Ympyröimäsi valikko on asetusvalikko, jota ei kai ole lähtökohtaisesti tarkoitus säätää jatkuvasti ajon aikana. Käytetyimpiin toimintoihin löytyy pikavalinnat ruudun alalaidasta, ratin rullasta sekä viiksistä ja oman kokemukseni perusteella se on toimiva ratkaisu.
En mä tarvitse ajon aikana myöskään sitä FSD-informaatiota. Miksi se vie puolet ruudusta? Rehellisesti en keksi miksi se ikinä näkyy siinä, mutta P-moodissa se sentään katoaa ja saa painaa pieniä nappeja joilla avata esim. latausportti. Nekin voisivat tosin olla huomattavasti isompia ikoneita koska tilaa on ja paljon. Asetusten ruutu sen sijaan on aina samanlainen, ajoi tai ei. Miksi se ei voi olla koko ruudun kokoinen kuten sen pitäisi? Sitä paitsi, kuten jo todettua, ratista ja alaruudusta ei saa säädettyä kaikkia tarvittavia toimintoja. Ei muuten edes ruutua pimeä / valoisa (joka ei ole täydellinen sekään).
Tai miksei navigointi voi olla tuollainen alabaarin kokoisilla logoilla alkaen suoraan vasemmalta puolelta ruutua? Niin 2021 UI:t toimivat, tämä nykyinen taas tuntuu kuin hiirelle suunniteltulta eikä ollenkaan kosketusnäyttöön.
Kuvassa nopeutesi on 0kmh, josta johtuen kartta on zoomattu lähelle. Jos lähdet ajamaan, kartta näkyy paljon isommalta alueelta. Ruutu on myös aika iso (15") joten tuo osa ruudustakin on aika iso navi-näkymä.
Tuo ei vastannut mitenkään siihen itse väitökseeni, jonka olin vielä kaiken lisäksi laittanut vihreän paneelin sisään. Nopeuteni voi olla 0 km/h tai 100km/h, mutta tuo itse nuoli on aina saman kokoinen. Se ei muutu mihinkään. Tuo osa on hyvin pieni ja sen nähdäkseen minne seuraavaksi pitää kääntyä joutuu oikeasti kääntämään päänsä pois liikenteestä ja katsomaan sitä tarkasti, sitä ei näe sivusilmällä tai nopealla vilkaisulla (se on yhtä kaukana matkustajan puolella kuin kuljettajan). Se on aivan tuhottoman pieni ja aivan väärässä kohdassa.
Se että se tärkein asia itse toiminnossa vie alle 5% ruudusta kertoo jotain UI-suunnittelusta, se ei ole nykyaikaa. Se on pahempi kuin ikivanhan Nokia-puhelimen ruutu, aivan kuten niissä ihanissa Virve-puhelimissa.
Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..
Tesla kuitenkin näyttää "informaatioruudun" näkökentässä ratin edessä Model S:ssä ja Model X:ssä? Ei oikein vakuuta nyt tuo perustelu. Miten sen lisäksi navigoinnin ohjeet ovat jotain mitä Teslassa ei tarvitse? Ei se perillekään osaa ajaa kuin Elonin villeissä unelmissa vuosilta 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025, ...
HUDin puute kuulunee luultavasti oikeasti samaan sarjaan kuin matrix-LEDit. Ei ole osaamista talon sisällä, mutta ei tahdota ostaa ulkopuolelta vastaavaa tuotetta. Sehän Teslan nykyinen meno on, toimivatkin tuotteet vaihdetaan Teslan omiin ratkaisuihin, jotka eivät toimi yhtä hyvin. Esim. Model S:ssä oli vielä ulkopuolelta ostettu rain-sensor, mutta Model 3:n kohdalla (ja uskoisin tulevassa Model S:ssä olevan samoin) kehitettiin oma ratkaisu joka toimii huomattavasti huonommin. Sama kävi hieman AP:n kanssa, parhaiten toimiva AP taitaa edelleen olla se AP1, joka oli ostettu ulkopuolelta (MobilEye).