Keskustelua hybridiautoista

Onko sinulla jotain faktaa tämän Toyotan mininmaalisen arvonaleneman suhteen, vai mihin perustat väitteen? Ainakin jos nyt ottaa Nettiautosta viisi vuotta vanhoja Rav4 vs Kuga niin tuossa 20 000 euron hintaluokassa pyöritään molemmissa. Rav4 lisäksi uutena kalliimpi auto. Viiden prosentin kuluilla tulee kuitenkin pelkkiä korkoja maksettavaksi useampi tonni.

En juuri näihin malleihin perustanut juttua vaan ihan miten aiemmin on mennyt. Siinä vaiheessa kun focus menee paaliin niin corollalla on vielä 200tkm elinikää jäljellä, näin kärjistetysti.
 
Useammastakin liikkeestä olen korkotarjouksia kysynyt, alle kahden prosentin todelliseen vuosikorkoon ei ole kyllä päästy kuin näiden kohdalla (pl. varsinaiset korkotarjoukset joita liikkeet mainostaa). Rav4 on myös 10-15 000 euroa kalliimpi kuin kumpikaan näistä autoista. Lisäksi näihin kyseisiin autoihin tarjous nykyisestä autosta oli kohtuullisen hyvä, monissa muissa liikkeissä 2-3 000e matalampi.

Fordin kovasta arvonalenemasta lienet kyllä oikeassa. Nettiautossa on nytkin muutama<20 000 km ajettu, joista on sulanut jo kymppitonni hinnasta pois. Tuollainen vähän ajettu olisikin houkutteleva vaihtoehto, mutta jos tuollaiseen ei saa korkotarjousta, niin hintaero kokonaan uuteen pienenee taas huomattavasti.

Tietysti vaihdokin arvostaminen mutkistaa asiaa. Kannattaa kuitenkin laskea tuo arvonalenema auki. Jos vaikka Toyotasta saa yli 15t€ käytettynä enemmän...
Itseäni kuumottaa VW id. 4, joka on life versiona sinun hintaluokassa. Kannattaa koeajaa, jos sähköauto on yhtään mahdollinen.

Haluan korostaa etten ole koskaan omistanut Toyotaa, olen vain huomannut ne aika arvokkaiksi käytettynä.
 
Todellinen vuosikorko ilman tarjouksia on joka paikassa lähes sama, eli tuo 4-7%. Se nyt vaan on rahan hinta ja sillä mennään.

Ei tosiaan ole. Se on uutta ostaessa jossain 1-3% tuntumassa kaikilla merkeillä, ilman mitään tarjouksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Todellinen vuosikorko ilman tarjouksia on joka paikassa lähes sama, eli tuo 4-7%. Se nyt vaan on rahan hinta ja sillä mennään.

Tarjouksissa on sitten halvempia korkoja, joilla tietyt merkit vauhdittavat kauppaa. Jos on rahan kanssa tarkka, niin kannattaa tosiaan laskea eri vaihtoehdot ihan paperille ja arvioida jälleenmyyntiarvo. Myös ottaa huomioon se vähän käytetty vaihtoehto.

RAV4 vähän käytettynä olisi oma valinta. Hyvä jälleenmyyntiarvo on tuossa valinnassa aika iso tekijä.
Tietysti vaihdokin arvostaminen mutkistaa asiaa. Kannattaa kuitenkin laskea tuo arvonalenema auki. Jos vaikka Toyotasta saa yli 15t€ käytettynä enemmän...
Itseäni kuumottaa VW id. 4, joka on life versiona sinun hintaluokassa. Kannattaa koeajaa, jos sähköauto on yhtään mahdollinen.

Haluan korostaa etten ole koskaan omistanut Toyotaa, olen vain huomannut ne aika arvokkaiksi käytettynä.
Miten vertailisitte noita arvonalenemia? Nyt kun tosiaan otin nettiautosta esimerkkejä viisi vuotta vanhoista malleista, niin kyllä se hinta on noin puolittunut mallista ja merkistä riippumatta. Sekä Rav4 että Kugia sai tuohon 20k€ luokkaan. Ainoastaan Subarut näyttivät pitäneen nopealla vertailulla erikoisen hyvin hintansa.
En juuri näihin malleihin perustanut juttua vaan ihan miten aiemmin on mennyt. Siinä vaiheessa kun focus menee paaliin niin corollalla on vielä 200tkm elinikää jäljellä, näin kärjistetysti.
En näe 15-20 vuotta vanhojen ikuisuuscorollojen kestävyydellä kovin paljoa arvoa vertailussa. Ihan yhtä lailla kun on turha sanoa että Hyundait ja Kiat olivat surkeita 20 vuotta sitten. Sittemmin erot ovat tasoittuneet selvästi, vaikka toki mielikuviin 20 vuotta vanhat jutut varmasti vaikuttavat edelleen.
 
Ei tosiaan ole. Se on uutta ostaessa jossain 1-3% tuntumassa kaikilla merkeillä, ilman mitään tarjouksia.
Eka kerran kysyessä voi olla kova, mutta kun menet takaisin ja sanot että naapurissa on 1,5%...
Tätä on kyllä kanssa kokeiltu, sekä korkojen että vaihdokin hyvityksen kanssa. En tiedä olenko mennyt vääriin liikkeisiin vai mikä on vialla, kun vastaus on ollut aina että "se on hyvä tarjous mene ostamaan sieltä."
 
Miten vertailisitte noita arvonalenemia? Nyt kun tosiaan otin nettiautosta esimerkkejä viisi vuotta vanhoista malleista, niin kyllä se hinta on noin puolittunut mallista ja merkistä riippumatta. Sekä Rav4 että Kugia sai tuohon 20k€ luokkaan. Ainoastaan Subarut näyttivät pitäneen nopealla vertailulla erikoisen hyvin hintansa.

En näe 15-20 vuotta vanhojen ikuisuuscorollojen kestävyydellä kovin paljoa arvoa vertailussa. Ihan yhtä lailla kun on turha sanoa että Hyundait ja Kiat olivat surkeita 20 vuotta sitten. Sittemmin erot ovat tasoittuneet selvästi, vaikka toki mielikuviin 20 vuotta vanhat jutut varmasti vaikuttavat edelleen.

En ole vertaillut mitään. Ihan mutua oli, mutta fakta on että tietyt merkit säilyttävät arvonsa paremmin. Esim. MB, Toyota.
Kai ihan uusien autojen kohdalla olisi paras tarkistaa miten leasing-yhtiöt näkee arvonaleneman. Niillä on kai paras kristallipallo :)

1617824792684.png


 
En ole vertaillut mitään. Ihan mutua oli, mutta fakta on että tietyt merkit säilyttävät arvonsa paremmin. Esim. MB, Toyota.
Kai ihan uusien autojen kohdalla olisi paras tarkistaa miten leasing-yhtiöt näkee arvonaleneman. Niillä on kai paras kristallipallo :)

1617824792684.png


Mitä vittua? 10 vuotias sitikka arvoltaan tuplat vastaavaan toyotaan verrattuna? :sholiday:
 
Mitä vittua? 10 vuotias sitikka arvoltaan tuplat vastaavaan toyotaan verrattuna? :sholiday:
Tuo taulukko perustuu erääseen muutaman vuoden vanhaan graduun. Tekstissäkin lukee, että ei ollut tarpeeksi dataa, että voitaisiin tehdä kovin hyviä johtopäätöksiä noista lähemmäs 10v vanhoista autoista. Onhan tuo Citroenin kannalta muutenkin sekaisin, 10-vuotias auto on arvokkaampi kuin 7-vuotias.

Aika turvallinen nyrkkisääntö on se 10% vuosi. Alussa vähän enemmän, lopussa vähän vähemmän, mutta suunnilleen. Toki 10 prosenttia uuden auton hinnasta on enemmän kuin 10 prosenttia 10 000€ autosta, että sen puoleen absoluuttinen arvonalenema on suurempi uusissa autoissa, mutta toisaalta uudessa autossa ei ole rempattavaa ja on takuu, mikä taas tasoittaa kustannuksia.

Tästä syystä itsellä on nyt hakusessa uusi tai uudehko plugari. Halpoja kilometrejä sähköllä, ei isompia remppoja, ja vielä mukava moderni ja turvallinen autokin alle. Toki edelleen maksaa se lysti, mutta ei aivan tolkuttomasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Tuo taulukko perustuu erääseen muutaman vuoden vanhaan graduun. Tekstissäkin lukee, että ei ollut tarpeeksi dataa, että voitaisiin tehdä kovin hyviä johtopäätöksiä noista lähemmäs 10v vanhoista autoista. Onhan tuo Citroenin kannalta muutenkin sekaisin, 10-vuotias auto on arvokkaampi kuin 7-vuotias.

Aika turvallinen nyrkkisääntö on se 10% vuosi. Alussa vähän enemmän, lopussa vähän vähemmän, mutta suunnilleen. Toki 10 prosenttia uuden auton hinnasta on enemmän kuin 10 prosenttia 10 000€ autosta, että sen puoleen absoluuttinen arvonalenema on suurempi uusissa autoissa, mutta toisaalta uudessa autossa ei ole rempattavaa ja on takuu, mikä taas tasoittaa kustannuksia.

Tästä syystä itsellä on nyt hakusessa uusi tai uudehko plugari. Halpoja kilometrejä sähköllä, ei isompia remppoja, ja vielä mukava moderni ja turvallinen autokin alle. Toki edelleen maksaa se lysti, mutta ei aivan tolkuttomasti.

Juuri näin. Jutussa lukee, että parhaiten osui 5v autojen kohdalla. Ja siinä se näyttääkin suht uskottavalta.
 
Miten vertailisitte noita arvonalenemia? Nyt kun tosiaan otin nettiautosta esimerkkejä viisi vuotta vanhoista malleista, niin kyllä se hinta on noin puolittunut mallista ja merkistä riippumatta. Sekä Rav4 että Kugia sai tuohon 20k€ luokkaan. Ainoastaan Subarut näyttivät pitäneen nopealla vertailulla erikoisen hyvin hintansa.

Komppaan tätä. Ostin joskus pari vuotta vanhan Foresterin ja ajoin sillä reilut 100 tkm. Vaihdossa 4-5 vuoden päästä sain siitä noin 3/4 maksetusta hinnasta vaikka en ollut huollattanut sitä liikkeessä kertaakaan. Muutama diy öljynvaihto ja kaverin kanssa vaihdettiin jakohihna. Toki toimiva peli edelleen oli. Veikkaan että silloin luminen talvi nosti kysyntää.

Subaru on merkkinä vanhanaikainen joten niiltä on turha odottaa mitään lataushybridiä tai sähköautoa moneen vuoteen. Moottorit ovat hieman janoisia mutta persoonallisen kuuloisia. Luotettavuus ei mielestäni (kahden Subarun kokemuksella) ole ihan muiden japsien tasoa vaikka autot ilmeisesti kootaan Japanissa.

Vanhemmat Kugat ovat pommeja, en tiedä nykyisistä. RAV4 on varma valinta.
 
Itsekin selaillut SUV-PHEV listauksia. Yhtäkään autoa en ole testannut, tai aidosti sisältä nähnyt, enkä sen enempää osaa tekniikkojen eroavaisuudesta sanoa.

Mainittakoon, että Outlander PHEVssä Chademo-pikalaturi, joka voi olla näppärä lisävaruste käyttötavasta riippuen.

Bmw x1 ehkä vähän pikkuinen, mutta katsomisen arvoinen kai sekin.

Noita autoliikkeiden sivuja kannattaa kyllä selailla aika tiuhaan. Kuukausittain vaihtuvia korkokampanjoita, joista voi saada jollekin merkille jopa 0% 0kulu -diilejä. Muistaakseni rinta-joupissa oli ford- ja kia-mallistoihin vastaava nyt tai viime kuussa.
 
mukautuvat led-projektorivalot

Nuo on kyllä luultavasti vielä ihan mekaanisesti toteutetut häikäisemättömät kaukovalot. Ei niissä käytännön eroa sikäli ole, paitsi matriisi/pikselimalli pystyy erottelemaan usean eri kohteen samanaikaisesti, ja on potentiaalisesti pitkäikäisempi koska vähemmän liikkuvia osia. :smoke:

Lähinnä ettei sekoitella eri tekniikoita keskenään.

Itselläni -15 passatissa tuollaiset mekaaniset ja hyvin toimii edelleen, 300tkm hätyyttelee auto jo.
 
Lapissakin 3.5% myydyistä autoista on täysisähköjä. Voisi äkkiä luulla että Lapissa sähköistytään vihoviimeiseksi mutta olisikohan halvat kilometrit tärkeampiä kuin kusematta stadiin.
1617863944553.png
 

Liitteet

  • 1617863946205.png
    1617863946205.png
    190,5 KB · Luettu: 17
Lapissakin 3.5% myydyistä autoista on täysisähköjä. Voisi äkkiä luulla että Lapissa sähköistytään vihoviimeiseksi mutta olisikohan halvat kilometrit tärkeampiä kuin kusematta stadiin.
1617863944553.png

Isot kilometrit varmasti merkkaa, mutta myös se että kerrankin pääsee lähtemään "tankki täynnä" kotoa. Polttoaineiden jakeluverkosto on melko harvassa, mutta sähköä saa paljon laajemmin, myös tulevaisuudessa.
 
Itsekin selaillut SUV-PHEV listauksia. Yhtäkään autoa en ole testannut, tai aidosti sisältä nähnyt, enkä sen enempää osaa tekniikkojen eroavaisuudesta sanoa.

Mainittakoon, että Outlander PHEVssä Chademo-pikalaturi, joka voi olla näppärä lisävaruste käyttötavasta riippuen.

Bmw x1 ehkä vähän pikkuinen, mutta katsomisen arvoinen kai sekin.

Noita autoliikkeiden sivuja kannattaa kyllä selailla aika tiuhaan. Kuukausittain vaihtuvia korkokampanjoita, joista voi saada jollekin merkille jopa 0% 0kulu -diilejä. Muistaakseni rinta-joupissa oli ford- ja kia-mallistoihin vastaava nyt tai viime kuussa.
Itse olen koeajanut nyt tosiaan uusista autoista Kugan, X1:n ja Tucsonin sekä pari vuotta vanhoista Outlanderin, Passatin sekä Mersun C350e. Lisäksi muutama ei-ladattava (kevyt)hybridi ollut testilistalla, mm. Hyundai i30, Kia Niro ja Toyota Corolla.

X1 oli mainio auto kaikin puolin, mutta uusia verrokkejaan kalliimpi, ja siihen ei saanut hyvää korkotarjousta. Lisäksi tästä tulee uusi korimalli ensi vuonna, mika varmaan näkyy kiihtyvänä arvonalenemana tulevaisuudessa.

Outlander oli ajettavuudeltaan selkeästi näitä kahta huonompi. Ohjaus liian pehmeä ja ison auton keikkuminen maantievauhdissa oli aika merkittävä. Toki etenemiskyvyltään omaa luokkaansa nelivedolla ja hyvällä maavaralla ja pikalaturi on kiva lisä. Sisätiloista tuli todella halpa vaikutelma. Myös tästä tulee ensi vuonna uusi korimalli.
 
Nuo on kyllä luultavasti vielä ihan mekaanisesti toteutetut häikäisemättömät kaukovalot. Ei niissä käytännön eroa sikäli ole, paitsi matriisi/pikselimalli pystyy erottelemaan usean eri kohteen samanaikaisesti, ja on potentiaalisesti pitkäikäisempi koska vähemmän liikkuvia osia. :smoke:

Lähinnä ettei sekoitella eri tekniikoita keskenään.

Itselläni -15 passatissa tuollaiset mekaaniset ja hyvin toimii edelleen, 300tkm hätyyttelee auto jo.

Olet varmastikkin oikeassa teknisestä toteutuksesta. Kun kääntyivät S-Maxissa lyhyiltä pitkille, niin valokeila "pyörähti" oikean pientareen kautta saumattomasti täyteen keilaan. Tässä autossa ne toimivat todella hienosti.

Itse koen On/off automaattipitkät turhiksi varusteiksi. Mielummin operoin itse kun odottelen useamman sekuntien viivettä. Häikäisemättömistä pitkistä, missä säädellään ajokeilaa saa oikeasti lisäarvoa ja sellaisia toivoisin myös uusiin Korealaisiin.
 
Lapissakin 3.5% myydyistä autoista on täysisähköjä. Voisi äkkiä luulla että Lapissa sähköistytään vihoviimeiseksi mutta olisikohan halvat kilometrit tärkeampiä kuin kusematta stadiin.

Mutta Kainuussa vain <1,9%. Hetken menee siihen 700 000 sähköautoon tällä menolla.. noissa pienissä kunnissa noita prosentteja ei kannata muutenkaan tuijottaa koska hajonta voi olla todella iso, yksikin ostopäätös vaikuttaa niin paljon.
 
Mutta Kainuussa vain <1,9%. Hetken menee siihen 700 000 sähköautoon tällä menolla.. noissa pienissä kunnissa noita prosentteja ei kannata muutenkaan tuijottaa koska hajonta voi olla todella iso, yksikin ostopäätös vaikuttaa niin paljon.

Itäisin Suomi varmasti sähköistyy ihan viimeisenä. Tulee mieleen ainakin seuraavat hidasteet:
  1. Alue on Suomen pienituloisinta
  2. Latausverkosto on toistaiseksi surkea
  3. Venäjältä saa halpaa bensaa
Se 700000 täyssähkön tavoite on kova, mutta muutosnopeus kasvaa koko ajan. Yhdeksän vuotta on aika pitkä aika...
 
Se 700000 täyssähkön tavoite on kova, mutta muutosnopeus kasvaa koko ajan. Yhdeksän vuotta on aika pitkä aika...

Se vaatisi silti että autoja myytäisiin nykyistä enemmän, mikä ei tunnu nykyhallituksen ideologiaan sopivan koska yksityisautoilu on maailman pahin asia vaikka se olisi sähköistä. Jos kolmen vuoden päästä kaikki autot ovat sähköisiä ja saavutetaan vuoden 2019 myyntilastot (2020 ei riitä), niin tuo on saavutettavissa - mutta tuo tuskin on todellista.
 
Lapissakin 3.5% myydyistä autoista on täysisähköjä. Voisi äkkiä luulla että Lapissa sähköistytään vihoviimeiseksi mutta olisikohan halvat kilometrit tärkeampiä kuin kusematta stadiin.
Ladattavissa Lappi on vihonviimeinen maakunnista (siis pluggarit mukaanlukien) jos ei ”muut” kategoriaa lasketa. Täyssähkiksissä ei vihonviimeisenä, mutta kolmanneksi viimeisenä kyllä:

Lapissa on yksi Suomen vanhimmista autokannoista.

Eihän sähkisten osuus uusista kuvaa maakunnan sähköistymistahtia, kun uusien myynti ei ole vakio ja suurin osa ostetaan käytettyinä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän sähkisten osuus uusista kuvaa maakunnan sähköistymistahtia, kun uusien myynti ei ole vakio ja suurin osa ostetaan käytettyinä.

Sähköautot on ostettava uutena jotta niiden määrä lisääntyy, se että vaihdetaan naapurilta toiselle ei lisää niiden kokonaismäärää. Ei niitä Saksasta niin paljon tuoda että se riittäisi.
 
Haussa on uusi tilava SUV (tai farmari) plugarina. Nyt olen saanut tarjoukset Fordin Kugasta sekä Hyundain tulevasta Tucsonista. Onko mielipiteitä kumpi kannattaisi ottaa, vai kenties joku kolmas vaihtoehto? Vertailua hankaloittaa, että Tucsonista ei ole plugaria vielä koeajettavana, vaan jouduin testaamaan heikkotehoisemman kevythybridimallin
Hyundain plugarien heikkous on että sisätila lämmitetään polttomoottorilla. Jos et halua palella, se on puolet vuodesta tavallinen polttomoottoriauto. Asiasta tekee jokseenkin naurettavan se, että eihän se polttomoottori kylmänä mitään lämmitä. Niimpä pitää hommata lohkolämmitin ja talvella kytkeä latausjohdon lisäksi lohkolämmittimen johto :facepalm:
 
Mitä vittua? 10 vuotias sitikka arvoltaan tuplat vastaavaan toyotaan verrattuna?

No todellakin. Kaveri tossa kysellyt vaihtoa 12 vuotiaalle (alle 200tkm) C5:lle ja hyvitykset pyörii siinä 1500-2800e haarukassa. Voihan sitä itsekin koittaa myydä, mutta onnea vaan siihen hommaan.
 
Itseäni kuumottaa VW id. 4, joka on life versiona sinun hintaluokassa. Kannattaa koeajaa, jos sähköauto on yhtään mahdollinen.
Oletko kysynyt tarjousta ID4:n business-mallista? Hinta on karvan verran päälle viidenkympin, mutta alennuksen kanssa siihen saisi hankintatuen, ja business-mallin varustelu on huomattavalla tavalla parempi kuin life-mallissa.
 
Oletko kysynyt tarjousta ID4:n business-mallista? Hinta on karvan verran päälle viidenkympin, mutta alennuksen kanssa siihen saisi hankintatuen, ja business-mallin varustelu on huomattavalla tavalla parempi kuin life-mallissa.

Taitaa jo lifekin olla kipurajoilla ja ehkä melkein ylikin
 
Mainittakoon, että Outlander PHEVssä Chademo-pikalaturi, joka voi olla näppärä lisävaruste käyttötavasta riippuen.

Ainoa missä se on kätevä on Lidlin ilmaislaturi, jos semmoisen lähettyvillä sattuu asumaan. Muuten sillä lataaminen tulee kalliimmaksi kuin bensalla ajaminen, kun se parhaimmillaankin ottaa vain 22 kW.
 
Ei tosiaan ole. Se on uutta ostaessa jossain 1-3% tuntumassa kaikilla merkeillä, ilman mitään tarjouksia.

Ei pidä paikkaansa. Juuri olen kysynyt neljä tarjousta ja kaikissa on tuo 4-7% välissä riippuen takaisinmaksuajasta. Ei kuulemma neuvotteluvaraa, kun nyt ei ole tarjouksia.

Yksi oli juuri K-caara ja ID4. Siihen malliin on muutenkin ihan turha odottaa mitään alennuksia, kun kaikki menee kaupaksi ilmankin.
 
Ei pidä paikkaansa. Juuri olen kysynyt neljä tarjousta ja kaikissa on tuo 4-7% välissä riippuen takaisinmaksuajasta. Ei kuulemma neuvotteluvaraa, kun nyt ei ole tarjouksia.

Ainakin Teslalla saa 1,3-1,7% välistä (eli todellinen korko jää <2%) ja kumpikaan ei ole Teslan oma rahoitus, vaan oliko Santander ja DNB. Miksei noista samoista firmoista saisi samaa tarjousta muihinkin merkkeihin?
 
Ainakin Teslalla saa 1,3-1,7% välistä (eli todellinen korko jää <2%) ja kumpikaan ei ole Teslan oma rahoitus, vaan oliko Santander ja DNB. Miksei noista samoista firmoista saisi samaa tarjousta muihinkin merkkeihin?

K-Caaralla näyttää olevan Osuuspankki kumppanina. Tuosta kun tarjousta katsoo, niin 1,95% +12€/kk + 220€. Kolmen vuoden maksuajalla todellinen vuosikorko 6,60%. Toki rahoitettava osuus on kohtuu pieni auton hintaan nähden, mutta ei tuolla ainakaan parempaan pystytä.
 
Yaris Cross itselataavasta hybrisistä tulee huomenna hinnastoa ja ennakkovaraus alkaa. Uutiskirjeessä oli linkki tähän videoon. Polkupyörien ja muiden laukkujen paketointia takakontin remmeihin penkit alas käännettynä vaikutti ihan hyvältä innovaatiolta.

 
Viimeksi muokattu:
Tuossakaan ei sanallakaan hiiskuttu millä tuo on saatu aikaseksi... Ja sitä porkkanaa ei ole enään tarjolla ollenkaan, vaan ruoskaa ja todella lujaa.
Ovatko ne siellä jo luopuneet näistä?

Täällä mainittu pari asiaa mitkä ovat poistuneet tai poistumassa.
The current Government has decided to keep the incentives for zero-emission cars until the end of 2021. After 2021 the incentives will be revised and adjusted parallel with the market development. The VAT exemption for zero-emission vehicles in Norway has been approved by the EFTA Surveillance Authority (ESA) until the end of 2022.
 
Tuossakaan ei sanallakaan hiiskuttu millä tuo on saatu aikaseksi... Ja sitä porkkanaa ei ole enään tarjolla ollenkaan, vaan ruoskaa ja todella lujaa.

Eiköhän se ole aika selvä, että ilmaiseksi se muutos ei tule, jos/kun sitä pusketaan osin myös poliittisin voimin eteenpäin. Mutta investointi tuokin. Onkohan vielä mitään tutkimusta, että miten tuo siirtymä on vaikuttanut esim. ilmanlaatuun paikallisesti?
 
K-Caaralla näyttää olevan Osuuspankki kumppanina. Tuosta kun tarjousta katsoo, niin 1,95% +12€/kk + 220€. Kolmen vuoden maksuajalla todellinen vuosikorko 6,60%. Toki rahoitettava osuus on kohtuu pieni auton hintaan nähden, mutta ei tuolla ainakaan parempaan pystytä.

Kohtuullisen korkea tuo kulukorvaus kieltämättä. Tosin tuolla prosentilla, kannattaako itse rahoitettavaa osuutta pitää kovin matalana? Toki aina voi kysyä omasta pankistaan myös lainan hintaa.
 
Sähköautot on ostettava uutena jotta niiden määrä lisääntyy, se että vaihdetaan naapurilta toiselle ei lisää niiden kokonaismäärää. Ei niitä Saksasta niin paljon tuoda että se riittäisi.
Ei puhuttu mistään sähköistämistragiasta Suomelle, tai pyritty lisäämään tai vähentämään sähköautoja, vaan siitä onko Lappi erityisen paljon sähköistynyt vai ei. Vastaus on ei ole, peränpitäjiä puhuttiin sitten täyssähköistä tai kaikista ladattavista. Sinne vaan myydään polttiksiakin uutena vähemmän.

Ja maakuntatasolla todellakin autoja liikkuu niin paljon rajojen yli, että sillä on tilastollista merkitystä.

Ei sen puoleen vaikka puhuttaisiin koko maan sähköistämisestä, niin yhtälailla siellä myyntimäärillä on merkitystä, ei vaan prosenttiosuudella.
 
K-Caaralla näyttää olevan Osuuspankki kumppanina. Tuosta kun tarjousta katsoo, niin 1,95% +12€/kk + 220€. Kolmen vuoden maksuajalla todellinen vuosikorko 6,60%. Toki rahoitettava osuus on kohtuu pieni auton hintaan nähden, mutta ei tuolla ainakaan parempaan pystytä.
Minulla on samoin Osuuspankilta rahoitus jossa kuukausikulut 12€. Mutta kun itse lainanlyhennys on reilut 2 000 euroa niin todelliseksi vuosikoroksi saadaan 2,2%. Eli ostat kalliimman auton niin korko laskee automaattisesti :lol:
 
Ei puhuttu mistään sähköistämistragiasta Suomelle, tai pyritty lisäämään tai vähentämään sähköautoja, vaan siitä onko Lappi erityisen paljon sähköistynyt vai ei. Vastaus on ei ole, peränpitäjiä puhuttiin sitten täyssähköistä tai kaikista ladattavista. Sinne vaan myydään polttiksiakin uutena vähemmän.

Ja maakuntatasolla todellakin autoja liikkuu niin paljon rajojen yli, että sillä on tilastollista merkitystä.

Ei sen puoleen vaikka puhuttaisiin koko maan sähköistämisestä, niin yhtälailla siellä myyntimäärillä on merkitystä, ei vaan prosenttiosuudella.
Rovaniemellä on nyt alkanut näkymään Tesloja ja muitakin sähkiksiä.
 
Etuja on skaalattu jo alaspäin ja suuntana on, että vastaava jatkuu. Lisäksi siellä on tullut raippaa verotuksen osalta polttiksiin.

Luulen, että jos kehitys jatkuu vastaavana, niin Norja alkaa olla varteenotettava maa, mistä käytettyjä kannattaa tuoda.
Tuon perusteella joitakin mutta ei vielä kaikkia. Suunnitelmissa on, että vuonna 2025 olisi EV:t kaikilla.
 
Joutuu Norjasta tuodusta maksamaan Alvin kun taas Saksasta saa ilman alvia. Autoveron osuus on 2.7% niin se ei ole paha rasti maksaa Saksasta tuotaessa. Pääsee suomalaiset hyötymään Saksalaisesta sähköautotuista 3 vuoden päästä olettaen että Saksa jatkaa tukia vielä sen 3 vuotta.
 
Sultakin jää nyt tajuamatta se "Ei EU maa" kohta. Ootteko hiljentyny koskaan miettiin miksei sieltä jo kovaa roudatattaisi Tesloja ja muita tänne kun niitä tuodaan jo kauempaakin Saksasta ja Ruotsista ym?

Tul-li.
 
Ainoa missä se on kätevä on Lidlin ilmaislaturi, jos semmoisen lähettyvillä sattuu asumaan. Muuten sillä lataaminen tulee kalliimmaksi kuin bensalla ajaminen, kun se parhaimmillaankin ottaa vain 22 kW.
Toisaalta julkisten maksulaturien hinnoittelumalli(aika vs. energia) on jotain, mikä lienee vielä kovasti käymistilassa eikä mikään pitkäaikainen ja pysyvä käytäntö näin täyssähköautojen ollessa Suomessa vielä kuriositeetti.
 
Toisaalta julkisten maksulaturien hinnoittelumalli(aika vs. energia) on jotain, mikä lienee vielä kovasti käymistilassa eikä mikään pitkäaikainen ja pysyvä käytäntö näin täyssähköautojen ollessa Suomessa vielä kuriositeetti.
Aika on rahaa, joten ajansäästöstä voi rahastaa ja myös maksaa niin kauan kunnes latausnopeudet ovat yleisesti sellaisella tasolla, että lataus ei kestä sen kauempaa kuin polttoaineen tankkaus.
 
Aika on rahaa, joten ajansäästöstä voi rahastaa ja myös maksaa niin kauan kunnes latausnopeudet ovat yleisesti sellaisella tasolla, että lataus ei kestä sen kauempaa kuin polttoaineen tankkaus.
No juuri niin, eli jokin lataustapa ei välttämättä ole jatkossa kallis siksi, että se on vähän hitaampi kuin nopein ja juuri nyt asiakkaalle huono, koska minuuttiveloitus tulee kalliiksi per kWh. Tässähän käsitin nykytilanteen virheeksi sen, että nopeampi voi olla halvempi, missä ei tosiaan ole järkeä.

Kaikkihan riippuu sijainnista ja kontekstista. Jossain pysähdytään nopeasti ja tontin neliöt ovat satumaisen hintaisia. Jossain toisessa paikassa voi aikaa usein vierähtää ja tilaakin on, kun vaan olis pitkä rivi latureita.
 
"Ei oo, ei tuu."

Norja kun ei kuulu Euroopan Unioniin.
Ei ole, mutta jos tahti millä millä Norjassa autot vaihtuu hybridi/sähköön, niin hinnat romahtaa. Lisäksi autoissa on Nordic-varustelu. Kyse siis polttiksista, mitä sieltä voisi tuoda. Kuten tuonti saksasta ja Ruotsista: pitää laskea kokonaiskulut. Tämäkin tuonti koskisi vain Euroopassa valmistettuja autoja, koska siihen lisättäisiin joitain päästöihin liittyviä maksuja(valmistuksen ajalta). Ei ne Norjan polttikset ole kaikki menossa paaliin...
 
Ei ole, mutta jos tahti millä millä Norjassa autot vaihtuu hybridi/sähköön, niin hinnat romahtaa. Lisäksi autoissa on Nordic-varustelu. Kyse siis polttiksista, mitä sieltä voisi tuoda. Kuten tuonti saksasta ja Ruotsista: pitää laskea kokonaiskulut. Tämäkin tuonti koskisi vain Euroopassa valmistettuja autoja, koska siihen lisättäisiin joitain päästöihin liittyviä maksuja(valmistuksen ajalta).
Miksi ne hinnat yhtäkkiä romahtaisivat?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 090
Viestejä
4 657 724
Jäsenet
76 340
Uusin jäsen
Revel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom