Keskustelua hybridiautoista

Noilla välirahoilla nyt ei ole mitään tekemistä, kun katsoo listahintaa netissä. Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.

Sillä voi ajaa n. 60km tjsp. täysin sähköllä. Se, että siinä on myös bensamoottori ei poista sitä sähkömoottoreita siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla välirahoilla nyt ei ole mitään tekemistä, kun katsoo listahintaa netissä. Se oli alkaen +55k€ joka on vaan kallis kun samalla rahalla saa kunnon täyssähkön. Tuosta Ravista ei saa täyssähkö ajamista millään, koska siinä on se bensamotti keulalla.

Halvemmalla olisit saanut sen täyssähköauton kuten Enyaq tai id4 GTX, niin olisit voinut nauttia vielä enemmän.

YMMV. Reilu vuosi sitten kun valintaa oli arpomassa ja alla oli edellinen RAVi, jonka jatkuva polttiksenkäynnistely kaasupolkimen hipaisustakin harmitti, niin satasen lisäkustannus kuukaudessa siitä ettei niin käy oli ihan hyvä valinta. Nyt täyssähköissä alkaisi olla oikeasti vaihtoehtojakin saatavilla, mutta edelleen tällekin vuotta normaalin käyttöalueen pikalatausverkosto loistaa täydellisellä olemattomuudellaan, niin täyssähkö aiheuttaisi paikoin täysin päättömiä lataustaukoja. Kunhan Koillismaan laturit tälle vuotta valmistuvat, niin sitten tilanne alkaisi olla semmoinen, että tähän kohtaan omaa eloa täyssähkö muuttuu järkeväksi vaihtoehdoksi. Teslan ranget olisi käyttöön jotenkin riittäneet myös niihin kevään vaikeimpiin oloihin jo aiemmin, mutta jos lähimpään huoltoon on 500 km, niin sitten otetaan jotain muuta.

Bensaa on tähän asti palanut 3,6 l/100 km, joka on vähän reipas puolet ihan vastaavan hybridiravin melko vastaavasta ajoprofiilista (~6,8 l/100 km / 30kkm). Polttoainekustannuksista on säästynyt 8 kk aikana noin 1300 e ja sähkölatauksista taas on kertynyt energiakustannusta noin 250 e.

Osaltaan tuosta nyt myös saa sitä täyssähköajamista huomattavasti enemmän kuin melkein mistä vaan plugarista, kun sähkömoottoreista on kuitenkin suora veto pyörille ilman mitään (pykälällisiä) vaihdelaatikoita välissä. Talven kovilla pakkasilla todellisuus sitten toki on vähän toinen, mutta plugari on plugari, ei täyssähkö.

Yhteenveto: Onhan se listahinta kallis, mutta edellisen auton vaihdossa luiskaamalla ja toyota joustolla rahoittamalla ilman aikomustakaan maksaa autoa kauden lopusta omaksi kuukausikustannus on ihan tolkullisissa rajoissa. Ensi vuonna noita tuskin enää ostaa uutena kukaan, täyssähköt ja latausverkostot tulevat Toyotan ohi niin oikealta kuin vasemmalta ja vielä muiltakin puolilta.
 
98 säilyy pidempään kuin 95 ja kaikista paras säilyvyys on pienkonebensalla. Itse olen EV ajoista huolimatta käyttänyt konetta ainakin kerran kahdessa viikossa. Toki jos on liisari tai aiot myydä ennen takuun umpeutumista niin ihan sama.

Voihan sinne bensan sekaan lorauttaa sitä säilöntäainetta jos pelkää että se pilaantuu tankkiin.

Tuli ihan kiinnostuksesta katsottua mitä tuollainen RAV4 maksaa. Tuohan ihan törkyhintainen, kun samalla rahalla saisi paljon kykenevämmän täyssähkön tai jopa halvemmalla. Ja tuo Toyota on kuitenkin vaan plugari mikä edelleen syö sitä bensaa. Ei vaan tuolla rahalla ole oikein mitään järkeä tuollaista hommata ellei nyt joka päivä ajele jotain 500km lenkkejä.


Kyllä tuo RAV4 on kallis erityisesti sen olemukseen nähden, mutta eihän siinä teknisesti vikaa ole ja käytöstä riippuen se täyssähköauto voi olla myös todellinen rasite.

Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.
 
Voihan sinne bensan sekaan lorauttaa sitä säilöntäainetta jos pelkää että se pilaantuu tankkiin.




Kyllä tuo RAV4 on kallis erityisesti sen olemukseen nähden, mutta eihän siinä teknisesti vikaa ole ja käytöstä riippuen se täyssähköauto voi olla myös todellinen rasite.

Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.

Eilen tuli vedettyä Tampere-Kouvola-Tampere -reissu ja keli oli sellainen että juuri ja juuri tuo olisi mennyt ilman välilataustarpeita jollain kunnon täyssähköllä. Tuokin väli on sellainen että siinä ei ole oikein mitään redundanssia pikalatauspaikoista luontevilla taukopaikoilla, ja käytännössä aina pakko ladata joko lähtöpäässä Kouvolassa tai sitten ihan liian aikaisessa vaiheessa Lahdessa. Outlanderin keskikulutus oli 6,6l/100km joka ei ole ollenkaan paha lukema. Menomatkalla puoli litraa vähemmän, johtuen kotilatauksesta ja isommasta maantieajon osuudesta. 45% oli silti sähköajoa. Koko omistusaikana keskikulutus on jotain 4l/100km paikkeilla.

Vaikka täyssähkö on itsellänikin haaveissa niin kyllä se aikamoiset myönnytykset vaatii sitten aikanaan. Kyllä plugareille on edelleen paikkansa huolettomuutta ja pikaisia matkantekopäätöksiä ajatellen, eikä ne ole hetkeen häviämässä uusina autoinakaan mihinkään.
 
Se vittumainen puoli noissa täyssähköautoissa on että jos ajoprofiiliin kuuluu yksikin käyttö vuodessa jolloin sen on kuljettava "nytheti" niin ne muuttuvat mahtavista mahdottomiksi vaihtoehdoiksi.
Kuten jo sanoin tuolla aiemmin niin sähköauto ei ole vaihtoehto jos päivittäin joutuu ajamaan jotain 500km matkoja. Jos sun päivittäiset ajot on luokkaa 100km niin akussa on aina latausta valmiina tämän lisäksi luokkaa 200-300km. Jos tuo ei riitä äkilliseen ajoon eikä ehdi pidemmällä matkalla ladata niin sitten pitää olla kyseessä todellinen hätä, johon mikä tahansa auto on liian hidas. Mutta tämä on väärässä ketjussa ja jatketaan muualla.
 
6 918 km tuli ajettua edellisen tankkauksen jälkeen ja bensaa meni tankkiin 37,08 L.
0,536 L/100 km kulutusta siis ollut.
kumulatiivinen sähkönkulutus on 20,7 kWh/100 km. Aamulla kävin pesulla ja tankkaamassa, niin saan kohta laturista kulutuksen selville.
Rangelupaus oli aamulla 95 km ja menosuuntaan se lisääntyi 100,2 km lukemiin, kun laski kuljetun matkan ja jäljellä olevan yhteen. Takaisin taas palasi entiseen ja ajettuna 42,1 km jäi Rangea jäljelle 54,9 km. Keskinopeutta kertyi vain 54 km/h, kun puolet matkasta on 60 rajoitusta, eikä huippunopeuskaan juuri yli 90 ollut.

Edittinä aamuisen ajamisen kulutus. Laturi näyttää ladanneensa sähköä 6,753 kWh. Eli kulutus oli sähköllä ajaen 16,04 kWh/100 km, joka on ihan verstailukelpoinen vaikka täyssähköistenkin kulutuksiin. Jo neljäs päivä putkeen, ettei tuo range lukema ole enää noussut, vaan molemmat luvut näyttää samaa 95 km lukemaa. Aikaisemmin näkyi myös desimaaleja, mutta ne on nyt kadonnut.
 

Liitteet

  • 5B2BE3AA-CECB-4E67-BA5F-E763F7412D1A.jpeg
    5B2BE3AA-CECB-4E67-BA5F-E763F7412D1A.jpeg
    2,5 MB · Luettu: 52
  • 5924AF47-AB30-41AF-9A31-0C081063CA21.jpeg
    5924AF47-AB30-41AF-9A31-0C081063CA21.jpeg
    2 MB · Luettu: 39
  • 045A8747-6E21-424D-9AAE-102AADAB5D03.png
    045A8747-6E21-424D-9AAE-102AADAB5D03.png
    410,4 KB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Rav phev olisi varmaan itsellekin tarttunut alle, jos olisi kotilatausmahdollisuus. Nyt kiikarissa Enyaq tai vast.
 
En kuitenkaan pidä tätä totuutena tai pysty objektiivisesti sanomaan mitä tarkoittaa "kallis", "kykenevä" tai "kunnon täyssähkö" . 55 000 euron hintakin Toyotasta on sama kaikille mutta kallis vain köyhille.
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Minulle RAV on kallis siksi, koska samalla rahalla saa parempaa ei siksi, että olisin köyhä eikä minulla olisi varaa siihen. Samoin joku 100 kilon plugari on kallis, koska samalla rahaa saa parempaa minusta.
 
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Minulle RAV on kallis siksi, koska samalla rahalla saa parempaa ei siksi, että olisin köyhä eikä minulla olisi varaa siihen. Samoin joku 100 kilon plugari on kallis, koska samalla rahaa saa parempaa minusta.
Vähän samalta alkaa kuulostaa, kuin pitäisi perustella, miksi maksalaatikon pitää maistua hyvältä ja se maistuu kaikille, tai kaikkien pitää syödä mämmiä, koska se on hyvää.
 
Tässä esitetään mielipiteesi totuutena. Minulle RAV on kallis siksi, koska samalla rahalla saa parempaa ei siksi, että olisin köyhä eikä minulla olisi varaa siihen. Samoin joku 100 kilon plugari on kallis, koska samalla rahaa saa parempaa minusta.
Eiköhän se nyt ole tullut selväksi ettei se RAV ole sinulle sopiva auto?

Olit sitten köyhä tai et, ketään ei kiinnosta. :facepalm:
 
Kuten jo sanoin tuolla aiemmin niin sähköauto ei ole vaihtoehto jos päivittäin joutuu ajamaan jotain 500km matkoja. Jos sun päivittäiset ajot on luokkaa 100km niin akussa on aina latausta valmiina tämän lisäksi luokkaa 200-300km. Jos tuo ei riitä äkilliseen ajoon eikä ehdi pidemmällä matkalla ladata niin sitten pitää olla kyseessä todellinen hätä, johon mikä tahansa auto on liian hidas. Mutta tämä on väärässä ketjussa ja jatketaan muualla.

No eikös tämä ole juuri ketju jossa noita hybridi- ja sähköautojen eroja voi puida? Modet taisivat yhteisen sähkö+hybridi ketjun jakaa kahtia.

Tietysti se pitää paikkansa että normaalin ihmisen päivystysluonteiset työt ei ole mitään elämän ja kuoleman asioita, mutta ovat ne silti sellaisia että niihin pitää heti vastata, ja on niissä myös ainakin toisinaan vähintään ison taloudellisen menetyksen vaara.

Mä olen duunikäyttööni melko vakavasti harkinnut PSA:n sähköpakua (e-expert/jympy/vivaro), jossa pitäisi se 300km range normaalioloissa olla. Päivittäiset ajot on yleensä luokkaa 50-150 km, kerran pari kuussa 250km, eli tuon normaalin käytön puolesta se range olisi riittävä ja todennäköisesti tuon kerran pari talvikuussa sen pystyisi jotenkin sumplimaan jos tuo range ei riittäisi, mutta kun tulee sitten se vikalähtö, niin yleensä se tarkoittaa sitä että ajoa tulee se sama edes-takas ajo kuin normaalissa päivittäisessäkin ajossa, jonka lisäksi sinne tulee yleensä vielä ylimääräiset usein asiaan liittyvät tarvikkeiden haut jostain päivystysvarastoilta.

Mä en usko että olen mitenkään valtavan poikkeuksellisella ajoprofiililla tuon laitteeni kanssa, suurimpana erona henkilöautoon on tietysti se että pakettiautossa kulkee aina mukana myös työkalut ja perustarvikkeet, eli mikään pikavuokraus ei sen puolesta ole mahdollista.

Pakumarkkinoilla varsinaisia hybrideitä ei ole tietääkseni lainkaan, ja Transit Customin plugin sarjahybrid tuntuu jotenkin hyvin vaillinaiselta toteutukselta. Sekä akku että polttomoottori ovat liian rajoittuneita. Jos akkurange olisi tuplat isompi tai polttiksen kulutus puolet pienempi, niin se olisi ihan ok.
 
Aiemmin olen pitänyt lataushybridiä selvästi fiksuimpana autotyyppinä useimmille, mutta nyt pitää todeta, että se ei sittenkään sovellu nimenomaan itselle kuitenkaan kovin hyvin:

Mökkimatka kasvaa kohta muuton myötä 60 kilometristä 240 kilometriin, ja töistä saisi työsuhdeauton.

Työmatkaan en autoa tarvi, se menee korona-ajan jälkeenkin polkupyörällä, ja uuden asunnon paikka on hyvin lähellä kaikkia tärkeimpiä harrastuspaikkojakin, joten kaupunkiajoa/ajoa missä se lataushybridin n. 60km akulla ajettava toimintamatka riittää tulee hyvin vähän.

Ja nimenomaan tuollaiseen "lähden viikonlopuksi 240km päähän paikkaan jossa voin myös ladata" sähköauto vaan vaikuttaa paljon sopivammalta; Lataushybridillä(n. 60km akku) näistä reissuista menisi vain n. neljäsosa sähköllä, mutta on aika paljon sähköautoja, joilla helposti ajaa tuon 240km, ja mökillä kahdessa vuorokaudessa saa aina ladattua akun täyteen. Toki pysähtymällä matkan varrella kaupassa laturin luona tms. saisi parikymmentä kilsaa sähkömatkaa lisää, mutta eipä se silti paljoa tunnu.

Vai onko jotain (muuten järkeviä ja kohtuuhintaisia) lataushybrideitä joissa akkua riittäisi esim selvästi yli 100 kilometriksi? Että voisi ajaa matkasta n. puolet sähköllä?

Kuviota toki itsellä monimutkaistaa vielä sekin, että pienen mökkitien mäkien takia neliveto houkuttaisi - ärsyttää vaan se, että sen nelivedon mukana usein tulee myös paljon turhia hevosvoimia ja hintaa aika paljon lisää yms. ja joistain muuten fiksuista autoista ei ole nelivetomalleja.
 
Viimeksi muokattu:
Aiemmin olen pitänyt lataushybridiä selvästi fiksuimpana autotyyppinä useimmille, mutta nyt pitää todeta, että se ei sittenkään sovellu nimenomaan itselle kuitenkaan kovin hyvin:

Mökkimatka kasvaa kohta muuton myötä 60 kilometristä 240 kilometriin, ja töistä saisi työsuhdeauton.

Työmatkaan en autoa tarvi, se menee korona-ajan jälkeenkin polkupyörällä, ja uuden asunnon paikka on hyvin lähellä kaikkia tärkeimpiä harrastuspaikkojakin, joten kaupunkiajoa/ajoa missä se 60km toimintasäde riittää tulee hyvin vähän.

Ja nimenomaan tuollaiseen "lähden viikonlopuksi 240km päähän paikkaan jossa voin myös ladata" sähköauto vaan vaikuttaa paljon sopivammalta; Lataushybridillä(60km akku) näistä reissuista menisi vain n. neljäsosa sähköllä, mutta on aika paljon sähköautoja, joilla helposti ajaa tuon 240km, ja mökillä kahdessa vuorokaudessa saa aina ladattua akun täyteen. Toki pysähtymällä matkan varrella kaupassa laturin luona tms. saisi parikymmentä kilsaa sähkömatkaa lisää, mutta eipä se silti paljoa tunnu.

Vai onko jotain (muuten järkeviä ja kohtuuhintaisia) lataushybrideitä joissa akkua riittäisi esim selvästi yli 100 kilometriksi? Että voisi ajaa matkasta n. puolet sähköllä?

Kuviota toki itsellä mokimutkaistaa vielä sekin, että pienen mökkitien mäkien takia neliveto houkuttaisi - ärsyttää vaan se, että sen nelivedon mukana usein tulee myös paljon turhia hevosvoimia ja hintaa aika paljon lisää yms. ja joistain muuten fiksuista autoista ei ole nelivetomalleja.

Kyllä sulle tuohon ajoon täyssähkö sopisi hienosti. Mutta ota huomioon että lataushybrideissä menee kyllä tyhjälläkin akulla matka kuin matka vähintään 30% sähköllä, perushybridiin verrattuna iso akku tarkoittaa paljon parempaa itselatauskyvykkyyttä. Mullakin 6v vanhalla isolla neliveto-katumaasturilla 400km matka meni 45% sähköllä, ja noita autoja saa kaksi sillä rahalla millä vastaavan täyssähkön.

Mutta minä nyt olenkin köyhä.
 
Ja mulle sopii plugari taas oikein hyvin. 7 000 km polttoaineen kulutuksella 37 L on ihan jees kustannus siitä, että on kuitenkin vapaaseen liikkumiseen kelpuullinen auto eläkepäiviä varten. Nurkka-ajot pilkkahintaan ja pidemmälle pääsee rajoituksetta ihan normikustannuksilla. Ei tässä oikeestaan kaipaa mitään muiden ajatelmia siitä, mikä meille olisi jonkun toisen mielestä paras ratkaisu, kun ne ei meidän olemisista tiedä oikeestaan mitään. Ei tule kommentoitua esim asumisestakaan, että väärin asuttu, jos et asu omakotitalossa. Mökille kun siirtyy, niin 400 km pitäisi siirtyä ensin ja sitten voi siellä ajella sähköllä. Tulee vain lähdettyä sinnekin toistaiseksi Land cruiserilla, jotta saa rompetta kyytiin. Kohtahan tässä tulee siirryttyä yhden auton varaan ja Land cruiseri ei kyllä jää käyttöautoksi, vaan tuolla RAV4:lla täytyy yrittää pärjätä.
 
Kyllä sulle tuohon ajoon täyssähkö sopisi hienosti. Mutta ota huomioon että lataushybrideissä menee kyllä tyhjälläkin akulla matka kuin matka vähintään 30% sähköllä, perushybridiin verrattuna iso akku tarkoittaa paljon parempaa itselatauskyvykkyyttä. Mullakin 6v vanhalla isolla neliveto-katumaasturilla 400km matka meni 45% sähköllä, ja noita autoja saa kaksi sillä rahalla millä vastaavan täyssähkön.

Sähköajon osuus ei ole mikään hyvyysmittari. Pääsääntöisesti plugarit ovat itselataavana aika onnettomia ainakin jos puhutaan taloudellisuudesta...toki poikkeuksia on.
 
No niin… Sain viimein kytkettyä kaikki reilaan.
Eli autotalliin tuli jakorasian tilalle ryhhmäkeskus. Vikavirtasuoja piti vaihtaa B-type malliin, joka sitten kustansikin reilusti yli 200 €. Kaikkinensa auton latauksen järjestäminen vei rahaa seuraavasti:
15 m 4 x 10+10 MCMK 102 € + Accelev 6 kW 1265 € + sähkömittari + keskus 500 €. 2000€ on omasta mielestä vielä ihan OK kustannus auton lataamiseen. Ja tuossa on jo kuormavahti sisällä, kun Accelev sen tekee automaattisesti. Eli 3 x 25 A liittymällä pärjätään vielä 350 neliön sähkölämmitys talossakin hyvin ilman mitään jaksotuskytkentöjä.
Ihmettelyn aihetta tuli tuosta sähkömittarista. Accelev on 2:n vaiheen välissä, eli 400 V muuntaja. Se hurisee melko törkeästi, mutta yhtään kWh ei näy menevän mittariin mitään lepotehoa. Tämän voi siis jättää huoletta kiinni jatkuvasti, vai miten on?
Tallin keskuksessa on se hyvä puoli, että tuon saa nyt kytkettyä nyt suoraan talon pääsulakkeiden taakse, eli ei ole virtarajoituksia, jos pitää pakosta nostaa liittymän ampereita.
Tommonen siitä tuli. Toinen CEE16 rasia on mittarin takana ja loput sitten normisähköä. Syöttökaapelit on eriytetty mittarilta, kuten näkyy.
Sähköä on autoon mennyt omasta talosta tuon Accelevin mukaan 2630 kWh syyskuusta lähtien. Tästä eteenpäin siis toimii tuo virallinen mittari. Onhan tässä tullut kyllä ilmaisiakin latauksia jonkun verran ja ihan maksanutkin jo ehkä 5 kertaa laturista. Sama juttu Lidlin kanssa. Ainakin 5 kertaa on jo täynnä nyt 7.9.-20 lähtien ja 18 000 km ajettuna.

Edittiä. Itseasiassa en ymmärrä, miksi joku edes ostaa noita muita latausasemia, joissa ei ole kuormavahtia valmiiksi. Accelevin asemissa se on kaikissa jo valmiiksi mukana ja hinta on vähintään sama, jos ei jopa halvempi. Ja niille, joilla löytyy jo CEE16 rasia se käy suoraan seinään.
Selvennyksenä siis, että Accelevilta löytyy myös tavallisia latausasemia, enkä tarkoittanut näitä törkeän hintaisia 2- vaihelatureita, joilla saadaan auton typerä 1-vaihe laturi sovitettua normaalielämään. Viisas Japanilainen insinööri on ajatellut, että 32 A amperia on järkevää imuroida yhdestä vaiheesta ja kustantaa esim Suomessa meikäläisellä ylimääräistä samanverran, kuin auto syö sähköä. Eli esim liittymän suurennos 600 € perusmaksuun + sähköä 600 €. 3-vaiheinen laturi autoon kustantaisi arviolta 2-300 € enemmän ja voisi vaikka laittaa listaan asiakkaan valittavaksi, haluaako maksaa tuon lisän.
 

Liitteet

  • EADF3BD8-E070-469C-A7A4-65A9B354876A.jpeg
    EADF3BD8-E070-469C-A7A4-65A9B354876A.jpeg
    1 MB · Luettu: 40
  • FB6D7BA7-A626-45C2-8305-4CC3DF5C19C7.jpeg
    FB6D7BA7-A626-45C2-8305-4CC3DF5C19C7.jpeg
    1,5 MB · Luettu: 42
Viimeksi muokattu:
Ihmettelyn aihetta tuli tuosta sähkömittarista. Accelev on 2:n vaiheen välissä, eli 400 V muuntaja. Se hurisee melko törkeästi, mutta yhtään kWh ei näy menevän mittariin mitään lepotehoa. Tämän voi siis jättää huoletta kiinni jatkuvasti, vai miten on?

Kyllä se muuntaja ja loppupaketti jonkun tyhjäkäyntitehon nappaa päällä ollessaan.
 
Alkaa Passatin mukana tullut tilapäislatauslaite vedellä ilmeisesti viimeisiään, kun vilkuttaa vain vikavaloja eikä resetistä tokene. Testasiko merkkihuolto näitä jotenkin ja mitä kustantaa, jos testaa?

Jos tuo on uusintaa vailla, niin oliko suosituksia uudesta Suko-Type2 -latauslaitteesta? Hintaväli näyttää olevan Aliexpressin vähän yli 100€ laitteesta useisiin satoihin euroihin.
 
Mun vanhempi Accelev ei sisältänyt B vikavirtasuojaa. No otinkin asiasta yhteyttä ja sanoin, että tätä on lainvastaista myydä ilman B-type suojausta Suomessa. Ihan sama, mitä sanotaan noilla niiden kansainvälisillä sivuilla, mutta meidän köytäntö pätee. No ovat sitten ehkä ottaneet oppiinsa ja tavara alkaa olla päivän tasolla. Sitä se ei ollut automaattisesti syyskuussa 2020. Eli tässä on kyseessä aito maahantuoja, eikä mikään nettikauppojen siirtelijä.
 
Jos tuo Accelev on kytkettynä pistokkeella voimavirtarasiaan, niin sitä tasavirtavikasuojaa ei oikeastaan vaadita.. Vikatilanteen kannalta se tietysti on ihan hyvä olla olemassa.
 
Alkaa Passatin mukana tullut tilapäislatauslaite vedellä ilmeisesti viimeisiään, kun vilkuttaa vain vikavaloja eikä resetistä tokene. Testasiko merkkihuolto näitä jotenkin ja mitä kustantaa, jos testaa?

Jos tuo on uusintaa vailla, niin oliko suosituksia uudesta Suko-Type2 -latauslaitteesta? Hintaväli näyttää olevan Aliexpressin vähän yli 100€ laitteesta useisiin satoihin euroihin.
Jos haluat ilmaiseksi mukaan kuormavahti ominaisuuden, niin hommaa Accelev. On koeteltu ja toimii loistavasti. Testijakso alkoi lokakuussa 2020 ja ainoa sulakkeen pärähtäminen sattui, kun 3 kW kompura pärähti tulille kesken 5,7 kW latauksen ja johdonsuojat 16 A. Eli oppi laittamaan kompurankin käytön jälkeen off asentoon.
 
Jos haluat ilmaiseksi mukaan kuormavahti ominaisuuden, niin hommaa Accelev. On koeteltu ja toimii loistavasti. Testijakso alkoi lokakuussa 2020 ja ainoa sulakkeen pärähtäminen sattui, kun 3 kW kompura pärähti tulille kesken 5,7 kW latauksen ja johdonsuojat 16 A. Eli oppi laittamaan kompurankin käytön jälkeen off asentoon.

Accelev V2 Uni 1 schuko pistokkeella maksaa 500-600€ riippuen haluaako WLAN vai ei? Millä perusteella tämä on parempi latauslaite tilapäiskäyttöön kun esim. alle 300€ maksava VW:n alkuperäinen?
 
Jos tuo Accelev on kytkettynä pistokkeella voimavirtarasiaan, niin sitä tasavirtavikasuojaa ei oikeastaan vaadita.. Vikatilanteen kannalta se tietysti on ihan hyvä olla olemassa.
Mun mielestä taas nimenomaan on vaadittava ominaisuus tuo, koska mahdollinen vikavirta voi olla tasavirralla jo tappavalla tasolla. Eli ei pistokkeeseenkaan saa kytkeä esim vapaasti mitä tahansa Suomessa. Tai siis laitetta, joka on tarkoitettu kytkettäväksi turvallisuusmääräykset ym huomioiden maallikon kytkettäksi ja käyttöön.
 
Accelev V2 Uni 1 schuko pistokkeella maksaa 500-600€ riippuen haluaako WLAN vai ei? Millä perusteella tämä on parempi latauslaite tilapäiskäyttöön kun esim. alle 300€ maksava VW:n alkuperäinen?
Jos haluaa kuormavahdin. En tiedä miten noita latureita käytetään, mutta täysteholla kuormavahti on oikein hyvä. VW on ehkä paras. Ostakaa sellainen.
 
Nyt pitää kyllä peruuttaa koko Accelev hypetys. Sieltähän näyttää poistuneen kokonaan ne alta 400 € peruslaitteet. Taitaa olla haistettuna tämä sähköautojen nouseminen. Olis pitäny ostaa ajoissa ittelle se matkalaturi. Tai siinä nyt niin tarkkaa, että minkä ottaa, jos muu laturi kuitenkin oikeasti käytössä. Taisinkin sekoittaa näppärästi nämä matkakaturit ja oikeat. Accelevin osalta siis näköjään kannatta unohtaa koko juttu, koska ne normaalihintaiset näyttääkin kadonneen kokonaan tarjonnasta. Harmi sinänsä.
 
Tai löytyyhän tuo vielä EU sivuilta, mutta hintaa tulee yli 300 € kuitenkin. Wifin kanssa type2 kaapelilla 500 €. Näyttäisi alkuperäinen hinta kyllä pompsahtaneen kuitenkin. Saattaisin kyllä vielä tuon 420 maksaakin, jos sulakkeilla vaaditaan kuormanhallinta. Erikseen nuo vahdit voi olla työläitä, tai hinnakkaitakin. Oma vahti toimii ainakin Accelevissa loistavasti. Nuo useampivaiheiset asemat sitten kustantaa jo 800 € luokkaa.


Vähän myöhäistä Edittiä. Tämähän kustantaakin nykyään jo 507.95 €, joten ei enää olekkaan halpa matkalaturi. Ex clude VAT hämäsi tuossa. Kuormavahtia tarvitsemattomat löytää kyllä helposti parempia vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa Passatin mukana tullut tilapäislatauslaite vedellä ilmeisesti viimeisiään, kun vilkuttaa vain vikavaloja eikä resetistä tokene. Testasiko merkkihuolto näitä jotenkin ja mitä kustantaa, jos testaa?

Minulla ainakin alkaa tuo Skodan tilapäislatauslaite vilkuttamaan punaista jos siihen paistaa pidempään aurinko suoraan. Ihan normitoiminto. Vika poistuu auringon poistuttua.
 
Minulla ainakin alkaa tuo Skodan tilapäislatauslaite vilkuttamaan punaista jos siihen paistaa pidempään aurinko suoraan. Ihan normitoiminto. Vika poistuu auringon poistuttua.

Auringonpaisteeseen tämä omakin taitaa liittyä. On tuo noita punaisia ennenkin vilkutellut, mutta alkanut toimimaan uudelleen kun ottanut pois seinästä ja antanut olla vähän aikaa. Nyt ei meinannut lähteä millään toimimaan vaikka oli tunteja irti ja resettiä yritin painella. Nyt illalla sitten suostui taas aloittamaan lataamisen.
 
Minulla ainakin alkaa tuo Skodan tilapäislatauslaite vilkuttamaan punaista jos siihen paistaa pidempään aurinko suoraan. Ihan normitoiminto. Vika poistuu auringon poistuttua.
Auringonpaisteeseen tämä omakin taitaa liittyä. On tuo noita punaisia ennenkin vilkutellut, mutta alkanut toimimaan uudelleen kun ottanut pois seinästä ja antanut olla vähän aikaa. Nyt ei meinannut lähteä millään toimimaan vaikka oli tunteja irti ja resettiä yritin painella. Nyt illalla sitten suostui taas aloittamaan lataamisen.

Käytättekö tilapäislatauslaitteita ihan päivittäisessä käytössä päivittäiseen lataamiseen? Nämähän ei käsittääkseni ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön vaan nimenomaan esim. reissuille kun lähdetään käymään siellä sukuloimassa missä ei ole kiinteää laturia autotallin seinässä kuten kotona.
 
Käytättekö tilapäislatauslaitteita ihan päivittäisessä käytössä päivittäiseen lataamiseen? Nämähän ei käsittääkseni ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön vaan nimenomaan esim. reissuille kun lähdetään käymään siellä sukuloimassa missä ei ole kiinteää laturia autotallin seinässä kuten kotona.

Tällä hetkellä kyllä.
 
Käytättekö tilapäislatauslaitteita ihan päivittäisessä käytössä päivittäiseen lataamiseen? Nämähän ei käsittääkseni ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön vaan nimenomaan esim. reissuille kun lähdetään käymään siellä sukuloimassa missä ei ole kiinteää laturia autotallin seinässä kuten kotona.
Tällä hetkellä kyllä.
Samoin. Kunnollisen latauspisteen hankkiminen on kyllä ns. prosessissa, mutta joihinkin paikkoihin se ei ole pelkästään itsestä kiinni ja siten ei kauhean nopeasti tapahdu.
 
Olenkin miettinyt miten paljon ihmiset käyttää sitä auton mukana olevaa laturia kiinteän laturin sijaan, ja miten hyvin ne toimii tai miten pitkäikäisiä ovat aktiivisemmassa käytössä.
Tuo kiinteän latauspisteen hankinta ja asennus on kuitenkin yksi aika pakollinen lisäkuluerä kun hankkii ensimmäisen pluggarin tai täyssähkön.
Sitten senkin mietintä laittaako nyt kiinteän laturin vain pluggarille mitoitettuna, vai suoraan tehokkaamman mahdollista sähköautoa varten. Saikos latauspisteen asennuksessa hyödynnettyä kotitalousvähennystä? Vai oliko se vähennys jo lakkautettu kokonaan? Ei oo tullut juuri hyödynnettyä niin hatara muisti.
 
Olenkin miettinyt miten paljon ihmiset käyttää sitä auton mukana olevaa laturia kiinteän laturin sijaan, ja miten hyvin ne toimii tai miten pitkäikäisiä ovat aktiivisemmassa käytössä.

Omaa täyssähkäriä ladannut tuollaisella yli vuoden ja toimii ilman ongelmaa oli pakkasta tai mitä tahansa. Syynä oma laiskuus latausasemaan hankintaan ja niiden sikahinnat.
 
Minä en ole hankkinut kiinteää laturia, koska työsuhdeauton sisältöön kuuluvat polttoaine ja sähköenegia, mutta laturi pitäisi kustantaa omasta pussista jos kotona aikoo latailla. Tämä on aika tyypillinen tilanne tällä hetkellä.
 
Olenkin miettinyt miten paljon ihmiset käyttää sitä auton mukana olevaa laturia kiinteän laturin sijaan, ja miten hyvin ne toimii tai miten pitkäikäisiä ovat aktiivisemmassa käytössä.
Tuo kiinteän latauspisteen hankinta ja asennus on kuitenkin yksi aika pakollinen lisäkuluerä kun hankkii ensimmäisen pluggarin tai täyssähkön.
Sitten senkin mietintä laittaako nyt kiinteän laturin vain pluggarille mitoitettuna, vai suoraan tehokkaamman mahdollista sähköautoa varten. Saikos latauspisteen asennuksessa hyödynnettyä kotitalousvähennystä? Vai oliko se vähennys jo lakkautettu kokonaan? Ei oo tullut juuri hyödynnettyä niin hatara muisti.

Laturit on aivan sikahintaisia ja sähkömiehillä kiiluu euronkuvat silmissä kun lähdet tarjousta kysymään, joten ei kiitos. Peruslatauksella mennään eli 8A "tilapäis"laturista, tuo tilapäis-sana hieman johtaa harhaan kun oikea termi sille olisi "ei-kiinteä", aivan hienosti voi ladata plugaria tai täyssähköä normaalista Schuko-pistokkeesta niin kauan kun pitää huolen pistorasian kunnosta ja katsoo ettei keskuksellakaan mikään ylikuumene. En ota latauslaitetta myöskään turhaan pois pistorasiasta niin silloin siitä ei tule mitään kulumaa, ostin toisen 8A-16A säädettävän matkalaturin sitten matkakäyttöä varten muutenkin.

Plugarikuskina sitäpaitsi koen että juuri nyt olisi paljon isompi tarve maksimitehoiselle latausasemalle, täyssähköllä ei tarvitse työpäivän jälkeen mitään välilatausta tehdä kun akussa riittää parhaimmillaan satoja kilometrejä rangea harrastuksiin yms. menoa varten lyhyen työpäivän jälkeen vielä kotona käynninkin jäljiltä.
 
Mun mielestä taas nimenomaan on vaadittava ominaisuus tuo, koska mahdollinen vikavirta voi olla tasavirralla jo tappavalla tasolla. Eli ei pistokkeeseenkaan saa kytkeä esim vapaasti mitä tahansa Suomessa. Tai siis laitetta, joka on tarkoitettu kytkettäväksi turvallisuusmääräykset ym huomioiden maallikon kytkettäksi ja käyttöön.
Pistorasia on pistorasia, eikä mikään pykälä määrittele sen suojausvaatimuksia muutettavaksi sen mukaan mitä siihen pistorasiaan kytketään, eli se B tyypin vikis ei ole pakollinen silloin kun se suojaa pistorasiaa.

Nykypykälien mukaan siinä pistorasiaan kytkettävässä accelevissä pitää olla se tasavirtasuojaus, mutta ei se määräysten vastaiseksi muutu jos laite on vanhempi, ajalta jolloin tuota tasavirtasuojausta ei vaadittu.

Mutta tosiaan pykälästä huolimatta, tuo tasavirtasuojaus on ihan hyvä lisäsuoja, jos käyttää latauslaitetta jossa sitä ei ole, mutta satunnaisen fooruminimimerkin mielipiteet ei ole sitovia pykäliä.
 
Pistorasia on pistorasia, eikä mikään pykälä määrittele sen suojausvaatimuksia muutettavaksi sen mukaan mitä siihen pistorasiaan kytketään, eli se B tyypin vikis ei ole pakollinen silloin kun se suojaa pistorasiaa.

Nykypykälien mukaan siinä pistorasiaan kytkettävässä accelevissä pitää olla se tasavirtasuojaus, mutta ei se määräysten vastaiseksi muutu jos laite on vanhempi, ajalta jolloin tuota tasavirtasuojausta ei vaadittu.

Mutta tosiaan pykälästä huolimatta, tuo tasavirtasuojaus on ihan hyvä lisäsuoja, jos käyttää latauslaitetta jossa sitä ei ole, mutta satunnaisen fooruminimimerkin mielipiteet ei ole sitovia pykäliä.
No joo. Mä otin vain varmanpäälle, kun kyseessä oli uudet asennukset. Samalla tuli erotettua tuo varsinainen latauspistoke ja sille oma sähkömittari. Laitoin sen siten kuin Sesko siitä suosittaa tehtäväksi. Mun Accelevissa ei ole tasavirran vikasuojaa, joka olisi ollut kyllä vaihtoehtona 150 € lisähintaan. Noista voi olla vielä tekemätöntäkin lakia ja niitä tullaan kyllä vielä kirjoittamaan uusiksi, kunhan kerkiävät perässä.


  • Lataustavan 3 latauslaitteiden suojauksessa vikavirtasuojan on oltava tyyppiä B, mutta tyypin A vikavirtasuoja sallitaan silloin, kun käytetään soveltuvia laitteita, joilla varmistetaan poiskytkentä tasasähkövikavirran ylittäessä 6 mA. Osaan latauslaitteista tämä tasasähkövikavirtasuojaus on integroitu valmiiksi.”
 
kotitalousvähennystä? Vai oliko se vähennys jo lakkautettu kokonaan? Ei oo tullut juuri hyödynnettyä niin hatara muisti.
On vuonna 2021 edelleen 40% työn osuudesta. Maksimisumma 5875 eur josta voi tuon vähentää.

Jos palkaa sähkärin suoraan niin 15% palkasta voi vähentää.
 
Ostin vuoden 2018 Toyota Auris hybridin. Löytyisikö täältä vinkkejä miten tuon MyT sovelluksen saa käyttöön? Olen kirjautunut sekä autossa että matkapuhelimessa MyT tilille. Tällä hetkellä sovellus ei kuitenkaan näytä auton sijaintia ja reitin lähettäminen auton navigaattoriin ei toimi vaikka sovellus matkapuhelimessa väittää, että reitti on lähetetty autoon.
 
Ostin vuoden 2018 Toyota Auris hybridin. Löytyisikö täältä vinkkejä miten tuon MyT sovelluksen saa käyttöön? Olen kirjautunut sekä autossa että matkapuhelimessa MyT tilille. Tällä hetkellä sovellus ei kuitenkaan näytä auton sijaintia ja reitin lähettäminen auton navigaattoriin ei toimi vaikka sovellus matkapuhelimessa väittää, että reitti on lähetetty autoon.
Onko se auto yhdistetty nettiin? Puhelimesta netin jako päälle Bluetooth kautta ja autosta asetuksista pitää käydä laittamassa laite mitä kautta yhdistetään nettiin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210609-211853.jpg
    Screenshot_20210609-211853.jpg
    278,3 KB · Luettu: 40
Onko se auto yhdistetty nettiin? Puhelimesta netin jako päälle Bluetooth kautta ja autosta asetuksista pitää käydä laittamassa laite mitä kautta yhdistetään nettiin.
Kyllä, netin yhdistämisen olen tehnyt ja esim sää toiminto on kyllä toiminut. Olen koittanut painaa hae asetukset my.toyota.eu painiketta mutta ilmoittaa että yhteyden muodostus epäonnistui. Minulta on jokin vaihe jäänyt varmaankin tekemättä käyttöönotossa mutten keksi mikä.
 
Kyllä, netin yhdistämisen olen tehnyt ja esim sää toiminto on kyllä toiminut. Olen koittanut painaa hae asetukset my.toyota.eu painiketta mutta ilmoittaa että yhteyden muodostus epäonnistui. Minulta on jokin vaihe jäänyt varmaankin tekemättä käyttöönotossa mutten keksi mikä.
Sanotaan näin että ei tuossa kyllä oikein mitään menetä, aika rampa systeemi.

Nyt koitin itsellä niin mulla ei käynnistynyt edes koko my toyota sovellus, olisiko joku ulkopuolinen häikkä?
 
Sanotaan näin että ei tuossa kyllä oikein mitään menetä, aika rampa systeemi.

Nyt koitin itsellä niin mulla ei käynnistynyt edes koko my toyota sovellus, olisiko joku ulkopuolinen häikkä?
Totta, ei tälle systeemille jatkossa paljon käyttöä ole, mutta kunhan nyt räplään uutta autoa ja sen ominaisuuksia. Täytyy kokeilla huomenna uudelleen jos silloin lähtisi toimimaan.
 
Ostin vuoden 2018 Toyota Auris hybridin. Löytyisikö täältä vinkkejä miten tuon MyT sovelluksen saa käyttöön? Olen kirjautunut sekä autossa että matkapuhelimessa MyT tilille. Tällä hetkellä sovellus ei kuitenkaan näytä auton sijaintia ja reitin lähettäminen auton navigaattoriin ei toimi vaikka sovellus matkapuhelimessa väittää, että reitti on lähetetty autoon.
Pitäisikö autossasi tuo toimia?
 
Pitäisikö autossasi tuo toimia?
En varmuudella tiedä pitäisikö toimia, mutta ainakin auton radiossa on kirjautuminen tähän palveluun ja kännykkä applikaatio löysi autoni ja multimedia laitteeni tiedot.
Ilmeisesti Auriksessani ei aivan kaikki ominaisuudet ole käytössä, ainakin kännykkä applikaatiosta puuttuu mm. hybriajovalmentaja ja ajohistoria. Toki tämä on turhake jatkossa, mutta mukava selvittää mitä ja miten pitäisi toimia.
Enemmän harmittaa, kun huomasin, että Toyotan uudempiin malleihin pystyy 99 eurolla päivittämään radion niin, että jatkossa toimii myös android auto. Tähän 2018 vuoden Aurikseen sitä ei saa.
 
Käytättekö tilapäislatauslaitteita ihan päivittäisessä käytössä päivittäiseen lataamiseen? Nämähän ei käsittääkseni ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön vaan nimenomaan esim. reissuille kun lähdetään käymään siellä sukuloimassa missä ei ole kiinteää laturia autotallin seinässä kuten kotona.

Tilapäislatauslaite on vähän semmoinen käännöskukkanen. Kaikki pistotulppaliitäntäiset laitteet ovat sähköverkkoon kytketty vain tilapäisesti. Jos se latauslaite on jatkuvasti kotirasiaan kytketty, niin pienen ikuisuuden molemmat kestää. Jos taas joka päivä irroittaa ja kytkee uudestaan sukon puoleta, niin sitten kuluu sekä rasia, että johto (mekaanisesti) ja vaatii enemmän seurantaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 041
Viestejä
4 650 023
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom