Alkoi taas sähköautoilu kiinnostamaan ja sain emännältä tehtäväksi tutkia latausasemia, kun hän tutkii autoja (kalliiksi tulee näin päin

. Jos sähköilyyn lähdetään, niin haluaisin, että latausasema on niin turvallinen kuin mahdollista (eli ts. sen valmistaja on joku tunnettu iso merkki) ja siinä voisi olla jonkinlaisia kuormanhallintaominaisuuksia, eli sähkösaunan päälle napsauttaminen tiputtaisi lataustehota tms. No jälkimmäinen tietty onnistuu ilman suurempaa älyä ihan vaan yksittäisella signaalilla, mutta eipä nyt haittaisi jos vähän monipuolisemmat tehonsäädöt olisi. Onko kokemuksia, että mitenkähän tällaiset hommat onnistuiis?
Sen verran googlettelin, että suurin osa latausasemista on varsin tyhmiä, mutta iskin silmäni ABB Terra AC latauasemaan. Valmistajana ABB herättää luottamusta, onhan talo muutenkin sähköistetty ABB tarvikkeilla... Mutta puolinihkeästi on noista älyominaisuuksista netissä tietoa, jostian syystä. Ilmeisestikin tuon ABB Terra AC latausaseman saisi liitettyä Modbus väylään ja sitten tarvittaisiin sähkötauluun samaan väylään kiinni (lisä)sähkömittari. Tarvitaanko tähän vielä lisäksi jotain ohjelmoitavaa logiikkaa, vai osaako latausasema jutella suoraan mittarin kanssa?
Toinen ihmettelyn aihe on, että laittene manuskan mukaan kuormanhallinta voidaan toteuttaa Modbus RTU protokollalla, eli tarvittaisiin oma RS-485 kaapelointi. Tämä on ongelma, ei varmaan kovin monella ole ylimääräisiä parikaapeleita talon ja autotallin välillä, eikä huvittaisi alkaa uutta kaapelia vetämäänkään. Toisaalta ABB:n nettisivujen mukaan uusimmat laittee tukevat Modbus TCP protokollaa, eli väylänä olisikin kenties mahdollista käyttää olemassaolevaa sisäverkkoa, kenties jopa WiFi:ä. Onko kenelläkään tästä tietoa, että saako homman pelittämään olemassaoelvan sisäverkon kautta? Ja jos saa, niin onko markkinoilla olemassa sähkömittaria, joka tukee niin ikään Modbus TCP:tä...?