Keskustelua hybridiautoista

mitenhän tuo induktiolataus joka taisi jossain bemarissa ollakin? Olisi helppoa kun pysäköidessä lataus alkaa itsestään.

Tälleen sen pitäis toimiakkin, kaikki kotilaturit ja muut. Asennat laturin sille paikkaa missä autoa pihassa/katoksessa pidät, ja ajat siihen. Ah kuinka helppoa! Latauksesta pitäisi tehdä just näin helppoa ja varmaan tehdäänkin 10v sisällä.. Vai tuleeko kenties jotain "magneettikiinnitteisiä" latureita Applen magsafen tapaan autoihinkin, että vähän voidaan sillä pienentää häviöitä..
---
Äkkiä vois kuvitella, että sähköautojen yleistyessä tulee kysyntää "diesel-autojen" vuokraukseenkin. Nythän Lahdessa alkoi minusta mielenkiintoinen juttu myös; 4 kpl Volswagen ID 3 on tarjollla vuokralla 15e/h tai 60e/vrk. Ei nyt kovin paha, jos vaikka neljälleen jonnekin reissaa? Tiedä sitten mitä autonvuokraus normaalisti maksaa?
 
miten mahtaa käydä esim. nykyisen Ionic mallin, tuleeko alennusmyynti koska auto harppaa niin ison loikan teknisesti. Eipä noita vanhoja malleja tosin koskaan ole pahemmin dumpattu, paitsi silloin, kun GM päätti lopettaa Chevroletin myynnin euroopassa, loput autot myytiin ihan oikealla alennuksella.
 
Ioniq 6 konsepti vaikuttaa kyllä ulkoisesti todella hyvältä. Keulasta tulee mieleen modernisoitu 300zx Z32 ja takaa yleisilmeeltään Porsche.

Toivottavasti sisätiloja ei tehdä liian moderneiksi, konseptissa ainakin oli ratti korvattu joystickilla. Mielestäni nykyinen Ioniq on sisätiloiltaan toimiva, toki toisille liian muovinen. Fyysiset napit löytyy fiksuista painoista, jolloin perustoimintoihin ei tarvitse katsetta pahemmin irroittaa tiestä.

Tuli ajettua Ioniq hybridillä Helsinki - Koli - Jyväskylä 4.76 l/100km pumpulta pumpulle. Yksi startti lämpimästä tallista, yksi kylmästartti lämmitystolpalla ja kaksi ilman + kauppa/huoltsikka stopit toki päälle. Alkumatkasta oli tiellä loskaa ja vettä oikein kunnolla ja sen kyllä huomasi kulutuksessa kitkoilla, 6l/100 km e18 kuutostielle käännyttäessä. Joensuun jälkeen loppumatka hyvinkin talvisissa ja vaihtelevissa keleissä nollan molemmin puolin.

Mietin miten sähköauto olisi vaikuttanut omaan matkantekoon, niin suunnitelmallisuutta ja pidempiä stoppejahan se olisi vaatinut + majoitukset täytyisi valita niin että vähintään hidasta sähköä saatavilla. Nyt mentiin ilman suunnitelmia ja majoituksetkin tuli varattua edellisenä päivänä. Pidemmät siirtymät tuli ajettua vessa/kauppa tauoilla ja silti matkustamiseen meni turhan paljon aikaa omaan makuun talvirajoituksilla.

Kolin Sokoksessa näytti olevan 2x 22kw laturia varattuina ja iso kenttä lämmitystolppia 4e vuorokausihintaan. 2h kellokytkimen kanssa menisi aika harrastamiseksi, ilman tätä rajoitusta kuinka paljon rangea irtoaa ~15h latauksella? Mökkimajoituksessa olisi ollut ulkopistorasia käytössä, mutta ei sielläkään pikalatureita näkynyt.

Realistisesti kuitenkin viimeistään Joensuussa olisi pitänyt tehdä pidempi stoppi pikalaturilla, että matka olisi jatkunut sujuvasti Kolilta kohti Jyväskylää. Toinen stoppi varmaankin Kuopiossa, jolloin Jyväskylän saapuminen olisi venähtänyt 9:30 pm myöhemmäksi tai sitten olisi pitänyt jättää laskettelut laskematta.
 
Viimeksi muokattu:
Tälleen sen pitäis toimiakkin, kaikki kotilaturit ja muut. Asennat laturin sille paikkaa missä autoa pihassa/katoksessa pidät, ja ajat siihen. Ah kuinka helppoa! Latauksesta pitäisi tehdä just näin helppoa ja varmaan tehdäänkin 10v sisällä.. Vai tuleeko kenties jotain "magneettikiinnitteisiä" latureita Applen magsafen tapaan autoihinkin, että vähän voidaan sillä pienentää häviöitä..
---
Äkkiä vois kuvitella, että sähköautojen yleistyessä tulee kysyntää "diesel-autojen" vuokraukseenkin. Nythän Lahdessa alkoi minusta mielenkiintoinen juttu myös; 4 kpl Volswagen ID 3 on tarjollla vuokralla 15e/h tai 60e/vrk. Ei nyt kovin paha, jos vaikka neljälleen jonnekin reissaa? Tiedä sitten mitä autonvuokraus normaalisti maksaa?
Induktiolataus pitäisi saada silleen, että ajaessa auto latautuisi tiehen upotetusta tekniikasta(en tiedä onko edes mitenkään järkevästi toteutettavissa, mutta tulevaisuuden ratkaisuna osana muuta kehitystä).
 
miten mahtaa käydä esim. nykyisen Ionic mallin, tuleeko alennusmyynti koska auto harppaa niin ison loikan teknisesti. Eipä noita vanhoja malleja tosin koskaan ole pahemmin dumpattu, paitsi silloin, kun GM päätti lopettaa Chevroletin myynnin euroopassa, loput autot myytiin ihan oikealla alennuksella.
Alennusmyynti koettaa sitten siellä käytettyjen markkinoilla.
 
Ei ruokatauko ole mitään keinotekoista hidastamista, vaan kyllä se on ihan oikeasti pakollinen ainakin minulle ja n. 95%:lle muista automatkailijoista.
Taas nää ruokatauot :)

Toki jos koko päivän ainoan ruokailun säästää sitten just sinne automatkalle niin voisi olla ideaa, muutenhan ei matkalla juuri tarvitse pysähtyä syömään. Ei siinä istuessa juuri mitään edes kuluta, lisäksi monilla ihmisillä on vararavintoa vatsan ympärillä, josta elimistö osaa muuttas energiaksi. (paitsi sähköautoilijoilla vissiin ei)

Vessatauolta voi myös kipaista kaupassa tms. Ostamassa vähän vettä ja pientä purtavaa ajomatkalle, jos siltä tuntuu.
 
Taas nää ruokatauot :)

Toki jos koko päivän ainoan ruokailun säästää sitten just sinne automatkalle niin voisi olla ideaa, muutenhan ei matkalla juuri tarvitse pysähtyä syömään. Ei siinä istuessa juuri mitään edes kuluta, lisäksi monilla ihmisillä on vararavintoa vatsan ympärillä, josta elimistö osaa muuttas energiaksi. (paitsi sähköautoilijoilla vissiin ei)

Vessatauolta voi myös kipaista kaupassa tms. Ostamassa vähän vettä ja pientä purtavaa ajomatkalle, jos siltä tuntuu.
Kommentoitko nyt 1000 km lapinreissua ?

Luulen että aika moni ne ruokailut ajoittaa taukojen yhteyteen, jos sellaisen tauonyhteyteen saa ajoitettua pikalatauksen, niin ei siinä aikaa häviä, vaan se jossittelu on niissä ajoituksissa/latausmahdollisuuksissa.

Jos omat eväät, niin en tiedä, mutta kai ne voi mutustella siellä autossa.

Tietenkin jos on koko tauko tarkoitus vetää jotain jumppaa ja joogaa, niin kai se sama olisi riippumatta energialähteestä.

Tässä ilmeisesti puhe Teslasta jossa kohtuullinen kantama, eikä mikää lataushybridi jolla yritetään mennä ilman bensaa.

Jos ajatuksesi oli että nuoret vetää tauoitta koko pätkän useamman kuskin voimin, niin siihen kisaan heidän ehkä kannattaa valita jokin toinen auto, sillä ei nyt ole mitään yleistä merkitystä.

, enemmän on sillä merkitystä onko sähköautolle nopeita, ruuhkattomia latauspaikkoja sopivilla taukopaikoilla. Vai joutuuko sen takia tinkiin toiveista ja onko tinkimiset lisäarvon arvoisia.
 
Taas nää ruokatauot :)

Toki jos koko päivän ainoan ruokailun säästää sitten just sinne automatkalle niin voisi olla ideaa, muutenhan ei matkalla juuri tarvitse pysähtyä syömään. Ei siinä istuessa juuri mitään edes kuluta, lisäksi monilla ihmisillä on vararavintoa vatsan ympärillä, josta elimistö osaa muuttas energiaksi. (paitsi sähköautoilijoilla vissiin ei)

Vessatauolta voi myös kipaista kaupassa tms. Ostamassa vähän vettä ja pientä purtavaa ajomatkalle, jos siltä tuntuu.
Nyt vähän epäilyttää, että olet koskaan 1000km lapin matkaa nähnytkään. Se on ajosuoritteena sellainen 13+ tuntia ilman taukoja. Käytännössä ajopäivän pituus taukoineen on helposti 15+h ihan polttiksella ajellessa (yksi isompi ruokis ja useita WC/jaloittelu/kahvi taukoja).
Ja vaikka tuo ei liikuntasuoritteena merkittävä ole, niin huomiokyky tulee pitää hyvänä. Jos perustat tuon vain kroppasi vararasvalle, niin voi olla aika nuutunut olo ja verensokerit heilua nuorellakin ennenkuin edes tuntureita on nähnyt.
 
Nyt vähän epäilyttää, että olet koskaan 1000km lapin matkaa nähnytkään. Se on ajosuoritteena sellainen 13+ tuntia ilman taukoja. Käytännössä ajopäivän pituus taukoineen on helposti 15+h ihan polttiksella ajellessa (yksi isompi ruokis ja useita WC/jaloittelu/kahvi taukoja).
Ja vaikka tuo ei liikuntasuoritteena merkittävä ole, niin huomiokyky tulee pitää hyvänä. Jos perustat tuon vain kroppasi vararasvalle, niin voi olla aika nuutunut olo ja verensokerit heilua nuorellakin ennenkuin edes tuntureita on nähnyt.
Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.

Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.

Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.

Mitä tulee lapinmatkaan niin joo vessatauolla on tullut ostettua sämpylä tms matkaan ja juotavaa. Kuten jo aiemmin mainitsin. Riippuu vähän monelta lähtee ja mitä tullu syötyä ennen sitä. Jos aamuyöstä lähtee niin sitte varmaan pitää syödäkin jotain, kun ei aamulla ole kerennyt mitään hääviä.

Tulee sitä monesti 8-9h oltua syömättä töissäkin ja istuttua koneella.. toki kahvia taitaa mennä..
 
Noi Toyotan kevythybridit menee ihan hajuilla joka paikassa. Niissä on todella fiksu ja hyvin toimiva hybriditeknologia.
Toyotat ei ole kevythybridejä, koska sähkömoottorilla latauksen määrästä riippuen pystyy ajamaan jopa muutaman kilometrin.
kevythybridit korkeintaan keventävät kuormaa, mutta pelkällä sähköllä ajo ei onnistu, kuten täyshybridillä. Tojotan tapauksessa mainostetaan ”itselataavasta”
Kevythybridi
Miedoin hybridiratkaisu on nimensä mukainen, kevythybridi, mistä käytetään usein tunnusta MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle. Kevythybridissä toinen voimanlähde, tavallisesti sähkömoottori, ei pysty yksinään liikuttamaan autoa. Näin ollen kevythybridi voi itse asiassa olla joko rinnakkais- tai sarjahybridi. Aiemmin mainittu aina sähköllä liikkuva sarjahybridi kun on teknisessä mielessä kevythybridi.

Tavallisemmin kevythybridiksi mielletään kuitenkin rinnakkaishybridi, jossa on polttomoottorin parina pieni sähkömoottori. Sähkömoottori tukee polttomoottoria auton käynnistyksessä ja kiihdytyksissä. Monesti autossa on tällöin tukevampi 48 voltin sähköjärjestelmä, pieni akku.
Tämä voidaan toteuttaa joko kevythybridinä tai täyshybridinä. Kuten aiemmin kerroimme, täyshybridi kykenee liikkumaan pelkän sähkömoottorin voimin, mutta kevythybridi ei. Näiden perinteisten hybridiautojen edut tulevat esille erityisesti kaupunkiolosuhteissa jarrutusten ja kiihdytysten myötä, sillä tasanopeudella suoritettavassa maantieajossa järjestelmä tuo lähinnä lisämassaa.
 
Joulun ja uuden vuoden aikaan ainakin oli huoltoasemat pakissa väkeä SYÖMÄSSÄ ja ihan polttisautoilla. Ainut sähköauto oli itsellä.

ois varmaan pitäny huutaa absin ja nesteen lounaita nauttiville perheille ja pariaskunnille että ”ette te tarvi lounasta, teillä on rasvaa vyötäröllä” :D
 
Mielestäni noi yli 200kW käytännön lataustehot alkaa olemaan pitkän matkan ajoon jo ihan käyttökelpoisia. Suurempi ongelma tosiaan matkantekoa ajatellen on, että niitä 300kW latureita olisi suomeenkin hyvä saada noin 100km välein kaikille pääteille (ja riittävän monta pistettä per asema), jotta pitkän matkan ajaminen oikeastikin olisi sujuvaa eri puolille suomea. Tällä hetkellä noita 150kW+ latureita ei montaa suomessa ole ja niitäkin on yksittäisellä asemalla 1 tai 2, joten ruuhkautuvat varsin nopeasti.

Esim. jos nyt helmikuussa Helsingin seudulta lähtee hiihtolomalla ajelemaan Ruka, Vuokatti, Tahko-suunnalle sähköautolla, niin matkan varrella on ainoastaan kolmessa kunnassa suurtehoasemia ja niissä yhteensä 10 latauspistoketta. Helsingistä lähtevät joutuvat periaatteessa kaikki tekemään ensimmäisen pysähdyksen Mikkelissä, josta löytyy kaksi pistoketta. Eli koko uudenmaan sähköautoliikenne pitäisi tyydyttää noilla kahdella pistokkeella, joissa yksi auto viettää aikaa sen 20-30min. Jos osa kiertää Jyväskylän kautta, niin käytössä on yhteensä 4 pistoketta. Siis 4 pistoketta koko uudenmaan hiihtolomaliikenteelle. Loput joutuvat etsimään 50kW latureita, joilla saakin seisottaa tunnin, ennenkuin pääsee jatkamaan matkaa, olettaen että laturi on vapaana paikalle saavuttaessa.
Moni latausasema on toteutettu kuorman kannalta dynaamisella kuormanjaolla. Syyn ymmärtää, jos on 4x200kW asema, niin kustannussyistä ei monellakaan ole rahkeita tehdä keskusta 800kW tehoiseksi. Asema on dynaamisella jaolla, eli jos yksi auto lataa niin se saa maksimissaan 200kW käyttöönsä, jos auto sitä tukee. Jos latauksessa on jo toinen autoa, niin enää saa maksimissa 100kW ja toisen auton max latausteho putoaa myös 100kW. Puhumatta jos kaikki 4 tolppaa on käytössä.
 
Joulun ja uuden vuoden aikaan ainakin oli huoltoasemat pakissa väkeä SYÖMÄSSÄ ja ihan polttisautoilla. Ainut sähköauto oli itsellä.

ois varmaan pitäny huutaa absin ja nesteen lounaita nauttiville perheille ja pariaskunnille että ”ette te tarvi lounasta, teillä on rasvaa vyötäröllä” :D
Oikein! iso osa ihmisistä muutenkin ylipainoisia.

Tottakai lapsien kanssa pysähdyksiä tulee enemmän kuin soolona paahtaessa.
 
Näistä abc-syömiskeskusteluista tulee kyllä elävästi mieleen menneet ajat kun muinainen puolisoni paisui ja paisui ja aina piti syödä ja pysähtyä syömään, ja autoakin piti koko ajan suurentaa kun ei mahtunut jne.

Olisi kyllä ihan kiva jos joku löytäisi tilastoja tankkauskertojen ja ruokailujen suhteesta ja sen kehityksestä vuosien saatossa. Ajat ovat tuoneet paljon muutoksia, huoltoasemien ja tankkaus pisteitten rooli on muuttunut täysin.

Sähkön riittävyys tulee todennäköisesti olemaan vakava ongelma joka monen yrittäjän täytyy ratkaista kun erilaiset ladattavat kulkuneuvot lisääntyvät kiihtyvää tahtia eikä kaikilla ole kotilatausmahdollisuutta, eikä sitäkään ongelmaa tulla varmaankaan koskaan ratkaisemaan.
 
Sähkön riittävyys tulee todennäköisesti olemaan vakava ongelma joka monen yrittäjän täytyy ratkaista kun erilaiset ladattavat kulkuneuvot lisääntyvät kiihtyvää tahtia eikä kaikilla ole kotilatausmahdollisuutta, eikä sitäkään ongelmaa tulla varmaankaan koskaan ratkaisemaan.

Tarkoitatko sähkön riittävyydellä sitä, että yritysten sähköliittymät eivät riitä? Rahalla saa isompia ja sähköä voi myydä reilulla katteella, mutta alkuinvestointi on toki huomattava. Sähköyhtiöt ovat käsittääkseni löysäämässä/löysänneet linjaansa siinä, että samalle tontille ei saa useampaa liittymää. Hyvällä paikalla sijaitseva yritys saa noin helpommin kokonaan ulkoistettua tuon latausoperaattorille.
 
Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.

Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.

Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.

Mitä tulee lapinmatkaan niin joo vessatauolla on tullut ostettua sämpylä tms matkaan ja juotavaa. Kuten jo aiemmin mainitsin. Riippuu vähän monelta lähtee ja mitä tullu syötyä ennen sitä. Jos aamuyöstä lähtee niin sitte varmaan pitää syödäkin jotain, kun ei aamulla ole kerennyt mitään hääviä.

Tulee sitä monesti 8-9h oltua syömättä töissäkin ja istuttua koneella.. toki kahvia taitaa mennä..
Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.

Viime kesänä tehtiin eväät, ettei tartte istua huoltiksella syömässä maskit päässä, mutta kyllä me silti varmaan vähän reiluksi puoleksi tunniksi jossain italissa huoltiksen ulkoalueelle syömään ja vessaan. Siinä olisi ehtinyt lataantua melkein 300km lisää motarirangea Teslaan.

Eihän se pysähtymättä kieltämättä mahdotonta ole, mutta itse en ole koskaan sitä tehnyt, enkä usko kovin monen muunkaan tekevän.

Me ei itseasiassa vaimon kanssa yleensä ajeta pitkillä keski-euroopan autoiluilla yli 200km pätkiä vaikka ollaan ihan ilman lapsia. 1-1.5h välein tekee mieli oikoa koipia siellä huoltiksen / levikkeen pihalla edes se 5min ja kyllä välillä tekee myös mieli kahvia / vessaan jne.

Katsotaan. Ensi viikolla pitäisi vetää 1100km. Alla on toki diesel, mutta veikkaan, että taukoja tulee aika monta. En edes tiedä ajetaanko perille asti ilman hotelliyötä, ei olla päätetty vielä.
 
Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.

Viime kesänä tehtiin eväät, ettei tartte istua huoltiksella syömässä maskit päässä, mutta kyllä me silti varmaan vähän reiluksi puoleksi tunniksi jossain italissa huoltiksen ulkoalueelle syömään ja vessaan. Siinä olisi ehtinyt lataantua melkein 300km lisää motarirangea Teslaan.

Eihän se pysähtymättä kieltämättä mahdotonta ole, mutta itse en ole koskaan sitä tehnyt, enkä usko kovin monen muunkaan tekevän.

Me ei itseasiassa vaimon kanssa yleensä ajeta pitkillä keski-euroopan autoiluilla yli 200km pätkiä vaikka ollaan ihan ilman lapsia. 1-1.5h välein tekee mieli oikoa koipia siellä huoltiksen / levikkeen pihalla edes se 5min ja kyllä välillä tekee myös mieli kahvia / vessaan jne.

Katsotaan. Ensi viikolla pitäisi vetää 1100km. Alla on toki diesel, mutta veikkaan, että taukoja tulee aika monta. En edes tiedä ajetaanko perille asti ilman hotelliyötä, ei olla päätetty vielä.
Okei. Missasin tuon haasteen.

Mutta oon mä kyllä välillä niille TeslaBjörnin syömisille naureskellu :) joka laturilla jotain hodaria vetämässä (miten se ei lihoa? ;))
Sitten aina jaksaa mainita että pakko oli muutenkin pysähtyä syömään hodaria :)

Joo enpä ite ajele juurikaan mitään yli 500km settejä mutta monesti 300-400km suunta ja illalla sama takas. Eli päivän aikana se 600-800.

Silloin kun aamulla syö aamupalan niin voi painaa yhdellä wc tauolla töihin.
Päivän aikana käy lounaalla ja sitten iltapäivällä suoraan kotiin ja iltapalaa voi syödä kun pääsee kotiin.

Mutta joo. Tähän asti ei ole ollut latausmahdollisuutta kohteessa. Sellainen jos olisi niin sittehän tuo matka onnistuisi, jollain isompi akkuisella.
 
Mä vastasin viestiin jossa valiteltiin, että 1000km challengessa polttiksella oli pysähdytty syömään ja väitin, että 95% ”tavallisista” ihmisistä pitää taukoa 1000km ajon aikana.

Viime kesänä tehtiin eväät, ettei tartte istua huoltiksella syömässä maskit päässä, mutta kyllä me silti varmaan vähän reiluksi puoleksi tunniksi jossain italissa huoltiksen ulkoalueelle syömään ja vessaan. Siinä olisi ehtinyt lataantua melkein 300km lisää motarirangea Teslaan.

Eihän se pysähtymättä kieltämättä mahdotonta ole, mutta itse en ole koskaan sitä tehnyt, enkä usko kovin monen muunkaan tekevän.

Me ei itseasiassa vaimon kanssa yleensä ajeta pitkillä keski-euroopan autoiluilla yli 200km pätkiä vaikka ollaan ihan ilman lapsia. 1-1.5h välein tekee mieli oikoa koipia siellä huoltiksen / levikkeen pihalla edes se 5min ja kyllä välillä tekee myös mieli kahvia / vessaan jne.

Katsotaan. Ensi viikolla pitäisi vetää 1100km. Alla on toki diesel, mutta veikkaan, että taukoja tulee aika monta. En edes tiedä ajetaanko perille asti ilman hotelliyötä, ei olla päätetty vielä.
Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.

Jos on koirat niin pari kertaa tulee pysähdyttyä, tankata toki ei tarvitse joten pysähdys on sellainen 15-20min.
 
Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.

Jos on koirat niin pari kertaa tulee pysähdyttyä, tankata toki ei tarvitse joten pysähdys on sellainen 15-20min.
Hyvä sulle.

Mun kaverit taas valittaa, että 2- ja 5- vuotiaiden kanssa 50kW pikalaturi on liian nopea, kun pitää siirtää auto pois laturilta syömisen aikana kun vissiin skidien kanssa härväämiseen menee aika paljon aikaa...
 
Sähkön riittävyys tulee todennäköisesti olemaan vakava ongelma joka monen yrittäjän täytyy ratkaista kun erilaiset ladattavat kulkuneuvot lisääntyvät kiihtyvää tahtia eikä kaikilla ole kotilatausmahdollisuutta, eikä sitäkään ongelmaa tulla varmaankaan koskaan ratkaisemaan.

Ehkä hetkellisesti pullonkauloja muodostuu, jos sähköautojen määrä nousee nopeasti lyhyellä aikavälillä. Pidemmällä aikavälillä taas kysyntä ja tarjonta yhdistettynä markkinatalouteen pitää kyllä huolen, että ei tule mitään ongelmaa sähkön riittävyyden suhteen.

Okt asukkailla ei ole missään kohtaa ongelmaa kotilatauksen kanssa ja vastaavasti taloyhtiöissä ihmiset alkavat suosia taloyhtiöitä, joissa on saneeraukset tehty latausmahdollisuutta varten. Kyllä siellä sitten ne vastahakoisimmatkin mukaan lähtee kun tajuavat, että asunnot ei enää kelpaa kenellekkään ilman mahdollisuutta auton lataukseen.

Vastaavasti tien päällä kyse on ihan kysynnästä. Riittävä määrä sähköautoja aiheuttaa kasvavaa kysyntää latausmahdollisuuteen ja jos nykyiset huoltoasemat ei siihen vastaa, niin varmasti löytyy uusia tahoja, jotka siihen sitten vastaavat. Latauspaikkoja voidaan myös rakentaa lähes minne vain, toisin kuin perinteisiä jakajia joissa on hyvin raskas ympäristölupabyrokratia mukana.
 
Minkähän takia noista pysähtymisistä tai pysähtymättä jättämisistä, ruokailuista tai ruokailut pois jättämisistä, kusemisesta ja kusematta jättämisestä pitää väitellä sivutolkulla? Eikö jokainen voi ajaa yksin tai perheensä kanssa ihan just niin kuin haluaa, sitä vartenhan näitä vaihtoehtoja on sekä erilaisia autoja erilaisilla voimanlähteillä on olemassa? Jos joku tykkää pysähtyä 2h syömään ja lataamaan autoa, ei se ole niiltä pois jotka posottaa 1000km dieselillä yhtäsoittoa pysähtymättä edes kuselle tai päin vastoin? Oikeesti, mitä väliä? Menkää ja tulkaa ja olkaa siellä automatkalla just niinku haluatte ja keskustellaan aiheesta välillä, ok? :coffee::thumbsup:
 
Hyvä sulle.

Mun kaverit taas valittaa, että 2- ja 5- vuotiaiden kanssa 50kW pikalaturi on liian nopea, kun pitää siirtää auto pois laturilta syömisen aikana kun vissiin skidien kanssa härväämiseen menee aika paljon aikaa...

Vahvasti autosta riippuvainen tämä. 28kWh Ioniqilla ihan varmasti juuri noin. Muutamilla taas ei mitään kiirettä, jos akku on suhteellisen tyhjä.
 
Minkähän takia noista pysähtymisistä tai pysähtymättä jättämisistä, ruokailuista tai ruokailut pois jättämisistä, kusemisesta ja kusematta jättämisestä pitää väitellä sivutolkulla? Eikö jokainen voi ajaa yksin tai perheensä kanssa ihan just niin kuin haluaa, sitä vartenhan näitä vaihtoehtoja on sekä erilaisia autoja erilaisilla voimanlähteillä on olemassa? Jos joku tykkää pysähtyä 2h syömään ja lataamaan autoa, ei se ole niiltä pois jotka posottaa 1000km dieselillä yhtäsoittoa pysähtymättä edes kuselle tai päin vastoin? Oikeesti, mitä väliä? Menkää ja tulkaa ja olkaa siellä automatkalla just niinku haluatte ja keskustellaan aiheesta välillä, ok? :coffee::thumbsup:

Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa :rofl:

Eiköhän ne sähköautojen rajoitukset ole kaikilla jo tiedossa. Ne ketkä ajaa ylämäkeen, vastatuuleen, peräkärryn kanssa kusematta lappiin niin ei tarvitse miettiä sähköautoa hetkeen. Ei heille tarvitse koittaa myydä sähköautoa eikä heidän tarvitse tulla tänne valittamaan kuinka huonoja sähköautot ovat heidän käyttöön. Laittakaa vaikka autovalmistajille meiliä josko asiakaspalaute auttaisi heitä tekemään autoja joita asiakkaat haluavat
 
Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa :rofl:

Ei kun se lähti siitä liikkee, että on kuulemma aivan normaalia tai jopa välttämätöntä pysähtyä 2 tunnin välein abc:lle syömään 45 minuutiksi pizzaa ja hot doggeja. Ja kaikki kuulemma tekevät noin tai ainakin 95%:rolleyes:
 
Joka vuosi ajan 3-4krt Helsingistä lappiin noin 800km ja korkeintaan kusitauko 5-10min jos olen yksin liikenteessä.

Jos on koirat niin pari kertaa tulee pysähdyttyä, tankata toki ei tarvitse joten pysähdys on sellainen 15-20min.
3-4 kertaa vuodessa Lappiin Helsingistä on vielä niin vähäinen määrä, ettei kenenkään elämä kaadu, vaikka joutuisikin pysähtymään kerran tai pari ylimääräistä autoa lataamaan.

Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin esim. tuollainen uusi Ioniq 5 ei tarvitsisi kuin kaksi 15-20 minuutin pysähdystä 800km matkalla.
 
3-4 kertaa vuodessa Lappiin Helsingistä on vielä niin vähäinen määrä, ettei kenenkään elämä kaadu, vaikka joutuisikin pysähtymään kerran tai pari ylimääräistä autoa lataamaan.

Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin esim. tuollainen uusi Ioniq 5 ei tarvitsisi kuin kaksi 15-20 minuutin pysähdystä 800km matkalla.
Mikä tuollaisen latausnopes on? 150kw? Niitä latureita ei paljoa vielä ole.
 
Eiköhän tuo latausinfra ole se mikä aiheuttaa seuraavan myllerryksen huoltamoketjujen bisneksessä. Isot toimijat vetää töpseleitä sen verta ison määrän riviin houkutellakseen matkalaisia nimenomaan omalle pihalle kunhan vain sähköautojen määrät lähtee kunnolla kasvuun.
Ja eihän polttoaineen jakeluinfrakaan ollut nykyisessä laajuudessaan parin vuoden jälkeen polttisautojen yleistyessä. Latausverkolle pitää olla kysyntää ennen kuin ne yleistyy ja olen ihan varma, että noita lataustolppia saadaan joka ikiseen nurkkaan, kun kysyntää vain on tarpeeksi. Kyllä ne kauppiaat hyvin nopeasti laittaa rivin latureita pihaan, kun huomaavat että asiakkaat menevät siihen viereiseen kauppaan, koska siellä saa ladattua autonsa samalla. Lataussähköstä voi hyvin tulla samanlainen sisäänheittotuote kuin kahvista tyyliin "Tule meille ostoksille niin lataat autosi hintaan 5s/kWh".
 
Mikä tuollaisen latausnopes on? 150kw? Niitä latureita ei paljoa vielä ole.
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
 
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?

Edit. Ionity tukee 800V.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kun se lähti siitä liikkee, että on kuulemma aivan normaalia tai jopa välttämätöntä pysähtyä 2 tunnin välein abc:lle syömään 45 minuutiksi pizzaa ja hot doggeja. Ja kaikki kuulemma tekevät noin tai ainakin 95%:rolleyes:

En nyt tiedä mistä sinä tuon repäisit. Itse toin esiin Bjornin 1000km testit, jossa polttistestissä hän tankkasi 2 kertaa ja piti yhden 30 min syömätauon. Onko tämä jotenkin epätavanomaista? Ok dieselillä ei välttämättä tarvitse tankata. Otetaan siitä 5 minuuttia pois. Joku on masokisti eikä syö tai edes käy kusella niin otetaan se 30 minuuttia pois. Sähköllä päästään sitten 50-60 minuutin päähän polttiskuskista joka ei pysähdy kertaakaan.

Ne kenelle se 60 minuuttia on iso aika siinä 1000km reissussa jota tekevät niin usein, ei varmaan sitten osta sähköautoa, ei siinä mitään. Mutta et voi tosissasi väittää että 95% ihmisistä ajaa moisen matkan pysähtymättä. Aina löytyy poikkeuksia joiden käyttötarpeiden kattamiseen menee kauemmin. Se vaikka niitä poikkeuksia on ei tarkoita että muiden tarpeet on tismalleen samanlaiset. Jos et näe että joku muu tekee asioita eri tavalla, niin meidän on turha tätä jatkaa.
 
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."

Hyvä myös huomioida, että tuossa on 800V systeemi ja sitä ei kai ole kerrottu, millä teholla lataa yleisemmistä 400V latureista.
 
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?

Edit. Ionity tukee 800V.
Hyvä myös huomioida, että tuossa on 800V systeemi ja sitä ei kai ole kerrottu, millä teholla lataa yleisemmistä 400V latureista.
Niin mä kirjoitinkin alunperin, että "Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin ..."

eli ei hidasteena ole autot vaan ennemminkin ne latauspisteet lähitulevaisuudessa ja nekin yleistyvät sitten kysynnän mukaan.
 
"A specification sheet connected to the release and shared on Korean Car Blog indicates the Ioniq 5 will be able to charge at a rate of 232kW from 20% to 80% within 15 minutes, and have a range of 450km according to the WLTP cycle."
Ilmeisesti tuo 232kW on maksimilatausnopeus. Akkujen kooksi on huhuiltu 58 ja 73 kWh. 73kWh akulla tuo 20-80% 15 min tarkoittaisi noin 175kW keskimääräistä latausnopeutta tuolle välille. Joka sekin on varsin nopea ja häviää ainoastaan Taycanin latausnopeudelle.
 
Niin mä kirjoitinkin alunperin, että "Jos laturiverkkoa parannettaisiin niin ..."

Halusin lähinnä nostaa esiin sen, että on myös mahdollista että tuota parannusta tehdään siten, että se ei hyödytä Ioniqia ainakaan niin paljon kuin uusien latureiden tehon perusteella voisi toivoa.
 
Ja taisi taas lähteä siitä liikkelle kun jotkut tulevat pätemään kuinka täytyy reissussa kusta ikkunasta pihalle ettei vaan mene yhtään ylimääräistä minuuttia reissussa

Eiköhän tämä keskustelu lähtenyt pikemminkin siitä että osalle ABC on viiden tähden Michelin ravintola jossa nyt on vaan pakko olla pari tuntia viettämässä aikaa eikä olla perillä. Sen jälkeen samat henkilöt totesivat sen olevan myös "kaikkein yleisin tapa liikkua".

Voihan se toki olla että nämä ABC-sähköautokuskit ajavat aina sinne anoppilaan niin ei huvita perille päästä. Tai niitä paisuvia eukkoja joiden on aina pakko syödä mistä eniten rasvaa ja suolaa löytää.

Monille muille matka on lähinnä hidaste, mielummin olisi jo perillä - sitä vartenhan sille matkalle lähdettiin.
 
Ne ketkä ajaa ylämäkeen, vastatuuleen, peräkärryn kanssa kusematta lappiin niin ei tarvitse miettiä sähköautoa hetkeen...

Tuon "kusematta Lappiin" fraasin voisi oikeasti haudata johonkin syvälle. Fakta on, että ne lataushaasteet tulee kyllä vastaan paljon aikaisemmin kuin jossain Suomi päästä päähän talviaikaan skenaariossa. Esimerkiksi vaikka ne Turku/Tampere - Helsinkin päiväreissut kun perillä ei ole latausmahdollisuutta tai 600 km sukulaismatka kusten, mutta muuten pysähtymättä (5 minuutin lataus, ja toivottavasti rakko täytyy sen ainoan pikalaturin kohdalla) tai se Lapin reissu parilla kusitauolla, ilman peräkäryrä ja puolen tunnin ruokatauolla, kun alla ei olekaan se Taycan tai Long Range Tesla ja joka huoltamolla ei olekaan pikalaturia, joka lataa teoreettisella maksiminopeudella alusta loppuun.

Enkä valita siksi, että dissaisin sähköautoja, vaan nimenomaan siksi että sellainen kiinnostaisi kun nykyinen kärry menee vajaan parin vuoden päästä kiertoon, mutta tuo matkalla lataus on nimenomaan se mikä kupin kallistaa toistaiseksi sinne hybridipuolelle.
Mutta et voi tosissasi väittää että 95% ihmisistä ajaa moisen matkan pysähtymättä.
Tässä on taas vähän väärä vastakkainasettelu. 95% pysähtyy pitkillä matkoilla, mutta se pysähdys voi olla 5-10 minuutin mittainen, ja usein lähistöllä ei ole kuin korkeintaan se 50kW laturi (jolla ei puolen tunnin ruokatauollakaan ihmeitä tehdä).
eli ei hidasteena ole autot vaan ennemminkin ne latauspisteet lähitulevaisuudessa ja nekin yleistyvät sitten kysynnän mukaan.
Nimenomaan tämä, kunnon pikalatureita (>50kW) on aika harvaltaan edelleenkin, varsinkin jos auton merkki ei ala T:llä ja pääty "esla":
1609688173491.png

Eikä se Teslan tilannekaan nyt niii-in paljon ruusuisempi ole.

Vaikka nyt unohdettaisiin varatut latausasemat, niin kyllä tuolla on aika paljon reitteijä, missä pikalatureita ei vaan ole matkan varrella (sopivassa kohdassa, se ei auta mitään jos se on 10 km lähdön jälkeen) tai vähintäänkin reitin ja pysähdyspaikat joutuu määrittämään täysin auton rajoitteiden mukaan. Joka on ainakin itselleni todella merkittävä miinus, kun auton koko pointti on se liikkumisen helppous ja vapaus. Pääseehän sitä junallakin jos nämä ei haitaa.

Onko missään ollut tietoa näiden nopeiden latauspisteiden jatkorakennussuunnitelmista? Ionityn sivuilla ei ainakana näy, että yhtään olisi Suomeen rakenteilla.

Pidän itsekin aika selvänä, että ajan myötä markkinat ratkaisee ongelman, mutta se ei välttmättä vielä lähivuosina juuri lohduta, kun juo sitä viidettä kahvikuppia jossain ABC:n kulmapöydässä tatti otsassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka puhui mistään 1000km lapin ajosta? Zepi puhui että 95%(stetson?) pitää syödä aina kun matkustaa.
Tarkoitti tällä että aina kun matkustaa sen verran että joutuu lataamaan.. varmaan.
No tuo selvensi, mutta jos ajelee sen verran lyhyttä pätkää ettei taukoja pitele, ja on hankkinut täyssähkö auton, niin eiköhhän se oli sellaisella kantamalla että ne myös ajalee pysähtelemättä.

Haaste on voi olla enemmänkin siinä että lähtö päässä on akkut täynnä ja kohteessa pääsee myös lataamaan riittävän vikkeleen.


Esim. 400km matka. Auton todellinen talvirange 300km esim.

Polttiksellla menee koko matka. Pysähdynkö polttiksella 300km kohdalla syömään jotain random huoltoasema safkaa vai ajanko vielä tunnin perille ja ruokailen rauhassa?. Varmaan se pitää pysähtyä kun 95% ihmisistä pakko pysähtyä.
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?

Siviili voi ajaella neljän viidentunnin rupeaman, mutta ei se siitä välttämättä tavoiteltavaa tee. Mutta luulisi että jos moista pätkää aikoo sähköllä säännöllisesti ajella niin hankkii sellaisen että tarvittaessa voi sen myös hurauttaa. Tai sitten ei pidä sitä sellaisena arvona että sen takia hankkisi.

Jos ei ole tarkoitus asiakkaan kanssa mennä syömään, niin ruokailu osuu tuohon aikaikkunaan ja jos tarkoitus mennä asiakkaan kanssa syömään, niin silti jokin taukokin tulee, jos latailee kunnolla, niin motivoihan se pitään sen kunnon tauon, joka varmaan kaikkien kannalta positiivista.

Lihavuus ongelmat ei nyt tähän liity, ja kai ihan perus ohje painon hallintaan on nimenomaan ne ruokatauot.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat että joku ajalee säännöllisesti 400km pätkiä, hankkii sähköauton siihen nimenomaan 300km kantamalla ?

Siviili voi ajaella neljän viidentunnin rupeaman, mutta ei se siitä välttämättä tavoiteltavaa tee. Mutta luulisi että jos moista pätkää aikoo sähköllä säännöllisesti ajella niin hankkii sellaisen että tarvittaessa voi sen myös hurauttaa. Tai sitten ei pidä sitä sellaisena arvona että sen takia hankkisi.

400km maantieajoon talvella pystyviä autoja ei montaa ole. Ei tuossa kauaa tarvitse laturilla käydä, jos range on 300km.
 
Riippuu lataustehosta. 50kw laturilla se on vähintään tunti.
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?

Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Bjørn myös koeponnisti juuri 90kmh vauhdeissa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.
 
Ionitya Suomessa 3kpl, Turku, HML ja Lahti.
Onko muita kellä 250kw tarjontaa?

Edit. Ionity tukee 800V.

Yllättävän monen Mäkin yhteyteen on tälle talvea ilmestynyt 225 kW laturit. Oulun motarillakin on jo kaksi, kun ennen lähimaillakaan ei ollut kuin 50 kW tarjolla. Rechargen brändillä taitavat olla.
 
Mitä ihmettä sä teet niillä sähköautoillasi jos saat käytettyä tunnin 20kWh lataamiseen 50kWh laturilla?

Uusin Tesla tai esim. id3 kuluttavat n. 17kWh/100km maantiellä talvella, ellei puhuta aivan karmeimmasta lumisadeloskasta.

Bjørn myös koeponkisti juuri 90kmh vauhdiessa LR ’21:sen maantierangeksi 440km Norjan talvessa.
Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.
 
Tuossa puhuttiin, että jos range on talvella 300km, ajaa akun tyhjäksi ja sitten jatkaa lopun 100km.
Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.

Miten saat pyöristettyä sen tunniksi?
 
Niin. 100km matkaan tarvitsee 20kWh sähköä (tai noilla uusilla autoilla sen 17kWh), eli 20-25min latauksen 50kW laturilla.

Miten saat pyöristettyä sen tunniksi?
Jos vaikka lataa akun täyteen eikä halua hikoilla viimeisiä kilsoja?
Toki ainahan voi ladata sen mitä tarvii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom