Kylmyys ei varsinaisesti pura akkuja. Ongelma tulee siitä, että ne akut eivät toimi liian kylminä, joten se akku pitää lämmittää ennen ajoa. Tämä syö kohtalaisen paljon tuota sähköä. Jos ulkona ei ole aivan liian kylmää, niin lienee melko sama onko se auto siellä seisomassa yhden vai kaksi yötä. Liikkeellelähtökertojen määrä sen sijaan saattaa vaikuttaa huomattavasti siihen kantamaan.
Toisaalta, isompi ongelma lienee se, että 300 km kantaman sähköautolla ei ajeta 240 km talviajoa. Tai, no riippuu siitä mikä kantama tuo 300 km kantama on. Jos se on minkään virallisen testisyklin mukainen, niin sitten luultavasti ei sinne retkipaikkaan ja takaisin pääsisi edes ilman sitä yöpymistä. Noin kylmällä ilma on niin paljon tiheämpää, että se kulutus kasvaa muutenkin huomattavasti. (Käytännössä koko ero kesä- ja talvikulutuksen välillä tulee tästä myös polttomoottoriautoille. Toki lyhyillä matkoilla tuo moottorin lämpötila vaikuttaa myös hieman; vähänkään pidempi matka ja se kone kyllä lämpenee optimilämpötilaan kaikkina vuodenaikoina.)
Toki, jos se olisi Tesla, niin sitten toki ei kannattaisi olla yhtään kylmempää... –30 asteessa kun sitä autoa ei saa pitää yli 24 tuntia putkeen irti laturista tai akun takuu raukeaa.