Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Bensaa 2,0 L/100 km
15 000 km
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.
Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.
Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.
Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.
Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.
Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.
Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.
Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.