Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mitenhän tuo induktiolataus joka taisi jossain bemarissa ollakin? Olisi helppoa kun pysäköidessä lataus alkaa itsestään.
Mitenhän nuo latauspisteet ABC asemilla ym. riittää jos sähköautot yleistyy. Saa nähdä, nykyisellään näyttää paikallisen lidlin latauspisteet olevan aina käytössä.
Eiköhän Ioniq 5 ryssitä muotoilussa niin aivan sama niille spekseille.
Valitettavasti.
Induktiolataus pitäisi saada silleen, että ajaessa auto latautuisi tiehen upotetusta tekniikasta(en tiedä onko edes mitenkään järkevästi toteutettavissa, mutta tulevaisuuden ratkaisuna osana muuta kehitystä).Tälleen sen pitäis toimiakkin, kaikki kotilaturit ja muut. Asennat laturin sille paikkaa missä autoa pihassa/katoksessa pidät, ja ajat siihen. Ah kuinka helppoa! Latauksesta pitäisi tehdä just näin helppoa ja varmaan tehdäänkin 10v sisällä.. Vai tuleeko kenties jotain "magneettikiinnitteisiä" latureita Applen magsafen tapaan autoihinkin, että vähän voidaan sillä pienentää häviöitä..
---
Äkkiä vois kuvitella, että sähköautojen yleistyessä tulee kysyntää "diesel-autojen" vuokraukseenkin. Nythän Lahdessa alkoi minusta mielenkiintoinen juttu myös; 4 kpl Volswagen ID 3 on tarjollla vuokralla 15e/h tai 60e/vrk. Ei nyt kovin paha, jos vaikka neljälleen jonnekin reissaa? Tiedä sitten mitä autonvuokraus normaalisti maksaa?
Induktiolataus pitäisi saada silleen, että ajaessa auto latautuisi tiehen upotetusta tekniikasta(en tiedä onko edes mitenkään järkevästi toteutettavissa, mutta tulevaisuuden ratkaisuna osana muuta kehitystä).
Alennusmyynti koettaa sitten siellä käytettyjen markkinoilla.miten mahtaa käydä esim. nykyisen Ionic mallin, tuleeko alennusmyynti koska auto harppaa niin ison loikan teknisesti. Eipä noita vanhoja malleja tosin koskaan ole pahemmin dumpattu, paitsi silloin, kun GM päätti lopettaa Chevroletin myynnin euroopassa, loput autot myytiin ihan oikealla alennuksella.
Taas nää ruokatauotEi ruokatauko ole mitään keinotekoista hidastamista, vaan kyllä se on ihan oikeasti pakollinen ainakin minulle ja n. 95%:lle muista automatkailijoista.
Kommentoitko nyt 1000 km lapinreissua ?Taas nää ruokatauot
Toki jos koko päivän ainoan ruokailun säästää sitten just sinne automatkalle niin voisi olla ideaa, muutenhan ei matkalla juuri tarvitse pysähtyä syömään. Ei siinä istuessa juuri mitään edes kuluta, lisäksi monilla ihmisillä on vararavintoa vatsan ympärillä, josta elimistö osaa muuttas energiaksi. (paitsi sähköautoilijoilla vissiin ei)
Vessatauolta voi myös kipaista kaupassa tms. Ostamassa vähän vettä ja pientä purtavaa ajomatkalle, jos siltä tuntuu.
Nyt vähän epäilyttää, että olet koskaan 1000km lapin matkaa nähnytkään. Se on ajosuoritteena sellainen 13+ tuntia ilman taukoja. Käytännössä ajopäivän pituus taukoineen on helposti 15+h ihan polttiksella ajellessa (yksi isompi ruokis ja useita WC/jaloittelu/kahvi taukoja).Taas nää ruokatauot
Toki jos koko päivän ainoan ruokailun säästää sitten just sinne automatkalle niin voisi olla ideaa, muutenhan ei matkalla juuri tarvitse pysähtyä syömään. Ei siinä istuessa juuri mitään edes kuluta, lisäksi monilla ihmisillä on vararavintoa vatsan ympärillä, josta elimistö osaa muuttas energiaksi. (paitsi sähköautoilijoilla vissiin ei)
Vessatauolta voi myös kipaista kaupassa tms. Ostamassa vähän vettä ja pientä purtavaa ajomatkalle, jos siltä tuntuu.
Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.Nyt vähän epäilyttää, että olet koskaan 1000km lapin matkaa nähnytkään. Se on ajosuoritteena sellainen 13+ tuntia ilman taukoja. Käytännössä ajopäivän pituus taukoineen on helposti 15+h ihan polttiksella ajellessa (yksi isompi ruokis ja useita WC/jaloittelu/kahvi taukoja).
Ja vaikka tuo ei liikuntasuoritteena merkittävä ole, niin huomiokyky tulee pitää hyvänä. Jos perustat tuon vain kroppasi vararasvalle, niin voi olla aika nuutunut olo ja verensokerit heilua nuorellakin ennenkuin edes tuntureita on nähnyt.
Asiaa sivuten, oli hyvä veto myydä kantaverkko ulkomaiseen omistukseen, niin pääsee muutkin nauttimaan sähköisestä tulevaisuudestamme!
Toyotat ei ole kevythybridejä, koska sähkömoottorilla latauksen määrästä riippuen pystyy ajamaan jopa muutaman kilometrin.Noi Toyotan kevythybridit menee ihan hajuilla joka paikassa. Niissä on todella fiksu ja hyvin toimiva hybriditeknologia.
Moni latausasema on toteutettu kuorman kannalta dynaamisella kuormanjaolla. Syyn ymmärtää, jos on 4x200kW asema, niin kustannussyistä ei monellakaan ole rahkeita tehdä keskusta 800kW tehoiseksi. Asema on dynaamisella jaolla, eli jos yksi auto lataa niin se saa maksimissaan 200kW käyttöönsä, jos auto sitä tukee. Jos latauksessa on jo toinen autoa, niin enää saa maksimissa 100kW ja toisen auton max latausteho putoaa myös 100kW. Puhumatta jos kaikki 4 tolppaa on käytössä.Mielestäni noi yli 200kW käytännön lataustehot alkaa olemaan pitkän matkan ajoon jo ihan käyttökelpoisia. Suurempi ongelma tosiaan matkantekoa ajatellen on, että niitä 300kW latureita olisi suomeenkin hyvä saada noin 100km välein kaikille pääteille (ja riittävän monta pistettä per asema), jotta pitkän matkan ajaminen oikeastikin olisi sujuvaa eri puolille suomea. Tällä hetkellä noita 150kW+ latureita ei montaa suomessa ole ja niitäkin on yksittäisellä asemalla 1 tai 2, joten ruuhkautuvat varsin nopeasti.
Esim. jos nyt helmikuussa Helsingin seudulta lähtee hiihtolomalla ajelemaan Ruka, Vuokatti, Tahko-suunnalle sähköautolla, niin matkan varrella on ainoastaan kolmessa kunnassa suurtehoasemia ja niissä yhteensä 10 latauspistoketta. Helsingistä lähtevät joutuvat periaatteessa kaikki tekemään ensimmäisen pysähdyksen Mikkelissä, josta löytyy kaksi pistoketta. Eli koko uudenmaan sähköautoliikenne pitäisi tyydyttää noilla kahdella pistokkeella, joissa yksi auto viettää aikaa sen 20-30min. Jos osa kiertää Jyväskylän kautta, niin käytössä on yhteensä 4 pistoketta. Siis 4 pistoketta koko uudenmaan hiihtolomaliikenteelle. Loput joutuvat etsimään 50kW latureita, joilla saakin seisottaa tunnin, ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa, olettaen että laturi on vapaana paikalle saavuttaessa.
Oikein! iso osa ihmisistä muutenkin ylipainoisia.Joulun ja uuden vuoden aikaan ainakin oli huoltoasemat pakissa väkeä SYÖMÄSSÄ ja ihan polttisautoilla. Ainut sähköauto oli itsellä.
ois varmaan pitäny huutaa absin ja nesteen lounaita nauttiville perheille ja pariaskunnille että ”ette te tarvi lounasta, teillä on rasvaa vyötäröllä”
Sähkön riittävyys tulee todennäköisesti olemaan vakava ongelma joka monen yrittäjän täytyy ratkaista kun erilaiset ladattavat kulkuneuvot lisääntyvät kiihtyvää tahtia eikä kaikilla ole kotilatausmahdollisuutta, eikä sitäkään ongelmaa tulla varmaankaan koskaan ratkaisemaan.
Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.
Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.
Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.
Mitä tulee lapinmatkaan niin joo vessatauolla on tullut ostettua sämpylä tms matkaan ja juotavaa. Kuten jo aiemmin mainitsin. Riippuu vähän monelta lähtee ja mitä tullu syötyä ennen sitä. Jos aamuyöstä lähtee niin sitte varmaan pitää syödäkin jotain, kun ei aamulla ole kerennyt mitään hääviä.
Tulee sitä monesti 8-9h oltua syömättä töissäkin ja istuttua koneella.. toki kahvia taitaa mennä..
Okei. Missasin tuon haasteen.Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.
Viime kesänä tehtiin eväät, ettei tartte istua huoltiksella syömässä maskit päässä, mutta kyllä me silti varmaan vähän reiluksi puoleksi tunniksi jossain italissa huoltiksen ulkoalueelle syömään ja vessaan. Siinä olisi ehtinyt lataantua melkein 300km lisää motarirangea Teslaan.
Eihän se pysähtymättä kieltämättä mahdotonta ole, mutta itse en ole koskaan sitä tehnyt, enkä usko kovin monen muunkaan tekevän.
Me ei itseasiassa vaimon kanssa yleensä ajeta pitkillä keski-euroopan autoiluilla yli 200km pätkiä vaikka ollaan ihan ilman lapsia. 1-1.5h välein tekee mieli oikoa koipia siellä huoltiksen / levikkeen pihalla edes se 5min ja kyllä välillä tekee myös mieli kahvia / vessaan jne.
Katsotaan. Ensi viikolla pitäisi vetää 1100km. Alla on toki diesel, mutta veikkaan, että taukoja tulee aika monta. En edes tiedä ajetaanko perille asti ilman hotelliyötä, ei olla päätetty vielä.
Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.
Viime kesänä tehtiin eväät, ettei tartte istua huoltiksella syömässä maskit päässä, mutta kyllä me silti varmaan vähän reiluksi puoleksi tunniksi jossain italissa huoltiksen ulkoalueelle syömään ja vessaan. Siinä olisi ehtinyt lataantua melkein 300km lisää motarirangea Teslaan.
Eihän se pysähtymättä kieltämättä mahdotonta ole, mutta itse en ole koskaan sitä tehnyt, enkä usko kovin monen muunkaan tekevän.
Me ei itseasiassa vaimon kanssa yleensä ajeta pitkillä keski-euroopan autoiluilla yli 200km pätkiä vaikka ollaan ihan ilman lapsia. 1-1.5h välein tekee mieli oikoa koipia siellä huoltiksen / levikkeen pihalla edes se 5min ja kyllä välillä tekee myös mieli kahvia / vessaan jne.
Katsotaan. Ensi viikolla pitäisi vetää 1100km. Alla on toki diesel, mutta veikkaan, että taukoja tulee aika monta. En edes tiedä ajetaanko perille asti ilman hotelliyötä, ei olla päätetty vielä.
Hyvä sulle.Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.
Jos on koirat niin pari kertaa tulee pysähdyttyä, tankata toki ei tarvitse joten pysähdys on sellainen 15-20min.
Sähkön riittävyys tulee todennäköisesti olemaan vakava ongelma joka monen yrittäjän täytyy ratkaista kun erilaiset ladattavat kulkuneuvot lisääntyvät kiihtyvää tahtia eikä kaikilla ole kotilatausmahdollisuutta, eikä sitäkään ongelmaa tulla varmaankaan koskaan ratkaisemaan.
Hyvä sulle.
Mun kaverit taas valittaa, että 2- ja 5- vuotiaiden kanssa 50kW pikalaturi on liian nopea, kun pitää siirtää auto pois laturilta syömisen aikana kun vissiin skidien kanssa härväämiseen menee aika paljon aikaa...
Minkähän takia noista pysähtymisistä tai pysähtymättä jättämisistä, ruokailuista tai ruokailut pois jättämisistä, kusemisesta ja kusematta jättämisestä pitää väitellä sivutolkulla? Eikö jokainen voi ajaa yksin tai perheensä kanssa ihan just niin kuin haluaa, sitä vartenhan näitä vaihtoehtoja on sekä erilaisia autoja erilaisilla voimanlähteillä on olemassa? Jos joku tykkää pysähtyä 2h syömään ja lataamaan autoa, ei se ole niiltä pois jotka posottaa 1000km dieselillä yhtäsoittoa pysähtymättä edes kuselle tai päin vastoin? Oikeesti, mitä väliä? Menkää ja tulkaa ja olkaa siellä automatkalla just niinku haluatte ja keskustellaan aiheesta välillä, ok?
Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa
3-4 kertaa vuodessa Lappiin Helsingistä on vielä niin vähäinen määrä, ettei kenenkään elämä kaadu, vaikka joutuisikin pysähtymään kerran tai pari ylimääräistä autoa lataamaan.Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.
Jos on koirat niin pari kertaa tulee pysähdyttyä, tankata toki ei tarvitse joten pysähdys on sellainen 15-20min.
Mikä tuollaisen latausnopes on? 150kw? Niitä latureita ei paljoa vielä ole.3-4 kertaa vuodessa Lappiin Helsingistä on vielä niin vähäinen määrä, ettei kenenkään elämä kaadu, vaikka joutuisikin pysähtymään kerran tai pari ylimääräistä autoa lataamaan.
Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin esim. tuollainen uusi Ioniq 5 ei tarvitsisi kuin kaksi 15-20 minuutin pysähdystä 800km matkalla.
Ja eihän polttoaineen jakeluinfrakaan ollut nykyisessä laajuudessaan parin vuoden jälkeen polttisautojen yleistyessä. Latausverkolle pitää olla kysyntää ennen kuin ne yleistyy ja olen ihan varma, että noita lataustolppia saadaan joka ikiseen nurkkaan, kun kysyntää vain on tarpeeksi. Kyllä ne kauppiaat hyvin nopeasti laittaa rivin latureita pihaan, kun huomaavat että asiakkaat menevät siihen viereiseen kauppaan, koska siellä saa ladattua autonsa samalla. Lataussähköstä voi hyvin tulla samanlainen sisäänheittotuote kuin kahvista tyyliin "Tule meille ostoksille niin lataat autosi hintaan 5s/kWh".Eiköhän tuo latausinfra ole se mikä aiheuttaa seuraavan myllerryksen huoltamoketjujen bisneksessä. Isot toimijat vetää töpseleitä sen verta ison määrän riviin houkutellakseen matkalaisia nimenomaan omalle pihalle kunhan vain sähköautojen määrät lähtee kunnolla kasvuun.
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."Mikä tuollaisen latausnopes on? 150kw? Niitä latureita ei paljoa vielä ole.
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti."A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
Ei kun se lähti siitä liikkee, että on kuulemma aivan normaalia tai jopa välttämätöntä pysähtyä 2 tunnin välein abc:lle syömään 45 minuutiksi pizzaa ja hot doggeja. Ja kaikki kuulemma tekevät noin tai ainakin 95%
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?
Edit. Ionity tukee 800V.
Niin mä kirjoitinkin alunperin, että "Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin ..."Hyvä myös huomioida, että tuossa on 800V systeemi ja sitä ei kai ole kerrottu, millä teholla lataa yleisemmistä 400V latureista.
Ilmeisesti tuo 232kW on maksimilatausnopeus. Akkujen kooksi on huhuiltu 58 ja 73 kWh. 73kWh akulla tuo 20-80% 15 min tarkoittaisi noin 175kW keskimääräistä latausnopeutta tuolle välille. Joka sekin on varsin nopea ja häviää ainoastaan Taycanin latausnopeudelle."A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
Niin mä kirjoitinkin alunperin, että "Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin ..."
Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa
Ne ketkä ajaa ylämäkeen, vastatuuleen, peräkärryn kanssa kusematta lappiin niin ei tarvitse miettiä sähköautoa hetkeen...
Tässä on taas vähän väärä vastakkainasettelu. 95% pysähtyy pitkillä matkoilla, mutta se pysähdys voi olla 5-10 minuutin mittainen, ja usein lähistöllä ei ole kuin korkeintaan se 50kW laturi (jolla ei puolen tunnin ruokatauollakaan ihmeitä tehdä).Mutta et voi tosissasi väittää että 95% ihmisistä ajaa moisen matkan pysähtymättä.
Nimenomaan tämä, kunnon pikalatureita (>50kW) on aika harvaltaan edelleenkin, varsinkin jos auton merkki ei ala T:llä ja pääty "esla":eli ei hidasteena ole autot vaan ennemminkin ne latauspisteet lähitulevaisuudessa ja nekin yleistyvät sitten kysynnän mukaan.
No tuo selvensi, mutta jos ajelee sen verran lyhyttä pätkää ettei taukoja pitele, ja on hankkinut täyssähkö auton, niin eiköhhän se oli sellaisella kantamalla että ne myös ajalee pysähtelemättä.Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.
Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?
Siviili voi ajaella neljän viidentunnin rupeaman, mutta ei se siitä välttämättä tavoiteltavaa tee. Mutta luulisi että jos moista pätkää aikoo sähköllä säännöllisesti ajella niin hankkii sellaisen että tarvittaessa voi sen myös hurauttaa. Tai sitten ei pidä sitä sellaisena arvona että sen takia hankkisi.
Riippuu lataustehosta. 50kw laturilla se on vähintään tunti.400km maantieajoon talvella pystyviä autoja ei montaa ole. Ei tuossa kauaa tarvitse laturilla käydä, jos range on 300km.
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?Riippuu lataustehosta. 50kw laturilla se on vähintään tunti.
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?
Edit. Ionity tukee 800V.
Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?
Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.
Bjørn myös koeponkisti juuri 90kmh vauhdiessa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.
Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.
Jos vaikka lataa akun täyteen eikä halua hikoilla viimeisiä kilsoja?Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.
Miten saat pyöristettyä sen tunniksi?