Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vai olisiko sähköautoista keskimääräisesti kiinnostuneita enemmän ajavat?
Alkaa rajusti menemään aiheen ohi, mutta pakko on vielä kysyä, kun netistäkään ei apuja oikein löytynyt. Miten tuon omakotitalon sähkökuorman voi laskea? Teho = virta x jännite , mutta mistä tietää paljonko kuluu virtaa esimerksi tammikuussa lauantaina kello 20, kun kaikki mahdolliset härvelit ja suristimet on päällä. Sähkömittarilta ja -laitokselta selviää kyllä kulutus, mutta kertooko tuo jotenkin että paljonko on vielä reservissä esim niitä sähköautoja varten.
Itselläni tulossa hybridi joka lataa 1x16A joten ei ole ongelmia, vaikka "vain" 3x25A okt kyseessä. Aihe kiinnostaa sen vuoksi, että miten esimerkiksi 22kw sähköauto muuttaa peliä. Ja en ole mitään asentamassa itse, vaan ihan mielenkiinnosta haluan ymmärtää aiheesta enemmän. Sähkömies hoitaa latausaseman asennukset ja mahdolliset rajoitukset.
Tämä ei nyt taida mennä ihan niin, että asema kuormittaisi kahta vaihetta, jos autossa on 1-vaihe laturi. 2-vaiheinen sähkö on 400 V ja se yleensä pitää muuntajalla alentaa 250 V, jotta saadaan syöttö 1-vaihelaturille. Ainakin RAV4:ssa on auton laturi 100-240 V ja se ei syö suoraan 400 V jännitettä. Accelev on muuntaja, joka painaa 18 kg, kun sisällä on kohtuu kokoinen rengasmuuntaja. Sama tekniikka on Walle latausasemassa.Kiitos vastauksista, ja homma selkeni itselleni jonkin verran. Ja unohtui tosiaan sanoa, että meinasin tuon Webaston Pure II ottaa omaksi latausasemaksi (11kw-malli). Näyttää pystyvän toimivan 2 tai 3 vaiheessa, eli vaikka auto ottaa vain yhdestä vaiheesta 16A niin asema kuitenkin kuormittaa taloa tasaisemmin esim 2x8. Ja ajatuksena olisi, että tuo asema olisi käytössä tulevaisuudessa, kun hybridi mahdollisesti vaihtuu sähköautoon. Kannattaako tuo asema asennuttaa samantien 3-vaiheeseen (3x16A=11kw)? Tuskin siitä haittaa on, että asemassa on kykyä antaa enemmän jerkkua mitä auto tarvitsee?
Onko Webaston asemien tilaamisesta Saksasta mitään kustannussäästöä? Proshopista näyttää saavan alle 700e:n, niin varmaan ihan hyvä hinta? Toki asennus päälle oma kustannuksensa.
Jos noin laskee, niin tulos on aina, että ei riitä.Katso kaikkien mahdollisten härveleiden tyyppikilvistä paljonko ne ottaa virtaa tai tehoa ja ala ynnäilemään...
No sitten se ei riitä sinulle. Ei meilläkään toisessa autossa. Suurimmalle osalle riittää, kun keskiverto ajosuorite on sen n. 50 km päivässä. Aika paljon saa mennä tuosta ylikin ennen kuin vaikka 10h lataus 1.8 kW teholla ei tuota riitä paikkamaaan. Varsinkin kun sähköauton akussa on sen verran kuminauhaa, että yksittäiset ylitykset paikkaantuu kyllä.Jos, jos, jos ... Paskat shuko riitä mihinkään ainakaan meidän ajoilla talvella.
Miksi kaikki tarvitsisi pistää ohjaukseen, jos lisäkuormaa tulee se auto? Jos auto väistää ne se riittää.Sais jonkun touhutonnin pistää, että saa systeemin joka hanskaa kaiken kulutuksen hallinnan (auto,mlp, kiuas). Hiukan tulee tuuheaksi tuo investoinnin takaisinmaksun aika, jos vertaa liittymän koon kasvattamiseen.
Eikö kukaan siis yleensäkään käytä noita sähköyhtiöiden tietosivustoja hyväksi? Sieltä saa millintarkasti kulutukset kaikilla mahdollisilla tasoilla omasta mittaristaan. Kk tasosta tuntikulutukseen löytyy piirakkaa ja pylvästä ym. Vuosikin näkyy siltä ajalta, kun etäluettavat tuli kytkettyä. Tuntitasolla näkee laitteiden käynnistymisen ja käyntiajan. Asiakaspalvelusta vielä kysyin tarkemmin tuon teholukeman ja liittymän tehopeiton. Sen jälkeen vaiheiden balanssointiin meni ehkä 4:n johdonsuojan keskinäinen vaihtelu ja pääsulakkeiden lämmöt asettui täsmälleen samalle tasolle. Lämpökamera onkin kätevä vehje tuohon.
Oletko katsonut, että onko sinulla MLP:ssa valmiina kuormantasaus? Ei ollut ainakaan minulle muistettu kertoa ominaisuuden olemassa olosta ennen kuin aloin ihmettelemään miksi kone ilmoittaa suojauksen aktivoituneen. Heittämällä olisi palanut viime talven pakkasissa pääsulakkeet parista vaiheesta, jos ei olisi ollut rajoitettu. Tai siis ainakin lukujen valossa, siitä ei sitten tiedä mitä rautalankaa pääsulakkeisiin on pistetty. Yhdessä vaiheessa varsinkin on potentiaalia ylikuormalle, kun siinä on vielä vanha lohko+lisälämppäri pistoke 16 A sulakkeen perässä.Ajattelin tässä vaiheessa kertoa omista kokemuksistani tähän ylempänä käytävään väittelyyn.
Minulla on siis aika lailla juuri sama tilanne mistä on keskusteltu - Omakotitalo, 3x25 pääsulakkeet, maalämpö, sauna, sähköauto (Model 3P) ja hybridi (Golf GTE) + muut sähkölaitteet, joita on ehkä keskimääräistä enemmän. Seinään asennutin 11kw laturin jonka lisäksi löytyy 16A "matkalaturi" ´normi schuchosta, jonka olen rajoittanut 10A lataukselle. Pohdin itse myös samoja mahdollisia ongelmia etukäteen, mutta otin "riskin" ja menin ihan ilman mitään kuorman tasausta tai muutakaan älyä sillä ajatuksella, että korjataan sitten jälkeenpäin mikäli tulee ongelmia. Yhteenvetona voin todeta omasta puolestani näin puolen vuoden ja 20000km+5000km jälkeen, että sulake ei ole palanut kertaakaan ja koko asiaa ei ole tarvinnut muutenkaan miettiä yhtäkään kertaa. Molemmat autot on ajastettu niin, että aamulla töihin lähtiessä akut on täynnä ja kabiini lämpimänä. Olen luonnollisesti ladannut monta kertaa myös illalla molempia autoja milloin mistäkin syystä vaikkei ihan viikottainen tilanne olekaan ja on joskus saunakin mennyt samaan aikaan päälle.
Ihan pahimmat pelottelut siis kannattaa suodattaa pois vaikka kaikki tietenkin ymmärtää, että jollain toisella voi olla eri tilanne.
No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi oli johdon päässä tai ei.No sitten se ei riitä sinulle. Ei meilläkään toisessa autossa. Suurimmalle osalle riittää, kun keskiverto ajosuorite on sen n. 50 km päivässä. Aika paljon saa mennä tuosta ylikin ennen kuin vaikka 10h lataus 1.8 kW teholla ei tuota riitä paikkamaaan. Varsinkin kun sähköauton akussa on sen verran kuminauhaa, että yksittäiset ylitykset paikkaantuu kyllä.
Ja tuollainen iso "kertalataus" 300 l tai enemmän vertautuu näihin uusiin tyypillisesti 180-200 litran säiliöihin, koska...? Ei ole pienintäkään hajua mikä on asennuskannan keskikoko, mutta uusissa MLP järjestelmissä oli aika nihkeästi tarjolla muuta kuin kärpäsen paskan kokoisia säiliöitä, jolloin se vesi ei todellakaan riitä ilman lisälämmitystä neljän hengen normiperheelle lauantaisaunassa.Olen kokeillut, lämminvesivaraaja oli pari vuotta yösähköllä, kunnes yösähkö rele alkoi pärisemään ja otettiin pois käytöstä.
Suomi on täynnä vanhoja purulaatikoita, jotka kyllä viilenevät hyvin nopeasti epämukavaksi. Esim. viime talvena huomasin tehorajoituksen juuri siitä, kun aloin ihmettelemään kämpän viilentymistä. Vedon tunne siinä ensimmäiseksi tulee ja se on se ikävin. Täytyy tunnustaa, että ei käynyt tuo vaihekohtainen rajoitus mielessä ennen ko. episodia, koska edellinen talvi oli niin lämmin.Samoin olen kokeillut laskea kämpän lämpötilaa, ja asteen laskemiseen menee tunteja jos ottaa kaiken lämmityksen talvella pois. Yösähköllä lämmittäminenkään ei ole, eikä varsinkaan ollut, harvinainen juttu.
No ei se auto ainakaan meillä voi aina väistää, tarvitsisi olla enemmän älyä. Viimeistään siinä kohtaa, kun lähitulevaisuudessa tulee toinen (pitkän matkan) täyssähkö pihaan, niin alkaa vakavasti ahdistaa 3x25A. Ja tonneistahan noissa kuormanvalvonnoissa puhuttiin (tässä nyt varmaan menee "halvimmalla mahdollisella tavalla" ja "mukavalla käyttökelpoisella tavalla" koulukunnat sekaisin toteutusten hinnoittelussa).Miksi kaikki tarvitsisi pistää ohjaukseen, jos lisäkuormaa tulee se auto? Jos auto väistää ne se riittää.
Tai kiuas ja auto vuorottelee, niin se riittää. Aika kallis rele jos tuohon saat tonneja uppoamaan.
Mielestäni "ahtaan" määritelmä täyttyy jo siinä kohtaa, kun et voi suinpäin harkitsematta pistää sitä kuormaa kiinni. Enkä ole mielestäni väittänyt, että heti kävisi ahtaaksi vaan että yhä enemmän ja helpommin niin käy, kun mennään öljystä sähköön lämmityksessäkin yms. kehitystä.Ja toki jos liitymäkoon kasvattaminen on tarpeen niin sitten kasvatetaan. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että 3x25A kävisi aina heti ahtaaksi ja pääsulakkeet paukkuu jatkuvasti jos sähköauto tulee taloon.
No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi
Monta kertaa auto lämpimäksi/kylmäksi päivän mittaan. Töihin lähtiessä seinäsähköllä, työpaikalta kylmänä lämpimäksi, kauppa, harrastukset... Käyttöaikaa (=sisätilalämmitystä) paljon enemmän kuin kilometrit antaa ymmärtää, punaisten valojen valtakunta jne. Väittäisin, että hyvin tyypillistä sykliä vedetään "kauppakassi"-luokassa. Isommilla pakkasilla oli pakko pistää lataukseen joka päivä. Keskikulutukset appin mukaan 30-35 kWh/100 km tuntumassa. Helvetin kylmän päivän enkka 46,8 kWh/100 km. Ja tulee juuri tuosta kabiinin lämmityksestä, kesällä mennään 10-15 kWh/100 km pintaan samaa sykliä.Tätä en itse kyllä ymmärrä. Meillä Mii jolla ajettiin koko talvi 33km suuntaansa työmatkaa motaria pitkin eli 66km päivässä ja koko talvi tuota ladattiin 10A virralla klo 22-07 eli yösähkön aikaan. Välillä tietysti lähtö myös ennen seitsemää töihin, mutta aamuisin aina akku täysi. Eli tuo 18-20kWh riitti missä pakkasessa tahansa 66km matkalle motaria pitkin.
Onko teillä oikeasti yli 30kWh/100km kulutuksia jossain tripletissä tai tuon sinun 50km, 10h schuko skenaarion mukaan 36kWh/100km kulutus?
Meillä on myös periaatteena, että autossa riittää että on rangea aina seuraavan päivän ajoihin. Itseäni ei hirveästi huoleta onko auto ladannut 80% vai 100% jos se vaimon seuraavan päivän työmatkaan riittää mitä tuolla autolla ajo 95% ajasta on.
Eikö kukaan siis yleensäkään käytä noita sähköyhtiöiden tietosivustoja hyväksi?
Ei niistä näe per vaihe kuormitusta, ainoastaan kokonaiskuormituksen. Siitä ei paljon ole iloa mitä tulee sulakkeiden riittävyyteen.
Kyllä sieltä (riittävän) hyvän arvauksen saa, kun katsoo maksimikulutuksen ja menee sitten sähkötaululle katsomaan mitä kuormia eri vaiheilla on.
Mielenkiinnosta, miten peruspulliainen näkee sähkötaulusta mikä on missäkin vaiheessa? Ei mulla ainakaan ryhmäkeskuksessa lue mille vaiheelle mikin ryhmä osuisi pääkeskuksessa.
Ei noista vanhoista sulakkeista juuri ota selvää, minunkin vanha kaappi oli sellainen sillisalaatti, että oksat pois. Toki polttimen sulakkeiden sijainnista eri riveillä pystyi arvuuttelemaan. Uudessakin keskuksessa sähkäri on voinut kytkeä jotain suoraan kiskoonkin, jos sulakkeet ovat olemassa esim. auton lämmitys-ulkoboksin päässä. Vaikka siis muuten lapuissa voi olla L1/2/3 valmiiksi näkyvissä.Yleensä sulakkeet/johdonsuojat ovat tavalla tai toisella ryhmiteltynä kolmeen riviin tai sarakkeeseen. Ihan 1-2-3 ne menevät, jos ei Rane ole virittänyt. Toki siitä syntyy vain se valistunut arvaus, jonka vahvistamiseen tarvitaan sitten sähköasentaja katsomaan menikö arvaus oikein. Eli siis lähinnä voi tarkistaa ettei nyt sitten ole laitettu samaan vaiheeseen astianpesukone-pyykinpesukone-kettiön pistorasiat-ulkopistorasia, josta autoa olisi tarkoitus ladata.
Kyllä se 3*25 vaan on aika kintaalla jos haluat kahta autoa ladata 6kw. Kun ei se auto sillä 6kw silti ihan hetkessä lataannu jos kumpikin ajaa pitkää työmatkaa. Tietenkin jos työmatkat on lyhyitä ja pärjää 2kw latauksella niin se 3x25A riittää.
No jos on tripletti alla ja ajaa juuri 50 km pätkää, niin 10 h schukolla ei riitä. Se kulutus on oikeasti ihan posketonta, kun -10 tai enemmän lämpötiloissa pistät lyhyttä matkaa menemään. Ja akku vielä kylmänä. Toki jos kabiinia ei lämmitä niin tilanne paranee, mutta hieman vie pointtia touhusta. Ainakin meille sähköauton suuria etuja oli se, että auton ikkunat saa valmiiksi sulaksi oli johdon päässä tai ei.
Ja tuollainen iso "kertalataus" 300 l tai enemmän vertautuu näihin uusiin tyypillisesti 180-200 litran säiliöihin, koska...? Ei ole pienintäkään hajua mikä on asennuskannan keskikoko, mutta uusissa MLP järjestelmissä oli aika nihkeästi tarjolla muuta kuin kärpäsen paskan kokoisia säiliöitä, jolloin se vesi ei todellakaan riitä ilman lisälämmitystä neljän hengen normiperheelle lauantaisaunassa.
Sun täytyy myös muistaa, että varsinkin talvella tarvitaan myös se lähtölämmitykseen käytetty sähkö, sekin syö latausaikaa. Kuten myös se, että ottaako se kylmä akku miten sähköä vastaan. Onkohan noi nyt mitenkään poikkeuksilla kulutuksia? Kuten sanoin helpolla pääsee noin suuriin lukemiin kunhan ajaa kunnon pakkasessa 2-3 edestakas pätkää päivässä siten, että auto ehtii jäähtymään joka välissä. 5-20 km/suunta. Töihin ja kauppaan, joskus lapset harrastuksiin. Ei kovin poikkeuksellinen 2-auton profiili...Jos ajomatka on 50km ja kulutus 400Wh/km se tekee juurikin 20kWh, niin 10h 2kW latausteholla on laskennallisesti se minimi. Tietysti 8A sukolla tuhon ei pääse, jos latausaikaa ei saa yli 10h venytettyä. Käytännössä nuo tuollaiset kulutukset ovat kyllä aika poikkeuksellisia tripletillä.
Jos ajomatka on 50km ja kulutus 400Wh/km se tekee juurikin 20kWh, niin 10h 2kW latausteholla on laskennallisesti se minimi. Tietysti 8A sukolla tuhon ei pääse, jos latausaikaa ei saa yli 10h venytettyä. Käytännössä nuo tuollaiset kulutukset ovat kyllä aika poikkeuksellisia tripletillä.
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Bensaa 2,0 L/100 km
15 000 km
Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.
Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.
Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.
Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.
Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.
Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.
Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.
Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.
Se tavallinen maadoitettu pistorasia on Suko = suojakoskettimilla varustettu pistorasia --> Suko – Wikipedia
Tuossa Miissähän onkin 7,2 kW sisäinen laturi, eli sen täytyy olla 400 V, eli 2-vaiheinen suoraan. Sillähän pärjääkin mainiosti, kun virrat menee jakoon 2:lle vaiheelle. Helpottaa kummasti omakotiasujaa tuollainen. RAV4 on nerokkaasti 6,6 kW, mutta yhdestä vaiheesta, eli 32 A vaatisi seinästä. Vaatisi siis minimissään 3 x 50 A liittymän, jotta normaali eläminen olisi vielä mahdollista. Nyt Accelev ottaa seinästä 2 x 13 A, jolla saa 250 V ja 24 A lataukseen. Mii taitaa syödä sitten luokkaa 2 x 16 A luokkaa seinästä. Aikamoinen ajattelun köntys kyllä Toyotan insinööreiltä tuollainen suuren virran 1-vaiheinen.Eipä sinun käytössä kevyt Mii paljoakaan kuluttaisi, kun kerran olet päässyt Rav4:llä talven 21 kWh:lla. Toinen noista yllä olevista karkeakulutteisista on ammattiajossa kotihoidossa, joten 26-35 selittyy sillä. Yksi käynti on juuri sen 15-30 min, jotta auto ehtii välillä jäähtyä.
Itse olen ajanut samanlaisella Miillä viime vuoden huhtikuusta lähtien 7400 km, ja ympärivuotinen kulutus oli auton mittarin mukaan 12,2 kWh/100 km.
Toki minultakin löytyy helmikuulta yksittäinen 39 kWh satkulle, mutta siinä matka oli vain 1 km, joten energiaa kului vain 0,4 kWh.
Tammikuun 15. oli pakkasta 21-22 astetta. Silloin täyden kylmästartin (seissyt pihalla ilman piuhaa 40 h) jälkeisten 29 kilometrin kulutus oli 19,5. Lähtiessä piti sulatella tuulilasia ja muita ikkunoita muutama minuutti, minkä takia ensimmäiset pari kilometriä kulutus oli 60 satkulle. Paluumatkalla ajoin testimielessä lähes ilman lämmitystä valmiiksi lämpimällä autolla, jolloin kulutus oli 13,x pakkasen ollessa 21 astetta.
Vastapainoksi maaliskuussa 43 km reissulla kului vain 7,4 sataselle.
Kyllä Mii voi talvella viedä 40 sataselle, mutta silloin matka on 0-5 km tai vaihtoehtoisesti kökitään parkkipaikalla lämmöt päällä odottaen jotakuta. Noin lyhyillä matkoilla ja siten absoluuttisesti pienehköllä energiankulutuksella tosin ei kotihoito poislukien saa akkua kulumaan niin paljon päivässä, etteikö sukolla sitä ehtisi seuraavaksi aamuksi lataamaan. Jos taas matkat ovat pidempiä, niin kulutus asettuu talvella sinne 11-25 sataselle riippuen nopeudesta ja lämpötilasta.
Tuohon sukon riittävyyteen liittyen Kvarkki puhui, että mahtaako se kylmä akku ottaa latausta vastaan. Testasin tuota asiaa -17 asteessa talvella. Auto oli seissyt pihalla ilman piuhaa @30% SOC noin 3 vrk. Kytkin piuhan ja aloin ladata 8 A sukolla. Latasin viisi tuntia ja kirjasin taulukkoon varaustilanteen tunnin välein. Suko puski alusta loppuun noin 5 %-yksikköä per tunti, jolloin lopettaessa SOC oli 55 %. Miissä ei ole akunlämmitystä, kuten esim. Teslassa, mikä voisi viivästyttää latauksen alkamista.
Miin seisonnasta kylmennyt akku vaikuttaa pikalataukseen. Jos pakkasta on 15-20 astetta ja autolla ei ole ajettu, niin latausnopeus on ollut heikoimmillaan 19-20 kW. Peruslataus AC 7,4 kW ja sukon 1,8 kW sen sijaan ovat aina toimineet täydellä nopeudella.
Olisiko täällä kokemuksia Passat GTE 2016 farkku mallista.
Olisi tarjolla hyvä peli, ajettu 50tkm. Kaikki varusteet ruksittu paitsi panoraama katto. Pyynti 24K€.
60tkm kohdalla vissiin pitää DSGn öljyt vaihtaa joka maksaa volkkarilla noin 600€, tämä siksi että akkutakuu säilyy joka on 8v.
Olisiko tuo kannattava ostos? Pääsen tuolla 50km sähköajolla töihin-kotiin ja voin ladata autoa myös työpaikalla.
Pros/Cons?
Tällainen löytyy lasikatollaOlisiko täällä kokemuksia Passat GTE 2016 farkku mallista.
Olisi tarjolla hyvä peli, ajettu 50tkm. Kaikki varusteet ruksittu paitsi panoraama katto. Pyynti 24K€.
60tkm kohdalla vissiin pitää DSGn öljyt vaihtaa joka maksaa volkkarilla noin 600€, tämä siksi että akkutakuu säilyy joka on 8v.
Olisiko tuo kannattava ostos? Pääsen tuolla 50km sähköajolla töihin-kotiin ja voin ladata autoa myös työpaikalla.
Pros/Cons?
Aika karkeita kulutuksia näköjään saadaan ihan virallisilla sähköautoilla. Mulla on tuo RAV4 plugari ollut syyskuun alusta ja 15 000 km ajettu nyt. Sähköä se on kuluttanut 21,3 kWh/100 km tahtiin ja se laskee tuon kulutuksen vain niiltä kilometreiltä, jotka oikeasti ajettu sähköllä. Kovin kulutus, jonka olen laskenut ajettujen kilometrien jälkeen ja tarkastamalla laturin mittarista on ollut 28,3 kWh/100 km. Pienin kulutus taas oli, kun sähköllä pääsin 91,8 km ja moottori käynnistyi ja lataus tarkistus tuotti 16,0 kWh/100 km. Noihin nähden vaikuttaa kyllä hevosmiesten jutuilta nuo Kvarkin lukemat, jos käsitin, että puhutaan Teslan model 3:sta. Mulla tosin on auto lämpimässä tallissa, joka vaikuttaa melkoisesti sähköautoilun kulutuksiin. Mulla on siis vasta talvikausi takana ja silti tuo 21,3 kWh/100 km taulussa. Bensaakin tietysti joutuu polttamaan pakkasilla ja pidemmillä ajopätkillä. Tässä kohtaa onkin mielenkiintoinen tarkastuspiste, kun sopivasti lukuja saa eriteltyä.
Laturin näytössä hieman päälle 2000 kWh ladattua sähköä.
Sähköä 21,3 kWh/100 km
Bensaa 2,1 L/100 km
15 000 km
Tämä on juuri näin. -10 astetta on raja, jolla RAV4 pystyy pitämään lämmön yllä lämpimästä tallista lähtiessä käyttämällä ILP:a. Sen jälkeen käynnistyy moottori tekemään lämpöjä, eikä siis ajoakusta imuroida lämmitykselle muuta, kuin ILP pumpulle ja lasin ym vastuksille, mutta ilmaa ei lämmitetä. Sisälämpönä pitää myös pitää 19 astetta, jos haluaa pelkällä sähköllä talvella ajella, eikä huurteenpoistoa saa kytkeä. No autotalli on melkoinen etu, jos RAV4 plugarilla yrittää minimaalisella bensankulutuksella yrittää pärjätä. Kylmä akku saattaa jo riittää siihen, että auto haluaa käynnistää polttomoottorin väkisin, vaikka olisi valittuna EV mode. Kunnon polkaisulla auto suojelee akkua, ettei oteta kovia virtoja kylmästä akusta. Itte yritän ajella aina ensimmäiset 5-10 km maltilla, jotta akku lämpenee purkamisen energialla, niin pysyy helpommin sähköajo päällä.Ravistahan puuttuu sähkölämmitys niin ei ole kovin yllättävää että sähkönkulutus ei nouse kovin paljon pakkasilla. Amperalla olen kyllä saanut kulumaan tuon 40kWh/100km lykyillä matkoilla, mutta jos ajo koostuu vaikka 15km:n pätkistä, joiden välissä auto jäähtyy niin 30kWh/100km:llä saa vielä ihan hyvin lämpöä kabiiniin.
Sun täytyy myös muistaa, että varsinkin talvella tarvitaan myös se lähtölämmitykseen käytetty sähkö, sekin syö latausaikaa. Kuten myös se, että ottaako se kylmä akku miten sähköä vastaan. Onkohan noi nyt mitenkään poikkeuksilla kulutuksia? Kuten sanoin helpolla pääsee noin suuriin lukemiin kunhan ajaa kunnon pakkasessa 2-3 edestakas pätkää päivässä siten, että auto ehtii jäähtymään joka välissä. 5-20 km/suunta. Töihin ja kauppaan, joskus lapset harrastuksiin. Ei kovin poikkeuksellinen 2-auton profiili...
Tuossa Miissähän onkin 7,2 kW sisäinen laturi, eli sen täytyy olla 400 V, eli 2-vaiheinen suoraan. Sillähän pärjääkin mainiosti, kun virrat menee jakoon 2:lle vaiheelle. Helpottaa kummasti omakotiasujaa tuollainen. RAV4 on nerokkaasti 6,6 kW, mutta yhdestä vaiheesta, eli 32 A vaatisi seinästä. Vaatisi siis minimissään 3 x 50 A liittymän, jotta normaali eläminen olisi vielä mahdollista. Nyt Accelev ottaa seinästä 2 x 13 A, jolla saa 250 V ja 24 A lataukseen. Mii taitaa syödä sitten luokkaa 2 x 16 A luokkaa seinästä. Aikamoinen ajattelun köntys kyllä Toyotan insinööreiltä tuollainen suuren virran 1-vaiheinen.
Edittiä:
Noissa 400 V latureissa taitaa olla sellainen pikkuriesa, että kun lataa sillä matkalaturilla, niin tehokerroin ei ole ihan kohdallaan, kun jännite putoaa 230 V:iin. Eli kannattaisi käyttää kotonakin esim 3-vaiheista latausasemaa. Ei se mahdottomia hukkaa, mutta kyllä Mersukuskit on siitä kertonut, että hukkaan menee muka liikaa. Vähän sama juttu kuin RAV4 jenkeissä, tai jossainpäin Japania. Ladataan 100-120 V matkalaturilla, jos ei erikseen tilaa 2-vaiheista 240 V seinärasiaa. Auton laturi on sinänsä universaali, jolle kelpaa 100-250 V sähkö, joka voi siis tulla 1-vaiheisena, tai 2-vaiheisena. Meillä vai tuo 400 V on liikaa.
No ei se edelleenkään ole poikkeuksellisen kova vaan reaalikulutus ko. härvelille kovissa pakkasissa kauppakassi-käytössä. Vähän pienemmilläkin pakkasilla range tippuu 100 km tuntuman samantien. Mä en nyt oikein hahmota mistä se sun kenkä puristaa? Kulutus on mitä on ja kauppakassina ajaa asiansa todella hyvin noistakin lukemista huolimatta. Schukolla ladatessa voi tulla äitiä ikävä, jos yksittäisiä päiviä enemmän kestää kovat pakkaset. Tai jos sitä autoa ei voi jättää 12h ajaksi seisomaan johdon päähän.Tuollainen 40kWh/100km on siis nettikeskustelujen mukaan mahdollinen, mutta poikkeuksellisen kova kulutus tripletillä.
Yksivaiheisella lataat 3,6 kW teholla. Eiköhän universaali "kaikki käy mitä töpselistä tulee" onnistu jossain vaiheessa, mutta ei tällä autolla ja tässä hintaluokassa. En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.Mun käsittääkseni Miissä on 2x16A laturit, eikö se auto osaa sitten tarvittaessa ottaa sitä yhdestä vaiheesta? Varsinkin kun merkittävässä osassa maailmaa ei ole tarjolla kuin yksivaiheinen 240V sähkö.
En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.
e: Taitaa jotku uudet tukea 3 x 32 A myös.
Huhujen mukaan joissain Tesloissa ja VAG-tuotteissa osataan ottaa 1x32 A tai 2-3x16 A.
3x32 A laturia ei mahda olla juuri kuin Zoessa.
Kerran webasto löytyy ja historia tiedossa, niin silitysrauta käteen ja ostohousut sileiksi.Kiitos @mattix kattavasta vastauksesta. Kyseessä paremman puoliskon veljen auto. Pidetty hyvin ja kaikki huollot ajallaan, sen tiedän varmaksi. Eli usklataa ostaa. Hänellä ollut auto 2v jokapäiväisessä ajossa ja mitään ongelmia ei ole ollut. Hän maksoi siitä 33K€ kun osti. Viime talvena oli ongelma kerran kun auto jotenkin meni tilttii ja ovet lukkoon risteysalueella eikä suostunut lähtemään eteenpäin. Silloin oli miltein 30 asteen pakkaset eli johtui varmaan siitä kun toistamiseen tuota vikaa ei ole ollut. Sammutus ja köynnistys siis nollasi tuon ongelman risteyksessä.
Eli uskaltaa ostaa?
Paljon tuo 60tkm hulto maksaa jos sinulla on kokemuksia ja kuuluuko siihen muuta kuin tuo DSG vai myös moottoriöljyt?
Tuossa siis myös polttoainekäyttöinen webastokin.
EDIT: Näemmä kuuluu öljynvaihto+tarkastus+DSG öljyt. kustantaa noin 580€ volkkarilla.
Meillä on kylläkin 2 vaiheen välillä 400 V. Tämän takia joudutaan esim Accelevin muuntajan toiseen päähän johtoa kytkemään vaihe 1 ja toiseen vaihe 2, tai miten nyt tahansa kahden vaiheen välillä tehdään pääjännitteellä. 0 potentiaalia käyttämällä saadaan vaiheen ja 0 välille vain 230 V. Accelev vain antaa ulos 250 V, mikä ei vielä ole liikaa auton laturille, joka sietää 275 V syötönkin. Voihan se olla, että nuo auton 3-vaihelaturit onkin käytännössä 3 kpl 230 V hakkurina rinnakkain, mutta miksei suoraan sitten 3 x 400 V. Epäilen kuitenkin suuresti, että nuo 2-vaiheiset toimisivat 400 V ja se matkalaturin kerrottu huonontuminen johtuisi hieman liian matalasta jännitteestä optimoituun 400 V nähden. 2 vaihettahan meillä tuottaa 120 asteen erolla 230 voltilla 400 V, joka siis muuntajan jälkeen on ilman myös 0 potentiaalia 250 V tuolla Accelevilla.
No ei se edelleenkään ole poikkeuksellisen kova vaan reaalikulutus ko. härvelille kovissa pakkasissa kauppakassi-käytössä. Vähän pienemmilläkin pakkasilla range tippuu 100 km tuntuman samantien. Mä en nyt oikein hahmota mistä se sun kenkä puristaa? Kulutus on mitä on ja kauppakassina ajaa asiansa todella hyvin noistakin lukemista huolimatta. Schukolla ladatessa voi tulla äitiä ikävä, jos yksittäisiä päiviä enemmän kestää kovat pakkaset. Tai jos sitä autoa ei voi jättää 12h ajaksi seisomaan johdon päähän.
Yksivaiheisella lataat 3,6 kW teholla. Eiköhän universaali "kaikki käy mitä töpselistä tulee" onnistu jossain vaiheessa, mutta ei tällä autolla ja tässä hintaluokassa. En muista nähneeni yhdessäkäään mallisssa mahdollisuutta ottaa yhdestä vaiheesta enemmän, jos toisia ei ole saatavilla. Käytännössä aina 1 x 32 A tai 1/2/3 x 16 A.
e: Taitaa jotku uudet tukea 3 x 32 A myös.