Grazer
Make ATK Great Again
- Liittynyt
- 30.10.2016
- Viestejä
- 1 823
Itse pääsin kuluneella viikolla kokeilemaan Teslan Model S:ää. Kokemuksena ihan kiva, mutta lopputulema on, että on melkoisen kallis lelu keskivertoautoilijalle.
Koeajoauto oli takavetoinen vuoden 2014 Model S 60, eli malliston tehottomimmasta päästä, mutta kyllä tuokin rampilta Hämeenlinnantielle tullessa ihan reippaasti lähti, samaten maantienopeudessakin kaasua painaessa huomasi, mikä on auton penkeissä selkänojien funktio. Helppo ja tasainen tuo oli myös ajella, kulki hyvin eleettömästi.
Maantiellä autoa vaivaa pieni levottomuus. Vähän kuin ajaisi ilmalaivaa, jatkuvasti joutuu rattia vääntämään puolelta toiselle. Sähkömoottorin regeneratiivinen jarrutus toimii hienosti, jarrupolkimeen ei useinkaan tarvitse koskea kuin pysähtyessä. Tässä tosin on myös varjopuolensa, autossa on ollut ongelmia jarrujen kanssa niiden vähäisen käytön takia. Sähköautossa siis kaasua joutuu käytännössä ajaessa painamaan koko ajan. Heti jos päästää kaasun pois, alkaa sähkömoottori jarruttaa.
Nopeuden tasainen ylläpito on sähköautolla hankalaa. Polttomoottoriautolla, varsinkin manuaalivaihteisella oppii melko nopeasti korvakuulolta ja perstuntumalta pitämään nopeuden riittävän vakiona, mutta tällä sai nopeusmittaria vilkuilla jatkuvasti.
Huonoina puolina näen sähköautoissa toistaikseksi yleisesti korkean hankintahinnan, ajomatkan yhdellä latauksella ja latausverkoston puutteellisuuden. Itseä ei oikein houkuttele, että eteen voisi tulla tilanne, jolloin joutuisi ottamaan pitkähkön pakollisen huilin, jotta saa akun ladattua, kun polttomoottoriauton tankki täyttyy muutamassa minuutissa.
Teslan tapauksessa miinuksena on myös ainakin pääkaupunkiseudulla valtava koko. Auto on melkein viisi metriä pitkä ja kaksi leveä, tuolla ei ole mitenkään nautinnollista ajella Helsingin kapeilla kaduilla.
Auton muihin ominaisuuksiin tai säätöihin ei paljoa tullut tutustuttua (penkkiä tuntui saavan säädeltyä joka suuntaan, varmasti löytyy jokaiselle hyvä ajoasento), mutta itse en todellakaan halua autoa, jossa kaikki säädöt ja asetukset joutuu tekemään kosketusnäytön kautta. On todella kömpeloa puhumattakaan homman vaarallisuudesta, jos ajon aikana joudut keskittymään näytön hipelöintiin mekaanisten nappuloiden sijaan.
Siinä vaiheessa kun B-segmentin kokoluokkaan tulee ~25 000 euron hankintahinnalla sähköauto, jossa on talvisaikaankin toimintasäde ~500km, katsotaan uudestaan. Sitä odotellessa ajelen tyytyväisenä 1-litraisella bensaturbolla varustetulla korealaisellani.
Tulevaisuudessa, itse olen sitä mieltä, että hybridiauto on se, johon pitää panostaa (polttokennoautoja ym. odotellessa). Sillä saadaan lyhyillä ajomatkoilla ja kaupunkiympäristössä sähköauton mukavuus ja ekologisuus (ekologisuus riippuu tietysti sähkön tuotantotavasta) ja pidemmillä matkoilla polttomoottorin huolettomuus ja näennäisen rajaton toimintasäde.
Koeajoauto oli takavetoinen vuoden 2014 Model S 60, eli malliston tehottomimmasta päästä, mutta kyllä tuokin rampilta Hämeenlinnantielle tullessa ihan reippaasti lähti, samaten maantienopeudessakin kaasua painaessa huomasi, mikä on auton penkeissä selkänojien funktio. Helppo ja tasainen tuo oli myös ajella, kulki hyvin eleettömästi.
Maantiellä autoa vaivaa pieni levottomuus. Vähän kuin ajaisi ilmalaivaa, jatkuvasti joutuu rattia vääntämään puolelta toiselle. Sähkömoottorin regeneratiivinen jarrutus toimii hienosti, jarrupolkimeen ei useinkaan tarvitse koskea kuin pysähtyessä. Tässä tosin on myös varjopuolensa, autossa on ollut ongelmia jarrujen kanssa niiden vähäisen käytön takia. Sähköautossa siis kaasua joutuu käytännössä ajaessa painamaan koko ajan. Heti jos päästää kaasun pois, alkaa sähkömoottori jarruttaa.
Nopeuden tasainen ylläpito on sähköautolla hankalaa. Polttomoottoriautolla, varsinkin manuaalivaihteisella oppii melko nopeasti korvakuulolta ja perstuntumalta pitämään nopeuden riittävän vakiona, mutta tällä sai nopeusmittaria vilkuilla jatkuvasti.
Huonoina puolina näen sähköautoissa toistaikseksi yleisesti korkean hankintahinnan, ajomatkan yhdellä latauksella ja latausverkoston puutteellisuuden. Itseä ei oikein houkuttele, että eteen voisi tulla tilanne, jolloin joutuisi ottamaan pitkähkön pakollisen huilin, jotta saa akun ladattua, kun polttomoottoriauton tankki täyttyy muutamassa minuutissa.
Teslan tapauksessa miinuksena on myös ainakin pääkaupunkiseudulla valtava koko. Auto on melkein viisi metriä pitkä ja kaksi leveä, tuolla ei ole mitenkään nautinnollista ajella Helsingin kapeilla kaduilla.
Auton muihin ominaisuuksiin tai säätöihin ei paljoa tullut tutustuttua (penkkiä tuntui saavan säädeltyä joka suuntaan, varmasti löytyy jokaiselle hyvä ajoasento), mutta itse en todellakaan halua autoa, jossa kaikki säädöt ja asetukset joutuu tekemään kosketusnäytön kautta. On todella kömpeloa puhumattakaan homman vaarallisuudesta, jos ajon aikana joudut keskittymään näytön hipelöintiin mekaanisten nappuloiden sijaan.
Siinä vaiheessa kun B-segmentin kokoluokkaan tulee ~25 000 euron hankintahinnalla sähköauto, jossa on talvisaikaankin toimintasäde ~500km, katsotaan uudestaan. Sitä odotellessa ajelen tyytyväisenä 1-litraisella bensaturbolla varustetulla korealaisellani.
Tulevaisuudessa, itse olen sitä mieltä, että hybridiauto on se, johon pitää panostaa (polttokennoautoja ym. odotellessa). Sillä saadaan lyhyillä ajomatkoilla ja kaupunkiympäristössä sähköauton mukavuus ja ekologisuus (ekologisuus riippuu tietysti sähkön tuotantotavasta) ja pidemmillä matkoilla polttomoottorin huolettomuus ja näennäisen rajaton toimintasäde.