Keskustelua hybridiautoista

Jotenkin se EQA näyttää ärsyttävän tyhmältä. Siis sellaiselta että se ihan varmasti myy kyllä todella hyvin ja se ärsyttää vielä enemmän, kunnes joku päivä yleisyytensä takia totun siihen ja lopulta sopeudun. Takaa katsoen se näyttää pullistuneelta Peugeot 208:lta. Tässä crossover-luokassa Audin tekeleet näyttää ehkä vähän paremmalta.

En ole mikään intohimoinen crossover-vihaaja, mutta kieltämättä on erittäin virkistävää nähdä sellaisia autouutuuksia kuin EQS, uusi Civic, jne. Crossovereissa ei niinkään ota päähän se itse autoluokka, koska niillekin voi olla paikkansa, vaan se miten ne suosionsa takia syö tieltään muita tarpeellisia korimalleja.
 
Mersua katsoessa joku häiritsi, nyt tajusin että jos ajattelen mersun merkin sijaan tuohon opelin merkin, niin sehän näyttää vanhalta vectralta tai ainakin kävisi sellaisesta :)
 
Tämä. Mutta minkäs teet, kun katumaastureista on tehty "seksikkäitä" ja aerodynaamisemmat mutta yhtä tilavat tila-autot on lähes hävinneet markkinoilta. Mikä valmistaja lähtee tätä trendiä ekana kääntämään, vastuullisuuden nimissä?

Eiköhän tämäkin sykli tukahdu kuin luonnostaan, kun tietty saturaatiopiste on saavutettu. Kyllähän noista alkaa olla trendikkyys jo aika kaukana ja erottuminen joukosta todella vaikeaa.
 
Eiköhän tämäkin sykli tukahdu kuin luonnostaan, kun tietty saturaatiopiste on saavutettu. Kyllähän noista alkaa olla trendikkyys jo aika kaukana ja erottuminen joukosta todella vaikeaa.
Mä taas kun en pääse noilta makuulaveteilta nousemaan edes kunnolla ylös, niin on vaikea kyllä ymmärtää, että joku suostuu jonkun farkun, tai sedanin ottamaan. Vuoteen 95 asti ajelin ensin Corolla 4WD sportswagonilla ja Camryllä, mutta siitä asti RAV4 ja Land cruiser. Aika rajoittunutta on kyllä tuollainen ajattelu, että ”The Auto” olisi vain nuo makuulavetit ja muut vaihtelee trendin vaihtuessa kaikkea mahdollista sesongin mukaan. Vai pitäisikö tuollainen ymmärtää jotenkin jo fakkiutuneisuudeksi. Paras auto ittelle on kuitenkin oma auto.
 
Mä taas kun en pääse noilta makuulaveteilta nousemaan edes kunnolla ylös, niin on vaikea kyllä ymmärtää, että joku suostuu jonkun farkun, tai sedanin ottamaan.

Niin, kyllähän autojen suunnittelukin seuraa toki terveystrendejä. Mutta kyllä ihmisen pitäisi alhaalta ylös päästä, muuten tuo kyllä tulee näkymään vanhetessa vielä pahemmin kun et tuoliltakaan enää pääse ylös. Itse palasin kyllä ihan mielelläni SUVista sedaniin (koska farkkuja ei vielä ole), itseasiassa jokainen viimeinen neljä autoani on ollut erilainen, hatchback -> farmari -> suv -> sedan. Koen itseasiassa mukavaksi ajaa taas matalalla, siinä on omat etunsa näkyvyyden suhteen myös (siinä missä SUVissa omansa).
 
Niin, kyllähän autojen suunnittelukin seuraa toki terveystrendejä. Mutta kyllä ihmisen pitäisi alhaalta ylös päästä, muuten tuo kyllä tulee näkymään vanhetessa vielä pahemmin kun et tuoliltakaan enää pääse ylös. Itse palasin kyllä ihan mielelläni SUVista sedaniin (koska farkkuja ei vielä ole), itseasiassa jokainen viimeinen neljä autoani on ollut erilainen, hatchback -> farmari -> suv -> sedan. Koen itseasiassa mukavaksi ajaa taas matalalla, siinä on omat etunsa näkyvyyden suhteen myös (siinä missä SUVissa omansa).

Terveystrendeillä ei ole mitään osaa eikä arpaa siinä, että tila-autot on dumattu epäseksikkäiksi "soccer mom" autoiksi. Ei auton tarvitse olla iso SUV jotta sieltä näkee hyvin ja penkille pääsee istumaan huonollakin selällä.
 
Terveystrendeillä ei ole mitään osaa eikä arpaa siinä, että tila-autot on dumattu epäseksikkäiksi "soccer mom" autoiksi. Ei auton tarvitse olla iso SUV jotta sieltä näkee hyvin ja penkille pääsee istumaan huonollakin selällä.

Viittasin tähän sedan/farmari josta Euroshopperi puhui, en tila-autoista. Tila-autot on kuolemassa tosiaan tuohon "soccer mom" väitökseen (vaikka useimmat socker momit jenkeissä ajaa kyllä SUVilla..), mikä on sääli, koska ne on todella näppäriä.
 
En tavallaan pitäisi mahdottomana sitä, että jonkun ihmeen kautta tila-autot tekisivät uudelleen paluun. Esimerkiksi sillä kiinalaisella (Maxxis tms?) sähköautovalmistajalla taisi olla sellainen jo tilattavissa. Mihinkään maailmanvalloitukseen on tietenkin pitkä matka, mutta hain takaa vastaavaa ilmiötä kuin muodissa, jossa välillä joku vanhentunut ja rumaksi mielletty muoti-ilmiö nousee uudelleen pintaan. Ehkä joku päivä käytännöllisyys tekee vastaavan tempun.

Isot SUV:t on toki asia erikseen, mutta pienemmissä crossovereissa ollaan jo siinä pisteessä, että eri autoluokat sekoittuu aiempaa enemmän ja valikoimasta löytyy crossovereita, jotka yhä vähemmän ja vähemmän enää eroavat mm. hatchbackeista siinä mielessä, miten ne vielä viitisen vuotta sitten erosivat. Tietyllä tavalla ympyrä sulkeutuu, ja asiakas voi saada huonolle selälleen auton, joka on kuin hatchback mutta aavistuksen korotetumpi.
 
No tila-autohan on kätevä jos tarvii paljon tilaa, mutta ei nelihenkisellä perheellä mitään erityistä tarvetta millekään tila-autolle ole.

Mun mielestä tämä että ihmiset ostavat näitä korkeampia autoja on tavallaan seurausta siitä että henkilöautot ovat madaltuneet. Eihän tuo madaltuminen mitenkään yhtäkkiä ole tapahtunut, mutta jos pistää vierekkäin jonkun 80 luvun henkilöauton ja uuden crossoverin, niin ei esim niiden maavarassa merkittäviä eroja ole, vaikka corssoverissa hieman korkeammalla istutaankin.

Uskon myös monen päätyvän noihin korkeimpiin siksi että ajatellaan että niissä olisi pidempi ja siten mukavempi jousitus. Jousitushan on toinen jonka suhteen autot ovat kehittyneet jo pitkään selvästi epämukavemmaksi.
 
Siinä on kiva kaksoisstandardi, henkilöautot ovat madaltuneet ja pohjat muovitettu, koska ilmanvastus ja sen minimoiminen.

Mitä tekee ostaja, ja autoteollisuus? Ostaja haluaa korkeampia autoja, tehtaat tekee äs uu veetä.
 
Niiinpä. Onhan se suorastaan koomista, että ensimmäinen kunnon sähköfarmari tulee sellaiselta merkiltä kuin Porsche :lol:

Toihan ei edes ole farkku vaan shooting brake. Sekin on jännä, että tavaratatila on todella pieni auton kokoon nähden. Panamera Sport Turismossa oli jo 520 litraa (mikä sekin vastaa lähinnä keskikoista farkkua).
 
Luonnossa tuo EQS voisi olla kivempi kuin kuvissa. Koska hintaa ei ole tullut ulos niin ja se lienee alkaen 90k perusmalli, niin katsellaan.

Video


Edit. Plussaa että saa 22kw laturin.


Videolla mainittiin heti kärkeen että tämä on kilpailija Model S:lle. Täytyy sanoa että Model S vaikuttaa lähinnä Dacialta verrattuna tuohon. :rofl:
 
Mersusta ei löydy samanlaista kokoonpanoon paneutumista ja käsityön määrää mm. viimeistelyn osalta, kuin Teslassa saa.

Aina voi vitsailla. Mersulta löytyy 100 vuoden kokemus luotettavien autojen valmistuksesta, jotka ovat myös teknologia kärkiryhmässä. Itse ajelin 15 vuotta mersuilla ja nyt kun vuoden ollut alla uusi Skoda Superb hybridi, niin olen oikeasti vasta ymmärtänyt, että mitä tarkoittaa laatu.
 
Aina voi vitsailla. Mersulta löytyy 100 vuoden kokemus luotettavien autojen valmistuksesta, jotka ovat myös teknologia kärkiryhmässä. Itse ajelin 15 vuotta mersuilla ja nyt kun vuoden ollut alla uusi Skoda Superb hybridi, niin olen oikeasti vasta ymmärtänyt, että mitä tarkoittaa laatu.
Ajelin vuoden verran E-sarjan 2017 mallilla.
Tekniikka ja muu kyllä toimi ongelmitta mutta elektroniikka taitaa olla se heikoin lenkki. Siihen piti tehdä multimedian uusi johtosarjan asennus, ei tullut kuluja koska takaisinkutsu, samalla sitten matrix ledejä korjattiin ja onneksi otin takuun, muuten olisi ollut 1600€ keikka mutta maksoin vain 100€.
Edellisessä Seatissa oli sentään 0 vikaa mutta tässä oli tuollaista pientä mutta ei kumminkaan suurta. Huollot ovat kyllä kalliita marmorilla koska huoltokirja digitaalinen.
Muuta vikaa ei ollut ja autolla oli ajettu 100tkm kun ostin ja myin pois kun 135tkm ajettu.
 
Luulin Sandyn olevan kartalla asioista mutta tuntuu että ei ihan taida ollakaan kun ei saa edes navia VWlla toimimaan. Toki muutakin valittaa mutta silti tuntuu oudolta jos työkseen tätä tekee ja eikä saa menua edes näkyviin.

Tuntuu että ei halua edes ymmärtää muuta kuin USA ja Teslan tapaa.

 
Softan puolella Mersu on niin pahasti jäljessä että Teslalla tuskin on mitään hätää pitkään aikaan.
Millä tavalla "niin pahasti jäljessä"? Ainakin tähän asti Mercedeksen uusimpia käyttöliittymiä on usein kehuttu, eikä tuo EQS:n laite huonolta vaikuta.

Sisätiloiltaan EQS vaikuttaa olevan Teslaa edellä, mutta täytyy vielä odotella, josko Model S:n facelift olisi kohentanut laatuvaikutelmaa.
 
Sisätiloiltaan EQS vaikuttaa olevan Teslaa edellä, mutta täytyy vielä odotella, josko Model S:n facelift olisi kohentanut laatuvaikutelmaa.

Toisaalta jos miettii niin Tesla Model S on ehkä ensimmäinen jenkkiauto koskaan, jota vastaan mikään saksalainen valmistaja lähtee kilpailemaan. Rapakon toisella puolella tehdyt autot ei ole päässeet ikinä näin lähelle yleismaailmallista laatutasoa. Auton jenkkistatus ei ole ollut kummoinenkaan painolasti jos miettii Teslan menestystarinaa.
 
Toisaalta jos miettii niin Tesla Model S on ehkä ensimmäinen jenkkiauto koskaan, jota vastaan mikään saksalainen valmistaja lähtee kilpailemaan. Rapakon toisella puolella tehdyt autot ei ole päässeet ikinä näin lähelle yleismaailmallista laatutasoa. Auton jenkkistatus ei ole ollut kummoinenkaan painolasti jos miettii Teslan menestystarinaa.

Model S kilpailuvaltit eivät ole laadussa tai sisustassa vaan jossain ihan muualla. Esim rengasmelu on täysin luokaton tuon luokan autoksi
 
Kävin tuollaista model 3 performancen faceliftiä kokeilemassa ja tässä muutamia fiiliksiä.

-suorituskyky, tämän uskon monelle olevan riittävä syy tämän hankintaan. samaan rahaan ei vaan saa toistaiseksi mitään vastaavaa.
-vaikutti hiljaisemmalta ja alusta mukavammalta kuin aiemmin kokeilemani
-infotainment toimiva mutta kaikki toiminnot näytönkautta todella perseestä, varmaan tähän tottuisi mutta miksi pitäisi kun ei ole pakko. Jatkuvat piippaukset syystä tai toisesta ärsyttäviä mutta ne varmaan saa jotenkin pois.
-erittäin typerän näköinen keulasta edelleen.
-sisusta ankea ja vähän halpis mitä ei saa varustelullakaan paikattua. Uutena kirkkaan valkoiset penkit on tosin aika näyttävän näköiset
-värivalikoima tosi rajallinen niin sisälle kuin ulos
-monet toiminnot toimi vähän miten sattuu, esim liikennevalotunnistus niin siihen en luottaisi hetkeäkään. mokasi noin 50% valoista, etenkin tilanne missä oli mahdollisuus kääntyä tai mennä suoraan ei vaan onnistunut systeemiltä.

Kokonaisuutena siis ihan hyvä auto mutta koeajon jälkeen kun hyppäsi takaisin omaan autoon niin tuli fiilis että ei, ei tullut kauppoja. Ite koen että jos ei ole aivan myyty koeajon jälkeen niin turha miettiä sen enempää.
Muistutti kyllä taas itseä että seuraava auto on lähes 100% varmuudella täyssähkö, kunhan itseä miellyttävä löytyisi, BMW i4 vaikuttaa lupaavalta mutta saa nähdä.
 
Aika mielenkiintoisia uutuuksia tulee kyllä markkinoille. VW ID6 on kyllä noissa etu- ja takakuvissa melkein kuin merkkilogoa vaihtamalla RAV4. Omaan silmään nämä oikeat autonvalmistajat tekee kyllä hyvää jälkeä desing osastoilla ja saavat helposti asiakkaat siirtymään noihin sähköisiin versioihin juuri sen vuoksi. Toivotaan vain, ettei mikään tekninen scientologia ala valtaamaan liikaa tilaa ja pysyisi käytettävyys mielummin vaikka sillä mummo/vaari tasolla, jonka hallitsee vain yksinkertaisesti käynnistämällä ja lähtemällä ajamaan. Nappuloita ja viiksiä saisi mielellään olla ja vaikka ihan aidoilla kumisaappailla lähteä joskus tarpeessa ulkoilemaan. Autonimiset kumisaappaat tietysti voisi olla kyllä hyvät.

 
Kävin koeajamassa vw id.4. Ihan miellyttävä iso auto. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tehoa saisi olla enemmänkin. Kevyempi id.3 oli varmaan vähän pirteämpi. Ainakin tuossa 4 mallissa on isot renkaat ja kuopat ei paljoa tuntuneet. Kitkat oli vielä alla.

Nyt noita uusia id.4 autoja on nettiauton puolellakin ainakin pari kpl myynnissä, eli ostaja saisi auton nopeastikin, jos vaan varusteet (ja hinta) on sopivat.
 
Millä tavalla "niin pahasti jäljessä"? Ainakin tähän asti Mercedeksen uusimpia käyttöliittymiä on usein kehuttu, eikä tuo EQS:n laite huonolta vaikuta.

UI on ruma ja tökkivä, kuten käytännössä kaikissa muissa sähköautoissa paitsi Teslassa. Katso esim. tämä video linkin kohdasta:



Sisätiloiltaan EQS vaikuttaa olevan Teslaa edellä, mutta täytyy vielä odotella, josko Model S:n facelift olisi kohentanut laatuvaikutelmaa.

Sisätilat ovat epäilemättä Mersussa laadukkaat, mutta tyylikkyydestä ei voida puhua. Omaan silmään tuo EQS sisusta näyttää mauttomalta ja rauhattomalta.
 
Kyllä minulle tuo Mersun sisusta aiheutti melkoisen wow-efektin, mutta softasta en kyllä osaa sanoa. Mutta sellainen yleinen kokonaisuus Mersussa vakuuttaa. Samalla lailla kuin omassa ikivanhassa CLK:ssa, niin tulee fiilis, että joku insinööri on oikeasti miettinyt että miten se auton voisi rakentaa.
 
Tossa mersussahan on kaksi erilaista sisustaa, tuo hyperscreen lienee todella hinnakas lisävaruste. "Perusmalli" näyttää tältä:

mercedes-eqs-revealed-interior-standard-infotainment-1.jpg
 
UI on ruma ja tökkivä, kuten käytännössä kaikissa muissa sähköautoissa paitsi Teslassa. Katso esim. tämä video linkin kohdasta:





Sisätilat ovat epäilemättä Mersussa laadukkaat, mutta tyylikkyydestä ei voida puhua. Omaan silmään tuo EQS sisusta näyttää mauttomalta ja rauhattomalta.

Varmaan tuon UI:n suhteen pätee osittain sama kuin sisustan kanssa, eli ne on vähän makuasioita. Näillä koeajovideoilla, joita muutaman olen ehtinyt katsoa, EQS:n käyttöliittymä ei vaikuta ihan niin vanhanaikaiselta kuin Brownleen mielestä, puhumattakaan siitä että se olisi varsinaisesti ruma. Tökkivä UI ei taas ole mielipiteistä niinkään kiinni, ja siinä kohtaa Tesla saattaa olla edellä.

Toisaalta EQS:n peilejä voi säätää napista, jonka löytää kädellä vaikka silmät kiinni, ja peilit näköjään valitaan katsomalla niitä kohti. Teslalla ilmeisesti peilejä säädetään sieltä näytöstä, vai oliko Model S:ssä vielä perinteisempi ratkaisu?

En siis ihmettele että Tesla myy, ja ehkä viimeistelyn laatukin on pikkuhiljaa nostanut tasoaan, mutta tuntuu kuitenkin selvältä, että mm. saksalaiset kilpailijat ovat lähdössä kisaan mukaan huomattavan lupaavin eväin.
 
UI on ruma ja tökkivä, kuten käytännössä kaikissa muissa sähköautoissa paitsi Teslassa.
...
Sisätilat ovat epäilemättä Mersussa laadukkaat, mutta tyylikkyydestä ei voida puhua. Omaan silmään tuo EQS sisusta näyttää mauttomalta ja rauhattomalta.
Ruma ja mauton on aina makuasioita.

Minimalistisempi se Teslan sisusta toki on, ja tyylisuuntana se mielyttää esim. allekirjoitttanutta enemmän, mutta kokonaistoteutuksena silti tuo menisi selvin luvuin MB:lle. Ulkomuotoilussa voisin ehkä Model S:n poimiakin voittajaksi. Mutta jälleen, makuasioita.

Softan suhteen en kyllä edelleenkään ymmärrä missä Tesla on edellä? Okei, esituotantoversio lagaa enemmän MB:llä, mutta mutta siitä huolimatta ottaisin ennemmin tuon MB:n systeemin jos saisi infortainmentin valita erillisenä osana muuta miettimättä. Toki ehkä enemmän käyttöliittymän kuin softan vuoksi. Vaikka se toki miinus onkin niin en osaa antaa jollekin 0,5s hitaammalle valikon aukeamiaelle kauheasti painoa vs. se ettei sinne valikoihin tarvitse ajaessa niin usein mennä.
Mutta jos tuo level 3 autonomia toimii käyttökelpoisesti niin sitten voi sanoa MB:n olrvan softassakin edellä.
 
Kävin koeajamassa vw id.4. Ihan miellyttävä iso auto. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tehoa saisi olla enemmänkin. Kevyempi id.3 oli varmaan vähän pirteämpi. Ainakin tuossa 4 mallissa on isot renkaat ja kuopat ei paljoa tuntuneet. Kitkat oli vielä alla.

Nyt noita uusia id.4 autoja on nettiauton puolellakin ainakin pari kpl myynnissä, eli ostaja saisi auton nopeastikin, jos vaan varusteet (ja hinta) on sopivat.
ID4 kelpaisi kyllä koeajoon AWD mallina. Siihen tulee uskoakseni sen verran reippaammin muskeleita, että alkaa jo monella kiinnostaa kummasti vaihto sähköiseen autoon. Monet varmaan kyllä odottaa sitä seuraavaa Rangen pykälää, joka alkaa 6:lla. Tuo ID6 on kyllä erityisen kiinnostava omalla kohdalla, kunhan saadaan AWD malli tulemaan. Tämä viikonloppuna taitaa olla Shanghaissa esittelyssä muitakin tulevia versioita autonvalmistajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Softan suhteen en kyllä edelleenkään ymmärrä missä Tesla on edellä? Okei, esituotantoversio lagaa marginaalisesti enemmän MB:llä, mutta mutta siitä huolimatta ottaisin ennemmin tuon MB:n systeemin jos saisi infortainmentin valita erillisenä osana muuta miettimättä.
Toki ehkä enemmän käyttöliittymän kuin softan vuoksi. Mutta jos tuo level 3 autonomia toimii käyttökelpoisesti niin sitten voi sanoa MB:n olrvan softassakin edellä.

Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.
Mersu on epäilemättä todella huono tabletti. Jos haluan sellaisen ostan sen iPadin.

Minusta tuotteet tulee arvostella käyttötarkoituksessaan ja jos pidän jotain huonompana tai parempana niin se johtuu siitä että se vaikeuttaa tai helpottaa jotain mitä laitteella usein teen tai joka on tärkeää saada tarvittaessa tehtyä nopeasti. Mitä en tee usein autolla on esim. vaihda edes takas nopeasti eri ”appien” välillä kuten tabletilla.
 
Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.

Suurin osa valitsee autokseen hyvän auton.
Ostin padiksi ipadin ja ostin sen käyttöliittymän vuoksi.
 
Totta kai, mutta laitteen päätarkoitus on ajaminen. Jos suurin tekijä on käyttöliittymä, niin applen tuotteet on sellaiselle ihmiselle paljon parempia ja edullisempia kuin Teslan.

Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.
 
Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.
Jos Model S 90k€ Model S:llä ja 25k€ Corolla ei ole mielestäsi muuta eroa kuin infortainmentin sulavuus, niin todellakin kannattaa ostaa se Corolla. Tai vaikka Model 3.

Onhan tästä kiistelty monta kertaa ennemminkin, mutta minun mielestäni auton käyttöliittymä on se miten autoa käytetään, ei vain se miten keskinäytön viihdeominaisuuksia käytetään. Ja yleensä mitä enemmän käytän jotain laitetta tai softaa niin sitä enemmän arvostan erillaisia pientä opetteluakin vaativia oikoteitä ja sitä vähemmän nättiä ja intuitiivista yksinkertaistettua GUI:ta. Omaa autoni käytän hyvin paljon.

En nyt usko, että kennellekään tekee tiukkaa myöntää, että Teslan järjestelmän valikot aukeavat nopeammin, ainakin tämän MB:n esituotantoversion rinnalla. Mutta se että tämä yleistetään sitten valtavaksi etumatkaksi softassa tai käyttöliittymässä on se mikä ei uppoa. Käyttöliittymä ei ole sama asia kuin kosketusnäyttö, eikä softa ole sama asia kuin infortainmentin reaktionopeus. Jos haluat sanoa, että Teslan infortainment toimii sulavasti, niin ollaan varmaan kaikki samaa mieltä. Mutta jos haluat sanoa, että niissä on kokonaisuutena parempi käyttöliittymä tai parempi softa, niin vähän lisää perusteluja kaivattaisiin. Varsinkin kun Teslaan ei tietääkseni saa edelleenkään esim. tässä hintaluokassa aika perusominaisuuksiin laskettavaa HUD:ia, mikä on minusta aikamoinen miinus.

Saati sitten joku "softa on vuosia edellä, koska MB:n UI on ruma" tyyppiset väitteet. Ne on graaffiselta tyyliltään erillaiset juu. Ja se, että Teslan systeemissä on jotain samoja elementtejä kuin vaikka iPadissa on totta, mutta ne elementit on ollut iPadissa noin vuodesta 2010 ja Model S:ssä vuodesta 2012, että en nyt kutsuisi sitä erityisen uudeksi. Ei sillä että uutuus olisi mikään itseisarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.

Tosin jos mikään muu kuin UI:n sulavuus (käytettävyydestä välittämättä) ei kiinnosta ja ehkä Netflix videot, niin miksi ostaa auto ylipäätään? Hyvin sillä iPadillakin voi niitä klikkailla.

Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Teslan käyttöliittymä on kaukana vuodesta 2021, siinä on pieniä tekstejä paljon joita pitää lukea (koska niitä ei näe suoraan esim. väreillä erotettuina), klikkailla ja jotka eivät toimi hyvin kosketusnäytöllä. Se on hieman kuin koodieditori jossa on värjäys käytössä ja joka on mustavalkoinen, valitettavasti Teslan UI on monessa paikassa jälkimmäinen. Ei sillä, Tesla on poistumassa omasta käyttöliittymästään enemmän tuohon Porsche/VW/Mersu/etc suuntaukseen jossa on isompia logoja, koska ne on helpompia hahmottaa. Eli valitettavasti joudut hyppäämään siihen 2007 Symbianiin piakkoin Teslassakin. Toki tiedän että siinä vaiheessa oletkin sitä mieltä että se v11 on maailman paras keksintö, mutta näin muistutuksena että ehdit vaihtaa mielipidettä ajoissa (v11 toki piti jo olla valmis, mutta .. Tesla).
 
Ja "kolmannenosapuolen" apit Teslalla aukee sekunteja kun avaat Netflixin jne.

Ehkä Mersussa ei näitä ole mutta Polestarissa ok Android Auto ja homma rokkaa.
 
Ei sillä, Tesla on poistumassa omasta käyttöliittymästään enemmän tuohon Porsche/VW/Mersu/etc suuntaukseen jossa on isompia logoja, koska ne on helpompia hahmottaa. Eli valitettavasti joudut hyppäämään siihen 2007 Symbianiin piakkoin Teslassakin.

2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.
 
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

"Selvä, helposti hahmotettava käyttöliittymä" ? Selvä. Muistaakseni 2007 Symbianissa oli kyllä alkuruudussa isot ikonit (kuten kaikissa Nokioissa jo alusta asti), mutta miten vain.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.

Ero on siinä että toinen meistä käyttää sitä ajaessa ja toinen fanittaa webbisivuja. Kyllähän se kieltämättä on vaikeaa keskustella.
 
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.

:facepalm:Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi
 
Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.
Yleinen konsensus Tesla faniporukoissa, johon sinäkin kuulut.

Olisi kiva nähdä missä tarkalleen on edellä.

Ainakin ne mersut joiden käyttöliittymää olen käyttänyt (joku 2018 E ja 2019 GLC) on toiminut sulavasti ja näyttänyt ihan modernilta ja selkeältä.

En väitä että olisi paras, mutta kyllä toi näyttöruutu painaa ainakin itsellä autonvalinnassa vain 5-10%

:facepalm:Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi

No kaveri toisessa triidissä kehuskeli ostavansa Teslan heti kun löytyy "sopiva". Joten pakkohan se on tulevaa hankintaa vähän forumilla kehuskella. Tulee parempi mieli kun sen sitte joskus hankkii.
 
Kävin koeajamassa vw id.4. Ihan miellyttävä iso auto. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tehoa saisi olla enemmänkin. Kevyempi id.3 oli varmaan vähän pirteämpi. Ainakin tuossa 4 mallissa on isot renkaat ja kuopat ei paljoa tuntuneet. Kitkat oli vielä alla.

Nyt noita uusia id.4 autoja on nettiauton puolellakin ainakin pari kpl myynnissä, eli ostaja saisi auton nopeastikin, jos vaan varusteet (ja hinta) on sopivat.

Omat tunnelmani ID4:n koeajon jäljiltä:
+ Pieni kääntösäde
+ Sopiva kiihtyvyys
+/- Ratin takana oleva pieni nopeusnäyttö oli yllättävän toimiva
+/- Istuin oli parempi kuin odotin, mutta ei mitään Premium-tasoa
- Auto tuntui sisätiloiltaan ahtaalta ja kummallisen kapealta
- Takapenkkiä ei voi suositella pitkille tai pitkäselkäisille

Sisällä liikkeessä ollut Max-tason ID4 tuotti suuren pettymyksen, eli kumma kyllä se tarjosi niin luotaan työntävän vaikutelman, että olin jo perumassa koeajoa, etenkin kun istuskelut etu- ja takapenkillä vain lisäsivät sitä tunnetta, että tällaista autoa en halua omistaa. Yllättävää kyllä koeajossa ollut Life-tason perusmalli tuntui jotenkin enemmän sopivalta tai riittävältä tämän tyyppistä autoa ajatellen. Fiilikset nousivatkin korkeammalle, mutta autokuume-käyrällä jäätiin nyt kyllä reilusti alle kuumelämpötilojen.
 
Luulin Sandyn olevan kartalla asioista mutta tuntuu että ei ihan taida ollakaan kun ei saa edes navia VWlla toimimaan. Toki muutakin valittaa mutta silti tuntuu oudolta jos työkseen tätä tekee ja eikä saa menua edes näkyviin.

Tuntuu että ei halua edes ymmärtää muuta kuin USA ja Teslan tapaa.


Sandyn Tesla-purkuvideot oli huikeaa katsottavaa. Tämä viimeisin oli kyllä pohjanoteeraus, kun asenteesta alkaa paistaa aika vahva asennevinouma Teslan suuntaan. En ole ID4:n käyttöliittymää käyttänyt, saati sitten Teslan, mutta kyllä oli surkuhupaisaa katsella kun Sandy räpeltää eikä löydä edes päävalikkoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 606
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom