Keskustelua hybridiautoista

Voisiko tuo "turha" käynnistely kuitenkin liittyä johonkin ylläpito/voitelu -asiaan että motti ja liikkuvat osat pysyisi priimakunnossa? :hmm:

Ei. Toyotan itse käyttöohjeissa kertoma pakkokäynnistysväli on yksi vuosi. Joku lämpötila/kuormitusriippuva juttu se on, joka on säädetty ihan liian herkälle. Suojatoimenpide se toki jollekin on, mutta mistään ei ilmene mille ja miksi.
 
Ei. Toyotan itse käyttöohjeissa kertoma pakkokäynnistysväli on yksi vuosi. Joku lämpötila/kuormitusriippuva juttu se on, joka on säädetty ihan liian herkälle. Suojatoimenpide se toki jollekin on, mutta mistään ei ilmene mille ja miksi.
Aika pitkä väli. Itse jouduin juuri käydä tankkaamassa Mitsun, kun käytti pakotetusti polttista, kun aiemmasta tankkauksesta oli yli 3kk. Eli polttistakin on käytetty tässä 3kk aikana, mutta tuolla vissiin halutaan ehkäistä bensan vanhenemista.
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.

Rikkinäinen akku/laturi/softa siinä on vaan. 12 voltin akun latauksella ei ole mitään yhteyttä polttomoottorin pyörimiseen. Aina kun auto on päällä, niin 12 voltin akku latautuu ajoakusta invertteri/konvertterin kautta, mikään ei sen osalta muutu kun polttis käynnistyy tai sammuu, kunhan auto vaan on ready-tilassa (ja tämä toimii itselataavissa ihan samoin). Eli sinulle on kyllä selitetty ihan puppua.

Jonkun vuoden itselataavissakin oli semmoinen softabugi, että joku jäi syömään 12 voltin akusta sähköä auto sammutettaessa ja ennenpitkää se akku oli entinen. Mitsulla kuuluu olevan paljon ongelmia 12 voltin akun latauksessa pitämisessä, mutta siinä logiikka on muutenkin erilainen kuin Toyotalla.
 
Rikkinäinen akku/laturi/softa siinä on vaan. 12 voltin akun latauksella ei ole mitään yhteyttä polttomoottorin pyörimiseen. Aina kun auto on päällä, niin 12 voltin akku latautuu ajoakusta invertteri/konvertterin kautta, mikään ei sen osalta muutu kun polttis käynnistyy tai sammuu, kunhan auto vaan on ready-tilassa (ja tämä toimii itselataavissa ihan samoin). Eli sinulle on kyllä selitetty ihan puppua.

Ennenkuin vastaan tähän enemmän niin kysyn taustaasi eli mistä tämä tieto tulee ja kuinka varmaa se on?
 
Toyotalla hybrideissä kaikki muu paitsi liikkumisenergia tulee 12V akusta. Useissa malleissa se 12V akku on lisäksi pieni moottoripyörän akku, ei suinkaan normaalikokoinen auton akku. Tämä lienee suurin syy heikkoon kapasiteettiin ja tyhjentymisiin varsinkin kylmillä keleillä.

Noo... Tuo asia on oikeastaan juurikin päinvastoin. Kaikki käyttöenergia tulee ajoakusta (hybridiakusta), kun auto on käynnissä. 12 voltin akkua käytetään vain silloin kun auto ei ole ready-tilassa, eli normaalisti vain ovien aukaisemiseen/lukitukseen ja siihen, että kun auto laitetaan päälle, niin tietokone käynnistyy ja vetää ajoakun kontaktorit kiinni ja käynnistää invertterin. Sen jälkeen kaikki 12 voltin käyttösähkö tulee ajoakusta invertteri/konvertterin kautta ja 12 voltin akku latautuu.
 
Ennenkuin vastaan tähän enemmän niin kysyn taustaasi eli mistä tämä tieto tulee ja kuinka varmaa se on?

Taustaa? No, sähkötekniikan yliopistokoulutusta löytyy. Toyotan systeemien lohkodiagrammeja löytyy kyllä ihan julkisesta netistä ja omalla yleismittarillakin niitä 12 voltin sähköjä voi käydä mittaamassa ja toteamassa miten ne toimii. Yleisluontoiselta osaltaan nuo asiat on kerrottu autojen käyttöohjeissakin tyyliin 'älä pidä autoa pitkään acc-tilassa tai 12 voltin akku tyhjenee'.
 
Taustaa? No, sähkötekniikan yliopistokoulutusta löytyy. Toyotan systeemien lohkodiagrammeja löytyy kyllä ihan julkisesta netistä ja omalla yleismittarillakin niitä 12 voltin sähköjä voi käydä mittaamassa ja toteamassa miten ne toimii. Yleisluontoiselta osaltaan nuo asiat on kerrottu autojen käyttöohjeissakin tyyliin 'älä pidä autoa pitkään acc-tilassa tai 12 voltin akku tyhjenee'.

Ok.

Marmoritiskillä sanottiin että vähän tyyppivika, esiintynyt myös muilla. Laturissa ja akussa ei mitään vikaa testien perusteella. Sanottiin että 12v ja ajoakku ei ole missään yhteydessä ja 12v latautuu normaalisti moottorin pyörittämän laturin kautta (ja lisäpalikan kautta lämpötolpan sähköllä samalla kuin lohkis lämmittää). Ratkaisuina on heittää pitkiä (100km ei riitä) lenkkejä polttomoottori päällä tai pitää latausmoodissa pidempään (eli moottori lataa ajoakkua, samalla pyörittää laturia ja siten 12v saa lisää virtaa).
 
Tästä voi esimerkisi arvella, että polttomoottorin pyörimisellä ei ole mitään yhteyttä 12 voltin akun käyttöön.


ths.jpg
 
Marmoritiskillä sanottiin että vähän tyyppivika, esiintynyt myös muilla. Laturissa ja akussa ei mitään vikaa testien perusteella. Sanottiin että 12v ja ajoakku ei ole missään yhteydessä ja 12v latautuu normaalisti moottorin pyörittämän laturin kautta (ja lisäpalikan kautta lämpötolpan sähköllä samalla kuin lohkis lämmittää). Ratkaisuina on heittää pitkiä (100km ei riitä) lenkkejä polttomoottori päällä tai pitää latausmoodissa pidempään (eli moottori lataa ajoakkua, samalla pyörittää laturia ja siten 12v saa lisää virtaa).

Niin, bugista softaa, siitä se akun tyhjeneminen johtuu. Sinänsä tyyppivika joo, mutta kyllä niitä jonkun palikan softapäivitysellä takavuosina foorumien mukaan korjautuikin.

Marmoritiskin sanomisetkin pitää osata suodattaa, eihän ne rivikansalaiselle monestikaan kerro teknisesti oikeita asioita, kun ei asiakkailla riitä ymmärrys lähellekään asioiden tajuamiseen.

'Missään yhteydessä' on toki yksikäsitteisesti vale, tottakai ne on yhteydessä, mutta monimutkaisen elektroniikan välityksellä. Polttomoottorin pyörittämä 'laturi' MG1 on käyttöjännitteeltään 650 voltin vaihtosähköä tekevä kapiste. Tuolla lohkokaaviossa oleva Inverter/Converter taikoo siitä sitten erilaisia tasajännitteitä, 200-350 volttia hybridiakulle ja 14,5 volttia 12 voltin järjestelmiin. Jos polttomoottori ei ole käynnissä, niin sitten se 14,5 volttia taiotaan sieltä hybridiakun 200-350 voltin jännitteestä, eikä se siitä notku mihinkään polttomoottorin käynnistyessä/sammuessa. Vaikka kaavio onkin 10 vuotta vanhasta mallista, niin ei se perusrakenne siitä mihinkään ole muuttunut uusissa plugareissakaan. On vaan nostettu tehoja ja tuotu ulkopuolisen latauksen mahdollisuus.
 
Niin, bugista softaa, siitä se akun tyhjeneminen johtuu. Sinänsä tyyppivika joo, mutta kyllä niitä jonkun palikan softapäivitysellä takavuosina foorumien mukaan korjautuikin.

Marmoritiskin sanomisetkin pitää osata suodattaa, eihän ne rivikansalaiselle monestikaan kerro teknisesti oikeita asioita, kun ei asiakkailla riitä ymmärrys lähellekään asioiden tajuamiseen.

'Missään yhteydessä' on toki yksikäsitteisesti vale, tottakai ne on yhteydessä, mutta monimutkaisen elektroniikan välityksellä. Polttomoottorin pyörittämä 'laturi' MG1 on käyttöjännitteeltään 650 voltin vaihtosähköä tekevä kapiste. Tuolla lohkokaaviossa oleva Inverter/Converter taikoo siitä sitten erilaisia tasajännitteitä, 200-350 volttia hybridiakulle ja 14,5 volttia 12 voltin järjestelmiin. Jos polttomoottori ei ole käynnissä, niin sitten se 14,5 volttia taiotaan sieltä hybridiakun 200-350 voltin jännitteestä, eikä se siitä notku mihinkään polttomoottorin käynnistyessä/sammuessa. Vaikka kaavio onkin 10 vuotta vanhasta mallista, niin ei se perusrakenne siitä mihinkään ole muuttunut uusissa plugareissakaan. On vaan nostettu tehoja ja tuotu ulkopuolisen latauksen mahdollisuus.

Hyvää keskustelua tekniikasta ja tyyppivioista, allekirjoitan samaa Huyndaista.

Ioniq hybridistäkin oli mennyt myyjäliikkeen vaihtoon akku 2v ajon jälkeen ja googlen perusteella jonkinlainen tyyppivika/ominaisuus. Mittarissa oli 90k eli aika maantiepainotteista ajoa tullut varmasti vuoden ympäri. Voisiko tässä olla se invertteri/konvertteri syyllinen tai pelkästään polttisautoon verrattuna "alimitoitettu" ajoakku ja erilainen akkutyyppi.

Ei ole vajaan vuoden vanha akku päässyt kuukauden seisonnassa tyhjenemään, joten tuskin kuvailemasi "softabugi".

Uudemmissa Ioniq hybrideissä tuo ajoakku on integroitu sitten osaksi ajoakkua kuitenkin vaihdettavana moduulina ja kojelaudassa on pienen akun boostausnappi tyhjentymisen varalta. Jotain "ominaisuuttahan" tällä ratkaisulla on pyritty selkeästi korjaamaan vaikka toki vähentää myös jonkinverran painoa.
 
Viimeksi muokattu:
'Missään yhteydessä' on toki yksikäsitteisesti vale, tottakai ne on yhteydessä, mutta monimutkaisen elektroniikan välityksellä. Polttomoottorin pyörittämä 'laturi' MG1 on käyttöjännitteeltään 650 voltin vaihtosähköä tekevä kapiste. Tuolla lohkokaaviossa oleva Inverter/Converter taikoo siitä sitten erilaisia tasajännitteitä, 200-350 volttia hybridiakulle ja 14,5 volttia 12 voltin järjestelmiin. Jos polttomoottori ei ole käynnissä, niin sitten se 14,5 volttia taiotaan sieltä hybridiakun 200-350 voltin jännitteestä, eikä se siitä notku mihinkään polttomoottorin käynnistyessä/sammuessa. Vaikka kaavio onkin 10 vuotta vanhasta mallista, niin ei se perusrakenne siitä mihinkään ole muuttunut uusissa plugareissakaan. On vaan nostettu tehoja ja tuotu ulkopuolisen latauksen mahdollisuus.

Kiitos tiedosta, tämä on aika valaisevaa ja oikeastaan järkeenkäypää, onhan se nyt idioottimaista että persuksen alla voi olla 10KWh sähköä ajoakussa mutta auto on dööd koska 12v akku on sipissä.

Pitää varmaan soitella Marmorille uudestaan.
 
Kiitos tiedosta, tämä on aika valaisevaa ja oikeastaan järkeenkäypää, onhan se nyt idioottimaista että persuksen alla voi olla 10KWh sähköä ajoakussa mutta auto on dööd koska 12v akku on sipissä.

Pitää varmaan soitella Marmorille uudestaan.

Hämmennetään soppaa vielä hieman. Noista kaavioista ei nyt oikein selviä että onko kaikki 12V systeemit kytketty suoraan akun napoihin kiinni. Todenäköistä että ovat. Silloin se on mahdollista että jos akku on hajonnut niin että vikamoodina on oikosulku, jännite ei nouse koska oikosulku syö kaiken mitä sinne syotetään jolloin todennäköisesti joku suojauspiiri katkaisee syötön kokonaan. Siinä tapauksessa auto on aika kuollut vaikka korkeajänniteakustossa on sähköä. Epätodennäköistä, mutta mahdollista jokatapauksessa
 
Hämmennetään soppaa vielä hieman. Noista kaavioista ei nyt oikein selviä että onko kaikki 12V systeemit kytketty suoraan akun napoihin kiinni. Todenäköistä että ovat. Silloin se on mahdollista että jos akku on hajonnut niin että vikamoodina on oikosulku, jännite ei nouse koska oikosulku syö kaiken mitä sinne syotetään jolloin todennäköisesti joku suojauspiiri katkaisee syötön kokonaan. Siinä tapauksessa auto on aika kuollut vaikka korkeajänniteakustossa on sähköä. Epätodennäköistä, mutta mahdollista jokatapauksessa

Olen käsittänyt, että 12V on siellä turvallisuuden takia, joten voisi olettaa kuorman olevan navoilla näin maalikkona. Valot, tietokoneet, airbagit ym. pitää jäädä päälle vaikka ajoakkuun ja invertteriin tulisi isompaa ongelmaa.

Normi polttiksessa akkua kuormitetaan käynnistyksessä enemmän ja sitten ladataan taas ajaessa, kun hybridin 12V akku toimii enemmänkin UPS:n tavoin.
 
Hämmennetään soppaa vielä hieman. Noista kaavioista ei nyt oikein selviä että onko kaikki 12V systeemit kytketty suoraan akun napoihin kiinni. Todenäköistä että ovat. Silloin se on mahdollista että jos akku on hajonnut niin että vikamoodina on oikosulku, jännite ei nouse koska oikosulku syö kaiken mitä sinne syotetään jolloin todennäköisesti joku suojauspiiri katkaisee syötön kokonaan. Siinä tapauksessa auto on aika kuollut vaikka korkeajänniteakustossa on sähköä. Epätodennäköistä, mutta mahdollista jokatapauksessa

Ei välttämättä ihan suoraan, vaan suojaelektroniikan kautta. Käytännössä suoraa kytkentää vastaten kuitenkin. Jos akku menee osittaiseen oikosulkuun tai yhteys katkeaa tavalla tai toisella, niin suojaukset sammuttaa auton samantien täysin. Pätkivä akkukin oli jollekin Suomen intterrnetsissä sattunut, näytti mittauksissa olevan täysin ok, mutta sopivasta kolauksesta tuli katko kennoihin ja autosta tuli täysin mykkä. Sitten kun vähän siirreltiin hinausautolla, niin mystisesti kaikki taas toimikin. Ja piti toistaa useamman kerran ennen kuin katko sattui huollon pihassa ja sitten sai uuden 12 voltin akun...
 
Noo... Tuo asia on oikeastaan juurikin päinvastoin. Kaikki käyttöenergia tulee ajoakusta (hybridiakusta), kun auto on käynnissä. 12 voltin akkua käytetään vain silloin kun auto ei ole ready-tilassa, eli normaalisti vain ovien aukaisemiseen/lukitukseen ja siihen, että kun auto laitetaan päälle, niin tietokone käynnistyy ja vetää ajoakun kontaktorit kiinni ja käynnistää invertterin. Sen jälkeen kaikki 12 voltin käyttösähkö tulee ajoakusta invertteri/konvertterin kautta ja 12 voltin akku latautuu.

Mielenkiintoista. Onko tämä tieto mistä peräisin? Tänne ”tieto” oli tullut Toyotan myyjältä. Kaikkihan on mahdollista, mutta harmillista jos myyjä ei tiedä asiaa. Vai voisiko sitten olla, että tässä on tapahtunut jokin muutos viime vuosina?
 
Montako tällaista oikeasti on, jotka pienellä kauppakassilla köröttelee jatkuvasti matkoja, johon 2-300 km nykyrange ei riitä? Satunnaiset pitkät pätkät selviää siedettävästi pikalatauksella. Ainahan sitä voi ”varmuuden vuoksi” kuvitella tarvitsevansa rangea tai sen viidennen paikan, mutta samalla periaatteella vois sit suoraan ostaa pakun, kun kuitenkin ikeassa tulee joskus käytyä. Kukin tarpeensa mukaan, mut kyllä mun mielestä se joka ostaa Yariksen jatkuvaan satojen km ajoon, ostaa sit väärän auton. Vähintään pari kokoluokkaa saa pistää autoa lisää ko. tarpeeseen, jos nyt ei nollabudjetilla halua vedellä (jolloin tuskin on uutta autoa ostamassa).

Ei uudehkolla Ibizalla/206/Yariksella/Fiestalla yms. ole ajo-ominaisuuksien puolesta ongelmaa ajaa maakuntamatkaa vaikka joka viikonloppu, jos tavarat ja henkilöt mahtuu kyytiin. Äänekkyys on kovin subjektiivinen kokemus ja korostuu 120 km/h, ei niinkään 80-100 km/h nopeuksissa. Tripletillä Range sitten tippuu entisestään motarilla, kun bensahybridissä joutuu käymään vähän aiemmin seuraavan kerran tankilla.

Itse arvostan uuden Yariksen adaptiivista vakkaria + kaistapitoautomatiikkaa joka toimi todella jämäkästi mitä kerkesin 5-10 minuuttia koeajoni loppuun testaamaan. Ei ole vielä tullut vuokra-autoissa yhtä hyvää vastaan, mutta samat alihankkijathan näillä kai on saatavilla. En usko, että Tripletissä tullaan kustannussyistä päivittämään nykyisestä tasosta, joka on sieltä huonoimmasta päästä.



Jo tuo esimaku "autonomisesta" ajosta saisi valitsemaan Yariksen vs pari vuotta vanhemman isomman auton samassa hintaluokassa, jos nyt autoa hankkisin.



Jos ajosuorite on kymmeniä kilsoja per vuorokausi lähialueilla, niin pikkusähkis riittää hyvin. Masokismia jos kaipailee, voi toki vetää Turku - Helsinki motaria, mutta sitten se ongelma ei ole rangessa, vaan siinä että Miin kokoluokassa vedetään 125km/h mittarinopeutta. Pienellä autolla motarinopeudet nyt vaan on ihan perseestä oli alla vaikka BMW -3 tai Lexus Supermini tai mikä tahansa alle neljä metriä pitkä kippo ilmanvastuskertoimella = liikaa. Yaris on varmasti hyvä ostos jos tarkoitus on se, että se on perheen ainoa auto. Sillä pääsee vaikka sinne Lappiin yhdellä 5min paussilla jos tarpeeksi tahtotilaa löytyy. En nyt kuitenkaan näe miten tuo Yaris esim. sähkiksiä vastaan kilpailee, kun se on bensahybridi ja Toyota.

Kiteytit asian hyvin ilman provosointia.

Tässä langassa on vertailtu kahta saman ~hintaista/~tehoista/~kokoista autoa ja toinen on "parempi" nimimerkin ajoprofiilin/mieltymysten mukaan.

Molemmat on hyviä kaupunkiautoja, Sähkis säästää bensakuluihin verrattuna ja voi esilämmitellä, jos lataa kotona. Joku arvostaa tätä yli kaiken ja toinen ei osaa kaivata, kun asennuttaa kuitenkin lohkon/sisätilalämppärin kerrostalokämpän lämpötolppaa varten.

Toki Yariksessa bensakulut kohtuulliset ja talvella otetaan hukkalämpö hyötykäyttöön, kun sähkössä karsitaan rangesta.

Molemmat jättää start-stop polttikset valoihin kuvitteellisissa kisatilanteissa, toinen inisee ja suhisee, toinen murisee vähän kovempaa.
 
Viimeksi muokattu:
plugareihin ei saa valtiolta samaa tukea kuin täyssähköihin
OT: mutta toi on kyllä paskaa, tulisi vaikka edes puolet siitä. Itsellä sama pähkiminen edessä vuoden päästä ja keväällä -22 pitäisi saada seuraava auto alle kun 36kk tulee täyteen, ja plugari olisi itselle sopivampi kuin täyssähkö
 
Hetkinen,

Tämä Autoleasing.fi:n Skoda-kamppishan ei nyt edes ole sieltä surkeimmasta päästä? Toki lähtien 48kk / 10t km, mutta silti.

E: Lisätty kuva, koska imgur... *facepalm*
 

Liitteet

  • Autoleasing.jpg
    Autoleasing.jpg
    225,1 KB · Luettu: 201
Viimeksi muokattu:
Ihan välihuutona, hyvin harva myyjä tietää ***tuakaan oikein teknisiin kysymyksiin vastauksia eikä inspiraatio riitä esitteen selaamista pidemmälle. Ja sitten kun puhutaan eri valmistajan kuin ns. "oman" merkin vaihtoautosta... :rofl2:

Oma esimerkki ksenonien alkuhämärästä -02 oli kun korjaamopäällikkökin(!) meinas väkisin uusia ballastia myöden kaikki, vaikka polttimo oli vain rikkunut. "Ei Xenonit riku."
 
Ihan välihuutona, hyvin harva myyjä tietää ***tuakaan oikein teknisiin kysymyksiin vastauksia eikä inspiraatio riitä esitteen selaamista pidemmälle. Ja sitten kun puhutaan eri valmistajan kuin ns. "oman" merkin vaihtoautosta... :rofl2:

Oma esimerkki ksenonien alkuhämärästä -02 oli kun korjaamopäällikkökin(!) meinas väkisin uusia ballastia myöden kaikki, vaikka polttimo oli vain rikkunut. "Ei Xenonit riku."

Tää pitää pitkälti paikkansa. Eikä edes oikeasti kiinnosta. Kerrankin oli joku koulutus kohta lanseerattavasta mallista. Ehkä se olisi pitänyt suunnata huoltopuolen porukalle (heille toki omansa), kyllä meni yli hilseen aika suuri osa jutuista. Mä mitään tekniikasta tajua muuta kun selvät jutut ja mitä huollon jutuista oppinut jotain.

Edit: yksi asiakas alkoi ihan uudesta mallista kyselemään että mites tohon jakohihna vaihdetaan, no en tiiä muuta voin kysyä huollon puolelta...
 
Mielenkiintoista. Onko tämä tieto mistä peräisin? Tänne ”tieto” oli tullut Toyotan myyjältä. Kaikkihan on mahdollista, mutta harmillista jos myyjä ei tiedä asiaa. Vai voisiko sitten olla, että tässä on tapahtunut jokin muutos viime vuosina?

Tarkennetaan, vastaus tuli huollon puolelta
 
Mielenkiintoista. Onko tämä tieto mistä peräisin? Tänne ”tieto” oli tullut Toyotan myyjältä. Kaikkihan on mahdollista, mutta harmillista jos myyjä ei tiedä asiaa. Vai voisiko sitten olla, että tässä on tapahtunut jokin muutos viime vuosina?

Youtube on pullollaan tekniikkavideoita, sieltä niitä voi katsoa jos ei itse jaksa mennä mittaamaan. Mutta tuo 12 voltin akun lataus on helppo maallikonkin yleismittarilla itse todeta. Mittari vaan jännitettä mittaamaan akun navoista ja sitten polkemaan autoa eri tiloihin ja katsomaan miten jännite muuttuu vai muuttuuko. Sitten saman voi toistaa vaikka tupakansytytinrasiasta mittaamalla, jos arveluttaa, että akun navoissa on eri jännitettä kuin käyttölaitteilla.

Ja ei, ei siinä olisi vaan mitään tolkkua, ettei 12 voltin akku olisi ylläpitolatauksessa aina kun auto on päällä.

 
Mielenkiintoista. Onko tämä tieto mistä peräisin? Tänne ”tieto” oli tullut Toyotan myyjältä. Kaikkihan on mahdollista, mutta harmillista jos myyjä ei tiedä asiaa. Vai voisiko sitten olla, että tässä on tapahtunut jokin muutos viime vuosina?

Olihan siitä Weber State Universityn perusteellinen videokin tietysti olemassa.

 
Youtube on pullollaan tekniikkavideoita, sieltä niitä voi katsoa jos ei itse jaksa mennä mittaamaan. Mutta tuo 12 voltin akun lataus on helppo maallikonkin yleismittarilla itse todeta. Mittari vaan jännitettä mittaamaan akun navoista ja sitten polkemaan autoa eri tiloihin ja katsomaan miten jännite muuttuu vai muuttuuko. Sitten saman voi toistaa vaikka tupakansytytinrasiasta mittaamalla, jos arveluttaa, että akun navoissa on eri jännitettä kuin käyttölaitteilla.

Ja ei, ei siinä olisi vaan mitään tolkkua, ettei 12 voltin akku olisi ylläpitolatauksessa aina kun auto on päällä.



Ei mulla tosiaan ole tarvetta itsellä mitään mittailla, kun ei mitään ongelmiakaan ole ollut akkujen kanssa. Mielenkiintoiset videot kyllä, kiitos vaan selvennyksistä.
 
Ei uudehkolla Ibizalla/206/Yariksella/Fiestalla yms. ole ajo-ominaisuuksien puolesta ongelmaa ajaa maakuntamatkaa vaikka joka viikonloppu, jos tavarat ja henkilöt mahtuu kyytiin. Äänekkyys on kovin subjektiivinen kokemus ja korostuu 120 km/h, ei niinkään 80-100 km/h nopeuksissa. Tripletillä Range sitten tippuu entisestään motarilla, kun bensahybridissä joutuu käymään vähän aiemmin seuraavan kerran tankilla.
Jos sun mielestä tuollainen pikkukoppero ei ole meluisa jo 80 km/h vauhdissa, niin suosittelen käymään kokeilemassa jotain kunnon autoa. Samalla saat todettua miten huteria nuo pikkukopit oikeasti ovat. Kyllä niillä pääsee, mutta nautinto on kaukana. Ollaan tultu toki pitkä matka vanhoista pikkukipoista menneiltä vuosikymmeniltä, toisaalta nämä nykyiset pikkuiset ovat jo niin isoja, että syytäkin ajotuntuman olla parempi.
Itse arvostan uuden Yariksen adaptiivista vakkaria + kaistapitoautomatiikkaa joka toimi todella jämäkästi mitä kerkesin 5-10 minuuttia koeajoni loppuun testaamaan. Ei ole vielä tullut vuokra-autoissa yhtä hyvää vastaan, mutta samat alihankkijathan näillä kai on saatavilla. En usko, että Tripletissä tullaan kustannussyistä päivittämään nykyisestä tasosta, joka on sieltä huonoimmasta päästä.

Jo tuo esimaku "autonomisesta" ajosta saisi valitsemaan Yariksen vs pari vuotta vanhemman isomman auton samassa hintaluokassa, jos nyt autoa hankkisin.
Eihän tuon tripletin suojaus lähde edes päälle kuin jossain 50-60 km/h nopeudessa. En ole tarkkaan katsonut milloin se aktivoituu, rampilla kiihdyttäessä aina lävähtää päälle jos ei ole ottanut pois. Minulle nämä kaikki avustimet on täysiä turhakkeita siihen saakka kunnes se auto ajaa täysin itse. Kaista-asemointi tulee paljon ja pitkään ajaneena niin selkärangasta automaationa, että en oikein ymmärrä mihin ihmeeseen näitä vahteja tarvitaan. Toyotan ajo-ominaisuudetko sen tarpeen aiheuttaa ;) Torkkuvaroittimen ymmärrän, mutta silloin ei kyllä pitäisi edes enää olla ratissa. Mutta kukin tyylillään ja makunsa sekä budjettinsa rajoissa.
Molemmat on hyviä kaupunkiautoja, Sähkis säästää bensakuluihin verrattuna ja voi esilämmitellä, jos lataa kotona. Joku arvostaa tätä yli kaiken ja toinen ei osaa kaivata, kun asennuttaa kuitenkin lohkon/sisätilalämppärin kerrostalokämpän lämpötolppaa varten.
....
Eiköhän se "toinen" sitä lämmitettävää tuulilasia ja lämmitystä kaipaisi myöskin, kun työpaikan pihalla skrapaa umpijäistä japsiaan. Kolleegat lähtee viereltä Fiestalla, tripletillä (tai webaston avulla) lasit kirkkaina ajamaan, kun lasinlämmitin on tehnyt tehtävänsä. Tripletin (ja webaston kanssa) voi esilämmittää matkan päälläkin ilman töpseliä. Ne sun "kohtuulliset" bensakulut tarkoittaa kuitenkin sitä, että tripletin kaltainen sähköauto on hyvin paljon kokonaiskuluissa halvempi vaikka miten vetäis toyota-korttia jälleenmyyntihintaan. Ero vielä korostuu talvella, jos lyhyttä pätkää ajaa. Ja kyllä se Yariskin suhisee, sitä ei vaan kuule meluisan saastutuslähteen alta ;)
 
From 2010 to 2019, lithium-ion battery prices (when looking at the battery pack as a whole) have fallen from $1,100 per kilowatt-hour to $156/kwh—an 87% cut. From 2018 to 2019 alone, that represents a cut of 13%.
Those numbers were part of an annual report released Tuesday by Bloomberg New Energy Finance (BNEF). The report also suggested that we’ll reach the $100/kwh mark earlier than it had previously anticipated—by 2023.

A battery pack is typically the single most expensive component in an electric car. While automakers have so far decided to add more cell capacity into their vehicles as the price falls, the potential is there as infrastructure builds out for dramatically more affordable models that go modest on battery capacity.
Just two years ago, in 2017, the average price of a lithium-ion vehicle battery pack was $209/kwh
 
Jos sun mielestä tuollainen pikkukoppero ei ole meluisa jo 80 km/h vauhdissa, niin suosittelen käymään kokeilemassa jotain kunnon autoa.

Merkistä ja mallista riippumatta monella on jotenkin harhainen käsitys, etteikö esim. Yaris ole oikeasti meluisa jo talvimaantienopeuksissa. Ihan yhtä meluisa se triplettikin toki on, erona vaan siihen että pohjan akusto imee hyvin *osan* äänistä. Yleensä nämä "ei ole meluista" kaverit vertaa sitä joko 90-luvun Corollaan tai muuhun budjettilintaan. Kyllä esim. Audi A3/A4 tai 3-sarja on ihan toista maata hiljaisuudessaan. Tai vaikka mikä tahansa kalliimman luokan auto, jossa ajo-ominaisuudet ja yleinen laatu kohtaavat oikeasti, eikä pelkästään mututuntumassa. Jonkun mielestä Octaviakin voi olla "hiljainen auto 80km/h vauhdissa" jos ei ole istunut missään muussa. Sen perusteella mitä itse olen uudessa Yariksessa istunut kyydissä, saa olla helvetinmoiset Toyota-lasit päässä jos sitä kehtaa hiljaiseksi tai mukavaksi kutsua yli 50km/h nopeuksissa. Ihan sama kuin tripletissäkin, emmä mieluiten Miillä aja 10km enempää missään motarilla.
 
From 2010 to 2019, lithium-ion battery prices (when looking at the battery pack as a whole) have fallen from $1,100 per kilowatt-hour to $156/kwh—an 87% cut. From 2018 to 2019 alone, that represents a cut of 13%.
Those numbers were part of an annual report released Tuesday by Bloomberg New Energy Finance (BNEF). The report also suggested that we’ll reach the $100/kwh mark earlier than it had previously anticipated—by 2023.

A battery pack is typically the single most expensive component in an electric car. While automakers have so far decided to add more cell capacity into their vehicles as the price falls, the potential is there as infrastructure builds out for dramatically more affordable models that go modest on battery capacity.
Just two years ago, in 2017, the average price of a lithium-ion vehicle battery pack was $209/kwh

Paljonkohan tuollainen perus polttomoottori maksaa tehtaalle uutena? Ja sähköauton moottoriin ja voimansiirtoon liittyvät komponentit? Jos nuo menee suurinpiirtein 1:1, niin tällöin polttomoottorivehkeeseen nähden akkujen hinta olisi "asiallinen" kustannuslisä auton hintaan. Tripletissä tuo suurin piirtein toteutuu ja id.3 perusmalli on golfiin verrattuna siinä ja siinä. Muut puhdasta maantieryöstöä.
 
Merkistä ja mallista riippumatta monella on jotenkin harhainen käsitys, etteikö esim. Yaris ole oikeasti meluisa jo talvimaantienopeuksissa. Ihan yhtä meluisa se triplettikin toki on, erona vaan siihen että pohjan akusto imee hyvin *osan* äänistä. Yleensä nämä "ei ole meluista" kaverit vertaa sitä joko 90-luvun Corollaan tai muuhun budjettilintaan. Kyllä esim. Audi A3/A4 tai 3-sarja on ihan toista maata hiljaisuudessaan. Tai vaikka mikä tahansa kalliimman luokan auto, jossa ajo-ominaisuudet ja yleinen laatu kohtaavat oikeasti, eikä pelkästään mututuntumassa. Jonkun mielestä Octaviakin voi olla "hiljainen auto 80km/h vauhdissa" jos ei ole istunut missään muussa. Sen perusteella mitä itse olen uudessa Yariksessa istunut kyydissä, saa olla helvetinmoiset Toyota-lasit päässä jos sitä kehtaa hiljaiseksi tai mukavaksi kutsua yli 50km/h nopeuksissa. Ihan sama kuin tripletissäkin, emmä mieluiten Miillä aja 10km enempää missään motarilla.
Juu, ei ollut tarkoitus väittää etteikö triplettikin melua pitäisi. On se parempi sekä melun että vakauden suhteen kuin pelkäsin, mutta jos vertaa A4/V90/S90/Mondeo/508/C5 yms. isoon autoon, niin morjens. Hinnatkin toki ovat ihan eri, jos uutena pitää ostaa. Sinällään mielenkiintoinen havainto koeajoilta, että e-208 tuntui Miitä kiikkerämmältä kovissa vauhdeissa. Toki e-208:n kanssa oli ihan helvetinmoinen myrskypuhuri-päivä, että vertailu ei välttämättä ole ihan reilu.
 
Sinällään mielenkiintoinen havainto koeajoilta, että e-208 tuntui Miitä kiikkerämmältä kovissa vauhdeissa. Toki e-208:n kanssa oli ihan helvetinmoinen myrskypuhuri-päivä, että vertailu ei välttämättä ole ihan reilu.

Itse kävin kahdesti koeajamassa e-208 ja päin vastoin jäi hyvin vakaakäytöksinen kuva ajo-ominaisuuksista. Keli oli aika tyyni molemmilla kerroilla. Jotenkin tuntuma oli vakaampi jopa kuin nykyisessä uudehkossa Corollassa, jossa on alla 17” 215 leveät kumit. Koeajo pösössä oli alla 16” 195 leveät renkulit. Renkaiden takia myös moottoritiemelu oli pösössä pienempi. Testissä oli vielä kesärenkaat molemmissa. Isommilla renkailla pösössä tilanne vakauden suhteen luulisi vielä paranevan, mutta vastavuoroisesti toki melu lisääntyy.
 
Tais sitten tuulenpuuskat ottaa autoon vaan sopivasti. Kovin rauhattomalta tuntui motarilla. Allure-varustetason vehje vakiokesärenkain oli alla, en tiedä mikä kokoluokka oli.
 
Ei kyllä pysty yhtään allekirjoittamaan tuota että pitkälle matkalle tarvitsee ison auton. Ihan kaikilla kokoluokilla on tullut niin paljon pitkää matkaa ajettua ja siellä pienimmässä päässä Fiat 127 keräsi 30000km vuosittain maantietä mittariin. Äänenvaimennusta siihen olisi toki voinut laittaa 100kg, mutta ihan hauska ajettava oli kesät talvet.

Mutta en sano että joku joka on sitä mieltä että sinne tarvitsee ison auton olisi väärässä. Nuo on vaan henkilökohtaisia mielipiteitä ja verrattavissa vaikka musiikkimakuun.
 
Juu, ei ollut tarkoitus väittää etteikö triplettikin melua pitäisi. On se parempi sekä melun että vakauden suhteen kuin pelkäsin, mutta jos vertaa A4/V90/S90/Mondeo/508/C5 yms. isoon autoon, niin morjens. Hinnatkin toki ovat ihan eri, jos uutena pitää ostaa. Sinällään mielenkiintoinen havainto koeajoilta, että e-208 tuntui Miitä kiikkerämmältä kovissa vauhdeissa. Toki e-208:n kanssa oli ihan helvetinmoinen myrskypuhuri-päivä, että vertailu ei välttämättä ole ihan reilu.

Ihan vakaalta tuo e-208 tuntui (moottoritiellä sekä maantiellä), kun tuli tuossa surrattua sillä hieman vajaa tuhat kilometriä viime viikolla. Ainoat mitkä jäivät negatiivisenä mieleen oli vähän heikohkot kaukovalot ja outo jarrupoljintuntuma.

Ei kyllä pysty yhtään allekirjoittamaan tuota että pitkälle matkalle tarvitsee ison auton. Ihan kaikilla kokoluokilla on tullut niin paljon pitkää matkaa ajettua ja siellä pienimmässä päässä Fiat 127 keräsi 30000km vuosittain maantietä mittariin. Äänenvaimennusta siihen olisi toki voinut laittaa 100kg, mutta ihan hauska ajettava oli kesät talvet.

Mutta en sano että joku joka on sitä mieltä että sinne tarvitsee ison auton olisi väärässä. Nuo on vaan henkilökohtaisia mielipiteitä ja verrattavissa vaikka musiikkimakuun.

Tämän voin kyllä allekirjoittaa. Ihan hyvin pärjäsi 6000 kilometrin europan reissunkin B-segmentin autolla.
 
Tais sitten tuulenpuuskat ottaa autoon vaan sopivasti. Kovin rauhattomalta tuntui motarilla. Allure-varustetason vehje vakiokesärenkain oli alla, en tiedä mikä kokoluokka oli.

Allure taso se tuokin oli, liekkö ollut samat rinkulat. Toki voihan siellä olla jotain sivuttaistuissa (vaimikälienimi), jotka tuota sivuttaiskeikahtelua vähentää, ja se ei ilmene kuin sitten puhurissa. Mutta kyllähän se akusto kaikissa sähköisissä lisämassan vuoksi jotain vakautta tuo mukaan väkisin. Ellei jousitus ja alusta ole ihan päin honkia säädetty.
 
Allure taso se tuokin oli, liekkö ollut samat rinkulat. Toki voihan siellä olla jotain sivuttaistuissa (vaimikälienimi), jotka tuota sivuttaiskeikahtelua vähentää, ja se ei ilmene kuin sitten puhurissa. Mutta kyllähän se akusto kaikissa sähköisissä lisämassan vuoksi jotain vakautta tuo mukaan väkisin. Ellei jousitus ja alusta ole ihan päin honkia säädetty.
Jatkuvasti tuolla e-208:lla joutui korjaamaan ratilla, reagoi myös herkästi. Rasittava ajaa pidemmän päälle. Puhurit eivät varsinaisesti puuskina tuntuneet (vrt. peltoaukealla katolleen fiilis), mutta koko ajan tuuli ihan perhanasti. Täytyy mennä kokeilemaan tyynenä päivänä uudestaan (ei sen puoleen, että olisi juuri tuollaista ostamasta, kun hinta on mitä on).
 
Kannattaa myös tarkistaa ne rengaspaineet, jos uusi auto tuntuu huonolta ajaa. Hiljattain manasin Focus farkun työkavereille, kun vuokrafirma oli pistänyt toiseen takarenkaaseen 2,8 bar muiden ollessa 2,6 bar. Keskitti todella kummallisesti ja motarilla tuntui epävakaalta. Kaikkiin kulmiin sama paine niin johan sieltä löytyi Fordi alta.
 
Onko nyt myynnissä sellaista plugaria joka kunnon pakkasellakin kulkee edes hetken sähköllä, ja lämpenee piuhan päässä kännykästä napsauttaen, vai pitääkö tällaista haluavan ostaa täyssähköauto? Miten tämänhetkisten täyssähköautojen pakkasenkestävyys eri merkeillä?
 
Onko nyt myynnissä sellaista plugaria joka kunnon pakkasellakin kulkee edes hetken sähköllä, ja lämpenee piuhan päässä kännykästä napsauttaen, vai pitääkö tällaista haluavan ostaa täyssähköauto? Miten tämänhetkisten täyssähköautojen pakkasenkestävyys eri merkeillä?

Meidån Tesla ei ainakaan Lapin pakkasista ollut viimetalvena millään. Mut plugari joka menis kunnon pakkasilla on vähä hankala ku se pieni akku ny ei riitä vaan kaikkeen, sitä pitäs lämmitä jotta ei ole ku kalikka. Eli ilman et piuhasta lähdet ni aika hiljasta on jos -30 tai enempi on pakkasta ainakin passaa gte ei tykkää. Ja se lie paras plug in vehkeistä.
 
Onko nyt myynnissä sellaista plugaria joka kunnon pakkasellakin kulkee edes hetken sähköllä, ja lämpenee piuhan päässä kännykästä napsauttaen, vai pitääkö tällaista haluavan ostaa täyssähköauto? Miten tämänhetkisten täyssähköautojen pakkasenkestävyys eri merkeillä?

PSA PHEV (Opel Grandland X, Peugeot 3008, Peugeot 508) kulkee ainakin pikkupakkasissa sähköllä, vaikka joskus käynnisteleekin itsensä hybrid tilassa ja käynnistää bensakoneen.
Lämmityksen tai jäähdytyksen voi ajastaa tai sitten puhelimesta aktivoimalla. Tosin puhelimesta sen päälle laittaminen on ollut vähän niin ja näin, kun ei välttämättä saa aina yhteyttä autoon.
Jos autossa latauspiuha kiinni, niin lämmitykseen/jäähdytykseen otettu sähkö otetaan seinästä, ei ajoakusta.
 
Uskaltaisin väittää, että kaikki Skandinaviassa myynnissä olevat sähköautot toimii missä tahansa kelissä, jopa gen 2 Leaf.

Ainoina riskeinä Kuusamon korvessa helmikuulla, ostettu Euroopasta 'ei talvipaketillinen' käytetty sekä ei mahdollisuutta pitää latauksessa kiinni öitä/vapaa-aikaa.
 
Onko nyt myynnissä sellaista plugaria joka kunnon pakkasellakin kulkee edes hetken sähköllä, ja lämpenee piuhan päässä kännykästä napsauttaen, vai pitääkö tällaista haluavan ostaa täyssähköauto? Miten tämänhetkisten täyssähköautojen pakkasenkestävyys eri merkeillä?

Lienee hiljaista tällä saralla. Vanhemmista Volt/Ampera, mutta vaatii ulkolämpötilamittarin huijausta, ettei polttis käynnisty kovilla pakkasilla ja kännykkäohjaus vaatii OBD-mokkulan. Lämmityksen käynnistys kauko-ohjaimella on ihan kätevä sekin, mutta vaatii näköyhteyden autoon. Lämmityslaitteen teho samaa luokkaa täyssähköjen kanssa eli sen puolesta pärjää. Esim. Passatissa taitaa olla vain 4kW.
 
Kiitos. Onko myynnissä täyssähköautoa joka kieltäytyy käynnistymästä -30C?
 
Onko kellään kokemusta Pösön e 2008:sta? Kannattaako edes varailla koeajoa? Nykyinen 5008 käynyt turhan isoksi, kun ei tota kuljetettavaa enää ole niin paljon. Vaimolle olisi tulossa. Saisi ilmaiseksi työpaikalla ladata. 40 km per päivä työmatkaa. Plugin tai täys sähkö harkinnassa. 5008:een vaimo ollut tosi tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta Pösön e 2008:sta? Kannattaako edes varailla koeajoa? Nykyinen 5008 käynyt turhan isoksi, kun ei tota kuljetettavaa enää ole niin paljon. Vaimolle olisi tulossa. Saisi ilmaiseksi työpaikalla ladata. 40 km per päivä työmatkaa. Plugin tai täys sähkö harkinnassa. 5008:een vaimo ollut tosi tyytyväinen.

Ihan kehuttuhan tuo on. Sähköautoksi ei mikään raketti, mutta lienee pirteämmän tuntuinen kuin 5008. Range niukahko ykkösautoksi, mutta työmatkoille ruhtinaallinen ja latausominaisuudet hyvät tuossa hintaluokassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 106
Viestejä
4 650 089
Jäsenet
76 390
Uusin jäsen
Leevi Tapiola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom