Keskustelua hybridiautoista

Noista johdonsuojista ja sulakkeista kannattaa myös muistaa että vaikka kyljessä lukee 25A, ei se laukea vielä 25A virralla.

Esimerkiksi 25A gG sulakkeesta voi ottaa 30A eikä sen kuulu palaa tunnin sisään

Eli 10-20% ylikuormalla se tuskin laukeaa ikinä.

Ja kovilla pakkasilla tuo ylikuorma saa olla vielä suurempi, jos sulakkeet ovat ulkona.
 
Ajattelin tässä vaiheessa kertoa omista kokemuksistani tähän ylempänä käytävään väittelyyn.

Minulla on siis aika lailla juuri sama tilanne mistä on keskusteltu - Omakotitalo, 3x25 pääsulakkeet, maalämpö, sauna, sähköauto (Model 3P) ja hybridi (Golf GTE) + muut sähkölaitteet, joita on ehkä keskimääräistä enemmän. Seinään asennutin 11kw laturin jonka lisäksi löytyy 16A "matkalaturi" ´normi schuchosta, jonka olen rajoittanut 10A lataukselle. Pohdin itse myös samoja mahdollisia ongelmia etukäteen, mutta otin "riskin" ja menin ihan ilman mitään kuorman tasausta tai muutakaan älyä sillä ajatuksella, että korjataan sitten jälkeenpäin mikäli tulee ongelmia. Yhteenvetona voin todeta omasta puolestani näin puolen vuoden ja 20000km+5000km jälkeen, että sulake ei ole palanut kertaakaan ja koko asiaa ei ole tarvinnut muutenkaan miettiä yhtäkään kertaa. Molemmat autot on ajastettu niin, että aamulla töihin lähtiessä akut on täynnä ja kabiini lämpimänä. Olen luonnollisesti ladannut monta kertaa myös illalla molempia autoja milloin mistäkin syystä vaikkei ihan viikottainen tilanne olekaan ja on joskus saunakin mennyt samaan aikaan päälle.

Ihan pahimmat pelottelut siis kannattaa suodattaa pois vaikka kaikki tietenkin ymmärtää, että jollain toisella voi olla eri tilanne.
Oletko katsonut, että onko sinulla MLP:ssa valmiina kuormantasaus? Ei ollut ainakaan minulle muistettu kertoa ominaisuuden olemassa olosta ennen kuin aloin ihmettelemään miksi kone ilmoittaa suojauksen aktivoituneen. Heittämällä olisi palanut viime talven pakkasissa pääsulakkeet parista vaiheesta, jos ei olisi ollut rajoitettu. Tai siis ainakin lukujen valossa, siitä ei sitten tiedä mitä rautalankaa pääsulakkeisiin on pistetty. Yhdessä vaiheessa varsinkin on potentiaalia ylikuormalle, kun siinä on vielä vanha lohko+lisälämppäri pistoke 16 A sulakkeen perässä.

OT: Ihan ajatuksen tasolla kannattaisi ehkä miettiä miksi ne sulakkeet ja virtarajat on siellä. On niitä taloja ennenkin poltettu ylikuormittamalla sähköjohtoja pitkiä aikoja...
 
No sitten se ei riitä sinulle. Ei meilläkään toisessa autossa. Suurimmalle osalle riittää, kun keskiverto ajosuorite on sen n. 50 km päivässä. Aika paljon saa mennä tuosta ylikin ennen kuin vaikka 10h lataus 1.8 kW teholla ei tuota riitä paikkamaaan. Varsinkin kun sähköauton akussa on sen verran kuminauhaa, että yksittäiset ylitykset paikkaantuu kyllä.
No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi oli johdon päässä tai ei.
Olen kokeillut, lämminvesivaraaja oli pari vuotta yösähköllä, kunnes yösähkö rele alkoi pärisemään ja otettiin pois käytöstä.
Ja tuollainen iso "kertalataus" 300 l tai enemmän vertautuu näihin uusiin tyypillisesti 180-200 litran säiliöihin, koska...? Ei ole pienintäkään hajua mikä on asennuskannan keskikoko, mutta uusissa MLP järjestelmissä oli aika nihkeästi tarjolla muuta kuin kärpäsen paskan kokoisia säiliöitä, jolloin se vesi ei todellakaan riitä ilman lisälämmitystä neljän hengen normiperheelle lauantaisaunassa.

Samoin olen kokeillut laskea kämpän lämpötilaa, ja asteen laskemiseen menee tunteja jos ottaa kaiken lämmityksen talvella pois. Yösähköllä lämmittäminenkään ei ole, eikä varsinkaan ollut, harvinainen juttu.
Suomi on täynnä vanhoja purulaatikoita, jotka kyllä viilenevät hyvin nopeasti epämukavaksi. Esim. viime talvena huomasin tehorajoituksen juuri siitä, kun aloin ihmettelemään kämpän viilentymistä. Vedon tunne siinä ensimmäiseksi tulee ja se on se ikävin. Täytyy tunnustaa, että ei käynyt tuo vaihekohtainen rajoitus mielessä ennen ko. episodia, koska edellinen talvi oli niin lämmin.

Miksi kaikki tarvitsisi pistää ohjaukseen, jos lisäkuormaa tulee se auto? Jos auto väistää ne se riittää.
Tai kiuas ja auto vuorottelee, niin se riittää. Aika kallis rele jos tuohon saat tonneja uppoamaan.
No ei se auto ainakaan meillä voi aina väistää, tarvitsisi olla enemmän älyä. Viimeistään siinä kohtaa, kun lähitulevaisuudessa tulee toinen (pitkän matkan) täyssähkö pihaan, niin alkaa vakavasti ahdistaa 3x25A. Ja tonneistahan noissa kuormanvalvonnoissa puhuttiin (tässä nyt varmaan menee "halvimmalla mahdollisella tavalla" ja "mukavalla käyttökelpoisella tavalla" koulukunnat sekaisin toteutusten hinnoittelussa).
Ja toki jos liitymäkoon kasvattaminen on tarpeen niin sitten kasvatetaan. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että 3x25A kävisi aina heti ahtaaksi ja pääsulakkeet paukkuu jatkuvasti jos sähköauto tulee taloon.
Mielestäni "ahtaan" määritelmä täyttyy jo siinä kohtaa, kun et voi suinpäin harkitsematta pistää sitä kuormaa kiinni. Enkä ole mielestäni väittänyt, että heti kävisi ahtaaksi vaan että yhä enemmän ja helpommin niin käy, kun mennään öljystä sähköön lämmityksessäkin yms. kehitystä.
 
No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi

Tätä en itse kyllä ymmärrä. Meillä Mii jolla ajettiin koko talvi 33km suuntaansa työmatkaa motaria pitkin eli 66km päivässä ja koko talvi tuota ladattiin 10A virralla klo 22-07 eli yösähkön aikaan. Välillä tietysti lähtö myös ennen seitsemää töihin, mutta aamuisin aina akku täysi. Eli tuo 18-20kWh riitti missä pakkasessa tahansa 66km matkalle motaria pitkin.

Onko teillä oikeasti yli 30kWh/100km kulutuksia jossain tripletissä tai tuon sinun 50km, 10h schuko skenaarion mukaan 36kWh/100km kulutus?

Meillä on myös periaatteena, että autossa riittää että on rangea aina seuraavan päivän ajoihin. Itseäni ei hirveästi huoleta onko auto ladannut 80% vai 100% jos se vaimon seuraavan päivän työmatkaan riittää mitä tuolla autolla ajo 95% ajasta on.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Tätä en itse kyllä ymmärrä. Meillä Mii jolla ajettiin koko talvi 33km suuntaansa työmatkaa motaria pitkin eli 66km päivässä ja koko talvi tuota ladattiin 10A virralla klo 22-07 eli yösähkön aikaan. Välillä tietysti lähtö myös ennen seitsemää töihin, mutta aamuisin aina akku täysi. Eli tuo 18-20kWh riitti missä pakkasessa tahansa 66km matkalle motaria pitkin.

Onko teillä oikeasti yli 30kWh/100km kulutuksia jossain tripletissä tai tuon sinun 50km, 10h schuko skenaarion mukaan 36kWh/100km kulutus?

Meillä on myös periaatteena, että autossa riittää että on rangea aina seuraavan päivän ajoihin. Itseäni ei hirveästi huoleta onko auto ladannut 80% vai 100% jos se vaimon seuraavan päivän työmatkaan riittää mitä tuolla autolla ajo 95% ajasta on.
Monta kertaa auto lämpimäksi/kylmäksi päivän mittaan. Töihin lähtiessä seinäsähköllä, työpaikalta kylmänä lämpimäksi, kauppa, harrastukset... Käyttöaikaa (=sisätilalämmitystä) paljon enemmän kuin kilometrit antaa ymmärtää, punaisten valojen valtakunta jne. Väittäisin, että hyvin tyypillistä sykliä vedetään "kauppakassi"-luokassa. Isommilla pakkasilla oli pakko pistää lataukseen joka päivä. Keskikulutukset appin mukaan 30-35 kWh/100 km tuntumassa. Helvetin kylmän päivän enkka 46,8 kWh/100 km. Ja tulee juuri tuosta kabiinin lämmityksestä, kesällä mennään 10-15 kWh/100 km pintaan samaa sykliä.

e: Ja en tätä tarkoittanut sitten mitenkään kritiikiksi Miitä kohtaan. Ajaa asiansa helvetin hyvin ja päivittäinen tolppaan pistäminen talvella ei haittaa muuten kuin siinä kohtaa, kun MLP alkaa kovimmilla pakkasilla ottaa rajoituksia kehiin.
 
Ei niistä näe per vaihe kuormitusta, ainoastaan kokonaiskuormituksen. Siitä ei paljon ole iloa mitä tulee sulakkeiden riittävyyteen.

Kyllä sieltä (riittävän) hyvän arvauksen saa, kun katsoo maksimikulutuksen ja menee sitten sähkötaululle katsomaan mitä kuormia eri vaiheilla on.
 
Minä en edes ymmärrä miksi pitäisi olla 11kW laturi jos päivän ajot ei ylitä 100km. Ihan normaalilla supersukolla saa sen 3kW tuntiin ja jos auto on parkissa pihassa sen 15h päivästä niin luulisi riittävän perusajoihin.
 
Ei saa omilta sivuilta kuin tehon näkyviin, mutta kuten sanoin Aspasta ohjattiin tekniseen tukee, kun tiedustelin, että kuinka lähellä ollaan tilannetta, että liittymä pitää vaihtaa. Vastauksena sain, että teho riittää hyvin, mutta saisi olla hieman symmetrisempää kuormaa, kun 1 vaihe on ottanut yli kohtuu monta kertaa. No onhan sieltä sama sulake palanut 30 V aikana 3 kertaa ja kävin taulun sitten läpi n 6 vuotta sitten. Lämmöt tuntui ihan jo käsikopelollakin, niin selvä peli. Tuon jälkeen kuva kännykän lämpökameralla, eikä enää saa mitään eroa pääsulakkeille.
 
Kyllä sieltä (riittävän) hyvän arvauksen saa, kun katsoo maksimikulutuksen ja menee sitten sähkötaululle katsomaan mitä kuormia eri vaiheilla on.

Mielenkiinnosta, miten peruspulliainen näkee sähkötaulusta mikä on missäkin vaiheessa? Ei mulla ainakaan ryhmäkeskuksessa lue mille vaiheelle mikin ryhmä osuisi pääkeskuksessa.
 
Rupesin tuossa miettii omia ajoja. Omistan siis lataushybridin ja ajoa tulee se 11-13k vuoteen. Viime vuonna koska korona se 13k ja piti käydä Suomessa reissussa.

Meillä siis ehkä kaksi kertaa viikkoon auto piuhassa ja sillä hoituu normi ajot. Toki rouva etätöissä niin vähän helpottaa. Mutta jos miettisin täyssähköä niin meidän ajoprofiililla suunnilleen joka toinen viikko pitäisi auto laittaa piuhaan.
 
Mielenkiinnosta, miten peruspulliainen näkee sähkötaulusta mikä on missäkin vaiheessa? Ei mulla ainakaan ryhmäkeskuksessa lue mille vaiheelle mikin ryhmä osuisi pääkeskuksessa.

Yleensä sulakkeet/johdonsuojat ovat tavalla tai toisella ryhmiteltynä kolmeen riviin tai sarakkeeseen. Ihan 1-2-3 ne menevät, jos ei Rane ole virittänyt. Toki siitä syntyy vain se valistunut arvaus, jonka vahvistamiseen tarvitaan sitten sähköasentaja katsomaan menikö arvaus oikein. Eli siis lähinnä voi tarkistaa ettei nyt sitten ole laitettu samaan vaiheeseen astianpesukone-pyykinpesukone-kettiön pistorasiat-ulkopistorasia, josta autoa olisi tarkoitus ladata.
 
No nyt on laturi ja kuormanvalvonta asennettu. Viel ku sen ID nelkun sais. Myyjä eilen soitteli, et tehtaalta on hunajankeltanen väri loppu. Syyskuulle menis, jos siinä värissä pitäytyis.
IMG_20210421_155242.jpg
IMG_20210421_160245.jpg
IMG_20210421_160511.jpg
 
Yleensä sulakkeet/johdonsuojat ovat tavalla tai toisella ryhmiteltynä kolmeen riviin tai sarakkeeseen. Ihan 1-2-3 ne menevät, jos ei Rane ole virittänyt. Toki siitä syntyy vain se valistunut arvaus, jonka vahvistamiseen tarvitaan sitten sähköasentaja katsomaan menikö arvaus oikein. Eli siis lähinnä voi tarkistaa ettei nyt sitten ole laitettu samaan vaiheeseen astianpesukone-pyykinpesukone-kettiön pistorasiat-ulkopistorasia, josta autoa olisi tarkoitus ladata.
Ei noista vanhoista sulakkeista juuri ota selvää, minunkin vanha kaappi oli sellainen sillisalaatti, että oksat pois. Toki polttimen sulakkeiden sijainnista eri riveillä pystyi arvuuttelemaan. Uudessakin keskuksessa sähkäri on voinut kytkeä jotain suoraan kiskoonkin, jos sulakkeet ovat olemassa esim. auton lämmitys-ulkoboksin päässä. Vaikka siis muuten lapuissa voi olla L1/2/3 valmiiksi näkyvissä.
 
Kyllä se 3*25 vaan on aika kintaalla jos haluat kahta autoa ladata 6kw. Kun ei se auto sillä 6kw silti ihan hetkessä lataannu jos kumpikin ajaa pitkää työmatkaa. Tietenkin jos työmatkat on lyhyitä ja pärjää 2kw latauksella niin se 3x25A riittää.

Isompien taloyhtiöiden sähköautojen teholaskennassa itseasiassa ei käytetä kuin tuota 2kW lataustehoa laskentaperusteena. Sillä nyt saa kuitenkin 10h aikana ladattua sen 20kWh, joka riittää lähes jokaiselle arkiajoihin, ja ne jotka tarvii enemmän saavat sen niiltä jotka eivät käytä edes tuota 20kWh energiaa. Kesällähän tuolla 20kWh:lla kulee jo vähän isompikin sähköauto sen 100 kilsaa.

Kahden auton omakotitalossa tuo ei laskentatapa ei tietysti oikein toimi, kun ei ole sitä massaa tasaamassa keskiarvoja, ja sitten kun talvi sotkee laskelmat lisäämällä auton sekä talon sähkönkulutusta, tuo 3x25A pääpaukku voi loppua, mutta kyllä se mahdollinen on jos haluaa että tuo 3x25A riittää, tehonrajoitusten pitää vaan toimia oikein ja talo ei saa olla ihan harakanpesä - tai kelolinna tms.

No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi oli johdon päässä tai ei.

Jos ajomatka on 50km ja kulutus 400Wh/km se tekee juurikin 20kWh, niin 10h 2kW latausteholla on laskennallisesti se minimi. Tietysti 8A sukolla tuhon ei pääse, jos latausaikaa ei saa yli 10h venytettyä. Käytännössä nuo tuollaiset kulutukset ovat kyllä aika poikkeuksellisia tripletillä.

Ja tuollainen iso "kertalataus" 300 l tai enemmän vertautuu näihin uusiin tyypillisesti 180-200 litran säiliöihin, koska...? Ei ole pienintäkään hajua mikä on asennuskannan keskikoko, mutta uusissa MLP järjestelmissä oli aika nihkeästi tarjolla muuta kuin kärpäsen paskan kokoisia säiliöitä, jolloin se vesi ei todellakaan riitä ilman lisälämmitystä neljän hengen normiperheelle lauantaisaunassa.

300l lämminvesivaraajan perustui siihen että se lämmitettiin yöllä, ja kun illalla mentiin suihkuun se oli jo lähtöjään viilennyt sen 20-30°C aamun lämpötiloista, jonka lisäksi sitä vettä alettiin uudelleen lämmittämään vasta seuraavana yönä.

Lämpöpumpuilla tehdään sitä lämmintä vettä vuorokauden ajasta riippumatta, tarvittaessa myös silloin kesken käytön. Jos sulla on 6kW tehoinen lämpöpumppu tuuttaamassa lämmintä vettä, niin muistaakseni se riittää pitämään 4l/min tasolla sen lämpimän veden tuoton "ikuisesti". 4l/min on tietysti vähän vajaa paine suihkussa, mutta ei se nyt mitenkään erityisen kitsastakaan ole, ja käytännössä harvassa 4 hengen perheessä kaikki yhtäaikaa suihkussa ovat, yleensä siellä ollaan peräjälkeen.

TIetysti jos suihkussa käydään kuin armeijassa, niin silloinhan sitä kapasiteettia on oltava.. tosin kuvittelisi että sillä metdilla riittäsisi 25l säiliökin ihan hyvin. Vaikkei olisi edes lämmitystä.. :)
 
Jos ajomatka on 50km ja kulutus 400Wh/km se tekee juurikin 20kWh, niin 10h 2kW latausteholla on laskennallisesti se minimi. Tietysti 8A sukolla tuhon ei pääse, jos latausaikaa ei saa yli 10h venytettyä. Käytännössä nuo tuollaiset kulutukset ovat kyllä aika poikkeuksellisia tripletillä.
Sun täytyy myös muistaa, että varsinkin talvella tarvitaan myös se lähtölämmitykseen käytetty sähkö, sekin syö latausaikaa. Kuten myös se, että ottaako se kylmä akku miten sähköä vastaan. Onkohan noi nyt mitenkään poikkeuksilla kulutuksia? Kuten sanoin helpolla pääsee noin suuriin lukemiin kunhan ajaa kunnon pakkasessa 2-3 edestakas pätkää päivässä siten, että auto ehtii jäähtymään joka välissä. 5-20 km/suunta. Töihin ja kauppaan, joskus lapset harrastuksiin. Ei kovin poikkeuksellinen 2-auton profiili...
 
Jos ajomatka on 50km ja kulutus 400Wh/km se tekee juurikin 20kWh, niin 10h 2kW latausteholla on laskennallisesti se minimi. Tietysti 8A sukolla tuhon ei pääse, jos latausaikaa ei saa yli 10h venytettyä. Käytännössä nuo tuollaiset kulutukset ovat kyllä aika poikkeuksellisia tripletillä.

Seat mii meidän ajossa talvella pääsi sen n.100km kulutus oli koko ajan sen 26-35kwh/100km... Ajetaa se hetki ja auto jäähtyi. Uudelleen liikkeelle...
 
Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Sähköä 21,3 kWh/100 km
Bensaa 2,1 L/100 km
15 000 km
 
Viimeksi muokattu:
Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Bensaa 2,0 L/100 km
15 000 km
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.

Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.

Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.

Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.

Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.

Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.

Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.

Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210422-000855.png
    Screenshot_20210422-000855.png
    89,7 KB · Luettu: 10
  • Screenshot_20210422-000932.png
    Screenshot_20210422-000932.png
    89,9 KB · Luettu: 10
En kyllä ole saanut kuin max. 6 kW ulos/sisään k-latauksen pisteillä. Eikä tarvitse kökkiä parkkipaikalla, kun on ruuhkaa ja liikennevalot... 12 km ja 30 min/suunta jos ”hyvin” käy. Hyvä kun väität jotain minkä olen käytännössä jo todennut, että schukolla ei ehdi :D Ihan ilman kodinhoitoa. Toki nyt siis puhutaan viime talven pahimmista pakkasjaksoista (etelässä, perustalvi pohjoisemmassa).
 
Eli voisi kiteyttää että tuollaiset 30-40kWh/100km ovat mahdollisia mutta kyseessä on muutamat yksittäiset päivät talvessa. Ei talven keskimääräinen kulutus eli keskimäärin sen schuko lataus riittää kesät talvet mutta muutamina päivinä joko lisäaika tai lisäteho lataukseen on tarpeen.
 
Meillä 144 neliöä , katto ja lattialämmitykset plus vesi varaaja sähköllä, ilppi myös seinässä.

Induktio liedet sun muut.

3x25A

ladataan 3x12A normaalisti,jos kiire niin 3x14A

hyvin ehtii teslan akku täyttyä yön aikana.

auto piuhassa 18-6.00 välin

ajoa päivässä 60-120km arkena.
 
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.

Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.

Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.

Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.

Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.

Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.

Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.

Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.

Juuri näin. Itse taisin viikon ajella Miillä Eurajoki-Rauma väliä 15-18kwh/100km suunnilleen riippui ulkolämpötilasta aika paljon kun töissä ei ole lataus mahdollista. (Olisi jos maksan 80€/kk)
 
Mulla tuli silloin alussa myös pieni empiirinen koejakso sillä 8 A matkalaturilla ja kun sain Accelevin, niin tilanne muuttui melkoisesti. 6 kW saa jo meillä myös plugarin toimimaan tarkoitustaan vastaavasti, mutta matkalaturi ei. Tai oikeastaan vain yö lataus toimi matkalaturilla joskus kunnolla. Bensan polttamiseen tuli kunnon kuoppa heti, kun sai latausaseman. Ei paljon tarttisi omalla kohdalla akkuun suurennusta, niin alkaisi päästä lähemmäs 0 L lukemia. Toyotalla tosin myös muu pakkaskäyttö hieman tökkii, joten ilman autotallia voi jo olla monella enemmänkin harmitusta.
Eli nyt mennään jo kohti sitä autoveron huojennukseen oikeuttavaa 1,0 L/100 km kulutusta, eli 22 g CO/ km lukemaa.
Alku siis meni 3,1 L ja 2 viimeistä kuukautta 0,6 L luvuilla. Talven kylmät kuukaudet oli nuo joulu 2,8, tammi 2,8 ja helmikuu 3,0 L siinä välissä.
 

Liitteet

  • B50E63DE-CD1D-4E3C-8F18-18276F21FE6C.png
    B50E63DE-CD1D-4E3C-8F18-18276F21FE6C.png
    519,5 KB · Luettu: 25
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.

Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.

Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.

Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.

Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.

Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.

Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.

Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.
Tuossa Miissähän onkin 7,2 kW sisäinen laturi, eli sen täytyy olla 400 V, eli 2-vaiheinen suoraan. Sillähän pärjääkin mainiosti, kun virrat menee jakoon 2:lle vaiheelle. Helpottaa kummasti omakotiasujaa tuollainen. RAV4 on nerokkaasti 6,6 kW, mutta yhdestä vaiheesta, eli 32 A vaatisi seinästä. Vaatisi siis minimissään 3 x 50 A liittymän, jotta normaali eläminen olisi vielä mahdollista. Nyt Accelev ottaa seinästä 2 x 13 A, jolla saa 250 V ja 24 A lataukseen. Mii taitaa syödä sitten luokkaa 2 x 16 A luokkaa seinästä. Aikamoinen ajattelun köntys kyllä Toyotan insinööreiltä tuollainen suuren virran 1-vaiheinen.

Edittiä:
Noissa 400 V latureissa taitaa olla sellainen pikkuriesa, että kun lataa sillä matkalaturilla, niin tehokerroin ei ole ihan kohdallaan, kun jännite putoaa 230 V:iin. Eli kannattaisi käyttää kotonakin esim 3-vaiheista latausasemaa. Ei se mahdottomia hukkaa, mutta kyllä Mersukuskit on siitä kertonut, että hukkaan menee muka liikaa. Vähän sama juttu kuin RAV4 jenkeissä, tai jossainpäin Japania. Ladataan 100-120 V matkalaturilla, jos ei erikseen tilaa 2-vaiheista 240 V seinärasiaa. Auton laturi on sinänsä universaali, jolle kelpaa 100-250 V sähkö, joka voi siis tulla 1-vaiheisena, tai 2-vaiheisena. Meillä vai tuo 400 V on liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko täällä kokemuksia Passat GTE 2016 farkku mallista.
Olisi tarjolla hyvä peli, ajettu 50tkm. Kaikki varusteet ruksittu paitsi panoraama katto. Pyynti 24K€.

60tkm kohdalla vissiin pitää DSGn öljyt vaihtaa joka maksaa volkkarilla noin 600€, tämä siksi että akkutakuu säilyy joka on 8v.

Olisiko tuo kannattava ostos? Pääsen tuolla 50km sähköajolla töihin-kotiin ja voin ladata autoa myös työpaikalla.

Pros/Cons?
 
Olisiko täällä kokemuksia Passat GTE 2016 farkku mallista.
Olisi tarjolla hyvä peli, ajettu 50tkm. Kaikki varusteet ruksittu paitsi panoraama katto. Pyynti 24K€.

60tkm kohdalla vissiin pitää DSGn öljyt vaihtaa joka maksaa volkkarilla noin 600€, tämä siksi että akkutakuu säilyy joka on 8v.

Olisiko tuo kannattava ostos? Pääsen tuolla 50km sähköajolla töihin-kotiin ja voin ladata autoa myös työpaikalla.

Pros/Cons?

Sanoisin että hinta-laatusuhteeltaan erinomainen jos oikeasti kaikki varusteet. Jos et osta niin vinkkaa minulle ja minä ostan :)
 
Olisiko täällä kokemuksia Passat GTE 2016 farkku mallista.
Olisi tarjolla hyvä peli, ajettu 50tkm. Kaikki varusteet ruksittu paitsi panoraama katto. Pyynti 24K€.

60tkm kohdalla vissiin pitää DSGn öljyt vaihtaa joka maksaa volkkarilla noin 600€, tämä siksi että akkutakuu säilyy joka on 8v.

Olisiko tuo kannattava ostos? Pääsen tuolla 50km sähköajolla töihin-kotiin ja voin ladata autoa myös työpaikalla.

Pros/Cons?
Tällainen löytyy lasikatolla :), ajettu nyt 20tkm (80-->100tkm).

Kohtuu hiljainen, tilava, riittävät varusteet, hyvät penkit (vaikka ei bmw comfortille pärjää) ja teho/kulutussuhde erinomainen. Neliveto puuttuu. Käytännön matka akulla kesällä 35-40km, talvella 20-25 km riippuen akun lämpötilasta ja 80-120 km/h reitin määrästä. 50 km pätkä tuolla 9.9 kWh akulla (josta auto antaa käyttää reipas 8 kWh) on haihattelua.

Kalliit huollot 60/120tkm, jolloin DSG-öljyt vaihtoon + iso huolto (filtterit jne). 120 tkm kohdalla myös tulpat. 15 tkm välein pikkuhuolto eli öljynvaihto + tarkastukset. 30 tkm iso huolto siis.

24k hinta kuulostaa olevan ok, kerran varusteita löytyy. Tuossa autossa tulee ikä ja sen myötä akkutakuu ennen kilometrejä vastaan. Tulevaisuuden jälleenmyyntiarvoa miettiessä ikä ja akun pieni koko ovat miinuksia, maltillinen kilometrimäärä taas plussaa. Tällä hetkellä näiden hinta ei tunnu laskevan lainkaan ja kiinnostus on kovaa. Akku näissä kasvoi kokoa vasta vm 2020. Malleissa 2016-2018 muutokset kosmeettisia, ehkä merkittävimpänä keskinäytön lookin muutos vm 2018.

Kannattaa tarkistaa, että takaovien ja latausluukun lukitus/aukaisu toimii. Vaihteet tulee vaihtua sujuvasti. Lisäksi kannattaa varmistaa, että vaihdelaatikon ja moottorin välistä ei tihkuta öljyä. Sieltä voi euron stefa valskata, jonka vaihto maksaa sitten muutaman tonnin, koska moottori ja laatikko pudotettava alas.

EDIT: jos kerran kaikki varusteet pl. lasikatto löytyy niin aika hyvä. Silloin löytyy hud, kessy, sähköinen alusta, matriisivalot, kaikki avustimet jne.
 
Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Sähköä 21,3 kWh/100 km
Bensaa 2,1 L/100 km
15 000 km

Ravistahan puuttuu sähkölämmitys niin ei ole kovin yllättävää että sähkönkulutus ei nouse kovin paljon pakkasilla. Amperalla olen kyllä saanut kulumaan tuon 40kWh/100km lykyillä matkoilla, mutta jos ajo koostuu vaikka 15km:n pätkistä, joiden välissä auto jäähtyy niin 30kWh/100km:llä saa vielä ihan hyvin lämpöä kabiiniin.
 
Kiitos @mattix kattavasta vastauksesta. Kyseessä paremman puoliskon veljen auto. Pidetty hyvin ja kaikki huollot ajallaan, sen tiedän varmaksi. Eli usklataa ostaa. Hänellä ollut auto 2v jokapäiväisessä ajossa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Hän maksoi siitä 33K€ kun osti. Viime talvena oli ongelma kerran kun auto jotenkin meni tilttii ja ovet lukkoon risteysalueella eikä suostunut lähtemään eteenpäin. Silloin oli miltein 30 asteen pakkaset eli johtui varmaan siitä kun toistamiseen tuota vikaa ei ole ollut. Sammutus ja köynnistys siis nollasi tuon ongelman risteyksessä.

Eli uskaltaa ostaa?

Paljon tuo 60tkm hulto maksaa jos sinulla on kokemuksia ja kuuluuko siihen muuta kuin tuo DSG vai myös moottoriöljyt?
Tuossa siis myös polttoainekäyttöinen webastokin.

EDIT: Näemmä kuuluu öljynvaihto+tarkastus+DSG öljyt. kustantaa noin 580€ volkkarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ravistahan puuttuu sähkölämmitys niin ei ole kovin yllättävää että sähkönkulutus ei nouse kovin paljon pakkasilla. Amperalla olen kyllä saanut kulumaan tuon 40kWh/100km lykyillä matkoilla, mutta jos ajo koostuu vaikka 15km:n pätkistä, joiden välissä auto jäähtyy niin 30kWh/100km:llä saa vielä ihan hyvin lämpöä kabiiniin.
Tämä on juuri näin. -10 astetta on raja, jolla RAV4 pystyy pitämään lämmön yllä lämpimästä tallista lähtiessä käyttämällä ILP:a. Sen jälkeen käynnistyy moottori tekemään lämpöjä, eikä siis ajoakusta imuroida lämmitykselle muuta, kuin ILP pumpulle ja lasin ym vastuksille, mutta ilmaa ei lämmitetä. Sisälämpönä pitää myös pitää 19 astetta, jos haluaa pelkällä sähköllä talvella ajella, eikä huurteenpoistoa saa kytkeä. No autotalli on melkoinen etu, jos RAV4 plugarilla yrittää minimaalisella bensankulutuksella yrittää pärjätä. Kylmä akku saattaa jo riittää siihen, että auto haluaa käynnistää polttomoottorin väkisin, vaikka olisi valittuna EV mode. Kunnon polkaisulla auto suojelee akkua, ettei oteta kovia virtoja kylmästä akusta. Itte yritän ajella aina ensimmäiset 5-10 km maltilla, jotta akku lämpenee purkamisen energialla, niin pysyy helpommin sähköajo päällä.
 
Viimeksi muokattu:
ID4:llä ollut nyt jokunen tuhat ajoa pääkaupunkiseudulla ja pari pitempää vetoa. Pääkaupunkiseudulla sellaista 18 kWh, mutta motarilla tietenkin 100-120 km/h pätkillä nousee sinne 23 kw/h tietämille. Kylmässä tietenkin nousee sitten lisää. En jaksa optimoida ja säätää/välittää tuosta niin paljoa.
 
Sun täytyy myös muistaa, että varsinkin talvella tarvitaan myös se lähtölämmitykseen käytetty sähkö, sekin syö latausaikaa. Kuten myös se, että ottaako se kylmä akku miten sähköä vastaan. Onkohan noi nyt mitenkään poikkeuksilla kulutuksia? Kuten sanoin helpolla pääsee noin suuriin lukemiin kunhan ajaa kunnon pakkasessa 2-3 edestakas pätkää päivässä siten, että auto ehtii jäähtymään joka välissä. 5-20 km/suunta. Töihin ja kauppaan, joskus lapset harrastuksiin. Ei kovin poikkeuksellinen 2-auton profiili...

Noin pienillä lataustehoilla se akun varauksen vastaanottokyky ei ole ongelma, käytännössä se koskee vain pikalatureita, ellei sitten mennä jo aivan järjettömiin pakkasiin. Tietysti on jossain Tesloissahan oli bugi että se ei kovalla pakkasella ladannut ollenkaan vaan käytti kaiken sähkön käytännössä melko tuhraan akun lämmittämiseen. Uusilla LiFePO4 akuilla varustetut teslat on oma lukunsa, tosin kyllä niitä akkujakin käytännössä voi kylmänä ladata pienillä virroilla, mutta miten se on sitten softan puolesta toteutettu.

Tuollainen 40kWh/100km on siis nettikeskustelujen mukaan mahdollinen, mutta poikkeuksellisen kova kulutus tripletillä.

Tuossa Miissähän onkin 7,2 kW sisäinen laturi, eli sen täytyy olla 400 V, eli 2-vaiheinen suoraan. Sillähän pärjääkin mainiosti, kun virrat menee jakoon 2:lle vaiheelle. Helpottaa kummasti omakotiasujaa tuollainen. RAV4 on nerokkaasti 6,6 kW, mutta yhdestä vaiheesta, eli 32 A vaatisi seinästä. Vaatisi siis minimissään 3 x 50 A liittymän, jotta normaali eläminen olisi vielä mahdollista. Nyt Accelev ottaa seinästä 2 x 13 A, jolla saa 250 V ja 24 A lataukseen. Mii taitaa syödä sitten luokkaa 2 x 16 A luokkaa seinästä. Aikamoinen ajattelun köntys kyllä Toyotan insinööreiltä tuollainen suuren virran 1-vaiheinen.

Edittiä:
Noissa 400 V latureissa taitaa olla sellainen pikkuriesa, että kun lataa sillä matkalaturilla, niin tehokerroin ei ole ihan kohdallaan, kun jännite putoaa 230 V:iin. Eli kannattaisi käyttää kotonakin esim 3-vaiheista latausasemaa. Ei se mahdottomia hukkaa, mutta kyllä Mersukuskit on siitä kertonut, että hukkaan menee muka liikaa. Vähän sama juttu kuin RAV4 jenkeissä, tai jossainpäin Japania. Ladataan 100-120 V matkalaturilla, jos ei erikseen tilaa 2-vaiheista 240 V seinärasiaa. Auton laturi on sinänsä universaali, jolle kelpaa 100-250 V sähkö, joka voi siis tulla 1-vaiheisena, tai 2-vaiheisena. Meillä vai tuo 400 V on liikaa.

Mun käsittääkseni Miissä on 2x16A laturit, eikö se auto osaa sitten tarvittaessa ottaa sitä yhdestä vaiheesta? Varsinkin kun merkittävässä osassa maailmaa ei ole tarjolla kuin yksivaiheinen 240V sähkö.

Nuo maailmalla olevat kaksivaiheist sähköt on eri asia kuin suomessa kahden vaiheen käyttäminen. Jos itse sähköliittymä on esim kaksivaiheinen 240V, se itse lataaminen ei sen laturin kannalta eroa mitenkään yksivaiheisesta 240V sähköstä, koska se liittymä muodostuu kahdesta 180° vaiheessa olevasta 120V jännitteestä, meikäläisessä kolmivaihesähkössä kaksi vaihetta "muodostuu" kahdesta 120° vaiheessa olevasta 230V jännitteestä.

Käytännössähän sähköautojen latauslaitteet ovat tuon n.240V universaalin jännitteen takia tehty toimiaan nimenomaan tuolla n.240V jännitteellä, eli se 11kW "400 Voltin" laturikin on käytännössä 3x3,6kW 230V laturia.
 
Meillä on kylläkin 2 vaiheen välillä 400 V. Tämän takia joudutaan esim Accelevin muuntajan toiseen päähän johtoa kytkemään vaihe 1 ja toiseen vaihe 2, tai miten nyt tahansa kahden vaiheen välillä tehdään pääjännitteellä. 0 potentiaalia käyttämällä saadaan vaiheen ja 0 välille vain 230 V. Accelev vain antaa ulos 250 V, mikä ei vielä ole liikaa auton laturille, joka sietää 275 V syötönkin. Voihan se olla, että nuo auton 3-vaihelaturit onkin käytännössä 3 kpl 230 V hakkurina rinnakkain, mutta miksei suoraan sitten 3 x 400 V. Epäilen kuitenkin suuresti, että nuo 2-vaiheiset toimisivat 400 V ja se matkalaturin kerrottu huonontuminen johtuisi hieman liian matalasta jännitteestä optimoituun 400 V nähden. 2 vaihettahan meillä tuottaa 120 asteen erolla 230 voltilla 400 V, joka siis muuntajan jälkeen on ilman myös 0 potentiaalia 250 V tuolla Accelevilla.
 
Tuollainen 40kWh/100km on siis nettikeskustelujen mukaan mahdollinen, mutta poikkeuksellisen kova kulutus tripletillä.
No ei se edelleenkään ole poikkeuksellisen kova vaan reaalikulutus ko. härvelille kovissa pakkasissa kauppakassi-käytössä. Vähän pienemmilläkin pakkasilla range tippuu 100 km tuntuman samantien. Mä en nyt oikein hahmota mistä se sun kenkä puristaa? Kulutus on mitä on ja kauppakassina ajaa asiansa todella hyvin noistakin lukemista huolimatta. Schukolla ladatessa voi tulla äitiä ikävä, jos yksittäisiä päiviä enemmän kestää kovat pakkaset. Tai jos sitä autoa ei voi jättää 12h ajaksi seisomaan johdon päähän.

Mun käsittääkseni Miissä on 2x16A laturit, eikö se auto osaa sitten tarvittaessa ottaa sitä yhdestä vaiheesta? Varsinkin kun merkittävässä osassa maailmaa ei ole tarjolla kuin yksivaiheinen 240V sähkö.
Yksivaiheisella lataat 3,6 kW teholla. Eiköhän universaali "kaikki käy mitä töpselistä tulee" onnistu jossain vaiheessa, mutta ei tällä autolla ja tässä hintaluokassa. En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.

e: Taitaa jotku uudet tukea 3 x 32 A myös.
 
En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.

e: Taitaa jotku uudet tukea 3 x 32 A myös.

Huhujen mukaan joissain Tesloissa ja VAG-tuotteissa osataan ottaa 1x32 A tai 2-3x16 A.

3x32 A laturia ei mahda olla juuri kuin Zoessa.
 
Kiitos @mattix kattavasta vastauksesta. Kyseessä paremman puoliskon veljen auto. Pidetty hyvin ja kaikki huollot ajallaan, sen tiedän varmaksi. Eli usklataa ostaa. Hänellä ollut auto 2v jokapäiväisessä ajossa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Hän maksoi siitä 33K€ kun osti. Viime talvena oli ongelma kerran kun auto jotenkin meni tilttii ja ovet lukkoon risteysalueella eikä suostunut lähtemään eteenpäin. Silloin oli miltein 30 asteen pakkaset eli johtui varmaan siitä kun toistamiseen tuota vikaa ei ole ollut. Sammutus ja köynnistys siis nollasi tuon ongelman risteyksessä.

Eli uskaltaa ostaa?

Paljon tuo 60tkm hulto maksaa jos sinulla on kokemuksia ja kuuluuko siihen muuta kuin tuo DSG vai myös moottoriöljyt?
Tuossa siis myös polttoainekäyttöinen webastokin.

EDIT: Näemmä kuuluu öljynvaihto+tarkastus+DSG öljyt. kustantaa noin 580€ volkkarilla.
Kerran webasto löytyy ja historia tiedossa, niin silitysrauta käteen ja ostohousut sileiksi.

Joka 15tkm välein on öljynvaihto/tarkastushuolto. Omilla öljyillä sen kustannus Treen seudun merkkihuoltamolla on n. 120-150€. Iso huolto omilla filttereillä ja öljyllä n. 200-250€. DSG-öljynvaihdon sisältävä huolto nostaa hintaa parisataa.

Minulla matka-ajon kulutus 4.5-5.0 litran väliin, joka on hyvä 218hp autolle. Toki motariajossa menee ainakin litra lisää.

Tyytyväinen olen ollut ja puhtaaseen polttomoottorilinjaan ei ole paluuta.
 
Meillä on kylläkin 2 vaiheen välillä 400 V. Tämän takia joudutaan esim Accelevin muuntajan toiseen päähän johtoa kytkemään vaihe 1 ja toiseen vaihe 2, tai miten nyt tahansa kahden vaiheen välillä tehdään pääjännitteellä. 0 potentiaalia käyttämällä saadaan vaiheen ja 0 välille vain 230 V. Accelev vain antaa ulos 250 V, mikä ei vielä ole liikaa auton laturille, joka sietää 275 V syötönkin. Voihan se olla, että nuo auton 3-vaihelaturit onkin käytännössä 3 kpl 230 V hakkurina rinnakkain, mutta miksei suoraan sitten 3 x 400 V. Epäilen kuitenkin suuresti, että nuo 2-vaiheiset toimisivat 400 V ja se matkalaturin kerrottu huonontuminen johtuisi hieman liian matalasta jännitteestä optimoituun 400 V nähden. 2 vaihettahan meillä tuottaa 120 asteen erolla 230 voltilla 400 V, joka siis muuntajan jälkeen on ilman myös 0 potentiaalia 250 V tuolla Accelevilla.

Joo, suomessa on kolmivaihesähkö, jossa vaiheiden välinen jännite on 400V.

Vähän vaikea seurata aina välillä mitä tarkoitetaan, kun joissain maissa on kotitaloussähkö kaksivaiheinen 180° vaihekulmalla, jolloin sieltä tulee yleensä vaiheiden välistä sen 240V, ja nollaa vasten 120V. Esim pohjoisamerikan sähköjärjestlemä toimii näin. Briteissä normaali kotitaloussähkö on yksivaiheinen, eli niillä se 240V on nollaa vasten suoraan, ja saman tehon saamiseksi niillä on vaan yksi 3x isompi pääsulake.

Oman potentiaalisen lisänsä väärinymmärryksen mahdollisuuteen antaa se että se accelev laite joka tekee siitä 400V:sta 250V ei ole laturi, itse laturi on autossa.. mutta mikä tän tavallisen kiinteästi asennettavan kotilatauslaitteen virallinen nimi sitten on? Teknisestihän se ei ole kuin pistorasia.

Lisäksi tuo muuntajallinen accelev tyyppinen latausasema lisää henkilöturvallisuutta. Tuo muuntajahan toimii samalla suojaerottimena, jolloin sieltä ei voi saada perinteistä sähköiskua maata vasten.

No ei se edelleenkään ole poikkeuksellisen kova vaan reaalikulutus ko. härvelille kovissa pakkasissa kauppakassi-käytössä. Vähän pienemmilläkin pakkasilla range tippuu 100 km tuntuman samantien. Mä en nyt oikein hahmota mistä se sun kenkä puristaa? Kulutus on mitä on ja kauppakassina ajaa asiansa todella hyvin noistakin lukemista huolimatta. Schukolla ladatessa voi tulla äitiä ikävä, jos yksittäisiä päiviä enemmän kestää kovat pakkaset. Tai jos sitä autoa ei voi jättää 12h ajaksi seisomaan johdon päähän.

Yksivaiheisella lataat 3,6 kW teholla. Eiköhän universaali "kaikki käy mitä töpselistä tulee" onnistu jossain vaiheessa, mutta ei tällä autolla ja tässä hintaluokassa. En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.

e: Taitaa jotku uudet tukea 3 x 32 A myös.

Ei kenkä purista, vaan totean vain että ei tuo 2kW lataus pitäisi tuottaa suurempia ongelmia. Jossain kotihoitajan käytössä se voi jäädä naftiksi, kuten mainittuna.

Sinänsä hemmetin outo säästökohde jos auto ei osaa tuota 2x16A latausta yhdistää yhdelle vaiheelle, se ei tarvitsisi sinne muuta kuin yhden kontaktorin kärjen, jolla toisen laturin sähkönsyöttö siirrettäisiin 1. vaiheelle.

Eikös alkupeään teslat olleet kaikki 22kW laturilla? Tuonhan nyt pitäisi kaiken järjen mukaan toimia myös 1x32A teholla.
 
Joo, suomessa on kolmivaihesähkö, jossa vaiheiden välinen jännite on 400V.

Vähän vaikea seurata aina välillä mitä tarkoitetaan, kun joissain maissa on kotitaloussähkö kaksivaiheinen 180° vaihekulmalla, jolloin sieltä tulee yleensä vaiheiden välistä sen 240V, ja nollaa vasten 120V. Esim pohjoisamerikan sähköjärjestlemä toimii näin. Briteissä normaali kotitaloussähkö on yksivaiheinen, eli niillä se 240V on nollaa vasten suoraan, ja saman tehon saamiseksi niillä on vaan yksi 3x isompi pääsulake.

Oman potentiaalisen lisänsä väärinymmärryksen mahdollisuuteen antaa se että se accelev laite joka tekee siitä 400V:sta 250V ei ole laturi, itse laturi on autossa.. mutta mikä tän tavallisen kiinteästi asennettavan kotilatauslaitteen virallinen nimi sitten on? Teknisestihän se ei ole kuin pistorasia.

Lisäksi tuo muuntajallinen accelev tyyppinen latausasema lisää henkilöturvallisuutta. Tuo muuntajahan toimii samalla suojaerottimena, jolloin sieltä ei voi saada perinteistä sähköiskua maata vasten.



Ei kenkä purista, vaan totean vain että ei tuo 2kW lataus pitäisi tuottaa suurempia ongelmia. Jossain kotihoitajan käytössä se voi jäädä naftiksi, kuten mainittuna.

Sinänsä hemmetin outo säästökohde jos auto ei osaa tuota 2x16A latausta yhdistää yhdelle vaiheelle, se ei tarvitsisi sinne muuta kuin yhden kontaktorin kärjen, jolla toisen laturin sähkönsyöttö siirrettäisiin 1. vaiheelle.

Eikös alkupeään teslat olleet kaikki 22kW laturilla? Tuonhan nyt pitäisi kaiken järjen mukaan toimia myös 1x32A teholla.
Niin ja tuo jenkkien auton sisäinen laturikin on sama, kuin meillä. Sitä voi syöttää 100-240 V jännitteellä, kuten meidänkin RAV4 mallia. Jenkeissä vaatii siis pistokkeen muuntamisen 2-vaiheen välille. Meillähän olisi näppärämpi versio 200-400 . Ehkä nuo meillä olevat 2-vaiheiset toimii auton ohjaamalla releellä, joka nostaa 0-potentiaalin pois, jos tarjolla enemmän, kuin 1 vaihe. Tuosta ei kyllä nyt tiedä tarpeeksi, mutta Mersukuskien puheet jostain törkeän huonosta hyötysuhteesta ladattaessa matkalaturilla vs 2- vaiheisella pistää ainakin miettimään. RAV4 1-vaiheisella en ole huomannut mitään törkeää huononnusta hyötysuhteissa, kun se on jo valmiiksi oikealla jännitealueella. Jenkit saattaisivat huomata samaa, jos lataavat 120 V matkalaturilla vs 240 jännitteelä.
 
Niin ja tuo jenkkien auton sisäinen laturikin on sama, kuin meillä. Sitä voi syöttää 100-240 V jännitteellä, kuten meidänkin RAV4 mallia. Jenkeissä vaatii siis pistokkeen muuntamisen 2-vaiheen välille. Meillähän olisi näppärämpi versio 200-400 . Ehkä nuo meillä olevat 2-vaiheiset toimii auton ohjaamalla releellä, joka nostaa 0-potentiaalin pois, jos tarjolla enemmän, kuin 1 vaihe. Tuosta ei kyllä nyt tiedä tarpeeksi, mutta Mersukuskien puheet jostain törkeän huonosta hyötysuhteesta ladattaessa matkalaturilla vs 2- vaiheisella pistää ainakin miettimään. RAV4 1-vaiheisella en ole huomannut mitään törkeää huononnusta hyötysuhteissa, kun se on jo valmiiksi oikealla jännitealueella. Jenkit saattaisivat huomata samaa, jos lataavat 120 V matkalaturilla vs 240 jännitteelä.
Joo, enpä tullut ajatelleeksi että tuo 2x16A voikin olla käytännössä 400V, eikä vaan 2kpl 230V latureita rinnakkain.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 289
Viestejä
4 486 425
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom