Ne ketkä ajaa ylämäkeen, vastatuuleen, peräkärryn kanssa kusematta lappiin niin ei tarvitse miettiä sähköautoa hetkeen...
Tuon "kusematta Lappiin" fraasin voisi oikeasti haudata johonkin syvälle. Fakta on, että ne lataushaasteet tulee kyllä vastaan paljon aikaisemmin kuin jossain Suomi päästä päähän talviaikaan skenaariossa. Esimerkiksi vaikka ne Turku/Tampere - Helsinkin päiväreissut kun perillä ei ole latausmahdollisuutta tai 600 km sukulaismatka kusten, mutta muuten pysähtymättä (5 minuutin lataus, ja toivottavasti rakko täytyy sen ainoan pikalaturin kohdalla) tai se Lapin reissu parilla kusitauolla, ilman peräkäryrä ja puolen tunnin ruokatauolla, kun alla ei olekaan se Taycan tai Long Range Tesla ja joka huoltamolla ei olekaan pikalaturia, joka lataa teoreettisella maksiminopeudella alusta loppuun.
Enkä valita siksi, että dissaisin sähköautoja, vaan nimenomaan siksi että sellainen kiinnostaisi kun nykyinen kärry menee vajaan parin vuoden päästä kiertoon, mutta tuo matkalla lataus on nimenomaan se mikä kupin kallistaa toistaiseksi sinne hybridipuolelle.
Mutta et voi tosissasi väittää että 95% ihmisistä ajaa moisen matkan pysähtymättä.
Tässä on taas vähän väärä vastakkainasettelu. 95% pysähtyy pitkillä matkoilla, mutta se pysähdys voi olla 5-10 minuutin mittainen, ja usein lähistöllä ei ole kuin korkeintaan se 50kW laturi (jolla ei puolen tunnin ruokatauollakaan ihmeitä tehdä).
eli ei hidasteena ole autot vaan ennemminkin ne latauspisteet lähitulevaisuudessa ja nekin yleistyvät sitten kysynnän mukaan.
Nimenomaan tämä, kunnon pikalatureita (>50kW) on aika harvaltaan edelleenkin, varsinkin jos auton merkki ei ala T:llä ja pääty "esla":
Eikä se Teslan tilannekaan nyt niii-in paljon ruusuisempi ole.
Vaikka nyt unohdettaisiin varatut latausasemat, niin kyllä tuolla on aika paljon reitteijä, missä pikalatureita ei vaan ole matkan varrella (sopivassa kohdassa, se ei auta mitään jos se on 10 km lähdön jälkeen) tai vähintäänkin reitin ja pysähdyspaikat joutuu määrittämään täysin auton rajoitteiden mukaan. Joka on ainakin itselleni todella merkittävä miinus, kun auton koko pointti on se liikkumisen helppous ja vapaus. Pääseehän sitä junallakin jos nämä ei haitaa.
Onko missään ollut tietoa näiden nopeiden latauspisteiden jatkorakennussuunnitelmista? Ionityn sivuilla ei ainakana näy, että yhtään olisi Suomeen rakenteilla.
Pidän itsekin aika selvänä, että ajan myötä markkinat ratkaisee ongelman, mutta se ei välttmättä vielä lähivuosina juuri lohduta, kun juo sitä viidettä kahvikuppia jossain ABC:n kulmapöydässä tatti otsassa.