Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä tiivisti minusta pointin paljon paremmin kuin nämä edellisen sivun vänkäykset puolin ja toisin.En muuten halua ottaa kantaa jonninjoutavaan väittelyyn, mutta minulle ainakin käyttöliittymä autossa tarkoittaa paljon muutakin kuin softaa. Ja softa on muutakin kuin pelkkä input-output ruutu.
Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.
Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.
Ei sillä, Tesla on poistumassa omasta käyttöliittymästään enemmän tuohon Porsche/VW/Mersu/etc suuntaukseen jossa on isompia logoja, koska ne on helpompia hahmottaa. Eli valitettavasti joudut hyppäämään siihen 2007 Symbianiin piakkoin Teslassakin.
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.
Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.
Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.
Yleinen konsensus Tesla faniporukoissa, johon sinäkin kuulut.Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.
Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.
Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi
Kävin koeajamassa vw id.4. Ihan miellyttävä iso auto. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tehoa saisi olla enemmänkin. Kevyempi id.3 oli varmaan vähän pirteämpi. Ainakin tuossa 4 mallissa on isot renkaat ja kuopat ei paljoa tuntuneet. Kitkat oli vielä alla.
Nyt noita uusia id.4 autoja on nettiauton puolellakin ainakin pari kpl myynnissä, eli ostaja saisi auton nopeastikin, jos vaan varusteet (ja hinta) on sopivat.
Luulin Sandyn olevan kartalla asioista mutta tuntuu että ei ihan taida ollakaan kun ei saa edes navia VWlla toimimaan. Toki muutakin valittaa mutta silti tuntuu oudolta jos työkseen tätä tekee ja eikä saa menua edes näkyviin.
Tuntuu että ei halua edes ymmärtää muuta kuin USA ja Teslan tapaa.
Samaa mieltä. Ei kyllä paljoa tulee enää painoarvoa tämän tyypin sanomisille. Vähän tuntui jo silta kun kävi läpi ID.4 alustaa ja siinä vertaili mitenkä Tesla saanut tehtyä samat halvemmalla. En muista toiko sitä esiin, että tuo sama alusta menee n+1 autoon kun Teslan alusta on vain se yksi.Sandyn Tesla-purkuvideot oli huikeaa katsottavaa. Tämä viimeisin oli kyllä pohjanoteeraus, kun asenteesta alkaa paistaa aika vahva asennevinouma Teslan suuntaan. En ole ID4:n käyttöliittymää käyttänyt, saati sitten Teslan, mutta kyllä oli surkuhupaisaa katsella kun Sandy räpeltää eikä löydä edes päävalikkoa.
Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi
- Takapenkkiä ei voi suositella pitkille tai pitkäselkäisille
En hauku perusteetta mitään. Toisaalta täällä myös tietyt nimimerkit eivät suostu löytämään Teslasta mitään positiivista vaan kääntävät kaiken ongelmaksi.
Kai niitä S mersuja on osteltu jo ennen kosketusnäyttöjä...Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.
Koska et tunnu ymmärtävän, niin annan sinun selittää minulle nämä 2021 käyttöliittymät ja kuinka ne on suunniteltu täydellisesti.
Tässä ensimmäinen, piirsin vihreän ympäryksen sille informaatiolle, jota käytetään toiminnon valitsemisessa:
control_navigation.jpg
Kaikki muu ruudulla on turhaa eivätkä ole se mitä etsin. Huomaatko ongelman? 90% ruudusta on täynnä jotain, millä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa mitä olen juuri tekemässä. Käyttöliittymästä puuttuu täysin konteksti, vasemmalla on jotain mikä ei liity mitenkään asioiden löytämiseen (eikä FSD-visualisointi oikeastaan liity ikinä mihinkään) ja oikealla puolella on 30% tilasta käytöss itse valinnoiden tekemiseen. Suurin osa ruudusta on sekä valinnan jälkeen että valintaa tehdessä hukka käytössä. Vertaa tätä vaikka VW:n menuun, jossa toiminnon valinnat ovat se suurin osa näytöstä. Tämä on sama kuin kännykässä on isot ikonit kun avaat sen, jotta löydät sen ohjelman jota halusit käyttää. Teslan tapauksessa ajatus olisi käyttää 10% ruudusta niihin phone, messages ja muihin ikoneihin ja loput olisivat vaikkapa Applen logoa. Ei oikein toimi.
Toinen ongelma on navigoinnissa:
navi_information.jpg
Merkitsin vihreällä ohjeet mikä kertoo minne minun pitäisi mennä. Huomaatko kuinka valtavan pieni osa ruudusta on käytössä siihen? Kartta on sinäänsä kätevä, mutta se seuraavan käännöksen tieto on se mikä merkitsee erittäin paljon. Vertaa tätä mihin tahansa muuhun navigointisoftaan ja huomaat että prioriteetit ovat aika pielessä. Kartallekin löytyisi paljon enemmän tilaa, mutta jostain syystä se saa vain puolet ruudusta ja loput on .. antamassa mulle piirrettyä kuvaa mun autosta. Sen sijaan ne "2007 Symbian" VW:t itseasiassa tuon tärkeän tiedon heijastavat suoraan haluttaessa kuljettajalle sinne ikkunaan, ja itseasiassa AR-tyylisesti vielä näyttävät mille tielle pitää kääntyä. Mutta koska Tesla ei sitä tuota, niin sen on pakko olla vanhanaikaista, niinkö?
Ympyröimäsi valikko on asetusvalikko, jota ei kai ole lähtökohtaisesti tarkoitus säätää jatkuvasti ajon aikana. Käytetyimpiin toimintoihin löytyy pikavalinnat ruudun alalaidasta, ratin rullasta sekä viiksistä ja oman kokemukseni perusteella se on toimiva ratkaisu.
Kuvassa nopeutesi on 0kmh, josta johtuen kartta on zoomattu lähelle. Jos lähdet ajamaan, kartta näkyy paljon isommalta alueelta. Ruutu on myös aika iso (15") joten tuo osa ruudustakin on aika iso navi-näkymä.
Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..
Näkyvyys eikä selkeys tiehen ei ole missään tilanteessa yhtään parempi. katse tuulilasissa ja samalla tiessä vai keskinäytössä?Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..
@burmanm V11 on mielenkiintoista nähdä miten se istuu yhdelle näytölle. Ettei käy vahinkoa, että suunniteltu kahdelle.
Eikö ole oikeasti matriisiledejä edes faceliftissä? koeajoin valoisalla niin ei tullut kiinnitettyä huomiota.HUDin puute kuulunee luultavasti oikeasti samaan sarjaan kuin matrix-LEDit. Ei ole osaamista talon sisällä, mutta ei tahdota ostaa ulkopuolelta vastaavaa tuotetta. Sehän Teslan nykyinen meno on, toimivatkin tuotteet vaihdetaan Teslan omiin ratkaisuihin, jotka eivät toimi yhtä hyvin. Esim. Model S:ssä oli vielä ulkopuolelta ostettu rain-sensor, mutta Model 3:n kohdalla (ja uskoisin tulevassa Model S:ssä olevan samoin) kehitettiin oma ratkaisu joka toimii huomattavasti huonommin. Sama kävi hieman AP:n kanssa, parhaiten toimiva AP taitaa edelleen olla se AP1, joka oli ostettu ulkopuolelta (MobilEye).
Eikö ole oikeasti matriisiledejä edes faceliftissä? koeajoin valoisalla niin ei tullut kiinnitettyä huomiota.
joo juuri niistä itekin puhuin. nuo oli kuitenki jo 2015 opel astrassa niin miten ei edelläkävijässä?Tarkoitin siis näitä Audin tyylisiä jossa jokainen LEDi on yksittäin säädettävissä (sammuu vain vastaanottajan kohdalla, valaisee sen kummallekin puolelle etc) ja jotka kääntyvät sen lisäksi. Model 3:n kykenee kai teoriassa kääntymään, mutta ei oikein sammuttamaan yksittäistä lediä. Mutta ei tällä hetkellä ainakaan osaa edes kääntyä kohti tai edes mennä pois päältä kunnolla vastaanottajan tullessa vastaan, vaikka muuten valaisutehoa on hyvin.
joo juuri niistä itekin puhuin. nuo oli kuitenki jo 2015 opel astrassa niin miten ei edelläkävijässä?
USA:ssa ei taida olla matrix led valot sallittuja.Eivät nuo Astran valot kykene aivan siihen mihin itse viittasin (nuo ovat ns. vanhempaa sukupolvea samasta ajatuksesta kylläkin). Varmaan lähdetty taas keksimään pyörä uudestaan ja siitä ei tullutkaan vielä valmista, en tiedä. Toivon todella että Model 3 saisi edes kääntyvän ominaisuuden softapäivityksenä, nuo kääntyvät valot olivat ainakin ID3:ssa sen verran mukavat. Rautapuolessa rajoitusta ei liene, vaikka toki autolla voi olla vähän vaikeuksia kameroiden kautta pimeällä nähdä kun ei ole erillistä pimeänäkökameraa, mutta tässäkin ominaisuudessa taitaa softapuoli osoittautua vielä Teslalle hankalaksi.
Eikös nuo vanhat ooppelin valot olleet juuri ne perus matrixit, eli kaukovalot muodostuivat useammasta ledvalosta jotka limittyivät varsinaisessa valokeilassa niin että sieltä voitiin sammuttaa aina siitä vastaantulijaa kohti töhöttävät valot. Varmaan uudemmissa on tiiviimpi matrix, mutta eihän se idea siitä mihinkään muutu.Eivät nuo Astran valot kykene aivan siihen mihin itse viittasin (nuo ovat ns. vanhempaa sukupolvea samasta ajatuksesta kylläkin). Varmaan lähdetty taas keksimään pyörä uudestaan ja siitä ei tullutkaan vielä valmista, en tiedä. Toivon todella että Model 3 saisi edes kääntyvän ominaisuuden softapäivityksenä, nuo kääntyvät valot olivat ainakin ID3:ssa sen verran mukavat. Rautapuolessa rajoitusta ei liene, vaikka toki autolla voi olla vähän vaikeuksia kameroiden kautta pimeällä nähdä kun ei ole erillistä pimeänäkökameraa, mutta tässäkin ominaisuudessa taitaa softapuoli osoittautua vielä Teslalle hankalaksi.
Eikös nuo vanhat ooppelin valot olleet juuri ne perus matrixit, eli kaukovalot muodostuivat useammasta ledvalosta jotka limittyivät varsinaisessa valokeilassa niin että sieltä voitiin sammuttaa aina siitä vastaantulijaa kohti töhöttävät valot. Varmaan uudemmissa on tiiviimpi matrix, mutta eihän se idea siitä mihinkään muutu.
Ohjauksen mukana kääntyviä valojahan on ollut jo 50-luvulla, ja ovathan ne tietysti ihan näppärä ominaisuus, varsinkin mutkaisella tiellä, mutta eihän ne matrix valoihin liity?
Nää on nimensä mukaan laser valot eikä enää ledi. löytyy myös ainaki bmw.Perusajatus ei toki ole muuttunut, eli valokeilaa säädetään sen mukaan onko vastaantulijoita, miten tie käyttäytyy, nopeuden mukaan etc. Mutta siis, implementaatio on kehittynyt kyllä vuosien varrella, ei pelkästään ledien määrän mukana vaan myös automaatiikan kanssa. Näköjään Audin nimitys olikin "laser light" nykyisin näille, mutta kuitenkin.
On tää jotenkin koomista seurata, kun yksi joka on nähny kuvissa ja käyny jopa koeajamassa Teslaa, yrittää käytettävyydessä ojentaa toista joka oikeasti omistaa ja ajaa sellaisella.
Haukkumista vai totuudenmukaista?Kyllä autosta keskustella varmaan saa vaikkei omistaisi kyseistä autoa. Tässähän toki kyseessä on myös sellainen Teslanomistaja, jonka n. 200 edellistä viestiä tällä foorumilla ovat lähes pelkästään Teslan haukkumista.
tottakai saa mutta se että ylistää sen olevan "valovuosia" muita edellä ja muutenkin kaikinpuolin paras ja ainoa kokemus siitä on koeajo.Kyllä autosta keskustella varmaan saa vaikkei omistaisi kyseistä autoa. Tässähän toki kyseessä on myös sellainen Teslanomistaja, jonka n. 200 edellistä viestiä tällä foorumilla ovat lähes pelkästään Teslan haukkumista.
Uskoisin ennemmin henkilöä jolla auto oikeesti on. Miksi kukaan omistaja ihan huvikseen haukkuisi sitä jos siinä ei olisi mitään vikaa?
Sanoisin että suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoihinsa, mutta harvempi viitsii seurata tämän foorumin keskustelua kun täällä on useampi henkilö joilla on jotain omituista katkeruutta Teslaa vastaan. Siksi itse olen halunnut vähän haastaa näitä vihaajia kun keskustelu on muuten ollut aika yksipuolista Teslan haukkumista.
Mutta ehkä jätän tämän keskustelun tähän ja jatkan muilla foorumeilla sähköautoista keskustelemista.
Suurin osa varmastikin on, kuten kaikkien muidenkin merkkien omistajista. Ei kellään varmaankaan mitään katkeruutta tai mitään muutakaan tarvetta tuomita syyttä. Täällähän nimenomaan vertaillaan mihin ne autot pystyvät ja mihin eivät. Se että et kykene ottamaan yhtään kritiikkiä ihannoimaasi autonvalmistajaa kohtaan ni se on sinun ongelmasi ja se teslaclub on oikea paikka missä väärät mielipiteet poistetaan ja kritisoijat bannataan.Sanoisin että suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoihinsa, mutta harvempi viitsii seurata tämän foorumin keskustelua kun täällä on useampi henkilö joilla on jotain omituista katkeruutta Teslaa vastaan. Siksi itse olen halunnut vähän haastaa näitä vihaajia kun keskustelu on muuten ollut aika yksipuolista Teslan haukkumista.
Mutta ehkä jätän tämän keskustelun tähän ja jatkan muilla foorumeilla sähköautoista keskustelemista.
Toisaalta tällaisen keskustelun ei pitäisi mennä mitenkään henkilökohtaisuuksiin, sillä lopulta tässä kiistellään vain siitä, mistä kukin tykkää autoissaan ja mistä ei, eikä autot ole ikinä olleet ainoastaan järjen asia. Myönnettäkööt nyt vaikka, että itse saattaisin todennäköisesti ottaa Alfa Romeon tai Jaguarin uudemman sedanin, vaikka kummankin kohdalla viimeistely on BMW:tä ja Mercedestä alkeellisempaa, ja ilmeisesti käyttöliittymätkin jäävät jälkeen. Niiden kohdalla taas ajettavuus ja yleinen tunne menee kuitenkin sellaisten asioiden edelle, ja sama voi tapahdua ihan ymmärrettävästi Teslan kohdalla.
Nuo laservalot tehdään kyllä sinisillä laser LED lampuilla ja reflektorin kautta keltaisen fosforin avustuksella päätyvät valkoisena valona tontille. Ei sieltä mitään yhden taajuuden laservaloa saa ulos asti suoraan. LED polttimoita nuo laserit on kuitenkin pohjimmiltaan ja prosessointia sitten loput.Perusajatus ei toki ole muuttunut, eli valokeilaa säädetään sen mukaan onko vastaantulijoita, miten tie käyttäytyy, nopeuden mukaan etc. Mutta siis, implementaatio on kehittynyt kyllä vuosien varrella, ei pelkästään ledien määrän mukana vaan myös automaatiikan kanssa. Näköjään Audin nimitys olikin "laser light" nykyisin näille, mutta kuitenkin.
Eivät ne ohjauksen mukaan käänny, vaan tien mukaan. Eli valaisevat sinne minne tiekin on kääntymässä. LEDeihin ne liittyvät siinä mielessä että eri LEDit voivat osoittaa eri suuntaan ja eri leveydelle. Näin saa paremman valokeilan siinä kääntymisessä kuin jos olisi vain yksi valo joka kääntyy.
Millä tavalla? Teslan esitys näyttää tähän verrattuna suhteellisen mitäänsanomattomalta.
Tämäkin niitä juttuja että kunnes ite livenä koet. Tuo oletettavasti sama kuin uusin ässä mersu mikä videoissa näytti tuota ja on livenä hämmentävän upea.En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia.![]()
En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia.![]()
Voi olla että oon väärässäkin mutta jos model 3 on nyt aivan helvetin typerän näköinen (keulasta) niin on se sitä varmaan vuosien myötä myös.Jep, tämä näyttää aika marketti peli-pc:ltä (mutta ehkä se on kohderyhmää). Mutta se perusmallin kojelauta oli ihan siedettävä.
Vaikka en tesla fani olekaan, mutta täytyy kyllä sanoa että se amerikkalaiseksi autoksi hieno saavutus, design melkein pohjoismaamaista selkeyteen pyrkien, samaten korin muotoiluissa suht puhtaat linjat jotka kestävät aikaa (vrt 911 porsche), toisin kuin tämän hetken kamalimmat muotirypytetyt ja pontatut korit..
Voi olla että oon väärässäkin mutta jos model 3 on nyt aivan helvetin typerän näköinen (keulasta) niin on se sitä varmaan vuosien myötä myös.
Siinä olet kyllä oikeassa että amerikkalaiseksi huikea saavutus, ne on totuttu pitämään ladatason autoina ja onhan tesla perusjenkkiautoon nähden varsin laadukas.
Häiritsi kuitenkin liikaa, oisin halunnut ostaa performancen koska se menee oikeasti aika vitusti mutta pelkästään toi sisustan ankeus mitä ei edes rahalla saa tehdastilauksena parempana ni jätti tän kyllä väliin. (ei ilmastoituja penkkejä saati sitten hudia) mikä pitäisi olla ihan perussettiä tässä hintaluokassa. Muun kärsimyksen pelkällä keskinäytöllä olisin voinut sietää.Noo laitetaan siihen musta vinyylikatto ja puukylkiteippaukset, niin ei keula häiritse![]()
Saako muilla tähän hintaluokkaan ilmastoituja penkkejä? Tai hudia? Monissa nuokin lisävarusteita.Häiritsi kuitenkin liikaa, oisin halunnut ostaa performancen koska se menee oikeasti aika vitusti mutta pelkästään toi sisustan ankeus mitä ei edes rahalla saa tehdastilauksena parempana ni jätti tän kyllä väliin. (ei ilmastoituja penkkejä saati sitten hudia) mikä pitäisi olla ihan perussettiä tässä hintaluokassa. Muun kärsimyksen pelkällä keskinäytöllä olisin voinut sietää.
Jos saisi edes lisävarusteena. olisin tuon performancen varmastikin ostanut jos siinä olisi ollut hudi ja ilmastoidut penkit.Saako muilla tähän hintaluokkaan ilmastoituja penkkejä? Tai hudia? Monissa nuokin lisävarusteita.
Sähköautossa se akku maksaa ja sen takia ei suoraan voi verrata 65k sähkö vs polttis.
En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia.
Täällä fiilistellän haaveissa olevaa model 3 ja haukutaan mqs mikä siis ässä mersua vastaava ja kerrotaan kuinka model 3 olevan parempi, laadukkaampi ja ennenkaikkea tyylikkäämpi ku max level mersu.Aika paljon täällä (ja muualla) on äänessä virtuaalisähköautoilijat. On käyty koeajolla ja katsottu youtubet sekä foorumit. Sitten esiinnytään tiukoilla mielipiteillä jostakin yksittäsestä ominaisuudesta, jolla ei välttämättä ole paljon p*skankan vertaa merkitystä kun autolla oikeasti lähdetään suorittamaan useamman vuoden normaaleja ajoja. Kaupunkpyöritystä, maanteiajoa, kuljetuskykyä, ajomatkaa ympärivuoden, kokonaiskustannuksia ja niin edelleen.