Keskustelua hybridiautoista

Vaikka Solid state sieltä tulee niin se on kallista aluksi ja tulee vain top end autoihin. Eikä se kuitenkaan ole kaikkiin se paras ratkaisu.

En suoraan näe pelkoa että nykyiset vanhenee käsiin.
Se voi olla noinkin. Eihän ne taida edes pakkaseen oikein olla käypäisiäkään. Ja vaikka Mersu niitä jo on laittamassa noihin busseihin, niin taitavat kuitenkin vetää vain näyttö mielessä niitä esille ja se anodi/katodi ongelma on edelleen ratkaisematta. Ei niitä vissiin ihan heti uskalleta laittaa sarjatuotantona linjoille vetämään. No saattaa sieltä joku murros tulla ja äkkiäkin muuttua tuo. Litiumia louhitaan kuitenkin jo nyt valmiiksi ja sitä ei tarvitse enää erikseen aloittaa alusta rakentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se voi olla noinkin. Eihän ne taida edes pakkaseen oikein olla käypäisiäkään. Ja vaikka Mersu niitä jo on laittamassa noihin busseihin, niin taitavat kuitenkin vetää vain näyttö mielessä niitä esille ja se anodi/katodi ongelma on edelleen ratkaisematta. Ei niitä vissiin ihan heti uskalleta laittaa sarjatuotantona linjoille vetämään. No saattaa sieltä joku murros tulla ja äkkiäkin muuttua tuo. Litiumia louhitaan kuitenkin jo nyt valmiiksi ja sitä ei tarvitse enää erikseen aloittaa alusta rakentamaan.
Aika moni valmistaja etsii nyt vastausta rautasulfaatti tjsp. akuista. Nämä ovat turvallisisempia kuin nykyiset akut ja lisäksi näidenkin osalta tekniikka kehittynyt, että vaikka ne painavat enemmän, niin niistä saadaan silti irti enemmän kuin ennen.
 
Aika moni valmistaja etsii nyt vastausta rautasulfaatti tjsp. akuista. Nämä ovat turvallisisempia kuin nykyiset akut ja lisäksi näidenkin osalta tekniikka kehittynyt, että vaikka ne painavat enemmän, niin niistä saadaan silti irti enemmän kuin ennen.
Sama ajatus on ollut mielessä. Solid state ei syty palamaan. Tai eihän nuo akut nyt oikeasti kyllä palakaan, vaan kunhan aloittavat hallitsemattoman kemiallisen prosessin. Toisaalta niitä ei sitten oikeestaan saa myöskään sammumaan. Solid state käy mukavasti ajaa mihin tahansa parkkiin ja lataukseen ilman palovaaraa. Ja kun se tulee, niin käsiin jää vain nämä vanhat ”Mustat Pekat”. Struktuuri on muutoin täysin valmis, mutta ne anodit ei toimi vielä tarpeeksi pitkäikäisinä.
 
Sama ajatus on ollut mielessä. Solid state ei syty palamaan. Tai eihän nuo akut nyt oikeasti kyllä palakaan, vaan kunhan aloittavat hallitsemattoman kemiallisen prosessin. Toisaalta niitä ei sitten oikeestaan saa myöskään sammumaan. Solid state käy mukavasti ajaa mihin tahansa parkkiin ja lataukseen ilman palovaaraa. Ja kun se tulee, niin käsiin jää vain nämä vanhat ”Mustat Pekat”. Struktuuri on muutoin täysin valmis, mutta ne anodit ei toimi vielä tarpeeksi pitkäikäisinä.

Ettei vaan kävisi niin, että nyt markkinamiehet hehkuttaa hyviä puolia ilman kriittisiä vastaväitteitä, koska faktaa on vielä niin vähän. Tilanne muuttuu sitten kun noita alkaa oikeasti tulemaan saataville.

Sitten käykin ilmi, että ovat lämpötila herkempiä, kalliimpia, eikä ne sen turvallisempia olekaan, litiumia kun nekin ovat täynnä. Lisämausteena vielä epävarmuus todellisesta käyttöiästä, kun taas olemassa olevilla tekniikoilla on siinä vaiheessa jo melkoisesti käytännön dataa takanaan.

Ei niin, etteikö tuossa voisi olla tulevaisuus, mutta epätodennäköistä on, että ne äkkimuutoksia aiheuttaisivat.
 
Se voi olla noinkin. Eihän ne taida edes pakkaseen oikein olla käypäisiäkään. Ja vaikka Mersu niitä jo on laittamassa noihin busseihin, niin taitavat kuitenkin vetää vain näyttö mielessä niitä esille ja se anodi/katodi ongelma on edelleen ratkaisematta. Ei niitä vissiin ihan heti uskalleta laittaa sarjatuotantona linjoille vetämään. No saattaa sieltä joku murros tulla ja äkkiäkin muuttua tuo. Litiumia louhitaan kuitenkin jo nyt valmiiksi ja sitä ei tarvitse enää erikseen aloittaa alusta rakentamaan.
Daimlerin kiinteä-elektrolyytti akku on vanha keksintö. Tässä on hyvä muistaa että kiinteän elektrolyytin akkuja on lukematomia erilaisia, ainoa yhdistävä tekijä on että niiden elektrolyytti on kiinteä. Tietoa Bolloren kiinteä akku joka tuli nyt Mercedeksen eCitaro busseihin:


TLDR; jengille lyhennelmä muuten erinomainen, mutta toimintalämpötila on 50c+. Tällä ei ole suuremmin väliä bussin kaltaisessa käyttötapauksessa, jossa akku pysyy lämpimänä kun sitä käytetään tai ladataan koko ajan. Henkilöautot puolestaan odottaa solid state akkuja jotka toimii huoneenlämmössä.
 
Vanhaa polttis-Boraa kiinnostelisi päivittää. Pääajatuksena kulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Toisessä sähkäriketjussa pohdiskelin täysshköä ja ehdotettu isoakkuinen Kona voisi omaan käyttöön sopiakin.

Latausinfra ja siten käytettävyys kuitenkin mietityttävät. Kerrostalon hallissa ei toistaiseksi latausmahdollisuutta. Päivittäisajot <50km, jonka lisäksi tku-hki lenkkiä ja pidempääkin 1-2krt/kk. Lapinreissuja ainakin vuosittain.

Nyt kiikarissa seuraavaksi hybridit. Hirveästi en ole näihin perehtynyt, mutta ilman koti/työpaikkalatausta uskoisin, ettei PHEV liene järkevä vaihtoehto. Onko ei-ladattavat hybridit mistään kotoisin? (Mikä niiden pointti on?) Pienellä akulla ja vain ajonaikaisella latauksella toiminee siis vain kiihdytys/mäkiavustimena, jolloin kulutus jonkinverran pienempi polttomoottoriin nähden, mutta ei kuitenkaan voi ajella pelkällä sähköllä?

E: Olen vertaillut esim Ioniq phev vs ioniq hybrid
 
Vanhaa polttis-Boraa kiinnostelisi päivittää. Pääajatuksena kulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Toisessä sähkäriketjussa pohdiskelin täysshköä ja ehdotettu isoakkuinen Kona voisi omaan käyttöön sopiakin.

Latausinfra ja siten käytettävyys kuitenkin mietityttävät. Kerrostalon hallissa ei toistaiseksi latausmahdollisuutta. Päivittäisajot <50km, jonka lisäksi tku-hki lenkkiä ja pidempääkin 1-2krt/kk. Lapinreissuja ainakin vuosittain.

Nyt kiikarissa seuraavaksi hybridit. Hirveästi en ole näihin perehtynyt, mutta ilman koti/työpaikkalatausta uskoisin, ettei PHEV liene järkevä vaihtoehto. Onko ei-ladattavat hybridit mistään kotoisin? (Mikä niiden pointti on?) Pienellä akulla ja vain ajonaikaisella latauksella toiminee siis vain kiihdytys/mäkiavustimena, jolloin kulutus jonkinverran pienempi polttomoottoriin nähden, mutta ei kuitenkaan voi ajella pelkällä sähköllä?

E: Olen vertaillut esim Ioniq phev vs ioniq hybrid

Kyllä "itselataavat" (pl. nämä "kevythybridit" jotka on ihan puhdasta kusetusta) kulkevat osan matkasta pelkällä sähkölläkin, kaupunkiajossa voi mennä sopivassa kelissä jopa puolet. Lisäksi nämä yleensä hyödyntävät taloudellisempaa atkinson-kiertoa ja lataavat myös osakuormalla ajettaessa akkuja paremman hyötysuhteen irti saamiseksi moottorista.

Itsellä kokemusta Toyotan ja Kian hybrideistä ja kyllähän ne menee reilusti pienemmällä mitä vastaavantehoiset bensaturbot, varsinkin taajama-ajossa. Maantiellä diesel (tai kaasu) on edelleen pihein vaihtoehto, mutta pienillä vuosittaisilla kilsoilla käyttövoimavero syö hyödyt.

Lisäksi mukava kaupunkiruuhkassa ajella iso osa täysin ilman moottorin pörinoitä. Huomionarvoinen seikka on myös se, että toisin kuin peruspolttisten start&stop-järjestelmät, hybridien sammuminen ja käynnistyminen tapahtuu varsin huomaamattomasti ilman mitään hirnahduksia tai vavahteluja.

Suosittelen, mikäli latausmahdollisuutta ei ole ja vuosittainen ajomäärä jää pieneksi ja/tai kaupunkiajon osuus ajoista on suuri.
 
Kyllä "itselataavat" (pl. nämä "kevythybridit" jotka on ihan puhdasta kusetusta) kulkevat osan matkasta pelkällä sähkölläkin, kaupunkiajossa voi mennä sopivassa kelissä jopa puolet.

Lisäksi nämä yleensä hyödyntävät taloudellisempaa atkinson-kiertoa ja lataavat myös osakuormalla ajettaessa akkuja paremman hyötysuhteen irti saamiseksi moottorista.

Menee vähän saivasteluksi tällainen, kun kaikki se sähkö on kuitenkin sillä polttomoottorilla tuotettu bensiinistä huomattavasti alle 50% hyötysuhteella maksellen siitä bensiinistä täydet valmistetverot.

Ja se Ottoon verrattuna Atkins nostaa sitä hyötysuhdetta jonkin verran muttei tee ihmeitä. Jokainen kilometri sillä auton bensiinimoottorilla ladatulla sähköllä on monta kertaa kalliimpaa kuin töpselistä tuleva sähkö

Ja "kevythybrideistä": Sillä, käytetäänkö se jarrutusenergiana talteen otettu energia vain lisäboostiin kiihdytyksissä tms. vai voiko auto sen avulla liikkua myös bensiinimottorin ollessa sammuksissa ei ole kovin paljoa väliä, kunhan se vaan tulee käytettyä johonkin hyödylliseen, ellei autolla ajeta todella paljon kaupunkiajoa todella pienellä kuormituksella.

Kusetusta on lähinnä se, että väitetään "itselataavan" hybridin kulkevan pelkällä sähköllä, kun se sähkö on bensalla siinä autossa tuotettua. Se auto ei liiku tasan yhtään mihinkään jos sen tankkiin ei bensaa tankkaa, ja käytännössä 100% siitä sen auton käyttämästä energiasta on siitä tankatusta bensiinistä peräisin. (toki voitaisiin alkaa saivartelemaan, että kun akku on valmistettu, sinne on voinut jäädä pieni lataus jolla autolla voi ajaa sitä koskaan tankkaamatta pari kilometriä, mutta tämä menee sitten melkoiseksi saivarteluksi)

Itsellä kokemusta Toyotan ja Kian hybrideistä ja kyllähän ne menee reilusti pienemmällä mitä vastaavantehoiset bensaturbot, varsinkin taajama-ajossa.

Ne haukkumasi "kevythybriditkin" menisi myös sitä normaalia pelkän bensiinimoottorin omaavaa autoa pienemmällä kulutuksella, varsinkin taajama-ajossa, koska niissä saadaan jarruenergia talteen ja se pienikin sähkömoottori auttaa hiukan siihen että moottoria voidaan hiukan useammin käytätä sille optimaalisisssa olosuhteissa, vaikka ei toki niin hyvin kuin autolla, joka pystyy liikkumaan hetkellisesti polttomoottorin ollessa sammuksissa.

Maantiellä diesel (tai kaasu) on edelleen pihein vaihtoehto, mutta pienillä vuosittaisilla kilsoilla käyttövoimavero syö hyödyt.

Lisäksi mukava kaupunkiruuhkassa ajella iso osa täysin ilman moottorin pörinoitä.

Millaisia reikiä sinulla oikein on ollut pakoputkessa jos ne pörinät niin paljon häiritsee? Polttomoottoriauroilla, joilla itse olen itse ajellut, tasaisessa vauhdissa rengasmelu on tyypillisesti selvästi kovaäänisempää kuin ne "moottorin pörinät".

Kerran toki tuli ajettua n. 300km rikkinäisellä pakoputkella, kun pakoputki hajosi matkalla viikonlopun viettoon, sillon niirä pörinöitä kyllä kuului selvästi. Ja ne kuului sen verran selvästi, että tajusin viedä auton korjaamolle heti reissun jälkeen seuraavalla viikolla.
 
Menee vähän saivasteluksi tällainen, kun kaikki se sähkö on kuitenkin sillä polttomoottorilla tuotettu bensiinistä huomattavasti alle 50% hyötysuhteella maksellen siitä bensiinistä täydet valmistetverot.

Ja se Ottoon verrattuna Atkins nostaa sitä hyötysuhdetta jonkin verran muttei tee ihmeitä. Jokainen kilometri sillä auton bensiinimoottorilla ladatulla sähköllä on monta kertaa kalliimpaa kuin töpselistä tuleva sähkö

Ja "kevythybrideistä": Sillä, käytetäänkö se jarrutusenergiana talteen otettu energia vain lisäboostiin kiihdytyksissä tms. vai voiko auto sen avulla liikkua myös bensiinimottorin ollessa sammuksissa ei ole kovin paljoa väliä, kunhan se vaan tulee käytettyä johonkin hyödylliseen, ellei autolla ajeta todella paljon kaupunkiajoa todella pienellä kuormituksella.

Ne haukkumasi "kevythybriditkin" menisi myös sitä normaalia pelkän bensiinimoottorin omaavaa autoa pienemmällä kulutuksella, varsinkin taajama-ajossa, koska niissä saadaan jarruenergia talteen ja se pienikin sähkömoottori auttaa hiukan siihen että moottoria voidaan hiukan useammin käytätä sille optimaalisisssa olosuhteissa, vaikka ei toki niin hyvin kuin autolla, joka pystyy liikkumaan hetkellisesti polttomoottorin ollessa sammuksissa.

Itselataavan hybridin sähköajon hintaa ei paljon kannata laskeskella. Katsoo vaan bensakulut vs. täyssähkön latauskulut.
Jos kevythybridi säästäisi kuten sanot niin se kyllä näkyisi WLTP-arvoissa, mutta ne ovat käytännössä samat kuin ilman. Parhaassa tapauksessa nuo kai pehmentävät start&stopin toimintaa ihan merkittävästi, mutta muuta ei voi odottaa.
 
Faktahan se silti on, että itselataavat hybridit kuluttaa vähemmän verrattuna ei-hybridiin. Kaiken ne syö mitä tankkiin laittaa, mutta jokainen hybridi jolla itse ajanut, on kulutus ollut 1-2l/100km pienempi, kuin vastaavalla tai jopa täysin samalla autolla pelkän ICEn varassa. Kaikki energia tuotetaan kyllä bensalla, mutta energiaa varastoimalla jarrutuksissa/alamäissä/maantiellä saadaan sitten polttoaineen kulutuksesta ne pahimmat piikit pois, oikeahetkisellä sähköavustuksella.

PHEVihän se paras hybridi olisi, jos sopii ajoprofiiliin, mutta taas täysin järjetön ratkaisu jos omaa latausmahdollisuutta ei ole.
 
Toyotan itselataavat hybridit ovat järkevin vaihtoehto, jos latausmahdollisuutta ei ole. Kuluttavat vähemmän, verot on pienemmät, mukavia ajaa kaupungissa ja säilyttävät arvonsa hyvin.

Näistä on luonteva siirtyä suoraan sähköautoon, kun latausmahdollisuus on tarjolla ja sopiva auto tulee markkinoille.
 
PHEVihän se paras hybridi olisi, jos sopii ajoprofiiliin, mutta taas täysin järjetön ratkaisu jos omaa latausmahdollisuutta ei ole.

Itsekin sanoisin, että PHEV on se huonoin, jos latausmahdollisuutta ei ole. Täyssähköllä homman saattaakin saada toimimaan. Tuleva C-mersu ehkä ois ensimmäinen PHEV, jota voisi ajatella myös ilman kotilatausta kun akku on aika iso ja latausominaisuudet hyvät.
 
Itsekin sanoisin, että PHEV on se huonoin, jos latausmahdollisuutta ei ole. Täyssähköllä homman saattaakin saada toimimaan. Tuleva C-mersu ehkä ois ensimmäinen PHEV, jota voisi ajatella myös ilman kotilatausta kun akku on aika iso ja latausominaisuudet hyvät.

Plugari ei kannata missään nimessä ellei pysty kotona latailemaan. Jos lompakko vain antaa myöden niin kyllä kannattaa suoraan siirtyä täyssähköautoon. PHEV:n suurin hyöty on siinä että saa kaupunkiajot hoidettua sähköllä eikä tarvitse olla riippuvainen pikalatauksista matka-ajossa, mutta jos lompakko vain kestää riittävän isoakkuisen, vetokykyisen ja suurtehopikalatausta tukevan auton hankinnan ja omien reittien varsilta löytyy pikalatauspaikkoja niin normi plugarit voi jo nyt hienosti jättää turhana välivaiheena pois.

Suurin osa suomalaisista vain ostaa autoja siinä 20-30k€ hintahaarukassa ja itsekin kun kuulun tähän ryhmään niin plugarilla vielä ajellaan. Niissä alkaa käytettyjen markkina olla jo ihan kivalla tolalla, katotaan sit 3-5v jälkeen josko täyssähköautoja olisi jo samoilla ominaisuuksilla ja hinnoilla saatavilla.
 
Menee vähän saivasteluksi tällainen, kun kaikki se sähkö on kuitenkin sillä polttomoottorilla tuotettu bensiinistä huomattavasti alle 50% hyötysuhteella maksellen siitä bensiinistä täydet valmistetverot.

Ja se Ottoon verrattuna Atkins nostaa sitä hyötysuhdetta jonkin verran muttei tee ihmeitä. Jokainen kilometri sillä auton bensiinimoottorilla ladatulla sähköllä on monta kertaa kalliimpaa kuin töpselistä tuleva sähkö

Ja "kevythybrideistä": Sillä, käytetäänkö se jarrutusenergiana talteen otettu energia vain lisäboostiin kiihdytyksissä tms. vai voiko auto sen avulla liikkua myös bensiinimottorin ollessa sammuksissa ei ole kovin paljoa väliä, kunhan se vaan tulee käytettyä johonkin hyödylliseen, ellei autolla ajeta todella paljon kaupunkiajoa todella pienellä kuormituksella.

Kusetusta on lähinnä se, että väitetään "itselataavan" hybridin kulkevan pelkällä sähköllä, kun se sähkö on bensalla siinä autossa tuotettua. Se auto ei liiku tasan yhtään mihinkään jos sen tankkiin ei bensaa tankkaa, ja käytännössä 100% siitä sen auton käyttämästä energiasta on siitä tankatusta bensiinistä peräisin. (toki voitaisiin alkaa saivartelemaan, että kun akku on valmistettu, sinne on voinut jäädä pieni lataus jolla autolla voi ajaa sitä koskaan tankkaamatta pari kilometriä, mutta tämä menee sitten melkoiseksi saivarteluksi)



Ne haukkumasi "kevythybriditkin" menisi myös sitä normaalia pelkän bensiinimoottorin omaavaa autoa pienemmällä kulutuksella, varsinkin taajama-ajossa, koska niissä saadaan jarruenergia talteen ja se pienikin sähkömoottori auttaa hiukan siihen että moottoria voidaan hiukan useammin käytätä sille optimaalisisssa olosuhteissa, vaikka ei toki niin hyvin kuin autolla, joka pystyy liikkumaan hetkellisesti polttomoottorin ollessa sammuksissa.



Millaisia reikiä sinulla oikein on ollut pakoputkessa jos ne pörinät niin paljon häiritsee? Polttomoottoriauroilla, joilla itse olen itse ajellut, tasaisessa vauhdissa rengasmelu on tyypillisesti selvästi kovaäänisempää kuin ne "moottorin pörinät".

Kerran toki tuli ajettua n. 300km rikkinäisellä pakoputkella, kun pakoputki hajosi matkalla viikonlopun viettoon, sillon niirä pörinöitä kyllä kuului selvästi. Ja ne kuului sen verran selvästi, että tajusin viedä auton korjaamolle heti reissun jälkeen seuraavalla viikolla.

Latausmahdollisuutta ei ollut, mutta päätit silti alkaa höpisemään siitä töpselisähköstä?

Voit olla itselataavista hybrideistä ihan mitä mieltä lystäät, mutta fakta on se, että ne kuluttavat vastaavantehoisia bensa-autoja 1-2 litraa vähemmän satasella. Sitä vähemmän mitä enemmän ajosta on kaupunkiajoa. Kevythybrideissä päästään 1-2 desilitraa pienempään kulutukseen, joka menee jo melkein mittausvirheen marginaaliin.

Kaupunkiruuhkassa yleensä ei paljon rengasmeteli kuulu. Tai sitten sulla on ollut aika helkkarin äänekkäät renkaat autoissasi. Paikallaan ollessa varsinkin rengasmelun osuus on aika pieni. Niissä ei-hybridi polttomoottoriautoissa mitä itse olen ajanut ei ole viitsinyt start&stopia pitää päällä koska se sammuu yleensä melkoisen nytkähdyksen saattelemana (muutamassa uudemmassa sammuminen tapahtuu jo hidastaessa jolloin sitä ei huomaa) ja käynnistyy starttimoottorin hirnahduksella, yleensä tuoden vieläpä viivettä liikellelähtöön enemmän tai vähemmän.

Kysynkin nyt sulta, armas hkultala, oletko koskaan omistanut yhtään hybridiautoa ja/tai ajanut sellaisella pidempään kuin lyhyen koeajon verran kaupunkiajoa?
 
Kevythybrideissä päästään 1-2 desilitraa pienempään kulutukseen, joka menee jo melkein mittausvirheen marginaaliin.

Kevyt-hybridissä voi olla muita etuja tosin, osassa autoja nimittäin niitä hyödynnetään turbon pyörittämiseen, jolloin tuosta ei tule vastetta. Tai lähteminen liikennevaloista hoidetaan sillä sähköllä, joka tekee siitä vaihteistolle helpompaa ja mahdollisesti myös mukavampaa matkantekoa (ja miksei myös voitaisi välttää luistamista, jolloin pieniä polttoaine-etuja siitäkin tulisi).

Mutta tämänkin toimivuus on toki riippuvaista valmistajasta.
 
^Painoa on kai se 500kg enemmän kuin vaikka diesel-passatissa. Kyllähän se kevyempi liikkuu väistämättä paremmin varsinkin suuremmissa nopeuksissa.

Itseasiassa mitä suurempi nopeus sen vähemmän sillä auton massalla on merkitystä, kun ilmanvastuksesta tulee suurin ajovastus.

Plugari ei kannata missään nimessä ellei pysty kotona latailemaan.

No ei se nyt kyllä noinkaan mene, ellet nyt vertaa plugaria ja perushybridiä keskenään. Kyllähän se plugarikin on vastaavaa pelkällä polttiksella kulkevaa peliä järkevämpi, osittain tietysti verotuksen takia, mutta kyllä se myös polttoainetta kuluttaa vähemmän.

Tietysti jos kyseinen plugari on mallia jonka suorituskyky rohmahtaa ilman latausta, tuo voi olla suhteellisen ärsyttävä laite.
 
Itseasiassa mitä suurempi nopeus sen vähemmän sillä auton massalla on merkitystä, kun ilmanvastuksesta tulee suurin ajovastus.

Toki näin, mutta keskikokoisen auton ilmanvastus vaikka nopeudella 100km/h on kuitenkin vain luokkaa 10kW eli jos puhutaan vaikka 150kW:n tehoisesta moottorista niin leijonanosa tehosta on kuitenkin käytettävissä siihen massan nopeuden muutokseen.
 
Latausmahdollisuutta ei ollut, mutta päätit silti alkaa höpisemään siitä töpselisähköstä?

Sinulla tosin lienee kotonasi ihan yhtä hyvä tankkausmahdollisuus kuin latausmahdollisuus.

Aivan kuin bensa-autoa voi tankata muualla kuin kotona, niin myös sähköautoa voi silloin tällöin ladata muualla kuin kotona.

Toki se kotipiha on se kätevin paikka siihen lataamiseen, mutta esim. monien kauppojen pihoissa ja kauppakeskusten parkkihalleissa alkaa jo olemaan latauspaikkoja ja kyllä sen 20min kaupassa sisällä olemisen aikana jo jonkin verran sitä autoa lataa. Ravintoillallisen aikana vielä selvästi enemmän.

Voit olla itselataavista hybrideistä ihan mitä mieltä lystäät, mutta fakta on se, että ne kuluttavat vastaavantehoisia bensa-autoja 1-2 litraa vähemmän satasella.

Sitä vähemmän mitä enemmän ajosta on kaupunkiajoa

Enkä ole väittänyt tätä vastaan, ja toki tämä on hyvin mallikohtaista.

Kevythybrideissä päästään 1-2 desilitraa pienempään kulutukseen, joka menee jo melkein mittausvirheen marginaaliin.

Höpöhöpö.

Nyt vedetään sitten aika apples-to-oranges-vertailua.

Kysynkin nyt sulta, armas hkultala, oletko koskaan omistanut yhtään hybridiautoa ja/tai ajanut sellaisella pidempään kuin lyhyen koeajon verran kaupunkiajoa?

En ole, ja se koeajo, minkä olen tehnyt, oli maaseudun pikkuteillä.

Olen kuitenkin omistanut bensiinillä toimivia polttomoottoriautoja n. 18 vuoden ajan, ja ajanut niillä yhteensä pari sataa tuhatta kilometriä, ja ainoa kerta kun sellaisessa moottorin ääni on alkanut häritsemään oli kun se pakoputki oli rikki, joten pidän pointtia hybridiauton hiljaisuudesta täysin irrelevanttina.
 
Viimeksi muokattu:
No ei se nyt kyllä noinkaan mene, ellet nyt vertaa plugaria ja perushybridiä keskenään. Kyllähän se plugarikin on vastaavaa pelkällä polttiksella kulkevaa peliä järkevämpi, osittain tietysti verotuksen takia, mutta kyllä se myös polttoainetta kuluttaa vähemmän.

Tietysti jos kyseinen plugari on mallia jonka suorituskyky rohmahtaa ilman latausta, tuo voi olla suhteellisen ärsyttävä laite.
aika monessa muussakin tilanne tuo.

Vähän epäselvästi muotoilin tuon, toki plugari on verokikkailullisesti järkevä varsinkin kalliissa autoissa, mutta lähinnä puhuin nyt ihan vain käyttökulujen minimoimisesta ja sähkönkäytön hyödyn maksimoimisesta. Onhan vastaavaa verohyötyä saanut jo aiemminkin esim. start-stop järjestelmän kanssa vaikkei sitä haluaisi käyttääkään.

Sähköautolla ei ole niin väliä jos rangesta jää kotilatausmahdollisuuden uupuessa 10-20% saamatta, mutta plugarissa tuo akun tyhjyys kotoa lähtiessä voi pidemmän päälle alkaa vituttaa. Vaikka olisi liitua eikä bensankulutuksella olisi niin väliä.
 
En olisi noin jyrkkä plugaria vastaan, vaikkei kotilatausmahdollisuutta olisi. Itse ostin plugarin vaikkei taloyhtiössä ole vielä latausmahdollisuutta. Toivon, että ne taloyhtiön pahimmat jäärätkin suostuisivat lähitulevaisuudessa muutaman tonnin latausinfran investointiin, mutta sen näkee aikanaan. Mutta mitä nyt ajellut muutama tuhat kilometriä ladaten akkua moottorilla sähköistä kaupunkiajoa ja seisontalämmitystä varten, niin kokonaiskulutus on jäänyt satasella 5,6 litraan satasella vanhan bensiiniauton kulutuksen ollessa 6,1 litraa. (Mikäli ei lataisi akkuja yhtä säännöllisesti kuin minä, niin keskikulutus putoaisi 5 litran paikkeille, toki se ladattu energia varastoituu akkuun käytettäväksi). Plugarimallin myyntihinta oli vain 2000 euroa bensiiniversiota kalliimpi ja autoveroa myyntihinnassa lisävarusteineen oli 7000 euroa vähemmän, joten selkeä veroetu plugarin puolesta. Myös ajoneuvovero on noin puolet pienempi.

Jos tietää, ettei latausmahdollisuutta ole lainkaan tulossa lähitulevaisuudessa, niin voihan sitä harkita muita vaihtoehtoja. Tällä hetkellä kuitenkin bensiiniajo näyttää kallistuvat lähitulevaisuudessa niin paljon, että latausinfraan luulisi tulevan investointeja taloyhtiöissä. Aika luottavasin mielin, että vuoden sisällä tässäkin taloyhtiössä on mahdollista ladata autoa, kun parilla naapurillakin on jo plugarit pihassa.
 
Vanhaa polttis-Boraa kiinnostelisi päivittää. Pääajatuksena kulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Toisessä sähkäriketjussa pohdiskelin täysshköä ja ehdotettu isoakkuinen Kona voisi omaan käyttöön sopiakin.

Latausinfra ja siten käytettävyys kuitenkin mietityttävät. Kerrostalon hallissa ei toistaiseksi latausmahdollisuutta. Päivittäisajot <50km, jonka lisäksi tku-hki lenkkiä ja pidempääkin 1-2krt/kk. Lapinreissuja ainakin vuosittain.

Nyt kiikarissa seuraavaksi hybridit. Hirveästi en ole näihin perehtynyt, mutta ilman koti/työpaikkalatausta uskoisin, ettei PHEV liene järkevä vaihtoehto. Onko ei-ladattavat hybridit mistään kotoisin? (Mikä niiden pointti on?) Pienellä akulla ja vain ajonaikaisella latauksella toiminee siis vain kiihdytys/mäkiavustimena, jolloin kulutus jonkinverran pienempi polttomoottoriin nähden, mutta ei kuitenkaan voi ajella pelkällä sähköllä?

E: Olen vertaillut esim Ioniq phev vs ioniq hybrid
Olen ajellut nyt tähän mennessä muutaman 100 000 km hybrideillä ja esim Toyotan hybridi toimii erinomaisesti polttotapahtuman optimointiin perustuen. Mulla on tosin kokemusta vain suuremmilla moottoreilla varustetuista malleista, eli 3,3 L ja 2,5 L versioista.
Vähän epäselvästi muotoilin tuon, toki plugari on verokikkailullisesti järkevä varsinkin kalliissa autoissa, mutta lähinnä puhuin nyt ihan vain käyttökulujen minimoimisesta ja sähkönkäytön hyödyn maksimoimisesta. Onhan vastaavaa verohyötyä saanut jo aiemminkin esim. start-stop järjestelmän kanssa vaikkei sitä haluaisi käyttääkään.

Sähköautolla ei ole niin väliä jos rangesta jää kotilatausmahdollisuuden uupuessa 10-20% saamatta, mutta plugarissa tuo akun tyhjyys kotoa lähtiessä voi pidemmän päälle alkaa vituttaa. Vaikka olisi liitua eikä bensankulutuksella olisi niin väliä.
Tuolla on hyvät tiedot, joista voi ottaa haluamansa auton mukaan, kun poistaa ensin yläkulman ruksilla valinnan. Laitoin tuohon Hyundailta nyt nuo 2 ja vastaavat Priukset. Ei tuossa ihan mahdottomia eroja suoriin kulutuksiin ilman sähköä tule ja Priuksella on jopa toisinpäin nuo luvut. Tässä siis kyseessä EPA kulutukset, jotka ei oman kokemuksen mukaan tuota esim RAV4 kohdalla mitään ongelmia saavuttaa. Ei hybridillä, eikä plugarilla. Suosittelen plaraamaan tuolta itseä kiinnostavia autoja läpi.

 
Esimerkkinä, jos vertaa omia autoja noihin EPA lukuihin, niin hyvin menee.
Taulukosta 36 kWh/100 ml => 22,4 kWh/100 km ja ilman latausta seinästä kulutus 38 mpg => 6,2 L/100 km.
Omalla on tällä hetkellä mittarissa 21,4 kWh/100 km pelkästään talvikauden ajojen jälkeen ja tuo tyhjällä akulla on erityisen vaikea kaivaa esiin, mutta luokkaa 5,6-5,8 L/100 km veikkaan kumulatiivisen kulutuksen nyt reippaan 13 000 km matkalta.

Tavallisen hybridin EPA on 40 mpg => 5,9 L/100 km.
Vein 2019 mallin RAV4:sen vaihtoon 16 kk ja 27 000 km ajon jälkeen kulutuksella 5,3 L/100 km ja myös tämä oli kumulatiivinen lukema, jossa tasaavana jo kesä/talvikaudet läpi.

Joten mulle esim nuo EPA kulutukset sopii erinomaisen hyvin, jos edes vähän ymmärtää vetää yhteen noita ajamisia kokonaisuudeksi, eikä nysvää jotain yksittäisiä vetoja framille. Olen toki niitä ottanut itsekin, jos tulee jotain erikoista erikseen. Esim tuo 91,8 km sähkörange piti oikeen kunnolla laskea ja 16,0 kWh/100 km RAV4:llä sähkörangea on melko kaunis lukema. Tuossa vielä tavallinen bensa verrokiksi mukana.

 
Viimeksi muokattu:
Toki se kotipiha on se kätevin paikka siihen lataamiseen, mutta esim. monien kauppojen pihoissa ja kauppakeskusten parkkihalleissa alka....

...En ole, ja se koeajo, minkä olen tehnyt, oli maaseudun pikkuteillä.

Olen kuitenkin omistanut bensiinillä toimivia polttomoottoriautoja n. 18 vuoden ajan, ja ajanut niillä yhteensä pari sataa tuhatta kilometriä, ja ainoa kerta kun sellaisessa moottorin ääni on alkanut häritsemään oli kun se pakoputki oli rikki, joten pidän pointtia hybridiauton hiljaisuudesta täysin irrelevanttina.
Yhtäkään plugaria ei ole taloudellisesti järkevää ladata maksullisilla latauspaikoilla aka aikaperusteisella maksulla, jos siis katsotaan pelkkää rahallista kannattavuutta. Nykyplugarien akkukoolla ja onboard latureilla lataaminen muulla kuin kotisähköllä on rahan hukkaa, halvemmaksi tulee olla lataamatta ja ajella bensalla kotiin lataamaan.

Polttomoottorin häiritseminen ajossa on yksi niitä asioita, joista on turha puhua ICElla aina ja edelleen ajaville. Ei mullakaan ole koskaan ennen häirinnyt bensa- tai dieselkoneen ääni, oli start/stoppia tai ei. (Tai no, start/stopin otin jokaisesta pois, koska se oikeasti ärsytti).

Plugarin hankinnan jälkeen meni ehkä kaksi viikkoa kun alkoi vastenmielisyyden vilunväreet kylmätä selkäpiissä, joka kerta kun polttis lähtee "tarpeettomasti" päälle. Siitäkin huolimatta että omassa plugarissa ei ihan oikeasti edes aina huomaa polttiksen käynnistyvän, kun lähtee saumattomasti generaattorilta käyntiin...
Maantiellä ei häiritse, koska rengasmelu, mutta kun 90% ajosta on alle 60km/h alueilla niin...
 
Viimeksi muokattu:
Tämä viikko mennyt ilman käynnistymisiä ja 473,4 km tullut ajeltua. Pisin päivämatka 138 km. Accelev latausasema on ajanut tehtäväänsä mainiosti. Pelkällä matkalaturilla ei olisi kyllä päässyt. Ainakaan sillä mukana tulleella 8 A palikalla.
 

Liitteet

  • 1D2F33C3-9B96-4501-8351-32E77BD1CD4F.png
    1D2F33C3-9B96-4501-8351-32E77BD1CD4F.png
    497,3 KB · Luettu: 35
Yhtäkään plugaria ei ole taloudellisesti järkevää ladata maksullisilla latauspaikoilla aka aikaperusteisella maksulla, jos siis katsotaan pelkkää rahallista kannattavuutta. Nykyplugarien akkukoolla ja onboard latureilla lataaminen muulla kuin kotisähköllä on rahan hukkaa, halvemmaksi tulee olla lataamatta ja ajella bensalla kotiin lataamaan.
Itsellä on toteutunut kWh hinta K-latauksella 18snt/kWh.
Vaikka otettaisiin Fortumin tuplahinta, niin siltikin ollaan vielä alle bensalla ajon kustannuksista.

Omalla autolla se raja, jonka jälkeen on halvempaa ajella bensalla on jossain 5snt/min kohdalla tai vastaavasti 40snt/kwh. Autossa on siis 7,2kW laturi.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Kiitos hyvistä kommenteista. En ollut ymmärtänyt että itselataavalla pystyy ajaa pelkällä sähkölläkin. Minkälaista matkaa kaupungissa pääsisi esim toyota rav pelkkää sähköä hyödyntäen?

Pluginin ongelma siis juurikin se, etten halua käyttää tunteja k-kaupan laturissa, kun ei mikään säännöllinen asiointi niin kauaa kestäisi.
 
Polttomoottorin häiritseminen ajossa on yksi niitä asioita, joista on turha puhua ICElla aina ja edelleen ajaville.

Eiköhän se häiritseminen ole sitä itselleen todistamista vain. Mä ajelen ehkä kerran parissa viikossa meidän dieselillä, eikä mua ikinä se häiritse. (Ainoa mikä häiritsee on se että diesel autossa kaikki toimii, ei se näin pitänyt mennä.)
 
Kiitos hyvistä kommenteista. En ollut ymmärtänyt että itselataavalla pystyy ajaa pelkällä sähkölläkin. Minkälaista matkaa kaupungissa pääsisi esim toyota rav pelkkää sähköä hyödyntäen?

Enimmillään ehkä pari, mutta nuo elävät omaa elämäänsä eikä EV-tila ole useinkaan käytettävissä, vaikka haluaisi vain siirtää autoa parkkipaikalka tms.
Kannattaa ajatella että kyseessä on pihi bensa-auto sulavalla ja viiveettömällä automaattivaihteistolla.
 
Kiitos hyvistä kommenteista. En ollut ymmärtänyt että itselataavalla pystyy ajaa pelkällä sähkölläkin. Minkälaista matkaa kaupungissa pääsisi esim toyota rav pelkkää sähköä hyödyntäen?

Pluginin ongelma siis juurikin se, etten halua käyttää tunteja k-kaupan laturissa, kun ei mikään säännöllinen asiointi niin kauaa kestäisi.

Tavallinen RAV4 hybridi kuluttaa kaupunkiajossa n. 5,0 L/100 km ympärillä pyörien. Ja tämä on kokeiltu nyt jo vuoden -17 , -19 ja nykyisellä plugarillakin . Vanhin malli oli muistaakseni pari kymmenystä enemmän. Näitä tullut aina alkuun uteliaisuudesta kattottuakin ja näistä ei voi oikein sana, että ”pelkkää sähköä hyödyntäen”. No plugarilla tietysti, mutta sekin toimii sähköavusteisesti tavallisessa hybridimoodissa ja lataamatta kulutus on noilla kaikilla käytännössä sama n 5,0 L/100 km /city. Tavallinen bensa polttaa helposti sen 10 L/100 km kaupungissa, jos ei stop/starttia. Mulla on myös 2011 mallin bensa RAV4 ja sillä saa ajella 8,2 L/100 km kaikki yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhaa polttis-Boraa kiinnostelisi päivittää. Pääajatuksena kulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Toisessä sähkäriketjussa pohdiskelin täysshköä ja ehdotettu isoakkuinen Kona voisi omaan käyttöön sopiakin.

Latausinfra ja siten käytettävyys kuitenkin mietityttävät. Kerrostalon hallissa ei toistaiseksi latausmahdollisuutta. Päivittäisajot <50km, jonka lisäksi tku-hki lenkkiä ja pidempääkin 1-2krt/kk. Lapinreissuja ainakin vuosittain.

Nyt kiikarissa seuraavaksi hybridit. Hirveästi en ole näihin perehtynyt, mutta ilman koti/työpaikkalatausta uskoisin, ettei PHEV liene järkevä vaihtoehto. Onko ei-ladattavat hybridit mistään kotoisin? (Mikä niiden pointti on?) Pienellä akulla ja vain ajonaikaisella latauksella toiminee siis vain kiihdytys/mäkiavustimena, jolloin kulutus jonkinverran pienempi polttomoottoriin nähden, mutta ei kuitenkaan voi ajella pelkällä sähköllä?

E: Olen vertaillut esim Ioniq phev vs ioniq hybrid

Reilun vuoden on tullut postailtua kokemuksia Ioniq Hybridistä, helpoiten niitä voi kahlata lävitse haulla. Hakutulokset: ioniq

Jos et voi kotona tai töissä ladata niin ehdottomasti tuosta parivertailusta Ioniq Hybrid. PHEV:ssä menetät osan tavaratilan korkeudesta akuille, maksat enemmän ja lisäät ~100 kg massaa. Oman kokemuksieni perusteella muutaman muuttokuorman kuskaamisesta hybridillä ei se lisäpaino montaa desiä matkassa näy, mutta jotain kuitenkin. Lisäksi mahdollisen takuunjälkeisen akkuhuollon yhteydessä 1.5kwh akku huomattavasti PHEV 6-9x kapasiteettisia akkuja halvempi uusia. Uskon tämän näkyvän jatkossa myös käytettyjen markkinoilla PHEV hintoja alentavasti. Vaihda siihen PHEV tai suoraan sähköön sitten kun siihen on fasiliteetit oikeasti kunnossa.

Tiivistettynä arvostan Ioniqissa alhaisen kulutuksen lisäksi varsin kattavaa varustelua perusautoksi (Style varustetasolla) ja todella hienosti ja johdonmukaisesti toimivaa voimalinjaa. Pääasiallisesti ajetaan normaalla D:llä, mutta sportille on tässä autossa myös paikkansa esim. ohitukseen/rampilta kiihdytykseen.

Noita on kyllä viimeisen vuoden aikana tuotu jonkinverran ulkomailta ja varustetasot ei ole enää pelkät confort/style.

Eniten minua perusautojen perinteisissä momentinmuunnin laatikoissa häiritsee hidas ja arpova vaihteiden vaihtaminen, päälleliimattu sporttimoodi ja korkea kulutus (esim PSA + Aisin). DSG:ssä taas ryömittelyt ja parkkipaikkapyöritykset. Esim toi nyt alla oleva Puma:n 7 paikkainen DSG nytkähtää aina pakilla ensin vähän eteenpäin. VAGit hoitaa tämän kyllä paremmin, mutta niissäkin kytkimen saa haisemaan tiukassa eestaas ketkuttelussa pienessä rinteessä. Hybridillä lähdetään eteen taakse kuskin käskemällä vauhdilla sähkömoottorilla liikkeelle ilman valumisia tai kytkimien luistatuksia.

Toyotista katselisin TNGA-pohjalevyn autoja, sitä vanhemmat ovat mielestäni voimalinjaltaan CVT:mäisen "paljon melua tyhjästä" tyyppisiä. Kierroksia annetaan herkästi, mutta hirveästi ei tunnu tapahtuvan. Erityisesti jos koon puolesta riittää niin uutta Yaris Hybrid tai tuleva Yaris Cross alle.
Postasin aiemmin lehdistöautolla tehdyn kulutustestin Yaris Hybridistä (korkeuseroa ja ajotietokonetulokset). Nyt on tullut samalta käyttäjältä tarkemmat testit kaupungissa ja motarilta. Sanoo näyttävän ajotietokone yksi yhteen bensapumpun kanssa.

Pesee verrokkibensat myös 140km/h nopeudessa, jossa aiemman generaation hybridit ovat myös hänen testiensä mukaan janoisia.



Ensituntumat Yaris Hybridistä motari/maantie/mutkainen kantatie painotteiselta lenkiltä.
Reitti.PNG

Täytyy sanoa, että Yaris todella yllätti vaikka hyvää osasin toki odottaa. Tiloiltaan tietysti pienempi, mutta ajotuntuma ei mielestäni häpeä suuremalle Ioniqille edes motarinopeuksissa. Ioniq sähkömoodissa tuntuu rullaavan aavistuksen paremmin, ehkä tuo DCT-laatikko omaa aavistuksen pienemmät häviöt tasaisessa kyydissä verrattuna Toyotan HSD toteutukseen? Renkaina molemmissa sattumalta Continental Ecocontact 6 (Yaris 185/65/R15, Ioniq 205/55/R16). Ioniq nyt kelien viiletessä (~5 C) vähän normaalia alhaisemmat kylmäpaineet 2,3 bar, Toyotasta ei tietoa.

Oli tarkoitus nollata Yariksen ajotietokone 10 minuutin lämmittelypätkän jälkeen Palokanorressa, jolloin ajotietokone näytti 4,7 l/100km (Ioniq 4,0, mutta seuraavan kiihdytyksen jälkeen taas 4,5). Toyotan käyttöliittymässä "tyhjennä" ei nollannut kulutusta vain olisi pitänyt painaa "päivitä". Huomasin tämän kuitenkin ennen kuin lähdin ajamaan Ioniqilla, joten molemmissa ajotietokone pidettiin nollattuna ensistartista lähtien. Ioniq seisoi autoliikkeen pihassa 2 tuntia ennen testiä eli eiköhän tuo aika reilu vertailu edelleen ole. Ilmastointi molemmissa AUTO @19 C, Ioniqissa oli Driver Only tila päällä.

Molemmilla autoilla 33 km reitissä kesti 33 minuuttia, Yaris näytti lopussa 4,4 Ioniq 3,7-3,8. Yariksen koeajon lopussa kun oltiin tultu 63 kilometriä kulutus oli tippunut 4,2. Loppumatkasta ajoin Vaajakosken kautta niin oli toki enemmän 80 ja 100 nopeusaluetta ja tuli ehkä vähän agressiivisemmin testattua Yariksen "reserviä" ja jos niin voi sanoa. Vaihdoin myös ECO moodista normaaliin, joskaan en huomannut niiden välillä suurta eroa. ECO moodissakin kaasuvaste oli eloisa, ehkä se vaikuttaa enemmän ilmastoinnin toimintaan tai moottorin sammutus/käynnistys strategiaan.

Uusi 3 sylinterinen 1.5 litrainen moottori pitää osakaasulla kiihdytyksessä generaattorimaisesti todella matalaa murinaa. Huomaa, että kevyissä kiihdytyksissä voimalaitoksen strategia on ahtaa akkuun päin mahdollisimman paljon sähköä optimaalisella hyötysuhteella ja kun nopeus saavutetaan moottori pyritään myös sammuttamaan todella agressiivisesti. Hyvä strategia kaupungissa sekä kun kuskina on vähemmän teknisesti orientoitunut kuljettaja.

Mielestäni Ioniqilla on helpompi vedättää polttomoottori päällä kun pitää vain kaasun tasaisena matkavauhti saavutettuna. Moottori sammutetaan vasta kun höllätään toviksi kaasulta tai näpäytetään jarrua. Samoin Ioniqilla on mielestäni helpompi vedättää täyssähkömoodissa (esim 50->70 km/h). Luulenkin että osasyy pienempään kulutukseen on vähäisempi käynnistyksien määrä johtuen kokeneen kuskin ajotyylistä Ioniqissa. Toyotalla tuli helposti alle 5 sekunnin polttomoottorinkäyttöjä pienistäkin nopeuden muutoksista.
Yariksen EV moodia en tosin kokeillut muuten kun ettei se aktivoitunut 60 km/h nopeudessa. Edit. Toisaalta jos Ioniqia ajaa kuin normi automaattia, eikä tietoisesti käskytä kaasun kevennyksillä moottoria sammumaan, kulutus on suurempi. Ehkä Toyotan toteutus on parempi suurille massoille.

Mutta 4,2 l/100km koko koeajolenkillä ensi-istumalla vähän testaillen on kuitenkin todella hyvä saavutus mielestäni! Vuoden takaisen muistikuvani mukaan uusi Yaris on hauskempi ja ihan yhtä jämäkkä ajaa kuin 2019 Corolla Hatchback 1.8 Hybrid ja vanhaa Yarista tämä vei 100/0. Jos tämä olisi tullut Eurooppaan sähköisellä nelivedolla saattaisi olla syy vaihtaa Hyundaista Toyotaan, mutta katsotaan uudemman kerran ensi talvena Yaris Crossin kanssa.

@nugnugug @DrRepper Mikä auto minulle? ketjuun liittyen mahdollisesti kiinnostaa.

Edit. Ainakin Ioniqin ajotietokoneen lukemat vastaavat tankilta mitattuja desin tarkkuudella.
 
Saako 3-vaihelatausta käyttävistä autoista valittua mitä vaiheita lataus käyttää jos joskus on tarvittaessa tiputettava kuorma pois joltain vaiheelta? Ei ole tälläiselle oikeassa tilanteessa tarvetta mutta kuvitteellisesti asiaa mietin jos saman ryhmän perässä on muutakin 1-vaiheista kuormaa ja sen vuoksi joutuu tiputtaa kuormaa pois.
 
Ei, se on sen seinässä olevan, kuorman tuntevan laturin ominaisuuksia. Sen, jonka sinä itse hankit ja asennetat.
 
Polestar on saapunut, toimintatavat kuin Teslalla.


Ei ihan kauhean positiivinen uutinen näin "30yo boomerille" jolla olis vaihtoauto(ja) riesanaan.

Kyllä Tesla ainakin olisi ottanut vaihtoauton. Jonkun kumppanin kautta ne menee mutta olisivat hoitaneet kyllä. En ole kuullut että tämä olisi muuttunut, mutta en sitä tarkkaan ole enää seurannut
 
Suurin osa suomalaisista ostaa autoja 3-7ke hintahaarukassa.

Parikin tuttua joilla tulee työajoa tasaisesti 100-150km/päivä ovat siirtyneet polttiksista sähköautoihin. Molemmilla sama ajatusmalli.. tähän asti ajettu juuri tuolla 3-10k eur autoilla, huollettu ja korjattu itse/tutuilla/liikkeessä vähän tilanteesta riippuen. Alla ollut sekä dieseleitä että bensoja. Laskemisen jälkeen tulleet siihen tulokseen että hankkivat sähkön, toinen M3 Tesslan, toinen Hyundai Ioniqin. Molemmilla tietysti etuna että voivat ladata kotona autonsa mikä pienentää käyttökustannuksia.

Tietävät riskin mikä liittyy uuteen tekniikkaan ja arvon alenemiseen mikä on yhtälössä kysymysmerkkinä. Laskivat kuitenkin että maksavat mielummin pääomaa pois kuin polttoainetta. Jokainen voi tuohon yhtälöön laittaa omat muuttuvat tekijänsä ja tulla sitten omaan lopputulokseen kannattaako tuosta hintalluokasta siirtyä sähkikseen vai ei. Ja paljonko antaa yhtälössä arvoa sille että se viiden tonnin ja 300tkm ajettu diesel vaihtuu täysin uuteen autoon. Tai uudehkoon.
 
Kiitos hyvistä kommenteista. En ollut ymmärtänyt että itselataavalla pystyy ajaa pelkällä sähkölläkin. Minkälaista matkaa kaupungissa pääsisi esim toyota rav pelkkää sähköä hyödyntäen?

Mitä merkitystä sillä on, kiertääkö se energia tankista pyörille suoraan vai akun kautta pienellä viiveellä?

Se energia on kuitenkin ihan samalla tavalla sieltä bensiinistä sisältäen kaikki ne valmisteverot, ja se kuitenkin muuttuu bensiinistä mekaaniseksi energiaksi huonolla hyötysuhteella siinä auton bensiinimoottorissa.

Siinä hetkellisessä "pelkällä sähköllä ajamisessa" ei ole mitään itseisarvoa autolla, joka tuottaa sen kaiken sähkön bensiiniä polttomoottorissa polttamalla.

Joissain tilanteissa kaupunkiajossa hyvin matalalla kuormituksella sen polttomoottorin sammuttaminen ja myöhemmin sen käyttäminen suuremmalla teholla akkua ladaten toki voi tarkoittaa sille polttomoottorille hiukan parempaa keskimääräistä hyötysuhdetta, mutta tämän vaikutusta myös pienentää sen sähköisen voimansiirron hävikit, eikä ero ole mullistava, ellei suuri osa ajosta ole ihan kaupunkiajoa.

Pluginin ongelma siis juurikin se, etten halua käyttää tunteja k-kaupan laturissa, kun ei mikään säännöllinen asiointi niin kauaa kestäisi.

Ei kukaan siihen pakota, eikä se ole mikään ongelma. Se plugi-hybridi toimii myös bensiinillä, ja jokainen minuutti jonka se viettää siinä laturissa tarkoittaa vähemmän bensiinin kulutusta.
 
Mitä merkitystä sillä on, kiertääkö se energia tankista pyörille suoraan vai akun kautta pienellä viiveellä?

Se energia on kuitenkin ihan samalla tavalla sieltä bensiinistä sisältäen kaikki ne valmisteverot, ja se kuitenkin muuttuu bensiinistä mekaaniseksi energiaksi huonolla hyötysuhteella siinä auton bensiinimoottorissa.

Siinä hetkellisessä "pelkällä sähköllä ajamisessa" ei ole mitään itseisarvoa autolla, joka tuottaa sen kaiken sähkön bensiiniä polttomoottorissa polttamalla.

Joissain tilanteissa kaupunkiajossa hyvin matalalla kuormituksella sen polttomoottorin sammuttaminen ja myöhemmin sen käyttäminen suuremmalla teholla akkua ladaten toki voi tarkoittaa sille polttomoottorille hiukan parempaa keskimääräistä hyötysuhdetta, mutta tämän vaikutusta myös pienentää sen sähköisen voimansiirron hävikit, eikä ero ole mullistava, ellei suuri osa ajosta ole ihan kaupunkiajoa.



Ei kukaan siihen pakota, eikä se ole mikään ongelma. Se plugi-hybridi toimii myös bensiinillä, ja jokainen minuutti jonka se viettää siinä laturissa tarkoittaa vähemmän bensiinin kulutusta.
Hybridillä päästään kyllä korjaamaan hyvin näiden polttomoottoreiden teho/vääntökäyrien vikoja. Polttomoottorilla siirtyminen tehon käyttöön työntää putkeen pakokaasuja, jotka eivät ole tehtäväänsä tehneet vielä kunnolla. Latausta voidaan suorittaa akkuun paremmalla hyötysuhteella ja seuraamalla moottorin väätökykyä. Toyota on päässyt Atkinson moottoreilla jo 41 % lämpöhyötysuhteeseen, joka lienee toteutuu vain optimikierroksilla ja -kuormalla. Tuo vastaa dieselin hyötysuhdetta. Sähköä siis kannattaa ladata vaikka esim 1 min aikana ja ottaa se akusta ulos 5 sekunnissa. Sama pätee liukunopeudella. Jos on tehokkaampaa käyttää tuolla periaatteella ladattua sähköä ja sitä akussa on, niin sitä käytetään ensisijaisesti. Välillä hybridi käynnistyy ja käy vakiokierroksilla ja sekä lataa, että työntää autoa eteenpäin, riippuen tehon tarpeesta ja akun varaustilasta.
 
Se energia on kuitenkin ihan samalla tavalla sieltä bensiinistä sisältäen kaikki ne valmisteverot, ja se kuitenkin muuttuu bensiinistä mekaaniseksi energiaksi huonolla hyötysuhteella siinä auton bensiinimoottorissa.

Polttiksen etuna on kuitenkin se, että suuren osan vuodesta hukkalämmölle on käyttöä...siitä huolimatta esim.kaupunkiajossa oikeasti hyvään hyötysuhteeseen pääsevät polttikset ovat aika harvassa. Uudella Yariksella on kai päästy nollakelissä/pikkupakkasilla tasan kolmeen litraan eli 27kWh/100km. Sähkis ei mene kovin paljon vähemmällä, jos lasketaan mukaan lataushäviöt yms. Kesällä toki päästään jopa 10kWh/100km:n tasolle, kun ei huomioida lataushäviöitä.
 
Hybridillä päästään kyllä korjaamaan hyvin näiden polttomoottoreiden teho/vääntökäyrien vikoja. Polttomoottorilla siirtyminen tehon käyttöön työntää putkeen pakokaasuja, jotka eivät ole tehtäväänsä tehneet vielä kunnolla. Latausta voidaan suorittaa akkuun paremmalla hyötysuhteella ja seuraamalla moottorin väätökykyä. Toyota on päässyt Atkinson moottoreilla jo 41 % lämpöhyötysuhteeseen, joka lienee toteutuu vain optimikierroksilla ja -kuormalla. Tuo vastaa dieselin hyötysuhdetta. Sähköä siis kannattaa ladata vaikka esim 1 min aikana ja ottaa se akusta ulos 5 sekunnissa.

Kyllä, mutta jos generaattorilla on esim. 94% hyötysuhde, sähkömoottorilla 94% hyötysuhde ja akulla 90% hyötysuhde (10% energiahävikki mm. akun lämpiämiseen), niin kokonaishyötysuhde putoaakin siitä 41%sta 33%iin kun sähköä vuorotellen lataillaan ja käytetään. Toki se 33% on silti selvästi parempi kuin bensiinimoottorilla huonoissa olosuhteissa, mutta ero kavenee silti aika paljon.

Sama pätee liukunopeudella. Jos on tehokkaampaa käyttää tuolla periaatteella ladattua sähköä ja sitä akussa on, niin sitä käytetään ensisijaisesti. Välillä hybridi käynnistyy ja käy vakiokierroksilla ja sekä lataa, että työntää autoa eteenpäin, riippuen tehon tarpeesta ja akun varaustilasta.

Sähköisen voimansiirrron hävikkien takia tasavauhdissa maantiellä ei usein kannattavaa, parempi käyttää sitä moottoria esim 37% hyötysuhteella hiukan epäoptimaalisissa olosuhteissa kuin ottaa esim n. 20% hävikki siitä sähköisestä voimansiirrosta käyttääkseen sitä moottoria sillä 41% optimaalisella hyötysuhteella ja päätyä esim. ~33% kokonaishyötysuhteeseen.

Kun GM aloitti Voltin suunnittelun, siitä piti alun perin tulla täysin "sarjahybridi" jossa ei ole mekaanista voimansiirtoa ollenkaan.

Mutta kun tajusivat kuinka paljon hävikkiä sähköisessä voimansiirrossa on, lisäsivät siihen kuitenkin mekaanisen voimansiirron jotta polttomootorilla ajaminen on taloudellisempaa.


Kaikkein jännin hybridiauto voimansiirroltaan on muuten ehkä Koeningserr Regera, jossa ei ole ollenkaan vaihteita, vaan suora mekaaninen voimansiirto sekä sähkömoottorit/generattorit. Yhteensä sähkö- ja polttomoottoreissa on tehoa n 1800 hp, mutta näistä maksimissaan "vain" n. 1500hp on käytettävissä yhtä aikaa. Matalissa nopeuksissa kun ollaan polttomoottorin tehokkaan tehoalueen alapuolella sähkömoottorit huolehtii suurimmasta osasta tehosta ja väännöstä. Nopeuden kasvaessa polttomoottori alkaa herätä eloon, ja maksimivääntö saavutetaan n. 4500 rpm:llä ( ~210 km/h?), maksimiteho n. 7000 rpm:llä (n. 330 kmyh?)
 
No tuo polttis ei ole ihan lineaarinen niiden tehojen ja moottorin koon suhteen. Esim tuollainen 2,5 L Atkinson ei välttämättä ole ihan optimissaan, kuin kapealla tehon alueella. Sanotaan vaikka liukunopeuden tarpeen ollessa 15 kW, mutta moottorin optimi löytyykin 40 kW tehoalueelta. Tälloin on mielekästä edetä käyttämällä moottoria 40 kW teholla ja ladata lopulla teholla akkua, joka voidaan käyttää vaikka sitten tilanteessa, joka vaatisi hetkellisesti 80 kW tehon ja pysytään silti erinomaisessa hyötysuhde ikkunassa. Akun täytyttyä sammuu polttis hetkeksi taas ja edetään ladatulla. Jne ....
 
No tuo polttis ei ole ihan lineaarinen niiden tehojen ja moottorin koon suhteen. Esim tuollainen 2,5 L Atkinson ei välttämättä ole ihan optimissaan, kuin kapealla tehon alueella. Sanotaan vaikka liukunopeuden tarpeen ollessa 15 kW, mutta moottorin optimi löytyykin 40 kW tehoalueelta. Tälloin on mielekästä edetä käyttämällä moottoria 40 kW teholla ja ladata lopulla teholla akkua, joka voidaan käyttää vaikka sitten tilanteessa, joka vaatisi hetkellisesti 80 kW tehon ja pysytään silti erinomaisessa hyötysuhde ikkunassa. Akun täytyttyä sammuu polttis hetkeksi taas ja edetään ladatulla. Jne ....

... mutta tuo akun lataaminen liian pienellä kuormituksella ajaessa onnistuu myös "kevythybridillä" jossa on heikompi sähkömoottori ja jossa polttomoottorin pitää olla aina käynnissä. Toki se sähkö pitää siinä sitten käyttää vaan kiihdytyksissä kun sitä polttomoottoria ei voi kokonaan sammuttaa.
 
... mutta tuo akun lataaminen liian pienellä kuormituksella ajaessa onnistuu myös "kevythybridillä" jossa on heikompi sähkömoottori ja jossa polttomoottorin pitää olla aina käynnissä. Toki se sähkö pitää siinä sitten käyttää vaan kiihdytyksissä kun sitä polttomoottoria ei voi kokonaan sammuttaa.

Ei varmaan voi ladata miniakkua niin suurella teholla että vaikuttaisi kovin paljon polttomoottorin kuormitukseen.
 
Kyllä, mutta jos generaattorilla on esim. 94% hyötysuhde, sähkömoottorilla 94% hyötysuhde ja akulla 90% hyötysuhde (10% energiahävikki mm. akun lämpiämiseen), niin kokonaishyötysuhde putoaakin siitä 41%sta 33%iin kun sähköä vuorotellen lataillaan ja käytetään. Toki se 33% on silti selvästi parempi kuin bensiinimoottorilla huonoissa olosuhteissa, mutta ero kavenee silti aika paljon.

Selitätkö nyt sitten meille tyhmille hybridiuskovaisille, miksi hybridi menee taajama-ajossa pari litraa pienemmällä kuin vastaavantehoinen bensaturbo, mutta kevythybridillä säästää vain pari desiä?

Sulla tuntuu tota mutua ja faktaa olevan kovasti koko ajan lyödä pöytään prosenttien kera, mutta selitystä tälle vissiin ihmeeseen verrattavalle kulutuksen laskulle (ja sen puutteelle kevythybridissä) ei tunnu löytyvän kysymälläkään.
 
Huomautus - jätä sanojen laittaminen suuhun pois keskustelusta
Selitätkö nyt sitten meille tyhmille hybridiuskovaisille, miksi hybridi menee taajama-ajossa pari litraa pienemmällä kuin vastaavantehoinen bensaturbo, mutta kevythybridillä säästää vain pari desiä?

Sulla tuntuu tota mutua ja faktaa olevan kovasti koko ajan lyödä pöytään prosenttien kera, mutta selitystä tälle vissiin ihmeeseen verrattavalle kulutuksen laskulle (ja sen puutteelle kevythybridissä) ei tunnu löytyvän kysymälläkään.
Haluisin kanssa tietää. Näin Hybridi Auriksen omistajana, että miten onnistun ajamaan <5l kulutuksia taajamassa(Lämmin keli ja/tai lämmin auto) vaikka hkultala sanoo että ei onnistu! Ihme vänkäämistä vaikka ei ole metriäkään ajanut Toyotan Hybridillä. Tuollainen 30km Kehä3/Tuusulan motari/Vihdintie pätkä menee alle 4l/100km, jos ajaa motaripätkän 90km/h mittarin mukaan eli 85km/h oikeaa nopeutta. On muuten rasittavan iso mittari virhe ainakin meikäläisen autossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom