Keskustelua hybridiautoista

Nämä eivät vaan kerro juuri mitään ilman tietoa kilometrimäärästä.

Plugarin kohdalla pitäisi lisäksi kertoa myös millaista ajoa tulee ja kuinka paljon lataillaan. Muuten tosiaan täysin hyödytöntä jotain random lukuja listailla.
 
Nämä eivät vaan kerro juuri mitään ilman tietoa kilometrimäärästä.

13 000 km on nyt tullut ajeltua ja meillä menee tällä toisella autolla yleensä sen 25-30 000 km vuodessa. Hyvin tällä omasta mielestä on tullut pärjättyä, kun vertaa edelliseen, joka oli tavallinen hybridi RAV4. Sillähän tuli kulutusta 27 000 km ajettuna 5,3 L/100 km. Tuo 2000 € autovero on myös omalla ajolla tullut kohta jopa lunastettua oikeutettuna, kun 1,0 L/100 km on se laskennallinen peruste.
 
Myös sähkönkulutus pitäisi kertoa, jotta saadaan kokonaiskulutus jota pystyy vertaamaan muihin voimalinjoihin. Jos esim. bensankulutus on 2.8l ja sähkönkulutus vaikka 25kWh/100km, niin kokonaiskulut on 1.6e litrahinnalla ja 0.15e sähkön hinnalla 2.8*1.6+25*0.15=8.23e. Vanhalla hybridillä kulut olisivat 5.3*1.6 = 8.48e. Eroa siis 25c per 100km. Eli pelkkä 2.8l kulutus antaa väärän kuvan todellisista kuluista verrattuna pelkkään polttomoottoriin, jos ei tiedetä sähkönkulutusta.
 
Ajellaan yleensä aamuajot ja piuha kiinni kotona. Laturi on 6 kW ja se kerkiää lataamaan kohtuullisesti lisää aina päivän aikana lisää. Auton laturi on 6,6 kW yksivaiheinen, mutta seinästä otetaan 2-vaiheinen 400 V muuntajalla ja sähkölämmitteinen talo pysyy hyvin pystyssä 3 x 25 A sulakkeilla, ilman erillisiä virtavahteja, tai jaksotuskytkimiä. 2 x 13 A => 24 A yksivaiheinen ulos.
Auton kumulatiivinen sähkönkulutus on 21,4 kWh/100 km. Ja se ilmoitetaan niiltä kilometreiltä, kun on sähköllä ajettu. Polttoaineen kulutus taas ilmoitetaan koko tuolta 13 000 km matkalta.
Autovero 6230 € =>1860 € on tullut aika hyvin oikeutettua ja auton laatuluokka nousi reippaasti omasta mielestä. En nyt niinkään mitään todellisia ajokustannusten centtejä ole ruvennut laskemaankaan. Mutta jos tosiaan pääsisi tällä RAV4 plugarilla ajelemaan pelkällä sähköllä, niin kulutus on aika lähellä tasan 20,0 kWh/100 km ja ilmaiset kauppalataukset korostuu hyvin. Bensan todellinen kulutus asettuu 5,6-6,0 L/100 km, eli aavistus enemmän kuin tavallinen hybridi. Ajoa on tosin vasta pelkästään tuo syyskuusta alkaen reilu puoli vuotta ja edellinen oli melkein 16 kk ajalta oleva tuo 5,3 L/100 km. Eli pelkästään koko kylmin vuosipuolisko on taputeltu noilla luvuilla. Tuo sähkönkulutushan on pysähtynyt tuohon 21,4 kWh lukemaan ja syyskuu meni alkuun 19 kWh/100 km lukemilla. Meillä tulee keskinopeus näyttämään luokkaa 50 km/h lukemaa lopulta kaikilla autoilla. Land cruiserin vein vaihtoon juurikin 50 km/h lukemalla 420 000 km ajettuna. RAV4 on nyt 52 km/h näytöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Myös sähkönkulutus pitäisi kertoa, jotta saadaan kokonaiskulutus jota pystyy vertaamaan muihin voimalinjoihin. Jos esim. bensankulutus on 2.8l ja sähkönkulutus vaikka 25kWh/100km, niin kokonaiskulut on 1.6e litrahinnalla ja 0.15e sähkön hinnalla 2.8*1.6+25*0.15=8.23e. Vanhalla hybridillä kulut olisivat 5.3*1.6 = 8.48e. Eroa siis 25c per 100km. Eli pelkkä 2.8l kulutus antaa väärän kuvan todellisista kuluista verrattuna pelkkään polttomoottoriin, jos ei tiedetä sähkönkulutusta.
Tuossahan oli tähän mennessä laitettu 2,3 L/100 km, niin miksi lasket tuota 2,8 L/100 km lukemalla. Täytyy tehdä yhteenveto syyskuun alussa koko vuoden kulutuksesta. Ja olen kyllä ottanut edellisellä mallilla myös saman jakson kulutuksen talteen ja se oli 5,8 L/100 km. Joten jos haluat, niin noista saa oikeamman laskun.
Ja tuo sähkönkulutus siis vaihtelee tuolla 21,3 ja 21,4 kWh/100 km välillä tällä hetkellä, kun se on ollut jämähtäneenä jo pari kuukautta 21,4 kWh lukemaan, joten laskutrendi on juuri nyt, näillä lämmöillä etelässä käsillä.
 
Viimeksi muokattu:
Suurimman rasituksen vetareille aiheutta se, että sähköautossa se maksimivääntö on käytettävissä välittömästi toisin kuin polttomoottoriautossa. Osin tästä syystä Tesloissa on mennyt vetoniveliä.
Tuo muuten ei pidä paikkansa.

Itseasiassa sähköautolla ei ole edes mahdollista antaa vastaavia vääntöpommeja vetareille mikä polttiksella on mahdollista.

Jos teslassa paukkuu vetareita, niin se vetari on vaan silloin hieman alimitoitettu, ei siinä mitään sen kummempaa ole.
 
Tuo muuten ei pidä paikkansa.

Itseasiassa sähköautolla ei ole edes mahdollista antaa vastaavia vääntöpommeja vetareille mikä polttiksella on mahdollista.

Jos teslassa paukkuu vetareita, niin se vetari on vaan silloin hieman alimitoitettu, ei siinä mitään sen kummempaa ole.
Näinhän se on mutta koitappa kertoa jollekin Teslan omistajalle.
 
Tuo muuten ei pidä paikkansa.

Itseasiassa sähköautolla ei ole edes mahdollista antaa vastaavia vääntöpommeja vetareille mikä polttiksella on mahdollista.

Jos teslassa paukkuu vetareita, niin se vetari on vaan silloin hieman alimitoitettu, ei siinä mitään sen kummempaa ole.

Jonkinlainen tekijä voi olla myös sähköautojen huomattavan tehokas moottorijarrutus verrattuna polttikseen. Polttiksessa se vastasuuntainen vääntö muuttuu lämmöksi jarrulevyillä, sähkiksessä välittyy moottorille asti vetaria pitkin.

Renkaita sähköautoissa kuluttaa massa ja väittäisin myös sporttisessa lähdössä välitön vääntö.
 
Renkaita nyt ylipäätään kuluttaa agressiivinen ajo, johon ei käyttövoima suoranaisesti liity. Tietysti tehokkaalla autolla on kiva niitä tehoja myös käyttää.
 
Tuossahan oli tähän mennessä laitettu 2,3 L/100 km, niin miksi lasket tuota 2,8 L/100 km lukemalla. Täytyy tehdä yhteenveto syyskuun alussa koko vuoden kulutuksesta. Ja olen kyllä ottanut edellisellä mallilla myös saman jakson kulutuksen talteen ja se oli 5,8 L/100 km. Joten jos haluat, niin noista saa oikeamman laskun.
Ja tuo sähkönkulutus siis vaihtelee tuolla 21,3 ja 21,4 kWh/100 km välillä tällä hetkellä, kun se on ollut jämähtäneenä jo pari kuukautta 21,4 kWh lukemaan, joten laskutrendi on juuri nyt, näillä lämmöillä etelässä käsillä.

Vastaan tähän omaan postaukseeni, niin pysyy tuo itse asia, jota ajan takaa, paremmin framilla.
Eli kun sain tähän RAV4 plugariin verohuojennusta perustuen laskennalliseen kulutukseen 1,0 L/100 km, tai 22 g CO/km, niin omatunto on kyllä puhdas sen suhteen. Viimeinen viikko jo lämmintä säätä ja kulutus 0,2 L/100 km. Koko kuukauden 15.2 - 16.3 ajalta 0,9 L/100 km. 1,0 L palkkikin vahinkokäynnistys tyhjänpäiväisen polkaisun seurauksena traktoria ohittaessa.
AD880C94-584B-49B9-8F25-A1F2C97EB11B.png
AD880C94-584B-49B9-8F25-A1F2C97EB11B.png
 

Liitteet

  • D1C3E069-068E-444E-A5A4-1D5801C85C0D.png
    D1C3E069-068E-444E-A5A4-1D5801C85C0D.png
    520,4 KB · Luettu: 3
Polttoaineen kulutus pitäisi laskea tankkausten ja ajettujen kilometrien perusteella eikä luottaa auton antamiin arvoihin. Samoin sähkönkulutusta pitää seurata latauslaitteen päästä, koska auto ei pysty tunnistamaan lataushäviöitä tai akun lämmitykseen kulunutta energiaa. Myös esilämmitykseen käytetty energia pitää huomioida, jotta saadaan kokonaiskulutus. Vain näin voidaan saada vertailukelpoisia lukemia eri autojen välille ja saadaan selville todelliset polttoainekulut. Ja jos aletaan halkomaan hiuksia, niin auton matkamittariinkaan ei voi luottaa, siinä on aina jonkin verran virhettä. Virhe pitäisi selvittää vaikkapa GPS:n avulla ja ottaa se huomioon laskemissa.

Toki, jos haluaa vain nähdä muutoksia oman auton kulutuksessa, niin siihen auton antamat arvot ovat riittävät, mutta vertailua toisiin autoihin ei pidä tehdä ajotietokoneen lukemien perusteella eikä huomioimatta kaikkea kulutusta.
 
Toki, jos haluaa vain nähdä muutoksia oman auton kulutuksessa, niin siihen auton antamat arvot ovat riittävät, mutta vertailua toisiin autoihin ei pidä tehdä ajotietokoneen lukemien perusteella eikä huomioimatta kaikkea kulutusta.

Harvemmin polttomoottoriautojenkaan kulutusseurantaan otetaan lohkolämmitystä mukaan. Olisihan se hyvä että kaikki olisi määrämuotoista mutta kannattaa miettiä että kuinka pikkutarkkoja ollaan. Esim: sisälämpötila, sää, jne. vaikuttavat kulutukseen
 
Lohkolämmitystä ei tosiaan ole yleensä otettu mukaan, mutta sähköautoilla ja hybrideillä lataushäviöt sekä akun ja auton lämmitykseen kuluva energia voi olla selvästi suurempi kuin lohkolämmitykseen kuluva energia. Jos niitä ei oteta huomioon, tulee sähköauton (ja hybridin) todellisesta kulutuksesta valheellinen kuva ja kustannukset näyttävät edullisemmilta kuin ne todellisuudessa ovat.
 
Harvemmin polttomoottoriautojenkaan kulutusseurantaan otetaan lohkolämmitystä mukaan. Olisihan se hyvä että kaikki olisi määrämuotoista mutta kannattaa miettiä että kuinka pikkutarkkoja ollaan. Esim: sisälämpötila, sää, jne. vaikuttavat kulutukseen

Juuri näin. Jos ajoprofiili on yhtään plugarille sopiva (sanotaan vaikka kulutus alle 3 litraa satasella puhumattakaan noista alle litran lukemista) niin ajotietokoneen tarkkuudella ei ole paljoa merkitystä. Jos on joku sellainen homma, että atk ei näytä webaston kulutusta tms. niin tuo tankkauksista laskeminen on toki ihan paikallaan.

Kustannusten kannalta ilmaiset lataukset saattavat usein kattaa lataushäviöiden ja lämmityksen osuuden.
 
Molemmat olen tarkastanut. Bensankulutus mitattuna tankkauksista on ollut kaikilla RAV4 hybrideillä sama (0,1-0,2L sisällä), kuin auton näyttämä. Sähkönkulutuksen olen tarkastanut myös virtalähteestä kymmenien ajojen jälkeen, joista olen karsinut pois ne ajot, joissa on edes vähän moottori käynnistynyt. RAV4 näyttää jostain käsittämättömästä syystä täysin samaa lukua, kuin tuo virtalähdekin näyttää seinästä otetusta määrästä. Auton max lataus on muistaakseni ollut tyhjästä täyteen 14,7 kWh, mutta yleensä saa menemään 14,5 kWh melko tarkasti . Auto näyttää myös kilometrit ajettuina GPS mukaan, joten mittarivirheitä ei ole. Latauslaite myös antaa yltiöpäisen tarkkaa lukemaa, josta nyt vaikka kuva esimerkiksi taas. Joten oma kokemus sähkönkulutuksesta on se, että auto näyttää todellista ladattua sähkön määrää tässä RAV4 plugarissa ja samalla vielä vain sähköllä ajetuista kilometreistä. Tuossa näkyy 14,695 kWh ladattuna ja voin laskea kulutuksen ajetuilla kilometreillä jaettuna. Tuo lataus oli muuten siltä tähän asti pisimmältä sähköajolla. Eli ajoa 91,8 km, kun moottori käynnistyi. Sen jälkeen akkuun 14.695 kWh sähköä ja tuloksena kulutus oli 16,0 kWh/100 km. Eli Verkkokauppa comiin on meiltä eestaas 93,5 km ja auto käynnistyi 1,7 km ennen takaisin talliin pääsyä.
82486F51-AE81-4B9F-B8D8-4921F2B9697E.jpeg
 
Kuvasta muuten näkee, että lepojännite seinästä on maltillisella lämmityskauden osalla 235 V ja virtalähde ulos 251 V. Tällä hetkellä näyttää olevan luokkaa 220-225 V kun kylällä lämmitetään muualla.
 
Tuli korkein kulutus kun ajoin 1,5kk pätkäajoa taajamassa ja kovimmat pakkaset osui tähän. 5,15l/100km BMW f30 330e.
Nyt mennään taas pelkällä sähköllä nämä pätkät.
Voi vain kuvitella mitä se olisi ollut mun vanhalla E90 320da bemulla. Veikkaan 10 paikkeilla. Sähkö on ilmaista enkä jaksa sitä seurata.
 
Kuvasta muuten näkee, että lepojännite seinästä on maltillisella lämmityskauden osalla 235 V ja virtalähde ulos 251 V. Tällä hetkellä näyttää olevan luokkaa 220-225 V kun kylällä lämmitetään muualla.

Sulla on AccelEv:n laturi - Oletko ollut tyytyväinen?
 
Myös sähkönkulutus pitäisi kertoa, jotta saadaan kokonaiskulutus jota pystyy vertaamaan muihin voimalinjoihin. Jos esim. bensankulutus on 2.8l ja sähkönkulutus vaikka 25kWh/100km, niin kokonaiskulut on 1.6e litrahinnalla ja 0.15e sähkön hinnalla 2.8*1.6+25*0.15=8.23e. Vanhalla hybridillä kulut olisivat 5.3*1.6 = 8.48e. Eroa siis 25c per 100km. Eli pelkkä 2.8l kulutus antaa väärän kuvan todellisista kuluista verrattuna pelkkään polttomoottoriin, jos ei tiedetä sähkönkulutusta.


Millä autolla tuollainen kulutus toteutuisi? 25kWH/100 km on suurehkon realistinen hybridin kulutus, mutta kun sillä akulla pääsee sen n 50 km ei kulutusta voi laskea 100 km matkalle, vaan loput mennään bensalla. Ei sitä koko 100 km matkalle _yhtäaikaa_ tuon bensan kulutuksen kanssa voi laskea. Jos niin iso akku, että koko 100 km nenee sähköllä, niin ei silloin bensaa enää kuku yhtään. Todelliset yksittäisen 100 km kulut on se yksi akullinen sähköä eli jotain 10 kWH, eli 1,20 € (missä kotitaloussähkö on 15c, kannattaa kilpailuttaa sopimus) + se toiset 50 km jotain 6.5 l/100 km, eli jotain 3.25 * 1,6 = 5,20€, yhteensä 6,40 €.
 
Polttoaineen kulutus pitäisi laskea tankkausten ja ajettujen kilometrien perusteella eikä luottaa auton antamiin arvoihin. Samoin sähkönkulutusta pitää seurata latauslaitteen päästä, koska auto ei pysty tunnistamaan lataushäviöitä tai akun lämmitykseen kulunutta energiaa. Myös esilämmitykseen käytetty energia pitää huomioida, jotta saadaan kokonaiskulutus. Vain näin voidaan saada vertailukelpoisia lukemia eri autojen välille ja saadaan selville todelliset polttoainekulut. Ja jos aletaan halkomaan hiuksia, niin auton matkamittariinkaan ei voi luottaa, siinä on aina jonkin verran virhettä. Virhe pitäisi selvittää vaikkapa GPS:n avulla ja ottaa se huomioon laskemissa.

Toki, jos haluaa vain nähdä muutoksia oman auton kulutuksessa, niin siihen auton antamat arvot ovat riittävät, mutta vertailua toisiin autoihin ei pidä tehdä ajotietokoneen lukemien perusteella eikä huomioimatta kaikkea kulutusta.

Tässä on esim laskettu huippu sähköllä ajona. Ei tuon tarkempaa pysty millään saamaan. Järjestys on vain taas ja ees. Ja sähköä sisään ajon jälkeen 14,695 kWh mittarilukuna, ei auton ilmoittamana. Paluumatkalla siis käynnistyi 1,7 km ennen kotiin tuloa. Eli kuvaan tulee lisää tuo kulutus vain, jos moottori käynnistyy edes 1 s ajaksi. Muutoin siinä näkyy vain nuo 5 muuta lukemaa.
Ja laitetaan vielä lisänä, ettei ole mitään lämmittimiä lisänä. Ei lohkoa, Webastoa eikä puhaltimia. Auto on tallissa aina lähtiessä minimi +15 astetta ja ladataan ajon jälkeen yleensä lämpimään akkuun.
 

Liitteet

  • DCB635B9-92F1-4D9E-8BF7-F311A5141214.jpeg
    DCB635B9-92F1-4D9E-8BF7-F311A5141214.jpeg
    346,3 KB · Luettu: 24
  • 432F2045-0E4D-4093-ACDF-4BB67D2374B5.jpeg
    432F2045-0E4D-4093-ACDF-4BB67D2374B5.jpeg
    182 KB · Luettu: 26
  • DEC84DDD-E5D3-4A2E-99CF-A4617F0B7601.jpeg
    DEC84DDD-E5D3-4A2E-99CF-A4617F0B7601.jpeg
    268,4 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Harvemmin polttomoottoriautojenkaan kulutusseurantaan otetaan lohkolämmitystä mukaan.

Toisaalta Webaston kulutus näkyy aina kun mitataan tankattu polttoaine. Lohkolämppärit taitavat olla harvinaisempia uudemmissa autoissa (ainakin kalliimmissa).
 
Sulla on AccelEv:n laturi - Oletko ollut tyytyväinen?

Kyllä tyytyväisyyttä pukkaa, kun vaihtoehtona olisi ollut liittymän vaihto, joka Carunalla olisi kustantanut ensin 3 500 € kertamaksu ja sen jälkeen 600 €/ vuosi lisää pelkkää sulakemaksua. Eli 5:ssä vuodessa 6 500 € olisi mennyt noihin turhaa rahaa. Jotku pärjää hyvin hitaammallakin virtalähteellä, mutta kyllä meillä on selvää hyötyä tästä Accelevista. Ei ehkä rahassa niin suuri, mutta antaa se olla erikseen. Sähköllä on mukava ajella muutoinkin. Talo olisi ehkä kestänyt myös tuon 8 kW tehoisen ja nyt kun on tullut huomattua, että tuo jännitevahtikin toimii todella hyvin, niin harmittaa , etten ottanut samointein täystehoista.
 

BMW:n iX on saanut tarkempia malli- ja hintatietoja Englannissa. Tämä onkin hyvä aasinsilta todeta taas, miten ruma toi omaan silmääni on. Aivan kevyesti rumimpia BMW:n malleja ehkä koskaan, ja helposti rumimpia sähköautouutuuksia muutenkin. Tossa on vaan jollain tavalla kaikki pielessä: etuvalojen ja maskin liitto tässä kokoluokassa, vanteet, ovenkahvat, ulkopuolen siniset aksentit, ovet ja pokkaukset perää lähestyessä, ja takapuolikaan ei enää pelasta kun kaikki muu autossa on jo mennyt niin pahasti pieleen.

Sisältä näyttää ihan hyvältä, muttei siitäkään tee mieli olla erityisen vakuuttunut, kun jälleen kerran kaikki muu autossa on mitä on.

Tulen olemaan erittäin yllättynyt, jos ikinä törmään tästä sellaiseen väriin tai varustetasoon, joka saakin pääni käännettyä. Ja kuulun itse siihen ilmeisesti vähemmistöön, jonka mielestä esimerkiksi uusi M3 näyttää hyvältä maskeineen kaikkineen.
 
Onhan toi hirveän näköinen, sekä ulkoa että sisältä. Kaikki korin mittasuhteetkin ihan kummalliset.
 
Tossa ihan selkeesti yritetään rikkoa sitä mielikuvaa siitä millaiseksi auto on oletettu näyttävän viimeiset 10 vuotta. Mukava nähdä näitä irtiottoja.
 
Ei nuo Bemarit ole muutenkaan lähellä sydäntä, mutta tuossa on jo aika hirviömäinen ulkoasu. Auto näyttää kyrpiintyneeltä majavalta edestä katsottuna, ja sisätiloissa tuo keskikonsoli on sellainen tyylittömyyden ja epä-ajattomuuden sekasikiö että oksat pois: läpikuultava lasinen iDrive-valitsin, irrallinen sertifikaattipuunpalanen paneelina ja tuohon päälle siniset led-valot.

Lienee suunnattu enempi jonnekin Venäjän ja Kiinan tyylitajuttomille ostajille. Näyttää olevan vanhanaikainen start-stop kytkinkin edelleen, aika käsittämätöntä tämän hintaisessa uudessa sähköautossa.

p90405473_highres.jpg
 

BMW:n iX on saanut tarkempia malli- ja hintatietoja Englannissa. Tämä onkin hyvä aasinsilta todeta taas, miten ruma toi omaan silmääni on. Aivan kevyesti rumimpia BMW:n malleja ehkä koskaan, ja helposti rumimpia sähköautouutuuksia muutenkin. Tossa on vaan jollain tavalla kaikki pielessä: etuvalojen ja maskin liitto tässä kokoluokassa, vanteet, ovenkahvat, ulkopuolen siniset aksentit, ovet ja pokkaukset perää lähestyessä, ja takapuolikaan ei enää pelasta kun kaikki muu autossa on jo mennyt niin pahasti pieleen.

Sisältä näyttää ihan hyvältä, muttei siitäkään tee mieli olla erityisen vakuuttunut, kun jälleen kerran kaikki muu autossa on mitä on.

Tulen olemaan erittäin yllättynyt, jos ikinä törmään tästä sellaiseen väriin tai varustetasoon, joka saakin pääni käännettyä. Ja kuulun itse siihen ilmeisesti vähemmistöön, jonka mielestä esimerkiksi uusi M3 näyttää hyvältä maskeineen kaikkineen.
Aluksi kauhistuin itsekin, mutta kun vertaa kilpaileviin tuotteisiin, niin paremmalta tuo omaan silmään näyttää kuin Kia EV6, Huyindai Ioniq 5 tai VW ID4. Skoda Enyaq on aika tasoissa tuon kanssa ulkonäöllisesti. Hyundai näytti mallikuvissa retrolta, mutta livekuvissa mittasuhteet on ihan hirveät.
BMW mallistosta i3 on mielestäni se karmein ilmestys. Vähän samanlainen pökkelö kuin Audi A2 aikanaan, mutta kai ne molemmat oli aikaansa edellä. IX keula on kyllä todella rauhaton, mutta muutaman vuoden päästä uponnee jo massaan. Nyt iX3 vielä miellyttävämpi.
 
Sorentosta/Tucsonista löytyvä 1.6t 230hp hybrid/260hv PHEV olisi huhujen mukaan tulossa myös uuteen Niroon.

Videolähteen mukaan sähköversio olisi poistettu mallistosta ja korvaantuu E-Sportagella. Lisäksi olisi tulossa etupainotteinen sähköinen neliveto. Ei kannata tosiaan varmana tietona ottaa, mutta oma sisäinen "hybridibensalenkkari" kyllä heräsi uutisesta.

Kai tuollainen Crossoverkin menisi, vaikka mielummin ottaisin saman tekniikkapaketin Sonatan/Ioniqin mallisessa kopassa.




Maantiellä tuo hybridiversio suuressa kopassa kyllä vähän turhan janoinen. 40hv sähkömoottori ei ehkä riitä kuormavastukseksi enää turbokoneelle kun vertaa nykyiseen 1.6 Atkinsonvapari tekniikkaan. Nykyistä Ioniqia saa polkea kohtuudella myös sport puolella eikä kulutus montaa desiä siitä nouse.

Jännä olisi nähdä viekö PHEV maantiellä vähemmän, kun sähkömoottori siinä 60 hv, jolloin polttiksen kuormapistettä pitäisi saada korkeammalle. Toki tuossa on myös jatkuva neliveto, joka osaltaan lisää häviöitä.


 
Viimeksi muokattu:
Aluksi kauhistuin itsekin, mutta kun vertaa kilpaileviin tuotteisiin, niin paremmalta tuo omaan silmään näyttää kuin Kia EV6, Huyindai Ioniq 5 tai VW ID4. Skoda Enyaq on aika tasoissa tuon kanssa ulkonäöllisesti. Hyundai näytti mallikuvissa retrolta, mutta livekuvissa mittasuhteet on ihan hirveät.
BMW mallistosta i3 on mielestäni se karmein ilmestys. Vähän samanlainen pökkelö kuin Audi A2 aikanaan, mutta kai ne molemmat oli aikaansa edellä. IX keula on kyllä todella rauhaton, mutta muutaman vuoden päästä uponnee jo massaan. Nyt iX3 vielä miellyttävämpi.
Sekin tässä on, että sähköautoja yritetään viedä uusiin suuntiin muotoilullisesti, joten osa malleista ehkä ottaa aikansa ennen kuin niihin tottuu. Esimerkiksi uudesta Kiasta tai Ioniqista olen aivan kahden vaiheilla ruman ja hienon välillä. i3:n kritiikin tavallaan ymmärrän, mutta luonnossa se on silti mun mielestä yleensä näyttänyt ennemmin sympaattiselta kuin rumalta. Ehkä sitten joku ruma ankanpoikanen? :D

ID.4 on mielestäni jotenkin tylsä, joskin ID.3 näyttää ihan hyvältä. Enyaq on ihan lupaava, vaikken tiedä kuinka ajaton sekään lopulta on.

Se mitä vekaas sanoi irtiotoista on sinänsä ihan hyvä huomio, että niitä on kiva nähdä. Tässä tapauksessa tämä irtiotto näyttää vaan mielestäni vanhanaikaiselta. Esimerkiksi toi sinisillä osilla leikkiminen on vähän turhan sellanen "kattokaa, olen sähköauto" temppu. Sähköauto saa siis näyttää sähköautolta ja erikoiselta, mutta tuo taas tuntuu jotenkin ehkä epävarmalta.

Kiinnostavaa kuitenkin nähdä, tuleeko oma mielipide muuttumaan. BMW on autona ajamisen osalta melko lähellä sydäntäni, mutta muotoilun osalta niillä menee mallisto kieltämättä tosi 50/50. Osa malleista on todella hienoja tai vähintään täysin tyydyttäviä, kun taas toisissa on enemmän tollasia häiritseviä linjoja ja muita hämmentäviä ratkaisuja.
 
Näyttää olevan vanhanaikainen start-stop kytkinkin edelleen, aika käsittämätöntä tämän hintaisessa uudessa sähköautossa.
Miten tuo sitten olisi sun mielestä pitänyt toteuttaa? Mulla tuo on modernisti kosketusnäytöllä, ja onhan meinaan ylettömän kusipäinen ratkaisu.
 
Miten tuo sitten olisi sun mielestä pitänyt toteuttaa? Mulla tuo on modernisti kosketusnäytöllä, ja onhan meinaan ylettömän kusipäinen ratkaisu.
Varmaan haettiin sitä, että mihin sähköautossa tarvitsee käynnistysnappia? Kaasun painaminen riittää.
 
Varmaan haettiin sitä, että mihin sähköautossa tarvitsee käynnistysnappia? Kaasun painaminen riittää.
Jaa tuo on siis ikään kuin virta-avaimen sijasta?

Ei kai mikään auto pelkällä kaasunpainalluksella liikkeelle lähde? Kai siinä nyt ainakin ajosuunta pitää ensin valita?

En mä nyt tiedä onko liikkeellelähdössä mukana oleva pakotettu auton aktivoinittoiminto välttämättä mikään huono asia, vaikka se nyt ei "modernia" olisikaan.
 
Mä tykkään funktionaalisesti designista ja suunnitteluinnovaatioista. Sen takia tällä hetkellä katoksesta löytyykin i3, jota taas toiset pitävät susirumana.

Autovalmistajilla on selkeästi ongelma tasapainotella uusien mahdollisuuksien, brändivaikutelman, suorituskyvyn ja konservatiivisten odotusten välillä.

Mä en voi ymmärtää miksi autossa pitää olla pitää olla pitkä keula, keulakoristeet ilmanottoaukkojen replikoineen, keskikonsoli, kojelauta, käynnistysnappi, vaihdekeppi, jne. Mutta ymmärrän kyllä että jotkut niitä kaipaavat.

Kiva nähdä että pikkuhiljaa alkaa diversiteettiä ja uskallusta tehdä asioita eri tavalla löytyä.
 
Onhan niitä ihmeellisiä autoja tehty Japanissa ja muualla pitkän aikaa. Ei tässä ole mistään muusta kyse kuin, että täytyy uuden moottorin myötä osoittaa auton olevan jotenkin "erikoinen". Lopputuloksena susirumaa tyyliä (tämä ketjun :btooth: tai i3) ja umpipaskaa käytettävyyttä tyyliin ID.3.

e: Katsoo vaikka Honda e:tä. Selkeästi erilainen, mutta perinteitä joukossa.
 
En tiedä mikä hitto ennen niin konservatiivista BMW:tä vaivaa kun pitää tälläisiä viritelmiä työntää maailmalle. Muotoilu ei ole koskaan ollut merkin vahvuus lukuunottamatta muutamia helmiä.

Tämä!
Bemari pitää kiinni tuosta munuais maskistaan. Se oli kieltämättä todella hieno aikanaan (erityisesti 80- ja 90-luvuilla), mutta nämä viimeiset muotoilu oksennut ovat kauheinta mitä olen ikinä automaailmassa nähnyt. Skodakin on parempi. Uusi M4 oli myös susiruma, mutta tämä on rumin keula ikinä.

1615976152827.png


Kävisivät vaikka hakemassa jostain E39:n piirrustukset uusiokäyttöön. Siinä oli niin ajaton ja klassinen kori mikä ei ikinä muuttunut vanhan näköiseksi. Laittaisivat samaan koriin modernin sähkötekniikan.
 
Miten tuo sitten olisi sun mielestä pitänyt toteuttaa? Mulla tuo on modernisti kosketusnäytöllä, ja onhan meinaan ylettömän kusipäinen ratkaisu.

Ei sellaista tarvita ollenkaan, suunnanvaihtaja riittää. Auto voi käynnistyä ja sammua sitten omia aikojaan tai esim. kaukosäätimen/ovenkahvan napista tai puhelimen etäisyyden perusteella.

Ilmastoinnin ja pyyhkijöiden säädöt kosketusnäytöltä (lue: halpuuttaminen) ne vasta onkin ruikulipaskaa. Kaikkeen muuhun käyttöön se kyllä sopii. Uskomatonta että tuollainen on EU:ssa edes sallittua.
 
Pakko sanoa näin Bemarin ulkonäöstä perinteisesti tykkäävälle että onhan tuo aivan karmea viritys, jos tuo muotoilu on mennyt kuluttajakyselyn läpi niin ihmettelen syvästi.

Ajovalot liian viirumaiset, munuaiset aivan liian isot ja "esilletulevat", sinisiet muoviosat keulassa ei sovi yhtään, takapään muotoilu pahasti epäonnistunut sivuprofiililtaan, lokasuojien pokaukset eivät sovi myöskään, takavalot epäonnistuneet täysin.

Karmeata. Miksi pitää mennä muuttamaan toimivaa designia, tuon hintaluokan ostajat eivät halua mitään Picasson taideteokselta näyttävää kokeilua vaan ajattoman kaunista klassista suunnittelua. Nykyisen X5:n koppa pienillä muutoksilla toimisi todella hyvin.
 
Käytin autoa huollossa ja siinä samalla sain koeajettua ID.4:n. Ajettavuudeltaan erittäin mukava ja vaivaton. Jos kaipaa ralliautoa, niin aivan väärä peli, mutta jokapäiväiseen ajoon tuntui sopivan ainakin omien istuinlihasten alle. Virtanappia ei tarvinnut hapuilla, vaan avain taskussa jarrun painaminen riitti käynnistämään auton. Vaihdenuppi oli vähän erikoisessa paikassa ratin yläpuolella, mistä sitä sai kurotella aina pakille ja eteen vaihtaessa. Alempana, ratin takana, olisi ollut luonnollisempi paikka käyttää.

Tilaa oli vallan valtavasti istumapaikoilla. Takaluukussakin tilaa oli, mutta koen kyllä farmariauton pitkän takaluukun käyttökelpoisempana kuin tuollaisen lyhyemmän, jossa tila tulee korkeudesta. Nykyään ei ole mm. lastenrattaita kuljetettavana, mutta uskoisin, että vähänkään isommat rattaat eivät tuonne mahtuisi. Jostain syystä ovet piti paiskata melko kovaa kiinni. Jokainen kolmesta avaamastani ovesta jäi ensiyrittämällä auki.

Yleisesti tarvittavat säädöt olivat nappeina kosketusnäytön taakse piilottamisen sijaan. Ilman hanskoja painikkeet oli helppo löytää, palaute painalluksesta oli selkeä ja virheosumia ei tullut. Hanskat kädessä sen sijaan käyttö oli lähes mahdotonta. Villalapasilla napit rekisteröivät n. joka kolmannen painalluksen.

Vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti ja hidasti mukavasti jonon perän lähestyessä. Liikennemerkkien näyttö mittaristossa toimi epämääräisesti. Tunnisti 100 % tarkkuudella tietyömaat, mutta sitten taas esimerkiksi moottoritieltä taajama-liikennemerkin ohi lasketellessa nopeusrajoitukseksi näytettiin 80 km/h ja kaupungissa 40 km/h aluemerkin ohi mentäessä auton mielestä rajoitus pysyi 50 km:ssä/h.

Ensi viikolla huolto jatkuu kun piti tilata osia, ja lupasivat silloin ID.3:n koeajoon ns. sijaisautona koko päiväksi. Veikkaan kyllä jo kokeilematta, että tilat eivät ole riittävät lapsiperheen tarpeisiin.
 
Liikennemerkkien näyttö mittaristossa toimi epämääräisesti. Tunnisti 100 % tarkkuudella tietyömaat, mutta sitten taas esimerkiksi moottoritieltä taajama-liikennemerkin ohi lasketellessa nopeusrajoitukseksi näytettiin 80 km/h ja kaupungissa 40 km/h aluemerkin ohi mentäessä auton mielestä rajoitus pysyi 50 km:ssä/h.
Kun kävin koeajamassa reilu kuukausi sitten ID.3 Volskin, siinä oli samaa ongelmaa. Lisäksi navin toiminta oli osin hidasta. Kun määränpää ja reitti oli valittuna, ajettaessa vaihtoehtoista väylää, kesti luvattoman kauan Iidulla arpoa uusi reitti ja edes näyttää missä juuri silloin ajettiin. Verrattuna vaikkapa Tomin naviin tai nykyiseen Ioniqin autokohtaiseen.
 
Mä tykkään funktionaalisesti designista ja suunnitteluinnovaatioista. Sen takia tällä hetkellä katoksesta löytyykin i3, jota taas toiset pitävät susirumana.

Autovalmistajilla on selkeästi ongelma tasapainotella uusien mahdollisuuksien, brändivaikutelman, suorituskyvyn ja konservatiivisten odotusten välillä.

Mä en voi ymmärtää miksi autossa pitää olla pitää olla pitkä keula, keulakoristeet ilmanottoaukkojen replikoineen, keskikonsoli, kojelauta, käynnistysnappi, vaihdekeppi, jne. Mutta ymmärrän kyllä että jotkut niitä kaipaavat.

Kiva nähdä että pikkuhiljaa alkaa diversiteettiä ja uskallusta tehdä asioita eri tavalla löytyä.
Kyllä ihmiset on näköjään aika paljon kaavoihin kangistuneita mitä tulee autojen ulkonäköön. Valmistajien pitää tunkea sähköautojenkin keulalle polttista muistuttava feikkikrilleri, jolla ei ole kuin ulkonäöllinen merkitys. Hitaasti muuttuu nämä asiat. Olen myös funktionaalisen muotoilun ystävä, enkä oikein tota ymmärrä.
 
No sinänsä ymmärrän sen pakkomielteen, että munuaiset on yksi oleellisimmista osista BMW:n designissa. Sitä ei siis ihan kevyin perustein haluta poistaa, oli käyttövoima mikä hyvänsä. BMW:llä koko paletti vaan näyttää tällä hetkellä siltä, että siellä on useampi ryhmä tekemässä designia, joista osa tietää mitä tekee (esim. 8- ja 5-sarja) ja osa taas mielestäni ei (iX, jossain määrin uusi 1-sarja).

Näitä näkemyksiä on luonnollisesti moneen lähtöön. Top Gearin Chris Harris oli sitä mieltä, että noi M3:n ja M4:n munuaiset on ihan ok ja oli jopa tottunut niihin, mutta etenkin M4:n muut muotoilulliset piirteet eivät miellyttäneet.
 
Noissa uusissa Audin sähköautoissa melkein parasta on ne kaikki ns. vanhan tyyliset kytkimet. Tulee kohtuuttoman tyytyväinen fiilis siitä, että uuteen sähköautoon on vedetty fyysiset nappulat, vaikken sitä väitä, etteikö joku uuden Teslan ohjaamo sinänsä futuristisempi olisi.
 
Käytin autoa huollossa ja siinä samalla sain koeajettua ID.4:n. Ajettavuudeltaan erittäin mukava ja vaivaton. Jos kaipaa ralliautoa, niin aivan väärä peli, mutta jokapäiväiseen ajoon tuntui sopivan ainakin omien istuinlihasten alle. Virtanappia ei tarvinnut hapuilla, vaan avain taskussa jarrun painaminen riitti käynnistämään auton. Vaihdenuppi oli vähän erikoisessa paikassa ratin yläpuolella, mistä sitä sai kurotella aina pakille ja eteen vaihtaessa. Alempana, ratin takana, olisi ollut luonnollisempi paikka käyttää.

Tilaa oli vallan valtavasti istumapaikoilla. Takaluukussakin tilaa oli, mutta koen kyllä farmariauton pitkän takaluukun käyttökelpoisempana kuin tuollaisen lyhyemmän, jossa tila tulee korkeudesta. Nykyään ei ole mm. lastenrattaita kuljetettavana, mutta uskoisin, että vähänkään isommat rattaat eivät tuonne mahtuisi. Jostain syystä ovet piti paiskata melko kovaa kiinni. Jokainen kolmesta avaamastani ovesta jäi ensiyrittämällä auki.

Yleisesti tarvittavat säädöt olivat nappeina kosketusnäytön taakse piilottamisen sijaan. Ilman hanskoja painikkeet oli helppo löytää, palaute painalluksesta oli selkeä ja virheosumia ei tullut. Hanskat kädessä sen sijaan käyttö oli lähes mahdotonta. Villalapasilla napit rekisteröivät n. joka kolmannen painalluksen.

Vakionopeudensäädin toimi moitteettomasti ja hidasti mukavasti jonon perän lähestyessä. Liikennemerkkien näyttö mittaristossa toimi epämääräisesti. Tunnisti 100 % tarkkuudella tietyömaat, mutta sitten taas esimerkiksi moottoritieltä taajama-liikennemerkin ohi lasketellessa nopeusrajoitukseksi näytettiin 80 km/h ja kaupungissa 40 km/h aluemerkin ohi mentäessä auton mielestä rajoitus pysyi 50 km:ssä/h.

Ensi viikolla huolto jatkuu kun piti tilata osia, ja lupasivat silloin ID.3:n koeajoon ns. sijaisautona koko päiväksi. Veikkaan kyllä jo kokeilematta, että tilat eivät ole riittävät lapsiperheen tarpeisiin.


Ajoin myös ID4 näin perhenäkökulmasta. Tilaa on hyvin ja kuskin penkin saa kerrankin kunnolla taakse. Tosin jos tykkää ajaa kuskin penkki aika takana, niin lastenistuin ei mahdu siihen taakse. Normaalietäisyydellä ajavalle mahtuu kyllä istuin, eli tilaa on. Kaksi istuinta menee vaivatta taakse ja väliin jää myös tilaa.

Konttiin menee kyllä rattaat kevyesti, mutta ei se mikään iso ole, 543l. Mökkireissulle voi tulla tavaroiden kanssa ahdasta. Farmarit puuttuvat sähkövalikoimasta, niin tämä on paras mitä tarjota.

Auto on vähän tylsä, mutta lähtee toki valoista lujaa, niin kuin kuuluu. Perusvarma perheauto, mutta tekisi silti mieli odotella Ioniq5 ja EV6. Enyaq on myös näkemättä. Ioniq5 tarjoaisi vielä vähän enemmän tilaa ja tyylikkäämmän auton.
 
Kyllä tyytyväisyyttä pukkaa, kun vaihtoehtona olisi ollut liittymän vaihto, joka Carunalla olisi kustantanut ensin 3 500 € kertamaksu ja sen jälkeen 600 €/ vuosi lisää pelkkää sulakemaksua. Eli 5:ssä vuodessa 6 500 € olisi mennyt noihin turhaa rahaa. Jotku pärjää hyvin hitaammallakin virtalähteellä, mutta kyllä meillä on selvää hyötyä tästä Accelevista. Ei ehkä rahassa niin suuri, mutta antaa se olla erikseen. Sähköllä on mukava ajella muutoinkin. Talo olisi ehkä kestänyt myös tuon 8 kW tehoisen ja nyt kun on tullut huomattua, että tuo jännitevahtikin toimii todella hyvin, niin harmittaa , etten ottanut samointein täystehoista.

Vastaan taas kätevästi omiin postauksiini. Tuo Accelev mahdollistaa hyvin tämän plugarin sähköajon venyttämisen reilumpiin kilometri lukuihin, eikä tosiaan tarvis muutella välttämättä sähköliittymää siten, että menisi heti 4000 € ensimmäisenä vuonna taivaan tuuliin. Sillä saisi jo rapsakkaan määrän kilowatteja autolla ajamiseen. Puhumattakaan tuosta, että joka vuosi lisämaksu 600 €, jolla myös saan kohtuu määrän sähköä jo akkuunkin.
No tänään hyvä esimerkki siitä, ettei se 8A matkalaturi ihan aina riitä, tai ainakin paremminkin pääsee. Ei käynnistynyt ollenkaan nyt bensa ja ulkolämpötila +1 astetta. Päivän ajot 3:ssa rupeamassa 138 km. Viimeinen stintti oli 63,1 km ja rangea jäi vielä 11.0 km jäljelle.
 

Liitteet

  • 0E54F00F-5C40-45E7-BBC4-CB8D35ED79B6.jpg
    0E54F00F-5C40-45E7-BBC4-CB8D35ED79B6.jpg
    71,3 KB · Luettu: 67
  • B35D061B-AD39-4281-9910-CA27B7B6D187.jpg
    B35D061B-AD39-4281-9910-CA27B7B6D187.jpg
    73,4 KB · Luettu: 64
Vastaan taas kätevästi omiin postauksiini. Tuo Accelev mahdollistaa hyvin tämän plugarin sähköajon venyttämisen reilumpiin kilometri lukuihin, eikä tosiaan tarvis muutella välttämättä sähköliittymää siten, että menisi heti 4000 € ensimmäisenä vuonna taivaan tuuliin. Sillä saisi jo rapsakkaan määrän kilowatteja autolla ajamiseen. Puhumattakaan tuosta, että joka vuosi lisämaksu 600 €, jolla myös saan kohtuu määrän sähköä jo akkuunkin.
No tänään hyvä esimerkki siitä, ettei se 8A matkalaturi ihan aina riitä, tai ainakin paremminkin pääsee. Ei käynnistynyt ollenkaan nyt bensa ja ulkolämpötila +1 astetta. Päivän ajot 3:ssa rupeamassa 138 km. Viimeinen stintti oli 63,1 km ja rangea jäi vielä 11.0 km jäljelle.
Jos hommaisit ihan oikean sähköauton jollain 60kWh akulla, niin ei tarvitsisi stressata tuota sähkörangen riittämistä 6kW laturilla. Yön aikana tulisi täyteen silti.
 
Samaa on tullut mietittyä, että monet ei varmaan sähköautolla tarvitsisi ollenkaan mitään noita latausasemia. Riittäisi ihan sillä shukolaturilla latailu. 22 kW latausasemia kuitenkin myydään kuin siimaa kelalta. Mulle ei taas vielä kelpaa täyssähkö omaan käyttöön, enkä aloita siitä mitään erillistä tinkaamista uudestaan. Sen verran on nyt jo tullut tämän RAV4:sen kanssa ajeltua, että myös pakkaspuoli on tullut tutuksi. Itse en vielä miellä sähköautoja vapaaseen autoiluun riittäviksi. Ja omalla kohdalla tällä plugarilla nyt mennään. Sähköautoilijalla voisi tosiaan olla paras veto ottaa sellainen säädettävä 8-16 A shuko kotiinkin ja pidemmillä matkoilla käyttää niitä kaupallisia. Mulla ajoprofiili muutoin olisi kohdallaan juurikin tuollaiselle 50-80 kWh sähköpotkulaudalle, mutta pyrkimys on nyt yhden auton taktiikkaan kehitystä odotellessa. Oma matkamittarikin toisaalta lähestyy jo loppupäätä sellaista tahtia, etten taida tarvita seuraavaa sukupolveakaan noista täyssähköistä.
 
Myös sähkönkulutus pitäisi kertoa, jotta saadaan kokonaiskulutus jota pystyy vertaamaan muihin voimalinjoihin. Jos esim. bensankulutus on 2.8l ja sähkönkulutus vaikka 25kWh/100km, niin kokonaiskulut on 1.6e litrahinnalla ja 0.15e sähkön hinnalla 2.8*1.6+25*0.15=8.23e. Vanhalla hybridillä kulut olisivat 5.3*1.6 = 8.48e. Eroa siis 25c per 100km. Eli pelkkä 2.8l kulutus antaa väärän kuvan todellisista kuluista verrattuna pelkkään polttomoottoriin, jos ei tiedetä sähkönkulutusta.

Eilisen ajon jälkeen 63,1 km keskinopeudella 55 km/h jäi siis akkuun vielä 11 km jäljelle. Aamulla tuosta Accelevin mittarista tarkistin ladatun sähkön lukeman ja se ilmoitti ladanneensa 13,043 kWh sähköä autoon. Tästä saadaan kulutusta 20,67 kWh/100 km. Tämä on siis seinästä tullut sähkön määrä. Autohan ei käynnistänyt polttomoottoria ollenkaan koko päivänä, niin tuo on ihan exakti lukema. Sen verran pitää myöntyä, että lähtiessä keskeytin latauksen siinä vaiheessa, kun alkoi lopetus 0,8 kW teholla, enkä jaksanut odotella ihan loppuun, joten tuo oikeastaan oli alle tuon 20,67 kWh /100 km lukeman. Laturi myös tallentaa lataamansa sähkön määrän, mutta omalla kohdalla tuli alkuun joku nollaus, kun firmistä päivitin ja lukema hävisi. Total lienee tällä reippaalla 1/2- vuoden rupeamalla muut lataukset yhteenlaskien aika lähellä 2 000 kWh. Tuossa vielä aamuinen näyttämä ja se kumulatiivinen sähkölukema.
RAV4 plugarillahan nämä menee niin, että meikäläisen kulutus sähköllä on tuon 20 kWh/100 km ympärillä pyöriviä lukemia, jos tosiaan puhtaasti sähköajoa. Ja tyhjällä ajoakulla puhtaasti bensalla on talvisen vuosipuoliskon kulutus arviolta 5,6-6,0 L/100 km haarukassa, joka on hyvä lukema 306 hp bensa-autolla. Ihan exakti lukema vaatisi kyllä latauskatkoa, eikä kyllä kiinnosta yhtään. Sitäpaitsi olen sen kyllä kahdelta pidemmältä matkalta tarkistanut ja todennut, että auton näyttämä ja aseman mittari meni 0,1 ja toisella kerralla 0,2 L lukeman sisään. Monella muulla automerkillä en ymmärrä niiden kulutuksista yhtään mitään, kun sekalukuja ilmoitetaan. Jos viitsii tutkia, niin täältä pääsee kärryille testatuista EPA luvuista, eikä tarvitse noita peippauksia yrittää ymmärtää. Noista voi laskea 1,609 kerrointa käyttämällä kaikki kulutukset ja sijoittaa sitten oman tuloksensa siihen EPA profiiliin.
 

Liitteet

  • F51C4C57-3A2D-48FE-93A9-5894269BC70B.jpeg
    F51C4C57-3A2D-48FE-93A9-5894269BC70B.jpeg
    257,4 KB · Luettu: 23
  • 6C12DB94-737C-4B77-BE31-527D0505D647.jpeg
    6C12DB94-737C-4B77-BE31-527D0505D647.jpeg
    252 KB · Luettu: 24
Viimeksi muokattu:
Samaa on tullut mietittyä, että monet ei varmaan sähköautolla tarvitsisi ollenkaan mitään noita latausasemia. Riittäisi ihan sillä shukolaturilla latailu. 22 kW latausasemia kuitenkin myydään kuin siimaa kelalta. Mulle ei taas vielä kelpaa täyssähkö omaan käyttöön, enkä aloita siitä mitään erillistä tinkaamista uudestaan. Sen verran on nyt jo tullut tämän RAV4:sen kanssa ajeltua, että myös pakkaspuoli on tullut tutuksi. Itse en vielä miellä sähköautoja vapaaseen autoiluun riittäviksi. Ja omalla kohdalla tällä plugarilla nyt mennään. Sähköautoilijalla voisi tosiaan olla paras veto ottaa sellainen säädettävä 8-16 A shuko kotiinkin ja pidemmillä matkoilla käyttää niitä kaupallisia. Mulla ajoprofiili muutoin olisi kohdallaan juurikin tuollaiselle 50-80 kWh sähköpotkulaudalle, mutta pyrkimys on nyt yhden auton taktiikkaan kehitystä odotellessa. Oma matkamittarikin toisaalta lähestyy jo loppupäätä sellaista tahtia, etten taida tarvita seuraavaa sukupolveakaan noista täyssähköistä.
Juice Booster käy sekä latausasemasta, että matkalaturista. Kätevä myös jos liikkuu autolla sellaisissa paikoissa joissa on mahdollista ladata voimavirralla. Esim teollisuushallit yms.
Miinuksena kova hinta verrattuna perus shuko-laturiin, mutta jos ostaa seinätelineen ja käyttää myös 11kw/22kw latausasemana kotona niin sitten hinta on järkevä.

https://www.amazon.de/-/en/charging...ds=juice+booster&sprefix=juice,aps,419&sr=8-5
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom