Keskustelua hybridiautoista

Sinun mielestä sähköveron korotus olisi toimiva tapa? Itseä ainakin saattaisi hiukan nyppiä, kun asun sähkölämmitteisessä ok-talossa ja kuljen pääasiassa matkani fillarilla.

Ja me yksityisautoilijat makselemme tällä hetkellä maan menoja n. 6 miljardilla eurolla ylimääräistä per vuosi. Yhteiskunta on siitä jännä, ettei siellä voi maksella pelkästään omista jutuistaan.
 
Ja me yksityisautoilijat makselemme tällä hetkellä maan menoja n. 6 miljardilla eurolla ylimääräistä per vuosi. Yhteiskunta on siitä jännä, ettei siellä voi maksella pelkästään omista jutuistaan.
Et vastannut kysymykseeni kuitenkaan.
Sinun mielestästi siis olisi reilua, että jos käytät huomattavat määrät sähköä muuhun kuin siihen autoiluun, niin sähköveron nosto korjaisi verovajeen joka tulee sähköautoilusta? Eikö olisi parempi nostaa tuloveroa, niin saadaan kaikki näihin talkoisiin mukaan?
 
Et vastannut kysymykseeni kuitenkaan.
Sinun mielestästi siis olisi reilua, että jos käytät huomattavat määrät sähköä muuhun kuin siihen autoiluun, niin sähköveron nosto korjaisi verovajeen joka tulee sähköautoilusta? Eikö olisi parempi nostaa tuloveroa, niin saadaan kaikki näihin talkoisiin mukaan?
Voithan ruveta lämmittään puulla ja näin välttää verot kuten nytkin vältät verot kulkemalla pyörällä. :D
 
Autoilijan sorsiminen on maan tapa.

Lähetetty minun Nexus 6P laitteesta Tapatalkilla
 
Autoilija aiheuttaa muille haittaa toiminnallaan. Se aiheuttaa päästöjä ja ruuhkia paljon enemmän kuin fillaroijat jne.

Yksityisautoilun tapauksessa nuo haitat eivät muodostu itsestään kustannuksiksi sille autoilun suorittajalle, vaan ne kohdistuvat koko yhteiskuntaan.

Pigovian taxes on käsite, josta sekä poliitikot, että ekonomistit pitävät, sillä siinä verotuksen perusteena käytetään sitä, että koitetaan kompensoida yhteiskunnalle aiheutuvia haittoja verottamalla niitä asioita, joista näitä nk. ulkoiskustannuksia syntyy.

Julkinen terveydenhoito -> alkoholi ja tupakka aiheuttavat kustannuksia yhteiskunnalle. Yhteinen ilmakehä jossa päästöt aiheuttavat sairastumisia ja ilmaston lämpenemistä jne -> veroa päästökohteille eli autoille ja polttoaineelle.

Sähköauto vähentää hiukkaspäästöjä ilmakehään. Renkaat ja jarrut päästävät edelleen, mutta vähemmän kuin diesel / polttomoottoriautot -> niitä voi verottaa kevyemmin. Sen sijaan ruuhkien osalta sähköauto ei auta lainkaan, joten ei sekään ongelmatonta ole.
 
Olikos tästä uudesta pikku sähkiksestä täällä vielä puhetta? Mielestäni tämä on juuri sitä mitä sitten pitäisi kaupungeissa käyttää, roomassa ollessani tuli yllätyttyä kuinka paljon smartin two malleja siellä on liikenteessä :D parastahan noissa on koko eli auton saa katuparkkiin kivasti poikittain (mitä siellä näkyi paljon)

Kotisivut: Home

e_go_life_45_vorne_880.jpg
e_go_life_seite_880.jpg


Hinnat alkaen 16k€ ja n.100km range
 
Eipä toi liikenne Suomessa päästä paljon mitään ja vielä vähemmän se vaikuttaa ilmanlaatuun.
Kyllä liikenne kehä 3:sen sisällä on ihan merkittävä mukavuushaitta. Koitat ajella klo 16:30 jostain leppävaarasta pasilan kautta vallilaan ja on ihan selvää, että muiden autoilu haittaa sinun liikkumistasi

Jos mietit nykyistä katuverkkoa tilanteessa jossa kaikki yksityisautoilu olisi lopetettu ja ainoa yksityisautoilija koko pk-seudulla olisi sinä ja muut kulkisivat julkisilla vs. nykytilanne, on aivan selvää että nykytilanne on sinun autoilusi kannalta merkittävästi huonompi.
 
Eipä toi liikenne Suomessa päästä paljon mitään ja vielä vähemmän se vaikuttaa ilmanlaatuun.

Ottamatta kantaa sen enempää mikä on paljon, niin oma kantani on, että ei ole mitään syytä olemassa, jonka takia kannattaisi jatkaa saastuttamista, jos se ei ole pakollista. Esim. sähköautot tokikaan eivät vielä kaikille sovi, joten joillakin se vielä toistaiseksi on pakollista. Mutta esim. itselleni sille ei enää 100 000 km matkalla ole ollut mitään pakkoa. Toivottavasti yhä useammalla samoin.

Teknologiateollisuus liikennepäästöraportista: Suunta oikea

"Liikenne tuottaa Suomessa noin viidenneksen kasvihuonepäästöistä. Tieliikenteen päästöistä noin 58 prosenttia aiheutuu henkilöautoliikenteestä. Henkilöautoliikenteessä onkin tieliikenteen merkittävin päästövähennyspotentiaali, joka saadaan käyttöön uusimalla autokantaa ja uusien vähäpäästöisten käyttövoimien käyttöönotolla."
 
Ei sitä kannata jatkaa, mutta 6 miljardin verot nyt ei oikein mene käsi kädessä sen "saastuttamisen" kanssa. Ja jos rahaa tarvisi tulevaisuudessa saman verran, niin on aika hemmetin hiljaista verottaa 6 miljardia autoilijoilta "koska ne aiheuttaa ruuhkan", just joo. Kyllä ne rahat voisi kerätä tasapuolisemminkin, mutta niinhän se on että keskituloinen suomalainen työssäkäyvä maksaa käytännössä eniten veroja. Menee varmaan tulevaisuudessakin niin.

Edit: ja jos oikeasti haluttaisiin kohti vähäpäästöistä tulevaisuutta niin siitä 6 miljardista korvamerkittäisiin takaisin autoilijoille rahaa vähäpäästöisen liikenteen kehittämiseen enemmän kuin joku hikinen tonnin romutuspalkkio. Lisäksi muutettaisiin autoverotus naapurimaan kaltaiseksi jolloin oikeasti saataisiin niitä uusia autoja liikenteeseen. Valitettavasti täällä osataan vain keppipolitiikkaa joten tämäkin toteutetaan käytännössä vanhojen autojen käyttäjiä kiusaamalla.

9,5% suurituloisimmista maksaa 72% veroista. Ja niin sen varmaan kuuluukin mennä, vaikka itsekin kuulun tuohon aika saakelisti veroja maksavaan osaan. Kuulun myös keskiarvoa enemmän ajavaan osaan väestöämme. Noin 40 tkm/vuosi ja olen silti sitä mieltä, että ajettu määrä olisi hyvä veron peruste tulevaisuudessa. Näinhän se on nytkin polttonesteiden verotuksen kautta polttomoottoriautoilijoille.


Olen pitkälti samaa mieltä, että liikenteestä kerätystä miljardeista pitäisi enemmän kyetä ohjaamaan liikenteen vähäpäästöisyyteen ja etenkin sähköisen liikenteen kehittämiseen. Etenkin kun sillä on uskottavasti saavutettavissa nimenomaan kaupan taseeseen hyvää öljyriippuvuuden vähenemisen myötä.
 
Mitä tuohon "valtion veroihin" kuuluu? Tarkoitin itse lähinnä kokonaisveroastetta. Absoluuttisesti tuo eniten tienaava osuus tottakai maksaa suurimman osan valtion veroja.

Itse olisin valmis ajomäärän perusteella verotukseen heti, kun verotus putoaisi sille tasolle joka palautuu tiestön kunnossapitoon, plus ehkä yksi miljardi päästöjen kompensointiin. Tuntuisi aika naurettavalta maksaa tiestön kulumisesta kilometrihintaa tietäen, että siitä 6 miljardista viisi menee kampaviinereihin. Vaikka se nyt on polttoaineen hinnassa, niin sitäkin voi vielä jokseenkin itse kontrolloida ostamalla autoksi vähän kuluttavan auton tai ajamalla nätisti. Kiinteä raippavero kilsoille olisi siinä mielessä eri asia.
No eiköhän nyt nimenomaan olla rakentamassa verotusmalleja, jotka kannustavat päästöttömien tai vähäpäästöisten autojen hankkimiseen. Lisäksi uskon, että lähes varmana voidaan pitää, että km veron lisäksi polttonesteissa tulee säilymään "vähintään riittävä" verotuksen aste, joka kannustaa pienikulutuksisiin sekin.
 
Varmasti rakennetaan, mutta jos ja kun kilometrivero sähköautoille on tulossa, niin on kyllä melkoista paskaa jos sitä kerätään samalla tavalla kuin autoilun veroja nykyään eli moninkertaisesti haittojen verran ja korvamerkitään se sitten johonkin muualle. Jos lypsylehmää tarvitaan niin se pitäisi olla progressiivinen eli tulovero tai oikea haitta, eikä mikään hemmetin yleishyödyke.
Nyt ollaan jo niin kaukana sähköautoista, että tämän viestin jälkeen lopetan. Lopuksi omalta osaltani haluan enää todeta, että tuloverojen korottamisessa ollaan nopeasti muiden haasteiden äärellä, kuten työn motivoivuus ja kv-kilpailukykymme.

Ehkä joku muu keskusteluketju sopii paremmin aiheen jatkamiseen. Enkä ehkä ota osaa, koska oma osaamiseni loppuu niin nopeasti kesken.
 
Varmasti rakennetaan, mutta jos ja kun kilometrivero sähköautoille on tulossa, niin on kyllä melkoista paskaa jos sitä kerätään samalla tavalla kuin autoilun veroja nykyään eli moninkertaisesti haittojen verran ja korvamerkitään se sitten johonkin muualle. Jos lypsylehmää tarvitaan niin se pitäisi olla progressiivinen eli tulovero tai oikea haitta, eikä mikään hemmetin yleishyödyke.
Tämähän on sitten EUssa paska puoli kun ei voida laittaa niitä haittaveroja... kuka muistaa makeisveron? EUhan sen kielsi, kyllä minä ainakin tuen juurikin makeisvero/sipsivero/tupakkavero/alkoholivero/huumevero=lailliseks/huorat verolle=lailliseks/yleinen kalorivero plaa plaa... Kyllähän sen niin pitäis mennä että jotka todennäiköisesti tulee valtionpiikkiin tulevaisuudessa korjattavaksi niin myös pitäisi saada maksua kuluista. Itsekkin makeisia/sipsejä/tupakkaa/alkoholia välillä käytän mutta silti kannatan näistä verottamista.
Joo saa saada tähän tämä keskustelu...
 
Kyllä minusta tuo taustalla oleva ajatus siitä, ettei tulevaisuuden sähköautoilun verotus samalla 6miljardin tasolla kuin tällä hetkellä polttomoottoriautoilun ole ihan yleiseen oikeustajuun käypä.

Aiemmin tuota rajua verottamista on jollain tasolla pystynyt perustelemaan saasteilla jne. mutta jos investoit, että saasteista päästään eroon niin eihän autoilun vero voi olla enää samalla tasolla kuin aiemmin vaan osa rahasta on otettava silloin jostain muualta?
 
Valintojahan nämä ovat mistä veroja kerätään. Joku kiinteistövero siitä hyvä että pakoon ei pääse kun muuttamalla ulkomaille ja kaikki käytännössä maksaa. Mutta kuinka reilua sitten olisikaan tuotakaan kovasti korottaa.
 
Teslat eivätkä liioin muutkaan sähköautot ole meikäläisellä ostohaluja herättäneet mutta Honda sytytti sen täyteen roihuun tällä 70-luvun Civicin reinkarnaatiolla.

dt-frankfurt-2017-honda-urban-ev-concept-4-640x427-c.jpg


img_0716.jpg


113873-honda-urban-ev-concept-unveiled-at-the-frankfurt-moto-1.jpg


Honda Urban EV
 
Tuli tossa tänään mieleen, kun ajelin kansallispuistoon reppukävelylle; miten sähköauton akun varauksen käy pakkasella ilman tolppaa?
Eli hypoteettisesti jos minulla olisi sähköauto vaikka 300km rangella ja ajaisin yöksi jonnekin retkipaikkaan vaikkapa 120km. Yöllä olisi pakkasta -20c. Olisikohan vielä toivoa kotiin vai putoaako akusta kapasiteettia kylmässä/kylmäkäytössä siten, että paluumatka vaatisi tolppaa. Vaikuttaisiko asiaan jos viivyn korvessa viikonlopun?

Polttomoottorihan kuluttaa enemmän kylmänä ja akun jännite myös tippuu kylmässä. Tarkkoja vastauksia ei hypoteettisen tilanteeseen varmaan ole, joten teoria riittää.
 
Akun kapa laskenee 20% kylmässä, mutta jos laitteessa on akkulämmitys niinkuin niissä nykyään tuppaa olemaan, se kuluttaa kuulemma 2-3% akunvarauksesta ja pitää akun toimintakuntoisena.
 
Tuli tossa tänään mieleen, kun ajelin kansallispuistoon reppukävelylle; miten sähköauton akun varauksen käy pakkasella ilman tolppaa?
Eli hypoteettisesti jos minulla olisi sähköauto vaikka 300km rangella ja ajaisin yöksi jonnekin retkipaikkaan vaikkapa 120km. Yöllä olisi pakkasta -20c. Olisikohan vielä toivoa kotiin vai putoaako akusta kapasiteettia kylmässä/kylmäkäytössä siten, että paluumatka vaatisi tolppaa. Vaikuttaisiko asiaan jos viivyn korvessa viikonlopun?

Polttomoottorihan kuluttaa enemmän kylmänä ja akun jännite myös tippuu kylmässä. Tarkkoja vastauksia ei hypoteettisen tilanteeseen varmaan ole, joten teoria riittää.

Kylmyys ei varsinaisesti pura akkuja. Ongelma tulee siitä, että ne akut eivät toimi liian kylminä, joten se akku pitää lämmittää ennen ajoa. Tämä syö kohtalaisen paljon tuota sähköä. Jos ulkona ei ole aivan liian kylmää, niin lienee melko sama onko se auto siellä seisomassa yhden vai kaksi yötä. Liikkeellelähtökertojen määrä sen sijaan saattaa vaikuttaa huomattavasti siihen kantamaan.

Toisaalta, isompi ongelma lienee se, että 300 km kantaman sähköautolla ei ajeta 240 km talviajoa. Tai, no riippuu siitä mikä kantama tuo 300 km kantama on. Jos se on minkään virallisen testisyklin mukainen, niin sitten luultavasti ei sinne retkipaikkaan ja takaisin pääsisi edes ilman sitä yöpymistä. Noin kylmällä ilma on niin paljon tiheämpää, että se kulutus kasvaa muutenkin huomattavasti. (Käytännössä koko ero kesä- ja talvikulutuksen välillä tulee tästä myös polttomoottoriautoille. Toki lyhyillä matkoilla tuo moottorin lämpötila vaikuttaa myös hieman; vähänkään pidempi matka ja se kone kyllä lämpenee optimilämpötilaan kaikkina vuodenaikoina.)

Toki, jos se olisi Tesla, niin sitten toki ei kannattaisi olla yhtään kylmempää... –30 asteessa kun sitä autoa ei saa pitää yli 24 tuntia putkeen irti laturista tai akun takuu raukeaa.
 
Tuli tossa tänään mieleen, kun ajelin kansallispuistoon reppukävelylle; miten sähköauton akun varauksen käy pakkasella ilman tolppaa?
Eli hypoteettisesti jos minulla olisi sähköauto vaikka 300km rangella ja ajaisin yöksi jonnekin retkipaikkaan vaikkapa 120km. Yöllä olisi pakkasta -20c. Olisikohan vielä toivoa kotiin vai putoaako akusta kapasiteettia kylmässä/kylmäkäytössä siten, että paluumatka vaatisi tolppaa. Vaikuttaisiko asiaan jos viivyn korvessa viikonlopun?

Polttomoottorihan kuluttaa enemmän kylmänä ja akun jännite myös tippuu kylmässä. Tarkkoja vastauksia ei hypoteettisen tilanteeseen varmaan ole, joten teoria riittää.

Kylmyys ei varsinaisesti pura akkuja. Ongelma tulee siitä, että ne akut eivät toimi liian kylminä, joten se akku pitää lämmittää ennen ajoa. Tämä syö kohtalaisen paljon tuota sähköä. Jos ulkona ei ole aivan liian kylmää, niin lienee melko sama onko se auto siellä seisomassa yhden vai kaksi yötä. Liikkeellelähtökertojen määrä sen sijaan saattaa vaikuttaa huomattavasti siihen kantamaan.

Toisaalta, isompi ongelma lienee se, että 300 km kantaman sähköautolla ei ajeta 240 km talviajoa. Tai, no riippuu siitä mikä kantama tuo 300 km kantama on. Jos se on minkään virallisen testisyklin mukainen, niin sitten luultavasti ei sinne retkipaikkaan ja takaisin pääsisi edes ilman sitä yöpymistä. Noin kylmällä ilma on niin paljon tiheämpää, että se kulutus kasvaa muutenkin huomattavasti. (Käytännössä koko ero kesä- ja talvikulutuksen välillä tulee tästä myös polttomoottoriautoille. Toki lyhyillä matkoilla tuo moottorin lämpötila vaikuttaa myös hieman; vähänkään pidempi matka ja se kone kyllä lämpenee optimilämpötilaan kaikkina vuodenaikoina.)

Toki, jos se olisi Tesla, niin sitten toki ei kannattaisi olla yhtään kylmempää... –30 asteessa kun sitä autoa ei saa pitää yli 24 tuntia putkeen irti laturista tai akun takuu raukeaa.

Tuossa esimerkkitapauksessa siis itse lataisin akun täyteen mahdollisimman lähellä kohdetta. Esim 30 kWh Leafin lataisin max 50 km päässä kohteesta. Tuo lataaminen sekä ajaminen lämmittävät akkua ja akun massahan pitää jonkin aikaa akkua ulkoilmaa lämpimämpänä. Sitten yön aikana jossain vaiheessa akunlämmitys aktivoituu.

Esim Leaf (itsellä 24 kWh vm 2015, lienee sama 30 kWh -malleissa)
Kaikissa Suomeen uutena rekisteröidyissä Leafeissa on akunlämmitys vakiona.
Se aktivoituu kun akun sisälämpötila laskee alla -17ºC ja lämmitys loppuu, kun akun sisälämpötila on -10 ºC tai lämpimämpi. (lähde käyttöohjekirja sivu EV-5).

Akun lämmitys on joidenkin lähteiden mukaan 300 W, joten jos se olisi 10 h jatkuvasti päällä, niin se kuluttaisi sähköä noin 3 kWh. Jos auto on kytkettynä latauslaitteeseen, käyttää akunlämmitys ulkoista virtalähdettä, mutta tässä tapauksessahan kyse oli paikasta, jossa ei saada kytkettyä.

Akun lämmitys sammuu, jos auto ei ole latauksessa ja akun varaus laskee alle 30%. Jos akuston lämpö laskee alle -25 ºC, niin auton ohjausjärjestelmät estävät sitä käynnistymästä.

No tässä casessa sitten ajaisin aamulla takaisin laturille ja matka jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.nissan-cdn.net/content/...pricelist/new-leaf-2-zero-asiakashinnasto.pdf

Uuden Nissan Leafin hinnasto. Valinnan varaa yksi vaihtoehto(40K€)! :D Veikkaan, että toimitusaika voi venähtää täällä pohjolassa, jos noita aletaan myymään tosissaan maailmalla. Tuossa kyllä taitaa olla kaikki tingentongelit mukana, että mielestäni ei mitenkään hirveän hintava. Tietenki jos vertaa vaikka Noteen, niin niitä saa varmaan kaksi tuolla hinnalla!
 
https://www.nissan-cdn.net/content/...pricelist/new-leaf-2-zero-asiakashinnasto.pdf

Uuden Nissan Leafin hinnasto. Valinnan varaa yksi vaihtoehto(40K€)! :D Veikkaan, että toimitusaika voi venähtää täällä pohjolassa, jos noita aletaan myymään tosissaan maailmalla. Tuossa kyllä taitaa olla kaikki tingentongelit mukana, että mielestäni ei mitenkään hirveän hintava. Tietenki jos vertaa vaikka Noteen, niin niitä saa varmaan kaksi tuolla hinnalla!

Mitä nyt on tekstiiliverhoilulla eikä nahkaverhoilua tarjolla edes lisävarusteena. Värivaihtoehtoja musta tai arjenharmaa.
 
Mitä nyt on tekstiiliverhoilulla eikä nahkaverhoilua tarjolla edes lisävarusteena. Värivaihtoehtoja musta tai arjenharmaa.
Ei itseä ainakaan haittaa kangasverhoilu, jos se on hyvin tehty. Jos se on esim. Lexus CT200h tapaista hirveää mokkaverhoilua, niin valitsen mielummin nahkaverhoilun. Olisihan se kiva, että se voisi valita sen nahkaverhoilun jos haluaa. Väri vaihtoehtoja vois olla pari enemmän myös. Eiköhän niitä tule joskus lisää. Tässä varmaan yritetään saada ensi varaajille autot nopeasti käyttöön.

Kyllä tuo Leafi minulle kelpais...jos sen pystyis ladata jossain ja huvittaisi laittaa 40k€ tuollaiseen pikkukinneriin. :)
 
Hinnan puolesta? Varmaan juu. Suomen kurakeleille tosin nahkaverhoilu voittaa tekstiilin 100-0.

Miten tuo keli verhoiluun liittyy? Pienten lasten kanssa ilmeisesti? Ainakin itsellä se kura pysyy aika hyvin auton ulkopuolella, riippumatta verhoilun materiaalista. Kankaiset lattiamatotkin toimii hyvin.
 
Ottamatta kantaa sen enempää mikä on paljon, niin oma kantani on, että ei ole mitään syytä olemassa, jonka takia kannattaisi jatkaa saastuttamista, jos se ei ole pakollista.

Juuri tällainen ajattelutapa johtaa ekofasismiin, jolle mikään ei riitä. Kun edelliset ongelmat on poistettu, aina löytyy jotain uutta, josta voi jatkaa nillittämistä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että määrä ja altistus tekee myrkyn. (Tosi) pikku ripaus botuliinia on harmitonta mutta toisaalta vesikin voi tappaa. 78% hengitysilmasta on typpeä mutta 100% typpi vie hengen tuossa tuokiossa.

Olenkin sitä mieltä, että mistä tahansa "saasteista" ei pidä nillittää, vaan puuttua vasta sitten kun on näyttöä kohtuuttomista haitoista. Oleellista onkin, aiheuttavatko henkilöautojen päästöt Suomessa kohtuuttomia haittoja yleisesti tai edes jossain eritystilanteissa. Kaupungeissa pitää sietää enemmän kuin maalla: ei kaupungissa voi tehdä numeroa naapurin satunnaisesta grillauksesta tai tupakoinnistakaan.
 
Kommentti: Tesla-fantasia murenee - Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin - Tekniikanmaailma.fi

Vielä syyskuussakin isoja osia Model 3 -autoista rakennettiin käsin poissa automatisoiduilta tuotantolinjoilta. Tuotantolinjan valmistumista odotellessa työntekijät ovat joutuneet kuumeisesti kokoamaan auton osia käsin.

Eräs WSJ:n haastattelema lähde kertoo, että vielä syyskuussa tehtaan nuoret työntekijät ovat kanniskelleet tehtaalla raskaita teräsosia hitsattavaksi sen sijaan, että robotit hoitaisivat asian, kuten tehtaissa tavallisesti tapahtuu.
...
Parin vuoden päästä Teslalla on paljon enemmän nimekkäitä kilpailijoita, joilla on varaa tuotekehitykseen ja joiden tuotantolinjoilla autoja ei tarvitse koota käsipelillä.

Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin.
 
Kommentti: Tesla-fantasia murenee - Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin - Tekniikanmaailma.fi

Vielä syyskuussakin isoja osia Model 3 -autoista rakennettiin käsin poissa automatisoiduilta tuotantolinjoilta. Tuotantolinjan valmistumista odotellessa työntekijät ovat joutuneet kuumeisesti kokoamaan auton osia käsin.

Eräs WSJ:n haastattelema lähde kertoo, että vielä syyskuussa tehtaan nuoret työntekijät ovat kanniskelleet tehtaalla raskaita teräsosia hitsattavaksi sen sijaan, että robotit hoitaisivat asian, kuten tehtaissa tavallisesti tapahtuu.
...
Parin vuoden päästä Teslalla on paljon enemmän nimekkäitä kilpailijoita, joilla on varaa tuotekehitykseen ja joiden tuotantolinjoilla autoja ei tarvitse koota käsipelillä.

Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin.

Hupsista perkeles. Teslaan en ole mitenkään suurella mielenkiinnolla tutustunut sen paremmin, kun ei ole sellainen mikä kiinnostaisi. Mieleen jäänyt kova suorituskyky, jotain laatuongelmia, kova hinta, ja nyt tuokin vielä että ennakkoon? myytyjä autoja ei pystytä toimittamaan.... ja kuten yllä mainittu.

Mitäpä sitten. Kiinalaiset ostaa Teslan, kopioi Teslan, Tesla konkurssiin, jotain muuta? Harvoin nuo yhden miehen yritykset onnistuu, vaikka jotenkin teoriassa olisi voinutkin onnistua, niin nyt näyttää aika heikolta. No aika näyttää miten käy.
 
Kommentti: Tesla-fantasia murenee - Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin - Tekniikanmaailma.fi

Vielä syyskuussakin isoja osia Model 3 -autoista rakennettiin käsin poissa automatisoiduilta tuotantolinjoilta. Tuotantolinjan valmistumista odotellessa työntekijät ovat joutuneet kuumeisesti kokoamaan auton osia käsin.

Eräs WSJ:n haastattelema lähde kertoo, että vielä syyskuussa tehtaan nuoret työntekijät ovat kanniskelleet tehtaalla raskaita teräsosia hitsattavaksi sen sijaan, että robotit hoitaisivat asian, kuten tehtaissa tavallisesti tapahtuu.
...
Parin vuoden päästä Teslalla on paljon enemmän nimekkäitä kilpailijoita, joilla on varaa tuotekehitykseen ja joiden tuotantolinjoilla autoja ei tarvitse koota käsipelillä.

Elon Muskin armonaika alkaa käydä vähiin.
Tää instavideohan se oli hauska, muka 1/10 nopeudella. Katsokaa vaikka oikealla olevan lapun heiluntaa, ihan reaaliajassa se on kuvattu (tai jollain toisella planeetalla).

 
Miten tuo keli verhoiluun liittyy? Pienten lasten kanssa ilmeisesti? Ainakin itsellä se kura pysyy aika hyvin auton ulkopuolella, riippumatta verhoilun materiaalista. Kankaiset lattiamatotkin toimii hyvin.

Muksujen kanssa nimenomaan nahkaverhoilu on ylivertainen. Tuo Leaf kelpaa kokonsa puolesta mainiosti myös lapsiperheille, jos muksuja on se normaali 1-2 kpl mitä nykyään ateistivalkoihoisilla on.
 
Uijui, ei muutaku tilaten ja kohta on bemmis uudet gum..siis akut!

Onkohan tätä käytössä missään kuluttajien sähköautoista?

Ei varmaan tuolla nykyhintatasollaan. Nuo on ”hieman” peruslitiumia kalliimpia ja taitaa noissa olla myös selvästi huonompi kapasiteetti (painoon nähden). Tuo kolmanneksen pienempi kennokohtainen jännite ei varsinaisesti helpota sähköhenkilöautokäyttöä.

Kauounkibusseihin toki toimii..

Saa nähdä onko myös kapasiteettiongelmat ratkottu
 
Ottamatta kantaa sen enempää mikä on paljon, niin oma kantani on, että ei ole mitään syytä olemassa, jonka takia kannattaisi jatkaa saastuttamista, jos se ei ole pakollista. Esim. sähköautot tokikaan eivät vielä kaikille sovi, joten joillakin se vielä toistaiseksi on pakollista. Mutta esim. itselleni sille ei enää 100 000 km matkalla ole ollut mitään pakkoa. Toivottavasti yhä useammalla samoin.

Eihän sähköauto saastuttamaton ole, sillä vaan siirretään saasteet toiseen paikkaan. Tietysti jos auton lataa suoraan tuuli tai aurinkosähköllä niin saasteet jää oikeastaan valmistukseen (jos ei tuulivoimalan "melusaastetta" lasketa :) ).

Onkohan jossain laskelmia paljonko/kauanko sähköautolla pitää ajaa että se kompensoi valmistuksessa muodostuneet suuremmat päästöt? Tuohonkin laskelmaan vaikuttaa vielä se missä ajetaan. Joillain alueilla sähköautolla ajaminen saastuttaa enemmän kuin moderni polttomoottori.
 
Eihän sähköauto saastuttamaton ole, sillä vaan siirretään saasteet toiseen paikkaan. Tietysti jos auton lataa suoraan tuuli tai aurinkosähköllä niin saasteet jää oikeastaan valmistukseen (jos ei tuulivoimalan "melusaastetta" lasketa :) ).

Onkohan jossain laskelmia paljonko/kauanko sähköautolla pitää ajaa että se kompensoi valmistuksessa muodostuneet suuremmat päästöt? Tuohonkin laskelmaan vaikuttaa vielä se missä ajetaan. Joillain alueilla sähköautolla ajaminen saastuttaa enemmän kuin moderni polttomoottori.
Juu mutta ei normiauton valmistus sen saasteettomampaa ole [emoji4]

Lähetetty minun Nexus 6P laitteesta Tapatalkilla
 
Olenkin sitä mieltä, että mistä tahansa "saasteista" ei pidä nillittää, vaan puuttua vasta sitten kun on näyttöä kohtuuttomista haitoista. Oleellista onkin, aiheuttavatko henkilöautojen päästöt Suomessa kohtuuttomia haittoja yleisesti tai edes jossain eritystilanteissa. Kaupungeissa pitää sietää enemmän kuin maalla: ei kaupungissa voi tehdä numeroa naapurin satunnaisesta grillauksesta tai tupakoinnistakaan.
Tämä on kyllä vähän outo asenne. Ilmanlaatua mitataan säännöllisesti, ja suuremmissa kaupungeissa nimenomaan liikenne tekee ajoittain ilmanlaadusta huonon. Kyse ei ole pelkästä epämiellyttävästä tunteesta, vaan ihan terveydellisestä haitasta. Suomessa ongelma ei tietysti ole yhtä paha kuin ulkomaiden miljoonakaupungeissa, koska autoja on vähemmän, mutta haitta on merkittävä kuitenkin.
 
1400km ajettu ladattavalla hydridillä (Volvo V90 T8) ja keskikulutus on 7,2l/100km ja sähköä on ladattu ehkä max. 100 kWh. Tässä on mukana pidempää moottoritieajoa 120-160 km/h nopeuksilla. Kaupunkiajot on ajeltu lähes kokonaan sähköllä. Edellinen auto Skoda Superb 280 olisi vienyt näilä ajoilla 12l/100km.

Ilman lautauksia olisi volvon kulutus 10l/100km tasolla, joten ilman lautausmahdollisuutta polttoainetta menee aika reippaasti.

Tänään ajettiin 120km maantieajoa 80-100 tietä 4,5l/100km keskikulutuksella ja sähköä poltettiin noin 16 kWh.
 
  • Tykkää
Reactions: snw
1400km ajettu ladattavalla hydridillä (Volvo V90 T8) ja keskikulutus on 7,2l/100km ja sähköä on ladattu ehkä max. 100 kWh. Tässä on mukana pidempää moottoritieajoa 120-160 km/h nopeuksilla. Kaupunkiajot on ajeltu lähes kokonaan sähköllä. Edellinen auto Skoda Superb 280 olisi vienyt näilä ajoilla 12l/100km.

Ilman lautauksia olisi volvon kulutus 10l/100km tasolla, joten ilman lautausmahdollisuutta polttoainetta menee aika reippaasti.

Tänään ajettiin 120km maantieajoa 80-100 tietä 4,5l/100km keskikulutuksella ja sähköä poltettiin noin 16 kWh.

Aika korkealta tuntuu kulutus BMW 530e verrattuna, mutta Volvolla tietysti painoakin jo 200 kg enemmän.

edit: siis tuo kulutus "akku tyhjänä"
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan noilla plugin-hybrideillä vaikuttaa hyvin paljon kulutukseen päivittäisten ajojen tyyppi ja käyttötavat.

Joku saattaa päästä hyvin pienellä kulutuksella (lyhyttä ajoa sähköllä) kun jollain saattaa olla sähkönkäyttömahdollisuudet pienempiä pitkien ajomatkojen vuoksi.
 
Eihän sähköauto saastuttamaton ole, sillä vaan siirretään saasteet toiseen paikkaan. Tietysti jos auton lataa suoraan tuuli tai aurinkosähköllä niin saasteet jää oikeastaan valmistukseen (jos ei tuulivoimalan "melusaastetta" lasketa :) ).

Onkohan jossain laskelmia paljonko/kauanko sähköautolla pitää ajaa että se kompensoi valmistuksessa muodostuneet suuremmat päästöt? Tuohonkin laskelmaan vaikuttaa vielä se missä ajetaan. Joillain alueilla sähköautolla ajaminen saastuttaa enemmän kuin moderni polttomoottori.

Osapuilleen tässä ketjussakin oli maininta, mikä on Suome ekoautovalinnan liiteissä, jonka lähteet on taas esim. Mercedeksen ja EU:n yhteistyössä tekemä ISO-standardi jossa todetaan että auton elinkaaripäästöt on valmistus, käyttö ja kierrätys, ja sähköauton valmistuksenaikainen c02-päästö on tuplaten vrt. tavan bensa-auto Mercedeksen ilmotuksen mukaan. Ko. arvoista nopeasti vilkasemalla pystyi toteamaan että Nissan Leaf on kuitannut valmistuksenaikaset päästöt vasta joskus 10 vuoden kuluttua käyttöönotosta.

Fossiilisähköautot eivät ole tulevaisuutta, mutta Suomessa näistä asioista ei oikein olla kiinnostuttu, ja vielä vähemmän kiinnostaa sähköautopromoottoreita jostain syystä. Hauskinta on kun Suomen äänekkäimmät sähköauton hypettäjät suoraan aina ilmottaa että ei oteta politiikkaa, "päästöjuttuja" jne. mukaan keskusteluun. :)
 
Sillä tuohon @laoz viestiin vastasin kun tiesin, että tänään tulee hyvä vastine.

BMW 530e: Helsinki-Turku-Helsinki 415 km matkalta keskikulutus 7.0 l/100km. Täydellä akulla liikkeelle ja kotona taas lataukseen. Koko roskan keskinopeus 92 km/h, motarilla vakkarissa 140 km/h. Tarkemmin Helsingistä Turun keskustaan ja takaisin, paluumatkalla myös välikohteina Espoo ja Kerava. Sisältää siis kehää, motaria, turun keskustaa, motaria, espoon lähiötä, länsiväylää, kehää, tuusulanväylää, keravan keskustaa ja sitten nelosta takaisin kehälle. Pääosin sujuvaa liikennettä, muutamat tietyöt ja vain pari kilsaa matelua Espoossa tulvan ja kolarin ansiosta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom