolla. Eli tulee nykyisen tolpan sivuun asennettuna ja mittarilla jonka mukaan taloyhtiö sitten laskutta jokusen kerran vuodessa. Laite 350€ ja asennuksineen 500€, uskoisin sen lataavan tuon 3,6kw. Vaikka sillä niin väliä kun öisin lataa. Enkä tiedä mikä laatikko tuo on, ei merkkiä tiedossa.
 
No nyt viimein tuli hankittua VW Passat GTE 2018 farkku mallisena ruotsista tuotuna. 52tkm ajettuna, täydellisellä huoltohistorialla ja akut tehdastakuun alaiset.
Ainut mikä vähän jäi askaruttamaan oli DSG laatikon öljynvaihto jo 48tkm kohdalla. Mutta en kyllä huomannut mitään vikaa laatikossa vaikka yritin kaikkeni. Samalla tuossa oli tehty normi huolto.
Löytyy webasto, digimittaristo, sähköinen takapaksi, koukku, ne parhaimmat valot ja vaalea nahkasisusta.

Nyt sitten toivotaan niitä helppoja ja halpoja kilometrejä.

Isännöitsijältä kun kysyin niin meille on mahdollista omaan lukuun asennuttaa lataus piste shukolla. Eli tulee nykyisen tolpan sivuun asennettuna ja mittarilla jonka mukaan taloyhtiö sitten laskutta jokusen kerran vuodessa. Laite 350€ ja asennuksineen 500€, uskoisin sen lataavan tuon 3,6kw. Vaikka sillä niin väliä kun öisin lataa. Enkä tiedä mikä laatikko tuo on, ei merkkiä tiedossa.

Jos lataat auton mukana tulleella "tilapäis"-/matkalaturilla, niin niissä teho on rajoitettu 8A / ~1,8kW. Erikseen löytyy kyllä säädettäviäkin Schuko-latauslaitteita joissa on mahdollisuus ottaa täydet 16A mutta normaali Schuko-rasia ei kestä tuota kuormaa yhtäjaksoisesti monta tuntia.

Yön aikana plugari kuin plugari latautuu kyllä täyteen tuolla 8A tehollakin, lähinnä päivän aikana voisi ekstratehoa tarvita jotta akku kerkeää latautua nopeammin kotona käydessä.
 
Kiitos kommenteista! Sähkömies ja laturi sitten erikseen ja 11kw saa riittää.

Onko kenelläkään tullut vastaan hyvää kauppaa josta 11kw laturia joka sopii tolppaan asennettavaksi löytyy sopuisaan hintaan?
Mulla on siis 2 vaihetta yhdistävä Accelev. Tuo 6 kW saadaan siis 400 V muuntajalla 13 A + 13 A = 24 A yhdistelmällä. 11 kW laitteesta saadaan siis vain 3,6 kW teho yhteen vaiheeseen. Sisäiseen 2-vaiheiseen autonlaturiin sen sijaan irtoaa jo 7,2 kW. Accelev, joka yhdistää 2 vaihetta on melko törkeän hintainen, kun puhutaan 1 500 € hintaluokasta. Mutta vähissä on vaihtoehdot, jos haluaa tehoa kotilataukseen 1-vaiheiseen autonlaturiin.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt viimein tuli hankittua VW Passat GTE 2018 farkku mallisena ruotsista tuotuna. 52tkm ajettuna, täydellisellä huoltohistorialla ja akut tehdastakuun alaiset.
Ainut mikä vähän jäi askaruttamaan oli DSG laatikon öljynvaihto jo 48tkm kohdalla. Mutta en kyllä huomannut mitään vikaa laatikossa vaikka yritin kaikkeni. Samalla tuossa oli tehty normi huolto.
Löytyy webasto, digimittaristo, sähköinen takapaksi, koukku, ne parhaimmat valot ja vaalea nahkasisusta.

Nyt sitten toivotaan niitä helppoja ja halpoja kilometrejä.

Isännöitsijältä kun kysyin niin meille on mahdollista omaan lukuun asennuttaa lataus piste shukolla. Eli tulee nykyisen tolpan sivuun asennettuna ja mittarilla jonka mukaan taloyhtiö sitten laskutta jokusen kerran vuodessa. Laite 350€ ja asennuksineen 500€, uskoisin sen lataavan tuon 3,6kw. Vaikka sillä niin väliä kun öisin lataa. Enkä tiedä mikä laatikko tuo on, ei merkkiä tiedossa.
Pistä tarkempaa tietoa kun asia etenee jos vain jaksat.

Edit: siis lataus pöntöstä asennuksineen.
 
Jos lataat auton mukana tulleella "tilapäis"-/matkalaturilla, niin niissä teho on rajoitettu 8A / ~1,8kW. Erikseen löytyy kyllä säädettäviäkin Schuko-latauslaitteita joissa on mahdollisuus ottaa täydet 16A mutta normaali Schuko-rasia ei kestä tuota kuormaa yhtäjaksoisesti monta tuntia.

Yön aikana plugari kuin plugari latautuu kyllä täyteen tuolla 8A tehollakin, lähinnä päivän aikana voisi ekstratehoa tarvita jotta akku kerkeää latautua nopeammin kotona käydessä.


Tällainen on tolppa joka siis asennetaan rinnan nykyiseen lämmitystolppaan. Se hyvä puoli on että parkkipaikalla on kaksi taloyhtiötä, mutta meidän tolpat on uusittu noin 10v sitten ja pareanneltu johtoja ja suurennettu lähtöjä.

8MMO466S - Harju Elekter Oy


Edit: Olisiko jollain laittaa linkkiä "matkalaturiin" joka lataa vaikka sen 3,6kw 16A rasiasta? Emännälle tulossa ID4 ja hänellä on ihan 11kw lataustolppa jo valmiina. Emme vain vielä ole ihan heittäneet lusikoita samaan laatikkoon niin sanotusti :D. Tuollainen laturi olisi varmaan hyvä ID4llekkin. EN toki tiedä paljon sen matkalaturi antaa.
 
Tällainen on tolppa joka siis asennetaan rinnan nykyiseen lämmitystolppaan. Se hyvä puoli on että parkkipaikalla on kaksi taloyhtiötä, mutta meidän tolpat on uusittu noin 10v sitten ja pareanneltu johtoja ja suurennettu lähtöjä.

8MMO466S - Harju Elekter Oy


Edit: Olisiko jollain laittaa linkkiä "matkalaturiin" joka lataa vaikka sen 3,6kw 16A rasiasta? Emännälle tulossa ID4 ja hänellä on ihan 11kw lataustolppa jo valmiina. Emme vain vielä ole ihan heittäneet lusikoita samaan laatikkoon niin sanotusti :D. Tuollainen laturi olisi varmaan hyvä ID4llekkin. EN toki tiedä paljon sen matkalaturi antaa.

Tuollainen Superschuko kyllä pitäisi kestää 16A virtojakin, vaikuttaa ihan hyvältä latauspöntöltä sinänsä.

Mutta tuossa on esim. Suomesta nopeaan toimitukseen saatavilla oleva 16A matkalatauslaite, jota voi sitten säätääkin pienemmälle teholle mikäli ei ole varma tehon kestosta tai mikäli akun saa kuitenkin joka tapauksessa täyteen: Matkalatauskaapeli Type 2. Säädettävä 8-16A - evasema.fi. Aliexpressistä saa yli puolet halvemmalla mutta toki siinä on sitten oma riskinsä, usein ne laitteet näyttää kuitenkin maallikon silmiin ihan samanlaisilta silmämääräisesti ja merkintöjä tarkastellenkin.

Täyssähköauton iso akkuhan tuo tosi paljon sitä kuminauhaa latailuun, että sinänsä ei emäntäsi sitä 16A tehoa läheskään niin paljoa tarvitse kuin sinä hybridisi kanssa, varsinkin kun täyssähköauto voi aika edullisesti pikalataukseenkin laittaa kauppareissun yms. lomassa.
 
Ihan totta, olettaen että koti paikkakunnalla ajelle. Mutta jos lähtee esim mökille ilman pysähdyksiä ID4 niin akkua noin 10-15% laskentatavasta riippuen jäljellä, kiteellä ei ole latauspaikkoja eli mökillä ihan schukosta otettava virta. Ja sitten kestää jos vaan 10A mennään.

EDIT: Uskaltaako AliExpressiltä tilata noita? Toki euroopasta saa toimituksen moniin ja hinta kuitenkin melkein puolet tuosta suomesta tilatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan totta, olettaen että koti paikkakunnalla ajelle. Mutta jos lähtee esim mökille ilman pysähdyksiä ID4 niin akkua noin 10-15% laskentatavasta riippuen jäljellä, kiteellä ei ole latauspaikkoja eli mökillä ihan schukosta otettava virta. Ja sitten kestää jos vaan 10A mennään.

Riippuen mökistä niin voi olla että sähköt ei ole ihan sieltä tuoreimmasta päästä joten yli 10A ei oikein kannatakaan ladata, ja ilmajohtoja mökkipaikoissa riittää joten koko ajan on oltava valmis ottamaan auto pois latauksesta ettei auton oma sisäinen laturi vaurioidu.

Mutta jos mökille nyt vaikkapa viikonlopuksi menee, niin eiköhän siinä ajassa 10A latausvirrallakin saa jo ihan riittävästi akkua että pääsee pois ihmisten ilmoille ja pikalaturin äärelle? Pikaiset visiitit on tietty eri asia. Itä-Suomessa ei kyllä tosiaan pikalatureitakaan ole lähellekään järkevää määrää joten ymmärrän halun latailla mahdollisimman täyteen.
 
Taloon tuli uusi Skoda Octavia iV, jota pitäisi latailla (on-board laturin teho ilmeisesti vain 3,7kW). Nyt on parisen viikkoa latailtu mukana tulleella matkalaturilla sukosta, mutta ihan käytännöllisyyden takia olisi latausasema kätevä olla tallissa. Tallista löytyy 3x16A voimavirtarasia, jota olisi mukava hyödyntää ettei tarvitse sähkäriä vaivata. Onko jotain syytä miksi mitä tahansa 11kW latausasemaa ei voisi liittää tuohon rasiaan? Tällä hetkellä olen kallistumassa kotimaiseen WALLeen tai CTEK Njord Go -laturiin. Akulla ajelee sen ~60km, joka riittää mainiosti nurkka-ajeluihin mutta olisi kiva ladata edes vähän nopeammin keskellä päivääkin. Tällä hetkellä lataukset tehdään hitaasti yön aikana.

Jännä, että VW Groupilta saa VW:n ja Seatin tarralla Ellin laturia ilman asennusta mutta Skodan logolla pitää ottaa mukaan sikahintainen (~700€) asennuspalvelu pakkosyötettynä mukaan. VW:n ja Seatin logolla latausaseman voi tilata suoraan nettikaupasta ja siksi sekin kiinnostaisi. Ei vaan huvittaisi enää vedellä lisää piuhoja kun voisi tuota olemassa olevaa rasiaa hyödyntää tässä. Pätkä kaapelia ja voimavirtapistoke ei varmaan montaa kymppiä maksa. Toki sen laittamiseen käytetään sähkäriä, mutta ei tarvitsisi enää tehdä tuntitolkulla töitä ja kalustaa kaappia lisää kun sieltä jo kaikki tarvittava löytyy valmiina.
 
Jos sulla on kaikki johdot, sulakkeet yms siellä valmiina, niin ei paria tuntia kauempaa sähkärillä mene + tarvikkeet. Itse latailin Miitä tuolla ja nyt hybridiä. Toi latausasema on ihan jees kuitenkin, vaikka muovinen onkin. VW:n oma täälläkin.
 
Ihan totta, olettaen että koti paikkakunnalla ajelle. Mutta jos lähtee esim mökille ilman pysähdyksiä ID4 niin akkua noin 10-15% laskentatavasta riippuen jäljellä, kiteellä ei ole latauspaikkoja eli mökillä ihan schukosta otettava virta. Ja sitten kestää jos vaan 10A mennään.

EDIT: Uskaltaako AliExpressiltä tilata noita? Toki euroopasta saa toimituksen moniin ja hinta kuitenkin melkein puolet tuosta suomesta tilatusta.
Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.

 
Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.


Täytyy emännän veljen kanssa keskustella kun hänelle tulossa Enyaq. Ja on sähköinssi tarpeellisilla luvilla. Eli asennus omasta takaa ei ongelma.
Mökki on enemmänkin hirsi omakotitalo järven rannakka. Kaikki mukavuudet yms löytyy.

Pitää harkita joko tuollaista schukoa tai jos asennuttaa ihan 11-/22kW Type2 laturin ihan sinne.
 
Täytyy emännän veljen kanssa keskustella kun hänelle tulossa Enyaq. Ja on sähköinssi tarpeellisilla luvilla. Eli asennus omasta takaa ei ongelma.
Mökki on enemmänkin hirsi omakotitalo järven rannakka. Kaikki mukavuudet yms löytyy.

Pitää harkita joko tuollaista schukoa tai jos asennuttaa ihan 11-/22kW Type2 laturin ihan sinne.
Suosittelen 3-vaiheista 11 kW matkalaturia, eli pistokkeella seinästä irroitettavaa. Salamat voi vierailla mökillä, vaikkei itse olisi edes paikalla ja tuollainen irtovehje ei juurikaan paljoa kustanna.
Sähköautoissa lienee jo isompi sisäinen laturikin kotilatausta varten. Mökin sähköt melkoisella varmuudella ihan 3 x 25 A liittymällä ja max teho lataukseen on luokkaa 3 x 16 A, eli 11 kW.
Edittinä Enyaqissa on 11 kW sisäinen laturi, joka käytännössä on Suomeen lähes poikkeuksetta maximi, mitä taloudet sietää, ilman erikoisjärjestelyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin tuli käytyä tankilla. 1242km, 35 litraa 98, 2,84l/100km.
BMW F30 330e.

Sähkön kulutusta en seuraa.

Onko tässä niinkun suurimmaksi osaksi sitten kaupunki ajoa, tuon 22km rangen sisällä? Taino pakkohan se on.

Itse samanmoisella ladannut kesäkuun aikana 1 kerran. Tullut ajeltua pidempää matkaa ja motaria, niin ei voi kun haaveilla tollasesta 3l/100km :D
 
Onko tässä niinkun suurimmaksi osaksi sitten kaupunki ajoa, tuon 22km rangen sisällä? Taino pakkohan se on.

Itse samanmoisella ladannut kesäkuun aikana 1 kerran. Tullut ajeltua pidempää matkaa ja motaria, niin ei voi kun haaveilla tollasesta 3l/100km :D
Mitä sulla kuluttaa? Jotain 5.6?
 
Mitä sulla kuluttaa? Jotain 5.6?
Nyt näytti keskikulutus 7,6. Mutta siinä käytännössä sitten 3/5 kaupunkia ja 2/5 motaria. Viime pidemmällä maantie reissulla oli just jotain 5,6l/100km kun matkaa oli 400km.

Minkä tyyppisellä ajolla tuo 2,85l/100km siis tullut? Aika tiuhaan oot lataillu kuitenkin, niin siitä oletin tuon kaupunki kruisailuksi "lyhyitä stinttejä".

Edit. ja tuo 7,6 tosiaan käytänössä ilman latauksia
 
Yaris Hybrid (2018) meni 600km reissun (noin 300km suuntaansa) yhdellä tankilla (30l) mikä on sen 5l/100km, on kyllä häkellyttävän vähän kun motarilla (300km) mittarissa 140km/h ja loppu maantietä 80-100 alueella aina se +10km/h ja aina rekasta tms ohi, kaksi ihmistä, kaksi koiraa ja kontti täynnä tavaraa.

Sitten kun sen tuo tuohon kaupunkiin niin kulutus vain putoaa :btooth:

Pitkälläkin matkalla tuolla oli oikeastaan ihan hyvä ajaa, ainoa oikea moite oikeastaan rengasmelu (karkealla asfaltilla varsinkin), mutta muuten ei mitään valitettavaa, menee suoraan, ei ole sivutuuli herkkä, ohi pääsee kun käyttää sitä kaasua.

Oli tuollainen kokeiluluonteinen juttu kerta ensimmäinen hybridi ja vielä pieni auto että miten pärjää, mutta positiivisesti yllätyin, mutta kyllä sitä tulee sitten isolla autolla jatkossa käytyä pidemmät reissut.
 
Mökillä jos piipahtaa sähkömies, niin sillä kannattaa asennuttaa tällainen sinne seinälle. Saa ladata molemmilla latureilla kunnolla. Eikä tuollainen paljon mitään kustanna laittaa.

Asennutin vastaavan kotiin. Voi huoletta päästellä 16A shuko-laturilla, ja on pelivaraa jos tulee esim. sähköauton myötä tarve liittää laturi voimavirtaan.
 
Asennutin vastaavan kotiin. Voi huoletta päästellä 16A shuko-laturilla
Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.

Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
 
Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.

Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Voi ollakin, mutta sen rasian veto on jo kelpuullinen jatkuvalle 16 A virralle ja sisäinen johdotus kunnossa. Jos haluaa, niin tuohon saa ruuvattua tuolla samalla laippamitalla myös virallisen rasian kiinni. Eli tämä laippa menee suoraan reikään. Tuonhan voisi oikeastaan luokitella ” Työmaakeskukseksi”, jos huumoria riittää.

 
Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.

Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Suko-rasian kontaktipinnat ei muutenkaan ole kovin suotuisat vaikka rasia itsessään olisi millainen tahansa. Kannattaa suosiolla asentaa se voimavirtarasia, jos on tarkoitus ladata autoa usein ja/tai pitkiä aikoja. Tai sitten tehdä se kiinteä asennus.
 
Ainoa ongelma noissa vanhoissa ryhmissä ei ole pelkästään se sukorasian kestävyys vaan myös se, että se kaapeli saattaa olla esim välikatossa hautautuneena villojen sekaan. Normaalissa hetkellisessä käytössähän se ei oikeastaan edes haittaa mutta sitten kun kaapelia aletaan kuormittamaan isolla virralla pitkiä aikoja niin langat sulavat läpi eristeistä.
 
Ei CEE16 rasiaa saa asentaa siten, ettei se kestä virtaluokitustaan. Eli kun vetää oman vedon, se ei mene lämpöeristeissä, eikä vanhoista jakorasioissa.
 
Noissa kombirasioissa on ihan tavallinen pistorasia tossa päällä. Sitä koskee se sama max 8A suositus latauskäytössä kuin kaikkia muitakin pistorasioita joihin suko-laturi sopii.

Voihan sitä toki ladata ihan millä virralla haluaa, mutta suositusten mukaista se ei ole.
Supersuko siinä on ja sehän on tarkoitettu jatkuvalle 16A virralle, kaapelit vedetty pinta-asennuksena talon seinää pitkin.
 
Ei CEE16 rasiaa saa asentaa siten, ettei se kestä virtaluokitustaan. Eli kun vetää oman vedon, se ei mene lämpöeristeissä, eikä vanhoista jakorasioissa.

Ei mitään ryhmäjohtoa ole saanut vetää niin ettei sitä pysty kuormittamaan johdonsuojan nimellisvirralla mutta silti noita hiiltyneitä johtoja on vintit pullollaan ja kuten sanoin niin jollain paineilmakompuralla tms asennus on voinut toimia ihan hyvin mutta 9-10h yhtäjaksoista 11kW kuormaa on vähän eri juttu.

Ja jos uuden vetää niin ei sitä tietenkään kytketä mihinkään vanhoihin rasioihin vaan latauskäytössä olevassa ryhmässä ei tulisi olla mitään muuta kuin se latausasema kuten standardi sanoo.
 
Nyt näytti keskikulutus 7,6. Mutta siinä käytännössä sitten 3/5 kaupunkia ja 2/5 motaria. Viime pidemmällä maantie reissulla oli just jotain 5,6l/100km kun matkaa oli 400km.

Minkä tyyppisellä ajolla tuo 2,85l/100km siis tullut? Aika tiuhaan oot lataillu kuitenkin, niin siitä oletin tuon kaupunki kruisailuksi "lyhyitä stinttejä".

Edit. ja tuo 7,6 tosiaan käytänössä ilman latauksia
Käytännössä ajetaan kauppaan, lounaalle, harrastuksiin ja kaikki on 2-14km päässä ja eri aikaan. Nyt mökille yms et se sit tekee sen et kuluu 3l/100km.

Asensin bootmod3 stage 1 (98) softan. Lähinnä tulee mieleen, että miten tämä on mahdollista. Että auto kiihtyy eleettömästi kuin juna johonkin 170km/ja ilman kick downia. 2000rpm on jo niin messevästi vääntöä, että siitä sit lähdetään.
 
Käytännössä ajetaan kauppaan, lounaalle, harrastuksiin ja kaikki on 2-14km päässä ja eri aikaan. Nyt mökille yms et se sit tekee sen et kuluu 3l/100km.

Asensin bootmod3 stage 1 (98) softan. Lähinnä tulee mieleen, että miten tämä on mahdollista. Että auto kiihtyy eleettömästi kuin juna johonkin 170km/ja ilman kick downia. 2000rpm on jo niin messevästi vääntöä, että siitä sit lähdetään.
Mitä tuolla tulee tehoksi? joku 350hp ja varmaankin aika reippaat väännöt? Osaako auton tehonäyttö tajuta uudet hevosvoimat?
Loppuu omasta takuu tuossa jonkinajan päästä ja pakko se on tuollainen hommata heti.
 
Mitä tuolla tulee tehoksi? joku 350hp ja varmaankin aika reippaat väännöt? Osaako auton tehonäyttö tajuta uudet hevosvoimat?
Loppuu omasta takuu tuossa jonkinajan päästä ja pakko se on tuollainen hommata heti.
IMG-20210624-WA0002.jpg


Osaa se suhteuttaa mittakaavan automaattisesti. En ole katsonut mitä se näyttää. Vääntö on niin vaikuttava, että puolikaasulla kiihdytys on ollut se juttu.
 
Liikaa ei kannata tuosta 330e:stä (tai muista vastaavalla bensakoneella) olevista tehoa repiä. Noita on useampikin tapaus, joissa ohjelmoidun koneen männät sulaneet.

 
Liikaa ei kannata tuosta 330e:stä (tai muista vastaavalla bensakoneella) olevista tehoa repiä. Noita on useampikin tapaus, joissa ohjelmoidun koneen männät sulaneet.

Ainahan siinä on (tiedostettu) riski kun rupeaa virittämään.
330e bensakone on aika matalavireinen tehtaalta niin eiköhän se ihan hyvin kestä kohtuulliset lisätehot.
 
Liikaa ei kannata tuosta 330e:stä (tai muista vastaavalla bensakoneella) olevista tehoa repiä. Noita on useampikin tapaus, joissa ohjelmoidun koneen männät sulaneet.


Joku Celtic tuning noista sai mäntiä sulamaan pari vuotta sitten. Taisivat saada aika rankkaa käyttöäkin.

Bootmod3:sta en ole kuullut kuin hyvää. Ja tästä on vielä agressiivisemmin tehtyjä karttoja olemassa. En tiedä mitä saisi jos olisi "downpipe + re 30 kartta".

Mutta BMW ottaa tehtaalla koneesta 195kW kun 330e on vakiona 135kW.
 
Mulla oli just sama tilanne tammikuussa 2020, kun rupesin kattelemaan ittelle plugaria. Täyssähkö on ittellä poissuljettu, koska se ei salli välttämättä seinästä repimistä kesken latauksen, jos on pakko lähteä mihin aikaa vuorokautta tahansa. Eikä puhettakaan, että vähän sitten pystyisi täyttelemään sähköllä kesken ajamisen. Bensa vielä täyttönä onnistuu, muttei lataileminen. 2020 tammikuussa ei ollut kummoisia vaihtoehtoja noilta oikeilta autonvalmistajilta edes olemassa, enkä Teslaa kelpuuta mukaan muutenkaan. Erikoista olettaa, että täyssähköinen kävisi jokaiselle automaattisesti ottaa omaksi kulkineeksi. Meikäläisellä oli ja on ainoa vaihtoehto laittaa plugarit viivalle ja ottaa siitä sitten ittelle paras. Vähän sama tilanne omalla kohdalla, kuin joku ulkopuolinen tulisi 316 BMW kuskille, joka haluaisi vaihtaa M3:een maksamalla 10 K€ lisää, että väärin tehty.
Tykkään ajella tällä RAV4:lla ja mulle sopii plugari erinomaisesti.
Jos viimeksi olet tankannut helmikuussa, niin eipä sille polttoainemotille ole paljoa ollut käyttöä. 65k€ tuosta jokseenkin järjetön hinta. Käsittääkseni tuo auton 8” kosketusnäyttö on parhaimmillaan 2000 luvun alkupuolta?
 
Kyllä sille aina välillä käyttöä tulee. Vajaa 20 000 km ajettu ja kulutustakin ollut jo 1,9 L/100 km, niin ei meillä pelkällä sähköllä olla vielä liikuttu. Omalla kohdalla täyssähköön siirtyminen tulee mahdolliseksi muutaman vuoden päästä kyllä, muttei nyt. Pääsee kuitenkin nytkin aika paljon puhtaasti sähköllä arkiajot.
 

Liitteet

  • 11334325-75B7-4693-8C7E-C84F63802A2A.png
    11334325-75B7-4693-8C7E-C84F63802A2A.png
    412,2 KB · Luettu: 34

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom