Keskustelua hybridiautoista

Itse pääsin kuluneella viikolla kokeilemaan Teslan Model S:ää. Kokemuksena ihan kiva, mutta lopputulema on, että on melkoisen kallis lelu keskivertoautoilijalle.

Koeajoauto oli takavetoinen vuoden 2014 Model S 60, eli malliston tehottomimmasta päästä, mutta kyllä tuokin rampilta Hämeenlinnantielle tullessa ihan reippaasti lähti, samaten maantienopeudessakin kaasua painaessa huomasi, mikä on auton penkeissä selkänojien funktio. Helppo ja tasainen tuo oli myös ajella, kulki hyvin eleettömästi.

Maantiellä autoa vaivaa pieni levottomuus. Vähän kuin ajaisi ilmalaivaa, jatkuvasti joutuu rattia vääntämään puolelta toiselle. Sähkömoottorin regeneratiivinen jarrutus toimii hienosti, jarrupolkimeen ei useinkaan tarvitse koskea kuin pysähtyessä. Tässä tosin on myös varjopuolensa, autossa on ollut ongelmia jarrujen kanssa niiden vähäisen käytön takia. Sähköautossa siis kaasua joutuu käytännössä ajaessa painamaan koko ajan. Heti jos päästää kaasun pois, alkaa sähkömoottori jarruttaa.

Nopeuden tasainen ylläpito on sähköautolla hankalaa. Polttomoottoriautolla, varsinkin manuaalivaihteisella oppii melko nopeasti korvakuulolta ja perstuntumalta pitämään nopeuden riittävän vakiona, mutta tällä sai nopeusmittaria vilkuilla jatkuvasti.

Huonoina puolina näen sähköautoissa toistaikseksi yleisesti korkean hankintahinnan, ajomatkan yhdellä latauksella ja latausverkoston puutteellisuuden. Itseä ei oikein houkuttele, että eteen voisi tulla tilanne, jolloin joutuisi ottamaan pitkähkön pakollisen huilin, jotta saa akun ladattua, kun polttomoottoriauton tankki täyttyy muutamassa minuutissa.

Teslan tapauksessa miinuksena on myös ainakin pääkaupunkiseudulla valtava koko. Auto on melkein viisi metriä pitkä ja kaksi leveä, tuolla ei ole mitenkään nautinnollista ajella Helsingin kapeilla kaduilla.

Auton muihin ominaisuuksiin tai säätöihin ei paljoa tullut tutustuttua (penkkiä tuntui saavan säädeltyä joka suuntaan, varmasti löytyy jokaiselle hyvä ajoasento), mutta itse en todellakaan halua autoa, jossa kaikki säädöt ja asetukset joutuu tekemään kosketusnäytön kautta. On todella kömpeloa puhumattakaan homman vaarallisuudesta, jos ajon aikana joudut keskittymään näytön hipelöintiin mekaanisten nappuloiden sijaan.

Siinä vaiheessa kun B-segmentin kokoluokkaan tulee ~25 000 euron hankintahinnalla sähköauto, jossa on talvisaikaankin toimintasäde ~500km, katsotaan uudestaan. Sitä odotellessa ajelen tyytyväisenä 1-litraisella bensaturbolla varustetulla korealaisellani.

Tulevaisuudessa, itse olen sitä mieltä, että hybridiauto on se, johon pitää panostaa (polttokennoautoja ym. odotellessa). Sillä saadaan lyhyillä ajomatkoilla ja kaupunkiympäristössä sähköauton mukavuus ja ekologisuus (ekologisuus riippuu tietysti sähkön tuotantotavasta) ja pidemmillä matkoilla polttomoottorin huolettomuus ja näennäisen rajaton toimintasäde.
 
Kiitti rapsasta @Grazer !

Mun havainnon mukaan kaikkien teslojen ohjaus on korkeammassa nopeudessa levoton.. myös Model X.

Toi koko on tosiaan aika hulppea. Mulla on itse 530e BMW ja autojen pituudet suunnilleen sama, mutta Model S on 10 senttiä leveämpi. Ja hassusti auton levein kohta tuntuisi olevan takarenkaiden kohdilla kaaret. Ja Model X on sitten jo 20 senttiä leveämpi ja pidempikin.

Auton muihin ominaisuuksiin tai säätöihin ei paljoa tullut tutustuttua (penkkiä tuntui saavan säädeltyä joka suuntaan, varmasti löytyy jokaiselle hyvä ajoasento)

Penkeistä kommentoin tuolla aiemmin negatiivisesti säätöjen osalta. Teslassa säätöjä on siis "vain" istuin eteen-taakse, korkeus, istuimen kallistus ja selkänojan kallistus sekä perussäädöt ristiselkään. Penkistä puuttuu mun mielestä tuossa hintaluokassa tärkeät reisituen pituus sekä sivuttaistukien leveys. Ja ihan kaikkien hintaluokkien perusjuttuna niskatuki pitäisi olla säädettävissä.

Uusissa tesloissa on paremmin muotoiltu ja pehmustettu penkki, mutta säädöt samat.


Mulla on tietysti vertailupisteenä bemarin sporttipenkit ja varsinkin nykyisen bemarin comfort-penkit, joten aika toisella tasolla liikutaan. Ja silti auton hinta ei ole vielä edes "hinnat alkaen" Tesla.
 
Sähkömoottorin regeneratiivinen jarrutus toimii hienosti, jarrupolkimeen ei useinkaan tarvitse koskea kuin pysähtyessä. Tässä tosin on myös varjopuolensa, autossa on ollut ongelmia jarrujen kanssa niiden vähäisen käytön takia. Sähköautossa siis kaasua joutuu käytännössä ajaessa painamaan koko ajan. Heti jos päästää kaasun pois, alkaa sähkömoottori jarruttaa.

Nopeuden tasainen ylläpito on sähköautolla hankalaa. Polttomoottoriautolla, varsinkin manuaalivaihteisella oppii melko nopeasti korvakuulolta ja perstuntumalta pitämään nopeuden riittävän vakiona, mutta tällä sai nopeusmittaria vilkuilla jatkuvasti.

Auton muihin ominaisuuksiin tai säätöihin ei paljoa tullut tutustuttua (penkkiä tuntui saavan säädeltyä joka suuntaan, varmasti löytyy jokaiselle hyvä ajoasento), mutta itse en todellakaan halua autoa, jossa kaikki säädöt ja asetukset joutuu tekemään kosketusnäytön kautta. On todella kömpeloa puhumattakaan homman vaarallisuudesta, jos ajon aikana joudut keskittymään näytön hipelöintiin mekaanisten nappuloiden sijaan.
Tuo alkaako jarrutus heti kaasun päästäessä, vai vasta kun painaa jarrua lienee makuasia. Oli yksi juuri niistä asioista mistä Teslan ja Toyotan insinööreillä tuli aikanaan riita.

Kosketusnäytöllinen auto on ilmeisesti huomattavasti halvempi valmistaa, ja antaahan se laajemmat kädet päivittää tarvittaessa vaikka koko käyttöliittymän jälkikäteen.
 
Frankfurtin automessuilla (IAA2017) oli useilla merkeillä sähköautoja esillä. Monilla tosin vasta konseptiautoja, joiden mahdollinen tuotantomallin esittely on toki toivottavaa, mutta ei välttämättä ennustettavaa. Kuitenkin ainakin Volkswagen Groupilla näytti nyt olevan vakavissaan meininki saada Volkswagen ja škoda -merkeillä piankin autot tuotantoon. Samoin Jaguarilla on hyvin valmiin oloinen sähköauto tuotantoa varten sekä ko. malli alkaa ensi vuonna kiertää rata-autosarjaa Formula E:n kyljessä. Oli esillä myös jo tuotannossa olevia sähköautoja, kuten meillä Suomessa näkemätön Opel Amera-e.

Muuta sähköautotarjontaa oli todella paljon. Messuilla vahvistui se, että sähköautot ovat nyt todella kansainvälinen megatrendi.

Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto) | Sähköautoileva motoristi
 
Mitenkäs kun meikäläinen köyhä asuu vav:n vuokra-asunnossa ja pihan tolpat antaa sähköä vain tunnin kerrallaan, asentaako vuokranantaja kunnon latauspaikat pyynnöstä vai saako sähköauton unohtaa?
 
Noissa Frankfurtin automessuissa oli myös merkillepantavaa se, että käytnnössä kaikki sähköautot olivat konsepteja, ei oikeita esiteltyjä autoja. Yhtään uutta myyntiin tarkoitettua autoa ei taidettu esitellä. Vaikutti kovasti siltä, että edes hieman laajempaa sähköautomallistoa pitää odotella 2020 vuosikymmenen puolelle.
 
Noissa Frankfurtin automessuissa oli myös merkillepantavaa se, että käytnnössä kaikki sähköautot olivat konsepteja, ei oikeita esiteltyjä autoja. Yhtään uutta myyntiin tarkoitettua autoa ei taidettu esitellä. Vaikutti kovasti siltä, että edes hieman laajempaa sähköautomallistoa pitää odotella 2020 vuosikymmenen puolelle.
Niin, silloin on tulossa merkittävästi uutta. Nyt messuilta puuttui se konkreettisin uutuus, eli Nissanin uusi Leaf, jota alkaa uskottavasti voida tilata Suomeenkin alkuvuonna 2018 ja toivottavasti Nissan onnistuu pitämään aiemman saatavuustason.
 
Pointtisi olisi hyvä jos tolla hinnalla olisi vertailun kannalta väliä.

Sähköauton liikkumiseen käyttämä raha on melko merkityksetön rahasumma vaikka kWh-hinta olisi 15 senttiä. Sen voi pudottaa vaikka 10 kWh tienoille mutta se ei vaikuta noiden laskujen lopputulokseen mitenkään.

Öö, 10kWh?

20 tkm ajolla 10kWh/100km kuluttava auto syö 15snt hinnalla 300 euroa. Bensa-auto vie samalla matkalla vaikka 4,5l/100km kulutuksella 1,3 euron hinnalla 1170 euroa. Mitä enemmän ajetaan niin sitä suuremmaksi ero muuttuu. Jos hinta olisi 2e/l niin summa on jo 1800 euroa eli absoluuttisesti aika merkittävästi suurempi.

Joo, tai jos laskee että 20tkm 1kWh/100km kuluttava sähkis veisi vain 30eur edestä sähköä, niin sähkön hinnalla olisi vielä vähemmän merkitystä? Kulutus(kin) on kuitenkin lähempänä 20kWh/100km kuin 10kWh/100km - mutta toki tässä voidaan johdonmukaisesti arpoa kaikki numerot alakanttiin, jotta vertailusta varmasti saadaan haluttu lopputulos.

Sähköauton suurin kustannus on siis edelleenkin arvonalenema, ja joku 10 tai 15snt kWh hinnasta mariseminen on sitä kuuluisaa hiusten halkomista.

Juu, ihan hyvä peruste: kun nyt on pakko vertailla sitä hinnat alkaen -autoa siihen yleensä malliston huipulla olevaan hybridiin tai täyssähköautoon, niin miksi ei samalla vaivalla taputeltais kaikkia arvoja metsikköön - ettei vaan syyllistytä hiusten halkomiseen? Tuossa jo aikaisemmin kirjoitin:
Nyt karkeasti laskettuna 20kWh/100km kulutuksella tuo ensimmäinen (23tkm/a) laskelma sisältää sähköä 230*20*0,15 = 690eurolla. Jos tuohon tilalle laskee oikeamman hinnan 10snt/kWh tulee sähkön hinnaksi 230*20*0,10 = 450e. Kun tuo erotus 240e vähennetään noista vuotuisista kuluista (7060e) ja jaetaan ajosuoritteella, saadaan kilometrin hinnaksi sähköautolla 29,7snt/km - psykologisesti aika lähellä fossiilisia kippoja.

Voihan sitä toki olla sitäkin mieltä, että mitä sitten. No jos ei kiinnosta niin mitäs sitä turhaan täällä roikkumaan ja inttämään, häh? :dead:

Pidä vaan hiusten halkomisena - itse taas pidän tuota osoituksena siitä että sähköautoilu alkaa olla pikkuhiljaa jopa järkevää. Oikeammilla numeroilla laskettuna sähköautolla pääsee liikkumaan likipitäen samalla kilometrihinnalla. Sähköauto voi siis olla jopa hyvä diili, kun sen hinnat alkaen -mallin dieselin tai bensan sijaan alle saa paikallisesti saasteettoman, äänettömän ja paremmin varustellun sähköauton - jos vaan sen rajoitteiden (esim. rangen) kanssa kykenee elämään.
 
Kyllä nämä latausratkaisut tulevat yleistymään myös vuokrataloyhtiöissä. Apua tarjoaa järkevästi esim Esim Parkkisähkö
Tulee kyllä olemaan mielenkiintoista nähdä, että milloin nämä alkavat yleistyä. Itse veikkaan, että vielä joskus 2030 kirjoitellaan lehdissä, että latauspisteitä tarvittaisiin taloyhtiöihin paljon enemmän kuin niitä on. Tuo Parkkisähkö vaikuttaa kyllä hyvältä palvelulta, mutta ongelmaksi tulevat varmaan vanhat taloyhtiöt, joissa parkkialueen sähkövetoja ei ole suunniteltu muuta kuormitusta kuin lohkolämmitintä varten. Parkkisähkölläkin on näköjään reunaehtona, että sähköt ovat vähintään vuodelta 1990.
 
Tulee kyllä olemaan mielenkiintoista nähdä, että milloin nämä alkavat yleistyä. Itse veikkaan, että vielä joskus 2030 kirjoitellaan lehdissä, että latauspisteitä tarvittaisiin taloyhtiöihin paljon enemmän kuin niitä on. Tuo Parkkisähkö vaikuttaa kyllä hyvältä palvelulta, mutta ongelmaksi tulevat varmaan vanhat taloyhtiöt, joissa parkkialueen sähkövetoja ei ole suunniteltu muuta kuormitusta kuin lohkolämmitintä varten. Parkkisähkölläkin on näköjään reunaehtona, että sähköt ovat vähintään vuodelta 1990.

Vois kuvitella että kohta tulee joku jätevesilain tyylinen pakkoasennustalkoo päälle...
 
Edit: ja niinkuin itse sait itse valitsemillasi faktoilla tulokseksi 240 euron hintaeron, niin se vain todistaa sen että sillä 10 ja 15 snt hinnoilla ei ole yhtään mitään merkitystä kun lasketaan kokonaiskuluja. Jos siis kykenee ajattelemaan rationaalisesti eikä millään ”nyt tää on pari senttiä lähempänä bensa-auton kilsakuluja”-tavalla.

Ole sinä sitä mieltä. Minä olen sitä mieltä että jos tuohon taulukkoon olisi laitettu tuolle sähköautolle edes sen sentin alempi kilometrihinta (joka noilla laskuilla siihen helposti tulee) niin sillä on merkitystä - noita iltalehtien vertailuja kun lukevat ihmiset ja se muokkaa heidän näkemystään asioista.

Vastuullisempaa olisi korjata vertailua edes varustelemalla ne autot samalla tapaa - mutta se olisi jo liikaa pyydetty ilmeisesti. Silloin tuossa tuolla 23tkm ajosuoritteella sähköauto olisi todennäköisesti jopa edullisempi.

Voidaan toki sopia, että [aina kun vertaillaan näin - eli aina ja kaikkialla] sähköauton hankintahinta nyt vaan on nii-iin kallis, ettei millään ole mitään väliä koska adfxyhbrb ja tralalaa random numeroita kehiin kunnes fossiiliset pärjää hintavertailussa.
 
Vois kuvitella että kohta tulee joku jätevesilain tyylinen pakkoasennustalkoo päälle...
En usko, että mitään niin rajua. Todennäköisesti määräyksissä aletaan vaatia, että saneerausten yhteydessä pitää sähköverkko uusia tietylle tasolle. Ehkä jossain vaiheessa pitää asentaa jokin prosentti sähköautopaikkoja. Sekään ei ole ole sinänsä välttämätöntä, koska yhden tolpan konvertointi sähköautokäyttöön ei maksa paljoa, jos sähköverkon kapasiteetti riittää.
 
En usko, että mitään niin rajua. Todennäköisesti määräyksissä aletaan vaatia, että saneerausten yhteydessä pitää sähköverkko uusia tietylle tasolle. Ehkä jossain vaiheessa pitää asentaa jokin prosentti sähköautopaikkoja. Sekään ei ole ole sinänsä välttämätöntä, koska yhden tolpan konvertointi sähköautokäyttöön ei maksa paljoa, jos sähköverkon kapasiteetti riittää.

Mistä sitä tietää millaisia säädöksiä tuolta älyn jättiläisten hullunmyllystä tulee. Jos ei veroporkkana pure tarpeeksi, niin sitten vähän sääntelykeppiä perään... ;)
 
Hesarissa oli muutama päivä sitten juttua sähköautojen latauksesta ja taloyhtiöistä. Juttu povaa melkoisia ongelmia vanhoille taloyhtiöille.
https://www.hs.fi/koti/art-2000005387639.html
Sähköautoja pitäisi olla 10 vuoden päästä moninkertainen määrä, mutta niiden lataus aiheuttaa riitoja taloyhtiöissä – ”Tahtotila on sellainen, että ei lähdetä tähän”

Näin latauspisteprojekti etenee taloyhtiössä
Sähköautojen latauspisteiden asennus voidaan käytännössä toteuttaa asunto-osakeyhtiössä kolmella tavalla: taloyhtiön-, osakasvähemmistön tai osakkaan omana hankkeena.

Taloyhtiön hankkeena latauspisteiksi voidaan muuttaa kaikki autopaikat tai osa. Rakentamis-, korjaus ja ylläpitokulut peritään vastikkeessa.

Jos kaikki yhtiön hallinnassa olevat autopaikat muutetaan latauspisteiksi, vaaditaan kaikkien osakkaiden suostumus. Jos autopaikoista muutetaan latauspisteiksi enintään nykyisen sähköjärjestelmän kapasiteetin sallima määrä, vaaditaan yksinkertainen enemmistö yhtiökokouksessa.

Jos autopaikat ovat taloyhtiön mutta latauspisteistä on kiinnostunut vain osa osakkaista, latauspisteiden asennus voi edetä osakasvähemmistöhankkeena. Yhtiökokouksessa vaaditaan vähintään kahden kolmasosan enemmistö edustetuista osakkeista ja annetuista äänistä. Hankkeen ajajat maksavat rakentamis-, korjaus- ja ylläpitokulut.

Jos autopaikat ovat osakkaiden omia, latauspistettä havittelevan osakkaan täytyy kysyä lupaa taloyhtiöltä. Hän myös maksaa kaikki kulut itse.

Luvan kysyminen voidaan toteuttaa monella tavalla, ja käytännöt vaihtelevat taloyhtiöittäin. Joskus lupa heltiää kysymällä suoraan isännöitsijältä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta, joskus vaaditaan hallituksen äänestysenemmistö.

Periaatteessa on mahdollista, että muut osakkaat torppaavat yhden osakkaan latauspistehankkeen. Tärkeintä on, että osakas ei lähde ostamaan ja asentamaan latauspistettä omin luvin, vaan selvittää ensin isännöitsijältä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta, miten latauspistehankkeen kanssa taloyhtiössä edetään.

Myös sähköauton käyttökustannuksista oli hieman juttua. Arvoina käytetty sähkönkulutukseksi 17,5 kWh/100 km ja sähkön hinnaksi 15 snt/kWh (sis. siirtomaksu).
 
En usko, että mitään niin rajua. Todennäköisesti määräyksissä aletaan vaatia, että saneerausten yhteydessä pitää sähköverkko uusia tietylle tasolle. Ehkä jossain vaiheessa pitää asentaa jokin prosentti sähköautopaikkoja. Sekään ei ole ole sinänsä välttämätöntä, koska yhden tolpan konvertointi sähköautokäyttöön ei maksa paljoa, jos sähköverkon kapasiteetti riittää.
Veikkaanpa, että viiden vuoden päästä taloyhtiön sähköverkon kestävyys tulee olemaan yksi merkittävistä valintakriteereistä uutta asuntoa etsiville ja lisää hintaansa enemmän asuntojen arvoa. Aktiivinen väki pelkää jäävänsä fossiiliseen loukkuun kun eläkeikäiset jäärät estävät taloyhtiön sähköverkon parantamisen ja valkkaa asuntonsa niistä joissa tätä pelkoa ei enää ole. Jokin pakkolaki taloyhtiön verkkojen parantamiseen poistaisi pelon, että pitää hävetä vanhaa savuttavaa autonromuaan pitkälle tulevaisuuteen.
 
Veikkaanpa, että viiden vuoden päästä taloyhtiön sähköverkon kestävyys tulee olemaan yksi merkittävistä valintakriteereistä uutta asuntoa etsiville ja lisää hintaansa enemmän asuntojen arvoa. Aktiivinen väki pelkää jäävänsä fossiiliseen loukkuun kun eläkeikäiset jäärät estävät taloyhtiön sähköverkon parantamisen ja valkkaa asuntonsa niistä joissa tätä pelkoa ei enää ole. Jokin pakkolaki taloyhtiön verkkojen parantamiseen poistaisi pelon, että pitää hävetä vanhaa savuttavaa autonromuaan pitkälle tulevaisuuteen.

Minulla se arvatenkin jo nyt on, koska ajan vain sähköautoa. Tiedän, että seuraavan viiden vuoden kuluessa tulen myymään omakotitaloni ja muutan taloyhtiöön. Rajakynnys edes tutustumiselle on sähköauton latausmahdollisuus. Onneksi on sellaisissakin valinnan varaa vähintään riittävästi jo nyt.
 
Auton vaihto alkaisi olemaan ajankohtaista ja hybridikin pyörinyt mielessä, mutta mietin että sopiiko se omaan autonkäyttö kuvioon kuinka hyvin/huonosti.

Kilometrejä tulee vuositasolla noin 50tkm joista suurin osa maantietä (kiitos työmatkan, ~180km päivässä). Lisäksi kotona ei ole autolle tolppapaikkaa joten polttoainekäyttöinen lämmitin on ollut pakollinen.

Eli onko kokemuksia hybridistä vastaavissa olosuhteissa, onko mitään hyötyä vs. diesel?
 
Kilometrejä tulee vuositasolla noin 50tkm joista suurin osa maantietä (kiitos työmatkan, ~180km päivässä). Lisäksi kotona ei ole autolle tolppapaikkaa joten polttoainekäyttöinen lämmitin on ollut pakollinen.

Eli onko kokemuksia hybridistä vastaavissa olosuhteissa, onko mitään hyötyä vs. diesel?

90 kilsaa suuntaansa työmatka on ok ladattavan hybridin kannalta, jos molemmissa päissä on mahdollisuus ladata. Sähköautosta riippuen homma vaatii latausta jossain tai ei.

Mutta kun sulla ei ole kotona mahdollisuutta ladata, niin en suosittele ladattavaa hybridiä tai sähköautoa ollenkaan, ihan sama mikä se työmatka on.

Ja noin pitkällä työmatkalla bensa-hybridin hyöty verrattuna bensaan on vähäinen. Diiseli varmasti halvin nykyisillä veroilla... Joten silloin kannattaa mennä sen auton hintalapun mukaan ja tulevaisuutta arvaten.

Lyhyt vastaus: Osta sellainen auto jonka haluat ostaa, se on paras sulle! :kahvi:
 
Tulee kyllä olemaan mielenkiintoista nähdä, että milloin nämä alkavat yleistyä. Itse veikkaan, että vielä joskus 2030 kirjoitellaan lehdissä, että latauspisteitä tarvittaisiin taloyhtiöihin paljon enemmän kuin niitä on. Tuo Parkkisähkö vaikuttaa kyllä hyvältä palvelulta, mutta ongelmaksi tulevat varmaan vanhat taloyhtiöt, joissa parkkialueen sähkövetoja ei ole suunniteltu muuta kuormitusta kuin lohkolämmitintä varten. Parkkisähkölläkin on näköjään reunaehtona, että sähköt ovat vähintään vuodelta 1990.

Olisikohan tuolloin muuttunut maakaapeloinnissa nolla omalle karvalleen? Johonkin noille paikkeille maakaapeleissa ei ollut erillistä nollaa vaan kaikki nollattiin maadoituksesta.

En usko, että mitään niin rajua. Todennäköisesti määräyksissä aletaan vaatia, että saneerausten yhteydessä pitää sähköverkko uusia tietylle tasolle. Ehkä jossain vaiheessa pitää asentaa jokin prosentti sähköautopaikkoja. Sekään ei ole ole sinänsä välttämätöntä, koska yhden tolpan konvertointi sähköautokäyttöön ei maksa paljoa, jos sähköverkon kapasiteetti riittää.

Kyllähän sen lämmityskäyttöön tarkoitetun verkon kapasiteetti riittää lataamiseen, kunhan ei lähdetä siitä että jokainen tolppa olisi automaattisesti latauspiste. Sille tuskin on kovin pian edes tarvettakaan. Jonkun 1kW kuorman kestää paskatkin lämmitysverkot, ja jos joka kolmas paikka on sähköautolle, sinne jäisi kuitenkin 3kW teho, joka riittää hyvin normaalille sähköauton kotilataustöpselille.

Sinänsä tuollainen laki joka pakottaa saneerauksen yhteydessä lisäämään sähköautopaikkoja on ihan turha, koska ei sitä autolämmitysverkkoa ikinä saneerata, mahdollisesti niitä tolpan nokassa olevia lootia uusitaan, kun alkavat hajoilemaan, ja mahdollisesti kumoon tönittyjä tolppia oiotaan. Jos varsinaiseen saneeraukseen lähdetään, niin sehän tehdään juuri sähköautojen takia.

Tietysti voi olla mahdollista että tulee tarve selventää lakia niin että sähköautonlatauspisteen asennuttamista ei saa taloyhtiö estää jos sen joku kustannuksellaan haluaa tehdä.
 
Nyt olis kuljetin kotiutettu. Laittelen kokemuksia kun kilsoja on enemmän kuin tuo 41km.

4ce20cc4f8621a4cf999d49df3d9165b.jpg


1168e7803678779255085593564efcd3.jpg
 
Olisikohan tuolloin muuttunut maakaapeloinnissa nolla omalle karvalleen? Johonkin noille paikkeille maakaapeleissa ei ollut erillistä nollaa vaan kaikki nollattiin maadoituksesta.
Jotenkin se juuri tuohon maadoitukseen ilmeisesti liittyy kun vähän kaivelin. Ilmeisesti vaatimus on se, että tolppa pitää olla vedetty TN-S järjestelmällä. Ilmeisesti ajateltu, että nuo sähköautojen latureissa olevat hakkurit jne. voivat tuottaa harmoonisia yliaaltoja tuohon nollajohtimeen niin paljon, että sen jännite voi nousta ja ei saa siksi saisi tulla metallikuoriin jne. nollatun suojamaan kautta. A1-89 tullut joku standardi joka on vaatinut tuota TN-S systeemiä kaikkiin asuintilojen ulkopuolisiin asennuksiin, sen jälkeen kai hieman löystynyt, ettei ihan jokapaikassa tarvi olla, mutta ehkä tuo tolppa tulkitaan, että siinä on 1990 luvulla jo kaikissa TN-S.

http://www.euroinvestor.dk/pdf/cse/11537742_26053.pdf
 
Täällä joskus taannoin oli juttua Model 3 sensuurista. Nyt on epävirallisen virallista tietoa redditin puolelta model 3 omistajalta, että mitä tämmöinen pitää sisällään.

Once Tesla decides they're OK with more info getting out I can post more. Until then I'm relegated to general photos and, apparently, selfies.
 
Erikoista salatiedettä tää Teslan autojen rakentelu. Muut autonvalmistajat julkaisevat auton ja sitä pääsee aika nopeasti messuilla ihmettelemään ja lehdet testaamaan muutaman kuukauden sisään. Tesla julkistaa autot kaksi vuotta ennenkuin niitä edes ruvetaan valmistamaan ja ensimmäiset auton ostajat joutuvat vielä usean kuukauden ajan piilottelemaan autojaan julkisuudelta.
 
Tässä on kattavin Model 3 esittely joka netistä löytyy:





Sama lafka teki mustasta Model 3 autosta samanlaiset videot, mutta ne otettiin alas youtubesta. Toivottavasti nämä kestää päivänvalon.
 
Tesla on ainoa valmistaja kuka voi tehdä tuollaisen auton vakavalla naamalla:D Oven avaaminen aiheutti pientä epäuskoa, että tuossako on oikeasti testattu lopullinen versio kahvoista.
 
Oven avaaminen aiheutti pientä epäuskoa, että tuossako on oikeasti testattu lopullinen versio kahvoista.
No ihan hyvältähän se näyttää. Vasemman käden peukalolla painetaan ja otetaan sormilla kiinni. Esittelijän vika kun ei näyttänyt kahvan oikeaoppista avaustekniikkaa.

On muuten aika hyvin tilaa leveyssuunnassa. Keskikyynärnoja on mammuttimaisen leveä lähes mihin tahansa verrattuna. Toivottavasti penkki on mukava että siinä kelpaa löhöillä ja antaa autopilotin hoitaa puuduttavat motari/maantietaipaleet.
 
No ihan hyvältähän se näyttää. Vasemman käden peukalolla painetaan ja otetaan sormilla kiinni. Esittelijän vika kun ei näyttänyt kahvan oikeaoppista avaustekniikkaa.
Toki varmasti joo suunniteltu käytettäväksi myös yhdellä kädellä, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin noita autoja käytetään jos ei nyt arktisissa olosuhteissa, niin ainakin siellä nollan kieppeillä kaupungissa. Voi kahvan esiinsaaminen olla epäkäytännöllistä, kun kuitenkin loskaa jne. vettä valuu lämpimän auton päältä kylkiä alas ja jäätyy tuohon kahvan syvennykseen.

Pääpointti on, että itsellä vaikea nähdä tuon syvennyksessä olevan kahvan etua vs. ulkoneva kahva noiden ongelmien arvoiseksi.
 
On muuten aika hyvin tilaa leveyssuunnassa. Keskikyynärnoja on mammuttimaisen leveä lähes mihin tahansa verrattuna. Toivottavasti penkki on mukava että siinä kelpaa löhöillä ja antaa autopilotin hoitaa puuduttavat motari/maantietaipaleet.

Model 3 on 12 senttiä leveämpi kuin esim Bemarin 3-sarjalainen.
 
Noita samoja rotiskoja oli jo Vantaan asuntomessuilla 2015 välillä Kivistön asema - messualue. Kulkunopeus oli lähellä kävelyvauhtia.

Juu niin oli. Ja on ollut myös muuallakin testikäytössä.

Ja kävelynopeutta meni nytkin, jalkakäytäviä pitkin.
Huippunopeus pitäisi olla ~40km/h.
 

En tiedä oliko jo täällä, mutta 5v kokemukset 2012 Leafista. 83tkm, sähköön alle 900e, ja huoltoihin 750e.
 
Eipä siihen perus volkkariinkaan ehdi tehdä tuon enempää huoltoja 40 tkm huoltovälillä... sähkön hinta toki on plussa.
Ymmärtääkseni tuo 750e oli mennyt renkaisiin tuossa 83tkm matkalla, eli ei ollut tehty mitään muita huoltoja. Kolme sarjaa renkaita siis ilmeisesti oli mennyt, yhdet olivat rikkoneet itse. Edes pyyhkimen sulkia ei ollut vaihdettu kertaakaan:D
 
Ok. Renkaat ei kyllä ole huoltoa, siksi vähän sekoitti tuo. Ilmeisesti ei ole käyttänyt määräaikaishuollossa vaan ajellut vaan onnellisena tekemättä mitään? 80 tkm samoilla pyyhkijänsulilla on kyllä aito corollapappatason suoritus, papukaijamerkki siitä.
Ilmeisesti ainoat huollot mitä tuossa on ohjelman mukaan on tuohon mennessä ollut on jarrunesteiden ja raitisilmasuodattimen vaihtoja, noiden lisäksi oli tarkistuksia alustaan pusliin jne. liekkö tehty niitä.

https://owners.nissanusa.com/conten.../2017/2017-LEAF-service-maintenance-guide.pdf

Tarkemmin kun tuota videota katoin, niin ei taidettu mainita mitä tuohon 750e on laskettu, mutta kuitenkin ilmeisesti tuo yksi renkaan vaihto ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän noissa huolloissa tehdä fyysisesti muuta kuin vaihdella jarrunesteitä, raitisilmasuodatinta ja avaimen peristoa :lol:
 
Eihän noissa huolloissa tehdä fyysisesti muuta kuin vaihdella jarrunesteitä, raitisilmasuodatinta ja avaimen peristoa :lol:

Unohtamatta perän öljyjä, sen 20tkm välein, vai mikä se huoltoväli olikaan. Tärkeä juttu.

Edit: FAKE NEWS
 
Viimeksi muokattu:
Edelliseen uutiseen viitaten, on mielestäni aika selvää, että kun sähköautoilu lisääntyy, niin valitettavasti sähköautoiluakin tullaan verottamaan tulevaisuudessa vähintään yhtä rajusti kuin nykyistä polttomoottoriautoilua. Lihavasta lypsylehmästä ei ole varaa luopua.

Näin siirtymävaiheen alkupuolella sähköautoilu saa nauttia pienistä veroista, mutta tulevaisuudessa sekin tulee muuttumaan kun sähköautojen osuus kasvaa riittävästi.
 
Siinähän se hulluus onkin kun suomen tavoite on vähentää yksityisautoilua joka taas vähentää mirjardeja verotuksessa o_O Mitenkäs sitten revitään eurot jos polttoaineesta ei saada enää veroja jos ja kun sähköily on massaa? Liikennesähkö ja taloussähköä verotetaan eritavalla? Tuotahan ei taas voi millään järkevällä tavalla valvoa kummasta se auto latautuu... suuria kysymyksiä tulevaisuudessa.
 
Siinähän se hulluus onkin kun suomen tavoite on vähentää yksityisautoilua joka taas vähentää mirjardeja verotuksessa o_O Mitenkäs sitten revitään eurot jos polttoaineesta ei saada enää veroja jos ja kun sähköily on massaa? Liikennesähkö ja taloussähköä verotetaan eritavalla? Tuotahan ei taas voi millään järkevällä tavalla valvoa kummasta se auto latautuu... suuria kysymyksiä tulevaisuudessa.

Tuo on kyllä niin hyvin kirjoitettu, että onkohan bernerikään tai kukaan muu ajatellut asiaa. No ehkä jossain kabineteissa salassa, mistä noista tietää.
Ehkä se tulevaisuuden tekniikka kertoo, kun töpselin iskee autoon, niin latauspaikka paikantuu ja maksut, verot sen mukaan. Aurinkosähköllä noita ei kai hirveästi latailla. Tai jos laittaa generaattorin tulille niin mitäs sitten.
 
Tuo on kyllä niin hyvin kirjoitettu, että onkohan bernerikään tai kukaan muu ajatellut asiaa. No ehkä jossain kabineteissa salassa, mistä noista tietää.
Ehkä se tulevaisuuden tekniikka kertoo, kun töpselin iskee autoon, niin latauspaikka paikantuu ja maksut, verot sen mukaan. Aurinkosähköllä noita ei kai hirveästi latailla. Tai jos laittaa generaattorin tulille niin mitäs sitten.
Ei kenellekään vähänkään asioita seuraavalle mukaanlukien verotuksesta päättävät, voi tulla yllätyksenä, että liikenne sähköistyy voimakkaasti kiihtyvällä tahdilla. Se nyt vain on kansainvälinen megatrendi, joka toteutuu halusipa joku Suomessa tai ei.

Sillä tulee olemaan vaikutuksia tosiaan verotuloihin. Eikä kannata olla naiivi ja kuvitella, että Bernerin sekä aiemmin Ollilan esittelemät paikannukseen perustuvat verotusmallit olisi haudattu. Niitä vain valmistellaan ja julkaistaan kunhan ovat riittävän valmiita.

Itse kirjoittelin ko aiheesta joulukuussa 2015 oheista tekstiä.
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän | Sähköautoileva motoristi
 
Eiköhän se kymmenen vuoden sisään ole pakko mennä noihin Bernerin kilometreihin, vaatii vaan tosiaan aikalailla pehmitystä että suuri yleisö hyväksyy ja nyt lienee se vaihe jo käynnissä.
 
Joko mennään km verotukseen taikka sitten pitäisi karsia valtion ja kuntien tehtäviä rankalla kädellä että rahat riittää.
 
Sähköveron korotus olisi helppo tapa, mutta silloin hyi paha yksityisautoilija maksaisi siitä laskusta vain murto-osan.
 
En usko, että sähköveroa korotetaan. Verotus kun tulee kohdistumaan nimenomaan autoiluun, ei muuhun sähkönkäyttöön.
 
Sähköveron korotus olisi helppo tapa, mutta silloin hyi paha yksityisautoilija maksaisi siitä laskusta vain murto-osan.
Sinun mielestä sähköveron korotus olisi toimiva tapa? Itseä ainakin saattaisi hiukan nyppiä, kun asun sähkölämmitteisessä ok-talossa ja kuljen pääasiassa matkani fillarilla.
 
Sinun mielestä sähköveron korotus olisi toimiva tapa? Itseä ainakin saattaisi hiukan nyppiä, kun asun sähkölämmitteisessä ok-talossa ja kuljen pääasiassa matkani fillarilla.
Eiköhän verotuksesta päätöksiä tekevillä tahoillakin ole hyvin tiedossa myös muutama muu muutostekijä.
  • Uusiutuvan energian, etenkin aurinkovoiman perustamisen hinta on laskenut ja laskee entistä nopeammin.
  • Yksityistalouksien on erittäin helppo rakentaa sähkönjakeluverkosta vapaa lataus sähköautolleen, joten sähköveron korotus ei osuisi edes kaikkiin sähköuatoilijoihin, vaan se rasittaisi kohtuuttomasti juuri esim. omakotiasujista osaa.
  • Toisaalta, sähköisen liikenteen lisääntymisellä on positiivinen vaikutus kansantalouteen, koska se vähentää öljyriippuvuuttamme. Parantaa huoltovarmuutta sekä lisää omavaraisuutta. http://teknologiateollisuus.fi/site...attachments/sahkoautoileva_suomi_20150911.pdf
Aikahan sen näyttää, mutta eiköhän aika vahva veikkaus ole ajomäärään perustuva verotus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom