Tuo taulukko perustuu erääseen muutaman vuoden vanhaan graduun. Tekstissäkin lukee, että ei ollut tarpeeksi dataa, että voitaisiin tehdä kovin hyviä johtopäätöksiä noista lähemmäs 10v vanhoista autoista. Onhan tuo Citroenin kannalta muutenkin sekaisin, 10-vuotias auto on arvokkaampi kuin 7-vuotias.
Aika turvallinen nyrkkisääntö on se 10% vuosi. Alussa vähän enemmän, lopussa vähän vähemmän, mutta suunnilleen. Toki 10 prosenttia uuden auton hinnasta on enemmän kuin 10 prosenttia 10 000€ autosta, että sen puoleen absoluuttinen arvonalenema on suurempi uusissa autoissa, mutta toisaalta uudessa autossa ei ole rempattavaa ja on takuu, mikä taas tasoittaa kustannuksia.
Tästä syystä itsellä on nyt hakusessa uusi tai uudehko plugari. Halpoja kilometrejä sähköllä, ei isompia remppoja, ja vielä mukava moderni ja turvallinen autokin alle. Toki edelleen maksaa se lysti, mutta ei aivan tolkuttomasti.