Keskustelua hybridiautoista

Niin mä kirjoitinkin alunperin, että "Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin ..."

Halusin lähinnä nostaa esiin sen, että on myös mahdollista että tuota parannusta tehdään siten, että se ei hyödytä Ioniqia ainakaan niin paljon kuin uusien latureiden tehon perusteella voisi toivoa.
 
Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa

Eiköhän tämä keskustelu lähtenyt pikemminkin siitä että osalle ABC on viiden tähden Michelin ravintola jossa nyt on vaan pakko olla pari tuntia viettämässä aikaa eikä olla perillä. Sen jälkeen samat henkilöt totesivat sen olevan myös "kaikkein yleisin tapa liikkua".

Voihan se toki olla että nämä ABC-sähköautokuskit ajavat aina sinne anoppilaan niin ei huvita perille päästä. Tai niitä paisuvia eukkoja joiden on aina pakko syödä mistä eniten rasvaa ja suolaa löytää.

Monille muille matka on lähinnä hidaste, mielummin olisi jo perillä - sitä vartenhan sille matkalle lähdettiin.
 
Ne ketkä ajaa ylämäkeen, vastatuuleen, peräkärryn kanssa kusematta lappiin niin ei tarvitse miettiä sähköautoa hetkeen...

Tuon "kusematta Lappiin" fraasin voisi oikeasti haudata johonkin syvälle. Fakta on, että ne lataushaasteet tulee kyllä vastaan paljon aikaisemmin kuin jossain Suomi päästä päähän talviaikaan skenaariossa. Esimerkiksi vaikka ne Turku/Tampere - Helsinkin päiväreissut kun perillä ei ole latausmahdollisuutta tai 600 km sukulaismatka kusten, mutta muuten pysähtymättä (5 minuutin lataus, ja toivottavasti rakko täytyy sen ainoan pikalaturin kohdalla) tai se Lapin reissu parilla kusitauolla, ilman peräkäryrä ja puolen tunnin ruokatauolla, kun alla ei olekaan se Taycan tai Long Range Tesla ja joka huoltamolla ei olekaan pikalaturia, joka lataa teoreettisella maksiminopeudella alusta loppuun.

Enkä valita siksi, että dissaisin sähköautoja, vaan nimenomaan siksi että sellainen kiinnostaisi kun nykyinen kärry menee vajaan parin vuoden päästä kiertoon, mutta tuo matkalla lataus on nimenomaan se mikä kupin kallistaa toistaiseksi sinne hybridipuolelle.
Mutta et voi tosissasi väittää että 95% ihmisistä ajaa moisen matkan pysähtymättä.
Tässä on taas vähän väärä vastakkainasettelu. 95% pysähtyy pitkillä matkoilla, mutta se pysähdys voi olla 5-10 minuutin mittainen, ja usein lähistöllä ei ole kuin korkeintaan se 50kW laturi (jolla ei puolen tunnin ruokatauollakaan ihmeitä tehdä).
eli ei hidasteena ole autot vaan ennemminkin ne latauspisteet lähitulevaisuudessa ja nekin yleistyvät sitten kysynnän mukaan.
Nimenomaan tämä, kunnon pikalatureita (>50kW) on aika harvaltaan edelleenkin, varsinkin jos auton merkki ei ala T:llä ja pääty "esla":
1609688173491.png

Eikä se Teslan tilannekaan nyt niii-in paljon ruusuisempi ole.

Vaikka nyt unohdettaisiin varatut latausasemat, niin kyllä tuolla on aika paljon reitteijä, missä pikalatureita ei vaan ole matkan varrella (sopivassa kohdassa, se ei auta mitään jos se on 10 km lähdön jälkeen) tai vähintäänkin reitin ja pysähdyspaikat joutuu määrittämään täysin auton rajoitteiden mukaan. Joka on ainakin itselleni todella merkittävä miinus, kun auton koko pointti on se liikkumisen helppous ja vapaus. Pääseehän sitä junallakin jos nämä ei haitaa.

Onko missään ollut tietoa näiden nopeiden latauspisteiden jatkorakennussuunnitelmista? Ionityn sivuilla ei ainakana näy, että yhtään olisi Suomeen rakenteilla.

Pidän itsekin aika selvänä, että ajan myötä markkinat ratkaisee ongelman, mutta se ei välttmättä vielä lähivuosina juuri lohduta, kun juo sitä viidettä kahvikuppia jossain ABC:n kulmapöydässä tatti otsassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.
No tuo selvensi, mutta jos ajelee sen verran lyhyttä pätkää ettei taukoja pitele, ja on hankkinut täyssähkö auton, niin eiköhhän se oli sellaisella kantamalla että ne myös ajalee pysähtelemättä.

Haaste on voi olla enemmänkin siinä että lähtö päässä on akkut täynnä ja kohteessa pääsee myös lataamaan riittävän vikkeleen.


Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.

Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?

Siviili voi ajaella neljän viidentunnin rupeaman, mutta ei se siitä välttämättä tavoiteltavaa tee. Mutta luulisi että jos moista pätkää aikoo sähköllä säännöllisesti ajella niin hankkii sellaisen että tarvittaessa voi sen myös hurauttaa. Tai sitten ei pidä sitä sellaisena arvona että sen takia hankkisi.

Jos ei ole tarkoitus asiakkaan kanssa mennä syömään, niin ruokailu osuu tuohon aikaikkunaan ja jos tarkoitus mennä asiakkaan kanssa syömään, niin silti jokin taukokin tulee, jos latailee kunnolla, niin motivoihan se pitään sen kunnon tauon, joka varmaan kaikkien kannalta positiivista.

Lihavuus ongelmat ei nyt tähän liity, ja kai ihan perus ohje painon hallintaan on nimenomaan ne ruokatauot.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?

Siviili voi ajaella neljän viidentunnin rupeaman, mutta ei se siitä välttämättä tavoiteltavaa tee. Mutta luulisi että jos moista pätkää aikoo sähköllä säännöllisesti ajella niin hankkii sellaisen että tarvittaessa voi sen myös hurauttaa. Tai sitten ei pidä sitä sellaisena arvona että sen takia hankkisi.

400km maantieajoon talvella pystyviä autoja ei montaa ole. Ei tuossa kauaa tarvitse laturilla käydä, jos range on 300km.
 
Riippuu lataustehosta. 50kw laturilla se on vähintään tunti.
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?

Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Bjørn myös koeponnisti juuri 90kmh vauhdeissa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.
 
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?

Edit. Ionity tukee 800V.

Yllättävän monen Mäkin yhteyteen on tälle talvea ilmestynyt 225 kW laturit. Oulun motarillakin on jo kaksi, kun ennen lähimaillakaan ei ollut kuin 50 kW tarjolla. Rechargen brändillä taitavat olla.
 
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?

Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Bjørn myös koeponkisti juuri 90kmh vauhdiessa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.
Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.
 
Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.
Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.

Miten saat pyöristettyä sen tunniksi?
 
Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.

Miten saat pyöristettyä sen tunniksi?
Jos vaikka lataa akun täyteen eikä halua hikoilla viimeisiä kilsoja?
Toki ainahan voi ladata sen mitä tarvii.
 
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?
Mikä on säännöllistä? Itellä ainakin vaihtelee noi. 400 yläpäästä. Ehkä kerran 1-2kk tuollanen matka saattaa tulla.

Joka tapauksessa vaikka range riittäisi perille niin ei riittäisi takaisin ilman että etsisi pikalaturin jostain. Siis tähän asti määränpäässä ei ole ollut kuin lämmitystolppia.
 
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?

Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Bjørn myös koeponnisti juuri 90kmh vauhdeissa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.

Itse kun kokeilin ID.3:sta, kului kyllä enimmäkseen 25 kWh / 100 km luokkaa. Samansuuntaista kuullut kyllä muiltakin.
 
Itse kun kokeilin ID.3:sta, kului kyllä enimmäkseen 25 kWh / 100 km luokkaa. Samansuuntaista kuullut kyllä muiltakin.
Id3 hinnastossa on myös jotain lukuja.

300-420 km**
**Vuodenajasta ja käyttöolosuhteista riippuen 80% kuljettajista saavuttaa mainitun toimintamatkan

Id:n yhdistetty kulutus 15,4kWh/100km. Luultavasti Teslassakin jotain samaa luokkaa ja ainakin uusimmasta model 3:sta löytyy ilp myös. M3 ja id3 pitäisi kai olla aika pienikulutuksisia. Raskas kaasujalka toki lisää kulutusta ja suuret nopeudet.

Edit:
Pikku Tesla:
430km Toimintasäde (arvio), eli samaa luokkaa id3 kanssa (420).
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän monen Mäkin yhteyteen on tälle talvea ilmestynyt 225 kW laturit. Oulun motarillakin on jo kaksi, kun ennen lähimaillakaan ei ollut kuin 50 kW tarjolla. Rechargen brändillä taitavat olla.
Onko hajua millaisella kuormanjaolla noi laturit on? Tai kysytöön montako tolppaa tuon 225kW jakaa.
 
Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Ainakin noissa Facebook ryhmissä Model 3:n omistajat puhuvat lähempänä 25kWh/100km menosta pikemminkin, osa pääsee LR:lläkin sen 300km talvikeleillä. Itse en ole tuollaista pätkää vielä lähtenyt ajelee kun dieselikin löytyy, mutta voisin hyvin uskoa että osassa keleistä nuo SR+:t syövät sen patterinsa tyhjäksi alle 300km matkalla.

Se ero polttomoottoreissa ja sähkövehkeissä kuitenkin on ettei ensimmäisessä tarvitse huolestua vaikka se kulutus hieman nousisi. Jälkimmäisessä se voi pilata koko matkasuunnitelman, varsinkin tässä maassa jossa niitä nopeita latureita ei todellakaan ole joka reitille - ja jos yksikin on poissa pelistä niin kyynel voi iskeä.
 
Id3 hinnastossa on myös jotain lukuja.

300-420 km**
**Vuodenajasta ja käyttöolosuhteista riippuen 80% kuljettajista saavuttaa mainitun toimintamatkan

Id:n yhdistetty kulutus 15,4kWh/100km. Luultavasti Teslassakin jotain samaa luokkaa ja ainakin uusimmasta model 3:sta löytyy ilp myös. M3 ja id3 pitäisi kai olla aika pienikulutuksisia. Raskas kaasujalka toki lisää kulutusta ja suuret nopeudet.

Edit:
Pikku Tesla:
430km Toimintasäde (arvio), eli samaa luokkaa id3 kanssa (420).
Meidän tesla nielee ny talvella keskimäärin 21-23kw/100km olosuhteista riippuen. Maantieajo siis.
Uudet teslat pitäs kyllä mennä vähemmällä.
Mut näissä aina älytön kuskista kiinni.
 
Onko hajua millaisella kuormanjaolla noi laturit on? Tai kysytöön montako tolppaa tuon 225kW jakaa.
No maksimissaan kaksi jakaa, kun enempää letkuja niistä ei tule ulos.

Kaukajärven mäkille tuli tuo Kempowerin neljälle jaettu 200kW systeemi jossa on toki laajennusvaraa sekä letkujen määrän, että kokonaistehon osalta.

edit: korjataas, ettei joku eksy väärään paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa noista 25kWh/100km vievistä vedoista onkin sitten jotain 120-140km/h motarilla ajavia vetoja. Talvella loskassa ajamisella saa varmasti samanlaisia lukemia motarivauhdeilla.
 
No maksimissaan kaksi jakaa, kun enempää letkuja niistä ei tule ulos.

Ylöjärvelle tuli tuo Kempowerin neljälle jaettu 200kW systeemi jossa on toki laajennusvaraa sekä letkujen määrän, että kokonaistehon osalta.
Tampereelle Kaukajärven Mäkkärille ainakin vuodenvaihteessa Kempowerin 200kW asema tullut. Ensi alkuunsa jaettu 4 letkulle 50kW per letku, mutta kevään aikana pitäisi muuttaa dynaamiseksi kuormanjaoksi.
 
Tampereelle Kaukajärven Mäkkärille ainakin vuodenvaihteessa Kempowerin 200kW asema tullut. Ensi alkuunsa jaettu 4 letkulle 50kW per letku, mutta kevään aikana pitäisi muuttaa dynaamiseksi kuormanjaoksi.
Minkähän takia sotkin kaukajärven ja ylöjärven. Eri puolella kaupunkia - no, sentäs sama kaupunki.
 
Onko hajua millaisella kuormanjaolla noi laturit on? Tai kysytöön montako tolppaa tuon 225kW jakaa.

Hieman mutuilua, mutta kai 3kpl 75kW:n tehomoduulia (liekö oikea termi) kahdelle autolle. Epäilen että sama moduuli ei voi syöttää virtaa kahdelle autolle eli parhaimmillaan yksi voi saada 150kW ja toinen 75kW, mutta esim. 100+125 ei onnistu.

Olin tosin lukevinani, että Kempower käyttää 40kW:n moduuleja ja Tampereen 200kW laturi on toistaiseksi 4x50kW, mikä olisi ristiriidassa teoriani kanssa...noiden nimellisesti 50kW:n latureiden tehot saattavat kai tosin muutenkin joskus olla hieman alempia eli ehkä tuollakin saa oikeasti 40kW ja yksi moduuli ei ole vielä käytössä.
 
Onko hajua millaisella kuormanjaolla noi laturit on? Tai kysytöön montako tolppaa tuon 225kW jakaa.

Huhujen mukaan huonolla, kaksi paikkaa. Vekottimen kyljessä oleva lappu väittää, että 'Kaksi autoa voi ladata jopa 150 kW' (eli 150+75 kW), mutta todellisuus kuuluu olevan, että jos paikalla on Model 3, niin toisesta letkusta ei tule mitään.
 
Tuli taas tänään keskustelua sähkö / hybrid laitteiden järkevyydestä pelkästään rahan kannalta. Onko olemassa mitään hyvää sivustoa jossa saisi vertailtua järkevästi autojen kuluja erilaisilla käyttöprofiileilla? Vai oma taulukkoko pitää arpoa kasaan jos tuollaista haluaa yrittää?
 
Tuli taas tänään keskustelua sähkö / hybrid laitteiden järkevyydestä pelkästään rahan kannalta. Onko olemassa mitään hyvää sivustoa jossa saisi vertailtua järkevästi autojen kuluja erilaisilla käyttöprofiileilla? Vai oma taulukkoko pitää arpoa kasaan jos tuollaista haluaa yrittää?

Suosittelen omaa taulukkoa kasaan. Ja ennen kuin aloitat numeroiden syöttämisen, niin päätä lopputulos - tulee mieleinen taulukko.

Halvinta on edelleen ostaa vanha auto, et kerkeä uudella sähköllä / hybridillä saamaan hintaeroa kiinni. Jos vastaus ei ollutkaan "halvin mahdollinen", niin vaihtele prioriteetteja haluttuun lopputulokseen. Jos halutaan uusi auto, niin halvin uusin polttomoottoriauto lienee Dacia Sandero, ilmeisen hyvä tämä tuleva malli vieläpä (UK arvostelujen perusteella).

Voit keksiä omia lisämääritteitä myöhemmin.
 
Tuli taas tänään keskustelua sähkö / hybrid laitteiden järkevyydestä pelkästään rahan kannalta. Onko olemassa mitään hyvää sivustoa jossa saisi vertailtua järkevästi autojen kuluja erilaisilla käyttöprofiileilla? Vai oma taulukkoko pitää arpoa kasaan jos tuollaista haluaa yrittää?
Hieman tarkoitushakuisen oloiset oletusarvot mutta mukava määrä säädettäviä parametrejä: Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
 
Huhujen mukaan huonolla, kaksi paikkaa. Vekottimen kyljessä oleva lappu väittää, että 'Kaksi autoa voi ladata jopa 150 kW' (eli 150+75 kW), mutta todellisuus kuuluu olevan, että jos paikalla on Model 3, niin toisesta letkusta ei tule mitään.
On kyllä mielenkiintoista, jos minuuttipohjaisella hinnoittelulla toinen lataa 150kW ja toinen vain 75kW mutta molemmat maksaa saman summan. Näiden latureiden hinnoittelussa on kyllä vielä niin paljon parannettavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Suosittelen omaa taulukkoa kasaan. Ja ennen kuin aloitat numeroiden syöttämisen, niin päätä lopputulos - tulee mieleinen taulukko.

Halvinta on edelleen ostaa vanha auto, et kerkeä uudella sähköllä / hybridillä saamaan hintaeroa kiinni. Jos vastaus ei ollutkaan "halvin mahdollinen", niin vaihtele prioriteetteja haluttuun lopputulokseen. Jos halutaan uusi auto, niin halvin uusin polttomoottoriauto lienee Dacia Sandero, ilmeisen hyvä tämä tuleva malli vieläpä (UK arvostelujen perusteella).

Voit keksiä omia lisämääritteitä myöhemmin.
Niin voihan asiaa tietysti lähestyä noin. Sen kyllä uskon että tonnin pommi ja hyvää tuuria on halvin heti kättelyssä mutta lähinnä mielessä oli saman tai sissarmallin käyttövoimien kustannusvertailu. Eli esim tuota Daciaa vertaisin vastaavaan sähkö/hybridi laitteeseen. Mietintö lähti keskustelussa liikkeelle siitä että auton tulisi olla Golf mutta millä koneella. En tuossa viestissä tajunnut speksata paremmin mitä hain.

Hieman tarkoitushakuisen oloiset oletusarvot mutta mukava määrä säädettäviä parametrejä: Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi

Kiitti, pitää tutustua tai ottaa mallia omaan taulukkoon.
 
On kyllä mielenkiintoista, jos minuuttipohjaisella hinnoittelulla toinen lataa 150kW ja toinen vain 75kW mutta molemmat maksaa saman summan. Näiden latureiden hinnoittelussa on kyllä vielä niin paljon parannettavaa.

Sikäli reilua, että myöhemmin tuleva lataaja ei hidasta jo alkanutta latausta ja toinen voi sitten katkaista latauksen alkuunsa, jos teho ei vastaa toiveita. On silti paljon parannettavaa.
 
Ainakin noissa Facebook ryhmissä Model 3:n omistajat puhuvat lähempänä 25kWh/100km menosta pikemminkin, osa pääsee LR:lläkin sen 300km talvikeleillä.

Etelä-Suomeen kun saatiin viimein jo lunta, niin tämän päivän matka M3 SR+:lla:

- 33 km ajoreitti, josta 29 km moottoritietä vaihtelevalla 80 ja 100 Km/h nopeusrajoituksella
- lähtö kylmällä akulla -3C lämpötilassa, lunta tuli hieman ja motarilla oli pääosin kohtuu hyvät ajourat
-> keskikulutus 20,5 KWh/100km

Samalla reitillä aiemmin pääsin +5C lämpötilassa ja sulalla tiellä 18,x KWh/100km keskikulutukseen, tosin silloin nopeusrajoitus oli 100 Km/h kauttaaltaan motariosuudella (vakkari asetettu rajoitus + 5 yleensä). 25 kWh/100km kuulostaa 120-130 Km/h kulutukselta enemmänkin.
 
Opin sähköautomiesten podcastistä: Syy miksi on niin paljon minuuttihinnoittelua on se, että lainsäädäntö vaatii kalibroitua mittaria joka mittaa sähkönkulutuksen. Tuota ei vanhemmissa laitteissa ole. Sama joka koskee bensapumppuja, ne on kaikki kalibroituja, koska laskuttaa saa vain varmistetuilla mittayksiköillä. Jakso 8 recharge infra on todella hyvä jakso jossa Sami Saarilahti, rechargelta, joka siis rakentaa latauspisteitä, vastailee kysymyksiin yllättävän avoimesti, osaan tottakai, että ei voi sanoa, mutta ymmärrettävistä syistä aina ja silloinkin antaa usein pienen vihjeen, että miten on. Lopusta jäi mieleen se, että Norjassa, jossa ollaan monta monta vuotta Suomea edellä, ei kukaan puhu lehdissä tai palstoilla range-anxietystä, vaan on siirrytty queue-anxietyyn, eli siis kukaan ei enää pelkää että akku loppuu kesken matkan, vaan että latureille on jonoa.
 
Etelä-Suomeen kun saatiin viimein jo lunta, niin tämän päivän matka M3 SR+:lla:

- 33 km ajoreitti, josta 29 km moottoritietä vaihtelevalla 80 ja 100 Km/h nopeusrajoituksella
- lähtö kylmällä akulla -3C lämpötilassa, lunta tuli hieman ja motarilla oli pääosin kohtuu hyvät ajourat
-> keskikulutus 20,5 KWh/100km

Samalla reitillä aiemmin pääsin +5C lämpötilassa ja sulalla tiellä 18,x KWh/100km keskikulutukseen, tosin silloin nopeusrajoitus oli 100 Km/h kauttaaltaan motariosuudella (vakkari asetettu rajoitus + 5 yleensä). 25 kWh/100km kuulostaa 120-130 Km/h kulutukselta enemmänkin.
Tesla kerhon facessa myös ajeltu tunturista kotia, suora lainaus alla:

Superchargeriton paluu Lapista. Autona 2019 Model 3 LR neliveto:
  • etappi 1: 347 km, keskilämpötila -12C, 99% -> 4%
  • lataus 1: Oulu Kaakkuri HPC, 50 min, 4% -> 95%, keskiteho 78 kW, huipputeho 143 kW
  • etappi 2: 201 km, keskilämpötila -7C, 95% -> 40%
  • lataus 2: Niemenharju, 7 min, 40% -> 46%, keskiteho 40 kW, huipputeho 40 kW
  • etappi 3: 134 km, keskilämpötila -4C, 46% -> 14%
  • lataus 3: Jyväskylä Tourula HPC, 28 min, 14% -> 76%, keskiteho 98 kW, huipputeho 139 kW
  • etappi 4: 233 km, keskilämpötila -3C 76% -> 12%
-> Kyllähän se kuluttaa noissa keleissä, -12 keskilämpötilalla (-17 oli huiput) range olisi ollut tuosta laskettuna 365 km 100% -> 0% ja siinä on aika huomattava määrä alamäkeä tunturista. Kesä on kesä ja talvi on talvi. Suurempaakin kulutusta on raskaissa lumiolosuhteissa ollut.


Eli hyvin omia kokemuksia S mallin kanssa komppaa tuokin.
Talvella ei ilmoitettuihin rangeihin ole mitään asiaa.
Itselle tuo oli itsestään selvyys mutta mitä hieman vanhempia sähköauton laittaneita jututtanu niin kovin yllätyksenä tullut.

Voisi olla hyvä että tarkemmin autoa myydessä kerrottais et "paskoissa oloissa range voi olla jopa puolet kesään nähden "
 
Mikä on säännöllistä? Itellä ainakin vaihtelee noi. 400 yläpäästä. Ehkä kerran 1-2kk tuollanen matka saattaa tulla.

Joka tapauksessa vaikka range riittäisi perille niin ei riittäisi takaisin ilman että etsisi pikalaturin jostain. Siis tähän asti määränpäässä ei ole ollut kuin lämmitystolppia.
Jos omiin ajoihin kuuluu säännöllisesti juurkin tuollaisia pätkiä ja siihen käyttöö sähköautoa miettiin, jos kyse vakio pätkästä, niin sen reitin latausmahdollisuudet voi kartottaa.

Sinulla haaste lisäksi se että kohteessa ei ilmeisesti kunnon latausmahdollisuutta. (rivienvälistä sen ehkä voisi järjestää)

Yleistäen tuo ei varmaan ongelma saati este (*, oletus tietenkin se että sähköauto muuten on sopiva omaan käyttöön, jos se ei muutenkaan sovi niin ihan älytöntä hankkia muutamaa vuositaista matkaa varten, kannattaa vuokrata jos ihan pakko saada.


(*
Oletus ettei kyse ole jostain vikapäivystyksestä jossa kerran kuussa voi tulla kiirehälykeikka noin kauaksi ja niitä ei voi syystä tai toisesta tehdä jollain toisella ajoneuvolla.
Noin yleisesti noin pitkälle matkalle pitäisi tauko tai pari mootorista riippumatta sovittaa, jolloin haaste sähköllä enemmäkin niiden nopeiden latausten ja taukojen yhteen sovittaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla kerhon facessa myös ajeltu tunturista kotia, suora lainaus alla:

Superchargeriton paluu Lapista. Autona 2019 Model 3 LR neliveto:
  • etappi 1: 347 km, keskilämpötila -12C, 99% -> 4%
  • lataus 1: Oulu Kaakkuri HPC, 50 min, 4% -> 95%, keskiteho 78 kW, huipputeho 143 kW
  • etappi 2: 201 km, keskilämpötila -7C, 95% -> 40%
  • lataus 2: Niemenharju, 7 min, 40% -> 46%, keskiteho 40 kW, huipputeho 40 kW
  • etappi 3: 134 km, keskilämpötila -4C, 46% -> 14%
  • lataus 3: Jyväskylä Tourula HPC, 28 min, 14% -> 76%, keskiteho 98 kW, huipputeho 139 kW
  • etappi 4: 233 km, keskilämpötila -3C 76% -> 12%
-> Kyllähän se kuluttaa noissa keleissä, -12 keskilämpötilalla (-17 oli huiput) range olisi ollut tuosta laskettuna 365 km 100% -> 0% ja siinä on aika huomattava määrä alamäkeä tunturista. Kesä on kesä ja talvi on talvi. Suurempaakin kulutusta on raskaissa lumiolosuhteissa ollut.


Eli hyvin omia kokemuksia S mallin kanssa komppaa tuokin.
Talvella ei ilmoitettuihin rangeihin ole mitään asiaa.
Itselle tuo oli itsestään selvyys mutta mitä hieman vanhempia sähköauton laittaneita jututtanu niin kovin yllätyksenä tullut.

Voisi olla hyvä että tarkemmin autoa myydessä kerrottais et "paskoissa oloissa range voi olla jopa puolet kesään nähden "
Lämpöpumputon vehje kovassa pakkasessa, ei mikään ihme että rangesta katoaa tavaraa vauhdilla. Jos nelipyöräluisussa ei jatkuvasti vetele, niin veikkaisin ”surkeissa lumiolosuhteissa” suurenevan kulutuksenkin johtuvan pääasiassa hitaammasta etenemisnopeudesta ja siitä seuraavasta kabiinin lisälämmitystarpeesta. Aika huonosti täytyy ostajan olla kartalla, jos ei yhtään mieti mistä auton energia mihinkin toimintoon tulee. Ei toki mikään yllätys, että tällaisia löytyy. Mahtaakohan niihin auttaa edes ratakiskosta vääntäminen...

e: Mii veteli nurkka-ajossa kesällä 10 kwh/100 km lukemia, reikä päässä ajaen sai 15-16 venytettyä. Nyt pikkupakkasilla/nollan tuntumassa menee 18-20 kiltisti ajaen. Lyhyet matkat ja kabiini joka kerta lämmitettävä. Lämpeää kyllä nopeasti ja tuulilasinlämmitys auttaa lisää. Sivupeilien on/off lämmityslogiikkaa en hahmota, missään ei näy onko ne päällä vai ei. Mut talvikauppakassina 6/5 aiempaan bensavehkeeseen verrattuna kuitenkin, range kun ei ole ongelmana.
 
Viimeksi muokattu:
Lämpöpumputon vehje kovassa pakkasessa, ei mikään ihme että rangesta katoaa tavaraa vauhdilla. Jos nelipyöräluisussa ei jatkuvasti vetele, niin veikkaisin ”surkeissa lumiolosuhteissa” suurenevan kulutuksenkin johtuvan pääasiassa hitaammasta etenemisnopeudesta ja siitä seuraavasta kabiinin lisälämmitystarpeesta. Aika huonosti täytyy ostajan olla kartalla, jos ei yhtään mieti mistä auton energia mihinkin toimintoon tulee. Ei toki mikään yllätys, että tällaisia löytyy. Mahtaakohan niihin auttaa edes ratakiskosta vääntäminen...

Tuon auton omistaja on kyllä kartalla.
Tuo oli oma lisäys tuossa alempana, aika monta ostajaa olen tosiaan kohdannut jotka ei osaa ajatella et sähkäri voi talvella kuluttaa kovasti vs kesä :D .


Eikä tuo ole kova pakkanen (alle -20 tuossakin ollut)
80-100km/h oli nopeudet olleet.
Niin ja kabiinin lämmitys aluksi nappaa energiaa mutta ei sen ylläpito älyttömiä niele noilla keleillä.


Kesällä esim kova vesisade vie helposti myös kulutuksen talvilukemiin. Ei johdu lämmöstä vaan renkaiden pitää aurata vettä niin paljon.
Samoin myös tavella etenkin täällä pohjoisessa lumiset tiet lisää vastusta kovasti. (Kun puhtaalla asfaltilla ei ajeta enne kevättä)
 
Viimeksi muokattu:
Ja ei se ilmapumppu ihan ihmeitä tee.

Eikä tuo ole kova pakkanen (alle -20 tuossakin ollut)
80-100km/h oli nopeudet ollut

// Niin ja kabiinin lämmitys aluksi nappaa energiaa mutta ei sen ylläpito älyttömiä niele.
Hyötysuhde pumpussa lienee jotain 2 ja 3 välillä, kyllähän se nyt jo mukavasti merkkaa jos menee 2 tai 6 kWh... En nyt ole ihan samaa mieltä, että kabiini pysyy pienellä lämpimänä —10 ... -20 ajoviimassa. 2 kWh lämmittimellä saa just ja just lasit sulaksi paikallaan kun paahtaa pari tuntia. Hyvin äkkiä se noilla keleillä lähtee 20 kWh kävelemään lämmitykseen akun matkalla. Laskennallisesti näyttää vielä pahemmalta, kun lopusta jää ”esilämmitettyä” ajomatkaa pois (kun akkua ei kuitenkaan aja täysin loppuun).
 
Hyötysuhde pumpussa lienee jotain 2 ja 3 välillä, kyllähän se nyt jo mukavasti merkkaa jos menee 2 tai 6 kWh... En nyt ole ihan samaa mieltä, että kabiini pysyy pienellä lämpimänä —10 ... -20 ajoviimassa. 2 kWh lämmittimellä saa just ja just lasit sulaksi paikallaan kun paahtaa pari tuntia. Hyvin äkkiä se noilla keleillä lähtee 20 kWh kävelemään lämmitykseen akun matkalla. Laskennallisesti näyttää vielä pahemmalta, kun lopusta jää ”esilämmitettyä” ajomatkaa pois (kun akkua ei kuitenkaan aja täysin loppuun).
Juu, mielenkiinnolla odotan kunhan saavat testiin noita ilpillä terästettyjä kolmosia.
 
Niin siinä kävi, että lopulta sähkö-Konasta tehtiin kaupat vaikka alunperin plugaria etsittiin. Talvirengaspaketti oli vaan niin törkysen hintainen, että se tuli jätettyä pois. Nyt pitäisi jostain metsästää järkevämpi setti.
Lähti tuosta kuitenkin listahinnasta 12500€ pois kaikkien tarjouksien, hankintatuen ja romutuspalkkioiden kanssa (kiitos vaan veronmaksajat). Turhan pienihän se noita mökkimatkoja varten on, mutta saahan sinne suksiboksin katolle rumentamaan autoa mökkireissujen ajaksi.
 
Nimenomaan tämä, kunnon pikalatureita (>50kW) on aika harvaltaan edelleenkin, varsinkin jos auton merkki ei ala T:llä ja pääty "esla":
1609688173491.png

Eikä se Teslan tilannekaan nyt niii-in paljon ruusuisempi ole.

Onko missään ollut tietoa näiden nopeiden latauspisteiden jatkorakennussuunnitelmista? Ionityn sivuilla ei ainakana näy, että yhtään olisi Suomeen rakenteilla.

Pidän itsekin aika selvänä, että ajan myötä markkinat ratkaisee ongelman, mutta se ei välttmättä vielä lähivuosina juuri lohduta, kun juo sitä viidettä kahvikuppia jossain ABC:n kulmapöydässä tatti otsassa.
Tuolla kartalla oli vuosi sitten viisi samalaista täplää, joista pohjoisin oli Hämeenlinna. Siitä projektoimalla voi uskoa kyllä noita tulee tulee kyllä hyvää vauhtia lisää. Latausverkoston rakentajat ei kauheasti puhu tulevista kohteistaan. Mutta helmikuussa julkaistaan liikenteen infratuen pikalaturikilpailutuksen tulokset, josta selviää paljon tänä vuonna rakennettavia kohteita. Ennakkotietojen mukaan yli 200:lle pikalaturille on haettu tukea, mutta suurin osa niistä lienee 50kW latureita. Kilpailutus on nelinkertaisesti ylimerkattu. Toisaalta tuohon päälle ilman tukea rakennettavat laturit, joita on tänäkin vuonna ollut enemmän kuin infratuella rakennettuja.
 
Mikäköhän mahtaa muuten olla järkevin Type 2 laturi jonka asentaisi kiinteästi? Yksikään ei taida sisältää vikavirtasuojaa itsessään? Teslan vehkeessä näyttäisi olevan 2,5 ja 7,5 metriset versiot, VW:n 4,5 ja 7,5. Kaikki review hakusanat tuntuvat osuvan joko britteihin (joissa kolmivaihe ei ole välttämättä saatavilla) tai jenkkeihin jossa tilanne on vielä täysin eri. Muutaman sadan euron hintaero ei siis ole tässä se kysymys, en etsi halvinta.

En tarvitse mitään RFID lätkiä estämään latausta, tämä tulee ihan omalle pihalle. Statistiikka voi olla hauskaa, mutta tuskin maailman tärkein. Aurinkosähkön hyödyntämistä (esim. vain ylijäämä) voisi toki ajatella tulevaisuudessa, mutta en nähnyt yhdessäkään sellaista mahdollisuutta?
 
Yleensä kaikista Type2 latureista alkaa jo löytyä B-tyypin vikis. A-tyypin vikis on sitten keskuksen päässä yleensä.
Ei ehkä kannata miettiä aurinkosähkön hyödyntämistä tässä vaiheessa ellei ole jo paneelit katolla tai on hankkimassa niitä. Kuitenkin jos sitä ominaisuutta kaipaa niin ainakin Zappi osaa hyödyntää sitä: Zappi

Jos taas haluaa kustannustehokkaan valinnan niin esim tuo mainitsemasi VW Elli on hyvä valinta. Mielestäni "tyhmästä" Type2 laturista ei kannata paljoa yli 500€ maksaa. Eri asia sit jos haluaa jotain kännykkä appia ohjaukseen yms. nii sit esim go-eCharger on hyvä valinta.
 
  • Tykkää
Reactions: T0m
Niin siinä kävi, että lopulta sähkö-Konasta tehtiin kaupat vaikka alunperin plugaria etsittiin. Talvirengaspaketti oli vaan niin törkysen hintainen, että se tuli jätettyä pois. Nyt pitäisi jostain metsästää järkevämpi setti.
Lähti tuosta kuitenkin listahinnasta 12500€ pois kaikkien tarjouksien, hankintatuen ja romutuspalkkioiden kanssa (kiitos vaan veronmaksajat). Turhan pienihän se noita mökkimatkoja varten on, mutta saahan sinne suksiboksin katolle rumentamaan autoa mökkireissujen ajaksi.
Taitaa iso osa myyjien katteesta olla toimitusmaksussa ja talvirengaspaketissa, jotka pakkomyydään sitten asiakkaalle. Itseäkin lähinnä nauratti nämä 1500 - 1700 € talvirengaspaketti-"tarjoukset" uuden auton kylkiäisenä omalla huudatuskierroksella.

Mutta tuo Kona on kyllä yllättävän asiallinen kapistus. Onnea uuden sähkiksen omistajalle!
 
Niin siinä kävi, että lopulta sähkö-Konasta tehtiin kaupat vaikka alunperin plugaria etsittiin. Talvirengaspaketti oli vaan niin törkysen hintainen, että se tuli jätettyä pois. Nyt pitäisi jostain metsästää järkevämpi setti.
Lähti tuosta kuitenkin listahinnasta 12500€ pois kaikkien tarjouksien, hankintatuen ja romutuspalkkioiden kanssa (kiitos vaan veronmaksajat). Turhan pienihän se noita mökkimatkoja varten on, mutta saahan sinne suksiboksin katolle rumentamaan autoa mökkireissujen ajaksi.
Eli 4000€+2500+(2000x3) =12500€. Laskinko oikein, että 4 romuautoa meni?

Ioniqin koeajoin ja sekin oli ihan toimiva peli sähkönä.
 
Mikäköhän mahtaa muuten olla järkevin Type 2 laturi jonka asentaisi kiinteästi? Yksikään ei taida sisältää vikavirtasuojaa itsessään? Teslan vehkeessä näyttäisi olevan 2,5 ja 7,5 metriset versiot, VW:n 4,5 ja 7,5. Kaikki review hakusanat tuntuvat osuvan joko britteihin (joissa kolmivaihe ei ole välttämättä saatavilla) tai jenkkeihin jossa tilanne on vielä täysin eri. Muutaman sadan euron hintaero ei siis ole tässä se kysymys, en etsi halvinta.

En tarvitse mitään RFID lätkiä estämään latausta, tämä tulee ihan omalle pihalle. Statistiikka voi olla hauskaa, mutta tuskin maailman tärkein. Aurinkosähkön hyödyntämistä (esim. vain ylijäämä) voisi toki ajatella tulevaisuudessa, mutta en nähnyt yhdessäkään sellaista mahdollisuutta?
Charge Ampsin Halosta löytyy kaikki featuret. 3x16A version saa puhuttua Fortumin 160 kWh kotilataus pakettiin, jolloin koko 160 kWh käyttämällä maksat laturista 26 €/kk. Asennus ilmainen. Sähkö vaikuttaa paketissa hinnoitteluun vain alle 160 kWh käyttämättä jäävältä osin, koska kk-maksu on 50 € - X * 0,15 €/kWh, jossa X siis käytetty kWh määrä (max. 160 kWh). Yli 160 kWh kk-käytöstä veloitetaan ja hyvitetään sama summa eli käyttäjälle ei maksa mitään, jotain verotusteknistä kikkailua. Efektiivisesti siis 26 €/kk laturista ja sähköt oman sopparin mukaisella hinnalla. Jotenkin tuntuu, että Fortumin ratkaisun menekki olisi parempi, jos heivaisivat tuon sähköosuuden sotkemasta laturin vuokrausta... Sopparin saa peruuttaa ilman määräaikaa. Katselen parin vuoden päästä tilannetta laturirintamalla uusiksi, tuskin tulevat myöskään enää hakemaan laturia tuossa vaiheessa pois.
 
Kolme romuautoa, 2500e + 2000e + 2000e
Hankintatuki, 2000e
Maahantuojan "hankintatuki triplana"-kamppis 4000e
yht. 12500e
Oliko ostos kummalla puolen vuodenvaihdetta? Paikallinen Kia-myyjä uhosi joulukuussa, että ennen vuodenvaihdetta kovat edut (vs. tammikuu).
 
Oliko ostos kummalla puolen vuodenvaihdetta? Paikallinen Kia-myyjä uhosi joulukuussa, että ennen vuodenvaihdetta kovat edut (vs. tammikuu).
Vuodenvaihteen jälkeen, koska romutuspalkkion sain kuitattua vasta tälle vuodelle. Hyundai jatkoi kamppistaan kuun loppuun saakka. Kialta pyysin tarjouksen ennen vuodenvaihdetta, ja käytännössä ei ollut oikein jakoja Hyundaita vastaan.
 
Ei ehkä kannata miettiä aurinkosähkön hyödyntämistä tässä vaiheessa ellei ole jo paneelit katolla tai on hankkimassa niitä. Kuitenkin jos sitä ominaisuutta kaipaa niin ainakin Zappi osaa hyödyntää sitä: Zappi
Kannattaa miettiä kokonaisuus valmiiksi, jos aurinkopaneelit ovat harkinnassa/tulossa. Samalla kun sähkäri kytkee paneelit ja invertterin niin menee tarvittavan managerin asennus. nrgkick
esim toimii sma:n laitteilla yhteen.
 
Kolme romuautoa, 2500e + 2000e + 2000e
Hankintatuki, 2000e
Maahantuojan "hankintatuki triplana"-kamppis 4000e
yht. 12500e
Sai vähän pihaa siivottua kolmesta autosta ja yksi uusi tilalle, hyvä.

Esim Conti 7 maksaisi 626€, jos ei ole jo renkaita hankittu. Vanteet saattaa olla alkaen noin 500 plus työt. Nuo Contin kitkat tuntuu olevan lähes joka autossa nyt :)

Edit:
Tuliko ostettua se tehokkaampi Kona?
 
Sai vähän pihaa siivottua kolmesta autosta ja yksi uusi tilalle, hyvä.

Esim Conti 7 maksaisi 626€, jos ei ole jo renkaita hankittu. Vanteet saattaa olla alkaen noin 500 plus työt. Nuo Contin kitkat tuntuu olevan lähes joka autossa nyt :)

Edit:
Tuliko ostettua se tehokkaampi Kona?
Tuolta vaikuttikin löytyvän halvin setti mitä vastaan on tullut, kiitos siitä.
Ja tosiaan isolohko versio tuli otettua, mutta halvimmalla varustelutasolla - parilla lisävarusteella höytettynä kun sattui Hangossa valmiina olemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 041
Viestejä
4 650 023
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom