Joo, suomessa on kolmivaihesähkö, jossa vaiheiden välinen jännite on 400V.
Vähän vaikea seurata aina välillä mitä tarkoitetaan, kun joissain maissa on kotitaloussähkö kaksivaiheinen 180° vaihekulmalla, jolloin sieltä tulee yleensä vaiheiden välistä sen 240V, ja nollaa vasten 120V. Esim pohjoisamerikan sähköjärjestlemä toimii näin. Briteissä normaali kotitaloussähkö on yksivaiheinen, eli niillä se 240V on nollaa vasten suoraan, ja saman tehon saamiseksi niillä on vaan yksi 3x isompi pääsulake.
Oman potentiaalisen lisänsä väärinymmärryksen mahdollisuuteen antaa se että se accelev laite joka tekee siitä 400V:sta 250V ei ole laturi, itse laturi on autossa.. mutta mikä tän tavallisen kiinteästi asennettavan kotilatauslaitteen virallinen nimi sitten on? Teknisestihän se ei ole kuin pistorasia.
Lisäksi tuo muuntajallinen accelev tyyppinen latausasema lisää henkilöturvallisuutta. Tuo muuntajahan toimii samalla suojaerottimena, jolloin sieltä ei voi saada perinteistä sähköiskua maata vasten.
Ei kenkä purista, vaan totean vain että ei tuo 2kW lataus pitäisi tuottaa suurempia ongelmia. Jossain kotihoitajan käytössä se voi jäädä naftiksi, kuten mainittuna.
Sinänsä hemmetin outo säästökohde jos auto ei osaa tuota 2x16A latausta yhdistää yhdelle vaiheelle, se ei tarvitsisi sinne muuta kuin yhden kontaktorin kärjen, jolla toisen laturin sähkönsyöttö siirrettäisiin 1. vaiheelle.
Eikös alkupeään teslat olleet kaikki 22kW laturilla? Tuonhan nyt pitäisi kaiken järjen mukaan toimia myös 1x32A teholla.