Aiemmin olen pitänyt lataushybridiä selvästi fiksuimpana autotyyppinä useimmille, mutta nyt pitää todeta, että se ei sittenkään sovellu nimenomaan itselle kuitenkaan kovin hyvin:
Mökkimatka kasvaa kohta muuton myötä 60 kilometristä 240 kilometriin, ja töistä saisi työsuhdeauton.
Työmatkaan en autoa tarvi, se menee korona-ajan jälkeenkin polkupyörällä, ja uuden asunnon paikka on hyvin lähellä kaikkia tärkeimpiä harrastuspaikkojakin, joten kaupunkiajoa/ajoa missä se 60km toimintasäde riittää tulee hyvin vähän.
Ja nimenomaan tuollaiseen "lähden viikonlopuksi 240km päähän paikkaan jossa voin myös ladata" sähköauto vaan vaikuttaa paljon sopivammalta; Lataushybridillä(60km akku) näistä reissuista menisi vain n. neljäsosa sähköllä, mutta on aika paljon sähköautoja, joilla helposti ajaa tuon 240km, ja mökillä kahdessa vuorokaudessa saa aina ladattua akun täyteen. Toki pysähtymällä matkan varrella kaupassa laturin luona tms. saisi parikymmentä kilsaa sähkömatkaa lisää, mutta eipä se silti paljoa tunnu.
Vai onko jotain (muuten järkeviä ja kohtuuhintaisia) lataushybrideitä joissa akkua riittäisi esim selvästi yli 100 kilometriksi? Että voisi ajaa matkasta n. puolet sähköllä?
Kuviota toki itsellä mokimutkaistaa vielä sekin, että pienen mökkitien mäkien takia neliveto houkuttaisi - ärsyttää vaan se, että sen nelivedon mukana usein tulee myös paljon turhia hevosvoimia ja hintaa aika paljon lisää yms. ja joistain muuten fiksuista autoista ei ole nelivetomalleja.