Keskustelua hybridiautoista

Onhan Xiaomin, Oneplussan sun muiden luuritkin teknisesti yhtä hyviä kuin Applen luurit, silti se Apple vaan kerää kaikki alan voitot. Samaa kehityssuuntaa on nähtävissä autoissa, yksi amerikkalainen ylivoimainen brändi ja kasa kiinalaisia halpis-kilpailijoita. Sopii toivoa ettei Eurooppalaisten rooliksi tässä näytelmässä jää Nokian rooli...
 
Kyllähän nuo edellä olleet Audi, MB ja lisänä vielä BMW vetää aika mykäksi ulkonäöllään, kun laittaa jonkun muun Teslan mallin viereen, kuin model S. Tesla saa tehdä melkoisen loikkauksen, että pääsee eteenpäin niiden ”kalossi” lookista.
 

Liitteet

  • CBB48F57-E0F4-413B-8A65-84D9ABEC5C9F.jpeg
    CBB48F57-E0F4-413B-8A65-84D9ABEC5C9F.jpeg
    279,4 KB · Luettu: 173
  • D3AAE39F-6B78-48FD-9609-C8B419FC4187.jpeg
    D3AAE39F-6B78-48FD-9609-C8B419FC4187.jpeg
    269,6 KB · Luettu: 175
Tesla model S on ulkoisesti mielestäni edelleen ihan tyylikäs. 3 ja varsinkin X ovat omaan makuun järkyttäviä mutta makuja on monia. Jos jotain mullistavaa tapahtuisi yhdessä yössä ja haaveet robotakseista ja täydestä automaattiajosta toteutuisivat olisi Teslalla kova etu käsissään, mutta kaukaisilta haaveilta näyttävät yhä.

Uskon että nopeasti vakiinnutaan taas niihin pitkälti samoihin rooleihin kuin ennen. Polttomoottorin sijaan autosta löytyy sähkömoottori, mutta premiumit on premiumia ja ranskikset ranskiksia jne. Tottakai joku merkki voi kuolla pois ja toinen tulla korvaamaan ja myyntiä voi siirtyä suuntaan jos toiseen. Mutta lopulta Toyota ja VW siellä porskuttaa keulilla ja muut ottavat sieltä sen oman paikkansa.
 
Uskon että nopeasti vakiinnutaan taas niihin pitkälti samoihin rooleihin kuin ennen. Polttomoottorin sijaan autosta löytyy sähkömoottori, mutta premiumit on premiumia ja ranskikset ranskiksia jne. Tottakai joku merkki voi kuolla pois ja toinen tulla korvaamaan ja myyntiä voi siirtyä suuntaan jos toiseen. Mutta lopulta Toyota ja VW siellä porskuttaa keulilla ja muut ottavat sieltä sen oman paikkansa.

En usko tilanteen tähän välttämättä kehittyvän, johtuen lähinnä kiinalaisten tulosta markkinoille. Voi hyvin käydä niin että kiinalaiset ostavat lähinnä kiinalaisia autoja (tai kiinalaisten "vapaat" markkinat pakotetaan tuohon) ja jenkit tyypillisesti jenkkiautoja paljon (eli GM:n osuus voi kadota ainakin Teslalle). Mutta kiinalaisten tulo markkinoille tulee pakosti sekoittamaan pakkaa huomattavasti, aivan kuten japanilaisten saapuminen aikanaan markkinoille. Varsinkin nyt, kun polttomoottorin kehittäminen puuttuu, niin se etumatka kapenee ja kehityskustannukset tippuvat siltä osin. Sähkömoottoreita ja akkuja kun Kiinassa varmasti tullaan valmistamaan.
 
Saas nähdä kuinka pitkään Toyota porskuttaa. Tipahtanut kelkasta täyssähköautoissa ja yrittää epätoivoisesti promota julkaisuja jotka ovat ihan heti kohta kahden tai viimeistään kolmen vuoden kukuttua myynnissä.
 
Saas nähdä kuinka pitkään Toyota porskuttaa. Tipahtanut kelkasta täyssähköautoissa ja yrittää epätoivoisesti promota julkaisuja jotka ovat ihan heti kohta kahden tai viimeistään kolmen vuoden kukuttua myynnissä.
Ehkä Toyota tuntee omat asiakkaansa meitä paremmin ja tietää, että he ovat hitaasti voimalinjoja vaihtavaa porukkaa ja merkkiuskollista Toyota-tiimiä.
 
Onhan Xiaomin, Oneplussan sun muiden luuritkin teknisesti yhtä hyviä kuin Applen luurit, silti se Apple vaan kerää kaikki alan voitot. Samaa kehityssuuntaa on nähtävissä autoissa, yksi amerikkalainen ylivoimainen brändi ja kasa kiinalaisia halpis-kilpailijoita. Sopii toivoa ettei Eurooppalaisten rooliksi tässä näytelmässä jää Nokian rooli...
Vaikkei täällä applesta saakaan puhua, niin millä tesla rakentaisi vastaavan asiakkaita sitovan ekosysteemin kuin apple?
 
Alkoi taas sähköautoilu kiinnostamaan ja sain emännältä tehtäväksi tutkia latausasemia, kun hän tutkii autoja (kalliiksi tulee näin päin ;). Jos sähköilyyn lähdetään, niin haluaisin, että latausasema on niin turvallinen kuin mahdollista (eli ts. sen valmistaja on joku tunnettu iso merkki) ja siinä voisi olla jonkinlaisia kuormanhallintaominaisuuksia, eli sähkösaunan päälle napsauttaminen tiputtaisi lataustehota tms. No jälkimmäinen tietty onnistuu ilman suurempaa älyä ihan vaan yksittäisella signaalilla, mutta eipä nyt haittaisi jos vähän monipuolisemmat tehonsäädöt olisi. Onko kokemuksia, että mitenkähän tällaiset hommat onnistuiis?

Sen verran googlettelin, että suurin osa latausasemista on varsin tyhmiä, mutta iskin silmäni ABB Terra AC latauasemaan. Valmistajana ABB herättää luottamusta, onhan talo muutenkin sähköistetty ABB tarvikkeilla... Mutta puolinihkeästi on noista älyominaisuuksista netissä tietoa, jostian syystä. Ilmeisestikin tuon ABB Terra AC latausaseman saisi liitettyä Modbus väylään ja sitten tarvittaisiin sähkötauluun samaan väylään kiinni (lisä)sähkömittari. Tarvitaanko tähän vielä lisäksi jotain ohjelmoitavaa logiikkaa, vai osaako latausasema jutella suoraan mittarin kanssa?

Toinen ihmettelyn aihe on, että laittene manuskan mukaan kuormanhallinta voidaan toteuttaa Modbus RTU protokollalla, eli tarvittaisiin oma RS-485 kaapelointi. Tämä on ongelma, ei varmaan kovin monella ole ylimääräisiä parikaapeleita talon ja autotallin välillä, eikä huvittaisi alkaa uutta kaapelia vetämäänkään. Toisaalta ABB:n nettisivujen mukaan uusimmat laittee tukevat Modbus TCP protokollaa, eli väylänä olisikin kenties mahdollista käyttää olemassaolevaa sisäverkkoa, kenties jopa WiFi:ä. Onko kenelläkään tästä tietoa, että saako homman pelittämään olemassaoelvan sisäverkon kautta? Ja jos saa, niin onko markkinoilla olemassa sähkömittaria, joka tukee niin ikään Modbus TCP:tä...?
 
Liitypä ryhmään ja tutkaile siellä, VW:n myymänä olevat ID laturit saa helposti kuormantunnistukselle, samoin Walle on hyvin suosittu.

