Keskustelua hybridiautoista

Yksi syy miksi noita minuuttipohjaisia on joisain paikoissa täytynyt käyttää, on mittausdirektiivin mukaisten mittarien puute, etenkin DC puolella. DC puolella ei oikein direktiivejäkään ole tietääkseni ollut, nyt vasta pikkuhiljaa alkaa selkiytymään

Henk.koht. ei ole mitään käryä miten noi AC- ja DC-laturit/tolpat on toteutettu ja onko ne samassa pömpelissä, mutta niin sinne DC-laturillekin tulee AC-syöttö, joten aika huono selitys minuuttilaskutukselle toi mahdollinen mittauksen puute...
 
Henk.koht. ei ole mitään käryä miten noi AC- ja DC-laturit/tolpat on toteutettu ja onko ne samassa pömpelissä, mutta niin sinne DC-laturillekin tulee AC-syöttö, joten aika huono selitys minuuttilaskutukselle toi mahdollinen mittauksen puute...
Voisiko ongelma olla että ei ole eriteltyä mittausta per laturi? Yksi syöttö joka sitten jaetaan n+1 laturin kera.
 
Voisiko ongelma olla että ei ole eriteltyä mittausta per laturi? Yksi syöttö joka sitten jaetaan n+1 laturin kera.

Ei se teknisesti mahdotonta ole toteuttaa mittausta virtamuuntajilla laturikohtaisesti ja eiköhän ne sieltä löydy ja nimenomaan sieltä syötön puolelta, tuloliittimen ja laturin väliltä.
 
Henk.koht. ei ole mitään käryä miten noi AC- ja DC-laturit/tolpat on toteutettu ja onko ne samassa pömpelissä, mutta niin sinne DC-laturillekin tulee AC-syöttö, joten aika huono selitys minuuttilaskutukselle toi mahdollinen mittauksen puute...

Mittaus pitää tehdä käytännössä latausliittimeltä. Eli joko liittimessä on mittausanturi sisällä, tai kaapelin toisessa päässä on mittari ja siitä vähennetään kaapelin häviö. Tietääkseni se ei kelpaa että DC latauksessa mitataan laitteen AC syötöstä energia ja siitä vähennetään konversiohäviöt sun muut. Mittaus pitää tehdä DC puolella
 
Suuren tasavirran mittaaaminen pitkiä aikoja luotettavasti ja ilman merkittäviä häviöitä ei ole ihan helppoa.

Käytännössä shunttivastus taitaa olla ainoa luotettava ratkaisu pidemmässä juoksussa, mutta se perustuu siihen että aina tietty vakio-osuus virrasta muutetaan lämmöksi.. No ehkä se häviö voidaan kuitenkin käytännössä hyväksyä, kun se ei tapahdu akkuun ladatusta sähköstä, vaan sähköverkon puolella.
 
Suuren tasavirran mittaaaminen pitkiä aikoja luotettavasti ja ilman merkittäviä häviöitä ei ole ihan helppoa.

Käytännössä shunttivastus taitaa olla ainoa luotettava ratkaisu pidemmässä juoksussa, mutta se perustuu siihen että aina tietty vakio-osuus virrasta muutetaan lämmöksi.. No ehkä se häviö voidaan kuitenkin käytännössä hyväksyä, kun se ei tapahdu akkuun ladatusta sähköstä, vaan sähköverkon puolella.
Kyllähän autot itsekin sitä mittaavat, vai laskevatko jotenkin epäsuorasti akkujen varaustasosta?
 
Kyllähän autot itsekin sitä mittaavat, vai laskevatko jotenkin epäsuorasti akkujen varaustasosta?
Ei sen auton oman mittauksen tarvitse niin tarkka olla. Nuo laskutusperustaiset mittaukset on tarkkaan säänneltyjä.

Siis jo ihan helppo ja yksinkertainen vaihtosähkön mittauslaite on merkittävästi kalliimpi jos se on sen mittausdirektiivin mukainen, verrattuna peruslaitteeseen jonka voi hankkia vaan omaksi mielihyväksi.
 
Ei sen auton oman mittauksen tarvitse niin tarkka olla. Nuo laskutusperustaiset mittaukset on tarkkaan säänneltyjä.

Siis jo ihan helppo ja yksinkertainen vaihtosähkön mittauslaite on merkittävästi kalliimpi jos se on sen mittausdirektiivin mukainen, verrattuna peruslaitteeseen jonka voi hankkia vaan omaksi mielihyväksi.
Joo totta tuokin että kun puhutaan laskutukseen kelpaavista mittareista niin on aivan eri tarkkuusvaatimukset...
 
Joo totta tuokin että kun puhutaan laskutukseen kelpaavista mittareista niin on aivan eri tarkkuusvaatimukset...
Bensiinijakelumittareissa muistaakseni sallitaan maksimissaan +/-0,25% heitto (yli 5 litran tankkauksissa).
 
Suuren tasavirran mittaaaminen pitkiä aikoja luotettavasti ja ilman merkittäviä häviöitä ei ole ihan helppoa.

Käytännössä shunttivastus taitaa olla ainoa luotettava ratkaisu pidemmässä juoksussa, mutta se perustuu siihen että aina tietty vakio-osuus virrasta muutetaan lämmöksi.. No ehkä se häviö voidaan kuitenkin käytännössä hyväksyä, kun se ei tapahdu akkuun ladatusta sähköstä, vaan sähköverkon puolella.
Miksi pihtimittari ei kelpaa? Vai eikö noiden tarkkuus vain riitä? Vai onko joku 200A tasavirta niin iso, ettei sellaisia mittareita ole, jotka tuon kestävät?
 
Miksi pihtimittari ei kelpaa? Vai eikö noiden tarkkuus vain riitä? Vai onko joku 200A tasavirta niin iso, ettei sellaisia mittareita ole, jotka tuon kestävät?
No jokainen joka on tasavirtaa mitannut pihtimittarilla on huomannut että se 0 taso vaeltaa miten sattuu ympäröivien magneettikenttien mukaan, sen takiahan niissä tasavirtaa mittaavissa mittareissa on se 0 asetus painike, mutta ei se kovin kauaa paikallaan pysy.

Virran määrä ei sinänsä ole mikään ongelma, ihan jo tuollaiset perus mittaritkin mittaavat johonkin 2000A asti tjsp.. Tai ainakin asteikko on sinne, sitä en tiedä onko sillä mitään tekemistä todellisen virran kanssa.
 
Mulla tuo plugari RAV4 lataa vain 24 A:lla. Tänään nousi tuo käsittämätön Range ennuste jo 94,3 km lukemaan. Päivän ensimmäinen ajoetappi meni 52 km ja Rangea jäi 39 km jäljelle. Keskinopeus 64 km kehä III 100:n pätkä sisältyi mukaan. Ja kyllä tällä näyttäisi myös pääsevän ennustettuun rangeen sähköllä, jos ei ole 100:sen rajoituksia mukana.
178,5 km oli päivän ajot ja kulutusta kertyi 0,2 L/100 km, kun ei ihan ehtinyt täyteen latailla välillä. Lämpötila pysyi nyt +17 asteessa vähintään koko päivän ja tuo sähkörange nouseen jatkuvasti kohti 100 km:ia. Taitaa silti kohta nousu pysähtyä, mutta saattaa silti päästä 60 ml kerhoon kohta.
 

Liitteet

  • F837DB54-75B4-4947-B14F-68CCA827BA47.png
    F837DB54-75B4-4947-B14F-68CCA827BA47.png
    389,8 KB · Luettu: 20
  • 57448436-2C26-401E-8059-98FAC2AD93EE.png
    57448436-2C26-401E-8059-98FAC2AD93EE.png
    402,8 KB · Luettu: 24
  • 917F7157-F93D-4A74-90BD-7280FAC079CC.png
    917F7157-F93D-4A74-90BD-7280FAC079CC.png
    402,3 KB · Luettu: 20
Miksi pihtimittari ei kelpaa? Vai eikö noiden tarkkuus vain riitä? Vai onko joku 200A tasavirta niin iso, ettei sellaisia mittareita ole, jotka tuon kestävät?

Ei kelpaa koska ei ole mittausdirektiivin mukainen eikä sertifioitu. Mittari voi olla täysin sama, mutta ilman sitä hyväksyntää se ei kelpaa laskutukseen. Ymmärtääkseni yhtenä onglmana on että niitä sertifioituja mittareita ei ole tai ei ole tähän asti ollut. Joten niitä ei paljoa ole voitu asentaa laitteisiin.
 
Ääh.. Tulikin väärä kuvakaappaus tuosta rangesta tänne hybridiautoista keskusteluun. Oikea siis lisäyksenä tässä.
 

Liitteet

  • E77700BE-6864-4915-8EF9-3FEFAA6BD649.png
    E77700BE-6864-4915-8EF9-3FEFAA6BD649.png
    417,7 KB · Luettu: 40
Ajelin taas sellaisen normaali päivämatkan eestaas yhteensä 55 km ja tällä kertaa seurasin tripistä Rangen vähenemistä. Lähtiessä lupaus ennuste oli 93 km. Matka eteni pysyen tuossa suurinpiirtein samana. Mennessä oli jo yhteensä luvut 96 km, mutta takaisinpäin sitten palasi tuohon yhteensä 93 km. Eli ajoin 55 km ja Rangea jäi jäljelle 38 km. Latauksen jälkeen uusi ennuste pomppasi jo 94,9 km. Alkaa olla jo melkoinen ero WLTP 74 km verrattuna. No kesällä näin ja talvella jotain ihan muuta. Nyt siis omalla ajoprofiililla pääsee tuohon ennustettuunkin lukemaan melko lähelle. Huomenna näkyy ensimmäistä kertaa mittarissa tuo EV ajon ennuste 94 km.
Tankillisella tulee huomenna täyteen 6 500 km ja jäljellä näyttää vielä olevan 142 km HV ajoa. Tankkaus siis helmikuun 8. päivä viimeksi. Kai tässä kohta pitää kattoa ohjekirjasta seuraavaa tankkausta varten ohjeet ja besseliä tankkiin. Mitähän se nykyään edes maksaa?
 

Liitteet

  • 1AE7BFF9-43B1-4E4F-A0EA-B893EC949ADF.png
    1AE7BFF9-43B1-4E4F-A0EA-B893EC949ADF.png
    402,5 KB · Luettu: 28
Kai tässä kohta pitää kattoa ohjekirjasta seuraavaa tankkausta varten ohjeet ja besseliä tankkiin. Mitähän se nykyään edes maksaa?

98 säilyy pidempään kuin 95 ja kaikista paras säilyvyys on pienkonebensalla. Itse olen EV ajoista huolimatta käyttänyt konetta ainakin kerran kahdessa viikossa. Toki jos on liisari tai aiot myydä ennen takuun umpeutumista niin ihan sama.

Hieno tekniikka Ravissa mutta on kyllä niin muovinen jopa japanilaiseksi ja ainakin ovista kunnon äänieristeet puuttuvat. Oven kun kolautti kiinni niin siitä fiiliksestä on premium kaukana..
 
No hitaasti se vieläkin nousee tuo ennuste. En olisi ikipäivänä uskonut, että tulen pääsemään edes lähelle tätä. Nyt on ajeltu reippaat 18 000 km ja ennuste nyt huippulukemissa 95 km. Ja tuohon siis pääsen kyllä ajelemalla oman profiilin ajamisia, jos pysytään täällä 60-80 alueella kotinurkilla. Mulla tulee jo 20 km matkaa, ennenkun pääsen edes motareille. Pitkänmatkan tarpeet odottaa edelleen reservissä. Olen kyllä autoon erityisen tyytyväinen. Varsinkin tämän RAV4:n sähköllä ajamisen kyvyt riittäisivät täysin vaikka täyssähkö versiolla ajamiseen. 10 s 0-100 vastaa bensamoottori RAV4:sta, jolla saisi huudattaa urku pohjassa samaan, vaikka siinäkin on 175 hp tehoa. Tämä puoli tässä RAV4:ssa oikeestaan yllätti täydellisesti meikäläisen. Ja nimenomaan todella positiivisena puolena. Auto meinaan tuntuu oikeasti lähtevän sähkölläkin plugariksi. Ja omasta mielestä vielä hiljainen auto verrattuna vanhempiin RAV4:iin.
 

Liitteet

  • 03B431F6-7508-4458-9FD3-B2CEF3A9B5C8.png
    03B431F6-7508-4458-9FD3-B2CEF3A9B5C8.png
    407,8 KB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:
Eiköhän nyt jo kaikki varmasti tiedä millainen kulutus Euroshopperin Toyotassa on.

Pakkohan sitä on itselleen perustella, että oli hyvä ostos. Kaipa tuokin menisi myös itsellenikin, ellei se vaan olisi niin uskomattoman ruma ulkoa ja halpa sisältä. Kävin piruuttaan katselemassa tuollaista ja siihen nähden Auris tuntuu oikein Bemarilta ja Camry S-luokan mersulta. Ei vaan ymmärrä, että tuohon hintaan ei saa Tojolta vieläkään laadukasta sisätilaa. Nyt se oli kuin lihavuuskuurilla käynyt Mii.
 
Hieman ehkä tiuhaan on RAVin kulutuslukemaa mainostettu, mutta silti ihan mielenkiintoista tietoa reaalimaailman kulutuksesta tietynlaisessa käytössä.

Omat kokemukset nyt uudehkon "itselataavan" perushybridin kanssa on että tämä on kuin kaurapuuro, ei yllätä eikä herätä isoja tunteita positiiviseen eikä negatiiviseen suuntaan. Maantieajossa ei oikeastaan minkäänlaista eroa perusbensaan tai perusdieseliin. Kaupunkiajossa tuntuu huomattavasti taloudellisemmalta kuin tavallinen pelkkä polttomoottoriauto, eikä nykyautojen start-stop toiminnon kanssa tarvitse leikkiä ollenkaan.

Eilen kun ajoi ekaa kertaa paikallisen Prisman parkkihalliin niin olihan se jännää kurvailla parkkiin täysin äänettömästi lipuen pelkällä sähköllä, ja samoin äänettömästi hallista ulos. Varsinkin kun juuri ennen lähtöä hallista läksi joku suorilla putkilla ollut teinirassi.
Toisaalta taas varsinkin parkkialueilla ajattelee kokoajan "älä käynnistä moottoria, älä käynnistä moottoria" jottei zenmäinen hiljaisuus rikkoutuisi. Pluggarillahan tämän "ongelman" saisi pois mutta nyt mennään tällaisella halpiksella.

Eilen taas noin 50km maantietä kaupungista maaseudulle ja corollan kulutusmittari näytti perillä 4.5L/100km
 
Eiköhän nyt jo kaikki varmasti tiedä millainen kulutus Euroshopperin Toyotassa on. Ei näitä nyt joka päivä tarvisi raportoida. Puolet ketjun viesteistä yhden auton kulutuslukemia.
OK. Laitan enää sen ilmoituksen, kun pääsen tuohon 60 ml sähköiseen rangelukemaan. Ja ajattelin, että jos vain Terrolle sopii, niin seuraavan tankkauksen lukeman vielä. Autolla ajettiin helmikuussa tankkauksen jälkeen 997 km ja kaikki sen jälkeen kertyneet kilometrit on helppo laskea yhteen. 6 500 km on jo täynnä, mutta ajattelin tankata vasta, kun on pakko tankata ja 128 km olisi vielä jäljellä. Laitan sitten laskelman, jos Terrolle sopii.
 
Viimeksi muokattu:
OK. Laitan enää sen ilmoituksen, kun pääsen tuohon 60 ml sähköiseen rangelukemaan. Ja ajattelin, että jos vain Terrolle sopii, niin seuraavan tankkauksen lukeman vielä. Autolla ajettiin helmikuussa tankkauksen jälkeen 997 km ja kaikki sen jälkeen kertyneet kilometrit on helppo laskea yhteen. 6 500 km on jo täynnä, mutta ajattelin tankata vasta, kun on pakko tankata ja 128 km olisi vielä jäljellä. Laitan sitten laskelman, jos Terrolle sopii.
Miksi laittaa yhtään viestiä? Eiköhän tuo siu auton kulutus ole jo kaikille selvä.
 
Miksi laittaa yhtään viestiä? Eiköhän tuo siu auton kulutus ole jo kaikille selvä.

Ei kait noista koskaan ole liikaa käytännön tuloksia ja lukemia? Tosin noi pelkät kulutuslukemat ei kyllä kerro suurimmalle osalle yhtään mitään, ei anna edes suuntaa, esim. ittellä ajoja tulee ~1500km viikkoon(-lomat) ja ~60tkm vuoteen keskinopeudella ~72km/h. Hybridi ei ole koskaan oma valinta, mutta kulutus ja tekniikka kiinnostaa kyllä, myös noi kulutuslukemat lisätietoineen pidemmältä ajalta.
 
Mun Skoda Superb hybrid trendejä ensimmäisen vuoden ajalta. Kilometrejä yhteensä noin 15 000, joka yö töpselissä

Pelkkää kaupunkiajoa ja lähilikennettä, keskinopeus 30 km/h, kulutus 0,3 l/100km
Niinsanottua kehätieajoa, keskinopeus 40 km/h, kulutus 3,3 l/100km
Kehätieajoa ja jonkin verran maantieajoa, keskinopeus 50 km/h, kulutus 4,4l/100km

Niin kuin keskinopeusista näkee, niin nyt korona- ja kotitoimistojaksolta puuttuu kokonaan puhdas maantieajo, tai sitä on ollut niin vähän, ett luotettavaa kuvaa ei ole syntynyt. Jonkinlainen kuva on että maantiejajon keskikulutus pyörisi jossakn 5,5 - 6,5 l/100km keskinopeudesta riippuen.
 
Mun Skoda Superb hybrid trendejä ensimmäisen vuoden ajalta. Kilometrejä yhteensä noin 15 000, joka yö töpselissä

Pelkkää kaupunkiajoa ja lähilikennettä, keskinopeus 30 km/h, kulutus 0,3 l/100km
Niinsanottua kehätieajoa, keskinopeus 40 km/h, kulutus 3,3 l/100km
Kehätieajoa ja jonkin verran maantieajoa, keskinopeus 50 km/h, kulutus 4,4l/100km

Niin kuin keskinopeusista näkee, niin nyt korona- ja kotitoimistojaksolta puuttuu kokonaan puhdas maantieajo, tai sitä on ollut niin vähän, ett luotettavaa kuvaa ei ole syntynyt. Jonkinlainen kuva on että maantiejajon keskikulutus pyörisi jossakn 5,5 - 6,5 l/100km keskinopeudesta riippuen.
Mulla tulee nuo trendit pelkästään n.50 km/h ajelua 60-80 alueella. Maantieajo suoriutuu 5,5-6,5 L/100 km kulutuksella. Sähköä auto syönyt 20,8 kWh/100 km tahtiin talviajot mukana. Tässä on helpompi laittaa kuvat, miten tulee ajeltua. Pari päivää näkyy mukana, joista on hävinnyt 100 km kirjauksista, kuten eilen pitäisi olla 186 km palkki. Mutta muutoin löytyy melko hyvin kaikki ajot viime syyskuusta lähtien. Tämä kuukausi kuvaa ajamisia helmikuun alusta lähtien.
 

Liitteet

  • 0DC17CFD-7D61-47BF-818C-E83D87BE8686.png
    0DC17CFD-7D61-47BF-818C-E83D87BE8686.png
    415,4 KB · Luettu: 19
  • 87C2CE9E-84E2-425E-A204-78B66AF2B97A.png
    87C2CE9E-84E2-425E-A204-78B66AF2B97A.png
    505,8 KB · Luettu: 19
  • E419A7D7-0B78-45AA-9E2F-F6CD69BE0D8F.png
    E419A7D7-0B78-45AA-9E2F-F6CD69BE0D8F.png
    393,3 KB · Luettu: 19
  • CB881AB3-A7E3-4DDF-906A-2E6FD6463FC9.png
    CB881AB3-A7E3-4DDF-906A-2E6FD6463FC9.png
    399,7 KB · Luettu: 16
Jos on aivan hiljaa niin pystyy kuulemaan Teslakuskien tuskanhuutoja ympäri maan. Hybridikuskit taas mieluissaan :lol:
Toisaalta tällainen linjaus voi tarkoittaa että latauspaikat ovat täynnä kun kenelläkään ei ole kiiree siirtää autoa pois.
Pikalatureissa minuuttipohjainen hinnoittelu on ollut aivan järjetöntä, koska se insentivoi operaattorin antamaan sähköä mahdollisimman hitaasti. Monissa paikoissa yhden pömpelin kapasiteetti on jaettu kahden latauspisteen kesken, joten jos vieereen tulee toinen lataaja, niin oma teho tippuu puoleen. Minuuttihinta pysyy kuitenkin samana. Hienoa että K:n tulevat suurteholaturit ovat kWh-hinnoiteltuja.

Viimeisien prosenttien hidas liruttelu olisi helppo estää (tai tehdä kalliiksi) aloittamalla minuuttipohjainen hinnoittelu, kun teho laskee esim. alle 30 kW. Kuulostaa siltä että K:lla on nyt kiinteä 45 minuutin raja jonka jälkeen minuutit alkaa juosta, mikä ei kuulosta kovin fiksulta. Se on pitkä aika odotella jos yhtään pömpeliä ei ole vapaana mutta piuhassa olevat autot eivät myöskään lataa.

Type2-pisteiden suhteen hinnoittelun muutos ei vaan kerta kaikkiaan ole järkevä. Jos pugarin latausteho on tyyppilinen 3.6 kW, niin 30 min kauppareissun aikana ehtii kihnuttaa sähköä peräti 1.8 kWh verran. Sillä ajaa muutaman kilsan. On siis aivan yhdentekevää edes kytkeä piuhaa kiinni noin lyhyeksi aikaa. Jos plugarissa on nopeampi lataus, edes 7.4 kW, niin vanha hinnoittelu oli oikein kohtuullinen. Täyssähköautoilijoita uusi hinnoittelu ei ainakaan enää kannusta tulemaan Citymarkettiin.

Lataan itse kotona ja töissä, joten hidaslataukset kaupoissa ei kiinnosta. Oleellista on, että pikalatureita olisi vapaana, jos lähtee reissuun.

t: teslakuski
 
En tiedä miten omalta osin lataaminen/ajaminen onnistuisi hybridillä tai sähköllä, mutta voin vaan kuvitella miten matka-aika kasvaisi vähintään 20% ylöspäin(totuus lähempänä 30%), se ja sama kenen latauspiste ja missä. Duunissa ei ole mahdollista ladata ja nykyisellään ei edes komennuskämpillä, joten V-käyrä maksimissaan jo ennen reissua kotiin. Heti kun se todellinen kantama saadaan sinne 500km:n hujakoille, niin voidaan aloittaa miettiminen ekoautoilusta ja en todellakaan ole ainut reissulainen tässä maassa, joka tuota rangea odottaa...
 
/ot Mikä on komennuskämppä?

On kyl hienoo kun sähköllä pääsee aina vähän pidemmälle kesäkeleillä.
 
Pakkohan sitä on itselleen perustella, että oli hyvä ostos.
Tuli ihan kiinnostuksesta katsottua mitä tuollainen RAV4 maksaa. Tuohan ihan törkyhintainen, kun samalla rahalla saisi paljon kykenevämmän täyssähkön tai jopa halvemmalla. Ja tuo Toyota on kuitenkin vaan plugari mikä edelleen syö sitä bensaa. Ei vaan tuolla rahalla ole oikein mitään järkeä tuollaista hommata ellei nyt joka päivä ajele jotain 500km lenkkejä.
 
/ot Mikä on komennuskämppä?

Tiedän että tämä voi olla nykynuorisolle vierasta, mutta ihmisiä on edelleen paljon ns. komennustöisstä tai muuten reissutöissä eri paikkakunnalla esimerkiksi isoilla rakennustyömailla ja teollisuuskohteissa, joissa viikot asutaan muualla kuin varsinaisesti kotona. Esimerkiksi hotelissa tai muussa tilapäisasunnossa jota voidaan kutsua myös komennuskämpäksi.
 
/ot Mikä on komennuskämppä?

Komennuskämppä on se reissutyöläisen majoittumistila(lähinnä pidempi komennus, yli kuukausi tmv), jossa joudut/saat viettää vapaa-aikasi sen normaalin hotelliasumisen mukaavuustason ylimenevän ajan, eli lähes kuin kotisi. Eli sieltä löytyy ne normaalin ihmisen asumiseen vaadittavat ruoanlaitto välineet, sänky, sauna jne.
 
Pikalatureissa minuuttipohjainen hinnoittelu on ollut aivan järjetöntä, koska se insentivoi operaattorin antamaan sähköä mahdollisimman hitaasti. Monissa paikoissa yhden pömpelin kapasiteetti on jaettu kahden latauspisteen kesken, joten jos vieereen tulee toinen lataaja, niin oma teho tippuu puoleen. Minuuttihinta pysyy kuitenkin samana.

Ymmärtääkseni ei ihan näinkään. Esim. mäkkärien yhteyteen tehdyissä 225kW:n latureissa on 3kpl 75kW:n tehomoduuleita ja ensin tullut saa itselleen niistä kaksi eli 150kW eli rinnalle tuleva toinen lataaja ei kuse muroihin mitenkään mainittavasti.

Type2-pisteiden suhteen hinnoittelun muutos ei vaan kerta kaikkiaan ole järkevä. Jos pugarin latausteho on tyyppilinen 3.6 kW, niin 30 min kauppareissun aikana ehtii kihnuttaa sähköä peräti 1.8 kWh verran. Sillä ajaa muutaman kilsan. On siis aivan yhdentekevää edes kytkeä piuhaa kiinni noin lyhyeksi aikaa. Jos plugarissa on nopeampi lataus, edes 7.4 kW, niin vanha hinnoittelu oli oikein kohtuullinen. Täyssähköautoilijoita uusi hinnoittelu ei ainakaan enää kannusta tulemaan Citymarkettiin.

Itse miettisin tämän niin että miksi ylipäänsä kenenkään pitäisi ladata ruokakaupassa, joka on keskimäärin aika lähellä kotia, jos kotonakin on latausmahdollisuus? Jos latausmahdollisuus puuttuu kotoa niin aika paljon saa käydä ruokakaupassa 11kW:n teholla lataavalla täyssähköllä mikäli pitäisi saada sieltä sähköt kaikkiin arkiajoihin. Harva sähköautoilee ilman kotilatausta ja K-Latauksen type2:t ovatkin olleet enimmäkseen tyhjillään. Plugaristeille sähkö tuntuu kelpaavan kWh-hinnalla ja minusta on ihan järkevää myydä sitä sitten heille. Aika paljonhan noita latauspisteitä on myös sellaisissa kauppakeskuksissa, joissa usein vietetään hieman enemmän aikaa ja akku voi ehtiä täyteenkin.
 
Tuli ihan kiinnostuksesta katsottua mitä tuollainen RAV4 maksaa. Tuohan ihan törkyhintainen, kun samalla rahalla saisi paljon kykenevämmän täyssähkön tai jopa halvemmalla. Ja tuo Toyota on kuitenkin vaan plugari mikä edelleen syö sitä bensaa. Ei vaan tuolla rahalla ole oikein mitään järkeä tuollaista hommata ellei nyt joka päivä ajele jotain 500km lenkkejä.
Mun mielestä se oli halpa. Vanhaan väliin 15 K€ ja 27 000 km pois ja 16 kk uudempi auto, jossa teho mukavasti nousi uudelle tasolle. Sen lisäksi pääsee nauttimaan täyssähkö ajamisesta, joka on erityisen miellyttävää. Reaalihintaero oli uuden ja vanhan välillä 10 K€, eli 5 000 € tärvääntyi auton vanhenemiseen. 16 kk jaettuna siitä saa 312,5 €/kk, joka voisi olla vähän niinkun leasing maksua edellisestä hybridi premiumista. Korko ei pudonnut, kuin 2 % yksikköä, mutta siihen olen kyllä oikein tyytyväinen, vaikkei tuolloin vielä 0%:iin päässytkään. Autoon menee kuitenkin 100 € vähemmän kuukaudessa kaikkinensa. Ja mä olen kyllä mieltynyt tähän RAV4:een, joten en tätä kyllä ole miksikään paskaläjäksi hommannut. Loistava kärry kaikkinensa. Omasta mielestä.
 
Mun mielestä se oli halpa. Vanhaan väliin 15 K€ ja 27 000 km pois ja 16 kk uudempi auto, jossa teho mukavasti nousi uudelle tasolle. Sen lisäksi pääsee nauttimaan täyssähkö ajamisesta, joka on erityisen miellyttävää. Reaalihintaero oli uuden ja vanhan välillä 10 K€, eli 5 000 € tärvääntyi auton vanhenemiseen. 16 kk jaettuna siitä saa 312,5 €/kk, joka voisi olla vähän niinkun leasing maksua edellisestä hybridi premiumista. Korko ei pudonnut, kuin 2 % yksikköä, mutta siihen olen kyllä oikein tyytyväinen, vaikkei tuolloin vielä 0%:iin päässytkään. Autoon menee kuitenkin 100 € vähemmän kuukaudessa kaikkinensa. Ja mä olen kyllä mieltynyt tähän RAV4:een, joten en tätä kyllä ole miksikään paskaläjäksi hommannut. Loistava kärry kaikkinensa. Omasta mielestä.
Noilla välirahoilla nyt ei ole mitään tekemistä, kun katsoo listahintaa netissä. Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.
 
Tiedän että tämä voi olla nykynuorisolle vierasta, mutta ihmisiä on edelleen paljon ns. komennustöisstä tai muuten reissutöissä eri paikkakunnalla esimerkiksi isoilla rakennustyömailla ja teollisuuskohteissa, joissa viikot asutaan muualla kuin varsinaisesti kotona. Esimerkiksi hotelissa tai muussa tilapäisasunnossa jota voidaan kutsua myös komennuskämpäksi.
Millä perusteella ajattelit tietämättömyyteni johtuvan siitä, että olen nuorisoa?

Ja laitan aina plugarin lataukseen kaupan pihassa jos mahdollista. Voisin antaa paikan täyssähkölle jos tilanne tulee.
 
Sen lisäksi pääsee nauttimaan täyssähkö ajamisesta, joka on erityisen miellyttävää.
Halvemmalla olisit saanut sen täyssähköauton kuten Enyaq tai id4 GTX, niin olisit voinut nauttia vielä enemmän.

Ymmärtääkseni ei ihan näinkään. Esim. mäkkärien yhteyteen tehdyissä 225kW:n latureissa on 3kpl 75kW:n tehomoduuleita ja ensin tullut saa itselleen niistä kaksi eli 150kW eli rinnalle tuleva toinen lataaja ei kuse muroihin mitenkään mainittavasti.
Mutta myös se vain 75 kW saava maksaa samaa minuuttihintaa, mikä on mun mielestä aivan absurdia.

Jos latausmahdollisuus puuttuu kotoa niin aika paljon saa käydä ruokakaupassa 11kW:n teholla lataavalla täyssähköllä mikäli pitäisi saada sieltä sähköt kaikkiin arkiajoihin.
Esim. salilla käynti saunoineen 1h 30min kolme kertaa viikossa, muutama lounas ja illallinen ja kauppareissut siihen päälle, niin 100 kWh ehtisi latailla joka viikko.

Harva sähköautoilee ilman kotilatausta
Aika moni sähköautoilee Helsingissä ilman kotilatausta.

K-Latauksen type2:t ovatkin olleet enimmäkseen tyhjillään.
Onko tästä jotain statistiikkaa? Malmin Citymarketissa ne ovat lähes aina käytössä. Yhden otantakerran perusteella Karismassa puolet niistä oli käytössä.

Jos on pelkkä Citymarket keskellä ei-mitään, niin siellä tuskin käyttaste on kovin korkea. Mutta paikoissa joissa voi tehdä muutakin kuin käydä ostamssa Pirkka-jugurttia, ihmiset jättävät mielellään autonsa lataukseen esim. jonkun urheiluharrastuksen ajaksi.
 
Jyväskylä Keljon cittarissa 4 ilmaista laturia. Ruuhka-aikana melko täys käyttöaste, muuten aina päässyt lataamaan. Lähellä burger Kingin ja Motonetin pihassa ilmaiset lataukset. Ei ole juuri koskaan ollut täyttä.
 
En tiedä miten omalta osin lataaminen/ajaminen onnistuisi hybridillä tai sähköllä, mutta voin vaan kuvitella miten matka-aika kasvaisi vähintään 20% ylöspäin(totuus lähempänä 30%), se ja sama kenen latauspiste ja missä. Duunissa ei ole mahdollista ladata ja nykyisellään ei edes komennuskämpillä, joten V-käyrä maksimissaan jo ennen reissua kotiin. Heti kun se todellinen kantama saadaan sinne 500km:n hujakoille, niin voidaan aloittaa miettiminen ekoautoilusta ja en todellakaan ole ainut reissulainen tässä maassa, joka tuota rangea odottaa...

Osuit asian ytimeen siinä mielessä että jokainen laittaa selallaisen auton joka sopii parhaiten omaan käyttötarkoitukseen, tulotasoon ja mieltymyksiin.
Olisin itsekkin ottanut mieluusti täyssähkön, mutta olemattomien latausmahdollisuuksien ja omasta mielestä turhan kovan hankintahinnan vuoksi piti hylätä tämä mahdollisuus. (ja tuo rangekin osittain huonohko vielä)
Lataushybridissäkin tuli vastaan sama tilanne, ei latausmahdollisuuksia ja hintaero perusbensaan omasta mielestä vielä turhan iso. (Esim. Ioniq hybrid vs Ioniq plug-in)
Dieseliä taas ei kannata laittaa kun ei omilla ajomäärillä saa kuoletettua dieselveroa.
Mutta uuden auton himo oli kova ja halusi edes vähäsen sähköfiilistä ja normibensaa enemmän ekoilua niin valinta oli "itselataava" hybridi.

Esim. tup RAV4 pluggarina kelpaisi kyllä itsellekkin. Mutta onhan se niin hintava että ampui omasta budjetista niin paljon yli ettei sitä voinut edes harkita.

Jos itse ajaisin keikkaa jossa tyyliin viikoittain pitäisi singota jonnekkin satojen kilometrien päähän ja usein ilman latausinfraan oleviin paikkoihin, niin kyllä se vähäruokainen diesel kiinnostaisi ehkä eniten.
Plugharissahan on sitte se etu jos ajaa sähkörangen sisällä ja voi latailla niin päivittäinen ajo hoituu hyvin ilman bensaa/dieseliä, mutta se Turusta Nuorgamiin suuntautuva kesälomareissukin onnistuu polttomoottoria käyttäen.
 
Mulla oli just sama tilanne tammikuussa 2020, kun rupesin kattelemaan ittelle plugaria. Täyssähkö on ittellä poissuljettu, koska se ei salli välttämättä seinästä repimistä kesken latauksen, jos on pakko lähteä mihin aikaa vuorokautta tahansa. Eikä puhettakaan, että vähän sitten pystyisi täyttelemään sähköllä kesken ajamisen. Bensa vielä täyttönä onnistuu, muttei lataileminen. 2020 tammikuussa ei ollut kummoisia vaihtoehtoja noilta oikeilta autonvalmistajilta edes olemassa, enkä Teslaa kelpuuta mukaan muutenkaan. Erikoista olettaa, että täyssähköinen kävisi jokaiselle automaattisesti ottaa omaksi kulkineeksi. Meikäläisellä oli ja on ainoa vaihtoehto laittaa plugarit viivalle ja ottaa siitä sitten ittelle paras. Vähän sama tilanne omalla kohdalla, kuin joku ulkopuolinen tulisi 316 BMW kuskille, joka haluaisi vaihtaa M3:een maksamalla 10 K€ lisää, että väärin tehty.
Tykkään ajella tällä RAV4:lla ja mulle sopii plugari erinomaisesti.
 
Tuli ihan kiinnostuksesta katsottua mitä tuollainen RAV4 maksaa. Tuohan ihan törkyhintainen, kun samalla rahalla saisi paljon kykenevämmän täyssähkön tai jopa halvemmalla. Ja tuo Toyota on kuitenkin vaan plugari mikä edelleen syö sitä bensaa. Ei vaan tuolla rahalla ole oikein mitään järkeä tuollaista hommata ellei nyt joka päivä ajele jotain 500km lenkkejä.
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Entäs jos kyseiselle RAV4-kuskille "kykenevyys" tarkoittaa Toyotan erinomaista luotettavuutta tai sitä että tarvittaessa pääsee pitkälle tankkaamatta? Silloinhan Toyota on paras auto hänelle. Tai jos häntä miellyttää vaikka auton ulkonäkö, sekin on aivan yhtä hyvä kriteeri auton valintaan kuin vaikka suorituskyky, ohjaamon hiljaisuus, valmistusmaa tai kristallista tehty vaihdekeppi. Autojen paremmuus on täysin subjektiivista ja jokainen määrittää kriteerinsä itse.

Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.
Minun mielestä alle 100 000 euron hinnalla ei saa sellaista autoa jolla suostuisin ajamaan, puhumattakaan "kunnon täyssähköstä" jollaista ei ole olemassakaan kriteereilläni. En kuitenkaan pidä tätä totuutena tai pysty objektiivisesti sanomaan mitä tarkoittaa "kallis", "kykenevä" tai "kunnon täyssähkö" . 55 000 euron hintakin Toyotasta on sama kaikille mutta kallis vain köyhille.

Itse ostin hybridin siksi ettei minun mielestä laadukasta tilavaa 7-paikkaista sähköautoa ole olemassa. Eikä hybridejäkään kovin montaa.
 
Noilla välirahoilla nyt ei ole mitään tekemistä, kun katsoo listahintaa netissä. Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.

Sillä voi ajaa n. 60km tjsp. täysin sähköllä. Se, että siinä on myös bensamoottori ei poista sitä sähkömoottoreita siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla välirahoilla nyt ei ole mitään tekemistä, kun katsoo listahintaa netissä. Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.

Halvemmalla olisit saanut sen täyssähköauton kuten Enyaq tai id4 GTX, niin olisit voinut nauttia vielä enemmän.

YMMV. Reilu vuosi sitten kun valintaa oli arpomassa ja alla oli edellinen RAVi, jonka jatkuva polttiksenkäynnistely kaasupolkimen hipaisustakin harmitti, niin satasen lisäkustannus kuukaudessa siitä ettei niin käy oli ihan hyvä valinta. Nyt täyssähköissä alkaisi olla oikeasti vaihtoehtojakin saatavilla, mutta edelleen tällekin vuotta normaalin käyttöalueen pikalatausverkosto loistaa täydellisellä olemattomuudellaan, niin täyssähkö aiheuttaisi paikoin täysin päättömiä lataustaukoja. Kunhan Koillismaan laturit tälle vuotta valmistuvat, niin sitten tilanne alkaisi olla semmoinen, että tähän kohtaan omaa eloa täyssähkö muuttuu järkeväksi vaihtoehdoksi. Teslan ranget olisi käyttöön jotenkin riittäneet myös niihin kevään vaikeimpiin oloihin jo aiemmin, mutta jos lähimpään huoltoon on 500 km, niin sitten otetaan jotain muuta.

Bensaa on tähän asti palanut 3,6 l/100 km, joka on vähän reipas puolet ihan vastaavan hybridiravin melko vastaavasta ajoprofiilista (~6,8 l/100 km / 30kkm). Polttoainekustannuksista on säästynyt 8 kk aikana noin 1300 e ja sähkölatauksista taas on kertynyt energiakustannusta noin 250 e.

Osaltaan tuosta nyt myös saa sitä täyssähköajamista huomattavasti enemmän kuin melkein mistä vaan plugarista, kun sähkömoottoreista on kuitenkin suora veto pyörille ilman mitään (pykälällisiä) vaihdelaatikoita välissä. Talven kovilla pakkasilla todellisuus sitten toki on vähän toinen, mutta plugari on plugari, ei täyssähkö.

Yhteenveto: Onhan se listahinta kallis, mutta edellisen auton vaihdossa luiskaamalla ja toyota joustolla rahoittamalla ilman aikomustakaan maksaa autoa kauden lopusta omaksi kuukausikustannus on ihan tolkullisissa rajoissa. Ensi vuonna noita tuskin enää ostaa uutena kukaan, täyssähköt ja latausverkostot tulevat Toyotan ohi niin oikealta kuin vasemmalta ja vielä muiltakin puolilta.
 
98 säilyy pidempään kuin 95 ja kaikista paras säilyvyys on pienkonebensalla. Itse olen EV ajoista huolimatta käyttänyt konetta ainakin kerran kahdessa viikossa. Toki jos on liisari tai aiot myydä ennen takuun umpeutumista niin ihan sama.

Voihan sinne bensan sekaan lorauttaa sitä säilöntäainetta jos pelkää että se pilaantuu tankkiin.

Tuli ihan kiinnostuksesta katsottua mitä tuollainen RAV4 maksaa. Tuohan ihan törkyhintainen, kun samalla rahalla saisi paljon kykenevämmän täyssähkön tai jopa halvemmalla. Ja tuo Toyota on kuitenkin vaan plugari mikä edelleen syö sitä bensaa. Ei vaan tuolla rahalla ole oikein mitään järkeä tuollaista hommata ellei nyt joka päivä ajele jotain 500km lenkkejä.


Kyllä tuo RAV4 on kallis erityisesti sen olemukseen nähden, mutta eihän siinä teknisesti vikaa ole ja käytöstä riippuen se täyssähköauto voi olla myös todellinen rasite.

Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.
 
Voihan sinne bensan sekaan lorauttaa sitä säilöntäainetta jos pelkää että se pilaantuu tankkiin.




Kyllä tuo RAV4 on kallis erityisesti sen olemukseen nähden, mutta eihän siinä teknisesti vikaa ole ja käytöstä riippuen se täyssähköauto voi olla myös todellinen rasite.

Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.

Eilen tuli vedettyä Tampere-Kouvola-Tampere -reissu ja keli oli sellainen että juuri ja juuri tuo olisi mennyt ilman välilataustarpeita jollain kunnon täyssähköllä. Tuokin väli on sellainen että siinä ei ole oikein mitään redundanssia pikalatauspaikoista luontevilla taukopaikoilla, ja käytännössä aina pakko ladata joko lähtöpäässä Kouvolassa tai sitten ihan liian aikaisessa vaiheessa Lahdessa. Outlanderin keskikulutus oli 6,6l/100km joka ei ole ollenkaan paha lukema. Menomatkalla puoli litraa vähemmän, johtuen kotilatauksesta ja isommasta maantieajon osuudesta. 45% oli silti sähköajoa. Koko omistusaikana keskikulutus on jotain 4l/100km paikkeilla.

Vaikka täyssähkö on itsellänikin haaveissa niin kyllä se aikamoiset myönnytykset vaatii sitten aikanaan. Kyllä plugareille on edelleen paikkansa huolettomuutta ja pikaisia matkantekopäätöksiä ajatellen, eikä ne ole hetkeen häviämässä uusina autoinakaan mihinkään.
 
Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.
Kuten jo sanoin tuolla aiemmin niin sähköauto ei ole vaihtoehto jos päivittäin joutuu ajamaan jotain 500km matkoja. Jos sun päivittäiset ajot on luokkaa 100km niin akussa on aina latausta valmiina tämän lisäksi luokkaa 200-300km. Jos tuo ei riitä äkilliseen ajoon eikä ehdi pidemmällä matkalla ladata niin sitten pitää olla kyseessä todellinen hätä, johon mikä tahansa auto on liian hidas. Mutta tämä on väärässä ketjussa ja jatketaan muualla.
 
6 918 km tuli ajettua edellisen tankkauksen jälkeen ja bensaa meni tankkiin 37,08 L.
0,536 L/100 km kulutusta siis ollut.
kumulatiivinen sähkönkulutus on 20,7 kWh/100 km. Aamulla kävin pesulla ja tankkaamassa, niin saan kohta laturista kulutuksen selville.
Rangelupaus oli aamulla 95 km ja menosuuntaan se lisääntyi 100,2 km lukemiin, kun laski kuljetun matkan ja jäljellä olevan yhteen. Takaisin taas palasi entiseen ja ajettuna 42,1 km jäi Rangea jäljelle 54,9 km. Keskinopeutta kertyi vain 54 km/h, kun puolet matkasta on 60 rajoitusta, eikä huippunopeuskaan juuri yli 90 ollut.

Edittinä aamuisen ajamisen kulutus. Laturi näyttää ladanneensa sähköä 6,753 kWh. Eli kulutus oli sähköllä ajaen 16,04 kWh/100 km, joka on ihan verstailukelpoinen vaikka täyssähköistenkin kulutuksiin. Jo neljäs päivä putkeen, ettei tuo range lukema ole enää noussut, vaan molemmat luvut näyttää samaa 95 km lukemaa. Aikaisemmin näkyi myös desimaaleja, mutta ne on nyt kadonnut.
 

Liitteet

  • 5B2BE3AA-CECB-4E67-BA5F-E763F7412D1A.jpeg
    5B2BE3AA-CECB-4E67-BA5F-E763F7412D1A.jpeg
    2,5 MB · Luettu: 52
  • 5924AF47-AB30-41AF-9A31-0C081063CA21.jpeg
    5924AF47-AB30-41AF-9A31-0C081063CA21.jpeg
    2 MB · Luettu: 39
  • 045A8747-6E21-424D-9AAE-102AADAB5D03.png
    045A8747-6E21-424D-9AAE-102AADAB5D03.png
    410,4 KB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Rav phev olisi varmaan itsellekin tarttunut alle, jos olisi kotilatausmahdollisuus. Nyt kiikarissa Enyaq tai vast.
 
En kuitenkaan pidä tätä totuutena tai pysty objektiivisesti sanomaan mitä tarkoittaa "kallis", "kykenevä" tai "kunnon täyssähkö" . 55 000 euron hintakin Toyotasta on sama kaikille mutta kallis vain köyhille.
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Minulle RAV on kallis siksi, koska samalla rahalla saa parempaa ei siksi, että olisin köyhä eikä minulla olisi varaa siihen. Samoin joku 100 kilon plugari on kallis, koska samalla rahaa saa parempaa minusta.
 
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Minulle RAV on kallis siksi, koska samalla rahalla saa parempaa ei siksi, että olisin köyhä eikä minulla olisi varaa siihen. Samoin joku 100 kilon plugari on kallis, koska samalla rahaa saa parempaa minusta.
Vähän samalta alkaa kuulostaa, kuin pitäisi perustella, miksi maksalaatikon pitää maistua hyvältä ja se maistuu kaikille, tai kaikkien pitää syödä mämmiä, koska se on hyvää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom