Keskustelua hybridiautoista

Jos mikään muu kuin ajaminen ei kiinnosta, pääsee halvemmalla kun ostaa vaikka Corollan. Hyvin silläkin ajelee.

Tosin jos mikään muu kuin UI:n sulavuus (käytettävyydestä välittämättä) ei kiinnosta ja ehkä Netflix videot, niin miksi ostaa auto ylipäätään? Hyvin sillä iPadillakin voi niitä klikkailla.

Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Teslan käyttöliittymä on kaukana vuodesta 2021, siinä on pieniä tekstejä paljon joita pitää lukea (koska niitä ei näe suoraan esim. väreillä erotettuina), klikkailla ja jotka eivät toimi hyvin kosketusnäytöllä. Se on hieman kuin koodieditori jossa on värjäys käytössä ja joka on mustavalkoinen, valitettavasti Teslan UI on monessa paikassa jälkimmäinen. Ei sillä, Tesla on poistumassa omasta käyttöliittymästään enemmän tuohon Porsche/VW/Mersu/etc suuntaukseen jossa on isompia logoja, koska ne on helpompia hahmottaa. Eli valitettavasti joudut hyppäämään siihen 2007 Symbianiin piakkoin Teslassakin. Toki tiedän että siinä vaiheessa oletkin sitä mieltä että se v11 on maailman paras keksintö, mutta näin muistutuksena että ehdit vaihtaa mielipidettä ajoissa (v11 toki piti jo olla valmis, mutta .. Tesla).
 
Ja "kolmannenosapuolen" apit Teslalla aukee sekunteja kun avaat Netflixin jne.

Ehkä Mersussa ei näitä ole mutta Polestarissa ok Android Auto ja homma rokkaa.
 
Ei sillä, Tesla on poistumassa omasta käyttöliittymästään enemmän tuohon Porsche/VW/Mersu/etc suuntaukseen jossa on isompia logoja, koska ne on helpompia hahmottaa. Eli valitettavasti joudut hyppäämään siihen 2007 Symbianiin piakkoin Teslassakin.

2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.
 
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

"Selvä, helposti hahmotettava käyttöliittymä" ? Selvä. Muistaakseni 2007 Symbianissa oli kyllä alkuruudussa isot ikonit (kuten kaikissa Nokioissa jo alusta asti), mutta miten vain.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.

Ero on siinä että toinen meistä käyttää sitä ajaessa ja toinen fanittaa webbisivuja. Kyllähän se kieltämättä on vaikeaa keskustella.
 
2007 Symbian ei tarkoita isoja logoja. Kannattaa katsoa sitä visuaalista yleisilmettä.

Toki makuasioiksihan nämäkin voi laskea ja jos ennakkomielipide on, että Teslassa ei ole mitään hyvää niin aika vaikea sellaiselle on vastaan väittää joka sanoo tykkäävänsä lagittavasta ja hitaasta käyttöliittymästä enemmän kuin sulavasta ja responsiivisesta.

:facepalm:Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi
 
Kaipa tästäkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä yleinen konsensus taitaa olla että softassa Teslalla on reilusti etumatkaa. Teslan käyttöliittymä näyttää vuoden 2021 ipadilta, Mersun vuoden 2007 Symbianilta. Teslan käyttöliittymä on sulava ja responsiivinen, Mersun jökkii ja toimii hitaasti.

Mielestäni tämän hintaluokan autoissa käyttöliittymän ei pitäisi näyttää tuolta miltä se Mersussa näyttää.
Yleinen konsensus Tesla faniporukoissa, johon sinäkin kuulut.

Olisi kiva nähdä missä tarkalleen on edellä.

Ainakin ne mersut joiden käyttöliittymää olen käyttänyt (joku 2018 E ja 2019 GLC) on toiminut sulavasti ja näyttänyt ihan modernilta ja selkeältä.

En väitä että olisi paras, mutta kyllä toi näyttöruutu painaa ainakin itsellä autonvalinnassa vain 5-10%

:facepalm:Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi

No kaveri toisessa triidissä kehuskeli ostavansa Teslan heti kun löytyy "sopiva". Joten pakkohan se on tulevaa hankintaa vähän forumilla kehuskella. Tulee parempi mieli kun sen sitte joskus hankkii.
 
Kävin koeajamassa vw id.4. Ihan miellyttävä iso auto. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tehoa saisi olla enemmänkin. Kevyempi id.3 oli varmaan vähän pirteämpi. Ainakin tuossa 4 mallissa on isot renkaat ja kuopat ei paljoa tuntuneet. Kitkat oli vielä alla.

Nyt noita uusia id.4 autoja on nettiauton puolellakin ainakin pari kpl myynnissä, eli ostaja saisi auton nopeastikin, jos vaan varusteet (ja hinta) on sopivat.

Omat tunnelmani ID4:n koeajon jäljiltä:
+ Pieni kääntösäde
+ Sopiva kiihtyvyys
+/- Ratin takana oleva pieni nopeusnäyttö oli yllättävän toimiva
+/- Istuin oli parempi kuin odotin, mutta ei mitään Premium-tasoa
- Auto tuntui sisätiloiltaan ahtaalta ja kummallisen kapealta
- Takapenkkiä ei voi suositella pitkille tai pitkäselkäisille

Sisällä liikkeessä ollut Max-tason ID4 tuotti suuren pettymyksen, eli kumma kyllä se tarjosi niin luotaan työntävän vaikutelman, että olin jo perumassa koeajoa, etenkin kun istuskelut etu- ja takapenkillä vain lisäsivät sitä tunnetta, että tällaista autoa en halua omistaa. Yllättävää kyllä koeajossa ollut Life-tason perusmalli tuntui jotenkin enemmän sopivalta tai riittävältä tämän tyyppistä autoa ajatellen. Fiilikset nousivatkin korkeammalle, mutta autokuume-käyrällä jäätiin nyt kyllä reilusti alle kuumelämpötilojen.
 
Luulin Sandyn olevan kartalla asioista mutta tuntuu että ei ihan taida ollakaan kun ei saa edes navia VWlla toimimaan. Toki muutakin valittaa mutta silti tuntuu oudolta jos työkseen tätä tekee ja eikä saa menua edes näkyviin.

Tuntuu että ei halua edes ymmärtää muuta kuin USA ja Teslan tapaa.


Sandyn Tesla-purkuvideot oli huikeaa katsottavaa. Tämä viimeisin oli kyllä pohjanoteeraus, kun asenteesta alkaa paistaa aika vahva asennevinouma Teslan suuntaan. En ole ID4:n käyttöliittymää käyttänyt, saati sitten Teslan, mutta kyllä oli surkuhupaisaa katsella kun Sandy räpeltää eikä löydä edes päävalikkoa.
 
Sandyn Tesla-purkuvideot oli huikeaa katsottavaa. Tämä viimeisin oli kyllä pohjanoteeraus, kun asenteesta alkaa paistaa aika vahva asennevinouma Teslan suuntaan. En ole ID4:n käyttöliittymää käyttänyt, saati sitten Teslan, mutta kyllä oli surkuhupaisaa katsella kun Sandy räpeltää eikä löydä edes päävalikkoa.
Samaa mieltä. Ei kyllä paljoa tulee enää painoarvoa tämän tyypin sanomisille. Vähän tuntui jo silta kun kävi läpi ID.4 alustaa ja siinä vertaili mitenkä Tesla saanut tehtyä samat halvemmalla. En muista toiko sitä esiin, että tuo sama alusta menee n+1 autoon kun Teslan alusta on vain se yksi.
 
:facepalm:Lähinnä kyse on siitä, että sinä haukut kaikkea muuta paitsi Teslaa roskaksi

En hauku perusteetta mitään. Toisaalta täällä myös tietyt nimimerkit eivät suostu löytämään Teslasta mitään positiivista vaan kääntävät kaiken ongelmaksi.
 
En hauku perusteetta mitään. Toisaalta täällä myös tietyt nimimerkit eivät suostu löytämään Teslasta mitään positiivista vaan kääntävät kaiken ongelmaksi.

Koska et tunnu ymmärtävän, niin annan sinun selittää minulle nämä 2021 käyttöliittymät ja kuinka ne on suunniteltu täydellisesti.

Tässä ensimmäinen, piirsin vihreän ympäryksen sille informaatiolle, jota käytetään toiminnon valitsemisessa:

control_navigation.jpg

Kaikki muu ruudulla on turhaa eivätkä ole se mitä etsin. Huomaatko ongelman? 90% ruudusta on täynnä jotain, millä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa mitä olen juuri tekemässä. Käyttöliittymästä puuttuu täysin konteksti, vasemmalla on jotain mikä ei liity mitenkään asioiden löytämiseen (eikä FSD-visualisointi oikeastaan liity ikinä mihinkään) ja oikealla puolella on 30% tilasta käytöss itse valinnoiden tekemiseen. Suurin osa ruudusta on sekä valinnan jälkeen että valintaa tehdessä hukka käytössä. Vertaa tätä vaikka VW:n menuun, jossa toiminnon valinnat ovat se suurin osa näytöstä. Tämä on sama kuin kännykässä on isot ikonit kun avaat sen, jotta löydät sen ohjelman jota halusit käyttää. Teslan tapauksessa ajatus olisi käyttää 10% ruudusta niihin phone, messages ja muihin ikoneihin ja loput olisivat vaikkapa Applen logoa. Ei oikein toimi.

Toinen ongelma on navigoinnissa:

navi_information.jpg

Merkitsin vihreällä ohjeet mikä kertoo minne minun pitäisi mennä. Huomaatko kuinka valtavan pieni osa ruudusta on käytössä siihen? Kartta on sinäänsä kätevä, mutta se seuraavan käännöksen tieto on se mikä merkitsee erittäin paljon. Vertaa tätä mihin tahansa muuhun navigointisoftaan ja huomaat että prioriteetit ovat aika pielessä. Kartallekin löytyisi paljon enemmän tilaa, mutta jostain syystä se saa vain puolet ruudusta ja loput on .. antamassa mulle piirrettyä kuvaa mun autosta. Sen sijaan ne "2007 Symbian" VW:t itseasiassa tuon tärkeän tiedon heijastavat suoraan haluttaessa kuljettajalle sinne ikkunaan, ja itseasiassa AR-tyylisesti vielä näyttävät mille tielle pitää kääntyä. Mutta koska Tesla ei sitä tuota, niin sen on pakko olla vanhanaikaista, niinkö?

Teslassa on pahoja käytettävyysongelmia UI:ssa, koska suunnittelu on vanhanaikaista ja sitä ei ole uudistettu. Näin toivoen että v11 tuo lopultakin sitten modernin UI:n. HUDia ei taideta saada kuin vasta 10 vuotta kilpailijoita jäljessä, mutta Teslafanien mukaan sekin on tosin turhaa koska Teslahan ei tarvitse navigointia kun se osaa ajaa itse sinne perille.

Nyt odotan sitten sinulta kertomusta siitä, mikä ihme tästä teki nyt kymmeniä vuosia ohjelmallisesti ja käyttöliittymällisesti edelläkävijän?
 
@burmanm V11 on mielenkiintoista nähdä miten se istuu yhdelle näytölle. Ettei käy vahinkoa, että suunniteltu kahdelle.
 
Koska et tunnu ymmärtävän, niin annan sinun selittää minulle nämä 2021 käyttöliittymät ja kuinka ne on suunniteltu täydellisesti.

Tässä ensimmäinen, piirsin vihreän ympäryksen sille informaatiolle, jota käytetään toiminnon valitsemisessa:

control_navigation.jpg

Kaikki muu ruudulla on turhaa eivätkä ole se mitä etsin. Huomaatko ongelman? 90% ruudusta on täynnä jotain, millä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa mitä olen juuri tekemässä. Käyttöliittymästä puuttuu täysin konteksti, vasemmalla on jotain mikä ei liity mitenkään asioiden löytämiseen (eikä FSD-visualisointi oikeastaan liity ikinä mihinkään) ja oikealla puolella on 30% tilasta käytöss itse valinnoiden tekemiseen. Suurin osa ruudusta on sekä valinnan jälkeen että valintaa tehdessä hukka käytössä. Vertaa tätä vaikka VW:n menuun, jossa toiminnon valinnat ovat se suurin osa näytöstä. Tämä on sama kuin kännykässä on isot ikonit kun avaat sen, jotta löydät sen ohjelman jota halusit käyttää. Teslan tapauksessa ajatus olisi käyttää 10% ruudusta niihin phone, messages ja muihin ikoneihin ja loput olisivat vaikkapa Applen logoa. Ei oikein toimi.

Ympyröimäsi valikko on asetusvalikko, jota ei kai ole lähtökohtaisesti tarkoitus säätää jatkuvasti ajon aikana. Käytetyimpiin toimintoihin löytyy pikavalinnat ruudun alalaidasta, ratin rullasta sekä viiksistä ja oman kokemukseni perusteella se on toimiva ratkaisu.

Toinen ongelma on navigoinnissa:

navi_information.jpg

Merkitsin vihreällä ohjeet mikä kertoo minne minun pitäisi mennä. Huomaatko kuinka valtavan pieni osa ruudusta on käytössä siihen? Kartta on sinäänsä kätevä, mutta se seuraavan käännöksen tieto on se mikä merkitsee erittäin paljon. Vertaa tätä mihin tahansa muuhun navigointisoftaan ja huomaat että prioriteetit ovat aika pielessä. Kartallekin löytyisi paljon enemmän tilaa, mutta jostain syystä se saa vain puolet ruudusta ja loput on .. antamassa mulle piirrettyä kuvaa mun autosta. Sen sijaan ne "2007 Symbian" VW:t itseasiassa tuon tärkeän tiedon heijastavat suoraan haluttaessa kuljettajalle sinne ikkunaan, ja itseasiassa AR-tyylisesti vielä näyttävät mille tielle pitää kääntyä. Mutta koska Tesla ei sitä tuota, niin sen on pakko olla vanhanaikaista, niinkö?

Kuvassa nopeutesi on 0kmh, josta johtuen kartta on zoomattu lähelle. Jos lähdet ajamaan, kartta näkyy paljon isommalta alueelta. Ruutu on myös aika iso (15") joten tuo osa ruudustakin on aika iso navi-näkymä.

Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..
 
Ympyröimäsi valikko on asetusvalikko, jota ei kai ole lähtökohtaisesti tarkoitus säätää jatkuvasti ajon aikana. Käytetyimpiin toimintoihin löytyy pikavalinnat ruudun alalaidasta, ratin rullasta sekä viiksistä ja oman kokemukseni perusteella se on toimiva ratkaisu.

En mä tarvitse ajon aikana myöskään sitä FSD-informaatiota. Miksi se vie puolet ruudusta? Rehellisesti en keksi miksi se ikinä näkyy siinä, mutta P-moodissa se sentään katoaa ja saa painaa pieniä nappeja joilla avata esim. latausportti. Nekin voisivat tosin olla huomattavasti isompia ikoneita koska tilaa on ja paljon. Asetusten ruutu sen sijaan on aina samanlainen, ajoi tai ei. Miksi se ei voi olla koko ruudun kokoinen kuten sen pitäisi? Sitä paitsi, kuten jo todettua, ratista ja alaruudusta ei saa säädettyä kaikkia tarvittavia toimintoja. Ei muuten edes ruutua pimeä / valoisa (joka ei ole täydellinen sekään).

Tai miksei navigointi voi olla tuollainen alabaarin kokoisilla logoilla alkaen suoraan vasemmalta puolelta ruutua? Niin 2021 UI:t toimivat, tämä nykyinen taas tuntuu kuin hiirelle suunniteltulta eikä ollenkaan kosketusnäyttöön.

Kuvassa nopeutesi on 0kmh, josta johtuen kartta on zoomattu lähelle. Jos lähdet ajamaan, kartta näkyy paljon isommalta alueelta. Ruutu on myös aika iso (15") joten tuo osa ruudustakin on aika iso navi-näkymä.

Tuo ei vastannut mitenkään siihen itse väitökseeni, jonka olin vielä kaiken lisäksi laittanut vihreän paneelin sisään. Nopeuteni voi olla 0 km/h tai 100km/h, mutta tuo itse nuoli on aina saman kokoinen. Se ei muutu mihinkään. Tuo osa on hyvin pieni ja sen nähdäkseen minne seuraavaksi pitää kääntyä joutuu oikeasti kääntämään päänsä pois liikenteestä ja katsomaan sitä tarkasti, sitä ei näe sivusilmällä tai nopealla vilkaisulla (se on yhtä kaukana matkustajan puolella kuin kuljettajan). Se on aivan tuhottoman pieni ja aivan väärässä kohdassa.

Se että se tärkein asia itse toiminnossa vie alle 5% ruudusta kertoo jotain UI-suunnittelusta, se ei ole nykyaikaa. Se on pahempi kuin ikivanhan Nokia-puhelimen ruutu, aivan kuten niissä ihanissa Virve-puhelimissa.

Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..

Tesla kuitenkin näyttää "informaatioruudun" näkökentässä ratin edessä Model S:ssä ja Model X:ssä? Ei oikein vakuuta nyt tuo perustelu. Miten sen lisäksi navigoinnin ohjeet ovat jotain mitä Teslassa ei tarvitse? Ei se perillekään osaa ajaa kuin Elonin villeissä unelmissa vuosilta 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, 2024, 2025, ...

HUDin puute kuulunee luultavasti oikeasti samaan sarjaan kuin matrix-LEDit. Ei ole osaamista talon sisällä, mutta ei tahdota ostaa ulkopuolelta vastaavaa tuotetta. Sehän Teslan nykyinen meno on, toimivatkin tuotteet vaihdetaan Teslan omiin ratkaisuihin, jotka eivät toimi yhtä hyvin. Esim. Model S:ssä oli vielä ulkopuolelta ostettu rain-sensor, mutta Model 3:n kohdalla (ja uskoisin tulevassa Model S:ssä olevan samoin) kehitettiin oma ratkaisu joka toimii huomattavasti huonommin. Sama kävi hieman AP:n kanssa, parhaiten toimiva AP taitaa edelleen olla se AP1, joka oli ostettu ulkopuolelta (MobilEye).
 
Teslalla taitaa olla tietoinen linjanveto olla tekemättä ar-hudia. Muistaakseni sitä perusteltiin sillä, että ilman hudielementtejä näkyvyys tiehen on selkeämpi ja automatisoimalla mahdollisimman paljon kuski ei tarvitse näkökenttään jatkuvasti kaikkea informaatiota jota legacy-autoissa tarvitaan. Pakko myöntää, etten ole ihan varma olenko tästä samaa mieltä Teslan kanssa. Kokemusta hudillisista autoista ei ole..
Näkyvyys eikä selkeys tiehen ei ole missään tilanteessa yhtään parempi. katse tuulilasissa ja samalla tiessä vai keskinäytössä?
Ainoa syy tuolle linjavedolle on että se maksaa. Hudi on jotakuinkin yksi parhaista varusteista mitä autossa voi olla, siellä on kaikki info mitä ajaessa tarvitsee.
 
@burmanm V11 on mielenkiintoista nähdä miten se istuu yhdelle näytölle. Ettei käy vahinkoa, että suunniteltu kahdelle.

Alan olemaan jo vannoutunut Teslamies, uskon aina että tuleva on parempi ja katseeni on aina tulevissa ominaisuuksissa ;)
 
HUDin puute kuulunee luultavasti oikeasti samaan sarjaan kuin matrix-LEDit. Ei ole osaamista talon sisällä, mutta ei tahdota ostaa ulkopuolelta vastaavaa tuotetta. Sehän Teslan nykyinen meno on, toimivatkin tuotteet vaihdetaan Teslan omiin ratkaisuihin, jotka eivät toimi yhtä hyvin. Esim. Model S:ssä oli vielä ulkopuolelta ostettu rain-sensor, mutta Model 3:n kohdalla (ja uskoisin tulevassa Model S:ssä olevan samoin) kehitettiin oma ratkaisu joka toimii huomattavasti huonommin. Sama kävi hieman AP:n kanssa, parhaiten toimiva AP taitaa edelleen olla se AP1, joka oli ostettu ulkopuolelta (MobilEye).
Eikö ole oikeasti matriisiledejä edes faceliftissä? koeajoin valoisalla niin ei tullut kiinnitettyä huomiota.
 
Eikö ole oikeasti matriisiledejä edes faceliftissä? koeajoin valoisalla niin ei tullut kiinnitettyä huomiota.

Tarkoitin siis näitä Audin tyylisiä jossa jokainen LEDi on yksittäin säädettävissä (sammuu vain vastaanottajan kohdalla, valaisee sen kummallekin puolelle etc) ja jotka kääntyvät sen lisäksi. Model 3:n kykenee kai teoriassa kääntymään, mutta ei oikein sammuttamaan yksittäistä lediä. Mutta ei tällä hetkellä ainakaan osaa edes kääntyä kohti tai edes mennä pois päältä kunnolla vastaanottajan tullessa vastaan, vaikka muuten valaisutehoa on hyvin.
 
Tarkoitin siis näitä Audin tyylisiä jossa jokainen LEDi on yksittäin säädettävissä (sammuu vain vastaanottajan kohdalla, valaisee sen kummallekin puolelle etc) ja jotka kääntyvät sen lisäksi. Model 3:n kykenee kai teoriassa kääntymään, mutta ei oikein sammuttamaan yksittäistä lediä. Mutta ei tällä hetkellä ainakaan osaa edes kääntyä kohti tai edes mennä pois päältä kunnolla vastaanottajan tullessa vastaan, vaikka muuten valaisutehoa on hyvin.
joo juuri niistä itekin puhuin. nuo oli kuitenki jo 2015 opel astrassa niin miten ei edelläkävijässä?
 
joo juuri niistä itekin puhuin. nuo oli kuitenki jo 2015 opel astrassa niin miten ei edelläkävijässä?

Eivät nuo Astran valot kykene aivan siihen mihin itse viittasin (nuo ovat ns. vanhempaa sukupolvea samasta ajatuksesta kylläkin). Varmaan lähdetty taas keksimään pyörä uudestaan ja siitä ei tullutkaan vielä valmista, en tiedä. Toivon todella että Model 3 saisi edes kääntyvän ominaisuuden softapäivityksenä, nuo kääntyvät valot olivat ainakin ID3:ssa sen verran mukavat. Rautapuolessa rajoitusta ei liene, vaikka toki autolla voi olla vähän vaikeuksia kameroiden kautta pimeällä nähdä kun ei ole erillistä pimeänäkökameraa, mutta tässäkin ominaisuudessa taitaa softapuoli osoittautua vielä Teslalle hankalaksi.
 
Eivät nuo Astran valot kykene aivan siihen mihin itse viittasin (nuo ovat ns. vanhempaa sukupolvea samasta ajatuksesta kylläkin). Varmaan lähdetty taas keksimään pyörä uudestaan ja siitä ei tullutkaan vielä valmista, en tiedä. Toivon todella että Model 3 saisi edes kääntyvän ominaisuuden softapäivityksenä, nuo kääntyvät valot olivat ainakin ID3:ssa sen verran mukavat. Rautapuolessa rajoitusta ei liene, vaikka toki autolla voi olla vähän vaikeuksia kameroiden kautta pimeällä nähdä kun ei ole erillistä pimeänäkökameraa, mutta tässäkin ominaisuudessa taitaa softapuoli osoittautua vielä Teslalle hankalaksi.
USA:ssa ei taida olla matrix led valot sallittuja.
 
Eivät nuo Astran valot kykene aivan siihen mihin itse viittasin (nuo ovat ns. vanhempaa sukupolvea samasta ajatuksesta kylläkin). Varmaan lähdetty taas keksimään pyörä uudestaan ja siitä ei tullutkaan vielä valmista, en tiedä. Toivon todella että Model 3 saisi edes kääntyvän ominaisuuden softapäivityksenä, nuo kääntyvät valot olivat ainakin ID3:ssa sen verran mukavat. Rautapuolessa rajoitusta ei liene, vaikka toki autolla voi olla vähän vaikeuksia kameroiden kautta pimeällä nähdä kun ei ole erillistä pimeänäkökameraa, mutta tässäkin ominaisuudessa taitaa softapuoli osoittautua vielä Teslalle hankalaksi.
Eikös nuo vanhat ooppelin valot olleet juuri ne perus matrixit, eli kaukovalot muodostuivat useammasta ledvalosta jotka limittyivät varsinaisessa valokeilassa niin että sieltä voitiin sammuttaa aina siitä vastaantulijaa kohti töhöttävät valot. Varmaan uudemmissa on tiiviimpi matrix, mutta eihän se idea siitä mihinkään muutu.

Ohjauksen mukana kääntyviä valojahan on ollut jo 50-luvulla, ja ovathan ne tietysti ihan näppärä ominaisuus, varsinkin mutkaisella tiellä, mutta eihän ne matrix valoihin liity?
 
Eikös nuo vanhat ooppelin valot olleet juuri ne perus matrixit, eli kaukovalot muodostuivat useammasta ledvalosta jotka limittyivät varsinaisessa valokeilassa niin että sieltä voitiin sammuttaa aina siitä vastaantulijaa kohti töhöttävät valot. Varmaan uudemmissa on tiiviimpi matrix, mutta eihän se idea siitä mihinkään muutu.

Perusajatus ei toki ole muuttunut, eli valokeilaa säädetään sen mukaan onko vastaantulijoita, miten tie käyttäytyy, nopeuden mukaan etc. Mutta siis, implementaatio on kehittynyt kyllä vuosien varrella, ei pelkästään ledien määrän mukana vaan myös automaatiikan kanssa. Näköjään Audin nimitys olikin "laser light" nykyisin näille, mutta kuitenkin.

Ohjauksen mukana kääntyviä valojahan on ollut jo 50-luvulla, ja ovathan ne tietysti ihan näppärä ominaisuus, varsinkin mutkaisella tiellä, mutta eihän ne matrix valoihin liity?

Eivät ne ohjauksen mukaan käänny, vaan tien mukaan. Eli valaisevat sinne minne tiekin on kääntymässä. LEDeihin ne liittyvät siinä mielessä että eri LEDit voivat osoittaa eri suuntaan ja eri leveydelle. Näin saa paremman valokeilan siinä kääntymisessä kuin jos olisi vain yksi valo joka kääntyy.
 
Laser valoihinhan tässä aletaan siirtymään
Perusajatus ei toki ole muuttunut, eli valokeilaa säädetään sen mukaan onko vastaantulijoita, miten tie käyttäytyy, nopeuden mukaan etc. Mutta siis, implementaatio on kehittynyt kyllä vuosien varrella, ei pelkästään ledien määrän mukana vaan myös automaatiikan kanssa. Näköjään Audin nimitys olikin "laser light" nykyisin näille, mutta kuitenkin.
Nää on nimensä mukaan laser valot eikä enää ledi. löytyy myös ainaki bmw.
 
On tää jotenkin koomista seurata, kun yksi joka on nähny kuvissa ja käyny jopa koeajamassa Teslaa, yrittää käytettävyydessä ojentaa toista joka oikeasti omistaa ja ajaa sellaisella.
 
On tää jotenkin koomista seurata, kun yksi joka on nähny kuvissa ja käyny jopa koeajamassa Teslaa, yrittää käytettävyydessä ojentaa toista joka oikeasti omistaa ja ajaa sellaisella.

Kyllä autosta keskustella varmaan saa vaikkei omistaisi kyseistä autoa. Tässähän toki kyseessä on myös sellainen Teslanomistaja, jonka n. 200 edellistä viestiä tällä foorumilla ovat lähes pelkästään Teslan haukkumista.
 
Kyllä autosta keskustella varmaan saa vaikkei omistaisi kyseistä autoa. Tässähän toki kyseessä on myös sellainen Teslanomistaja, jonka n. 200 edellistä viestiä tällä foorumilla ovat lähes pelkästään Teslan haukkumista.
tottakai saa mutta se että ylistää sen olevan "valovuosia" muita edellä ja muutenkin kaikinpuolin paras ja ainoa kokemus siitä on koeajo.
Uskoisin ennemmin henkilöä jolla auto oikeesti on. Miksi kukaan omistaja ihan huvikseen haukkuisi sitä jos siinä ei olisi mitään vikaa?
 
Jotenkin tuntuu, että tekis vähän kaikille hyvää ottaa etäisyyttä siihen merkkitaistoon. Teslamiehet ja Teslavastaiset voisivat ottaa vähän rennommin ja ymmärtää, että erilaisia autoja erilaisilla vahvuuksilla on olemassa, jokaisessa omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Täydellistä autoa sensijaan ei ole olemassa.

Vähän menee välillä raskaaksi tää vääntäminen puolin ja toisin ja varsinainen asiasisältö häviää sinne mölyyn.
 
Uskoisin ennemmin henkilöä jolla auto oikeesti on. Miksi kukaan omistaja ihan huvikseen haukkuisi sitä jos siinä ei olisi mitään vikaa?

Sanoisin että suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoihinsa, mutta harvempi viitsii seurata tämän foorumin keskustelua kun täällä on useampi henkilö joilla on jotain omituista katkeruutta Teslaa vastaan. Siksi itse olen halunnut vähän haastaa näitä vihaajia kun keskustelu on muuten ollut aika yksipuolista Teslan haukkumista.

Mutta ehkä jätän tämän keskustelun tähän ja jatkan muilla foorumeilla sähköautoista keskustelemista.
 
Sanoisin että suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoihinsa, mutta harvempi viitsii seurata tämän foorumin keskustelua kun täällä on useampi henkilö joilla on jotain omituista katkeruutta Teslaa vastaan. Siksi itse olen halunnut vähän haastaa näitä vihaajia kun keskustelu on muuten ollut aika yksipuolista Teslan haukkumista.

Mutta ehkä jätän tämän keskustelun tähän ja jatkan muilla foorumeilla sähköautoista keskustelemista.

Sama juttu. Tämä ketju oli joskus mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Tätä nykyä muutaman nimimerkin älytöntä jankutusta.
 
Sanoisin että suurin osa Teslan omistajista on tyytyväisiä autoihinsa, mutta harvempi viitsii seurata tämän foorumin keskustelua kun täällä on useampi henkilö joilla on jotain omituista katkeruutta Teslaa vastaan. Siksi itse olen halunnut vähän haastaa näitä vihaajia kun keskustelu on muuten ollut aika yksipuolista Teslan haukkumista.

Mutta ehkä jätän tämän keskustelun tähän ja jatkan muilla foorumeilla sähköautoista keskustelemista.
Suurin osa varmastikin on, kuten kaikkien muidenkin merkkien omistajista. Ei kellään varmaankaan mitään katkeruutta tai mitään muutakaan tarvetta tuomita syyttä. Täällähän nimenomaan vertaillaan mihin ne autot pystyvät ja mihin eivät. Se että et kykene ottamaan yhtään kritiikkiä ihannoimaasi autonvalmistajaa kohtaan ni se on sinun ongelmasi ja se teslaclub on oikea paikka missä väärät mielipiteet poistetaan ja kritisoijat bannataan.
 
Ei varmaan tarvitse muualle mennä keskustelemaan. Tässä kaiketi ihmiset kaipaavat perustelua sille Teslan käyttöliittymän ylivertaisuudelle. Pelkkä nopeus ei ihan tunnu riittävän, ja joka tapauksessa EQS:n tuotantoversioon voisi kuvitella sen sulavuudenkin parantuvan, jos ottaa huomioon, että tähän asti MBUX on ollut jo A-sarjasta lähtien melko paljon kiitosta kerännyt käyttöjärjestelmä.

Toisaalta tällaisen keskustelun ei pitäisi mennä mitenkään henkilökohtaisuuksiin, sillä lopulta tässä kiistellään vain siitä, mistä kukin tykkää autoissaan ja mistä ei, eikä autot ole ikinä olleet ainoastaan järjen asia. Myönnettäkööt nyt vaikka, että itse saattaisin todennäköisesti ottaa Alfa Romeon tai Jaguarin uudemman sedanin, vaikka kummankin kohdalla viimeistely on BMW:tä ja Mercedestä alkeellisempaa, ja ilmeisesti käyttöliittymätkin jäävät jälkeen. Niiden kohdalla taas ajettavuus ja yleinen tunne menee kuitenkin sellaisten asioiden edelle, ja sama voi tapahdua ihan ymmärrettävästi Teslan kohdalla.

Eli tässä kaksi vähän eri koulukuntaa ottaa yhteen. Toinen saattaa olla koeajon jälkeen niin ihastunut Teslan minimalistiseen tyyliin, toimintamatkaan ja latausmahdollisuuksiin, että ei edes tule mieleenkään miettiä muita vaihtoehtoja. Ja samalla toinen saattaa koeajaa jonkun S-sarjan/EQS:n ja ihmetellä, miten kukaan tässä hintaluokassa tyytyisi tippaakaan vaatimattomampaan viimeistelyyn tai ajettavuuteen. Samalla molemmat saavat tahoillaan päätyä ihan kumpaan tahansa, koska molemmille merkitsee autoissa eri asiat.

Tuntuu että tässä keskustelussa kyse ei edes ole perinteisen puhtaasta auto vs. auto -asetelmasta (tyyliin Astra vs. Focus), vaan jostain suuremmasta tai moniulotteisemmasta. Ilmankos kun hintalappu karkaa 100 000 euroon ja käyttövoimakin vaihtuu täysin siinä samalla.
 
Toisaalta tällaisen keskustelun ei pitäisi mennä mitenkään henkilökohtaisuuksiin, sillä lopulta tässä kiistellään vain siitä, mistä kukin tykkää autoissaan ja mistä ei, eikä autot ole ikinä olleet ainoastaan järjen asia. Myönnettäkööt nyt vaikka, että itse saattaisin todennäköisesti ottaa Alfa Romeon tai Jaguarin uudemman sedanin, vaikka kummankin kohdalla viimeistely on BMW:tä ja Mercedestä alkeellisempaa, ja ilmeisesti käyttöliittymätkin jäävät jälkeen. Niiden kohdalla taas ajettavuus ja yleinen tunne menee kuitenkin sellaisten asioiden edelle, ja sama voi tapahdua ihan ymmärrettävästi Teslan kohdalla.

Tässä koko jutun ydin. alfa romeon ostaja ostaa sen auton koska kokee sen fiiliksen, tuntuman jne olevan enemmän ku mitä saksalaisilla on tarjota. Ei alfa kuski tule mersumiehelle selittämään sen auton ylivertaisuudesta, se on ostanut sen minkä haluaa.
Teslaa omistamaton porukka taas kertoo miten helvetin paskoja ja kivikautisia kaikki muut ovat jonkun esituotantomallin esittelyvideon perusteella mikä ei todennäköisesti vastaa ollenkaan tuotantomallia.
 
Perusajatus ei toki ole muuttunut, eli valokeilaa säädetään sen mukaan onko vastaantulijoita, miten tie käyttäytyy, nopeuden mukaan etc. Mutta siis, implementaatio on kehittynyt kyllä vuosien varrella, ei pelkästään ledien määrän mukana vaan myös automaatiikan kanssa. Näköjään Audin nimitys olikin "laser light" nykyisin näille, mutta kuitenkin.



Eivät ne ohjauksen mukaan käänny, vaan tien mukaan. Eli valaisevat sinne minne tiekin on kääntymässä. LEDeihin ne liittyvät siinä mielessä että eri LEDit voivat osoittaa eri suuntaan ja eri leveydelle. Näin saa paremman valokeilan siinä kääntymisessä kuin jos olisi vain yksi valo joka kääntyy.
Nuo laservalot tehdään kyllä sinisillä laser LED lampuilla ja reflektorin kautta keltaisen fosforin avustuksella päätyvät valkoisena valona tontille. Ei sieltä mitään yhden taajuuden laservaloa saa ulos asti suoraan. LED polttimoita nuo laserit on kuitenkin pohjimmiltaan ja prosessointia sitten loput.
 
En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia. :smoke:
Tämäkin niitä juttuja että kunnes ite livenä koet. Tuo oletettavasti sama kuin uusin ässä mersu mikä videoissa näytti tuota ja on livenä hämmentävän upea.
 
En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia. :smoke:

Jep, tämä näyttää aika marketti peli-pc:ltä (mutta ehkä se on kohderyhmää). Mutta se perusmallin kojelauta oli ihan siedettävä.

Vaikka en tesla fani olekaan, mutta täytyy kyllä sanoa että se amerikkalaiseksi autoksi hieno saavutus, design melkein pohjoismaamaista selkeyteen pyrkien, samaten korin muotoiluissa suht puhtaat linjat jotka kestävät aikaa (vrt 911 porsche), toisin kuin tämän hetken kamalimmat muotirypytetyt ja pontatut korit..
 
Jep, tämä näyttää aika marketti peli-pc:ltä (mutta ehkä se on kohderyhmää). Mutta se perusmallin kojelauta oli ihan siedettävä.

Vaikka en tesla fani olekaan, mutta täytyy kyllä sanoa että se amerikkalaiseksi autoksi hieno saavutus, design melkein pohjoismaamaista selkeyteen pyrkien, samaten korin muotoiluissa suht puhtaat linjat jotka kestävät aikaa (vrt 911 porsche), toisin kuin tämän hetken kamalimmat muotirypytetyt ja pontatut korit..
Voi olla että oon väärässäkin mutta jos model 3 on nyt aivan helvetin typerän näköinen (keulasta) niin on se sitä varmaan vuosien myötä myös.
Siinä olet kyllä oikeassa että amerikkalaiseksi huikea saavutus, ne on totuttu pitämään ladatason autoina ja onhan tesla perusjenkkiautoon nähden varsin laadukas.
 
Voi olla että oon väärässäkin mutta jos model 3 on nyt aivan helvetin typerän näköinen (keulasta) niin on se sitä varmaan vuosien myötä myös.
Siinä olet kyllä oikeassa että amerikkalaiseksi huikea saavutus, ne on totuttu pitämään ladatason autoina ja onhan tesla perusjenkkiautoon nähden varsin laadukas.

Noo laitetaan siihen musta vinyylikatto ja puukylkiteippaukset, niin ei keula häiritse :)
 
Noo laitetaan siihen musta vinyylikatto ja puukylkiteippaukset, niin ei keula häiritse :)
Häiritsi kuitenkin liikaa, oisin halunnut ostaa performancen koska se menee oikeasti aika vitusti mutta pelkästään toi sisustan ankeus mitä ei edes rahalla saa tehdastilauksena parempana ni jätti tän kyllä väliin. (ei ilmastoituja penkkejä saati sitten hudia) mikä pitäisi olla ihan perussettiä tässä hintaluokassa. Muun kärsimyksen pelkällä keskinäytöllä olisin voinut sietää.
 
Häiritsi kuitenkin liikaa, oisin halunnut ostaa performancen koska se menee oikeasti aika vitusti mutta pelkästään toi sisustan ankeus mitä ei edes rahalla saa tehdastilauksena parempana ni jätti tän kyllä väliin. (ei ilmastoituja penkkejä saati sitten hudia) mikä pitäisi olla ihan perussettiä tässä hintaluokassa. Muun kärsimyksen pelkällä keskinäytöllä olisin voinut sietää.
Saako muilla tähän hintaluokkaan ilmastoituja penkkejä? Tai hudia? Monissa nuokin lisävarusteita.

Sähköautossa se akku maksaa ja sen takia ei suoraan voi verrata 65k sähkö vs polttis.
 
Saako muilla tähän hintaluokkaan ilmastoituja penkkejä? Tai hudia? Monissa nuokin lisävarusteita.

Sähköautossa se akku maksaa ja sen takia ei suoraan voi verrata 65k sähkö vs polttis.
Jos saisi edes lisävarusteena. olisin tuon performancen varmastikin ostanut jos siinä olisi ollut hudi ja ilmastoidut penkit.
Ei missään kai nuo ole alkaen mallissa-
 
En tiiä softasta ja muusta mutta ihan järkyttävän näköinen joulukuusi tuolta sisältä. Makuja on monia.

Noissa esittelyvideoissa joo, mutta jos katsoi esim. Autogefuhlin videota, niin se näytti paljon paremmalta kun oli luonnonvaloa. Ilmeisesti joulukuusen valaistusta saa muutettua inhimillisempään suuntaan ja noi videot on enemmän sitä "wow"-efektin rakentelua kohti halvempia malleja. Tai näin arvelen, mutta ei se tosiaan näyttänyt kaikissa videoissa aivan noin kirkkaalta.
 
Aika paljon täällä (ja muualla) on äänessä virtuaalisähköautoilijat. On käyty koeajolla ja katsottu youtubet sekä foorumit. Sitten esiinnytään tiukoilla mielipiteillä jostakin yksittäsestä ominaisuudesta, jolla ei välttämättä ole paljon p*skankan vertaa merkitystä kun autolla oikeasti lähdetään suorittamaan useamman vuoden normaaleja ajoja. Kaupunkpyöritystä, maanteiajoa, kuljetuskykyä, ajomatkaa ympärivuoden, kokonaiskustannuksia ja niin edelleen.
 
Aika paljon täällä (ja muualla) on äänessä virtuaalisähköautoilijat. On käyty koeajolla ja katsottu youtubet sekä foorumit. Sitten esiinnytään tiukoilla mielipiteillä jostakin yksittäsestä ominaisuudesta, jolla ei välttämättä ole paljon p*skankan vertaa merkitystä kun autolla oikeasti lähdetään suorittamaan useamman vuoden normaaleja ajoja. Kaupunkpyöritystä, maanteiajoa, kuljetuskykyä, ajomatkaa ympärivuoden, kokonaiskustannuksia ja niin edelleen.
Täällä fiilistellän haaveissa olevaa model 3 ja haukutaan mqs mikä siis ässä mersua vastaava ja kerrotaan kuinka model 3 olevan parempi, laadukkaampi ja ennenkaikkea tyylikkäämpi ku max level mersu.
Koita nyt tässä jotain järkevää kirjoitella...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 091
Viestejä
4 657 770
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom