Keskustelua hybridiautoista

Ylellä juttu lähinnä hybrideihin liittyvistä kuluttajariidoista Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

En ihmettele yhtään. Autoja on markkinoitu ja markkinoidaan edelleen erittäin epämääräisin väittein. Akkujen kapasiteetissa puhutaan bruttoluvuista, kulutukseksi ilmoitetaan ihan naurettavia litran satasella -lukemia ja mainostetaan pelkällä sähköllä ajamista, vaikka osa autoista käynnistää polttomoottorin heti kun lämpötila lähestyy nollaa.
Onko tosiaan niin, että jos on pakkasta -28 tai enemmän niin Volkkari jää ruutuun?
 
Eikös tuo koko kulutusmittaus, wltp, vääristä kulutusta, kun testimatka on vain 23km. Eihän tuohon kovin kummonen hybridi vehe tarvitse olla, että koko matkan pääsee sähköllä
Edit. Olisi edes 100km yhteen kyytiin ajoa, mielellään jopa 200km
 
Viimeksi muokattu:
Onko tosiaan niin, että jos on pakkasta -28 tai enemmän niin Volkkari jää ruutuun?

Auto saattaa jäädä ruutuun kyseisissä tapauksissa

Pakkasta sata astetta
Salama iskee auton antenniin
Meteoriitti osuu takarenkaaseen
Naapurin ipana käy laittamassa sokeria bensatankkiin
auton rengas tyhjentynyt
auton akku tyhjentynyt huonon kosketuksen takia
tulva huuhtonut autotiet joten ei tarvetta edetä autolla
 
Auto saattaa jäädä ruutuun kyseisissä tapauksissa

Pakkasta sata astetta
Salama iskee auton antenniin
Meteoriitti osuu takarenkaaseen
Naapurin ipana käy laittamassa sokeria bensatankkiin
auton rengas tyhjentynyt
auton akku tyhjentynyt huonon kosketuksen takia
tulva huuhtonut autotiet joten ei tarvetta edetä autolla
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
 
Onko tosiaan niin, että jos on pakkasta -28 tai enemmän niin Volkkari jää ruutuun?
Kyllä. Ajoakusta ei irtoa virtaa jos se on liian kylmä ja lämmitystä siinä ei ole.

Sitä kyllä ihmettelen miten saa Golf GTE:n kulutuksesksi 8 litraa satasella? Ei vissiin ikinä lataile ja ajaa pelkkää pätkää kylmällä koneella.
 
Folkswagen Golf GTE-hybridin ohjekirjasta:

EvycIqX.png
 
Kyllähän tuo tunteisiin näyttää menevän vieläkin :tup:
Mitä jos perustelisit seuraavalla kerralla ne heittosi? Sulla se tunteisiin näytti menevän, kun loppui argumentit kesken ja aloit puhtaasti hyökkäämään henkilöä kohti. Taitaa tulla aika pitkäksi, kun odottelen, että kerrot miten perustelet itselles Toyotan arvon säilyvän ylivertaisesti halvimpaan uuteen käyttökelpoiseen täyssähköautoon nähden? Usko ja harras rukous?
 
Mitä jos perustelisit seuraavalla kerralla ne heittosi? Sulla se tunteisiin näytti menevän, kun loppui argumentit kesken ja aloit puhtaasti hyökkäämään henkilöä kohti. Taitaa tulla aika pitkäksi, kun odottelen, että kerrot miten perustelet itselles Toyotan arvon säilyvän ylivertaisesti halvimpaan uuteen käyttökelpoiseen täyssähköautoon nähden? Usko ja harras rukous?

Ei kannata aktivoida Toyota kultisteja. Ne on pahempia kuin Teslafanaatikot :rofl:
 
Varsinkin pienemmässä autossa sähköllä ei saada sitä rangea lähellekään vielä pitkään aikaan. Joillekin se voi olla aika korvaamaton asia.
Montako tällaista oikeasti on, jotka pienellä kauppakassilla köröttelee jatkuvasti matkoja, johon 2-300 km nykyrange ei riitä? Satunnaiset pitkät pätkät selviää siedettävästi pikalatauksella. Ainahan sitä voi ”varmuuden vuoksi” kuvitella tarvitsevansa rangea tai sen viidennen paikan, mutta samalla periaatteella vois sit suoraan ostaa pakun, kun kuitenkin ikeassa tulee joskus käytyä. Kukin tarpeensa mukaan, mut kyllä mun mielestä se joka ostaa Yariksen jatkuvaan satojen km ajoon, ostaa sit väärän auton. Vähintään pari kokoluokkaa saa pistää autoa lisää ko. tarpeeseen, jos nyt ei nollabudjetilla halua vedellä (jolloin tuskin on uutta autoa ostamassa).
 
Montako tällaista oikeasti on, jotka pienellä kauppakassilla köröttelee jatkuvasti matkoja, johon 2-300 km nykyrange ei riitä? Satunnaiset pitkät pätkät selviää siedettävästi pikalatauksella. Ainahan sitä voi ”varmuuden vuoksi” kuvitella tarvitsevansa rangea tai sen viidennen paikan, mutta samalla periaatteella vois sit suoraan ostaa pakun, kun kuitenkin ikeassa tulee joskus käytyä. Kukin tarpeensa mukaan, mut kyllä mun mielestä se joka ostaa Yariksen jatkuvaan satojen km ajoon, ostaa sit väärän auton. Vähintään pari kokoluokkaa saa pistää autoa lisää ko. tarpeeseen, jos nyt ei nollabudjetilla halua vedellä (jolloin tuskin on uutta autoa ostamassa).
Mii:tä saa muuten aina silloin tällöin kohtuu hintaan käytettynä. Tuossakin 18 500€ pyynti. Saa nähdä onko kauan myynnissä.


Se Yaris kun taas on niin uusi malli, että sitä varmaan löytyy käytettynä vasta 2021 tai viimeistään vuoden päästä.
 
Jos ajosuorite on kymmeniä kilsoja per vuorokausi lähialueilla, niin pikkusähkis riittää hyvin. Masokismia jos kaipailee, voi toki vetää Turku - Helsinki motaria, mutta sitten se ongelma ei ole rangessa, vaan siinä että Miin kokoluokassa vedetään 125km/h mittarinopeutta. Pienellä autolla motarinopeudet nyt vaan on ihan perseestä oli alla vaikka BMW -3 tai Lexus Supermini tai mikä tahansa alle neljä metriä pitkä kippo ilmanvastuskertoimella = liikaa. Yaris on varmasti hyvä ostos jos tarkoitus on se, että se on perheen ainoa auto. Sillä pääsee vaikka sinne Lappiin yhdellä 5min paussilla jos tarpeeksi tahtotilaa löytyy. En nyt kuitenkaan näe miten tuo Yaris esim. sähkiksiä vastaan kilpailee, kun se on bensahybridi ja Toyota.
 
Ylellä juttu lähinnä hybrideihin liittyvistä kuluttajariidoista Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

En ihmettele yhtään. Autoja on markkinoitu ja markkinoidaan edelleen erittäin epämääräisin väittein. Akkujen kapasiteetissa puhutaan bruttoluvuista, kulutukseksi ilmoitetaan ihan naurettavia litran satasella -lukemia ja mainostetaan pelkällä sähköllä ajamista, vaikka osa autoista käynnistää polttomoottorin heti kun lämpötila lähestyy nollaa.
Paukkupakkasilla ruutuun jäämisestä valittamisen ymmärrän, mutta kulutuslukemista valittaminen saati niistä korvauksien saaminen on kyllä aika huutonaurua-touhua kuluttajariitalautakkunalta. Siitä vaan nyt kaikki Suomen pluggarinomistajat vaatimaan tuhansien eurojen hyvityksiä, kun autolla ei lataamaatta pääse kulutukseen joka ilmoitettu EU-standardin mukaisesti lataus huomioiden.

Ei sillä, olen itsekin kritisoinut sitä narettavuutta, että pluggareille ylipäätään ilmoitetaan kulutuslukemia tyyliin 1,5 l/100km, vaikka totuudenmukaisesti se pitäisi ilmoittaa tyyliin 1,5l + 15 kWh /100km. Yhden käyttövoiman ilmoittaminen kun auto käyttää muuta(kin) käyttövoimaa on aika huvittavaa, sama asia kuin kertoisi dieselauton kuluttavan 0l/100km bensaa. Mutta jos tähän on standardi kehitetty, niin ei sen standardinmukaisen kulutuksen ilmoittamisesta standardin mukaan voi autoliikettä syyttää. Ei kai liikkeellä ole edes oikeutta alkaa noita lukemia vetämään hatusta "sopivammiksi" suuntaan tai toiseen.
 
Paukkupakkasilla ruutuun jäämisestä valittamisen ymmärrän, mutta kulutuslukemista valittaminen saati niistä korvauksien saaminen on kyllä aika huutonaurua-touhua kuluttajariitalautakkunalta. Siitä vaan nyt kaikki Suomen pluggarinomistajat vaatimaan tuhansien eurojen hyvityksiä, kun autolla ei lataamaatta pääse kulutukseen joka ilmoitettu EU-standardin mukaisesti lataus huomioiden.

Ei sillä, olen itsekin kritisoinut sitä narettavuutta, että pluggareille ylipäätään ilmoitetaan kulutuslukemia tyyliin 1,5 l/100km, vaikka totuudenmukaisesti se pitäisi ilmoittaa tyyliin 1,5l + 15 kWh /100km. Yhden käyttövoiman ilmoittaminen kun auto käyttää muuta(kin) käyttövoimaa on aika huvittavaa, sama asia kuin kertoisi dieselauton kuluttavan 0l/100km bensaa. Mutta jos tähän on standardi kehitetty, niin ei sen standardinmukaisen kulutuksen ilmoittamisesta standardin mukaan voi autoliikettä syyttää. Ei kai liikkeellä ole edes oikeutta alkaa noita lukemia vetämään hatusta "sopivammiksi" suuntaan tai toiseen.
Osittain olen samaa mieltä, mutta myyjällä ei ole pelkästään oikeus, vaan myös velvollisuus ilmoittaa esimerkki todellisesta kulutuksesta. Ei tekniikasta mitään ymmärtämätön ostaja voi tietää, että ilmoitettu kulutus ei vastaa lähellekään todellisuutta, eikä myyjän ole perustelua piiloutua standardin taakse. Autosta, kuten muistakin tavaroista, on annettava kaikki oleelliset tiedot, ei vain valmistajan ilmoittamia.
 
Osittain olen samaa mieltä, mutta myyjällä ei ole pelkästään oikeus, vaan myös velvollisuus ilmoittaa esimerkki todellisesta kulutuksesta. Ei tekniikasta mitään ymmärtämätön ostaja voi tietää, että ilmoitettu kulutus ei vastaa lähellekään todellisuutta, eikä myyjän ole perustelua piiloutua standardin taakse. Autosta, kuten muistakin tavaroista, on annettava kaikki oleelliset tiedot, ei vain valmistajan ilmoittamia.
Myyjällä on velvollisuus kertoa standardin mukainen kulutus. Ei hän lain mukaan edes saa keksiä hatusta mitään muita lukemia.

Onko jossain muka WLTP-kulutus jätetty kertomatta? Mitään muita lukemihan ei saa edes markkinoida. Laki nimenomaan kieltää sen.

Autokauppias ei todellakaan ole syyllinen jos ilmoittaa EU-standardin mukaisen kulutuksen ja asiakas ei siihen omassa käytössään yllä.
 
Aina löytyy joku prosentti kuljettajista, joilla ei ole ajotaito kulutuksen osalta mitenkään näpeissä. Ja näillä kulutus voi olla mitä tahansa minkä tahansa välillä. Yhtä typerää kuin uimahallissa kastumisesta korvausten vaatiminen, ulista.että auto ei pääse ilmoitettuun kulutukseen oman tennarin alla.
 
Myyjällä on velvollisuus kertoa standardin mukainen kulutus. Ei hän lain mukaan edes saa keksiä hatusta mitään muita lukemia.

Onko jossain muka WLTP-kulutus jätetty kertomatta? Mitään muita lukemihan ei saa edes markkinoida. Laki nimenomaan kieltää sen.

Autokauppias ei todellakaan ole syyllinen jos ilmoittaa EU-standardin mukaisen kulutuksen ja asiakas ei siihen omassa käytössään yllä.
Mistä nyt keksit, ettei virallista kulutuslukemaa ilmoitettaisi? Ei WLTP-lukeman ilmoittaminen ja maininta "tää sit kuluttaa 6 l/100 km jos ei lataa" ole millään tavalla toisensa poissulkevia.
 
Mistä nyt keksit, ettei virallista kulutuslukemaa ilmoitettaisi? Ei WLTP-lukeman ilmoittaminen ja maininta "tää sit kuluttaa 6 l/100 km jos ei lataa" ole millään tavalla toisensa poissulkevia.
Yhtä hyvin voisi sanoa, että tää kuluttaa 0l/100km jos lataa joka päivä ja ei aja yli 30km päivässä.

Standardi on olemassa juuri sen takia, että mitään tulkinnanvaraa ei jää, vaan mittaustapa ja olosuhteet ovat yhtenevät.

Myyjä voisi kyllä selittää sen wltp:n merkityksen kuluttajalle, mikä on ainakin minusta 1000x parempi tapa korjata asiakkaan ymmärrysvajetta kuin se, että revitään hatusta joku lukema ilman mitään testaamista.
 
Yhtä hyvin voisi sanoa, että tää kuluttaa 0l/100km jos lataa joka päivä ja ei aja yli 30km päivässä.

Standardi on olemassa juuri sen takia, että mitään tulkinnanvaraa ei jää, vaan mittaustapa ja olosuhteet ovat yhtenevät.

Myyjä voisi kyllä selittää sen wltp:n merkityksen kuluttajalle, mikä on ainakin minusta 1000x parempi tapa korjata asiakkaan ymmärrysvajetta kuin se, että revitään hatusta joku lukema ilman mitään testaamista.
Kerro nyt sitten, mitä WLTP:n lukema kertoo kuluttajalle ladattava hybridin kulutuksesta. Esimerkiksi oman Passattini Wirallinen Standardinmukainen lukema on 1,7 l/100 km. Kertaakaan en ole päässyt alle 2 l/100 km, vaikka 90 % autossa vietestä ajasta mennään sähköllä. Keskimäärin ollaan menty n. 3,2 l/100 km ja yhtään pidemmällä matkalla kulutus on n. 5,7 l/100 km, sillä lataus ottaisi nopeimmillaankin 4,5 h ja olisi siis täysin mahdotonta matkan aikana.

Nopean laskelman perusteella WLTP-lukemaan pääsisi ajamalla 2850 km tankillista kohti sähköllä ja se vastaa n. 70 akullista täydellä kapasiteetilla yhtä tankkausta kohden. Maantieajossa polttomoottori käynnistyy n. 5 km ennen kuin akku on tyhjä, mikä nostaa vaadittavien latauskertojen määrän 80:een.

tl;dr: Jos ajaa vähänkin maantiellä, ei WLTP-lukemiin ole mahdollista päästä lataushybridillä mitenkään.
 
Plugareiden WLTP-lukemat ovat kyllä täyttä farssia. Onneksi ne ovat todennäköisesti vain ylimenokauden autoja. En usko, että niiden kulutusta varten ruvetaan tekemään uutta standardia.
 
Kerro nyt sitten, mitä WLTP:n lukema kertoo kuluttajalle ladattava hybridin kulutuksesta. Esimerkiksi oman Passattini Wirallinen Standardinmukainen lukema on 1,7 l/100 km. Kertaakaan en ole päässyt alle 2 l/100 km, vaikka 90 % autossa vietestä ajasta mennään sähköllä. Keskimäärin ollaan menty n. 3,2 l/100 km ja yhtään pidemmällä matkalla kulutus on n. 5,7 l/100 km, sillä lataus ottaisi nopeimmillaankin 4,5 h ja olisi siis täysin mahdotonta matkan aikana.

Nopean laskelman perusteella WLTP-lukemaan pääsisi ajamalla 2850 km tankillista kohti sähköllä ja se vastaa n. 70 akullista täydellä kapasiteetilla yhtä tankkausta kohden. Maantieajossa polttomoottori käynnistyy n. 5 km ennen kuin akku on tyhjä, mikä nostaa vaadittavien latauskertojen määrän 80:een.

tl;dr: Jos ajaa vähänkin maantiellä, ei WLTP-lukemiin ole mahdollista päästä lataushybridillä mitenkään.
Ei se ole autokauppiaan vika, eikä häntä pidä siitä rangaista...
 
Ihme valitusta plugareiden WLTP:sta. Totta kai jos on kaksi tapaa tankata niin kuluttaja pääsee itse vaikuttamaan kumpaa kuluttaa. Se jos ajaa joka päivä 500km niin ei siinä tietysti 50km sähköajoa paljoa näy. Ei tämän luulisi olevan kovin vaikeata tajuta. Ainahan nuo kulutuslukemat ovat olleet hyvän päivän numeroita joita on käytännössä vaikea saavuttaa.
 
tl;dr: Jos ajaa vähänkin maantiellä, ei WLTP-lukemiin ole mahdollista päästä lataushybridillä mitenkään.

En olisi ihan noin jyrkkä...toki riippuu siitä mitä tuo "vähänkin" sitten on. Jos sähkörange on kohtalaisen hyvä ja sen puitteissa ajettaessa bensankulutus on oikeasti tasan nolla (tai hyvin lähellä sitä) niin vähällä voi päästä todellisuudessakin. Harmillisen harva plugari vaan täyttää noita vaatimuksia. Hyviä kai ainakin A-mersu ja vanhemmista Volt ja Ampera. Odottelin Rav4:stä jumalplugaria, mutta sillä on kai taipumusta käynnistellä polttista melko pitkäksikin aikaa, vaikka akussa olisi reilusti varausta.
 
Ei se ole autokauppiaan vika, eikä häntä pidä siitä rangaista...
Samaa mieltä. Ja koko homma on aika hankala siinä mielessä että valituksia varmasti tulee. Jos wltp sanoo että kulutus on 1,7/100km niin aina löytyy niitä jotka ei tajua mistään mitään ja luulee että tuo on ehdoton totuus aina.

Jos olisin automyyjä niin kyllä minä kertoisin että wltp on tämä, mutta lopulta kulutus riippuu siitä miten paljon autoa lataa, paljonko ajaa sähköllä jne. Ja varmaan kannattaa kertoa sekin jos pelkkä sähköajo ei ole mahdollista, jos vaikka auto väkisin pistää polttomoottorin käyntiin jos on liian kylmä tms.
 
Kerro nyt sitten, mitä WLTP:n lukema kertoo kuluttajalle ladattava hybridin kulutuksesta.

Plugarin WLTP-kulutus kertoo vertailulukeman muihin samankaltaisiin autoihin. Parempi olisi ollut, että se olisi vain joku paljas luku ilman mitään litroja tai kilometrejä, niin kellekään ei tulisi mieleenkään, että sillä saattaisi olla jotain tekemistä todellisen kulutuksen kanssa.

Esimerkiksi oman Passattini Wirallinen Standardinmukainen lukema on 1,7 l/100 km. Kertaakaan en ole päässyt alle 2 l/100 km, vaikka 90 % autossa vietestä ajasta mennään sähköllä. Keskimäärin ollaan menty n. 3,2 l/100 km ja yhtään pidemmällä matkalla kulutus on n. 5,7 l/100 km, sillä lataus ottaisi nopeimmillaankin 4,5 h ja olisi siis täysin mahdotonta matkan aikana.

tl;dr: Jos ajaa vähänkin maantiellä, ei WLTP-lukemiin ole mahdollista päästä lataushybridillä mitenkään.

Mikä nyt sitten on vähänkään. Meillä päivittäinen ajo on 22 km 100 km/h, 22 km 80 km/h ja 14 km hitaampia rajoituksia. Parin viikon keskikulutus näyttää olevan 1,1 l/100 km, kun juuri missään kauempana ei ole käyty. Auton WLTP taisi olla 1,0 l/100 km, joten juuri tässä käytössä ja näissä lämpötiloissa (0-5°C) noihin arvoihin sattuu todellinenkin kulutus osumaan. Matalin koko tankillisen kulutus tähän mennessä on ollut 1,8 l/100 km. Nykyisellä tankillisella ajettu 1132 km, bensaa jäljellä 42%. Kunhan pakkaset kiristyy alle 10 asteen, niin sitten numerot radikaalisti romahtavat, mutta se on vielä epäselvää, että kuinka lähelle itselataavaa mennään.

Useita kertoja viikossa tuossa ravissa polttis käynnistyy 'turhaan' ja syytä kertomatta. Lämpimäksikäyttö syö 0,33-0,4 l bensaa ja se helposti maksaa saman kuin koko päivän muut ajot sähköllä tuottamatta mitään näkyvää hyötyä.
 
Useita kertoja viikossa tuossa ravissa polttis käynnistyy 'turhaan' ja syytä kertomatta. Lämpimäksikäyttö syö 0,33-0,4 l bensaa ja se helposti maksaa saman kuin koko päivän muut ajot sähköllä tuottamatta mitään näkyvää hyötyä.

Voisiko tuo "turha" käynnistely kuitenkin liittyä johonkin ylläpito/voitelu -asiaan että motti ja liikkuvat osat pysyisi priimakunnossa? :hmm:
 
Kerro nyt sitten, mitä WLTP:n lukema kertoo kuluttajalle ladattava hybridin kulutuksesta. Esimerkiksi oman Passattini Wirallinen Standardinmukainen lukema on 1,7 l/100 km. Kertaakaan en ole päässyt alle 2 l/100 km, vaikka 90 % autossa vietestä ajasta mennään sähköllä. Keskimäärin ollaan menty n. 3,2 l/100 km ja yhtään pidemmällä matkalla kulutus on n. 5,7 l/100 km, sillä lataus ottaisi nopeimmillaankin 4,5 h ja olisi siis täysin mahdotonta matkan aikana.

Nopean laskelman perusteella WLTP-lukemaan pääsisi ajamalla 2850 km tankillista kohti sähköllä ja se vastaa n. 70 akullista täydellä kapasiteetilla yhtä tankkausta kohden. Maantieajossa polttomoottori käynnistyy n. 5 km ennen kuin akku on tyhjä, mikä nostaa vaadittavien latauskertojen määrän 80:een.

tl;dr: Jos ajaa vähänkin maantiellä, ei WLTP-lukemiin ole mahdollista päästä lataushybridillä mitenkään.


Kuun ensimmäiset 13 päivää, 148km, keskikulutus 1,55 l/100km. 15 päivää 328km, keskikulutus 3,23 l/100km
Tuo 13 ekaa päivää sisältää yhden 70km (maantiellä) päivän, loput alle 10km päiviä. Tuo 15 päivää sisältää siis yhden 70km päivän, yhden 180km (maantiellä) päivän ja loput alta 10km.
 
Montako tällaista oikeasti on, jotka pienellä kauppakassilla köröttelee jatkuvasti matkoja, johon 2-300 km nykyrange ei riitä? Satunnaiset pitkät pätkät selviää siedettävästi pikalatauksella. Ainahan sitä voi ”varmuuden vuoksi” kuvitella tarvitsevansa rangea tai sen viidennen paikan, mutta samalla periaatteella vois sit suoraan ostaa pakun, kun kuitenkin ikeassa tulee joskus käytyä. Kukin tarpeensa mukaan, mut kyllä mun mielestä se joka ostaa Yariksen jatkuvaan satojen km ajoon, ostaa sit väärän auton. Vähintään pari kokoluokkaa saa pistää autoa lisää ko. tarpeeseen, jos nyt ei nollabudjetilla halua vedellä (jolloin tuskin on uutta autoa ostamassa).
"Jatkuvasti" on tietysti makuasia, mutta puolen vuoden sisään on tullut Fordin Fiestalla ajettua 4-5 kertaa yli 300km päivämatkoja, joissa toisessa päässä ei ole muuta latausmahdollisuutta kuin suko. Lataus pitäisi siis suorittaa matkalla, joka täällä Oulun korkeudella ja itä-länsisuunnassa on hiukan haastavaa. Ajan tuolla (toisen autoni sijaan, jos tilaa ei tarvitse) koska kuluttaa vähän, on helvetin hyvä ajaa, xenon-valoilla näkee hyvin, ja mm. lämmitettävä tuulilasi estää nollakelin tienoilla satavan alijäähtyneen veden tarttumiseen tuulilasiin. Varustus on siis hyvä.

Yksi reissu 190 km yhteen suuntaan, tunti perillä ja sama takaisin. Esimerkiksi Miillä hiukan haastava reissu, matkalla vain yksi 11kW laturi ja jossain toisessa päässä 22kW latureita saatavilla. Töiden jälkeen liikkeelle, ja aamuksi piti päästä takaisin töihin.
 
Range keskusteluun totean että Teslassa EPA pitää aika kivasti kutinsa normiliikenteessä, mutta NEDC lukemiin pääsy arkiajossa on about mahdotonta.

Miten tuo WLTP vertautuu testinä EPA:n ?
 
"Jatkuvasti" on tietysti makuasia, mutta puolen vuoden sisään on tullut Fordin Fiestalla ajettua 4-5 kertaa yli 300km päivämatkoja, joissa toisessa päässä ei ole muuta latausmahdollisuutta kuin suko. Lataus pitäisi siis suorittaa matkalla, joka täällä Oulun korkeudella ja itä-länsisuunnassa on hiukan haastavaa. Ajan tuolla (toisen autoni sijaan, jos tilaa ei tarvitse) koska kuluttaa vähän, on helvetin hyvä ajaa, xenon-valoilla näkee hyvin, ja mm. lämmitettävä tuulilasi estää nollakelin tienoilla satavan alijäähtyneen veden tarttumiseen tuulilasiin. Varustus on siis hyvä.

Yksi reissu 190 km yhteen suuntaan, tunti perillä ja sama takaisin. Esimerkiksi Miillä hiukan haastava reissu, matkalla vain yksi 11kW laturi ja jossain toisessa päässä 22kW latureita saatavilla. Töiden jälkeen liikkeelle, ja aamuksi piti päästä takaisin töihin.
No kyllä tuo minusta jo aika säännölliseltä käyttötavalta kuulostaa, jos kerran kuussa köröttelee pidemmän pätkän. Hakemalla ilmeisesti hait sitä ongelmaa tähän, kun sinulla kuitenkin olisi se toinenkin auto näihin pitkiin ”sähköttömiin” pätkiin. Ei nämä nykyiset rassit kaikkeen käyttöön sovellu, ihan selväähän se on varsinkin alueellisten ja ajallisten lisäehtojen kera. Miellän Yariksin, Miin ja muut vastaavat hyvin vahvasti kakkosautoiksi ja/tai ruuhkasuomessa asuvien työmatka-ajoon kehillä sun muilla. Fiesta on hyvä ajaa, mutta jos yhtään useammin tuollaista pätkää ajaa, niin ainakin itseäni jo pelkkä meluisuus alkaisi ahdistamaan.
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.
VAGin plugarit ainakin lataa 12V akkua tarpeen mukaan samalla kun ajoakkua ladataan. Ei ole ollut mitään ongelmia. Ymmärtääkseni näissä ei edes ole perinteistä 12V laturia vaan tuon lataus tapahtuu aina ajoakun kautta.
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.
Meidän Prius Plus teki tuon kertaalleen. Paska softa ni ei lataa sitä akkua tarpeeksi tai valvo sen tilaa. Eli muista ajaa polttomoottorilla etenkin talvella tarpeeksi.
 
VAGin plugarit ainakin lataa 12V akkua tarpeen mukaan samalla kun ajoakkua ladataan. Ei ole ollut mitään ongelmia. Ymmärtääkseni näissä ei edes ole perinteistä 12V laturia vaan tuon lataus tapahtuu aina ajoakun kautta.

Oletin että näin olisi kaikissa plugareissa koska tosi moni ajaa pelkällä sähköllä, pl. mökkireissut joita ei talvisin tule. Olin väärässä.

Kuulemma Priukseen saa jonkun palikan konehuoneeseen joka osaa ladata 12v akkua silloin kun auto on lämmitintolpassa kiinni mikä onkin suorastaan fantastista eli kun tulee illalla kotiin niin ei riitä että laittaa ajoakun lataukseen vaan tarvitaan toinen johto keulaan kiinni.
 
Oletin että näin olisi kaikissa plugareissa koska tosi moni ajaa pelkällä sähköllä, pl. mökkireissut joita ei talvisin tule. Olin väärässä.

Kuulemma Priukseen saa jonkun palikan konehuoneeseen joka osaa ladata 12v akkua silloin kun auto on lämmitintolpassa kiinni mikä onkin suorastaan fantastista eli kun tulee illalla kotiin niin ei riitä että laittaa ajoakun lataukseen vaan tarvitaan toinen johto keulaan kiinni.
Ylläpito laturin saa, meille ehdotettiin kans :D Toki oli perus ei plug in hybridi versio mut en oikein innostunu johdosta :D
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.

12V akun ongelmat ovat kai aika tyypillisiä plugareilla ja myös sähköautoilla. Toki hieman vaihtelua siinä, mikä se ongelma varsinaisesti on.
 
Range keskusteluun totean että Teslassa EPA pitää aika kivasti kutinsa normiliikenteessä, mutta NEDC lukemiin pääsy arkiajossa on about mahdotonta.

Miten tuo WLTP vertautuu testinä EPA:n ?
Tesla ilmoittaa Eurooppalaisilla sivuillaan LR-mallin WLTP-rangeksi 580km ja jenkkisivuillaan 353 mailia, eli 568km. WLTP:n ja EPA:n ero vaihtelee jonkin verran automallista riippuen sen suhteen, että kumpaan testisykliin auton hyötysuhde sopii paremmin (EPA ajetaan muistaakseni kovempaa / pidemmällä motaripätkällä).

Käytännössä ihmiset pystyvät joillakin automalleilla ihan normaaliajossa hyvissä olosuhteissa välillä jopa ylittämään EPA-rangen - WLTP:n kanssa se vaatii yleensä jo vähän yritystä, joskaan ei ole mahdotonta sekään. NEDC-rangeen / kulutukseen yltäminen oli melkolailla mahdotonta, jos ei tosiaan ollut joku taloudellisuusajon maailmanmestari ja testiolosuhteita optimoitu täysin.
 
Oletin että näin olisi kaikissa plugareissa koska tosi moni ajaa pelkällä sähköllä, pl. mökkireissut joita ei talvisin tule. Olin väärässä.

Kuulemma Priukseen saa jonkun palikan konehuoneeseen joka osaa ladata 12v akkua silloin kun auto on lämmitintolpassa kiinni mikä onkin suorastaan fantastista eli kun tulee illalla kotiin niin ei riitä että laittaa ajoakun lataukseen vaan tarvitaan toinen johto keulaan kiinni.
Tulevatko tupakansytytin tai USB-liittimet ajoakusta vai 12v lyijyakusta?
 
Tulevatko tupakansytytin tai USB-liittimet ajoakusta vai 12v lyijyakusta?

Toyotalla hybrideissä kaikki muu paitsi liikkumisenergia tulee 12V akusta. Useissa malleissa se 12V akku on lisäksi pieni moottoripyörän akku, ei suinkaan normaalikokoinen auton akku. Tämä lienee suurin syy heikkoon kapasiteettiin ja tyhjentymisiin varsinkin kylmillä keleillä.

Itsellä ei ole Yariksessa eikä Corollassa ollut tämän kanssa ikinä ongelmaa, koska polttis pörisee pakkasilla runsaasti ja lataa akkua, mutta plugareissa näitä esiintyy todennäköisemmin.
 
Voisiko tuo "turha" käynnistely kuitenkin liittyä johonkin ylläpito/voitelu -asiaan että motti ja liikkuvat osat pysyisi priimakunnossa? :hmm:

Ei. Toyotan itse käyttöohjeissa kertoma pakkokäynnistysväli on yksi vuosi. Joku lämpötila/kuormitusriippuva juttu se on, joka on säädetty ihan liian herkälle. Suojatoimenpide se toki jollekin on, mutta mistään ei ilmene mille ja miksi.
 
Ei. Toyotan itse käyttöohjeissa kertoma pakkokäynnistysväli on yksi vuosi. Joku lämpötila/kuormitusriippuva juttu se on, joka on säädetty ihan liian herkälle. Suojatoimenpide se toki jollekin on, mutta mistään ei ilmene mille ja miksi.
Aika pitkä väli. Itse jouduin juuri käydä tankkaamassa Mitsun, kun käytti pakotetusti polttista, kun aiemmasta tankkauksesta oli yli 3kk. Eli polttistakin on käytetty tässä 3kk aikana, mutta tuolla vissiin halutaan ehkäistä bensan vanhenemista.
 
Kellään plugarilla ajavalla sama ongelma että 12v akku kyykkää satunnaisesti? Itsellä Prius ja tehnyt tuota pari kertaa, syynä kuulemma se ettei 12v saa latausta laturilta koska polttis ei pyöri tarpeeksi usein (joka on ihan loogista). Ajoakku ja 12v akku ei ole missään yhteydessä eli vaikka ajoakku olisi ammuttu piripintaan niin auto voi olla mykkä kiitos 12v akun hyytymisen. Ongelman ratkaisuvaihtoehdot on kaikki huonoja.

Rikkinäinen akku/laturi/softa siinä on vaan. 12 voltin akun latauksella ei ole mitään yhteyttä polttomoottorin pyörimiseen. Aina kun auto on päällä, niin 12 voltin akku latautuu ajoakusta invertteri/konvertterin kautta, mikään ei sen osalta muutu kun polttis käynnistyy tai sammuu, kunhan auto vaan on ready-tilassa (ja tämä toimii itselataavissa ihan samoin). Eli sinulle on kyllä selitetty ihan puppua.

Jonkun vuoden itselataavissakin oli semmoinen softabugi, että joku jäi syömään 12 voltin akusta sähköä auto sammutettaessa ja ennenpitkää se akku oli entinen. Mitsulla kuuluu olevan paljon ongelmia 12 voltin akun latauksessa pitämisessä, mutta siinä logiikka on muutenkin erilainen kuin Toyotalla.
 
Rikkinäinen akku/laturi/softa siinä on vaan. 12 voltin akun latauksella ei ole mitään yhteyttä polttomoottorin pyörimiseen. Aina kun auto on päällä, niin 12 voltin akku latautuu ajoakusta invertteri/konvertterin kautta, mikään ei sen osalta muutu kun polttis käynnistyy tai sammuu, kunhan auto vaan on ready-tilassa (ja tämä toimii itselataavissa ihan samoin). Eli sinulle on kyllä selitetty ihan puppua.

Ennenkuin vastaan tähän enemmän niin kysyn taustaasi eli mistä tämä tieto tulee ja kuinka varmaa se on?
 
Toyotalla hybrideissä kaikki muu paitsi liikkumisenergia tulee 12V akusta. Useissa malleissa se 12V akku on lisäksi pieni moottoripyörän akku, ei suinkaan normaalikokoinen auton akku. Tämä lienee suurin syy heikkoon kapasiteettiin ja tyhjentymisiin varsinkin kylmillä keleillä.

Noo... Tuo asia on oikeastaan juurikin päinvastoin. Kaikki käyttöenergia tulee ajoakusta (hybridiakusta), kun auto on käynnissä. 12 voltin akkua käytetään vain silloin kun auto ei ole ready-tilassa, eli normaalisti vain ovien aukaisemiseen/lukitukseen ja siihen, että kun auto laitetaan päälle, niin tietokone käynnistyy ja vetää ajoakun kontaktorit kiinni ja käynnistää invertterin. Sen jälkeen kaikki 12 voltin käyttösähkö tulee ajoakusta invertteri/konvertterin kautta ja 12 voltin akku latautuu.
 
Ennenkuin vastaan tähän enemmän niin kysyn taustaasi eli mistä tämä tieto tulee ja kuinka varmaa se on?

Taustaa? No, sähkötekniikan yliopistokoulutusta löytyy. Toyotan systeemien lohkodiagrammeja löytyy kyllä ihan julkisesta netistä ja omalla yleismittarillakin niitä 12 voltin sähköjä voi käydä mittaamassa ja toteamassa miten ne toimii. Yleisluontoiselta osaltaan nuo asiat on kerrottu autojen käyttöohjeissakin tyyliin 'älä pidä autoa pitkään acc-tilassa tai 12 voltin akku tyhjenee'.
 
Taustaa? No, sähkötekniikan yliopistokoulutusta löytyy. Toyotan systeemien lohkodiagrammeja löytyy kyllä ihan julkisesta netistä ja omalla yleismittarillakin niitä 12 voltin sähköjä voi käydä mittaamassa ja toteamassa miten ne toimii. Yleisluontoiselta osaltaan nuo asiat on kerrottu autojen käyttöohjeissakin tyyliin 'älä pidä autoa pitkään acc-tilassa tai 12 voltin akku tyhjenee'.

Ok.

Marmoritiskillä sanottiin että vähän tyyppivika, esiintynyt myös muilla. Laturissa ja akussa ei mitään vikaa testien perusteella. Sanottiin että 12v ja ajoakku ei ole missään yhteydessä ja 12v latautuu normaalisti moottorin pyörittämän laturin kautta (ja lisäpalikan kautta lämpötolpan sähköllä samalla kuin lohkis lämmittää). Ratkaisuina on heittää pitkiä (100km ei riitä) lenkkejä polttomoottori päällä tai pitää latausmoodissa pidempään (eli moottori lataa ajoakkua, samalla pyörittää laturia ja siten 12v saa lisää virtaa).
 
Marmoritiskillä sanottiin että vähän tyyppivika, esiintynyt myös muilla. Laturissa ja akussa ei mitään vikaa testien perusteella. Sanottiin että 12v ja ajoakku ei ole missään yhteydessä ja 12v latautuu normaalisti moottorin pyörittämän laturin kautta (ja lisäpalikan kautta lämpötolpan sähköllä samalla kuin lohkis lämmittää). Ratkaisuina on heittää pitkiä (100km ei riitä) lenkkejä polttomoottori päällä tai pitää latausmoodissa pidempään (eli moottori lataa ajoakkua, samalla pyörittää laturia ja siten 12v saa lisää virtaa).

Niin, bugista softaa, siitä se akun tyhjeneminen johtuu. Sinänsä tyyppivika joo, mutta kyllä niitä jonkun palikan softapäivitysellä takavuosina foorumien mukaan korjautuikin.

Marmoritiskin sanomisetkin pitää osata suodattaa, eihän ne rivikansalaiselle monestikaan kerro teknisesti oikeita asioita, kun ei asiakkailla riitä ymmärrys lähellekään asioiden tajuamiseen.

'Missään yhteydessä' on toki yksikäsitteisesti vale, tottakai ne on yhteydessä, mutta monimutkaisen elektroniikan välityksellä. Polttomoottorin pyörittämä 'laturi' MG1 on käyttöjännitteeltään 650 voltin vaihtosähköä tekevä kapiste. Tuolla lohkokaaviossa oleva Inverter/Converter taikoo siitä sitten erilaisia tasajännitteitä, 200-350 volttia hybridiakulle ja 14,5 volttia 12 voltin järjestelmiin. Jos polttomoottori ei ole käynnissä, niin sitten se 14,5 volttia taiotaan sieltä hybridiakun 200-350 voltin jännitteestä, eikä se siitä notku mihinkään polttomoottorin käynnistyessä/sammuessa. Vaikka kaavio onkin 10 vuotta vanhasta mallista, niin ei se perusrakenne siitä mihinkään ole muuttunut uusissa plugareissakaan. On vaan nostettu tehoja ja tuotu ulkopuolisen latauksen mahdollisuus.
 
Niin, bugista softaa, siitä se akun tyhjeneminen johtuu. Sinänsä tyyppivika joo, mutta kyllä niitä jonkun palikan softapäivitysellä takavuosina foorumien mukaan korjautuikin.

Marmoritiskin sanomisetkin pitää osata suodattaa, eihän ne rivikansalaiselle monestikaan kerro teknisesti oikeita asioita, kun ei asiakkailla riitä ymmärrys lähellekään asioiden tajuamiseen.

'Missään yhteydessä' on toki yksikäsitteisesti vale, tottakai ne on yhteydessä, mutta monimutkaisen elektroniikan välityksellä. Polttomoottorin pyörittämä 'laturi' MG1 on käyttöjännitteeltään 650 voltin vaihtosähköä tekevä kapiste. Tuolla lohkokaaviossa oleva Inverter/Converter taikoo siitä sitten erilaisia tasajännitteitä, 200-350 volttia hybridiakulle ja 14,5 volttia 12 voltin järjestelmiin. Jos polttomoottori ei ole käynnissä, niin sitten se 14,5 volttia taiotaan sieltä hybridiakun 200-350 voltin jännitteestä, eikä se siitä notku mihinkään polttomoottorin käynnistyessä/sammuessa. Vaikka kaavio onkin 10 vuotta vanhasta mallista, niin ei se perusrakenne siitä mihinkään ole muuttunut uusissa plugareissakaan. On vaan nostettu tehoja ja tuotu ulkopuolisen latauksen mahdollisuus.

Hyvää keskustelua tekniikasta ja tyyppivioista, allekirjoitan samaa Huyndaista.

Ioniq hybridistäkin oli mennyt myyjäliikkeen vaihtoon akku 2v ajon jälkeen ja googlen perusteella jonkinlainen tyyppivika/ominaisuus. Mittarissa oli 90k eli aika maantiepainotteista ajoa tullut varmasti vuoden ympäri. Voisiko tässä olla se invertteri/konvertteri syyllinen tai pelkästään polttisautoon verrattuna "alimitoitettu" ajoakku ja erilainen akkutyyppi.

Ei ole vajaan vuoden vanha akku päässyt kuukauden seisonnassa tyhjenemään, joten tuskin kuvailemasi "softabugi".

Uudemmissa Ioniq hybrideissä tuo ajoakku on integroitu sitten osaksi ajoakkua kuitenkin vaihdettavana moduulina ja kojelaudassa on pienen akun boostausnappi tyhjentymisen varalta. Jotain "ominaisuuttahan" tällä ratkaisulla on pyritty selkeästi korjaamaan vaikka toki vähentää myös jonkinverran painoa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom