Keskustelua hybridiautoista

Juice Booster käy sekä latausasemasta, että matkalaturista. Kätevä myös jos liikkuu autolla sellaisissa paikoissa joissa on mahdollista ladata voimavirralla. Esim teollisuushallit yms.
Miinuksena kova hinta verrattuna perus shuko-laturiin, mutta jos ostaa seinätelineen ja käyttää myös 11kw/22kw latausasemana kotona niin sitten hinta on järkevä.

Tuo Euroshopperin accelev toimii kans kyseisessä tarkoituksessa hyvin mutta osaa sen lisäksi yhdistää useamman vaiheen latauksen yhteen vaiheeseen ja lisätä latausjännitettä. Kokoa on vähän enemmän mutta senkin voi ottaa mukaan ja kytkeä erilaisiin liitäntöihin.

 
Kyllä ihmiset on näköjään aika paljon kaavoihin kangistuneita mitä tulee autojen ulkonäköön. Valmistajien pitää tunkea sähköautojenkin keulalle polttista muistuttava feikkikrilleri, jolla ei ole kuin ulkonäöllinen merkitys. Hitaasti muuttuu nämä asiat. Olen myös funktionaalisen muotoilun ystävä, enkä oikein tota ymmärrä.
Tuossahan on osittain taustalla se että kun ilmanvastus tuli merkittäväksi tekijäksi autosunnittelussa, ei enää autotehtaat voineet erottua muista sillä auton ulkonäöllä, koska sen määräsi aika pitkälti fysiikka, jolloin se auton identiteetti leimattiin siihen nokkaan, ja tietysti etumoottorisessa polttiksessa se jäähdyttimen ilmanotto on pakollinen osa sitä. Nyt kun autotehtaat on muutaman vuosikymmenen tehneet sitä omaa ilmettään sen jäähdyttimen ilmanottoaukon kanssa, sietä yksinkertaisesti ei voi kerralla heivata.

Sinänsä tuo bemarin pelleily menee kyllä yli, eihän niissä missään tuollaisia tötteröitä aiemmin ollut ilmanoton takia.

Hyvä esimerkki tuosta maski-identiteetistä on Porsche, jolla ei ollut vastaava pakkoa sen jäähdytysreijän käyttöön ja nyt kun niiillä on autoja joissa se jäähdytysilmanotto on pakko siihen nokkaan järjestää, ei se ole läheskään yhtä hallitsevana, kun se identiteetti on alunperinkin rakennettu siihen valot-konepelti muotoon.
 
Tuo Euroshopperin accelev toimii kans kyseisessä tarkoituksessa hyvin mutta osaa sen lisäksi yhdistää useamman vaiheen latauksen yhteen vaiheeseen ja lisätä latausjännitettä. Kokoa on vähän enemmän mutta senkin voi ottaa mukaan ja kytkeä erilaisiin liitäntöihin.


Kyllähän tuollainen Accelev on yhtä kätevä, kuin lecaharkko avaimenperänä. Painokin vastaa hyvin sellaista perustan harkkoa. 18 kg ei ole enää mikään matkalaturi ja kyllä sille pitää löytää vain se yksi paikka. 1- vaiheinen auton oma laturi on melkoinen riesa, jos alkaa järkeillä, että pitäisi 32 A saada muka jostain mukavasti ulos. 3 x 35 A: kin talo kaatuu niin, että napsahtaa jos pöräyttää vaikka kahvit tulemaan samalla oikeasta sulakkeesta. Ulkomailla on myös tehty rajoituksia, eikä saa ottaa esim yhdestä vaiheesta julkisillakaan kuin 16 A maksimissaan ulos. Kivahan tuollainen vinokuormakin olisi, jos samaan aikaan vedetään koko korttelissa muutama kymmenen autoa samaa vaihetta sulakkeet kuumana.
 
Polttoaineen kulutus pitäisi laskea tankkausten ja ajettujen kilometrien perusteella eikä luottaa auton antamiin arvoihin. Samoin sähkönkulutusta pitää seurata latauslaitteen päästä, koska auto ei pysty tunnistamaan lataushäviöitä tai akun lämmitykseen kulunutta energiaa. Myös esilämmitykseen käytetty energia pitää huomioida, jotta saadaan kokonaiskulutus.

Näissä uusimmissa Raveissa auton ilmoittama polttoaineenkulutus on kyllä hyvin tarkkaan sama kuin mitä tankkauksen perusteella pystyy mittaamaan. APIsta saa millilitran resoluutiolla käytetyn polttoaineen määrän. Kilometrit on sitten vähän toinen asia, toisin kuin euroshopperi kertoilee, niin GPS-seurannan lukemat heittävät välillä vaikka kuinka.

Samoin mittaristossa näkyvä sähkönkulutus on tietyin reunaehdoin täsmälleen sama mitä latauslaite kertoo seinästä otetun. Reunaehdot ovat, että ei ole käytetty esilämmitystä, akunlämmitys ei ole ollut päällä auton ollessa pois päältä ja polttomoottori ei ole ajokerralle käynnistynyt. Samantien kun mikä tahansa noista tapahtuu, niin auton ilmoittamilla lukemilla ei ole enää oikeastaan juuri sidosta todellisuuteen, kun se ilmoittaa sähkönkulutuksen suhteutettuna pelkällä sähköllä ajettuun matkaan.

Viimeisen viikon aikana on tullut ajettua plugarille huonosti sopivia matkoja yhteensä 1260 km. Bensankulutus pilvipalvelusta näyttää 5,0 l/100 km, tyhjästä täyteen latauksia viisi kappaletta ja pari vajaata latauskertaa. Ajo-olosuhteet ovat enimmäkseen olleet melko epäoptimaaliset, märkää, räntä-lumisadetta ja sitten kuivalla tiellä hervoton sivuvastainen tuuli, lämpötilat +-pari astetta. Pelkässä sähköajossa kulutus on pyörinyt mittaristossa edelleen ~28 kWh/100 km tasolla. Maantieajossa kulutus ilman akkusähkön käyttöä on siinä 6,5 l/100 km. Kaukana ollaan WLTP:n 0,9 l/100 km arvosta.
 
Tämä!
Bemari pitää kiinni tuosta munuais maskistaan. Se oli kieltämättä todella hieno aikanaan (erityisesti 80- ja 90-luvuilla), mutta nämä viimeiset muotoilu oksennut ovat kauheinta mitä olen ikinä automaailmassa nähnyt. Skodakin on parempi. Uusi M4 oli myös susiruma, mutta tämä on rumin keula ikinä.

1615976152827.png


Kävisivät vaikka hakemassa jostain E39:n piirrustukset uusiokäyttöön. Siinä oli niin ajaton ja klassinen kori mikä ei ikinä muuttunut vanhan näköiseksi. Laittaisivat samaan koriin modernin sähkötekniikan.

Onkohan tämä auton ulkoasu jonkun talosta poistuneen suunnittelijan TJ-pila? Pakko olla... :rofl: :smoke:
 
Onkohan tämä auton ulkoasu jonkun talosta poistuneen suunnittelijan TJ-pila? Pakko olla... :rofl: :smoke:
Suomessa toi TJ-pila maksaa 90 000–100 000 euroa. Kyllä tuon summan saisi helposti kulutettua paljon hienompiin autoihin vaikka kahdesti, mutta eipä toisaalta ole mun ongelma. Onhan BMW:tä iät ja ajat syytetty konservatiivisuudesta, joten ei ehkä ihme että joku suunnittelija on polttanut kääminsä ja laittanut kerralla kaikki mahdolliset ideat samaan läjään.


edit. Tänä vuonna Suomeenkin rantautuva i4 ei ole ihan niin kamala tekele, toi BMW:n uusi maski ei vaan omaan makuun yhtään istu isompiin ja korkeampiin autoihin. Näyttää joltain sketsiltä. i4 on lähellä uutta 3-sarjaa, joskaan edelleenkään en pidä noista sinisistä lisukkeitsta, eikä toi uusi maski kromisine reunuksineen samalla tavalla hyvältä näytä kuin M3:n kanssa täysin mustana.

 
Viimeksi muokattu:
BMW oli ihan lupaama kunnes selvisi että neliveto tulee vain tuohon M Performanceen.
 
Näissä uusimmissa Raveissa auton ilmoittama polttoaineenkulutus on kyllä hyvin tarkkaan sama kuin mitä tankkauksen perusteella pystyy mittaamaan. APIsta saa millilitran resoluutiolla käytetyn polttoaineen määrän. Kilometrit on sitten vähän toinen asia, toisin kuin euroshopperi kertoilee, niin GPS-seurannan lukemat heittävät välillä vaikka kuinka.

Samoin mittaristossa näkyvä sähkönkulutus on tietyin reunaehdoin täsmälleen sama mitä latauslaite kertoo seinästä otetun. Reunaehdot ovat, että ei ole käytetty esilämmitystä, akunlämmitys ei ole ollut päällä auton ollessa pois päältä ja polttomoottori ei ole ajokerralle käynnistynyt. Samantien kun mikä tahansa noista tapahtuu, niin auton ilmoittamilla lukemilla ei ole enää oikeastaan juuri sidosta todellisuuteen, kun se ilmoittaa sähkönkulutuksen suhteutettuna pelkällä sähköllä ajettuun matkaan.

Viimeisen viikon aikana on tullut ajettua plugarille huonosti sopivia matkoja yhteensä 1260 km. Bensankulutus pilvipalvelusta näyttää 5,0 l/100 km, tyhjästä täyteen latauksia viisi kappaletta ja pari vajaata latauskertaa. Ajo-olosuhteet ovat enimmäkseen olleet melko epäoptimaaliset, märkää, räntä-lumisadetta ja sitten kuivalla tiellä hervoton sivuvastainen tuuli, lämpötilat +-pari astetta. Pelkässä sähköajossa kulutus on pyörinyt mittaristossa edelleen ~28 kWh/100 km tasolla. Maantieajossa kulutus ilman akkusähkön käyttöä on siinä 6,5 l/100 km. Kaukana ollaan WLTP:n 0,9 l/100 km arvosta.

Mä olenkin laskenut sähkönkulutusta vain niiltä ajamisilta, kun ei ole käynnistyksiä ollenkaan. Tuossa on juuri tuo uuden mikroaaltouunin haku ja nuo pitää paikkansa. Tämän jälkeen kun latasi, niin sisään meni se, mitä ajaminen ja ilppi oli matkalla kuluttanut. Tuosta tulee se n, 20,7 kWh/100 km. Tyhjällä akulla tulee ajeltua niin harvoin, että vaikeampi rasti on kerätä niitä bensalla ajamisen suikaleita yhteen, kun auto käynnistyy joskus hupimielessäkin.
Toiset kuvat kertoo, että päivän ajot olisi mennyt ma ilman käynnistystäkin, mutta traktorin ohitus päräytti käyntiin. Toinen palkki on 0.1 L/100, enkä tiedä siitä. Viikon kulutus 0,1 L/100 km. 418 km keskinopeudella 54 km/h.
Kukin tietysti ajaa, miten ajaa. Meidän profiili tuottaa tällaista.
 

Liitteet

  • 66020975-3472-4635-B632-BF6F56DC0CA8.jpeg
    66020975-3472-4635-B632-BF6F56DC0CA8.jpeg
    99,4 KB · Luettu: 16
  • 241CD8ED-F402-4556-A819-96E85CB73DC7.jpeg
    241CD8ED-F402-4556-A819-96E85CB73DC7.jpeg
    97,9 KB · Luettu: 18
  • 2C96CC92-BB8D-4BFE-8FA4-C9E37A5A161F.jpg
    2C96CC92-BB8D-4BFE-8FA4-C9E37A5A161F.jpg
    70,9 KB · Luettu: 18
  • DA2025B8-F525-4003-A620-9F40E83E62B2.jpg
    DA2025B8-F525-4003-A620-9F40E83E62B2.jpg
    73,6 KB · Luettu: 15
Mun mielestä toi Bemarin maski on hieno oivallus. Näen siinä jopa vähän itseironiaa (jota ei välttämättä löydy merkin asiakaskunnasta).
 
Mun mielestä toi Bemarin maski on hieno oivallus. Näen siinä jopa vähän itseironiaa (jota ei välttämättä löydy merkin asiakaskunnasta).
Se on ihan hyvä/hauska näkökulma. Ja onhan merkillä historiassa aiemmin ollut tuollaiset pystymäiset munuaiset.
 
Tämän hintaluokan autossa odotan kyllä viimeisen päälle tyylikkyyttä.

Jossain taviskulkineessa, esim. halvassa <15tEUR Daciassa ei niin väliä ja sellainen saa olla rehellisesti "ironisesti" ruma.
 
Näissä uusimmissa Raveissa auton ilmoittama polttoaineenkulutus on kyllä hyvin tarkkaan sama kuin mitä tankkauksen perusteella pystyy mittaamaan. APIsta saa millilitran resoluutiolla käytetyn polttoaineen määrän. Kilometrit on sitten vähän toinen asia, toisin kuin euroshopperi kertoilee, niin GPS-seurannan lukemat heittävät välillä vaikka kuinka.

Nyt kun kävin tankilla, niin askartelinpa sen verran, että laskin vertailuksi tuolta pilvipalvelusta lukemat vs mitä auto ja tankkausmittari näytti. Auton mittarista trippi oli 713,0 km ja 35,68 l meni bensaa, eli 5,00 l/100 km. Pilvidatasta tuli 712,65 km ja 36,23 l, eli 5,08 l/100 km. 21 erillistä ajokertaa joista 13 pelkällä sähköllä, matkat 400 m - 20 km. Sanoisin, että auton kulutusmittaus on ihan riittävän tarkka ja tankkauksesta tulee epätarkempi tulos, varsinkin, kun tässä oli tankattu ihan eri paikassa eri ketjun mittarista.
 
Ioniq 5 sisätilat esittelyssä.


Toimiikohan tämä Ioniq 5 toisinsanoen "sähkögeneraattorina" esim. raksalla? Pystyneekö splittaamaan virran ulossyöttöä, eli laittaa jatkojohtokelan tuohon ja siitä kätevästi rälläkään, sirkkeliin ja mihinpä nyt akkulaturiin tarvitseekaan ? Jps näin, niin tuohan on yllättävän kätevä ominaisuus "joskus jossain". Tai kytkee siihen defan lisälämmittimen 2100watin teholla, johan lämpenee auto pakkasilla :D.
Ehkä kiinnostavinta on juurikin tuo, että voiko tuota virtaa jakaa jonkun pistorasiakelan kautta?
 
^Voi varmastikin jakaa. Mistäpä se auto tietäisi, mitä siellä on kytkettynä.
 
Toimiikohan tämä Ioniq 5 toisinsanoen "sähkögeneraattorina" esim. raksalla? Pystyneekö splittaamaan virran ulossyöttöä, eli laittaa jatkojohtokelan tuohon ja siitä kätevästi rälläkään, sirkkeliin ja mihinpä nyt akkulaturiin tarvitseekaan ? Jps näin, niin tuohan on yllättävän kätevä ominaisuus "joskus jossain". Tai kytkee siihen defan lisälämmittimen 2100watin teholla, johan lämpenee auto pakkasilla :D.
Ehkä kiinnostavinta on juurikin tuo, että voiko tuota virtaa jakaa jonkun pistorasiakelan kautta?
Kaikki mikä on alle 16A niin ne pitäisi pystyä tuohon kytkemään. Toisin sanoen jos kytkettyjen laitteiden kokonaisteho pysyy alle 3600W niin kaikki on kunnossa. Tuo vastaa käytännössä normaalia kodin 16A pistorasiaa.
 
Vastaan taas kätevästi omiin postauksiini. Tuo Accelev mahdollistaa hyvin tämän plugarin sähköajon venyttämisen reilumpiin kilometri lukuihin, eikä tosiaan tarvis muutella välttämättä sähköliittymää siten, että menisi heti 4000 € ensimmäisenä vuonna taivaan tuuliin. Sillä saisi jo rapsakkaan määrän kilowatteja autolla ajamiseen. Puhumattakaan tuosta, että joka vuosi lisämaksu 600 €, jolla myös saan kohtuu määrän sähköä jo akkuunkin.
No tänään hyvä esimerkki siitä, ettei se 8A matkalaturi ihan aina riitä, tai ainakin paremminkin pääsee. Ei käynnistynyt ollenkaan nyt bensa ja ulkolämpötila +1 astetta. Päivän ajot 3:ssa rupeamassa 138 km. Viimeinen stintti oli 63,1 km ja rangea jäi vielä 11.0 km jäljelle.

Ymmärrän hyvin tuon optimoinnin. Itselläkin on matkalaturin sijaan säädettävä tehokkaampi matkalaturi, joka palvelee omassa käytössä alkuperäistä matkalaturia paremmin nopeamman latauksen ansiosta. Kyseessä ei ole kuitenkaan kiinteä latausasema.

Jos hommaisit ihan oikean sähköauton jollain 60kWh akulla, niin ei tarvitsisi stressata tuota sähkörangen riittämistä 6kW laturilla. Yön aikana tulisi täyteen silti.

Zepillä taas tuntuu olevan vähän laajemmat kaaret, että turha on säätää laturien ja johtojen kanssa, vaan ostetaan kerralla ”kunnolliset autot” :rofl: No joo, käyhän se noinkin. Miten oon zepi omat hommat hoitanut? Onko autossa millainen sähkörange, kun ei tarvii ”säätää”?
 
Ymmärrän hyvin tuon optimoinnin. Itselläkin on matkalaturin sijaan säädettävä tehokkaampi matkalaturi, joka palvelee omassa käytössä alkuperäistä matkalaturia paremmin nopeamman latauksen ansiosta. Kyseessä ei ole kuitenkaan kiinteä latausasema.



Zepillä taas tuntuu olevan vähän laajemmat kaaret, että turha on säätää laturien ja johtojen kanssa, vaan ostetaan kerralla ”kunnolliset autot” :rofl: No joo, käyhän se noinkin. Miten oon zepi omat hommat hoitanut? Onko autossa millainen sähkörange, kun ei tarvii ”säätää”?
Samahan mullakin on tuon Accelevin kanssa. Se on ” matkalaturi”. Eli sen voi sohaista pistokkeeseen ja säästää tietysti asennuskustannukset, jos löytyy 3-vaihe pistoke jostain n. 15 m säteellä. Eri asia on kokonaan sitten, että kuka tuota viitsisi kanniskella mihinkään.
 
Nyt kun kävin tankilla, niin askartelinpa sen verran, että laskin vertailuksi tuolta pilvipalvelusta lukemat vs mitä auto ja tankkausmittari näytti. Auton mittarista trippi oli 713,0 km ja 35,68 l meni bensaa, eli 5,00 l/100 km. Pilvidatasta tuli 712,65 km ja 36,23 l, eli 5,08 l/100 km. 21 erillistä ajokertaa joista 13 pelkällä sähköllä, matkat 400 m - 20 km. Sanoisin, että auton kulutusmittaus on ihan riittävän tarkka ja tankkauksesta tulee epätarkempi tulos, varsinkin, kun tässä oli tankattu ihan eri paikassa eri ketjun mittarista.
1152 km on tullut maaliskuussa vasta kilometrejä ja se kun on mennyt 0,6 L/100 km kulutuksella, niin bensaa mennyt 6,9 L tässä kuussa. Ei tässä nyt kovin usein tule tankattua kyllä. Sähköä sitten niille muille kilometreille 21,4 kWh/100 km tahtiin menee laturista.
 
Näissä uusimmissa Raveissa auton ilmoittama polttoaineenkulutus on kyllä hyvin tarkkaan sama kuin mitä tankkauksen perusteella pystyy mittaamaan. APIsta saa millilitran resoluutiolla käytetyn polttoaineen määrän. Kilometrit on sitten vähän toinen asia, toisin kuin euroshopperi kertoilee, niin GPS-seurannan lukemat heittävät välillä vaikka kuinka.

Samoin mittaristossa näkyvä sähkönkulutus on tietyin reunaehdoin täsmälleen sama mitä latauslaite kertoo seinästä otetun. Reunaehdot ovat, että ei ole käytetty esilämmitystä, akunlämmitys ei ole ollut päällä auton ollessa pois päältä ja polttomoottori ei ole ajokerralle käynnistynyt. Samantien kun mikä tahansa noista tapahtuu, niin auton ilmoittamilla lukemilla ei ole enää oikeastaan juuri sidosta todellisuuteen, kun se ilmoittaa sähkönkulutuksen suhteutettuna pelkällä sähköllä ajettuun matkaan.

Viimeisen viikon aikana on tullut ajettua plugarille huonosti sopivia matkoja yhteensä 1260 km. Bensankulutus pilvipalvelusta näyttää 5,0 l/100 km, tyhjästä täyteen latauksia viisi kappaletta ja pari vajaata latauskertaa. Ajo-olosuhteet ovat enimmäkseen olleet melko epäoptimaaliset, märkää, räntä-lumisadetta ja sitten kuivalla tiellä hervoton sivuvastainen tuuli, lämpötilat +-pari astetta. Pelkässä sähköajossa kulutus on pyörinyt mittaristossa edelleen ~28 kWh/100 km tasolla. Maantieajossa kulutus ilman akkusähkön käyttöä on siinä 6,5 l/100 km. Kaukana ollaan WLTP:n 0,9 l/100 km arvosta.
WLTP 0,9 L/100 km ei ole vielä vertailuun oikea, kun ajeltu vasta se kaikkein kylmin osa vuodesta. Laitan tuohon nuo tähän mennessä kertyneet kk kulutukset ja selostuksena seuraavaa.
Ensihuumassa ja ilman Accelevia tuli tuo 3,2 L/100 km pylväs. Nuo seuraavat sitten 1,1 ja 1,4 L/100 km, kun mitään oikeita pakkasia ei ollut. Seuraavat 2 palkkia 2,8 ja viimeiset oikean pakkasen jakso 3,0 L/100 km. Maaliskuu sitten jo 0,6 L/100 km ja tähän mennessä total on nyt 2,2 L/100 km. Nyt on jäljellä sitten sen kaikkein lämpimimmän vuoden puoliskon ynnäys. Rangen ennusteet lähti myös uudestaan nousuun, jotka lupaa kyllä hyvin, mutta lupaukseen pääseminen edellyttää muutakin kuin vain kaasun painelun kykyjä. 90 km ennusteella pääsee yleensä 70-80 km välille ja lähempänä 70 km meidän ajoprofiililla.
 

Liitteet

  • 05C84884-6C0E-4A11-94FB-BC7B5556DA42.jpg
    05C84884-6C0E-4A11-94FB-BC7B5556DA42.jpg
    82,8 KB · Luettu: 20
  • 893996A0-F1CD-4AAA-BBAE-DE450B4DE7BF.jpg
    893996A0-F1CD-4AAA-BBAE-DE450B4DE7BF.jpg
    92,3 KB · Luettu: 20
Zepillä taas tuntuu olevan vähän laajemmat kaaret, että turha on säätää laturien ja johtojen kanssa, vaan ostetaan kerralla ”kunnolliset autot” :rofl: No joo, käyhän se noinkin. Miten oon zepi omat hommat hoitanut? Onko autossa millainen sähkörange, kun ei tarvii ”säätää”?
Ei kai joku Hyundai Kona / Kia eNiro tjsp juuri Toyotaa enempää olisi maksanut ja sitten riittäisi akku kaikkeen lähiseudulla pyörimiseen.

Itselläni on auto naapuritaloyhtiön alakerrassa olevassa valtavassa lähialueen taloja palvelevassa hallissa, eikä sinne valitettavasti saa latauspistoketta asennettua kun omistaja ei moisi projekteja suvaitse. Muuten kyllä sähköauto kiinnostaisi kovasti.
 
Ei kai joku Hyundai Kona tjsp juuri Toyotaa enempää olisi maksanut ja sitten riittäisi akku kaikkeen lähiseudulla pyörimiseen.

No jos sillä on 6,9 litraa kuukaudessa mennyt bensaan, niin toisilla menee enemmän ruohonleikkuriinkin. Eli aika merkityksetön määrä, voi vaikka kanisterilla tankata. Positiivisena puolena toki se, ettei range lopu kesken pitkässäkään matkassa.
 
No jos sillä on 6,9 litraa kuukaudessa mennyt bensaan, niin toisilla menee enemmän ruohonleikkuriinkin. Eli aika merkityksetön määrä, voi vaikka kanisterilla tankata. Positiivisena puolena toki se, ettei range lopu kesken pitkässäkään matkassa.
6,9 L ei ollut kuukaudessa, vaan maaliskuussa. Viimeinen kokonainen kuukausi 19.2.-20.3 on kulutusta ollut 0,7 L/100 km ja kilometrejä 1 348,5 eli bensaa on hävinnyt peräti 9,44 L. Noista kulutuksista muutenkin tulee erikoisia pylväitä. Suurin pylväs näyttää 3,9 L/100 km lukemia, mutta matka oli vain 18,8 km ja sekin 40 min parkissa istuen lämmöt puhkumassa kakruja harrastuksissa odotellessa. Normaalisti kauppareissu olisi ollut käynnistymättä ja matka 2:ssa osassa. Tuossa siis oikea kokonainen kuukausi. Omasta mielestä tällä RAV4 plugarilla pääsee hyvin sukkuloimaan ne päivittäiset kulkemiset sähköllä ja bensan poltto sitten aina valmiina. Range sähköllä on oikeestaan ihan hyvä ja omalla kohdalla alkaa veroalennukselle olla myös katetta.
 

Liitteet

  • 6197DE3A-3240-4517-8120-3F939775056A.jpg
    6197DE3A-3240-4517-8120-3F939775056A.jpg
    70,8 KB · Luettu: 5
  • EB66813B-4EBF-4863-BEE3-65D68D3A3BD0.jpg
    EB66813B-4EBF-4863-BEE3-65D68D3A3BD0.jpg
    74 KB · Luettu: 5
No jos sillä on 6,9 litraa kuukaudessa mennyt bensaan, niin toisilla menee enemmän ruohonleikkuriinkin. Eli aika merkityksetön määrä, voi vaikka kanisterilla tankata. Positiivisena puolena toki se, ettei range lopu kesken pitkässäkään matkassa.

Noin pieni kulutus on toki merkityksetön. Täyssähköllä pääsisi lähinnä eroon 15tkm huoltovälistä ja saisi paremman lämmityksen.
 
Musta näyttää, että bensan kulutuksen seuraamiseen ja optimointiin menee aikaa ja vaivaa. Täyssähköllä ei tarvitsisi miettiä, kun aina menisi vaan sitä kotisähköä.

Tosin kaipa se lasketaan harrastukseksi kun räknää noita kulutuslukemia.
 
Musta näyttää, että bensan kulutuksen seuraamiseen ja optimointiin menee aikaa ja vaivaa. Täyssähköllä ei tarvitsisi miettiä, kun aina menisi vaan sitä kotisähköä.

Niin ja täyssähköllä menee aikaa ja vaivaa jos tarvitsee miettiä latauspisteitä. Suo siellä, vetelä täällä.
 
Niin ja täyssähköllä menee aikaa ja vaivaa jos tarvitsee miettiä latauspisteitä. Suo siellä, vetelä täällä.

Tuleeko sitä oikeasti kauheasti mietittyä? Ehkä ensimmäisellä kerralla joutuu katsomaan missä ne pisteet on. Mutta aina olen reitin katsonut etukäteen jos johonkin reissuun olen menossa ensimmäistä kertaa, oli käyttövoima mikä tahansa. Ensimmäisen kerran jälkeen ei tarvitse enää miettiä.
 
Niin ja täyssähköllä menee aikaa ja vaivaa jos tarvitsee miettiä latauspisteitä. Suo siellä, vetelä täällä.

Tämäkin on niin käyttäjästä kiinni. Jos lomailet lapissa, mökkeilet (varsinkin sähköttömällä mökillä) useamman sadan km:n päässä tai joudut työajoa ajamaan pahimmillaan satoja kilometrejä/päivä ymmärrän että kynnystä on sähköön siirtymisellä.

Meillä taas tulee ajoa n30tkm/vuosi mutta tästä suurin osa vakio 130km/päivä työajoa. Joskus pidempiä matkoja koulutusten yms takia mutta niitäkin aniharvoin eikä koskaan yli 200km/päivä. Lappiin ei lähdetä eikä mökkiä ole. Jos kerran vuodessa vuokraa pitää senkin olla max 300km päässä. Tarkkaa laskelmaa tulee tehtyä missä vaiheessa vaihtuu sähköön. Näillä ajoilla +50kwh sähkis on jo varteenotettava vaihtoehto.

Plugaria en edes mieti, omasta mielestä se on pelkkä välivaiheen ratkaisu, sopii ehkä ihmisille joiden päivittäinen ajomatka on alle 100km..
 
Niin ja täyssähköllä menee aikaa ja vaivaa jos tarvitsee miettiä latauspisteitä. Suo siellä, vetelä täällä.
Noista Euroshopperin esittämissä kulutuslukemista näkee suoraan, että jollain 64kWh e-Nirolla / Konalla ei kyllä tarvitse päivittäisessä käytössä käyttää sekuntiakaan rangen, lataamisen tai minkään muunkaan mietimiseen. Nuohan menevät maantienopeuksia -15C kelissäkin yli 300km "tankillisella".
 
Noista Euroshopperin esittämissä kulutuslukemista näkee suoraan, että jollain 64kWh e-Nirolla / Konalla ei kyllä tarvitse päivittäisessä käytössä käyttää sekuntiakaan rangen, lataamisen tai minkään muunkaan mietimiseen. Nuohan menevät maantienopeuksia -15C kelissäkin yli 300km "tankillisella".

Juu mut joidenkin (ei tällä foorumilla) pitää päästä kusematta Lappiin kolmen tonnin traileri perässä ja anoppi katolla ja sitku sähköllä ei onnistu.. :D :D
 

Nyt on lupaukset kuin Muskilla konsanaan. Huoltoaseman bensapumppu antaa 40 litraa menovettä minuutissa. Jos oletetaan bensapäristimen kulutukseksi 6 l/100 km ja paristoautolle 20 kWh/100 km, vaatisi yhtä nopea lataus vaatimatonta 8 MW tehoa. Siis keskimäärin, jokainen hitaampi sekunti tietysti kasvattaa maksimitehon vaatimusta.
 
Tuleeko sitä oikeasti kauheasti mietittyä?

Kyllä mä ainakin jouduin jo ensi kesänkin reissujen suunnitelmia vaihtamaan, ajattelemani ensimmäinen reitti olisi aika hanurista jos yksikin nopeampi laturi on poissa pelistä. Riippuu varmasti käyttäjistä, osa ottaa mielellään orjallisesti jonkun reitin, mutta itse olen tykännyt niitä vaihdella tai ottaa pienempiä teitä - tämä vaihtoehto kyllä kuolee aika hyvin.
 
Musta näyttää, että bensan kulutuksen seuraamiseen ja optimointiin menee aikaa ja vaivaa. Täyssähköllä ei tarvitsisi miettiä, kun aina menisi vaan sitä kotisähköä.

Tosin kaipa se lasketaan harrastukseksi kun räknää noita kulutuslukemia.

Enhän mä näitä itteäni varten räknäile oikeestaan ollenkaan normaalisti. Näille saiteille tulee vedettyä näitä toisenlaisia tietoja kasaan ihan kontrastin takia, kun pääsääntöisesti toinen laita on esillä vain pettymyksien esittämiseksi.
Ja noista sähköautoista on omalla kohdalla sen verta, että vasta tämä VW ID4 nelivetoisena olisi ensimmäinen, johon pystyisi oikeasti miettimään sekaantumista. Ja tietysti ehkä Hyundain IQ5. Muita sähköautoja ei ole mulle ollut edes tarjolla tähän asti.
 

Nyt on lupaukset kuin Muskilla konsanaan. Huoltoaseman bensapumppu antaa 40 litraa menovettä minuutissa. Jos oletetaan bensapäristimen kulutukseksi 6 l/100 km ja paristoautolle 20 kWh/100 km, vaatisi yhtä nopea lataus vaatimatonta 8 MW tehoa. Siis keskimäärin, jokainen hitaampi sekunti tietysti kasvattaa maksimitehon vaatimusta.

Tuo "suunnilleen yhtä paljon aikaa" jättää vielä aika paljon pelivaraa. Aika paljonhan tuo on siitäkin kiinni, että paljonko rangea yhdellä latauksella katsotaan riittäväksi. Veikkaan että käytännössä ottaisi suunnilleen kaiken irti Ionitystä.
 
Musta näyttää, että bensan kulutuksen seuraamiseen ja optimointiin menee aikaa ja vaivaa. Täyssähköllä ei tarvitsisi miettiä, kun aina menisi vaan sitä kotisähköä.
Tämä oli/on ainakin itselle yksi isoin syy miksi tuon plugarin haluan vaihtaa täyssähköön niin että perheen molemmat autot ovat täyssähköjä. Toisaalta näin koronan aikaan tuossa vaihdossa ei juuri järkeä ole kun sillä yhdelläkin täyssähköllä pystyy nyt tekemään 99% perheen arkiajoista.
 
Tuo "suunnilleen yhtä paljon aikaa" jättää vielä aika paljon pelivaraa. Aika paljonhan tuo on siitäkin kiinni, että paljonko rangea yhdellä latauksella katsotaan riittäväksi. Veikkaan että käytännössä ottaisi suunnilleen kaiken irti Ionitystä.
Ionityn 350 kW maksimiteholla jos lataisi vaikka kaksi kertaa niin pitkään kuin bensa-auton tankilla kestää täyttyä, ei ole saanut vielä riittävästi energiaa edes 100 kilometrille. Vähän on tuosta vielä matkaa edes siihen "suunnilleen"-tasolle.
 
Ionityn 350 kW maksimiteholla jos lataisi vaikka kaksi kertaa niin pitkään kuin bensa-auton tankilla kestää täyttyä, ei ole saanut vielä riittävästi energiaa edes 100 kilometrille. Vähän on tuosta vielä matkaa edes siihen "suunnilleen"-tasolle.

En nyt takertuisi tuohon minuutin tankkausaikaan. Tuskinpa Keskiselläkään on yksi mittari ehtinyt palvella 60 asiakasta tunnin aikana, kun halpaa bensaa jonotettin. Varmaan oletuksena että tankkaus vie säätöineen sen 5min ja latausaika voisi sitten olla luokkaa 10min.
 
Enhän mä näitä itteäni varten räknäile oikeestaan ollenkaan normaalisti. Näille saiteille tulee vedettyä näitä toisenlaisia tietoja kasaan ihan kontrastin takia, kun pääsääntöisesti toinen laita on esillä vain pettymyksien esittämiseksi.
Ja noista sähköautoista on omalla kohdalla sen verta, että vasta tämä VW ID4 nelivetoisena olisi ensimmäinen, johon pystyisi oikeasti miettimään sekaantumista. Ja tietysti ehkä Hyundain IQ5. Muita sähköautoja ei ole mulle ollut edes tarjolla tähän asti.
Ovathan nuo Polestar 2:set ja Audi E-tronit kieltämättä kymppitonnin kalliimpia kuin hybridi-toyota.
 
Ainakin noista bemarin 500-sarjan plugareista kannattaa selvittää peräkärryn vetokyky, jos semmoista tarvetta on. Niissä on 0 kg, 750 kg ja isompia rajoituksia. Itse jouduin viime vuonna hylkämään ko. auton juuri tuon vetokykykysymyksen takia.
 
Tuli tänään käyty katsomassa ID-perhettä ja koeajossa oli ID.4. Enemmän tuo ID.4 miellytti koon puolesta verrattuna ID.3:n. Mukava auto ajaa mutta en nyt tiedä onko hiljaisin mutta ei nyt mielestäni normaalista autosta eroa. Ainut mikä on tuo tehot. 200hp diesel lähtee paremmin kuin tämä. Toki kaupungissa sähkö kiihtyy mukavasti mutta rampille mentäessä ja kiihdyttäessä, niin 120km/h mittariin tuntui olevan aika hidasta verrattuna aikaisempiin mitä ajanut.

Ei nyt vielä herättänyt mitään ostoaikeita.
 
^Painoa on kai se 500kg enemmän kuin vaikka diesel-passatissa. Kyllähän se kevyempi liikkuu väistämättä paremmin varsinkin suuremmissa nopeuksissa.
 
Juu varmaan onkin näin. Silti toivoisi vähän enemmän tehoa, ehkä se GTX antaa sitä sitten kun kahdet moottorit.
 
Tuli tänään käyty katsomassa ID-perhettä ja koeajossa oli ID.4. Enemmän tuo ID.4 miellytti koon puolesta verrattuna ID.3:n. Mukava auto ajaa mutta en nyt tiedä onko hiljaisin mutta ei nyt mielestäni normaalista autosta eroa. Ainut mikä on tuo tehot. 200hp diesel lähtee paremmin kuin tämä. Toki kaupungissa sähkö kiihtyy mukavasti mutta rampille mentäessä ja kiihdyttäessä, niin 120km/h mittariin tuntui olevan aika hidasta verrattuna aikaisempiin mitä ajanut.

Ei nyt vielä herättänyt mitään ostoaikeita.
Vähän samat ajatukset itsellä koeajon jälkeen. En oikeasti näe yhtään syytä päivittää täyssähköön jos ei paketissa tule mukana reilusti parempi suorituskyky vastaavanhintaiseen polttikseen nähden.
Teslan performance mallit ja audin etron gt taas erittäin kiinnostavia.
 
Juu varmaan onkin näin. Silti toivoisi vähän enemmän tehoa, ehkä se GTX antaa sitä sitten kun kahdet moottorit.

Luulisi että se kulkee ihan riittävästi. Omaan makuun 58kWh ID.3 kiihtyi hyvin kovemmissakin nopeuksissa, mutta voin kyllä kuvitella että ID.4 ja Enyaq kaipaavat hieman enemmän tehoa.
 
Luulisi että se kulkee ihan riittävästi. Omaan makuun 58kWh ID.3 kiihtyi hyvin kovemmissakin nopeuksissa, mutta voin kyllä kuvitella että ID.4 ja Enyaq kaipaavat hieman enemmän tehoa.
Id3 ainakin speksin mukaan riippuen varustelutasosta 7,3s tai 7,9s. Eli kyllä tuolla jo eron huomaisi.
 
Tuo suorituskyky oli ittelläkin ihan selvä yksi syy, mistä olin valmis laittamaan 8 500 € lisää rahaa kun vaihdoin edellisen RAV4 hybridin plugariin. Entisellä oli nyt vaikka helposti verrokiksi otettava kiihtyvyys jo ihan eri tasolla vanhaan verrattuna. Entinen 8,1 s 0-100 ja nykyinen 6,0 s 0-100, niin ero on kyllä jo sellainen, että sen huomaa. Oikeestaan kulutus ei edes noussut ja lisänä saan sitten sähköajoa niin rapsakkaasti, että esim tässä kuussa on palanut bensaa vain 0,5 L/100 km. No se on tietysti sitten korvautunut sähköllä, jota menee se 21,4 kWh/100 km niiltä kilometreiltä, kun bensaa ei ole poltettu. Vaihdossa tietysti hävisi autosta 27 000 km ja 16 kk ikää pois, joista joutui maksamaan maltillisesti lisää tuon 8 500 € lisäksi, mutta tämähän oli melkein vastaavaa, kuin olisi joku muu vaihtanut vaikka Bemarin 318 mallin M3:een. En ole tietysti varma olisiko esim 318 ja M3 hintaero 8 500 € luokkaa, mutta ajatuksena siis. Omasta mielestä tämä vaihto teki kyllä hyvää autolle, eikä kaduta pätkääkään. Iloisin yllätys oli vielä tuo sähköpuolen teho, joka vastaa täsmälleen RAV4 bensamallin kiihtyvyyttä kaasu pohjassa ja järjettämän moottorin huudatuksen saattelemana, mutta plugarilla ilman meteliä. Eli kun kiihtyvyyskin on sähköllä luokkaa 9-10 s 0-100, niin kyllä alkoi kummasti valintaa helpottamaan. Pakkasajoa epäilin jo alkuunsa, mutta ajattelin, että pääsen sitä kompensoimaan helposti lämpimällä autotallilla ja melko hyvinhän se toimiikin.
Hyvillä mielin voi nyt odotella kuitenkin seuraavan 5 vuoden kehitystä autorintamalla. Jos tuo Solid state teknologia saadaan 5:ssä vuodessa ratkaistua niiden anodi/katodi ongelmien kanssa, niin saattaa nykyiset vanhentua samantien käsiin.
 
Vaikka Solid state sieltä tulee niin se on kallista aluksi ja tulee vain top end autoihin. Eikä se kuitenkaan ole kaikkiin se paras ratkaisu.

En suoraan näe pelkoa että nykyiset vanhenee käsiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom