Käytin autoa huollossa ja siinä samalla sain koeajettua ID.4:n. Ajettavuudeltaan erittäin mukava ja vaivaton. Jos kaipaa ralliautoa, niin aivan väärä peli, mutta jokapäiväiseen ajoon tuntui sopivan ainakin omien istuinlihasten alle. Virtanappia ei tarvinnut hapuilla, vaan avain taskussa jarrun painaminen riitti käynnistämään auton. Vaihdenuppi oli vähän erikoisessa paikassa ratin yläpuolella, mistä sitä sai kurotella aina pakille ja eteen vaihtaessa. Alempana, ratin takana, olisi ollut luonnollisempi paikka käyttää.
Tilaa oli vallan valtavasti istumapaikoilla. Takaluukussakin tilaa oli, mutta koen kyllä farmariauton pitkän takaluukun käyttökelpoisempana kuin tuollaisen lyhyemmän, jossa tila tulee korkeudesta. Nykyään ei ole mm. lastenrattaita kuljetettavana, mutta uskoisin, että vähänkään isommat rattaat eivät tuonne mahtuisi. Jostain syystä ovet piti paiskata melko kovaa kiinni. Jokainen kolmesta avaamastani ovesta jäi ensiyrittämällä auki.
Yleisesti tarvittavat säädöt olivat nappeina kosketusnäytön taakse piilottamisen sijaan. Ilman hanskoja painikkeet oli helppo löytää, palaute painalluksesta oli selkeä ja virheosumia ei tullut. Hanskat kädessä sen sijaan käyttö oli lähes mahdotonta. Villalapasilla napit rekisteröivät n. joka kolmannen painalluksen.
Vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti ja hidasti mukavasti jonon perän lähestyessä. Liikennemerkkien näyttö mittaristossa toimi epämääräisesti. Tunnisti 100 % tarkkuudella tietyömaat, mutta sitten taas esimerkiksi moottoritieltä taajama-liikennemerkin ohi lasketellessa nopeusrajoitukseksi näytettiin 80 km/h ja kaupungissa 40 km/h aluemerkin ohi mentäessä auton mielestä rajoitus pysyi 50 km:ssä/h.
Ensi viikolla huolto jatkuu kun piti tilata osia, ja lupasivat silloin ID.3:n koeajoon ns. sijaisautona koko päiväksi. Veikkaan kyllä jo kokeilematta, että tilat eivät ole riittävät lapsiperheen tarpeisiin.