 
Vaikkei täällä applesta saakaan puhua, niin millä tesla rakentaisi vastaavan asiakkaita sitovan ekosysteemin kuin apple?

Latausverkostolla tuossa yritetään onnistua ainakin Yhdysvalloissa, jossa ei ole mitään standardia autoissa tai latureissa. Tässä kisassa on tosin vain ja ainoastaan häviäjiä, sillä kilpailu infrassa aiheuttaa vaan hämmennystä ja epävarmuutta kuluttajissa. Tämä taas tarkoittaa sitä, että kuluttajan on vaan turvallisempaa ostaa Teslan tai VW ID:n sijaan se bensakone, jonka saa ladata sekä 7elevenin että Kwikin asemilla.
 
Alkoi taas sähköautoilu kiinnostamaan ja sain emännältä tehtäväksi tutkia latausasemia, kun hän tutkii autoja (kalliiksi tulee näin päin ;). Jos sähköilyyn lähdetään, niin haluaisin, että latausasema on niin turvallinen kuin mahdollista (eli ts. sen valmistaja on joku tunnettu iso merkki) ja siinä voisi olla jonkinlaisia kuormanhallintaominaisuuksia, eli sähkösaunan päälle napsauttaminen tiputtaisi lataustehota tms. No jälkimmäinen tietty onnistuu ilman suurempaa älyä ihan vaan yksittäisella signaalilla, mutta eipä nyt haittaisi jos vähän monipuolisemmat tehonsäädöt olisi. Onko kokemuksia, että mitenkähän tällaiset hommat onnistuiis?

Sen verran googlettelin, että suurin osa latausasemista on varsin tyhmiä, mutta iskin silmäni ABB Terra AC latauasemaan. Valmistajana ABB herättää luottamusta, onhan talo muutenkin sähköistetty ABB tarvikkeilla... Mutta puolinihkeästi on noista älyominaisuuksista netissä tietoa, jostian syystä. Ilmeisestikin tuon ABB Terra AC latausaseman saisi liitettyä Modbus väylään ja sitten tarvittaisiin sähkötauluun samaan väylään kiinni (lisä)sähkömittari. Tarvitaanko tähän vielä lisäksi jotain ohjelmoitavaa logiikkaa, vai osaako latausasema jutella suoraan mittarin kanssa?

Toinen ihmettelyn aihe on, että laittene manuskan mukaan kuormanhallinta voidaan toteuttaa Modbus RTU protokollalla, eli tarvittaisiin oma RS-485 kaapelointi. Tämä on ongelma, ei varmaan kovin monella ole ylimääräisiä parikaapeleita talon ja autotallin välillä, eikä huvittaisi alkaa uutta kaapelia vetämäänkään. Toisaalta ABB:n nettisivujen mukaan uusimmat laittee tukevat Modbus TCP protokollaa, eli väylänä olisikin kenties mahdollista käyttää olemassaolevaa sisäverkkoa, kenties jopa WiFi:ä. Onko kenelläkään tästä tietoa, että saako homman pelittämään olemassaoelvan sisäverkon kautta? Ja jos saa, niin onko markkinoilla olemassa sähkömittaria, joka tukee niin ikään Modbus TCP:tä...?
Täyssähköautoissa on usein jo 3-vaihelaturi autossa mukana, eli pystyy hienosti jakamaan tehon talon 3:sta vaiheesta. Ittellä on RAV4:ssa 1 vaiheinen auton laturi, eli pitäisi jostain muka keksiä 32 A virtaa talosta lataukseen. No mulla on sähkölämmtteinen talo 350 neliötä ja sulakkeet 3 x 25 A. Ei ole rajoittimia, virtavahteja eikä releohjauksia tms valvontaa missään. Accelev 6 kW laturi piti hommata, joka toimii muuntaja periaatteella 2-vaihesähköllä. Eli 400 V muunnetaan 250 V ja virrat 13 A + 13 A = 24 A x 250 V = 6 kW. Accelevissa on hyvä virtavahti, joka toimii hyvin. Ja ei tarvitse mitään piuhoja vedellä erikseen. 3-vaiheiseen saa kohtuu hinnalla jo 22 kW tehoisen perusaseman, jossa saattaa säästää asennuskustannukset, jos on pistoke valmiina. Kannattaa tutustua myös Accelevin tarjontaan.

 
Täyssähköautoissa on usein jo 3-vaihelaturi autossa mukana, eli pystyy hienosti jakamaan tehon talon 3:sta vaiheesta. Ittellä on RAV4:ssa 1 vaiheinen auton laturi, eli pitäisi jostain muka keksiä 32 A virtaa talosta lataukseen. No mulla on sähkölämmtteinen talo 350 neliötä ja sulakkeet 3 x 25 A. Ei ole rajoittimia, virtavahteja eikä releohjauksia tms valvontaa missään. Accelev 6 kW laturi piti hommata, joka toimii muuntaja periaatteella 2-vaihesähköllä. Eli 400 V muunnetaan 250 V ja virrat 13 A + 13 A = 24 A x 250 V = 6 kW. Accelevissa on hyvä virtavahti, joka toimii hyvin. Ja ei tarvitse mitään piuhoja vedellä erikseen. 3-vaiheiseen saa kohtuu hinnalla jo 22 kW tehoisen perusaseman, jossa saattaa säästää asennuskustannukset, jos on pistoke valmiina. Kannattaa tutustua myös Accelevin tarjontaan.


No tallissa on joo 3x16A kolmivaihepistorasiat, eli kyllä joo tuommonen "tyhmä" lataus ihan ilman sähkäräiäkin onnistuu, ei siinä mitään. Talvella vaan tosiaan saattaa paahtaa talon sähkölämmitys+rantasaunan sähkölämmitys+autotallin sähkölämmitys+sähkösauna+sähköauton lataus 3x25A liittymästä, niin alkaa kyllä varmasti jo sulakkeet paukkumaan. Voisihan näitä toki manuaalisesti hallita, ettei lataa autoa jos sähkösauna on päällä, mutta kiinnostaisi ulkoistaa ajattelu älykkäälle laturille, joka saisi sähkömittarilta kuormatiedon ja osaisi säätää lataustehoa sen mukaan.

Mutta tutustun silti kyllä accelevin jne. tarjoomaan. Jos auton mukana ei tule 3-vaihematkalaturia, niin sellainen voisi olla toimiva hankitna noinniinkuin muuten, on noita viraspaikkoja joissa saattaa olla tarve ladata, joissa on kyllä kolmivaihevirtaa tarjolla.

Edit: Tosin nyt kun asiaa rätnää, niin superälykkään latausaseman + erillisen sähkömittarin + sähkärin hommat jne. kun laskee mitä maksaa, niin sillä kyllä makselee 20 vuotta 3x35A sähköliittymääkin...
 
No tallissa on joo 3x16A kolmivaihepistorasiat, eli kyllä joo tuommonen "tyhmä" lataus ihan ilman sähkäräiäkin onnistuu, ei siinä mitään. Talvella vaan tosiaan saattaa paahtaa talon sähkölämmitys+rantasaunan sähkölämmitys+autotallin sähkölämmitys+sähkösauna+sähköauton lataus 3x25A liittymästä, niin alkaa kyllä varmasti jo sulakkeet paukkumaan. Voisihan näitä toki manuaalisesti hallita, ettei lataa autoa jos sähkösauna on päällä, mutta kiinnostaisi ulkoistaa ajattelu älykkäälle laturille, joka saisi sähkömittarilta kuormatiedon ja osaisi säätää lataustehoa sen mukaan.

Mutta tutustun silti kyllä accelevin jne. tarjoomaan. Jos auton mukana ei tule 3-vaihematkalaturia, niin sellainen voisi olla toimiva hankitna noinniinkuin muuten, on noita viraspaikkoja joissa saattaa olla tarve ladata, joissa on kyllä kolmivaihevirtaa tarjolla.

Edit: Tosin nyt kun asiaa rätnää, niin superälykkään latausaseman + erillisen sähkömittarin + sähkärin hommat jne. kun laskee mitä maksaa, niin sillä kyllä makselee 20 vuotta 3x35A sähköliittymääkin...
Meille tulee Helenin sähkäri tänään kattoon miten pitää johtoja vetää. Otettiin niitten kautta kuormanhallinta ja laturi. 2000€ kustantaa. On vaan kuulemma laitteiden saatavuudessa haasteita.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä 3x25 -> 3x35 muutoksessa voi tulla myös joku ikävän suolainen 2000€ muutosmaksu millä sitten kyllä taas makselee kuormanhallintaa.
 
Kannattaako uuteen omakotitaloon suosiolla ottaa suoraan tuo 3x35 jos nyt on rakentamassa?
Riippuu missä asuu. Ainakin Caruna Espoon alueella kk-maksu on sama 3x25 tai 3x35, eli laittaisin suoraan 3x35. Varmaan toi jonkun satkun kalliimmaksi tulee, mutta onpahan valmius.
Jossain taas hintaeroa kk-maksuissa voi olla reilustikin.
 
Kannattaako uuteen omakotitaloon suosiolla ottaa suoraan tuo 3x35 jos nyt on rakentamassa?
Sähkönjakelijasi osaa kertoa liittymismaksun hinnan eron. Sitten pähkäilemään, että kuinka suurella teholla haluaa olla valmis latailemaan tulevaisuudessa sähköautojaan. Niitä autoja on 10 vuoden päästä helposti pihassa kaksi mitä pitää ladata. Ohan se 3*35 paljon mukavampi ei tarvitse sitä pääsulakkeen kestoa niin paljoa jännittää jos on kaksi autoa latauksessa jouluaattona.

Ymmärtääkseeni voit rakennusvaiheessa ottaa 3*35A liitynnän mutta pitää sitä vain 3*25A halvalla kuukausimaksulla ja myöhemmin kasvattaa sen 3*35A pienellä rahalla tai jopa ilmaiseksi.
 
Siinä 3x25 -> 3x35 muutoksessa voi tulla myös joku ikävän suolainen 2000€ muutosmaksu millä sitten kyllä taas makselee kuormanhallintaa.
Tämä oli juuri näin omalla kohdalla. Carunan ulkomaille vaalilupaustensa täyttämiseksi myyty kansalaisomaisuus tuottaa nyt hedelmää. Liittymän nosto 25 A => 50 A maksaisi somasti 3 400 € ja vuosittainen perusmaksun nousu olisi ollut 600 €/ vuosi. Eli 5 vuodessa 6 400 € sähköön lisää maksettavaa. No en ottanut liittymän vaihtoa, vaan Accelevin. En tarkkaan nyt muista oliko tuo muutos peräti 35 A hinta jo, mutta melko arvokasta, kun pelkät sulakepohjat vaihdetaan ja samalla maksan muka korotetuilla siirtohinnoilla koko ajan verkon uusinnan kustannuksia. Joten piuhan vaihtamiset ei aiheuta mitään kustannuksia lisää, kun ne on jo vaatimuksien mukaan tehtyinä 3 x 63 A kestolla.
 
Riippuu missä asuu. Ainakin Caruna Espoon alueella kk-maksu on sama 3x25 tai 3x35, eli laittaisin suoraan 3x35. Varmaan toi jonkun satkun kalliimmaksi tulee, mutta onpahan valmius.
Jossain taas hintaeroa kk-maksuissa voi olla reilustikin.

Elenia taasen veloittaa 3x25 A yösiirto liittymästä 31,17e/kk ja 3x35 A 57,06e/kk, eli eroa on 25,89e/kk. Että olisiko se nyt erittäin karkeasti niin, että se mitä menee älymittareihin jne. niin sillä saa viideksi vuodeksi paksumpaa piuhaa. Kyllähän se nuo älylaitteet sikäli kuulostaa houkuttelevimmilta, mutta sitten taas pitää laskea, että niilläkin on joku elinkaari, esim ABB ilmoittaa laitteensa käyttöiäksi 10 vuotta. Toisaalta taas älykkäämän laturin saisi lataamaan automaattisesti puolet halvemmalla yösähköllä. Että siinä ja tässä mikä kannattaa.

Päiväsiirrossa hintaero on merkittävästi pienempi, siltäkin kantilta saa laskeskella, että pitäisikö muuttaa yösiirto päiväsiirroksi, koska ILP joka tapauksessa talvisinkin jauhaa päivätkin sitä lämmintä (ja öisin ei, koska en saa nukuttua muuten)...

Ps. Elenian eduksi taas laskettakoot, että sähkönsiirtotuotteen vaihto on ilmaista kerran vuodessa. Mutta varmaan joutuu maksamaan Elenian oman asentajan vaihtamaan sulakepohjat.
 
Ei tuo Carunalla näyttäisi maksavan kuin 1 - 1.5 k€ lisää kun ottaa suosiksesta 3x35A
1618908475585.png
 

Liitteet

  • 1618908476333.png
    1618908476333.png
    94,9 KB · Luettu: 6
Kyllähän tuo 3x25A alkaa helposti ahdistaa, jos kaikki on sähköllä. 3x16A menee siis autoon ja jatkossa varmaan ”mikään ei riitä”, jos mukavuus edellä mennään. Maalämpöpumpun kanssa kevyellä tarpeella talo vie 2-3 A/vaihe, pyykki- ja tiskikoneet päälle kuivurin kera, niin alkaa olla täyttä vaiheissa. Keskitalvella meidän Jämä rajoittaa omaa käyttöään kuorman mukaan, kun vaiheseuranta on kytkettynä. Varsinkin tilanteessa, jossa joutuu tekemään lämmintä käyttövettä. Etelärannikon kevyehköissä talvissa pärjätään, mutta kyllähän tuo siinä vaiheessa viimeistään ahdistaa, kun tulee toinen sähköauto ja joku auto on töpselissä käytännössä joka ilta. Caruna on vaan pitänyt hinnoittelullaan huolen, että 35A siirtymässä ei ole mitään tolkkua ellei ole ihan pakko.
 
Vaikka olisi kolme niin tuskin niitä koskaan tarvitsee samaan aikaan saada lataukseen. Kaikkea ei kannata aina teoreettisen maksimin mukaan mitoittaa.
Kyllä se 3*25 vaan on aika kintaalla jos haluat kahta autoa ladata 6kw. Kun ei se auto sillä 6kw silti ihan hetkessä lataannu jos kumpikin ajaa pitkää työmatkaa. Tietenkin jos työmatkat on lyhyitä ja pärjää 2kw latauksella niin se 3x25A riittää.
 
Kyllä se 3*25 vaan on aika kintaalla jos haluat kahta autoa ladata 6kw. Kun ei se auto sillä 6kw silti ihan hetkessä lataannu jos kumpikin ajaa pitkää työmatkaa. Tietenkin jos työmatkat on lyhyitä ja pärjää 2kw latauksella niin se 3x25A riittää.
Sähköautoissa on se hyvä puoli, että akkua on yleensä kunnolla. Mulla on plugarissa vain 18,1 kWh akku ja se pitäisi saada suht nopeasti täyteen, että saa useammankin etapin ajella. Täyssähkö pärjäisi pienemmälläkin laturilla ja sen kanssa kuminauhaa riittäisi. Välillä täynnä ja välillä osittain. Kokonaisaika vuorokaudessa aktiivisessa latauksessa kuitenkin olisi omallakin melkoinen, jos vain kapasiteettia olisi enemmän. Ei niinkään suurempaa tehoa enää, mutta yö jää kokonaan melkein hyödyntämättä. Eli melkein sanoisin, että kaikki 22 kW tehoiset latauslaitteet on turhia ja tuollaisella 6 kW tehoisella pärjäisi täyssähköillä lähes kaikki.
 
Kyllä se 3*25 vaan on aika kintaalla jos haluat kahta autoa ladata 6kw. Kun ei se auto sillä 6kw silti ihan hetkessä lataannu jos kumpikin ajaa pitkää työmatkaa. Tietenkin jos työmatkat on lyhyitä ja pärjää 2kw latauksella niin se 3x25A riittää.
Toki. Mutta yhä ollaan aika ääriskenaariossa jos molempien pitää ajaa pitkää työmatkaa omalla autolla. Ehkä jossain maaseudulla, mutta sitten voisi olettaa että vähintään se toinen auto on akkukapasiteetiltaan mitoitettu pitkille matkoille eikä sitä pidä ihan joka yö olla lataamassa. Eiköhän tuostakin oikealla suunnittelulla selviäisi.

Keskimäärin työmatkat on kuitenkin Suomessa melko lyhyitä. Ja esim. meillä ei kumpikaan aja metriäkään työmatkaa autolla.
 
Riippuu tietenkin monesta tekijästä, mutta jos jakaa 11kW kahdelle autolle, ja auto seisoisi laturissa 10h, sekin on jo melkein 55kWh akkuun.

Jos auto ei ole mikään energiasyöppö, niin sillä pääsee 300km. Silloinkin energiaa saa mennä ~180Wh/km, monella autolla pääsee pienemmälläkin kulutuksella. Ja kaikissa autoissa ei edes ole 55kWh kapasiteettia. Sitten jos toinen auto ei ole yhtä kovassa käytössä, se on aiemmin täynnä ja kuormanhallinnalla voidaan ohjata se koko 11kW siihen mikä tarvitsee vielä energiaa.

Kaikkien tarpeet ovat erilaiset joten se pitää omalla kohdalla miettiä, mutta mikään yleismaailmallinen ongelma tuo ei ole
 
Otin 11kW laturin, ja harvemmin sitä täyttä tehoa tarvitsee (lue: ei ole kertaakaan vielä tarvittu). Tuossakin (Wallbox Pulsar Plus) mahdollisuus kuormanhallinnalle, mutta jätin laittamatta. Laturin kännykkäsoftasta saa asetettua lataustehon rajoituksen. 3x25A paukut, ja laskennallisesti mennään kyllä yli mikäli kaikki sähkölaitteet olisi päällä samaan aikaan. (8kW PILP, sähkökiuas ym. tilpehööri) mutta kiuaskin on vuorottelulla PILPin vastuksen kanssa niin käytännössä harvemmin tulee sellaista pitkäkestoista ylikuormaa jota 25A sulakkeet ei kestäisi. Talvella tosin pidin laturia 3x10A rajoitettuna 16A sijaan, kun aiempaa kokemusta ei ollut eikä innostanut lähteä pääsulakkeita vaihtamaan hankeen jos huonosti olisi käynyt. Nyt testaillut 3x16A ja hyvinhän sekin on toiminut, tosin en nyt näe valtavaa tarvetta sen käytölle koska normiajossa akku tulee tuolla tunnissa täyteen.

Auton mukana tulleella yksivaiheisella laturillakin olisi päivittäinen tarve saatu tyydytettyä, mutta tulee sitä toki joskus pidempiä reissujakin ajettua jolloin on hyvä saada se ~50kwh ladattua seuraavaksi aamuksi. Toisekseen auton säilytyspaikka on taivasalla, niin ei "matkalaturia" viitsi jatkuvasti säiden armoille jättää.
 
Tämäkin moneen kertaan keskusteltu, mutta itse en näe mitään järkeä ostaa rajoitetumpaa 11kW kotilatauslaitetta 22kW:n sijaan. Hintaeroa kun niillä ei taida juuri olla ja se 22kW laturi kuitenkin antaa mahdollisuuksia enemmän jatkossa, jos sellaiselle tuleekin tarvetta.
 
Taidettiin puhua enemmankin siita onko jarkea hankkia 3x35A liittyma asuntoon jotta on enemman kapasiteettia hellaan, lampopumpuun ja kahden auton nopeaan lataukseen,
 
Tämäkin moneen kertaan keskusteltu, mutta itse en näe mitään järkeä ostaa rajoitetumpaa 11kW kotilatauslaitetta 22kW:n sijaan. Hintaeroa kun niillä ei taida juuri olla ja se 22kW laturi kuitenkin antaa mahdollisuuksia enemmän jatkossa, jos sellaiselle tuleekin tarvetta.
No tosiaan, on tuo omakin 22kW, mutta rajoitettu 3x16A dippikytkimin. Auton maksimi 10,5kW.
 
Riippuu tietenkin monesta tekijästä, mutta jos jakaa 11kW kahdelle autolle, ja auto seisoisi laturissa 10h, sekin on jo melkein 55kWh akkuun.

Jos auto ei ole mikään energiasyöppö, niin sillä pääsee 300km. Silloinkin energiaa saa mennä ~180Wh/km, monella autolla pääsee pienemmälläkin kulutuksella. Ja kaikissa autoissa ei edes ole 55kWh kapasiteettia. Sitten jos toinen auto ei ole yhtä kovassa käytössä, se on aiemmin täynnä ja kuormanhallinnalla voidaan ohjata se koko 11kW siihen mikä tarvitsee vielä energiaa.

Kaikkien tarpeet ovat erilaiset joten se pitää omalla kohdalla miettiä, mutta mikään yleismaailmallinen ongelma tuo ei ole
Unohdat nyt tyystin auton/talon lämmityksen talvella. Lämpöpumputon Mii vie pakkaskeleillä helposti pätkäajossa 30 kWh satasella vaikka aamuisin pääsisi lähtemään talon sähköllä lämmitettynä tolpalta. Sähköauton lataustarve kasvaa huomattavan paljon talvisin. Jos sähköä tarvitaan talon lämmityksen ja käyttöveden tekemiseen, 10 h/pv putkeen 3x16 A tehon varaaminen on tekemätön yhtälö 3 x 25 A liittymän kanssa, jos kämpän meinaa pitää lämpimänä.

e: Miihän lataa vain kahdesta vaiheesta, mutta silti tuo MLP joutuu pistämään tehorajoitusta päälle, kun pakkanen on -15 tuntumassa tai enemmän. 3x35 A riittäisi just 12 kWh MLP:lle ja 11 kWh autolle.
 
Viimeksi muokattu:
Unohdat nyt tyystin auton/talon lämmityksen talvella. Lämpöpumputon Mii vie pakkaskeleillä helposti pätkäajossa 30 kWh satasella vaikka aamuisin pääsisi lähtemään talon sähköllä lämmitettynä tolpalta. Sähköauton lataustarve kasvaa huomattavan paljon talvisin. Jos sähköä tarvitaan talon lämmityksen ja käyttöveden tekemiseen, 10 h/pv putkeen 3x16 A tehon varaaminen on tekemätön yhtälö 3 x 25 A liittymän kanssa, jos kämpän meinaa pitää lämpimänä.

e: Miihän lataa vain kahdesta vaiheesta, mutta silti tuo MLP joutuu pistämään tehorajoitusta päälle, kun pakkanen on -15 tuntumassa tai enemmän. 3x35 A riittäisi just 12 kWh MLP:lle ja 11 kWh autolle.
Mulla on MLP 17 kW tehoinen ja sen maksimi tehontarve on vain käyttövettä lopussa tehdessä 6 kW. Eli iso huusholli, jos MLP syö 12 kW teholla sähköä. 30-50 kW tehoinen menee tuohon haarukkaan ja sillä puskee jo isoakin rivitaloa heittämällä. Tiedustelin aikanaan ihan sähköyhtiön asiakaspalvelusta meidän liittymän soveltuvuutta 6,6 kW tehoisen auton laturin kanssa. Vastaus oli, että nykyinen liittymä on tehopeitoltaan 69 % ja tuo 6,6 kW on kuin nenä päähän siihen lisänä. Eli nyt on liittymä limitissä, mutta sopii hyvin. Ainoa kuorman väistäjä on tuo Accelev, joka hoitaa sen tehtävän itsenäisesti. Luppoaikaa latauslaitteella vain tuppaa olemaan ihan tolkuttomasti ja kyllä meillä menisi täyssähkö tuolla teholla kevyesti. Taitaisi riittää jo kahteenkin yli tarpeen.
 
Mulla on MLP 17 kW tehoinen ja sen maksimi tehontarve on vain käyttövettä lopussa tehdessä 6 kW. Eli iso huusholli, jos MLP syö 12 kW teholla sähköä. 30-50 kW tehoinen menee tuohon haarukkaan ja sillä puskee jo isoakin rivitaloa heittämällä. Tiedustelin aikanaan ihan sähköyhtiön asiakaspalvelusta meidän liittymän soveltuvuutta 6,6 kW tehoisen auton laturin kanssa. Vastaus oli, että nykyinen liittymä on tehopeitoltaan 69 % ja tuo 6,6 kW on kuin nenä päähän siihen lisänä. Eli nyt on liittymä limitissä, mutta sopii hyvin. Ainoa kuorman väistäjä on tuo Accelev, joka hoitaa sen tehtävän itsenäisesti. Luppoaikaa latauslaitteella vain tuppaa olemaan ihan tolkuttomasti ja kyllä meillä menisi täyssähkö tuolla teholla kevyesti. Taitaisi riittää jo kahteenkin yli tarpeen.
Minkä kokoiset vastukset sulla on? Tuossa meillä on jo pelkkä 6 kW vastuksissa ”hätätilanteita” varten. Kevyelläkin käytöllä pelkkä pumppu vie 2-3 A/vaihe. Hiukan haiskahtaa sun jutut hevosmiesten tietotoimiston uutisille. Varsinkin jos tuolla tehopeitolla tarkoitat, että liittymästäsi on käytetty kuitenkin 10+ kWh vähintään (jos 3x25A). Ei sitä luppoaikaa ole yllin kyllin tarjolla silloin kun auto ja ihmiset on kotona.

e: Sulla taitaa olla 3x35A? Näytti ainakin 17 kW Nibe melkein tarvitsevan tuon verran isoilla vastuksilla. Jos on, niin ei varmaan olekaan ongelmaa :asif:
 
Viimeksi muokattu:
Minkä kokoiset vastukset sulla on? Tuossa meillä on jo pelkkä 6 kW vastuksissa ”hätätilanteita” varten. Kevyelläkin käytöllä pelkkä pumppu vie 2-3 A/vaihe. Hiukan haiskahtaa sun jutut hevosmiesten tietotoimiston uutisille. Varsinkin jos tuolla tehopeitolla tarkoitat, että liittymästäsi on käytetty kuitenkin 10+ kWh vähintään (jos 3x25A). Ei sitä luppoaikaa ole yllin kyllin tarjolla silloin kun auto ja ihmiset on kotona.

e: Sulla taitaa olla 3x35A? Näytti ainakin 17 kW Nibe melkein tarvitsevan tuon verran isoilla vastuksilla. Jos on, niin ei varmaan olekaan ongelmaa :asif:
Talossa on lattialämmitys ja 350 neliötä. MLP kompura teho on 6 kW maksimissaan. Sulakkeet on 3 x 25 A ja vuosikulutus 27 000 kWh. Mulla ei ole käytetty yhtään kWh sähkö vastuksilla 7 v ja 6 kk asennuksen jälkeen. Kompuralla saan tehtyä myös kuuman veden. Saattaa nuo hevosjutut olla jollain muulla tutumpia. Wiessmann Vitocall 300 ja erillinen 390 L käyttövesi . Vastuksia on 9 kW , eikä varasähköä ole tarvinnut käyttää koskaan edes legionellakuumennukseen. No täysin off topic, mutta menköön esimerkkinä siitä, mihin 3 x 25 A oikeasti riittää.

Edit: Tai kyllähän monet kiehuttaa käyttövettä vastuksillakin, joten oma ei ole ihan perus sapluunalle vedetty. 500 L lämmityksen varaajasta myös esilämmitetään käyttövesi tuohon 390 L pönttöön, joten se tuplaa tuon käyttövesimäärän, eikä vastuksille jää töitä. Monellahan on se 200 L vakio kaappimallinen kone, josta ei oikein omaan käyttöön saa vettä riittämään.

Laitetaan vielä kulutukset, niin voit laskea säästöt, kun vuodessa (3 v ka) meni 4300 L öljyä. Oma ryhmäkeskus ja mittari mittaa pelkästään kompuran käyttämää sähköä, eli suoraan verrattavissa öljyn polttamiseen.
 

Liitteet

  • AAD08E82-118E-4678-ABAF-3BFDF57E74E5.jpeg
    AAD08E82-118E-4678-ABAF-3BFDF57E74E5.jpeg
    165,6 KB · Luettu: 77
  • 19AFAC73-9D91-4CEC-9385-C225CA8F56AE.jpeg
    19AFAC73-9D91-4CEC-9385-C225CA8F56AE.jpeg
    192,5 KB · Luettu: 76
Viimeksi muokattu:
Talossa on lattialämmitys ja 350 neliötä. MLP kompura teho on 6 kW maksimissaan. Sulakkeet on 3 x 25 A ja vuosikulutus 27 000 kWh. Mulla ei ole käytetty yhtään kWh sähkö vastuksilla 7 v ja 6 kk asennuksen jälkeen. Kompuralla saan tehtyä myös kuuman veden. Saattaa nuo hevosjutut olla jollain muulla tutumpia. Wiessmann Vitocall 300 ja erillinen 390 L käyttövesi . Vastuksia on 9 kW , eikä varasähköä ole tarvinnut käyttää koskaan edes legionellakuumennukseen. No täysin off topic, mutta menköön esimerkkinä siitä, mihin 3 x 25 A oikeasti riittää.

Edit: Tai kyllähän monet kiehuttaa käyttövettä vastuksillakin, joten oma ei ole ihan perus sapluunalle vedetty. 500 L lämmityksen varaajasta myös esilämmitetään käyttövesi tuohon 390 L pönttöön, joten se tuplaa tuon käyttövesimäärän, eikä vastuksille jää töitä. Monellahan on se 200 L vakio kaappimallinen kone, josta ei oikein omaan käyttöön saa vettä riittämään.

Laitetaan vielä kulutukset, niin voit laskea säästöt, kun vuodessa (3 v ka) meni 4300 L öljyä. Oma ryhmäkeskus ja mittari mittaa pelkästään kompuran käyttämää sähköä, eli suoraan verrattavissa öljyn polttamiseen.
Kannattanee seuraavalla kerralla täsmentää, että oma systeemi on täysin eri planeetalta normaaleihin ratkaisuihin nähden, niin et kuulosta täysin epäuskottavalta. Varsinkin, kun aloit järjettömästi extrapoloimaan sinun systeemin perusteella mihin perusratkaisun 12 kW riittää. Legionellan osalta ihmettelen kyllä, jos oikeasti pystyt pelkällä kompuralla 60 asteeseen vetämään koko vesimassan. Noh, fakta kuitenkin on se, että perusratkaisuissa 3x25 A on vähän 11 kW sähköauton latauksen kanssa ja sinullakin paukkuisi pääsulakkeet komeasti, jos MLP vastustehot sattuisi jostain syystä tulemaan tarpeeseen. Henk. koht. ainakin haluan mitoituksen olevan sellainen, että auton lataus, talon ja käyttöveden lämmitys sekä pyykinpesukin onnistuu samanaikaisesti keskitalvellakin. Yhtään etelärannikkoa pohjoisemmassa jos olisin, niin 3x35A olis käytännössä pakko hommata tai sitten alkaa aikatauluttamaan päiväohjelmaa tehojen saatavuuden mukaan.
 
Unohdit vielä painepesurin, ainavalmiin kiukaan, kuivauskaapin, pesukoneen ja rummun yhtäaikaskäytön, kuten eilen terasseja pestessä. Välillä latausasema kyykähtää nollaan ja nousee takaisin. Ainoa, mikä napsauttaa nallin on kompressorin käynnistyminen. Siihen ei Accelev ehdi mukaan, kun tallissa on vanhat johdot ja 3 x 16 A sulakkeet. Odottamassa työnintoa on 4 x 10 + 10 MCMK ja uusi ryhmäkeskus talliin. Saa vetää suoraan talon pääsulakkeilta keskuksen ja riittää vaikka hieman joutuisi nallejakin venyttämään ylöspäin, jos pakko tulee. Pyrin kuitenkin rahan maksimointiin nyt ensin ja kykyjä riittää hyvin 3 x 25 A liittymälläkin. Seuraava vaihe on korkeintaan se, jossa soitetaan sähköyhtiöltä, että jatkuvien tehoylitysten johdosta suositellaan liittymän tehon nostoa. Vapaaehtoisesti en maksa yhtään ylimääräistä ”ihan vain varoiksi” periaatteella.
 
Kannattanee seuraavalla kerralla täsmentää, että oma systeemi on täysin eri planeetalta normaaleihin ratkaisuihin nähden, niin et kuulosta täysin epäuskottavalta. Varsinkin, kun aloit järjettömästi extrapoloimaan sinun systeemin perusteella mihin perusratkaisun 12 kW riittää. Legionellan osalta ihmettelen kyllä, jos oikeasti pystyt pelkällä kompuralla 60 asteeseen vetämään koko vesimassan. Noh, fakta kuitenkin on se, että perusratkaisuissa 3x25 A on vähän 11 kW sähköauton latauksen kanssa ja sinullakin paukkuisi pääsulakkeet komeasti, jos MLP vastustehot sattuisi jostain syystä tulemaan tarpeeseen. Henk. koht. ainakin haluan mitoituksen olevan sellainen, että auton lataus, talon ja käyttöveden lämmitys sekä pyykinpesukin onnistuu samanaikaisesti keskitalvellakin. Yhtään etelärannikkoa pohjoisemmassa jos olisin, niin 3x35A olis käytännössä pakko hommata tai sitten alkaa aikatauluttamaan päiväohjelmaa tehojen saatavuuden mukaan.
Jos siellä on fiksu kuormanhallinta, niin ei sinun tarvitse mitään aikatauluttaa. Se vaan tarkoittaa sitä, että jos lataus valmistuukin vasta 04:39 eikä 04:32 jos kuormaa sattui olemaan hetkellisesti liikaa illalla. Kiinnostaa hitosti jos olen lähdössä klo 8 töihin.

Eikä nyt ainakaan itseäni voisi vähempää kiinnostaa koska lämminvesivaraaja tai lämmitys duuninsa hoitaa kunhan lämpöä riittää. Jos lämmitys käy tunnin puoliteholla, niin et sitä edes huomaa huonelämpötilassa, ja harvalla on lämminvesivaraajakaan niin hilkulle mitoitettu, että vesi loppuu välittömästi jos varaaja on hetken pois päältä. Suurimmalla osalla riittää lämmin vesi vaikka lämmittäisi vain yösähköllä, jolloin se kyllä riittää myös jos lämmittää vaan "päiväsähköllä" kun autot on töissä.

Ja lisäksi muistetaan nyt, että suurimman osan ajoista Shuko riittää siihen, että päivittäiset ajot saadaan ladattua yön aikana. Se, että tarvii useampaan autoon ladata nopeasti 400 km ajojen verran latausta päivässä, on ihan äärimmäisen harvinainen case.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siellä on fiksu kuormanhallinta, niin ei sinun tarvitse mitään aikatauluttaa. Se vaan tarkoittaa sitä, että jos lataus valmistuukin vasta 04:39 eikä 04:32 jos kuormaa sattui olemaan hetkellisesti liikaa illalla. Kiinnostaa hitosti jos olen lähdössä klo 8 töihin.

Eikä nyt ainakaan itseäni voisi vähempää kiinnostaa koska lämminvesivaraaja tai lämmitys duuninsa hoitaa kunhan lämpöä riittää. Jos lämmitys käy tunnin puoliteholla, niin et sitä edes huomaa huonelämpötilassa, ja harvalla on lämminvesivaraajakaan niin hilkulle mitoitettu, että vesi loppuu välittömästi jos varaaja on hetken pois päältä. Suurimmalla osalla riittää lämmin vesi vaikka lämmittäisi vain yösähköllä, jolloin se kyllä riittää myös jos lämmittää vaan "päiväsähköllä" kun autot on töissä.

Ja lisäksi muistetaan nyt, että suurimman osan ajoista Shuko riittää siihen, että päivittäiset ajot saadaan ladattua yön aikana. Se, että tarvii useampaan autoon ladata nopeasti 400 km ajojen verran latausta päivässä, on ihan äärimmäisen harvinainen case.
Jos, jos, jos ... Paskat shuko riitä mihinkään ainakaan meidän ajoilla talvella. Ja lämpö ei riitä. Kokeile joskus mutuilun sijaan käytännössä. Sais jonkun touhutonnin pistää, että saa systeemin joka hanskaa kaiken kulutuksen hallinnan (auto,mlp, kiuas). Hiukan tulee tuuheaksi tuo investoinnin takaisinmaksun aika, jos vertaa liittymän koon kasvattamiseen.

Veikkaan, että muutaman vuoden sisään tulee iso parku lehdistössä, kun porukka havahtuu siinä kohtaa, kun lauantaisauna vaihtuu pääsulakkeiden vaihtoon, uuden sähköpohjainen lämmityksen, sähköauton myötä. Nythän on alkamassa valitusvirsi taloyhtiöiden autopaikkojen uusimisesta...
 
Alkaa rajusti menemään aiheen ohi, mutta pakko on vielä kysyä, kun netistäkään ei apuja oikein löytynyt. Miten tuon omakotitalon sähkökuorman voi laskea? Teho = virta x jännite , mutta mistä tietää paljonko kuluu virtaa esimerksi tammikuussa lauantaina kello 20, kun kaikki mahdolliset härvelit ja suristimet on päällä. Sähkömittarilta ja -laitokselta selviää kyllä kulutus, mutta kertooko tuo jotenkin että paljonko on vielä reservissä esim niitä sähköautoja varten.

Itselläni tulossa hybridi joka lataa 1x16A joten ei ole ongelmia, vaikka "vain" 3x25A okt kyseessä. Aihe kiinnostaa sen vuoksi, että miten esimerkiksi 22kw sähköauto muuttaa peliä. Ja en ole mitään asentamassa itse, vaan ihan mielenkiinnosta haluan ymmärtää aiheesta enemmän. Sähkömies hoitaa latausaseman asennukset ja mahdolliset rajoitukset.
 
No on se 1x16 ongelma kun sinulla jää sitten yhteen vaiheeseen vain 9A reserviä mikä voi tulla ongelmaksi sähkökiukaan, hellan ja lämpöpumpun kanssa. Latausasemat jotka osaavat jakaa kuorman kahteen vaiheeseen 2x8A eivät näytä paljoa enempää maksavan ja niihin kannattaa sijoittaa jos auto ei osaa ottaa virtaa kuin yhdestä vaiheesta.

Toivottavasti tämä ongelma että autot lataavat vain yhdestä vaiheesta poistuu ajan saatossa. Ongelma tulee muista maista joissa on normaalia että asuntoihin tulee vain yksi tai kaksivaihetta.
 
Minusta oudointa on että Suomalaisten keskimäärinen ajosuorite päivässä on ilmeisesti nousemassa sähköautojen myötä tuosta 50 kilometristä lähemmäs 200 kilometriä ja vielä kahdella autolla samassa taloudessa.
 
Minusta oudointa on että Suomalaisten keskimäärinen ajosuorite päivässä on ilmeisesti nousemassa sähköautojen myötä tuosta 50 kilometristä lähemmäs 200 kilometriä ja vielä kahdella autolla samassa taloudessa.
Vai olisiko sähköautoista keskimääräisesti kiinnostuneita enemmän ajavat?
 
Vai olisiko sähköautoista keskimääräisesti kiinnostuneita enemmän ajavat?

Kyllähän se on niin että uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla autoilla. Samoin perheissä ajetaan ykkösautolla enemmän kuin kakkosautolla. Semmoinenkin asia kannattaa huomioida, että sähköauto voisi sopia eriomaisesti perheisiin kakkosautoksi, jonka vuosiajot jäävät paljon matalemmaksi. Näin ei tosin tule käymään, koska kakkosautoja käyttävät tyypillisesti naiset, ja heitä ei aihe tunnu kiinnostavan pätkänkään vertaa. Tälläkin foorumilla on tuha sivua sähköautoista kesustelua, mutta yhtään naisten esittämää mielipidettä ei niistä löydy. Sama tilanne on kaikilla muillakin keskusteluapikoilla.
 
Alkaa rajusti menemään aiheen ohi, mutta pakko on vielä kysyä, kun netistäkään ei apuja oikein löytynyt. Miten tuon omakotitalon sähkökuorman voi laskea? Teho = virta x jännite , mutta mistä tietää paljonko kuluu virtaa esimerksi tammikuussa lauantaina kello 20, kun kaikki mahdolliset härvelit ja suristimet on päällä. Sähkömittarilta ja -laitokselta selviää kyllä kulutus, mutta kertooko tuo jotenkin että paljonko on vielä reservissä esim niitä sähköautoja varten.

Itselläni tulossa hybridi joka lataa 1x16A joten ei ole ongelmia, vaikka "vain" 3x25A okt kyseessä. Aihe kiinnostaa sen vuoksi, että miten esimerkiksi 22kw sähköauto muuttaa peliä. Ja en ole mitään asentamassa itse, vaan ihan mielenkiinnosta haluan ymmärtää aiheesta enemmän. Sähkömies hoitaa latausaseman asennukset ja mahdolliset rajoitukset.

Katso kaikkien mahdollisten härveleiden tyyppikilvistä paljonko ne ottaa virtaa tai tehoa ja ala ynnäilemään... Tietty lämmityksen, ilmastoinnin jne. ottamaa tehoa ei noin vain lasketa, mutta jos sähköyhtiöltä saa tuntikohtaiset kulutusraportit, niin etsi sieltä taamukuulta joku yön pikkutunti, jolloin mitään ylimääräisiä laitteita ei ole ollut päällä, vain peruskulutus ja ynnää tähän sitten kaikki laitteet mitkä saatat pistää yhtäaikaa päälle. Sähkäri voi sit tietty tämän virta/teho -mittarilla mitata. Pyytää pistämään kaikki mahdolliset käkättimet päälle j mittaa virtamittarilla.

Reservihän tulee sitten pääsulakkeiden koosta - kulutus. Jos vaikka tosiaan on 3x25A pääsulakkeet ja max kuorma ennen latausta on 3x23A, niin reserviähän on tällöin 3x2A. Sitten tietenkin pitää ymmärtää, että kuorma ei välttämättä jakaudu tasan eri vaihden kesken, eli eri vaiheissa voi olla eri kuormat ja täten eri reservit. Jälleen se sähkäri voi mitata eri vaiheiden kuormat ja yrittää tasapainottaa niitä siirtämällä eri kuormia vaiheista toiseen jne.

Edit: Ja jos laturi on vain yksivaiheinen ja ottaa vaikkapa 6 A, niin ei riitä, että kolmessa vaiheessa reserviä on 3x2A, vaan yksi sulake palaa. Kaippa tällöin sähkäri voisi niitä vaiheita järjestellä niin, että saadaan yhteen vaiheeseen, jolla autoa ladataan, se riittävä reserveri.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin tässä vaiheessa kertoa omista kokemuksistani tähän ylempänä käytävään väittelyyn.

Minulla on siis aika lailla juuri sama tilanne mistä on keskusteltu - Omakotitalo, 3x25 pääsulakkeet, maalämpö, sauna, sähköauto (Model 3P) ja hybridi (Golf GTE) + muut sähkölaitteet, joita on ehkä keskimääräistä enemmän. Seinään asennutin 11kw laturin jonka lisäksi löytyy 16A "matkalaturi" ´normi schuchosta, jonka olen rajoittanut 10A lataukselle. Pohdin itse myös samoja mahdollisia ongelmia etukäteen, mutta otin "riskin" ja menin ihan ilman mitään kuorman tasausta tai muutakaan älyä sillä ajatuksella, että korjataan sitten jälkeenpäin mikäli tulee ongelmia. Yhteenvetona voin todeta omasta puolestani näin puolen vuoden ja 20000km+5000km jälkeen, että sulake ei ole palanut kertaakaan ja koko asiaa ei ole tarvinnut muutenkaan miettiä yhtäkään kertaa. Molemmat autot on ajastettu niin, että aamulla töihin lähtiessä akut on täynnä ja kabiini lämpimänä. Olen luonnollisesti ladannut monta kertaa myös illalla molempia autoja milloin mistäkin syystä vaikkei ihan viikottainen tilanne olekaan ja on joskus saunakin mennyt samaan aikaan päälle.

Ihan pahimmat pelottelut siis kannattaa suodattaa pois vaikka kaikki tietenkin ymmärtää, että jollain toisella voi olla eri tilanne.
 
Kiitos vastauksista, ja homma selkeni itselleni jonkin verran. Ja unohtui tosiaan sanoa, että meinasin tuon Webaston Pure II ottaa omaksi latausasemaksi (11kw-malli). Näyttää pystyvän toimivan 2 tai 3 vaiheessa, eli vaikka auto ottaa vain yhdestä vaiheesta 16A niin asema kuitenkin kuormittaa taloa tasaisemmin esim 2x8. Ja ajatuksena olisi, että tuo asema olisi käytössä tulevaisuudessa, kun hybridi mahdollisesti vaihtuu sähköautoon. Kannattaako tuo asema asennuttaa samantien 3-vaiheeseen (3x16A=11kw)? Tuskin siitä haittaa on, että asemassa on kykyä antaa enemmän jerkkua mitä auto tarvitsee?

Onko Webaston asemien tilaamisesta Saksasta mitään kustannussäästöä? Proshopista näyttää saavan alle 700e:n, niin varmaan ihan hyvä hinta? Toki asennus päälle oma kustannuksensa.
 
Kiitos vastauksista, ja homma selkeni itselleni jonkin verran. Ja unohtui tosiaan sanoa, että meinasin tuon Webaston Pure II ottaa omaksi latausasemaksi (11kw-malli). Näyttää pystyvän toimivan 2 tai 3 vaiheessa, eli vaikka auto ottaa vain yhdestä vaiheesta 16A niin asema kuitenkin kuormittaa taloa tasaisemmin esim 2x8. Ja ajatuksena olisi, että tuo asema olisi käytössä tulevaisuudessa, kun hybridi mahdollisesti vaihtuu sähköautoon. Kannattaako tuo asema asennuttaa samantien 3-vaiheeseen (3x16A=11kw)? Tuskin siitä haittaa on, että asemassa on kykyä antaa enemmän jerkkua mitä auto tarvitsee?

Onko Webaston asemien tilaamisesta Saksasta mitään kustannussäästöä? Proshopista näyttää saavan alle 700e:n, niin varmaan ihan hyvä hinta? Toki asennus päälle oma kustannuksensa.
Tämä ei nyt taida mennä ihan niin, että asema kuormittaisi kahta vaihetta, jos autossa on 1-vaihe laturi. 2-vaiheinen sähkö on 400 V ja se yleensä pitää muuntajalla alentaa 250 V, jotta saadaan syöttö 1-vaihelaturille. Ainakin RAV4:ssa on auton laturi 100-240 V ja se ei syö suoraan 400 V jännitettä. Accelev on muuntaja, joka painaa 18 kg, kun sisällä on kohtuu kokoinen rengasmuuntaja. Sama tekniikka on Walle latausasemassa.
 
Katso kaikkien mahdollisten härveleiden tyyppikilvistä paljonko ne ottaa virtaa tai tehoa ja ala ynnäilemään...
Jos noin laskee, niin tulos on aina, että ei riitä.

Itselläni on se 3x25A eli n. 17kW käytettävissä. Kiaus 6,1 kW, ILP 3,2 kW, lämminvesivaraaja 3 kW, sähköpatterit 5 kW... oho, loppu sähköt ennen kuin saatiin edes hella (10,7 kW) kahvinkeittimet (2*1,5 kW), pesukone (~2,4 kW), tiskikone (2,1 kW), tietokone (0,75kW keskusyksiköstä) ja monet monet monet muut seinään.

Itseasiassa minulle ei riitä 3x35A:kaan. Lähellekään. Tosin jostain syystä ei ole yksikään sulake vuosiin palanut, pääsulakkeesta puhumattakaan.

Jos maksimien mukaan aina laskee, niin joka pistoke pitäisi olla oman 16A sulakkeet takana, ja 3*25W taloudessa saa olla pistokkeita koko talossa 4. Tai no, neljäs on vähän riski kun ei mene vaiheille tasan, joten ehkä kannataa ottaa se 3x35A jos tarvii neljännen pistokkeen talouteen :hmm:. Jos siis ei ole sähkölämmitystä tai -valoja.
Jos, jos, jos ... Paskat shuko riitä mihinkään ainakaan meidän ajoilla talvella.
No sitten se ei riitä sinulle. Ei meilläkään toisessa autossa. Suurimmalle osalle riittää, kun keskiverto ajosuorite on sen n. 50 km päivässä. Aika paljon saa mennä tuosta ylikin ennen kuin vaikka 10h lataus 1.8 kW teholla ei tuota riitä paikkamaaan. Varsinkin kun sähköauton akussa on sen verran kuminauhaa, että yksittäiset ylitykset paikkaantuu kyllä.
Ja lämpö ei riitä. Kokeile joskus mutuilun sijaan käytännössä.[/quote]
Olen kokeillut, lämminvesivaraaja oli pari vuotta yösähköllä, kunnes yösähkö rele alkoi pärisemään ja otettiin pois käytöstä.

Samoin olen kokeillut laskea kämpän lämpötilaa, ja asteen laskemiseen menee tunteja jos ottaa kaiken lämmityksen talvella pois. Yösähköllä lämmittäminenkään ei ole, eikä varsinkaan ollut, harvinainen juttu.
Sais jonkun touhutonnin pistää, että saa systeemin joka hanskaa kaiken kulutuksen hallinnan (auto,mlp, kiuas). Hiukan tulee tuuheaksi tuo investoinnin takaisinmaksun aika, jos vertaa liittymän koon kasvattamiseen.
Miksi kaikki tarvitsisi pistää ohjaukseen, jos lisäkuormaa tulee se auto? Jos auto väistää ne se riittää.
Tai kiuas ja auto vuorottelee, niin se riittää. Aika kallis rele jos tuohon saat tonneja uppoamaan.

Ja toki jos liitymäkoon kasvattaminen on tarpeen niin sitten kasvatetaan. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että 3x25A kävisi aina heti ahtaaksi ja pääsulakkeet paukkuu jatkuvasti jos sähköauto tulee taloon.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö kukaan siis yleensäkään käytä noita sähköyhtiöiden tietosivustoja hyväksi? Sieltä saa millintarkasti kulutukset kaikilla mahdollisilla tasoilla omasta mittaristaan. Kk tasosta tuntikulutukseen löytyy piirakkaa ja pylvästä ym. Vuosikin näkyy siltä ajalta, kun etäluettavat tuli kytkettyä. Tuntitasolla näkee laitteiden käynnistymisen ja käyntiajan. Asiakaspalvelusta vielä kysyin tarkemmin tuon teholukeman ja liittymän tehopeiton. Sen jälkeen vaiheiden balanssointiin meni ehkä 4:n johdonsuojan keskinäinen vaihtelu ja pääsulakkeiden lämmöt asettui täsmälleen samalle tasolle. Lämpökamera onkin kätevä vehje tuohon.
 
Eikö kukaan siis yleensäkään käytä noita sähköyhtiöiden tietosivustoja hyväksi? Sieltä saa millintarkasti kulutukset kaikilla mahdollisilla tasoilla omasta mittaristaan. Kk tasosta tuntikulutukseen löytyy piirakkaa ja pylvästä ym. Vuosikin näkyy siltä ajalta, kun etäluettavat tuli kytkettyä. Tuntitasolla näkee laitteiden käynnistymisen ja käyntiajan. Asiakaspalvelusta vielä kysyin tarkemmin tuon teholukeman ja liittymän tehopeiton. Sen jälkeen vaiheiden balanssointiin meni ehkä 4:n johdonsuojan keskinäinen vaihtelu ja pääsulakkeiden lämmöt asettui täsmälleen samalle tasolle. Lämpökamera onkin kätevä vehje tuohon.

Niin kyllähän sen tehon tietää tunnilleen, mutta virran tarvetta ei. Se, että esim oma kulutus on vaikka 75kwh niin ei kerro itselleni ainakaan yhtään että voiko ladata sähköautoa 11kw tai 22kw laturilla. Hinnan voi tästä kyllä laskea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 684
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom